Tuskin olen ainoa, joka on sitä mieltä että Suomen nykyinen tuki -järjestelmä on vanhanaikainen paitsi myös surkea?
Minusta kunnan järjestämä perusturva pitäisi poistaa kokonaan, ja kaikki tuet siirtää KELA:lle. KELA:n maksamat tuet pitäisi suunnitella ja toteuttaa sillä tavoin, että niiden suurudet kannustavat ihmisiä menemään töihin, kouluun, kuntouttavaan, harjoitteluun.. jne. Suurimmaksi osaksi asia onkin näin, mutta epäkohtia löytyy paljon.
Minusta ensimmäinen epäkohta on se, että toimeentulotuki yleensä rikkoo täysin sen hengen, jossa KELA:n tukia maksetaan. Esimerkki:
KELA:n asumistuen suuruuteen vaikuttaa mm. asunnon valmistumisvuosi, neliömäärä, huonemäärä, vuokran suuruus, ja muutamat muut tekijät. Toisinsanoen KELA:n tuen suuruus ei ole vakio, vaan ihmisellä on valintoja tehdessään mahdollisuus vaikuttaa siihen minkälaista asumistukea saa: Kun asuu halvemmalla, saa suhteellisesti suuremman asumistuen.
Toimeentulotuki rikkoo tämän täysin. Suurin osa työmarkkinatuki & asumistuki -yhdistelmän saajista, joutuvat hakemaan lisäksi Perusturvasta toimeentulotukea. Toimeentulotuki takaa ihmisille tietyn minimisumman, joka vuokran jälkeen kuukaudesta täytyy jäädä käteen, ja tästä tuesta vähennetäänkin yleensi tuensaajan muut tulot, mikä tekee tietysti noiden muiden tulojen saamisen melko hyödyttömäksi. Tästä seuraa kuitenkin kyseisen esimerkin valossa se, ettei asumistuen suhteellinen osuus vuokrasta enää merkitse mitään. Riippumatta siitä asuuko 450 euron vai 300 euron asunnossa, toimeentulotukea maksetaan siten että kuukaudessa käteen jäävä summa on vakio.
Tämä on minusta suuri epäkohta järjestelmässä, ja näitä samoja ongelmia toimeentulotuen & perusturvan tiimoilta löytyy lähes kaikkien KELA:n tukien kanssa yhdistettynä.
Toinen esimerkki:
Soviteltua päivärahaa voi saada ainakin sellainen henkilö, joka työmarkkinatukea nostaessaan päättää ryhtyä osa-aikaisiin töihin. Tällöin osa-aikaisesta työstä saaduista tuloista, soviteltua päivärahaa muokataan niin että tuet pienenevät noin 0,5 euroa per töistä ansaittu euro. Eli jos tekee pari päivää viikossa jotain siivouskeikkaa, ja ansaitsee 700 euroa kuussa, niin 350 euroa vähennetään tuesta. Tällöin henkilö saa 350 euroa enemmän, kuukausittain.
Ja jälleen toimeentulotuki rikkoo tuen hengen - jos henkilö aikaisemmin toimeentulotuen & työmarkkina yhdistelmänä sai ~410 euroa kuukaudessa, josta esim 250 euroa oli toimeentulotukea, niin nyt hän ei saa sitä lainkaan, jolloinka tuo todellinen rahallinen hyöty jää 100 euroon. Eli soviteltupäivä raha kuittaa 700 euron palkasta 350 euroa, se on ihan oikein, ja sen jälkeen täytyy vielä huomioida toimeentulotuen menetys, 250 euiroa, jolloin työssäkäymällä ja tienaamalla 700 euroa, käteen jää satanen.
Tässä tulee kohtuu nopeasti sellainen kynnys, jonka jälkeen työnteko on kannattavaa, mutta on kuitenkni typerää, että osa-aikaisesat työstä tehdään kannatamatonta tällä tavoin. Pahimmassa tapauksessa työssä käynnistä jää 0 euroa käteen, tukien pienemisen seurauksena.
HUOM: Korjatkaa toki jos olen erehtynyt näiden tukien suhteen, kirjoitan omien käsitysteni pohjalta, jotka perustuvat ensisijaisesti KELA:n sivuilta lukemiini tietoihin ja kokemukseeni perusturvan asiakkaana.. Kuitenkin väärinymmärryksen mahdollisuus on.
Antiikkinen Tuki -järjestelmä uusiksi?
34
409
Vastaukset
- surunveri
Olennaista on siis tukijärjestelmän uusiminen sellaisessa hengessä, että se kannustaa ihmisiä tekemään asioita. Koska sillä tavoin kaikki hyötyvät: kansalaista ei ota päähän että työntekeminen on turhaa, että järjestelmä on epälooginen, motivoituneet kansalaiset tekevät enemmän töitä, jo sen takia että pätkätöiden tekeminen mahdollistuu, valtio saa enemmän verotuloja, ja pelkästään sekin että töitä tehdään enemmän on yhteinen etu.
Otan vielä yhden esimerkin tosielämästä. Eräs puoli-tuttuni oli työkyvyttömyys eläkkeellä. Hän halusi kuitenkin palata työelämään, ja koettaa työssäkäyntiä. Ja niinpä hän olisikin saanut järjestettäy homman, jossa tekisi sellaista puhelinhommaa viikonlopuisin. Asiaa selvitettyään KELA:lta kävi kuitenkin ilmeiseksi että jos hän olisi päivänkin töissä kuukaudessa ja saisi siitä 50 euroa, niin silolin hän olisi työkykyinen, ja menettäisi tuon työkyvyttömyyseläkkeensä. Tämä on ihan loogista, kyllähn sen ymmärtää että tuota eläkettä pitäis saada sellaisten ihmisten, jotka eivät pysty töihin, ja jos niihin pystyy, niin sitten homma on pielessä.
Mutta aika moni työkyvyttömyyseläkkeen saaja kuitenkin fysiologisesti on täysin työkykyinen, ihan oikeastikin. Moni heistä on masentunut tai kärsii psykologisista ongelmista, mitkä eivät ole lopullista laatua, eli voi ajatella, että henkilö saattaisi joskus vaikka terapian kautta palata työelämään. Valtio järjestääkin tähän yleensä kuntouttavaa työtoimintaa, eli kyllä tuota asiaa on mietitty.
Ongelma on kuitenkin siinä, että henkilöllä ei ole mitään motivaatiota palata työelämään. Jos hän ansaitsee penninkin, niin tulot tippuvat. NOrmaali terve kansalainen ei toimi sillä tavalla, että haluaa menettää tuloja, ja tehdä enemmän töitä. Jokainenhan täällä ajattelee napaansa sen verran.
Niinpä niin. Minusta tämä on loistava esimerkki siitä miten tukia pitäisi uusia sellaisessa hengessä, että ihmisten kannattais tehdä enemmän töitä, ja kuitenkin löytää sellaisia kompromisseja, ettei vain syydetä rahaa ihmisille summittain... Vai mitä mieltä ihmiset on tällaisista tuumailuista??- surunveri
Toinen aihetta sivuava ongelma on progressiivisessa verotuksessa, jonka toteutus jättää toivomisen varaa:
Henkilö voi olla esimerkiksi sellaisessa tilanteessa että tienaa 3200 euroa, käy töissä ja maksaa veroja. Nyt hänellä olisi mahdollisuus saada palkankorotus, tai tehdä jokin muu sellainen muutos, josta seuraisi, että hänen kuukausittaiset palkka-ansionsa nousisivat 3800 euroon.
Minun käsittääkseni tällaisessa tilanteessa, vuositasolla, ihmisen tulot muuttuvat niin että 600 euron palkankorotus, näkyy käteen jäävässä summassa, noin 100-200 euron muutoksena. Eli tekemällä töitä lisää 600 euron edestä, niin rahaa saa 100 euroa enemmän. Tämä ei minusta kannusta ihmisiä olemaan tuotteliaampia.
HUOM: korjatkaa toki jos olette paremmin perillä tästä progressiivisesta asteikoista, en nimittäni lähtenyt tarkistelemaan asiaa, tässä oli kyseessä kohtalaisen luotettava käsitys, joka toivon mukaan myös on paikkansa pitävä. Sekä tilanne muuttuu toki noitten summien mukaan, ilmeisesti näitä ongelmia ei tule pienemmissä palkkasummissa vielä. ( paitsi tukien kanssa )
Kuitenkin samaa aikaa monet ihmiset saavat pääomatuloja, tai vastaavia muita tuloja, joista maksavat huomattavasti vähemmän veroa kuin se ahkera kansalainen joka puntari että kannattaako tehdä sellaiset muutokset joista tuo 600 euron palkankorotus seuraisi. ..
Eli siis, minusta pitäisi tämän progressiivisen verotuksenkin suhteen, ottaa huomioon, miten kansalaisen tilanne muuttuu tietyllä kuukausiansio määrällä, onko näissät ilanteissa sellainen kannustin ihmisille lisätulojen hankkimiseksi? Toteuttaa asioita kannustavassa hengessä? Eli vähän säätää systeemiä.. Vai oonko ihan hakoteillä? - surunveri
surunveri kirjoitti:
Toinen aihetta sivuava ongelma on progressiivisessa verotuksessa, jonka toteutus jättää toivomisen varaa:
Henkilö voi olla esimerkiksi sellaisessa tilanteessa että tienaa 3200 euroa, käy töissä ja maksaa veroja. Nyt hänellä olisi mahdollisuus saada palkankorotus, tai tehdä jokin muu sellainen muutos, josta seuraisi, että hänen kuukausittaiset palkka-ansionsa nousisivat 3800 euroon.
Minun käsittääkseni tällaisessa tilanteessa, vuositasolla, ihmisen tulot muuttuvat niin että 600 euron palkankorotus, näkyy käteen jäävässä summassa, noin 100-200 euron muutoksena. Eli tekemällä töitä lisää 600 euron edestä, niin rahaa saa 100 euroa enemmän. Tämä ei minusta kannusta ihmisiä olemaan tuotteliaampia.
HUOM: korjatkaa toki jos olette paremmin perillä tästä progressiivisesta asteikoista, en nimittäni lähtenyt tarkistelemaan asiaa, tässä oli kyseessä kohtalaisen luotettava käsitys, joka toivon mukaan myös on paikkansa pitävä. Sekä tilanne muuttuu toki noitten summien mukaan, ilmeisesti näitä ongelmia ei tule pienemmissä palkkasummissa vielä. ( paitsi tukien kanssa )
Kuitenkin samaa aikaa monet ihmiset saavat pääomatuloja, tai vastaavia muita tuloja, joista maksavat huomattavasti vähemmän veroa kuin se ahkera kansalainen joka puntari että kannattaako tehdä sellaiset muutokset joista tuo 600 euron palkankorotus seuraisi. ..
Eli siis, minusta pitäisi tämän progressiivisen verotuksenkin suhteen, ottaa huomioon, miten kansalaisen tilanne muuttuu tietyllä kuukausiansio määrällä, onko näissät ilanteissa sellainen kannustin ihmisille lisätulojen hankkimiseksi? Toteuttaa asioita kannustavassa hengessä? Eli vähän säätää systeemiä.. Vai oonko ihan hakoteillä?Tietysti näissä asioissa pitää olla realistinen. Valtion rahamäärät ovat rajalliset, ja tämä rahamäärän rajallisuus hyvin pitkälti määrittää sitä, kuinka oikeuden mukaiseen tukijärjestelmä meillä on varaa. Mutta oli sitä varaa tai ei, niin huonosti suunitellusta tukisysteemistä ei hyödy kukaan. Se että kansalaisia vaikkapa pompotetaan sossunluukulla ei auta mitenkään. Täytyy olla myös pragmaattinen.
Ei riitä että on realistinen, täytyy ola myös idealistinen: Yrittää ymmärtää mihin suuntaan pitäisi olla menossa, mihin suuntaan otta askelia, minkälainen yhteiskunta olisi oikeudenmukaisempi? Miten tukisysteemit pitäisi pyrkiä toteuttamaan, jos joskus on varaa siihen?
Minun mielestäni tämä tukisysteemi pitäisi jotenkin uusia, tässä oli omia kantojani asiaan, jotka saattoivat olla osittain virheellisten tietojen varassa, mikäli niin, pahoittelen. - surunveri
surunveri kirjoitti:
Tietysti näissä asioissa pitää olla realistinen. Valtion rahamäärät ovat rajalliset, ja tämä rahamäärän rajallisuus hyvin pitkälti määrittää sitä, kuinka oikeuden mukaiseen tukijärjestelmä meillä on varaa. Mutta oli sitä varaa tai ei, niin huonosti suunitellusta tukisysteemistä ei hyödy kukaan. Se että kansalaisia vaikkapa pompotetaan sossunluukulla ei auta mitenkään. Täytyy olla myös pragmaattinen.
Ei riitä että on realistinen, täytyy ola myös idealistinen: Yrittää ymmärtää mihin suuntaan pitäisi olla menossa, mihin suuntaan otta askelia, minkälainen yhteiskunta olisi oikeudenmukaisempi? Miten tukisysteemit pitäisi pyrkiä toteuttamaan, jos joskus on varaa siihen?
Minun mielestäni tämä tukisysteemi pitäisi jotenkin uusia, tässä oli omia kantojani asiaan, jotka saattoivat olla osittain virheellisten tietojen varassa, mikäli niin, pahoittelen.Tämä nyt uutisissa pyörinyt opintotuki farssi tuo myös hyvin esille KELA:n kyvyttömyyden toimia sellaisessa kannustavassa hengessä: Opiskelijoita käytännössä rangaistiin siitä, että he olivat tehneet töitä koulun ohella. Aivan käsittämättömän typerää.
Opintotuki on pienempi kuin vaikkapa tuo toimeentulotuki, ja käytännössä opintotukea saava henkilö on rahallisesti huonommassa asemassa kuin työtön, joka ei tee mitään, koska opiskelijalla on myös opiskelusta aiheutuvia kuluja. Tämän lisäksi, opiskelija joutuu hakemaan sitä toimeentulotukea opintotukensa kaveriksi, mutta tämäkin on mahdollista vain jos ottaa opintolainaa.
EIhän tässä ole mitään järkeä. Jos tutkitaan pelkästään opintotukea ja miten se on sisäisesti ratkaistu, se on ihan ok, mutta suhteutettuna koko järjestelmään ja siihen minkälaiseen asemaan se laittaa opiskelijan, mikälaisia vaihtoehtoja se jättää, niin se on aivan surkea. Työtön, joka lähtee kouluun, käytännössä menettää tuloja. SIinä ei paitsi ole mitään järkeä, se on myös moraalisesti väärin: Eihän siitä pitäisi maksaa enemmän rahaa, että lojuu sohvan nurkassa, kuin että tekee jotain? Yhteiskunnallisesti varmasti hyödymme, mikäli väestö on hyvin koulutettua. Potentiaalia työnteolle on enemmän, ja jopa koko kansantalouden kannalta on parempi, että älylliseen pääomaan satsataan, koska silloin viennille muodostuu enemmän potentiaalia. On hankala hyvinvointivaltiossa yrittää kilpailla kansainvälisesti sellaisella työpanoksella, johon ei vaadita koulutusta, kun maissa, joissa asiat ovat huonommin, ihmiset ovat valmiita tekemään samat työt halvemmalla.
Opintotukikin pitäisi suhteuttaa tähän systeemin siten, että ihmisiä motivoitaisiin opiskeluun, ja tämä nlisäksi motivoitaisiin tekemään töitä koulun ohella. Ei niin että olisi pakko käydä töissä tullakseen kohtuullisesti toimeen opiskelijana, vaan niin että työssäkäymisesä ei rangaistaisi, koska se palkkahan motivoi ihmisen jo ihan itsestään, kunhan sitä vaan ei viedä pois - ja kämmätä totaalisesti niinkuin tässä uutisissa ollessaa KELA:n järjestämässä veronpalautus flopissa.
On siis kuitenkin loogista että saa vähemmän opintotukea kun tekee töitä, mutta ei ole mitään järkeä viedä sitä kokonaan - töissä käymällähän ihminen tekee valtiolle rahaa kun maksaa veroja, ja tämä pätee myös opintotuen saajaan, joka käy töissä koulun ohella!! - surunveri
surunveri kirjoitti:
Tämä nyt uutisissa pyörinyt opintotuki farssi tuo myös hyvin esille KELA:n kyvyttömyyden toimia sellaisessa kannustavassa hengessä: Opiskelijoita käytännössä rangaistiin siitä, että he olivat tehneet töitä koulun ohella. Aivan käsittämättömän typerää.
Opintotuki on pienempi kuin vaikkapa tuo toimeentulotuki, ja käytännössä opintotukea saava henkilö on rahallisesti huonommassa asemassa kuin työtön, joka ei tee mitään, koska opiskelijalla on myös opiskelusta aiheutuvia kuluja. Tämän lisäksi, opiskelija joutuu hakemaan sitä toimeentulotukea opintotukensa kaveriksi, mutta tämäkin on mahdollista vain jos ottaa opintolainaa.
EIhän tässä ole mitään järkeä. Jos tutkitaan pelkästään opintotukea ja miten se on sisäisesti ratkaistu, se on ihan ok, mutta suhteutettuna koko järjestelmään ja siihen minkälaiseen asemaan se laittaa opiskelijan, mikälaisia vaihtoehtoja se jättää, niin se on aivan surkea. Työtön, joka lähtee kouluun, käytännössä menettää tuloja. SIinä ei paitsi ole mitään järkeä, se on myös moraalisesti väärin: Eihän siitä pitäisi maksaa enemmän rahaa, että lojuu sohvan nurkassa, kuin että tekee jotain? Yhteiskunnallisesti varmasti hyödymme, mikäli väestö on hyvin koulutettua. Potentiaalia työnteolle on enemmän, ja jopa koko kansantalouden kannalta on parempi, että älylliseen pääomaan satsataan, koska silloin viennille muodostuu enemmän potentiaalia. On hankala hyvinvointivaltiossa yrittää kilpailla kansainvälisesti sellaisella työpanoksella, johon ei vaadita koulutusta, kun maissa, joissa asiat ovat huonommin, ihmiset ovat valmiita tekemään samat työt halvemmalla.
Opintotukikin pitäisi suhteuttaa tähän systeemin siten, että ihmisiä motivoitaisiin opiskeluun, ja tämä nlisäksi motivoitaisiin tekemään töitä koulun ohella. Ei niin että olisi pakko käydä töissä tullakseen kohtuullisesti toimeen opiskelijana, vaan niin että työssäkäymisesä ei rangaistaisi, koska se palkkahan motivoi ihmisen jo ihan itsestään, kunhan sitä vaan ei viedä pois - ja kämmätä totaalisesti niinkuin tässä uutisissa ollessaa KELA:n järjestämässä veronpalautus flopissa.
On siis kuitenkin loogista että saa vähemmän opintotukea kun tekee töitä, mutta ei ole mitään järkeä viedä sitä kokonaan - töissä käymällähän ihminen tekee valtiolle rahaa kun maksaa veroja, ja tämä pätee myös opintotuen saajaan, joka käy töissä koulun ohella!!Ratkaisun avain on minusta kaikkien tukien siirtäminen KELA:lle pois kunnan vastuulta. Tämä kuitenkin vie kunnalta motivaation järjestää toimintaa työttömille ja tuensaajille, mikä on huono asia. Niinpä täytyy tehdä sellainen kompromissi, että KELA maksaa tuet, mutta kunta maksaa kelalle tietyn prosentuaalisen osuuden tietyistä tuista. Tällä tavoin kunta voi säästää pidemmällä tähtäimellä, kun järjestää sellaista toimintaa, joka aktivoi ihmisiä työntekoon, siis, tähtää ihmisten siirtymiseen yksityiselle sektorille, jossa eivät olee enää tukiverkon varassa.
