En halua gynekologille

Epätoivoinen8

Hei,
Olen nuori nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla.
Nyt tuttavat ovat alkaneet peloitella ensimmäisen käynnin lähestymisestä, ja suoraan sanoen minua kuvottaa ajatus niin nöyryyttävästä tilanteesta, että täysin tuntematon ihminen tutkisi minua sieltä.
Olen myös a-seksuaali, joka varmaankin on suurin syy gynekammooni. Haluan pitää omat paikkani ominani.
Mutta sitä mietin, että kun gynekologilla käyntiä suositellaan ennen seksielämän alkamista, niin minullahan se ei varmaan koskaan ala.
Eli onko minun pakko käydä gynellä?

38

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Miten aseksuaalisuus ja gynekologikammo liittyy mielestäsi toisiinsa? Gynekologilla käynnissä kun ei ole mitään seksuaalista, eikä siitä kukaan saa nautintoa, tai ehkä joku voi saadakin mutta aika harvinaista varmaan... Gynellä käyntiä voisi verrata melkeinpä hammaslääkärillä käyntiin, ihan yhtä nautinnollinen ja seksuaalinen kokemus, ja toisille pelottava toisille pelkkä tympeä rutiinijuttu. Ennen seksielämän aloittamista gynellä käyntiä suositellaan siksi, että on ehkäisy-asiat hoidettu kuntoon, eikä tule vahinkoraskauksia. Jos et aio koskaan seksiä harrastaa, niin todellakaan sinun ei ole mikään pakko käydä gynellä, ellei sinulle sitten tule jotain vaivaa alapäähäsi esim. hiivatulehdus tai jotain kuukautisongelmia, kenties jopa syöpä joskus vanhana. Silloinkin asia on sinun itsesi päätettävissä, menetkö hakemaan apua vai et.

    • ahdistunut enkeli

      Ymmärrän sinua täysin ja toivottavasti myös muut tätä lukevat. Itse olen 24-vuotias ja kävin vasta viime joulukuussa ensimmäisen kerran gynellä. Neitsyyteni menetin 19-vuotiaana. Sen jälkeen olen ollut yhdynnässä tasan tarkkaan neljä kertaa, joista viimeisin oli erittäin epämiellyttävä kokemus kivun vuoksi. Jostain syystä ilmeisesti en ollut tarpeeksi kiihottunut/valmis yhdyntään mutta teimme sen silti. Minulle jäi jonkinlainen trauma tuosta kivusta ja en ole sen jälkeen ollut yhdynnässä. Seksi on aina hoidettu suuseksinä/hyväilynä tms., peppuseksiäkin ollaan kokeiltu "korvaavana" mutta se ei ole mua varten. Kostun tarpeeksi jne., mutta tilanteen ollessa päällä paikat menee niin sanotusti lukkoon ja peniksen työntyminen sinne ällöttää. Isoja tamponeja en voi käyttää ja alkuaikoina jouduin laittamaan pienikokoisetkin tamponit sisääni liukasteen avulla.

      No vihdoin raahattuani itseni väkisin yksityiselle gynekologille (naiselle), jännitin hulluna ja pelkäsin kipua, erityisesti luettuani kaikenmaailman gynekokemustarinoita netistä. Lääkäri oli mukava ja kerroin heti mennessäni ongelmastani eli yhdyntäkivuista. Sermin takana riisuin housut ja nousin tutkimuspöydälle. Jalkojen laittaminen "telineisiin" ahdisti, mutta olin yrittänyt jo aiemmin saada itseni tajuamaan, että hän on lääkäri ja tietää miten auttaa. Hän kertoi mitä tekee ja ensimmäisenä laittoi sormen avustuksella (?) pienehkön levittimen - kuulostaa karulta - emättimeen nähdäkseen onko kaikki kunnossa. Pumpulipuikolla tai vastaavalla otettiin näyte lisäksi toinen näyte. Tuo ei hirveästi tuntunut, mutta olin jatkuvasti jännittyneenä kivun pelosta. Olisi varmasti tuntunut vähemmän inhottavalta jos olisin pystynyt rentoutumaan. Tuossa ei mennyt edes puolta minuuttia ja seuraavaksi lääkäri tunnusteli kohdun laittamalla ensin yhden ja vasta sen jälkeen toisen sormen tunnusteli toisella kädellä vatsan päältä painelemalla. Lopuksi katsoi vielä ultraäänilaitteella että kaikki ok. Tuo laite oli pitkulainen ohuehko laite ja sekä laitteen että aiemmin sormien kanssa käytettiin liukastetta. Kaiken kaikkiaan melko epämiellyttävä kokemus oman jännitykseni vuoksi, joka on kuitenkin puoliksi tahatonta sillä diagnoosina oli vaginismi. Itsetuntoni lässähti täysin, kun lääkäri ehdotti seksuaaliterapiaa ja että enimmäkseen kyse on oman pääni sisällä olevasta ongelmasta. Harmitti vietävästi, sillä olin jopa toivonut jotain hiivatulehdus- tai muuta diagnoosia johon on lääkkeet ja että ongelma ja kivut johtuisivat siitä.

