Täällä selitetllään, ettei helvettiä tarvitse pelätä, koska uskomattomat eivät joudu helvettiin vaan vain eroon Jumalasta.
Millä perusteella olo erossa Jumalasta on vähemmän tuskallista kuin perinteisessä helvetissä olo?
Jos asia on sama, niin on yhdentekevää, mitä nimitystä kyseisestä olinpaikasta tai olotilasta käytetään.
Jos kellään papilla tai muulla on tämän ymmärtämiseen tarvittavaa järjenrahtua, niin odotan vastausta.
Kyse on tietysti siitä, että kirkko ei enää halua profiloitua helvetillä pelottelijaksi, ja siksi on keksitty tuollainen kiertoilmaus. Menee varmaan tyhmempiin taydestä. Kun helvetiä ei sanota helvetiksi, niin johan koko helvetti muuttuu paljon viihtyisämmäksi.
Jos helvetti tai ERO JUMALASTA ei ole piinallista niin mitä htin väliä koko pelastuksella on?
Erossa Jumalasta
28
164
Vastaukset
- etoo lisää
ja miksi sana H EL-VET-TI on sensuroitu tähtiriviksi?
- girl22gr
ku se o kirosana :D
- Dara (ei.kirj)
"ja miksi sana H EL-VET-TI on sensuroitu tähtiriviksi?"
H-e-l-v-e-t-t-i-ä ei enää ole. Suomi24:n kirosanafiltteri lakkautti sen. Nyt se sitten tosiaan kai onkin vain "ero Jumalasta"...
On tämä filtteri kyllä aika hienohermoinen, herkkä kuin mimosan hipiä ;D
- Uskisss
Tämä kadotuksen paikka on rangaistuspaikka ja siellä olo on kamalaa. Kyseessä ei ole pelkästään ero Jumalasta vaan se on hirveä paikka, jossa ihminen kärsii rangaistustaan pahoista teoista sekä kärsii valtavasta epätoivosta, koska tietää, ettei pääse tästä kadotuksen paikasta koskaan pois.
- body
Nuo kaikki on olettamuksia ja perustuu olettamuksille, sillä mitään substanssia ei voida esittää.
Hengellisyydessä kaikki on uskonvaraista, sillä faktat on vähissä, tosi vähissä, joten mitään lopullista emme pysty lausumaan, vain olettamuksia. - joo hmmm
Samaa minä mietin jossakin ketjussa, kun joku pastori yritti selvittää, ettei taivas ole mikään paikka, vaan joku olotila tms. No mitä ihmeen eroa sillä on.
Siis ...välillä tuntuu, että yritetään vain jotenkin kuulostaa viisaammilta. "Jos ******** tai ERO JUMALASTA ei ole piinallista niin mitä htin väliä koko pelastuksella on? "
Niinpä niin....Ero Jumalasta kuvana helvetistä on mielestäni erittäin hyvä, sillä siitä seuraa, on piinallista. Nyt en puhu mistään kuoleman jälkeisestä olotilasta, vaan tästä arkisesta elämästä. Kristillisen opetuksen mukaan ero Jumalasta vaikuttaa siihen, miten me elämme suhteessa toisiimme ja luontoon.
Nuo eron jäljet ovat näkyvissä kaikkialla ympärillämme, luonnon saastumisena, ihmisten pahoinvointina ja yhteiskunnan sosiaalisen vastuun murenemisena. Aikamoisessa helvetissä me elämme joka tapauksessa.Jos me pystyisimme näkemään Jumalan silmin jokaisen ihmisen samanarvoisena ihmisenä, maailma näyttäisi aivan toiselta.
Mitä sitten on Jumalan yhteydessä elämistä? Se on sitä, että otamme vakavasti sen, mitä Jeesus opetti ihmisten tasa-arvosta ja toisten ihmisten armahtamisesta. Mutta eipä meistä koskaan taida olla Jumalan tahtoa toteuttamaan.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- ....
