Kirjojen lukeminen lapselle

lukutoukkaaa

Olen ollut nyt puolivuotta tuossa vau'kirjakerhossa ja sieltä nyt tulee ihania kirjoja, mitä OLISI mukava lukea puolivuotiaalle lapselleni, mutta miten luet kun neiti tahtoo mussuttaa kirjaa, ei auta, vaikka olisi jokin muu hypisteltävä käsissä. Tämä nyt kuulosti varmasti monen korviin siltä, että yritän väkisin lukea kirjaa lapselleni, en nyt sentään :D Meinaan siis, kun kaikkialla sanotaan että kannattaa lukea lapselle kirjoja jo ihan vauvaiästä asti joku vartti päivään, vaikuttaa vissiin luku ja kirjoitustaitoon myöhemmällä iällä. Toki en ainoastaan tämän takia tahdo lukea kirjoja, olisihan se mukava pieni hetki aina illasta tai vaikka päivällä, kun istutaan ja luetaan, katsotaan kuvia ym. Mutta s eon hiukan hankalaa... :D mites teillä, miten onnistuu lukeminen lapselle vai luetteko ollenkaan "suositusten" mukaisesti? Itsellä on nyt jäänyt paaaaljon vähemmälle lukeminen kun neiti oppi ottamaan kiinni kirjasta ja tunkemaan suuhunsa. Iltaisinkin olisi kiva iltarutiiniksi iltasadun lukeminen, mutta jopa tuntiakin aikaisemmin ennen unia ollaan jo aika väsyneitä, eikä jaksa keskittyä kirjaan...

Kuulostin varmaan siltä, että teen kaiken vauvanhoidossa kirjojen mukaan ja miten suositellaan. Tämä kirjojen lukeminen vauvan kanssa on oikeastaan ainut asia, minkä tahdon ehdottomasti tehdä "suositusten" mukaan, sillä pelottaa että tytölleni tulee vaikeuksia luku ja kirjoitustaidon suhteen niin kuin miehennänikin on. Kyllähän tätä voi reenailla sitten "isompana" kun lapsi ymmärtää, että on kiva istua ja lukea äidin/isän kanssa ja katsella kuvia.. :)

Sekavaa, anteeksi. Mutta kinnostaa tietää, miten teillä mennään? :)

7

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös 6kk vauva

Oletko kokeillut antaa vauvalle omaan käteen esim purulelun jota voi syödä samalla kun luet kirjaa?

• lukutoukka myös

Moikka!
      Meillä alkuun luettiin kirjoja joka päivä, siis noin ehkä neljän kuukauden ikään asti. Mutta nyt sama ongelma, vauva kohta 6kk eikä lukemisesta tuu yhtään mitään kun se kirja on vaan saatava suuhun :D No, ei paniikkia, sitä ehtii sitten lukeen myöhemminkin! Nyt vaan sitten selaillaan sen minkä vauva haluaa, ja kirja saa mennä suuhun. Sitten kun tulee se hetki kun menee hermot kun ei saakkaan kunnolla kirjaa suuhun tai se ei pysy kädessä ja alkaa huuto niin keksitään jotain muuta :) Eikähän sen lukemisenkin aika vielä tule uudelleen..

• 10kk

Meidän vauva on 10kk ja sama ongelma se on täällä edelleenkin :) Ei hän enää jatkuvasti kirjoja syö, mutta haluaisi kääntää sivuja eteen ja taakse tai kääntää koko kirjan ympäri. No, ehkä se mukava lukuaikakin vielä koittaa.

• Hyttys-emo

Meidän nyt 9 kk lukutoukan pentu on ollut varsinainen bibliomaani noin 4 kk iästä alkaen. Pari huonoinat kovakantista on suosiolla alennettu jyrsintäkirjoiksi, joihin saa lattialla itse ottaa tuntumaa kaikilla aisteilla. Tämän jälkeen on paremmat kirjat malttanut jättää rauhaan.

Pikkujyrsijä haluaa kanssa ehdottomasti kääntää itse sivua, mutta kun otan kirjasta aina seuraavan sivun valmiiksi vähän koholle, lukeminen sujuu suht sujuvasti oikeaan suuntaan. Kärsivällisyys tosin menee, jos kirjassa on yhtään enemmän kuin 10 sanaa/aukeama, koska se sivun kääntäminen itse on niin megajännää...

• luin ja luen vieläki

Kannattaa kuitenkin ehdottomasti jatkaa lukemista!

Itse luin esikoiselle jo raskausaikana kirjoja ja jatkoin aktiivisesti 4 kk ikään asti. Siinä vaiheessa poika oppi paiskaamaan kirjan kiinni ja yritti karkuun... :) Jonkin aikaa yritin säästellä kirjoja mussuttamiselta, mutta luovutin jossain vaiheessa, kun ei poika niitä kuitenkaan pahasti syönyt. Siirryimme kuvakirjoihin ja niiden katselemiseen, eikä pitempää taukoa koskaan tullut. Pojan ollessa 1-vuotias luimme jo Tammen kultaisia (kun samanikäiset lähipiirin lapset jaksoivat hädin tuskin kuunnella niitä kuvakirjoja...).

En tiedä, liittyykö asiaan vai ihan geeneihin ja temperamenttiin, mutta poika oppi kaikki kirjaimet 1,5 vuoden iässä. On aina ollut hyvin kiinnostunut kirjoista ja saduista, monipuolisesti. Autokirjat tietysti ovat parhaita, mutta kyllä hän on itse hyllystä valinnut Tuhkimoakin ja vastaavia kirjoja, joita en välttämättä itse olisi keksinyt ensimmäiseksi pojalle lukea. Kirjojen lisäksi hän on aina nauttinut kerrotuista saduista, ja joskus kun olen lukenut sadun, se pitää kertoa uudestaan ns. omin sanoin.

Poika on nyt 3-vuotias ja joka ilta luemme 2 satua: yhden kuvallisen satukirjan ja yhtä pitempää kirjaa (esim. Peppi Pitkätossu, Peter Pan, Pekka Töpöhäntä yms.). Kirjaimet hahmottaa yllättävän hyvin, vaikkei niitä ole harjoiteltu. Lukuvalmiuskin alkaa pikkuhiljaa olla kohdillaan, koska osaa hahmottaa suullisesti sanoista rakenteita ja kirjaimia. Meilläkin suvussa on lukihäiriötä (siskollani ollut paha sellainen ja itselläni lievä), joten olen tyytyväinen poikani innostukseen.

Mahassa vuoroaan odottava sisaruskin siis on tahtomattaan jo nyt altistunut kirjallisuudelle ja samaa rataa aion hänenkin kanssaan jatkaa :) Toki niiden syötyjen kuvakirjojen tilalle pitänee hankkia uusia... ;)

• lukemista riittää

Me on aina tykätty lukemisesta ihan sen vuoksi, että se on kivaa yhteistä puuhaa. Tuolloin puolivuotiaana se lähinnä oli sitä kirjan mutustelua tai sivujen pikapyöritystä. Silloin minä enemmänkin loruttelin tai lauloin ja kirjoja vain maisteltiin :D Lähempänä vuoden ikää alkoi tulla todellinen kiinnostus kirjoihin ja sittenhän niitä LUETTIIIIIIIN ihan urakalla. Välillä meinasi jo hermot mennä mammaltakin, kun kirjaa tuli kirjan perään. Neiti oppi aikaisin puhumaan, joten kohta tuli sitten kuvien nimeämiset jne. Lukuinnostus pikkuhiljaa normalisoitui ja 1,5v jälkeen meillä on selattu noita valokuva-albumeja ja selostettu kuka kuvassa on ja kuka tekee mitäkin :D Kirjoja luetaan enää nykyään lähinnä iltasatuina tai sitten tyttö "lukee" niitä itse eli selostaa tapahtumia. Tuo iltasatu tuli vasta joskus 1v 10kk ja silloinkin hyyyyvin lyhyeen satuun riitti kärsivällisyys. Päivällä saattaa pidemmänkin kirjan jaksaa selata ja kuunnella.

• yhden äiti

Meillä on vuoden ikäisen kanssa sama ongelma. Ekat kuukaudet meni hyvin, mutta nyt sylissä ei malteta kuunnella ollenkaan, kaikki muu on jännempä. Meilläkin on laitettu muutama kuvakirja pojan leluihin. Niitä tuo välillä yhdessä katsottavaksi, mutta ei jaksa kuunella tarinaa, vaan lukeminen menee tyyliin "katso pupu"(sivun kääntö) "Missä on pallo?" jne.

Meillä lukemista on korvattu loruleikeillä. Niissä yhdistyy puheen rytmi ja leikki. Poika ihan odottaa lorujen "huippukohtia" eli osaa yhdistää tietyt lauseet tiettyyn tekemiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe