Liikaa treenejä?

Turhaan huolissaan?

Hei.
13-vuotiaalla pojalla on 6 treenit viikossa, kahdessa eri joukkuelajissa. Treenien kesto 1,5-2 tuntia kerrallaan. Onko tämä kasvavalle lapselle liikaa vai onko se yksilöllistä? Voiko ylipäätään liikkua liikaa ja voiko se vaikuttaa kasvuun ja kehitykseen....? Yritin löytää netistä tietoa, mutta kovin erilaisia näkemyksiä oli - joidenkin mukaan tuntimäärä ei riitä edes normaalille harrastajatasolle.
Mitä mieltä olette ja millaisia kokemuksia teillä on?

95

9179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Treeni-73

      Ei tuosta oikein voi mitään yksiselitteistä neuvoa antaa koska treenit ja lajit ovat niin erilaisia. Joissain mennään täysillä koko ajan, toiset voivat olla paljonkin vain oman vuoron odottelua. Ja sitten kaikkea siltä väliltä.
      Minusta kannattaa katsella ja kuunnella sitä lasta, miten jaksaa ja onko väsyneen tuntuinen. Hälyttävää on jos ei enää jaksa tehdä normaaleja jokapäiväisiä asioita ja läksyt ja koulu kärsivät. Myös pitkäaikaiset kipeytymät, runsas sairastelu ja rasitusvammat ovat huono merkki. Ne kertovat ylirasituksesta ja -kuormituksesta.
      Olen itse kuullut että nimenomaan liika voiman kasvattamiseen tähtäävä harjoittelu voisi olla sitä vahingollisinta liikaa tehtynä ja liian nuorena aloitettuna. En usko että kovasykkeinenkään harjoittelu on sinällään lapselle vahingollista kunhan rasitus on sopivaa ja palutumiseen on aikaa. Mutta painojen nostelu yms. eivät varmaan ole runsaasti tehtynä hyväksi vielä tuossa iässä.

    • salibandysisko95

      Mun veli on samanikäinen ja urheilee suurinpiirtein saman verran. Sano pojallesi, että kunhan koulumenestys pysyy suhkoht hyvänä eikä keskiarvo huonone yhtä tai kahta numeroa enempään, niin hän saa urheilla niin paljon kuin haluaa.
      Mun veli rakastaa harrastustaan, salibandyä. Hän pelaa oman ikäryhmänsä joukkueensa lisäksi myös kahta vuotta vanhemmissa, koska on niin hyvä. Minusta hänelle on paljon parempi tuo suuri urheilumäärä, kuin esimerkiksi roikkua sama aina internetissä.
      Minusta tuo on aika yksilöllistä kuitenkin. Mikäli tuosta urheilumäärästä ei ole poikasi koulumenestykseen haittaa ja hän nauttii siitä niin urheilkoon niin paljon kuin haluaa. Eihän sitä tiedä, vaikka pojastasi tulisi joskus lajinsa eliittiä ja saisi siitä työn.

      • Pro valmennus

        Kaikki huippuvalmentajat ovat sitä mieltä että nuorena ei pitäisi mennä pelamaan 2-3 vuotta vanhemmissa ikäryhmissä. Käske se veli heti pelaamaan omaan ikäryhmään, ei nyt 13-vuotiaan ole tärkeintä olla hyvä vaan kaverit---


    • ljjljklj

      kuudesti viikossa treenit KAHDESSA eri joukkuelajissa..... On mielestäni aivan liikaa. Poika voisi luopua siitä, joka häntä vähemmän kiinostaa. Ja saisi silti VARMASTI tarpeeksi liikuntaa.
      huhhuh

      • wamic

        MIKSI?


    • Jos kiinnostus lajeihin tulee nuorelta itseltään, niin voit laskea ne treenit vapaa-ajaksi. Moni luuhaa jossakin kadunkulmissa ja ostareilla 7-päivänä viikossa 8-10tuntia päivässä.
      Kannattaa yrittää pitää kiinnostusta yllä, sillä yleensä niillä on muutenkin kasvattava vaikutus ja ovat hyvänä vastapainona koulunkäynnille. Lisäksi jos vanhemmat ovat jotenkin mukana kys. toiminnassa, niin sillä on myös perhettä yhdistävä vaikutus.

    • neljän äitee

      Kyllä tuon ikäiselle riittää kerta tai kaksi viikossa, muuten sitten ns. vapaata liikkumista. Kuitenkin 13-vuotias on vielä lapsi.

      • hgkfjsu

        mikäli lapsi itse tykkää käydä harjoituksissa eikä koulu tai vapaa-aika kärsi.
        Itse kävin tuon ikäisenä viidesti viikossa yhdessä harrastuksessa ja sen lisäksi oli kolme muuta harrastusta joissa kävin kerran viikossa. Koululiikunta tunnit oli parasta vielä tuon lisäksi. Koulu ei kärsinyt, hyvään ammattiin olen päätynyt, kavereita on aina ollut sekä harrastusten parissa että niiden ulkopuolella.
        Sen sijaan jokapäiväistä kaupungilla hillumista teini-iässä ei ollut. Myöhemmin on ehtinyt hyvin juhlia ;)
        Ja tuli ne diskotkin tutuiksi, että ei niistäkään paitsi jäänyt :D


      • ??????
        hgkfjsu kirjoitti:

        mikäli lapsi itse tykkää käydä harjoituksissa eikä koulu tai vapaa-aika kärsi.
        Itse kävin tuon ikäisenä viidesti viikossa yhdessä harrastuksessa ja sen lisäksi oli kolme muuta harrastusta joissa kävin kerran viikossa. Koululiikunta tunnit oli parasta vielä tuon lisäksi. Koulu ei kärsinyt, hyvään ammattiin olen päätynyt, kavereita on aina ollut sekä harrastusten parissa että niiden ulkopuolella.
        Sen sijaan jokapäiväistä kaupungilla hillumista teini-iässä ei ollut. Myöhemmin on ehtinyt hyvin juhlia ;)
        Ja tuli ne diskotkin tutuiksi, että ei niistäkään paitsi jäänyt :D

        Sinun mielestä siis on ihan ok että lapsillekin tulee burn out, pelkistään liiallisesta harrastuksesta.


      • new star?

        13w sehä on seiskalla eikö? no kyllähän juttu on semmone että ainakin jääkiekossa löytyy muutama jannu jokka on pelannu pääsarja tasolla jo 16 kesäsenä ja ne tekee työkseen sitä kolun ohella tietty mutta tupla duuni se on joka kannattaa. onhan se vanhempi mutta jos 13w menee vaikkei ees pärjäis mutta viihtyy harrastuksissaan nii antaa mennä! joskus se kumminki lopahtaa ja jossei lopaha niin sitte meillä on yksi tähti lisää =D erikoistumistahan siis yks laji.. voi miettiä mutta jos virtaa riittää niin ite en ainakaa hennois kieltääkkään...mutta voi sitä ruuan määrää minkä se jätkä vetää! =DD


      • wamic

        neljän äitee; No ei todellakaan riitä. Johan tuollaisen treenimäärän takia heitetään joukkueesta pihalle.


      • hkgfjsu
        ?????? kirjoitti:

        Sinun mielestä siis on ihan ok että lapsillekin tulee burn out, pelkistään liiallisesta harrastuksesta.

        mut tarkoitin vaan sitä, etää jos lapsi itse on tyytyväinen, innokas ym niin silloin ei harrastamisesta ole haittaa lapselle. Tyhmäkin tajuaa et jos lapselle tulee burn out niin silloin ei oo ok. Pitäiskö osata kuunnella ja seurata sitä omaa lasta???


      • neljän äitee
        wamic kirjoitti:

        neljän äitee; No ei todellakaan riitä. Johan tuollaisen treenimäärän takia heitetään joukkueesta pihalle.

        Kyllä tuossa on liikaa lapselle, ei kuule kaikki halukkaat pääse NHL:ään vaikka harjoittelisi kuin. Pitääkö sinun mielestä 13 vuotiaan jo uraa luoda ? Missä on vanhempien järki, lapsilla sitä ei itsellään vielä ole tarpeeksi, että uraputkeen jo kun peruskoulu on kesken. Haluatteko te tännekin, sen että jo ennen syntymää pitää oikeaan eskariin alkaa jonottamaan ? Että lapsesta tulee juuri se mitä vanhemmat haluaa ? Entä jos lapsesta ei tulekaan, sanoudutaanko sitten irti omasta lapsesta ?


      • 3-lapsen äiti

        Siis, että kerta tai kaksi/vk riittää!?
        No joo, takuulla riittää sille, joka viihtyy ne päivät siellä tietsikan ja pelien maailmassa.
        Itselläni on 13v poika, jolla on harkat 3krt/vk, 10v poika, jolla on 2krt/vk harkat. Vanhempi käy vielä itsenäisesti lenkillä, tai näin talvella lumilautailee useamman kerran viikossa 2-5h kerralla lähimäessä. Ihan mielellään tekee ja omasta halustaan. Silloin kun tuntuu, että ei harkkoihin jaksa lähteä, sinne ei mennä. EVVK-asenteella ei kannata. Eli lapsi kyllä itse tietää pääsääntöisesti mitä jaksaa. Tosiaan, jos alkaa jatkuvasti oleen vaivoja, niin järki käteen ja tauko. Näin meilläkin syksyllä polven rasitusvamman takia. Tai, että koulu alkaa meneen huonosti. Lisäksi ehdottomasti niin, että vanhemmat eivät ole painostamassa millään lailla mihinkään harrastukseen, kannustamassa vain ja tukena.

        Kesälajin ollessa meillä kyseessä, kesällä harkkojen lisäksi tulee myös pelit, eikä niitä vähennetä harkkakerroista, elleivät satu samalle päivälle.

        Kyllä lapselle on hyvä liikkua, tiedän kuitenkin, että jo tässä iässäkin voi ilmetä ns. ylikuntoa. Yhdellä joukkueen pojista näin kävi tänä talvena. Sitten vaan se tauko kehiin. Taitaa olla kuitenkin ikuisuuskysymys, mutta jos asia todella vaivaa, niin yhteyttä lääkäriin ja käynti siellä selventää asioita varmasti.


