Kansan Raamattuseura mainostaa KRITO –ryhmiään (KRITO = kristillinen toipuminen) sisäisellä paranemisella, toipumisella ja eheytymisellä, siis selvästi terapiaan viittaavilla nimillä.
Materiaalina näissä ryhmissä käytetään kirjaa Toiveena sisäinen paraneminen. Kyse ei kuitenkaan ole ammattitaitoisesta sielunhoidosta, psykoterapiasta tai vakavasti otettavasta terapiasta, vaan uskonnollisesta käännyttämisestä kristilliseen fundamentalismiin.
Kansan Raamattuseuran ideologian mukaan ihmisen on tehtävä ratkaisu uskonnollisen ideologian omaksumiseen, ns. neljä askelta; silloin hän paranee myös psyykkisistä ongelmistaan. Ajatus vie monenlaiseen uskonnolliseen väkivaltaan, ihmisen aiheettomaan syyllistämiseen sairaudestaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai omasta uskostaankin.
KRITOn mielestä kaikki toipuminen ja paraneminen ei ole kristillistä, vaan ”maallinen” psykiatria ja kliininen psykologia ovat ateistisia ja siksi varottavia. Tämä on selvästi kuluttajia harhaanjohtavaa mainostamista.
Harhaanjohtava KRITO
41
688
Vastaukset
Muistaakseni TEO valvoo noita asioita, ei kirkko.
- Ev. lut.
Valvooko TEO lestaadiolaisten hoitokokouksiakin? Ei, kyllä se on kirkon tehtävä. Valitettavasti valvontaa ei taida pahemmin olla, niinkuin ei Kritoakaan valvo kukaan. Jo pelkkä keskustelukin yritetään joidenkin toimesta vaijentaa tälläkin palstalla.
- huomaako palsta !!
KIRKKO KUULOLLA HALOO.
Teiltä on nyt jo monta kertaa kysytty tätä.
Miksi te sallitte ilman mitään kommenttia tämä erään nimimerkin mustamaalata kaikkea aivan hyvää toimintaa täällä jatkuvalla säännöllisellä, johdonmukaisella toiminnallaan.
Esimerkikis tämä väite KRITOSTA.
ON AIVAN VÄÄRÄ.
KRITO on kristillistä pienryhmätoimintaa, jossa ihmiset keskustelevat omista kipeistä elämänkokemuksistaa ja jakavat niitä toistensa kanssa. Siinä ei ole mitään ev.lut. nimimerkin mainitsemaa ihmeellistä salamyhkäistä ainesta.
Kritoa järjestävät hyvin monet erilaiset seurakunnat. Mm. yksittäiset ev.lut. seurakunnat. - L.M
Tutustunut Krito-toimintaan ja käynyt läpi tuollaisen ryhmän. Ryhmän olen käynyt ev.lut kirkon järjestämänä, enkä ole edes tietoinen mistään muusta taustajärjestäjästä. Tietosi on nyt hyvin pitkälle väärää.
Krito on pienryhmätoimintaa, jossa tarkoitus on pienissä ryhmissä jakaa elämässä koettuja erilaisia kipeitäkin asioita. Toiminnan tarkoitus ei ole olla varsinaisesti hoitavaa tai terapeuttista. Yksinkertaisesti vain väline, avain tai kanava ihmiselle omien kipeidenkin elämänkokemustensa jakamiseen toisen ihmisen kanssa.
Krito- toiminta perustuu kristillisen uskon maailmankuvaan, mutta siihen ei kuulu millään tavalla mainitsemasi uskoon käännyttäminen. Tuolta osin olet aivan väärillä jäljillä.
Ryhmiin voi osallistua aivan hyvin ilman omaa uskoaankin, mikäli kristillinen maailmankuva ei muutoin häiritse.
Ryhmissä ihmiset puhuivat kyllä uskostaan. Monesti siinä koetuista kipeistä asioista juurikin. Ryhmien lopuksi aina rukoillaan ja tuodaan kerrotut asiat Jumalan eteen.Pienryhmissä on aina joku vastaava vetäjä, joka ohjailee keskustelua tarvittaessa, mutta mitään terapeuttista tai hoitavaa tai varsinaista neuvovaa ei ole tarkoituskaan olla mukana. Jokainen käsittelee tavallaan itse omaa elämäänsä.
Mitä painostamista tälläisessä toiminnassa mielestäsi on.
Ihmiset etsivät kirkosta juuri pienryhmätoimintaa. Paikkoja, missä voisivat asioitaan jakaa. Krito on yksi tapa vastata tälläiseen.- Ev. lut.
Krito ei ole kirkon omaa toimintaa, jota mm. kirkon perheasiainneuvottelukeskukset tarjoavat ammattitaitoisine työntekijöineen, vaan evankelioimisliikkeen omaa työtä, samaan tapaan kuin lestaadiolaisten hoitokokouksetkin.
Uskontojen uhrien palstalla on keskusteltu Kritosta enemmänkin. Aivan ongelmatonta se ei ole ollut. Mitä tämä "kristillisen uskon maailmankuva" Kritossa mielestäsi on? - häirikköuskis
Ev. lut. kirjoitti:
Krito ei ole kirkon omaa toimintaa, jota mm. kirkon perheasiainneuvottelukeskukset tarjoavat ammattitaitoisine työntekijöineen, vaan evankelioimisliikkeen omaa työtä, samaan tapaan kuin lestaadiolaisten hoitokokouksetkin.
Uskontojen uhrien palstalla on keskusteltu Kritosta enemmänkin. Aivan ongelmatonta se ei ole ollut. Mitä tämä "kristillisen uskon maailmankuva" Kritossa mielestäsi on?vaikka et tiedä asiasta yhtään mitään.
Eikö sinulle ole tullut mieleen pohtia , olisiko itselläsi jotain vialla, kun kuukaudesta toiseen jankutat jankuttamasta päästyä virttäsi , johon kaikki muut ovat jo korvia myöten kyllästyneet .
