Olisi mukava tietää ketkä palstalle kirjoittelevat. Viesteistä ei aina saa selville onko kirjoittaja Jehovan todistaja tai entinen sellainen. Jos nyt oletetaan että palstalle kirjoittelevat pääsääntöisesti nämä kaksi ihmisryhmää.
Viestejä olisi tietyllä tavalla helpompi lukea tai ymmärtää, kun tietää mitä vakaumusta (tai sellaisen puutetta) kirjoittaja tunnustaa.
Kaikki palstalle enemmän kirjoittelevat, kerro mitä vakaumusta edustat? Jos haluat pysyä tietyllä tavalla anonyyminä, niin voisiko kukin näistäkin vastata kuitenkin tähän vain yksinkertaisesti "en halua kertoa" tai vastaavaa.
Helel, diovmorf, t-i-u-k-u, pullea, Rintti, koo.koo, muut anonyymit, myös sinä savvoo (vai mitä tuo nyt on, anteeksi yleissivistyksen puutteeni) puhuva, ja sinä kuka laitat paljon ;D-hymiöitä, Repe-Pekka ja muut?
Itse olen entinen Jehovan todistaja. Olen ollut vuosikymmeniä Jehovan todistajana, ja nyt muotoilen elämännäkemystäni uudelleen.
Kirjoittajien esittely
29
442
Vastaukset
- salaisuus?
Sama kerho...
- GuardianAngel123
"salaisuus?"
Kirjoitit esittelyssäsi sen verran vähän tekstiä että en onnistunut tekemään sen pohjalta profilointia :D - Tosi salaisuus ?
Täyttä asiaa.
- GuardianAngel123
Tälläkin hetkellä on palstalla aktiivista keskustelua. Ihmiset, käykää esittelemässä itsenne!
Olen entinen Jehovan todistaja.
Minua ei kasvatettu Jt-perheessä, vaan hurahdin tuohon oppiin nuorella aikuisiällä. Kymmenisen vuotta myöhemmin erosin järjestöstä saatuani selville yhtä ja toista järjestön johtajien toiminnasta sekä oppien perusteista; se ei todellakaan sopinut yhteen sen kuvan kanssa, joka minulle oli tuosta "Jumalan järjestöstä" alun alkaen markkinoitu ja jota olin pitänyt totuutena. Järjestöstä eroamistani edelsi noin vuoden mittainen asioiden aktiivinen tutkiminen ja selvitteleminen.
Tällä hetkellä minua kuvaavat ainakin termit "uskonnoton" ja "Elämän opiskelija".- GuardianAngel123
että näin
- suomiea,kiitos
Mitä tarkoittaa "from void" ?
- utelijas tawis
Mitä tarkoittaa "from void" ?
- GuardianAngel123
SENKIN LYMYILEVÄT LUIKURIT!!!
- Eski.
Enkeli! Onko hyvä päivä tänään?
- DevilCBA
Minä täältä terve!
Mikäs se sinun nimesi ja statuksesi mahtaa olla? Kerro siitä, ihan rohkeasti vain! Ei me naureta sinulle, vaikka joku täällä vähän tirskuisikin...
Taidat olla samanlainen viisasteleva ex-uskovainen "muka-ateisti" kuin esim. tuo uudesti syntynyt diovmorf...
Kerro samalla siinä viisastellessasi seuraava 7-oikein lottorivi.
ÄLÄKÄ HUUDA ÄÄLIÖ!
- maenpaa on daalla
Hannelotta mustikkataivaasta moi.
Leikin olevani opiskelija ja roikun todistajaporukan liepeillä, mutten koskaan ole ollut oikea todistaja.
Ne vaan kiinnostaa mua sairaan paljon... ;) - susiturkki ?
KYL MÄÄ SUNT TUNNEN
Ketä sun on käskeny
kisko kettupuvun päälles
ko olet nii sulone sisält?
Vetoketjus on seljäst jumis
etkä anna mun autta.
Leikkan sala reijän kylkke
ja kopeloitten käpälä hiuka.
Mää tiäsin!
Siäl o silusilkkine siasaparo
ja ystävälline märkä kärsä.
Ei mikkä laki kiällä
petoeläint esittämäst
mut sit ei auta surra
kui ei kukka uskal
ilma susiturkki puhutel.
-Heli Laaksonen / Peippo vei
Suden nahkoissa on täällä pulleita porsaita ja ex-lampaita ,heh-heeh..... - +
Olen Jeesukseen uskova uudestisyntynyt kristitty.
En ole koskaan ollut Jehovan todistaja.
Paavalia lainaten:
Minä olen päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.- 1. Kor 2:6
1 Ja niinpä kun minä tulin teidän luoksenne, veljet, en tullut julistamaan teille Jumalan pyhää salaisuutta mennen puheessa tai viisaudessa liiallisuuksiin.
2 Sillä päätin, etten tunne teidän keskuudessanne mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet paaluun pantuna.
3 Ja minä tulin luoksenne heikkoudessa ja pelossa ja kovasti vavisten,
4 enkä esittänyt puhettani enkä sitä, mitä saarnasin, suostuttelevin viisauden sanoin, vaan hengen ja voiman osoituksin,
5 jotta uskonne ei olisi ihmisten viisaudessa, vaan Jumalan voimassa.
http://watchtower.org/fi/raamattu/1co/chapter_002.htm - +
1. Kor 2:6 kirjoitti:
1 Ja niinpä kun minä tulin teidän luoksenne, veljet, en tullut julistamaan teille Jumalan pyhää salaisuutta mennen puheessa tai viisaudessa liiallisuuksiin.
2 Sillä päätin, etten tunne teidän keskuudessanne mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet paaluun pantuna.
3 Ja minä tulin luoksenne heikkoudessa ja pelossa ja kovasti vavisten,
4 enkä esittänyt puhettani enkä sitä, mitä saarnasin, suostuttelevin viisauden sanoin, vaan hengen ja voiman osoituksin,
5 jotta uskonne ei olisi ihmisten viisaudessa, vaan Jumalan voimassa.
http://watchtower.org/fi/raamattu/1co/chapter_002.htmUuden Testamentin eli koineen kreikassa pystysuuntainen paalu ilmaistaan sanalla skolops, kun taas stauros tarkoittaa tarkoittaa koineen kreikassa nimenomaan ristinpuuta, joskin sitten myös laajemmin puuta ihan samalla tavalla kuin suomenkielessä eli mitä tahansa puuta kasvina tai materiaalina.
Raamatussa on monia kerrottu monia asioita, jotka vahvistavat sen, että Herrani naulittiin nimenomaan ristinpuuhun. Ja Hänellä on edelleen naulojen jäljet käsisään ikuisena todistuksena siitä, että Hän on kärsinyt minulle kuuluvan rangaistuksen, että Hänet runneltiin minun pahain tekojeni tähden. - evl.fi/raamattu/1933
+ kirjoitti:
Uuden Testamentin eli koineen kreikassa pystysuuntainen paalu ilmaistaan sanalla skolops, kun taas stauros tarkoittaa tarkoittaa koineen kreikassa nimenomaan ristinpuuta, joskin sitten myös laajemmin puuta ihan samalla tavalla kuin suomenkielessä eli mitä tahansa puuta kasvina tai materiaalina.
Raamatussa on monia kerrottu monia asioita, jotka vahvistavat sen, että Herrani naulittiin nimenomaan ristinpuuhun. Ja Hänellä on edelleen naulojen jäljet käsisään ikuisena todistuksena siitä, että Hän on kärsinyt minulle kuuluvan rangaistuksen, että Hänet runneltiin minun pahain tekojeni tähden.KIRKKORAAMATTU/stauros/ksylon ?
5C ”Kidutuspaalu”
Kreik. σταυρός (stau‧ros′); lat. crux
Sanaa ”kidutuspaalu” käytetään Mt 27:40:ssä Jeesuksen Golgatalla eli Pääkallonpaikalla tapahtuneen teloituksen yhteydessä.
Ei ole mitään todisteita siitä, että kreikan kielen sana stau‧ros′ olisi tässä tarkoittanut sellaista ristiä, jota pakanat käyttivät uskonnollisena symbolina monia vuosisatoja ennen Kristusta.
Klassisessa kreikassa sana stau‧ros′ tarkoitti ainoastaan pystysuoraa paalua, jota käytettiin esimerkiksi perustuksen tekemiseen.
Verbi stau‧ro′ō merkitsi aitaamista paaluilla, paaluvarustuksen tai paaluaidan rakentamista. Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten henkeytetyt kirjoittajat kirjoittivat yleiskreikaksi (koi‧nē′) ja käyttivät sanaa stau‧ros′ merkitsemään samaa kuin klassisessakin kreikassa,
nimittäin yksinkertaista paalua, jossa ei ollut minkäänlaista poikkipuuta minkäänlaisessa kulmassa.
Tätä vastaan ei ole mitään todisteita
. Apostolit Pietari ja Paavali käyttävät myös sanaa ksy′lon siitä kidutusvälineestä, johon Jeesus naulattiin,
ja tämä osoittaa, että se oli pystysuora paalu,
jossa ei ollut poikkipuuta, sillä sitä ksy′lon tässä erikoismerkityksessä tarkoittaa (Ap 5:30; 10:39; 13:29; Ga 3:13; 1Pi 2:24)
. LXX käyttää sanaa ksy′lon Esr 6:11:ssä (2 Esdras 6:11),
ja siitä puhutaan siinä paaluna, johon lainrikkoja oli määrä ripustaa,
samoin kuin Ap 5:30; 10:39:ssä.
Rbi8 5C "Kidutuspaalu"/Vt-julkaisu
ev.luterilainen KIRKKORAAMATTU
Esra 6:11;
11. Ja minä annan käskyn, että kuka ikinä rikkoo tämän määräyksen, hänen talostaan revittäköön hirsi, ja hänet ripustettakoon ja naulittakoon siihen, ja hänen talostaan tehtäköön siitä syystä soraläjä.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Esra.6.html
Apt. 5:30,;
30. Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ap.t.5.html
Apt.10:39:
39. Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
40. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ap.t.10.html - Tammus=RISTI
evl.fi/raamattu/1933 kirjoitti:
KIRKKORAAMATTU/stauros/ksylon ?
5C ”Kidutuspaalu”
Kreik. σταυρός (stau‧ros′); lat. crux
Sanaa ”kidutuspaalu” käytetään Mt 27:40:ssä Jeesuksen Golgatalla eli Pääkallonpaikalla tapahtuneen teloituksen yhteydessä.
Ei ole mitään todisteita siitä, että kreikan kielen sana stau‧ros′ olisi tässä tarkoittanut sellaista ristiä, jota pakanat käyttivät uskonnollisena symbolina monia vuosisatoja ennen Kristusta.
Klassisessa kreikassa sana stau‧ros′ tarkoitti ainoastaan pystysuoraa paalua, jota käytettiin esimerkiksi perustuksen tekemiseen.
Verbi stau‧ro′ō merkitsi aitaamista paaluilla, paaluvarustuksen tai paaluaidan rakentamista. Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten henkeytetyt kirjoittajat kirjoittivat yleiskreikaksi (koi‧nē′) ja käyttivät sanaa stau‧ros′ merkitsemään samaa kuin klassisessakin kreikassa,
nimittäin yksinkertaista paalua, jossa ei ollut minkäänlaista poikkipuuta minkäänlaisessa kulmassa.
Tätä vastaan ei ole mitään todisteita
. Apostolit Pietari ja Paavali käyttävät myös sanaa ksy′lon siitä kidutusvälineestä, johon Jeesus naulattiin,
ja tämä osoittaa, että se oli pystysuora paalu,
jossa ei ollut poikkipuuta, sillä sitä ksy′lon tässä erikoismerkityksessä tarkoittaa (Ap 5:30; 10:39; 13:29; Ga 3:13; 1Pi 2:24)
. LXX käyttää sanaa ksy′lon Esr 6:11:ssä (2 Esdras 6:11),
ja siitä puhutaan siinä paaluna, johon lainrikkoja oli määrä ripustaa,
samoin kuin Ap 5:30; 10:39:ssä.
Rbi8 5C "Kidutuspaalu"/Vt-julkaisu
ev.luterilainen KIRKKORAAMATTU
Esra 6:11;
11. Ja minä annan käskyn, että kuka ikinä rikkoo tämän määräyksen, hänen talostaan revittäköön hirsi, ja hänet ripustettakoon ja naulittakoon siihen, ja hänen talostaan tehtäköön siitä syystä soraläjä.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Esra.6.html
Apt. 5:30,;
30. Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ap.t.5.html
Apt.10:39:
39. Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
40. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ap.t.10.htmlTammuz
Tammuz on babylonialaisessa ja assyrialaisessa mytologiassa esiintyvä viljan ja kasvillisuuden jumala. Se vastaa Dumuzia, sumerilaisen rakkauden jumalattaren Inannan kuolevaa ja jälleensyntyvää puolisoa.
Tammuz on rakkauden jumalatar Ištarin puoliso. Hänen rakkautensa Ištariin oli todellista ja syvää, mutta Ištar aiheutti hänen kuolemansa lähettämällä hänet kuoleman valtakuntaan omasta sijastaan. Tämä teki Tammuzista ns. kulttihahmon, jota erityisesti naiset palvovat. Jokavuotisessa seitsemän päivää kestäneessä juhlassa he esittivät hänelle valituslauluja, voihkivat ja silpoivat kehoaan.
Viitteitä Tammuzista löytyy myös Vanhasta testamentista.[1]
»Hän vei minut Herran temppelin pohjoiselle portille. Siellä oli naisia istumassa, ja minä näin: he itkivät Tammus-jumalaa.»
(Hes.8:14)
Sumerilais-babylonialainen Tammus oli maan kasvun antava hedelmällisyydenjumala, joka kuivaksi vuodenajaksi kuoli.[2]
Muinaisuudessa risti kuului Tammus-kulttiin.
Israelin molemmat kuningaskunnat sortuivat myös Tammus-jumalan palvontaan.[3]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tammuz - Tammus-risti
Tammus=RISTI kirjoitti:
Tammuz
Tammuz on babylonialaisessa ja assyrialaisessa mytologiassa esiintyvä viljan ja kasvillisuuden jumala. Se vastaa Dumuzia, sumerilaisen rakkauden jumalattaren Inannan kuolevaa ja jälleensyntyvää puolisoa.
Tammuz on rakkauden jumalatar Ištarin puoliso. Hänen rakkautensa Ištariin oli todellista ja syvää, mutta Ištar aiheutti hänen kuolemansa lähettämällä hänet kuoleman valtakuntaan omasta sijastaan. Tämä teki Tammuzista ns. kulttihahmon, jota erityisesti naiset palvovat. Jokavuotisessa seitsemän päivää kestäneessä juhlassa he esittivät hänelle valituslauluja, voihkivat ja silpoivat kehoaan.
»Hän vei minut Herran temppelin pohjoiselle portille. Siellä oli naisia istumassa, ja minä näin: he itkivät Tammus-jumalaa.»
Sumerilais-babylonialainen Tammus oli maan kasvun antava hedelmällisyydenjumala, joka kuivaksi vuodenajaksi kuoli.[2]
http://fi.wikipedia.org/wiki/TammuzMuutakin luettu.
Se kreikkalainen sana, joka on monissa nykyaikaisissa raamatunkäännöksissä käännetty "ristiksi" on 'stauros.' Vanhan ajan kreikassa tämä sana merkitsi ainoastaan pystysuoraa pylvästä tai paalua. Vasta myöhemmin sanaa alettiin käyttää myös poikkipuulla varustetusta teloitusvälineestä.
The Imperial Bible-Dictionary tunnustaa tämän sanoessaan: "Kreikankielinen ristiä vastaava sana [stau-ros'] tarkoitti oikeastaan paalua, pystysuoraa salkoa tai riukua, johon voidaan ripustaa mitä tahansa. - - Roomalaistenkin keskuudessa 'crux' = [on risti latinaksi] näyttää alunperin olleen pystysuora salko" - Toim. P. Fairbairn (Lontoo 1874) I osa, sivu 376.
Että ei pidä luottaa kaikkiin perinteellisiin uskomuksiin. Jatketaanko lisätiedoilla, tässä oli vain osa? Kyllä ristejä on käytetty kautta aikojen, mutta Raamatun yhteyteen sopii Tammus, kun Jahve siihen vihastui.
Kirkon käyttämä risti on salaperäinen T, eli Tau, jonka poikkipuu on laskettu alemmaksi, eli siis Tammuksen tunnus.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1462272 Tammus=RISTI kirjoitti:
Tammuz
http://fi.wikipedia.org/wiki/TammuzRisti saattoikin kuulua Tammus kulttiin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että Jeesus ripustettiin sellaiseen T-muotoiseen ristiin.
Jos puhutaan pakanallisista symboleista, niin miten olisi esim.TORNI-symboli.
TORNI-symboli on vanha okkulttinen tunnus. Katsoppas mikä on kuvattuna ARTEMIS-epäjumalan kruunuun. No, tornihan se siellä killuu.
Antiikissa ihmiset pystyttivät mm.pienoistornialttareita tienristeyksiin, joissa palvottiin erlaisia luonnonhenkiä, metsänpeikkoja, yms.pahoja henkiä.
Niinettä miksi risti on pakanallinen ja torni ei?
Miksi jehovat käyttävät vihkisormuksia? Ne ovat peräisin pakana-roomalaisilta.
- susiturkki
Moni ESITTÄÄ olevansa susi, mutta onkin oikeesti "lammas"--joka on eksynyt laumasta ?
Kidutuspaalu on Ruteherford sedän keksimää huuhaata. Antiikin Rooman aikainen Vaticanus seinäpiirros todistaa ristinpuusta.
Piirroksessa on kuvattu mies palvomassa ristiinnaulittua aasinpäistä hahmoa.
Piirrokseen on raapustettu sanat:Alexamenos sabate theon eli Alaxemenos palvoo jumalaansa. Huomaa, että kysessä on pilkkapiirros. Roomalaiset uskoivat kirstittyjen palvovan aasinpäistä jumalaa.
Samaten paalu on lääketieteellisistä syistä mahdoton valinta. Ihminen tukehtuu paaluun naulittuna hyvin nopesti, koska keuhkot painuvat kasaan ,kun ihminen ei voi kohottautua ylöspäin.
Samaten raamatuu mainitsee, että Jeesuksen PÄÄN yläpuolella on kirjoitus, EI KÄSIEN PÄÄLLÄ.
Roomalaiset juuri suunnittelivat ristiinnaulitsemisen hienostuneeksi kidutukseksi.- PAALU,eiristi
***Samaten paalu on lääketieteellisistä syistä mahdoton valinta. Ihminen tukehtuu paaluun naulittuna hyvin nopesti, koska keuhkot painuvat kasaan ,kun ihminen ei voi kohottautua ylöspäin.***
Juuri siitä syystä paaluun naulattujen SÄÄRILUUT MURRETTIINkin :etteivät he pystyisi muuttamaan asentoaan---ja kuolisivat nopeammin, tukehtumalla... :(
Jeesukselle tätä operaatiota EI tehty, kuten Raamattu jo ennalta profetoikin.
si :johannes,s.198:
Jeesus viedään ”niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota hepreaksi kutsutaan Golgataksi”, ja hänet pannaan paaluun kahden muun miehen väliin.
Pilatus kiinnittää hänen yläpuolelleen nimen ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas”, ja se on kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi, jotta kaikki näkisivät ja ymmärtäisivät sen. (19:17, 19)
Jeesus uskoo äitinsä Johanneksen huostaan, ja saatuaan hieman hapanviiniä hän huudahtaa: ”Se on suoritettu!” Sitten hän kallistaa päänsä ja antaa henkensä. (19:30)
Ennustusten täyttymykseksi teloitusryhmä heittää hänen vaatteistaan arpaa,
jättää hänen säärensä murtamatta ja puhkaisee hänen kylkensä keihäällä. (Joh. 19:24, 32–37; Ps. 22:19 [18]; 34:21 [20]; 22:18 [17]; Sak. 12:10) Jälkeenpäin Arimatiasta kotoisin oleva Joosef ja Nikodeemus valmistavat ruumiin hautaamista varten ja panevat sen lähellä sijaitsevaan uuteen muistohautaan. - häpeäkuolema
PAALU,eiristi kirjoitti:
***Samaten paalu on lääketieteellisistä syistä mahdoton valinta. Ihminen tukehtuu paaluun naulittuna hyvin nopesti, koska keuhkot painuvat kasaan ,kun ihminen ei voi kohottautua ylöspäin.***
Juuri siitä syystä paaluun naulattujen SÄÄRILUUT MURRETTIINkin :etteivät he pystyisi muuttamaan asentoaan---ja kuolisivat nopeammin, tukehtumalla... :(
Jeesus viedään ”niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota hepreaksi kutsutaan Golgataksi”, ja hänet pannaan paaluun kahden muun miehen väliin.
Pilatus kiinnittää hänen yläpuolelleen nimen ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas”, ja se on kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi, jotta kaikki näkisivät ja ymmärtäisivät sen. (19:17, 19)
Jeesus uskoo äitinsä Johanneksen huostaan, ja saatuaan hieman hapanviiniä hän huudahtaa: ”Se on suoritettu!” Sitten hän kallistaa päänsä ja antaa henkensä. (19:30)
jättää hänen säärensä murtamatta ja puhkaisee hänen kylkensä keihäällä. (Joh. 19:24, 32–37; Ps. 22:19 [18]; 34:21 [20]; 22:18 [17]; Sak. 12:10) Jälkeenpäin Arimatiasta kotoisin oleva Joosef ja Nikodeemus valmistavat ruumiin hautaamista varten ja panevat sen lähellä sijaitsevaan uuteen muistohautaan.Ristiinnaulitsemisen tekniikkaa
Ristiinnaulitseminen oli yleinen teloitustapa 500-luvulta eaa. 300-luvulle saakka, etenkin Persiassa, Egyptissä, Karthagossa ja Roomassa.
Tuomittu kiinnitettiin puuristiin.
Risti voi olla T:n muotoinen tau-risti, X:n muotoinen decus-risti (latinan X = 10, "decus") tai niin sanottu latinalainen risti, jossa poikkipuu oli vähän matkaa pystypuun yläreunasta.
Varhaisimmissa ristiinnaulitsemisissa puu oli suora pylväs
(Ristiä’ (stauros; verbi stauroō – –) vastaava kreikk. sana merkitsee ensisijaisesti pystysuoraa paalua tai hirttä ja toissijaisesti rangaistus- tai teloitusvälineenä käytettyä paalua.[1]).
Ristiinnaulitsemisella ei ollut mitään rituaalista tai symboliarvoa;
se oli käytössä vain julmana ja hitaana julkisena teloitusmenetelmänä. Tämän vuoksi siihen tuskin oli mitään vakiintunutta suoritustapaa,
erilaiset ristiinnaulitsemiset olivat vain osa teloitusmenetelmiä erilaisista lävistyksistä koukkuihin ripustamiseen ja roviolla polttamiseen.
Tuomitun kädet kiinnitettiin ristin poikkipuuhun hartialinjan yläpuolelta. Ranteet joko sidottiin tai naulattiin kiinni.
Kämmeniä ei lävistetty, sillä ne eivät olisi kestäneet ruumiin painoa.
Yhteen liitetyt jalat naulattiin yleensä toisen tai kolmannen jalkapöydänluun välistä.
Jalat olivat koukussa pienen istumatuen varassa, jolloin teloitettavan oli helpompi hengittää.
Tämä pitkitti kuolemaa, sillä ilman tukea vaakasuora käsiin kohdistuva veto olisi salvannut hengityksen melko nopeasti.
]Ristiinnaulitsemisen fysiologiset seuraukset
Ristiinnaulitseminen aiheutti hitaan ja tuskallisen kuoleman,
jonka aiheutti ensisijaisesti hidas tukehtuminen,
joka johtui rintakehän huonosta asennosta.
Kuolemaa edesauttoivat myös verenhukka, korkea kuume,
sydämen toiminnan heikkeneminen ja nestehukka.
Joissain tapauksissa sääret murskattiin kuoleman nopeuttamiseksi.
Hyväkuntoinen uhri saattoi kuitenkin kitua ristillä useita päiviä ennen kuin kuoli.
Teloitetun ruumis jätettiin ristille hajoamaan ja eläinten syötäväksi, eikä ruumiita ole siten säilynyt.
Ristiinnaulitsemisen tavoite ei ollut vain tappaa rikollista, vaan myös silpoa ja häpäistä ruumis
. Kunniallinen kuolema vaati hautauksen, jonka vastakohta oli ruumiin hajoaminen ristillä. Yksi ristiinnaulittu luuranko, jossa naulat ovat vielä kiinni, on löydetty Israelin valtion alueelta.
Israelissa juutalaiset eivät jättäneet ruumiita ristille. Mooseksen lain mukaan ruumiit tuli haudata tai maa saastuisi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ristiinnaulitseminen PAALU,eiristi kirjoitti:
jättää hänen säärensä murtamatta ja puhkaisee hänen kylkensä keihäällä. (Joh. 19:24, 32–37; Ps. 22:19 [18]; 34:21 [20]; 22:18 [17]; Sak. 12:10) Jälkeenpäin Arimatiasta kotoisin oleva Joosef ja Nikodeemus valmistavat ruumiin hautaamista varten ja panevat sen lähellä sijaitsevaan uuteen muistohautaan.Katso se vaticanus-graffiti. Siinä on kuvattuna ristiinnaulitseminen niinkuin se tapahtui. Ei niinkuin järjestösi virhellisesti uskottelee.
Raamattu kertoo:Pään päälle, ei käsien. Etkö ymmärrä raamatuntekstiä?
Jos rikolliset olisi naulittu paaluun, ei olisi tarvittu sääriluiden rikkomista syystä, jonka olen jo maininnut viestissäni. Ihminen olisi tukehtunut hyvin nopeasti kun hän ei voinut kohottaa rintakehäänsä ´paaluasennossa´.
Tätä asiaa on tutkittu lääketieteellesesti.
Jos taas etsit jt-todistusaineistoa paalun puolesta Justus Lipsiuksen melkein 400-vuotta vanhasta kirjasta kuten järjestösi tekee, on sekin valikoivaa. Järjestösi kirjaset ovat malliesimerkkejä tieteellisen tekstin väärinlainaamisesti.
Lipsiuksen kirjan viimeisella sivulla hän näet tekee omana johtopäätöksenään, että Jeesus todellakin naulittiin ristiin.
Paalu on muuten vanha fallos-symboli. Kai sinä sen tiesit.
Sanoihan vanha kansa Suomessakin:Risti rikkahan pihalla, kyrpä köyhän kartanolla. Tämä sanonta tulee siitä, että rikkaat saivat tuliaisiksi ristinuskon Turun markkinoilta, kun taas köyhempi kansa palvoi maalla ´kyrpäjumalia´ eli hedelmällisyyden jumaluuksia.- fallossymboli-risti
MarkkuP kirjoitti:
Katso se vaticanus-graffiti. Siinä on kuvattuna ristiinnaulitseminen niinkuin se tapahtui. Ei niinkuin järjestösi virhellisesti uskottelee.
Jos rikolliset olisi naulittu paaluun, ei olisi tarvittu sääriluiden rikkomista syystä, jonka olen jo maininnut viestissäni. Ihminen olisi tukehtunut hyvin nopeasti kun hän ei voinut kohottaa rintakehäänsä ´paaluasennossa´.
Jos taas etsit jt-todistusaineistoa paalun puolesta Justus Lipsiuksen melkein 400-vuotta vanhasta kirjasta kuten järjestösi tekee, on sekin valikoivaa. Järjestösi kirjaset ovat malliesimerkkejä tieteellisen tekstin väärinlainaamisesti.
Lipsiuksen kirjan viimeisella sivulla hän näet tekee omana johtopäätöksenään, että Jeesus todellakin naulittiin ristiin.
Sanoihan vanha kansa Suomessakin:Risti rikkahan pihalla, kyrpä köyhän kartanolla. Tämä sanonta tulee siitä, että rikkaat saivat tuliaisiksi ristinuskon Turun markkinoilta, kun taas köyhempi kansa palvoi maalla ´kyrpäjumalia´ eli hedelmällisyyden jumaluuksia.Monissa osissa maailmaa ristiä on kunnioitettu muinaisista ajoista saakka,
ja siihen on ajateltu liittyvän mystisiä voimia.
: ”Ristinmerkin nähdään olevan pyhä symboli monien muinaisten kansojen keskuudessa, joihin kuuluvia voidaan siksi sanoa – – ristin palvojiksi. – – Ristin merkitys symbolina näyttää vaihtelevan hyvin paljon. Joskus se on fallos [jota käytettiin sukupuolipalvonnassa], joskus Venus-planeetta.” – Cyclopædia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature. - sh-Hindulaisuus
MarkkuP kirjoitti:
Katso se vaticanus-graffiti. Siinä on kuvattuna ristiinnaulitseminen niinkuin se tapahtui. Ei niinkuin järjestösi virhellisesti uskottelee.
Sanoihan vanha kansa Suomessakin:Risti rikkahan pihalla, kyrpä köyhän kartanolla. Tämä sanonta tulee siitä, että rikkaat saivat tuliaisiksi ristinuskon Turun markkinoilta, kun taas köyhempi kansa palvoi maalla ´kyrpäjumalia´ eli hedelmällisyyden jumaluuksia.Hinduoppinut Swami Sankarananda on eri mieltä Marshallin tulkinnan kanssa ja väittää, että syvästi kunnioitetut kivet, joista jotkin tunnetaan nimellä Sivalinga, olivat alun perin ”taivaan tulen tai auringon ja auringon tulen, säteiden”, symboleja. (The Rigvedic Culture of the Pre-Historic Indus [Esihistoriallisen Induksen Rigveda-kulttuuri])
Hän väittää, että ”seksikultti – – ei ollut alun perin uskonnollinen kultti. Se on syntynyt jälkeenpäin. Se on alkuperäisen rappeutunut muoto. Ihmiset vetävät yli ymmärryksensä menevän ihanteen alas omalle tasolleen.”
Hän vastaa länsimaalaisten hindulaisuudesta esittämään arvosteluun sanomalla,
että kristittyjen pakanallista fallos-vertauskuvaa, ristiä, kohtaan osoittaman syvän kunnioituksen perusteellahan ”kristityt – – ovat seksikultin vihkiytyneitä kannattajia”.
- AGnos1
olen agnostikko ja olen kirjoitellut täällä muutaman viikon usein nikeillä asdfgsdf, afrfts,059oj ja oeieio..sekä vastaavilla tuollaisilla. käytän vaikka tästä lähtien nikkiä AGnos1
taustastani sen verran että en ole koskaan kuulunut lahkoon. uskonut olen kristinuskoon aikanaan, en enää vuosiin.
syy miksi kirjoittelen nimenomaan täällä kriittisesti jehovan todistajien kultista on se että vastustan kaikkea henkistä väkivaltaa ja aivopesua yli kaiken. olen itse saanut aina oivaltaa ja etsiä ja luoteelleni ominaista on henkinen vapaus.
koen jehovan todistajien järjestön erittäin vaarallisena ihmisen kehitykselle ja elämälle ylipäätään. se tuottaa suuren määrän henkistä tuskaa monelle.
asian ulkopuolelta voin tarkastella kuin taulua, paljon objektiivisemmin kuin raamien sisäpuolelta, nähden kokonaisuuden hyvin.
nostan muuten hattua sinulle alkuperäinen että olet vuosikymmenien jäsenyyden jälkeen kyennyt lähtemään kultista pois.- HK Sinine
KYL MÄÄ SUNT TUNNEN
Ketä sun on käskeny
kisko kettupuvun päälles
ko olet nii sulone sisält?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 933451
- 1093135
- 562335
- 221902
Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61738Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201735Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111680Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein241516Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131411Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381394