pissa housussa

pyykkääjä

Poikani on 5 -vuotias ja meillä on jokapäiväinen ongelma: hän pissaa housuunsa. Kyseessä ei tuntuisi olevan pidättämisvaikeus tms. Öisin herää vessaan jos hätä yllättää, automatkoilla sanoo jos pissattaa ja pystyy odottamaan että sopiva paikka asian toimittamiselle löytyy... Mutta päivittäisten touhujen lomassa hän "unohtaa" mennä vessaan ja housut saatetaan joutua vaihtamaan useita kertoja päivässä. Itse olen järkeillyt että poikani ei malta mennä vessaan, koska on jotain kivaa puuhaa. Hyvin usein pissa tulee housuun kun on oltu leikkimässä....

Ymmärrän, että vahinkoja sattuu. Lapsi ei välttämättä ehdi vessaan kun leikki houkuttelee viivyttelemään vessaan menon kanssa viimeiseen saakka. Mutta poikani ei edes yritä vessaan vaan pissaa kaikessa rauhassa pöksyihin ja jatkaa leikkejään... Ei tule omatoimisesti sanomaan että pissa on housussa vaan housut vaihdetaan vasta kun äiti tai isä huomaa asian. Toimitan poikaani vessaan usein hänen ollessaan esim. pihalla leikkimässä, mutta hän sanoo aina ettei ole hätä. Ei kelpaa käydä edes "varalta" kokeilemassa.... ja pissa saattaa olla housussa muutamaa minuuttia myöhemmin! Aina ennen ulos lähtöäkin vessaan tuntuu hankalalta mennä, häntä pitää jopa komentaa sinne.Tulen hulluksi tämän jatkuvan pissapyykin kanssa ja ennenkaikkea olen huolissani pojasta... Ensi vuonna on eskari edessä. Pelkään että toiset alkavat kiusata jos pissailee housuunsa.

Olen keskustellut poikani kanssa asiasta ja hän sanoo ettei "ehdi vessaan". Kun olen huomauttanut, ettei hän edes yritä ehtiä, sanoo että "joo joo"- pojan mielestä kyseessä ei siis ole mitään ongelmaa... Mitä tämä on? Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa tämän ikäisen lapsen kanssa? Olin aikeissa ottaa asian esille 5 -vuotis neuvolassa mutta poikani ollessa läsnä en halunnut asettaa häntä nöyryyttävään tilanteeseen... en saanut asiaa kysyttyä. Jos nyt ei täältäkään löydy mitään auttavaa neuvoa niin täytyy kysyä neuvolasta....

15

7363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaarataa

      Meillä oltiin jokin aika sitten aivan samassa tilanteessa. Asiaa mietittyäni ymmärsin mikä syy pissailun taustalla oli (en nyt levittele henk. koht. asioita tähän) ja pystyin keskustelemaan lapsen kanssa siitä ja neuvomaan miten asiaa voisi ratkoa muutoin kuin pissaamalla. Aluksi vein lapsen kädestä pitäen (aluksi "pakottamalla") vähän väliä vessaan, ettei vahinkoja päässyt tulemaan. Näin hän sai myös positiivista aikaa kanssani. Keskustelimme tunteista ja siitä miltä tuntuu kun tulee se tunne että pitäisi sotkea. Sovimme, että lapsi tulee aina sanomaan minulle tai muulle aikuiselle, että nyt tuntuu taas siltä. Ja on toiminut näin. :)

      Kannattaa miettiä lapsen elinympäristöä, ajankäyttöä, teidän aikuisten suhtautumista ja asettua lapsen asemaan. Onko lapsi päivähoidossa, paljonko teillä on aikaa hänelle, paljonko on iltamenoja, onko elämä säännöllistä, katseleeko lapsi tv:tä/pelejä, onko mielellään kavereiden kanssa, onko sisaruksia, miten suhtaudut vahinkoon, oletko johdonmukainen sanoissasi jne. Meillä auttoi huomattavasti se, että otin lapsen _aina_ mukaan kaikkeen mitä tein (ruoanlaitto, siivous, ulkotyöt jne), eli hän oli jatkuvasti kanssani. Neuvolasta emme saaneet apua, vaikka sitä kysyinkin.

    • pyykkääjä

      Kiitos todella paljon viestistäsi! Kerroin tästä myös miehelleni ja aijomme ottaa neuvosta vaarin. Toivottavasti meilläkin saadaan asia kuntoon pian!

    • PIIA 85

      kertotaa vinkkiä minun 4 vuotias poika pissaa yöllä sänkyynsä??? mitä teen? vinkki olisin vailla. pyykkiä poljon

    • Rahalahjus

      Olen nyt 13 vuotias poika. Itselläni oli myös pienenä samankaltainen tila. Housut olivat joka päivä märkiä 2lk asti. Minun syy siihen, miksi aina pissasin housuihin oli se, että olin aina niin leikkituulella, että minulla ei ollut aikaa käydä vessassa. Olihan se kiusallista esim. koulussa aina haarainväli levälläkö kävellä. Tosin koulussa kun ei "leikitä" niin olisi ollut aikaa käydä vessassa. En vain käynyt koulussa vessassa, koska ne olivat epähygieenesiä. Kuitenkin, äitini sai pissaongelman loppumaan siten, että hän antoi minulle aina 10 - 25 snt rahaa kerran päivässä, jos en ollut lirautellut kertaakaan päivän aikana. Sitä jatkui muistaakseni 1kk, jonka jälkeen rahan antaminen loppui. Sen jälkeen en enää pissannut housuihin. Rahan antaminen toimi, tai sitten oppiin vaan iän myötä käymään vessassa kun on hätä. En ole mikään "trolli", ihan tosi tarina. Kannattaa kokeilla! :)

    • sussu<3

      oma 8v tyttö pissaa joka päivä .koulussakin. 1viikonpäästä sama meno jatkui .keksimme tai siskoni keksi laittaa vaipat .heti hankkimaan.

