Olen 59 vuotias. Olen tukityöllistettynä, sopimus on neljä kuukautta. Kun se päättyy heinäkuun lopussa, kuinka kauan aikaa minulla on läytää jatkoityöpaikka saadakseni kahdeksan kuukautta täyteen. Minulla on edellisestä työttömyysajasta (500 päivää) jäljellä 27 päivää. Edellinen päivärahani on laskettu pienestä osapäiväpalkasta jolla ei tule toimeen (lääkitykset kolmeen sairauteen jatkuvana) sen tähden minun olisi saatava tämä kahdeksan kuukautta vielä kerran täyteen saadakseni päivärahan jolla pystyy elämään tulevien lisäpäivien aikana odotellessa vanhuuseläkettä
Kiitos vastauksesta
Lisäpäivät
1
151
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Päivärahasi määritellään uudelleen, jos olet ennen lisäpäivien alkamista työssäoloehdon täyttävässä työssä vähintään 34 kalenteriviikkoa 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana. Päivärahasi määritellään siis uudelleen ainoastaan siinä tapauksessa, että täytät työssäoloehdon ennen kuin lisäpäiväoikeutesi on alkanut. Tämä johtuu siitä, että ns. lisäpäivillä olevalle, ei 500 päivän enimmäisaikaa aloiteta alusta eikä päivärahan perusteena olevaa palkkaa määritellä uudelleen vaikka päivärahan määrä nousisi.
Oikeus ns. lisäpäiviin on työnhakijalla, joka on vuonna 1950-1954 syntynyt ja on täyttänyt 59 vuotta ennen 500 päivän enimmäisajan täyttymistä ja on ollut eläkettä kerryttävässä työssä 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Tällaisessa tapauksessa henkilölle voidaan maksaa ansiopäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, kun täyttää 65 vuotta.
Huomioithan, että ollessasi työssä, josta työnantajalle maksetaan korkeinta korotettua palkkatukea, työskentelyajastasi vain puolet kartuttaa työssäoloehtoa. Työssäoloehdon tarkastelujaksoa kuitenkin pidentää puolet niiden kalenteriviikkojen lukumäärästä, joina tehdyn työn palkkakustannuksiin työnantaja saa korkeinta korotettua palkkatukea. Mikäli kyseessä ei ole korkein korotettu palkkatuki, työssäoloehtoon luetaan kaikki työssäoloehdon täyttävät viikot.
Mikäli työssäoloehtosi täyttyy taas lain mukaisen työllistämisvelvoitteen perusteella (laki julkisesta työvoimapalvelusta 7 luku 7 §), niin palkka määritellään uudelleen vain jos uusien tulojen perusteella laskettu päiväraha on aiempaa suurempi.
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.695962- 1305269
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4443194Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1021608Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3661209- 291029
- 651011
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46926Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja109884Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52859