Palstalle tulleita viestejä lukiessani olen saanut huomata, etteivät työttömät ole tietoisia oikeuksistaan, eivätkä asioita hoitavat viranomaisetkaan niitä tunne. Seuraavassa vinkki ikääntyneille työttömille.
Viime vuoden alusta tuli muutoksia lakiin julkisesta työvoimapalvelusta. Lakiin asetettiin kunnille velvoite työllistää 57 – 59 vuotiaita, jotka eivät ole työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden piirissä.
Jos työnhakijaa ei voida työllistää avoimille työmarkkinoille on henkilö osoitettava kunnan tukityöhön 8 kuukauden ajaksi, tai niin pitkäksi ajaksi , että työssäoloehto täyttyy uudelleen. Ansiopäivärahaa ei määritellä uudelleen työllistämisjakson jälkeen, vaan se maksetaan alkuperäisen suuruisena.
Työllistämisvelvoitteen perusteella järjestettävän työn on oltava säännöllisen työajan mukaista kokoaikatyötä.
Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus niin, että työllistettävä voi aloittaa työn ennen työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttymistä. Työvoimatoimiston tulee antaa työllistämisilmoitus kunnalle viimeistään kaksi viikkoa ennen työttömyyspäivärahan enimmäiskeston täyttymistä.
Ikääntyneiden lisäpäiväoikeus
1
223
Vastaukset
- On taisteltava
Hienoa, että kirjoitit tuosta asiasta noin selvin sanoin! Ei pitäisi jäädä epäselväksi kenellekään. Itselläni tuo juttu oli vähän aikaa sitten ajankohtainen, olin tietoinen oikeuksistani, mutta melkoista taistelua siinä silti sai käydä, että laki toteutuisi. Eikä täysin toteutunutkaan, vaan jouduin olemaan jonkin aikaa työmarkkinatuella ennenkuin työllistämisvelvoite alkoi. Jäin miettimään, että eikö näitä lakeja tunneta työvoimatoimistossa vai vaietaanko niistä tarkoituksella.
Pitäähän työttömänkin noudattaa säännöksiä pilkun tarkasti, miksi ei sitten toisinpäin.
Työttömyyskassalle oli myös täysin vieras asia, ettei päivärahaa määritellä uudelleen velvoitetyön jälkeen! No, sen taistelun lopulta voitin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559