Lapsestani ei tule uskovaista

Cilla +

Luettuani näitä foorumeita tulin siihen aatokseen että minun lapsestani ei tule uskovaista.

61

1024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rompix

Et sinä sitä päätä.

• hih.hih

Ja kuinkahan aiot tämän estää. Pistätkö penskasi häkkiin lukkojen taakse kunnen on täysi-ikäinen.

• Cilla +

Aika hyvin pystyn vaikuttamaan siihen. Uskonnoista vapaa kasvatus, ei uskonnon opetukselle, ei uskiskavereille, ei riparia jne. Pitää muistaa että uskon takana on aina manipulointia ja aivopesua ja jos pystyn estämään nämä, niin voin olla varma ettei lapsestani tule uskovaista.

• nih.
        Cilla + kirjoitti:

Aika hyvin pystyn vaikuttamaan siihen. Uskonnoista vapaa kasvatus, ei uskonnon opetukselle, ei uskiskavereille, ei riparia jne. Pitää muistaa että uskon takana on aina manipulointia ja aivopesua ja jos pystyn estämään nämä, niin voin olla varma ettei lapsestani tule uskovaista.

Laitat sitten sulopulmusi 3v synttärikutsuun ... ps. Ei jumaliin uskovien perheiden lapsille.

• nättinokkainen
        Cilla + kirjoitti:

En usko, että noilla toimilla pystyt asiaan vaikuttamaan, ainakaan olemaan varma. Pahimmillaan, siis sinun näkökulmastasi, voi käydä juuri päinvastoin. Kielletty hedelmä kun tuppaa ihmistä niin kovasti kiinnostamaan...

Sen sijaan, jos suhtaudut uskontoihin, uskovaisiin ja lapsellasi aikanaan mahdollisesti oleviin uskovaisiin kavereihin neutraalisti, annat hänelle mahdollisuuden siihen tärkeimpään - oikeuteen muodostaa itse oma näkemyksensä. Se voi siltikin olla uskovainen näkemys, tai uskovainen esim. jonkun muun uskonnon kuin kristinuskon mukaan. Mutta yhtä kaikki hänen omansa. Mitä parempaa voisit lapsellesi antaa kuin eväät omaan ajatteluun ja sen jälkeen osoituksesi, että tuet hänen ratkaisuaan, mikä ikinä se sattuukin olemaan?

Sikäli kuin kirjoituksesi ei ollut provo.

• Ubnäs

ettei laita lastaan mihinkään, missä altistuu uskonnolla aivopesulle. Ei siihen kuule muuta tarvita, koska pääsääntöisesti uskovaiseksi tullaan aivopesun kautta.

Johan tuon pöllömpikin tajuaa!

• pertsa2010
        Cilla + kirjoitti:

harrastamalla sitä itse.Jos aiot kasvattaa lastasi kuvaamallasi tavalla törmäät suurella varmuudella
        vaikeuksiin , joita et tule hallitsemaan.Uskiskavereitten kieltäminen aiheuttaa välillenne varmuudella vakavia yhteenottoja.Jos aiot kieltää lapseltasi osanoton uskontotunneille astuu todennäköisesti koulukiusaaminen
        kuvioihin - parempia syitä kiusaajat eivät tarvitse.

Parempi vaihtoehto on antaa lapselle elämän rakennuspalikoita joista hän saa valita - tosin sinä sitten
        kasvattajana voit taustalla ohjailla lastasi suuntaan , joka palvelee hänen parastaan , ei sinun.
        Siinäpä valinta.

