Altistan itseni nyt ankaran vittuilun kohteeksi mutta paljon väliä. Eli mitä merkitystä parisuhteessa teille muille on ruokavaliolla?
Itse olen vegetaristi, ajoittain jopa vegaani ja mun kämppään ei kukaan tuo liharuokia, ei edes tilaa pitsaa jossa on kinkkua päällä. Tässä olen täysin ehdoton enkä suostu edes keskustelemaan asiasta. Alan lihansyöjäksi välittömästi kun joku antaa siihen painavat syyt jotka voittavat ne syyt miksi olen kasvissyöjä. Ne syyt ovat ekologisia ja humaaneja, eli uskon että myös eläimillä on oikeus elämään. Lihansyönti saa minut voimaan pahoin. Kalaa olen välillä syönyt mutta ei sekään nyt oikein innosta. Teoriassa voisin syödä riistaa, ehkä. Joskus. Mutten mielelläni.
Voin olla sekasyöjän kanssa, mutta yritän kyllä käännyttää koko ajan kasvispainotteisempaan ruokaan päin. Yleensä sanotaan että naiset lihoo suhteessa. Mun kanssa ne kyllä yleensä laihtuu. Suostun tekemään ruoat koska melkein 18 vuoden kokemuksella väitän tekeväni vähintään syötävää kasvisruokaa. Aloin tän dieetin kuitenkin jo paljon ennen kun kaupasta sai mitään valmiskasvisruokia ja pyrin syömään todella terveellisesti, mm. paljon proteiinia.
Käytännön elämässä tää mun dieetti nyt ei sen kummemmin näy paitsi ettei ole ylipainoa ja kaikki verenpaineet ja muut on täysin ihanteelliset. Ulkona syön kasvisruokaa ja töihin otan aika usein omat eväät. En tuputa mun filosofiaa muille mutta olen kyllä sitä mieltä että se on ainoa oikea tapa syödä.
Jos nainen on täysin väliinpitämätön eläinten oikeuksista ja ympäristöstä se on mulle ihan järkyttävä turn off. Mutta ei sellaiset naiset musta yleensä kyllä edes kiinnostu.
Varsinaista kysymystä ketju ei sisällä vaan ajatuksia tuosta ruokavaliosta. Miten erilaiset sopivat yhteen? Eikä ruokavalion tarvitse olla vegu.
Sanomattakin muuten selvää että tää nainen jonka olen nyt tavannut ei ole kasvissyöjä ja siitä on omituista että minä olen koska "en näytä kasvissyöjältä". Miltä kasvissyöjä näyttää?
Ruokavalion merkitys
208
4627
Vastaukset
- työtön ATM
Syön paljon eineksiä ja mäkkisafkaa. Ei paljon kiinnosta onko ne eläimet kärsineet. Naisille suosittelen kasvissyöntiä sen vuoksi että se ruokavalio on terveellinen eikä lihota -> naisen kroppa on kauniimmassa kunnossa.
- wertiouyt
Entä sun oma kroppa?
- jussi hei!
Siis tosimiehet syö lihaa. Tiedät varmaan sen, että ihmisen aivojen kehityksen takana oli aikoinaan lihansyönti. Ilman sitä olisimme jotain puiden oksilla riippuvia marakatteja.
- muuttoo
"Itse olen vegetaristi, ajoittain jopa vegaani ja mun kämppään ei kukaan tuo liharuokia, ei edes tilaa pitsaa jossa on kinkkua päällä. Tässä olen täysin ehdoton enkä suostu edes keskustelemaan asiasta. "
Miten sitten yhteiseen kämppään, eli kun muutat jonkun kanssa yhteen?- Ei noin
Nainen saa alkaa kasvissyöjäksi. Sori. Tästä mä en jousta. Tai voi se mun puolesta ulkona syödä muuta mutta meille ei tule lihaa.
- muuttoo
Ei noin kirjoitti:
Nainen saa alkaa kasvissyöjäksi. Sori. Tästä mä en jousta. Tai voi se mun puolesta ulkona syödä muuta mutta meille ei tule lihaa.
Onko sulla muistakin asioista vastaavia ehdottomia ajatuksia, kuten kirkkoon kuulumisesta tai armejasta? Kysyit miltä kasvis syöjä näyttää. Niitä kolmea kasvissyöjä miestä jotka tunnen yhdistää vain seuraavat asiat: pituus alle 180 cm, sänki tai pujoparta leuassa ja löysä "pipo" päässä. Ovat kaikki jonkinlaisia taiteilija persoonia.
- Ei noin
muuttoo kirjoitti:
Onko sulla muistakin asioista vastaavia ehdottomia ajatuksia, kuten kirkkoon kuulumisesta tai armejasta? Kysyit miltä kasvis syöjä näyttää. Niitä kolmea kasvissyöjä miestä jotka tunnen yhdistää vain seuraavat asiat: pituus alle 180 cm, sänki tai pujoparta leuassa ja löysä "pipo" päässä. Ovat kaikki jonkinlaisia taiteilija persoonia.
Ei ole. Kyllä tää on aikalailla ainoa. Olen käynyt armeijan, mulla ei ole pujopartaa eikä rastoja eikä kuvaamanlaistasi pipoa ja käyn ihan normaalissa päiväduunissa.
- minä vaan ihmettelen
Ei noin kirjoitti:
Ei ole. Kyllä tää on aikalailla ainoa. Olen käynyt armeijan, mulla ei ole pujopartaa eikä rastoja eikä kuvaamanlaistasi pipoa ja käyn ihan normaalissa päiväduunissa.
Kyllä sä voit olla kasvis syöjä ja voit "vaatia" että naisen täytyy olla vegaani yms.... Mutta entäs kun löydät sen naisen itsellesi ja saatte lapsia, niin pakotatko lapsetkin syömään pelkkää kasvis ruokaa?? Tiedän perheen jossa oltiin kovasti lihan syöntiä vastaan, saivat lapsen ja lapsen myötä elämäänsä myös lihan ja kalan syönti tuli kuvioihin. Koska lapselle tuli heidän niin "loistavasta" ruokavaliosta kasvuhäiriöitä yms. Sitten vasta kun neuvolan lääkäri "käski" niin alkoivat antaa lapselle lihaa yms.
- Ei noin
minä vaan ihmettelen kirjoitti:
Kyllä sä voit olla kasvis syöjä ja voit "vaatia" että naisen täytyy olla vegaani yms.... Mutta entäs kun löydät sen naisen itsellesi ja saatte lapsia, niin pakotatko lapsetkin syömään pelkkää kasvis ruokaa?? Tiedän perheen jossa oltiin kovasti lihan syöntiä vastaan, saivat lapsen ja lapsen myötä elämäänsä myös lihan ja kalan syönti tuli kuvioihin. Koska lapselle tuli heidän niin "loistavasta" ruokavaliosta kasvuhäiriöitä yms. Sitten vasta kun neuvolan lääkäri "käski" niin alkoivat antaa lapselle lihaa yms.
No mä olen seurustellut aika pitkäänkin yhden yksinhuoltajan kanssa ja se lapsi ei ollut kasvissyöjä eikä mun mielestä lapsen tarvitsekaan olla. Tämä asia onkin jo käyty tässä ketjussa läpi. Useasti.
Ite oon ollut kasvissyöjä n. 12-vuotiaasta asti eikä siitä ole aiheutunut mulle terveydellistä haittaa. Mulla on myös ollut syömishäiriö yläasteella mikä selittää lääkärin mukaan sen että olen vain 175 cm pitkä. En usko että hyvin suunniteltu kasvisruokavalio on lapselle haitallinen. Olen tavannut useita ihmisiä jotka ovat olleet kasvissyöjiä lapsesta asti ja ovat ihan terveitä. Mun tapauksessa ongelma oli siinä etten syönyt paljon mitään. Ei se että jätin lihan pois.
Kun aloin syödä hyvin suunniteltua kasvisruokaa, aloin kasvaa pituutta ja sain lisää painoa. Ei mitään ongelmaa. Nyt aikuisiällä voin ihan hyvin.
- tietenkin
valitset itsellesi kumppanin jolla on samanlaiset arvot kuin itselläsi. Ruokavalio on yksi sellaisista "jokapäiväisistä arvoista" jotka ovat läsnä arjessa ja juhlassa. Ja sinunkohdallasi on vielä kysymys periaatteesta joka johtaa valintoihin joihin ei sisälly lihaa.
Ketään ei voi pakottaa - ei rakastunuttakaan - noudattamaan kumppanin linjaa, siksi sen täytyy olla oma valinta.
Kyllä tämä on yksi niitä asioita jotka tutustuttaessa on syytä ottaa esille : )- Ei noin
Kyllä se tulee esille heti kun nainen tulee ensimmäistä kertaa mun kämppään. Tai näkee mut syömässä mitään.
Olen kyllä onnistuneesti käännyttänyt kaksi exää kasvissyöjiksi (molemmat sitä edelleen) ja yhden sellaiseksi semivegeksi jollaisen kanssa seurustelu on ihan ok.
- AntiHjuman
Voi sinun naaivia mustavalkoista maailmaa.
Että oikein eettisiä perusteluja löydät kannallesi....
Oletettavan takuulla syöt soijaa.
Onko sulla mitään käsitystä, kuinka paljon soijaviljelmät tuhoavat sademetsiä.
Ja meneekö sademetsän mukana `hieman` eliökuntaa - niin moninaista - hävitykseen.
Soijaviljely lisääntyy, koska länsimaiset vauraat ´eettisruokailijat` ostavat sitä kalliilla...
Ja edesauttavat sademetsien tuhoa.- Ei noin
"Oletettavan takuulla syöt soijaa.
Ja meneekö sademetsän mukana `hieman` eliökuntaa - niin moninaista - hävitykseen."
Riippuu vähän soijasta ja riippuu myös muuten siitä että mihin suhteuttaa. Tiedätkö paljonko kilo naudanlihaa vaatii vettä? - AntiHjuman
Ei noin kirjoitti:
Ja meneekö sademetsän mukana `hieman` eliökuntaa - niin moninaista - hävitykseen."
Riippuu vähän soijasta ja riippuu myös muuten siitä että mihin suhteuttaa. Tiedätkö paljonko kilo naudanlihaa vaatii vettä?Tuossa lainaus;
Jos luontoa täytyy suojella, niin sitten pitäisi kieltää soijan viljely sillä tällä hetkellä soijabisnes tuhoaa sademetsiä enemmän kuin mikään muu ihmisen toimenpide. Kaiken lisäksi GM-soija on vallannut kaiken viljelyalan.
Ja minua;
Kala on ekologisesti parempi kuin liha. Tosin Norjan kalabisnes rehutarpeineen kuluttaa jo
meren eläviäkin, mutta kuitenkin... - Ei noin
AntiHjuman kirjoitti:
Tuossa lainaus;
Jos luontoa täytyy suojella, niin sitten pitäisi kieltää soijan viljely sillä tällä hetkellä soijabisnes tuhoaa sademetsiä enemmän kuin mikään muu ihmisen toimenpide. Kaiken lisäksi GM-soija on vallannut kaiken viljelyalan.
Ja minua;
Kala on ekologisesti parempi kuin liha. Tosin Norjan kalabisnes rehutarpeineen kuluttaa jo
meren eläviäkin, mutta kuitenkin...En syö GM-soijaa.
Soijasta nyt liikkuu enemmän ja vähemmän oikeaa tietoa, mutta kannattaa käyttää lähdekritiikkiä. Tästä en nyt ala enempää vänkäämään koska tämä ei ole ketjun aihe. - qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
AntiHjuman kirjoitti:
Tuossa lainaus;
Ja minua;
meren eläviäkin, mutta kuitenkin...Itseasiassa olisi tehokkaampaa jos ihmiset söisivät suoraan soijaa kuin että se pyöräytettäisiin lihasikalan tai broiskulan läpi.
- ...
Ei noin kirjoitti:
Riippuu vähän soijasta ja riippuu myös muuten siitä että mihin suhteuttaa. Tiedätkö paljonko kilo naudanlihaa vaatii vettä?Suomessa ei ole pula vedestä, voi lutrata niin paljon kuin huvittaa eikä lopu.
- Ei noin
... kirjoitti:
Suomessa ei ole pula vedestä, voi lutrata niin paljon kuin huvittaa eikä lopu.
Olipa hyvä argumentti. Suomessa ei ole myöskään pula sähköstä eikä bensasta.
- Älli tälli
... kirjoitti:
Suomessa ei ole pula vedestä, voi lutrata niin paljon kuin huvittaa eikä lopu.
Ja kukahan sulle on sanonut, että se ei lopu ? Ota paremmin selvää asioista ja opettele kohtuukäyttöä, ei ole elämä niin vaikiaa kun sitä ruvetaan säännöstelemään ja "lutraaminen" loppuu.
- no-no issue?
jos se rastatukkainen hippi on ottanut mustaa makkaraa suihinsa?
- Ei noin
Oon mäkin pannut tummaihoista. Jenkkiä, mut hei silti. En ole rasisti.
- Reipas Poikamies
Minusta ei tehdä vegeä eikä ateistia. Kamunaiseni on vege, tosin varsin normaali hän on siitä huolimatta.
Puhdas ruoka tulee suoraan luonnosta. Toisten käteen sopii porkkana, toisten kivääri. Miettikää miten järkyttävästi kaupoista mene ruokaa suoraan roskikseen. Ja sen jälkeen miettikää miten muka maailma pelastuu kun joku erilainen syö ituja pikkusormi pystyssä.
Kyse on elitismin valinnasta.
- sanonpa sulle kuule
Sanon saman asian kuin sinne toiseen ketjuun. Rehellisesti kun luen mitä kirjoitat niin alkaa tuntua että olet naisille suunnattu tuote. Sinut on disainattu mieheksi jossa on sopivasti erikoisia ja ristiriitaisia juttuja että naisia kiinnostaa.
Olet juuri kuin sellaiset miehet mistä voi lukea jostain pelimieskirjoista, sellaiset kun tekee kaiken että saisivat vaan lisää pillua ja onnistuneesti muuten tekevätkin.
Itekkö oot koko homman suunnitellut? Mahtoi mennä kauan kun mietit miten optimoitia renttuilu ja huolehtivaiset jutut että naisilla pöksyt pyörii jalassa.- Ei noin
Synnyin naisten aivoilla mutta miesten vehkeillä. Näin ainakin yksi tyttö joskus kuvasi mua.
Se ei ole ihan totta, on mussa joitain aika miehisiä puolia mutta aika lähellä totuutta.
Enkä todellakaan ole pyrkinyt kehittämään itseäni miksikään pillumagneetiksi, olen sitä mitä olen. Jos ei kelpaa niin sitten ei. - Ei noin
kiinnostaa analysoida tää juttu vähän syvemmin.
"Itekkö oot koko homman suunnitellut? Mahtoi mennä kauan kun mietit miten optimoitia renttuilu ja huolehtivaiset jutut että naisilla pöksyt pyörii jalassa."
Mä en nimittäin ymmärrä tästä mitään. Ekohippeily mulla lähti käyntiin jo paljon ennen kun kiinnostuin naisista mitenkään kunnolla, joskus ala-asteella. Renttu en edelleenkään mielestäni ole ellei ajoittaista liiallista kaljanjuontia lasketa mutta siihen mulla on kyllä aika hyvät geenit. Mielenterveysongelmille taas ei mitään voi, en mä ole valinnut sitä polkua ja olisin ihan mielelläni sen jättänyt kokematta. Jos se tekee musta "rentun" niin mä oikeasti nauran sulle.
- Gordon Gekko
Eläimet syövät toisiaan, miksei ihminen voisi syödä eläimiä, kun on tietyllä tavalla eläinkunnan kingi? Ihmisellä on lisäksi sekasyöjän hampaat, eli ihminen on tarkoitettu syömään kasveja ja eläimiä. Siinä pari syytä miksi lihansyönti on luontevaa, jokainenhan voi mun puolesta syödä mitä huvittaa.
- Oikeus nautintoon
Periaatteessa, mutta tehotuotetun eläinten kohtelu on julmaa. Ne on kuitenkin tuntevia olentoja. Samalla eettisellä logiikalla jotkut alienit sais vetää meidät johonkin karsinaan pyörimään omassa okennuksessa ja paskassamme ja liukuhihnalta lahdata alien burgereiden täytteeksi. Itse ainakin arvostan ihmisiä jotka pystyy ajattelemaan muutakin kuin omaa nautintoaan. Etuoikeutettuna länsimaisena kulinaristina on tietysti helppo porskuttaa, mutta tätä menoa ollaan muutenkin menossa kohti jotain vitun Mad Max maailmaa, jossa luonnonvaroista joudutaan käymään sotia, kun jatkuva kulutus kiihtyy, eikä kukaan halua luopua etuoikeuksistaan ja ajatella kokonaisuutta.
- Ei noin
Oikeus nautintoon kirjoitti:
Periaatteessa, mutta tehotuotetun eläinten kohtelu on julmaa. Ne on kuitenkin tuntevia olentoja. Samalla eettisellä logiikalla jotkut alienit sais vetää meidät johonkin karsinaan pyörimään omassa okennuksessa ja paskassamme ja liukuhihnalta lahdata alien burgereiden täytteeksi. Itse ainakin arvostan ihmisiä jotka pystyy ajattelemaan muutakin kuin omaa nautintoaan. Etuoikeutettuna länsimaisena kulinaristina on tietysti helppo porskuttaa, mutta tätä menoa ollaan muutenkin menossa kohti jotain vitun Mad Max maailmaa, jossa luonnonvaroista joudutaan käymään sotia, kun jatkuva kulutus kiihtyy, eikä kukaan halua luopua etuoikeuksistaan ja ajatella kokonaisuutta.
Just näin.
- Gordon Gekko
Joo. kyllähän eläimiä täytyis kohdella kunnolla niiden elämän ajan. Mikä siihen kunnolla kohteluun riittää, on sitten pidemmän väännön asia.
- Nature75
Kas, sieltähän se oleellinen tulikin :)
- Mies1985
Olen itsekkin vegetaristi ollut ja jopa vegaani enkä kyllä voi suositella.
-Erityisesti miehillä tiettyjen rasvojen saannin ja muodostuksen kanssa tekee tiukkaa. Muutamia vuosia sitten luin miten suomalaiset vegaanit joutuivat tilaamaan omega-nappejaan ulkomailta asti ettei niissä olisi mitään eläinperäistä kun puhdas kasviruoka ei anna kaikkia tarvittavia rasvoja.
-Ruokavalio on yksipuolista ja tylsää. Karkkejakaan ei voi syödä.
-Ruoka on hiilihydraattivoittoista ja joutuu syömään kohtuuttomia määriä hiilihydraatteja saadakseen sivussa muita ravintoaineita tarpeeksi.
-Soijasta puuttuu ainakin yksi aminohappo. Soija on yhdistetty siittiömäärän romahdukseen, poikalasten sukuelinten epämuodostumiin ja siinä on hulppeat määrät fytoestrogeenejä jotka aiheuttavat myös naisilla negatiivisia seurauksia.
-Tutkimusten mukaan kasvissyöjillä on vähentynyt lihasmassa suhteessa sekasyöjiin.
-Viljely tappaa valtavasti eläimiä kuten myös ruuan rahtaaminen kaukaa rasittaa ympäristöä. Ainut vasta-argumentti viljelyasiaan tuntuu olevan se ettei se ole niin paha koska eläimiä ei surmata tahallaan. Tämän vastaväitteen esittää amerikkalainen eläinoikeusguru ja professori kirjassaan jonka omistan.
Eläimiä siis kuolee joka tapauksessa. Yhteen tuotantoeläimeen voi mennä paljon viljaa tai vettä mutta lihan ravintoarvot ovat paljon paremmat kuin minkään rehun.
-Eläinten elämä luonnossa ei vastaa ollenkaan Disney-elokuvien kuvaa vaan on lohdutonta ja väkivaltaista. Tämä ei tarkoita että eläimiä saisi kohdella huonosti tahallaan mutta että tuotantoeläinten valvottu kasvatus ja kivuton teurastus ei ole välttämättä sen pahempi (ja voi olla parempi) kuin luonnonvaraistenkaan.
-Vegaani on kuitenkin jatkuvasti kosketuksissa erilaisten eläinperäisten tuotteiden ja materiaalien kanssa, hän ei vain syö tai toisinaan pukeudu niihin, ainakaan tietoisesti.- Ei noin
ei koske tätä enkä jaksa nyt alkaa käymään viestiäsi yksityiskohtaisesti läpi. Mutta olet aika monessa kohdassa väärässä. Proteiinia esim. saa muualtakin kun soijasta. Vaikka syön soijaa, saan varmaan enemmän prodea muualta tällä hetkellä. Enkä syö liian hiilaripainotteisesti. Soijassa on kaikki aminohapot. Kukaan ei ole vielä tullut valittamaan että mulla olisi liian VÄHÄN lihasmassaa, toi on ihan uusi juttu. Varmaan pitää paikkansa jos syö pakastevihanneksia. Ja aika moni tosiaan koostaa vegedieetin päin helvettiä, en mä sitä kiellä.
Karkkia tai jäätelöä en todellakaan syö, koskaan. No ehkä kerran vuodessa. Mutta mitä helvetin tekemistä sillä on kasvissyönnin kanssa? - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
ei koske tätä enkä jaksa nyt alkaa käymään viestiäsi yksityiskohtaisesti läpi. Mutta olet aika monessa kohdassa väärässä. Proteiinia esim. saa muualtakin kun soijasta. Vaikka syön soijaa, saan varmaan enemmän prodea muualta tällä hetkellä. Enkä syö liian hiilaripainotteisesti. Soijassa on kaikki aminohapot. Kukaan ei ole vielä tullut valittamaan että mulla olisi liian VÄHÄN lihasmassaa, toi on ihan uusi juttu. Varmaan pitää paikkansa jos syö pakastevihanneksia. Ja aika moni tosiaan koostaa vegedieetin päin helvettiä, en mä sitä kiellä.
Karkkia tai jäätelöä en todellakaan syö, koskaan. No ehkä kerran vuodessa. Mutta mitä helvetin tekemistä sillä on kasvissyönnin kanssa?Että vegetarismin, erityisesti veganismin perustelut ovat tunnepohjaisia ja hataria, ellei sitten muuten vain tykkää siitä jolloin se on OK. Tavalliselle ihmiselle se on vain turhaa elämän vaikeuttamista.
- Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Että vegetarismin, erityisesti veganismin perustelut ovat tunnepohjaisia ja hataria, ellei sitten muuten vain tykkää siitä jolloin se on OK. Tavalliselle ihmiselle se on vain turhaa elämän vaikeuttamista.
ei ne kyllä ole, mutta mä en jaksa nyt tästä vääntää, voit mennä kasvissyöntipalstalle hakemaan järkiperustelut jos haluat.
Ai miksen jaksa? Arvaa monellekko olen joutunut selittelemään asiaa ja vastaamaan tyhmiin kysymyksiin? No aika monelle. Ja useimmat tietenkin miehiä jotka syövät epäterveellisesti ja ovat lihavia. Mun kropan pitäisi olla sellaisen silmissä jo hyvä syy jättää makkarat kaupan hyllylle. Mutta ei... - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
ei ne kyllä ole, mutta mä en jaksa nyt tästä vääntää, voit mennä kasvissyöntipalstalle hakemaan järkiperustelut jos haluat.
Ai miksen jaksa? Arvaa monellekko olen joutunut selittelemään asiaa ja vastaamaan tyhmiin kysymyksiin? No aika monelle. Ja useimmat tietenkin miehiä jotka syövät epäterveellisesti ja ovat lihavia. Mun kropan pitäisi olla sellaisen silmissä jo hyvä syy jättää makkarat kaupan hyllylle. Mutta ei...Olen käynyt siellä aikoja sitten kertomassa mitä mieltä olen kun rupesin tutkimaan asioita objektiivisesti. Siellä vain väitettäisiin ettei se kasvissyönti nyt niin paha ole.
Monet hyväkuntoiset kasvissyöjäihmiset ovat muutenkin tarkkoja terveydestään eikä heidän terveyttään selitä kasvissyönti vaan kohtuullisuus ja esim.päihteistä pidättäytyminen. Toisella laidalla ovat sitten erilaiset kuolleen näköiset tai läskit hipit jotka kyllä juopottelevat tai polttelevat pilveä ja syövät miten sattuu mutta ovat kuitenkin vegaaneja.
Soijasta puuttuvat aminohapot kysteiini ja metioniini. Ei tietenkään ole mahdotonta etteikö joku treenaava ihminen voisi saada tarpeeksi proteiinia ja mineraaleja kuten rautaa (vaikkakaan ei välttämättä saa siltikään riittäviä rasvoja) mutta paljon vaivalloisempaa se on joten eipä siinä ole oikein mieltä.
Jos sekasyöjien terveys on huono, se johtuu ihan laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä mutta kasvissyöjien lasten ideologiaperäiset kuolemat, eunukkipoikien kehitys ja yleinen lethargisuus johtuvat siitä että he ovat tarkkoja ruokavaliostaan mutta kuitenkin sen ylläpitäminen on niin vaikeaa että ojaan mennään siitä huolimatta eikä välttämättä jakseta ostella aina oikeaa pähkinää pureskeltavaksi ja muita hankalasti saatavia lisäravinteita. Kasvissyönti on siis ylimääräinen rasite ja riski.
Naiset ovat keskimäärin lapsellisempia ja heihin tuommoinen uppoaa paremmin. Toki naisilla ei myöskään tarvitse olla muuta kuin tavallinen laihaläski vartalotyyppi jonka kasvisruokailu on omiaan aiheuttamaan ollakseen silti viehättäviä. - Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Olen käynyt siellä aikoja sitten kertomassa mitä mieltä olen kun rupesin tutkimaan asioita objektiivisesti. Siellä vain väitettäisiin ettei se kasvissyönti nyt niin paha ole.
Monet hyväkuntoiset kasvissyöjäihmiset ovat muutenkin tarkkoja terveydestään eikä heidän terveyttään selitä kasvissyönti vaan kohtuullisuus ja esim.päihteistä pidättäytyminen. Toisella laidalla ovat sitten erilaiset kuolleen näköiset tai läskit hipit jotka kyllä juopottelevat tai polttelevat pilveä ja syövät miten sattuu mutta ovat kuitenkin vegaaneja.
Soijasta puuttuvat aminohapot kysteiini ja metioniini. Ei tietenkään ole mahdotonta etteikö joku treenaava ihminen voisi saada tarpeeksi proteiinia ja mineraaleja kuten rautaa (vaikkakaan ei välttämättä saa siltikään riittäviä rasvoja) mutta paljon vaivalloisempaa se on joten eipä siinä ole oikein mieltä.
Jos sekasyöjien terveys on huono, se johtuu ihan laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä mutta kasvissyöjien lasten ideologiaperäiset kuolemat, eunukkipoikien kehitys ja yleinen lethargisuus johtuvat siitä että he ovat tarkkoja ruokavaliostaan mutta kuitenkin sen ylläpitäminen on niin vaikeaa että ojaan mennään siitä huolimatta eikä välttämättä jakseta ostella aina oikeaa pähkinää pureskeltavaksi ja muita hankalasti saatavia lisäravinteita. Kasvissyönti on siis ylimääräinen rasite ja riski.