      • sussu<3

        itelläni on 6vuotias tyttö.pissaa housuun jatkuvasti


        keksimme laittaa vaipat kokeilkaa


      • sussu<3
        sussu<3 kirjoitti:

        itelläni on 6vuotias tyttö.pissaa housuun jatkuvasti


        keksimme laittaa vaipat kokeilkaa

        vastaa pian


    • Väsynythuolestunut

      Hei!
      Meillä on ihan vastaava tilanne, plus että myös yöllä tulee monta kertaa pissat housuun, poikani 4v ei herää yöllä pissalle eikä mene päivällä kotona ollessaan pissalle vaan tekee samoin kuin sinun lapsesi, ei edes kerro että on mennyt housuun. Olen todella väsynyt ainaiseen pyykkivuoreen, jota 5 henkisellä perheellä riittää muutenkin, lisäksi vielä petivaatteet. On väsyttävää herätä käyttämään poikaa vessassa parin tunnin välein yöllä ja silti aina todeta uudestaan ja uudestaan että taas on kaikki märkänä. Yöllisiä kasteluja enemmän minua huolestuttaa päivisin tapahtuva housuun pissaaminen, päiväkodissa näin ei tapahdu, mutta kotona vessaan saaminen on vaikeaa ja samoin kuin teillä hetken päästä on pissat housussa. Vinkkejä vastaanotetaan.

      • MEGA_KULLI

        Joo eli kun meet nukkumaan ja sun 4v poika laita sille vaipat päälle yöksi niin pisi saa tulla vaippaan eikä sänkyyn ja sit ehkä myöhemmin se loppuu sano aina että käy vesassa ennen nukkumanmenoa ja voisit sanoa lapsellesi silloin tällöin että inko nyt pissahätä niinkuin kysyä aina silloin tällöin joka päivä että onko nut pisihätä niin sitt se oppii ett nut tuntuu näin ok sit pitää mennä vessaan.

        Mun sisko pissasi sänkyyn muutama kerta aina ennen ja kerran kun oltii uimassa mummun mökilla niin yhtäkkiä niin "oho äiti nyt tulee pissa" mä en oo pissannut sänkyyn ikinä tai kerran kun mulla oli oksennus tauti ja kuumetta niin oksensin sänkyyn vähän ja tuli semmoisella voimalla että tuli pissa samalla tunsin vaan että jaha nut tuli pissa myös.

        Ja joskus teiniikänä kun halusin runkata niin ennen kun runkkasin niin otin jotkut vanhat bokserit ja pissasin tahalla niihin kun se tuntui niin mukavalta pissata alushousuihin :D


    • miisu_12

      Niin kauan kuin lapsi ei koe housuun pissaamista vaivaksi, ei hän halua vessaan leikeiltään mennä. Sama helposti voi koskea myös yökastelua, jos märkyys ei tunnu lapsesta epämukavalta ja harvoin se unessa siltä tuntuu.
      Sänkyyn kannattaa virittää nestettä läpäisemättömät lakanat tai mieluummin suojat, jolloin pyykin määräkin vähenee. Sekä passittaa tai käyttää lasta vessassa myös yöaikaan, koska silloin lapsikin joutuu itse tekemään jotain asian eteen ja kastelu voi loppua siihen.

    • wgwg

      Miten siihen tulisi suhatutua jos lapsi 6-10v pissaa housuun?

      Ei ainakaan huutaa ja ravoita.

      • Ex-pissahousun äiti

        Ei kannata huutaa eikä raivota. Itse vein lapsen aina alapääpesulle suihkuun pissavahingon jälkeen. Tein tämän vaikka keskellä yötäkin.

        Öisin tietty vaatteiden vaihdon lisäksi tuli vielä petivaatteiden vaihto, jonka ajan lapsi joutui odottelemaan, että pääsee jatkamaan uniaan.

        Aika nopeasti lapsi oppi, että pääsee paljon vähemmällä vaivalla kun käy vessassa. Kokeilkaa muutkin. Tämä on lempeä, johdonmukainen ja järkevä tapa opettaa lasta kuivaksi.


    • veqa

      Huutaminen ei ainakaan kannata. Vaan voi ihan normaalilla äännellä keskustella asiasta. Lapsi alkaa 100% varmasti itkemään jos huutaa.

      • asiakassiwassa

        Tunti sitten lähisiwan edessä odotteli n. 12-13 v. vaalea tyttö vaalean harmaissa collegehousuissa kassi olalla. Tyttö ravasi luiskaa eestaas ja steppaili paikallaan. Painelin kauppaan ostoksille ja kun tulin takaisin oli jäljellä enää pissaläikkä, josta vana pienempiä lätäköitä autojen kääntöpaikalle. Sattuuhan näitä. Isommillekin. Onneksi kyyti tuli pian, koska oli nollakeli.


      • asiakassiwassa

        Minäkin tulin aika äkkiä tuohon paikkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe