maalämpöä ikääntyville

yläpalo

Olen lämmitellyt taloani 30 vuotta puulla. Talo 130 neliöinen. Nyt on ikää tullut sekä minulle että Jämä-kattilalle. Olen tutkinut, mihin lämmitysmuotoon vaihdan, koska kattilan vaihto on pikapuoliin esillä. Vaikken rikas olekaan, velkarahalla ei remonttia tarvitse tehdä. En ymmärrä, miksi maalämpöön suhtaudutaan niin tunnepitoisesti. Olen päätynyt siihen, kun vielä putket saa laitettua maahan eli säästyn porakaivon teolta. Minun on joka tapauksessa vaihdettava lähiaikoina kattila, jos laitan 5.000 euroa lisää pelkkään puukattilan vaihtoon verrattuna, minulla on maalämpö, joka nostaa taloni arvoa selvästi tuota 5.000 euroa enemmän. Patterithan minulla on jo joka huoneessa valmiina. Pellettien kanssa en ala tuhraamaan, jos puuta poltan, ne on sitten halkoja.
Eli saneerauskohteessa, jossa patterit ovat jo valmiina se on etenkin ikääntyville ihmisille nykyisillä tiedoilla järkevä vaihtoehto.
PS. Sen tiedän, että joku alkaa puhumaan ilmalämpö-vesipumpuista. Olen ottanut selvää, ovat humpuukia. Itse puran 2000 l varaajan pois, kun teen tuon remontin.

22

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noi Vilpit voi viedä sinne mistä ne tulleetkin, savimajoissa niillä lienee paremmat hyötysuhteet. Lämpöässän laittaisin itse, jos uudelleen pitäisi valita, onneksi ei tarvitse.

    • kalliolämmittäjä

      Pieni yksityiskohta. Sanot että aiot purkaa pois tuon 2000 l varaajan kun asennat maalämmön.

      Maalämpökompressori kuluu vähemmän ja todennäköisesti kestää kauemmin kun se käynnistyy harvemmin. Siksi suositellaan jotain varaajaa kompressorin ja patteriverkoston väliin. Silloin kompressorin käyntijaksot ovat pitempiä ja harvempia. Itse ostin sitä varten uuden välisäiliön, noin 200 l.

      Voit miettiä onko tarpeen purkaa tuo varaaja. Päätös riippuu paljonkin olosuhteista ja varaajasta.

    • näin.-.

      Minulla 3000 litran varaaja ja Arimax 60 kattila tulivat tiensä päähän palveltuaan yli 30 vuotta. Hankin kotimaisen täysteho mlp pumpun ja 700 l varaajan kompuran käyntijaksojen pitentämiseen ja käynnistyskertojen vähentämiseen. Väittävät hyötysuhteen paranevan samoinkuin kestävyyden. Kun tuota tilaa tuolla kattilahuoneessa on, jätin vapaaksi kattilan tilan piipun viereen, josko jälkipolvi joskus tulevaisuudessa haluaa hyödyntää sen.

      • edelleen yläpalomies

        Arimax-mies!
        Kumpaanko kotimaiseen päädyit ja millä perusteella. Minulla 2.000 l varaaja, jonka aion purkaa palasiksi. Millä työkaluilla sinä omasi hajoitit? Minullekin jää sen jälkeen tilaa pannuhuoneeseen 700 l varaajalle, mutta myyjät väittävät, ettei ole järkevää käyttää lisävaraajaa. Tosin meitä asuu enää kaksi samassa taloudessa, joten lisävaraajaa ei tarvita ainakaan lämpimän käyttöveden takia?
        Kotimaisissa vehkeissä on tuo 200 l säiliö jo koneen sisällä!


      • 8+1
        edelleen yläpalomies kirjoitti:

        Arimax-mies!
        Kumpaanko kotimaiseen päädyit ja millä perusteella. Minulla 2.000 l varaaja, jonka aion purkaa palasiksi. Millä työkaluilla sinä omasi hajoitit? Minullekin jää sen jälkeen tilaa pannuhuoneeseen 700 l varaajalle, mutta myyjät väittävät, ettei ole järkevää käyttää lisävaraajaa. Tosin meitä asuu enää kaksi samassa taloudessa, joten lisävaraajaa ei tarvita ainakaan lämpimän käyttöveden takia?
        Kotimaisissa vehkeissä on tuo 200 l säiliö jo koneen sisällä!

        Eikö markkinoilla ole kuin 2 kotimaista pumppua, vai mitä tarkoitat tuolla kumpaanko ...?


    • näin.-.

      No Geopro SH 9 kw. Noita MH juttuja asennettiin neljä ja kaksi SH juttua tänne viime kesänä. Valtakunnallinen firmahan moiset toimitti ja tuossa lähistöllä on pätevä asentaja. Kun laitteet oli asennettu kiersi tehtaan spesialisti kaikki läpi säätäen ne iskuun ja opettaen käyttäjät. Yhdelläkään ei ole ollut mitään ongelmia nyt liki vuoteen ja hymyä vaan. Nythän tehtaan takuukin on 5 vuotta.

      Tuon vanhan varaajan sain ulos kun avasin gyprok seinän autotalliin. Aikanaan lämmitin öljyllä ja varaajan vein sitä tietä v. 1979 paikalleen. Tuo paloittelu olisikin ollut ns. tulityötä mutta seinän avaus ja korjaus onkin helppo juttu. Tuo uusi varaajahan antaa myös mahdollisuuden lisälämmönlähteen esim. aurinkopaneelien käyttöön, josko jokus niiden hinnat tulevat kannattaviksi. No onhan tuo SH ja varaaja hiukka kalliimpi kun MH mutta päädyin silti moiseen. MH:tahan minullekin kauppiaat kehuivat, mutta kun olin tutustunut käytännössä molempiin olin vakaasti SH varaajan kannalla edelleenkin.

      Geoprollahan oli tuossa viime vuosikymmenellä ongelmia tietokonepuolella Ouman:in tekemän elektroniikan kanssa. Nyt moista ei ole vaikka täällä jotkut sitä hehkuttavat vanhoilla jutuilla.

      Kyllähän kaikilla on tietenkin hyvät puolensa mutta minun valintani oli tämä....

    • > Nythän tehtaan takuukin on 5 vuotta.

      kertokaapa kokemuksistanne miten kotivakuutus on korvannut vaikkapa maalämmön hajonneita kompressoreja
      väittävät että voidaan rinnastaa muuhun talotekniikkaan ja takuuajan jälkeen, mutta kuitenkin melko tuoreesti hajoavia korvataan

    • näin.-.

      Mielenkiintoinen kysymys!

      Minulla paloi keskupölyimurin moottori jonka kotivakuutus korvasi omavastuun ylimenevältä osalta. Piti itseasennuskustannuksilla kompensoida moinen. Samahan koskee pakastinta ja ilmeisesti palanutta maalämpöpumppuakin. Mutta jos tuo käämitys ei palakkaan vaan jotain muuta.

      No kotimaisen tehtaan täystakuu on muuta kun esim. Thermian 2 v tehdastakuu ja 4 v ns. huoltotakuu jolloin käydään kukkarolle.

    • 19+14

      Kannattaisiko vielä miettiä kävisikö moderni käänteispalopuukattila. Lämmitystyö on noissa paljon vanhoja yläpalokattiloita vähäisempi. Käänteispalokattila on periaatteessa häköpönttö, jossa kaasutuksella aikaansaatu häkä poltetaan erillisessä keraamisessa palopesässä. Hyötysuhde on hyvä, ja kattilat voidaan varustaa isolla puiden varastopesällä, joihin voi mahtua puuta yli 100 litraa eli hyvinkin päivän tai kahden tarpeisiin.

      Maalämpöpumpun hyötysyhde saattaa jäädä melkoisen alhaiseksi patteriverkostolla. COP-luvun kolme voinee unohtaa vanhassa talossa. Lisäriskinä on vielä se, että sähköä aletaan mitata ja hinnoitella reaaliaikaisesti. Silloin sähkö saattaa maksaa pakkasten aikaan jopa 50 senttiä per kilowattitunti.

    • Piha muussiksi

      Ihan oikeastiko meinasit kaivattaa kaivurilla koko pihan hajalle, vain sen vuoksi että mahdollisesti ehkä hyvällä tuurilla se maalämpöjärjestelmä maksaisi itsensä takaisin 10 vuodessa (oletetaan että pumppu ei hajoa kertaakaan, saat kotitalousvähennyksen asennuksesta ja velkaa ei tarvitse ottaa)

      Paras ja järkevin olisi laittaa muutaman sadan euron sähkölämmityskattila ja hyvä uusi ilppi tueksi, kustannukset olisivat n. 2000€, piha säästyisi ja saisi samalla kesän helteille viilennysmahdollisuuden, mikä varsinkin vanhemmille ihmisille on tärkeää.

      Uudet ilpit tekevät lämpöä vielä -25c pakkasessa 1,5 cop:lla ja -20 C cop on yli kahden VTT:n testien mukaan kaikki sulatukset huomioituna. Ja valmistajat lupaavat ilpeille yhtäpitkät takuut kuin maalämpöpumpuille eli viisi vuotta..

      • 22

        Höpöjä.

        Ei kai kukaan tervejärkinen enää suoraan sähköön sorru saatikka yhtä huonetta lämmittävään ILP-rämpylään. Kokonaisratkaisu kerralla ja nykyisillä sähkönhinnoilla MLP maksaa itsensä 4-5 vuodessa takaisin ja nousun jatkuessa nopeamminkin. Parhaan koronkin saa maalämpöön sijoittaja rahoilleen.


      • Maalämpömyyjä
        22 kirjoitti:

        Höpöjä.

        Ei kai kukaan tervejärkinen enää suoraan sähköön sorru saatikka yhtä huonetta lämmittävään ILP-rämpylään. Kokonaisratkaisu kerralla ja nykyisillä sähkönhinnoilla MLP maksaa itsensä 4-5 vuodessa takaisin ja nousun jatkuessa nopeamminkin. Parhaan koronkin saa maalämpöön sijoittaja rahoilleen.

        Heh huvittava tämä palstalla majaileva maalämpömyyjä. Nyt haluaisin todellakin nähdä sellaisen laskelman missä maalämpö maksaa itsensä takaisin 4-5 vuodessa, täytyy olla jo todella patologinen valehtelija että sellaista päästää näppäimistöltään.


      • 22
        Maalämpömyyjä kirjoitti:

        Heh huvittava tämä palstalla majaileva maalämpömyyjä. Nyt haluaisin todellakin nähdä sellaisen laskelman missä maalämpö maksaa itsensä takaisin 4-5 vuodessa, täytyy olla jo todella patologinen valehtelija että sellaista päästää näppäimistöltään.

        Näkyy teitä "mutu" ääliöitä olevan. Minulla sentään on tietoa kun puolitoista vuotta sitten muutin suorasta sähköstä maalämpöön. Säästö yli 2000 € vuodessa joten kadehti rauhassa.


      • Huikea kulutus
        22 kirjoitti:

        Näkyy teitä "mutu" ääliöitä olevan. Minulla sentään on tietoa kun puolitoista vuotta sitten muutin suorasta sähköstä maalämpöön. Säästö yli 2000 € vuodessa joten kadehti rauhassa.

        Jos sinulla on yli 2000€ säästö vuodessa se tarkoittaa että pelkkään lämmityssähköön paloi ennen maalämpöpumppua 3000€ edestä, koska kolmasosa maalämpöpumpun tuottamasta energiasta tehdään suoralla sähköllä. Sitten kun lisätään käyttösähkön osuus niin sulla on sähkölaskut ollut 4000-5000€. Sinulla on siis pakko olla järjettömän iso harakanpesä ja sellaisen lämmitämiseen ei todellakaan mikään 15000 euron pikkupumppujärjestelmä riitä, joten takaisinmaksuaika ilman korkoja ja hajoamisia venyisi yli kymmenen vuoden... Hauskoja nämä maalämpömyyjien säästöjutut...


    • Pettynyt lämmittäjä

      Lattiaputket pitää olla mikäli maalämpöä halajaa. Vanhan mallinpatteri ,jos on talossa niin hyötysuhteet romahtaa ,kun tehdään 65 asteista vettä. Ei maksa ikinään itseään takaisin. Itsellä ensikesänä lattiaremontti edessä ,kun tuli hommattua maalämpö ymmärtämättä kyseistä asiaa. No toivottavasti alkaisi lattiaputkien jälkeen toimimaan ja säästämään nyt on mennyt pelkästään rahaa kokoajan. Vielä noi lattiat auki timantilla railot ja uusi parketti päälle. Rahaa mennyt tuon jälkeen arviolta n. 24 tuhatta joten ei myyjän 6-7 vuotta takaisinmaksussa ihan toteudu! Olisi pitänyt uskoa serkkupoikaa joka suositteli koivuklapien ostoa ja ilmalämpöpumppua. Olisin yli 20000 euroa rikkaampi.

    • 22

      Täytyy olla hatara talo tai alimitoitetut patterit. Minulla patterien maksimi pintalämpö -35 asteen pakkasella 44 astetta. Mitattu laser-pintalämpömittarilla.

      • Pettynyt lämmittäjä

        Minulla on vanhan mallin patterit! 63 asteista menee kiertoon näillä keleillä. Talo on vanha rintamamiestalo. Tiedän ,että mikäli vaihtais uudetpatterit niin voisi päästä 10 astetta alemmaksi lämpötilapyynnissä joten lattialämpö ja 35 asteista vettä on se ainoa järkevä vaihtoehto.


      • ml213.
        Pettynyt lämmittäjä kirjoitti:

        Minulla on vanhan mallin patterit! 63 asteista menee kiertoon näillä keleillä. Talo on vanha rintamamiestalo. Tiedän ,että mikäli vaihtais uudetpatterit niin voisi päästä 10 astetta alemmaksi lämpötilapyynnissä joten lattialämpö ja 35 asteista vettä on se ainoa järkevä vaihtoehto.

        Pettynyt lämmittäjä.Talossasi on hyvä esimerkki siitä, miten yksittäisistä tapauksista ei koskaan tule tehdä mielikuvaa olipa asia mikä tahansa.

        Tapauksessasi patterien lämpötilat on erittäin harvinaisia ja siten sitä ei tule yleistää ja tehdä arviota maalämmöstä kertoimineen.

        Jos talo on normaalisti rakennettu ja patterit on mitoitettu oikein, niin korkeimmat lämpötilat on reilusti alle 50 asteen. On huomoitava,- jos asentaa maalämmön, niin lisäpatterien/patterien suurentaminen on kokonaisuutta katsoen edullista ja kannattavaa.

        Vaikken omista maalämmitystä, niin tämän järjestelmän voi saada toimimaan 3 kertoimella,- jopa ylikin.


      • ml213.
        Pettynyt lämmittäjä kirjoitti:

        Minulla on vanhan mallin patterit! 63 asteista menee kiertoon näillä keleillä. Talo on vanha rintamamiestalo. Tiedän ,että mikäli vaihtais uudetpatterit niin voisi päästä 10 astetta alemmaksi lämpötilapyynnissä joten lattialämpö ja 35 asteista vettä on se ainoa järkevä vaihtoehto.

        Huomioinet, ettei tämä remontti vaikuta lainkaan talosi energia kulutukseen pienentävästi.

        Jos talosi eristävyydelle et tee mitään, niin saat todella lämpöiset lattiat ja tietenkin näin asumismukavuus paranee.Mutta parhaimman tuoton rahoillesi,- huomoiden talosi arvo, niin saisit kun tekisit remontin rakenteisiin.


    • > jos asentaa maalämmön, niin lisäpatterien/patterien suurentaminen
      > on kokonaisuutta katsoen edullista ja kannattavaa.

      huonosti eristetyn talon pelkkä muuttaminen voi tuoda ikävän yllätyksen ... eli lämmönkulutus kannattaa kohtuullistaa

      • ml213.

        Juri noin as77. Tarkoitin lähinnä tilannetta kun esim. öljylämmitys muutetaan maalämpöön, niin pattereiden tehoa suurentamalla kerroin paranee. Monastihan öljylämnmityksessä patterien mitoitus on pienehkö/alimitoitettu.

        Niin, mutta ensimmäiseksi tulee tarkistaa talon energia kulutus eli remontoiminen alkaa tästä.


    • Järki käteen

      Ilman muuta olisi kannattanut lisätä eristettä ja kuvata lämpövuodot ja tehdä maalämmön hinnalla talo kunnolliseksi lämpöarvoiltaan paremmaksi siihen vielä ilmalämpöpumppu kaveriksi ,niin kulutus olisi ollut todennäköisesti pienempi ja huomattavasti halvemmalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2208
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1673
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1520
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1463
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1322
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      219
      1213
    7. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      209
      1202
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      53
      1187
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1101
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      952
    Aihe