Kenelle tavalliselle ihmiselle on hyötyä istua puoli tuntia jonkun psykologin kanssa nenäkkäin kun ei ole sellaista keskusteltavaa. Sekoitat vertaisryhmän ja psykiatrisen avun.- Mainitsemasi kirkon toimielin on hyvä niille , joilla on akuutti kriisi , en minä sitä väheksy.- Krito ei ole oikea juttu henkilölle , jolla on akuutti kriisi elämässä tai psyykkisiä pahoja ongelmia , silloin neuvotaan vastuullisesti kääntymään yhteiskunnan ammattiavun piiriin. Se ei ole jakoa hyviin ja huonoihin , vaan kriisissä oleva ihminen tarvitsee lääketieteellistä apua mitä ei tietenkään mistään vertaisryhmästä voi saada.
Miksi ihmeessä ihmisillä ei saisi olla kohtaamisen paikkoja , nykymaailman yksinäisyydessä ei ole helppo löytää luotettavaa seuraa , jossa jutella oman arkensa kompastuskivistä. Kritossa kaikki ovat vertaisia , ohjaajakin on ryhmäläisten vertainen , ei mikään opettaja tai johtaja. Niin monessa ryhmässä kuin olenkin ollut , koskaan ei ole tullut yhtään asiaa mistä on puhuttu , muualla vastaan, ei ole tarvinnut katua avomielisyyttään.
Ryhmän lopuksi halukkailla on ollut mahdollisuus kirjoittaa lapulle toivomansa rukousaiheen , jonka toinen ryhmäläinen lukee siihen mitään lisäämättä , en ymmärrä mitä mystistä siinä olisi . Muu aika on jaettu osanottajien kesken , kukin puhuu haluamastaan asiasta sen verran kuin tahtoo , kukaan ei kysele , ei keskeytä eikä kommentoi millään tavalla . Puhua saa vain omalla vuorolla ja vain omasta asiasta. Tuntuu ihmeen helpottavalta sanoa se mitä sydämellä on kun tuntee vain toisten hiljaisen myötätunnon . Uskomista ei käsitellä millään tavoin. Kokoontumisen jälkeen ei jäädä keskustelemaan.
Tiedän että vastaat minulle samalla liturgialla kuin tähänkin asti , että olen Kriton ja KRSn aivopesemä fundamentalisti , joten anna tulla vaan . Minut kyllä tunnetaan palstalla. Mietitkö koskaan mitä tämä kuukausien jahtaaminen on tehnyt uskottavuudellesi??
Sinulla on ollut hyviäkin keskustelunaiheita . Eikö olisi jo aika heittää kaunaisuus menneisyyteen ja alkaa terveeltä pohjalta . Kukaan ei ole sinua tai ketään ajamassa pois , päinvastoin . - ristitty
Ev. lut. kirjoitti:
Krito ei ole kirkon omaa toimintaa, jota mm. kirkon perheasiainneuvottelukeskukset tarjoavat ammattitaitoisine työntekijöineen, vaan evankelioimisliikkeen omaa työtä, samaan tapaan kuin lestaadiolaisten hoitokokouksetkin.
Uskontojen uhrien palstalla on keskusteltu Kritosta enemmänkin. Aivan ongelmatonta se ei ole ollut. Mitä tämä "kristillisen uskon maailmankuva" Kritossa mielestäsi on?Nimim. Ev.lut. on väärässä joko tietämättään tai asenteelisuutensa vuoksi..
Itse vedän vapaaehtoisena tietyn tyyppistä Krito- ryhmää, jonka jäsenet ovat pääasiassa vanhuksia tai lähellä vanhuutta olevia, miten se sitten määritelläänkään. Se on tiivis pienryhmä, jonka jäsenet ovat uskollisesti mukana. Meillä on myös tapana kerätä kahviraha, joka menee kunakin vuonna sovittuun kohteeseen. Kahvit ja pullat leivomme kukin vuorollaan. Muutamia jäseniä on saatettu jo tuonilmaisiin, rakkaudella muistaen.
Aiheena on usein ikääntyminen, nykyinen elo vaivoineen ja iloineen, mennet vuodet ja niiden muistot, kipeät ja kepeät asiat eli kaiken kaikkiaan kovasti inhimillistä elämää. Kertaakaan kukaan ei ole evankelioinut ellei nyt alku- ja loppuhartautta ja virsiä sellaiseksi lueta.
Kritosta saa kyllä vinkkejä ja työkaluja näihin kokoontumisiin, tapoja lähestyä ihmisen arkea ja muistoja, mutta saa niitä muualtakin lisäksi. Minulla on koulutus kirkon virkaan, vaikka en siinä tällä hetkellä toimikaan. Lisäksi m,inulla on neuropsykiatrisen valmentajan koulutus sekä koulutusta ja toiminnallista kokemusta niin nuorten, aikuisten kuin kehitysvammaisten kuin lastensuojelunkin alalla, joten monessa olen kannuksia saanut, hyviä kokemuksia ja valmiuksia kohdata ihminen aidoimmillaan.
Kirkossa on monenlaisia pienryhmiä, joita ei kai liikaa mainosteta. Niiden tarkoitus on toimia yhteisöllisenä tukena ihmisille, olla paikka kohdata Jumalansa ja lähimmäisensä, keskustella aidosti turvallisessa ilmapiirissä itseään askarruttavista asioista. Kriton tyyppiset ryhmät ovat todella hyvää normaalia seurakuntatoimintaa ihmisten omilla ehdoilla. Monesti nämä ryhmät ovat kovasti sulkeutuneita, koska monet ovat pitkäaikaisia jäseniä ja osaavat olla avoimia, toisiaan tukevia ja rohkeita tarttumaan vaikeaankin asiaan. Monet uudet jäsenet eivät ensin koe tällaista toimintaa "omakseen", koska eivät ole sellaiseen tottuneet.
Toisaalta on hyvä että ev.lutin kaltaiset kirjoittajat ottavat esille mieltään askarruttavia asioita. Siinäpä on hyvä sitten valottaa mitä kirkon toiminta todellisuudessa on. Tuskinpa nämä kirjoitukset silti "asennevammaa" poistaa, mutta muut lukijat voivat saada hyviä vinkkejä ja oikeata tietoa toiminnasta. - Ev. lut.
ristitty kirjoitti:
Nimim. Ev.lut. on väärässä joko tietämättään tai asenteelisuutensa vuoksi..
Itse vedän vapaaehtoisena tietyn tyyppistä Krito- ryhmää, jonka jäsenet ovat pääasiassa vanhuksia tai lähellä vanhuutta olevia, miten se sitten määritelläänkään. Se on tiivis pienryhmä, jonka jäsenet ovat uskollisesti mukana. Meillä on myös tapana kerätä kahviraha, joka menee kunakin vuonna sovittuun kohteeseen. Kahvit ja pullat leivomme kukin vuorollaan. Muutamia jäseniä on saatettu jo tuonilmaisiin, rakkaudella muistaen.
Aiheena on usein ikääntyminen, nykyinen elo vaivoineen ja iloineen, mennet vuodet ja niiden muistot, kipeät ja kepeät asiat eli kaiken kaikkiaan kovasti inhimillistä elämää. Kertaakaan kukaan ei ole evankelioinut ellei nyt alku- ja loppuhartautta ja virsiä sellaiseksi lueta.
Kritosta saa kyllä vinkkejä ja työkaluja näihin kokoontumisiin, tapoja lähestyä ihmisen arkea ja muistoja, mutta saa niitä muualtakin lisäksi. Minulla on koulutus kirkon virkaan, vaikka en siinä tällä hetkellä toimikaan. Lisäksi m,inulla on neuropsykiatrisen valmentajan koulutus sekä koulutusta ja toiminnallista kokemusta niin nuorten, aikuisten kuin kehitysvammaisten kuin lastensuojelunkin alalla, joten monessa olen kannuksia saanut, hyviä kokemuksia ja valmiuksia kohdata ihminen aidoimmillaan.
Kirkossa on monenlaisia pienryhmiä, joita ei kai liikaa mainosteta. Niiden tarkoitus on toimia yhteisöllisenä tukena ihmisille, olla paikka kohdata Jumalansa ja lähimmäisensä, keskustella aidosti turvallisessa ilmapiirissä itseään askarruttavista asioista. Kriton tyyppiset ryhmät ovat todella hyvää normaalia seurakuntatoimintaa ihmisten omilla ehdoilla. Monesti nämä ryhmät ovat kovasti sulkeutuneita, koska monet ovat pitkäaikaisia jäseniä ja osaavat olla avoimia, toisiaan tukevia ja rohkeita tarttumaan vaikeaankin asiaan. Monet uudet jäsenet eivät ensin koe tällaista toimintaa "omakseen", koska eivät ole sellaiseen tottuneet.
Toisaalta on hyvä että ev.lutin kaltaiset kirjoittajat ottavat esille mieltään askarruttavia asioita. Siinäpä on hyvä sitten valottaa mitä kirkon toiminta todellisuudessa on. Tuskinpa nämä kirjoitukset silti "asennevammaa" poistaa, mutta muut lukijat voivat saada hyviä vinkkejä ja oikeata tietoa toiminnasta.Toit esille oman näkemyksesi ja kokemuksesi asiasta, mutta jos olet vähänkin perehtynyt mielenterveystyöhön tietänet ettei se suinkaa tee tyhjäksi toisen ihmisen ehkä aivan vastakkaista kokemusta.
Kirjoituksesi oli sinun näkemyksesi, eikä edusta koko kirkon toimintaa todellisuudessa vaikka haluaisit sen sellaisena nähdä. Kirjoituksesi kuvastaa kyllä hyvin Kansan Raamattuseuran sisäpiirijäsenen näkemystä mm. Kritosta.
Puhut "asennevammasta" kun joku on eri mieltä kanssasi. Ei se anna kovin hyvää kuvaa sinusta ainakaan ammattitaitoisena sielunhoitajana tai ihmissuhdeasiantuntijana. Mutta sana on vapaa tällä foorumilla ja asiaoiden saattamiseksi julkisuuteen voi poistaa pahimpia väärinkäytöksiä. - Totuutta...
ristitty kirjoitti:
Nimim. Ev.lut. on väärässä joko tietämättään tai asenteelisuutensa vuoksi..
Itse vedän vapaaehtoisena tietyn tyyppistä Krito- ryhmää, jonka jäsenet ovat pääasiassa vanhuksia tai lähellä vanhuutta olevia, miten se sitten määritelläänkään. Se on tiivis pienryhmä, jonka jäsenet ovat uskollisesti mukana. Meillä on myös tapana kerätä kahviraha, joka menee kunakin vuonna sovittuun kohteeseen. Kahvit ja pullat leivomme kukin vuorollaan. Muutamia jäseniä on saatettu jo tuonilmaisiin, rakkaudella muistaen.
Aiheena on usein ikääntyminen, nykyinen elo vaivoineen ja iloineen, mennet vuodet ja niiden muistot, kipeät ja kepeät asiat eli kaiken kaikkiaan kovasti inhimillistä elämää. Kertaakaan kukaan ei ole evankelioinut ellei nyt alku- ja loppuhartautta ja virsiä sellaiseksi lueta.
Kritosta saa kyllä vinkkejä ja työkaluja näihin kokoontumisiin, tapoja lähestyä ihmisen arkea ja muistoja, mutta saa niitä muualtakin lisäksi. Minulla on koulutus kirkon virkaan, vaikka en siinä tällä hetkellä toimikaan. Lisäksi m,inulla on neuropsykiatrisen valmentajan koulutus sekä koulutusta ja toiminnallista kokemusta niin nuorten, aikuisten kuin kehitysvammaisten kuin lastensuojelunkin alalla, joten monessa olen kannuksia saanut, hyviä kokemuksia ja valmiuksia kohdata ihminen aidoimmillaan.
Kirkossa on monenlaisia pienryhmiä, joita ei kai liikaa mainosteta. Niiden tarkoitus on toimia yhteisöllisenä tukena ihmisille, olla paikka kohdata Jumalansa ja lähimmäisensä, keskustella aidosti turvallisessa ilmapiirissä itseään askarruttavista asioista. Kriton tyyppiset ryhmät ovat todella hyvää normaalia seurakuntatoimintaa ihmisten omilla ehdoilla. Monesti nämä ryhmät ovat kovasti sulkeutuneita, koska monet ovat pitkäaikaisia jäseniä ja osaavat olla avoimia, toisiaan tukevia ja rohkeita tarttumaan vaikeaankin asiaan. Monet uudet jäsenet eivät ensin koe tällaista toimintaa "omakseen", koska eivät ole sellaiseen tottuneet.
Toisaalta on hyvä että ev.lutin kaltaiset kirjoittajat ottavat esille mieltään askarruttavia asioita. Siinäpä on hyvä sitten valottaa mitä kirkon toiminta todellisuudessa on. Tuskinpa nämä kirjoitukset silti "asennevammaa" poistaa, mutta muut lukijat voivat saada hyviä vinkkejä ja oikeata tietoa toiminnasta.Kun mnä kävin Kriton piirissä, minulle selvitettiin että jeesus parantaa ja pelastaa, eivät mitkään neuropsykiatriset ideat tai neuroosit.
- NO!
Totuutta... kirjoitti:
Kun mnä kävin Kriton piirissä, minulle selvitettiin että jeesus parantaa ja pelastaa, eivät mitkään neuropsykiatriset ideat tai neuroosit.
Ei jeesustelu ketään auta. Tiedän erään jolle jouduttiin antamaan sähköshokkeja kun hänen päänsä oli ensin sekoitettu niillä henkimaailman jeesus-jutuilla.
- Kräsäläinen
NO! kirjoitti:
Ei jeesustelu ketään auta. Tiedän erään jolle jouduttiin antamaan sähköshokkeja kun hänen päänsä oli ensin sekoitettu niillä henkimaailman jeesus-jutuilla.
Vivamossa ihmisiä tulee uskoon pyhästä hengestä ja homotkin egeytyvät jeesuksen nimessä.
Ketjuun on jo ehditty vastata kritosta. Kiitos siitä.
Kaikessa toiminnassa - seurakuntien ja eri liikkeiden - on aina muistettava kohdella ihmisiä ja heidän mahdollisia haavojaan hienovaraisesti ja rakkaudella, ei painostamalla eikä manipuloimalla. Siinä olet aivan oikeassa, että sellainen on vääryyttä. Uskon, että ammattitaitoiset krito-ryhmien vetäjät hallitsevat tämän.
pappi Sonja- Kristitty kuulolla
Kritoa mainostetaan harhaanjohtavasti jos kerran ei ole kysymys tarapian tai ammattimaisen sielunhoidon kaltaisesta toiminnasta. Sanat ”eheytyminen”, ”toipuminen” yms. viittaavat terapiaan.
Kyseessä olevaa toimintaa voisi rehellisemmin mainostaa Kansan Raamattuseuran keskustelu ja rukouspiirinä. Piireihin tulevalle olisi myös rehellisesti kerrottava kyseisen evankelioimisliikkeen idea kyllin selvästi, ennen kaikkea se millä tavalla se eroaa perinteisestä luterilaisesta kristillisyydestä. Tämä on nimittäin myös herättänyt hämmennystä luterilaisen kirkon jäsenissä. Miksi KRS yrittää ratsastaa filunkeilla konsteilla?- nicander
ihmiset keskimäärin eheytyy ja toipuu ihan noissa normaaleissa ihmiskontakteissa, kun saa jakaa taakkojaan toisen ihmisen kanssa. Eiköhän tuo KRITOKIN mene aivan tähän piikkiin.
Minusta kirkkoon pitäisi saada paljon enemmän tälläisiä erilaisia pienryhmätoimintoja, missä ihmiset voisi kohdata eri tavoin toisiaan ja Jumalaa.
Minun unelmakirkkoni varmaan koostuisi kaikenlaisista KRITOISTA ja Alfoista ja muista pienistä ryhmistä. - Ev. lut.
nicander kirjoitti:
ihmiset keskimäärin eheytyy ja toipuu ihan noissa normaaleissa ihmiskontakteissa, kun saa jakaa taakkojaan toisen ihmisen kanssa. Eiköhän tuo KRITOKIN mene aivan tähän piikkiin.
Minusta kirkkoon pitäisi saada paljon enemmän tälläisiä erilaisia pienryhmätoimintoja, missä ihmiset voisi kohdata eri tavoin toisiaan ja Jumalaa.
Minun unelmakirkkoni varmaan koostuisi kaikenlaisista KRITOISTA ja Alfoista ja muista pienistä ryhmistä.Se toiminta sinulle kaikin mokomin suotakoon. Niin, ihminen eheytyy "normaaleissa ihmiskontakteissa". Krito ei edusta sitä normaaliutta.
- voi jeee
Ev. lut. kirjoitti:
Se toiminta sinulle kaikin mokomin suotakoon. Niin, ihminen eheytyy "normaaleissa ihmiskontakteissa". Krito ei edusta sitä normaaliutta.
pitäski vähän eheytyy näistä pakkoneurooseistasi.
- estheri
ihana, ainakin meidän porukalla.
uskontoo oli vain pieni osa.
Riippuu vetäjistä?- ed.
isosta kokonaisuudesta.
Mistä oikeen kaivat väitteesi??? no huh. - piiriläinen
ed. kirjoitti:
isosta kokonaisuudesta.
Mistä oikeen kaivat väitteesi??? no huh.Ihan aikuisen totta.
Kyllä uskovat osaavat kokoontua hyvään ilmapiiriin toitottamatta koko ajan uskon asioita. Uskovakin on ihminen joka tarvitsee lähimmäistä, keskustella itseään koskevista asioista ja tukea toisia. Seurakunnassa voi puhua ihan oikeasti kaikesta elämään liittyvästä. Se on sitä oikeaa inhimillistä yhteisöllisyyttä. - Ev. lut.
piiriläinen kirjoitti:
Ihan aikuisen totta.
Kyllä uskovat osaavat kokoontua hyvään ilmapiiriin toitottamatta koko ajan uskon asioita. Uskovakin on ihminen joka tarvitsee lähimmäistä, keskustella itseään koskevista asioista ja tukea toisia. Seurakunnassa voi puhua ihan oikeasti kaikesta elämään liittyvästä. Se on sitä oikeaa inhimillistä yhteisöllisyyttä.Samoin ajattelevien tai ajattelemattomien "uskovien" klupi. Muiden ei kannata vaivautua. Ja niin sitä pitäisi mainostaakin, jos oltaisiin rehellisiä.
- nicander
Tunnustan aika harvoin käyväni tavallisissa sunnuntaimessuissa. Joskus käyn.
Kerran viime loppukesästä aivan toisella paikkakunnalla oli tilanne, että löysin itseni aivan ex.tempore vieraan kirkon takapenkistä kovin harvalukuisen seurakunnan jo aloitellessa. Sitten alkuosassa tapahtuikin joku aivan minun mielestäni liturginen poikkeus. Puhumaan tai sanomaan jotakin tuli vanha, jo eläkkeellä oleva pappi ( siis näin ymmärsin, että oli entinen pappi tms.) Oli joku kristillisten eläkeläisten sunnuntai tai jotain.
Tämä vanha pastori kiipesi siihen alttarin etuosan mikrofoniin ja alkoi tärisevällä äänellä puhua. Ensin hän sanoi jotain. Sitten hän aivan spontaanisti alkoi rukoilla. ( Tämän maan, kirkon ja Suomen puolesta ) Sitten hän alkoi laulaa jotakin virttä. Sitten hän taas kyynelet silmissä jatkoi puhettaan. Tätä kesti ehkä kymmenen minuuttia ja kirkko oli aivan hiirenhiljaa. Sitten hän kertoi, että on väsynyt ja ei jaksa olla loppuun asti. Toivotti siunausta, ja alkoi hiljaisin askelin kulkea alttarin poikki kohti sakastia. Täysin hiljainen kirkkokansa katsoi mykistyneenä hänen poistumistaan.
Siitä kirkkoreissusta jäi olo, että Jumala taisi nyt puhua.- nicander
ihan väärä ketju tuolle edelliselle :D
Vaihdan kohta tuonne toiseen.
- Lukija...
Aslan ry on samanlainen hihhuliporukka kuin Kritokin. Kummatkin pitäisi lailla kieltää.
- Vivamossa
Krito-ohjaajilta ei vaadita ihmissuhde eikä muitakaan opintoja. Häneltä vaaditaan ainoastaan henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, eli että hän on uskossa, kokenut uudestisyntymisen ja ottanut Jeesuksen vastaan sydämeensä.
- Vivamossa
Sanottakoon nyt sitten suoraan totuus: Kasteen armoon uskominen on tunnustettava synniksi ja otettava jeesus vastaan eli tehtävä ratkaisu. Samoin homot voivat eheytyä. Luterilainen opetus on nukuttamista synnin uneen ja se tie vie helvettiin.
- häirikköuskis
Vivamossa kirjoitti:
Sanottakoon nyt sitten suoraan totuus: Kasteen armoon uskominen on tunnustettava synniksi ja otettava jeesus vastaan eli tehtävä ratkaisu. Samoin homot voivat eheytyä. Luterilainen opetus on nukuttamista synnin uneen ja se tie vie helvettiin.
provoilevat jälleen , läpinäkyvästi kuten aina . Päälle viaton nyyhkykirjoitus , olen todella uskossa ,ääääää ....... Kaikkien näiden muka - viestien tarkoitus on selvä .Pakkomielle mistä eivät pääse eroon . Ymmärretään heitä . Eivät älyä mennä hakemaan lääkäriltä helpotusta vaivaansa.
- Ev. lut.
Vivamossa kirjoitti:
Sanottakoon nyt sitten suoraan totuus: Kasteen armoon uskominen on tunnustettava synniksi ja otettava jeesus vastaan eli tehtävä ratkaisu. Samoin homot voivat eheytyä. Luterilainen opetus on nukuttamista synnin uneen ja se tie vie helvettiin.
KRS:lla ja esim. helluntailaisilla on sama uskonoppi, jälkimmäiset ovat rehellisempiä ja sanovat sen heti suoraan. KRS:ssa sama ideologia vaikuttaa koko ajan kaikkeen liikkeen toimintaan, mutta he eivät sano sitä sanallisesti yhtä suoraan - ainakaan heti.
- Omakohtaisesti
häirikköuskis kirjoitti:
provoilevat jälleen , läpinäkyvästi kuten aina . Päälle viaton nyyhkykirjoitus , olen todella uskossa ,ääääää ....... Kaikkien näiden muka - viestien tarkoitus on selvä .Pakkomielle mistä eivät pääse eroon . Ymmärretään heitä . Eivät älyä mennä hakemaan lääkäriltä helpotusta vaivaansa.
voin kertoa, että kun tulin uskoon, niin Jumala aloitti minussa eheyttävän työnsä ja koin sisäistä
parantumista, kun kohtasin ne kipeät asiat, jotka nousivat mieleeni ja joita Jumala minussa tahtoi
eheyttää, että pääsin tasapainoon ja vapauteen niiden aiheuttamasta tuskasta ja häpeästä, kuin
syyllisyydestäkin. Kun ihminen tulee uskoon, niin ei nämä kipeät asiat heti poistu, vaan Jumala ottaa
ne erikseen hoitoonsa ja joidenkin asioiden kanssa on tarvittu pitempääkin aikaa, että ne eivät ole
enää vaikuttaneet haittaavasti elämään, ihmissuhteisiin, kuin Jumalasuhteeseen. Sielunhaavat, jotka
on seurausta niin omasta, kuin toisten ihmisten syntielämästä, jättävät sisimpään syvät haavat ja
kun itsetunto on heikko ja sisin rikkinäinen, ei ole helppoa uskoa rakastavaan Jumalaankaan.
Sisäinen eheytyminen vaatii aikaa ja Jumalan läsnäoloa ja sitämukaa, kun sisin eheytyy, pystyy
myös vastaanottamaan Jumalan rakkautta ja uskossa kasvaminen menee eteenpäin.
Kun ihminen on sisimmältään rikkinäinen ja tasapainoton, eikä pysty uskomaan Jumalan rakkauteen
itseään kohtaan, moni uskoontullut lähtee pois seurakunnasta siksi, että ei kestä ihmisen vajavuutta.
Moni olettaa, että kun tulee uskoon, niin sitten kaikki murheet ovat poissa, mutta kun näin ei käy,
vaan tulee jotain ristiriitaa tai väärinymmärrystä jonkun ihmisen tai oman Jumalasuhteen kanssa,
he loukkaantuvat ja lähtevät pois ja kun ihmisellä on jo valmiiksi pettymyksiä sisimmässään, joita
ei ole koskaan käsitellyt, vaan ne on painettu jonnekin pois vuosien varrella, niin ne nousevat esiin
näiden pettymysten myötä, eikä niitä kestetä, eikä hyväksytä ja jotkut kokevat sen jopa niin, että
ovat olleet uskonnon uhreja.
Olen ollut itsekin Krito-ryhmässä, mutta vasta sen jälkeen, kun tulin ymmärtämään sen, että Jumala
voi parantaa sisäisesti. Omien kipujen läpikäymisessä on tarpeen, että on joku henkilö, joka on ollut
pidempään uskossa ja jolla on enemmän Jumalan tuntemusta ja jonka kanssa omista asioista pystyy
luottamuksellisesti puhumaan ja niitä yhdessä rukoilemaan.
Krito-ryhmässä edetään kirjassa olevien kysymysten myötä ja niissä kohdataan sellaisia asioita, joita
ei ole ehkä koskaan muutoin kohdattu ja kun sitten jokin asia nousee mieleen ja siitä kerrotaan siellä,
mutta kukaan ei voi siihen kommentoida mitenkään, eikä sitä voi käsitellä siten, kuin olisi tarpeen.
Se ei siis sovi yksistään kenellekään sisäiseen eheytymiseen, koska sellainen voi olla pitkäänkin kestävä
jossa tarvittaisiin toista ihmistä, jonka kanssa niitä voisi avoimesti käsitellä ja niistä puhua, mutta se
voi olla sellainen tekijä, joka nostaa mieleen sellaisia asioita, joita ei ole itsessään ymmärtänyt tai ei
ole muistanut olevan ja siitä lähtee sisäisen eheytymisen prosessi, jos ne kohdataan Jumalan kanssa.
- Diak.vapaaehtoinen
Kansan Raamattuseurassa on vakavia ongelmia. Ainakin siitä päätellen kuinka paljon Sana -lehdessä mainostetaan erilaisia liikkeen järjestämiä kurssituksia tämän aiheen tiimoilta. On toipumis- ja eheytymiskursseja; puhutaan terapioista, sielunhoitokursseista ym. Kurssien vetäjinä on itseoppineita terapeutteja, rovasteja ja onpa mukaan saatu joku koulutettu psykoterapeuttikin.
Yhtä kaikki, Jeesus parantaa tavalla tai toisella kaikissa näissä – vai parantaako? Ideoita on otettu lisää AA:n kahdentoista askeleen ohjelmasta, tietysti omaa uskontoa palvelevin sovituksin. Mutta Kansan Raamattuseuran ikioma sovitus taitaa olla se neljän askeleen ohjelma, jota traktaatteina on ollut jaossa erityisesti vapaiden suuntien kirjapöydillä. Ottamalla nämä neljä askelta ihminen tulee siis ”oikeaan uskoon” ja samalla eheytyy menestyksen teologiasta tutuksi tulleella tavalla.
Vain omaan napaansa tuijottavan uskonnollisen ideologian tyrkyttäminen apua hakevalle on pahimman laatuista ihmismielen puoskarointia ja henkistä väkivaltaa. Uskomusten, uskonnollisen ideologian ymppääminen mielenterveystyöhön on osoittautunut monelle tuhoavaksi yhdistelmäksi.- 16+6
Voisitko laittaa tuon neljän askeleen ohjelman tänne esille.
- Diak.vapaaehtoinen
16+6 kirjoitti:
Voisitko laittaa tuon neljän askeleen ohjelman tänne esille.
Ole hyvä!
http://www.4laws.com/laws/downloads/FinEng4pWBw05Apr.pdf - Ev. lut.
Vuosia viidesläistä ideologiaa seuranneena tiedän että ajatus erityisestä ”kristillisestä toipumisesta” on syntynyt siitä uskosta että ”maallinen” kliininen psykologia on jumalatonta ja ateistista, aivan samaan tapaan kuin siellä uskotaan että yliopistollinen eksegetiikka (raamatunselitysoppi) ja sielunhoitokin on sitä, ja tätä puutetta paikkaamaan perustettiin aikoinaan erillinen Suomen Teologisen Instituutin (STI) nimellä kulkeva laitos, jossa annetaan näissä asioissa sitä heidän mielestään ”ainoaa oikeaa kristillistä” opetusta.
Auttamistyössä raamattufundamentalismista kuitenkin seuraa ettei toista ihmistä nähdä lähimmäisenä, vaan hän on pelkkä ideologinen käännytyskohde. Kysymyksessä on siis tilanne jossa ei nähdä toista ihmistä itseltään.Tämä näkyy mm. toisin uskovien tai uskonnottomien kohtelussa ja kyvyttömyydessä hyväksyä erilaisuutta. Kaikkein viimeksi raamattufundamentalismi sopii psyykkisistä ongelmista ja muista elämän kriiseistä kärsivien ymmärtämiseen ja auttamiseen.
Ei ole erikseen mustavalkoisesti kristillistä eheytymistä ja toipumista ja vastaavaa maallista, vaan kaikki vankkaan osaamiseen ja hyvään ammattitaitoon perustuva auttamistyö on varmasti myös kristillistä.
- Avun saanut
Krito-ryhmässä juuri tällä hetkellä saavana osapuolena olevana voin vakuuttaa asianomaiselle nimimerkille, että hänen väitteensä hengellisestä käännyttämisestä kristinuskoon on täyttä soopaa. Meiltä ei ole kysytty edes sitä, uskommeko Jumalaan vai emme. Osallistuminen ohjelmaan on täysin vapaaehtoista, mutta minun mielestäni todella paljon antavaa. Saamme avautua ja kertoa sen hetkisistä tunteistamme, menneistä epäonnistumisistamme ja onnistumisistamme, toiveistamme ja pettymyksistämme. Jokainen ryhmäläinen saa saman verran aikaa käyttää puheenvuoroaan, mikäli hän niin tahtoo. Kukaan ei saa puheenvuoroa keskeyttää eikä lausua sanaakaan sen aikana. Puheenvuoronkin jälkeen meidän tulee antaa edelliset mielipiteet olla rauhassa. Olemme nyt ohjelman puolivälissä, ja koko meidän pienryhmämme on kuulemani perusteella sitä mieltä, että mukaan todella kannatti tulla. Joten sinä Krito-työtä kritisoiva, tule itse mukaan niin saat selvää, onko väitteissäsi perää!
- häirikköuskis
Tuo oli aikoinaan minunkin spontaani reaktio kun silmät ymmyrkäisinä luin selviä valheita ja provoja kritosta . Kokemuksesta voin sanoa,että provoihin ei kannata vastata eikä tarvitsekaan , koska krito on niin laajasti tunnettu vertaisryhmämuoto ja koettu ihmisten arkea tukevaksi . Kritossahan kaikki tunteet ja kokemukset saavat olla henkilölle totta ja luvallisia, myös se , että erilaisina ihmisinä jokainen ei koe hyötyvänsä kritosta . Hyvä että ilmaisee asian , myös julkisesti, ja voi etsiä paremmin tarpeitaan vastaavaa työmuotoa.
Minä nykyään vain hymähdän säälivästi provoiluille , olipa nimimerkki mikä tahansa. Odottelen alkavaksi kritoa lähistölle , olisi taas PARANTAVAA mietiskellä elämänsä mutkia ja varjopaikkoja toisten vertaisten kanssa. Eli- Ei täällä ole sankareita , hävinneitä on niin monta , - jne miten siinä yhdessä laulussa osuvasti sanotaankaan.
Viisas se , jolla on nöyryyttä myöntää oma vajavaisuutensa itselleen ja elämälle. Sitä kautta löytyy lopulta ilo ja ymmärtää myös lähimmäisten vajavaisuutta . Ajattelu avartuu monella tavalla. Toki sitä voi avartaa monessa muussakin kohteessa. Pääasia että itsekukin löytäisi sen itselleen sopivan omaa elämää vahvistavan asian , ei sen tarvitse olla edes uskon kanssa missään tekemisissä.- ???
Eikö näitä viidennen herätysliikkeen touhuja saisi arvostella? Vainko myönteisistä asioista saa kirjoittaa? Totuus on myös se että moni on kokenut Kansan Raamattuseuran uskonnollisuuden persoonallisuuttaan hajottavaksi. Se on aivan yhtä totta kuin sinunkin myönteiset kokemukset ao. liikkeestä.
Minusta on hyvä että erilaisia kokemuksia tuodaan tälläkin palstalla esiin. Kyseisen uskonliikkeen ideologiaa olisi hyvä tuntea jos aikoo hakeutua niihin piireihin. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Vai kuvitteletko että vain sinun kokemuksesi on ainoa oikea? Sellainen ajattelu on fundamentalismia. - Kaiken kokenut
??? kirjoitti:
Eikö näitä viidennen herätysliikkeen touhuja saisi arvostella? Vainko myönteisistä asioista saa kirjoittaa? Totuus on myös se että moni on kokenut Kansan Raamattuseuran uskonnollisuuden persoonallisuuttaan hajottavaksi. Se on aivan yhtä totta kuin sinunkin myönteiset kokemukset ao. liikkeestä.
Minusta on hyvä että erilaisia kokemuksia tuodaan tälläkin palstalla esiin. Kyseisen uskonliikkeen ideologiaa olisi hyvä tuntea jos aikoo hakeutua niihin piireihin. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Vai kuvitteletko että vain sinun kokemuksesi on ainoa oikea? Sellainen ajattelu on fundamentalismia.Kyllä uskonnollisten liikkeiden toimintaan vaikuttaa paljon se mikä on sen ideologia. Tämä koskee myös kaikkea ihmissuhdetyötä ja terapian kaltaisia ryhmiä. Siksi olisi tärkeää tietää mikä ideologia ja uskonnollinen näkemys on liikkeen taustalla.
- häirikköuskis
??? kirjoitti:
Eikö näitä viidennen herätysliikkeen touhuja saisi arvostella? Vainko myönteisistä asioista saa kirjoittaa? Totuus on myös se että moni on kokenut Kansan Raamattuseuran uskonnollisuuden persoonallisuuttaan hajottavaksi. Se on aivan yhtä totta kuin sinunkin myönteiset kokemukset ao. liikkeestä.
Minusta on hyvä että erilaisia kokemuksia tuodaan tälläkin palstalla esiin. Kyseisen uskonliikkeen ideologiaa olisi hyvä tuntea jos aikoo hakeutua niihin piireihin. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Vai kuvitteletko että vain sinun kokemuksesi on ainoa oikea? Sellainen ajattelu on fundamentalismia.kellekähän vastasit?? Jos mulle,niin et ole lukenut viestejäni kovin tarkkaan . Tottakai kaikkea saa kritisoida , jos on aihetta. Kannatan lämpimästi asiallista ja asiantuntevaa kritiikkiä.
asiallinen kritiikki on vain hyödyksi käsiteltävälle aiheelle.
Kritoa ei kuitenkaan ole palstalla sallittu arvioida myönteisesti,vaan kaikki myönteinen palaute leimataan mainostamiseksi ja positiiviset kirjoitukset leimataan jonkun liikkeen kannattamiseksi. Tällainen asenne kertoo paljon arvostelijoista ja heidän motiiveistaan. Etenkin kun "kritiikki" jatkuu jankkaamisena kuukaudesta toiseen , myös nimeltä mainittujen henkilöiden ala-arvoisena herjaamisena..
Myönteisen kritiikin esittäjä leimataan fundamentalistiksi , ja jonkin liikkeen äänitorveksi , kuten minulle tehdään tatkuvasti,vaikka en kuulu mihinkään liikkeeseen enkä kannata mitään erityistä suuntausta.
Sinänsä en välitä enää vastata haukkumisiin , mutta kirjoituksesi oli niin asiallinen ja rauhallinen , että tahdon arvostaa sitä vastaamalla. Kritiikin ja haukkumisen eron olet hienosti oivaltanut. Tällaiseen rakentavaan palautteeseen on ilo vastata.
Mulle oli vieras käsite herätysliike ja kuinka monta niitä on, ennen kuin tällä palstalla heräsin hirmuiseen kiistaan lukumääristä. Monesko esim. körttiläisyys on ja onko sillä asialla väliä?? koko herätysliikeajatus on mulle yhdentekevä , mionun puolestani nukkukoot ihmiset niin kauan kuin haluavat , uni on kuin rahaa pankkiin laittaisi,sanoi vanha vaarini aikoinaan.
Tällaisista lukuasioista on naurettavaa kiistellä, kun ketjun sisältö ei edes käsittele sitä, mutta kaikki eivät osaa pysyä käsiteltävässä aiheessa , vaan tuovat keskusteluun vanhat kaunansa. Krito tai muu kasvuryhmä tekisi heille hyvää,jos olisivat valmiita kasvamaan persoonina noiden kaunojensa yli. Pelokkuus omien luutuneiden asenteiden kaatumisesta kuitenkin on iso este persoonan kehittymiselle ja heikko itsetunto on suuri avartumisen este. Vahinko heille.
. - häirikköuskis
häirikköuskis kirjoitti:
kellekähän vastasit?? Jos mulle,niin et ole lukenut viestejäni kovin tarkkaan . Tottakai kaikkea saa kritisoida , jos on aihetta. Kannatan lämpimästi asiallista ja asiantuntevaa kritiikkiä.
asiallinen kritiikki on vain hyödyksi käsiteltävälle aiheelle.
Kritoa ei kuitenkaan ole palstalla sallittu arvioida myönteisesti,vaan kaikki myönteinen palaute leimataan mainostamiseksi ja positiiviset kirjoitukset leimataan jonkun liikkeen kannattamiseksi. Tällainen asenne kertoo paljon arvostelijoista ja heidän motiiveistaan. Etenkin kun "kritiikki" jatkuu jankkaamisena kuukaudesta toiseen , myös nimeltä mainittujen henkilöiden ala-arvoisena herjaamisena..
Myönteisen kritiikin esittäjä leimataan fundamentalistiksi , ja jonkin liikkeen äänitorveksi , kuten minulle tehdään tatkuvasti,vaikka en kuulu mihinkään liikkeeseen enkä kannata mitään erityistä suuntausta.
Sinänsä en välitä enää vastata haukkumisiin , mutta kirjoituksesi oli niin asiallinen ja rauhallinen , että tahdon arvostaa sitä vastaamalla. Kritiikin ja haukkumisen eron olet hienosti oivaltanut. Tällaiseen rakentavaan palautteeseen on ilo vastata.
Mulle oli vieras käsite herätysliike ja kuinka monta niitä on, ennen kuin tällä palstalla heräsin hirmuiseen kiistaan lukumääristä. Monesko esim. körttiläisyys on ja onko sillä asialla väliä?? koko herätysliikeajatus on mulle yhdentekevä , mionun puolestani nukkukoot ihmiset niin kauan kuin haluavat , uni on kuin rahaa pankkiin laittaisi,sanoi vanha vaarini aikoinaan.
Tällaisista lukuasioista on naurettavaa kiistellä, kun ketjun sisältö ei edes käsittele sitä, mutta kaikki eivät osaa pysyä käsiteltävässä aiheessa , vaan tuovat keskusteluun vanhat kaunansa. Krito tai muu kasvuryhmä tekisi heille hyvää,jos olisivat valmiita kasvamaan persoonina noiden kaunojensa yli. Pelokkuus omien luutuneiden asenteiden kaatumisesta kuitenkin on iso este persoonan kehittymiselle ja heikko itsetunto on suuri avartumisen este. Vahinko heille.
.vielä haluan kumota evlutin virheellisen väitten, että kritoajatus muka väheksyisi kliinistä psykologiaa ja lääketieteellistä psykologiaa. Miten niin , kun kritoajatus nojautuu nimenomaan tietoon ihmisen psyykkisen hyvinvoinnin tutkimuksesta ja havainnoista,ollen silti vertaisryhmä . Evlut haluaa väkisin vääntää omaa käännytystyötään kritoon.
Vertaistuki ei voi eikä saa olla vaihtoehto psyykkiselle hoidolle,silloin kun henkilö tarvitsee lääketiedettä tilanteeseensa . Tällaiset henkilöt neuvotaankin ottamaan yhteyttä viralliseen hoitavaan tahoon. Evlut sekoittaa jatkuvasti käsitteitä ja perustaa kritiikkinsä tähän sekoittamiseen. Sellainen ei ole asiallista kritiikkiä vaan kaunaista mustamaalausta , omien hämärien tarkoitusperien saavuttamiseksi.
- Ev. lut.
Olen kyllä hyvin perillä Kriton toiminnasta mukana olleena. Kriton toiminta perustuu Krs:n uskonnolliseen ideologiaan mikä on tässäkin ketjussa hyvin osoitettu.
Siinä ei tietystikään ole mitään pahaa. Kriton mainostaminen terapiaan viittaavilla termeillä (toipuminen, eheytyminen) sen sijaan on.- A-teisti
Uskolla ja uskonnolla ”parantaminen” on puoskarointia ja ihmisten pettämistä tehtiinpä sitä vaikka Jeesuksen nimessä.
- Sanoo hän
jolla itsellä ei ole uskoa Jeesukseen, eikä Hänen tuntemustaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 511122
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471121Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo79899Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45844Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55808Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54750Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32672