"Mitä sitten on Jumalan yhteydessä elämistä? Se on sitä, että otamme vakavasti sen, mitä Jeesus opetti ihmisten tasa-arvosta ja toisten ihmisten armahtamisesta. "
Nähdäkseni jotkin itämaiset uskonnonnot ja filosofiat ovat onnistuneet tässä huomattavasti kristinuskoa paremmin jopa ihan käytännön tasollakin. - kiertely etoo
Jospa puhuisit siitä kuoleman jälkeisestä olotilasta.
Paitsi jos kirkon oppiin ei enää kuulu kuoleman jälkeinen elämä.
No? Voihan se olla, että Jumalan yhteydessä elely auttaisi tekemään maailmasta paremman paikan kristillisten oppien mukaan, mutta käytännössä uskovaisuus ei ole poistanut ihmisten lyhytnäköisyyttä, ahneutta ja itsekkyyttä. Kestävän kehityksen ajaminen ja ystävällisyys ovat reaalimaailmassa kannustettavia asioita, jotka luonnistuvat ihan hyvin ilman kuviteltua yhteyttä Jumalaan.
Ne hyvät ohjeet lähimmäisten huomioonottamisesta, joita Jeesuksen kerrotaan antaneen, ovat aivan yleisiä moraaliohjeita, joita tavalliset ihmiset mielellään noudattavat Suomessa ja kaikkialla maailmassa ilman kristinuskoakin.- AntiChrisu
Ero Jumalasta aiheuttaa pastori Hannin mielestä seuraavaa:
luonnon saastumista, ihmisten pahoinvointia, yhteiskunnan sosiaalisen vastuun murentumista
Asiahan lienee nyt niin että kaikki tämä on kristittyjen toiminnan seurausta.
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus: Uskonnollinen oikeisto tahtoo että vähävaraiset lyödään lyttyyn, kun taas ateistinen vasemmisto tahtoo, että vähävaraisista pidetään huolta seisoi raamatussa sitten mitä vain. (Luterilaisten raamatussahan lukee että sen ei pidä syömän joka ei tee töitä)
Luonnon saastuminen: Raamatussa lukee "täyttäkää maa" -> ylikansoitus -> luonnon saastuminen. Osa kristityistä vastustaa mm. perhesuunnittelua.
Ihmisten pahoinvointi: Pahoinvointi on pääosin seurausta taloudellisesta kurjistumisesta, jota uskonnollinen oikeisto ajaa. Tosin ihmisten pahoinvointi on yksilöllistä ja esim. valtaosassa vakavista psykooseista harhojen teemat ovat uskonnollisia.
Toki voidaan mennä taas skottihuumorin puolelle ja sanoa, että eivät ole oikeita kristittyjä tai ei usko jumalaan aiheuta itsekkyyttä, vaikka koko kristinuskon idea on itsekkyys: On olemassa entieetti, joka mielivaltaisesti (armosta) ottaa puolelleen valittuja ihmisiä (jos he suostuvat) ja sitten käydään taisteluun muita ihmisiä vastaan. Eli tämähän tulee tulkita niin että kristityt ovat pahoja oppoortunisteja jotka liittoutuvat omaa lajiaan vastaan vihamielisen entiteetin puolelle, joka pitäisi pyrkiä tuhoamaan ennen kuin se tuhoaa ihmiskunnan. - juutas.
Parahin Hannu,
Kirjoitat mielestäni täyttä roskaa, en viitsi sitä kaunistellummin sanoa.
Jumalasta erossa oleminen on mielestäsi piinallist?. Mihin perustat tämän näkemyksesi tai tietosi? Minä olen erossa Jumalasta niin kuin olen Slatzemolkistakin. Koen eron molemmista yhtä piinalliseksi tai piinattomaksi. Vai muuttuuko olotila ja kokemus tämän suhteen kuoleman jälkeen?
Mitä on kristillinen opetus suhteessa luontoon? Raamatusta ei asiasta ainakaan löydy mitään, ellei lähinnä alkusivuilta lupa hyödyntää kaikkea halunsa mukaan.
Ja erosta Jumalaanko muka luonnon saastuminen nykyään johtuu? Kukkupuhetta. Se johtuu muun muassa siitä, että sinäkin haluat kirkkosi lämpimäksi mahdollsimman edullisesti ja vaivattomasti ja uudet kuparipellit sen torniin, ja jakeluun paljon virsikirjoja ja raamattuja.
Perkele! sanon minä. On lähinnä mielipuolista puhua tuossa yhteydessä Jumalan tahdon mukaan elämisestä. Mitä se muka tarkoittaisi? Kyse on konkreettisista asioista. Siitä mitä pannaan suuhun, mistä otetaan sähköt töpseliin ja mistä kasukkakankaat hankitaan ja jauhot öylätteihin. Ja kuinka monen tarpeisiin.
Näihin ei löydy oppeja eikä vastauksia Raamatusta eikä apokryfikirjoistakaan. ja miksi ei? Eipä pronssikautinen ihminen mittaviin ympäristötuhoihin olisi kyennytkään. Isommat luonnontuhot tuohon aikaan teki luonto itse. Ongelmana oli lähinnä miten saada maksimaalisesti ympäristöä hyödynnettyä. Nyt se osataan, jo yli ympäristön kestokyvyn. Ja kysymykset sitä luokkaa, että loppuu vastaukset Taivaan Isältäkin. Siksi vastuu on otettava omille hartioille, sillä ei Jahve eikä Jeesus eikä Pyhä Henkikään tule pumppaamaan Fukushiman kellareita tyhjäksi.
Toisaalta olemme erottamattomasti osa tämän planeetan biosfääriä. Ja me syömme toisia eliöitä ja muutamme ympäristöämme, siinä kuin muutkin eliöt, kunnes ne puolestaan syövät meidät.
Amen. AntiChrisu kirjoitti:
luonnon saastumista, ihmisten pahoinvointia, yhteiskunnan sosiaalisen vastuun murentumista
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus: Uskonnollinen oikeisto tahtoo että vähävaraiset lyödään lyttyyn, kun taas ateistinen vasemmisto tahtoo, että vähävaraisista pidetään huolta seisoi raamatussa sitten mitä vain. (Luterilaisten raamatussahan lukee että sen ei pidä syömän joka ei tee töitä)
Luonnon saastuminen: Raamatussa lukee "täyttäkää maa" -> ylikansoitus -> luonnon saastuminen. Osa kristityistä vastustaa mm. perhesuunnittelua.
Ihmisten pahoinvointi: Pahoinvointi on pääosin seurausta taloudellisesta kurjistumisesta, jota uskonnollinen oikeisto ajaa. Tosin ihmisten pahoinvointi on yksilöllistä ja esim. valtaosassa vakavista psykooseista harhojen teemat ovat uskonnollisia.
Toki voidaan mennä taas skottihuumorin puolelle ja sanoa, että eivät ole oikeita kristittyjä tai ei usko jumalaan aiheuta itsekkyyttä, vaikka koko kristinuskon idea on itsekkyys: On olemassa entieetti, joka mielivaltaisesti (armosta) ottaa puolelleen valittuja ihmisiä (jos he suostuvat) ja sitten käydään taisteluun muita ihmisiä vastaan. Eli tämähän tulee tulkita niin että kristityt ovat pahoja oppoortunisteja jotka liittoutuvat omaa lajiaan vastaan vihamielisen entiteetin puolelle, joka pitäisi pyrkiä tuhoamaan ennen kuin se tuhoaa ihmiskunnan.Tuota itsekkyysteemaa olen joskus miettinyt kantilta jos toiseltakin.
Kristinusko ei välttämättä aiheuta itsekkyyttä opetuksillaan, mutta varmasti kristinusko sopii hyvin luonnostaan itsekkäille ihmisille, kun se tarjoaa sitä henkilökohtaista pelastusta.AntiChrisu kirjoitti:
Toki voidaan mennä taas skottihuumorin puolelle ja sanoa, että eivät ole oikeita kristittyjä tai ei usko jumalaan aiheuta itsekkyyttä, vaikka koko kristinuskon idea on itsekkyys: On olemassa entieetti, joka mielivaltaisesti (armosta) ottaa puolelleen valittuja ihmisiä (jos he suostuvat) ja sitten käydään taisteluun muita ihmisiä vastaan. Eli tämähän tulee tulkita niin että kristityt ovat pahoja oppoortunisteja jotka liittoutuvat omaa lajiaan vastaan vihamielisen entiteetin puolelle, joka pitäisi pyrkiä tuhoamaan ennen kuin se tuhoaa ihmiskunnan.Yleistätpä sinä hienosti, uskovaiset ovat pahiksia ja ateistit ovat hyviksiä. Tarkoitukseni ei ollut luokitella ihmisiä uskoviin ja uskonnottomiin. Tarkoitukseni oli sanoa, että jos Jumalan kaikkia ihmisiä kohtaa tuntema rakkaus voisi vaikuttaa maailmassa, maailma voisi olla parempi paikka elää. Ja kun puhumme Jumalan rakkaudesta, en laatikoi sitä koskemaan vain uskovia, uskonnottomilla on vain omat nimityksensä Jumalan rakkaudelle, armahtavaisuudella ja hyväksymiselle. Oikeastaan olen sitä mieltä, että meillä jokaisella on ymmärrys hyvästä ja kyky toimia sen mukaan, jos me annamme saamamme rakkauden vaikutta ympärillämme.
Hannu Lehdeskoski
Pastorijuutas. kirjoitti:
Parahin Hannu,
Kirjoitat mielestäni täyttä roskaa, en viitsi sitä kaunistellummin sanoa.
Jumalasta erossa oleminen on mielestäsi piinallist?. Mihin perustat tämän näkemyksesi tai tietosi? Minä olen erossa Jumalasta niin kuin olen Slatzemolkistakin. Koen eron molemmista yhtä piinalliseksi tai piinattomaksi. Vai muuttuuko olotila ja kokemus tämän suhteen kuoleman jälkeen?
Mitä on kristillinen opetus suhteessa luontoon? Raamatusta ei asiasta ainakaan löydy mitään, ellei lähinnä alkusivuilta lupa hyödyntää kaikkea halunsa mukaan.
Ja erosta Jumalaanko muka luonnon saastuminen nykyään johtuu? Kukkupuhetta. Se johtuu muun muassa siitä, että sinäkin haluat kirkkosi lämpimäksi mahdollsimman edullisesti ja vaivattomasti ja uudet kuparipellit sen torniin, ja jakeluun paljon virsikirjoja ja raamattuja.
Perkele! sanon minä. On lähinnä mielipuolista puhua tuossa yhteydessä Jumalan tahdon mukaan elämisestä. Mitä se muka tarkoittaisi? Kyse on konkreettisista asioista. Siitä mitä pannaan suuhun, mistä otetaan sähköt töpseliin ja mistä kasukkakankaat hankitaan ja jauhot öylätteihin. Ja kuinka monen tarpeisiin.
Näihin ei löydy oppeja eikä vastauksia Raamatusta eikä apokryfikirjoistakaan. ja miksi ei? Eipä pronssikautinen ihminen mittaviin ympäristötuhoihin olisi kyennytkään. Isommat luonnontuhot tuohon aikaan teki luonto itse. Ongelmana oli lähinnä miten saada maksimaalisesti ympäristöä hyödynnettyä. Nyt se osataan, jo yli ympäristön kestokyvyn. Ja kysymykset sitä luokkaa, että loppuu vastaukset Taivaan Isältäkin. Siksi vastuu on otettava omille hartioille, sillä ei Jahve eikä Jeesus eikä Pyhä Henkikään tule pumppaamaan Fukushiman kellareita tyhjäksi.
Toisaalta olemme erottamattomasti osa tämän planeetan biosfääriä. Ja me syömme toisia eliöitä ja muutamme ympäristöämme, siinä kuin muutkin eliöt, kunnes ne puolestaan syövät meidät.
Amen.Olen unohtanut selittää, mitä minun mielestäni on Jumalan yhteydessä elämistä, että lukija voisi ymmärtää, itä on olla erossa Jumalasta.
Minulle Jumalan tahdon toteuttaminen ja hänen yhteydessään eläminen tarkoittavat samaa asiaa. Jeesuksen julistuksen mukaan Rakkauden kaksoiskäsky," rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseä" ja Kultainen sääntö "kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. " kiteyttävät Jumalan tahdon. Kultaisen säännön riittävyyttä painotetaan jatkolla" tässä on laki ja profeetat".
Näitä kahta ohjetta seuraten meidän on mielestämme mahdollista päästä lähemmäs Jumalaa ja tilaa, johon meidät on luotu, elämään tasapainossa luonnon kanssa ja tasa-arvoisessa suhteessa toistemme kanssa.
Niin kuin huomaat juutas, minun Jumalani ei tee asioita puolestani, vaan hän pyrkii saamaan minut muuttumaan niin, että teen velvollisuuteni luontoa ja toisia ihmisisä kohtaan.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- matemaatikko1
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Yleistätpä sinä hienosti, uskovaiset ovat pahiksia ja ateistit ovat hyviksiä. Tarkoitukseni ei ollut luokitella ihmisiä uskoviin ja uskonnottomiin. Tarkoitukseni oli sanoa, että jos Jumalan kaikkia ihmisiä kohtaa tuntema rakkaus voisi vaikuttaa maailmassa, maailma voisi olla parempi paikka elää. Ja kun puhumme Jumalan rakkaudesta, en laatikoi sitä koskemaan vain uskovia, uskonnottomilla on vain omat nimityksensä Jumalan rakkaudelle, armahtavaisuudella ja hyväksymiselle. Oikeastaan olen sitä mieltä, että meillä jokaisella on ymmärrys hyvästä ja kyky toimia sen mukaan, jos me annamme saamamme rakkauden vaikutta ympärillämme.
Hannu Lehdeskoski
PastoriHuokaus.
Mikään ei voisi estää jumalan kaikkia ihmisiä kohtaan tunteman rakkauden vaikutusta maailmassa, jos sellainen kaikkivaltias ja hyvä olento olisi olemassa.
Epäloogisuus näkyy olevan uskovaisuuden välttämätön edellytys. - matemaatikko1
Olen unohtanut selittää, mitä minun mielestäni on Jumalan yhteydessä elämistä, että lukija voisi ymmärtää, itä on olla erossa Jumalasta.
Minulle Jumalan tahdon toteuttaminen ja hänen yhteydessään eläminen tarkoittavat samaa asiaa. Jeesuksen julistuksen mukaan Rakkauden kaksoiskäsky," rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseä" ja Kultainen sääntö "kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. " kiteyttävät Jumalan tahdon. Kultaisen säännön riittävyyttä painotetaan jatkolla" tässä on laki ja profeetat".
Näitä kahta ohjetta seuraten meidän on mielestämme mahdollista päästä lähemmäs Jumalaa ja tilaa, johon meidät on luotu, elämään tasapainossa luonnon kanssa ja tasa-arvoisessa suhteessa toistemme kanssa.
Niin kuin huomaat juutas, minun Jumalani ei tee asioita puolestani, vaan hän pyrkii saamaan minut muuttumaan niin, että teen velvollisuuteni luontoa ja toisia ihmisisä kohtaan.
Hannu Lehdeskoski
PastoriTodista että rakkauden kaksoiskäsky on jumalan tahdon mukainen.
Luulotteluistasi en ole kiinnostunut. - juutas.
Olen unohtanut selittää, mitä minun mielestäni on Jumalan yhteydessä elämistä, että lukija voisi ymmärtää, itä on olla erossa Jumalasta.
Hannu Lehdeskoski
PastoriParahin Hannu,
Kaikkivaltias Jumalasi on perin eriskummallinen olento. Hänellä olisi kaikki valta ja keinot muuttaa kaikki ihmiset mielensä mukaiseksi välittömästi. Hän ei kuitenkaan ole sitä tehnyt, eikä teekään. Hän sen sijaan "pyrkii saamaan ihmiset muuttumaan" mielensä mukaiseksi, epäonnistuen siinä täysin kuitenkin sukupolvi sukupolvelta. Eikä ihmisistä ole tullut eikä tule sen enempää Jahven mielen mukaisia kuin ovat olleet puusta laskeuduttuaan. Jos vaikka jossain sukupolvessa joku "Jumalan mielen mukaiseksi" pääsisi muuttumaankin, kuolee hän pian pois, ja uusi epäonnistuva sukupolvi aloittaa jälleen alusta.
Jotenkin on vaikea ymmärtää, mikä tuollaisessa mahdottomassa pyrkimyksessä olisi Jumalallasi ajatuksena.
Mutta tutkimattomat ovat ilmeisesti herran tiet...tai sitten ajatelmasi on pahasti hakoteillä.
- jep...
Erossa Jumalasta olen elänyt koko ikäni, enkä ole kokenut elämääni mitenkään tuskalliseksi. Ja kun se kerran on näin helppoa sekä ilmoitat Jumalasta erossa olemisen olevan yhtä tuskallista kuin Helvetissä olon ei minulla ole mitään pelättävää.
Luulenpa, että "perinteisillä" kuvailuilla helvetistä onkin juuri yritetty kuvata kuinka tuskallista oleminen erossa Jumalasta voi olla. Myös tässä hetkessä elämä ilman mielekkyyttä ja rakkautta on yhtä helvettiä.
Raamatun ja kristinuskon sanoma ei ole pelottelun tai tuomion sanoma vaan ilosanoma, Jumalan kaikkialle yltävän armon ja rakkauden sanoma.
Henna Hauta-aho
pappi
Ps. Vähän kieltämättä hassua tuo helvetin sensurointi :)Juutas, olen kanssasi sama mieltä. Me vain puhumme eri kieltä ja siksi puhumme toistemme ohi. Minulle Raamatusta löytyvät ne ohjeet, joiden avulla me ehkä pystyisimme pitämään huolta luonnosta. Minulle Jumalan tahdon mukainen elämä tarkoittaa aivan sama kuin mitä sinä puhut luonnon suojelemisesta. Kyse on minunkin mielestäni hyvin konkrettisista asioista.
Ehkö minun täytyy ryhtyä puhumaan kaanaan kielen sijaan suomea tai ainakin suomentaa kirjoittamani. :)
Hannu Lehdeskoski
Pastori- fem.mat.hlö
Jos jumalasi on kiinnostunut luonnonsuojelusta, niin miksi valtaosa lajeista on kuollut sukupuuttoon jo ennen ihmisen ilmaantumista maailmaan?
(Olisi positiivinen yllätys tavata uskovaisilta joskus järkiperäistä argumentointia epäloogisen tunnehötön sijaan.) - juutas.
Parahin Hannu,
On toki hyvin vaikeata päästä asioista yhteisymmärykseen, jos kaksi osapuolta käyttävät täysin erilaista sanastoa, ja sanojen merkitykset ovat täysin eriävät. Parhaani mukaan itse pyrin käyttämään selkeätä ja ymmärrettävää suomenkieltä. Pahoin kuitenkin pelkään, että uskonnosta keskustelu ei sillä oikein ole mahdollista, sillä suomi - kaanaan kieli - sanakirjaa ei taida olla olemassakaan, vaan kaanaankieliset käsitteet voidaan määritellä vain toisilla kaanaankielisillä käsitteillä.
Eikä tässä auttane englanti eikä esperantokaan, vaan tilanne olisi niidenkin kohdalla sama.
Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta, joten jään odottamaan suomennoksiasi. - juutas.
Parahin Hannu,
Luonnonsuojelu ja kestävä kehitys (jos sellaista voi olla olemassakaan) ei kyllä ole mitään jumalanpalvelua, eikä Jumalan tahdon noudattamista, vaan pragmaattista selviytymistä.
Raamatusta löytyy konkreettiset ohjeet lähinnä luonnon tuhoamiseen ja liikakansoitukseen. Ja mitä "ole kiva kaverillekin" - ohjeisiin tulee, ei niiden keksimiseen maan päälle laskeutuneita jumalia tarvita. Kyllä sen ovat kyenneet keksimään ihmiset jo pronssikaudella ihan itsekin, miten yhteiskunnassa parhaiten tulee elää.
Juutas, kristillinen kirkko on tulkinnut ensimmäisessä luomiskertomuksessa olevan käskyn viljellä ja varjella maailmaa koskemaan myös meidän aikaamme.
Minulle monet Jeesuksen antamat arkipäivän elämään liittyvät opetukset ovat pragmaattisuudesaan Jumalan tahdon ilmaisuja. Mielestäni Jumalan tahdon noudattaminen tarkoittaa yksinkertaisuudessaan luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamista. Jumalan toiminta maailmassa on siis toimintaa ihmisten keskellä, ihmisten hyväksi.
Kaikkein paras ja samalla vaikein asia Jumalan toiminnassa on se, että me ihmiset olemme hänen kätensä. Ilman meitä Jumalan tahto jää toteutumatta.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- juutas.
"Kaikkein paras ja samalla vaikein asia Jumalan toiminnassa on se, että me ihmiset olemme hänen kätensä. Ilman meitä Jumalan tahto jää toteutumatta."
Parahin Hannu,
Homo Sapiens on lajina maapallolla varsin nuori. Miljardit vuodet ovat menneet ilman "jumalan käsiä" maapallolla. Mitä jumalasi tuon ajan mahtoi tehdä ja miten tahtoansa totetuttaa? Oliko jurakaudella Jumalan käsikassarana joku dinosauruslaji, vai pyörittelikö Jahve vain peukaloitaan ja mietti miten tahtoaan voisi toteuttaa. Vasta sitten ihan viime miljoonina vuosina hän keksi alkaa kehitellä yhdestä kädellislajista työrukkastaan?
Minusta tuollainen ajattelu on melkoista narsismia ja osoittaa kyvyttömyyttä nähdä ja ajatella omaa napaansa pitemmälle. Tokihan voi olla vaikeaa ajatella maailmaa ennen omaa elämäänsä ja sen jälkeen, sillä onhan jokaiselle oma syntymä myös maailman syntymä ja oma kuolema maailmanloppu. Siitä syntyy sitten harha, että kaikki täällä on juuri minua varten tehty ja etä henkilökohtaiset jumalat ovat palveluksessamme.
Mutta jos vetää sen nenän pois navastaan ja ajatukset henkilökohtaisesta pelastuksestaan hetkeksi, niin kykenee näkemään asian laajemmasta perspektiivistäkin.
Olet juutas oikeassa tuon perspektiivin suhteen. On vaikea tietää, mitä menneinä miljoonina vuosia on tapahtunut, varsinkin kun kommunikaatiotaitomme eläineten kanssa on aika onnetonta.
Itse ajattelen luomiskertomuksessa olevan jumalallisen käskyn viljellä ja varjella yleisinhimilliseksi ymmärykseksi siitä, että ihminen on osa luontoa ja riippuvainen siitä. En katso käskyn olevan vain israelilaisten Jumalan käsky, vaan se koskee kaikkia ihmisiä. Israelilaiset ovat tuoneet asian julki tällä tavalla, toiset kulttuurit ovat tehneet sen toisin.
Olen kanssasi samaa mieltä myös siitä, että oman henkilökohtaisen pelastumisen miettimisellä tämä maailma jää pelastamatta. Niin kauan, kun ajatukset pyörivät oman navan ympärillä, toiset ihmiset ja luonto jää huomiotta ja tästä ei voi seurata mitään muuta kuin huonoa.
Jesuksen julistuksessa keskeisellä sijalla oli muutos. Tätä muutosta haluan olla kannattamassa, sillä sen kautta, omaan napaan tuijottaminen vähenee ja vastuu yhteisistä asioista kasvaa. Kun ei tarvitse olla pohtimassa omaa pelastustaan, voi suunnata energansa yhteisön hyväksi.
Hannu Lehdeskoski
Pastori
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 892036
- 1281372
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231320Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau271271- 661192
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3361017- 85929
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?53858- 121777
- 82766