Mitä kauemmin tällä palstalla roikkuu, sitä vaikeampaa on erottaa mistä täällä on oikein kysymys.
Puhutaanko kirkosta tuotantolaitoksena, jonka tulee saada avustuksia ja tehdä tulosta? Mitä se yhteisövero oikein on, kun sillä pystytään kattamaan kirkon kaikki menot, hautausmaiden hoidosta ja kirkonkirjojen ylläpidosta lähtien? Miksi sitten on kirkollisvero? Pidetäänkö epäeettisenä ajatusta, että kirkko huolehtii omaisuudestaan ja sijoittaa kannattavasti? Kirjoituksista huokuu, että kirkko on vain avustavinaan, tekevinään lähetystyötä, tukevinaan avun tarvitsijoita, mutta kirkkoon kuulumattomat kyllä tietävät asian oikean laidan.
Mitä tarkoitetaan, kun korostetaan, että yhteisöveron ansiosta kirkkoon kuulumattomienkin pitää saada kaikki "edut", jotka seurakuntalaisillekin suodaan? Kuin ihmeen iso osuus yhteisöverolla oikein on kirkon taloudessa?
Minä en käsitä nyt enää mitään.
Luulin, että palsta keskustelee uskosta ja uskonnosta, mutta nyt ollaan ihan kokonaan siirrytty raha-asioihin.
Nyt todetaan, mitä kaikkea vääryyttä kirkko tekee. Siis tuotantoyhtiö nimeltä kirkko.
Ilmeisesti ihan sivuasiana kirkossa ylläpidetään jotain hengellistä elämää, mutta etupäässä kerätään rahaa monin eri tavoin ja etupäässä huijaamalla. Kuka rahoista hyötyy? Kertokaa sekin nyt vielä, että me kirkkoon ihan viattomuuksissamme kuuluneet saisimme asiasta selon.
Kun kaikki tämä on hoidettu, voitaisiin ehkä taas puhua hengellisestä elämästä. Kyllä sitä kaikilla on, vaikka ei uskoisi.
Nyt ei enää ymmärrä
14
377
Vastaukset
- ihan vaan tavis
Miksi palstalla pitäisi olla jostain yhdestä asiasta kysymys? Palstan otsikossa tosin sanotaan, että keskustellaan tietyistä kirkollisista toimituksista, mutta muutkin asiat ovat tervetulleita. Ja kun palsta on kirkko kuulolla, niin eiköhän kirkko organisaationa ole yksi luontevimmista keskustelunaiheista.
Miksi kirkkoa kritisoidaan? Kirkolla on vieläkin historiallisena jäänteenä Suomessa erityisasema verrattuna muihin uskonnollisiin yhteisöihin. Monien mielestä se ei ole enää nykyaikana perusteltua, vaan kirkon tulisi olla uskonnollinen yhteisö muiden joukossa.
Kirkko hoitaa lainsäädännön nojalla joitakin toimia, joihin se saa yhteiskunnalta korvauksen yhteisöveron muodossa. Nyt näyttää siltä, että yhteisöverosta huolimatta kirkko ei hoida näitä lain velvoittamia tehtäviä tasapuolisesti. Näihin kaikkiin asioihin pystyt perehtymään, kun selaat hiukan tarkemmin aiheita käsittelevät ketjut. Jos olet jo oppinut, että yhteisöveroon liittyy ongelmia, niin lue toki niitä samoja ketjuja hiukan pidemmälle, ns. rautalangasta nämä jutut on väännetty moneen kertaan. Kirkon edustajien vastauksia saadaan, jos saadaan.
Kyllähän täällä on ketjuja hengellisistäkin aiheista. Näyttävät ainakin jotkut joka välissä pyrkivän kyselemään kirkon kantaa lapsi/aikuiskasteesta, käskyistä, ja muista mieltään kiinnostavista aiheista. Jotenkin vaan vastauksia heidänkin kysymyksiinsä tulee kirkon edustajilta hissukseen, jos silloinkaan.
Jos sinua kiusaa joku asia hengellisellä puolella, niin tee toki siitä aiheesta aloitus. Minua hämäävät tällaiset aloitukset, joiden tarkoitus on verhotusti mollata muiden keskustelijoiden panosta. Parempaan pystyy siten, että tekee rakentavia aloituksia eikä repiviä. Asiat voivat riidellä, mutta miksi osoitella sormella niitä, jotka kirjoittavat aiheista, jotka eivät itseä satu kiinnostamaan.- frejdag
Vastauksia kirkon edustajilta toki on saatu, hyviäkin ja joka tapauksessa asiallisia. Mutta näyttää myös siltä, että ne eivät kelpaa. Täällä siis vallitsee kohtaamaton keskustelu ja ohi puhumisen meininki. Keskustelijan ennakkoasenteesta riippuu täysin se, miten hän kirkkoa arvosteleviin tai sitä puoltaviin kirjoituksiin suhtautuu. Valitettavan monilta myös unohtuu se asiallisuus, kohteliaisuudesta puhumattakaan.
Koska kirkon vastustajat ovat aktivoituneet ja he ovat innokkaammin täällä läsnä (kuin riviseurakuntalaiset), näyttää monesti siltä kuin kirkko olisi syypää lähes kaikkiin epäkohtiin mitä esille tuodaan. Tuntuu myös siltä, että paikalla on säännöllisesti vain muutama ateisti, mutta he ottavat sitten kantaa lähes jokaiseen kirjoitukseen.
- ateistix
että vaikka itse juuri eilen kritisoit kirkon vaikeuttamaa sukututkimusta, niin nyt sitten valitat kun muista epäkohdista puhutaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9686665/48258508- Tavis :))
Minä en puutu kirkon laskutukseen. Minä motkotan sitä, että ollaan latimassa lakia ja asetusta, jonka mukaan alle 100 v. ikäisiä tietoja ei sukutukijoille enää anneta, eikä kirkonkirjoja enää päästetä tutkimaan. En voi ymmärtää, että kirkko tätä vaatisi, koska tietenkin kirkon kanslioiden työmäärä kasvaa tavattomasti, jos niin tapahtuisi, tai sitten sukutukimusharrastus vähenee Suomessa.
Tämä ei kuitenkaan liity uskontoon millään tavalla.
Minulle on selvääkin selvempää, että virkailijoiden tekemät haut asiakkaille maksavat maltaita, koska kirkonkirjojen seulominen on aikaa vievää ja tarkkuuta vaativaa. Kritisoin tässä ketjussa sitä, että koko keskustelu on mennyt siihen, että toiminimi kirkko on syynissä.
Jotenkin se minusta on eri asia kuin alkuperäinen tarkoitus on ollut. - ateistix
Tavis :)) kirjoitti:
Minä en puutu kirkon laskutukseen. Minä motkotan sitä, että ollaan latimassa lakia ja asetusta, jonka mukaan alle 100 v. ikäisiä tietoja ei sukutukijoille enää anneta, eikä kirkonkirjoja enää päästetä tutkimaan. En voi ymmärtää, että kirkko tätä vaatisi, koska tietenkin kirkon kanslioiden työmäärä kasvaa tavattomasti, jos niin tapahtuisi, tai sitten sukutukimusharrastus vähenee Suomessa.
Minulle on selvääkin selvempää, että virkailijoiden tekemät haut asiakkaille maksavat maltaita, koska kirkonkirjojen seulominen on aikaa vievää ja tarkkuuta vaativaa. Kritisoin tässä ketjussa sitä, että koko keskustelu on mennyt siihen, että toiminimi kirkko on syynissä.
Jotenkin se minusta on eri asia kuin alkuperäinen tarkoitus on ollut."Minä en puutu kirkon laskutukseen. Minä motkotan sitä, että ollaan latimassa lakia ja asetusta, jonka mukaan alle 100 v. ikäisiä tietoja ei sukutukijoille enää anneta, eikä kirkonkirjoja enää päästetä tutkimaan. En voi ymmärtää, että kirkko tätä vaatisi, koska tietenkin kirkon kanslioiden työmäärä kasvaa tavattomasti, jos niin tapahtuisi, tai sitten sukutukimusharrastus vähenee Suomessa.
Minulle on selvääkin selvempää, että virkailijoiden tekemät haut asiakkaille maksavat maltaita, koska kirkonkirjojen seulominen on aikaa vievää ja tarkkuuta vaativaa."
Joo, sinulta taisi jäädä lukematta se blogi, joka siinä ketjussa oli.
"Väestövastuu Suomessa siirtyi 1.10.1999 seurakunnilta maistraateille ja siitä alkoi kirkon piirissä pohdinta, miten jatkossa saadaan vähentyvän virkatodistusten toimittamisen tilalle tuloja. Ratkaisuksi tuntuu löytyneen sukututkijoiden varat, vaikka itse en tunne yhtään miljonääri-sukututkijaa. Eduskunnan päättämän väestötietoasetuksen 31 §:n mukaan muun muassa ”sukututkimusta tekevälle henkilölle voidaan antaa lupa rekisteriviranomaisen valvonnassa tutkia väestötietojärjestelmän tietoja ja niihin liittyviä asiakirjoja”. Tästä huolimatta eräät henkilöt kirkon keskushallinnossa ja seurakunnissakin alkoivat suunnitella hallussaan olevien tietojen kaappaamista yksinoikeudekseen ja siis rahastustarkoitukseen."
----
"Raha ratkaisee
Keskusrekisterin perustaminen vain rahastustarkoituksessa ilmeni hyvin raadollisena siinä, että siihen lähti mukaan myös eri seudulta, Kanta-Hämeestä, Rengon seurakunta - muuta syytä on vaikea keksiä. Kirkko halusi varmistaa monella osakkaalla vahingonkorvauksen maksajat sen pienen mahdollisuuden varalta, että tuomarit olisivat pettäneet heidät. Onhan niin, että väärintekijät
saavat aina pelätä toisten olevan samanlaisia kuin itse ovat. Suomen evankelisluterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien verotusoikeus käsitetään suurelta osin johtuvaksi näiden aiemmin hoitamasta väestökirjanpidosta. Verotusoikeus on säilynyt. Kirkon hamuaman 100:aa vuotta nuoremman sukututkimuksen rahastuksen lisäksi on eri seurakunnissa käyttöön tullut erilaisia kohtuuttoman suuria maksuja juuri sukututkijoille. Tällaisia ovat jonkun sukututkijan joskus tilaaman ja maksaman tutkimuksen (ehkä jo vanhentuneen) sukututkimusvirkatodistuksen myyminen täydestä hinnasta seuraavalle tutkijalle ja kopioiden myyminen esimerkiksi 5 euron hintaan."
http://sulo-sulonblogi.blogspot.com/2011/02/sukututkijan-kirkonkiusaamista.html
Lue kirjoitus kokonaan. Sinä et siis voi ymmärtää, että kirkko tuon rahastuksen takana olisi. Minä voin. - Tavis :))
ateistix kirjoitti:
"Minä en puutu kirkon laskutukseen. Minä motkotan sitä, että ollaan latimassa lakia ja asetusta, jonka mukaan alle 100 v. ikäisiä tietoja ei sukutukijoille enää anneta, eikä kirkonkirjoja enää päästetä tutkimaan. En voi ymmärtää, että kirkko tätä vaatisi, koska tietenkin kirkon kanslioiden työmäärä kasvaa tavattomasti, jos niin tapahtuisi, tai sitten sukutukimusharrastus vähenee Suomessa.
Minulle on selvääkin selvempää, että virkailijoiden tekemät haut asiakkaille maksavat maltaita, koska kirkonkirjojen seulominen on aikaa vievää ja tarkkuuta vaativaa."
Joo, sinulta taisi jäädä lukematta se blogi, joka siinä ketjussa oli.
"Väestövastuu Suomessa siirtyi 1.10.1999 seurakunnilta maistraateille ja siitä alkoi kirkon piirissä pohdinta, miten jatkossa saadaan vähentyvän virkatodistusten toimittamisen tilalle tuloja. Ratkaisuksi tuntuu löytyneen sukututkijoiden varat, vaikka itse en tunne yhtään miljonääri-sukututkijaa. Eduskunnan päättämän väestötietoasetuksen 31 §:n mukaan muun muassa ”sukututkimusta tekevälle henkilölle voidaan antaa lupa rekisteriviranomaisen valvonnassa tutkia väestötietojärjestelmän tietoja ja niihin liittyviä asiakirjoja”. Tästä huolimatta eräät henkilöt kirkon keskushallinnossa ja seurakunnissakin alkoivat suunnitella hallussaan olevien tietojen kaappaamista yksinoikeudekseen ja siis rahastustarkoitukseen."
----
"Raha ratkaisee
Keskusrekisterin perustaminen vain rahastustarkoituksessa ilmeni hyvin raadollisena siinä, että siihen lähti mukaan myös eri seudulta, Kanta-Hämeestä, Rengon seurakunta - muuta syytä on vaikea keksiä. Kirkko halusi varmistaa monella osakkaalla vahingonkorvauksen maksajat sen pienen mahdollisuuden varalta, että tuomarit olisivat pettäneet heidät. Onhan niin, että väärintekijät
saavat aina pelätä toisten olevan samanlaisia kuin itse ovat. Suomen evankelisluterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien verotusoikeus käsitetään suurelta osin johtuvaksi näiden aiemmin hoitamasta väestökirjanpidosta. Verotusoikeus on säilynyt. Kirkon hamuaman 100:aa vuotta nuoremman sukututkimuksen rahastuksen lisäksi on eri seurakunnissa käyttöön tullut erilaisia kohtuuttoman suuria maksuja juuri sukututkijoille. Tällaisia ovat jonkun sukututkijan joskus tilaaman ja maksaman tutkimuksen (ehkä jo vanhentuneen) sukututkimusvirkatodistuksen myyminen täydestä hinnasta seuraavalle tutkijalle ja kopioiden myyminen esimerkiksi 5 euron hintaan."
http://sulo-sulonblogi.blogspot.com/2011/02/sukututkijan-kirkonkiusaamista.html
Lue kirjoitus kokonaan. Sinä et siis voi ymmärtää, että kirkko tuon rahastuksen takana olisi. Minä voin.Luin blogin nyt vasta.
Ei tätä ymmärrä. Ei ymmärrä.
Sananjulistus tuntuu olevan kovin kallista.
Siihen liittyy niin paljon muuta, kuten sukututkimus ja hautausmaat.
En ymmärrä.
Kyllähän tässä on ajatus, että kaikesta kirkkoon liittyvästä saa kysyä ja keskustella, ja yleensä kaikesta elämään liittyvästä. Ehkä keskustelu helposti menee näihin raha-asioihin kun niihin on helppo tarttua, ne ovat konkreettisia. Ja niistä saa niin hyvin riitaakin aikaiseksi ;)
Uskonasiat moni kokee aika intiimeinä ja niihin liittyy paljon sellaista, mitä on vaikea sanottaa. Mutta olet oikeassa, meidän olisi hyvä pyrkiä keskustelemaan myös hengellisestä elämästä. Onko sinulle mielessäsi jotain erityistä teemaa? Aloita keskustelu!
Aija-pappiKirkko ei vain niihin vastaa. Pitäisikö siellä päässä harkita lisäkoulutusta tai sitten toista uskontoa?
- Tavis :))
Vastarannan kiiskenä tässä olen kiukutellut ketjun keskusteluja. Minulle on selvinnyt, että osallistujien mielestä on kaksi ryhmää: uskovaiset ja ateistit.
Tämä on rajoittanut kaikkien mielipiteitä, koska jokainen muka kuuluu jompaankumpaan osastoon.
Valtaosa seurakuntalaisista kuitenkin kuuluu kirkkoon syntymästään saakka. Ilman sen suurempia kapinointeja he ovat aikanaan avioituneet papin siunaamina ja kastaneet lapsensa seurakunnan jäseniksi.
Heidät haudataan siunattuun multaan, ja usein toimituksen suorittaa pappi, vaikka onhan muitakin mahdollisuuksia olemassa.
Miten näiden "tavallisten" ihmisten sielunelämä? Ei varmasti monikaan voi sanoa saaneensa huimaa uskoontulemisen kokemusta. Moni jopa ihmetteelee, onko kristitty ollenkaan, kun ei ole lukenut Raamattuaan kannesta kanteen, ja uskonnosta on saanut opetusta vain rippikoulussa.
Siinä on monelle tavikselle teemaa tarpeeksi, kun ihmettelee mielessään onko oikeassa porukassa.
Miten kirkko ottaa nämä ihmiset huomioon? Enpä usko, että hirveän moni seurakuntalainen kääntyy itselleen tuntemattoman papin puoleen ja alkaa selvitellä mieleensä nousevia kysymyksiä.
Joku ehkä toivoi löytävänsä tältä palstalta vastauksia. Olisikin mielenkiintoista osallistujilta kuulla, onko palsta onnistunut tässä tehtävässä. Tavis :)) kirjoitti:
Vastarannan kiiskenä tässä olen kiukutellut ketjun keskusteluja. Minulle on selvinnyt, että osallistujien mielestä on kaksi ryhmää: uskovaiset ja ateistit.
Tämä on rajoittanut kaikkien mielipiteitä, koska jokainen muka kuuluu jompaankumpaan osastoon.
Valtaosa seurakuntalaisista kuitenkin kuuluu kirkkoon syntymästään saakka. Ilman sen suurempia kapinointeja he ovat aikanaan avioituneet papin siunaamina ja kastaneet lapsensa seurakunnan jäseniksi.
Heidät haudataan siunattuun multaan, ja usein toimituksen suorittaa pappi, vaikka onhan muitakin mahdollisuuksia olemassa.
Miten näiden "tavallisten" ihmisten sielunelämä? Ei varmasti monikaan voi sanoa saaneensa huimaa uskoontulemisen kokemusta. Moni jopa ihmetteelee, onko kristitty ollenkaan, kun ei ole lukenut Raamattuaan kannesta kanteen, ja uskonnosta on saanut opetusta vain rippikoulussa.
Siinä on monelle tavikselle teemaa tarpeeksi, kun ihmettelee mielessään onko oikeassa porukassa.
Miten kirkko ottaa nämä ihmiset huomioon? Enpä usko, että hirveän moni seurakuntalainen kääntyy itselleen tuntemattoman papin puoleen ja alkaa selvitellä mieleensä nousevia kysymyksiä.
Joku ehkä toivoi löytävänsä tältä palstalta vastauksia. Olisikin mielenkiintoista osallistujilta kuulla, onko palsta onnistunut tässä tehtävässä.Papit tapaavat näitä "taviksia" kirkollisissa toimituksissa ja niiden kautta päädytään vaikkapa papin facebook-kaveriksi.
Olet oikeassa siinä, että tällä palstalla keskustelu näyttää olevan ääripäiden kannanottoja - ateistit vastaan uskovat. Hyvä, että otit tämän esille, koska näin ei missään nimessä pitäisi olla. Yksi tämän palstan tarkoitus on juuri olla helppo kanava niille "taviksille" kysyä sellaista, mikä mietityttää. Täällä voi kyllä olla vaikea saada äänensä kuuluviin, mutta juuri sitä varten me myös olemme kuulolla ja juttelemme mielellämme ihan tavallisten ihmisten tavallisista asioista :)
pappi Sonja- ...
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Papit tapaavat näitä "taviksia" kirkollisissa toimituksissa ja niiden kautta päädytään vaikkapa papin facebook-kaveriksi.
Olet oikeassa siinä, että tällä palstalla keskustelu näyttää olevan ääripäiden kannanottoja - ateistit vastaan uskovat. Hyvä, että otit tämän esille, koska näin ei missään nimessä pitäisi olla. Yksi tämän palstan tarkoitus on juuri olla helppo kanava niille "taviksille" kysyä sellaista, mikä mietityttää. Täällä voi kyllä olla vaikea saada äänensä kuuluviin, mutta juuri sitä varten me myös olemme kuulolla ja juttelemme mielellämme ihan tavallisten ihmisten tavallisista asioista :)
pappi Sonja"Olet oikeassa siinä, että tällä palstalla keskustelu näyttää olevan ääripäiden kannanottoja - ateistit vastaan uskovat."
Katsot siis itsesi kuuluvaksi "ääripäähän"? - Rami Bar-Amin
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Papit tapaavat näitä "taviksia" kirkollisissa toimituksissa ja niiden kautta päädytään vaikkapa papin facebook-kaveriksi.
pappi Sonja"Olet oikeassa siinä, että tällä palstalla keskustelu näyttää olevan ääripäiden kannanottoja - ateistit vastaan uskovat. Hyvä, että otit tämän esille, koska näin ei missään nimessä pitäisi olla. ... Täällä voi kyllä olla vaikea saada äänensä kuuluviin, mutta juuri sitä varten me myös olemme kuulolla ja juttelemme mielellämme ihan tavallisten ihmisten tavallisista asioista :)"
Ei unohdeta, että melko suuri osa viesteistä näyttää kuuluvan kategoriaan uskovat vs. toisin uskovat. Enkä nyt ihan ymmärrä, miksi tähän mennessä esille otetut asiat eivät valtaosaltaan olisi tavallisten ihmisten tavallisia asioita. Jos ne saavat kirkon näyttämään huonolta tai vastaajat puolustuskannalle, ei se tee niistä yhtään huonompia kysymyksiä tai vähemmän tavallisten ihmisten asioita.
- Näin se menee..
Vähä niinkun tuon vihtahousun hommia, että puhuttais asian vierestä, millon rahasta, naispappeudesta nyt homoista, kunhan vain " unohdetaan " se PÄÄASIA , eli sielujen pelastuminen ja mitä enemmän on riitaa eri ihmisten ja kuppikuntien välillä sen parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645572Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4311343Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22110961Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389775Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla888602Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2766650Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys432344Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.122284- 442124
Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti22075