Jeesus vai Kristus

nicander

"Kuka sitten on valehtelija, ellei se, joka kieltää Jeesuksen olevan Kristus "
1. Jo.2:22

Mistä siinä puhutaan ?
Periaatteessa ihminen voi elää elämänsä noudattaen lähes täydellisesti Jeesuksen opetuksia, ja kieltää silti Kristuksen. Vai voiko ?
Mikä on Jeesuksen ja Kristuksen ero ?
Vai onko sitä ?

Mikä mahtaa olla kuulevan kirkon ajatus tässä asiassa.
Ja muiden.

17

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AntiChrisu

Kristus tarkoittaa voideltua ja aivan varmasti (oletuksella jeesuksen historiallisuudesta) häntö
      miesjoukko voiteli, viimeisellä ehtoollisellakin pojat lääppivät toisiaan, mutta oliko
      se homoeroottista vai kulttuuriin kuuluvaa, se täytyy katsoa pelastushistorian valossa.

Voiko kieltää sellaista mitä ei tiedä, ei tunne tai ei ole koskaan kuullutkaan?

• nicander

raamattu puhuu harhaopista, niin minun mielestäni se kilpistyy oikeastaan tähän yhteen ainoaan asiaan, tunnustaako oppi Jeesuksen Kristukseksi vai ei.

Kun asiaa ajattelee niin ..

Islam puhuu Jeesuksesta profeettana, jopa tärkeänä profeettana. Mutta kieltää Kristuksen.
      Jehovan todistajat puhuvat Jeesuksesta. Puhuvat jopa Jumalan poikana, mutta kieltävät silti Kristuksen.
      New age puhuu Jeesuksesta, mutta kieltää nimenomaan Kristuksen.
      Hyvin monet tavalliset yksittäiset ihmiset arvostavat Jeesusta hyvänä opettajana tai hyvänä ihmisenä. Mutta kieltävät hänen olleen mikään Kristus. jne..jne..jne..

• ohi meni

Mitä tarkoittaa Kristuksen kieltäminen? Eikö Kristus tarkoita vain voideltu, siunattu?

• nicander
        ohi meni kirjoitti:

Mitä tarkoittaa Kristuksen kieltäminen? Eikö Kristus tarkoita vain voideltu, siunattu?

tarkoittaa minun mielestäni sitä, että Jeesuksesta tehdään vain historiallisesti olemassaoleva henkilö. Opettaja tai profeetta. mutta kielletään hänen Jumalallisuutensa, tehtävänsä ihmisten syntien sovittajana.

Kuinkahan kirkon virallinen edustus tämän eron määrittelisi. Toivoisin sen vielä näkeväni tässä.

• nicander kirjoitti:

tarkoittaa minun mielestäni sitä, että Jeesuksesta tehdään vain historiallisesti olemassaoleva henkilö. Opettaja tai profeetta. mutta kielletään hänen Jumalallisuutensa, tehtävänsä ihmisten syntien sovittajana.

Kuinkahan kirkon virallinen edustus tämän eron määrittelisi. Toivoisin sen vielä näkeväni tässä.

Ihminen hänen Jumaluutensa määritteli. Itse Jeesus ei sitä sanonut vaan korosti Jumalan olevan kaikkien yläpuolella. Hänenkin. Samanlainen kokous oli 1700 vuotta sitten, kuin oli marraskuussa suomessa, missä mietittiin homojen asemaa ja mites niitten kanssa tehtäis. Uskotko sinä oikeasti, että suomessa lepäsi joku erityinen Pyhä Henki noissa pyrkyreissä ja siksi kirkko osaa tehdä oikeat päivitykset nykypäivään?

• nicander
        mave kirjoitti:

Ihminen hänen Jumaluutensa määritteli. Itse Jeesus ei sitä sanonut vaan korosti Jumalan olevan kaikkien yläpuolella. Hänenkin. Samanlainen kokous oli 1700 vuotta sitten, kuin oli marraskuussa suomessa, missä mietittiin homojen asemaa ja mites niitten kanssa tehtäis. Uskotko sinä oikeasti, että suomessa lepäsi joku erityinen Pyhä Henki noissa pyrkyreissä ja siksi kirkko osaa tehdä oikeat päivitykset nykypäivään?

loukkaannuttiin nimenomaan sen takia, koska hän rinnasti itsensä Jumalaan. Sen takia hänen sanottiin pilkkaavan Jumalaa, ja siksi hänet oikeastaan tuotiin kuulusteltavaksi ennen ristiinnaulitsemistaan.

• hyvä tyttö

Kristus Jeesus kuten maisteri Virtanen tai pappi Sonja.

• kenkri

Puhumalla Kristuksesta tunnustan Hänen olevan Jumalan Poika, joka sovitti syntimme.

• kenkri

edelliseen tarve vielä lisätä, että tunnustan silloin myös ylösnousemuksen ja elävyyden.

• asdh

vanhaan testamenttiin, vaikka useasti täällä sanotaan, että vain uusi testamentti koskee kristittyjä. Tarkoitan sitä, että ilman vanhan testamentin kertomusta syntiinlankeemuksesta ei olisi "tarvittu" syntien sovittamista. Niin että mites on?

• Lumooja3001
        asdh kirjoitti:

vanhaan testamenttiin, vaikka useasti täällä sanotaan, että vain uusi testamentti koskee kristittyjä. Tarkoitan sitä, että ilman vanhan testamentin kertomusta syntiinlankeemuksesta ei olisi "tarvittu" syntien sovittamista. Niin että mites on?

Jeesus on Jeesus, eikä mikään Jumalan poika. Jumalaa ei itse asiassa ole edes olemassa, tai siis hän ei ole oikea Jumala, vaan Pyhä Henki on se oikea Jumala. Eikä Jeesus voi olla Pyhän Hengen poika, se on biologisesti mahdotonta, paitsi ehkä jos Jeesuksella oli enemmän midichloraneita kuin tavallisilla ihmisillä.

• Kristinuskon kirja.
        Lumooja3001 kirjoitti:

Jeesus on Jeesus, eikä mikään Jumalan poika. Jumalaa ei itse asiassa ole edes olemassa, tai siis hän ei ole oikea Jumala, vaan Pyhä Henki on se oikea Jumala. Eikä Jeesus voi olla Pyhän Hengen poika, se on biologisesti mahdotonta, paitsi ehkä jos Jeesuksella oli enemmän midichloraneita kuin tavallisilla ihmisillä.

Mielestäni hyvä tytön kommentti on kaikkipuhuva. Hyvä sinä !

• oihimg
        asdh kirjoitti:

Koko Raamattu koskee kristittyjä siinä mielessä, että sen läpi kulkee pelastushistoria punaisena lankana.

VT ei koske kristittyjä siinä mielessä, että Jeesus täytti VT:n ilmoittaman lain. Kristityt eivät siis elä sen lain alla.

• Toivoa44

Jeesus on Kristus eli Messias. Tarkoittaa voideltu eli kuningas.
      Jumalan Poika, Jumaluus, syntynyt Jumalasta, kuollut mutta ylösnoussut. Uhrikaritsa, joka uhrattiin, kuoli mutta elää.

• Tietenkin ne vastaa vain muilla nikeillä kuin kirkko kuulolla, niin asioita ei yhdistä virallisesti kirkko kuulolla-vastauksiksi, mutta silloin vain tuntikorttien tarkastajat tietää heidän liikkeensä ja ihmisille jää elämään mielikuva, ettei kirkko kuulekkaan :(

• mave-hyvä, joskus kirkon työntekijät myös nukkuvat :) Ainakin minä erityisesti niin anivarhain kuin mitä sinä jo olet ollut tänään hereillä :)

Alkuperäiseen kysymykseen... minä vastaisin niin kuin nicander tuolla jo onkin vastannut. Kristus-nimessä on kysymys Jeesuksen jumaluudesta, siitä, että hän on yhtä Isän kanssa eikä vain tavallinen, fiksu profeetta. Kristuksen kieltäminen on tämän näkökulman ohittamista.

Aija-pappi

• hyvä tyttö
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

mave-hyvä, joskus kirkon työntekijät myös nukkuvat :) Ainakin minä erityisesti niin anivarhain kuin mitä sinä jo olet ollut tänään hereillä :)

Alkuperäiseen kysymykseen... minä vastaisin niin kuin nicander tuolla jo onkin vastannut. Kristus-nimessä on kysymys Jeesuksen jumaluudesta, siitä, että hän on yhtä Isän kanssa eikä vain tavallinen, fiksu profeetta. Kristuksen kieltäminen on tämän näkökulman ohittamista.

Aija-pappi

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kristus

Näin evl-kotisivu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      84
      2139
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      426
      2020
    3. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1400
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1392
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1293
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1025
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1002
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      256
      990
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      987
    10. Sofia Virta ja Teemu Keskisarja, A-studio

Nyt.
      Maailman menoa
      131
      888
    Aihe