Kysyn taas

kysyn taas

Mitä eroa on kuolemalla ja tuonelalla?Kuka selittäis?Ja sitten kun Raamattu puhuu toisesta kuolemasta niin mitä sillä tarkopitetaan?Onko Jehovan todistajissa sellaisia joille voi puhua kahden kesken asioista ja saada näin synnin päästön?

55

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just for info
    • Tuonen tupa

      Tuonela/se´ol´
      Heprealaisen sanan šeʼōl′ alkuperästä on esitetty erilaisia teorioita, mutta ilmeisesti se on johdettu heprean verbistä ša‧ʼal′ ’pyytää, vaatia’.
      Samuel Pike sanoi Šeolista kirjassa A Compendious Hebrew Lexicon (Cambridge 1811, s. 148), että se on ”kuolleiden yhteinen säilytyspaikka tai alue; saanut nimensä sen kyltymättömyyden vuoksi, jolla hauta ikään kuin aina pyytää tai vaatii lisää”.
      Tämä viittaa siihen, että Šeol on paikka (ei tila), joka pyytää tai vaatii kaikki erotuksetta, kun se ottaa ihmiskunnan kuolleet vastaan (1Mo 37:35, Rbi8, alav.; San 30:15, 16).

      Hepreankielinen sana šeʼōl′ esiintyy masoreettisessa tekstissä 65 kertaa. Vuoden 1992 kirkkoraamatussa se on käännetty sanoilla ”tuonela” ja ”tuoni”, vuoden 1776 kirkkoraamatussa myös vastineilla ”helvetti” ja ”hauta”.
      Lisäksi Jesajan 7:11:n hepreankielisessä tekstissä käytettiin alun perin sanaa šeʼōl′, joka Aquilan, Symmakhoksen ja Theodotionin vanhoissa kreikkalaisissa käännöksissä käännettiin vastineella ”Haades” (ks. Rbi8, alav.).
      Suomen kielessä ei ole sanaa, joka välittäisi täsmällisesti hepreankielisen sanan šeʼōl′ merkityksen.
      Collier’s Encyclopedia (1986, 12. osa, s. 28) sanoo sanan ”helvetti” käyttämisestä eri raamatunkäännöksissä:
      ”Koska Šeolilla tarkoitettiin Vanhan testamentin aikoina yksinkertaisesti kuolleiden olinpaikkaa eikä se viitannut mihinkään moraalisiin erotuksiin, niin sana ’helvetti’ sellaisena kuin se nykyään ymmärretään, ei ole onnistunut käännös.” Joissakin uudemmissa käännöksissä sana onkin translitteroitu vastineella ”Šeol” (UM, RS, AT).

      • Encyclopaedia Britan

        Encyclopædia Britannica (1971, 11. osa, s. 276) sanoi Šeolista:
        ”Šeol sijaitsi jossain maan ’alla’. – – Kuolemantilassa ei tunnettu sen enempää tuskaa kuin iloakaan. Šeoliin ei liittynyt palkkaa vanhurskaille eikä rangaistusta jumalattomille. Sekä hyvät että pahat, hirmuvaltiaat ja pyhimykset, kuninkaat ja orvot, israelilaiset ja pakanat – kaikki nukkuivat yhdessä toisistaan tietämättä.”


      • it-2 FI s.892
        Encyclopaedia Britan kirjoitti:

        Encyclopædia Britannica (1971, 11. osa, s. 276) sanoi Šeolista:
        ”Šeol sijaitsi jossain maan ’alla’. – – Kuolemantilassa ei tunnettu sen enempää tuskaa kuin iloakaan. Šeoliin ei liittynyt palkkaa vanhurskaille eikä rangaistusta jumalattomille. Sekä hyvät että pahat, hirmuvaltiaat ja pyhimykset, kuninkaat ja orvot, israelilaiset ja pakanat – kaikki nukkuivat yhdessä toisistaan tietämättä.”

        Myöhempien vuosisatojen kuluessa
        kreikkalaisten opetukset ihmissielun kuolemattomuudesta tosin tunkeutuivat juutalaisten uskonnollisiin käsityksiin,
        mutta Raamattu osoittaa, että Šeol tarkoittaa ihmiskunnan yhteistä hautaa, paikkaa jossa ei ole tietoisuutta (Sr 9:4–6, 10).
        Šeolissa olevat eivät ylistä Jumalaa eivätkä puhu hänestä (Ps 6:4, 5; Jes 38:17–19).
        Sen ei kuitenkaan voida sanoa vain edustavan ’Jumalasta erotettuna olemisen tilaa’, sillä sellainen oppi ei ole Raamatun mukainen, koska Raamatussa sanotaan, että Šeol on Jumalan ”edessä” ja että Jumala oikeastaan on ”siellä” (San 15:11; Ps 139:7, 8; Am 9:1, 2)

        . Tästä syystä Job, joka halusi hartaasti vapautua kärsimyksistään, rukoili, että hän pääsisi Šeoliin ja että Jehova myöhemmin muistaisi häntä ja kutsuisi hänet pois Šeolista (Job 14:12–15).

        Raamatussa Šeol liitetään aina kuolemaan, ei elämään (1Sa 2:6; 2Sa 22:6; Ps 18:4, 5; 49:7–10, 14, 15; 88:2–6; 89:48; Jes 28:15–18; vrt. myös Ps 116:3, 7–10:tä 2Ko 4:13, 14:ään).
        Sitä sanotaan ”pimeyden – – maaksi” (Job 10:21) ja hiljaisuuden paikaksi (Ps 115:17).
        Abel oli ilmeisesti ensimmäinen Šeoliin joutuneista, ja sen jälkeen ovat lukemattomat miljoonat ihmiset kuolleet ja menneet hänen laillaan maan tomuun.


    • +

      Kuolema ja Tuonela ovat kaksi henkivaltaa. Kuolema kukistetaan vihollisista viimeisenä. Se tapahtuu silloin kun Kuolema ja Tuonela luovuttavat hallussaan olevat sielut tuomittaviksi. Tuossa vaiheessa Kuolema ja Tuonela heitetään tulijärveen. Sitä ennen on kukistettu ja tulijärveen heitettu itse paholainen samoin kuin ensimmäinen ja toinen peto eli saatana ja antikristus ja väärä profeetta.

      Toinen kuolema on ikuisen elämän vastakohta. Ja se alkaa juuri tuossa hetkessä, kun tuomitut menevät tuohon paikkaan, joka on valmistettu perkeleelle ja sen enkeleille.

      Edellä kirjoittamani käy ilmi Ilmestyskirjasta. En ole Jehovan todistaja.

      • MERKELEELLISTÄ

        TOINEN KUOLEMA
        Tulijärvi
        Tämä ilmaus esiintyy vain Ilmestyskirjassa, ja se on selvästi vertauskuvallinen.
        Raamattu selittää ja määrittelee itse tämän vertauskuvan seuraavasti:
        ”Tämä tarkoittaa toista kuolemaa, tulijärvi.” (Il 20:14; 21:8.)
        Tulijärven vertauskuvallisuutta ilmentää myös niiden eri raamatunkohtien tekstiyhteys, joissa siihen Ilmestyskirjassa viitataan.
        Kuolema sanotaan heitettävän tähän tulijärveen (Il 19:20; 20:14).
        Kuolemaa ei tietenkään voida kirjaimellisesti polttaa.
        Lisäksi järveen heitetään Panettelija, näkymätön henkiluomus, jota kirjaimellinen tuli ei voi vahingoittaa, koska hän on henki (Il 20:10; vrt. 2Mo 3:2 ja Tu 13:20).
        Koska tulijärvi edustaa ”toista kuolemaa” ja koska Ilmestyksen 20:14:ssä sanotaan, että ”kuolema ja Haades” heitetään siihen, on ilmeistä, että tämä järvi ei voi edustaa ihmisen Aadamilta perimää kuolemaa (Ro 5:12), eikä sillä tarkoiteta myöskään Haadesta (eli Šeolia).
        Sen täytyy siis kuvata toisenlaista kuolemaa, kuolemaa josta ei ole poispääsyä,
        sillä Raamatussa ei koskaan sanota ”tulijärven” antavan pois siinä olevia, kuten Aadamilta peritty kuolema ja Haades (Šeol) antavat (Il 20:13).
        Näin ollen ne, joita ei todeta ”elämän kirjaan” kirjoitetuksi,
        katumattomat Jumalan suvereeniuden vastustajat,
        heitetään tulijärveen, joka merkitsee ikuista tuhoa eli toista kuolemaa (Il 20:15).
        Vaikka edellä olevat raamatunkohdat osoittavat tulijärven selvästi vertauskuvalliseksi, jotkut ovat käyttäneet sitä tukemaan käsitystä kirjaimellisesta tulen ja piinan paikasta.
        He vetoavat Ilmestyksen 20:10:een, jossa sanotaan, että Panettelijaa, petoa ja väärää profeettaa ”piinataan yötä päivää aina ja ikuisesti” tulijärvessä. Tämä ei kuitenkaan voi tarkoittaa todellista, tiedostettavaa piinaa.
        Tulijärveen heitetyt kokevat ”toisen kuoleman” (Il 20:14).
        Kuolemassa ei ole tietoisuutta eikä sen vuoksi myöskään kivun tai kärsimyksen tunnetta (Sr 9:5).


