Takalla viileeksi

Vanhat konstit

Olen polttanut olohuoneen takassa puita nyt parina kuumana päivänä. Yksinkertainen ja toimiva konsti jäähdyttää kämppä nopeasti. Palaminen tarttee energiaa, ja lämpimänä päivänä sitä piisaa huoneilmassa. Sinne kuumuus menee puiden palamiseen. Samalla takka painaa ilmaa piipun kautta ulos joten korvaavaa ilmaa otetaan talon varjon puolelta. Ei tartte mitään sähkökäyttöistä tuuletinta kun ilma kiertää komeesti.

7

704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polta vielä kosteata puuta niin se polttaessa vapautuva viitisen kilowattituntia per kilo sitoutuu osittain siihen

mutta lämpöä valitettavasti vapautuu ja se tulee aikanaan huonetilaan

eli tuuletin on parempi tapaa ottaa viileää ilmaa yötunteina, joskus tosiaan auttaa päivälläkin varjon puolelta imeminen

• Melkein vilu

Itse viilennän tavella samalla tavalla. Hyvin toimii.

• xcfhfjgfhk

Tää on hyvä :).
      Vieläkun joku vielä uskookin ja täräyttää teräshormilliseen vuolukivihirviöönsä 30 asteen helteellä tulet. Pari pesällistä puuta ja palomiehet paikalle.

:) Voiks tän keskustelun siirtää vitsipalstalle.

• aäladäg

Tuota aloittaja on kyllä oikeassa ja tämä konsti oikeasti vaihtaa sisäilmaa nopeasti. Ainoa vaan, että kun se ulkoilmakin on nyt sen 30 astetta...

Mutta pari edellytystä on:

Poltat vain vähän puuta, tai maitotölkkejä tms. ja täydellä vedolla.

Sinulla on suurimassainen takka, esim. sydänmuuri, muu muurattu tiilitakka / uuni, vuolukivi-uuni
      Tämä siksi, että suurimassainen ei ehdi varaamaan itseensä lämpöä tommosen pienen polton aikana.

Jos taas teet tulet kaminaan tai keittiönhellaan, säteilylämpöä tulee niin nopeasti, että tämä ei enää autakaan.

Ja tietysti kesällä pidetään aina pellit auki, kun veto on tuolla polttamisella saatu, säilyy se pitkään ihan itsestään.

• halvalla lähtee

Suosittelen myös, se laittaa ilman kiertämään. pitää vaan kattoo minkä räppänän avaa sisääntuloilmalle ettei se tule mistä sattuu.

• Yualle

Ei tartte poltella mitään. Takka viilenee näin sadepäivänä ihan kivasti ja sit, kun taas kelit lämpenee se luovuttaa viileyttään huonetiloihin =)

• uutta tietoa

Minä kun oon luullut palaminen tuottaa lämpöenergiaa eikä päinvastoin mutta tällä palstalla sitä oppii kaikkea uutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1309
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      38
      849
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      29
      597
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      580
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      548
    7. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      536
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      521
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      483
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      16
      482
    Aihe