Tuet pitäisi minusta muuttaa sellaiselle lisä -pohjaiselle systeemille, jossa ihmiselle taattaisiin perustarpeet, ja jos ihminen tekisi jotain elämälleen, siitä saisi jotain lisää. Tämä perustarpeiden konfliktin voi siis ratkaista asettamalla näistä lisistä muodostuvia kertoimia, tai muulla tavoin. Voisin jopa yrittää kehystellä tällaisen systeemin, mutta se vaatisi aika paljon työtä, ja tässä nyt on kyseessä vaan tällainen kirjoitus, jonka teen omaksi huvikseni. Kun taas eduskunnassa on 200 ihmistä, joiden menoihin veronmaksajien rahoja jaetaan vuodessa noin 150 miljoonaa euroa, jotta he tekisivät tällaisia olennaisia parannuksia järjestelmäämme.. - surunveri
surunveri kirjoitti:
Ratkaisun avain on minusta kaikkien tukien siirtäminen KELA:lle pois kunnan vastuulta. Tämä kuitenkin vie kunnalta motivaation järjestää toimintaa työttömille ja tuensaajille, mikä on huono asia. Niinpä täytyy tehdä sellainen kompromissi, että KELA maksaa tuet, mutta kunta maksaa kelalle tietyn prosentuaalisen osuuden tietyistä tuista. Tällä tavoin kunta voi säästää pidemmällä tähtäimellä, kun järjestää sellaista toimintaa, joka aktivoi ihmisiä työntekoon, siis, tähtää ihmisten siirtymiseen yksityiselle sektorille, jossa eivät olee enää tukiverkon varassa.
Tuet pitäisi minusta muuttaa sellaiselle lisä -pohjaiselle systeemille, jossa ihmiselle taattaisiin perustarpeet, ja jos ihminen tekisi jotain elämälleen, siitä saisi jotain lisää. Tämä perustarpeiden konfliktin voi siis ratkaista asettamalla näistä lisistä muodostuvia kertoimia, tai muulla tavoin. Voisin jopa yrittää kehystellä tällaisen systeemin, mutta se vaatisi aika paljon työtä, ja tässä nyt on kyseessä vaan tällainen kirjoitus, jonka teen omaksi huvikseni. Kun taas eduskunnassa on 200 ihmistä, joiden menoihin veronmaksajien rahoja jaetaan vuodessa noin 150 miljoonaa euroa, jotta he tekisivät tällaisia olennaisia parannuksia järjestelmäämme..Sen lisäksi vielä kunnan alaisen perusturvan tyyli toteuttaa eduskunnan säätämien lakien henkeä vaihtelee paikkakunnittain, ja minun mielestäni, tietojeni mukaan, ihmisiä kohdellaan välillä todellä tökerösti ja epäoikeudenmukaisesti perusturvan toimesta. Kuntien johtoon en olisi liian luottavainen, kun itsekin tiedän että näissä kunnallishallituksissa on omat ongelmansa.
Eli perusturvan poistamisella voisi maasta tulla oikeudenmukaisempi, ihmisiä kohdeltaisiin tasaveroisemmin riippumatta heidän asuinpaikastaan - surunveri
surunveri kirjoitti:
Sen lisäksi vielä kunnan alaisen perusturvan tyyli toteuttaa eduskunnan säätämien lakien henkeä vaihtelee paikkakunnittain, ja minun mielestäni, tietojeni mukaan, ihmisiä kohdellaan välillä todellä tökerösti ja epäoikeudenmukaisesti perusturvan toimesta. Kuntien johtoon en olisi liian luottavainen, kun itsekin tiedän että näissä kunnallishallituksissa on omat ongelmansa.
Eli perusturvan poistamisella voisi maasta tulla oikeudenmukaisempi, ihmisiä kohdeltaisiin tasaveroisemmin riippumatta heidän asuinpaikastaanKorjaus, ei poistamisella, vaan siirtämällä tämä perusturvan vastuualue siis KELA:lle, kuten aikaisemmin kirjoitin.. =D
- surunveri
surunveri kirjoitti:
Korjaus, ei poistamisella, vaan siirtämällä tämä perusturvan vastuualue siis KELA:lle, kuten aikaisemmin kirjoitin.. =D
kirjoittelin perustulo -aiheesta hyvin pitkälti samoilla linjoilla aikaisemminkin blogissani:
http://surunveri.blogspot.com/2011/03/perustulon-hyotyja-ja-haittoja.html
mutta tuo on aika vanha kirjotus ja no.. kaikki mun kirjotukset on jossain määrin typeriä =D - yhteisk. höynäytetty
”Eräs puoli-tuttuni oli työkyvyttömyys eläkkeellä. Hän halusi kuitenkin palata työelämään, ja koettaa työssäkäyntiä. Ja niinpä hän olisikin saanut järjestettäy homman, jossa tekisi sellaista puhelinhommaa viikonlopuisin. Asiaa selvitettyään KELA:lta kävi kuitenkin ilmeiseksi että jos hän olisi päivänkin töissä kuukaudessa ja saisi siitä 50 euroa, niin silolin hän olisi työkykyinen, ja menettäisi tuon työkyvyttömyyseläkkeensä. Tämä on ihan loogista, kyllähn sen ymmärtää että tuota eläkettä pitäis saada sellaisten ihmisten, jotka eivät pysty töihin, ja jos niihin pystyy, niin sitten homma on pielessä.”
VÄÄRIN
Kelan sivuilta sama mitä lääkäri minulle on sanonut:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110110133501HN?OpenDocument
“Työkyvyttömyyseläkkeen saaja
Työkyvyttömyyseläkkeen saajana voit tehdä vähän ansiotyötä. Jos ryhdyt työhön, ilmoita työskentelystäsi Kelaan ja työeläkelaitokseesi. Kela jatkaa työkyvyttömyyseläkkeesi maksamista, jos ansiotulosi ovat bruttomäärältään enintään 687,74 e/kk.
Jos saat Kelasta työkyvyttömyyseläkettä ja työllistyt siten, että työtulosi ovat yli 687,74 e/kk, voit jättää kansaneläkkeen lepäämään enintään kahdeksi vuodeksi. Palkan lisäksi voit saada Kelasta ylimmän vammaistuen suuruista tukea 388,80 e/kk, jos sait eläkettä saavan hoitotukea ennen kuin jätit eläkkeen lepäämään.”
Tuloraja, millä saa täyden eläkkeen on tänä päättyvänä vuotena ollut 51,79 e
ja tuloraja, jolloin eläke loppuu on yksinäiseltä 1212,21 e, ja parisuhteessa olevalla 1079,71 e
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?OpenDocument
Jos ystäväsi on menettämäisillään työkyvyttömyyseläkkeen tuon viidenkympin vuoksi, niin Kela on toiminut väärin ja valitusta kehiin. - yhteisk. höynäytetty
yhteisk. höynäytetty kirjoitti:
”Eräs puoli-tuttuni oli työkyvyttömyys eläkkeellä. Hän halusi kuitenkin palata työelämään, ja koettaa työssäkäyntiä. Ja niinpä hän olisikin saanut järjestettäy homman, jossa tekisi sellaista puhelinhommaa viikonlopuisin. Asiaa selvitettyään KELA:lta kävi kuitenkin ilmeiseksi että jos hän olisi päivänkin töissä kuukaudessa ja saisi siitä 50 euroa, niin silolin hän olisi työkykyinen, ja menettäisi tuon työkyvyttömyyseläkkeensä. Tämä on ihan loogista, kyllähn sen ymmärtää että tuota eläkettä pitäis saada sellaisten ihmisten, jotka eivät pysty töihin, ja jos niihin pystyy, niin sitten homma on pielessä.”
VÄÄRIN
Kelan sivuilta sama mitä lääkäri minulle on sanonut:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110110133501HN?OpenDocument
“Työkyvyttömyyseläkkeen saaja
Työkyvyttömyyseläkkeen saajana voit tehdä vähän ansiotyötä. Jos ryhdyt työhön, ilmoita työskentelystäsi Kelaan ja työeläkelaitokseesi. Kela jatkaa työkyvyttömyyseläkkeesi maksamista, jos ansiotulosi ovat bruttomäärältään enintään 687,74 e/kk.
Jos saat Kelasta työkyvyttömyyseläkettä ja työllistyt siten, että työtulosi ovat yli 687,74 e/kk, voit jättää kansaneläkkeen lepäämään enintään kahdeksi vuodeksi. Palkan lisäksi voit saada Kelasta ylimmän vammaistuen suuruista tukea 388,80 e/kk, jos sait eläkettä saavan hoitotukea ennen kuin jätit eläkkeen lepäämään.”
Tuloraja, millä saa täyden eläkkeen on tänä päättyvänä vuotena ollut 51,79 e
ja tuloraja, jolloin eläke loppuu on yksinäiseltä 1212,21 e, ja parisuhteessa olevalla 1079,71 e
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?OpenDocument
Jos ystäväsi on menettämäisillään työkyvyttömyyseläkkeen tuon viidenkympin vuoksi, niin Kela on toiminut väärin ja valitusta kehiin."tuloraja, jolloin eläke loppuu on yksinäiseltä 1212,21 e, ja parisuhteessa olevalla 1079,71 e"
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?OpenDocumen
siis tuo on, jos saa työkyvyttömyyseläkettä kansaneläkkeenä.
kuitenkin joka tapauksessa viidenkympin ansiot eivät hetkauta mitään eläkettä suuntaan eikä toiseen.
minulle lääkäri sanoi että voin tienata tuon noin 680 e/kk, ilman että työkyvyttömyyseläke lakkaa. ja sen jälkeen sen voi jättää lepäämään, jolloin jatkuu ilman eri hakemista jäätyäsi pois töistä, jolloin työkyvyttömyyseläke oli jätetty lepäämään.
olisi muutenkin hyvä että täällä itse tuttavasi toisi näitä asioita esille, eikä kukaan heittelisi mutu-tuntumalla faktoina lukuja, mitkä ei pidä paikkansa.
täällä on moni, jotka haluavat oikeita tietoja. - 7+6=Enjaksakirjautua
yhteisk. höynäytetty kirjoitti:
"tuloraja, jolloin eläke loppuu on yksinäiseltä 1212,21 e, ja parisuhteessa olevalla 1079,71 e"
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?OpenDocumen
siis tuo on, jos saa työkyvyttömyyseläkettä kansaneläkkeenä.
kuitenkin joka tapauksessa viidenkympin ansiot eivät hetkauta mitään eläkettä suuntaan eikä toiseen.
minulle lääkäri sanoi että voin tienata tuon noin 680 e/kk, ilman että työkyvyttömyyseläke lakkaa. ja sen jälkeen sen voi jättää lepäämään, jolloin jatkuu ilman eri hakemista jäätyäsi pois töistä, jolloin työkyvyttömyyseläke oli jätetty lepäämään.
olisi muutenkin hyvä että täällä itse tuttavasi toisi näitä asioita esille, eikä kukaan heittelisi mutu-tuntumalla faktoina lukuja, mitkä ei pidä paikkansa.
täällä on moni, jotka haluavat oikeita tietoja.Kiitos tästä oikaisusta!
Kyseinen työkyvyttömyys eläkkeellä oleva tuttavani on siis joko tahallaan kertonut virheellisiä tietoja, tai sitten erehdyksissä, ja minä hölmö en tietenkään älynnyt kyseenalaistaa hänen kertomustaan. Noh siinähän sen taas näkee että itse pitäis selvittää asiat aina.. Kuten säkin nyt tässä tapauksessa olet tehnyt =)
Toisaalta kuitenkin tuo kyseinen tapaus on jo useita vuosia vanha, niin voihan seolla että lainsäädäntö on muuttunut.. Oli miten oli hyvä kun korjasitet virheeni!
- surunveri
Eikö kenelläkään ole mitään kommentia? Vai tulikohan tästä niin pitkä ettei kukaan jaksanut lukea?
Mun mielestä koko maan kannalta ois parempi jos nämä tuet pystyttäisiin järjestää siten että ne aktivois ihmisiä tekemään vaikka niitä pätkätöitä, sen sijaan että tekis sen rahallisesti lähes kannattamattomaksi... Onko kenelläkään mitään muita parannusehdotuksia? :D- nimmimerkki
Asiaa kirjoitat, toivottavasti lähetät näitä ajatuksiasi usealle kansamme edustajalle, vaikka joka puolueesta muutamalle henkilölle vähintään?
- Selkeää
Kaikki tuet poikki. Siinä täysin selvä järjestelmä.
- älymystöneliittiä
Selkeää kirjoitti:
Kaikki tuet poikki. Siinä täysin selvä järjestelmä.
Jep. Ja poliisit kanssa pitää lakkauttaa. Jokainen pärjätköön omillaan!
Kuolema heikoille! Palvotaan kaikki saatanaa!
- Ei perustulolle
Minua pitkäaikaistyötöntä pitää vireänä se, että saan käydä viranomaisessa asioimassa ja ennen kaikkea se, että saan tehdä viranomaisille valituksia. Samalla voin opiskella viranomaista koskevia lakeja. Minun puolesta - ei perustulolle.
- surunveri
Kai ymmärrät itsekin että tämä ei ole mikään perustelu minkään asia puolesta eikä vastaan? Sinun mielestäsi nykyistä tuki -järjestelmää täytyy ylläpitää sen sisältävän byrokratian takia, jotta sinulla olisi velvollisuuksia käydä paikoissa? Tässähän ei edes puhuttu siitä minkälaista asiointia mahdollisesti tukijärjestelmän muutoksiin sisältyy? Olit tosin ihan oikeassa kun arvasit että myös byrokratian vähentämiseen tällasella ideoinnilla tähdätään. Se ei kuitenkaan ollut edes osana argumentointia.
- surunveri
Noh sori kun nostan ketjua ilman mitään erityistä sanottavaa.. Mutta minusta on jotenkin outoa ettei tähän asiaan ole kukaan ottanut kantaa. Kuitenkin vaikuttaa minusta siltä että olisi puhtaasti rationaalinen päätös siirtää kunnan alainen perusturva KELA:lle. Oishan siitä toki haittoja, lähinnä se muutos. Mutta järjestelmäpohja, jossa ei ole tätä antiikkista tukien härdelliä, olisi ihan jokaisen kannalta paljon parempi.. Eikö vaan?
- Taikaseinän lumo
Taikaseinästä saa aina rahaa.
Raha on kuitenkin jonkun työllään tuottamaa. Valtio ei paina lisää seteleitä koska siitä seuraisi inflaatio.
Tänä vuonna Suomi ottaa lisää valtion velkaa yli 7 miljardia euroa ja jotkut vain mankuvat lisää vastikkeetonta tukea. Mikä siinä muuttuu, jos se homma Kelalle annetaan?
Ei tästä mitään tule. Ahkeria työntekijöitä tuodaan maahan kaukoidästä samaan aikaan kunSuomi pursuaa veteliä työttömiä.- surunveri
Mutta ennenkuin voi väittää tällaista, pitäisi osoittaa ettei tämä nykyinen systeemi ole kalliimpi kuin tuo mitä juuri ehdotin :)
- surunveri
Eipä kyllä näytä keskustelun aikaansaaminen onnistuvan tällaisilla jutuilla?
- xcxcxcv
Ajattelin, kun näin otsikon, että onpa mielenkiintoinen aihe.Mutta sitten huomasin, että sama nimimerkki oli kirjoittanut peräkkäin useita kertoja, siinä meni minulta into edes lukea niitä . Surunverin olsi kannattanut odotta vastausta ensimmäiseen kirjoitukseen, eikä itse kirjoittaa itselleen vastauksia, ei sellaisia kukaan jaksa lukea.
- surunveri
xcxcxcv katsos kun niitä on sen takia monta ettei ne mahtunu kaikki yhteen, ei sen takia että halusin vastata itselleni.. pöljä :D
- 160 merkki max
Se on tää on digiaika ja interweb. Ei juuri kukaan jaksa lukea mitään yli 160 merkkiä pitkää.
- cvcvcv
No katsos, kun huomasin että kaikki olivat saman kirjoittajan, en jaksanut niitä lukea, enkä tiennyt että et vastannut itsellesi, pöljäseni.
- yhteisk. höynäytetty
no katsos, kirjoitin minäkin äsken kaksi viestiä peräkkäin. enkä vastatakseni itselleni, vaan siitä syystä kun yhteen viestiin ei onnistu kirjoittamaan tiettyä merkkimäärää enempää.
tulee herjaus että "viesti liian pitkä". siksi täytyy pätkiä.
jos asia todella kiinnostaa, niin niitä jaksaa lukea, vaikka olisikin saman kirjoittajan. - surunveri
"No katsos, kun huomasin että kaikki olivat saman kirjoittajan, en jaksanut niitä lukea, enkä tiennyt että et vastannut itsellesi, pöljäseni."
Noh ei ollut tarkoitus ärsyttää.. :D
- on se ärsyttävää
Asiaa kirjoitat, mutta nämä on vaikeita asioita ja liian usein se meneekin niin että byrokratia ihmistä pompuuttaa ja ihminen häviää. Jähmeät nuo viralliset rattaat. Pitäskö ruiskata vähän risiiniöljyä niin lähtisi vanhat karstat liikkeelle...
- yhteisk. höynäytetty
"Riippumatta siitä asuuko 450 euron vai 300 euron asunnossa, toimeentulotukea maksetaan siten että kuukaudessa käteen jäävä summa on vakio."
kommentoin ensimmäiseksi tähän asumistukijärjestelmään.
toki tuon hintaiset eli 450 tai 300 euron vuokran suhteessa on sama minkähintaisessa asunnossa asuu, vaikka yksin.
koska varmaan joka kunnan toimeentulotuessa nuo katsotaan vielä kohtuullisiksi asumiskustannuksiksi.
mutta nämä kohtuulliset asumiskustannukset kannattaa ottaa huomioon, sillä jos asuu yksin sanotaanko 45 neliön asunnossa, mistä maksaa vuokraa hyvinkin 550 euroa saa asumistukea vain 37 neliöstä.
tätä omavastuutakaan, mikä jää kokonaisvuokran ja asumistuen jälkeen maksettavaksi, ei saa välttämättä toimeentulotuesta, koska vuokra ylittää yksinasujan kohtuulliset asumiskustannukset, siis sosiaalitoimiston näkövinkkelistä.
tämän perusteella olen siis eri mieltä siinä, kun kirjoitit, että on toimeentulotuki jättää muiden tukien hakemisen mitättömäksi.
ja toimeentulotuen saamisen edellytys on että muut mahdolliset tuet on haettu.
soviteltujen päivärahojen suhteen olen samaa mieltä kanssasi, että juurikaan ei kannata pätkätöitä tehdä. se ei ole kannustavaa, vaikka sosiaali- ja terveysministeri niin yrittää uskotella.
tästä on omaisten näkövinkkelistä hyvin kongreettinen kokemus. olen hänen tukiasioitaan hoidellut ja olen näköalapaikalla.
nyt kun hän esimerkiksi pitkäaikaistyöttömänä teki pari päivää tässä kuussa töitä, mistä palkka bruttona 187,20 e ja nettona 156,69 e.
soviteltu päiväraha oli 69,66 e täysimääräistä päivärahaa pienempi eli 342,18 e.
toimeentulotuessa otetaan netosta 20 % etuoikeutettuna tulona eli hyöty oli töiden puolesta 31,34 e. lisäksi matkakulut ja hän joutui ostamaan töistä parin päivän vuoksi työturvallisuuteen liittyvät tamineet ja pantilla lunastamaan työvaatteet, jotka kustansivat yhteensä 63,00 euroa.
voidaan laskea siis 34,34 - matkakulut - 63,00 e.
meni noin 40,00 e pakkasen puolelle.
lisäksi hänet passitettiin työturvallisuus koulutukseen, ja työturvallisuuskortti maksoi 85,00 e.
hän tietenkin oletti että tuon parin päivän jälkeen tulee uusia työkeikkoja.
ei ole joulukuun alun jälkeen kuulunut mitään.
tästä parista päivästä siis maksoi 125 e.- yhteisk. höynäytetty
olen ottanut yhteyttä suoraan pääkallopaikalle eli ministeriöön.
edellisin yhteydenottoni sinne oli tämän kuun 9. päivä.
ja toivonkin että mahdollisimman moni olisi sinne yhteydessä näistä tukiasioista.
