Tehdään nyt kysymys kirkolle homoista, niin ei tuu enempää selittely lähimmäisen rakkauksista ja miten musta onkin valkoista....
Ensinnäkin perusteet.
"Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. 35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: 36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" 37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/Matt.22.html#o117
Mikäli homouden kieltävä ja siitä kivitystuomion annettava laki perustuu lähimmäisen rakkauteen, niin miksi kirkon liberaalit yrittää puolustella homouden hyväksymistä lähimmäisen rakkaudella?
Uusiksi...
50
562
Vastaukset
Kivittäminen, väkivalta, ihmisen sortaminen ja syrjiminen sen takia, että hän on vaikkapa homoseksuaali ei tietenkään ole lähimmäisen rakkauden mukaista tai siihen perustuvaa.
Ihmisen hyväksyminen ja kunnioittaminen sellaisena kuin hän on, on lähimmäisen rakkautta ja siksi siihen usein näissä keskusteluissa viittaamme.
'
Sanna H. pappiJeesus oli toista mieltä. Jumalan loputtomaan kunnioittamiseen ja lähimmäisen rakkauteen perustuu laki ja profeetat. Lain jokaisessa pykälässä on mietitty Jumalan tai lähimmäisen rakastamista.
En kyllä tiedä miten tuon voi enää selkeämmin sanoa kuin raamatussa on tuo kohta sanottu. Jeesuksen mukaan esim. Homojen kivittäminen oli Jumalan tai lähimmäisen rakastamista. Ellei se ole lähimmäisen rakastamista, niin sitten se oli Jumalan rakastamista. Miksi sinä ja monet muut vihaatte Jumalaanne niin paljon, ettette halua kunniottaa häntä?- nicander
mave kirjoitti:
Jeesus oli toista mieltä. Jumalan loputtomaan kunnioittamiseen ja lähimmäisen rakkauteen perustuu laki ja profeetat. Lain jokaisessa pykälässä on mietitty Jumalan tai lähimmäisen rakastamista.
En kyllä tiedä miten tuon voi enää selkeämmin sanoa kuin raamatussa on tuo kohta sanottu. Jeesuksen mukaan esim. Homojen kivittäminen oli Jumalan tai lähimmäisen rakastamista. Ellei se ole lähimmäisen rakastamista, niin sitten se oli Jumalan rakastamista. Miksi sinä ja monet muut vihaatte Jumalaanne niin paljon, ettette halua kunniottaa häntä?mave ymmärtää kyllä nyt homman idean selvästi paremmin kuin ehkä moni muu. Tai siten kuin ehkä itsekkin sen ymmärrän.
Tässähän on se jutun idea juuri. Ei Jeesus tullut kumoamaan lakia. Koko laki on voimassa jokaista pienintä yksityiskohtaa myöten. Jeesus itse sanoo niin.
Joten mave on aivan oikeassa, että mitään lain rikkomisen kohtaa ei voida kumota millään ihmisen lähimmäisen rakkaudella.
Siihen tarvitaan joku muu peruste.
Ja tämän perusteen minusta hyvin usein valitettavsti kirkon työntekijätkin unohtavat sanoa ääneen ja siitä johtuu, että ihmisten on hirveän vaikea ymmärtää koko kristinuskon perussanomaa. - nicander
nicander kirjoitti:
mave ymmärtää kyllä nyt homman idean selvästi paremmin kuin ehkä moni muu. Tai siten kuin ehkä itsekkin sen ymmärrän.
Tässähän on se jutun idea juuri. Ei Jeesus tullut kumoamaan lakia. Koko laki on voimassa jokaista pienintä yksityiskohtaa myöten. Jeesus itse sanoo niin.
Joten mave on aivan oikeassa, että mitään lain rikkomisen kohtaa ei voida kumota millään ihmisen lähimmäisen rakkaudella.
Ja tämän perusteen minusta hyvin usein valitettavsti kirkon työntekijätkin unohtavat sanoa ääneen ja siitä johtuu, että ihmisten on hirveän vaikea ymmärtää koko kristinuskon perussanomaa.että ymmärrän minäkin maven vielä väärin, mutta minusta hän lähenee sitä, mikä on jutun koko idea.
- nicander
joskus Sanna pysähtyä miettimään millainen Jumala sinulla oikein on.
Miten sinä selität vanhan testamentin Jahven. Oletko koskaan miettinyt. Milloin hän olisi muuttunut. Mitä tarkoittaa Jeesus sanoessaan, ettei hän tullut kumoamaan laista yhtä pienintä piirtoakaan. Se on aika rankkaa tekstiä. Lopussa hän tosin sanoo. Se on täytetty. Mikä on täytetty. Miksi.
Kun muuten puhut homoseksuaalien yhteydessä lähimmäisen rakkaudesta kirkollisesa yhteydessä. Mihin itseasiassa viittaat. Homoseksuaalin hyväksymiseen ihmisenä sinänsä, vaiko esimerkiksi avioliittosiunauksen edistymiseen kirkon sisällä homoparien kohdalla. Nämä kaksi asiaa kun nyt sekoitetaan iloisesti ja vähemmän iloisesti, jolloin on syntynyt sellainen puuro, josta ei enää kukaan pian ota mitään selvää. nicander kirjoitti:
joskus Sanna pysähtyä miettimään millainen Jumala sinulla oikein on.
Miten sinä selität vanhan testamentin Jahven. Oletko koskaan miettinyt. Milloin hän olisi muuttunut. Mitä tarkoittaa Jeesus sanoessaan, ettei hän tullut kumoamaan laista yhtä pienintä piirtoakaan. Se on aika rankkaa tekstiä. Lopussa hän tosin sanoo. Se on täytetty. Mikä on täytetty. Miksi.
Kun muuten puhut homoseksuaalien yhteydessä lähimmäisen rakkaudesta kirkollisesa yhteydessä. Mihin itseasiassa viittaat. Homoseksuaalin hyväksymiseen ihmisenä sinänsä, vaiko esimerkiksi avioliittosiunauksen edistymiseen kirkon sisällä homoparien kohdalla. Nämä kaksi asiaa kun nyt sekoitetaan iloisesti ja vähemmän iloisesti, jolloin on syntynyt sellainen puuro, josta ei enää kukaan pian ota mitään selvää.siihen, että seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla on, niinkuin piispa Riekkinen on joskus asian sanoittanut, samanlainen "kotipaikkaoikeus" kirkossa, kuin heteroillakin. Tällöin on tärkeää, että myös heidän elämänsä suurissa kohdissa voidaan Jumalalta pyytää yhdessä siunausta ja kiittää Jumalaa rakkaudesta. Toki jo ihmisenä kunnioittaminen ja ihmisarvon antaminen seksuaalivähemmistöihin kuuluville tasavertaisina Jumalan luotuina ja lähimmäisinä on hyvä alku, vaikkei esim. siunauskaavaa hyväksyisikään.
Olen usein elämässäni pysähtynyt miettimään millainen Jumala minulla ja meillä kaikilla on. Minun ymmärrykseni mukaan Jumala ei ole se sotaisa ja kostava, hirmuinen ja rankaiseva ja jopa pikkumainen Jumala joka paikkapaikoin Vanhassa Testamentissa esiintyy. Raamattu on kertomusta ihmisen ja Jumalan suhteesta ja ihmisen uskosta Jumalaan. Se miten joku on joskus kokenut Jumalan, ei määritä sitä millainen Jumala itse todella on. Evankeliumin valossa Jumala on armon ja rakkauden Jumala. Se on täytetty - Jeesuksen tehtävä meidän syntiemme sovittajana. Jumalan rakkaus meitä kohtaan, syntien anteeksianto vapauttaa meidät ennenkaikkea palvelemaan lähimmäistämme Jeesuksen opetusten mukaan. Kohottamaan sorrettuja ja syrjittyjä, puolustamaan muiden parjaamia, ymmärtämään erilaisuutta, auttamaan niitä, joilla ei ole riittäviä elämän edellytyksiä, olemaan siskoja ja veljiä keskenämme. Ja sen, että Jeesus sanoi, ettei laista häviä yksikään piirto tai että hän ei tullut kumoamaan vaan täyttämään lain, ymmärrän niin, että meiltä vaaditaan yhäkin vain radikaalimpaalain noudattamista, lain joka voidaan tiivistää rakkauden kaksoiskäskyksi! Jeesuksen tuoman armon tähden meidän täytyy siis yhäkin uutterammin pyrittävä noudattamaan rakkauden lakia ja palvelemaan toisiamme rakkaina veljinä ja siskoina.
Sanna Husso, pappi- Jäänaskali
nicander kirjoitti:
mave ymmärtää kyllä nyt homman idean selvästi paremmin kuin ehkä moni muu. Tai siten kuin ehkä itsekkin sen ymmärrän.
Ja tämän perusteen minusta hyvin usein valitettavsti kirkon työntekijätkin unohtavat sanoa ääneen ja siitä johtuu, että ihmisten on hirveän vaikea ymmärtää koko kristinuskon perussanomaa.moraalisesti huonomman. Uskosi vuoksi et hyväksy homoseksuaaleja samanarvoisina ihmisinä kuin heteroja.
- nicander
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
siihen, että seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla on, niinkuin piispa Riekkinen on joskus asian sanoittanut, samanlainen "kotipaikkaoikeus" kirkossa, kuin heteroillakin. Tällöin on tärkeää, että myös heidän elämänsä suurissa kohdissa voidaan Jumalalta pyytää yhdessä siunausta ja kiittää Jumalaa rakkaudesta. Toki jo ihmisenä kunnioittaminen ja ihmisarvon antaminen seksuaalivähemmistöihin kuuluville tasavertaisina Jumalan luotuina ja lähimmäisinä on hyvä alku, vaikkei esim. siunauskaavaa hyväksyisikään.
Olen usein elämässäni pysähtynyt miettimään millainen Jumala minulla ja meillä kaikilla on. Minun ymmärrykseni mukaan Jumala ei ole se sotaisa ja kostava, hirmuinen ja rankaiseva ja jopa pikkumainen Jumala joka paikkapaikoin Vanhassa Testamentissa esiintyy. Raamattu on kertomusta ihmisen ja Jumalan suhteesta ja ihmisen uskosta Jumalaan. Se miten joku on joskus kokenut Jumalan, ei määritä sitä millainen Jumala itse todella on. Evankeliumin valossa Jumala on armon ja rakkauden Jumala. Se on täytetty - Jeesuksen tehtävä meidän syntiemme sovittajana. Jumalan rakkaus meitä kohtaan, syntien anteeksianto vapauttaa meidät ennenkaikkea palvelemaan lähimmäistämme Jeesuksen opetusten mukaan. Kohottamaan sorrettuja ja syrjittyjä, puolustamaan muiden parjaamia, ymmärtämään erilaisuutta, auttamaan niitä, joilla ei ole riittäviä elämän edellytyksiä, olemaan siskoja ja veljiä keskenämme. Ja sen, että Jeesus sanoi, ettei laista häviä yksikään piirto tai että hän ei tullut kumoamaan vaan täyttämään lain, ymmärrän niin, että meiltä vaaditaan yhäkin vain radikaalimpaalain noudattamista, lain joka voidaan tiivistää rakkauden kaksoiskäskyksi! Jeesuksen tuoman armon tähden meidän täytyy siis yhäkin uutterammin pyrittävä noudattamaan rakkauden lakia ja palvelemaan toisiamme rakkaina veljinä ja siskoina.
Sanna Husso, pappiSinä sekoitat kaksi asiaa. Niinkuin yleensäkin ottaen näissä sekoitetaan.
Minulla ei ole mitään rakkauden lakia vastaan, eikä tuota tekstisi loppuosaa vastaan. Ei myöskään homoseksuaaleja ihmisinä vastaan. Ovat kaikinmokomin tervetulleita kirkkoon. En yleensäkän erottele ihmisiä tällä tavoin, ellei ihminen itse sitä jostain syystä tee.
Millä tavoin minä siis mielestäni syrjin homoseksuaalia ihmistä, mikäli en pysty löytämään mistään kristillisen avioliiton alle kahta samaa sukupuolta olevaa. Meillä on yhteiskunnassa mahdollisuus elää laillisesti parisuhteessa kenen kanssa haluaa. En ole puutumassa tähän. Mutta kristillistä avioliittoa et kyllä saa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen suhteesta vaikka miten päin kääntyilisit. :) - nicander
nicander kirjoitti:
Sinä sekoitat kaksi asiaa. Niinkuin yleensäkin ottaen näissä sekoitetaan.
Minulla ei ole mitään rakkauden lakia vastaan, eikä tuota tekstisi loppuosaa vastaan. Ei myöskään homoseksuaaleja ihmisinä vastaan. Ovat kaikinmokomin tervetulleita kirkkoon. En yleensäkän erottele ihmisiä tällä tavoin, ellei ihminen itse sitä jostain syystä tee.
Millä tavoin minä siis mielestäni syrjin homoseksuaalia ihmistä, mikäli en pysty löytämään mistään kristillisen avioliiton alle kahta samaa sukupuolta olevaa. Meillä on yhteiskunnassa mahdollisuus elää laillisesti parisuhteessa kenen kanssa haluaa. En ole puutumassa tähän. Mutta kristillistä avioliittoa et kyllä saa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen suhteesta vaikka miten päin kääntyilisit. :)senverran vain, että miten sinä löydät Jumalasta rakkauden ja armon, ellei ensin ole jotakin, mihin sinä peilaat sitä. Ellei Jumala ole myös Pyhä, niin minusta Jumala ei myöskään voi olla armollinen tai rakastava.
Me unohdamme nykyään minun mielstäni tämän, että Jumala on myös Pyhä. Emmekä oikein siis ymmärrä enää hänen rakkauttaan tai armoaankaan.
Ei tarvita mitään armoa ilman Pyhää Jumalaa. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
siihen, että seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla on, niinkuin piispa Riekkinen on joskus asian sanoittanut, samanlainen "kotipaikkaoikeus" kirkossa, kuin heteroillakin. Tällöin on tärkeää, että myös heidän elämänsä suurissa kohdissa voidaan Jumalalta pyytää yhdessä siunausta ja kiittää Jumalaa rakkaudesta. Toki jo ihmisenä kunnioittaminen ja ihmisarvon antaminen seksuaalivähemmistöihin kuuluville tasavertaisina Jumalan luotuina ja lähimmäisinä on hyvä alku, vaikkei esim. siunauskaavaa hyväksyisikään.
Sanna Husso, pappi"Toki jo ihmisenä kunnioittaminen ja ihmisarvon antaminen seksuaalivähemmistöihin kuuluville tasavertaisina Jumalan luotuina ja lähimmäisinä on hyvä alku, vaikkei esim. siunauskaavaa hyväksyisikään."
Minusta ketään ei pidä hakata mutta jatkanpa sinun hakkaamista silti.- Jäänaskali
nicander kirjoitti:
Sinä sekoitat kaksi asiaa. Niinkuin yleensäkin ottaen näissä sekoitetaan.
Millä tavoin minä siis mielestäni syrjin homoseksuaalia ihmistä, mikäli en pysty löytämään mistään kristillisen avioliiton alle kahta samaa sukupuolta olevaa. Meillä on yhteiskunnassa mahdollisuus elää laillisesti parisuhteessa kenen kanssa haluaa. En ole puutumassa tähän. Mutta kristillistä avioliittoa et kyllä saa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen suhteesta vaikka miten päin kääntyilisit. :)Se ei vapauta sinua vastuustasi, sillä sinulla on vapaus valita noudatatko tuollaista oppia, vai et.
- nicander
Jäänaskali kirjoitti:
moraalisesti huonomman. Uskosi vuoksi et hyväksy homoseksuaaleja samanarvoisina ihmisinä kuin heteroja.
mielestäsi en pidä heitä samanarvoisina.
Tässä avioliittoasiassako ? nicander kirjoitti:
senverran vain, että miten sinä löydät Jumalasta rakkauden ja armon, ellei ensin ole jotakin, mihin sinä peilaat sitä. Ellei Jumala ole myös Pyhä, niin minusta Jumala ei myöskään voi olla armollinen tai rakastava.
Me unohdamme nykyään minun mielstäni tämän, että Jumala on myös Pyhä. Emmekä oikein siis ymmärrä enää hänen rakkauttaan tai armoaankaan.
Ei tarvita mitään armoa ilman Pyhää Jumalaa.Jumala on myös Pyhä.
Sanna- Jäänaskali
nicander kirjoitti:
mielestäsi en pidä heitä samanarvoisina.
Tässä avioliittoasiassako ?molemmille puolille silloin et syrji ketään. Kirkossakin!
- nicander
Jäänaskali kirjoitti:
Se ei vapauta sinua vastuustasi, sillä sinulla on vapaus valita noudatatko tuollaista oppia, vai et.
vastuusta suhteessa homoseksuaaleihin olen mielestäsi itseni vapauttanut.
Ihmisinä ymmärtääkseni vastaan heidän kohtelustaan aivan samalla tavalla kuin kenen tahansa muunkin.
Selitätkö hivenen ajatustesi juoksua. - nicander
Jumala on myös Pyhä.
SannaSiksi me ihmisinä olemme aika pienellä paikalla määritellessämme asioita.
- nicander
Jäänaskali kirjoitti:
molemmille puolille silloin et syrji ketään. Kirkossakin!
yli en kävele. Siinä menee raja.
Kristillinen avioliitto ei ymmärtääkseni ole ihmisoikeuskysymys. - Rami Bar-Amin
Sanna Husso, pappi"Tällöin on tärkeää, että myös heidän elämänsä suurissa kohdissa voidaan Jumalalta pyytää yhdessä siunausta ja kiittää Jumalaa rakkaudesta. "
Mutta täytyykö homoseksuaalin pyydellä Jumalalta anteeksi homouttaan? Sehän on ilmeisen selkeästi syntiä Raamatun mukaan, joten luulisi että täytyy. - Jäänaskali
nicander kirjoitti:
Kristillinen avioliitto ei ymmärtääkseni ole ihmisoikeuskysymys.sellainen ettei se kohtele ihmisiä tasa-arvoisesti. Ainakin sinun mukaisena. Eli ei täytä ihmisoikeuksien vaatimuksia.
Onko sinulla muita tahoja joille et soisi kristillistä avioliittoa? Eronneet? Kun toinen ei ole kristityn kirkon jäsen? - Jäänaskali
nicander kirjoitti:
vastuusta suhteessa homoseksuaaleihin olen mielestäsi itseni vapauttanut.
Ihmisinä ymmärtääkseni vastaan heidän kohtelustaan aivan samalla tavalla kuin kenen tahansa muunkin.
Selitätkö hivenen ajatustesi juoksua.heille samaa kohtelua, kuin heteroille. Lakkaa noudattamasta tuota oppiasi, niin voit suoda heille täysin samanarvoisen kohtelun kaikkialla.
Minä en noudata tuollaisia oppeja ja minun maailmassani heteroilla ja homoilla on täysin samat oikeudet, kaikessa! Myös avioliittoasioissa. Rami Bar-Amin kirjoitti:
"Tällöin on tärkeää, että myös heidän elämänsä suurissa kohdissa voidaan Jumalalta pyytää yhdessä siunausta ja kiittää Jumalaa rakkaudesta. "
Mutta täytyykö homoseksuaalin pyydellä Jumalalta anteeksi homouttaan? Sehän on ilmeisen selkeästi syntiä Raamatun mukaan, joten luulisi että täytyy.Homoseksuaalin ei tarvitse pyytää Jumalalta anteeksi hoseksuaalisuttaan sen enempää kuin heteroseksuaalin heteroseksuaalisuuttaan.
Sanna H.- Rami Bar-Amin
Homoseksuaalin ei tarvitse pyytää Jumalalta anteeksi hoseksuaalisuttaan sen enempää kuin heteroseksuaalin heteroseksuaalisuuttaan.
Sanna H.Eikö syntejä kuuluisi pyytää anteeksi?
nicander kirjoitti:
Siksi me ihmisinä olemme aika pienellä paikalla määritellessämme asioita.
olemme hyvin pienellä paikalla Pyhään Jumalaamme nähden. Jumala on ja pysyy meiltä ihmisiltä kuitenkin aina suurelta osin salattuna. Siksi minusta meidän pitääkin vain keskittyä kaikilla voimillamme, kaikella ymmärryksellämme ja sydämellämme elämään niinkuin Jeesus meitä opetti elämään ja luottaa Jumalan rakkauteen ja armoon.