      • +
        MERKELEELLISTÄ kirjoitti:

        TOINEN KUOLEMA
        Tulijärvi
        Tämä ilmaus esiintyy vain Ilmestyskirjassa, ja se on selvästi vertauskuvallinen.
        Raamattu selittää ja määrittelee itse tämän vertauskuvan seuraavasti:
        ”Tämä tarkoittaa toista kuolemaa, tulijärvi.” (Il 20:14; 21:8.)
        Tulijärven vertauskuvallisuutta ilmentää myös niiden eri raamatunkohtien tekstiyhteys, joissa siihen Ilmestyskirjassa viitataan.
        Kuolema sanotaan heitettävän tähän tulijärveen (Il 19:20; 20:14).
        Kuolemaa ei tietenkään voida kirjaimellisesti polttaa.
        Lisäksi järveen heitetään Panettelija, näkymätön henkiluomus, jota kirjaimellinen tuli ei voi vahingoittaa, koska hän on henki (Il 20:10; vrt. 2Mo 3:2 ja Tu 13:20).
        Koska tulijärvi edustaa ”toista kuolemaa” ja koska Ilmestyksen 20:14:ssä sanotaan, että ”kuolema ja Haades” heitetään siihen, on ilmeistä, että tämä järvi ei voi edustaa ihmisen Aadamilta perimää kuolemaa (Ro 5:12), eikä sillä tarkoiteta myöskään Haadesta (eli Šeolia).
        Sen täytyy siis kuvata toisenlaista kuolemaa, kuolemaa josta ei ole poispääsyä,
        sillä Raamatussa ei koskaan sanota ”tulijärven” antavan pois siinä olevia, kuten Aadamilta peritty kuolema ja Haades (Šeol) antavat (Il 20:13).
        Näin ollen ne, joita ei todeta ”elämän kirjaan” kirjoitetuksi,
        katumattomat Jumalan suvereeniuden vastustajat,
        heitetään tulijärveen, joka merkitsee ikuista tuhoa eli toista kuolemaa (Il 20:15).
        Vaikka edellä olevat raamatunkohdat osoittavat tulijärven selvästi vertauskuvalliseksi, jotkut ovat käyttäneet sitä tukemaan käsitystä kirjaimellisesta tulen ja piinan paikasta.
        He vetoavat Ilmestyksen 20:10:een, jossa sanotaan, että Panettelijaa, petoa ja väärää profeettaa ”piinataan yötä päivää aina ja ikuisesti” tulijärvessä. Tämä ei kuitenkaan voi tarkoittaa todellista, tiedostettavaa piinaa.
        Tulijärveen heitetyt kokevat ”toisen kuoleman” (Il 20:14).
        Kuolemassa ei ole tietoisuutta eikä sen vuoksi myöskään kivun tai kärsimyksen tunnetta (Sr 9:5).

        Jeesus puhui itse tuosta tulesta vaikka kuinka monta kertaa.
        " 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen,
        joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."
        Ja tuo kohta jatkuu kohta näin:
        "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen".


      • :B
        + kirjoitti:

        Jeesus puhui itse tuosta tulesta vaikka kuinka monta kertaa.
        " 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen,
        joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."
        Ja tuo kohta jatkuu kohta näin:
        "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen".

        En ole jt, mutta osaan vastata lonkalta ainakin tuohon ensimmäiseen kysymykseen.

        Kuolemattomat ihmiset Aadam ja Eeva saivat tottelemattomuutensa ja kittämättömyytensä takia kokea, miltä tuntuu vanheta ja kuolla pois. Myös heidän jälkeläisensä perivät tämä vaivan osakseen.

        Juuri sitä tilaa jossa ihminen on ollessaan kuollut, kuvaillaan Raamatussa helvetiksi (tai myös nimin Haades ja Seol). Anteeksi, läppärini ei tunne suhu-ässää.

        Jeesus oli kuoltuaan kolme päivää Haadeksessa (Ap 2:31,32)

        Myös kärsivä Job rukoili, että hän pääsisi Seoliin (Job 14:13)

        Helvetti ei siis ole mikään tulinen piinapaikka vaan yksinkertaisesti se toimettomuuden tila, jossa kuollut ihminen on. Tulisella pätsillä on vain ollut kautta aikojen hyvä pelotella ihmisiä ;)


      • +
        :B kirjoitti:

        En ole jt, mutta osaan vastata lonkalta ainakin tuohon ensimmäiseen kysymykseen.

        Kuolemattomat ihmiset Aadam ja Eeva saivat tottelemattomuutensa ja kittämättömyytensä takia kokea, miltä tuntuu vanheta ja kuolla pois. Myös heidän jälkeläisensä perivät tämä vaivan osakseen.

        Juuri sitä tilaa jossa ihminen on ollessaan kuollut, kuvaillaan Raamatussa helvetiksi (tai myös nimin Haades ja Seol). Anteeksi, läppärini ei tunne suhu-ässää.

        Jeesus oli kuoltuaan kolme päivää Haadeksessa (Ap 2:31,32)

        Myös kärsivä Job rukoili, että hän pääsisi Seoliin (Job 14:13)

        Helvetti ei siis ole mikään tulinen piinapaikka vaan yksinkertaisesti se toimettomuuden tila, jossa kuollut ihminen on. Tulisella pätsillä on vain ollut kautta aikojen hyvä pelotella ihmisiä ;)

        Viitekohtasi Apostolien teoissa erottaa hengen ja ruumiin.
        Kirjaimellisesti kääntäen:
        "ennalta nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Hänen henkeänsä jätetty tuonelaan eikä lihansa nähnyt katoavaisuutta."

        Tiedämme kyllä, että tuo liharuumis oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä kunnes, ja nousi sitten ylös. Mutta sitä ei missään sanota, kuinka kauan Hänen henkensä oli tuonelassa.


      • :B
        + kirjoitti:

        Viitekohtasi Apostolien teoissa erottaa hengen ja ruumiin.
        Kirjaimellisesti kääntäen:
        "ennalta nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Hänen henkeänsä jätetty tuonelaan eikä lihansa nähnyt katoavaisuutta."

        Tiedämme kyllä, että tuo liharuumis oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä kunnes, ja nousi sitten ylös. Mutta sitä ei missään sanota, kuinka kauan Hänen henkensä oli tuonelassa.

        minun raamatussani (jonka ovat painaneet jt:t) lukee näin:

        "hän puhui ennalta nähden Kristuksen ylösnousemuksesta, ettei häntä jätetty Haadekseen eikä hänen lihansa nähnyt turmeltumista."

        Vaikea sanoa ilman suurempia tutkimuksia kumpi versio on lähempänä alkuperäistä.

        Ihmisen kuollessa myös hänen henkensä katoaa, eikä se siirry jonnekin muualle. Joka tapauksessa, helvetti ei voi olla kirjailmellinen kärsimyksen paikka, jos Jumalan pojankin kerrotaan olleen siellä.


      • +
        :B kirjoitti:

        minun raamatussani (jonka ovat painaneet jt:t) lukee näin:

        "hän puhui ennalta nähden Kristuksen ylösnousemuksesta, ettei häntä jätetty Haadekseen eikä hänen lihansa nähnyt turmeltumista."

        Vaikea sanoa ilman suurempia tutkimuksia kumpi versio on lähempänä alkuperäistä.

        Ihmisen kuollessa myös hänen henkensä katoaa, eikä se siirry jonnekin muualle. Joka tapauksessa, helvetti ei voi olla kirjailmellinen kärsimyksen paikka, jos Jumalan pojankin kerrotaan olleen siellä.

        No kyllähän asia tuostakin käännöksestä käy ilmi.
        Häntä (Jeesusta itseään) ei jätetty Haadekseen,
        eikä hänen lihansa nähnyt turmeltumista.

        Tuossa kohden todellakin lihasta puhuttaessa tarkoitetaan katoamisella tai turmeltumisella maatumista. Eli normaalisti se, mikä on maasta, tulee maaksi jälleen. Mutta ei henki ole maan tomusta, vaan Jumala puhalsi itsestään Elämän Hengen ihmiseen. Tuo henki ei maadu. Saarnaajakin sanoo, että tomusta tullut palajaa tomuun, mutta pohtii heti perään niin ihmisen kuin eläimenkin hengen määränpäätä. Kohoaako ylös vai vajoaako alas.


      • :B
        + kirjoitti:

        No kyllähän asia tuostakin käännöksestä käy ilmi.
        Häntä (Jeesusta itseään) ei jätetty Haadekseen,
        eikä hänen lihansa nähnyt turmeltumista.

        Tuossa kohden todellakin lihasta puhuttaessa tarkoitetaan katoamisella tai turmeltumisella maatumista. Eli normaalisti se, mikä on maasta, tulee maaksi jälleen. Mutta ei henki ole maan tomusta, vaan Jumala puhalsi itsestään Elämän Hengen ihmiseen. Tuo henki ei maadu. Saarnaajakin sanoo, että tomusta tullut palajaa tomuun, mutta pohtii heti perään niin ihmisen kuin eläimenkin hengen määränpäätä. Kohoaako ylös vai vajoaako alas.

        Ihan totta, henki ei kuole samalla tavoin kuin ruumis. Mutta ihmisen kuollessa myös henki poistuu ruumiista ja Raamattua lukemalla olen päätynyt siihen tulokseen, että vain Jumalalla on muisto kuolleen ihmisen jokaisesta solusta ja Hän voi herättää ihmisen uudelleen henkiin jos haluaa. Siis ainakin omasta mielestäni ihmisen sielu ei siirry elämään ruumiin ulkopuolelle, vaan sammuu ruumiin mukana.

        Ymmärsinkö oikein että uskot sielun kohoavan taivaaseen? Onko sinulla laittaa jokin raamatunkohta siihen liittyen?


      • +
        :B kirjoitti:

        Ihan totta, henki ei kuole samalla tavoin kuin ruumis. Mutta ihmisen kuollessa myös henki poistuu ruumiista ja Raamattua lukemalla olen päätynyt siihen tulokseen, että vain Jumalalla on muisto kuolleen ihmisen jokaisesta solusta ja Hän voi herättää ihmisen uudelleen henkiin jos haluaa. Siis ainakin omasta mielestäni ihmisen sielu ei siirry elämään ruumiin ulkopuolelle, vaan sammuu ruumiin mukana.

        Ymmärsinkö oikein että uskot sielun kohoavan taivaaseen? Onko sinulla laittaa jokin raamatunkohta siihen liittyen?

        Saarn 3:20-21 sanoo ensin, että kaikki menee samaan paikkaan, eli että niin ihmisen kuin eläimenkin tomuruumis tulee tomuksi jälleen. Mutta sitten hän jatkaa asiaa pohtien niin ihmisen kuin eläimenkin henkeä, ja antaa vain kaksi vaihtoehoa, se joko kohoaa ylös tai vajoaa alas.


      • :B
        + kirjoitti:

        Saarn 3:20-21 sanoo ensin, että kaikki menee samaan paikkaan, eli että niin ihmisen kuin eläimenkin tomuruumis tulee tomuksi jälleen. Mutta sitten hän jatkaa asiaa pohtien niin ihmisen kuin eläimenkin henkeä, ja antaa vain kaksi vaihtoehoa, se joko kohoaa ylös tai vajoaa alas.

        Saarn 3:20-21

        20 Kaikki menevät samaan paikkaan. Kaikki ovat tomusta tulleet, ja kaikki palaavat tomuun. 21 Kuka tietää ihmisten poikien hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?

        Itse en tulkitse tätä kirjaimellisesti. Mitä tuo kohta oikeasti kuvaa, sitä en vielä tiedä.

        Mutta jos sen tulkitsee kirjaimellisesti, sillloinhan se tarkoittaisi että myös eläimet menevät taivaaseen tai helvettiin. Uskooko luterilainen kirkko näin?

        En koe olevani oikeutettu tulkitsemaan näin tärkeää asiaa yhden raamatunkohdan avulla. Siksi luen koko Raamatun ja vedän sitten johtopäätökset. Samoin kolminaisuuden kanssa: koko Raamattu on täynnä viittauksia siihen, että Isä ja Poika ovat kaksi eri henkilöä. Sitten joku kertoi minulle että Joh 10:30 todistaa että "Isä ja Poika ovat yhtä". Sekin kohta on mielestäni kuvaannollinen, eikä yhden ainoan raamatunkohdan takia pitäisi kumota kaikki muut Raamatun opit.

        Mutta jokainen on vapaa uskomaan mihin haluaa :)


      • +
        :B kirjoitti:

        Saarn 3:20-21

        20 Kaikki menevät samaan paikkaan. Kaikki ovat tomusta tulleet, ja kaikki palaavat tomuun. 21 Kuka tietää ihmisten poikien hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?

        Itse en tulkitse tätä kirjaimellisesti. Mitä tuo kohta oikeasti kuvaa, sitä en vielä tiedä.

        Mutta jos sen tulkitsee kirjaimellisesti, sillloinhan se tarkoittaisi että myös eläimet menevät taivaaseen tai helvettiin. Uskooko luterilainen kirkko näin?

        En koe olevani oikeutettu tulkitsemaan näin tärkeää asiaa yhden raamatunkohdan avulla. Siksi luen koko Raamatun ja vedän sitten johtopäätökset. Samoin kolminaisuuden kanssa: koko Raamattu on täynnä viittauksia siihen, että Isä ja Poika ovat kaksi eri henkilöä. Sitten joku kertoi minulle että Joh 10:30 todistaa että "Isä ja Poika ovat yhtä". Sekin kohta on mielestäni kuvaannollinen, eikä yhden ainoan raamatunkohdan takia pitäisi kumota kaikki muut Raamatun opit.

        Mutta jokainen on vapaa uskomaan mihin haluaa :)

        Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa, mutta ovat yhtä niinkuin isä ja poika ovat.

        Jeesus kertoi kahden miehen kuolemasta. Tosin mainitsee vain toisen nimen. Rikas mies haudattiin. Ruumis pantiin hautaan ja ilmeisen komeasti. Mutta mies itse heräsi tuonelassa vaivoissa. Murehti veljiään, kerjäsi vesitilkkaa Aabrahamilta ja näki Lasaruksenkin. Mutta rikkaan miehen ruumis lepäsi haudassa - kaikessa rauhassa.


      • rs helvetti s.75
        + kirjoitti:

        Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa, mutta ovat yhtä niinkuin isä ja poika ovat.

        Jeesus kertoi kahden miehen kuolemasta. Tosin mainitsee vain toisen nimen. Rikas mies haudattiin. Ruumis pantiin hautaan ja ilmeisen komeasti. Mutta mies itse heräsi tuonelassa vaivoissa. Murehti veljiään, kerjäsi vesitilkkaa Aabrahamilta ja näki Lasaruksenkin. Mutta rikkaan miehen ruumis lepäsi haudassa - kaikessa rauhassa.

        Opettiko Jeesus sillä mitä hän sanoi rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, että pahoja piinataan kuoleman jälkeen?

        Onko Luukkaan 16:19–31:ssä oleva kertomus kirjaimellinen vai pelkästään kuvaus jostakin muusta?
        The Jerusalem Bible myöntää alaviitteessään, että se on ”kertomuksen muotoon puettu vertaus, joka ei viittaa mihinkään historialliseen henkilöön”.

        Jos se ymmärrettäisiin kirjaimellisesti, se merkitsisi sitä,
        että Jumalan suosiosta nauttivat voisivat kaikki mahtua yhden miehen, Abrahamin, povelle;
        ettei Haadeksen tuli haihduttaisi sormen päässä olevaa vettä;
        että pelkkä vesipisara huojentaisi siellä olevan kärsimyksiä.
        Kuulostaako se sinusta järkevältä? Jos kertomus olisi kirjaimellinen, se olisi ristiriidassa Raamatun muiden osien kanssa.
        Jos Raamattu olisi ristiriitainen, käyttäisikö totuutta rakastava sitä uskonsa perustana? Raamattu ei kuitenkaan ole ristiriitainen.
        Mitä tuo vertaus merkitsee?
        ”Rikas mies” edusti fariseuksia (ks. jaetta 14). Lasarus-kerjäläinen edusti tavallisia juutalaisia, joita fariseukset halveksivat, mutta jotka katuivat ja joista tuli Jeesuksen seuraajia (ks. Luuk. 18:11; Joh. 7:49; Matt. 21:31, 32).
        Myös heidän kuolemansa oli vertauskuvallinen;
        se edusti olosuhteiden muutosta.
        Aikaisemmin halveksitut pääsivät Jumalan suosion asemaan,
        ja aikaisemmin näennäisesti suositut joutuivat Jumalan hylkäämiksi, samalla kun heitä piinattiin niiden esittämillä tuomiosanomilla,
        joita he olivat halveksineet (Apt. 5:33; 7:54).


      • +
        rs helvetti s.75 kirjoitti:

        Opettiko Jeesus sillä mitä hän sanoi rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, että pahoja piinataan kuoleman jälkeen?

        Onko Luukkaan 16:19–31:ssä oleva kertomus kirjaimellinen vai pelkästään kuvaus jostakin muusta?
        The Jerusalem Bible myöntää alaviitteessään, että se on ”kertomuksen muotoon puettu vertaus, joka ei viittaa mihinkään historialliseen henkilöön”.

        Jos se ymmärrettäisiin kirjaimellisesti, se merkitsisi sitä,
        että Jumalan suosiosta nauttivat voisivat kaikki mahtua yhden miehen, Abrahamin, povelle;
        ettei Haadeksen tuli haihduttaisi sormen päässä olevaa vettä;
        että pelkkä vesipisara huojentaisi siellä olevan kärsimyksiä.
        Kuulostaako se sinusta järkevältä? Jos kertomus olisi kirjaimellinen, se olisi ristiriidassa Raamatun muiden osien kanssa.
        Jos Raamattu olisi ristiriitainen, käyttäisikö totuutta rakastava sitä uskonsa perustana? Raamattu ei kuitenkaan ole ristiriitainen.
        Mitä tuo vertaus merkitsee?
        ”Rikas mies” edusti fariseuksia (ks. jaetta 14). Lasarus-kerjäläinen edusti tavallisia juutalaisia, joita fariseukset halveksivat, mutta jotka katuivat ja joista tuli Jeesuksen seuraajia (ks. Luuk. 18:11; Joh. 7:49; Matt. 21:31, 32).
        Myös heidän kuolemansa oli vertauskuvallinen;
        se edusti olosuhteiden muutosta.
        Aikaisemmin halveksitut pääsivät Jumalan suosion asemaan,
        ja aikaisemmin näennäisesti suositut joutuivat Jumalan hylkäämiksi, samalla kun heitä piinattiin niiden esittämillä tuomiosanomilla,
        joita he olivat halveksineet (Apt. 5:33; 7:54).

        Jos näin ei tapahtunut kuin Jeesus kertoi tapahtuneen, Jeesus olisi valehtelija.
        Tuo tapahtuma ei ole ristiriitainen muun Raamatun ilmoituksen kanssa.

        Jos tuo kertomus olisi vertausteksti, niin silloinhan se olisi nimenomaan se parabelin puolisko, joka olisi kirjaimellisesti totta. Ei Jeesus koskaan valheita kertonut vertaustekstinä. Esimerkiksi kun kylväjä lähti kylvämään, osa siemenistä putosi tunnetusti tienoheen jne.


      • Saarn. 9:10 KR-92
        + kirjoitti:

        Jos näin ei tapahtunut kuin Jeesus kertoi tapahtuneen, Jeesus olisi valehtelija.
        Tuo tapahtuma ei ole ristiriitainen muun Raamatun ilmoituksen kanssa.

        Jos tuo kertomus olisi vertausteksti, niin silloinhan se olisi nimenomaan se parabelin puolisko, joka olisi kirjaimellisesti totta. Ei Jeesus koskaan valheita kertonut vertaustekstinä. Esimerkiksi kun kylväjä lähti kylvämään, osa siemenistä putosi tunnetusti tienoheen jne.

        Saarnaaja sanoo, ette Tuonelassa ole tekoja/ajatuksia.
        Jeeus puhui usein vertauskuvin.
        (Sormenpäässä oleva pisara ei kuivuisi...?Tottako?)

        Saarn9:10
        9 Nauti elämästä rakastamasi vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä.
        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.


      • KR-92
        + kirjoitti:

        Jos näin ei tapahtunut kuin Jeesus kertoi tapahtuneen, Jeesus olisi valehtelija.
        Tuo tapahtuma ei ole ristiriitainen muun Raamatun ilmoituksen kanssa.

        Jos tuo kertomus olisi vertausteksti, niin silloinhan se olisi nimenomaan se parabelin puolisko, joka olisi kirjaimellisesti totta. Ei Jeesus koskaan valheita kertonut vertaustekstinä. Esimerkiksi kun kylväjä lähti kylvämään, osa siemenistä putosi tunnetusti tienoheen jne.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Saarn.9.html

        5 Herra, käänny jo puoleeni
        ja pelasta minut,
        auta minua, osoita uskollisuutesi!
        6 Kuoltuaan ei kukaan sinua ylistä, ei kukaan kiitä sinua tuonelassa.
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.6.html


      • +
        Saarn. 9:10 KR-92 kirjoitti:

        Saarnaaja sanoo, ette Tuonelassa ole tekoja/ajatuksia.
        Jeeus puhui usein vertauskuvin.
        (Sormenpäässä oleva pisara ei kuivuisi...?Tottako?)

        Saarn9:10
        9 Nauti elämästä rakastamasi vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä.
        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        Jeesus ei sanonut, etteikö tuo vesipisara sormenpäässä olisi kuivunut. Kysymys ei ollut relevantti, sillä Lasarushan ei, vaikka olisi ehkä tahtonut, edes pääsisi käymään tuolla puolella.

        Juuri noin kuin Saarnaaja sanoo, kävi rikkaalle miehelle, kaikkea hän aivoitteli, ja kaikkea hän olisi halunnut tehdä ja järjestellä, mutta kaikki raukesi tyhjään. Hän ei voinut esimerkiksi enää mitenkään auttaa elossa olevia veljiään.


      • +

      • rautakangesta -taas
        + kirjoitti:

        Jeesus ei sanonut, etteikö tuo vesipisara sormenpäässä olisi kuivunut. Kysymys ei ollut relevantti, sillä Lasarushan ei, vaikka olisi ehkä tahtonut, edes pääsisi käymään tuolla puolella.

        Juuri noin kuin Saarnaaja sanoo, kävi rikkaalle miehelle, kaikkea hän aivoitteli, ja kaikkea hän olisi halunnut tehdä ja järjestellä, mutta kaikki raukesi tyhjään. Hän ei voinut esimerkiksi enää mitenkään auttaa elossa olevia veljiään.

        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        Kuolleet EI siis PYSTY
        -tekemään mitään
        -ei edes ajattelemaa mitään
        -tietämään mitään
        -viisastelemaan mitään ;D
        Tuonelassa ei siis tahdota toiselle puolelle , eikä kuulla huuteluja toiselta puolelta.
        Vertauskuvallinen kertomus.


      • :B
        rautakangesta -taas kirjoitti:

        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        Kuolleet EI siis PYSTY
        -tekemään mitään
        -ei edes ajattelemaa mitään
        -tietämään mitään
        -viisastelemaan mitään ;D
        Tuonelassa ei siis tahdota toiselle puolelle , eikä kuulla huuteluja toiselta puolelta.
        Vertauskuvallinen kertomus.

        Asia on aivan kuten kerroit! Ja tuota raamatunkohtaa ei voi ymmärtää toisin, paitsi jos joku sattuu olemaan täysin sokea.

        Eikä Jumala edes voisi tuomita ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Hän rakastaa meitä aivan liikaa. Nykyinen maailmantilanne on ihan tarpeeksi kova rangaistus ihmiskunnalle.


      • +
        rautakangesta -taas kirjoitti:

        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        Kuolleet EI siis PYSTY
        -tekemään mitään
        -ei edes ajattelemaa mitään
        -tietämään mitään
        -viisastelemaan mitään ;D
        Tuonelassa ei siis tahdota toiselle puolelle , eikä kuulla huuteluja toiselta puolelta.
        Vertauskuvallinen kertomus.

        "Tuonelassa, jonne olet menevä". Ja siellä sitten olet.
        Tietoa vailla, viisautta vailla, tekoja vailla.
        Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton.
        Mutta ethän ystäväni halua mennä tuohon paikkaan.
        Onko sinulla tietoa, miten vältät tuohon paikkaan menemisen?


      • :B
        + kirjoitti:

        "Tuonelassa, jonne olet menevä". Ja siellä sitten olet.
        Tietoa vailla, viisautta vailla, tekoja vailla.
        Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton.
        Mutta ethän ystäväni halua mennä tuohon paikkaan.
        Onko sinulla tietoa, miten vältät tuohon paikkaan menemisen?

        "Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton."

        Tämä on täysin oma tulkintasi sillä Raamatussa ei sanota näin. Esimerkki rikkaasta miehestä on täysin kuvaannollinen, joten turha ottaa sitä esille.

        "Mutta ethän ystäväni halua mennä tuohon paikkaan.
        Onko sinulla tietoa, miten vältät tuohon paikkaan menemisen?"

        En voi haluta mennä paikkaan, jota ei ole. Enkä minä yritä käyttäytyä hyvin vain sen takia, etten joutuisi helvettiin tai pääsisi paratiisiin. Minä yritän käyttäytyä hyvin, koska Jeesus käski meitä rakastamaan lähimmäistä kuin itseään.


      • äimistynyt pöllö
        + kirjoitti:

        "Tuonelassa, jonne olet menevä". Ja siellä sitten olet.
        Tietoa vailla, viisautta vailla, tekoja vailla.
        Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton.
        Mutta ethän ystäväni halua mennä tuohon paikkaan.
        Onko sinulla tietoa, miten vältät tuohon paikkaan menemisen?

        Jaa,kerroppas muillekin,miten voi välttää Tuonelaan menon ?


        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        ei ajatuksia, ei tietoa--
        kyl muuten ihan tiedottamalta vaikuttaa..;D

        ***Tietoa vailla, viisautta vailla, tekoja vailla.
        Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton. ****ei oikein avaudu sun logiikkas ?


      • +
        :B kirjoitti:

        "Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton."

        Tämä on täysin oma tulkintasi sillä Raamatussa ei sanota näin. Esimerkki rikkaasta miehestä on täysin kuvaannollinen, joten turha ottaa sitä esille.

        "Mutta ethän ystäväni halua mennä tuohon paikkaan.
        Onko sinulla tietoa, miten vältät tuohon paikkaan menemisen?"

        En voi haluta mennä paikkaan, jota ei ole. Enkä minä yritä käyttäytyä hyvin vain sen takia, etten joutuisi helvettiin tai pääsisi paratiisiin. Minä yritän käyttäytyä hyvin, koska Jeesus käski meitä rakastamaan lähimmäistä kuin itseään.

        No kun sinulle ei avaudu, niin olet viisautta vailla.
        Kun et tiedä, niin olet tietoa vailla.
        Kun sinulla ei ole mitään tekemistä, olet vailla tekoja.
        Mutta et kaikesta tästä huolimatta koomassa,
        siis "tuonelassa, jonne olet menevä" kuten Saarnaaja kirjoittaa.

        Mutta nyt kun vielä olemme maan päällä, niin jos sinulla on tietoa ja viisautta, niin selitä minulle, miten sinä voit samassa viestiketjussa kirjoittaa:
        "Kaikki menevät samaan paikkaan"
        "En voi haluta mennä paikkaan, jota ei ole".


      • +
        äimistynyt pöllö kirjoitti:

        Jaa,kerroppas muillekin,miten voi välttää Tuonelaan menon ?


        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        ei ajatuksia, ei tietoa--
        kyl muuten ihan tiedottamalta vaikuttaa..;D

        ***Tietoa vailla, viisautta vailla, tekoja vailla.
        Mutta et silti koomassa, etkä tiedoton. ****ei oikein avaudu sun logiikkas ?

        Sanomalla Jeesukselle tositarkoituksella niinkuin ryöväri ristillä "Muista minua!" vältät joutumisen siihen paikkaan, johon rikas mies joutui. Enkelit vievät välittömästi kuolemasi jälkeen Aabrahamin helmaan eli Jumalan Paratiisiin.


      • lukutaitoinen MM
        + kirjoitti:

        No kun sinulle ei avaudu, niin olet viisautta vailla.
        Kun et tiedä, niin olet tietoa vailla.
        Kun sinulla ei ole mitään tekemistä, olet vailla tekoja.
        Mutta et kaikesta tästä huolimatta koomassa,
        siis "tuonelassa, jonne olet menevä" kuten Saarnaaja kirjoittaa.

        Mutta nyt kun vielä olemme maan päällä, niin jos sinulla on tietoa ja viisautta, niin selitä minulle, miten sinä voit samassa viestiketjussa kirjoittaa:
        "Kaikki menevät samaan paikkaan"
        "En voi haluta mennä paikkaan, jota ei ole".

        EI AJATUKSIA

        EI TEKOJA
        On kyllä tiedoton tila kun ei ole ajatuksia eikä tekoja.
        Kiva saivarrella?
        Kuolleet eivät tiedä MITÄÄN.Piste.

        Saarnaaja 9:4-6 UM
        Sillä jokaisella, joka on kaikkien elävien yhteydessä, on luottamus, koska elävä koira on paremmassa asemassa kuin kuollut leijona.
        5 Sillä elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä yhtään mitään, eikä heillä ole enää palkkaa, sillä heidän muistonsa on unohdettu.
        6 Myös heidän rakkautensa ja vihansa
        ja mustasukkaisuutensa ovat jo hävinneet,
        eikä heillä ole ajan hämärään asti enää mitään osaa missään,
        mitä on tehtävä auringon alla.
        ********************************************************
        Hyvin selvästi sanottu.
        Kuolleet eivät kummittele ;D


      • He will call ! ;)
        + kirjoitti:

        Sanomalla Jeesukselle tositarkoituksella niinkuin ryöväri ristillä "Muista minua!" vältät joutumisen siihen paikkaan, johon rikas mies joutui. Enkelit vievät välittömästi kuolemasi jälkeen Aabrahamin helmaan eli Jumalan Paratiisiin.

        Välittömästi kuoleman jälkeen:ei .

        Oletkos lukenut Ylösnousemuksesta ? ;D

        Jehova kutsuu :.111
        . Ei ystävää hän hylkää kuolemaan,
        saa muistissaan ain suojan.
        Pian elämään voi nousta haudastaan,
        kun kuuluu kutsu Luojan.
        Silloin antaa hän parhaan elämän
        ikuisesti kestävän.
        (KERTOSÄE)
        Kutsuu hän, ja kuolleet vastaa.
        Heräävät he haudoistaan.
        Niin hän kättensä töitä
        kaipaa nähdä uudestaan.
        Uskothan – on aivan varmaa –
        kuolleet saa hän nousemaan!
        Ja niin me ikuisesti
        elää saamme lapsinaan.
        (Ks. myös Joh. 6:40; 11:11, 43; Jaak. 4:14.)
        http://www.youtube.com/watch?v=AtthdHI0BvM


      • +
        lukutaitoinen MM kirjoitti:

        EI AJATUKSIA

        EI TEKOJA
        On kyllä tiedoton tila kun ei ole ajatuksia eikä tekoja.
        Kiva saivarrella?
        Kuolleet eivät tiedä MITÄÄN.Piste.

        Saarnaaja 9:4-6 UM
        Sillä jokaisella, joka on kaikkien elävien yhteydessä, on luottamus, koska elävä koira on paremmassa asemassa kuin kuollut leijona.
        5 Sillä elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä yhtään mitään, eikä heillä ole enää palkkaa, sillä heidän muistonsa on unohdettu.
        6 Myös heidän rakkautensa ja vihansa
        ja mustasukkaisuutensa ovat jo hävinneet,
        eikä heillä ole ajan hämärään asti enää mitään osaa missään,
        mitä on tehtävä auringon alla.
        ********************************************************
        Hyvin selvästi sanottu.
        Kuolleet eivät kummittele ;D

        Kuolleet eivät kummittele, eivätkä tee mitään muutakaan auringon alla.
        He ovat pimeydessä. Hyvin syvällä alhaalla.

        Ja kun aikanaan heidän hautakivensäkin heitetään vuokra-ajan jälkeen pois multien päältä, unohtuu heidän muistonsakin.

        Mutta sellaista mainintaa Raamatussa ei ole, että kuolleet olisivat tuonelassa tajuttomia. Tai etteivät olisi ollenkaan, paikassa jonne ovat menevä.
        Niin ... et muuten vastannut kysymykseeni. Ei taida nyt olla elävälläkään tietoa!


      • +
        He will call ! ;) kirjoitti:

        Välittömästi kuoleman jälkeen:ei .

        Oletkos lukenut Ylösnousemuksesta ? ;D

        Jehova kutsuu :.111
        . Ei ystävää hän hylkää kuolemaan,
        saa muistissaan ain suojan.
        Pian elämään voi nousta haudastaan,
        kun kuuluu kutsu Luojan.
        Silloin antaa hän parhaan elämän
        ikuisesti kestävän.
        (KERTOSÄE)
        Kutsuu hän, ja kuolleet vastaa.
        Heräävät he haudoistaan.
        Niin hän kättensä töitä
        kaipaa nähdä uudestaan.
        Uskothan – on aivan varmaa –
        kuolleet saa hän nousemaan!
        Ja niin me ikuisesti
        elää saamme lapsinaan.
        (Ks. myös Joh. 6:40; 11:11, 43; Jaak. 4:14.)
        http://www.youtube.com/watch?v=AtthdHI0BvM

        Välittömästi kuolemansa jälkeen enkelit veivät Lasaruksen Aabrahamin helmaan. Ja toiset kuriirit rikkaan miehen tuonelaan vaivoihin.
        Ja todellakin molemmat tulevat kokemaan ruumiin ylösnousemisen.
        Mutta tämä ei ole rikkaalle miehelle ollenkaan ilosanoma.

        Mutta jos sinun kohdallasi on niin kuin minun kohdallani,
        että sinä elät ja uskot Jeesukseen, niin sinä et ikinä kuole.
        Sinä olet jo siirtynyt kuolemasta elämään. (Joh 5:24)


      • Elän luottaen !
        + kirjoitti:

        Välittömästi kuolemansa jälkeen enkelit veivät Lasaruksen Aabrahamin helmaan. Ja toiset kuriirit rikkaan miehen tuonelaan vaivoihin.
        Ja todellakin molemmat tulevat kokemaan ruumiin ylösnousemisen.
        Mutta tämä ei ole rikkaalle miehelle ollenkaan ilosanoma.

        Mutta jos sinun kohdallasi on niin kuin minun kohdallani,
        että sinä elät ja uskot Jeesukseen, niin sinä et ikinä kuole.
        Sinä olet jo siirtynyt kuolemasta elämään. (Joh 5:24)

        Sillä tämä on Isäni tahto, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, olisi ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Joh. 6:40 UM
        --- ------ --------!!!
        39 Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.
        40 Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.6.html
        *****!!!???
        Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, ja uskon että hän herättää minut "viimeisenä päivänä", jos nyt satun tässä välillä kuolla kupsahtamaan ;)
        Kuolemani on todennäköinen ottaen huomioon vakavan sairauteni sekä ikäni.
        Kiva olisi kuitenkin, jos näkisin Harman ja säilyisin sen läpi, kuolematta siis koskaan...
        Edellyttäen että olen uskolline 1000-vuotiskauden lopun koetuksissakin.
        Sitä odotellen, aurinkoista kevättä meille kaikille ! ;D


      • +
        Elän luottaen ! kirjoitti:

        Sillä tämä on Isäni tahto, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, olisi ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Joh. 6:40 UM
        --- ------ --------!!!
        39 Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.
        40 Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.6.html
        *****!!!???
        Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, ja uskon että hän herättää minut "viimeisenä päivänä", jos nyt satun tässä välillä kuolla kupsahtamaan ;)
        Kuolemani on todennäköinen ottaen huomioon vakavan sairauteni sekä ikäni.
        Kiva olisi kuitenkin, jos näkisin Harman ja säilyisin sen läpi, kuolematta siis koskaan...
        Edellyttäen että olen uskolline 1000-vuotiskauden lopun koetuksissakin.
        Sitä odotellen, aurinkoista kevättä meille kaikille ! ;D

        Olet nähnyt Pojan ja uskonut Häneen?
        Ehkä haluat lukea minun omakohtaisen kirjoitukseni tästä tapahtumasta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9302608


      • +
        Elän luottaen ! kirjoitti:

        Sillä tämä on Isäni tahto, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, olisi ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        Joh. 6:40 UM
        --- ------ --------!!!
        39 Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.
        40 Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.6.html
        *****!!!???
        Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, ja uskon että hän herättää minut "viimeisenä päivänä", jos nyt satun tässä välillä kuolla kupsahtamaan ;)
        Kuolemani on todennäköinen ottaen huomioon vakavan sairauteni sekä ikäni.
        Kiva olisi kuitenkin, jos näkisin Harman ja säilyisin sen läpi, kuolematta siis koskaan...
        Edellyttäen että olen uskolline 1000-vuotiskauden lopun koetuksissakin.
        Sitä odotellen, aurinkoista kevättä meille kaikille ! ;D

        "Kiva olisi kuitenkin, jos näkisin Harman ja säilyisin sen läpi, kuolematta siis koskaan..."

        Mitä tuo oikein tarkoittaa. Mikä on Harma, joka olisi kiva nähdä?


      • vartsikka08 1/4
        + kirjoitti:

        "Kiva olisi kuitenkin, jos näkisin Harman ja säilyisin sen läpi, kuolematta siis koskaan..."

        Mitä tuo oikein tarkoittaa. Mikä on Harma, joka olisi kiva nähdä?

        "Harma" =
        Har-Magedonin sodassa maasta poistetaan kaikki turmelus ja pahuus. Se avaa tien koko ihmiskunnan historian loistavimmalle aikakaudelle. (Ilmestys 21:1–4.) Jumalan valtakunnan rakkaudellisessa valvonnassa maapallo muutetaan paratiisiksi, jossa vanhurskaat asuvat ikuisesti (Psalmit 37:29).

        Harmagedon – Jumalan sota kaikkien sotien lopettamiseksi

        On lohduttavaa, että Raamatussa puhutaan toistuvasti pahuuden ja jumalattomuuden lopusta. Psalmista ennusti: ”Syntiset lopetetaan maasta, eikä jumalattomia enää ole.” (Psalmit 104:35.) Sananlaskujen kirjassa taas sanotaan: ”Oikeamieliset tulevat asumaan maassa, ja moitteettomat siihen jätetään jäljelle. Jumalattomat puolestaan karsitaan pois maasta, ja petolliset siitä repäistään pois.” (Sananlaskut 2:21, 22.)

        Raamatussa myös osoitetaan selvästi, että jumalattomat eivät luovu vallastaan suosiolla (Psalmit 2:2). Siksi Jumalan on puututtava asioihin ja tehtävä loppu kaikesta pahuudesta, myös sodasta. Varsin osuvasti Raamattu käyttää tuosta ainutkertaisesta yhteenotosta nimeä Harmagedon.


      • :B
        + kirjoitti:

        Kuolleet eivät kummittele, eivätkä tee mitään muutakaan auringon alla.
        He ovat pimeydessä. Hyvin syvällä alhaalla.

        Ja kun aikanaan heidän hautakivensäkin heitetään vuokra-ajan jälkeen pois multien päältä, unohtuu heidän muistonsakin.

        Mutta sellaista mainintaa Raamatussa ei ole, että kuolleet olisivat tuonelassa tajuttomia. Tai etteivät olisi ollenkaan, paikassa jonne ovat menevä.
        Niin ... et muuten vastannut kysymykseeni. Ei taida nyt olla elävälläkään tietoa!

        "Mutta sellaista mainintaa Raamatussa ei ole, että kuolleet olisivat tuonelassa tajuttomia."

        Tässä näin: Ps 6:5; Jes 38:18,19 ja erityisesti Sr 9:10, joka sanoo näin:

        "Kaikki, mitä kätesi löytää tehdäkseen, tee voimallasi, sillä ei ole työtä eikä suunnittelua eikä tietoa eikä viisautta Seolissa, paikassa johon olet menossa"

        Voisiko sitä enää yksinkertaisemmin sanoa? Sitä paitsi tuossa kerrotaan että "paikka johon olet menossa". Se on siis paikka johon kaikki ihmiset menevät. Eli hautaan.

        "Niin ... et muuten vastannut kysymykseeni. Ei taida nyt olla elävälläkään tietoa!"

        Joo... niin.......täällähän sitä vietetään kaikki vapaa-aika......huoh.........

        Jos ihminen Raamatun luettuaan yhä uskoo tuliseen pätsiin, hän itse haluaa vapaaehtoisesti uskoa siihen. Minä en ainakaan haluaisi. Itselläni ei ole niin väliä, mutta en haluaisi kuvitella kenenkään kärsivän ikuisesti. Jos sellaista haluaa toisille, niin sanon vaan että aika sairasta.......


      • +
        vartsikka08 1/4 kirjoitti:

        "Harma" =
        Har-Magedonin sodassa maasta poistetaan kaikki turmelus ja pahuus. Se avaa tien koko ihmiskunnan historian loistavimmalle aikakaudelle. (Ilmestys 21:1–4.) Jumalan valtakunnan rakkaudellisessa valvonnassa maapallo muutetaan paratiisiksi, jossa vanhurskaat asuvat ikuisesti (Psalmit 37:29).

        Harmagedon – Jumalan sota kaikkien sotien lopettamiseksi

        On lohduttavaa, että Raamatussa puhutaan toistuvasti pahuuden ja jumalattomuuden lopusta. Psalmista ennusti: ”Syntiset lopetetaan maasta, eikä jumalattomia enää ole.” (Psalmit 104:35.) Sananlaskujen kirjassa taas sanotaan: ”Oikeamieliset tulevat asumaan maassa, ja moitteettomat siihen jätetään jäljelle. Jumalattomat puolestaan karsitaan pois maasta, ja petolliset siitä repäistään pois.” (Sananlaskut 2:21, 22.)

        Raamatussa myös osoitetaan selvästi, että jumalattomat eivät luovu vallastaan suosiolla (Psalmit 2:2). Siksi Jumalan on puututtava asioihin ja tehtävä loppu kaikesta pahuudesta, myös sodasta. Varsin osuvasti Raamattu käyttää tuosta ainutkertaisesta yhteenotosta nimeä Harmagedon.

        "Harma", jonka haluaisit nähdä, on siis Raamatussa (Ilm 16:16) mainittu paikka Harmagedon eli hiukan oikeammin kirjoitettuna HAR MEGIDDO eli suomeksi Megiddon vuori/ylämaa.

        Tarkoititko, että haluaisit olla paikan päällä näkemässä H-hetkenä sen, kun on toteutunut tuossa kohden Ilmestyskirjaa ennustettu asia:
        "... riivaajain henkiä, jotka ... lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan ... Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon." (Ilm 16:14-16)


      • vartsikka 06 15/12
        + kirjoitti:

        "Harma", jonka haluaisit nähdä, on siis Raamatussa (Ilm 16:16) mainittu paikka Harmagedon eli hiukan oikeammin kirjoitettuna HAR MEGIDDO eli suomeksi Megiddon vuori/ylämaa.

        Tarkoititko, että haluaisit olla paikan päällä näkemässä H-hetkenä sen, kun on toteutunut tuossa kohden Ilmestyskirjaa ennustettu asia:
        "... riivaajain henkiä, jotka ... lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan ... Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon." (Ilm 16:14-16)

        Jehovan päivä ?

        Juudan ja Jerusalemin uskottomat asukkaat samoin kuin sortavat babylonialaiset ja egyptiläiset kohtasivat kaikki ”Jehovan päivän”, kun he kokivat hänen tuomioittensa täytäntöönpanon. (Jesaja 2:1, 10–12; 13:1–6; Jeremia 46:7–10.)
        Suurin ”Jehovan päivä” on kuitenkin vielä edessä.
        Tuona ”päivänä” Jehovan tuomio pannaan täytäntöön niille, jotka ovat häpäisseet hänen nimeään.
        Se alkaa ”Suuren Babylonin”, väärän uskonnon maailmanmahdin, hävityksellä ja huipentuu muun jumalattoman asiainjärjestelmän tuhoamiseen Harmagedonin sodassa. (Ilmestys 16:14, 16; 17:5, 15–17; 19:11–21.)
        Ymmärtävätpä ihmiset mistä on kysymys tai eivät, useimpien heistä olisi syytä olla peloissaan tämän nopeasti lähestyvän päivän vuoksi. Miksi? Jehova vastaa profeetta Sefanjan välityksellä: ”Se päivä on vimman päivä, ahdingon ja tuskan päivä, myrskyn ja autioituksen päivä, pimeyden ja synkeyden päivä, pilvien ja sankan hämäryyden päivä.” Todella pelottavaa! Ennustus jatkuu: ”Minä saatan ihmiset ahdistukseen, – – sillä he ovat tehneet syntiä Jehovaa vastaan.” (Sefanja 1:15, 17.)
        Miljoonat muut kuitenkin odottavat Jehovan päivää innokkaasti.
        Minkä vuoksi?


      • +
        vartsikka 06 15/12 kirjoitti:

        Jehovan päivä ?

        Juudan ja Jerusalemin uskottomat asukkaat samoin kuin sortavat babylonialaiset ja egyptiläiset kohtasivat kaikki ”Jehovan päivän”, kun he kokivat hänen tuomioittensa täytäntöönpanon. (Jesaja 2:1, 10–12; 13:1–6; Jeremia 46:7–10.)
        Suurin ”Jehovan päivä” on kuitenkin vielä edessä.
        Tuona ”päivänä” Jehovan tuomio pannaan täytäntöön niille, jotka ovat häpäisseet hänen nimeään.
        Se alkaa ”Suuren Babylonin”, väärän uskonnon maailmanmahdin, hävityksellä ja huipentuu muun jumalattoman asiainjärjestelmän tuhoamiseen Harmagedonin sodassa. (Ilmestys 16:14, 16; 17:5, 15–17; 19:11–21.)
        Ymmärtävätpä ihmiset mistä on kysymys tai eivät, useimpien heistä olisi syytä olla peloissaan tämän nopeasti lähestyvän päivän vuoksi. Miksi? Jehova vastaa profeetta Sefanjan välityksellä: ”Se päivä on vimman päivä, ahdingon ja tuskan päivä, myrskyn ja autioituksen päivä, pimeyden ja synkeyden päivä, pilvien ja sankan hämäryyden päivä.” Todella pelottavaa! Ennustus jatkuu: ”Minä saatan ihmiset ahdistukseen, – – sillä he ovat tehneet syntiä Jehovaa vastaan.” (Sefanja 1:15, 17.)
        Miljoonat muut kuitenkin odottavat Jehovan päivää innokkaasti.
        Minkä vuoksi?

        Herran päivä tulee kuin varas. Se yllättää ne, jotka luulivat elävänsä, mutta tosiasiassa ovat kuolleita. Jeesus sanoo heille: Minä tulen kuin varas,
        etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.

        Mutta on niitä, jotka todella ovat eläviä eivätkä kuolleita. He saavat käyskennellä Hänen kanssaan valkeissa vaatteissa. Me, jotka olemme eläviä, emme suinkaan odota varkaan hyökkäävän päällemme, vaan Jeesusta, joka noutaa omansa tykönsä.

        (2 Piet 3, Ilm 3, Joh 14)


    • it-1 FI Kuolema

      KUOLEMA
      Toinen kuolema. Sen ”tulijärven”, johon kuolema, Haades, vertauskuvallinen ”peto” ja ”väärä profeetta”, Saatana, hänen demoninsa ja maan päällä olevat itsepintaiset pahuuden harjoittajat heitetään, osoitetaan tarkoittavan ”toista kuolemaa” (Il 20:10, 14, 15; 21:8; Mt 25:41).
      Kuolema johtui alkujaan Aadamin rikkomuksesta, jonka kautta se myös levisi ihmiskuntaan, joten ”toisen kuoleman” täytyy olla eri asia kuin tämä peritty kuolema.
      Edellä mainittujen raamatunkohtien perusteella on selvää, ettei ”toisesta kuolemasta” ole mitään mahdollisuutta vapautua.
      ”Toisessa kuolemassa” olevien tilanne vastaa sitä, mistä varoitetaan mm. Heprealaiskirjeen 6:4–8:ssa, 10:26, 27:ssä ja Matteuksen 12:32:ssa. Toisaalta toinen kuolema ei voi mitenkään vahingoittaa niitä, joiden sanotaan saavan ”elämän kruunun” ja joilla on osa ”ensimmäisessä ylösnousemuksessa” (Il 2:10, 11).
      Nämä, joiden on määrä hallita Kristuksen kanssa, saavat kuolemattomuuden ja turmeltumattomuuden, ja he ovat siten toisen kuoleman ”vallan” ulottumattomissa (1Ko 15:50–54; Il 20:6; vrt. Joh 8:51).
      Kuvaannollista käyttöä.
       Kuolema personoidaan ”kuninkaaksi”, joka on hallinnut ihmiskuntaa Aadamin ajoista alkaen (Ro 5:14) samanaikaisesti kuin kuningas Synti (Ro 6:12). Näiden kuninkaiden sanotaankin pitävän valtansa alaisia ihmisiä ”lakinsa” alaisuudessa (Ro 8:2). Kun Kristus saapui ja lunnaat järjestettiin, ansaitsematon hyvyys alkoi hallita suurempana kuninkaana niitä, jotka ottivat vastaan Jumalan lahjan ”ikuinen elämä silmämääränä” (Ro 5:15–17, 21).

      • Pii on 3.0

        ..-Ensinnäkin, "Hades ei ole paikka, vaan Kreikkalaisen taruston jumaluus, "..Maanalaisten rikkauksien jumala, Ylijumala Zeuksen veli .
        "Tulijärvi " taas on väärä käännös, -Jos puhutaan jostain tietoisesta kidutuspaikasta. "Deuteros Thanatos " on vain tuhkaksi polttamisen merkityksessä Tuli , joka polttaa kaiken tuhkaksi . . Raamatussa on sen tarkka kuvaus ; , -Hinnomin laakson Jätteenpolttopaikka, -Toofet .
        Saatanan "Demonit " ovat taas Tämän -Saatana-sedän luomia Harhoja, joilla hän -"Eksyttää koko asuttua maata, "
        Joilla hän koettaa eksyttää, - jos mahdollista , -valitutkin ; , "


    • it-1 FI Haades s.621

      Haades

      Suomen kielessä yleisesti käytetty muoto vastaavasta kreikankielisestä sanasta hai′dēs (luetaan: haadees).
      Se merkinnee ’näkymätöntä paikkaa’. Sana ”Haades” esiintyy Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten varhaisimmissa käsikirjoituksissa kaikkiaan kymmenen kertaa (Mt 11:23; 16:18; Lu 10:15; 16:23; Ap 2:27, 31; Il 1:18; 6:8; 20:13, 14).
      Vuoden 1992 kirkkoraamatussa sana hai′dēs on näissä raamatunkohdissa käännetty vastineella ”tuonela”, mutta vuoden 1776 kirkkoraamatussa sanalla ”helvetti”. Monissa uudemmissa käännöksissä käytetään sanaa ”Haades” sanan ”helvetti” asemesta.
      Raamatun heprealaisten kirjoitusten (1. Mooseksen kirjasta Malakiaan) kreikankielisessä Septuaginta-käännöksessä sanaa ”Haades” on käytetty 73 kertaa.
      Näistä 60 kertaa se on käännetty heprealaisesta sanasta šeʼōl′, jonka vastineena tavallisesti käytetään sanaa ”Šeol”.
      Luukas, joka Jumalan henkeyttämänä kirjoitti Apostolien teot, osoitti Haadeksen olevan varmasti kreikankielinen vastine Šeolille, kun hän käänsi sanat, jotka Pietari lainasi psalmista 16:10 (Ap 2:27).
      Yhdeksän uudempaa Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten hepreankielistä käännöstä käyttää puolestaan sanaa ”Šeol” Haadeksen vastineena Ilmestyksen 20:13, 14:ssä, ja syyrialaisessa käännöksessä käytetään sen sukulaissanaa Šiul.
      Kaikissa kohdissa – kahta seuraavassa kappaleessa mainittua poikkeusta lukuun ottamatta – joissa sana Haades esiintyy Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa, se yhdistetään kuolemaan joko itse jakeessa tai heti tekstiyhteydessä.
      Haades ei viittaa yksityiseen hautaan (kreik. ta′fos) eikä yksityiseen muistohautaan (kreik. mnē′ma tai mnē‧mei′on) vaan ihmiskunnan yhteiseen hautaan, jonne kuolleet on haudattu näkymättömiin.
      Näin ollen se merkitsee samaa kuin Šeol, minkä todistaa niiden kymmenen kohdan tarkastelu, joissa sana Haades esiintyy. (Ks. HAUTA; ŠEOL.)

      • Pii on 3.0

        ..- Edelleen , ; , Sana Hades , on kreikkalaisten pakanamytologiaa , Kolmas diakonipolvi, n , -100 -j.aa , toi Antiokiassa Kreiikalaisten pakanaopin opetukseen , kun Ignatios Antiokialainen hajotti väkivalloin seurakunnan , ja pakotti heidät pakanatemppeleihin . , ja otti käyttöön Pastoriopin, ja piispuuden .
        Hän nimitti itsensä Piispaksi, ja nimiti Rooman piispan Damasuksen " Il Papa; "ksi . Ja julisti, että Piispan istuimelta puhui " Jumalan ääni . "
        Hades oli Kreikkalaisten kuolemanjumala ,ja Persephonen mies ,-Tarujen mukaan ; Hades tosin ryösti vaimonsa , ja vei hänet tuonelan Emännäksi.
        Eivät raamatun Se'ol ja toisaalta Kreikkalainen Tuonela eivät ole synonyymejä ,; -Siilä Hadeksen Tuonelassa kuolleet elävät maan alla varjoina, mutta se'olissa " ..Kuolleet eivät tiedä mitään . Gehenna hävittää kaiken heidän muistonsakin , " ,


    • En ole jehovan todistaja
      Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan Ilm.20:13
      Tämä kuolema minkä kaikki ihmiset kohtaavat,myös jumalattomat,he menevät odottamaan viimeistä tuomiota tuonelaan niin kuin raamattu kertoo.
      Uskovat siirtyvät jumalan eteen he eivät näe toistakuolemaa,koska heidän syntinsä on sovitettu jeesusen verellä heillä on armo johon he luottivat.
      Toinen kuolema:Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ne jotka eivä oleet elämä kirjaan kirjoitettu heitetti tuliseen järveen.
      Tämä tapahtuu viimeisellä tuomiolla,sinne menevät ne jotka eivät haluneet päästä taivaaseen,se on ijankaikkinen ero pois jumalasta

      • w10 1/12 s.25

        Missä on Raamatussa mainittu Paratiisi ?
        On kiinnostavaa, että monissa paratiisia koskevissa Raamatun jakeissa kuvaillaan yksinomaan elämää maan päällä. Esimerkiksi profeetta Jesaja sanoo: ”He totisesti rakentavat taloja ja asuvat niissä ja istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmän.” (Jesaja 65:21.)
        Missä talot rakennetaan, viinitarhat istutetaan ja hedelmät syödään? Maan päällä.
        Sananlaskujen 2:21:ssä sanotaan selvästi: ”Juuri oikeamieliset tulevat asumaan maassa.”
        Jeesuskin puhui maanpäällisestä paratiisista. Tosin hän lupasi myös taivaallisen paratiisin, mutta se oli tarkoitettu vain muutamille harvoille (Luukas 12:32).
        Kuolemansa jälkeen he saavat ylösnousemuksen taivaalliseen paratiisiin, missä he hallitsevat Kristuksen kanssa maallista paratiisia (Ilmestys 5:10; 14:1–3).
        Nämä taivaassa olevat hallitsijatoverit pitävät huolen siitä, että maan päällä olevaa paratiisia hallitaan oikein ja että sitä ylläpidetään Jumalan normien mukaisesti.
        Jeesus tiesi, että tämä oli Jumalan tahto maan suhteen. Olihan hän taivaassa Isänsä luona, kun Eedenin puutarha luotiin.

        Elämä tulevassa maanpäällisessä paratiisissa on mahdollista jokaiselle, joka nyt osoittaa uskovansa Jeesukseen (Johannes 3:16).

        Sellaiselle ihmiselle Jeesus lupaa: ”Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.” (Luukas 23:43.)


      • :B
        w10 1/12 s.25 kirjoitti:

        Missä on Raamatussa mainittu Paratiisi ?
        On kiinnostavaa, että monissa paratiisia koskevissa Raamatun jakeissa kuvaillaan yksinomaan elämää maan päällä. Esimerkiksi profeetta Jesaja sanoo: ”He totisesti rakentavat taloja ja asuvat niissä ja istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmän.” (Jesaja 65:21.)
        Missä talot rakennetaan, viinitarhat istutetaan ja hedelmät syödään? Maan päällä.
        Sananlaskujen 2:21:ssä sanotaan selvästi: ”Juuri oikeamieliset tulevat asumaan maassa.”
        Jeesuskin puhui maanpäällisestä paratiisista. Tosin hän lupasi myös taivaallisen paratiisin, mutta se oli tarkoitettu vain muutamille harvoille (Luukas 12:32).
        Kuolemansa jälkeen he saavat ylösnousemuksen taivaalliseen paratiisiin, missä he hallitsevat Kristuksen kanssa maallista paratiisia (Ilmestys 5:10; 14:1–3).
        Nämä taivaassa olevat hallitsijatoverit pitävät huolen siitä, että maan päällä olevaa paratiisia hallitaan oikein ja että sitä ylläpidetään Jumalan normien mukaisesti.
        Jeesus tiesi, että tämä oli Jumalan tahto maan suhteen. Olihan hän taivaassa Isänsä luona, kun Eedenin puutarha luotiin.

        Elämä tulevassa maanpäällisessä paratiisissa on mahdollista jokaiselle, joka nyt osoittaa uskovansa Jeesukseen (Johannes 3:16).

        Sellaiselle ihmiselle Jeesus lupaa: ”Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.” (Luukas 23:43.)

        Kyllä, juuri näin :)

        Kaunis maapallo luotiin meidän asuinpaikaksemme, joten suurin osa ihmisistä tulee aina asumaan maan päällä. Eikä kuulosta yhtään hullummalta!


    • Aineellinen maapallo on vain harhaa. On olemassa monia meidän maapallojamme vastaavia henkisiä asteita. Tämä on jokaiselle vain välietappi.

      • harhaton Harma

        Jännä miten noi sun harhas välittyy mun tietsikan näytölle,
        vaikka maapallo--ja Sinäkin ? -on vain harhaa ?


    • Jehovien paratiisi on vain harhaa.

      • onneksi ,;D

        Harhaa on myös MarkkuP.
        Oikeesti sua ei ole olemassakaan.
        Sä vaan luulet olevas MarkkuP,
        mut se on harhaa ja valhetta.


      • Satan Himself,PRKL!
        onneksi ,;D kirjoitti:

        Harhaa on myös MarkkuP.
        Oikeesti sua ei ole olemassakaan.
        Sä vaan luulet olevas MarkkuP,
        mut se on harhaa ja valhetta.

        MIKSI MUN PITÄÄ AVATA KETJU JA LUKEE JOKA KRT LÄPI, et löytäs

        uusimman kirjoituksen?

        Sit se avaus luetaan lukukerrax, vaik sama hlö joutuu kelaa SAMAA ketjuu sata krt?
        Valheellinen tilasto tulee lukukerroista!
        VIESTIPUU TAKAS!!!!


      • -

        Jehovat ovat harhaa.. en nyt siis puhu Jehovan todistajista.


      • Satan Himself,PRKL! kirjoitti:

        MIKSI MUN PITÄÄ AVATA KETJU JA LUKEE JOKA KRT LÄPI, et löytäs

        uusimman kirjoituksen?

        Sit se avaus luetaan lukukerrax, vaik sama hlö joutuu kelaa SAMAA ketjuu sata krt?
        Valheellinen tilasto tulee lukukerroista!
        VIESTIPUU TAKAS!!!!

        Krhm... suosittelen ettet käytä nikkiäni, vaan keksit ihan oman. Muuten joudun muistelemaan tulevaisuudessa tätä asiaa.


    • Jehova-ei monikko

      On vain YKSI Jehova.
      Monikkomuoto on siis väärä sanamuoto
      .”Yksinomaista antaumusta vaativa Jumala”.'
      ”Vaikka onkin niitä, joita sanotaan ’jumaliksi’, joko taivaassa tai maan päällä, niin kuin on monia ’jumalia’ ja monia ’herroja’, niin todellisuudessa on meillä yksi Jumala, Isä.” (1Ko 8:5, 6.)
      Jehova on Kaikkivaltias Jumala, ainoa tosi Jumala, ja hän vaatii aiheellisesti yksinomaista antaumusta (2Mo 20:5).
      Hänen palvelijansa eivät saa sallia minkään muun ottaa sydämessään tai toimissaan sitä paikkaa, joka aivan oikein kuuluu Jehovalle.
      Hän vaatii palvojiaan palvomaan häntä hengessä ja totuudessa (Joh 4:24). Heidän tulee tuntea kunnioittavaa jumalanpelkoa
      yksin häntä kohtaan
      (Jes 8:13; Hpr 12:28, 29).
      Muiden mahtavien joukossa, joita Raamatussa kutsutaan ”jumaliksi”, on Jeesus Kristus, joka on ”ainosyntyinen jumala”.
      Hän itse sanoi kuitenkin selvästi: ”Jehovaa, Jumalaasi, sinun on palvottava, ja yksin hänelle
      sinun on suoritettava pyhää palvelusta.” (Joh 1:18; Lu 4:8; 5Mo 10:20.)
      Enkelit ovat ”jumalankaltaisia”, mutta eräs heistä esti Johannesta palvomasta häntä sanoen: ”Varo! Älä tee sitä! – – Palvo Jumalaa.” (Ps 8:5; Hpr 2:7; Il 19:10.)
      Heprealaisten keskuudessa olevia vaikutusvaltaisia miehiä sanottiin ”jumaliksi” (Ps 82:1–7), mutta Jumala ei tarkoittanut, että kukaan ihminen saisi palvontaa osakseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      96
      1260
    2. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1255
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      286
      1105
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1025
    5. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      982
    6. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      946
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      13
      918
    8. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      51
      900
    9. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      801
    10. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      162
      798
    Aihe