Edellisen hallituksen aikana jo olin yhteydessä mm. silloiseen sos. - ja terveysministeri Juha Rehulaan.
5 kk:den odottelun ja pommittamisen jälkeen häneltä tuli matopostilla kirje, missä tuumattiin mm. näin.
"Komitean ehdotuksiin sisältyy muun muassa toimeentuloturvan kannustavuutta lisäävinä toimenpiteinä toimeentulotuen etuoikeutettua tuloa koskevan määräaikaisen lain jatkaminen, ehdotus työttömyysturvan sovittelun yksinkertaistamiseksi. Talouden taantuma on vaikeuttanut ehdotusten toteuttamista. toimeentulotuen etuoikeutettua tuloa koskevan lain voimassaoloa kuitenkin jatkettiin vuoden 2011 alusta.
" Satunnaisia töitä tekevien asemaa on pyritty parantamaan sosiaaliturvassa jo pitkään monin eri tavoin.
Sovitellun päivärahan nykyinen malli on siihen liittyvine ongelmineenkin oikeudenmukainen vaihtoehto. Koska malli korvaa menetettyä ansiota, se suhteuttaa päivärahan määrän työttömyyttä edeltäneisiin ansioihin. Näin se myös tukee sitä, että aiempaa pienipalkkaisemmankin työn vastaanottaminen on kannattavaa. Sovitellun päivärahan kannustavuusongelmat liittyvät erityisesti työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen yhteensovittamiseen. Pääsääntöisesti työtön siis aina hyötyy taloudellisesti työnteosta, vaikka osalla työttömistä hyöty jää pieneksi.
Lyhytaikaisten töiden tekeminen on kuitenkin aina kannattavaa pitemmällä aikavälillä tarkastellen, koska niistä saatu työkokemus mahdollistaa työllistymsen pidempiaikaisesti tai pysyvästi."
"Työ vajaakuntoisten aseman parantamiseksi ja työllistymisesteiden raivaamiseksi jatkunee seuraavalla hallituskaudella. Seuraava hallitus sopii omasta hallitusohjelmastaan, jota se tulevalla hallituskaudellaan noudattaa."
Siis todeltaan samoja asioita kun mitä nyt on tiedossa, ja taas hänkin antoi kapulan vain seuraavalle hallituskaudelle.
vain suoraan arkadianmäelle ollessamme yhteydessä voidaan edes olettaa ja toivoa että joskus asiat olisivat paremmin.
on hyvä että täälläkin keskenämme päivittelemme, mutta se on niinsanottua turhaa siinä mielessä että täällä asioihin ei voida vaikuttaa ja laittaa alulle mitään parannusta.
Olkaa siis yhteydessä suoraan hallituksen ministereihin.
niin asiat voisi olla muutaman vuoden päästä jo vähän paremmin.
nyt oletetaan että olemme tyytyväisiä, koska olemme hiljaa.
meidät useimmat on vaan nöyryytetty ja väsytetty hiljaiseksi.
olen kirjoittanut esimerkin ruohonjuuritasolta, ja kysynyt miten he näkevät tämän nykyisen järjestelmän kannustavan työntekoon.
koska pätkätöistä saatua työkokemusta ei voi levittää leivän päälle.
ja tuo etuoikeutettu tulo vähäisistä tuloista, kun se on prosenttimääräinen, se tarkoittaa sitä, että mitä vähemmän saat palkkaa, sitä vähemmän siitä on myös etuoikeutettu tulo.
sen pitäisi olla suojaosuus aina 150 e tai 200 e, ja vaikka sen jälkeisestä summasta 20 %. silloin vähäisenkin työn tekeminen olisi kannustavampaa.
vihreiden Ville Niinistö on ajanut kansalaispalkka mallia jo vuodesta 1997, mutta pienenä puolueena he eivät ole saaneet edes vähäisissä määrin ajatustaan kuuluviin.
tämä kansalaispalkkahan kokoisi yhteen kaikki tuet.
vaikka ansiovero olisi isompi, niin silti hekin saisivat kansalaispalkasta sen takaisin, mitä veroista häviäisivät.
olsin ottanut kantaa tähän kirjoitukseen jo aikaisemmin. mutta kirjoitus oli hukkunut jonnekin. oli hyvä että se nyt oli noussut ylemmäksi.
suomi24:ssa monet kiinnostavat ja hyvät aloitukset hukkuvat, kun ei ole mitään järkevää jaottelua.
toivon kaikille oikein hyvää joulua ja mahdollisimman hyvää seuraavaa vuotta 2012. - surunveri
yhteisk. höynäytetty kirjoitti:
olen ottanut yhteyttä suoraan pääkallopaikalle eli ministeriöön.
edellisin yhteydenottoni sinne oli tämän kuun 9. päivä.
ja toivonkin että mahdollisimman moni olisi sinne yhteydessä näistä tukiasioista.
Edellisen hallituksen aikana jo olin yhteydessä mm. silloiseen sos. - ja terveysministeri Juha Rehulaan.
5 kk:den odottelun ja pommittamisen jälkeen häneltä tuli matopostilla kirje, missä tuumattiin mm. näin.
"Komitean ehdotuksiin sisältyy muun muassa toimeentuloturvan kannustavuutta lisäävinä toimenpiteinä toimeentulotuen etuoikeutettua tuloa koskevan määräaikaisen lain jatkaminen, ehdotus työttömyysturvan sovittelun yksinkertaistamiseksi. Talouden taantuma on vaikeuttanut ehdotusten toteuttamista. toimeentulotuen etuoikeutettua tuloa koskevan lain voimassaoloa kuitenkin jatkettiin vuoden 2011 alusta.
" Satunnaisia töitä tekevien asemaa on pyritty parantamaan sosiaaliturvassa jo pitkään monin eri tavoin.
Sovitellun päivärahan nykyinen malli on siihen liittyvine ongelmineenkin oikeudenmukainen vaihtoehto. Koska malli korvaa menetettyä ansiota, se suhteuttaa päivärahan määrän työttömyyttä edeltäneisiin ansioihin. Näin se myös tukee sitä, että aiempaa pienipalkkaisemmankin työn vastaanottaminen on kannattavaa. Sovitellun päivärahan kannustavuusongelmat liittyvät erityisesti työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen yhteensovittamiseen. Pääsääntöisesti työtön siis aina hyötyy taloudellisesti työnteosta, vaikka osalla työttömistä hyöty jää pieneksi.
Lyhytaikaisten töiden tekeminen on kuitenkin aina kannattavaa pitemmällä aikavälillä tarkastellen, koska niistä saatu työkokemus mahdollistaa työllistymsen pidempiaikaisesti tai pysyvästi."
"Työ vajaakuntoisten aseman parantamiseksi ja työllistymisesteiden raivaamiseksi jatkunee seuraavalla hallituskaudella. Seuraava hallitus sopii omasta hallitusohjelmastaan, jota se tulevalla hallituskaudellaan noudattaa."
Siis todeltaan samoja asioita kun mitä nyt on tiedossa, ja taas hänkin antoi kapulan vain seuraavalle hallituskaudelle.
vain suoraan arkadianmäelle ollessamme yhteydessä voidaan edes olettaa ja toivoa että joskus asiat olisivat paremmin.
on hyvä että täälläkin keskenämme päivittelemme, mutta se on niinsanottua turhaa siinä mielessä että täällä asioihin ei voida vaikuttaa ja laittaa alulle mitään parannusta.
Olkaa siis yhteydessä suoraan hallituksen ministereihin.
niin asiat voisi olla muutaman vuoden päästä jo vähän paremmin.
nyt oletetaan että olemme tyytyväisiä, koska olemme hiljaa.
meidät useimmat on vaan nöyryytetty ja väsytetty hiljaiseksi.
olen kirjoittanut esimerkin ruohonjuuritasolta, ja kysynyt miten he näkevät tämän nykyisen järjestelmän kannustavan työntekoon.
koska pätkätöistä saatua työkokemusta ei voi levittää leivän päälle.
ja tuo etuoikeutettu tulo vähäisistä tuloista, kun se on prosenttimääräinen, se tarkoittaa sitä, että mitä vähemmän saat palkkaa, sitä vähemmän siitä on myös etuoikeutettu tulo.
sen pitäisi olla suojaosuus aina 150 e tai 200 e, ja vaikka sen jälkeisestä summasta 20 %. silloin vähäisenkin työn tekeminen olisi kannustavampaa.
vihreiden Ville Niinistö on ajanut kansalaispalkka mallia jo vuodesta 1997, mutta pienenä puolueena he eivät ole saaneet edes vähäisissä määrin ajatustaan kuuluviin.
tämä kansalaispalkkahan kokoisi yhteen kaikki tuet.
vaikka ansiovero olisi isompi, niin silti hekin saisivat kansalaispalkasta sen takaisin, mitä veroista häviäisivät.
olsin ottanut kantaa tähän kirjoitukseen jo aikaisemmin. mutta kirjoitus oli hukkunut jonnekin. oli hyvä että se nyt oli noussut ylemmäksi.
suomi24:ssa monet kiinnostavat ja hyvät aloitukset hukkuvat, kun ei ole mitään järkevää jaottelua.
toivon kaikille oikein hyvää joulua ja mahdollisimman hyvää seuraavaa vuotta 2012."kommentoin ensimmäiseksi tähän asumistukijärjestelmään.
toki tuon hintaiset eli 450 tai 300 euron vuokran suhteessa on sama minkähintaisessa asunnossa asuu, vaikka yksin.
koska varmaan joka kunnan toimeentulotuessa nuo katsotaan vielä kohtuullisiksi asumiskustannuksiksi.
mutta nämä kohtuulliset asumiskustannukset kannattaa ottaa huomioon, sillä jos asuu yksin sanotaanko 45 neliön asunnossa, mistä maksaa vuokraa hyvinkin 550 euroa saa asumistukea vain 37 neliöstä.
tätä omavastuutakaan, mikä jää kokonaisvuokran ja asumistuen jälkeen maksettavaksi, ei saa välttämättä toimeentulotuesta, koska vuokra ylittää yksinasujan kohtuulliset asumiskustannukset, siis sosiaalitoimiston näkövinkkelistä.
tämän perusteella olen siis eri mieltä siinä, kun kirjoitit, että on toimeentulotuki jättää muiden tukien hakemisen mitättömäksi.
ja toimeentulotuen saamisen edellytys on että muut mahdolliset tuet on haettu."
Olet aivan oikeassa siinä kohtaa että tiomeentulotuen puolesta harkitaan noita kohtuullisia asumiskustannuksia ja sillä perusteellä päätetään saako toimeentulotukea lainkaan, tai mahd. kehoitetaan muuttamaan. Käytännössä kuitenkin on niin että jos tukimuotosi on toimeentulotuki, niin sillon mitä suurimmalla todennäköisyydellä asut näiden kohtuullisten kustannuksien mukaisessa asunnossa, ja jos tähän jotain poikkeuksia löytyy, niin ne ovat nimenomaan poikkeustilanteita, väliaikaisia.
Toisinsaonen niiltä osin kuin ihmiset ovat toimeentulotuen varassa, tuo asumistuen ja toimeentulotuen yhdistelmä rikkoo tämän asumistuen "hienovaraisuduen". Se taas ovatko asumis tuen säädökset järkeviä, on kysymys erikseen, mutta siinä on sentään yritetty.
Toit kuitenkin esille tärkeän pointin, mutta suosittelen tarkistamaan tuota lopullista kantaasi, eli sitä että olet eri mieltä, minusta vaikuttaa ette tuo havainto kuitenkaan ole ristiriidassa esittämäni kanssa.
Tuohon loppu tekstiin viitaten niin ihan asiallisia huomioita, ja hyvä kun tuli tällainen empiirinen esimerkki tekstin tueksi.. sekä on mukava kuulla että joku on yrittänyt vaikuttaa.
- surunveri
http://areena.yle.fi/video/1326406334420
Tässä YLE:n presidenttiehdokkaiden tentissä tuli paljon samoja aiheita kuin mitä tässä tukiketjussa nyt on keskusteltu nii aattelin laittaa tähän linkin sen takia.. =D - Ruikuti ruik ruik
Tukijärjestelmä on yhdyssana eikä siinä kuulu käyttää väliviivaa. Se ei ole myöskään erisnimi jonka pitäisi alkaa isolla kirjaimella.
Nämä loputtomat valituskirjoitukset lukuisine pilkku- ja muine virheineen paljastavat, että kouluttamattomuus ja sivistymättömyys luovat tuen tarvetta. - Sossupummi
No on sullaki ongelmat:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975909
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663238- 2083229
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183195Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162485Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242454Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282303- 2531929
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441586- 61368