• Cilla + kirjoitti:

a) Rakasta lastasi ehdottomasti, myös riidan aikana ja etenkin sen jälkeen.
        b) Pistä lapsellesi rajat. Kaikkea ei pidä sallia. Pidä kiinni omista päätöksistäsi. Lapsesi voi kokeilla muuttaa noita rajoja, mutta pitämällä niistä kiinni, ansaitset lapsesi kunioituksen ja rakkauden.
        c) Luota lapseesi. Lisää vähin eri lapsesi mahdollisuuksia tehdä uusia asioita, esim nukkua tuntemasi kaverin luona yötä. Kasvatuksella pyrit opettamaan lapsesi elämään, yksin.
        d) Anna lapsesi Itse päättää suhtautumisensa uskonasioihin, humanismiin ym. Omien oppien liiallinen tyrkyttyttäminen voi johtaa ahdistukseen ja vastareaktioon. Toki keskustele asioista rehellisesti.
        e) Ole mahdollisimman rehellinen lapsellesi ja muista, että aikuinenkin voi ja pitää pyytää anteeksi, jos olet esim vihaisena Häntä loukannut. Kasvattajaltakin vaaditaan nöyryyttä.
        Voimia ja tsemppiä Sinulle nimimerkki Cilla kasvattajana.

Todennäköisyys, että lapsesi kääntyy aikuisena fundamenatalistiseksi uskovaksi on erittäin pieni, lähes olematon. Hoida kasvatus hyvin, luota lapseesi ja muista antaa välillä positiivista palautetta. :=)

• johannes k
        Cilla + kirjoitti:

Tuo sinun pakkoon perustuva kasvatuksesi kuulostaa aika tarkkaan samalta kuin ääriuskonnollisilla liikeillä, kummassakin lapsi jää toisarvoiseen asemaan, hän itseään ei kuunnella eikä kunnioiteta.

• vastarantalainen
        Cilla + kirjoitti:

Sinunkin vaikuttamisesi on aivopesua! Ihmisellä on oikeus saada tietää mahdollisemman paljon voidakseen päättää itse. Se vapaus kuuluu kaikille. Sinä et omista lapsiasi, he ovat lahja.

• readmorethanonebook
        pertsa2010 kirjoitti:

harrastamalla sitä itse.Jos aiot kasvattaa lastasi kuvaamallasi tavalla törmäät suurella varmuudella
        vaikeuksiin , joita et tule hallitsemaan.Uskiskavereitten kieltäminen aiheuttaa välillenne varmuudella vakavia yhteenottoja.Jos aiot kieltää lapseltasi osanoton uskontotunneille astuu todennäköisesti koulukiusaaminen
        kuvioihin - parempia syitä kiusaajat eivät tarvitse.

Parempi vaihtoehto on antaa lapselle elämän rakennuspalikoita joista hän saa valita - tosin sinä sitten
        kasvattajana voit taustalla ohjailla lastasi suuntaan , joka palvelee hänen parastaan , ei sinun.
        Siinäpä valinta.

Missä lapsia kiusataan sen vuoksi, että osallistuvat ET:n tunneille? En ole moisesta koskaan kuullut, ovatko uskovien lapset muka niin vihamielisiä nykyään?

Toki pidän itsekin tärkeänä, että jokaisella lapsella olisi oikeus itse päättää mitä katsomusainetta haluaa opiskella. Harmi ettei kirkkoonkuuluvien lapsilla ole tasa-arvoisia oikeuksia tämän asian suhteen vielä.

Minä menin ET:n tunnille koska halusin. Jos en olisi mitään kommentoinut niin olisin joutunut uskonnontunnille, vaikka äitini ei enää silloin kirkkoon kuulunutkaan. Minua ei koskaan uskonnontunneilla käymättömyyden vuoksi kiusattu, eikä muutenkaan ateismini vuoksi. Närkästystä tosin aiheutti kun toka luokalla kieltäydyin ruokarukouksen suorittamisesta.

• pertsa2010
        readmorethanonebook kirjoitti:

Missä lapsia kiusataan sen vuoksi, että osallistuvat ET:n tunneille? En ole moisesta koskaan kuullut, ovatko uskovien lapset muka niin vihamielisiä nykyään?

Toki pidän itsekin tärkeänä, että jokaisella lapsella olisi oikeus itse päättää mitä katsomusainetta haluaa opiskella. Harmi ettei kirkkoonkuuluvien lapsilla ole tasa-arvoisia oikeuksia tämän asian suhteen vielä.

Minä menin ET:n tunnille koska halusin. Jos en olisi mitään kommentoinut niin olisin joutunut uskonnontunnille, vaikka äitini ei enää silloin kirkkoon kuulunutkaan. Minua ei koskaan uskonnontunneilla käymättömyyden vuoksi kiusattu, eikä muutenkaan ateismini vuoksi. Närkästystä tosin aiheutti kun toka luokalla kieltäydyin ruokarukouksen suorittamisesta.

että he ovat vähemmistönä ja miksei se kiusaajille kelpaisi.

Joskus kansakoulussa menin väliin ,kun se roskaväki yritti harjoittaa fyysistä väkivaltaa heikompiaan
        kohtaan.Kai olisivat semmoisella porukalla saaneet minut sillä kertaa piestyksi - eivät vain oikein
        uskaltaneet.

Silloin ajattelin ,että ne olisi pitänyt vetää jo sikiövaiheessa vessanpöntöstä alas.

• Cilla + kirjoitti:

Mikä on lanttisi toinen puoli? Aika tehokkaasti ja lakihenkisesti olet jo manipuloimassa ja aivopesemässä lapsesi ja ympäristösi elämää.
        Ei usko ole ihmisen vallassa. Et kai Jumalaa vastaan voi taistella; vai haluatko tosiaan painia häntä vastaan.? Huomaa, ettei kristinusko ketään pakota. Se on Jumalan kutsu ja kehotus elämään yhteydessä Luojaansa, ja tuota yhteyttä ei ole kuin Jeesuksessa. Tämän aikamme ateistinen yhteiskunta on se pakkolaitos, joka ei kohta anna oikeutusta edes rukoilla tässä maassa.
        Kun Jumala lahjoittaa omilleen rakkauden, eikö Sinun henkinen pääomasi ole vastaavasti tälläkin kertaa vihaa, ja voimakasta sellaista! Kysypä itseltäsi ketä vastaan taistelet ja kenen liittolaisena. Jumalan eteen joudumme vielä jokainen tilille, kun aika koittaa.

• ..........
        Cilla + kirjoitti:

Ja kaikesta tuosta huolimatta lapsi päättää asiasta aivan itse. Oletko kuullut ateisteista, jotka ovat saaneet uskonnollisen kasvatuksen, uskonnonopetusta, uskovaisia kavereita, käyneet riparin jne. Miten on mahdollista, että he silti ovat aivan itse päättäneet olla uskomatta?

Et voi kontrolloida toisen ihmisen ajatuksia manipuloimalla ja aivopesulla, joten älä edes yritä.

• En suosittele perustamaan päätöstäsi tällaisille foorumeille. Täällä keskustelu on kärkevää, eikä tee oikeutta oikeastaan millekään suunnalle. Saadaan tuulettaa ajatuksia, jos ei muuta.

Tottakai voit kasvatuksella vaikuttaa lapsesi elämään, sehän on vanhemman tärkeä tehtävä. Jumalan ja lapsen välinen asia on hänen uskonsa ja jos lapsesi jossain elämänvaiheessa kokee kristinuskon itselleen omaksi, sinun ei tarvitse olla huolissasi - usko ei tee lapselle mitään pahaa. :)

pappi Sonja

• Mirka ...

Jumala on satua ja höpötystä. Todisteita mistään muustakaan ei ole.

Onneksi olkoon Cilla. Teit hienon ratkaisun.

• kkkkkkkkkkkkkkkkk8kk

raiskaa lapsen mielen

• pertsa2010

Oleellista onkin ettei usko tee lapselle mitään pahaa vaan antaa aika hyvät elämän eväät aikuistumista
        ajatellen.
        Jos minä tiedän jonkun ihmisen uskovaksi niin sellaisen ihmisen ottaisin firmaani töihin mielelläni.
        Ei laiskottele , ei varasta työmaalta ei surffaile työaikana netissä jne.
        Sellaiselta pohjalta on hyvä ponnistaa.

• ateistix

"Tottakai voit kasvatuksella vaikuttaa lapsesi elämään, sehän on vanhemman tärkeä tehtävä. Jumalan ja lapsen välinen asia on hänen uskonsa ja jos lapsesi jossain elämänvaiheessa kokee kristinuskon itselleen omaksi, sinun ei tarvitse olla huolissasi - usko ei tee lapselle mitään pahaa. :)"

Noinko yksinkertaista? Hyvä juttu sitten, uskontojen opettaminen voidaankin kouluista lopettaa.

• Tietyx

päättää itse mitä ajattelevat ja mihin uskovat! kaikkein pahinta on jos vanhemmat päättävät lapsen puolesta.

Mutta en minäkään panisi lapsiani kirkon pyhäkouluun enkä rippikouluun. Yksisilmäisyys ei ole hyvästä.

• Vapaus ...

Onko se vapautta kun lapsi annetaan vainoharhaisten uskovaisten aivopestäväksi?

• ojasta allikkoon

Kun ihmisellä on halu löytää uskonnollista sisältöä voi tuloksena olla mitä hyvänsä.
      Vaikka scientologiaa. Tunnen sellaisenkin aikuisen miehen tapauksen. Kun moni ihminn etsii kuitenkin elämäänsä syvempää tarkoitusta. Onko Raamtun tuntemus haitallista? Ev lut kirkon perusoptus tänä päivänä tuntuu sovletluvan hyvin tapauskovaisuuteen ja kulttuuriperintöön. Eivät vanhemmat vaikuta kovinkaan paljon nuoren ihmisen uskon tuntemuksiin jos ei ole tiukasta uskonnollisesta yhteisöstä kyse. Sitähän ev lut kirkko ei ole. Luterilaisen kirkon perusopetus ei ole haitallista, kertoo kuitenkin meidän kulttuurista. Yhden uskon perusteiden tunteminen autta välttämään monta scientologian kaltaista ryhmää.

Näillä palstoilla et saa mitään käsitystä luterilaisen kirkon normaalista toiminnasta, täällä kirjottaa muut kuin tavikset enimmäkseen.

• XX-CN

ovat yleensä sellaisia, jotka eivät elämässään osaa kyseenalaistaa mitään. Luulevat kirkkoon kuulumisen olevan jotenkin neutraali-tila, jota se ei tietenkään ole. Harvat heistä koskaan pysähtyvät pohtimaan kirkon uskontunnustusta.

• goddeloos

Anna lapsesi päättää

• Kika mummo

""Anna lapsesi päättää ""
        Tästähän on kyse. Uskonnon tuputusta en kannata kenellekään.

• freedomatmymind

Minua ei ole kastettu enkä rippikouluakaan ole käynyt. En kuulu vieläkään kirkkoon. Vanhempanikin olivat eronneet kirkosta jo ennen kuin menivät naimisiin. Kotikasvatukseni oli uskonnotonta ja humaania. Kävin esim. naapuritalon pyhäkoulussa, kun kaveritkin kävivät. Vanhempani eivät siis kieltäneet minua olemasta tekemisissä uskonnon kanssa. Mielenkiintoista näin myöhemmin ajateltuna on se, että vanhempani suhtautuivat muihin ihmisiin avoimesti ja kunnioittaen, he eivät milloinkaan yrittäneet "käännyttää" ketään ateisteiksi vaikka itse sitä olivatkin. Mutta niitä ihmisiä, jotka yrittivät meitä "kastamattomia lapsiraukkoja" saada jumalan huomaan, niitä riitti.

Olen nyt viisissäkymmenissä ja voin sanoa, että synnyn ateistina, olen elänyt ateistina ja kuolen ateistina. Kiitos vanhemmilleni, että jo silloin viisikymmentä vuotta sitten, ymmärsivät olla pakkoliittämättä meitä lapsia mihinkään. Kiitos vanhemmilleni lahjasta parhaimmasta - vapaudesta.

