"3 Moos. 20:13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava.
2. Moos. 22:18: "Jokaista, joka sekaantuu eläimeen, rangaistakoon kuolemalla."
3. Moos. 18:23: "Älä sekaannu mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi. Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa sen kanssa; sellainen on luonnonvastaista."
3. Moos. 20:15–16: "Jos mies sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa. Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset."
Tuossa noita jo monissa yhteyksissä esiin otettuja Homoseksuaalisuuden tuomitsevia kohtia Raamatusta. Kieltävät kuulemma selvästi kaiken Homoseksuaalisen toiminnan. Ja niinhän ne tekevätkin.
Mutta mutta...
Ne myös käskevät rangaista homoseksuaalisesta toiminnasta kuolemalla ihan yhtä yksiselitteisesti. Miksi tuota "velvoitetta" ei kukaan vaadi toteutettavaksi kun kerran sekin selvästi esitetään? Eikö ole ristiriitaista ja nimenomaan tulkintaa ottaa vain osa käskysistä ja jättää osa huomiotta?
Toki voidaan sanoa että kuolemanrangaistus ei kuulu enää nykypäivään (kuten ei kuulukaan), joten se osa on vanhentunut. Mutta eikä juuri samaa argumenttiä ole käytetty koko käskyjä vastaan, eli että homoseksuaalisuus ei enää nykytiedon mukaan ole sairaus eikä vahingollista joten sekin osa on vanhentunut.
Onko siis oikein ottaa vain osa käskystä todesta ja unohtaa loput? Eikö juuri kirjaimellinen ja totuudellinen Raamatun lukeminen ole monien mielestä tärkeää? Vai olisiko niin "epämuodikasta" vaatia kuolemanrangaistusta että se halutaan häveliäästi unohtaa.
Voisiko joku "vanhakantaisesti ja kirjaimellisesti" Raamattua lukeva vastata.
Miksi vain osa homo-käskystä on tärkeä?
10
232
Vastaukset
Kristillinen kirkko ei ole enää velvollinen noudattamaan Mooseksen lakia. Se oli aikasidonnainen ja tarkoitettu Israelin kansaa varten. Emmehän me enää tässä ajassa rankaise ihmisiä fyysisesti, kuten monissa VT:n laeissa kehotettiin tekemään. Toki voimme hyödyyntää Raamatun kokonaisuutta, kun etsimme vastauksia tiettyihin kysymyksiin. Mutta kuten sanottua, Mooseksen laki ei sellaisenaan velvoita meitä enää suoraan.
Seksuaalikysymyksissä hyviä suuntaviivoja voidaan löytää myös Uuden Testamentin puolelta.
Hyviä lukuhetkiä Pyhän Kirjan parissa!
Sami Tammisalo
Kirkkoherra
Heinäveden seurakuntaMistä voi tietää mikä raamatun kohta pitää paikkaansa, jos osa on vain nuotiotarinoita, myyttejä, kulttuuriin sidottuja tarinoita. Olemme kuulleet täällä, että pelastarina olisi lähinnä raamatussa totta, joten miten voimme tietää jonkin kohdan olevan totta. Sanoihan Jeesuskin avioeronneiden vihkimisen olevan kiellettyä, mutta se on kuulemma myyttiä..Mitä keinoja sinä käytät raamatun oikeiden kohtien löytämiseksi?
- Shrink
"Kristillinen kirkko ei ole enää velvollinen noudattamaan Mooseksen lakia."
Jeesus kuitenkin mm. vuorisaarnassa sanoo;" En ole tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen "
Jätetään siis lauseestasi tuo " Kristillisyys" pois, kuten on tehtykin, silloin se pitää kyllä paikkansa.
Ei Mooses siinain vuorelta tullessaan tuonut mukanaan kymmentä kysymystä, vaan kymmenen käskyä.
Jeesus opettaa, että olkaa kuuliaiset sen maan hallituksille, toisin sanoen kunkin maan laille, joka määrää mikä on lain mukaan oikein ja mikä väärin.
Jeesuksen ja Paavalin opetukset kyllä selvästi tukevat Mooseksen lakia myös, ei yksistään tue, vaan kehottaa niissä pitäytymään. - ...
Jeesus on toista mieltä kanssasi.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 5:17-20
"17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Jos ei noudata vähäisintäkin lakia ei ole MITÄÄN asiaa taivaaseen. - Shrink
... kirjoitti:
Jeesus on toista mieltä kanssasi.
"17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Jos ei noudata vähäisintäkin lakia ei ole MITÄÄN asiaa taivaaseen.Noin ne asiat muuttuvat mielessä, tottakai niinkuin sanoit, saankohan anteeksi ?
- body
on ymmärrys/järki ja sitä on aina käytettävä kaikessa ja se ajaa ohi VT tuomioitten.
Jos ajattelemme mm. VT spitalisairaitten kohtelua,kun heidät ajettiin kaupungin ulkopuolelle kuolemaan.
Olisi se melko raadollista jos niin tehtäisiin myös nykyisin.
Seksuaalisuus on yksilöasia ja se ei muilla kuulu ja tämän pitäisi olla selvää nykyihmisille.- Äimänkäkinen
Noinhän sen pitäisi ehdottomasti olla. Mutta ei ole edelleenkään kaikille. Vanhaa Testamenttia käytetään edelleen yleisesti tukemaan omia vanhakantaisia näkemyksiä ja Raamatun sanotaan olevan kirjaimellisesti totta.Siksi haluaisin kuulla joltakin niin ajattelevalta miten hän pystyy lukemaan ihan kaiken kirjaimellisesti.
- pertsa2010
Uuden liiton puolella nuo antamasi homopykälät löytyvät myöskin , mutta ilman kuolemanrangaistuksia.
Uudessa liitossa korostuu syntien anteeksisaaminen ja pelastuminen Jeesuksen Kristuksen antaman
kertakaikkisen uhrin kautta.Kuolemanrangaistuksia en löytänyt.
Kysymys ei ole siis unohtamisesta eikä häveliäisyydestä ,vaan evankeliumin ilosanomasta ja siitä ,että
suurin osa mooseksen ajan lakiviidakosta on raivattu pois.
Esivallalla on toki oikeus käyttää myös kuolemanrangaistusta turvatakseen järjestyksen ja yhteiskunta-
rauhan säilymisen.- ...
Jokainen Laki on pysyy niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä - pertsa2010
... kirjoitti:
Jokainen Laki on pysyy niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttäja sen tehtävä on saattaa meidät synnin tuntoon ja ristin juurelle Parannusta tekemään.
Jollet tiedä mikäon uusi liitto niin googleta.Jos taas tiesit , niin kerro sitten minullekin pitäisikö kuole-
manrangaistukset ottaa käyttöön?
Tuossa alla meillä on Vapahtajamme esimerkki - väitätkö JEESUSTA harhaoppiseksi ,kun ei antanut
kivittää tuota naista , vaan antoi hänen syntinsä anteeksi?
Johanneksen evankeliumi :
8:7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä."
8:8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
8:9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
8:10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
8:11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan." Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24945389Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3211264Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy21110892Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369721Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858538Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2306539Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03220Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302259- 391707
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261530