Hei!
Kertyykö työssäoloehto vakituisessa, kokoaikaisessa työssä (37,5h/vk) vaikka samaan aikaan olisi koulussa kirjoilla (poissaolevana)? Eräs virkailija koitti esittää, että työssäoloehtoni (Kelan mukainen) täyttyminen kumottaisiin TE-toimiston toimesta siksi, että samaan aikaan vakityössäolon kanssa olen ollut kirjoilla AMK:ssa, jonka opinnot ovat tosiasiassa ja todisteellisesti keskeytyneet jo vuosia aiemmin.
Työssäoloehdon kertymisen ehdot
4
225
Vastaukset
- kela
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Työssäoloehtoon lasketaan myös opintojen ohessa tai esimerkiksi kesäisin tehdyt työt, kunhan vain työssäoloehdon vaatimukset (väh. 18h/vko, TES-palkka) täyttyvät. Työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa sen sijaan pidentää vain päätoiminen opiskelu.
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - Vieraspfjurfjj
Entäs mulla kun olen ollut liittoon liittymisen jälkeen töissä tasan sen 34 viikkoo, mut siellä on palkattomia päiviä, kun oon ollu kipeä? Pienentääkö ne sitä rahaa? Ainakin kaksi perjantaipäivää ja yhdellä viikolla maanantain ja tiistain olin pois, eli jäi sen 18 tuntia vähintään töitä. Muutenkin oli pieni palkka :(
- tyottomyyskassat
Hei,
kiitos kysymyksestäsi.
Ansiopäivärahan määrää laskettaessa huomioidaan palkattomat päivät, jos poissolo on johtunut hyväksyttävästä syystä (esimerkiksi sairaus). Päivärahan määrä ei siis tällöin poissaolon vuoksi pienenny.
Jos työssäoloa ei kalenteriviikolla ole vähintään 18 tuntia, ei työssäoloa eikä viikolla ansaittua palkkaa huomioida päivärahan määrittelyssä lainkaan.
Terveisin
Tiina työttömyyskassasta
- tyokkari
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Jos olet päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.
Työttömyysturvalain mukaan päätoimisina pidetään muun muassa opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen.
Työttömyysturvalain mukaan päätoimisesti opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena siihen saakka, kun hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Opinnot katsotaan päättyneiksi, kun henkilö esittää selvityksen siitä, että hän on joko valmistunut tai eronnut oppilaitoksesta. Valmistuminen osoitetaan oppilaitoksen antamalla tutkintotodistuksella ja eroaminen oppilaitoksen antamalla erotodistuksella.
Mikäli työ- ja elinkeinotoimistossa opinnot todetaan sivutoimisiksi, sivutoiminen opiskelu ei ole esteenä työttömyysetuuden saamiselle.
Opiskelu voidaan katsoa sivutoimiseksi silloin, kun opintojen suorittaminen on mahdollista normaalin kokoaikaisen palkkatyön ohessa. Toisin sanoen jos työnhakija osoittaa ajallisesti vakiintuneella työllä tai yritystoiminnalla ja samanaikaisesti edenneillä opinnoilla kykenevänsä ottamaan vastaan kokoaikatyötä.
Edellytyksenä opiskelun katsomiselle sivutoimiseksi tällä perusteella on kuitenkin, että henkilö on jäänyt työttömäksi ilman, että on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Lisäksi edellytetään, että opinnot ovat edenneet normaaliin tahtiin kokoaikatyön ohella.
Lisäksi työnhakijalla tulee täyttää kaikki työttömyysturvalain mukaiset työttömyysetuuden saamisen edellytykset muutoinkin.
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101691- 1711628
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1691538Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231318Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901204Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146973Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70971- 97912
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr188828Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud211791