• etrsdaf

Sama toisinpäin. Kirjoituksesi on kuin omasta perheestäni, mutta vanhempani ovat uskovia. Näin olen menetellyt myös omassa kodissani, ja kuinka ollakaan lapseni ovat omaksuneet uskon. Toinen heistä opiskelee teologiaa.

• niin mieti mitä olet vanhempana?

Et voi päättää edes lastesi puolesta sitä, millaisen maailmankatsomuksen he itselleen tekevät. Vanhempana voi vain tarjota eri vaihtoehtoja ja sen, että itse ole mahdollisimman rehellinen. Sinä väistämättä tuot esiin sen, mikä on sinun arvomaailmasi. Sen lapset laittavat kyseenalaisiksi kukin omalla tavallaan.

Sinun tulee vanhempana vain rakastaa. Riippumatta siitä onko lasteni mielipiteet sinun mieleisiäsi.
      Itse aikoinaan kun pohdin rakkautta, niin jotenkin se selveni mitä Jumalan rakkaudella tarkoitetaan. Mietin että voinko oikeasti ja vilpittömästi rakastaa lastaa lasta, joka halveksii kaikkea sitä mitä minä pidän arvokkaana? Kun hän tekee jotain, mikä satuttaa ja lujaa, voinko edelleen rakastaa häntä?

Täytyy sanoa että se veti polvilleen. Mistä saisin tuota voimaa, etten hylkäsi lastani silloinkaan kun hän hylkää minut. Että jaksaisin uskoa ja luottaa, että tuonkin jälkeen lapseni voi tarvita minua. Kun kaikki muut hylkäävät ja halveksivat, niin ainoa mitä hylätty kaipaa, on että on joku joka välittää. Jaksainko minä välittää, kun muut ihmiset halveksisivat jopa minua sen jälkeen?

Olen saanut jutella niin päihdeongelmaisten lasten äitien kanssa kuin vankien äitein kanssa. Silloin kolahti tuo Jumalan rakkaus. Vaikka tekee väärin, on jokaisella oikeus rakkauteen. On vain itsestä kiinni, haluaako sitä ottaa vastaan vain ei.

Sinulle sanoisin että on kaksi oivaa tapaa yrittää vaikuttaa lapsen uskonnollisuuteen.
      1 Ole itse ehdoton ja ahdasmielinen uskova, joka etsii vain tilaisuutta rangaista.
      2 Annat hänelle vahvan humanistisen pohjan, jossa lapsi itse voi kokeilla, kyseenalaistaa ja monipuolisesti luoda oman katsomuksen. Kaikki ateistit ei tästä tykkää sillä se sisältää mahdollisuuden siihen että lapsestasi tulee jonkin sortin uskova.
      3 Olet ehdoton ja kielteinen ateisti, joka ei salli mitään uskonnollisuuteen viittavaakaan. Tietyllä tavalla anarkisti.

Lapset tuppaavat tekemään aina päinvastoin kuin heille opettaa...

• readmorethanonebook

"3 Olet ehdoton ja kielteinen ateisti, joka ei salli mitään uskonnollisuuteen viittavaakaan. Tietyllä tavalla anarkisti. "

Tuo on kyllä ihan päinvastaista kuin anarkismi...

Mutta joo nimenomaan mitä enemmän lapselle antaa tilaa löytää itse itsensä, sitä todennäköisemmin hän omaksuu vanhempiensa tyylisen maailmankuvan.

• Nasse.

ja alhaisen äo:n omaava, joka nostaa hihhuloitumisriskin korkeammalle.

Mutta elämä on.

Voi se lapsi syntyä sairaana ta kuolla ennen vanhempiaan, minkäs näille tekee.

• kasvatuxeksi

Päädyit sitten vähän samaan kuin mediasta tuttu naispari, joka päätti, ettei heidän lasta sitten kasvateta mihinkään sukupuoleen. Ei ees kerrota, että mikä hän on. No tuollainen kasvatus saattaa mennä ihan ok jonekkin tuonne 3v asti, kunnes sitten kerran uimahallissa lapsukainen näkee samanikäisen toista sukupuolta olevan ja esittää sen hämmästynen kysymyksen ...... äiti miks tolla ....

• tiituss

ei ne oo naispari, jos niitä kettua ja sutta meinaat. Mies ja nainen ne on. Mikäli ne nyt saa luokitella.

• Suvi Tre

Onneksi olkoon hyvästä valinnastasi Cilla.
      Minä sain sain aikoinaan myös uskonnoista vapaan kasvatuksen ja olen tästä kiitollinen vanhemmilleni. Sain todellakin itse valita suuntaumukseni.

Suomesta puuttuu uskonnoista vapaat koulut, joten niitä täällä kaivattaisiin.

• Pave :)

Onneksi olkoon Cilla hienosta valinnasta.

Lapsille ja nuorille kannattaa ehdottomasti kertoa totuus vaikka niin että "jumala on satua ja höpötystä niin kauan kuin toisin todistetaan" ja "rukoukset eivät toimi, "enkelit ovat satua", "jeesus on fiktio" jne.
      Lapset ovat ihmisiä, ei niille tarvitse valehdella.

• pertsa2010

Jos erehdyt tässä tärkeässä valinnassa , jonka olet oikeutettu kasvattajana tekemään , niin seuraukset
      eivät ole ehkä positiivisia.

• Anna lapsen päättää. Jos kiellät, niin teini-iässä se kuitenkin pamahtaa uskoon kun kielletty hedelmä kiinnostaa :D

• nicander

Minun kotikasvatukseni mukaan minusta ei kyllä kaiken järjen mukaan olisi mitään uskovaista pitänyt tulla. No, ei nyt tosin mitään suurta ateistiakaan. Ihan tavallinen hälläväliäkansalainen vain.
      Ihmiset kun nyt vain alkaa ajatella melko itsenäisesti tuossa murrosiän partaalla.

• Uskova äiti

huumeidenkäyttäjä ? Itsekäs omaa etuaan ajatteleva. ? Mites niiden kanssa ?

Itse olen kasvanut uskovassa perheessä. Meillä ei ryypätty, ei ollut seksiorgioita, en kärsinyt puutetta ruoasta,vaatteista, katto oli päänpäällä.
      Lapsuuteni oli turvallinen.
      Yhtään yötä en ole ollut humalaista vanhempaa paossa.. Mistäköhän olen jäänyt paitsi ?

Minulle kerrottiin Jumalasta joka rakastaa minua aina sellaisena kuin olen.
      Elämälläni on tarkoitus !
      Kun kuolen jos olen antanut elämäni Jumalalle eläessäni, pääsen taivaaseen.
      Pakko minun EI OLE USKOON TULLA jos en halua.

Täysin itse tein uskonratkaisun, kun Jumala puhui minulle suoraan. Seurakunnan työntekijä rukoili puolestani.

Itse olen kasvattanut lapseni samoilla periaatteilla kuin minut kasvatetiin, en tuputa uskoa,
      minulle se on elämä, mutta hän saa itse valita mitä tietä kulkee..
      Rukoilen hänen puolestaan joka päivä ja tuen häntä kaikessa missä voin.
      Rakastan lastani ja haluan hänen parastaan.
      Uskonratkaisu on Jumalan ja ihmisen kahdenkeskinen ja henkilökohtainen valinta, arvokkain mitä tehdä voi.
      On vain niin paljon "väärää " opetusta, suoranaisia valheita, kuten tälläkin palstalla.
      Et voi täysjärkisenä ihmisenä tehdä valintaasi näin suppealle perustalle.

• ewgfew

Lapselle on suuri lahja sellainen vanhempi, joka joka päivä rukoilee hänen puolestaan. Rukouksen vaikutus ulottuu varmaan lapsen ja vanhemman suhteeseenkin. Rukous muuttaa maailmaa ja meitä.

• Hara +X
        ewgfew kirjoitti:

Lapselle on suuri lahja sellainen vanhempi, joka joka päivä rukoilee hänen puolestaan. Rukouksen vaikutus ulottuu varmaan lapsen ja vanhemman suhteeseenkin. Rukous muuttaa maailmaa ja meitä.

""Lapselle on suuri lahja sellainen vanhempi, joka joka päivä rukoilee hänen puolestaan. ""
        Tuollaiset vanhemmat pitäisi teljetä mielisairaalaan.

• ei mahu
        Hara +X kirjoitti:

""Lapselle on suuri lahja sellainen vanhempi, joka joka päivä rukoilee hänen puolestaan. ""
        Tuollaiset vanhemmat pitäisi teljetä mielisairaalaan.

Mielisairaalassa on jo sinun lapsesi..

• Cilla +

Aion opettaa lapsilleni vain faktaa ja tosiasioita uskonnoista.

Menkää itseenne uskis pellet !

• Mirka ...

Hienoa Cilla. Tutkimusten mukaan ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset.

• ??

Aika aivopestyltä vaikutatkin.

• Sanna26
        ?? kirjoitti:

Aika aivopestyltä vaikutatkin.

Itse olen ateisti. Ja lastanikaan ei ole missään vaiheessa väkisin kirkkoon liitetty, vaikka mieheni siihen kuuluukin. Sukulaiset ovat lapselle uskosta puhuneet ja yrittäneet sitä tuputtaa hänelle. Tämä johti siihen, että lapsemme halusi kirkkoon tutustumaan. Kun veimme hänet kirkkoon jumalanpalvelukseen, niin mielenkiinto lopahti välittömästi eikä ole ollut kiinnostunut asiasta sen jälkeen. Annan kyllä mahdollisuuden tutustua kaikenlaisiin asioihin, mutta opetan lastani ajattelemaan järjellä. Ja kaikki uskonnot ovat täysin järjenvastaista toimintaa. Luotan siihen, että lapsestani tulee älykäs ja itsenäisesti ajatteleva ihminen joka ei sorru hölynpölyyn vain koska muut niin tekevät.

• ewwwe
        Sanna26 kirjoitti:

Itse olen ateisti. Ja lastanikaan ei ole missään vaiheessa väkisin kirkkoon liitetty, vaikka mieheni siihen kuuluukin. Sukulaiset ovat lapselle uskosta puhuneet ja yrittäneet sitä tuputtaa hänelle. Tämä johti siihen, että lapsemme halusi kirkkoon tutustumaan. Kun veimme hänet kirkkoon jumalanpalvelukseen, niin mielenkiinto lopahti välittömästi eikä ole ollut kiinnostunut asiasta sen jälkeen. Annan kyllä mahdollisuuden tutustua kaikenlaisiin asioihin, mutta opetan lastani ajattelemaan järjellä. Ja kaikki uskonnot ovat täysin järjenvastaista toimintaa. Luotan siihen, että lapsestani tulee älykäs ja itsenäisesti ajatteleva ihminen joka ei sorru hölynpölyyn vain koska muut niin tekevät.

Järjen käyttö ei ole kiellettyä uskossakaan, pikemminkin suotavaa.

• Gagarin

Eikö kannattaisi opettaa mielummin lapselle taitoa käyttää omia aivojaan ja harkintakykyään? Joulupukki, yksisarviset, keijukaiset ja menninkäiset yms. kuuluvat lapsen maailmaan, älä ole tylsä aikuinen ja romuta lapsen maailmaa tylsillä tosiasioilla. Kyllä he saavat tosiasioista vielä ihan tarpeekseen.

Näytä mielummin esimerkkiä. On aivan sama mitä lapselle sanot, sillä he tekevät kuitenkin niinkuin sinä eivät mitä sanot.

Kun poikani 3 vuotiaana kysyi nukkumaan mennessä, minne aurinko menee yöksi, kumpi on lapselle parempi vastaus; aurinko meni nukkumaan kuten sinäkin vai alkaa kertomaan aurinkokunnan lainalaisuuksia? Mielestäni ensimmäinen on viisaampaa.

• readmorethanonebook
        Gagarin kirjoitti:

Eikö kannattaisi opettaa mielummin lapselle taitoa käyttää omia aivojaan ja harkintakykyään? Joulupukki, yksisarviset, keijukaiset ja menninkäiset yms. kuuluvat lapsen maailmaan, älä ole tylsä aikuinen ja romuta lapsen maailmaa tylsillä tosiasioilla. Kyllä he saavat tosiasioista vielä ihan tarpeekseen.

Näytä mielummin esimerkkiä. On aivan sama mitä lapselle sanot, sillä he tekevät kuitenkin niinkuin sinä eivät mitä sanot.

Kun poikani 3 vuotiaana kysyi nukkumaan mennessä, minne aurinko menee yöksi, kumpi on lapselle parempi vastaus; aurinko meni nukkumaan kuten sinäkin vai alkaa kertomaan aurinkokunnan lainalaisuuksia? Mielestäni ensimmäinen on viisaampaa.

Minun äitini selitti ne aurinkokunnan lainalaisuudet. Myös lapsen mielessä todellisuus on tarua ihmeellisempää. Koulun alkaessa kaikki nuo vanhempien höpötykset murtuvat joka tapauksessa. Muistan mm. miten järkyttyneitä luokkatoverini olivat, että aurinko on tähti.

• Mirka ...
        ewwwe kirjoitti:

Järjen käyttö ei ole kiellettyä uskossakaan, pikemminkin suotavaa.

Meillä ei olisi uskovaisia laisinkaa jos uskovaiset käyttäisivät järkeä. Olen tullut siihen päätelmään ettei uskovaisilla ole sitä tarvittavaa järkeä.

• Ulla-Maija K

Tässä pari käytännön läheistä ohjetta mitkä kannattaa opettaa lapsille. Nämä yksinkertaiset ohjeet estävät tehokkaasti uskistumisen.

-Ole rehellinen itsellesi ja muille.
      -Vastusta kaikenlaista johdattelua ja manipulointia.
      -Kysy paljon kysymyksiä lisäinformaation saamiseksi.
      -Älä tee päätelmiä, jos et voi olla varma.
      -Perusta johtopäätöksesi todisteisiin.
      -Ole älyllisesti itsenäinen.

• Cilla +

Kiitos Ulla-Maija hyvistä vinkeistä.

• jk

hyvä niin

• Ateisti vaan

Hieno päätös. Maailman kaikista tutkijoista alle 3% uskoo jumalaan (mikä lie mielikuvitusolento).
      Siellä missä kurjuus ja nälkä ovat arkipäivää niin siellä on myös suhteellisesti eniten uskovaisia.

• yksilö päättää itse

Asumme sentään Suomessa. Jos niin asia olisi en olisi uskovainen. äÄtiini ei olisi halunnut minusta uskovaista, vaikka kirkon jäsen olikin.

• Heka +

Uskoon tulon takana on aina johdattelua, manipulaatiota ja aivopesua. Manipulointi on onnistunut jos et edes huomaa sitä.

• Se onnistuu

Teit hienon valinnan Cilla. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että lapsistasi ei tule uskovaisia jos vain itse haluat niin.

• wannabe-uskis

Minun lapsestani tulee kristitty. Ja jos ei tule, hänet on luovutetta Saatanalle ja siten hän lakkaa olemasta lapseni.

Siis jos minulla olisi lapsi.

• voip käydä niin

Nooh, lapsesi ehkä perustaa aikuisena kohtalotovereittensa kanssa Ateismin Uhrit ry:n.

• ??

Ja voi olla , että jossain vaiheessa itse löytää uskon. Jos voikin olla ns. puolueeton tarkoitan jos kyseseessä on uskomaton ihminen.

• Mirka ...

Nooh, me ollaan kaikki syntyessämme ateisteja. Toiset vaan aivopestään harhaiseen jumalauskoon. Jotkut uskovaiset sitten rypee pyhässä lehmän paskassa kun heille on opetettu niin, joillekin riittää että kun pesee kasvonsa lehmän kusella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45329
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      195
      10856
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3200
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      35
      1597
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe