Viimeaikoina palstaa lukiessa on ruvennut tuntumaan, että olen lukenut Raamattua todella valikoiden. Joidenkin raamatullisten maallikkouskovien kirjoitusten perusteella olen päätynyt ajattelemaan, että Raamatun täytyy suorastaan kuhista painavia kehotuksia toisten ihmisten syntien tarkkailuun ja niistä varoittamiseen. Toivon erityisesti UT:n puolelta vapaamuotoisia siteerauksia tai kohtia, missä Jeesus tai kirjoittajat velvoittavat toisten ihmisten syntien tuomitsemiseen ja niistä parannuksen tekoon. Haluaisin toimia kunnon kristityn tavoin, joten odottelen vastauksianne. Tähän asti huomaan olleeni vain omaan napaan tuijottaja tässä suhteessa.
Kysymys Raamatusta
27
474
Vastaukset
:) kiitos aloituksestasi :)
Minä en löydä käskyjä toisten tuomitsemiseen, sen sijaan mieleeni tuli Joh. 8. Se, joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven...
pappi Sonja- pertsa2010
mave kirjoitti:
Mistäköhän sinäkin palkkas oikein saat, kun tunnet raamatun huonommin kuin ei-kristityt...
Koska nuo kohdat ,jotka löytyvät Raamatusta ovat sellaisia ,että niihin olisi voitu viitata aina tilaisuuden
tullen muissa keskusteluissa!
Minä annoin kenkrille vastauksen ko. aiheesta eikä Raamatunkohtien etsimisessä edes kauan mennyt!
- nicander
ainakaan tarkalleen mitä tarkoitat. Tai ketä tarkoitat.
No, minut ilmeisesti kirjoitusteni perusteella luokitellaan jonkinsorttiseksi raamatulliseksi maallikoksi. :)Melko konservatiiviseksin. Olettaisin näin. Joten koskeeko tämä nyt kenkri esimerkiksi minua. Joten kerrotko missä kohtaa minun kirjoitteluni saa sinut pohtimaan näitä. Jos saa.
Ja tarkennatko hiukan muutenkin.- kenkri
En sinua nicander tarkoittanut.:) Toki kaikki Raamatun tuntevat, ateistit mukaan lukien, saavat kertoa löydöistään. Pohdiskeluni aiheutui ihan palstan yleisilmeen seurailusta. Tämän kummempaa tarkennusta en osaa antaa aiempaan viestiin."Toivon erityisesti UT:n puolelta vapaamuotoisia siteerauksia tai kohtia, missä Jeesus tai kirjoittajat velvoittavat toisten ihmisten syntien tuomitsemiseen ja niistä parannuksen tekoon."
- nicander
kenkri kirjoitti:
En sinua nicander tarkoittanut.:) Toki kaikki Raamatun tuntevat, ateistit mukaan lukien, saavat kertoa löydöistään. Pohdiskeluni aiheutui ihan palstan yleisilmeen seurailusta. Tämän kummempaa tarkennusta en osaa antaa aiempaan viestiin."Toivon erityisesti UT:n puolelta vapaamuotoisia siteerauksia tai kohtia, missä Jeesus tai kirjoittajat velvoittavat toisten ihmisten syntien tuomitsemiseen ja niistä parannuksen tekoon."
No, kyllä minä luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minä kuitenkin ehkä toisaalta luulen ymmärtäväni :), ehkä sitten paremmin, mitä tämä tarkoittamasi yleisilme tarkoittaa.
Minä en oikein kuitenkaan usko, että se joitakin poikkeuksia lukuunottamatta viestii niinkään halusta tuomita ketään yksittäistä toista ihmistä, tai yleensäkään tuomita.
Minusta yleisilme kertoo hämäännyksestä. Sekaannuksesta.
Synnistä puhumisessa voi olla minusta myös toinenkin näkökulma kuin tuomitseminen. Uskon, että monilla on aivan vilpitön huoli. Ei ehkä niinkään yksilöuskovien mistään synneistä, vaan jostakin suuremmasta.
Luulen, että asiaan liittyy yksinkertaisesti sellaistakin huolta, kuin huoli kirkon tulevaisuudesta, tai jopa huoli yhteiskunnan tulevaisudesta.
Eikä se minusta aivan tuulesta temmattua ole sekään.
Varsinaiseen kysymykseesi, että löytyykö raamatusta kohtia synnistä varoitteluun. Vai oliko se näin. No, tuomitsemiseen ei tietenkään lupaa anneta. Sitä ei voi tehdä kuin Jumala.
Varoittamisesta siellä kyllä joissakin kohdin puhutaan. Ja minusta sekin liittyy silloin huoleen toisesta ihmisestä. Minusta rakkaus voi kyllä joskus näyttäytyä siinäkin muodossa, että jos lähimmäisen näkee olevan ajautumassa huonolle tielle, niin välinpitämättömyys jättää puuttumatta. Rakkaus voi joskus puuttua jopa varoittamalla. Joskus jopa nuhtelemalla. - kenkri
nicander kirjoitti:
No, kyllä minä luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minä kuitenkin ehkä toisaalta luulen ymmärtäväni :), ehkä sitten paremmin, mitä tämä tarkoittamasi yleisilme tarkoittaa.
Minä en oikein kuitenkaan usko, että se joitakin poikkeuksia lukuunottamatta viestii niinkään halusta tuomita ketään yksittäistä toista ihmistä, tai yleensäkään tuomita.
Minusta yleisilme kertoo hämäännyksestä. Sekaannuksesta.
Synnistä puhumisessa voi olla minusta myös toinenkin näkökulma kuin tuomitseminen. Uskon, että monilla on aivan vilpitön huoli. Ei ehkä niinkään yksilöuskovien mistään synneistä, vaan jostakin suuremmasta.
Luulen, että asiaan liittyy yksinkertaisesti sellaistakin huolta, kuin huoli kirkon tulevaisuudesta, tai jopa huoli yhteiskunnan tulevaisudesta.
Eikä se minusta aivan tuulesta temmattua ole sekään.
Varsinaiseen kysymykseesi, että löytyykö raamatusta kohtia synnistä varoitteluun. Vai oliko se näin. No, tuomitsemiseen ei tietenkään lupaa anneta. Sitä ei voi tehdä kuin Jumala.
Varoittamisesta siellä kyllä joissakin kohdin puhutaan. Ja minusta sekin liittyy silloin huoleen toisesta ihmisestä. Minusta rakkaus voi kyllä joskus näyttäytyä siinäkin muodossa, että jos lähimmäisen näkee olevan ajautumassa huonolle tielle, niin välinpitämättömyys jättää puuttumatta. Rakkaus voi joskus puuttua jopa varoittamalla. Joskus jopa nuhtelemalla."yleisilme kertoo hämäännyksestä" - allekirjoitan.
"monilla on aivan vilpitön huoli" - näin varmaaan.
"Rakkaus voi joskus puuttua jopa varoittamalla. Joskus jopa nuhtelemalla."
- Näin on. Omat vähäiset kokemukset asian toteuttamisesta eivät vain ole olleet kovin kannustavia, en ehkä ole armoitettu tässä varoittamisasiassa. - Nasse.
jotka riemumielin ovat homoja kiusaamassa?
- body
ei ole kollektiivista ( yhteisöllistä )omaisuutta, vaikka uskikset usein kuvittelevat että heillä on oikeus ja jopa velvollisuus valvoa kanssamatkaajia. Ja kuuseen sellaiset fanaatikot, sillä Jeesus sanoi " kuinka näet rikan joka on veljesi silmässä, mutta että huomaa malkaa joka on omassa silmässäsi..."
eli sanoma on, tarkkaile vain itseäsi ja anna toisten hoitaa omat asiansa.
Lähdetään siitä että kukin hoitaa omat asiansa, eikä ole veljensä vartija,se antaa elämään tilaa.
Tuo on yleinen tauti kristityillä, että kuljetaan lapus silmillä ja luetaan ne herkkupalat...John 3:16 ja ihmetellään Jumalan armoa..
Kuitenkin sulla on tuo raamattu tuntemanton kirja, niin tuskin olet lukenut edes toisista kymmenistä käskyistä.
http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/2Moos.34.html#o72
Mut aloitetaan ne tuomitsemiset, niin pääset eroamaan sinäkin kirkosta.
Matteus 5:17-20
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
"Tuossa ei käsketä tuomitsemaan, vaan viitataan lakeihin, missä käsketään tuomitsemaan synteihin syyllistyneet ja julistamaan heille tuomio."
Matteus 15
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt
1 Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. 2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään."
3 Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? 4 Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. 5 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', 6 hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. 7 Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
8 -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän on kaukana minusta.
9 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."
Tuossa Jeesus viittaa Mooseksen lain kohtaan, mikä löytyy vt puolelta...
http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/5Moos.21.html#o53
18 "Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, 19 heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille 20 ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' 21 Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen.
Löytyyhän noita Paavalilta, joka nimenomaan korosti, että pitää niitä ojentaa, jotka on uskonveljiä/sisaria ja jättää muut rauhaan. Pappi kai osaa sen verran työtänsä vai onko nekin kohdat mytologiaa tai kulttuuriin sidottuja, ettei niitä lasketa enää miksikään?- kenkri
Jeesus ja Paavali kun sanoivat vaan niin paljon muutakin velvoittavaa, joka oman suuni tukkii.
"niin pääset eroamaan sinäkin kirkosta."
Jaa, kun kirkossa ei noudateta "Nuhtele syntiä tekeviä kaikkien kuullen, jotta muutkin pelkäisivät" 1Tim.5:20 ?
En pidä ainakaan tätä riittävänä syynä eroamiseen. kenkri kirjoitti:
Jeesus ja Paavali kun sanoivat vaan niin paljon muutakin velvoittavaa, joka oman suuni tukkii.
"niin pääset eroamaan sinäkin kirkosta."
Jaa, kun kirkossa ei noudateta "Nuhtele syntiä tekeviä kaikkien kuullen, jotta muutkin pelkäisivät" 1Tim.5:20 ?
En pidä ainakaan tätä riittävänä syynä eroamiseen.Vaan se, että papeilla on lapaset hukassa....
- Verna-Liisa1
mave kirjoitti:
Vaan se, että papeilla on lapaset hukassa....
kristinuskon jumalan olemattomuus. Siinä joutuu höpöttämää satuja, kuten Mirka asian osuvasti tiivistää.
- vreya
Taidan olla raamatullinen maallikkouskis minäkin mutta en minä kenenkään toisen syntejä jaksa enkä halua laskea. Omista tiedän sen verran, että vaikka kuinka skarppaisin niin samalla viivalla olen Aatu H:n ja Jooseppi S:n kanssa. Ihmisten syntejä enemmän minua kiinnostaa heidän suhteensa Jumalaan ja siinä mielessä Raamattu kyllä mielestäni asettaa lähimmäiset meidän sydämillemme. Eikö lähimmäisenrakkauteen kuulu kiinnostus myös toisten ikuisuusasioita kohtaan?
Vaikka Raamattu kieltää tuomitsemasta ketään, saa siitä kuitenkin sen kuvan, että synti tulee nimetä synniksi ja ohjata parannuksen tekoon (=armon varaan). Esim. "Te olette maailman valo ja maan suola". Paavali myös paheksuu niitä, jotka osoittavat hyväksyntää synnin tekemiselle vaikkeivät itse sitä tekisikään. Käytännön elämässä tämä on tietenkin melkoista tasapainoilua, ettei astuisi kenenkään varpaille tai muuten loukkaisi, mutta eiköhän siihenkin ole lupa pyytää ja odottaa johdatusta yläkerrasta.
Hyvät yöt!- kenkri
"Eikö lähimmäisenrakkauteen kuulu kiinnostus myös toisten ikuisuusasioita kohtaan?"
Ehdottomasti. Olen ehkä naiivi, kun vain juttelen lähimmäisistäni Jumalalle ja kerron lähimmäisilleni, mitä hyvää usko Kristukseen elämään tuo ja houkuttelen mukaani hengellisiin tilaisuuksiin. Täytynee astua epämukavuusalueelle ja ryhtyä pyytämään johdatusta rakkaudelliseen ojentamiseen! Huokaus...
"Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhateiltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit" Jaak.5: 19-20
"Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä rakkaus peittää paljotkin synnit"
1 Piet. 4: 8 - nicander
kenkri kirjoitti:
"Eikö lähimmäisenrakkauteen kuulu kiinnostus myös toisten ikuisuusasioita kohtaan?"
Ehdottomasti. Olen ehkä naiivi, kun vain juttelen lähimmäisistäni Jumalalle ja kerron lähimmäisilleni, mitä hyvää usko Kristukseen elämään tuo ja houkuttelen mukaani hengellisiin tilaisuuksiin. Täytynee astua epämukavuusalueelle ja ryhtyä pyytämään johdatusta rakkaudelliseen ojentamiseen! Huokaus...
"Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhateiltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit" Jaak.5: 19-20
"Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä rakkaus peittää paljotkin synnit"
1 Piet. 4: 8että sinun nyt pitää alkaa tekemällä tekemään jotakin nuhtelemissessiota. :D
Kyllä minä luulen, että sen sitten ymmärtää, jos niin tarvitsee tehdä.
Vielä näistä keskusteluista sen verran. Että ainakin minulle tälläinen keskustelu jossakin nettifoorumilla on melko eri asia, kuin se keskustelu, mitä nyt yleensä normaalissa elämässä käy. Joten suhtaudunkin näihin kirjoituksiin ainakin osin eri tavalla. Lähtökohtahan jo on eri.
Harvemminhan sitä nyt live-elämässä tavallisessa arjessa pohtii jotakin teologisia matemaattisia yhtälöitä auki jonkin ihmisen kanssa. Täällä se korostuu todella paljon, koska tavallaan keskutelun luonne on sellainen.
Nettifoorumilta taas puuttuu oikeastaan kokonaan sellainen, mistä normaali live-elämä täyttyy. Eli aivan tavallisen elämän tilanteista ja niissä elämisestä. Eihän nettifoorumilla oikeastaan ollenkaan tule esille se, miten kristittynä arjessa toimii vaikkapa työ- tai opiskelupaikalla, kun tiukka paikka tulee. Tai miten kohtaa kadulla kerjäläisen. Tai mitä tekee kotona yksin ollessaan.
Nettifoorumilla vähän niinkuin tulee kai näkyviin se uskon joku tukirakenne, luuranko. Mutta elämä sitten paljastaa, onko luiden päällä lihaa ja jänteitä ollenkaan ja hengittääkö se.
Kyllä minä ainakin näkisin, että uskovana elämä on juuri tuota, mitä alussa sanoit. Ihmiset sitten joko kiinnostuu tai ei kiinnostu. Yleensä jos ihmiset alkaa oikeasti kiinnostua, niin niitä vain itseään alkaa kiinnostaa tietyt asiat. Kuten esim. syntikysymyskin ja ne alkavat kysyä. Näinhän ne tavallaan täälläkin kysyy. Ja pitkälle moni kai sitten yrittää vastata :) Hiukan vain ehkä riitasointuisesti. Mutta ainakin yrittää. - vreya
kenkri kirjoitti:
1 Piet. 4: 8...vaikkei se valitettavasti aina siltä näytä.
Taisin vähän oikoa mutkia tekstissäni eikä missään nimessä ollut tarkoitus ajaa sinua ostarin baariin nuhtelukierrokselle. Toivottavasti et ole vielä lähtenyt :)
En KOSKAAN ota puheeksi toisten syntejä tai muitakaan ongelmia elleivät he itse tuo niitä esiin. En siis juoksentele ympäriinsä rakkaudellisesti ojentelemassa lähimmäisiäni enkä muutenkaan tyrkytä uskonasioita kellekään. *puist* Jumala tuollaiselta varjelkoon. Sopivassa tilanteessa kerron mielelläni juuri näistä mainitsemistasi ihanista asioista. Synnit tulevat joskus puheeksi, kun minulta kysytään, mitä mieltä uskovana olen asiasta x. Tai vähätellään itseä tyyliin "muttakun mä oon niin huono ihminen". Silloin kerron, mitä Raamatussa sanotaan synnistä ja varsinkin sen anteeksiannosta.
Kun yksittäinen uskova alkaa ojentaa yksittäistä lähimmäistä, ollaan aika vaarallisella alueella. Siksi peräänkuuluttaisinkin tässä kirkon vastuuta. Kirkon tehtävä on olla se maan suola ja kun instituutio ottaa kantaa yhteiskunnassa vallitseviin ongelmiin ja niiden takana oleviin synteihin, ohjaus tavoittaa monet, mutta ketään ei loukata henkilökohtaisesti. Jos kirkko vaikenee, tehtävän ottavat yksityishenkilöt, eikä jälki ole aina kaunista. - kenkri
nicander kirjoitti:
että sinun nyt pitää alkaa tekemällä tekemään jotakin nuhtelemissessiota. :D
Kyllä minä luulen, että sen sitten ymmärtää, jos niin tarvitsee tehdä.
Vielä näistä keskusteluista sen verran. Että ainakin minulle tälläinen keskustelu jossakin nettifoorumilla on melko eri asia, kuin se keskustelu, mitä nyt yleensä normaalissa elämässä käy. Joten suhtaudunkin näihin kirjoituksiin ainakin osin eri tavalla. Lähtökohtahan jo on eri.
Harvemminhan sitä nyt live-elämässä tavallisessa arjessa pohtii jotakin teologisia matemaattisia yhtälöitä auki jonkin ihmisen kanssa. Täällä se korostuu todella paljon, koska tavallaan keskutelun luonne on sellainen.
Nettifoorumilta taas puuttuu oikeastaan kokonaan sellainen, mistä normaali live-elämä täyttyy. Eli aivan tavallisen elämän tilanteista ja niissä elämisestä. Eihän nettifoorumilla oikeastaan ollenkaan tule esille se, miten kristittynä arjessa toimii vaikkapa työ- tai opiskelupaikalla, kun tiukka paikka tulee. Tai miten kohtaa kadulla kerjäläisen. Tai mitä tekee kotona yksin ollessaan.
Nettifoorumilla vähän niinkuin tulee kai näkyviin se uskon joku tukirakenne, luuranko. Mutta elämä sitten paljastaa, onko luiden päällä lihaa ja jänteitä ollenkaan ja hengittääkö se.
Kyllä minä ainakin näkisin, että uskovana elämä on juuri tuota, mitä alussa sanoit. Ihmiset sitten joko kiinnostuu tai ei kiinnostu. Yleensä jos ihmiset alkaa oikeasti kiinnostua, niin niitä vain itseään alkaa kiinnostaa tietyt asiat. Kuten esim. syntikysymyskin ja ne alkavat kysyä. Näinhän ne tavallaan täälläkin kysyy. Ja pitkälle moni kai sitten yrittää vastata :) Hiukan vain ehkä riitasointuisesti. Mutta ainakin yrittää.Nuhtelemissessioihin ryhtyminen olisi tosi etova ajatus. Niiltä säästän itseni ja lähimmäiseni.
Nettifoorumilla ilmeisesti ihmiset kohtaavat toisiaan juuri kuvailemallasi tavalla. Face to face kohtaamisiin useimmiten liittyy joko palvelijan rooli tai "rakkaus, joka peittää paljotkin synnit".
Tässä ojentamisasiassa itseäni puhuttelee erityisesti eräs ystävä, joka "rivikristittynä" uskoo mm. kivien parantavaan voimaan ja homeopatiaan. Tunnen, että minun tulisi ohjata häntä turvautumaan kivien ja kalliiden vesiluosten sijasta enemmän Jumalaan. Suurimpana pelkonani on kallisarvoisen ystävyyden menettäminen. Vaikeaa on puuttua asiaan, jonka on hiljaa olemalla ikäänkuin hyväksynyt kymmeniä vuosia. Siihen nyt anelen viisautta ja rohkeutta. vreya kirjoitti:
...vaikkei se valitettavasti aina siltä näytä.
Taisin vähän oikoa mutkia tekstissäni eikä missään nimessä ollut tarkoitus ajaa sinua ostarin baariin nuhtelukierrokselle. Toivottavasti et ole vielä lähtenyt :)
En KOSKAAN ota puheeksi toisten syntejä tai muitakaan ongelmia elleivät he itse tuo niitä esiin. En siis juoksentele ympäriinsä rakkaudellisesti ojentelemassa lähimmäisiäni enkä muutenkaan tyrkytä uskonasioita kellekään. *puist* Jumala tuollaiselta varjelkoon. Sopivassa tilanteessa kerron mielelläni juuri näistä mainitsemistasi ihanista asioista. Synnit tulevat joskus puheeksi, kun minulta kysytään, mitä mieltä uskovana olen asiasta x. Tai vähätellään itseä tyyliin "muttakun mä oon niin huono ihminen". Silloin kerron, mitä Raamatussa sanotaan synnistä ja varsinkin sen anteeksiannosta.
Kun yksittäinen uskova alkaa ojentaa yksittäistä lähimmäistä, ollaan aika vaarallisella alueella. Siksi peräänkuuluttaisinkin tässä kirkon vastuuta. Kirkon tehtävä on olla se maan suola ja kun instituutio ottaa kantaa yhteiskunnassa vallitseviin ongelmiin ja niiden takana oleviin synteihin, ohjaus tavoittaa monet, mutta ketään ei loukata henkilökohtaisesti. Jos kirkko vaikenee, tehtävän ottavat yksityishenkilöt, eikä jälki ole aina kaunista."jos kirkko vaikenee, tehtävän ottavat yksityishenkilöt, eikä jälki ole aina kaunista."
Kirkossa papit ja muut työntekijät tappelee niin paljon keskenään vallasta ja kanalan orsista, että se heijastuu koko kirkkoon. Ihmetellään kun ihmiset ei enää ota heitä vakavasti tai kuuntele kirkkoa. Mitä sanomaa kirkko julistaa? parituhatta pappia ja kaikki riekkuu omia ajatuksiaan....Ota nyt sitten sellaiset vakavasti.- kenkri
vreya kirjoitti:
...vaikkei se valitettavasti aina siltä näytä.
Kun yksittäinen uskova alkaa ojentaa yksittäistä lähimmäistä, ollaan aika vaarallisella alueella. Siksi peräänkuuluttaisinkin tässä kirkon vastuuta. Kirkon tehtävä on olla se maan suola ja kun instituutio ottaa kantaa yhteiskunnassa vallitseviin ongelmiin ja niiden takana oleviin synteihin, ohjaus tavoittaa monet, mutta ketään ei loukata henkilökohtaisesti. Jos kirkko vaikenee, tehtävän ottavat yksityishenkilöt, eikä jälki ole aina kaunista.Huoli pois, ihan hyvin asian ilmaisit! Erityisen hyvänä koin tuon muistutuksesi siitä, että johdatusta tässäkin asiassa voi pyytää Jumalalta. :) Se kun oli päässyt vallan unohtumaan tässä kohtaa!
Palstallakin paljon esillä olleen todellisen/piilotetun helvetillä pelottelun nojalla ymmärrän kyllä kirkonkin nykyjulistuksen tyyliä ja arkuutta puhua synnistä. Vastuu painaa kovana suuntaan ja toiseen. Pitäisi kai liittää tämä asia omiin kirkkoa koskeviin rukouksiinkin. Sitä en epäile, etteivätkö kirkon työntekijät itse asiaan johdatusta muistaisi rukoilla.
- Tuomita ei saa
mutta Raamatussa 2Tess. 4:1-4 sanotaan näin:
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita
sekä Hänen ilmestymisensä että Hänen valtakuntansa kautta; saarnaa sanaa, astu esille sopivalla ja
sopimattomalla hetkellä, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä
haalivat itselleen opettajia ja kääntyvät taruihin.
Evl.kirkossa näyttää olevan pappeja, joista voi vaalia omien himojensa mukaisia opetuksia..- body
2 Tess. 4: 1- on juuri sitä fanaattista, ideologista kyttäysmentaliteettia ja siitä ei Paavalikaan ollut vapaa.
Puhukoot pukille, tuollaiset uskon tosikot ja sota siitä siitä tulee jos tuo toteutettaisiin.
Uskikset ovat joten vinksahtaneita, ahdassieluisia ja taakoitettuja, kun suu pitäisi olla jatkuvasti auki ja olla toisten tuomarina.
Lähdetään siitä kukin seisoo omilla jaloillaan ja vastaa itse juoksustaan. - Kyseessä oli siis
1 Timoteuskirje 4:1-4 (eikä 1 Tess.4:1-4)
mutta jokatapauksessa tuossa Raamatunkohdassa on kyse:
Seurakunnan paimenista, joita Paavali kehoittaa olemaan
tällätavoin ahkeria ja uskollisia virassaan. - Pieni korjaus vielä
Vaalia-sanan tilalle kuului haalia.
- vastarantalainen
Sinun ( ja joka ikisen ihmisen) synneistä on Jeesus maksanut täyden hinnan, ne ovat poissa! Sinua ei niistä tuomita. Sinut tuomitaan siitä, mitä paremminkin jätät tekemättä, ja se on: et usko, että Jeesus kuoli sinun syntiesi tähden. Et sitä elä todeksi. Sinä et voi itse itseäsi muuttaa. Muuttava voima ihmisen elämässä on elävä ja eläväksi tekevä usko. Sinun ei tarvitse ponnistella muuttaaksesi elämääsi, se muuttuu.
- kenkri
Tämä viestisi vastarantalainen sai muistelemaan 8. käskyä.
- pertsa2010
Tuossa on nyt muutama pykälä nuhtelusta ja varoittamisesta.Huomaatko mitä Sonja teki ?
Hän puhui tuomitsemisesta - ei kellekään ihmiselle anneta Raamatussa oikeutta tuomita ketään.
Nuhdella voi ja varoittaa myöskin ,sillä jos ei varoita siitä saa itse rangaistuksen - se on mainittu
vanhan testamentin puolella Hesekielissä tuolla aivan lopussa.
Vähäisellä työllä sain kerättyä Raamatustani näin paljon nuhtelusta kertovia kohtia ja pappi Sonja
ei ainuttakaan ja kuitenkin hän luki tuon saman kysymyksen.
On siinä meillä kirjanoppineita - hänhän yritti luoda vaikutelman ettei koko nuhteluasiaa löydy Sanasta!
Vai eikö pappi osaa Raamattuaan edes sen vertaa kuin maallikot täällä ?
Toivottavasti sanoin jotakin?
Luukkaan evankeliumi:
17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi
2.Timoteuksen kirje:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella
Galatalaiskirje:
6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
Matt. 18:15 - 17
Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, ole voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
1.Timoteuksen kirje:
5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
Tiituksen kirje:
1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
2:15 Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko
Hesekiel:
3:20 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 511132
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1481126Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo81924Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45854Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55808Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54760Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54755KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32682