Asatru

Niina

Onko Suomessa asatrun eli aasainuskon kannattajia? Jos on, onko toimintaa tai verkostoitumista?
Jos on seurannut netistä, asatrulla on jopa valtionuskonnon asema Islannissa. Kannattajia on ympäri maailmaa.

21

3614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paimen

      Asatru toimintaa on ainakin Pihtiputaalla ja Vantaalla. Lisäksi järjestämme hiljentymisiltoja kerran kuussa Tampereella. Yhteystietoja numerosta 0400-852 569.

      • .....

        ettekö voi kunnioittaa luontoa ja lukea riimukiviä kuulumatta mihinkään erikoiseen porukkaan? Minun mielestäni on pöljää suomessa yrittää olla joku hindu, buddhalainen tai uuspakana...nuo ovat kulttuurisidonnaisia asioita!! erikoisuudentavoittelua..


      • Osama bin Baden-Baden
        ..... kirjoitti:

        ettekö voi kunnioittaa luontoa ja lukea riimukiviä kuulumatta mihinkään erikoiseen porukkaan? Minun mielestäni on pöljää suomessa yrittää olla joku hindu, buddhalainen tai uuspakana...nuo ovat kulttuurisidonnaisia asioita!! erikoisuudentavoittelua..

        Oletko itse pöljä,


      • Thorr's Hammer
        ..... kirjoitti:

        ettekö voi kunnioittaa luontoa ja lukea riimukiviä kuulumatta mihinkään erikoiseen porukkaan? Minun mielestäni on pöljää suomessa yrittää olla joku hindu, buddhalainen tai uuspakana...nuo ovat kulttuurisidonnaisia asioita!! erikoisuudentavoittelua..

        Ja Suomi oli viimeinen pakanakansa ennen käännytystä. Joten alkuperäinen kulttuurimme oli pakanuutta. Mutta siltikin tuo lahkoistuminen on typerää. Miksi ei voisi itse olla vapaana kaikista säännöistä ja elää kuten tahtoo.

        Asatru kyllä sikäli oikea suunta, mutta ikävä kyllä Asatru ei ole ikinä ollut suomalainen uskonto. Ennemmin suosittelisin Kalevalan käteen ottamista ja sen tutkiskelua.


      • Safiira
        Thorr's Hammer kirjoitti:

        Ja Suomi oli viimeinen pakanakansa ennen käännytystä. Joten alkuperäinen kulttuurimme oli pakanuutta. Mutta siltikin tuo lahkoistuminen on typerää. Miksi ei voisi itse olla vapaana kaikista säännöistä ja elää kuten tahtoo.

        Asatru kyllä sikäli oikea suunta, mutta ikävä kyllä Asatru ei ole ikinä ollut suomalainen uskonto. Ennemmin suosittelisin Kalevalan käteen ottamista ja sen tutkiskelua.

        Olisiko tuo shamanismi kuitenkin kaikista alkuperäisin suuressa osassa maapalloa?

        Kuitenkin, itse kysymykseen, asatruita on jonkin verran, mutta vähemmän on verkostoitumista. Minä tunnen itseni lisäksi ihan muutaman "samanuskoisen". Pakanamiitteissä Lehto, Pakanaverkko, Uusikuu järjestää, on varmaan helpoin löytää. Tai, en ole varma.


      • shamanism
        Safiira kirjoitti:

        Olisiko tuo shamanismi kuitenkin kaikista alkuperäisin suuressa osassa maapalloa?

        Kuitenkin, itse kysymykseen, asatruita on jonkin verran, mutta vähemmän on verkostoitumista. Minä tunnen itseni lisäksi ihan muutaman "samanuskoisen". Pakanamiitteissä Lehto, Pakanaverkko, Uusikuu järjestää, on varmaan helpoin löytää. Tai, en ole varma.

        shamanismi ei oo kyl tavallaa uskonto....
        vaan tapa elää/nähdä asiat......eli sit joku voiki sanoo et uskonto...

        mut hieno asia se on....ei tarvii tosissaa mitää kolttuu / merkkii et voit ajatella shamanistisesti...(jos noin voi ees sanoa) :)


      • Repo
        Thorr's Hammer kirjoitti:

        Ja Suomi oli viimeinen pakanakansa ennen käännytystä. Joten alkuperäinen kulttuurimme oli pakanuutta. Mutta siltikin tuo lahkoistuminen on typerää. Miksi ei voisi itse olla vapaana kaikista säännöistä ja elää kuten tahtoo.

        Asatru kyllä sikäli oikea suunta, mutta ikävä kyllä Asatru ei ole ikinä ollut suomalainen uskonto. Ennemmin suosittelisin Kalevalan käteen ottamista ja sen tutkiskelua.

        Suomenniemen väestä varmaan viimeinen kääntynyt kansa olivat saamelaiset, eivät suinkaan suomalaiset. Mutta alkuperäinen kulttuurimme oli yhtä kaikki pakanuutta. Niin tosin voidaan varmasti sanoa kaikista kansoista, jos pakanuus määritelmällisesti on vain muuta kuin kristinuskoa lahkoineen.

        Ja toisin kuin Vasara tuossa antaa ymmärtää, asatru on hyvinkin ollut suomalainen uskonto. Kulttuurivaihdanta Pohjanlahden yli on ollut hyvin vilkasta. Ja löytyypä Suomesta yhä Odinille omistettu alue. Uudenmaanlääni ei suinkaan tule sanoista "uusi" ja "maa" vaan Uuden maa eli Odinin maa. Tuolla alueella on historiallisten löydösten ja etymologiaan perustuvan päättelyn perusteella uskottu hyvinkin palvotun juuri Odinia.

        Ja se viimeinen. Jos muinaissuomalaista uskoa haluaa tarkastella, on se Lönnrottin kirjoittama kristillis-kansallinen propaganda (lue Kalevala) se vihon viimeinen tietolähde. Toisin kuin kouluissa nykyisin opetetaan, Lönnrott käytti hyvin suuria taiteellisia vapauksia ja kirjoitteli pitkiä pätkiä ko. opusta ihan omin käsin. Ne alkuperäiset runot, joista Kalevala on "koottu" ovat kyllä edelleen tallessa ja ne on jopa julkaistu kirjasessa nimeltä Kirjokansi. Kannattaa tutustua niihin ja muuhun suomalaiseen kansanperinteeseen, mutta suhtautua suurella varovaisuudella Kalevalaan, jonka kirjoittaja oli kuitenkin lähetysaatteen kyllästämä kristitty, jonka näkemys paistaa kirkkaasti läpi rivien välistä Kalevalassa.


      • Thorr's Hammer
        Repo kirjoitti:

        Suomenniemen väestä varmaan viimeinen kääntynyt kansa olivat saamelaiset, eivät suinkaan suomalaiset. Mutta alkuperäinen kulttuurimme oli yhtä kaikki pakanuutta. Niin tosin voidaan varmasti sanoa kaikista kansoista, jos pakanuus määritelmällisesti on vain muuta kuin kristinuskoa lahkoineen.

        Ja toisin kuin Vasara tuossa antaa ymmärtää, asatru on hyvinkin ollut suomalainen uskonto. Kulttuurivaihdanta Pohjanlahden yli on ollut hyvin vilkasta. Ja löytyypä Suomesta yhä Odinille omistettu alue. Uudenmaanlääni ei suinkaan tule sanoista "uusi" ja "maa" vaan Uuden maa eli Odinin maa. Tuolla alueella on historiallisten löydösten ja etymologiaan perustuvan päättelyn perusteella uskottu hyvinkin palvotun juuri Odinia.

        Ja se viimeinen. Jos muinaissuomalaista uskoa haluaa tarkastella, on se Lönnrottin kirjoittama kristillis-kansallinen propaganda (lue Kalevala) se vihon viimeinen tietolähde. Toisin kuin kouluissa nykyisin opetetaan, Lönnrott käytti hyvin suuria taiteellisia vapauksia ja kirjoitteli pitkiä pätkiä ko. opusta ihan omin käsin. Ne alkuperäiset runot, joista Kalevala on "koottu" ovat kyllä edelleen tallessa ja ne on jopa julkaistu kirjasessa nimeltä Kirjokansi. Kannattaa tutustua niihin ja muuhun suomalaiseen kansanperinteeseen, mutta suhtautua suurella varovaisuudella Kalevalaan, jonka kirjoittaja oli kuitenkin lähetysaatteen kyllästämä kristitty, jonka näkemys paistaa kirkkaasti läpi rivien välistä Kalevalassa.

        Tuo ko. teos hyppysiinsä. Mutta noista uskonnoista vielä, että kaikkihan ne ovat tavallaan sidoksissa toisiinsa, lähes jokainen on "lainannut" jotain joltain muulta joka on kulkeutunut aikojen saatossa etelämpää ihmisten mukana.

        Yhden teorian mukaan aasat olivat alunperin suuria johtajia pohjoisessa joiden muistoihin lisättiin etelästä tullutta jumaluutta joka sitten loi Odinit ja kumppanit.

        Vaan pahapa tuosta on mitään sanoa koska ei itse ole ollut koko ihmiskunnan historiaa kärpäsenä katossa. Olisi kyllä varmaan ollut mielenkiintoista sikäli moinen pesti hoitaa.


      • Godhi
        ..... kirjoitti:

        ettekö voi kunnioittaa luontoa ja lukea riimukiviä kuulumatta mihinkään erikoiseen porukkaan? Minun mielestäni on pöljää suomessa yrittää olla joku hindu, buddhalainen tai uuspakana...nuo ovat kulttuurisidonnaisia asioita!! erikoisuudentavoittelua..

        Miksi se sinua haittaa mitä muut touhuaa? Ei ole mikään pakko osallistua. Ihminen on sosiaalinen eläin ja toki on luonnollista, että sitä haluaa pitää yhteyttä myös samanhenkisiin ihmisiin. Suomessa on kuitenkin vielä niin vähän mitään ei-kristillistä uskonnollista yhteistä toimintaa, että mitä enemmän sen parempi. "Erikoisuudentavoittelua", hah! Jos kaikki vain olisi mitä ovat kukin tahollaan, niin paljon mikään asia ei edistyisi. Ei ne varhaiset pakananatkaan ole mitään yksinäisiä metsän tuijottajia tai riimukivien lukijoita olleet. Ota asioista selvää, ennen kuin paljastat typeryytesi.


      • padkhnwreh
        Repo kirjoitti:

        Suomenniemen väestä varmaan viimeinen kääntynyt kansa olivat saamelaiset, eivät suinkaan suomalaiset. Mutta alkuperäinen kulttuurimme oli yhtä kaikki pakanuutta. Niin tosin voidaan varmasti sanoa kaikista kansoista, jos pakanuus määritelmällisesti on vain muuta kuin kristinuskoa lahkoineen.

        Ja toisin kuin Vasara tuossa antaa ymmärtää, asatru on hyvinkin ollut suomalainen uskonto. Kulttuurivaihdanta Pohjanlahden yli on ollut hyvin vilkasta. Ja löytyypä Suomesta yhä Odinille omistettu alue. Uudenmaanlääni ei suinkaan tule sanoista "uusi" ja "maa" vaan Uuden maa eli Odinin maa. Tuolla alueella on historiallisten löydösten ja etymologiaan perustuvan päättelyn perusteella uskottu hyvinkin palvotun juuri Odinia.

        Ja se viimeinen. Jos muinaissuomalaista uskoa haluaa tarkastella, on se Lönnrottin kirjoittama kristillis-kansallinen propaganda (lue Kalevala) se vihon viimeinen tietolähde. Toisin kuin kouluissa nykyisin opetetaan, Lönnrott käytti hyvin suuria taiteellisia vapauksia ja kirjoitteli pitkiä pätkiä ko. opusta ihan omin käsin. Ne alkuperäiset runot, joista Kalevala on "koottu" ovat kyllä edelleen tallessa ja ne on jopa julkaistu kirjasessa nimeltä Kirjokansi. Kannattaa tutustua niihin ja muuhun suomalaiseen kansanperinteeseen, mutta suhtautua suurella varovaisuudella Kalevalaan, jonka kirjoittaja oli kuitenkin lähetysaatteen kyllästämä kristitty, jonka näkemys paistaa kirkkaasti läpi rivien välistä Kalevalassa.

        totaa Uudenmaan läänihan tulee ruotsin "Nylands län"istä... kun ruotsalaiset tulivat suomeen 1200-luvulla ja asettautuivat tänne...heille tämä oli uutta maata johon he asettautuivat...ruots "Ny" = uusi "land" maa...


      • teemu odinsson
        ..... kirjoitti:

        ettekö voi kunnioittaa luontoa ja lukea riimukiviä kuulumatta mihinkään erikoiseen porukkaan? Minun mielestäni on pöljää suomessa yrittää olla joku hindu, buddhalainen tai uuspakana...nuo ovat kulttuurisidonnaisia asioita!! erikoisuudentavoittelua..

        Ehkä joku haluaa ystävikseen saman luontoisia ihmisiä..
        Moni ns normaali ihminen joka ei kannata tai tiedä ásatrusta, pitävät minua outona, jolloin itse mietin että onkohan minunkaltaisia.
        Se olisi mukavaa.


      • Yksin(kö) oleva?

        Haluan erota kirkosta ja liittyä aasainuskoon. Olen pitemmän aikaa uskonut norssiuskontoihin, viitaten Odiniin etc. Luonnonuskoon. Olen puoli vuotta junnannut paikoillani ja nyt olen kertonut tyttöystävälleni vaihtavani uskontoa ja hän ystävieni kanssa ovat sinut asian kanssa. Omien vanhempieni reaktio jännittää ja suvun vastaus... Onko mahdollista löytää mitään ns. Vertaisryhmää netissä jollain sivulla, onko esim. Asatru Suomi ryhmää facessa? Tähän mennessä olen jutellut paljon ulkomaalaisten kanssa, mutta kaipaisin juttelua suomalaistenkin kanssa....


      • njal
        Yksin(kö) oleva? kirjoitti:

        Haluan erota kirkosta ja liittyä aasainuskoon. Olen pitemmän aikaa uskonut norssiuskontoihin, viitaten Odiniin etc. Luonnonuskoon. Olen puoli vuotta junnannut paikoillani ja nyt olen kertonut tyttöystävälleni vaihtavani uskontoa ja hän ystävieni kanssa ovat sinut asian kanssa. Omien vanhempieni reaktio jännittää ja suvun vastaus... Onko mahdollista löytää mitään ns. Vertaisryhmää netissä jollain sivulla, onko esim. Asatru Suomi ryhmää facessa? Tähän mennessä olen jutellut paljon ulkomaalaisten kanssa, mutta kaipaisin juttelua suomalaistenkin kanssa....

        Olet kuullut pohjoisten jumalien kutsun onnekas ; ) Tervetuloa mukaan valitettavasti itsekkin haen porukkaa joka kokoontuisi vaikka kerran viikossa täältä Turun seudulta.

        Ei kannata tehdä ns."amatöörivirhettä" eli alkaa vouhottamaan omasta uskostaan suureen ääneen olen tavannut näitä "Hei mä oon sen ja sen uskonen ja ettehän te tiedä mistä mä nyt puhun?... Ai hyvä ette siis tiedä et tietäkää nyt et jos te teette sitä ja tätä niin te loukkaatte mun uskonnollista taustaa ja mää teen siitä helvatamoisen haloon ja ilmottakaa mulle jos joku muukin dikkaa tästä mun jutusta ni sit mä voin vaihtaa johonkin eksoottisempaan josta ketään muu ei tiedä ainakaan täällä yhtään mitään ETTÄ MÄÄ OON NIIN ERIKOINEN".

        Tosi säälittävää itse kerron uskostani jos joku kysyy mutta en lähde sen enempää siitä jauhamaan. Jos vastaus jännittää niin saanen muistuttaa sinun uskosi on jotakin sinun omaasi et ole uskostasi tilivelvollinen kenellekään kasvata uskoasi omassa rauhassa hae faktoja ja kun usko on tarpeeksi vankalla pohjalla voit mainita siitä ohimennen ja jos joku rupeaa urputtamaan niin SO WHAT BIG DEAL?


    • seidatar

      Löytyy meitä.

      Toiminnasta ja verkosta en osaa kummempia sanoa.

      vinkkiä verkoista yleisverkko:
      http://www.pakanaverkko.fi
      -Ainakin sieltä löytyy :-)

    • Pullaniko

      Kyllä kyllä, on on. Ei kumminkaan hirveän paljon. Täällä missä minä asun on vain yksi toinen minun lisäkseni :(

      • Pullaniko

        Korjaus edelliseen: olen sittenkin yksin täällä :/


    • Generalplan Ost!

      Itse olen Asatrun "harjoittaja".Itselleni en koe suomen muinaisuskoa yhtä tärkeäksi,koska olen juuriltani germaani.

    • Darfines

      Itseppä edustan tätä uskonnonlahkoa :D Näytti aika kauan sitten alkaneen tämä viestiketju mutta kuitenkin... Jos joku tänne eksyy ^^

    • Heimdallin Torvi

      Meitsi on asatru, Odin ja Freyja jumaluuksina mulle tärkeimmät.Jos oot täysi-ikäinen niin Facebookissa on Taivaansilta-ryhmä. vink vink

    • Asatrugirl

      Joo, täällä yks koillislappilainen eklektikkoasatru! Jos joku haluu keskustella niin [email protected] on meikän sähköpostiosote.

    • asiastakiinnostunut34

      Olisi yksi kyssäri valknut symbolista ? sen tarkoitus on minulle hieman epäselvä avaisko joku minulle asiaa/tarkoitusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe