"En voinut erota ja etsiä itselleni rakastavaa puolisoa"

Kirkolle kysymys

Mitä mieltä ev.lut. kirkko on siitä, että kirkon sisällä tomiva vanhoillislestadioalisuus kieltää avioeron, eli pitää sitä syntinä? Samaten eroon joutunut ei saa avioitua uudelleen. Hänen on elettävä yksin (usein yksinhiuoltajana) usein koko loppuelämä, eli niin kauan kuin ex-puoliso on elossa.

Minusta tämä on epäinhimillinen sääntö. Mitä mieltä kirkko on?

Tässs eräältä keskustelupalstalta poimittu 46-vuotiaan naisen kertomus:

"Menin nuorena naimisiin,18-vuotiaana lest.pojan kanssa.itse olin myös v-lest.kodista ja uskossa.
Olin tosi sinisilmäinen ja rakastunut.Poika jonka kanssa naimisiin menin petti minua selän takana lest.ison perheen äidin kanssa.Muitakin naisjuttuja oli.

Koska olin lestadiolainen en voinut erota ja etsiä itselleni rakastavaa puolisoa .Monet illat itkin ...nuori tyttö ja elämä siinä.

Meille ei tullut lapsia (Onneksi jälk.päin ajatellen). Mies kielsi uskonsa kun olimme olleet naimisissa 9-vuotta.Itse koitin jaksaa ja vaikeaa oli.

Muistan että menin iltaisn ulos kävelemään ja huusin hiljaa jumalalle ,että jos olet olemassa AUTA!Olin tosi yksin ja jotenkin "erillainen" muiden lest.joukossa koska mieheni oli kieltänyt uskonsa.

Jotenkin sain kerättyä voimia ja erosin liikkeestä ja miehestäni. Muutin paikkakuntaa ja pystyi hengittämään...ihan totta!Tapasin uuden miehen ,menimme naimisiin saimme 2 ihanaa tyttöä.

Erostani on nyt jo 16-vuotta, ylikin. Kun aikaa on kulunut olen ns.normaalisoitunut enkä kokoajan luule että teen "syntiä" kun makaan aviomieheni kanssa (Ens. miehenihän lest.mukaan on aviomieheni),tanssin,katson tv.tä ja juon joskus siiderin.

Ainua mikä minua loukkaa on se ,että entiset lest.tuttavani vieläkin tavatessamme puhuttelevat minua .silloin tunnen suurta ahdistusta ,mutten uskalla sanoa heille että olkaa hiljaa,että tämä on MINUN elämääni.Ei kenenkään muun!!!Saattavat keskustella minun asioistani ja puhutella ns. niin että keskustelevat asiasta vanhempieni kanssa minun seistessäni todella NOLONA vieressä hiljaa.

Onneksi vanhempani ovat hyväksyneet minut ja päätökseni ja ovat vilpittömän onnellisia lapsistani.
Olen jo 46-vuotias ja vasta tuon 16-17-vuotta olen elänyt vapaana päättämään omista asioistani."

12

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happiness.

Siinä mielessä rohkaiseva kertomus että siinä on onnellinen loppu, ja hän saa perheen ja puolison. Kunpa vielä nuo tuttavat lakkaisivat moitiskelemasta häntä...!

• Tyrmistyttävää!

En käsitä mikä into näillä lahkoilla on kontrolloida ihmisten parisuhteita. Avioero kielletty, uudelleen avioituminen kielletty, varmaan avoliittokin syntiä, homoja ja lesboja vihataan... mistä tämä kauhea into vahtia ja rajoittaa ihmisten elämää?

• goddeloos
        Tyrmistyttävää! kirjoitti:

En käsitä mikä into näillä lahkoilla on kontrolloida ihmisten parisuhteita. Avioero kielletty, uudelleen avioituminen kielletty, varmaan avoliittokin syntiä, homoja ja lesboja vihataan... mistä tämä kauhea into vahtia ja rajoittaa ihmisten elämää?

Satukirjasta nimeltä raamattu... ja sen yksi tulkinta...

• meibii meibii

juttuja poimia toisilta foorumeilta ihan miten vaan.

• Siteerausoikeus

Saako Raamattua siteerata täällä?
        Jonkin verran näkee sitä harrastettavan.

• Tiedoksi avaajalle

Avioliiton toivotaan ihanteellisesti olevan elämänmmittainen. Mutta elämässä ei aina kaikki suju ihnteellisesti. Avioerlo on tavallaan onnettomuus, mutta se voi tarjota myös uuden alun. Luterilainen kirkko ei pidä avioeroa syntinä. Ei onnettomuutta kokeneita ihmisiä pidä kirkon lähteä lyömään! Uuden puolison löytäminen on myöskin onnellinen asia, näin se ymmärretään.

En kuulu palstan virallisiin vastaajiin mutta satun tuntemaan asiaa. :-)

• Jeesus piti syntinä...tosin ei pettämisen tapahtuessa ja mieshän oli huorapukki. Kuinka montaa Jeesuksen ohjetta kirkko ei noudata ja miehen piti olla Jumala ja synnitön? :D

• Tristan Shandy

Saako kirkon sisällä sitten ahdistaa ja rajoittaa tällä lailla ihmisten elämänratkaisuja? Eikö tämä yhtään kirkkoa kiusaa että tämännäköistä painostusta on yhdessä ja samassa kirkossamme?

Kysymys kirkolle: Hyväksyykö evl-kirkko avioeron ja uudelleen avioitumisen kieltämisen ja syntiseksi leimaamisen ?

• pertsa2010

On ainoa raamatun mukainen eron syy , ja sinä et ole tehnyt siten syntiä.

• Mirka ...

Uskonnot pitäisi K R I M I N A L I S O I D A !!!

• pertsa2010

Ovat tehneet uskosta uskonnon puuttisit täten vain kirkkojen toimintaan.Uskovia ette saa ikinä
        "poistettua".

• pertsa2010

mutta lahkoihin kertyy paljon noita aikuisiksi kasvaneita koulukiusaajia uusin jalostunein metodein.
      Heillä on sitten siinä oppipoikia nyökyttelemässä pääkkösiään seurakunnan vanhimman hulluimmillekin
      lausahduksille.

Ei ole tarvis kuulua mihinkään jäsenrekisteriin eikä pidä antaa noille määräysvaltaa omasta elämästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      84
      2139
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      426
      2020
    3. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1400
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1392
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1283
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1025
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      992
    8. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      987
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      255
      978
    10. 131
      888
    Aihe