Sanna- Tango_Delirium
nicander kirjoitti:
Kristillinen avioliitto ei ymmärtääkseni ole ihmisoikeuskysymys.En tiedä, mitä tarkoitat kristillisellä avioliitolla, mutta muistathan, että käytännössä avioliitto on kahden ihmisen välinen juridinen sopimus. Kyseessä on siis maallisen lainsäädännön sitoman virallistetun parisuhteen käsite, joka voidaan hyvinkin helposti ulottaa koskemaan myös samaa sukupuolta olevia pareja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Kristityillä ei siis ole yksinoikeutta avioliittoon sanana tai instituutiona.
- Jäänaskali
Tango_Delirium kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkoitat kristillisellä avioliitolla, mutta muistathan, että käytännössä avioliitto on kahden ihmisen välinen juridinen sopimus. Kyseessä on siis maallisen lainsäädännön sitoman virallistetun parisuhteen käsite, joka voidaan hyvinkin helposti ulottaa koskemaan myös samaa sukupuolta olevia pareja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Kristityillä ei siis ole yksinoikeutta avioliittoon sanana tai instituutiona.
toisiinsa. "Maallinen" avioliittohan on juridinen sopimus.
- nicander
En tiedä, mitä tarkoitat kristillisellä avioliitolla, mutta muistathan, että käytännössä avioliitto on kahden ihmisen välinen juridinen sopimus. Kyseessä on siis maallisen lainsäädännön sitoman virallistetun parisuhteen käsite, joka voidaan hyvinkin helposti ulottaa koskemaan myös samaa sukupuolta olevia pareja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Kristityillä ei siis ole yksinoikeutta avioliittoon sanana tai instituutiona.
voi mielestäni luoda haluamiaan liittoja. Minä puhun tässä yhteydessä nyt vain ja ainoastaan liitosta, jonka näen kristinuskon Jumalan asttamaksi miehen ja naisen väliseksi liitoksi.
Tässä kohtaa varmaan siis tullaan siihen, että erotan mieluummin kirkon valtiosta ja suon valtiolle omat liittonsa. Kirkko on jotakin muuta. Tai sen pitäisi olla. - ei jokainen joka san
Jäänaskali kirjoitti:
heille samaa kohtelua, kuin heteroille. Lakkaa noudattamasta tuota oppiasi, niin voit suoda heille täysin samanarvoisen kohtelun kaikkialla.
Minä en noudata tuollaisia oppeja ja minun maailmassani heteroilla ja homoilla on täysin samat oikeudet, kaikessa! Myös avioliittoasioissa.Niin kuin minäkin, sehän sulle passais Jäänaskali.
Kun lukee näitä jutttuja niin sama paatos teillä on vaikka kuinka toinen selittää, ettei ihminen ole se jota ei hyväksytä vaan hänen tekonsa.
Jos sinulla on lapsi ja annat hänelle puukon käteen ja puupalan, mutta puun sijaan häm vuoleekin käteensä... Lapsi on silti hyväksytty, mutta teko ei !
Jumala on pyhä ! Eikä hän hyväksy mitään syntiä, varastamista, valehtelua, haureutta jne. Niistä on tehtävä parannus.
Sinulla on oma maailmasi ja elät omilla säännöilläsi, niillä ei vain ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. - Tango_Delirium
Jäänaskali kirjoitti:
Sehän se pointti juuri oli, että kristityillä ei ole yksinoikeutta avioliittoon, eikä heillä siten ole valtaa määritellä, keillä on oikeus avioliittoon ja keillä ei.
- Tango_Delirium
nicander kirjoitti:
voi mielestäni luoda haluamiaan liittoja. Minä puhun tässä yhteydessä nyt vain ja ainoastaan liitosta, jonka näen kristinuskon Jumalan asttamaksi miehen ja naisen väliseksi liitoksi.
Tässä kohtaa varmaan siis tullaan siihen, että erotan mieluummin kirkon valtiosta ja suon valtiolle omat liittonsa. Kirkko on jotakin muuta. Tai sen pitäisi olla."Tässä kohtaa varmaan siis tullaan siihen, että erotan mieluummin kirkon valtiosta ja suon valtiolle omat liittonsa."
Hienoa, meillähän on yhteinen tavoite. :) - synti on synti
Rami Bar-Amin kirjoitti:
Eikö syntejä kuuluisi pyytää anteeksi?
Synti Raamatun mukaan ja synneistä on tehtävä parannus. Hetero eli mies ja nainen ovat jumalan luomus joksi hän meidät tarkoitti.
Homous ei ole synnyin lahja vaan PÄÄTÖS tehdä niin. - nicander
"Tässä kohtaa varmaan siis tullaan siihen, että erotan mieluummin kirkon valtiosta ja suon valtiolle omat liittonsa."
Hienoa, meillähän on yhteinen tavoite. :)En nyt ehkä aivan sanoisi, että meillä on sama tavoite, mutta taidettiin nyt ainakin ymmärtää mistä on kysymys. :O
- Jäänaskali
Sehän se pointti juuri oli, että kristityillä ei ole yksinoikeutta avioliittoon, eikä heillä siten ole valtaa määritellä, keillä on oikeus avioliittoon ja keillä ei.
mutta käsittelen tuon nicanderin kanssa nyt sitä millainen on "kristillinen avioliitto".
Ja se ei kohtele jäseniään tasa-arvoisesti. Heterolla on siihen oikeus, mutta homolla ei. - Jäänaskali
ei jokainen joka san kirjoitti:
Niin kuin minäkin, sehän sulle passais Jäänaskali.
Kun lukee näitä jutttuja niin sama paatos teillä on vaikka kuinka toinen selittää, ettei ihminen ole se jota ei hyväksytä vaan hänen tekonsa.
Jos sinulla on lapsi ja annat hänelle puukon käteen ja puupalan, mutta puun sijaan häm vuoleekin käteensä... Lapsi on silti hyväksytty, mutta teko ei !
Jumala on pyhä ! Eikä hän hyväksy mitään syntiä, varastamista, valehtelua, haureutta jne. Niistä on tehtävä parannus.
Sinulla on oma maailmasi ja elät omilla säännöilläsi, niillä ei vain ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.jumalan kanssa ja voin elää paremman moraalin mukaisen elämän.
- Justiinsa näin
Jäänaskali kirjoitti:
ja avioliitto kuuluu miehen ja naisen välille, koska heistä tulee yhtä syvemmällä tasolla,
kuin mitä sellainen ihminen ymmärtää, joka ei tunne Jumalaa. - Jumalan rakkauteen
olemme hyvin pienellä paikalla Pyhään Jumalaamme nähden. Jumala on ja pysyy meiltä ihmisiltä kuitenkin aina suurelta osin salattuna. Siksi minusta meidän pitääkin vain keskittyä kaikilla voimillamme, kaikella ymmärryksellämme ja sydämellämme elämään niinkuin Jeesus meitä opetti elämään ja luottaa Jumalan rakkauteen ja armoon.
Sannaja armoon ei kuulu synnin siunaaminen, vaan jokaisen on tehtävä parannus synneistään,
että saa Jumalan armon ja rakkauden Pyhässä Hengessä. joka vuodatetaan puhtaaseen
sydämeen, eikä saastaiseen. - Heteroiden
synti on synti kirjoitti:
Synti Raamatun mukaan ja synneistä on tehtävä parannus. Hetero eli mies ja nainen ovat jumalan luomus joksi hän meidät tarkoitti.
Homous ei ole synnyin lahja vaan PÄÄTÖS tehdä niin.on tehtävä parannus haureuksistaan ja aviorikoksistaan ja samoin homojen haureudestaan,
jotka ovat syntitekoja eli vastoin Jumalan tahtoa. - EEEsHAU
Heteroiden kirjoitti:
on tehtävä parannus haureuksistaan ja aviorikoksistaan ja samoin homojen haureudestaan,
jotka ovat syntitekoja eli vastoin Jumalan tahtoa.niin saatte paremman ja moraalisemman elämän.
- Jokainen ihminen
Jäänaskali kirjoitti:
jumalan kanssa ja voin elää paremman moraalin mukaisen elämän.
tulee olemaan kerran Jumalan valtaistuimen edessä tekemässä tiliä omista teoistaan
ja silloin siellä jokaisen polvet notkistuvat Isän Jumalan kunniaksi tunnustamaan sen,
että Jeesus Kristus on Herra. Näin sanotaan Raamatussa. - EEEsHAU
synti on synti kirjoitti:
Homous ei ole synnyin lahja vaan PÄÄTÖS tehdä niin.se on vaan keksitty jotta saadaan uskovaiset killtinä lampaina palvelemaan vallassaolevia. Älkää olko tyhmiä ja menkö tuohon asiaan.
- Miksi luopuisin
EEEsHAU kirjoitti:
niin saatte paremman ja moraalisemman elämän.
rakkaudesta ?
- Usko on Jumalasta
EEEsHAU kirjoitti:
se on vaan keksitty jotta saadaan uskovaiset killtinä lampaina palvelemaan vallassaolevia. Älkää olko tyhmiä ja menkö tuohon asiaan.
ei ihmisistä. En kuulu evl.kirkkoon, enkä ole minkään seurakunnan lammas, vain Jeesuksen.
- #
ei jokainen joka san kirjoitti:
Niin kuin minäkin, sehän sulle passais Jäänaskali.
Sinulla on oma maailmasi ja elät omilla säännöilläsi, niillä ei vain ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.>>Jos sinulla on lapsi ja annat hänelle puukon käteen ja puupalan, mutta puun sijaan häm vuoleekin käteensä... Lapsi on silti hyväksytty, mutta teko ei !
Sanna Husso, pappiSinä vetoat piispa Riekkiseen ja hän on pätevämpi sanomaan kannan asiaan, kuin Jeesus ja Paavali....
Jeesuksen mukaan laki perustui kahdelle asialle. Silloin laki= Jumalan ja lähimmäisen rakastamista tai toisinpäin. Se homojen kivittäminenkin on siis Jeesuksen mukaan jompaa kumpaa. Mitä taas tulee epäkelpojen "kristittyjen" pitämiseen seurakunnassa, niin mitäs Paavali sanoikaan sellaisista?
Kun te morkkaatte lakia, niin morkkaatte samalla Jumalaanne, sillä raamatun mukaan laki tuli Jumalalta, eikä ihmiseltä. Raamatun mukaan Jeesus vahvisti tämän. Kohdassa missä Jeesus kertoi tärkeimmistä käskyistä, niin siinä ei sanottu muiden lain kohtien poistuvan, vaan matteuksen 5:17 kohdassa kerrotaan kyllä muidenkin lakien kohdan olevan tärkeitä.- body
nicander kirjoitti:
Kristillinen avioliitto ei ymmärtääkseni ole ihmisoikeuskysymys.ihmiset jotenkin taikauskoisia jos eivät pysty itse päättämään omista asioistaan.??
Lähdetään siitä että omat asiat eivät muille kuuluu, ei kirkolle eikä muille, jos ne on yhteiskunnan säätämien lakien mukaisia. - body
Jäänaskali kirjoitti:
melkoista idealismia.
Kyllä ne asiat on ihmisten asioita. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
SannaEttehän te niin edes elä...Teidän kuppikunnat hyväksyy avioerot, vaikka Jeesus ne kielsi. Te ette kunnioita Jumalaanne, vaan nostatte omat käsityksenne hänen oppinsa yläpuolelle-
- Pipliapoppoo
raamattua sananmukaisesti vaan tulkitsee sitä. Eli raamatusta ei voi suoraan lukea sen kantaa eri asioihin, vaan ne pitää kysyä kirkolta itseltään. mm. sen takia sillä on papitkin täällä vastaamassa kysymyksiin.
Siksihän noita lahkoja niin paljon maailmassa onkin, kun tuota raamattua "tulkitaan" niin monella eri tavalla.- etsi tietoa
Luettava Raamattua ja otettava selvää asioista, eikä uskoa kaikkea mitä sanotaan.
- Raamattu on
etsi tietoa kirjoitti:
Luettava Raamattua ja otettava selvää asioista, eikä uskoa kaikkea mitä sanotaan.
kaikille uudestisyntyneille ohjeeksi siitä miten tulee elää ja miten ei, ei yksin papeille.
Raamattu on kirjoitti:
kaikille uudestisyntyneille ohjeeksi siitä miten tulee elää ja miten ei, ei yksin papeille.
Minulle kyllä kelpaa kenen tahansa looginen selitys asialle. Mikäli lakia "tehdessä" on ollut Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen jokaisessa kohdassa ensisijaisesti mielessä, niin kumpaa silloin homojen kivittäminen on, Jumalan vaiko lähimmäisen rakastamista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450