Aihe on ollut paljolti esillä, niin herätysliikkeissä kuin "meidänm" luterilaisessa kirkossamme on tullut ilmi tapauksia. Itseäni viime keväällä kun aihe oli ehkä kuumimillaan, harmi, että unohdetaan, että hyväksikäyttöä tapahtuu kaikkialla, missä on lapsia ja aikuisia.
Olen myös itse uhri, ja tekijäni ei tietääkseni ollut mitenkään eritisesti kirkon piireissä. Tyyppi oli urheiluseuran varapj, ja isäni tuttu ja meidän naapuri.
Halauisinkin keskusteluttaa, ja kuulla erityisesti kirkon työntekijöiden kantaa aiheeseen. Voiko tälläistä tekoa hyvittää mitenkään, ja oletteko sitä mieltä että katuminen ja tunnustaminen esim papille riittää, että sen jälkeen ei tarvitse ilmoittaa muuaalle, ja saada "maallista" rangaistusta. (tai siis käydä oikeudessa kuulemassa että pääsee ehdollisella).
Entä uhri, pitääkö antaa anteeksi, vaikka ei pysty? Täytyykö minun pystyä antamaan anteeksi, vai saanko ajatella että juuri nyt ei ainakaan tarvi, koska en vain pysty? Saanko ajatella, että mietin asiaa uudelleen vuosien päästä, nyt keskitys korjaamaan vahingot mitö teko aiheutti?
Saanko ajatella että joku ihminen on oikeasti paha, kiduttaja, varsinkin kun miettii, mitä kaikkea hyväksikäyttö minussa sai aikaan?
Olen tänä päivänä yli 20 vuotias nuori nainen ja voi sanoa, että kärsin yhä valtavasti yhden ihmisen teoista. Kärsin traumaperäisestä stressireaktiosta, uskon yhä edelleen olevani syyllinen ja uskon olevani paha. Jollain järjen tasolla tajuan oireiluksi tuon ja vääriksi uskomuksi, joita mieleni tuottaa, kun siitä on saatu tiettyjä rakkénnelmia pysyvästi kasvatettua kieroon.
Seksuaalinen hyväksikäyttö
15
477
Vastaukset
- kuunteleva_seurakunta
Hyväksikäyttö on aina poliisiasia. Katuminen ja tunnustaminen papille tai muulle kirkon työntekijälle ei minun mielestä riitä. Suomessa on lait sitä varten, että niitä noudatetaan ja ellei noudateta tuomioistuin määrää tuomion.
Anteeksiantaminen vaatii yleensä aikaa, se ei ole helppoa. Sinun ei tarvitse tehdä ratkaisua annatko antees nyt, voit rauhassa ajatella ja palata asiaan, kun olet valmis.
Oletko jutellut kenenkään ammattiauttajan tai ystävän kanssa henk.koht.
Muista, sinä et ole syyllinen siihen ,että olet tullut hyväksikäytetyksi, et ole paha, olet upea nuori nainen , näe itsessäsi ne kaikki hyvät puolet, joita sinulla on.
Itse olen kokennut tuon saman, pienenä.
rakkaudella -eila- lasinen tyttö
Kävin teini-ikäni terapiassa ja sen loppumisesta on kohta neljä vuotta aikaa. Sinne päädyin, kun olin päätynyt äitini passittamana psyk.osastolle itsetuhoisuuden vuoksi. Viime syksynä vointi meni tosi huonoksi ja eräs tuttava oli tukena lääkäri yms käynneillä ja oli myös hoitojakson avo-osastolla. Tällä hetkellä käyn mielenterveystoimistossa hoitajan luona, mutta en juuri koe hyötyväni käynneistä. Tuo ihminen vain kauhistelee, kun jokin uusi asia paljastuu ja keskustellumme ovat muutenkin, no jopa huvittavia sairaassa mielessäni.
En tiedä, mutta kerroin tosiaan vasta tuolle terapeutille aikanaan, ja asian kanssa sitä ennen olin elänyt yksin, vuosikaudet, ennenkuin kukaan kertoi mistä on kyse ja että siihen ei voi lapsi olla syyllinen.