    • harrastukset

      Mielestäni tuo on aika paljon kasvavalle lapselle.
      Aika paljon riippuu siitä, miten poikasi kokee treenit. Jaksaako hän itse.
      Tuon ikäinen poika kasvaa vielä ja tulee myös mieleen joutuuko em jalat liian kovalle rasitukselle, kasvukipuja, penikkatautia ym
      Miten kolu, kärsiikö koulutyö?
      Itselläni on 14 v poika joka pelaa futista 4krtaa viikossa ja pelit päälle ja se on mielestäni ihan riittävää. Yksi lepopäivä viikossa on liian vähän!

      • lallallei.

        Itse harrastan taitoluistelua 8 kertaa viikossa n. 2,5h kerrallaan. Olen siis itse 13-vuotias ;) Eli reenit on suunnilleen siinä 15-16 aikaan. ja koulu loppuu yleensä 15.00, joten kiirehän siinä tulee. Keskiviikkoaamuisin on kello 7.00 harjoitukset, sekä lauantaina 7.15 sekä 10.00.
        mutta kyllä siihen ajan myötä tottuu kun on nelivuotiaasta asti harrastanut lajia =)


    • Hokii

      Mielummi se reena ja saavuttaa jotai, kuin se menis johki pihalle joutuisi väärään seuraan ja alkaisi vetää huumeita. Reeni on hyvä keholle ja mielialalle on ainaki tekemistä ja ei ole koskaan tylsää :) Itsestäni on tullut oikein sievä nuori mies vaikka olin reenannu jo 6v lähtien.

    • Enhl

      vilttiketjussa sitten isompana, paikat kuluneena ja rikki;(

      • joopajoo...

        6 kertaa viikossa treenit on maksimimäärä. Siis jos kyseessä on aikuinen ja ammatti urheilija.


      • owdnv
        joopajoo... kirjoitti:

        6 kertaa viikossa treenit on maksimimäärä. Siis jos kyseessä on aikuinen ja ammatti urheilija.

        Meillä on 13 vuotiaalla 9 treenit viikossa. Kolmena päivänä kahdet ja kolmena yhdet ja yksi vapaapäivä.

        Itse tein pahimmillaan aktiiviaikana 15 treenit viikossa.


      • Meni metsään
        joopajoo... kirjoitti:

        6 kertaa viikossa treenit on maksimimäärä. Siis jos kyseessä on aikuinen ja ammatti urheilija.

        Kukaan aikuinen ja ammattiurheilija ei pärjää 6 kertaa viikossa harjoittelulla. Kyllä sillä tasolla (siis jos ei harrastelija) treenataan ihan eri tavalla. Paitsi ehkä taitolajeissa, mutta nissäkin on lajitreenin lisäksi peruskunto ja voimaharjoittelua yms.


      • just joo
        joopajoo... kirjoitti:

        6 kertaa viikossa treenit on maksimimäärä. Siis jos kyseessä on aikuinen ja ammatti urheilija.

        Voi huh huh!!! Kuka väittää että ammatti urheilijalla on treenit vaan 6 kertaa viikossa... Perehtykää asiaan ennen kuin selitätte!


      • ??????
        just joo kirjoitti:

        Voi huh huh!!! Kuka väittää että ammatti urheilijalla on treenit vaan 6 kertaa viikossa... Perehtykää asiaan ennen kuin selitätte!

        Kyseessä ei ole ammattilainen vaan kouluikäinen nuorenalku ?


    • Ari Kähärä

      sillä vanhempana vain sinä määrittelet lapsesi harrastuksien vaatiman ajan ja sitä kautta, sen tuoman rasittavuuden. Kumpa harrastaa/haluaa huomiota /menestystä. Sinä vai lapsi?

      Valitettavasti tuollaisessa tapauksessa on usein vanhemman tavoitteet ja halut suuremmat, kuin harrastavan lapsen. Mene siis itseesi ja katso peiliin. Kysy peilikuvaltasi aloituksesi kysymys.

    • Team player

      Mielestäni on liikaa koska kyseessä on joukkuelaji missä lapsi ei saa tarpeeksi liikuntaa koska valmentajat yleensä neuvovat pelaajia n. puolet ajasta ja toinen puoli harjoitellaan aina yksi kerrallaan jotain tekniikan osa-aluetta. Parempi olisi että lapsi itse oppisi/opetettaisiin liikkumaan itsenäisesti ettei aina tarvitse olla joukkueessa, sillä totuushan on se että kaikista ei tule huippuja, vaikka lasten valmentajat yrittävätkin niin tehdä. Missään nimessä tämän päivän lapset eivät saa liikuntaa tarpeeksi kun harrastavat joukkuepelejä mutta aikaa menee senkin edestä, niin lasten kuin vanhempienkin. Omat lapset ovat harrastaneet niin yksilö kuin joukkuelajeja koska totesin että on hyvä olla rinnalla yksilölaji jos ei mahdu esim. aloitus kokoonpanoon.
      Mielestäni yksilöllisyys antaa enemmän vapautta. Voi itse aika pitkälle päättää milloin tekee harjoituksen ja säästyy myös vanhempien aikaa tässä nykyisessä, kiihtyvässä globaalissa oravanpyörässä.

    • minusta

      minusta tuo on liikaa. Oma kohtainen kokemus on vastaavasta. Kun olin 13v harrastin 6-7 päivänä viikossa liikuntaa runsaasti. Liikuntatottumukseni vastasi lähinnä huipulle tähtäävän kilpaurheilijan liikuntamäärää. Mitään kipuja tms en silloin potenut ja koulussa jaksoin hyvin, ruoka maittoi hyvin jne. Tykkäsin liikunnasta, tykkään edelleenkin, mutta liika on vaan liikaa.

      Parikymppisenä alkoi nivelet reistaamaan ja kipuilemaan. nilkat, polvet lonkat, selkä... harvassa on täysin kivuttomat päivät. Vähän tavallista enemmän kävelyä ja poden "penikkatautia". Pari leikkausta olen käynyt läpi, niistä ei mainittavaa apua ole ollut. Liiallisen liikunnan yhteydessä oli mm. polveen ilmaantunut kierukkaan pieniä repeämiä, jotka arpeutuivat kyllä hienosti itsestään ja eivät koskaan aiemmin vaivanneet, mutta kun arpeutuivat tarpeeksi alkoi arpikudos painaa hermoihin ja pisti minut sairaslomalle puoleksi vuodeksi leikkausta jonottamaan.

      Liiasta liikunnasta hälyyttävät akuutit merkit ovat jo liian myöhään. Eli mahdolliset liian liikunnan aiheuttamat vauriot voivat ilmetä vasta vuosien päästä. Sitten kun lapsesi on jo aikuinen.

      • Kasvatusalan ammattilaisena mun mielestäni tuo treenimäärä on aivan liikaa. Lisäksi on omakohtaisia kokemuksia siitä, että tuolla treenimäärällä on saatu polvet hajalle jne. Tuo ei enää kuulosta harrastukselta vaan lähinnä ammatilta.


    • Mietippä sitä

      ELI SINÄ ALAT SITÄ IHMETEL... JUURI NYT...

    • jskr

      Hei!
      Olen seurannut lasten urheilua hyvinkin läheltä. Pääsääntö on kai se, että halu urheilla lähtee lapsesta. Paljon on olemassa urheilevia lapsia, jotka urheilevat vanhempien tahdosta ja tavoitteet ovat vanhempien asettamia. 1,5-2 tuntia 6 kertaa viikossa ei kuulosta ollenkaan kovalta 13-vuotiaalle, jos verrataan vaikka taitoluistelijoihin tai voimistelijoihin, joilla taidon harjoittaminen on aloitettava hyvin nuorena.
      Olen seurannut myöskin liiallista treenaamista läheltä. Oma poikani veti itsensä 'ylikuntoon' (over trained) 15-vuotiaana ja näin kyllä uhkaavan tilanteen melko varhaisessa vaiheessa, mutta minun 'järjen ääneni' ei mennyt perille. Pojalla jyskytti vain päässä: 'reenaa, reenaa, niin pääset porukkaan'! Määrät olivat tuolloin noin 4 tuntia päivässä liian kovalla teholla. Tilanne alkoi purkautua vasta, kun poika itse huomasi, että treenaamisesta huolimatta kunto vain laski eikä testeissä päässyt lähellekään aikaisempia tuloksia. Leposyke oli niin korkea, ettei uni enää tullut öisin, vaan elimistö oli jatkuvasti ylikierroksilla. Vasta lääkärissä käymällä saimme pojan uskomaan, että liika on liikaa. Kuukauden täydellinen urheilukielto auttoi meidän tilanteessa, mutta aina ei näin vähällä selvitä.

    • ...............

      Nuori kaveri jaksaa liikkua ja heilua. Tuo on vielä pientä verrattuna siihen mitä minä nuoruudessani liikuin. Koulussa pelattiin, illalla mentiin treeneihin ja treenien jälkeen mentiin kavereiden kanssa pelaamaan, eikä siltikään tullut mikään väsy.

      Nykyajan nuoret on ihan vässyjä

    • HC-

      Itse harrastin 6v-16v iässä kahta lajia, treenejä/pelejä 7-8kertaa viikossa (ei tietenkään alussa kuin 2-4krt). Hyvin jaksoi ja koulumenestyskään ei kärsinyt, nyt ollaan jo korkeakouluun menossa. Mutta nyt 19vuotiaana polvet ja selkä paskana liiasta rasituksesta :D SILTI olen sitä mieltä että lasten pitää harrastaa ja ennenkaikkea liikkua, mielummin olen tässä iässä polvivaivainen ja hyvässä kunnossa ,kuin tietokonetta kokoikäni pelannut säkki joka hengästyy jääkapille kävellessä. Tai niin heikko ja hauras hiiri joka hajoaa kosketuksesta...

    • Ilves murisee

      Kysytkö ihan vakavissasi? Etkö tosiaan kykene itse ihan omilla aivoillasi tajuamaan, mitä käytännössä lähes kaiken vapaa-ajan käyttäminen yhteen urheilulajiin lapselle tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että aikuisena hänkin kyselee yhtä typeriä kuin sinä. Eli siis maailman kapeutumista, sitä se tarkoittaa. Kyllä kai noita esimerkkejä on sinunkin tuttavapiirissä ja jos ei ole, niin katso iltapäivälehtien lööppejä.

      • aurinko, kuningas

        Jos vekara itse haluaa sitä tehdä, niin eihän tuo ole paljonkaan. Itse treenasin nuorena monesti kahdesti päivässä. Ja olisin ollut suunniltani vihasta ja murskaantuneista unelmista, jos joku olisi tullut mun treenauksia vähentelemään ja olisin karannut johonkin urheilija/lapsiystävällisempään maahan, vaikka Neuvostoliittoon ihan vaan saadakseni yrittää tavoitteisiini täysillä. Ja ne paikat hajoaa virheellisistä suoritustekniikoista tai tälleistä, ei määrästä. Mutta riippuu myös siitä, mikä on tavoite. Jos tavoitteena on olla aikuisena mallikelpoinen insinööri, tuo määrä on turhan suuri. Jos tavoitteena on olla uusi Ronaldinho, kakru treenaa mielellään paljon enemmänkin ihan niinkuin miljoonat tulevat Ronaldinhot Brasiliassa tälläkin hetkellä, se on sen elämän ainoa asia isolla aalla. Niin että voisko se vempula itse päättää mikä hänelle sopii ja mikä ei.


      • valmentaja7
        aurinko, kuningas kirjoitti:

        Jos vekara itse haluaa sitä tehdä, niin eihän tuo ole paljonkaan. Itse treenasin nuorena monesti kahdesti päivässä. Ja olisin ollut suunniltani vihasta ja murskaantuneista unelmista, jos joku olisi tullut mun treenauksia vähentelemään ja olisin karannut johonkin urheilija/lapsiystävällisempään maahan, vaikka Neuvostoliittoon ihan vaan saadakseni yrittää tavoitteisiini täysillä. Ja ne paikat hajoaa virheellisistä suoritustekniikoista tai tälleistä, ei määrästä. Mutta riippuu myös siitä, mikä on tavoite. Jos tavoitteena on olla aikuisena mallikelpoinen insinööri, tuo määrä on turhan suuri. Jos tavoitteena on olla uusi Ronaldinho, kakru treenaa mielellään paljon enemmänkin ihan niinkuin miljoonat tulevat Ronaldinhot Brasiliassa tälläkin hetkellä, se on sen elämän ainoa asia isolla aalla. Niin että voisko se vempula itse päättää mikä hänelle sopii ja mikä ei.

        Se riippuu siitä minkä laiset ne treenit on. Jos on täysillä koko ajan se on liikaa mutta jos osittain on normaalia liikkumista niin ok. Huolehdi siitä että kummankin lajin valmentaja tietää toistensa treenijen rasittavuuden. Huolehdi myös että lapsesi syö moni puolisesti että kasvuun ja kehitykseen jää energiaa ja tärkeitä hiven aineita.


    • realistiowjnv

      Jos se liikunta on siinä, niin sitä ei ole riittävästi. Todennäköisesti se ei kuitenkaan siihen jää.

      • lajivalkku

        13-vuotiaana kuus kertaa viikossa VAIN 1,5-2h urheiluseuran treenejä eikä muuta ....?! Aivan liian vähän kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle! Lasten suositeltu vähimmäismäärä liikkumista, jossa hengästyy ja syke nousee on VÄHINTÄÄN kaksi tuntia päivässä. Ja mitä tulee joukkuelajien harjoituksiin, niin tuo ei toteudu todennäköisesti kuin "sinnepäin" joissakin viikon treeneissä. Lajiharjoittelu on kuitenkin, niinkuin edelläkin joku sanoi, että siinä harjoitellaan tekniikkaa, lihaskuntoa, peliä, "pelikuvioita" sekä myös kuunnellaan valmentajan ohjeita yhden treenin aikana.

        Lapsilla ja nuorilla pääasia on se, että he itse jaksavat ja treenaus on monipuolista eikä kuormita liikaa vain yhtä "osa-aluetta" tai lihasta, jolloin rasitusvammojen mahdollisuus kasvaa ja se ei ole tarkoituksenmukasta treenausta enää. Liikkuvuus, voima, koordinaatio, kestävyys tasapainossa niin terveys ja hyvä kunto on taattu :)


      • Turhaan huolissaan?
        lajivalkku kirjoitti:

        13-vuotiaana kuus kertaa viikossa VAIN 1,5-2h urheiluseuran treenejä eikä muuta ....?! Aivan liian vähän kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle! Lasten suositeltu vähimmäismäärä liikkumista, jossa hengästyy ja syke nousee on VÄHINTÄÄN kaksi tuntia päivässä. Ja mitä tulee joukkuelajien harjoituksiin, niin tuo ei toteudu todennäköisesti kuin "sinnepäin" joissakin viikon treeneissä. Lajiharjoittelu on kuitenkin, niinkuin edelläkin joku sanoi, että siinä harjoitellaan tekniikkaa, lihaskuntoa, peliä, "pelikuvioita" sekä myös kuunnellaan valmentajan ohjeita yhden treenin aikana.

        Lapsilla ja nuorilla pääasia on se, että he itse jaksavat ja treenaus on monipuolista eikä kuormita liikaa vain yhtä "osa-aluetta" tai lihasta, jolloin rasitusvammojen mahdollisuus kasvaa ja se ei ole tarkoituksenmukasta treenausta enää. Liikkuvuus, voima, koordinaatio, kestävyys tasapainossa niin terveys ja hyvä kunto on taattu :)

        niin poika urheilee liikaa - ja liian vähän.
        Lisäyksenä vielä, että nuo määrät ovat siis pelkästään urheiluseurojen treenejä, sen lisäksi tulee ueita tunteja viikossa vapaamuotoista liikuntaa milloin minkin lajin parissa. Kaikki yhteenlaskettuna ollaan varmaan n. 20 tunnissa per viikko. Itse haluaa kaikkiin mennä - me vanhemmat ennemminkin jarrutellaan.


      • terveystiedon ope
        Turhaan huolissaan? kirjoitti:

        niin poika urheilee liikaa - ja liian vähän.
        Lisäyksenä vielä, että nuo määrät ovat siis pelkästään urheiluseurojen treenejä, sen lisäksi tulee ueita tunteja viikossa vapaamuotoista liikuntaa milloin minkin lajin parissa. Kaikki yhteenlaskettuna ollaan varmaan n. 20 tunnissa per viikko. Itse haluaa kaikkiin mennä - me vanhemmat ennemminkin jarrutellaan.

        Jos intoa löytyy, niin antaa harrastaa:) Jossakin vaiheessa kiinnostus siirtyy varmasti muuallekin ja liikunnan määrä vähenee. Tutkimusten mukaan ne lapset/nuoret, jotka harrastavat paljon liikuntaa pärjäävät paremmin koulussa ja ovat todennäköisemmin aikuisina terveempiä ja harrastavat myös silloin riittävästi liikuntaa terveytensä kannalta, kuin ne jotka eivät harrasta liikuntaa riittävästi. Liikunta myös kehittää sosiaalisia taitoja ja tunne-elämän hallintaa. Nuoren Suomen liikuntasuositusten mukaan 7-18-vuotiaiden pitäisi liikkua 1-2 tuntia päivässä, niin että hengästyy, lisäksi ruutuaika saisi olla maksimissaan 2tuntia (sis. TV, tietokone, pelikoneet, kännykkä,...) ja maksimissaan 2 tuntia saisi istua kerrallaan paikallaan.

        Kannattaa vain keskustella pojan kanssa lihashuollon ja ravinnon saannin tärkeydestä. Jotta tuommoisella liikuntamäärällä paikat pysyy kunnossa, on tärkeää venytellä riittävästi, saada riittävästi energiaa ja koska kyseessä kasvava lapsi, niin energiaa tosiaan tarvitaan paljon. Lisäksi myös unen ja levon määrä pitää olla riittävä, sillä väsyneenä loukkaantuu herkemmin.

        Ole iloinen, että sinulla on poika, joka nauttii liikunnan harrastamisesta, sillä nykyisin lasten ja nuorten monet ongelmat johtuvat juuri liikunnan puutteesta tai vähyydestä!


      • ??????
        terveystiedon ope kirjoitti:

        Jos intoa löytyy, niin antaa harrastaa:) Jossakin vaiheessa kiinnostus siirtyy varmasti muuallekin ja liikunnan määrä vähenee. Tutkimusten mukaan ne lapset/nuoret, jotka harrastavat paljon liikuntaa pärjäävät paremmin koulussa ja ovat todennäköisemmin aikuisina terveempiä ja harrastavat myös silloin riittävästi liikuntaa terveytensä kannalta, kuin ne jotka eivät harrasta liikuntaa riittävästi. Liikunta myös kehittää sosiaalisia taitoja ja tunne-elämän hallintaa. Nuoren Suomen liikuntasuositusten mukaan 7-18-vuotiaiden pitäisi liikkua 1-2 tuntia päivässä, niin että hengästyy, lisäksi ruutuaika saisi olla maksimissaan 2tuntia (sis. TV, tietokone, pelikoneet, kännykkä,...) ja maksimissaan 2 tuntia saisi istua kerrallaan paikallaan.

        Kannattaa vain keskustella pojan kanssa lihashuollon ja ravinnon saannin tärkeydestä. Jotta tuommoisella liikuntamäärällä paikat pysyy kunnossa, on tärkeää venytellä riittävästi, saada riittävästi energiaa ja koska kyseessä kasvava lapsi, niin energiaa tosiaan tarvitaan paljon. Lisäksi myös unen ja levon määrä pitää olla riittävä, sillä väsyneenä loukkaantuu herkemmin.

        Ole iloinen, että sinulla on poika, joka nauttii liikunnan harrastamisesta, sillä nykyisin lasten ja nuorten monet ongelmat johtuvat juuri liikunnan puutteesta tai vähyydestä!

        Minä kävin penskana ja varhaisteininä telinevoimistelussa 1*viikko ja yleisuhreilu koulussa 1*viikko, uimassa satunnaisesti, kuitenkin n. 1*viikko, mutta muu liikunta oli neliskaa kesällä ja talvella hiihdin viikonloppuna ja kävin kentällä luisteleen. Liikun nyt aikuisenakin joka päivä, mutta minun pointtini on se, että olen terve, enkä leipääntynyt. Mutta jos olisi tuollaista kuin aloittaja kertoo 13-vuotiaan liikunnasta, niin varmasti olisi lopettanut koko liikkumisen, liian yksitoikkoista, eikä varmasti enää hauskaakaan. Oma samanikäinen käy 2*viikossa jalkapallossa, ja se riittää, kun väliin ei huvita lähteä edes, enkä pakota. Muu liikunta on tuota vapaaehtoista, eli luistelua ja uimista jne.


    • jjoopajoo

      Olen itse vasta juuri täyttänyt 17-vuotias tyttö. Ja itse harrastin vielä viime kesään asti aktiivisesti harrastustani ja vaikka harjoituksia ei ollut kuin muutamat viikossa, kesällä tietysti enemmän kun pelit ja pelasin kahdessa muussakin joukkueessa. Nyt viime kesän jälkeen loppui pelaaminen kokonaaan, paikat eivät enää kestäneet koska harjoittelu ollut ilmeisesti liikaa!! VAROITAN! Itse olin niin innostunut lajista että harjoittelin päivittäin paljon kotonakin... nyt on polvet ja olkapää leikattu, ja harjoituksiin ei enään mitään asiaa. Sinuna miettisin, jospa poikasi suostuisi vaikka luopumaan toisesta harrastuksesta josta vähemmän pitää, tai sitten vähentäisi vain harjoitusten määrää.. jos siis kaikki harkat ovat laji- ja kuntopohjaisia eikä vaan yhteishenkeä kasvattavia osa..

    • sdf789

      liika liikkuminen kasvuikäiselle voi aiheutta sydämen laajentumista, ja se ei ole hyvä se. Ylipäätään urheilussa pitäisi suosia yksilölajeja jolloin saa itse tehdä omaan tahtiin haittaamatta muiden tuloksentekoa. Muissa harrastuksissa taas ryhmätyöskentely on suositeltavaa.

      • ex-urheilija/-valkku

        Vammat ei sinänsä johdu itse urheilun määrästä onko sitä paljon vai ei, vaan esim. yksipuolisesta harjoittelusta tai yksipuolisesta kuormittamisesta tai liian aikaisesta, vääränlaisesta voimaharjoittelusta. Ja tietysti jossain lajeissa itse laji on tapaturma-altis. Tuon ikäinen ei voi liikkua liian paljon, jos homma tuntuu kivalta ja poika menee mielellään treenihin. Kolmetoista vuotiaalla harvemmin saa aikaan ylikuntotilaa, palautumiskyky on pojilla siinä iässä ilmiömäinen. Se, että lapsi urheilee ja nauttii siitä, tuo varmasti hänen elämäänsä paljon positiivista.

        Sinänsä, jos urheilusta tulee liian tärkeä ja ohittaa jokatilanteessa ystävät, koulun ja muun elämän, miettisin nuoren kanssa keskustelemalla miten tasapaino saataisiin palautettua.

        Itse harjoittelin nuorena 7-11 krt/vko, 2,5-3,5h/krt (13-18v). Koulu meni hyvin ja opin omaksumaan asiat nopeasti kun piti tehdä asiat nopeasti. Myös ystäviä oli (ja on edelleen) sekä urheilusta että muualta tältä ajalta. En vaihtaisi aikaa. Opetti PALJON määrätietoisuutta, tavoitteiden asettamista, toi itsetuntoa ja itsetuntemusta, opetti pettymyksen sietoa (kun kisat ei mennyt hyvin) ja toi paljon onnistumisen tunteita (erityisen palkitsevaa kun oli tehnyt tuloksen eteen kuukausia töitä). Murrosiän kuohunnan tuli purettua harjoituksiin ja urheilu on turvallinen oma juttu (itsenäistyminen vanhemmista). Ja eipähän ollut aikaa istua pussikaljalla niin kuin luokkakavereilla. Oma äitini aikanaan vastusti kovaa treenausta, mutta kun hän huomasi miten tärkeä asia se minulle on ja mitä hyvää se tuo, mielipide muuttui.


      • niin.
        ex-urheilija/-valkku kirjoitti:

        Vammat ei sinänsä johdu itse urheilun määrästä onko sitä paljon vai ei, vaan esim. yksipuolisesta harjoittelusta tai yksipuolisesta kuormittamisesta tai liian aikaisesta, vääränlaisesta voimaharjoittelusta. Ja tietysti jossain lajeissa itse laji on tapaturma-altis. Tuon ikäinen ei voi liikkua liian paljon, jos homma tuntuu kivalta ja poika menee mielellään treenihin. Kolmetoista vuotiaalla harvemmin saa aikaan ylikuntotilaa, palautumiskyky on pojilla siinä iässä ilmiömäinen. Se, että lapsi urheilee ja nauttii siitä, tuo varmasti hänen elämäänsä paljon positiivista.

        Sinänsä, jos urheilusta tulee liian tärkeä ja ohittaa jokatilanteessa ystävät, koulun ja muun elämän, miettisin nuoren kanssa keskustelemalla miten tasapaino saataisiin palautettua.

        Itse harjoittelin nuorena 7-11 krt/vko, 2,5-3,5h/krt (13-18v). Koulu meni hyvin ja opin omaksumaan asiat nopeasti kun piti tehdä asiat nopeasti. Myös ystäviä oli (ja on edelleen) sekä urheilusta että muualta tältä ajalta. En vaihtaisi aikaa. Opetti PALJON määrätietoisuutta, tavoitteiden asettamista, toi itsetuntoa ja itsetuntemusta, opetti pettymyksen sietoa (kun kisat ei mennyt hyvin) ja toi paljon onnistumisen tunteita (erityisen palkitsevaa kun oli tehnyt tuloksen eteen kuukausia töitä). Murrosiän kuohunnan tuli purettua harjoituksiin ja urheilu on turvallinen oma juttu (itsenäistyminen vanhemmista). Ja eipähän ollut aikaa istua pussikaljalla niin kuin luokkakavereilla. Oma äitini aikanaan vastusti kovaa treenausta, mutta kun hän huomasi miten tärkeä asia se minulle on ja mitä hyvää se tuo, mielipide muuttui.

        Mites matematiikka tai fysiikka sitten sujuu?

        Osaatko derivoida tai integroida?

        Esim. laske integraali xsinx

        Mekaniikka, elektrodynamiikka? kvadrupolimomentit, siirtofunktiot, sekä Lagrangen mekaniikkaa, suhteelliuusteoriaa, termodynamiikkaa?

        Myös tietotekniikka kiinnostaa montaa. Esim. staattinen ohjelma-analyysi. Onko abstrakti suorittaminen tuttua?


      • urheilija tepsii
        niin. kirjoitti:

        Mites matematiikka tai fysiikka sitten sujuu?

        Osaatko derivoida tai integroida?

        Esim. laske integraali xsinx

        Mekaniikka, elektrodynamiikka? kvadrupolimomentit, siirtofunktiot, sekä Lagrangen mekaniikkaa, suhteelliuusteoriaa, termodynamiikkaa?

        Myös tietotekniikka kiinnostaa montaa. Esim. staattinen ohjelma-analyysi. Onko abstrakti suorittaminen tuttua?

        en oo käyny ees inttii kynnol ni miten mä koulujakaa olisin ehtinyt käydä? vapaaaikaan kuluu niin paljon aikaa ettei nuo bulkkitieteeterottajat oikee uppoo....


      • EPPU NORMAALI
        niin. kirjoitti:

        Mites matematiikka tai fysiikka sitten sujuu?

        Osaatko derivoida tai integroida?

        Esim. laske integraali xsinx

        Mekaniikka, elektrodynamiikka? kvadrupolimomentit, siirtofunktiot, sekä Lagrangen mekaniikkaa, suhteelliuusteoriaa, termodynamiikkaa?

        Myös tietotekniikka kiinnostaa montaa. Esim. staattinen ohjelma-analyysi. Onko abstrakti suorittaminen tuttua?

        Kumpaan te uskotte, älyyn vai voimaan?


      • Niin, niin
        niin. kirjoitti:

        Mites matematiikka tai fysiikka sitten sujuu?

        Osaatko derivoida tai integroida?

        Esim. laske integraali xsinx

        Mekaniikka, elektrodynamiikka? kvadrupolimomentit, siirtofunktiot, sekä Lagrangen mekaniikkaa, suhteelliuusteoriaa, termodynamiikkaa?

        Myös tietotekniikka kiinnostaa montaa. Esim. staattinen ohjelma-analyysi. Onko abstrakti suorittaminen tuttua?

        jotain omaa, etkä plagioisi jo keksittyä.
        Siinä ei taida mainitsemasi taidot auttaa jos kulli on vetelä?
        Kiinnostaako tuo integroiminen aamuyöstä baaritiskillä ketään, muita kuin sinua? Se että on perslihaksessa potkua saattaa olla myyvempi artikkeli:)))))
        Totuushan on että kaikille on tilauskantaa.


    • ilosti villisti

      Itse henk.koht harrastin ringetteä n. 6 kertaa viikkossa samanikäisenä kun poikasi. Kyllä sitä välillä oli oikeasti pirun väsynyt.... Lopulta sit ku ikää tuli lisää pari vuotta tajus ettei tää koko vapaa-aika voi mennä vaan rinkulan pyörittelyyn. Kiinnostus olis varmaan pysynyt jos treenit olis olli 3-4 kertaa viikos. Tarttee sitä muunlaistakin vapaa-aikaa olla!

    • Pojan ehdoilla.

      6 harjoitusta on liika vähän, jos poika haluaa enemmän, jollei halua tämäkin riittää. Muista monipuolisuus eli yritä pitää vielä pari vuotta molemmissa lajeissa. Oma poikani harjoitteli välillä kymmenenkin kertaa viikossa 12 vuotiaana ( futis jäkis). Välillä kun hän ei halunnut lähteä harjoituksiin pidettiin vapaapäivä, ilmoitettiin vain valmentajalle. Parempi urheilussa , kuin kadulla luuhaamassa.

    • Triatlonisti

      6x1,5-2 = 9-12h eli treeniajat ovat jo todella miehekkäitä.

      Määrä on hurja tuon ikäiselle ja kelle vaan, joten lapsen tulisi nauttia liikunnasta. Noilla määrillä pakottaminen on hyvin kyseenalaista, jopa väärin lasta kohtaan. Joukkuelajit edesauttavat ainakin sosiaalista kehitystä. Ja sosiaalisten taitojen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Huonompiakin harrastuksia ja tapoja viettää aikaa on maailma täysi. Onko lapsella ystäviä tai kavereita molemmissa harrastuksissa? Kärsiikö koulu urheiluharrastusten takia kohtuuttomasti? Tuo määrä ei sinänsä aiheuta liikaa kuormitusta koululle. Riippuu mitä muuta tekee. Urheilemisesta ja liikunnasta muutenkin saa energiaa sekä jaksamista päiväänsä, kunhan ei rääkkää itseään loppuun. Koskee ihan kaiken ikäisiä. Kuten sekin, että yksipuolisella ja ylirasittavalla kuormituksella kuka vaan saa itsensä hajalle. Kannattaa selvittää kyseisten lajien fyysinen kuormittavuus esimerkiksi lapsen valmentajilta. Entäpä miten muut ikätoverisuhteet harrastusten ulkopuolella? Tykkääkö lapsi mennä ja käydä vai pakottaako esim. harrastusporukan paine tai muut tekijät? Osaat itse vastata parhaiten noihin kysymyksiin. Muutakin elämää pitää olla kuin koulu ja liikunta.

      Lyhyesti: Tuosta liikuntamäärästä ei ole haittaa, mikäli tietyt edellytykset täyttyvät.

      4,5h - 6h per laji per viikko ei riitä 13-vuotiaalle harrastajatason ylläpitämiseksi??? Nyt jumalauta oikeasti :D. Kukahan tuollaista tosissaan laukoo ja huvittaisi tietää mihin lajiin tarvitsee panostaa tuota enemmän että täyttäisi "harrastajan" kriteerit. Vrt. Aikuinen voi vuoden treeniajalla ja 6h / vk panostuksella nostaa kuntonsa sohvaperunasta maratoonariksi, ettätota...

    • Arvoista kiinni

      Itse pelasin 10 vuotta tennistä lähellä Suomen huippua junnuluokassa. Treenimäärät nousivat yhdessä vaiheessa päälle 20 tunnin viikossa. Joinakin päivinä oli jopa kaikki 3 treenimuotoa (tekniikka/voima/kestävyys) samana päivänä. Treenaaminen oli suurin osa elämääni ja en kadu sekuntiakaan! Nyt kyseisen lajin lopettaneena 17-vuotiaana nuorukaisena muistoja on ulkomaanreissuista sekä kotimaanreissuista aivan uskomattomasti. Muistoksi jäi toki rustovammat molempiin polviin, rasitusmurtuma kyynerpäähän, nilkkojen heikkous, kantapäähän rasitusvamma ja olkapään paikoiltaan meno. Ei haittaa! Täysillä tämä elämä eletään mikä meille on annettu! Tällä hetkellä marathon-treeni menossa ja kuntosalilla käyn myös opiskelujen ja töiden ohessa.

      Jos haluat, että hänen omat mielihalut ovat etusijalla, niin annat hänen päättää omista treenimääristään. Jos arvostat hänen terveyden korkeammalle kuin hänen mielihalunsa, niin rajoitat hänen menoaan.

      Kannustat treenaamaan, mutta hänen ehdoillaan?

      • Entäs?

        Entäs kun 15-v poika harjoittelee 7 kertaa viikossa, käy äidin kanssa saunassa - ja äiti vielä ajelee pojan karvat (koska urheiluharrastus kuulemma niin vaatii).
        Ei siinä oikein "normaalista" nuoruudesta voi puhua.
        Patologisesta symbioosista kylläkin.


      • ghhz
        Entäs? kirjoitti:

        Entäs kun 15-v poika harjoittelee 7 kertaa viikossa, käy äidin kanssa saunassa - ja äiti vielä ajelee pojan karvat (koska urheiluharrastus kuulemma niin vaatii).
        Ei siinä oikein "normaalista" nuoruudesta voi puhua.
        Patologisesta symbioosista kylläkin.

        Tiputtaisin toisen vähemmän kiinnostavan harrastuksen pois.Yleensä vanhemmat fanaattisia
        jollekkin lajille ja kuvittelevat lapsen saavan ammatin urheilulajista.Eli tavallaan pakottavat
        nuoren harrastamaan lajia,jota itse aikanaan harrastivat.Ja monesti nuori poltetaan loppuun
        ennenaikojaan älyttömällä treenaamisella ja kilpailulla.


    • mek.1981

      poikasi luulisi itse huomaavan onko se liikaa vai ei, kunhan vain huolehtii koulumenestyksestäänkin niinkuin jo joku sisko kirjoitteli.

      Jos poikasi ilolla menee harrastuksiin niin ei se ole liikaa

    • Vasara ja nauloja

      Kuinkas lapsi kotona ollessaan käyttäytyy? Tai koulussa? Onko ollut havaittavissa mitään keskittymisongelmia tai mitään ns. kireyttä? Monesti olen itse huomannut, että kun lapsella on liikaa menoja eikä oikein aikaa rauhoittua, niin se näkyy käytöksessä. Toki liikunta on hyvästä, vaan kuusi kertaa viikossa varmaan vähän liikaa... Toki sydämen paloa voi olla, haluaa Selänteeksi tai Litmaseksi tjsp, vaan vanhemmilla on vastuu vielä tuon ikäisen lapsen menoista ja hyvästä olosta.

      Itsekin nuorena harrastin jotain niin intohimoisesti, että aina vaan kun vähänkin oli väliä, niin eikun harrastamaan. Harrastus ja aktiivinen pelaaminen esim. lätkässä on mielestäni kuitenkin vähän eri juttu. Kaikki harrastukset eivät ole yhtä fyysisiä ja kehon eri lihasten ja muiden kasvu saattaa liiallisella (liian varhaisella) treenillä joutua liialliselle rasitukselle.

      Joidenkin mielestä, kuten sanoit, toi tunti määrä ei riitä normaalille harrastajatasolle. Tätä vähän ihmettelen. Vaikka omia harrastuksiani ajatelle, kaikki tunnit minkä saan olla sen parissa, riittävät. Harrastuksen tarkoitus on ainakin mulle saada ajatus pois töistä ja rentoutua, tehdä itselle mielekästä puuhaa. Jos aletaan laskea harrastukseen käytettäviä tunteja ja koitetaan saavuttaa jotain korkeita tavoitteita, kannattaa olla aika varovainen ettei lipsahda pakkomielteiseksi puuhaksi. Kyse on kuitenkin VAIN harrastuksesta...

      Toivotan kuitenkin mukavia ja antoisia hetkiä harrastuksienne parissa.

      • lapsen ehdoilla

        Jaksaisitko itse työpäivien jälkeen siis kuutena päivänä
        lähteä treeneihin samalla lailla lapsella on pitkä koulupäivä
        sitten vielä läksyt miettikää aikuiset että lapsi kaipaa myös
        rauhoittumista ja omaa aikaa kun koulussakin on sitä hälinää
        ja melua, tuntuu vain että aikuiset ei anna lapsen itse päättää.
        Lapsi saa olla KOTONA vain nukkumassa yön.............


      • Epistä reilua
        lapsen ehdoilla kirjoitti:

        Jaksaisitko itse työpäivien jälkeen siis kuutena päivänä
        lähteä treeneihin samalla lailla lapsella on pitkä koulupäivä
        sitten vielä läksyt miettikää aikuiset että lapsi kaipaa myös
        rauhoittumista ja omaa aikaa kun koulussakin on sitä hälinää
        ja melua, tuntuu vain että aikuiset ei anna lapsen itse päättää.
        Lapsi saa olla KOTONA vain nukkumassa yön.............

        nukkua sitäkään vähää, kun äiti on varrressa kiinni


      • Miettikeehän
        lapsen ehdoilla kirjoitti:

        Jaksaisitko itse työpäivien jälkeen siis kuutena päivänä
        lähteä treeneihin samalla lailla lapsella on pitkä koulupäivä
        sitten vielä läksyt miettikää aikuiset että lapsi kaipaa myös
        rauhoittumista ja omaa aikaa kun koulussakin on sitä hälinää
        ja melua, tuntuu vain että aikuiset ei anna lapsen itse päättää.
        Lapsi saa olla KOTONA vain nukkumassa yön.............

        Ja huomenet samaan rahaan. Nyt on kyse siitä mitä lapsi jaksaa, ei siitä mitä ikäisemme "wanhat pierut". Kyllä minun lapsuuteni oli peliä ja leikkiä aamusta iltaan pyhänsä arkensa. Aina ku äidin ilmä välttioli pallo kainalossa tai hokkarit jalassa, eikä muuten ollut kavereista pulaa. Koulunkin ehti siinä samalla ihan kohtuullisella menestyksellä setvimään.
        Kyllä se lapsi jaksaa. Eri asia on sitten jos treenaamisesta tehdään koko lapsuuden sisältö. Silloin on vika vanhempien tavoitteissa, ei siinä etteikö lapsi jaksa. Kuten itse sanoitte, lapsen ehdoilla, treeniä niin paljon kuin kellossa on visareita.


    • wamic

      Poikani 10v pelaa jalkapalloa, ja harstaa vain siis yhtä lajia. Hänellä tai siis meillä (toimin apuvalmentajana) on treenit 5 kertaa viikossa, ja noin 1½ tuntia kerralla. Ja melkein joka viikko on sitten myös pelit päälle, yleensä turnausmuotoisena, joten pelejä yleensä 3-4. Eli näinollen tapahtumia on viikossa 5-9krt.
      Tämä ei ole pojan mielestä yhtään liikaa, koska tykkää todella lajistaan. Ainoastaan vaimo saattaa välillä sanoa, että kun ette koskaan ole kotona.
      Kumminkin tämän jälkeenkin poika ehtii tapailemaan muita kavereitaan, ja käydä luistelemassa ja hiihtämässä välillä.
      Myös koulu tulee hoidettua, kun vanhemmat sitä valvovat. Onkin sanottu pojalle, että harrastukset saa jäädä, jos koulua ei hoideta kunnolla. Koulu on kumminkin ensisijalla.

      • Valintakyssä

        EIHÄN OO. Meillä ainakin on asia priorisoitu siten että koulu ei saa häritä harrastuspuolta. On kuitenkin todennäköisempää menestyä fyysisyyttä enemmän vaativissa lajeissa alle 35-vuotiaana kuin kuuskymppisenä, toki kaikki kunnioitus veteraaniurheilulle. Koulun penkkiä ehtii kyllä kuluttaan ja nystyröitä hioon sitten urheilu-uran jälkeenkin. Noita baaritiskipelaajia, "olisin minäkin ollut jos,,," kyllä riittää.
        Oppia ikä kaikki, urheilua vain osan aikaa. Kuka valitsee mitenkin, kaikille on sijansa.


    • Plösöttäjä

      Ei sellaista olekkaan!
      On vain väärin suoritettuja harjoitteita ja väärät treeni- ja lepoaikojen suhteet.
      Anna tenavasi treenata sen minkä sielu sallii. Siinä vaiheessa kun into lopahtaa tiedät että joku muu seikka tuli tärkeämmäksi kuin reenaaminen. Kaikkea aikansa. Yksikään ihminen ei treenaa, ellei hommasta nauti.

      • koutsi !!

        Eihän tuo riitä mihinkään jos on oikeasti tarkoitus kehittyä urheilijaksi.

        Ennen vanhaan.. 60 ja 70 luvulla, kun ei ollut pleikkaria ja tv:ssäkin vain 1 kanava, oltiin ulkona pelaamassa pelejä tai muita liikunnallisia leikkejä tms 4-6 tuntia per päivä, joka päivä.

        Sen päälle tuli tietysti urheiluseurojen treenit , joita tosin ei ollut kuin 2-3 kertaa viikossa.

        Tuntimäärinä tuo 6 kertaa per viikko on siis liian vähän, jos ei harrasta muuta liikuntaa vapaa-ajalla.


      • nelikymppisenä

        mukava muistella niitä peliaikoja, kun myöhemmällä iällä on joka paikka paskana, jatkuvasti saikulla ja jonottamassa leikkauksiin.

        Itse olen liikkunut kohtuudella, ja olen kaikin puolin täysin terve, toisin kuin "tosi aktiivi" kolleegani jotka ovat pois töistä tämän tästä.

        Vai loppuuko elämä 20 ikävuoden jälkeen nykypäivän kvartaalitaloudessa?


    • :)

      Suurin osa lapsista liikkuu ehdottomasti liian vähän. Lapset kuskataan joka paikkaan. Ei osata hiihtää eikä luistella. Vanhemmat vie lapsen johonkin harrastukseen pari kertaa viikossa ja kuvittelee, että tuo on paljon.

      Lapset katsoo telkkaria ja pelaa pelejä ihan huimia tuntimääriä viikossa. Mikähän mahtaa olla keskimääräinen tuntimäärä mitä 13v poika käyttää aikaa niihin?

      Uskon, että huomaat, jos poikasi treenaa liikaa. Huolehdit vaan riittävästä unesta ja ravinnosta ja vaadit hyvää koulumenestystä.

    • Harrasta vaan!

      Kyllä se on mielestäni niin, että JOS harrastus on pojasta lähtöistä, se on hyväksi. Oma poika harrasti n. 18 v. asti ( silloin intti ja opiskelu tuli kuvioihin ym.) ja treenejä oli tossa 13v.- iässä kyllä toi kuusikertaa ainakin viikossa, mutta hän ja me ei tykätty että se olis rasittanut liikaa, sillä talviaikaan hänellä oli lisäksi energiaa ja HALUA käydä ulkojäälläkin kavereiden kanssa.( perheen yhteinen harrastus, huoltajana ja kannustajana ym.)
      Ja joukkueestahan/ valmennuksesta se on kiinni, onko heillä mukavaa, eikä väkisin painamista. Muutenkin mielestäni joukkueessa saa vahvistettua hyvin itsetuntoa ja oppii ottamaan muita huomioon, että kyllä siinä muutakin saa kuin kunnonkohotusta tms. Ja liikkuisihan hän vapaallakin mahdollisesti pelaten, jos siitä tykkää. Onhan tämä valvottua ja turvallista.
      Toi liika liikkuminen, sen tosiaan näkee pojan hyvinvoinnissa, jos siinä tulee usein lihasvammoja tai ylim. kipuja, on syytä keskustella lääkärin kanssa.( tottahan joskus tulee pelissä loukkaantumisia) Mutta muuten niin kauan kun liikkuminen on kivaa se on vain hyväksi.=D
      Kuitenkin koulunkäynti pitää sujua samalla, siihen on jäätävä myös aikaa ja energiaa. Sillä se on tärkeämpää tulevaisuudessa kuin olla HYVÄ pelaaja ja tulevaisuuden suunnitelmat harrastuksen mukaiset.
      Sillä noi ammattipelaajatkin pystyvät ammattina pelaamaan vain tietyn aikaa ja sitten on tulevaisuus uhattuna, jos ei ole ammattia tms.takana. OPISKELU KANNATTAA!!!
      Poikani on nyt 21v. ja pelaa vielä kylläkin satunnaisesti, aina kun ehtii. Kutsutaan myös täydentämään joukkueita peleissä. Ja kasvu, niin kuin kehityskin on ollut ihan hienoa. Opiskelee tällä hetkellä mieleiseensä ammattiin amk:ssa.
      Että TSEMPPIÄ teille vaan harrastuksissanne!

      • m

        Jos nuorella on hauskaa ja hän nauttii näistä harrastuksista EI VARMASTI ole liikaa. Sanomattakin on selvää, että sinä Äitinä tunnet lapsesi ja huomaat jos lapsi on ylirasittunut yms.

        Lukekaapa lasten ja nuorten liikuntasuositukset! Mm. Oman terveyden kannalta lasten pitää liikkua vähintään kaksi tuntia joka päivä.


      • clssoft11
        m kirjoitti:

        Jos nuorella on hauskaa ja hän nauttii näistä harrastuksista EI VARMASTI ole liikaa. Sanomattakin on selvää, että sinä Äitinä tunnet lapsesi ja huomaat jos lapsi on ylirasittunut yms.

        Lukekaapa lasten ja nuorten liikuntasuositukset! Mm. Oman terveyden kannalta lasten pitää liikkua vähintään kaksi tuntia joka päivä.

        Siinä liikuntasuosituksessa on ajateltu kevyttä puuhastelua, ei urheilua. 2 tuntia raskasta liikuntaa päivässä on aika äärimmäistä. Ei ole mitään järkeä mitata pelkällä ajankäytöllä mikä on "tarpeeksi" liikuntaa.


    • 94

      Olen itse tällä hetkellä 16 vuotias urheilija joka reenaa noin 24h viikossa. Tarkasti en muista montako tuntia treenasin 13 vuotiaana, mutta ollesani neljäntoista vanha minulla oli 5 laji harjoitus kertaa/ viikko ja 4 oheiset/ viikko, eli 9 kertaa harjoitukset YHDESTÄ lajista. Antaisin sellaisen neuvon, että niin kauan kun jaksaa ja innostaaa niin eikun vaan liiku ja harrasta! Se antaa niin paljon.

    • kuulostele

      Olen aikuinen jo kypsässä iässä ja olen kuunnellut itseäni. Joka päivä liikuntaa 1,5 - 2 tuntia, tunnen olevanio rasittunut, kärttyinen, uupunut. Kasvava lapsi tarvitsee liikuntaa, mutta silleen, ettei paikat hajoa. Mieluummin niin, että liikkuu, kun istuu illat tietokoneella. Kyllä hän sitten varmaan sanoo, kun ei jaksa.

    • Mun miälestäni

      Kyllä se lapsi topin tekee kun liikaa treenaa, katoaa mielekkyys lajiin ja keksii uuden harrasteen. Tue ja elä täysiä mukana niin pitkään kuin mahdollista. Ei ne hukkaan heitettyjä hetkiä ole treenituokiot.
      Hienoja hetkiä joista monenmoisia muistoja, niitä ei voi rahalla ostaa ja vain dementia pyyhkii ne pois.

      • lapsuus hukkaan

        13- vuotias luulee vielä, että vanhempien tahto on laki. Parin vuoden päästä rippileirillä kuulet ja näet, että elämä on rääkkisi ulkopuolella. Samalla itsenäistyt sen verran, että osaat sanoa oman mielipiteen harrastuttamisestasi. Mutta ,,..siihen asti MAAAAALEEEEJAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • male74

      Niin kauan kun lapsi käy harrastuksissa oman jaksamisen ja kiinnostuksen mukaan siis ei siksi että vanhemmat haluavat/pakottavat. Koulunkäynti ei tietenkään saa kärsiä. Ensin koulu ja vasta sitten harrastukset. Olisi erittäin tärkeää myös, että lapsen elämään mahtusi muutakin kuin jatkuvaa treeneissä juoksemista ja koulunkäyntiä. Ennen pitkään lapsi väsyy.

    • nhjkinjokl

      Esimerkiksi telinevoimistelijat harjoittelevat jo nuorina paljon, koska työ huipulle pääsemiseksi tehdään siinä 9-15-vuotiaana. Maailman huiput ovat harvoin edes parikymppisiä. Tiedän useita voimisteluseuroja, joissa 8-10-vuotiaat treenaavat 5 kertaa viikossa 3-4 tuntia kerrallaan. 6-7-vuotiaatkin saattavat treenata jo 4 kertaa viikossa. Usein näiden voimisteluharjoitusten päälle tulevat vielä balettitunnit.

    • liikkuvanuori-94

      Suosituksenahan on että lapsi ja nuori saisi kaikkea liikuntaa vähintään 20 tuntia viikossa (sisältää siis hyötyliikunnanki). Hyötyliikunnan määrä on nykypäivänä kuitenkin vähäistä, joten uskoisin, että siitä ei ole mitään pahaa vaikka harrastaakin paljon. Itse reenasin samassa iässä kuin hullu ja energiaa riitti silti, osa saman ikäisistä tovereista ei kyllä pystynyt samaan vaikka olivatkin urheilullisisa, joten se on yksilöllistä. On tärkeää kuunnella nuorta ja muistaa kysyä jaksamisesta välillä. Jos tuntuu että reeni määrä on liian suuri, eikä haluaisi luopua kummastakaan kokonaan, niin ehdotan juttutuokiota valmentajien kanssa reeni määristä. Lähes laji kuin laji tukee toisiaan, joten ei ole haitaksi jos jättää reenejä välistä, asiasta kannattaa kuitenkin keskustella valmentajien kanssa ja erinomaista olisi jos myös valmentajat voisivat keskenään vaihtaa pari sanaa, koska silloin lopputulos olisi paras mahdollinen nuoren jaksamisen ja kehityksen kannalta.

    • Äijänköntys

      Jos lapsi treenaa liikaa, se pitää lopettaa!

      • fsdfdsfrrfd

        Täällä taas äitit kauhistelee.. Kouluikäisen lapsen liikuntasuositus(olympiakomitea/nuori Suomi) reippaasta liikunnasta on 2h päivässä ja aktiivisen 3h päivässä. Kuin moni tämän päivän lapsista pääsee tuohon? Tän päivän pennut ei enää leiki niin paljoa pihalla joten ehdottomasti vaan treeniä, niin paljon ku lapsi haluaa. Sit jos huomaa, että lapsi ei viihdy treeneissä niin sit on syytä miettiä. 1-2 lepopäivää viikossa riittää.

        Minun 6v poika treenaa 5-8 lajia ja ohjattua treenejä on 6-10 viikossa. Poika haluis treenata enemmänkin, mutta eiköhän tuo pari kertaa päivässä riitä.

        Ohjatut treenit on lapselle ja lapsille oikein teetettynä erittäin hauska ja kehittävä kokemus. Leikkejä, pelejä , kavereita yms. Ymmärrän kyllä jos vanhemmat 8-16 töissä niin ehkä ne yhdet treenit sit riittää päivässä mutta omalla kohdalla yhdessä olo aikaa löytyy reilusti enemmän.


      • 20+9

        Lapsia ei lopeteta, jos harrastuksia on liikaa.


      • Sanan säilällä
        20+9 kirjoitti:

        Lapsia ei lopeteta, jos harrastuksia on liikaa.

        Kattos, pitkään kestikin, että yksi sisälukutaitoinen ja huumorintajuton löytyi:DDDDDDD
        Kauheen tosikkoo väkee suomalaiset nykyään, ei ihme että lippospäivikin niitä paremmin värjättyjä tänne halajaa, olisko ne hieman rennompaa väkeä.


    • vhgfjfj

      päivässä! SLU:n suositus

      • määnmies

        Treenattiin kolme-neljä tuntia päivässä, ilman vapaata. Tietysti osa treenistä oli ns. pihaleikkejä kuten kiekkoilua, jalkapalloa, korista jne. kaveripiirissä, tähän eivät nykyään lapset/nuoret tee kun aikuisista tuntuu etteivät he jaksa ->käyttävät tuon ajan tv:n, tietokoneen tai videopelien kanssa.

        Ihminen on tehty liikkumaan. Mitä useampaa lajia sitä parempi, kaikki tukevat toisiaan. Useimmat huiput, esim. lätkä, tennis, hiihto jne. ovat tehneet lajivalinnan vasta 16v tai myöhemmin.

        Olisin huolestunut jos lapsi harjoittelisi vain yhtälajia.


      • Äiti ja ope
        määnmies kirjoitti:

        Treenattiin kolme-neljä tuntia päivässä, ilman vapaata. Tietysti osa treenistä oli ns. pihaleikkejä kuten kiekkoilua, jalkapalloa, korista jne. kaveripiirissä, tähän eivät nykyään lapset/nuoret tee kun aikuisista tuntuu etteivät he jaksa ->käyttävät tuon ajan tv:n, tietokoneen tai videopelien kanssa.

        Ihminen on tehty liikkumaan. Mitä useampaa lajia sitä parempi, kaikki tukevat toisiaan. Useimmat huiput, esim. lätkä, tennis, hiihto jne. ovat tehneet lajivalinnan vasta 16v tai myöhemmin.

        Olisin huolestunut jos lapsi harjoittelisi vain yhtälajia.

        Tuli mieleen se, että liikuntaa sinänsä ei ehkä tule liikaa noilla harkkamäärillä, mutta lasta voi alkaa rasittamaan se, ettei liikunta ole omaehtoista ja kaikki tai suurin osa toiminnasta on aikataulutettua. Ensin lapsen pitää koko koulupäivän toimia tietyn aikataulun mukaan, vaihtaen keskittymisen kohteena olevaa asiaa noin kerran tunnissa (oppitunnin pituus). Harkoissa ei saa liikkua miten huvittaa, vaan taas on toimittava toisen mukaan, kuunneltava ja tehtävä valmentajan ohjeiden mukaan.
        Kaikille temperamenteille tämä ei sovi. Riippuu tietenkin siitä myös kuinka tavoitteellista harjoittelu on. Joillekin sopii paremmin luova omaehtoinen tekeminen. Edellämainittu aikataulutus ei salli kovin hyvin lapsen uppoutua pitkäksi aikaa (moneksi tunniksi tai koko päiväksi) mihinkään tekemiseen oli se sitten maalausta, lukemista tai lätkän peluuta ulkojäillä. Toisin sanoen, aikaa luovaan toimintaan ei paljon ole. Itse ajattelen tätä vielä vähän nuorempien koululaisten näkökulmasta, koska omat lapset ovat 8-ja 9- vuotiaita. Molemmilla heillä on urheiluharkat 4x viikossa ja tämän lisäksi kisoja satunnaisesti. Molemmat pitävät harrastuksistaan ja tuntuukin, ettei liikunnan määrä ole mitenkään liioiteltua. Yleensä ovat harkkojen jälkeen tosi energisiä ja hyväntuulisia. Rasittavaa joskus sen sijaan on aikataulutus (jotta ehtii tehdä läksyt, syödä kunnolla, ehtii ajoissa harkkoihin ja saa levättyä riittävästi). Välillä sitten skipataan harkat, jos maailman paras leikki on kesken tms. Vanhemmilla lapsilla on varmaan vähän eri kuviot. Kait se on lasta kuunneltava kuitenkin, oli ikä mikä hyvänsä ja sen pohjalta arvioitava.


      • sekin

        Ei ehi pelaan ollenkaa pleisteikkaria ja tapaileen kavereita.


    • Jusbe 88

      Itse olen liikkunut koko pienen ikäni (22v). Lapsuuden koti oli urheilu kentän vieressä jossa tuli vietetty kesälomalla valehtelematta 3-5 tuntia futista pelaten ja joka kerta oli hirvee pettymys kun äiti tuli sanomaa että nyt pitäs tulla jo syömää jotai :D

      Tollasena ala-aste ikäsenä kropassa ei juuri ole mitään lihaksia, joten ei ole lihaksia mihin voisi kehittyä maitohappoja ja palautuminen on todella nopeaa. Nyt 13 vuoden ikäsenä pojalla on jo vähän lihasta luitten ympärillä, ei pysty enää 3-5 tuntia potkimaan palloa mutta tohon 1,5-2 tuntiinpäivässä pystyy oikein mainiosti (toki yksilöstä kiinni).

      veikkaisin että 16 vanhana sulla on hieno nuorimiehen alku käsissä joka on ITSE jättänyt toisen lajin pois ohjelmasta koska alkaa tytöt kiinnostaa, koulu vie enemmän aikaa ja ne maitohapot alkaa polttelee kropassa

      20 vuotiaana ellei poika ole huippulahjakas ja ura aukea ammattiurheilijana, siirtyy hän todennäköisesti pelaamaan höntsä peleja alasarjoihin tai alkaa valmentamaan nuoria (niin kuin allekirjoittanut) tai jos intohimo urheiluun on edelleen vahva vaikka lahjat ei riitä voi hän silti löytää ammatin urheilun parista esim urheiluhieroja personal trainer tai muuta vastaavaa. Todennäköisesti poikasi kuitenkin tulee liikkumaan myös aikuisena koska siitä nyt vaan tuli lapsena tapa...

      Voi myös olla että kiinnostus urheiluun lopahtaa täysin ja aikuisiässä ei enää kiinnosta, mitä on siis jäänyt käteen? no ne pelikaverit ja tuttavat lajin parista. Itse olin viimekesänä just yhden pelikaverin (tuttu näistä ala-asteen pihapeleistä) häissä bestmanina

      En tapausta tunne tarkemmin mutta varmasti hieno miehen alku ja uskon että kiinnostus urheiluun ja liikkumiseen on ihan aitoa eikä tee sitä pelkästään vanhempia miellyttääkseen

      Kirjoittaja itse muuten valmentaa 10 vuotiaita nuoria, on hakenut opiskelemaan savonlinnaan urheiluhierojaksi ja harrastaa edelleen salilla käyntiä ja lenkkeilyä :)

      • TtM ja äiti

        kun jaksaa huolehtia kouluasioista, lähtee reippaasti liikkumaan, ei ole jatkuvasti väsynyt, on motivoitunut ja hänellä on harrastukseen vahva _oma halu_. Olympiatasolle aikuisena halajava lapsi-nuori tulee kehittää peruskuntoaan noin 2-3 tuntia päivässä, jo lapsena-nuorena..._monipuolisella liikunalla, mukaan lasketaan esim.koulun liikuntatunnit ja muu kokonaisliikunta. Tehotreenit asia erikseen ja liiallinen, liian aikainen "lajirakkaus"...

        Vahva peruskunto kasvaa korkoa pitkälle terveelliseen tulevaisuuteen, vaikkei kilpaura koskaan aukeaisikaan!

        Lapsi on siis itse paras mittari rasituksen sietoon..ja kovakuntoisella lapsella-nuorella on vahvempi suorituskyky kuin esim. rapakuntoisella aikuisella. Tarkoitan esim. näitä naapureiden setiä ja tätejä jotka mielellään kauhistelevat vieraiden lasten liikuntamääriä...


    • järki käyttöön

      Työn päälle kun kokeilet samaa, saat vastauksen. Mutta, jos välttämättä haluat omille päätöksillesi ulkopuolisen näkemyksen, KYSY LAPSELTASI!

    • -tulevaisuus

      Lapsenilo ei loista silmissä, nauru ei raikaa. He ovat totista joukkoa, kilpailijoita keskenään. Samalla puolella kenttää, mutta "vihollisia" toisilleen. Yksinäisiä susia, päihteisiin taipuvaisia, ihmissuhdetaidottomia.

      Paras, mutta miksi muut eivät huomaa sitä?

    • cnni

      Eiköhän se lasta tarkkailemalla selviä. Jos sinne ei millään tavalla painosteta, vaan lapsi itse haluaa, niin eihän siinä sitten mitään. Itse urheilin tuon ikäisenä kolmessa eri lajissa, harjoittelumääriä en muista, mutta kyllähän se melko päivittäistä oli, plus viikonlopun kisat ja pelit. Meillä vaan ainakin osa lajeista oli enemmänkin toisen vanhemman painostuksen alla, enkä ole näitä kuvioita vieläkään oikein selvittänyt itseni kanssa, vaikka vuosikaudet olen terapiassa käynytkin. Sillä voi tehdä todella pahaa jälkeä, jos painostaa lasta yhtään mihinkään.
      Oma esikoiseni (7 v. poika) "treenaa" myös kolmea lajia, mutta aivan puhtaasti omasta halustaan. Harjoituksia on joka lajissa kerran viikossa, 1,5 h 1,5 h 45 min, yhdet sunnuntaina, eli eskari/päikkäripäivän päälle ei silloin tarvitse lähteä. Syytä olisi kunnan puolesta tarkkailla vuorojen jakoa, kun esim. voimistelutreenit pojalla kestävät nukkumaanmenoaikaan saakka ja rauhoittuminenhan ei tapahdu hetkessä sen jälkeen. Seuraavana päivänä usein sitten väsyttää, mutta lapsi haluaa jatkaa jo 3 v. kestänyttä rakasta harrastusta, enkä näe sitä vielä liian raskaana että pakottaisin siitä luopumaan. Meillä ei harrastukset ole mitenkään tavoitteellisia, ja vaikka usein itse mietin, onko niitä liikaa, totean kuitenkin, että suht vilkas poikamme tarvitsee ja kaipaa sitä tekemistä kuitenkin, ja ellei hän olisi harrastusten parissa, hän rymyäisi kavereiden kanssa pihalla tai pulkkamäessä, kuten muina iltoina, joten onko sillä sitten juuri eroa.

      • Ammattivalmentaja

        Tämä on niin säälittävää keskustelua, että oikeasti alkaa melkein itkettämään tai ehkä sit kuitenkin naurattamaan. Suomessa ollaan niin koulukeskeisiä, että KOULU KOULU KOULU.. Jos kysytään lapsilta aamulla , että haluatko lähteä kouluun vai mieluummin oman harrastuksen ohjattuihin treeneihin niin 90% menis harrastuksiin. Suomalaisessa koulussa opetaan vilkkaista ja liikunnallisista lapsista passiivisia.
        Tunnilla pitää olla hiljaa ja istua paikallaan. Ei lapsia ole sellaiseen luotu. Meidän perheessä mennään niin, että harrastukset ensin, koska lapset on sen verran lahjakkaita , että urheilusta voi tulla vaikka ammatti. Ja vaikka ei tuliskaan niin lapset nauttii urheilusta ja ovat onnellisia. Toki perusjutut pitää olla koulussa eli laskeminen, kielet yms mutta siihen riittää 2h päivässä eikä yhtään enempää. Ehkä yläasteella se 3h. Nyt opetellaan jotain hiton vuosilukuja ulkoa ja yms aivan idioottimaista.

        Koulussa on liikuntaa 2h viikossa vaikka sitä pitäisi olla 2-4h päivässä ja oikeat liikunnanopettajat sitä opettamassa eikä mitään liikuntaa vihaavia mummoja niin kuin ala-asteella kovin useasti on. Tai sit ainakin urheiluluokkia joka koulussa jossa tämä olisi mahdollista.

        Sit ihmetellään kun ei tule kansainvälisiä tähtiä enää ku harvoin ku tällaiset perusasiat on päin vittuja.
        Pennut ei liiku pihalla ja koulussa ei liikuta. Sit täällä viel idiootit miettii, että mahtaakohan se meidän Simo jaksaa. Ei hyvää päivää. En yhtään ihmettele kun hinaajia on nykyisin niin paljon. Kotona kasvatetaan pojista nahkahousupitkätukkia.


      • pp
        Ammattivalmentaja kirjoitti:

        Tämä on niin säälittävää keskustelua, että oikeasti alkaa melkein itkettämään tai ehkä sit kuitenkin naurattamaan. Suomessa ollaan niin koulukeskeisiä, että KOULU KOULU KOULU.. Jos kysytään lapsilta aamulla , että haluatko lähteä kouluun vai mieluummin oman harrastuksen ohjattuihin treeneihin niin 90% menis harrastuksiin. Suomalaisessa koulussa opetaan vilkkaista ja liikunnallisista lapsista passiivisia.
        Tunnilla pitää olla hiljaa ja istua paikallaan. Ei lapsia ole sellaiseen luotu. Meidän perheessä mennään niin, että harrastukset ensin, koska lapset on sen verran lahjakkaita , että urheilusta voi tulla vaikka ammatti. Ja vaikka ei tuliskaan niin lapset nauttii urheilusta ja ovat onnellisia. Toki perusjutut pitää olla koulussa eli laskeminen, kielet yms mutta siihen riittää 2h päivässä eikä yhtään enempää. Ehkä yläasteella se 3h. Nyt opetellaan jotain hiton vuosilukuja ulkoa ja yms aivan idioottimaista.

        Koulussa on liikuntaa 2h viikossa vaikka sitä pitäisi olla 2-4h päivässä ja oikeat liikunnanopettajat sitä opettamassa eikä mitään liikuntaa vihaavia mummoja niin kuin ala-asteella kovin useasti on. Tai sit ainakin urheiluluokkia joka koulussa jossa tämä olisi mahdollista.

        Sit ihmetellään kun ei tule kansainvälisiä tähtiä enää ku harvoin ku tällaiset perusasiat on päin vittuja.
        Pennut ei liiku pihalla ja koulussa ei liikuta. Sit täällä viel idiootit miettii, että mahtaakohan se meidän Simo jaksaa. Ei hyvää päivää. En yhtään ihmettele kun hinaajia on nykyisin niin paljon. Kotona kasvatetaan pojista nahkahousupitkätukkia.

        Lapsen pitää harrastaa liikuntaa väh 20h viikossa MUTTA se että onko se ohjattua harrastusta vai pihalla tai jossain muualla omatoimista liikuntaa ratkaisee asian. Se pitää ymmärtää että monipuolinen liikunta on se joka vie lapsen kehitystä eteenpäin vaikkapa pyrittäisiin huipulle. Jos lapsi käy 5-6 kertaa ohjatuissa harjoituksissa per viikko niin se on liian vähän. TÄRKEÄÄ: 3-5 krt ohjattua harjoitusta, OK mutta sitten omatoiminen liikunta kotipihalla ym ratkaisee. Ohjatuissa harjoituksissa kosketusten määrä on minimaalinen verrattuna siihen jos esim lapsi lähtee esim ns omatoimiselle jääharjoitukselle (1-2h).
        Ei vain onnistu jos käydään 5-6krt viikossa ohjatuissa harkoissa ja loppuilta istutaan tv,pleikkarin ja tietokoneen edessä.
        Suomessa kyllä osataan harjoitella ja määrätkin on tuloshakuisilla varmasti kunnossa mutta ongelmaksi muodostuu liian monelle unen vähyys ja ruoka mitä suuhun laitetaan.


      • h.k
        pp kirjoitti:

        Lapsen pitää harrastaa liikuntaa väh 20h viikossa MUTTA se että onko se ohjattua harrastusta vai pihalla tai jossain muualla omatoimista liikuntaa ratkaisee asian. Se pitää ymmärtää että monipuolinen liikunta on se joka vie lapsen kehitystä eteenpäin vaikkapa pyrittäisiin huipulle. Jos lapsi käy 5-6 kertaa ohjatuissa harjoituksissa per viikko niin se on liian vähän. TÄRKEÄÄ: 3-5 krt ohjattua harjoitusta, OK mutta sitten omatoiminen liikunta kotipihalla ym ratkaisee. Ohjatuissa harjoituksissa kosketusten määrä on minimaalinen verrattuna siihen jos esim lapsi lähtee esim ns omatoimiselle jääharjoitukselle (1-2h).
        Ei vain onnistu jos käydään 5-6krt viikossa ohjatuissa harkoissa ja loppuilta istutaan tv,pleikkarin ja tietokoneen edessä.
        Suomessa kyllä osataan harjoitella ja määrätkin on tuloshakuisilla varmasti kunnossa mutta ongelmaksi muodostuu liian monelle unen vähyys ja ruoka mitä suuhun laitetaan.

        Asiaa


    • lapset harrastamaan

      pysyy poissa pahanteosta ja ei aloita tupakkaa ja alkoholin käyttöä.
      Kullä terve ja normaali lapsi jaksaa harrastaa joka päivä. Kolu jos loppuu 14.00 niin siinä ehtii harrastamaan monta tuntia. Joka päivä pitää oll ayksi harrastus ja 3 h treenit.

      Sitten vielä kotiläksyt koulusta ja kotityöt.

      Laita lapsi vaan harrastamaan se on parempi kuin että jatkaisi kännäilykokeiluja ja tupakoisi. Jos sunkinlapsi on altis retkahtamaan, niin lisää harrastuksia. Viikonloppuna ehtii jo klo 8.00 aloittaa ja koko päivä aikaa harrastaa.

      Hiiihtoa, luistelua, painia, lentopalloa, jääkiekkoa, lumilautailua, jalkapalloa, askartelua, poikakerhoa, puutöitä ym kaikkea voi olla.

      • urheilukoulu ohjaaja

        Lasten / nuorten tulisi liikkua 20h/viikko.


      • cnni
        urheilukoulu ohjaaja kirjoitti:

        Lasten / nuorten tulisi liikkua 20h/viikko.

        Käsitykseni on vähintään 2h/päivä.
        Noita tunteja tulee aika äkkiä, jos lapsi kävelee kouluun, koulun välitunnit ja liikunnat ym. Päiväkodissa lapset ovat useamman tunnin pihalla.


    • Minä vain

      Mäkin oon 13 ja mulla on talvisin pujottelu harjotukset 5 kertaa viikossa (kestää 2h-3h lisäksi yhdet ns. 'kuivaharjoitukset' eli juoksua, tasapainoa tms... Sitten siihen lisätään harjoittelu leirit ympäri Suomea ja ulkomailla, sekä kilpailut. Koulu kärsii tosi paljon, koska ei ehdi paljoakaan opiskella. Kesäsin on helpompaa koska ei ole koulua ja kesäharjoittelu ei ole yhtä raskasta vaikka siihen pitää panostaa paljon. Harrastus maksaa sitä enemmän mitä parempi on, no meneppä nyt sitten ja pärjää kisoissa. Vanhemmat laittaa taas enemmän rahaa harrastukseeni, vaikka en aijo sitä ammatikseni ottaa. Myös sponsori sopimuksia hommataan ja juttu kasvaa aina isommaksi ja sitä enemmän minua painostetaan harjoitteluun, no minkäs teet...

    • Anonyymi

      Yli tunnin treenit on aika turhia ja ajan tuhlausta. Nuorena paljon treenanneet on vanhempana paikoistaan rikkinäisiä. Kolme treeniä viikossa on riittävä 50min-1h.15 max. Loput ajasta kannattaa käyttää lepoon ja muuhun sivistykseen.

    • Anonyymi

      Riippuu tavoitteista. Jos haluaa aikuisena huipulle on hyvä aloittaa jo nuorena. Eräs valmentamani juniori harrasti useita lajeja nuorempana ja kerran hänen äitinsä kanssa laskimme, että viikossa tulee noin 15 h liikuntaa. Sis. koululiikunta, reenit, omatoiminen liikkuminen. Nyt on 15 v ja harjoitusmäärä 25 h/vko pelit päälle. Eikä tämäkään ole vielä riittänyt siihen, että olisi maajoukkueurheilija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe