Mitä tapahtuu päivärahalleni?

Lakipykälät hämäävät

Olen syntynyt 1954 ja saanut tähän mennessä ansiosidonnaista päivärahaa hieman yli sadalta päivältä. Takanani on yli 30 vuoden yhtenäinen työura. 500 päivää ansiosidonnaista tulee täyteen syksyllä 2012, jolloin täytän 57 vuotta. Miten ansiosidonnaiseni päiväraha jatkuu, jos onnistun saamaan vaikka vain pätkätöitä niin, että 500 päivää tuleekin täyteen vasta täytettyäni 58 vuotta? Putoaako päiväraha 80%:iin alkuperäisestä vai jatketaanko sen maksua alkuperäisen suuruisena eläkeikään asti? En usko enää työllistyväni niin, että palkkatasoni säilyisi aikaisemmalla tasolla. Voisin ilmeisesti saada työllistämistukea ja työllistyä sitä kautta tilapäisesti. Myös ammatillinen kuntoutus (3 kk työkokeilu) saattaa tulla kysymykseen.

3

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Oikeus ns. lisäpäiviin on työnhakijalla, joka on vuonna 1950-1954 syntynyt ja on täyttänyt 59 vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä ja on ollut eläkettä kerryttävässä työssä 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Tällaisessa tapauksessa henkilölle voidaan maksaa ansiopäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, kun täyttää 65 vuotta.

      Jos teet työssäoloehdon täyttäviä pätkätöitä vähintään 34 viikkoa 28 kuukauden tarkastelujakson aikana, niin työssäoloehtosi täyttyy. Työssäoloehdon täytyttyä päiväraha määritellään uudelleen, 500 päivän laskuri nollataan ja asetetaan uusi omavastuuaika.

      Uuden ansiopäivärahan suuruus määräytyy työssäoloehdon täyttävän työn palkan mukaan. Jos 500 päivän laskuri ei ole täyttynyt aiemman ansiopäivärahan maksun aikana, niin uusi päiväraha on vähintään 80 % edellisestä täydestä ansiopäivärahasta, jota sinulle on maksettu. 80 % suojasääntöä ei voida käyttää, jos 500 päivän laskuri on tullut täyteen aiempaa päivärahaa maksettaessa.

      Mikäli olet työssä, josta työnantajalle maksetaan korkeinta korotettua palkkatukea, työskentelyajastasi vain puolet kartuttaa työssäoloehtoa.

      Työssäoloehdon tarkistelujaksoa kuitenkin pidentää puolet niiden kalenteriviikkojen lukumäärästä, joina tehdyn työn palkkakustannuksiin työnantaja saa korkeinta korotettua palkkatukea. Mikäli kyseessä ei ole korkein korotettu palkkatuki, työssäoloehtoon luetaan kaikki työssäoloehdon täyttävät viikot.

      Jos taas työssäoloehtosi täyttyy lain (laki julkisesta työvoimapalvelusta 7 luku 7 §) mukaisen työllistämisvelvoitteen perusteella, niin palkka määritellään uudelleen vain jos uusien tulojen perusteella laskettu päiväraha on aiempaa suurempi.

      Työkokeilu voi pidentää tarkastelujaksoa, mutta aikaa ei voida lukea työssäoloehtoon.

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

      • Lakipykälät hämäävät

        Hei!

        Kiitos nopeasta vastauksesta. Korjaan vähän kysymystäni. Koska olen syntynyt v. 1954, täytän 58 vuotta samoihin aikoihin, kun 500 päivää ansiosidonnaisella päivärahalla tulee täyteen. "Tyhjä aukko" ansiosidonnaisen päivärahani ja ns. työttömyysputken välissä on siis vain yksi vuosi, ei kaksi vuotta kuten alun perin annoin ymmärtää. Ymmärsinkö oikein, että minun kannattaisi hakeutua nimen omaan sellaiseen työpaikkaan, jossa työnantajalleni maksetaan korkeinta korotettua palkkatukea? Ei siis kannata yrittää etsiä työpaikkaa ns. vapailta markkinoilta, koska jäädessäni uudelleen työttömäksi päivärahani putoaisi ja työttömyyspäivärahanikin putoaisi pikku hiljaa minimitasolle?

        Jäin työttömäksi marraskuussa 2009. Sen jälkeen olin sairaslomalla syyskuun 2010 loppuun asti. Tältä ajalta sain Kelan maksamaa sairauspäivärahaa. Sairasloma jatkui tammikuun 2011 loppuun, mutta Kelan päiväraha loppui eikä työeläkeyhtiö myöntänyt eläkettä/kuntoutusrahaa. TE-toimistossa sanottiin, että olen ollut työmarkkinoiden käytettävissä vasta helmikuun 2011 alusta lähtien. Työttömyyspäivärahaa olen kuitenkin saanut lokakuusta 2010 lähtien.

        En ole työkykyinen entiseen toimittajan/tiedottajan ammattiini johtuen vuosien unettomuus-/unilääkkeiden käytön kierteestä. Koukeroisen lakikielen selvittäminen on todella hankalaa.

        Miten minun nyt pitäisi menetellä etten putoaisi mihinkään ansaan, esimerkiksi tämän säännön johdosta: "Jos teet työssäoloehdon täyttäviä pätkätöitä vähintään 34 viikkoa 28 kuukauden tarkastelujakson aikana, niin työssäoloehtosi täyttyy. Työssäoloehdon täytyttyä päiväraha määritellään uudelleen, 500 päivän laskuri nollataan ja asetetaan uusi omavastuuaika." Vai onko mitään tehtävissä? Auttaako kunnan työllistämisvelvoite minua?


    • tyottomyyskassat

      Hei,

      Edellisessä vastauksessani olevat tiedot pätevät samalla tavoin myös tarkennuksesi jälkeen. Kovin yksinkertaista vastausta on vaikea antaa, koska kuten itsekin ehkä huomasit, erilaisia tilanteita on useita.

      Pääsääntö on, että päiväraha määritellään uudelleen aina 34 viikon työssäoloehdon täyttymisen jälkeen, kuitenkin niin, että uusi päiväraha on vähintään 80 % aikaisemmasta, jos 500 päivän enimmäisaika ei ole täyttynyt. Tilanteesi kannalta olennaisia ovat ehkä seuraavat poikkeukset

      - Jos työssäoloehto täyttyy työllistämisvelvoitteen perusteella, uusi ansiopäiväraha on vähintään 100 % aikaisemmasta ansiopäivärahasta eli palkka määritellään uudelleen vain jos uusien tulojen perusteella laskettu päiväraha on aiempaa suurempi.
      - Jos työssäoloehto täyttyy sen jälkeen, kun henkilö on jo siirtynyt lisäpäiville, päivärahaa ei määritellä uudelleen työssäoloehdon täyttyessä.

      Kuten totesitkin, työssäoloehto kertyy hitaammin työssä, josta maksetaan korkeinta korotettua palkkatukea.

      Jos kaipaat kassan osalta tarkennusta, otathan yhteyttä omaan työttömyyskassaasi. Työllistämisvelvoitteesta lisätietoa voi saada TE-toimistosta. TE-toimistojen neuvovan työlinjan numeron löydät sivuilta www.mol.fi.

      Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      184
      11092
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      145
      2119
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      242
      1407
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1020
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      910
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      858
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      757
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      709
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      685
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      679
    Aihe