Jollain tavalla mä oonkin jo heittänyt toivon, että voisin nähdä asiat toisin. Mä uskon, että olen paha ja se pahuus ulottuu muuallekin kuin vain tähän asiaan, ja vaikka se on kyllä joo ristiriidassa esim sen kanssa, etten ikimaailmassa voisi satuttaa ketään ja jos on jotakin loukannut, niin menetän suunnilleen yöunet sitten sen takia. Mut silti mä vaan olen paha, ja se vaan ei näy päällepäin. Ja sen vuoksi mun täytyy rangaitsa itseeni.
En tiiä, mutta uskon että just se on vaikuttanut kun on kantanut asiaa yksin, ja se on ymös sitten tapahtumien jälkeen päässyt vaikuttaa persoonallisuuden rakenteisiin, että tietyllä tavalla syyllisyys ja sen tunteminenkin on rakenteellista.
Oon myös jotnekin jakanut persoonani tai jotian, siis että mussa selkeesti on eri puolet. On se kulissipuoli ja muita puolia. - lasinen tyttö
lasinen tyttö kirjoitti:
Kävin teini-ikäni terapiassa ja sen loppumisesta on kohta neljä vuotta aikaa. Sinne päädyin, kun olin päätynyt äitini passittamana psyk.osastolle itsetuhoisuuden vuoksi. Viime syksynä vointi meni tosi huonoksi ja eräs tuttava oli tukena lääkäri yms käynneillä ja oli myös hoitojakson avo-osastolla. Tällä hetkellä käyn mielenterveystoimistossa hoitajan luona, mutta en juuri koe hyötyväni käynneistä. Tuo ihminen vain kauhistelee, kun jokin uusi asia paljastuu ja keskustellumme ovat muutenkin, no jopa huvittavia sairaassa mielessäni.
En tiedä, mutta kerroin tosiaan vasta tuolle terapeutille aikanaan, ja asian kanssa sitä ennen olin elänyt yksin, vuosikaudet, ennenkuin kukaan kertoi mistä on kyse ja että siihen ei voi lapsi olla syyllinen.
Jollain tavalla mä oonkin jo heittänyt toivon, että voisin nähdä asiat toisin. Mä uskon, että olen paha ja se pahuus ulottuu muuallekin kuin vain tähän asiaan, ja vaikka se on kyllä joo ristiriidassa esim sen kanssa, etten ikimaailmassa voisi satuttaa ketään ja jos on jotakin loukannut, niin menetän suunnilleen yöunet sitten sen takia. Mut silti mä vaan olen paha, ja se vaan ei näy päällepäin. Ja sen vuoksi mun täytyy rangaitsa itseeni.
En tiiä, mutta uskon että just se on vaikuttanut kun on kantanut asiaa yksin, ja se on ymös sitten tapahtumien jälkeen päässyt vaikuttaa persoonallisuuden rakenteisiin, että tietyllä tavalla syyllisyys ja sen tunteminenkin on rakenteellista.
Oon myös jotnekin jakanut persoonani tai jotian, siis että mussa selkeesti on eri puolet. On se kulissipuoli ja muita puolia.Niin, sitä vielä haluaisin kysyä myös muilta kirkon edustajulta, kuin sinulta Eila (kiitos vastauksestasi)
että jos en ikinä anna anteeksi, voiko sellainen estää pääsyn taivaaseen? Kun ajatellaan että anteeksipyytäminen, tai ainakin se että katuu, on ehtona taivaaseen pääsylle?
Entä mitä mieltä olette prostituutiosta? - väsyttää jo
lasinen tyttö kirjoitti:
Oon myös jotnekin jakanut persoonani tai jotian, siis että mussa selkeesti on eri puolet. On se kulissipuoli ja muita puolia.Vaikka sinun on varmaan vaikea ajatella näin, niin myös hyväksikäyttäjä oli uhri ja ahdistunut sairas. Hän oli joko kehittymätön ihminen ja jotkut eivät kykene koskaan kehittymään tässä asiassa näkemään, että se on pahaa. Sellaiset tuntevat vain oman himonsa, jota jonkun voiman ajamina toteuttavat ja juuri puolustuskyvytöntä kohtaan. Se on jokin sellainen voima ihmisessä, joka ajaa ja sokaisee ja pakottaa tekemään. Näkisin siinä vääränlaiseksi seksuaalisuuden toteuttamiseksi muuntuneena hellyyden kaipuuta ja läheisen ihmisen tarvetta tuolla hyväksi käyttäjällä. Tiedän, että tuollaista tekoa on vaikea yhtään ymmärtää. Hyväksyä sitä ei tietenkään yhtään saa. Se on hyvin pelottavaa ajatella, että ihminen toimii kuin järjetön sekopää, vaikka aikuisille esittää normaalia mutta aikuiset ovat liian vahvoja, jotta niille voisi näyttää tuskaisen seksuaaliseksi muuttuneen ahdistuksensa. Siinä hulluudessakin on järkevää varovaisuutta.
- 'rsyyntynyt
väsyttää jo kirjoitti:
Vaikka sinun on varmaan vaikea ajatella näin, niin myös hyväksikäyttäjä oli uhri ja ahdistunut sairas. Hän oli joko kehittymätön ihminen ja jotkut eivät kykene koskaan kehittymään tässä asiassa näkemään, että se on pahaa. Sellaiset tuntevat vain oman himonsa, jota jonkun voiman ajamina toteuttavat ja juuri puolustuskyvytöntä kohtaan. Se on jokin sellainen voima ihmisessä, joka ajaa ja sokaisee ja pakottaa tekemään. Näkisin siinä vääränlaiseksi seksuaalisuuden toteuttamiseksi muuntuneena hellyyden kaipuuta ja läheisen ihmisen tarvetta tuolla hyväksi käyttäjällä. Tiedän, että tuollaista tekoa on vaikea yhtään ymmärtää. Hyväksyä sitä ei tietenkään yhtään saa. Se on hyvin pelottavaa ajatella, että ihminen toimii kuin järjetön sekopää, vaikka aikuisille esittää normaalia mutta aikuiset ovat liian vahvoja, jotta niille voisi näyttää tuskaisen seksuaaliseksi muuttuneen ahdistuksensa. Siinä hulluudessakin on järkevää varovaisuutta.
Pitääkö täällä kuunella tätä paskaa soopaa?
Joo, n iin on nuhri tekijäkin ollut, mutta.. Olen myös lapsuudessa hyväksk'ytön kokenut, ja en ikinä vaikka mulle htetiin varmaan hirveintä mitä lapselle voi tehdä, niin voisi tehdä edes murto-osaa siitä. Eikä kukaan tuttavistanikaan keitä tunnen.
Jos on vittu paha olla, niin sen olonsa voi purkaa muuten ku pilaamalla toisen elämän. väsyttää jo kirjoitti:
Vaikka sinun on varmaan vaikea ajatella näin, niin myös hyväksikäyttäjä oli uhri ja ahdistunut sairas. Hän oli joko kehittymätön ihminen ja jotkut eivät kykene koskaan kehittymään tässä asiassa näkemään, että se on pahaa. Sellaiset tuntevat vain oman himonsa, jota jonkun voiman ajamina toteuttavat ja juuri puolustuskyvytöntä kohtaan. Se on jokin sellainen voima ihmisessä, joka ajaa ja sokaisee ja pakottaa tekemään. Näkisin siinä vääränlaiseksi seksuaalisuuden toteuttamiseksi muuntuneena hellyyden kaipuuta ja läheisen ihmisen tarvetta tuolla hyväksi käyttäjällä. Tiedän, että tuollaista tekoa on vaikea yhtään ymmärtää. Hyväksyä sitä ei tietenkään yhtään saa. Se on hyvin pelottavaa ajatella, että ihminen toimii kuin järjetön sekopää, vaikka aikuisille esittää normaalia mutta aikuiset ovat liian vahvoja, jotta niille voisi näyttää tuskaisen seksuaaliseksi muuttuneen ahdistuksensa. Siinä hulluudessakin on järkevää varovaisuutta.
"Vaikka sinun on varmaan vaikea ajatella näin, niin myös hyväksikäyttäjä oli uhri ja ahdistunut sairas."