Naiset ovat keskimäärin lapsellisempia ja heihin tuommoinen uppoaa paremmin. Toki naisilla ei myöskään tarvitse olla muuta kuin tavallinen laihaläski vartalotyyppi jonka kasvisruokailu on omiaan aiheuttamaan ollakseen silti viehättäviä.Huoh. No lue vaikka tuosta:
http://faq.aces.uiuc.edu/faq.pdl?project_id=5&faq_id=74
On siinä ne animot, ja vege voi sitäpaitsi ihan hyvin syödä kananmunia ja maitotuotteita, ei sitä soijaa ole pakko mättää kilokaupalla naamaan.
Ymmärrän huolesi mun genitaaleista mutten ole havainnut niissä merkittäviä muutoksia vaikka syön soijaa.
Enkä väittänyt että kasvissyönti olisi aina helppoa. Kyllä sitä tosiaan pitää ruoat aika pitkälle tehdä itse ja aina ei ihan lähisiwasta löydä kaikkia tarvittavia ainesosia. Mutta ei se mua haittaa.
Mä en muuten ole väittänyt että sekasyönti tekee terveydelle mahdotonta tuhoa, mä väitän juuri sitä että se ei ole välttämätöntä ja että voin ihan hyvin veguna. Syyt olla vegu eivät ole terveydelliset vaan eettiset. Se joko uppoaa sun päähän tai sitten ei, mutta asialla ei ole mulle suurta väliä. - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
Huoh. No lue vaikka tuosta:
http://faq.aces.uiuc.edu/faq.pdl?project_id=5&faq_id=74
On siinä ne animot, ja vege voi sitäpaitsi ihan hyvin syödä kananmunia ja maitotuotteita, ei sitä soijaa ole pakko mättää kilokaupalla naamaan.
Ymmärrän huolesi mun genitaaleista mutten ole havainnut niissä merkittäviä muutoksia vaikka syön soijaa.
Enkä väittänyt että kasvissyönti olisi aina helppoa. Kyllä sitä tosiaan pitää ruoat aika pitkälle tehdä itse ja aina ei ihan lähisiwasta löydä kaikkia tarvittavia ainesosia. Mutta ei se mua haittaa.
Mä en muuten ole väittänyt että sekasyönti tekee terveydelle mahdotonta tuhoa, mä väitän juuri sitä että se ei ole välttämätöntä ja että voin ihan hyvin veguna. Syyt olla vegu eivät ole terveydelliset vaan eettiset. Se joko uppoaa sun päähän tai sitten ei, mutta asialla ei ole mulle suurta väliä.Mutta maitotuotteet ja kananmunat eivät paljon lihansyönnistä poikkea. Ei niiden maitolehmien- tai munakanojen kohtalo ole sen kummaisempi ja sen lihan jonka syömättä jättää joutuu kompensoimaan ylimääräisillä eläintuotteilla joita ovat nuo munat ja maitotuotteet. Kutsuvathan jotkut kalansyöntiäkin vegetarismiksi vaikka kala on eläin kuten myös katkarapu tai mehiläinen jne.
Minusta tärkeää on muistaa myöskin se että ideologisilla järjestöillä on paineet kaivaa esiin kaikki itselleen myönteinen tutkimustieto mitä taas muilla ei ole.
Suomalaistutkimuksen mukaan vegetaristinaisilla on paljon vähemmän lihasmassaa kuin tavisnaisilla (vaikkakin ns.vegenaiset käyttivät eläintuotteita jossain määrin).
http://www.ergo-log.com/plantprotein.html - Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Mutta maitotuotteet ja kananmunat eivät paljon lihansyönnistä poikkea. Ei niiden maitolehmien- tai munakanojen kohtalo ole sen kummaisempi ja sen lihan jonka syömättä jättää joutuu kompensoimaan ylimääräisillä eläintuotteilla joita ovat nuo munat ja maitotuotteet. Kutsuvathan jotkut kalansyöntiäkin vegetarismiksi vaikka kala on eläin kuten myös katkarapu tai mehiläinen jne.
Minusta tärkeää on muistaa myöskin se että ideologisilla järjestöillä on paineet kaivaa esiin kaikki itselleen myönteinen tutkimustieto mitä taas muilla ei ole.
Suomalaistutkimuksen mukaan vegetaristinaisilla on paljon vähemmän lihasmassaa kuin tavisnaisilla (vaikkakin ns.vegenaiset käyttivät eläintuotteita jossain määrin).
http://www.ergo-log.com/plantprotein.html"Mutta maitotuotteet ja kananmunat eivät paljon lihansyönnistä poikkea."
Eivät. Ei se ideaaliratkaisu olekaan. Mutta jos nyt vertaa mun ruokavalion ympäristö- ja eläinkohtalokuormaa monien muiden vastaavaan niin se on parempi. En mä mikään jeesus ole, en mä ole täydellinen. Mutta mä sentään pyrin tekemään ekologisia valintoja. Ja oikeasti termi täysin eläinkuntatuotteettomalle ruokavaliolle ja elämäntavalle on vegaani.
Vegetarismi taas määritellään vaikka täällä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvissyönti
Eli ei lihaa eikä verituotteita, ei kalaa eikä kanaa. Mun ruokavalioni tällä hetkellä täyttää kevyesti ton määritelmän. Tiukka linja on se missä ei käytetä kananmunia tai maitoa. Mä en ole nyt niin tiukalla linjalla mutta harkitsen ton maidon jättämistä pois. Se vaan menee siinä vaiheessa aina niin kovaksi säätämiseksi.
Ja kananmunissa ja maitotuotteissa on eroja. Usko tai älä. On eri asia syödä häkkikananmunia kun vapaan kanan luomumunia. Kalaahan mä en syö enää, söin sitä kyllä yhdessä välissä vähän aikaa mutta lopetin taas. Ja söin sitä tosi vähän. Mutta siitä tuli sen verran huono olo että lopetin.
"Minusta tärkeää on muistaa myöskin se että ideologisilla järjestöillä on paineet kaivaa esiin kaikki itselleen myönteinen tutkimustieto mitä taas muilla ei ole."
No näytä joku tieteellinen tutkimus jonka mukaan soijassa ei ole kaikkia animohappoja?
"Suomalaistutkimuksen mukaan vegetaristinaisilla on paljon vähemmän lihasmassaa kuin tavisnaisilla (vaikkakin ns.vegenaiset käyttivät eläintuotteita jossain määrin)."
Mä en sanonut etteikö näin voisi olla, mä sanon että näin ei tarvitse olla. Briteissä kävin salilla missä kävi muutama kasvissyöjäkehonrakentaja.
Ja mä en tajua miksi sä jankkaat tätä. En mä tarvitse perusteita sille mikä mun ruokavaliossa jonkun mielestä mättää, aivan yksi ja sama. - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
"Mutta maitotuotteet ja kananmunat eivät paljon lihansyönnistä poikkea."
Eivät. Ei se ideaaliratkaisu olekaan. Mutta jos nyt vertaa mun ruokavalion ympäristö- ja eläinkohtalokuormaa monien muiden vastaavaan niin se on parempi. En mä mikään jeesus ole, en mä ole täydellinen. Mutta mä sentään pyrin tekemään ekologisia valintoja. Ja oikeasti termi täysin eläinkuntatuotteettomalle ruokavaliolle ja elämäntavalle on vegaani.
Vegetarismi taas määritellään vaikka täällä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvissyönti
Eli ei lihaa eikä verituotteita, ei kalaa eikä kanaa. Mun ruokavalioni tällä hetkellä täyttää kevyesti ton määritelmän. Tiukka linja on se missä ei käytetä kananmunia tai maitoa. Mä en ole nyt niin tiukalla linjalla mutta harkitsen ton maidon jättämistä pois. Se vaan menee siinä vaiheessa aina niin kovaksi säätämiseksi.
Ja kananmunissa ja maitotuotteissa on eroja. Usko tai älä. On eri asia syödä häkkikananmunia kun vapaan kanan luomumunia. Kalaahan mä en syö enää, söin sitä kyllä yhdessä välissä vähän aikaa mutta lopetin taas. Ja söin sitä tosi vähän. Mutta siitä tuli sen verran huono olo että lopetin.
"Minusta tärkeää on muistaa myöskin se että ideologisilla järjestöillä on paineet kaivaa esiin kaikki itselleen myönteinen tutkimustieto mitä taas muilla ei ole."
No näytä joku tieteellinen tutkimus jonka mukaan soijassa ei ole kaikkia animohappoja?
"Suomalaistutkimuksen mukaan vegetaristinaisilla on paljon vähemmän lihasmassaa kuin tavisnaisilla (vaikkakin ns.vegenaiset käyttivät eläintuotteita jossain määrin)."
Mä en sanonut etteikö näin voisi olla, mä sanon että näin ei tarvitse olla. Briteissä kävin salilla missä kävi muutama kasvissyöjäkehonrakentaja.
Ja mä en tajua miksi sä jankkaat tätä. En mä tarvitse perusteita sille mikä mun ruokavaliossa jonkun mielestä mättää, aivan yksi ja sama.Eli siis ainut erosi käytännössä sekasyöjään on se että ostat usein vapaan kanan munia ja kala ei sovi sinulle. Vapaatkin kanat kyllä syödään ja vapaat kanat voivat helpommin esim.nokkia toisensa. Kuten odottaa saattaa, vakaumukselliset vegaanit suhtautuvat aggressiivisesti ajatukseen 'vapaiden' tuotantoeläinten eettisyydestä ja kyseenalaistavat kuinka suuren parannuksen vapaus tuo. http://www.cok.net/lit/freerange.php
Aloituksesi vain kuulosti sen verran asenteelliselta ja veganistiselta vaikka matka sinusta normisekasyöjään on lyhyt ja matka sinusta vegaaniin on pitkä. Asenteellisesti ja käytännöllisesti. Siinä mielessä tuo etiikkajuttusi kuulostaa harhaanjohtavalta.
Tuo aminojuttu nyt perustui siihen kun jokainen linkki joka tutkimuksissani tuli vastaan sanoi ettei noita aminohappoja soijassa ole, joka on muutenkin myrkyllistä. Joka tapauksessa sanoin aika monta muutakin asiaa.
Ja sinä käytit itseäsi todisteena siitä miten hyvässä kunnossa tai lihaksikas ihminen voi olla kun taas minä viittasin tilastoihin. Samalla tavalla esim.jotkut feministit kertovat jostain miehennäköisestä naisesta joka on tosi vahva ja tämä sitten todistaa etteivät naiset ole normaalisti paljon miehiä heikompia. - Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Eli siis ainut erosi käytännössä sekasyöjään on se että ostat usein vapaan kanan munia ja kala ei sovi sinulle. Vapaatkin kanat kyllä syödään ja vapaat kanat voivat helpommin esim.nokkia toisensa. Kuten odottaa saattaa, vakaumukselliset vegaanit suhtautuvat aggressiivisesti ajatukseen 'vapaiden' tuotantoeläinten eettisyydestä ja kyseenalaistavat kuinka suuren parannuksen vapaus tuo. http://www.cok.net/lit/freerange.php
Aloituksesi vain kuulosti sen verran asenteelliselta ja veganistiselta vaikka matka sinusta normisekasyöjään on lyhyt ja matka sinusta vegaaniin on pitkä. Asenteellisesti ja käytännöllisesti. Siinä mielessä tuo etiikkajuttusi kuulostaa harhaanjohtavalta.
Tuo aminojuttu nyt perustui siihen kun jokainen linkki joka tutkimuksissani tuli vastaan sanoi ettei noita aminohappoja soijassa ole, joka on muutenkin myrkyllistä. Joka tapauksessa sanoin aika monta muutakin asiaa.
Ja sinä käytit itseäsi todisteena siitä miten hyvässä kunnossa tai lihaksikas ihminen voi olla kun taas minä viittasin tilastoihin. Samalla tavalla esim.jotkut feministit kertovat jostain miehennäköisestä naisesta joka on tosi vahva ja tämä sitten todistaa etteivät naiset ole normaalisti paljon miehiä heikompia.Sanon nyt vaan että tuo argumentointi "et ole vege etkä eettinen koska et ole tarpeeksi vege ja sulla on kirpparilta hankittu nahkasohva ja tapoit kesällä hämähäkin" ei muuten toimi muhun pätkääkään. Tottakai aina voi olla enemmän ja parempi mutta se ei tarkoita sitä etteikö voisi yhtään yrittää.
Tuolla nyt voi oikeastaan vesittää kaiken sen työn mitä ihmiset tekevät ympäristön hyväksi. Lensit lomamatkalle muttet yksityisautoile ja vieläpä kierrätät, hyi olkoon.
Ei kannata siis edes yrittää sun maailmankatsomuksen mukaan. Mikä on naurettavaa. Kerskakulutetaan vaan kaikki.
"Ja sinä käytit itseäsi todisteena siitä miten hyvässä kunnossa tai lihaksikas ihminen voi olla kun taas minä viittasin tilastoihin."
Kyllä. Mä en tiedä mitä muut vegut syö mutta mä tiedän mitä mä syön. On ihan totta että aika moni vege laiminlyö proteiininsaannin. Ja on niitä ihan oikeita vegekehonrakentajia olemassa, guuglaa vaikka. - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
Sanon nyt vaan että tuo argumentointi "et ole vege etkä eettinen koska et ole tarpeeksi vege ja sulla on kirpparilta hankittu nahkasohva ja tapoit kesällä hämähäkin" ei muuten toimi muhun pätkääkään. Tottakai aina voi olla enemmän ja parempi mutta se ei tarkoita sitä etteikö voisi yhtään yrittää.
Tuolla nyt voi oikeastaan vesittää kaiken sen työn mitä ihmiset tekevät ympäristön hyväksi. Lensit lomamatkalle muttet yksityisautoile ja vieläpä kierrätät, hyi olkoon.
Ei kannata siis edes yrittää sun maailmankatsomuksen mukaan. Mikä on naurettavaa. Kerskakulutetaan vaan kaikki.
"Ja sinä käytit itseäsi todisteena siitä miten hyvässä kunnossa tai lihaksikas ihminen voi olla kun taas minä viittasin tilastoihin."
Kyllä. Mä en tiedä mitä muut vegut syö mutta mä tiedän mitä mä syön. On ihan totta että aika moni vege laiminlyö proteiininsaannin. Ja on niitä ihan oikeita vegekehonrakentajia olemassa, guuglaa vaikka.Kun ruuan viljely ja syöminen lakkaa tappamasta eläimiä, tuo eettisyys tulee vakuuttavammaksi argumentiksi. Eläinten maailma ja ihmisten maailma ovat erillisiä maailmoja ja ihmiset eivät voi vaikuttaa eläinten maailmassa vallitsevaan kaaokseen suuremmin. Jos ihmiset pitävät ihmisten onnellisuutta tärkeimpänä niin pakostakin eläimet joutuvat väistymään ja tuhoutumaan tieltä jossain määrin. Näin tapahtuu koko ajan luonnossakin eli lajit syrjäyttävät toisia jne.
Ihmisillä on yhteistä ihmisten kanssa ja selvästi vähemmän yhteistä esim.papukaijan kanssa. Ihmisille on luonnollista samaistua enemmän toisiin ihmisiin ja vaalia eritoten toisten ihmisten intressejä. Ei ole hirveän rationaalista vaalia eläinten intressejä jotka eivät myöskään aiheuta mitään hyötyä ihmisille. Silloin kun ihmiset ottavat eläimiä osaksi omaa elämäänsä kuten lemmikiksi tai tuotantoa varten niin ihmisten pitäisi yrittää kohdella näitä eläimiä jokseenkin hyvin. Kaikista muista ei voi sillä tavalla huolehtia.
Viljely tappaa eläimiä koska eläimet joutuvat muuttamaan tai murskautuvat laitteisiin. Kasveja täytyy myrkyttää tuhoeläinten varalta mikä taas vahingoittaa eläimiä. Luonnosta kerätty ruoka on sekin pois joiltakin eläimiltä. Silloin kun eläimet laiduntavat vapaina, täytyy tappaa petoeläimiä jotteivat ne vahingoittaisi tai söisi tuotantoeläimiä jne. - Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Kun ruuan viljely ja syöminen lakkaa tappamasta eläimiä, tuo eettisyys tulee vakuuttavammaksi argumentiksi. Eläinten maailma ja ihmisten maailma ovat erillisiä maailmoja ja ihmiset eivät voi vaikuttaa eläinten maailmassa vallitsevaan kaaokseen suuremmin. Jos ihmiset pitävät ihmisten onnellisuutta tärkeimpänä niin pakostakin eläimet joutuvat väistymään ja tuhoutumaan tieltä jossain määrin. Näin tapahtuu koko ajan luonnossakin eli lajit syrjäyttävät toisia jne.
Ihmisillä on yhteistä ihmisten kanssa ja selvästi vähemmän yhteistä esim.papukaijan kanssa. Ihmisille on luonnollista samaistua enemmän toisiin ihmisiin ja vaalia eritoten toisten ihmisten intressejä. Ei ole hirveän rationaalista vaalia eläinten intressejä jotka eivät myöskään aiheuta mitään hyötyä ihmisille. Silloin kun ihmiset ottavat eläimiä osaksi omaa elämäänsä kuten lemmikiksi tai tuotantoa varten niin ihmisten pitäisi yrittää kohdella näitä eläimiä jokseenkin hyvin. Kaikista muista ei voi sillä tavalla huolehtia.
Viljely tappaa eläimiä koska eläimet joutuvat muuttamaan tai murskautuvat laitteisiin. Kasveja täytyy myrkyttää tuhoeläinten varalta mikä taas vahingoittaa eläimiä. Luonnosta kerätty ruoka on sekin pois joiltakin eläimiltä. Silloin kun eläimet laiduntavat vapaina, täytyy tappaa petoeläimiä jotteivat ne vahingoittaisi tai söisi tuotantoeläimiä jne."Ei ole hirveän rationaalista vaalia eläinten intressejä jotka eivät myöskään aiheuta mitään hyötyä ihmisille."
Eli sulta menee tämä koko asia iloisesti tajunnan yli? Ei yllätä.
Ei kysymys ole siitä mikä on loistava valinta. Sellaista ei ole. On vain huonoja ja vähemmän huonoja valintoja.
Mun luopuminen lihasta ei pelasta maapalloa mutta jos yhä useampi kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota ympäristön hyvinvointiin niin luonto voi paremmin. Tämä on perusarvo. Sitä voi olla vaikea käsittää jos ei ole minkäänlaista kiinteää arvomaailmaa, mutta mulla on. - Mies1985
Ei noin kirjoitti:
"Ei ole hirveän rationaalista vaalia eläinten intressejä jotka eivät myöskään aiheuta mitään hyötyä ihmisille."
Eli sulta menee tämä koko asia iloisesti tajunnan yli? Ei yllätä.
Ei kysymys ole siitä mikä on loistava valinta. Sellaista ei ole. On vain huonoja ja vähemmän huonoja valintoja.
Mun luopuminen lihasta ei pelasta maapalloa mutta jos yhä useampi kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota ympäristön hyvinvointiin niin luonto voi paremmin. Tämä on perusarvo. Sitä voi olla vaikea käsittää jos ei ole minkäänlaista kiinteää arvomaailmaa, mutta mulla on.Vielä jää tuo ympäristöargumentti jäljelle. Luonnolla ei ole tunteita eikä arvoja. Ainoastaan ihmisillä. On paljon maata sekä kasvillisuutta jota ei voi käyttää ihmisten ruuaksi tai viljelyyn mutta sopi eläinten laiduntamiseen ja ruuaksi. Asiat ovat monimutkaisia.
- Ei noin
Mies1985 kirjoitti:
Vielä jää tuo ympäristöargumentti jäljelle. Luonnolla ei ole tunteita eikä arvoja. Ainoastaan ihmisillä. On paljon maata sekä kasvillisuutta jota ei voi käyttää ihmisten ruuaksi tai viljelyyn mutta sopi eläinten laiduntamiseen ja ruuaksi. Asiat ovat monimutkaisia.
No itse asiassa ei ne asiat aina kauhean monimutkaisia ole.
- .
Itse en ole syönyt lihaa 15 vuoteen, mutta kalasta en luovu :) Maitotuotteitakin käytän silloin tällöin, laktoosi vaivaa sen verran, että onneksi hillitsee jogurtin lipittämistä.
Lihan syönti ei ole eettistä, tuotantoeläimet elävät ihan hirveissä oloissa ja maailma kuormittuu. Jengi syö stressilihaa ja jengillä alkaakin olla kaikenlaista muuta outoa vaivaa lihavuuden lisäksi.
Toista ei voi pakottaa olemaan syömättä lihaa, jokainen tekee oman päätöksensä. Asioista kyllä keskustelen joten saan selville toisen arvomaailmasta. Tunnen monta miestä jotka eivät syö punaista lihaa vaikka kana ja kalkkuna maistuu. Syyt ovat terveydelliset, eivät niinkään eettiset.
Kavereinani on myös dyykkareita, joiden lihansyönnin kyllä hyväksyn, muuten liha menisi roskiin. Kaikkein parasta etteivät hekään maksa lihasta. Joka päivä menee tonni ruokaa roskiin! Eläimiä kuolee ihan turhaan.
Monet miehet katsovat oikeudekseen arvostella mun ruokatottumuksia ja naureskella mun maailmanparannukselle. Sanomattakin selvää ettei sellaiset hörisevät urpojuntit mulle kelpaa. Luulevat olevansa jotakin v*tun tosiäijiä, hyi helv* mikä kuvotus niitä kattellessa tulee. Yleensä leukaa louskuttavat vielä ne kaikkein epäviehättävimmät ja ylipainoisimmat yksilöt. Hyh.
Voisin seurustella lihansyöjän kanssa, mutta siihen sisältyy paljon ehtoja. Itse en hänelle lihaa lähtisi kokkaamaan, joten saisi hoitaa ruokailunsa itse. Ja omilla pannuilla/vuoilla, minun pannujani/patojani ei lihanmaulla saastuteta. Tosin tahtoisin hänen syövän myös paljon kasvis- ja kalaruokia, joita voisimme syödä yhdessä. Hänen täytyisi myös olla fiksu ja tiedostava näistä asioista ja ostella mahdollisimman paljon alelapuilla varustettuja lihatuotteita. Ne on niitä jotka heitetään sitten rokeen, kun eivät hienohelmoille/lahkeille kelpaa.- .
että lihaa ei alunperin tarkoitettukaan jokapäiväiseksi ruoaksi, eli yksi, korkeintaan kaksi liharuokaa viikossa pitää riittää.
- sanonpa sulle kuule
No niin Ei Noin, täällä tuli heti sulle yksi pilluehdokas. Tatuoitu bodaava kasvissyöjä renttu, miksen itse keksinyt tällaista kun naisia vielä yrittelin.
Olisi tullut minustakin nussijamestari kun olisin vain syönyt pupun ruokaa ja ottanut tripaaleja hauikseen. - Reipas Poikamies
Millon valitsit elitismin?
Mene korpeen asumaan ilman suoraa sähköä yms. kasvata vegeruokasi siellä ja elä siellä niinkuin saarnaat! Valitset parhaat osat ideologistasi ja halveksit muita silti. Eikö se ole ristiriitaista? - Ei noin
. kirjoitti:
että lihaa ei alunperin tarkoitettukaan jokapäiväiseksi ruoaksi, eli yksi, korkeintaan kaksi liharuokaa viikossa pitää riittää.
Tän tason sekasyönnin siedän naisella. Mutta jokapäiväinen lihalla mässääminen on aika vastenmielistä.
Muuten ihan hyvää juttua sulla, en mäkään ala kokkaamaan lihaa tai koske lihaan ylipäätään. Kana ja kalkkuna on ihan sama juttu. Rahkaa ja kananmunia syön, mutta luomuna. Muita maitotuotteita hyvin satunnaisesti. - Ei noin
sanonpa sulle kuule kirjoitti:
No niin Ei Noin, täällä tuli heti sulle yksi pilluehdokas. Tatuoitu bodaava kasvissyöjä renttu, miksen itse keksinyt tällaista kun naisia vielä yrittelin.
Olisi tullut minustakin nussijamestari kun olisin vain syönyt pupun ruokaa ja ottanut tripaaleja hauikseen.Kyseinen nainen ei kyllä eleelläänkään vihjannut haluavansa olla mun kanssa intiimitekemisissä mutta miten vaan. Sitäpaitsi keskityn nyt yhteen morsianehdokkaaseen kerrallaan, katsotaan tämä juttu.
Hormoneja en käytä mutta salilla oon käynyt jotain 12 vuotta. On siinä vähän lihasta päässyt tarttumaan. Kehonrakentajasta olen kyllä kaukana enkä mä mikään bodari edes halua olla vaan sellainen terveen urheilullinen. Renttuuden kiellän edelleen. - .
Reipas Poikamies kirjoitti:
Mene korpeen asumaan ilman suoraa sähköä yms. kasvata vegeruokasi siellä ja elä siellä niinkuin saarnaat! Valitset parhaat osat ideologistasi ja halveksit muita silti. Eikö se ole ristiriitaista?kun kaupungissa on työtä, oletpas sinä fiksu(NOT).
Miksi ei saisi valita sen puitteissa mitä valittavissa on ja edes yrittää kuin mässätä ylenmäärin lihaa? Siinä taas ensimmäinen ukko valittamassa naisen elintavasta.
Äläkä väitä että vain minä arvostelin muita, samaa teet sinäkin. Ensimmäisen kiven heittäjä, toveri. - .
sanonpa sulle kuule kirjoitti:
Olisi tullut minustakin nussijamestari kun olisin vain syönyt pupun ruokaa ja ottanut tripaaleja hauikseen.Kuten nimimerkki, jonka kanssa aloitin asiallisen keskustelun, viittasikin, kyse oli ainoastaan keskustelusta. Ja tsemiä hänelle naisasioihin. Mulla on myös omat kuviot käynnissä.
- .
Ei noin kirjoitti:
Tän tason sekasyönnin siedän naisella. Mutta jokapäiväinen lihalla mässääminen on aika vastenmielistä.
Muuten ihan hyvää juttua sulla, en mäkään ala kokkaamaan lihaa tai koske lihaan ylipäätään. Kana ja kalkkuna on ihan sama juttu. Rahkaa ja kananmunia syön, mutta luomuna. Muita maitotuotteita hyvin satunnaisesti.minulta unohtui että käytän kananmunia leipoessa. Luomua. Kaikessa mahdollisimman paljon luomua.
- Ei noin
. kirjoitti:
minulta unohtui että käytän kananmunia leipoessa. Luomua. Kaikessa mahdollisimman paljon luomua.
Luomu on tärkeää etenkin maitotuotteissa. Mä syön kananmunia ihan keitettynäkin just sen proteiinin takia. Mutta kiinnitän tuotantotapaan huomiota.
- gastroenterologiaa
Entäs jos mies ei pysty elämään allergioiden tai muiden vatsavaivojen takia soijaruokavaliolla, tai kalaruokavaliollakaan?
Itse olen sellainen. Enkä muuten valehtele, vaikka en alakaan tarkemmin selittää vaivojani. Vaivani ovat nimittäin sellaiset, että kuvauksesta tunnistaisi kuka olen. Niin, vaivojeni takia en pysty puhtaaseen kasvisruokavalioon, enkä edes kalaruokavalioon. Enkö minä siis kelpaisi poikaystäväksi, koska minulla on tiettyjä elimellisiä vaivoja? - Ei noin
Mene korpeen asumaan ilman suoraa sähköä yms. kasvata vegeruokasi siellä ja elä siellä niinkuin saarnaat! Valitset parhaat osat ideologistasi ja halveksit muita silti. Eikö se ole ristiriitaista?"Eikö se ole ristiriitaista?"
Ei. On moraalitonta olla tekemättä oma osansa maapallon hyvinvoinnin eteen kun kerran se mahdollisuus meillä hyvinvointivaltioon syntyneillä on. Keneltäkään ei ole pois kierrätys tai julkisten käyttö tai se että pohtii vähän mitä safkaa heittää lautaselleen.
Pihvejä voi tehdä vaikka porkkanoista ja linsseistä, tofusta saa grilliin tavaraa ja voin leivän päällä voi korvata kikhernetahnalla tai avokadotahnalla. Kehitysmaissa se ei onnistu mutta Helsingissä onnistuu.
Enkä väitä olevani mikään helvetin jeesus jonka joka valinta parantaa merkittävästi ympäristön tilaa mutta yritän nyt edes vähän miettiä asioita ja toimia niiden mietintöjen pohjalta enkä vaan itsekkäästi olla piittaamatta maapallosta ja luonnosta. - Reipas Poikamies
. kirjoitti:
kun kaupungissa on työtä, oletpas sinä fiksu(NOT).
Miksi ei saisi valita sen puitteissa mitä valittavissa on ja edes yrittää kuin mässätä ylenmäärin lihaa? Siinä taas ensimmäinen ukko valittamassa naisen elintavasta.
Äläkä väitä että vain minä arvostelin muita, samaa teet sinäkin. Ensimmäisen kiven heittäjä, toveri.asi. Kuten sanoinkin, olet valinnut parhaat palat ideologiasta, jolla voit osoittaa sormella muiden tekevän " ei hyviä" valintoja näkökannastasi katsottuna.
Et kestä ajatusta että miljoonat ihmiset eivät välitä että sinun tofun ja itujen syönti tekee vain sinulle hyvän olon ja utopian maailman parantamisesta sitä kautta.
Et muuta korpeen puulämmitteiseen hirsitupaan koska et ole sitoutunut täydellisesti luopumaan kaikesta millä kuormitat maapalloa.
Hesassa nyt on kiva tilata kasvisburgeri rock henkisenä vege bodarina. Olisit kaivanut suo-ojia lapiolla kuten minun ukkini ja kysytään sitten maistuuko ruisleipä, maito, voi ja hirvenliha?
Elitistinä sinun ei tarvii vastata, kun tiedät että valitset mikä sinulle sopii, ei sitä mikä on pakko. - Ei noin
asi. Kuten sanoinkin, olet valinnut parhaat palat ideologiasta, jolla voit osoittaa sormella muiden tekevän " ei hyviä" valintoja näkökannastasi katsottuna.
Et kestä ajatusta että miljoonat ihmiset eivät välitä että sinun tofun ja itujen syönti tekee vain sinulle hyvän olon ja utopian maailman parantamisesta sitä kautta.
Et muuta korpeen puulämmitteiseen hirsitupaan koska et ole sitoutunut täydellisesti luopumaan kaikesta millä kuormitat maapalloa.
Hesassa nyt on kiva tilata kasvisburgeri rock henkisenä vege bodarina. Olisit kaivanut suo-ojia lapiolla kuten minun ukkini ja kysytään sitten maistuuko ruisleipä, maito, voi ja hirvenliha?
Elitistinä sinun ei tarvii vastata, kun tiedät että valitset mikä sinulle sopii, ei sitä mikä on pakko.sitten mulle ja tolle toiselle samassa viestissä?
"Et kestä ajatusta että miljoonat ihmiset eivät välitä että sinun tofun ja itujen syönti tekee vain sinulle hyvän olon ja utopian maailman parantamisesta sitä kautta."
Ei. Mä en kestä ajatusta siitä että tiedän että maailma olisi parempi paikka ympäristön kannalta jos jokainen tekisi edes vähän. Yhdellä ei ole väliä mutta monella on.
"Et muuta korpeen puulämmitteiseen hirsitupaan koska et ole sitoutunut täydellisesti luopumaan kaikesta millä kuormitat maapalloa."
En, tässä on tämä argumentointivirhe minkä monet tekevät. Vaikka mä tekisinkin noin, sillä ei olisi mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta ellei muutkin tee niin, ja silloin taas riittää pienempi.
"Hesassa nyt on kiva tilata kasvisburgeri rock henkisenä vege bodarina. Olisit kaivanut suo-ojia lapiolla kuten minun ukkini ja kysytään sitten maistuuko ruisleipä, maito, voi ja hirvenliha?"
Joo, no tässäkin on hyvä pointti. Aika moni nykyään ei kaiva suo-ojia lapiolla tai vietä päiviään jahtaamassa kiväärin kanssa venäläistä rajalla. Voi siis syödä vähemmän.
"Elitistinä sinun ei tarvii vastata, kun tiedät että valitset mikä sinulle sopii, ei sitä mikä on pakko."
Niin, on ihan totta että maailma olisi parempi paikka jos kaikki välittäisivät kaikin tavoin vain itsestään. Eikö niin? - realismus
. kirjoitti:
Outo juttu, yht'äkkiä alkoi kovasti mieli hapankaalin ja kerman kanssa haudutettua possun filettä....
- voimia.sinulle.
Näitä vegetapauksia on jo lääkärillekin asti. Tyypillinen idiosynkrasia. Tässä kun vege- homma vedetään jo niin 'ööveriksi', että se alkaa jo haittaamaan elämää.
- Ei noin
No vegedieetin voi koostaa hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti. Väitän että mun vegedieetti on terveellisempi ja monipuolisempi kun useimpien sekasyöjien. Tulos näkyy sekä lääkärin tutkimuksissa että vaa'alla että peilissä. Mä voin ihan rehellisesti todeta että olen ihan helvetin tyytyväinen siihen miltä näytän ilman paitaa ja aika moni nainenkin muuten on.
Ja se ei ole urbaanilegenda että vegetaristin sperma maistuu paremmalle. Heh. - voimia.sinulle.
Ei noin kirjoitti:
No vegedieetin voi koostaa hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti. Väitän että mun vegedieetti on terveellisempi ja monipuolisempi kun useimpien sekasyöjien. Tulos näkyy sekä lääkärin tutkimuksissa että vaa'alla että peilissä. Mä voin ihan rehellisesti todeta että olen ihan helvetin tyytyväinen siihen miltä näytän ilman paitaa ja aika moni nainenkin muuten on.
Ja se ei ole urbaanilegenda että vegetaristin sperma maistuu paremmalle. Heh.No et varmaan näytä paremmalta kuin minä:) Otan ruuasta kaikki parhaat jutut irti. Teemme vaimoni kanssa parhaat luomu- pihvit, munat, kalat, salaatit. Tätä ruokavaliota ei voita mikään. Ja ennen kaikkea se on luonnollinen ruokavalio ihmiselle, joka on siis luotu sekasyöjäksi.
Eli - annetaanko kaikkien kukkien kukkia. Harmillisesti kuitenkin nämä veget ovat niitä, jotka 'saarnaavat' - vähän samaan tapaan kuin tietyt uskonlahkot. - Ei noin
voimia.sinulle. kirjoitti:
No et varmaan näytä paremmalta kuin minä:) Otan ruuasta kaikki parhaat jutut irti. Teemme vaimoni kanssa parhaat luomu- pihvit, munat, kalat, salaatit. Tätä ruokavaliota ei voita mikään. Ja ennen kaikkea se on luonnollinen ruokavalio ihmiselle, joka on siis luotu sekasyöjäksi.
Eli - annetaanko kaikkien kukkien kukkia. Harmillisesti kuitenkin nämä veget ovat niitä, jotka 'saarnaavat' - vähän samaan tapaan kuin tietyt uskonlahkot."Eli - annetaanko kaikkien kukkien kukkia. Harmillisesti kuitenkin nämä veget ovat niitä, jotka 'saarnaavat' - vähän samaan tapaan kuin tietyt uskonlahkot."
Kyllä se menee vähän toisin päin. Tässäkin ketjussa mulle on povattu ties mitä puutostauteja ja epämuodostumia ruokavalioni takia mutta tosiasiahan on että tiedän kyllä terveydentilani aika hyvin, olen siitä melkein neuroottisen tarkka. Ja tiedän kyllä myös miltä näytän eli en näytä miltään aneemiselta lihaksettomalta rastapäältä. Mulla on lyhyt tukka ja kiitos aktiivisen kuntoilun keskimääräistä enemmän lihasta.
En todellakaan kaipaa kuulla mitään tarinoita siitä kuinka tutuntutulle kasvoi sarvi otsaan kun se luopui lihasta. Hyvin koostettu vegedieetti ei ole minkään tutkimuksen mukaan vaaraksi terveydelle.
Vegetarismiin liittyy järkyttävä määrä ennakkoluuloja. Jos joku tilaa ravintolassa pihvin niin en mä siitä mitään sano mutta kun mä tilaan sen mun kasvishampurilaisen tai muun kasvissafkan niin jos ollaan vähän isommassa tai tuntemattomammassa porukassa niin joku kommentoi sitä aina. Sama juttu joskus treffeillä. Etenkin se etten näytä siltä aneemiselta pilveä polttavalta hipiltä herättää kummastusta, mähän näytän pahalta pojalta jolla on tatuointeja ja lihaksia ja vähän rock tyyli. Jos mä olisin joku teiniviiksiä kasvattava rastapää varmaan saisinkin syödä mun vegeruoat rauhassa.
Oonkin ottanut tosielämässä sen asenteen etten selittele enkä perustele mitään. Paitsi parisuhteessa. Osaan olla tosi vakuuttava, sen myönnän. Mutta mulla menisi ikä ja terveys selittää kaikille että miksen syö grillimakkaraa. No en vaan syö. - voimia.sinulle.
Ei noin kirjoitti:
"Eli - annetaanko kaikkien kukkien kukkia. Harmillisesti kuitenkin nämä veget ovat niitä, jotka 'saarnaavat' - vähän samaan tapaan kuin tietyt uskonlahkot."
Kyllä se menee vähän toisin päin. Tässäkin ketjussa mulle on povattu ties mitä puutostauteja ja epämuodostumia ruokavalioni takia mutta tosiasiahan on että tiedän kyllä terveydentilani aika hyvin, olen siitä melkein neuroottisen tarkka. Ja tiedän kyllä myös miltä näytän eli en näytä miltään aneemiselta lihaksettomalta rastapäältä. Mulla on lyhyt tukka ja kiitos aktiivisen kuntoilun keskimääräistä enemmän lihasta.
En todellakaan kaipaa kuulla mitään tarinoita siitä kuinka tutuntutulle kasvoi sarvi otsaan kun se luopui lihasta. Hyvin koostettu vegedieetti ei ole minkään tutkimuksen mukaan vaaraksi terveydelle.
Vegetarismiin liittyy järkyttävä määrä ennakkoluuloja. Jos joku tilaa ravintolassa pihvin niin en mä siitä mitään sano mutta kun mä tilaan sen mun kasvishampurilaisen tai muun kasvissafkan niin jos ollaan vähän isommassa tai tuntemattomammassa porukassa niin joku kommentoi sitä aina. Sama juttu joskus treffeillä. Etenkin se etten näytä siltä aneemiselta pilveä polttavalta hipiltä herättää kummastusta, mähän näytän pahalta pojalta jolla on tatuointeja ja lihaksia ja vähän rock tyyli. Jos mä olisin joku teiniviiksiä kasvattava rastapää varmaan saisinkin syödä mun vegeruoat rauhassa.
Oonkin ottanut tosielämässä sen asenteen etten selittele enkä perustele mitään. Paitsi parisuhteessa. Osaan olla tosi vakuuttava, sen myönnän. Mutta mulla menisi ikä ja terveys selittää kaikille että miksen syö grillimakkaraa. No en vaan syö.>Kyllä se menee vähän toisin päin.
Luin vain ensimmäisen virkkeesi. Kuinka usein olet lukenut saiteilla ihmisten kirjoitusta siitä, miten lihansyöjät puolustavat itseänsä tai ruokavaliota? Et varmaan koskaan. Ainostaan vege- politiikka on agressiivinen ja syyllistävä.
Itse en vain jaksa kuunnella tuota. Ennakkoluulot luotte itse fanaattisilla kirjoituksilla ja tekemisillänne. Muistan taannoin yhden työkaverin, joka ravintolassa haukkui meidät kaikki, kun otimme ruuaksi pippuripihvin. Naurettavaa.
- ja ei sun tartte selitellä miksi et syö hk:n sinistä, kunhan et tule arvostelemaan sitä, mitä me muut teemme. - Ei noin
voimia.sinulle. kirjoitti:
>Kyllä se menee vähän toisin päin.
Luin vain ensimmäisen virkkeesi. Kuinka usein olet lukenut saiteilla ihmisten kirjoitusta siitä, miten lihansyöjät puolustavat itseänsä tai ruokavaliota? Et varmaan koskaan. Ainostaan vege- politiikka on agressiivinen ja syyllistävä.
Itse en vain jaksa kuunnella tuota. Ennakkoluulot luotte itse fanaattisilla kirjoituksilla ja tekemisillänne. Muistan taannoin yhden työkaverin, joka ravintolassa haukkui meidät kaikki, kun otimme ruuaksi pippuripihvin. Naurettavaa.
- ja ei sun tartte selitellä miksi et syö hk:n sinistä, kunhan et tule arvostelemaan sitä, mitä me muut teemme."Luin vain ensimmäisen virkkeesi. Kuinka usein olet lukenut saiteilla ihmisten kirjoitusta siitä, miten lihansyöjät puolustavat itseänsä tai ruokavaliota? Et varmaan koskaan. Ainostaan vege- politiikka on agressiivinen ja syyllistävä."
Itse asiassa olen, tässäkin ketjussa esim. Mies1985 esitteli jo pitkät pätkät todisteita siitä miksi mun ei pitäisi olla vege. Ihan kun sillä olisi väliä tai ihan kun se edes liittyisi asiaan.
"Ennakkoluulot luotte itse fanaattisilla kirjoituksilla ja tekemisillänne. Muistan taannoin yhden työkaverin, joka ravintolassa haukkui meidät kaikki, kun otimme ruuaksi pippuripihvin. Naurettavaa."
Se että joku vege haukkuu toisia ei tarkoita että kaikki haukkuvat toisia. Useimmat vegut ei paljon jaksa pohtia siitä mitä muut syö koska se reaktio on tosiaan ainakin miespuoliselle vegulle aika aggressiivinen. Suomessa pitää syödä lihaa että on mies ja mä en syö joten mä en sitten ole mies. Vai miten se menee?
"- ja ei sun tartte selitellä miksi et syö hk:n sinistä, kunhan et tule arvostelemaan sitä, mitä me muut teemme."
Väärin. Kun mun tarvis. Jos muilta kysytään. En ole koskaan kysynyt puolitutulta miksi sä syöt pihviä mutta multa on monet kysyneet miksi mä en syö. En tosiaan tiedä saisinko sitten olla rauhassa jos alkaisin olla joku rastafari mutta nykyisellään en saa syödä sitä kasvisruokaani aina rauhassa.
- qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
Karppaan, enkä siedä naiseni mussuttavan pastaa, riisiä, suklaata tai leipää. Jos ihmisen olisi tarkoitus syödä jyviä, luonto olisi järjestänyt nokan ja kivitaskun :)
Vakavasti, mulle on ihan sama mitä kukin syö tai on syömättä. En itse oikeasti tuputa ruokaani kellekään ja samaa odotan vastapuolelta. Toki olen valmis koittamaan ja maistamaan ja taas samaa odotan vastapuolelta. Kaikesta saa riidan aikaiseksi, mutta mun mielestäni parisuhteessa ei voikaan olla vain toisen säännöillä, vaan kumpikin joutuu myöntymään ja tulemaan toista vastaan.
Offtopic: Mutta joo, suomalaiset syövät vuodessa 70kg lihaa ihmistä kohden. Eli kokonainen lihasika per ihminen. Nykyihminen pärjäisi helposti puolella tuosta lihamäärästä, vai onko jonkun työn fyysinen kuormitus noussut sitten 50-luvun? - Ei se satu
ostan mahdollisimman usein luomua ja vain vapaiden kanojen munia. En käytä turkiksia enkä nahkaa missään muualla kuin kengissä (se on Suomessa vähän pakkovalinta). En ole kettutyttö siinä mielessä, että tekisin ilkivaltaa, mutta osallistun asiallisiin tiedotus- ja vaikutuskampanjoihin joilla pyritään lopettamaan turkistarhaus ja kehittämään tuotantoeläinten oloja parempaan suuntaan.
En yritä vaikuttaa läheisten ihmisten syömisiin tai muihin valintoihin. Vaikea olisi kuitenkaan kuvitella, että kiinnostuisin miehestä, jolla on ihan vastakkaiset arvot.- m30.
Miten voi olla samaan aikaan kokoomuslainen markkinafasisti ja osallistua kampanjoihin, joissa tuotantoeläinten oloja ajetaan paremmiksi?
- Ei noin
Kyllä se jotenkin kylmää jos tapaa naisen jota ei kiinnosta yhtään se mistä sen safka tulee. Siis se että se on elänyt joskus.
Mä yritin tuota kalansyöntiä mutta mun oli pakko lopettaa se. Voin olla täysi kusipää ja mulkku muuten mutta lihansyöntiin en pysty.
Nahkatuotteita mulla on jonkin verran, mutta ostan ne yleensä käytettynä. En tosiaan ole mikään täydellinen esimerkki eläinkunnan tuotteista kieltäytyjästä mutta on mulla sentään yritystä.
Enkä mäkään tee ilkivaltaa. Olen parin järjestön tukijäsen mutta toimintaan osallistun todella passiivisesti. - Ei se satu
m30. kirjoitti:
Miten voi olla samaan aikaan kokoomuslainen markkinafasisti ja osallistua kampanjoihin, joissa tuotantoeläinten oloja ajetaan paremmiksi?
ei yllätä minua. En tosin koskaan ole sanonut olevani "markkinafasisti". En ole edes sanonut puoluekantaani.
No further comments. - Ei se satu
Ei noin kirjoitti:
Kyllä se jotenkin kylmää jos tapaa naisen jota ei kiinnosta yhtään se mistä sen safka tulee. Siis se että se on elänyt joskus.
Mä yritin tuota kalansyöntiä mutta mun oli pakko lopettaa se. Voin olla täysi kusipää ja mulkku muuten mutta lihansyöntiin en pysty.
Nahkatuotteita mulla on jonkin verran, mutta ostan ne yleensä käytettynä. En tosiaan ole mikään täydellinen esimerkki eläinkunnan tuotteista kieltäytyjästä mutta on mulla sentään yritystä.
Enkä mäkään tee ilkivaltaa. Olen parin järjestön tukijäsen mutta toimintaan osallistun todella passiivisesti.kalasta luopumista, mutta en ole vielä valmis siihen. Elämää helpottaa, kun voi valita kalavaihtoehdon silloin, kun kasviksia ei ole tarjolla. Yllättävää kyllä, esimerkiksi etelä-Ranskassa oli tosi huonosti kasvisvaihtoehtoja pääruuaksi. Monta monituista kertaa on myös kissanristiäisissä toimitettu etukäteen lista, jolta on voinut valita vain joko kala- tai lihapääruuan (lihavaihtoehtoja on voinut olla kaksikin erilaista). Minua pidetään jo tarpeeksi outona, kun pyydän yleensä alkoholittoman vaihtoehdon juomaksi, joten en vielä jaksa heittäytyä hankalaksi myös ruokavalinnoissa.
Lisäksi kalan syöminen helpottaa ruokavalion pitämistä suht terveellisenä. En käytä mitään lisäravinteita.
Mutta tämä on niin kaukana sinkkuteemasta että en perustele enempää. Exäni ovat kaikki syöneet myös lihaa. Yhdessä ollessa olemme joko tehneet kalaruokaa tai molemmille erilliset ruuat. Usein toki syöneet ulkona jolloin kumpikin on voinut tilata listalta mitä on halunnut. - Ei noin
Ei se satu kirjoitti:
kalasta luopumista, mutta en ole vielä valmis siihen. Elämää helpottaa, kun voi valita kalavaihtoehdon silloin, kun kasviksia ei ole tarjolla. Yllättävää kyllä, esimerkiksi etelä-Ranskassa oli tosi huonosti kasvisvaihtoehtoja pääruuaksi. Monta monituista kertaa on myös kissanristiäisissä toimitettu etukäteen lista, jolta on voinut valita vain joko kala- tai lihapääruuan (lihavaihtoehtoja on voinut olla kaksikin erilaista). Minua pidetään jo tarpeeksi outona, kun pyydän yleensä alkoholittoman vaihtoehdon juomaksi, joten en vielä jaksa heittäytyä hankalaksi myös ruokavalinnoissa.
Lisäksi kalan syöminen helpottaa ruokavalion pitämistä suht terveellisenä. En käytä mitään lisäravinteita.
Mutta tämä on niin kaukana sinkkuteemasta että en perustele enempää. Exäni ovat kaikki syöneet myös lihaa. Yhdessä ollessa olemme joko tehneet kalaruokaa tai molemmille erilliset ruuat. Usein toki syöneet ulkona jolloin kumpikin on voinut tilata listalta mitä on halunnut.Ulkona syöminen ja matkailu on joskus hankalaa. Joskus tullut elettyä aika uskomattomilla safkoilla matkoilla mutta minkäs teet. :D
Mun tapauksessa exät olivat lihansyöjiä mutta niistä tuli vegetaristeja. Jostain kumman syystä...
Myönnän että kala on terveellistä mutta mä en vaan saa sitä alas niin en sitten saa. - m30.
Ei se satu kirjoitti:
ei yllätä minua. En tosin koskaan ole sanonut olevani "markkinafasisti". En ole edes sanonut puoluekantaani.
No further comments.Kumarsitko lomareissullasi paljon markkinajumalaa?
http://www.youtube.com/watch?v=l0y9nc0O3lI - Hämärän rajoilta
m30. kirjoitti:
Kumarsitko lomareissullasi paljon markkinajumalaa?
http://www.youtube.com/watch?v=l0y9nc0O3lIVäitän että oma "älä osta mitään, älä käy missään" -elämäntapani säästää luontoa kymmenkertaisesti verrattuna keskivertokaupunkilaiselitistiin, jolle pitää kuljetella reilun kaupan teet ja soijat toiselta puolelta maailmaa, jotta he saisivat tuntea itsensä tärkeäksi kulutuspäätöksiä tehdessään (sillä kulutustahan per se ei toki kyseenalaisteta, vain se miten se toteutetaan).
- 23
Olen syönyt lihaa viimeksi pentuna ja muutenkin tykkään elää suht´terveesti. En voisi seurustella vakaumuksellisen makkaranpurija-lihansyöjä -äijän kanssa, joka ei piittaa eläimistä, eikä omasta hyvinvoinnistaan. Ruokavalio on terveyden perusta ja terveys vaikuttaa hyvin paljon ihmisen ulkonäköön. Roskaruokaa, kaljaa ja muuta alkoa runsaasti nauttivat ovat plösöjä. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri. En tosin mitenkään mainosta näitä ajatuksiani tai omaa ruokavaliotani.
- Reipas Poikamies
Voisitko seukata esim. intiaanin tai eskimon kanssa? Onko heilläkään teidän vegaanien hyväksymät tuotanto mallit eläimilleen?
- doctorX.
>En voisi seurustella vakaumuksellisen makkaranpurija-lihansyöjä -äijän kanssa, joka ei piittaa eläimistä, eikä
>omasta hyvinvoinnistaan. Ruokavalio on terveyden perusta ja terveys vaikuttaa hyvin paljon ihmisen
>ulkonäköön. Roskaruokaa, kaljaa ja muuta alkoa runsaasti nauttivat ovat plösöjä. Ei siitä pääse yli, eikä
>ympäri. En tosin mitenkään mainosta näitä ajatuksiani tai omaa ruokavaliotani.
Hahaa! Toi vika virke oli paras: 'en tosin.. blaa blaa'. Me normaalit olemme sitten sinun mielestä makkaraa-purevia-plösöjä-kalja-äijiä.
Hmm. Te ituhipit olette sitten kireäpipoisia kuivakoita kukkakeppi- saarnaajia. Tosin tunnen myös monta tosi pläskiä idunpurijaa. Lisäksi jotkut ituhipit menevät jopa niin pitkälle, että syöttävät lapsilleen jo parin vuoden ikäisestä niitä ituja. Tämä aiheuttaa pahimmillaan todella pahoja ongelmia kasvavalle lapselle, joka tarvitsee sitä monipuolista ruokaa. - Ei noin
En mäkään ymmärrä tuota roskaruoan ylistystä. Mitä niin helvetin hienoa on jossain Mäkkärissä tai kebabissa? No okei, mä tunnustan että mä en ole koskaan syönyt kebabia mutta vaikea mun on uskoa että se niin ihmeellinen makunautinto on.
Mulle itse asiassa naisen paino ei ole mikään suuri turn off mutta jos jonkun naisen käsitys mukavasta illasta on burgerit kotiin jostain roskaruokaravintolasta niin en mä siitä mitenkään innostu. Jätän ne treffit kyllä väliin.
Parisuhteessahan tällä on enemmän väliä. Ei siitä hirveän kauan aikaa ole kun menin yhteen burgeripaikkaan sisälle ja istuin siellä kaverin kanssa joka söi siellä. Se kyllä tiesi että mä en syö mitään, korkeintaan juon kahvin. Voin mä ehkä jonkun naisen takia tehdä saman mutta... Mielelläni en. En ainakaan usein. Jos toi jokaviikkoista on niin ei se kivaa ole.
- Ei noin
tästä miinussaldosta tulkita että ne nörtit jotka ei saa vihaavat myös eläimiä?
- veikkaajaveikko
Tulkitsisin ennemmin, että joku osaa käyttää jotain softaa, jolla pystyy manipuloimaan netissä tällaisia klikkausäänestyksiä, joita nuo peukutkin ovat.
- Ei noin
veikkaajaveikko kirjoitti:
Tulkitsisin ennemmin, että joku osaa käyttää jotain softaa, jolla pystyy manipuloimaan netissä tällaisia klikkausäänestyksiä, joita nuo peukutkin ovat.
Siis nehän vaan varmaan kattoo ettei samasta ip:stä tuu peukutus kahdesti.
- jkljlh
Omalle keholle ja moraalille sopivan ruokavalion hankkiminen pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen valinta ja oman ajatusprosessin tulos. Asioista pitää keskustella ja oman kantansa voi tuoda esille, mutta ei ketään voi pakottaa omaan ideologiaan. Erityisesti ns. normaalisti syöviä naisia deittaillessasi kannattaa tuoda omat mielipiteesi esille jo varhaisessa vaiheessa, että nainen on tietoinen niistä uhrauksista, joita vaadit ennenkuin ehtii kiintyä liikaa.
- realismus
Mielestäni ruokavaliolla on merkitystä, mikäli siihen liittyy tuoksuja. Rakastan valkosipulia, mutta osaan kyllä kuvitella miten karmealle se voi toisen nenään lemahtaa. Tai jos toinen on napsinut silliä.
Sen sijaan minulle olisi äärimmäisen suuri kynnys ryhtyä vehtaamaan ihmisen kanssa, joka kirjoittaa pizzan pitsana. Siitäkin huolimatta, että tiedän sen olevan nykyisin virallinen kirjoitusasu, niin ilmoitan jyrkän vastalauseeni. Tässä maassa mennään satasella päin ahteria suomenkielen laitoksen suosiollisella avustuksella.- realistimus
hee...:) puhdasoppisuuksiin pyrkivillä on vaikeampaa, mutta toisaalta, mikäs siinä, pieni taistelu pitää aina virkeämpänä. Jos jo kirjoitusasu jollain muotoa etäännyttää pitsalautasen ääreltä, niin positiivista kaikki tyynni.
Mutta että kielenvartijatkin sinkkuhenkisesti päin ahteria...miten lienee...
Muuten, kuulostaako kornilta, kun meilaan nyt tämän viestin suomi-palstaan vai pitäisikö sanoa alkuperäisemmin: mailaan... - Mies1985
Tuo 'pizza' ole lainasana italiasta ja on ihan luonnollista että lainasanat muuttuvat ajan kanssa vastaamaan isäntäkielen malleja. Sekin mikä on oikea kirjoitus on loppujen lopuksi jonkin hallintoelimen mielivaltaisesti päättämää. Tuolla tavalla ajattelemalla ei esim.koko italiaa välttämättä olisi olemassa koska joku olisi suuttunut sen olevan vääristeltyä latinaa.
Mutta ehkäpä tuo oli pelkkä provo. - realistimus
Mies1985 kirjoitti:
Tuo 'pizza' ole lainasana italiasta ja on ihan luonnollista että lainasanat muuttuvat ajan kanssa vastaamaan isäntäkielen malleja. Sekin mikä on oikea kirjoitus on loppujen lopuksi jonkin hallintoelimen mielivaltaisesti päättämää. Tuolla tavalla ajattelemalla ei esim.koko italiaa välttämättä olisi olemassa koska joku olisi suuttunut sen olevan vääristeltyä latinaa.
Mutta ehkäpä tuo oli pelkkä provo.provo ole. Ainakin vanhemman polven ihmiset joskus ovat hyvinkin tarkkoja oppimastaan, jolloin muutosvastustus ajan edetessä kasvaa.
Tieteen päivillä Hesassa kaksi vuotta sitten oli teemana evoluutio, ja kielen evoluutiosta myös siellä kaiketi puhuttiin. - Ei noin
Nauroin vähän. Pitsa on ihan hyvä sana.
- realismus
Mies1985 kirjoitti:
Mutta ehkäpä tuo oli pelkkä provo.Ei ole provo, menee paikka boikottiin välittömästi mikäli tyrkyttävät "pitsaa".
- 165cm 47kg
ei tarvitse tapella ruokavaliosta. Olen ollut kasvissyöjä jo pikkutytöstä lähtien. Inhoan lihan hajua ja makua ja rehellisesti sanoen mieluummin kuolen älkään kuin syön lihaa jos ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa. Lisäksi näen myös eettisistäkin syistä kasvisruokavalion hyvänä vaihtoehtona. Seurustelin vuosia miehen kanssa joka oli sekasyöjä ja sain hänet suostuteltua kasvispainotteiseen ruokavalioon. Silti olin "ongelma" sukujuhlissa ym. tilanteissa kun olen kassvissyöjä ja usein tuli joku idiootti ruikuttamaan minulle miten voi selvitä hengissä ilman lihaa :) Vittuilin takaisin, että tyydytän lihanhimoni muilla tavoilla kuin syömällä. Olen tarkka ruokavaliostani ja en myöskään pidä alkoholista, karkeista, sokerista, lisäaineista, eineksistä ym. Paastoan pari kertaa vuodessa. Paasto on silloin nestepaasto vähintään 2 viikkoa/paastokerta. Urheilen ja pidän itseni kunnossa. Runsaasti lihapitoisia ruokia syövät usein muuten haisevat pahalle...ei ihme kun on mädäntyvää lihaa suolisto täynnä, niin vähemmästäkin tulee hajuja. Tässä voin vain todeta, että ihminen on todellakin sitä mitä syö!
- lihansyöjä 100%
Kasvissyöjät ne vasta haiseekin, kun suolistossa on koko ajan jotain papu tai herne mössöä kaasuuntumassa.
- Mies1985
Ei ne ihmiset nyt välttämättä idiootteja ole. Virallisiin suosituksiin vain kuuluu myös liha, vaikka sitten kalan liha.
Sen lisäksi ihmisen suolisto käsittelee lihaa paljon tehokkaammin kuin kasveja mikä todistaa lihansyönnin olevan ihmiselle ihan luonnollista. Ei se siellä kauaa haudu. - Ei noin
"Vittuilin takaisin, että tyydytän lihanhimoni muilla tavoilla kuin syömällä."
Harrastan samaa.
Sinänsä hyvä idea ottaa kasvissyöjä mutta kun on aina kolahtanut sekasyöjien kanssa. Naiset on kyllä yleensä aika helppo käännyttää kasvisruoan pariin ainakin osittain.
- It doesn't matter
Aivan sama kunhan se on terveellistä, ravitsevaa ja painon nousua hillitsevää ruokaa.
Ruokaa olisi kiva yhdessä laittaa monipuolisesti.
Tämä menee nyt tällä illallinen yhdelle linjalla jossa saa näytellä sekä sitä mummelia että hovimestaria ja vieraita ihan yksinään.
Tiikerintalja vain puuttuu. - allmächt'ge jungfrau
Jännä keskustelu. Minulla ei ole juurikaan mitään sellaista lisättävää, mitä ei olisi sanottu jo, mutta minusta tämä Ei noinin kommentti oli todella hyvä: "et ole vege etkä eettinen koska et ole tarpeeksi vege ja sulla on kirpparilta hankittu nahkasohva ja tapoit kesällä hämähäkin”. Juuri noin. Nauroin ääneen.
Minä toivoisin, etteivät ihmiset ajattelisi eettisiä ostospäätöksiä niin jyrkkinä joko/tai-maailmankatsomuksina, vaan tekisivät yhden ostopäätöksen kerrallaan, ja tekisivät eettisen päätöksen edes silloin kuin suinkin pystyvät. On hienoa silloin kun ihmiset pystyvät noudattamaan omia vakaumuksiaan täysin – ja ehdottomuus on myös aika hyvä motivaattori - mutta kun suurin osa ihmisistä ei pysty. Harva pystyy noudattamaan ankaraa dieettiä edes silloin kun oma terveys sitä vaatii: miten sitten jonkin abstraktin hyvän asian puolesta?
Tulee mieleen kun yksi sukulainen katseli jotain ekologisia hamppusukkia tms. mietteliään näköisenä. Yritin hienovaraisesti vihjata, että osta siitä, kun kerran olet sukkia hakemassa. Vastauksena oli, ”en viitsi ostaa, kun sitten pitäisi ostaa aina kaikki reilun kaupan tuotteina”. Siis mitä hittoa? Lukeeko siinä kassakuitissa, että sitoutuu loppuiäkseen johonkin?
Aika moni ihminen ei ihan oikeasti hyväksy tuotantoeläinten huonoa kohtelua ja on periaatteessa vihreiden arvojen puolella, muttei silti muuta ostotottumuksiaan yhtään. Se on se ”en osta luomua kun sitten pitäisi ostaa aina luomua” tai ”en rupea syömään kasvisruokaa koska silloin ei ikinä enää voi syödä lihaa”. Olisiko niin kauhean vaikea kokeilla esimerkiksi syödä mahdollisimman vähän lihaa? Aloittaa kokeilemalla ja jatkaa siitä? Et olisi varmastikaan ”tarpeeksi” vege tai ”tarpeeksi” eettinen vakaumusvegaaneille, mutta ei sinun tarvitse olle tarpeeksi mitään kenellekään kuin omalle omatunnollesi. Liian moni ajattelee näitä asioita jonain sitoumuksena josta ollaan vastuussa vegaanilautakunnalle. Ei se niin mene.
Niistä ihmisistä en nyt puhukaan, joiden mielestä ruokateollisuudessa ei ole mitään vikaa, tuotantoeläimillä ei ole mitään väliä kun ne eivät ole ihmisiä, ympäristökysymykset ovat pelkkää viherpiipertäjien haihattelua, eikäolemunvastuullaminäsyönjateenmitähaluanjasilläsiistijasäetvoimuamäärätä. Mutta ei näitä ihmisiä loppujen lopuksi ole niin hirveän paljon, ainakaan nuoremmissa. Aika paljon on juuri niitä, jotka toimivat ”pää pensaassa” –periaatteella kun eivät oikein tiedä, mitä tehdä.
Sitten muutama muu sekalainen huomio… Ensinnäkin, se että moni sanoo ettei pystyisi olemaan syömättä lihaa, kun se on niin hyvää. Minäkin itse asiassa pidän lihan mausta, paljonkin. Mutta pikku vinkki: kun on jonkin aikaa syömättä lihaa, se alkaa tehdä pahaa, eikä sitä pysty syömään kuin enintään ihan vähän ja todella harvoin. Sama juttu muuten esim. sokerissa: ole pari viikkoa syömättä, niin kaikki vähänkin makea alkaa maistua liian makealta. Ravitsemustieteilijä en ole, enkä rupea neuvomaan ihmisiä mitä heidän tulisi syödä ja mitä ei, mutta olen kuitenkin ihan pelkällä mutu-tuntumalla ja omalla kokemuksella sitä mieltä että ihmisen elimistö ei ole tehty kuluttamaan suuria lihamääriä… eikä kyllä suuria sokerimääriäkään.
Toinen, mitä myös ihmettelen, on se, että kasvissyöntiä pidetään kovin kalliina. En tiedä missä ihmiset ostoksiaan tekevät, mutta kyllä ihan lähimmän Siwankin antimilla saa monipuolista kasvisruokaa aikaiseksi (jos ei ole muita rajoitteita ruoka-aineiden suhteen), eikä maksa edes paljon. Joitain ekstroja täytyy ehkä hakea Siwan ulkopuolelta, mutta ei se nyt niin kovin suuri uhraus ole. Terveellisempää saa pienemmällä rahalla kuin roskaruokaa syödessä.
Päätökset ei tietenkään ole ikinä helppoja ja yksiselitteisiä. Mieluummin esimerkiksi syön kalaa kerran viikossa kuin tuen riistokalastusta kalaöljykapselien muodossa. Mutta aina voi tehdä hyvän päätöksen, jos vähän jaksaa ajatella asiaa. Tai kuten Ei noin sanoi ylempänä, vähemmän huonon päätöksen. Täydellisiä valintoja ei ole.
Mutta joo, kasvissyönnistä en ole kyllä koskaan saarnannut enkä voi ainakaan tällä hetkellä saarnata… viime aikoina olen ollut kasvisvoittoinen sekasyöjä, koska totta puhuen olen ollut vähän sellaisessa lannistuneessa tilassa etten tiedä enää mitä söisin. En saa syödä soijaa enkä gluteenia sisältäviä viljoja, joten iso osa perusruokavaliosta on jo lähtökohtaisesti kielletty. Viime vuoden puolella oli lisäksi sellaisia terveys- ja elämäntilanneongelmia, ja osittain omia mokia, joiden takia ruokavalio meni ihan täysin sekaisin. Tuli vähän sellainen tunne, että uusien ruuansopimattomuuksien kautta universumi yrittää informoida etten ole kovin elinkelpoinen yksilö… Kaiken lisäksi en ole mikään erityisen hyvä kokki, keittokirjoista menee pää pyörälle eikä ketään ole neuvomassa, joten yleensä syön aika yksinkertaisesti muutenkin. Mutta nyt olisi tarkoitus rakentaa ruokavalio taas kohdalleen, ilman lihaa ja maitotuotteita. En tiedä mistä päästä täytyy sitten joustaa, jos vaihtoehdot käyvät vähiin.- allmächt'ge jungfrau
Pakko lisätä kuitenkin, että rajoitteistani sekä keittotaidottomuudestani huolimatta aina kun olen ollut elämässäni kasvissyöjä (ja ilman maitotuotteita myös), olen ollut paljon terveempi, minulla on ollut monen vuoden flunssattomia kausia, energiaa ja puhtia on riittänyt, hemoglobiini on ollut luokkaa 150. Sattumaa tai ei, niin ei siitä kasvisten ja hedelmien mussuttamisesta ainakaan mitään haittaa ole ollut. Ja ennen kuin kukaan huomauttaa, ei, nuo mainitsemani terveysongelmat eivät ole millään tavalla kasvissyönnin aiheuttamia.
Niin ja jos nyt vastaisi vielä aloitukseenkin... tai ainakin yrittäisi. Hmm. En kyllä tiedä, miten erilaiset ruokavaliot yleensä sopivat yhteen tai ei. Minulla ei varmaan olisi suuria ongelmia sekasyöjän kanssa asumisesta sikäli, että käsittelen lihaa muutenkin (koiristani en ole vegaaneja lähtenyt tekemään) eikä lihan syöminen tai näkeminen aiheuta minussa mitään oksennusreaktioita, vaan omat päätökset lihansyömisen suhteen lähtevät aika rationaaliselta pohjalta. Mutta suurin ongelma olisi yrittää elää sellaisen kanssa, jota ei kiinnosta ollenkaan, mistä ruoka tulee, joka ei edes yritä tehdä eettisiä ostopäätöksiä ja joka ei kykene ekologiseen ajatteluun. Olen elänyt koko ikäni sellaisten perheenjäsenten kanssa, joita kiinnostaa ainakin käytännössä vain oma mukavuus ja ympäristö hiiteen. Perheenjäseniä ei voi valita, mutta en kyllä koskaan asuisi tieten tahtoen sellaisen kanssa - olkoon kämppis tai mies. - Ei noin
Olen ihan samaa mieltä. Pienikin parempi päätös on parempi kun ei mitään ja juuri sen takia jos asian kääntää parisuhdemaailmaan en vaadi sitä että muija on vegetaristi. Mutta haluan että jotain kiinnostusta on siihen tavaraan mitä mättää sisäänsä ja toivoisin että mua kunnioitetaan sen verran että mun asunnossa sitä lihaa ei syödä. Mä en edes oikein muista kunnolla miltä liha maistuu mutten kaipaa sitä yhtään. Lihan haju ei herätä mussa mitään tuntemuksia, sen ulkonäkö ällöttää. En vaan halua sitä mun jääkaappiin.
En sitten tiedä jos hankkii lapsia että pitääkö tuon muuttua. Vaikka yh-ex vähensi lihan käytön minimiin, en missään tapauksessa ala vaatimaan että lapsi eikä ainakaan kenenkään toisen lapsi olisi vege. Eikä se lapsi ollutkaan, kyllä se söi lihaa ja sitten mun tultua kuvioon sekä liharuokia että kasvisruokia.
Kasvissyönnissä on yksi juttu mistä ei yleensä puhuta ja se on toi halpuus. Soija, pavut ja muut kasvisproteiininlähteet on ihan helvetin paljon halvempaa kun liha. - sekaruoka
Ei noin kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Pienikin parempi päätös on parempi kun ei mitään ja juuri sen takia jos asian kääntää parisuhdemaailmaan en vaadi sitä että muija on vegetaristi. Mutta haluan että jotain kiinnostusta on siihen tavaraan mitä mättää sisäänsä ja toivoisin että mua kunnioitetaan sen verran että mun asunnossa sitä lihaa ei syödä. Mä en edes oikein muista kunnolla miltä liha maistuu mutten kaipaa sitä yhtään. Lihan haju ei herätä mussa mitään tuntemuksia, sen ulkonäkö ällöttää. En vaan halua sitä mun jääkaappiin.
En sitten tiedä jos hankkii lapsia että pitääkö tuon muuttua. Vaikka yh-ex vähensi lihan käytön minimiin, en missään tapauksessa ala vaatimaan että lapsi eikä ainakaan kenenkään toisen lapsi olisi vege. Eikä se lapsi ollutkaan, kyllä se söi lihaa ja sitten mun tultua kuvioon sekä liharuokia että kasvisruokia.
Kasvissyönnissä on yksi juttu mistä ei yleensä puhuta ja se on toi halpuus. Soija, pavut ja muut kasvisproteiininlähteet on ihan helvetin paljon halvempaa kun liha.saa pitää pelkällä kasvisruokavaliolla.
Kasvava lapsi tarvitsee monipuolista sekaravintoa. Kasvikset ovat tärkeitä, mutta niin myös liha. Niin sinun omalle kuin jonkun toisenkin lapselle.
Eli jos joskus perustat perheen, niin jääkaapistasi on löydyttävä myös sitä lihaa.
En kyllä muutenkaan ymmärrä ajatustasi siitä, että vaikka itse oletkin vegaani, niin miksi se ei käy, että toinen ei ole. Nämä pitäisi aina olla jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Minä en kyllä sanoisi ei kasvissyöjälle, vaikka itse syön lihaakin. Tuollainen edottomuus on aika itsekeskeistä. - allmächt'ge jungfrau
Ei noin kirjoitti:
Kasvissyönnissä on yksi juttu mistä ei yleensä puhuta ja se on toi halpuus. Soija, pavut ja muut kasvisproteiininlähteet on ihan helvetin paljon halvempaa kun liha."Mutta haluan että jotain kiinnostusta on siihen tavaraan mitä mättää sisäänsä ja toivoisin että mua kunnioitetaan sen verran että mun asunnossa sitä lihaa ei syödä."
Samaa mieltä minäkin. Ja muuten, vaikka tuo "et ole tarpeeksi vege kun tapoit hämähäkin" -juttu on ihan totta, niin minun mielestäni sitä kiinnostusta pitäisi olla ihan aidosti muitakin eettisiä kysymyksiä kohtaan kuin ruokavaliota. Jotenkin tuosta syömisestä tehdään usein moraalinen kynnyskysymys - kai siinä on jotain "olet mitä syöt" -moralisointia takana, kun monia (ainakin tuttuja) kasvissyöjiä ällöttää ihmiset, jotka *pystyvät* laittamaan lihaa suuhunsa saamatta oksennuskohtausta. Pelkästään se pystyminen on siis jollain tavalla moraalisen heikkouden - tai rujomman tunne-elämän - osoitus...
Itse otan kyllä paljon enemmän pulttia monista muista asioista kuin lihasta - ehkä eniten itseäni ärsyttävät pienet täydellisen välinpitämättömyyden osoitukset, esim. auton tyhjäkäyttäminen, turha veden valuttaminen, haluttomuus lajitella roskat kunnolla. (Enkä nyt tarkoita, että ajattelisin niin, että "kun kierrätän enkä tue nahkateollisuutta enkä lennä kaukomaille niin nyt minulla on oikeus mässäillä pekonilla", vaan tavoite olisi elää mahdollisimman eettisesti jokaisella osa-alueella. Mutta siis minulle tuo lihansyönti ei ole mikään edellämainittu ylivertainen moraalinen kynnyskysymys, vaan se on yksi osa-alue muiden joukossa.)
Tuo lapsikysymys on muuten hyvä pointti - mutta mitä mieltä olet lemmikkieläinten ruokinnasta? Oletan, että sinulla ei ole lihaa syöviä lemmikkejä...? - 165cm 47kg
sekaruoka kirjoitti:
saa pitää pelkällä kasvisruokavaliolla.
Kasvava lapsi tarvitsee monipuolista sekaravintoa. Kasvikset ovat tärkeitä, mutta niin myös liha. Niin sinun omalle kuin jonkun toisenkin lapselle.
Eli jos joskus perustat perheen, niin jääkaapistasi on löydyttävä myös sitä lihaa.
En kyllä muutenkaan ymmärrä ajatustasi siitä, että vaikka itse oletkin vegaani, niin miksi se ei käy, että toinen ei ole. Nämä pitäisi aina olla jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Minä en kyllä sanoisi ei kasvissyöjälle, vaikka itse syön lihaakin. Tuollainen edottomuus on aika itsekeskeistä.sitten selittämään satujasi. Missään neuvolan antamissa ohjeissa tmv. ei sanota että olisi jotenkin kiellettyä tarjota lapselle kasviruokaa - tietty ottaen huomioon, että se kasvisruoka on monipuolista. Minulla on ystäväpiirissä vegetaristeja vanhempia ja heillä myös lapset samalla ruokavaliolla. Vegaaniperheitä on tarkkailtu tarkemmin neuvolassa kun tuo ruokavalioasia on tullut esille mutta ei ole kuulemma painostettu mitenkään. Ei se ole enää niinkään henkilökohtainen asia tuo ruokavalio, juomatottumukset tmv. kun on parisuhteessa. Kyllä se vaan pakosti tavalla tai toisella vaikuttaa yhteiseloon mitä ruokia kumppani syö ja esimerkiksi käyttääkö alkoholia vai ei.
- m30.
allmächt'ge jungfrau kirjoitti:
"Mutta haluan että jotain kiinnostusta on siihen tavaraan mitä mättää sisäänsä ja toivoisin että mua kunnioitetaan sen verran että mun asunnossa sitä lihaa ei syödä."
Samaa mieltä minäkin. Ja muuten, vaikka tuo "et ole tarpeeksi vege kun tapoit hämähäkin" -juttu on ihan totta, niin minun mielestäni sitä kiinnostusta pitäisi olla ihan aidosti muitakin eettisiä kysymyksiä kohtaan kuin ruokavaliota. Jotenkin tuosta syömisestä tehdään usein moraalinen kynnyskysymys - kai siinä on jotain "olet mitä syöt" -moralisointia takana, kun monia (ainakin tuttuja) kasvissyöjiä ällöttää ihmiset, jotka *pystyvät* laittamaan lihaa suuhunsa saamatta oksennuskohtausta. Pelkästään se pystyminen on siis jollain tavalla moraalisen heikkouden - tai rujomman tunne-elämän - osoitus...
Itse otan kyllä paljon enemmän pulttia monista muista asioista kuin lihasta - ehkä eniten itseäni ärsyttävät pienet täydellisen välinpitämättömyyden osoitukset, esim. auton tyhjäkäyttäminen, turha veden valuttaminen, haluttomuus lajitella roskat kunnolla. (Enkä nyt tarkoita, että ajattelisin niin, että "kun kierrätän enkä tue nahkateollisuutta enkä lennä kaukomaille niin nyt minulla on oikeus mässäillä pekonilla", vaan tavoite olisi elää mahdollisimman eettisesti jokaisella osa-alueella. Mutta siis minulle tuo lihansyönti ei ole mikään edellämainittu ylivertainen moraalinen kynnyskysymys, vaan se on yksi osa-alue muiden joukossa.)
Tuo lapsikysymys on muuten hyvä pointti - mutta mitä mieltä olet lemmikkieläinten ruokinnasta? Oletan, että sinulla ei ole lihaa syöviä lemmikkejä...?"Itse otan kyllä paljon enemmän pulttia monista muista asioista kuin lihasta - ehkä eniten itseäni ärsyttävät pienet täydellisen välinpitämättömyyden osoitukset, esim. auton tyhjäkäyttäminen, turha veden valuttaminen, haluttomuus lajitella roskat kunnolla."
Tykkään kysellä, ja ilmeisesti moni ottaa kysymykset täällä netissä vittuiluna. Tämä ei nyt kuitenkaan ole mitään vittuilua, vaan kyselen koska arvostan, kun olet poikkeuksellisen syvällinen ja pohdiskelevainen nainen. Monet naiset eivät osaa perustella mielipiteitään, siitä yksinkertaisesta syystä että eivät ole ikinä miettineet pidemmälle mitä ne tarkoittavat. Sinä vaikutat toisenlaiselta, se on hienoa.
Eli niitä kysymyksiä:
* Mitä mieltä olet eläintensuojelijoista, jotka haluaisivat kidutusmurhata eläintenrääkkääjän?
* Mitä mieltä olet eettisesti vakaumuksellisista naisista, jotka vaativat mieheltä vahvaa eettistä vakaumusta, ja sen lisäksi nousujohteista uraa ja yhteiskunnan arvostamaa statusta?
* Mitä mieltä olet reisitaskuhousuihin pukeutuvasta, harrastuksenaan fudista pelaavasta feminististä, joka etsii itselleen "Miestä isolla M:llä joka pistäisi vastaan ja olisi Mies talossa"? - lääkäri..
165cm 47kg kirjoitti:
sitten selittämään satujasi. Missään neuvolan antamissa ohjeissa tmv. ei sanota että olisi jotenkin kiellettyä tarjota lapselle kasviruokaa - tietty ottaen huomioon, että se kasvisruoka on monipuolista. Minulla on ystäväpiirissä vegetaristeja vanhempia ja heillä myös lapset samalla ruokavaliolla. Vegaaniperheitä on tarkkailtu tarkemmin neuvolassa kun tuo ruokavalioasia on tullut esille mutta ei ole kuulemma painostettu mitenkään. Ei se ole enää niinkään henkilökohtainen asia tuo ruokavalio, juomatottumukset tmv. kun on parisuhteessa. Kyllä se vaan pakosti tavalla tai toisella vaikuttaa yhteiseloon mitä ruokia kumppani syö ja esimerkiksi käyttääkö alkoholia vai ei.
"Pelkästään kasviksia sisältävässä ruokavaliossa joidenkin ravintoaineiden saanti voi jäädä puutteelliseksi erityisesti energian, proteiinien, joidenkin vitamiinien (B12, B2, D-vitamiini) ja tiettyjen kivennäisaineiden (kalsium, rauta ja sinkki) osalta. Neuvoloissa kasvissyöjäperheiden lapsille suositellaankin laktovegetaarista ruokavaliota, jolloin kasvisten lisäksi ruokavalio sisältää maitotuotteita. Kun ruokavalioon lisätään vielä kananmuna, puhutaan lakto-ovovegetaarisesta ruokavaliosta. Eläinkunnan tuotteissa on ns. täysiarvoisia välttämättömiä proteiineja, joiden saanti voi jäädä vähäiseksi pelkkiä kasviksia nauttimalla. Täysiarvoisia proteiineja on myös kasvikunnan tuotteissa, mutta pieni lapsi ei pysty syömään riittävän suuria määriä papuja, soijaa ja viljatuotteita"
- eli näitä täysiarvoisia (tajuatko nimen tarkoituksen) proteiineja lapsi tarvitsee. Älä kiusaa pientä lastasi oman itsepäisyytesi/tyhmyytesi tai vegemaniasi takia. Pliis! - Ei noin
lääkäri.. kirjoitti:
"Pelkästään kasviksia sisältävässä ruokavaliossa joidenkin ravintoaineiden saanti voi jäädä puutteelliseksi erityisesti energian, proteiinien, joidenkin vitamiinien (B12, B2, D-vitamiini) ja tiettyjen kivennäisaineiden (kalsium, rauta ja sinkki) osalta. Neuvoloissa kasvissyöjäperheiden lapsille suositellaankin laktovegetaarista ruokavaliota, jolloin kasvisten lisäksi ruokavalio sisältää maitotuotteita. Kun ruokavalioon lisätään vielä kananmuna, puhutaan lakto-ovovegetaarisesta ruokavaliosta. Eläinkunnan tuotteissa on ns. täysiarvoisia välttämättömiä proteiineja, joiden saanti voi jäädä vähäiseksi pelkkiä kasviksia nauttimalla. Täysiarvoisia proteiineja on myös kasvikunnan tuotteissa, mutta pieni lapsi ei pysty syömään riittävän suuria määriä papuja, soijaa ja viljatuotteita"
- eli näitä täysiarvoisia (tajuatko nimen tarkoituksen) proteiineja lapsi tarvitsee. Älä kiusaa pientä lastasi oman itsepäisyytesi/tyhmyytesi tai vegemaniasi takia. Pliis!Pikku juttu. Soijaa voi syödä ihan yhtä paljon kun lihaa. Riippuu soijavalmisteesta.
En pitäisi lasta vegaaniruokavaliolla, lakto-ovolla voisin pitää mutta keskusteltuani asiasta jonkun asiasta oikeasti tietävän ihmisen kanssa. Tunnen kyllä joitain aikuisia jotka ovat olleet syntymästä saakka kasvissyöjiä ja ovat ihan terveitä. En tunne ketään joka olisi sairastunut järkevän kasvisruokavalion takia.
Mutta ehkä se ei ole mun asia päättää kuitenkaan. Eikä asia ole millään tavalla ajankohtainen. Eikä liity tähän ketjuun kun korkeintaan sivuhaarana. - Ei noin
"Mutta haluan että jotain kiinnostusta on siihen tavaraan mitä mättää sisäänsä ja toivoisin että mua kunnioitetaan sen verran että mun asunnossa sitä lihaa ei syödä."
Tuo lapsikysymys on muuten hyvä pointti - mutta mitä mieltä olet lemmikkieläinten ruokinnasta? Oletan, että sinulla ei ole lihaa syöviä lemmikkejä...?"Ja muuten, vaikka tuo "et ole tarpeeksi vege kun tapoit hämähäkin" -juttu on ihan totta, niin minun mielestäni sitä kiinnostusta pitäisi olla ihan aidosti muitakin eettisiä kysymyksiä kohtaan kuin ruokavaliota."
Ihan samaa mieltä. Ympäristöasioilla on muutenkin väliä.
"Tuo lapsikysymys on muuten hyvä pointti - mutta mitä mieltä olet lemmikkieläinten ruokinnasta? Oletan, että sinulla ei ole lihaa syöviä lemmikkejä...?"
Oletat ihan oikein. Mulla ei ole minkäänlaisia lemmikkejä. Enkä tiedä niiden ruokinnasta paljon mitään. Olen elänyt siinä käsityksessä että koira ja kissa kuitenkin tarvitsevat lihaa, se on niille välttämätöntä. - Ei noin
sekaruoka kirjoitti:
saa pitää pelkällä kasvisruokavaliolla.
En kyllä muutenkaan ymmärrä ajatustasi siitä, että vaikka itse oletkin vegaani, niin miksi se ei käy, että toinen ei ole. Nämä pitäisi aina olla jokaisen henkilökohtaisia valintoja. Minä en kyllä sanoisi ei kasvissyöjälle, vaikka itse syön lihaakin. Tuollainen edottomuus on aika itsekeskeistä."Eli jos joskus perustat perheen, niin jääkaapistasi on löydyttävä myös sitä lihaa."
Ei ole. Vegeruokavaliolla voi kasvaa ihan terveeksi kunhan ei millekään itulinjalle lähde.
"En kyllä muutenkaan ymmärrä ajatustasi siitä, että vaikka itse oletkin vegaani, niin miksi se ei käy, että toinen ei ole."
Eikö se tullut selväksi että mulle on ihan ok se että nainen on sekasyöjä? Mun kämpässä se ei kuitenkaan syö lihaa. Jos joku jättää mut ton takia, niin mä en oikeasti edes välitä. Aika pieni uhraus syödä muutama kerta viikossa kasvisruokaa. - allmächt'ge jungfrau
m30. kirjoitti:
"Itse otan kyllä paljon enemmän pulttia monista muista asioista kuin lihasta - ehkä eniten itseäni ärsyttävät pienet täydellisen välinpitämättömyyden osoitukset, esim. auton tyhjäkäyttäminen, turha veden valuttaminen, haluttomuus lajitella roskat kunnolla."
Tykkään kysellä, ja ilmeisesti moni ottaa kysymykset täällä netissä vittuiluna. Tämä ei nyt kuitenkaan ole mitään vittuilua, vaan kyselen koska arvostan, kun olet poikkeuksellisen syvällinen ja pohdiskelevainen nainen. Monet naiset eivät osaa perustella mielipiteitään, siitä yksinkertaisesta syystä että eivät ole ikinä miettineet pidemmälle mitä ne tarkoittavat. Sinä vaikutat toisenlaiselta, se on hienoa.
Eli niitä kysymyksiä:
* Mitä mieltä olet eläintensuojelijoista, jotka haluaisivat kidutusmurhata eläintenrääkkääjän?
* Mitä mieltä olet eettisesti vakaumuksellisista naisista, jotka vaativat mieheltä vahvaa eettistä vakaumusta, ja sen lisäksi nousujohteista uraa ja yhteiskunnan arvostamaa statusta?
* Mitä mieltä olet reisitaskuhousuihin pukeutuvasta, harrastuksenaan fudista pelaavasta feminististä, joka etsii itselleen "Miestä isolla M:llä joka pistäisi vastaan ja olisi Mies talossa"?Kiitos... voisin tässä alkaa väitellä, että naisten pohdiskelussa ole mitään sen kummempaa kuin miesten pohdiskelussa, mutta sanon nyt kuitenkin vain kiitos...!
"Mitä mieltä olet eläintensuojelijoista, jotka haluaisivat kidutusmurhata eläintenrääkkääjän?"
Minulta ei kannata kysyä tästä... Periaatteessa - en kannata millään tavalla. En hyväksy, en tue.
Tunnetasolla ymmärrän, koska omat reaktiot ovan samankaltaisia. Eläinrääkkäystapauksissa kiteytyy yleensä ihmisen järjetön julmuus, ja se saa aikaan ainakin minussa sellaisen alkukantaisen raivon, joka ei kuuntelisi mitään moraalia tai säälintunteita. Onneksi minulla on kuitenkin ihan kohtuullisen rationaaliset aivot, jotka estävät minua kidutusmurhaamasta esim. noita viimeksi uutisoituja koiranpennunkiduttajia, joiden kuvat nähtyäni mielikuvitus loi kyllä äärimmäisen väkivaltaisia visioita.
En sitten mene takuuseen, mitä tapahtuisi, jos olisin paikalla tuollaisen tapauksen sattuessa. Ja jos joku tekisi pahaa minun koirilleni, olisin valmis tappamaan. Ihan oikeasti. En ole tästä mitenkään ylpeä. Ei se minusta ainakaan parempaa ihmistä tee; ehkä olen jokin piilopsykopaatti.
"Mitä mieltä olet reisitaskuhousuihin pukeutuvasta, harrastuksenaan fudista pelaavasta feminististä, joka etsii itselleen "Miestä isolla M:llä joka pistäisi vastaan ja olisi Mies talossa"?"
Epäjohdonmukainen ihminen, mikä nyt ei sinänsä ole mitään harvinaista ihmisten keskuudessa. Muuta en osaa sanoa, kun ei ole kuitenkaan minun asiani sanoa ihmisille (edes "feministisiskoille") millaisia ihmisiä kohtaan heidän pitäisi tuntea vetoa. Itse olen tuollaisia sukupuolirooleja vastaan, ja Mies isolla M:llä ei kyllä sopisi omaan talouteen. Mies pienellä m:llä on paljon parempi otus muutenkin.
"Mitä mieltä olet eettisesti vakaumuksellisista naisista, jotka vaativat mieheltä vahvaa eettistä vakaumusta, ja sen lisäksi nousujohteista uraa ja yhteiskunnan arvostamaa statusta?"
Kaipa siinä on lisää epäjohdonmukaisuutta, en tiedä. Sama ristiriita lienee ihmisissä, joilla on eettinen vakaumus ja OMA nousujohteinen ura ja/tai halu arvostettuun statukseen.
Toisaalta se ei ole välttämättä ole ihan niin ristiriitaista: historia tuntee paljon naisia, jotka ovat toteuttaneet omia eettisiä vakaumuksiaan ajamalla miehensä vaikkapa politiikkaan. Siis jos "nousujohteinen ura" on jotain mikä edistää aatetta, ja status menee käsi kädessä vakaumuksen kanssa, niin eihän siinä silloin ole varsinaista ristiriitaa. Mutta ihmetyttää kyllä, miksei nainen nykypäivänä toteuttaisi itse kunnianhimojaan eikä eläisi miehen kautta.
Mitä mieltä itse olet? - allmächt'ge jungfrau
Kiitos... voisin tässä alkaa väitellä, että naisten pohdiskelussa ole mitään sen kummempaa kuin miesten pohdiskelussa, mutta sanon nyt kuitenkin vain kiitos...!
"Mitä mieltä olet eläintensuojelijoista, jotka haluaisivat kidutusmurhata eläintenrääkkääjän?"
Minulta ei kannata kysyä tästä... Periaatteessa - en kannata millään tavalla. En hyväksy, en tue.
Tunnetasolla ymmärrän, koska omat reaktiot ovan samankaltaisia. Eläinrääkkäystapauksissa kiteytyy yleensä ihmisen järjetön julmuus, ja se saa aikaan ainakin minussa sellaisen alkukantaisen raivon, joka ei kuuntelisi mitään moraalia tai säälintunteita. Onneksi minulla on kuitenkin ihan kohtuullisen rationaaliset aivot, jotka estävät minua kidutusmurhaamasta esim. noita viimeksi uutisoituja koiranpennunkiduttajia, joiden kuvat nähtyäni mielikuvitus loi kyllä äärimmäisen väkivaltaisia visioita.
En sitten mene takuuseen, mitä tapahtuisi, jos olisin paikalla tuollaisen tapauksen sattuessa. Ja jos joku tekisi pahaa minun koirilleni, olisin valmis tappamaan. Ihan oikeasti. En ole tästä mitenkään ylpeä. Ei se minusta ainakaan parempaa ihmistä tee; ehkä olen jokin piilopsykopaatti.
"Mitä mieltä olet reisitaskuhousuihin pukeutuvasta, harrastuksenaan fudista pelaavasta feminististä, joka etsii itselleen "Miestä isolla M:llä joka pistäisi vastaan ja olisi Mies talossa"?"
Epäjohdonmukainen ihminen, mikä nyt ei sinänsä ole mitään harvinaista ihmisten keskuudessa. Muuta en osaa sanoa, kun ei ole kuitenkaan minun asiani sanoa ihmisille (edes "feministisiskoille") millaisia ihmisiä kohtaan heidän pitäisi tuntea vetoa. Itse olen tuollaisia sukupuolirooleja vastaan, ja Mies isolla M:llä ei kyllä sopisi omaan talouteen. Mies pienellä m:llä on paljon parempi otus muutenkin.
"Mitä mieltä olet eettisesti vakaumuksellisista naisista, jotka vaativat mieheltä vahvaa eettistä vakaumusta, ja sen lisäksi nousujohteista uraa ja yhteiskunnan arvostamaa statusta?"
Kaipa siinä on lisää epäjohdonmukaisuutta, en tiedä. Sama ristiriita lienee ihmisissä, joilla on eettinen vakaumus ja OMA nousujohteinen ura ja/tai halu arvostettuun statukseen.
Toisaalta se ei ole välttämättä ole ihan niin ristiriitaista: historia tuntee paljon naisia, jotka ovat toteuttaneet omia eettisiä vakaumuksiaan ajamalla miehensä vaikkapa politiikkaan. Siis jos "nousujohteinen ura" on jotain mikä edistää aatetta, ja status menee käsi kädessä vakaumuksen kanssa, niin eihän siinä silloin ole varsinaista ristiriitaa. Mutta ihmetyttää kyllä, miksei nainen nykypäivänä toteuttaisi itse kunnianhimojaan eikä eläisi miehen kautta.
Mitä mieltä itse olet?"Ja jos joku tekisi pahaa minun koirilleni, olisin valmis tappamaan. Ihan oikeasti."
Lisätään nyt vielä tähän, että jos joku tekisi pahaa - ja nimenomaan tahallaan pahaa ja julmasti, en tarkoita mitään vahingossa yliajamista tms. - jollekin rakastamalleni ihmiselle, niin kostomentaliteetti olisi ihan sama.
En kuitenkaan järjen tai moraalin tasolla hyväksy kostoa. Ehkä minun pitäisi lukita itseni kellariin kunnes pahin raivo menee ohi. (Ja toivottavasti tätä ei tarvitse koskaan kokeilla.) - sekaruoka
165cm 47kg kirjoitti:
sitten selittämään satujasi. Missään neuvolan antamissa ohjeissa tmv. ei sanota että olisi jotenkin kiellettyä tarjota lapselle kasviruokaa - tietty ottaen huomioon, että se kasvisruoka on monipuolista. Minulla on ystäväpiirissä vegetaristeja vanhempia ja heillä myös lapset samalla ruokavaliolla. Vegaaniperheitä on tarkkailtu tarkemmin neuvolassa kun tuo ruokavalioasia on tullut esille mutta ei ole kuulemma painostettu mitenkään. Ei se ole enää niinkään henkilökohtainen asia tuo ruokavalio, juomatottumukset tmv. kun on parisuhteessa. Kyllä se vaan pakosti tavalla tai toisella vaikuttaa yhteiseloon mitä ruokia kumppani syö ja esimerkiksi käyttääkö alkoholia vai ei.
mutta ei ole suosituskaan.
Olen kyllä aika hyvin perillä ravitsemusalan asioista, koska olen alan ammattilainen. Tuo nimimerkki lääkäri kuitenkin valaisi asiaa jo niin hyvin, että siihen ei ole lisättävää.
Jokainen tietenkin syöttää lapselleen, mitä parhaaksi näkee. Vaikea siihen on kenenkään puuttua. Mutta kuten itsekin sanoit, kasvisruokavalio on todellakin osattava koota oikein, mitä läheskään kaikki eivät osaa. Ja lisäksi pelkällä kasvisruokavaliolla olevien lasten kasvua ja kehitystä seurataan neuvolassa tarkemmin. Ihan juuri siitä syystä, että lapsi ei välttämättä saa kasvisruoasta kaikkea tarvitsemaansa.
Minä en sanonut mielipidettäni riidelläkseni, mutta... No joo
Itse en näe mitään estettä sille, miksei kasvissyöjä ja lihansyöjä voi elää yhdessä, mutta joidenkin on näköjään tehtävä ongelma ihan kaikesta. - sekaruoka
Ei noin kirjoitti:
"Eli jos joskus perustat perheen, niin jääkaapistasi on löydyttävä myös sitä lihaa."
Ei ole. Vegeruokavaliolla voi kasvaa ihan terveeksi kunhan ei millekään itulinjalle lähde.
"En kyllä muutenkaan ymmärrä ajatustasi siitä, että vaikka itse oletkin vegaani, niin miksi se ei käy, että toinen ei ole."
Eikö se tullut selväksi että mulle on ihan ok se että nainen on sekasyöjä? Mun kämpässä se ei kuitenkaan syö lihaa. Jos joku jättää mut ton takia, niin mä en oikeasti edes välitä. Aika pieni uhraus syödä muutama kerta viikossa kasvisruokaa.En lukenut läheskään koko ketjua. Aihe oli sen verran omituinen.
Omat oikkunsa jokaisella. Omassa elämässäni on vähän isompia ja tärkeämpiäkin asioita kuin se, syökö kumppanini samaa vai eri ruokaa kuin minä. Minun kämpässäni saa syödä sekä kasvis- että sekaruokaa ja pystyn valmistamaan yhtäaikaa molempia ilman riitaa. Kasvissyöjän ei tarvitse uhrautua takiani ja syödä sekaruokaa minun mielikseni. - 165cm 47kg
lääkäri.. kirjoitti:
- eli näitä täysiarvoisia (tajuatko nimen tarkoituksen) proteiineja lapsi tarvitsee. Älä kiusaa pientä lastasi oman itsepäisyytesi/tyhmyytesi tai vegemaniasi takia. Pliis!jos näin kärjistäen tekee asiasta mustavalkoista. On todella paljon ns. sekaruokaa syöviäkin joille esim. lehmänmaito ei sovi ja tuota kalsiumia löytyy myös soijamaidosta lisättynä ja saa kalsiumia ihan tablettienkin muodossa tarvittasessa kuten muitakin vitamiineja. Joten täysin turhaa tuo maidolla mässäily ja ihmetyttää kun Suomessa maitoa tuputetaan joka paikkaan! Yleensä monet kasviruokaa nauttivat perheet ovat muutoinkin valveutuneita ravitsemusasioissa joten jospa neuvola kiinnittäisi enemmän jatkossa huomiota vähäisine resursseineen niihin tavisperheisiin, joissa lapset syövät yksitoikkoista einesruokaa illasta toiseen, karkkeja ja sipsejä ja limsaa lisäksi kasapäin päälle viikonloppuisin ja vanhemmat lisäksi tupakoivat ja juovat alkoholia harvase viikonloppu...siinä olisi todella aihetta huoleen. Diabetesta on suomalaislapsilla todella paljon ja mikä on ruokavalion osuus geneettisen alttiuden lisäksi asiaan? Olisiko runsaasti lehmänmaitoa juovalla kansalla sittenkin jotain ongelmia maidon sietämisen kanssa? Asiastahan on erilaisia tutkimustuloksia - tosin täydellistä varmuutta tutkimustuloksineen suuntaan tai toiseen ei ole vaan arvuutteluksi menee.
- Ei noin
165cm 47kg kirjoitti:
jos näin kärjistäen tekee asiasta mustavalkoista. On todella paljon ns. sekaruokaa syöviäkin joille esim. lehmänmaito ei sovi ja tuota kalsiumia löytyy myös soijamaidosta lisättynä ja saa kalsiumia ihan tablettienkin muodossa tarvittasessa kuten muitakin vitamiineja. Joten täysin turhaa tuo maidolla mässäily ja ihmetyttää kun Suomessa maitoa tuputetaan joka paikkaan! Yleensä monet kasviruokaa nauttivat perheet ovat muutoinkin valveutuneita ravitsemusasioissa joten jospa neuvola kiinnittäisi enemmän jatkossa huomiota vähäisine resursseineen niihin tavisperheisiin, joissa lapset syövät yksitoikkoista einesruokaa illasta toiseen, karkkeja ja sipsejä ja limsaa lisäksi kasapäin päälle viikonloppuisin ja vanhemmat lisäksi tupakoivat ja juovat alkoholia harvase viikonloppu...siinä olisi todella aihetta huoleen. Diabetesta on suomalaislapsilla todella paljon ja mikä on ruokavalion osuus geneettisen alttiuden lisäksi asiaan? Olisiko runsaasti lehmänmaitoa juovalla kansalla sittenkin jotain ongelmia maidon sietämisen kanssa? Asiastahan on erilaisia tutkimustuloksia - tosin täydellistä varmuutta tutkimustuloksineen suuntaan tai toiseen ei ole vaan arvuutteluksi menee.
Hyvin suunniteltu kasvisdieetti? Hirveä poru. Sokerin, liiallisen rasvan, roskaruoan ja lisäaineiden tuputtaminen lapsille tai ahtaminen omaan napaan? Ilmeisesti ihan ok.
Kärjistin tahallani. Pointtini on että ravitsemuksellisesti löytää paljon huonompiakin vaihtoehtoja kun tasapainoisen kasvisruokavalion joka ei ole minkään tutkimuksen mukaan vaarallinen kenellekään. - Ei noin
sekaruoka kirjoitti:
En lukenut läheskään koko ketjua. Aihe oli sen verran omituinen.
Omat oikkunsa jokaisella. Omassa elämässäni on vähän isompia ja tärkeämpiäkin asioita kuin se, syökö kumppanini samaa vai eri ruokaa kuin minä. Minun kämpässäni saa syödä sekä kasvis- että sekaruokaa ja pystyn valmistamaan yhtäaikaa molempia ilman riitaa. Kasvissyöjän ei tarvitse uhrautua takiani ja syödä sekaruokaa minun mielikseni.Mutta kun musta tuntuu ettet lukenut edes sitä viestiä mihin vastasit. :) Minähän siinäkin kai ilmaisin tai ainakin yritin ilmaista että kumppanin sekasyönti on sinänsä ok kunhan se lihan mättäminen ei ole jatkuvaa tai tapahdu mun asunnossa. Lapsistakin sanoin että sitten pitää katsoa jos / kun asia on ajankohtainen ja että ainakaan mun ex-tyttöystävän kanssa en millään tavalla pyrkinyt tekemään siitä lapsesta kasvissyöjää joskin meidän seurustelun aikana se lapsi alkoi syödä myös kasviksia mikä on pelkästään hyvä asia varmaan kaikkien mielestä.
Aiemmissa suhteissa on käynyt niin että mimmit ei ole halunneet syödä eri ruokia, mä en voi alkaa lihansyöjäksi ja sitten ne muijat ovat alkaneet syödä enemmän ja enemmän vegesafkaa. Kaksi ymmärsi täysin kantani ja luopui lihasta kokonaan. Koska kyllä mä parisuhteessa haluan perustella mun elämäntapavalinnat tältä osin vaikken sitä täällä netissä jaksa sen kummemmin tehdä, laiska kun olen.
Mun mielestä on eri asia lihansyöjälle tehdä kasvisruokaa kun toisin päin. Lihansyönti nyt harvoin on sellainen vakaumus mitä kasvissyönti on. Tästä en jaksa sen kummemmin vääntää. - sekaruoka
Ei noin kirjoitti:
Mutta kun musta tuntuu ettet lukenut edes sitä viestiä mihin vastasit. :) Minähän siinäkin kai ilmaisin tai ainakin yritin ilmaista että kumppanin sekasyönti on sinänsä ok kunhan se lihan mättäminen ei ole jatkuvaa tai tapahdu mun asunnossa. Lapsistakin sanoin että sitten pitää katsoa jos / kun asia on ajankohtainen ja että ainakaan mun ex-tyttöystävän kanssa en millään tavalla pyrkinyt tekemään siitä lapsesta kasvissyöjää joskin meidän seurustelun aikana se lapsi alkoi syödä myös kasviksia mikä on pelkästään hyvä asia varmaan kaikkien mielestä.
Aiemmissa suhteissa on käynyt niin että mimmit ei ole halunneet syödä eri ruokia, mä en voi alkaa lihansyöjäksi ja sitten ne muijat ovat alkaneet syödä enemmän ja enemmän vegesafkaa. Kaksi ymmärsi täysin kantani ja luopui lihasta kokonaan. Koska kyllä mä parisuhteessa haluan perustella mun elämäntapavalinnat tältä osin vaikken sitä täällä netissä jaksa sen kummemmin tehdä, laiska kun olen.
Mun mielestä on eri asia lihansyöjälle tehdä kasvisruokaa kun toisin päin. Lihansyönti nyt harvoin on sellainen vakaumus mitä kasvissyönti on. Tästä en jaksa sen kummemmin vääntää.asiaa vähän pidemmälle. Eli jos muutat yhteen kumppanisi kanssa tai jopa avioidut. Jos vain rakastut niin kovin, että joku ruokavalio menettää merkityksensä isompien tunteiden edessä.
No mutta tämä olikin jos...
Minun mielestäni kasvissyöjä saa olla kasvissyöjä eikä siinä ole mitään vikaa. MUTTA minun mielestäni kasvissyöjä ei saa tuputtaa yhtään enempää vakaumustaan toisille kuin kukaan muukaan. Valinta on jokaisen oma ja tässä maailmassa pitää pystyä hyväksymään muutakin kuin se oma näkemyksensä.
Elämä opettaa. Niin sinuakin. Tämän päivän arvot ovat huomenna ehkä jotain ihan muuta. - Ei noin
sekaruoka kirjoitti:
asiaa vähän pidemmälle. Eli jos muutat yhteen kumppanisi kanssa tai jopa avioidut. Jos vain rakastut niin kovin, että joku ruokavalio menettää merkityksensä isompien tunteiden edessä.
No mutta tämä olikin jos...
Minun mielestäni kasvissyöjä saa olla kasvissyöjä eikä siinä ole mitään vikaa. MUTTA minun mielestäni kasvissyöjä ei saa tuputtaa yhtään enempää vakaumustaan toisille kuin kukaan muukaan. Valinta on jokaisen oma ja tässä maailmassa pitää pystyä hyväksymään muutakin kuin se oma näkemyksensä.
Elämä opettaa. Niin sinuakin. Tämän päivän arvot ovat huomenna ehkä jotain ihan muuta."Eli jos muutat yhteen kumppanisi kanssa tai jopa avioidut. Jos vain rakastut niin kovin, että joku ruokavalio menettää merkityksensä isompien tunteiden edessä."
No ei sitä voi tietää, mutta tällä hetkellä näin.
"Minun mielestäni kasvissyöjä saa olla kasvissyöjä eikä siinä ole mitään vikaa. MUTTA minun mielestäni kasvissyöjä ei saa tuputtaa yhtään enempää vakaumustaan toisille kuin kukaan muukaan. Valinta on jokaisen oma ja tässä maailmassa pitää pystyä hyväksymään muutakin kuin se oma näkemyksensä."
Harmi vaan että tuo menee toisin päin. Mulla ei ole ongelmaa ravintolassa kun muut syövät pihvin, muilla joskus on kun minä en syö. Parisuhteessa koen järkeväksi perustella kantani asiaan.
"Elämä opettaa. Niin sinuakin. Tämän päivän arvot ovat huomenna ehkä jotain ihan muuta."
Mä en usko että alan väliinpitämättömäksi luonnon suhteen. - m30.
Kiitos... voisin tässä alkaa väitellä, että naisten pohdiskelussa ole mitään sen kummempaa kuin miesten pohdiskelussa, mutta sanon nyt kuitenkin vain kiitos...!
Mitä mieltä itse olet?Mitä mieltä itse olen? No tässä on sellainen, että kun olen ehtinyt pitkän ajan elämästäni yliopistolla pyöriä, niin olen tuntenut erilaisia eettisesti vakaumuksellisia naisia laidasta laitaan. Eläintenoikeuksien puolustajista feministeihin ja ihmisoikeuksien puolustajista keskustalaisiin stadin vihaajiin. Yleisesti ihan mukavia naisia, mutta äärimmäisen ristiriitaisia useimmat.
Eläinoikeusaktivistit haluavat kidutusmurhata eläinten kiduttajan, mutta eivät välitä pätkääkään jos vaikka jossain Suomessa teini-ikäisten poikien joukko kiduttaa jonkun ikäisensä pojan sairaalaan. Tai päiväkodinhoitajat teippaavat lapsia syöttötuoleihin syötettäväksi. Mutta herranen aika, jos jonkun lemmikkirotalta on unohtunut vaihtaa häkistä purut kerran päivässä, niin kyllä se omistaja pitää vähintään tappaa.
Sitten tämä fudista pelaava feministi, joka vaatii Miestä isolla M:llä. Kokemukseni mukaan suurin osa feministeistä on juuri tällaisia. Voisin sellaisen fudista pelaavan feministin ottaakin, jos se ymmärtäisi miten kaukana itse on miesten toiveista, ja että kun on niin kaukana, niin hänellä ei ole mitään sanomista siihen millainen mies on. Mutta ei, mitään vaatimuslista-feministiä en ota.
Sitten tämä, että eettisesti vakaumuksellinen nainen edellyttää miehellä olevan samaan aikaan sekä eettisesti vakaumuksellinen, että nousujohteisella uralla ja arvostettulla statuksella. Tämä koskee huomioideni mukaan lähestulkoon kaikkia näitä yliopistonaisia, joilla on jotain eettisiä vakaumuksia. Miehen pitäisi olla vegaani ja olla jossain eduskuntatalon edessä vaatimassa usa:aa pois Afganistanista, ja sitten heti seuraavana päivänä töissä asianajotoimistossa tai pankissa, kuten perheenisäksi sopivan miehen kuuluu olla. Aukki olisi toki myös hyvä olla käytynä ja jutella poikien kanssa inttijuttuja, mutta Aseistakieltäytyjäliiton tukimarssille olisi myös hyvä osallistua.
Voi vittu miten älytöntä.
Mulla ei ole naisille kuin yksi kysymys. Luuletteko, että tällainen ristiriitaisuus saa miehet arvostamaan teitä päättäjinä ja ammattilaisina työelämässä? - allmächt'ge jungfrau
m30. kirjoitti:
Mitä mieltä itse olen? No tässä on sellainen, että kun olen ehtinyt pitkän ajan elämästäni yliopistolla pyöriä, niin olen tuntenut erilaisia eettisesti vakaumuksellisia naisia laidasta laitaan. Eläintenoikeuksien puolustajista feministeihin ja ihmisoikeuksien puolustajista keskustalaisiin stadin vihaajiin. Yleisesti ihan mukavia naisia, mutta äärimmäisen ristiriitaisia useimmat.
Eläinoikeusaktivistit haluavat kidutusmurhata eläinten kiduttajan, mutta eivät välitä pätkääkään jos vaikka jossain Suomessa teini-ikäisten poikien joukko kiduttaa jonkun ikäisensä pojan sairaalaan. Tai päiväkodinhoitajat teippaavat lapsia syöttötuoleihin syötettäväksi. Mutta herranen aika, jos jonkun lemmikkirotalta on unohtunut vaihtaa häkistä purut kerran päivässä, niin kyllä se omistaja pitää vähintään tappaa.
Sitten tämä fudista pelaava feministi, joka vaatii Miestä isolla M:llä. Kokemukseni mukaan suurin osa feministeistä on juuri tällaisia. Voisin sellaisen fudista pelaavan feministin ottaakin, jos se ymmärtäisi miten kaukana itse on miesten toiveista, ja että kun on niin kaukana, niin hänellä ei ole mitään sanomista siihen millainen mies on. Mutta ei, mitään vaatimuslista-feministiä en ota.
Sitten tämä, että eettisesti vakaumuksellinen nainen edellyttää miehellä olevan samaan aikaan sekä eettisesti vakaumuksellinen, että nousujohteisella uralla ja arvostettulla statuksella. Tämä koskee huomioideni mukaan lähestulkoon kaikkia näitä yliopistonaisia, joilla on jotain eettisiä vakaumuksia. Miehen pitäisi olla vegaani ja olla jossain eduskuntatalon edessä vaatimassa usa:aa pois Afganistanista, ja sitten heti seuraavana päivänä töissä asianajotoimistossa tai pankissa, kuten perheenisäksi sopivan miehen kuuluu olla. Aukki olisi toki myös hyvä olla käytynä ja jutella poikien kanssa inttijuttuja, mutta Aseistakieltäytyjäliiton tukimarssille olisi myös hyvä osallistua.
Voi vittu miten älytöntä.
Mulla ei ole naisille kuin yksi kysymys. Luuletteko, että tällainen ristiriitaisuus saa miehet arvostamaan teitä päättäjinä ja ammattilaisina työelämässä?"Eläinoikeusaktivistit haluavat kidutusmurhata eläinten kiduttajan, mutta eivät välitä pätkääkään jos vaikka jossain Suomessa teini-ikäisten poikien joukko kiduttaa jonkun ikäisensä pojan sairaalaan. Tai päiväkodinhoitajat teippaavat lapsia syöttötuoleihin syötettäväksi. Mutta herranen aika, jos jonkun lemmikkirotalta on unohtunut vaihtaa häkistä purut kerran päivässä, niin kyllä se omistaja pitää vähintään tappaa."
No äläs nyt yleistä ihan kaikista kuitenkaan. Minä ainakin välitän, vähän enemmän kuin pätkääkään. Jos joku teinijoukko potkii vanhan papan kuoliaaksi tai jos joku tyyppi kiduttaa koiransa hengiltä, niin saman primitiivisen raivoreaktion se saa minussa aikaiseksi. Se on se julmuus avutonta kohtaan.
"Mulla ei ole naisille kuin yksi kysymys. Luuletteko, että tällainen ristiriitaisuus saa miehet arvostamaan teitä päättäjinä ja ammattilaisina työelämässä?"
En tiedä, enkä osaa muiden ihmisten ristiriitoja puolustaa kuin omiani (siinä määrin kuin omiani ymmärrän). Mutta jos et ikinä näe mitään vastaavaa ristiriitaisuutta miesten käyttäytymisessä, toiveissa ja elämänvalinnoissa, niin aika kumma juttu. Minä näen harva se päivä. - sekaruoka
Ei noin kirjoitti:
"Eli jos muutat yhteen kumppanisi kanssa tai jopa avioidut. Jos vain rakastut niin kovin, että joku ruokavalio menettää merkityksensä isompien tunteiden edessä."
No ei sitä voi tietää, mutta tällä hetkellä näin.
"Minun mielestäni kasvissyöjä saa olla kasvissyöjä eikä siinä ole mitään vikaa. MUTTA minun mielestäni kasvissyöjä ei saa tuputtaa yhtään enempää vakaumustaan toisille kuin kukaan muukaan. Valinta on jokaisen oma ja tässä maailmassa pitää pystyä hyväksymään muutakin kuin se oma näkemyksensä."
Harmi vaan että tuo menee toisin päin. Mulla ei ole ongelmaa ravintolassa kun muut syövät pihvin, muilla joskus on kun minä en syö. Parisuhteessa koen järkeväksi perustella kantani asiaan.
"Elämä opettaa. Niin sinuakin. Tämän päivän arvot ovat huomenna ehkä jotain ihan muuta."
Mä en usko että alan väliinpitämättömäksi luonnon suhteen.mielestäsi välinpitämätön luonnon suhteen, jos hän syö lihaa???
Itse olen erittäin eläinrakas, kierrätän, en heitä roskia luontoon, en tyhjäkäytä autoani enkä muutenkaan ajele turhan takia... Onhan näitä. En voi pelastaa maailmaa, mutta yritän tehdä sen, mitä voin ja osaan. Millä oikeasti voin vaikuttaa edes johonkin. Mutta syön lihaa. (Syön kyllä kasviksiakin.) Tekeekö se tyhjäksi kaiken muun?
Jos minä tulisin luoksesi kylään ja sinä määräisit, minkälaisilla täytteillä saan tilata pizzani, niin arvaa tulisinko toisen kerran?
Tiedän kyllä, että on olemassa sekasyöjiä, jotka eivät ymmärrä kasvissyöntiä. Se on harmillista. Yhtä harmillista on kasvissyöjien alentuva suhtautuminen sekasyöjiin. He ovat useammin paljon hyökkäävämpiä ja agressiivisempia ruoan suhteen ja yrittävät "käännyttää" toisia omien näkemyksiensä mukaan. Eivät kaikki, mutta monet. Miksi?? - Ei noin
sekaruoka kirjoitti:
mielestäsi välinpitämätön luonnon suhteen, jos hän syö lihaa???
Itse olen erittäin eläinrakas, kierrätän, en heitä roskia luontoon, en tyhjäkäytä autoani enkä muutenkaan ajele turhan takia... Onhan näitä. En voi pelastaa maailmaa, mutta yritän tehdä sen, mitä voin ja osaan. Millä oikeasti voin vaikuttaa edes johonkin. Mutta syön lihaa. (Syön kyllä kasviksiakin.) Tekeekö se tyhjäksi kaiken muun?
Jos minä tulisin luoksesi kylään ja sinä määräisit, minkälaisilla täytteillä saan tilata pizzani, niin arvaa tulisinko toisen kerran?
Tiedän kyllä, että on olemassa sekasyöjiä, jotka eivät ymmärrä kasvissyöntiä. Se on harmillista. Yhtä harmillista on kasvissyöjien alentuva suhtautuminen sekasyöjiin. He ovat useammin paljon hyökkäävämpiä ja agressiivisempia ruoan suhteen ja yrittävät "käännyttää" toisia omien näkemyksiensä mukaan. Eivät kaikki, mutta monet. Miksi??"Tekeekö se tyhjäksi kaiken muun?"
En väittänyt ihan suoraan tällaista, mutta lihantuotanto on melko iso ympäristön rasittaja. Ei siitä välttämätöntä ole kokonaan luopua mutta joka päivä lihaa ei tarvita. En edes edellytä että kukaan muu luopuisi lihasta täysin vaikka oma asenne on mitä on.
"Yhtä harmillista on kasvissyöjien alentuva suhtautuminen sekasyöjiin. He ovat useammin paljon hyökkäävämpiä ja agressiivisempia ruoan suhteen ja yrittävät "käännyttää" toisia omien näkemyksiensä mukaan. Eivät kaikki, mutta monet. Miksi??"
En tiedä. Itse en juurikaan puhu asiasta kenellekään lähinnä siksi että miespuolinen vegu joka näyttää ulospäin samalta kun minä saa vastaansa kysymystulvan joka on lähinnä rasittava. Mä en kysy juuri koskaan keneltäkään miksi joku syö pihviä paitsi takaisin. Eli jos joku kysyy miksi olen kasvissyöjä voin kysyä miksi sinä et ole. Muutenkin olen ollut huomaavinani että kasvissyöjien "aggressiivisuus" ja "tuputus" lähtee usein siitä että sekasyöjä alkaa udella asiasta. Jos siitä kysyy niin kai siihen sitten pitää vastata jotain. Myönnän että multa saattaa tulla aika tyly vastaus jos neljäs ihminen viikon sisällä esittää nää perusjutut kuten saanko tarpeeksi proteiineja ja eikö soijan kasvisnaishormonit huoleta ja että kyllä miehen pitää syödä lihaa. - sekaruoka
Ei noin kirjoitti:
"Tekeekö se tyhjäksi kaiken muun?"
En väittänyt ihan suoraan tällaista, mutta lihantuotanto on melko iso ympäristön rasittaja. Ei siitä välttämätöntä ole kokonaan luopua mutta joka päivä lihaa ei tarvita. En edes edellytä että kukaan muu luopuisi lihasta täysin vaikka oma asenne on mitä on.
"Yhtä harmillista on kasvissyöjien alentuva suhtautuminen sekasyöjiin. He ovat useammin paljon hyökkäävämpiä ja agressiivisempia ruoan suhteen ja yrittävät "käännyttää" toisia omien näkemyksiensä mukaan. Eivät kaikki, mutta monet. Miksi??"
En tiedä. Itse en juurikaan puhu asiasta kenellekään lähinnä siksi että miespuolinen vegu joka näyttää ulospäin samalta kun minä saa vastaansa kysymystulvan joka on lähinnä rasittava. Mä en kysy juuri koskaan keneltäkään miksi joku syö pihviä paitsi takaisin. Eli jos joku kysyy miksi olen kasvissyöjä voin kysyä miksi sinä et ole. Muutenkin olen ollut huomaavinani että kasvissyöjien "aggressiivisuus" ja "tuputus" lähtee usein siitä että sekasyöjä alkaa udella asiasta. Jos siitä kysyy niin kai siihen sitten pitää vastata jotain. Myönnän että multa saattaa tulla aika tyly vastaus jos neljäs ihminen viikon sisällä esittää nää perusjutut kuten saanko tarpeeksi proteiineja ja eikö soijan kasvisnaishormonit huoleta ja että kyllä miehen pitää syödä lihaa.olet varmasti ihan oikeassa, että miehen kasvissyöjänä herättää enemmän kummastusta kuin nainen. Naisethan ovat aina syöneet "pupunruokaa" kun taas monet ajattelevat, että raavas mies ei sellaisella elä. Ehkä raskasta ruumiillista työtä tekevät eivät eläkään.
Itse taas saisin mahavaivoja pelkästä kasvisruoasta ja aneemisuuteen taipuvaisena tarvitsen lihaa riittävän raudan saannin turvaamiseksi. Kasviksistakin sitä saa, mutta se ei imeydy yhtä hyvin.
Ei ruokavaliotaan tarvitse selitellä muille. Jos joku kysyy, niin hän tekee sen usein pelkästään ymmärtämättömyyttään ja tietämättömyyttään. Jos joku tuomitsee, niin hänen mielipiteensä ovat hänen ja ne voi jättää omaan arvoonsa.
Jos ei itse ole suvaitsevainen niin silloin kai sitä on turha odottaa muiltakaan.
Mutta minä tästä lähden nyt kauppaan katsomaan, mitä hyvää ostaisin viikonlopuksi. Paluu arkeen loman jälkeen vaatii vähän herkuttelua.
Hyvää vuoden jatkoa sinulle!
- Rakastan ruokaa
Ruokavalio on tosi tärkeä juttu, siksi, että ruuasta saatavat ravintoaineet pitävät ihmisen terveenä - tai sitten eivät. Kenenkään muun ruokavaliota sinulla ei ole oikeus päättää, vain toivoa, että ihmiset osaisivat syödä oikein, itsensä, oman tulevaisuutensa, ekologian ja maailman tulevaisuuden tähden.
Ihminen on sitä, mitä hän syö ja se mitä syö, kertoo paljon siitä, minkälainen ihminen on. Mutta terveys, hyvä olo ja järkevyys ovat ainoat syyt ja / tai toiveet, jotka voit asettaa edes lähimmälle ihmisellesi.- Reipas Poikamies
"että ihmiset osaisivat syödä oikein, itsensä, oman tulevaisuutensa, ekologian ja maailman tulevaisuuden tähden."
Lupaan syödä soijaa, ituja, koivunmahlaa ja pettuleipää jos se on todellinen, lopullinen tekijä naisen saamiseen. Olen hämmästynyt tästä vegebodarimiehen saamasta sympatiasta.
Eli minäkin jos valitsen elitismin, asetan arvoni jalustalle ja alan muita taivuttaa siihen olen ihan jumalattoman kova mies ja naisten ihailema (pano)mies ??
Se on vain niin koomista että silmät kiiluen hoilaatte mantraanne miten oikeassa olette, maailma pelastuu kun vegebodarimies ja pari eco-naista hamppu sukissaan rastat heiluen syövät soijaa yms? Syökää vaikka pääsiäis ruohoa mutta se ei pelasta maailmaa. Ei mitenkään.
Meksikon lahti, Exxon Valdez, Tsernobyl, Kuolan niemimaa, ydinpommit, Wtc....Sodat, Persian lahti, Afganistan, Saddam, Afrikan nälänhätä alueet. tässä jotain verrokkia porkkanan syöntiin. Ihmiä kuoli, ja kuolee ilman omaa syytä asiaan, mittaamattomia luonto katastrofeja.
Oletteko te niin saatanan itserakkaita sokeita paskiaisia ettei toisten ihmisten elämä ole tärkeämpää kuin vrt syömisen oikeus ja vääryys ? Hesassa on helppo tilata vegeburgeri mutta Afrikassa ei ole sitäkään, menkää sinne parantamaan maailmaa kongreettisesti. Mutta ei, materiasta ja statuksesta Suomessa ette voi luopua, aate vain sopivasti antaa "särmää" elämäntyylille.
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla? - ant,ero,t,e,ro
"että ihmiset osaisivat syödä oikein, itsensä, oman tulevaisuutensa, ekologian ja maailman tulevaisuuden tähden."
Lupaan syödä soijaa, ituja, koivunmahlaa ja pettuleipää jos se on todellinen, lopullinen tekijä naisen saamiseen. Olen hämmästynyt tästä vegebodarimiehen saamasta sympatiasta.
Eli minäkin jos valitsen elitismin, asetan arvoni jalustalle ja alan muita taivuttaa siihen olen ihan jumalattoman kova mies ja naisten ihailema (pano)mies ??
Se on vain niin koomista että silmät kiiluen hoilaatte mantraanne miten oikeassa olette, maailma pelastuu kun vegebodarimies ja pari eco-naista hamppu sukissaan rastat heiluen syövät soijaa yms? Syökää vaikka pääsiäis ruohoa mutta se ei pelasta maailmaa. Ei mitenkään.
Meksikon lahti, Exxon Valdez, Tsernobyl, Kuolan niemimaa, ydinpommit, Wtc....Sodat, Persian lahti, Afganistan, Saddam, Afrikan nälänhätä alueet. tässä jotain verrokkia porkkanan syöntiin. Ihmiä kuoli, ja kuolee ilman omaa syytä asiaan, mittaamattomia luonto katastrofeja.
Oletteko te niin saatanan itserakkaita sokeita paskiaisia ettei toisten ihmisten elämä ole tärkeämpää kuin vrt syömisen oikeus ja vääryys ? Hesassa on helppo tilata vegeburgeri mutta Afrikassa ei ole sitäkään, menkää sinne parantamaan maailmaa kongreettisesti. Mutta ei, materiasta ja statuksesta Suomessa ette voi luopua, aate vain sopivasti antaa "särmää" elämäntyylille.
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?Vegebodarimies on suunnitellut koko elämäntapansa niin, että naisia kaatuu.
Ei kannata ihmetellä kuinka paljon rockaavalle vegebodarille sataa sympatiaa. - bambinainen-
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?Eihän niitä possuja voi laittaa ruuaksi, kun se waltdisney on laittanut niille puhekuplat suuhun. Hehän ovat ihan kuin ihmisiä.
- voi elämä. Menkää ituhipit itseenne, ja tajutkaa se peritotuus, että ihminen on sekasyöjä. Ongelma on se, että meitä sekasyöjiä on vain liikaa tässä maapallossa. Ituhipeille on ihan sama, kun ihmisiä kuolee nälkään, kunhan ne ihanat possuset, kanaset, lambit ja muut elukat saavat hienon elämän. - Onnellinen nainen.
>Mutta terveys, hyvä olo ja järkevyys ovat ainoat syyt ja / tai toiveet, jotka voit asettaa edes lähimmälle
>ihmisellesi.
Tämän toteuttamiseksi ihminen syö myös munaa, kalaa ja lihaa. Kasviskset kun eivät tuohon riitä. - Asenne on väärä
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?On hirveän hyvä, että immeinen tietää maailman asioista, tapahtumista, katastrofeista, tulevaisuuden ennusteista, jne. Mutta se ei sinällään riitä, tieto lisää vain tuskaa, pitää vielä ymmärtääkin ja ymmärryksen pitää yltää myös siihen, että vaikka periaatteessa yhden ihmisen toimet eivät paljoon vaikuta, niin asia on eri, kun toimijoita on / olisi miljoonia.
Sinä saat raskauttaa itseäsi maailman ongelmilla vaikka kuinka paljon, niiden poistajaksi sinusta ei ole. Yritä nyt vaan saada oma elämäsi raiteilleen, niin ei tartte syytellä sen enempää "elitismiä" kuin vegetaristejakaan, kaikki ovat yhtä syyttömiä niin sinun kuin maailmankin ongelmiin. Siis ainakin kaikki näillä foorumeilla tekstailevat. - Rakastan ruokaa
Onnellinen nainen. kirjoitti:
>Mutta terveys, hyvä olo ja järkevyys ovat ainoat syyt ja / tai toiveet, jotka voit asettaa edes lähimmälle
>ihmisellesi.
Tämän toteuttamiseksi ihminen syö myös munaa, kalaa ja lihaa. Kasviskset kun eivät tuohon riitä.No kuka h-i on muuta väittänytkään ?
- Ei noin
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?"Lupaan syödä soijaa, ituja, koivunmahlaa ja pettuleipää jos se on todellinen, lopullinen tekijä naisen saamiseen. Olen hämmästynyt tästä vegebodarimiehen saamasta sympatiasta."
Sympatiasta? Mun mielestä täällä on ollut kaikenlaisia mielipiteitä mikä oli aivan arvattavaa. Herättipä kerrankin tällä palstalla oikeaa keskustelua joku aloitus. Puolesta ja vastaan.
Totta kai ekologisista asioista ja eläinten oikeuksista kiinnostuneet ihmiset symppaavat mun arvoja, mutta ei se nyt vielä mitään tarkoita. En usko että yksikään lukija on pöksyt kosteana tulossa meille kylään sen takia että tein tän aloituksen.
En mä kaada naisia sillä että olen vege. En todellakaan. Mun kasvissyönti näkyy päälle päin vasta jos joku näkee mun ruokailevan. Siinä vaiheessa kun mimmi näkee mun syövän soijapihvin se vaikutus on jo tehty tai jäänyt tekemättä, ei se mitään enää ratkaise.
"Se on vain niin koomista että silmät kiiluen hoilaatte mantraanne miten oikeassa olette, maailma pelastuu kun vegebodarimies ja pari eco-naista hamppu sukissaan rastat heiluen syövät soijaa yms? Syökää vaikka pääsiäis ruohoa mutta se ei pelasta maailmaa. Ei mitenkään."
No tästä taidettiinkin jo selittää sulle. Voithan sä väittää että ympäristön puolesta ei kannata kenenkään tehdä mitään mutta se on roskaa. Tottakai kannattaa. Kun porukka, siis jokainen, tekisi jotain ympäristön eteen, maailma olisi parempi paikka.
"Ihmiä kuoli, ja kuolee ilman omaa syytä asiaan, mittaamattomia luonto katastrofeja."
Joo, ja se on perseestä. Mulla ei ole kuitenkaan mitään mahdollisuutta vaikuttaa mitenkään siihen iskeekö hurrikaani kun en ole ukkosenjumala mutta ympäristön eteen muuten voin tehdä jotain. Pienikin on parempi kun ei mitään. On itsekästä olla tekemättä mitään siksi että maailmassa on omista teoista huolimatta valtavia ongelmia joille ei voi tehdä mitään.
"Oletteko te niin saatanan itserakkaita sokeita paskiaisia ettei toisten ihmisten elämä ole tärkeämpää kuin vrt syömisen oikeus ja vääryys ?"
Syöminen on yksi tapa vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin mikä on yksi tapa vaikuttaa siihen että meillä on tulevaisuudessa maapallo jolla elää. Ei se yksin riitä, mutta jotain pitää tehdä.
"Hesassa on helppo tilata vegeburgeri mutta Afrikassa ei ole sitäkään, menkää sinne parantamaan maailmaa kongreettisesti."
Mistäs tiet vaikka joku palstan kirjoittaja tai lukija olisi ollutkin? Mä en ole, mutta tiedän ihmisiä jotka ovat olleet.
Ja tämä on taas just tätä minkä esimerkiksi superneitsyt ymmärsi. Se ettei tee aivan kaikkea tehdäkseen maailmasta paremman paikan ei tarkoita sitä ettei voisi tehdä mitään. Täydellinen altruismi ei ole välttämätöntä jos jokainen tekee jotain. Ethän sinäkään siellä Afrikassa taida vapaaehtoistyötä tehdä. Tai ylipäätään mitään minkään yhteisen hyvän eteen. Silti moralisoit niitä jotka tekevät enemmän kuin sinä. En ymmärrä tätä logiikkaa.
"Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?"
En kun käytän kovilla pakkasilla julkisia. Käytän fillaria kun tulee nollakelit. Ja mulla on ihan tavallinen pyörä eikä mikään hippifillari. - Ei noin
ant,ero,t,e,ro kirjoitti:
Vegebodarimies on suunnitellut koko elämäntapansa niin, että naisia kaatuu.
Ei kannata ihmetellä kuinka paljon rockaavalle vegebodarille sataa sympatiaa.Oletko kateellinen?
- Ei noin
Rakastan ruokaa kirjoitti:
No kuka h-i on muuta väittänytkään ?
Minä väitän. Lihatuotteet eivät ole välttämättömiä ihmiselle eivätkä muistini mukaan hyviä. Jonkun pihvin tuoksu ei saa mussa mitään reaktiota aikaan, ei mun tee mieli syödä sitä.
- Ei noin
Asenne on väärä kirjoitti:
On hirveän hyvä, että immeinen tietää maailman asioista, tapahtumista, katastrofeista, tulevaisuuden ennusteista, jne. Mutta se ei sinällään riitä, tieto lisää vain tuskaa, pitää vielä ymmärtääkin ja ymmärryksen pitää yltää myös siihen, että vaikka periaatteessa yhden ihmisen toimet eivät paljoon vaikuta, niin asia on eri, kun toimijoita on / olisi miljoonia.
Sinä saat raskauttaa itseäsi maailman ongelmilla vaikka kuinka paljon, niiden poistajaksi sinusta ei ole. Yritä nyt vaan saada oma elämäsi raiteilleen, niin ei tartte syytellä sen enempää "elitismiä" kuin vegetaristejakaan, kaikki ovat yhtä syyttömiä niin sinun kuin maailmankin ongelmiin. Siis ainakin kaikki näillä foorumeilla tekstailevat.Tätä "joukossa on voimaa" ideaa yritin jo tuputtaa mutta ei mennyt perille. Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu vai miten se menee?
Noille parille mieskirjoittajalle ongelma on pika-analyysin mukaan joko täydellinen väliinpitämättömyys maailman ongelmista tai sitten nimenomaan minun veguilu. Sillähän saattaa saada pillua, mistä tällä palstalla on krooninen pula. Mä en usko että sillä saa naista mutta miten vaan. Eipä ole vielä kukaan tullut kiskomaan housuja kinttuun vegetarismin takia. - Ei noin
bambinainen- kirjoitti:
Eihän niitä possuja voi laittaa ruuaksi, kun se waltdisney on laittanut niille puhekuplat suuhun. Hehän ovat ihan kuin ihmisiä.
- voi elämä. Menkää ituhipit itseenne, ja tajutkaa se peritotuus, että ihminen on sekasyöjä. Ongelma on se, että meitä sekasyöjiä on vain liikaa tässä maapallossa. Ituhipeille on ihan sama, kun ihmisiä kuolee nälkään, kunhan ne ihanat possuset, kanaset, lambit ja muut elukat saavat hienon elämän.Jos jokainen maailman ihminen olisi kasvissyöjä, ruokaa riittäisi kaikille. Kasvisten tuotanto on ekologisempaa kun lihan.
Menin itseeni. - allmächt'ge jungfrau
"pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt. Tuutko ajaan työ matkat sillä hippifillarilla?Hmm. Viittaukset auton tyhjäkäyntiin ja hamppusukkiin jättävät sellaisen mielikuvan, että tässä vastataan nyt minulle... mutta mikset sitten vastannut suoraan minulle, Reipas Poikamies? Epistä :(
Koko homman juju on, että minkään tästä ei pitäisi olla mitään elitismiä tai lifestyle-huttua. No, ehkä elitististä sikäli, että ne, joilla on enemmän varaa, on enemmän mahdollisuuksia näyttää esimerkkiä. Mutta siis - esimerkiksi kasvissyönti on halpaa ja terveellistä. Kirppisostokset ovat halpoja ja ekologisia. Köyhä on pakostakin monella tavalla ekologisempi, kun (esim. minulla) ei olisi edes varaa omaan autoon tai matkusteluun. Meille nyt vaan on tullut sellainen mielikuva, että halpa shoppailu marketeissa on "halpaa", ja että jokaisen "kuuluu" ostella jatkuvasti jotain uutta kivaa. Rikkaan ja köyhän ero on olevinaan se, että köyhällä on päällä H&M:ää, rikkaalla Dioria, mutta kumpikin shoppailee periaatteessa yhtä paljon. Tai että rikas matkustaa kaukomaille, köyhempi Kanariansaarille, mutta kummankin on pakko matkustella. Ihmetyttää todella, missä vaiheessa kulutushysteriasta tuli ihan tällaista... 2000-luvullahan se tapahtui.
Ja mitä tulee "elämäntyyliin": toivottavasti mahdollisimman pian ekoilu ei ole enää hippeilyä, samalla tavalla kuin netissä roikkuminen ei ole enää nörtteilyä. Maailma muuttuu, meidän on muututtava sen mukana. Minulla ei ainakaan ole pahemmin mitään hippihenkisyyttä tai hipsteröintiä mukana kuvioissa. Ei ole rastatukkaa, kukkaistyttörunoja eikä varsinkaan samanhenkistä kaveripiiriä jolle voisi brassailla uudella ajatuksen voimalla toimivalla kännykänlaturilla.
"Oletteko te niin saatanan itserakkaita sokeita paskiaisia ettei toisten ihmisten elämä ole tärkeämpää kuin vrt syömisen oikeus ja vääryys ?"
Sinänsä tekopyhää, että lihansyöntiä puolustellaan sellaisten ihmisten nälänhädällä, joilla ei lihaan olisi edes varaa. Pikemminkin rikkaiden maiden lihansyönti aiheuttaa nälänhätää viemällä valtavasti pinta-alaa. Koko maailmaa tai edes osaa siitä ei ole mahdollista ruokkia lihalla; kasviksilla voisi olla.
Ja kuka muuten kärsii KAIKISTA ekokatastrofeista eniten? Köyhimmäthän ne. Aina.
Minulla ainakin tavoitteena olisi maailma, jossa kaikilla ihmisillä olisi mahdollisimman hyvä olo. Vielä tulevilla polvillakin. Se on kato se ”enlightened self-interest”. Me ei voida asua epäekologisessa maailmassa, ainakaan kovin kauan. Luonto ei sinänsä kaipaa suojelevaa ritaria, ”luonto” ei tunne eikä ajattele eikä jää suremaan omaa tuhoaan, eikä luonto meitä jää kaipaamaan: mutta jos me tuhotaan oma elinympäristömme, me tuhotaan itsemme.
(Kuinka monta ”senkin idunpurijat, minä ainakin syön mäkkäriä ja kebabbia, ja kaikki luonnonsuojelu on huuhaata, har har har” –henkistä tyyppiä muuten tunnet, jotka kampanjoivat vapaa-aikanaan Afrikan nälkäisten lasten puolesta? Aivan.)
""pikkuasiat" autontyhkäkäynti.... härre good. Ei tullut ilmaston muutos vielä ecot, -20 -32 pakkasia pidellyt."
Uskot ilmastonmuutokseen tai et, niin onhan ilmansaasteista nyt paljon muutakin haittaa.
"Mutta ei, materiasta ja statuksesta Suomessa ette voi luopua, aate vain sopivasti antaa "särmää" elämäntyylille."
"Vegebodarin" elämäntyylistä en tiedä, mutta minulla ei ainakaan ole minkäänasteista statusta, ja heti kun on realistinen mahdollisuus muutan ihan mielelläni linkolamaiseen mökkiin.
"Syökää vaikka pääsiäis ruohoa mutta se ei pelasta maailmaa. Ei mitenkään."
No ei pelastakaan. Siksi minä ainakin yritän tehdä kaikenlaista muuta "pelastaakseni maailman". Parhaansa on tehtävä ja muuhun ei pysty. - Rrrakastan rrruokaa
Ei noin kirjoitti:
Minä väitän. Lihatuotteet eivät ole välttämättömiä ihmiselle eivätkä muistini mukaan hyviä. Jonkun pihvin tuoksu ei saa mussa mitään reaktiota aikaan, ei mun tee mieli syödä sitä.
Ymmärrän, koska itsekään en hinkua lihaa hirveästi ja syön vain vähän. Mutta tiedän, että se on erittäin hyvää, kun joku osaa laittaa sen hyvin ja herkulliseksi. Me kaksi emme kuitenkaan voi päättää kuin itsemme puolesta välttämättömyyden yms., toiset tykkäävät ja varsinkin miehet tarvitsevat esim. suuren proteiinitarpeen vuoksi.
Toisaalta: kun immeinen tarttee 20 erilaista aminohappoa (= se, josta proteiini syntyy) ja kahdeksaa niistä pitää saada ravinnosta, niin kaikki erilaiset muodot noista hapoista eivät välttämättä tule kasviksista, vaan MONIPUOLISESTA ravinnosta. - Ei noin
Rrrakastan rrruokaa kirjoitti:
Ymmärrän, koska itsekään en hinkua lihaa hirveästi ja syön vain vähän. Mutta tiedän, että se on erittäin hyvää, kun joku osaa laittaa sen hyvin ja herkulliseksi. Me kaksi emme kuitenkaan voi päättää kuin itsemme puolesta välttämättömyyden yms., toiset tykkäävät ja varsinkin miehet tarvitsevat esim. suuren proteiinitarpeen vuoksi.
Toisaalta: kun immeinen tarttee 20 erilaista aminohappoa (= se, josta proteiini syntyy) ja kahdeksaa niistä pitää saada ravinnosta, niin kaikki erilaiset muodot noista hapoista eivät välttämättä tule kasviksista, vaan MONIPUOLISESTA ravinnosta.Mä olen mies enkä tarvitse lihaa saadakseni riittävästi proteiinia. Soijassa on ihan helvetisti prodea.
- markkinatutkija.
Totuus on aivan toinen, mitä nämä veget jankkaavat. Lukekaa tilastoja. Jopa Helsingin kuulun eko-viikki-lähiön vieressä olevassa kauppakeskuksessa luomu myy huonosti. Nämä veget on kovia suustaan, mutta massia ei ole kuitenkaan ostaa sitä luomua.
- kunhan-ihmettelen
Semmoinen kysymys, että imettääkö vege lastaan kun se syntyy? Eli onko rintamaito kiellettyä?
- Ei noin
Tiedä. Ei kai se kiellettyä ole?
- kunhan-ihmettelen
Ei noin kirjoitti:
Tiedä. Ei kai se kiellettyä ole?
Eikös ne aidot veget tai ovo-vegetet ole sellaisia, jotka ei niihin maitotuotteisiin koske? Valistkaa?
- Ei noin
kunhan-ihmettelen kirjoitti:
Eikös ne aidot veget tai ovo-vegetet ole sellaisia, jotka ei niihin maitotuotteisiin koske? Valistkaa?
No vähän eri asia toi äidinmaito ja lehmänmaito. Mutta vege voi joko kieltäytyä kaikista eläinkunnan tuotteista tai sitten syödä kasvisten lisäksi kananmunia, maitoa tai molempia. Kunnon vegedieetti missä ei syö kananmunia tai maitoa on sitten tosi raskas, kaikki pitää tehdä itse. Lakto-ovo-vegesafkaa sen sijaan saa jo kaupan eineshyllystä jos on laiskalla päällä.
- briita.
Ei noin kirjoitti:
No vähän eri asia toi äidinmaito ja lehmänmaito. Mutta vege voi joko kieltäytyä kaikista eläinkunnan tuotteista tai sitten syödä kasvisten lisäksi kananmunia, maitoa tai molempia. Kunnon vegedieetti missä ei syö kananmunia tai maitoa on sitten tosi raskas, kaikki pitää tehdä itse. Lakto-ovo-vegesafkaa sen sijaan saa jo kaupan eineshyllystä jos on laiskalla päällä.
>No vähän eri asia toi äidinmaito ja lehmänmaito.
Miten ne muka eroaa? Koostumus tai jotain? - Ei noin
briita. kirjoitti:
>No vähän eri asia toi äidinmaito ja lehmänmaito.
Miten ne muka eroaa? Koostumus tai jotain?En tiedä äidinmaidon koostumusta mutta tuotantotavassa on aika paljon eroa. Harva mies pitää vaimoaan navetassa pienessä karsinassa ja käy lypsämässä aamulla ja illalla ja antaa vaimon olla muuten yksin ja syödä huonolaatuista rehua.
Tai ehkä mä en vaan tiedä avioliitosta mitän. - Piupella
Ei noin kirjoitti:
En tiedä äidinmaidon koostumusta mutta tuotantotavassa on aika paljon eroa. Harva mies pitää vaimoaan navetassa pienessä karsinassa ja käy lypsämässä aamulla ja illalla ja antaa vaimon olla muuten yksin ja syödä huonolaatuista rehua.
Tai ehkä mä en vaan tiedä avioliitosta mitän.Parisuhteessa ruokavaliosta voi tulla todella suuria riitoja. Meillä on ollut päinvastoin, oon itse tuputtanut kullalleni kasvisruokia, koska olin elänyt vegenä 9 vuotta siihen elämään tyyliin tottuneesti. Poikaystäväni sen sijaan on ns. kasvatettu suomalaisen miehen malliin, ja tämän suku sai kohtauksen kun edes mainitsin kerran lihasta luopumisesta. Suhteen alussa asiasta tapeltiin hyvinkin rajusti voimakkaiden vakaumusten vuoksi,mutta lopulta ajauduttiin kompromissiin. Sain kultani ylipäätään syömään kasviksia jokaisella aterialla lisääntyvissä määrin ja ehkä nyt hieman huijattua soijan avulla oliko lihaa vai ei pastakastikkeessa, kun minä taas aloin käyttää maitotuotteita ja syömään kalaa.
Mielestäni toista ei voi pakottaa omaksumaan omaa elämänkatsomustaan, vaikka oma vakaumus tuntuisikin ainoalta oikealta tavalta. Sillä silloin tullaan yksilön oikeuksien rajoittamiseen ja pyrkimykseen alistaa toista, mikä ei ole terveen parisuhteen perusta. Tietenkin pitää käyttää järkeä punnitessaan asioiden tärkeyttä, jolloin mielestäni kompromissin avulla saavutetaan kumpaakin osapuolta tyydyttävä polku.
Jos taas haluaa olla ehdoton joissakin asioissa, pitää valita kumppanikseen jo valmiiksi saman henkinen kumppani. - briita.
Ei noin kirjoitti:
En tiedä äidinmaidon koostumusta mutta tuotantotavassa on aika paljon eroa. Harva mies pitää vaimoaan navetassa pienessä karsinassa ja käy lypsämässä aamulla ja illalla ja antaa vaimon olla muuten yksin ja syödä huonolaatuista rehua.
Tai ehkä mä en vaan tiedä avioliitosta mitän.Eli se eettisyys on sitten sen pääpointti. Ihmisellä kun on se ominaisuus. Leijona ei ole eettinen, eikä kissa, tai koira - kun tappavat. Mutta miksi ihmisen pitää kärsiä tästä säälistä? Tietoisuus tekee meille tepposet, vai mistä on kysymys?
Miksi sitten ihmiset pitävät toisiaan huonona, antavat nälkiintyä,sotivat ja ovat välinpitämättömiä? - Ei noin
Piupella kirjoitti:
Parisuhteessa ruokavaliosta voi tulla todella suuria riitoja. Meillä on ollut päinvastoin, oon itse tuputtanut kullalleni kasvisruokia, koska olin elänyt vegenä 9 vuotta siihen elämään tyyliin tottuneesti. Poikaystäväni sen sijaan on ns. kasvatettu suomalaisen miehen malliin, ja tämän suku sai kohtauksen kun edes mainitsin kerran lihasta luopumisesta. Suhteen alussa asiasta tapeltiin hyvinkin rajusti voimakkaiden vakaumusten vuoksi,mutta lopulta ajauduttiin kompromissiin. Sain kultani ylipäätään syömään kasviksia jokaisella aterialla lisääntyvissä määrin ja ehkä nyt hieman huijattua soijan avulla oliko lihaa vai ei pastakastikkeessa, kun minä taas aloin käyttää maitotuotteita ja syömään kalaa.
Mielestäni toista ei voi pakottaa omaksumaan omaa elämänkatsomustaan, vaikka oma vakaumus tuntuisikin ainoalta oikealta tavalta. Sillä silloin tullaan yksilön oikeuksien rajoittamiseen ja pyrkimykseen alistaa toista, mikä ei ole terveen parisuhteen perusta. Tietenkin pitää käyttää järkeä punnitessaan asioiden tärkeyttä, jolloin mielestäni kompromissin avulla saavutetaan kumpaakin osapuolta tyydyttävä polku.
Jos taas haluaa olla ehdoton joissakin asioissa, pitää valita kumppanikseen jo valmiiksi saman henkinen kumppani.Periaatteessa mua ei tosiaan haittaa jos muija on sekasyöjä. Tämä tällä hetkellä mukaan tarttunut nainen on sen verran hyvän oloinen paketti että mulle on ihan sama vetääkö se työpaikkaruokalassa spagetit jauhelihalla vai soijalla. Ja voin syödä naisen luona omat ruoat ja mun on pakkokin jos se ei ala syömään kasvisruokaa. En mä usko että mun vatsa edes kestäisi enää lihaa ainakaan isoa annosta kerralla. Ei se oikein ole vaihtoehto niin päin.
Mutta tässä kämpässä ei syödä kuolleita eläimiä nyt eikä tulevaisuudessa. Ei se ole ylivoimaisen itsekästä, täähän on mun asunto. Ihan samalla tapaa mä kunnioitan niitä asioita mitä nainen tekee omassa kodissaan.
Tämä nyt vaan on asia jossa tiedostan pitkällä tähtäimellä ristiriidan mahdollisuuden. Entä jos me muutetaan yhteen joskus?
No, kai tästä täytyy puhua enemmän jossain vaiheessa jos juttu kehittyy. - Ei noin
briita. kirjoitti:
Eli se eettisyys on sitten sen pääpointti. Ihmisellä kun on se ominaisuus. Leijona ei ole eettinen, eikä kissa, tai koira - kun tappavat. Mutta miksi ihmisen pitää kärsiä tästä säälistä? Tietoisuus tekee meille tepposet, vai mistä on kysymys?
Miksi sitten ihmiset pitävät toisiaan huonona, antavat nälkiintyä,sotivat ja ovat välinpitämättömiä?Oli se ekologisuuskin yksi pääpointti.
Kysy sotimisesta niiltä jotka sotivat. Kaikki ihmiset eivät ole eettisiä. - Marc86
Ei noin kirjoitti:
Oli se ekologisuuskin yksi pääpointti.
Kysy sotimisesta niiltä jotka sotivat. Kaikki ihmiset eivät ole eettisiä.Jos se kimulis ei halua muuttaa sun kämppääs. Jos se vaatii et muutatte yhteiseen kotiin, ei jomman kumman asuntoon. Ja siinä vaiheessa ollaan puhtaalla pöydällä, niin mikä oikeus sulla on määrätä sitä eukkoas tuoko se lihaa vai ei? Jos nainen tuo täytetyn sian ja syö sitä pöydällä se syö sitä. Mikä sä oot määräämään jos oot joku hippi olevinas muutenki? Eiks sun pitäis sitä rauhaa rakastaa?
- Ei noin
Marc86 kirjoitti:
Jos se kimulis ei halua muuttaa sun kämppääs. Jos se vaatii et muutatte yhteiseen kotiin, ei jomman kumman asuntoon. Ja siinä vaiheessa ollaan puhtaalla pöydällä, niin mikä oikeus sulla on määrätä sitä eukkoas tuoko se lihaa vai ei? Jos nainen tuo täytetyn sian ja syö sitä pöydällä se syö sitä. Mikä sä oot määräämään jos oot joku hippi olevinas muutenki? Eiks sun pitäis sitä rauhaa rakastaa?
Siitä pitää sitten jutella. Enkä mä nyt usko että toi tänne muuttaa.
En mä ole hippi.
Pelkään vaan että teen tästä ongelman jolla onnistun taas sössimään yhden ihmissuhteen alun. - haloowowowo
Ei noin kirjoitti:
Siitä pitää sitten jutella. Enkä mä nyt usko että toi tänne muuttaa.
En mä ole hippi.
Pelkään vaan että teen tästä ongelman jolla onnistun taas sössimään yhden ihmissuhteen alun.Jätkä hei oot jo tehny siit ongelman.
- Ei noin
haloowowowo kirjoitti:
Jätkä hei oot jo tehny siit ongelman.
Ainahan mä jostain teen ongelman.
Pitäisi varmaan lopettaa naisten tapailu kokonaan. Mulla on ollut viimeisen vuoden aikana saumat suhteeseen varmaan neljän kaikin puolin hyvän ja nätin naisen kanssa ja ihan itse onnistuin jotenkin sähläämään ne kaikki. Alan miettiä liikaa jotain epäolennaista ja sitten jotenkin kaadan sen siihen. - Ei noin
Ei noin kirjoitti:
Ainahan mä jostain teen ongelman.
Pitäisi varmaan lopettaa naisten tapailu kokonaan. Mulla on ollut viimeisen vuoden aikana saumat suhteeseen varmaan neljän kaikin puolin hyvän ja nätin naisen kanssa ja ihan itse onnistuin jotenkin sähläämään ne kaikki. Alan miettiä liikaa jotain epäolennaista ja sitten jotenkin kaadan sen siihen.pikku trollivaroitus. En mä tätä tämänhetkistä juttua ole katkaisemassa.
- Ihmisten puolue.
25.000 ihmistä kuolee joka päivä nälkään. Mieti sitä, ennenkuin rupeat saarnaamaan lehmien hieman liian likaisita tiloista!!!!
- Ei noin
Jos jokainen söisi vain tarpeensa verran ja ekologisesti tuotettua kasvisruokaa niin ravintoa riittäisi tasapuolisesti jaettuna kaikille.
Hajoo siihen. - niinnaah.
Ei noin kirjoitti:
Jos jokainen söisi vain tarpeensa verran ja ekologisesti tuotettua kasvisruokaa niin ravintoa riittäisi tasapuolisesti jaettuna kaikille.
Hajoo siihen.>Jos jokainen söisi vain tarpeensa verran ja ekologisesti tuotettua kasvisruokaa niin ravintoa riittäisi
>tasapuolisesti jaettuna kaikille.
Ja miten aiot toteuttaa tämän fantasiasi?
- haha; vain tarpeensa verran...
Hajoa unelmiisi. - Ei noin
niinnaah. kirjoitti:
>Jos jokainen söisi vain tarpeensa verran ja ekologisesti tuotettua kasvisruokaa niin ravintoa riittäisi
>tasapuolisesti jaettuna kaikille.
Ja miten aiot toteuttaa tämän fantasiasi?
- haha; vain tarpeensa verran...
Hajoa unelmiisi.Varmaan samalla tapaa kun sä toteutat sen että ihmisiä ei kuole.
- possumies__
>25.000 ihmistä kuolee joka päivä nälkään. Mieti sitä, ennenkuin rupeat saarnaamaan lehmien hieman liian
>likaisita tiloista!!!!
Ihmisiä kuolee suoraan nälkään. Ja siten valitetaan jostain possuista ja aliravituista kissoista, joita pidetään hyvänä, syötetään tms.
Jos yksikin eläin kuolee nälkään, niin siitä nostetaan syyte ja ties mitä! - niinnaah.
Ei noin kirjoitti:
Varmaan samalla tapaa kun sä toteutat sen että ihmisiä ei kuole.
>Varmaan samalla tapaa kun sä toteutat sen että ihmisiä ei kuole.
Mutta eiköhän aloiteta ihmisistä, vai? - Ei noin
possumies__ kirjoitti:
>25.000 ihmistä kuolee joka päivä nälkään. Mieti sitä, ennenkuin rupeat saarnaamaan lehmien hieman liian
>likaisita tiloista!!!!
Ihmisiä kuolee suoraan nälkään. Ja siten valitetaan jostain possuista ja aliravituista kissoista, joita pidetään hyvänä, syötetään tms.
Jos yksikin eläin kuolee nälkään, niin siitä nostetaan syyte ja ties mitä!On myös ikävää että ihmisiä tuomitaan Suomessa pahoinpitelyistä samalla kun Suomessa murhataan ihmisiä. On aivan päivänselvä asia että vain murhaajat pitäisi tuomita.
- Ei noin
niinnaah. kirjoitti:
>Varmaan samalla tapaa kun sä toteutat sen että ihmisiä ei kuole.
Mutta eiköhän aloiteta ihmisistä, vai?Miksi ei voi aloittaa sieltä mistä voi? Kaikki teot ympäristön puolesta (saastuttamisen vähentäminen, ekologinen ruokavalio jne) ovat ihmisille hyväksi pitkällä tähtäimellä.
Olet taas yksi laiska joka ei tee mitään ja jollain ontuvalla logiikalla yrittää syyllistää ne jotka tekevät edes jotain siinä onnistumatta.
Ekologisuus takaa puhtaamman ympäristön eikä eläinten oikeudet ole ihmisiltä pois. - humaanitääri
Ei noin kirjoitti:
On myös ikävää että ihmisiä tuomitaan Suomessa pahoinpitelyistä samalla kun Suomessa murhataan ihmisiä. On aivan päivänselvä asia että vain murhaajat pitäisi tuomita.
Pahoinpidelty koira on nykyään suurempi uutinen kuin vaikka auto-onnettumuudessa kuollut ihminen.
- Ei noin
humaanitääri kirjoitti:
Pahoinpidelty koira on nykyään suurempi uutinen kuin vaikka auto-onnettumuudessa kuollut ihminen.
On taas niin ontuvaa ja perustelematonta järjenjuoksua ettei mitään rajaa.
- humaanitääri
Ei noin kirjoitti:
On taas niin ontuvaa ja perustelematonta järjenjuoksua ettei mitään rajaa.
>On taas niin ontuvaa ja perustelematonta järjenjuoksua ettei mitään rajaa.
Perustele kantasi. Tuollainen viesti on aika tyhjää luettavaa. - heidihoo.
humaanitääri kirjoitti:
Perustele kantasi. Tuollainen viesti on aika tyhjää luettavaa.>On taas niin ontuvaa ja perustelematonta järjenjuoksua ettei mitään rajaa.
Voin taas tässä välissä kertoa mistä on kyse. Kyse on tunteista, siis sellaisista tunteista jotka myyvät. Rahaa. Paljon rahaa. Esim. viimeviikkoinen koiranpennun pahoinpitely myy paljon paremmin kuin se, että nainen lyö paistinpannulla miestä päähän tai mies pahoinpitelee vaimonsa. Näin se vaan menee poijjaat:) - bibimerkki.
Ei noin kirjoitti:
Miksi ei voi aloittaa sieltä mistä voi? Kaikki teot ympäristön puolesta (saastuttamisen vähentäminen, ekologinen ruokavalio jne) ovat ihmisille hyväksi pitkällä tähtäimellä.
Olet taas yksi laiska joka ei tee mitään ja jollain ontuvalla logiikalla yrittää syyllistää ne jotka tekevät edes jotain siinä onnistumatta.
Ekologisuus takaa puhtaamman ympäristön eikä eläinten oikeudet ole ihmisiltä pois.>syyllistää ne jotka tekevät edes jotain siinä onnistumatta.
Mä taas oon aina inhonnu nitä jotka muka yrittää, ja on jo alusta asti sitä mieltä, että ei onnaa.
- tsori, ja kaikkea hyvää tulevaisuudellesi 'joka ei kuitenkaan onnaa'. - allmächt'ge jungfrau
Se, että miettii eläinten oikeuksia, ei ole ihmisten oikeuksista pois. Ei se mene niin, että jokaiselle Afrikan lapselle pitää voida taata oikeus täysipainoiseen elämään ennen kuin kenelläkään on oikeus ajatella kärsiikö lehmä kun sitä rahdataan teuraaksi jalasta nostamalla. Kärsimys ei ole mikään vakio – siis että joko ihminen kärsii tai eläin kärsii. Ihminen, joka osaa tuntea empatiaa kärsivää lehmää kohtaan, on yleensä sellainen joka tuntee empatiaa myös kärsivää ihmistä kohtaan. Vastaavasti ihminen, joka ei tunne empatiaa eläimen kärsimykiä kohtaan, ei useinkaan ole kovin empaattinen ihmisten, varsinkaan tuntemattomien, kokemia kärsimyksiä kohtaan.
Kärsimystä ei ole PAKKO tuottaa mahdollisimman paljon muille eläimille, jotta ihmisillä olisi hyvä olla. - allmächt'ge jungfrau
Ei noin kirjoitti:
Miksi ei voi aloittaa sieltä mistä voi? Kaikki teot ympäristön puolesta (saastuttamisen vähentäminen, ekologinen ruokavalio jne) ovat ihmisille hyväksi pitkällä tähtäimellä.
Ekologisuus takaa puhtaamman ympäristön eikä eläinten oikeudet ole ihmisiltä pois."Miksi ei voi aloittaa sieltä mistä voi?"
Tuon jos saisi perille. - Ei noin
bibimerkki. kirjoitti:
>syyllistää ne jotka tekevät edes jotain siinä onnistumatta.
Mä taas oon aina inhonnu nitä jotka muka yrittää, ja on jo alusta asti sitä mieltä, että ei onnaa.
- tsori, ja kaikkea hyvää tulevaisuudellesi 'joka ei kuitenkaan onnaa'."Mä taas oon aina inhonnu nitä jotka muka yrittää, ja on jo alusta asti sitä mieltä, että ei onnaa."
Ai sulla on resepti maailman muuttamiseen? Mikä? - Ei noin
humaanitääri kirjoitti:
Perustele kantasi. Tuollainen viesti on aika tyhjää luettavaa.No mitä pitäisi perustella? Pitäisikö mun perustella se millä tapaa ympäristön huomioiminen kulutus- ja ruokailutottumuksissa vaikuttaa ihmiskunnan hyvinvointiin? Vai väitätkö että eläinten hyvinvoinnin huomioiminen on pois ihmisiltä? Mitä tuohon voi perustella kun en todellakaan ymmärrä miten näin voi olla. Ei ne sodat sillä lopu että rääkätään eläimiä.
- Ei noin
Se, että miettii eläinten oikeuksia, ei ole ihmisten oikeuksista pois. Ei se mene niin, että jokaiselle Afrikan lapselle pitää voida taata oikeus täysipainoiseen elämään ennen kuin kenelläkään on oikeus ajatella kärsiikö lehmä kun sitä rahdataan teuraaksi jalasta nostamalla. Kärsimys ei ole mikään vakio – siis että joko ihminen kärsii tai eläin kärsii. Ihminen, joka osaa tuntea empatiaa kärsivää lehmää kohtaan, on yleensä sellainen joka tuntee empatiaa myös kärsivää ihmistä kohtaan. Vastaavasti ihminen, joka ei tunne empatiaa eläimen kärsimykiä kohtaan, ei useinkaan ole kovin empaattinen ihmisten, varsinkaan tuntemattomien, kokemia kärsimyksiä kohtaan.
Kärsimystä ei ole PAKKO tuottaa mahdollisimman paljon muille eläimille, jotta ihmisillä olisi hyvä olla.Sähän olet perustellut täällä hyvin päivän aikana.
- kLmies.
>Kalaa olen välillä syönyt mutta ei sekään nyt oikein innosta
No onnea valitsemallasi polulla. Itse nautin kalasta. Se on terveellistä ja hyvää. - pikkuliisu.
Spelttijauhoa löytyy ja sitten (tarha)kalaa. Samoten broiskua, joka on (niin)stressitöntä - ja joille on kerrottu kivoja tarinoita joka ilta. Uskallanko käyttää pastassani pakaste-katkarapuja? Niillähän on kuullemma samanlaiset tunteet kuin kananmunalla, joka laitetaan kuumaan veteen. Apua!
Syömällä lihaa syöt ylikansoittuneen maailman enemmän sopivamman kokoiseksi, jotta nämä eivät syö liikaa kasviksia - kasviksia jotka sitovat hiilidiokisisia.
- allmächt'ge jungfrau
Onko se liha kasvanut itsestään sitten? Vai mitä pihvi on syönyt tullakseen pihviksi...?
- Ei noin
Onko se liha kasvanut itsestään sitten? Vai mitä pihvi on syönyt tullakseen pihviksi...?
Logiikka tän takana on ilmeisesti se että liha tulee jostain lihapuusta lautaselle. Oikeasti iso osa esimerkiksi soijasta menee karjan rehuun vaikka se voisi mennä suoraan ihmisten lautaselle. Tämä on joillekin tosi vaikea asia hahmottaa.
- eltsu6
Mielestäni asia on melko yksinkertainen: mitä ehdottomampi itse on ja mitä enemmän ehdottomia kriteerejä muille ihimisille asettaa, sen vähemmäksi käy potentiaalisten kumppanien määrä. Varmasti on mahdollista löytää oikeanlainen kumppani, mutta se voi viedä aikaa.
Mielestäni ei ole oikein ajatella että muuttaisi toisen ihmisen mieleisekseen jos itse on kovin ehdoton. Eli sohvaperunasta tuskin saa himourheilijaa, eikä pihvinsyöjästä vegaania ... vaan kannattaa valkata sellainen joka on ainakin lähellä sitä mitä haluaa. - Peräkammarin poika
Miten saat riittävästi proteiinia? Syötkö miten paljon kananmunia, maitotuotteita ja lisäravinteita?
Oishan se aika ällöttävää jos nainen kokkailisi jotain liharuokia ja sitten tietysti ruinaisi syömään niitä. Onneksi yksinelävällä ei tätäkään ongelmaa ole.- Ei noin
"Miten saat riittävästi proteiinia? Syötkö miten paljon kananmunia, maitotuotteita ja lisäravinteita?"
En jaksa alkaa pitämään mitään ruokapäiväkirjaa mutta syön sen verran monipuolisesti, käytän soijaa, munia, maitotuotteita, palautusjuomaa ja muita vastaavia että saan proteiinia riittävästi.
Vaikka urheilen, en tarvitse proteiinia kilokaupalla päivässä. - Peräkammarin poika
Ei noin kirjoitti:
"Miten saat riittävästi proteiinia? Syötkö miten paljon kananmunia, maitotuotteita ja lisäravinteita?"
En jaksa alkaa pitämään mitään ruokapäiväkirjaa mutta syön sen verran monipuolisesti, käytän soijaa, munia, maitotuotteita, palautusjuomaa ja muita vastaavia että saan proteiinia riittävästi.
Vaikka urheilen, en tarvitse proteiinia kilokaupalla päivässä.Loistavaa. Itse turvaudun silloin tällöin laiskuuttani ja tyhmyyttäni kalan syömiseen.
- pesco(N)
teijän sotaanne.
Oon ollu 5 vuotta kasvissyöjä ja onhan siihen 5 vuoteen pari vakevempaakin suhdetta mahtunu. Meillä on miehet syöny kiltisti kasvisruokaa, joskus jopa tietämättään, MUTTA ketään en ole koskaan ollut aivopesemässä kasvissyöjäksi. Musta se on vähän outoa ja loukkaavaa, varsinkin, kun on ite saanu joskus sellasia "koska sä alat lihansyöjäks" kommentteja. Eli kyllä se vegen ja normin suhdekkin toimiin kun molemmat kunnioittavat toistensa näkemyksiä :)
Alottaja kyseli miltä kasvissyöjä näyttää. Multa on monesti kysytty oonko vege ku näytän siltä. Ite olen
-ruskee takkutukka ja siniset silmät
-kuulemma tosi terveen näkönen
-sopusuhtanen, eli lihakset ja kurvit kohdallaan
-ulospäin suuntautunu ja hymy on herkässä
Mutta onnea naisen metsästämiseen :) - urheileva n
Enpä tiiä. Olen n, enkä syö punaista lihaa ja haluaisin löytää miehen joka ei paheksu sitä valintaa. Suurin osa miehistä tuntuu olevan vannoutuneita lihanpurijoita joille valintani on pelottava. Miksi ihmeessä? En jättänyt lihan syöntiä aatteesta vaan hyvästä olosta ja terveydestä. Mitä niin kamalaa toisenlaisessa ruokavaliossa on? Varsinkin jos se on kotimaista perusruokaa ilman punaista lihaa. Tykkään kokata ja kokeilla uusia juttuja, mutta sikaa enkä lehmää enää paistele.
Arvaan tunteesi, enkä valitettavasti osaa auttaa. Olen itse melko samassa jamassa. Ei siitä ruokavalio asiaa monelle uskalla het kertoa, kun alkaa kauhea halveksunta ja alistaminen, varsinkin vanhemmalta väeltä. Ihme porukkaa.
Toivotan onnea ja menetystä- Ei noin
Ja sä pääset varmasti helpommalla kun olet nainen. Naisen kasvissyönti on ok.
- urheileva n
Ei noin kirjoitti:
Ja sä pääset varmasti helpommalla kun olet nainen. Naisen kasvissyönti on ok.
todellakaan pääse helpommalla. Ikäiseni miehet ei ymmärrä valintaa ja vinoilu alkaa heti tyyliin "mikä sä luulet olevasi". Jos vielä kerron harrastavani liikutaa, enkä juo kaljaa, enkä katso TV:sä jääkiekkoa tai futista, niin mies katoaa maisemista. Ei kannata avata keskustelua ympäristöasioista tai politiikastakaan, eikä kertoa vitsiä. Eli yksin jään. Tai valitsen nuoremman, niitä kun olisi.
Kai naiset on sun ruokavaliosta ja aatteista vähän avaramielisempiä kuin miehet noin yleensä - roskapostirobotti174
urheileva n kirjoitti:
todellakaan pääse helpommalla. Ikäiseni miehet ei ymmärrä valintaa ja vinoilu alkaa heti tyyliin "mikä sä luulet olevasi". Jos vielä kerron harrastavani liikutaa, enkä juo kaljaa, enkä katso TV:sä jääkiekkoa tai futista, niin mies katoaa maisemista. Ei kannata avata keskustelua ympäristöasioista tai politiikastakaan, eikä kertoa vitsiä. Eli yksin jään. Tai valitsen nuoremman, niitä kun olisi.
Kai naiset on sun ruokavaliosta ja aatteista vähän avaramielisempiä kuin miehet noin yleensäMitäs ihmettä? Sähän kuulostat melkein ihannenaiselta. Puhut ikäisistäsi miehistä. Minkä ikäinen olet?
- urheileva n
roskapostirobotti174 kirjoitti:
Mitäs ihmettä? Sähän kuulostat melkein ihannenaiselta. Puhut ikäisistäsi miehistä. Minkä ikäinen olet?
40v. Entäpä roskapostittaja ?
Näillä palstoilla näkee kaikenlaisia toiveita ihannemiehestä tai -naisesta. Samanlaisia ongelmia loppujen lopuksi puolin ja toisin. Mulla vaan ei ole listaa ihannemiehen ominaisuuksista. Pitäis antaa mahdollisuus ensin kuunnella mitä tyypillä on sydamellä ja mielessä. - roskapostirobotti174
urheileva n kirjoitti:
40v. Entäpä roskapostittaja ?
Näillä palstoilla näkee kaikenlaisia toiveita ihannemiehestä tai -naisesta. Samanlaisia ongelmia loppujen lopuksi puolin ja toisin. Mulla vaan ei ole listaa ihannemiehen ominaisuuksista. Pitäis antaa mahdollisuus ensin kuunnella mitä tyypillä on sydamellä ja mielessä.Olen 35v.
Eihän tietenkään minkään lyhyen eikä varmaan pidemmänkään tekstin perusteella voi tietää onko joku ihanteellinen henkilö vai ei. Siksi kirjoitinkin melkein. :)
Sun teksteissä vaan itseäni miellytti
- ei syö ns. punaista lihaa
- harrastaa liikuntaa
- ei juo kaljaa
- ei katso urheilua telkkarista
- on kiinnostunut asioista kuten ympäristöstä ja politiikasta
Aika outoa, että sanot ikäistesi miesten suhtautuvan negatiivisesti noihin aisioihin.
Ei sen kummempaa. - urheileva n
Olen 35v.
Eihän tietenkään minkään lyhyen eikä varmaan pidemmänkään tekstin perusteella voi tietää onko joku ihanteellinen henkilö vai ei. Siksi kirjoitinkin melkein. :)
Sun teksteissä vaan itseäni miellytti
- ei syö ns. punaista lihaa
- harrastaa liikuntaa
- ei juo kaljaa
- ei katso urheilua telkkarista
- on kiinnostunut asioista kuten ympäristöstä ja politiikasta
Aika outoa, että sanot ikäistesi miesten suhtautuvan negatiivisesti noihin aisioihin.
Ei sen kummempaa.ei tietenkään voi tietää. Harva kai netissä oikeasti tutustuu muutenkaan. Edes FB:ssa. Pakko sensuroida aina jonkin verran. Jos haluaa tutustua oikeasti, olis parempi tavata. Tiedän paljon ihmisiä jotka elää vain näillä palstoilla, valittelee seuran tai flaksin vähyyttä, mutta eivät lähde oikeasti livenä ulos. Eikä tyyppiin tutustu edes yhdellä treffillä vaan pitäis tavata (ainakin) pari kertaa.
Joo, erittäin monet 40v miehet on jo uraputkessa, suurten ikäluokkien kasvatteja, ja niiden naiskuva on sen mukainen. Tuntuu kuin välillä olis noin 100 vuotta. Ja missä on suvaitsevaisuus toisen erilaiselle elämäntavalle. Itsenäinen nainen on pelottava. Mulle taas itsenäinen mies on tervetullut.
Onhan siellä vapaitakin ja ihan avaramielisiä, älykkäitä 40 miehiä, mutta ihmeessä ne on niin ujoja? Minunko se juttu pitäis viedä eteenpäin, kun tyyppi jännittää ja analysoi jutun niin puhki, ennenkuin mitään on edes tapahtunu - roskapostirobotti174
urheileva n kirjoitti:
ei tietenkään voi tietää. Harva kai netissä oikeasti tutustuu muutenkaan. Edes FB:ssa. Pakko sensuroida aina jonkin verran. Jos haluaa tutustua oikeasti, olis parempi tavata. Tiedän paljon ihmisiä jotka elää vain näillä palstoilla, valittelee seuran tai flaksin vähyyttä, mutta eivät lähde oikeasti livenä ulos. Eikä tyyppiin tutustu edes yhdellä treffillä vaan pitäis tavata (ainakin) pari kertaa.
Joo, erittäin monet 40v miehet on jo uraputkessa, suurten ikäluokkien kasvatteja, ja niiden naiskuva on sen mukainen. Tuntuu kuin välillä olis noin 100 vuotta. Ja missä on suvaitsevaisuus toisen erilaiselle elämäntavalle. Itsenäinen nainen on pelottava. Mulle taas itsenäinen mies on tervetullut.
Onhan siellä vapaitakin ja ihan avaramielisiä, älykkäitä 40 miehiä, mutta ihmeessä ne on niin ujoja? Minunko se juttu pitäis viedä eteenpäin, kun tyyppi jännittää ja analysoi jutun niin puhki, ennenkuin mitään on edes tapahtunuVaikeatahan se on itse kullakin. Kuulostat kuitenkin fiksulta tyypiltä. :)
Nyt pitääkin lähteä kuntosalille kun vielä ehtii. - urheileva n
Vaikeatahan se on itse kullakin. Kuulostat kuitenkin fiksulta tyypiltä. :)
Nyt pitääkin lähteä kuntosalille kun vielä ehtii.Kuin myös :) Ja mukavaa treeniä. Mulla sali siirtyi huomiselle.
- Ei noin
urheileva n kirjoitti:
Kai naiset on sun ruokavaliosta ja aatteista vähän avaramielisempiä kuin miehet noin yleensäNo okei... Se että harrastan liikuntaa mutten katsele sitä on ollut melkein kaikille naisille pelkästään positiivinen asia. Kasvissyöntiäkin ne sietävät, tai eivät ainakaan pahana pidä. Enemmän sitä joutuu ehkä kuitenkin toisille miehille selittelemään. Joillekin se on täysin ylitsepääsemätön asia. Naiset kyllä kysyvät, mutta hyväksyvät kun kerron.
- afafdgf
Olen myös kasvissyöjä, välillä minulla on ollut vegaaneitakin kausia. Kuitenkin minusta ruokavalio on jokaisen oma valinta, ei ole minun tehtäväni paasata muille ja koittaa heitä kääntymään kasvissyöjiksi. Ehdottomuus sen suhteen, ettei asunnossasi saa olla lihaa, voi olla todellinen ongelma. Seurustelu on kompromisseja, ja mikäli et ole valmis kompromisseihin, on sinun parempi keskittyä vegenaisten tapailemiseen.
Aikaisemmat seurustelukumppanini ovat kyllä syöneet jonkin verran laittamaani kasvisruokaa, sillä he ovat pitäneet tietyistä vegeruuista, mutta vaihtoehtoisesti mies on tehnyt kasvismössöni rinnalle myös lihallinen version. Siihen olen vetänyt rajan, etten kokkaa itse liharuokaa. Se menisi muutenkin niin hakuammunnaksi, kun esim. mausteita en voisi itse maistamalla tarkistaa.- Ei noin
"Ehdottomuus sen suhteen, ettei asunnossasi saa olla lihaa, voi olla todellinen ongelma. Seurustelu on kompromisseja, ja mikäli et ole valmis kompromisseihin, on sinun parempi keskittyä vegenaisten tapailemiseen."
Mä luulen että ongelmia tulee vasta jos muutan jonkun kanssa yhteen. Tai siis tiedän kokemuksesta että niin kauan kun asutaan erillään, asia ei ole ongelma. Ja kyllä mä sen tiedän että mun siinä varmaan täytyy joustaa.
Aion kyllä edelleen perustella tapaamilleni naisille miksi syön kuten syön enkä koe sitä vääräksi.
- Mamma.Maria.
>ei katso urheilua telkkarista
Miksi ei saisi katsoa urheilua telkust?- *utelias*
Aloittajalle: kuulostat oikeastaan minun unelmamieheltä siinä asiassa että olet kasvissyöjä ja olet vielä valmis laittamaan ruokaa usein. Olisin nimittäin valmis tekemään huomattavan paljon muita kotitöitä saadessani sellaisen miehen joka laittaisi meille sapuskat. :o) tämä nyt ei ole kuitenkaan kiveen kirjattu, etten minä voisi vierailla keittiössä ollenkaan, mutta pääasiassa näin.
Kokeilin joskus kasvissyöntiä, mutta se tyssäsi siihen etten saanut ruokiin makua ja toiseksi hemoglobiini tipahti anemiarajalle. Tämähän on vähän yksilöllistäkin, mutta luultavasti en osannut huolehtia vitamiinien saannista.
Olen myös sitä mieltä, että ruokavalioiden olisi hyvä olla parisuhteessa lähellä toisiaan. Minua jotenkin tympäisevät miehet jotka eivät huolehdi terveydestään, ulkonäöstään ja kunnostaan, koska nämä ovat asioita joita itse pidän tärkeänä. Ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, herkutellakin voi joskus, mutta tarkoitan miehiä jotka syövät pelkkiä valmisruokia ja roskaruokaa, ovat ylipainoisia ja huonokuntoisia ja kaljamahaisia. Ei houkuttele parisuhteeseen tällainen mies, koska omat arvot ovat ihan muuta. Kuitenkin nämä miehet kuitenkin katsovat oikeudekseen vaatia hoikkaa ja itsestään huolehtivaa naista. - Ei noin
*utelias* kirjoitti:
Aloittajalle: kuulostat oikeastaan minun unelmamieheltä siinä asiassa että olet kasvissyöjä ja olet vielä valmis laittamaan ruokaa usein. Olisin nimittäin valmis tekemään huomattavan paljon muita kotitöitä saadessani sellaisen miehen joka laittaisi meille sapuskat. :o) tämä nyt ei ole kuitenkaan kiveen kirjattu, etten minä voisi vierailla keittiössä ollenkaan, mutta pääasiassa näin.
Kokeilin joskus kasvissyöntiä, mutta se tyssäsi siihen etten saanut ruokiin makua ja toiseksi hemoglobiini tipahti anemiarajalle. Tämähän on vähän yksilöllistäkin, mutta luultavasti en osannut huolehtia vitamiinien saannista.
Olen myös sitä mieltä, että ruokavalioiden olisi hyvä olla parisuhteessa lähellä toisiaan. Minua jotenkin tympäisevät miehet jotka eivät huolehdi terveydestään, ulkonäöstään ja kunnostaan, koska nämä ovat asioita joita itse pidän tärkeänä. Ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, herkutellakin voi joskus, mutta tarkoitan miehiä jotka syövät pelkkiä valmisruokia ja roskaruokaa, ovat ylipainoisia ja huonokuntoisia ja kaljamahaisia. Ei houkuttele parisuhteeseen tällainen mies, koska omat arvot ovat ihan muuta. Kuitenkin nämä miehet kuitenkin katsovat oikeudekseen vaatia hoikkaa ja itsestään huolehtivaa naista.Saan nyt virtuaalikicksit siitä että joku sanoi minua unelmamieheksi yhtään minkään asian suhteen. Lopusta olen sitten samaa mieltä kanssasi. Terveydestä huolehtiminen on tärkeää. Mä en piittaa pätkääkään siitä onko nainen hoikka vai ei mutta jotain mielenkiintoa sen oman kehon huoltoon on oltava. Voisin ihan hyvin olla lievästi ylipainoisen naisen kanssa jos nainen söisi edes jollain tapaa järkevästi ja harrastaisi liikuntaa. Tiedän että kaikille se painonhallinta ei ole niin helppoa. Mullahan on päinvastainen ongelma, mun on tosi vaikea syödä riittävästi kun ruokahalu on kulutukseen nähden huono. No, olen sitten vaan opetellut syömään. Aamupala, lounas, välipala, illallinen, joku raejuustopurkki illalla ennen nukkumaanmenoa. Reenin jälkeen palautusjuoma. Kyllä siitä tulee kaloreita tarpeeksi. Mutta jos mä menisin nälän tunteen mukaan niin söisin liian vähän.
- kfös
saa katsoa mitä tahansa, mä en katso urheilua tv:sta , koska se on niin tylsää. Menen mieluummin itse urheilemaan.
- uskomatontaaaaa
Tämä on uskomataonta. Mies suunnittelee kokkaa kokkaa itselleen ruokavalionsakin sen mukaan että olisi naisen kannalta mahdollisimman hyvä nussija.
- Ei noin
Totta. Tofun ansiosta minulla on 20 cm pitkä penis ja olen maailman kestävin ja taitavin nussija. Suosittelen kaikille.
- suvaitsevaisuus :)
kiva kuulla, että joku syö ja elää noin terveellisesti. Miinuksena kuitenkin näen sen, ettei "kotiisi" saa tuoda ruokavaliostasi poikkeavia ruokia. Sehän käytännössä tarkoittaa sitä, ettet hyväksy muiden ruokailutottumuksia, vai? Eli et voisi esim. seurustella tai asua toisin ruokailevan ihmisen kanssa? Rajoittaa varmaan aika lailla seuran löytämistä? Itse en syö einesruokia, yritä syödä paljon kasviksia, tofua, papuja, mutta syön myös kanaa, kalaa ja joskus harvoin pihviäkin. Tällä hetkellä seurustelen miehen kanssa, joka
valitettavasti nauttii monista minulle käsittämättömistä ruoka-ainesita kuten maksa, munuaiset, kieli , puoliraaka pihvi jne !
Hän kokkaa mielellään, mutta onnelseni hiomioi minun ruokailutottumukseni, eikä yritäkään saada minua syömään noita asioita. Itse saa minun puolestani jatkaa¨ja itselleen valmistaa noita "minulle kauheuksia".- Ei noin
Taisinkin jo selittää ehkä sataan kertaan ettei muiden sekasyönti haittaa mua. En vaan halua lihaa omaan jääkaappiin. Asun yksin niin ei pitäisi olla turhan haastavaa. En mä nyt muutenkaan odota että joku nainen alkaisi tänne kaupasta ruokaa tuomaan. Jos mulle tulee tänne nainen niin kyllä mä voin tehdä ruoan.
- m37 vastaa
Lähtökohtaisesti toinen saa olla mitä tahansa, kunhan ei tunnusta fanaattisesti mitään -ismiä. Näin se vain on. :)
"Voin olla sekasyöjän kanssa, mutta yritän kyllä käännyttää koko ajan kasvispainotteisempaan ruokaan päin."
Eniten ärsyttää juuri kaikenlaiset käännyttäjät ja Oikean Totuuden airueet oli sitten kyse uskonnosta, ruokavaliosta tai ihan mistä tahansa muusta.
Itse tunnustan olevani sekasyöjä. Maistuu liha, peruna ja leipä kuin myös runsaasti nautittuna kasvikset ja erityisesti luonnomarjat. En tunne ruokavaliostani syyllisyyttä. Miksi tuntisin ?- Ei noin
Oletko koskaan kuullut ympäristöstä?
- mizuzzzzzzz
Ei noin kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut ympäristöstä?
http://www.youtube.com/watch?v=4Rbqk2jAqJM
mulle kelpais tällainen mies nam!
Ei ole minusta yhtään letharginen. - Ei noin
mizuzzzzzzz kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=4Rbqk2jAqJM
mulle kelpais tällainen mies nam!
Ei ole minusta yhtään letharginen.Jep... Olen pikavilkaisulla jonkun verran isompi (lue painavampi) kaveri kun toi videon jätkä. Mutta nää oletukset siitä että kasvissyöjä tai vegaani on aina joku aneeminen langanlaiha anorektikko on lähinnä hupaisia.
- Mirunaliin
Ei noin kirjoitti:
Jep... Olen pikavilkaisulla jonkun verran isompi (lue painavampi) kaveri kun toi videon jätkä. Mutta nää oletukset siitä että kasvissyöjä tai vegaani on aina joku aneeminen langanlaiha anorektikko on lähinnä hupaisia.
Minä olen itse ollut kasvissyöjä melkein 20 vuotta ja suuren osan aikaa siitä vegaani. Kyllä näin pitkässä ajassa alkaa saada uuden näkökulman lihansyöntiin, mitä lihaa itse syövät eivät ymmärrä. Liha alkaa näyttämään kuvottavalle ja haisee pahalle, usein myös sitä syövän henki ja kroppakin. Asia on vähän sama kuin tupakoitsijoilla, he eivät itse koe että tupakointi on kuvottavaa tai eivät ymmärrä miten pahalle he haisevat. Itselleni tekee pahaa usein kaupassa kävellä lihatiskien ohi tai haistaa vaikkapa grillikanaa. En halua itsekään että joku toisi lihaa jääkaappiini tai kokkaisi keittiössä lihaa. Entisessä suhteessani ex kärytti jauhelihaa ja se oli kyllä hirveää!
En siis voisi olla mitenkään suhteessa lihaasyövän miehen kanssa, onhan ajatus lihansyönnistä niin brutaali mielestäni. En voisi kiinnostua tai kunnioittaa miestä joka kannattaa eläinten tappamista. Myöskään kroppa joka on kävelevä hautausmaa ei ole ajatuksena puoleensavetävä. Sen sijaan mies joka kokkaisi myös minulle terveellistä kasvisruokaa olisi unelma!
Tiedän että tämä kuulostaa lihansyöjistä käsittämättömältä mutta ihan vapaasti. Ulkomailla ovat keksineet sellaisen termin meille tämänhenkisille kuin vegan sexual. - Ei noin
Mirunaliin kirjoitti:
Minä olen itse ollut kasvissyöjä melkein 20 vuotta ja suuren osan aikaa siitä vegaani. Kyllä näin pitkässä ajassa alkaa saada uuden näkökulman lihansyöntiin, mitä lihaa itse syövät eivät ymmärrä. Liha alkaa näyttämään kuvottavalle ja haisee pahalle, usein myös sitä syövän henki ja kroppakin. Asia on vähän sama kuin tupakoitsijoilla, he eivät itse koe että tupakointi on kuvottavaa tai eivät ymmärrä miten pahalle he haisevat. Itselleni tekee pahaa usein kaupassa kävellä lihatiskien ohi tai haistaa vaikkapa grillikanaa. En halua itsekään että joku toisi lihaa jääkaappiini tai kokkaisi keittiössä lihaa. Entisessä suhteessani ex kärytti jauhelihaa ja se oli kyllä hirveää!
En siis voisi olla mitenkään suhteessa lihaasyövän miehen kanssa, onhan ajatus lihansyönnistä niin brutaali mielestäni. En voisi kiinnostua tai kunnioittaa miestä joka kannattaa eläinten tappamista. Myöskään kroppa joka on kävelevä hautausmaa ei ole ajatuksena puoleensavetävä. Sen sijaan mies joka kokkaisi myös minulle terveellistä kasvisruokaa olisi unelma!
Tiedän että tämä kuulostaa lihansyöjistä käsittämättömältä mutta ihan vapaasti. Ulkomailla ovat keksineet sellaisen termin meille tämänhenkisille kuin vegan sexual.Heh. Kuulostaa hauskalta.
Mulla on kanssa vähän sitä vikaa että välillä koen lihan ällöttäväksi. Joku jauheliha tai muu raaka liha näyttää pahalta. Lihan haju ei herätä mussa mitään tuntemuksia eikä kypsä liha. Ei inhoa mutta en mä sitä halua syödäkään. Mun on vaikea eläytyä siihen että joku oikeasti haluaa syödä jotain grillimakkaraa tai pekonia.
Lihaa syövät ihmiset eivät herätä mussa sen kummempia tuntemuksia. Tottakai ihannetilanne olisi sellainen missä tuleva tyttöystävä ei söisi lihaa ainakaan päivittäin.
- Ei nimimerkkiä
Kyllähän se ruokavalion olisi hyvä olla samansuuntainen molemmilla, tai jos siinä on suuria eroja, niin sitten molemmista osapuolista pitäisi löytyä sitä joustamista ja kykyä tehdä kompromisseja.
Itse olen seurustellut kahden eri vegaaninaisen kanssa ja toisen kanssa ongelmat jäivät neljän seurusteluvuoden aikana kahteen riitelyyn jonka aiheena oli ruoka, kun taas toisen kanssa asiasta tuli riideltyä vajaan kahden vuoden suhteen aikana varmaan tuhansia kertoja.
Kyse on enemmänkin siitä kuinka paljon eri osapuolet ovat valmiita sietämään/kunnioittamaan toisen tekemiä valintoja. Kaikkein surkein tilanne on jos molemmat yrittävät saada tehtyä toisesta osapuolesta kaltaisensa, eivätkä suvaitse toisen vakaumusta asian suhteen.- Ei noin
Exien kanssa en ole vielä kertaakaan tapellut ruokavaliosta. Ehkä naisen on helpompi hyväksyä miehen kasvissyönti kun toisin päin?
Ei noin kirjoitti:
Exien kanssa en ole vielä kertaakaan tapellut ruokavaliosta. Ehkä naisen on helpompi hyväksyä miehen kasvissyönti kun toisin päin?
En ole koskaan (n) paheksunut toiseten ruokavalioita, mutta minun syömisiä kommentoidaan. Syön mielestäni tavallista perusruokaa, enemmän vegeä kuin lihaa. Olen normi painoinen ja harrastan liikuntaa. Eli perustylsä elämä. Varsinkin miehet arvostelee naisia joka käänteessä. Se on joko tai. Naiset ei ole koskaan arvostelleet negatiivisesti, päinvastoin, olemme kavereiden kanssa löytäneet erilaisia vinkkejä.
Mulle olis ihan sama syökö kultani lihaa vai ei. Enkä jaksais kuunnella kotona valitusta, millaista lihaa pihvini on. Peace. Mun jääkaappiin mahtuu kyl useampi kippo.
- ................
jos joku nainen jotain kasvisruokaa yrittäisi minulle niin veisin sen grillille ja ostaisin sille tuplahampurilaisen
- kasvissyöjä mies
Olis hienoo jos ois kasvissyöjä nainen kumppanina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865