Nääh. Millä perusteella sinä näet tekijän olevan uhri ja miksi sinä luulet uhria kiinnostavan tekijän olleen uhri jossain tapauksessa, joka ei liity millään tekoon? Eikö se tee teon pahemmaksi, jos tekijä on ollut uhrina samanlaisessa tapauksessa ja nyt sitten teki samanlaisen teon, vaikka tiesikin miten se syö ihmistä?
Tekijää pitää ymmärtää....Se siinä ymmärtämisessä onkin paha asia, että kun se menee suomessa jo liian ymmärtämiseksi ja uhrit ...no ne on vain uhreja. Niitä ei tartte ymmärtää kun ne ei ole oikeudessa saamassa tuomiota....eikä oikeutta.- väsyttää jo
mave kirjoitti:
"Vaikka sinun on varmaan vaikea ajatella näin, niin myös hyväksikäyttäjä oli uhri ja ahdistunut sairas."
Nääh. Millä perusteella sinä näet tekijän olevan uhri ja miksi sinä luulet uhria kiinnostavan tekijän olleen uhri jossain tapauksessa, joka ei liity millään tekoon? Eikö se tee teon pahemmaksi, jos tekijä on ollut uhrina samanlaisessa tapauksessa ja nyt sitten teki samanlaisen teon, vaikka tiesikin miten se syö ihmistä?
Tekijää pitää ymmärtää....Se siinä ymmärtämisessä onkin paha asia, että kun se menee suomessa jo liian ymmärtämiseksi ja uhrit ...no ne on vain uhreja. Niitä ei tartte ymmärtää kun ne ei ole oikeudessa saamassa tuomiota....eikä oikeutta.Nyt on sanottava, että olen itsekin jonkinlaisen hyväksikäytön kokenut, Tekijä oli vähän itseäni vanhempi lapsi ja teko vain kovaa koskettelua. Samaa hän yritti vielä minulle nuorena aikuisena.
Sekin jätti todella paljon vaikutuksia elämääni, Äitini ei suojellut minua, vaikka olin kertonut ennen tuota tapahtumaa niiden lasten kummallisista puheista - äiti sanoi vain, että älä sinä tee niin. (aikuisena asiaa kysyessäni äiti on kertonut minun kertoneen, en itse muista)
Jatkoin samojen lasten kanssa leikkimistä.
Tunnen tuon ihmisen ja hän on hölmö yhä. Aivan hyvin pärjää taloudellisesti mutta hölmö on puheissaan.
Minua vähän helpottaa, kun ajattelen tekijän ja lapsuusperheensä touhun olleen omituista. En näin ajatellessani niin täysin keskity kokemaani inhottavaan tunteeseen, joka todella sai minut tuntemaan itseni toisenlaiseksi kuin muut, paljon huonommaksi. lasinen tyttö kirjoitti:
Niin, sitä vielä haluaisin kysyä myös muilta kirkon edustajulta, kuin sinulta Eila (kiitos vastauksestasi)
että jos en ikinä anna anteeksi, voiko sellainen estää pääsyn taivaaseen? Kun ajatellaan että anteeksipyytäminen, tai ainakin se että katuu, on ehtona taivaaseen pääsylle?
Entä mitä mieltä olette prostituutiosta?lasinen tyttö,
hyvä, että olet pystynyt asiasta lopulta puhumaan ja olet voinut sillä tavalla jakaa taakkaasi. Toivon sinulle voimia jaksaa kasvaa omassa tahdissasi kohti ehyempää minuutta.
Eila sinulle jo kirjoittikin paljon hyviä asioita. Tuosta anteeksiantamisesta. Jumalaksi en voi ryhtyä, mutta se mitä raamatusta ymmärrän, anteeksi antamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle. Tie taivaaseen on luottamus Jumalaan ja usko siihen, että Jeesus Kristus on avannut meille tien Jumalan yhteyteen. Se on armoa, siinä ei kysytä uskon määrää tai laatua, ei kysytä taitoja ja osaamisia, ei myöskään sitä, kykeneekö antamaan anteeksi.
Prostituutio on aihe, josta olisi ehkä hyvä avata ihan oma ketjunsa?kuunteleva_kirkko kirjoitti:
lasinen tyttö,
hyvä, että olet pystynyt asiasta lopulta puhumaan ja olet voinut sillä tavalla jakaa taakkaasi. Toivon sinulle voimia jaksaa kasvaa omassa tahdissasi kohti ehyempää minuutta.
Eila sinulle jo kirjoittikin paljon hyviä asioita. Tuosta anteeksiantamisesta. Jumalaksi en voi ryhtyä, mutta se mitä raamatusta ymmärrän, anteeksi antamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle. Tie taivaaseen on luottamus Jumalaan ja usko siihen, että Jeesus Kristus on avannut meille tien Jumalan yhteyteen. Se on armoa, siinä ei kysytä uskon määrää tai laatua, ei kysytä taitoja ja osaamisia, ei myöskään sitä, kykeneekö antamaan anteeksi.
Prostituutio on aihe, josta olisi ehkä hyvä avata ihan oma ketjunsa?Edellisen viestin kirjoitti siis Aija-pappi, joka on paitsi harvapäinen, myös sen verran tumpula vielä tämän kanssa ettei heti keksinyt, voiko kirjoittamaan viestiä muokata.
Aija-pappi- pertsa2010
lasinen tyttö kirjoitti:
Niin, sitä vielä haluaisin kysyä myös muilta kirkon edustajulta, kuin sinulta Eila (kiitos vastauksestasi)
Entä mitä mieltä olette prostituutiosta?että vihaaminen tuhoaa ihmistä itseäänkin ja toivottavasti voit joskus kuitata tuon asian vähän
kevyemmin ,ei tuonkaltaisiin miekkosiin kannata kuluttaa liikaa aikaa.
Sitten tuo prostituutio :
Se on huorintekemistä.Tosin nykyään se ei sitä ole ev.lut. lahkossa , kun nerokkaat kirkkoisämme ovat muuttaneet tuon käskyn täysi toiseen muotoon --> Älä tee aviorikosta.
Papit voivat varmaan "perustella" tuon käskyn "editoinnin". - Turvallinen lapsuus
'rsyyntynyt kirjoitti:
Pitääkö täällä kuunella tätä paskaa soopaa?
Joo, n iin on nuhri tekijäkin ollut, mutta.. Olen myös lapsuudessa hyväksk'ytön kokenut, ja en ikinä vaikka mulle htetiin varmaan hirveintä mitä lapselle voi tehdä, niin voisi tehdä edes murto-osaa siitä. Eikä kukaan tuttavistanikaan keitä tunnen.
Jos on vittu paha olla, niin sen olonsa voi purkaa muuten ku pilaamalla toisen elämän.Homojen ja lesbojen oikeudet saatiin kirkossa pikaisesti ko. ryhmien toivomalle tavalle.
Lasten asia hyväksikäytössä= kaltoinkohteluissa, raiskauksissa, vallankäytössä poljettiin
täysin paskaan. Kirkko ei muka saa antaa pahantekijöiden nimiä julki, jotta pahantekijöitä
voitaaisiin saattaa vastuuseen ja hoitoon. Pahantekijöitä suojellaan lain turvin !!! HOH- HOH !
Kirkko on valtion kirkko ja sen tulee voida toimia turvanaja suojana lapsille. On helvetillistä,
jos kirkon toiminta suojaa eniten sairaita omia jäseniään. Valtion kirkon täytyy voida muuttua
terveeksi lainsäädännön avulla, mikäli asiaa ei saada muuten kuntoon.
Näin Jumalakin varmaan tahtoo.
- Surullista kertomaa
Kolme anhoillislestadiolaista miestä raiskasi pientä ekaluokkalaista. "Minnaa". Ja hyväksikäyttö jatkui ja jatkui. Yksi miehistä oli paikallisen rauhanyhdistyksen johtokunnassa. "Minna" oli syntynyt yhdeksi monista, ison perheen lapseksi. Häntä eivät puolustaneet edes omat vanhemmat. He vaativat vaan unohtamaan. Paikkakunnan poliisimies oli myös vanhoillislestadiolainen eikä puuttunut rikokseen. Nyt valtakunnansyyttäjä tutkii voisiko jo rikoksena vanhemtuneelle asialle tehdä jotakin niin että Minna saisi hyvityksen.
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/ Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttäminen ja häirintä ovat rikoksia, joista jää uhriin ikuiset arvet. Puhutaan sielun särkymisestä. Toivon, että olet hakenut itsellesi ammattiapua. Tunnistat itse kärsiväsi traumaperäisestä stressireaktiosta. Asianmukainen apu siihen on psykoterapia trauma- tai seksuaaliterapian koulutuksen saaneen ammatti-ihmisen luona. Kustannuksiin voit saada maksusitoutumuksen oman kuntasi kautta tai Kelalta.
Joku jo kysyikin, oletko tehnyt asiasta rikosilmoituksen. Mietit hyvitystä. Yksi tie siihen on rikosoikeuden kautta, jolloin tekijä parhaassa tapauksessa saa tuomion yhteiskunnan taholta.
Anteeksiantoa ei voi pakottaa. Voit hyvin jättää sen nyt mielestäsi ja keskittyä hoitamaan itsesi kuntoon. Joku on sanonut, että ensin tulee vihata aidosti, ennen kuin voi aidosti antaa anteeksi. Voit siis rauhassa tuntea vihaa hyväksikäyttäjääsi kohtaan. Teot, joita hän teki, olivat vääriä ja pahoja. Kukaan ei puolustanut sinua silloin, mutta nyt voit puolustaa itse itseäsi hoitamalla traumasi ja pitämällä huolta, ettei kukaan enää pääse käyttämään sinua hyväkseen.
Paula. perheneuvoja ja seksuaaliterapeutti- Raiskatun puoliso
Ensiksi kysymys maallisesta oikeuden jaosta. Jos tapahtumasta ei ole kulunut kovin pitkää aikaa ja olet itse ollut alaikäinen, on syytä tehdä ilmoitus hyväksikäytöstä. Noin rankan rikoksen tekijää ei saa peitellä, vaikka olikin perhetuttu, kuten usein hyväksikäyttäjät ovatkin. Kyseessä ei ole mikään kosto tms halu maksattaa pahat teot. Kyse on siitä, että henkilön pitää itse kohdata pahat tekonsa ja sovittaa ne. Samalla ko henkilö saa selkeän viestin, että ko teko rikkoo lapsen oikeutta seksuaaliseen koskemattomuuteen.
Toiseksi. Itse et voi pakottaa itseäsi anteeksiantoon. Se tulee sitten vasta kun olet puhut luotetuille/asiantuntijoille niin kauan, että kohtaamasi vääryys ei enää sinua vaivaa. Kohtaamaasi vääryyttä et ikinä unohda, mutta voit oppia sen kanssa elämään niin, että et haudo sitä mielessäsi usein. Anteeksi voit antaa vasta, kun toinen sitä pyytää tai jos olet kasvanut asian yli niin, että sinussa herää halu antaa teko yksipuolisesti anteeksi. Pakolla ei sitä voi koskaan tehdä. Oman tasapainosi vuoksi on hyvä pyrkiä anteeksiantamiseen ja unohtamiseen. Kohtaamaasi vääryyttä ei kukaan voi millään sovittaa, ei rahalla, ei vankilalla.
Toisen tekemä vääryys sinua kohtaan ei estä sinun taivastietäsi ja taivaspaikkaasi kristittynä. Itse voit rakentaa itsesi ympärille katkeruuden muurin, joka estää sinua vapautumasta trauman seurauksista. Keskustele luotetun sielunhoitajan kanssa niin kauan, että voit olla rauhallisin mielin Isommassa Kädessä. - Lasten takia
Vanhoillislestadiolaisilla on omintakeinen "rippisalaisuus" käytäntö. Kun pedofiili on pyytänyt anteeksi tekojaan esim. uhriltaan, asiasta on synnillistä enää sen jälkeen puhua. Se on unohdettava. On vain uskottava, että itse Jumala antaa pedofiilille voiman ja halun mennä ilmoittautumaan viranomaisille saadakseen rikokselle maallisen käsittelyn ja tuomion.
Tälle ei piispainkokouskaan pysty mitään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu842139Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4262020Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101400Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771392- 671293
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071025Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811002Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut256990Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266987- 131888