      Olen sairastanut paniikkihäiriötä joskus aiemmin nuorena ja lähdettyäni lääkäriltä olin pillahtaa hississä itkuun. En ole vieläkään kyseiselle seksuaaliterapeutille mennyt, enkä haluaisikaan. Olen harkinnut mm. pienikokoisen dildon tai vastaavan hankkimista, jotta voisin rauhassa harjoitella rentona olemista vaikka sinne alapäähän jotain työntäisikin. Tämä on naurettavaa enkä kehtaa puhua asiasta muille kuin vähän miehelleni, joka tosin on ihan ymmärtäväinen. Mulla on myös aivan hirveä synnytyspelko, joten en varmaan koskaan hanki lapsia.

      Loppujen lopuksi tuo gynekologilla käynti on ihan siedettävä asia, mitään noloa siinä ei ole ja voit yrittää ajatella että lääkäri katsoo "sinne" aivan kuten hammaslääkäri suuhusi. Voin kertoa, että mm. suun tai nenän kautta tehtävä tähystys on tuhat kertaa kamalampaa kuin gyne. Voit myös tutkia netistä oman alueesi "suosikkigynekologeja", minäkin löysin suosituksen keskustelupalstan kautta ja lääkäri oli ihan mukava vaikka kokemus olikin tuntemuksineen kaikkineen vähän epämiellyttävä. Hetkessä se oli kuitenkin ohi. Lisäksi neuvon kertomaan lääkärille suoraan ajatuksistasi ja että sinulla on kammo, silloin hän ottaa sen huomioon tutkimusta tehdessään ja osaa suhtautua eri tavoin kuin kolme lasta synnyttäneeseen "konkariin". Tsemppiä vaan ja rohkeutta, itsekin taistelen vaivani kanssa vielä varmaan pitkään mutta ei kai siihenkään kuole.

      • qwerty

        Ensinnäkin, sinne gynelle ei ole mikään pakko mennä jos ei harrasta seksiä eikä mitään ongelmia ole esim. hiivaa tms.

        Ja ahdistuneelle enkelille, jos haluat lapsia hankkia ja et synnytyspelon takia niitä aio hankkia niin olen 100% varma että kun käyt asiasta kertomaan esim terapeutille ja lääkärille ja kerrot mm. diagnoositstasi niin varmasti saat keisarinleikkauksen. Muistat vaan vaatia sen kirjalisena kun asia on ajankohtainen:). Ei ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta jos on paniikki päällä, silloin se ei ole edes lapselle hyväksi kun ei synnytyksestä tule mitään ja se voi saada äidin huonoissa tapauksissa jopa syyttämään siitä pelosta lasta. Joten jos lapsia haluat niin ajoissa menet kertomaan kaikista peloistasi lääkärille jne.. Ja voisiko sinulle olla apua joistakin rentoutusharjoituksista.


      • ahdistunut enkeli
        qwerty kirjoitti:

        Ensinnäkin, sinne gynelle ei ole mikään pakko mennä jos ei harrasta seksiä eikä mitään ongelmia ole esim. hiivaa tms.

        Ja ahdistuneelle enkelille, jos haluat lapsia hankkia ja et synnytyspelon takia niitä aio hankkia niin olen 100% varma että kun käyt asiasta kertomaan esim terapeutille ja lääkärille ja kerrot mm. diagnoositstasi niin varmasti saat keisarinleikkauksen. Muistat vaan vaatia sen kirjalisena kun asia on ajankohtainen:). Ei ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta jos on paniikki päällä, silloin se ei ole edes lapselle hyväksi kun ei synnytyksestä tule mitään ja se voi saada äidin huonoissa tapauksissa jopa syyttämään siitä pelosta lasta. Joten jos lapsia haluat niin ajoissa menet kertomaan kaikista peloistasi lääkärille jne.. Ja voisiko sinulle olla apua joistakin rentoutusharjoituksista.

        Rentoutusharjoituksia lääkäri ehdottikin, mutta en ole vielä löytänyt tarpeeksi toimivia lantionpohjalihasten rentouttamiseen en ole löytänyt ohjeita. Tosin opiskelukiireet ovat pitäneet koko asian välillä sivussa ja pois mielestäkin, mutta tosiaan en oikein tiedä mistä niitä lähtisin hakemaan. Kirjaston tietokannoistakaan en oikein löytänyt luettavaa.

        Ja tosiaan tuo synnytyspelko on ollut mulla jo ihan nuoresta asti eikä ole mihinkään hävinnyt, etenkään näiden yhdyntäongelmien vuoksi. Jos en halua miestä tai lääkärin vempaimia sinne, en voisi kuvitellakaan sieltä tulevan lasta. Yök. Ja en ole lapsellinen, se vaan etoo ja inhottaa ja olen kyllä yrittänyt suhtautua asiaan oikein. Ei vaan onnistu ja siksi haluaisinkin jo ennen mahdollista raskautta tietää että varmasti saan sektion.


      • naennene

        Tuosta vaginismista. Sanoit suunnitelleesi että ostaisit pikkudildon ja harjoittelisit. Se voisi olla hyvä idea. Minulla oli ikäisenäsi samaa vaivaa. En tiedä olisiko vaginismidiagnoosia tullut mutta minkään asian laittaminen sisääni ahdisti tosi paljon ja sain tamponin kokeilustakin itkukohtauksen enkä todellakaan pystynyt laittaa sitä.

        Minä ostin pienen hieromasauvan (ja liukkaria, ehdottomasti!) ja harjoittelin. Sitten vähän isommallakin. Laita liukkaria kunnolla, työntele tosi tosi varovasti ja rauhallisesti ees taas, vain sen verran ettei satu. Hengittele mahdollisimman rauhallisesti ja syvään. Älä kiirehdi minnekään vaan yritä nimenomaan rentoutua siinä tilanteessa äläkä pakota itseäsi. Minulla ainakin kävi niin, että kun siinä suuaukolla työnteli varovasti ees taas niin pikkuhiljaa siinä rentoutui. Ja tottui siihen outoon tunteeseen, että jotain on sisällä.


      • qwerty
        ahdistunut enkeli kirjoitti:

        Rentoutusharjoituksia lääkäri ehdottikin, mutta en ole vielä löytänyt tarpeeksi toimivia lantionpohjalihasten rentouttamiseen en ole löytänyt ohjeita. Tosin opiskelukiireet ovat pitäneet koko asian välillä sivussa ja pois mielestäkin, mutta tosiaan en oikein tiedä mistä niitä lähtisin hakemaan. Kirjaston tietokannoistakaan en oikein löytänyt luettavaa.

        Ja tosiaan tuo synnytyspelko on ollut mulla jo ihan nuoresta asti eikä ole mihinkään hävinnyt, etenkään näiden yhdyntäongelmien vuoksi. Jos en halua miestä tai lääkärin vempaimia sinne, en voisi kuvitellakaan sieltä tulevan lasta. Yök. Ja en ole lapsellinen, se vaan etoo ja inhottaa ja olen kyllä yrittänyt suhtautua asiaan oikein. Ei vaan onnistu ja siksi haluaisinkin jo ennen mahdollista raskautta tietää että varmasti saan sektion.

        auttaiskohan joku vyöhyketerapia, kaikki ei niihin usko mut jos uskoo niin vois toimia, rentouttaa.

        Ja juu reippaasti kerro lääkäreille siitä pelostas jo nyt:D niin ne merkkailee sen paperihin jo nyt, ja raskaana olleessaan pelokkaat ilmeisesti laitetaan ns. pelkopoli juttuun missä kerrotaan synnytyksestä yms ja jos silti on paniikissa sen jälkeen niin sitten saa sen leikkauksen. Mutta varmasti ketään ei pakoiteta siihen vaikka joku täällä pelottelis niin jo sen järkikin sanoo että jos äiti ei uskalla synnyttää alakautta niin sitten leikataan, älä huoli:)


      • ahd. enkeli
        naennene kirjoitti:

        Tuosta vaginismista. Sanoit suunnitelleesi että ostaisit pikkudildon ja harjoittelisit. Se voisi olla hyvä idea. Minulla oli ikäisenäsi samaa vaivaa. En tiedä olisiko vaginismidiagnoosia tullut mutta minkään asian laittaminen sisääni ahdisti tosi paljon ja sain tamponin kokeilustakin itkukohtauksen enkä todellakaan pystynyt laittaa sitä.

        Minä ostin pienen hieromasauvan (ja liukkaria, ehdottomasti!) ja harjoittelin. Sitten vähän isommallakin. Laita liukkaria kunnolla, työntele tosi tosi varovasti ja rauhallisesti ees taas, vain sen verran ettei satu. Hengittele mahdollisimman rauhallisesti ja syvään. Älä kiirehdi minnekään vaan yritä nimenomaan rentoutua siinä tilanteessa äläkä pakota itseäsi. Minulla ainakin kävi niin, että kun siinä suuaukolla työnteli varovasti ees taas niin pikkuhiljaa siinä rentoutui. Ja tottui siihen outoon tunteeseen, että jotain on sisällä.

        Kiitos vastauksestasi. Jotain tuollaista ajattelinkin, harjoittelua aluksi jollain tosi pienellä ja mieluiten pehmeällä.


      • arkajalka-x

        Tulin tänne palstalleni gyne-pelkoni vuoksi. Jos gynellä käynti on sama kuin hammaslääkärillä, miksi peloista ei puhuta samalla tavalla kuin hammaslääkäripelosta?

        En usko, että kykenen menemään ilman rauhottavaa lääkitystä gynekologin luo. Olen laistanut kaikki joukkopapatkin. Kammo ei ollut näin paha nuorempana -olen jo 35- jolloin kävin tutkimuksissa, jotka olivat hyvin kivuliaita ja lääkäri kylmä ja tyly. Olen ehkä pari krt siis käynyt -viimeisimmästä käynnistä varmaan 10v-, ja esim sisä-ultraääni oli jotain aivan kamalaa. Sukupuolisuhteissa olen ollut 18-vuotiaasta saakka. Raskaaksi en pysty tulemaan, ja tavallaan se on helpotus, koska pelkäisin synnytystä. Lapsia tosin haluaisin...


      • Emonen
        ahdistunut enkeli kirjoitti:

        Rentoutusharjoituksia lääkäri ehdottikin, mutta en ole vielä löytänyt tarpeeksi toimivia lantionpohjalihasten rentouttamiseen en ole löytänyt ohjeita. Tosin opiskelukiireet ovat pitäneet koko asian välillä sivussa ja pois mielestäkin, mutta tosiaan en oikein tiedä mistä niitä lähtisin hakemaan. Kirjaston tietokannoistakaan en oikein löytänyt luettavaa.

        Ja tosiaan tuo synnytyspelko on ollut mulla jo ihan nuoresta asti eikä ole mihinkään hävinnyt, etenkään näiden yhdyntäongelmien vuoksi. Jos en halua miestä tai lääkärin vempaimia sinne, en voisi kuvitellakaan sieltä tulevan lasta. Yök. Ja en ole lapsellinen, se vaan etoo ja inhottaa ja olen kyllä yrittänyt suhtautua asiaan oikein. Ei vaan onnistu ja siksi haluaisinkin jo ennen mahdollista raskautta tietää että varmasti saan sektion.

        Mitä sitä lapsia edes suunnittelee, ellei ole valmis RASKAANA OLEMISEEN. Sillin sitä vasta joutuukin lääkärissä juoksemaan ja olemaan tutkittavana. Tutkimuksia tehdään niin vatsan päältä kuin alakauttakin,joten jos nämä toimenpiteet inhottaa, niin hommatkaa adoptiolapsia. Sitäpaitsi lapsi ei ole mikään statussymboli, joka hommataan, kun kaikilla muillakin on.
        Sektio ei ole mikään ratkaisu synnytyspelkoon, sillä sen jälkeenkin eilmistö muuttuu ja lihakset joutuvat koetukselle jo raskauden aikana. Alapäähän voi tulla sitä hiivaa, muita tulehduksia, suonikohjuja ja muuta kivaa.
        Ahdistunut enkeli kertoi olevansa vasta 24v. Kasva rauhassa aikuiseksi ja mieti näitä lapsiasioita vasta, kun olet sinut oman kehosi kanssa. En olisi itsekään ollut valmis äidiksi tuon ikäisenä. Yleensä nämä yhdyntäongematkin juontuvat siitä, että nuorena on aina niin kiire itse aktiin ja kuvitellaan, että kun vähänkin kostuu, niin on valmis heti yhdyntään. Yleensä elimistö ei vielä ole edes tottuntut säännölliseen sukupuolielämään, joten liukuvoiteet ei ole ollenkaan huono idea alkuvaiheessa, vaikka ne mielletäänkin yleensä "kuivien" tapausten tarpeiksi.


      • Anonyymi
        qwerty kirjoitti:

        Ensinnäkin, sinne gynelle ei ole mikään pakko mennä jos ei harrasta seksiä eikä mitään ongelmia ole esim. hiivaa tms.

        Ja ahdistuneelle enkelille, jos haluat lapsia hankkia ja et synnytyspelon takia niitä aio hankkia niin olen 100% varma että kun käyt asiasta kertomaan esim terapeutille ja lääkärille ja kerrot mm. diagnoositstasi niin varmasti saat keisarinleikkauksen. Muistat vaan vaatia sen kirjalisena kun asia on ajankohtainen:). Ei ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta jos on paniikki päällä, silloin se ei ole edes lapselle hyväksi kun ei synnytyksestä tule mitään ja se voi saada äidin huonoissa tapauksissa jopa syyttämään siitä pelosta lasta. Joten jos lapsia haluat niin ajoissa menet kertomaan kaikista peloistasi lääkärille jne.. Ja voisiko sinulle olla apua joistakin rentoutusharjoituksista.

        Tietääkseni nuorten ei tarvii käydä; olisko 30v ja voi alkaa käydä.


      • Anonyymi

        Teillä taitaa olla korvien välissä vika. Kerroitte tosi tunnollisesti gynelooppi tutkimuksistanne. Voiko se elämä olla näin avoimesti kertovaa. Että ole varmaan ymmärtänyt että niin pojat kuin miehet sekä vanhat pojat lukevat ja tulla voi sotku käteen. En minä ymmärrä tälläisen miellyttämisen kohteena olemista. Mikä jos menisitte museoon ja jäisitte sinne. Avaatte koko maailmalle gynelooppi käynneistänne ja että nautitte miesten yöjuoksuista. Onko teidän elämä merkityksellistä. Tämä vaikuttaa ettei ole kaikki ihan kunnossa Teillä. Lukijalle näitä Teidän viestit kertovat avoimesti seksuaalisuudestanne ja innokkuudesta saada miestä. Oletteko turtunut tämän jälkeen. Te siis haluatte kaikki lukee näitä teidän lähettämiä viestejä. Tiedätte sain ymmärryksen että tykkäätte glittereistä ja tehdä mielyttääksenne miestä laitatte glittereitä ja glimmereitä. Aikamoinen glimppi soppa olette. Jokainen ymmärtää halunne gyneloopeilla käynneillä puhdistatte itseänne ja mahdollisesti gynelooppi imuttaa imulaitteella sakat pois. Oletteko koskaan ajatelleet tai laskeneet gynelooppikäyntejänne. Kuka haluaa olla paitsi te itse puhdistussuutin joka jauhaa ja puhdistaa saadakseen mielihyvää. Olisko hyvä jos todellisesti menisitte itseenne ja rehellinen itsellenne. Olisi syytä miettiä asiaa.


      • Anonyymi
        qwerty kirjoitti:

        Ensinnäkin, sinne gynelle ei ole mikään pakko mennä jos ei harrasta seksiä eikä mitään ongelmia ole esim. hiivaa tms.

        Ja ahdistuneelle enkelille, jos haluat lapsia hankkia ja et synnytyspelon takia niitä aio hankkia niin olen 100% varma että kun käyt asiasta kertomaan esim terapeutille ja lääkärille ja kerrot mm. diagnoositstasi niin varmasti saat keisarinleikkauksen. Muistat vaan vaatia sen kirjalisena kun asia on ajankohtainen:). Ei ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta jos on paniikki päällä, silloin se ei ole edes lapselle hyväksi kun ei synnytyksestä tule mitään ja se voi saada äidin huonoissa tapauksissa jopa syyttämään siitä pelosta lasta. Joten jos lapsia haluat niin ajoissa menet kertomaan kaikista peloistasi lääkärille jne.. Ja voisiko sinulle olla apua joistakin rentoutusharjoituksista.

        Jaa että ei, entäs kun et tiedä edes että esim kohdunkaulan syöpä voi tulla sillekkin joka ei seksiä ole koskaan harrastanut , onko se parempi vaihtoehto että sitten on mentävä leikkaukseen ja leikata pois kohdun kaula kokonaan . Niin että siellä neiti tietävä antelee neuvojaan gynekologiasta. Minä taas sanoisin lapselleni että tarkastus on hyvä olemassa että tietää että on terve . Ja olen sanonut, toinen lapsista sai hoidon solumuunnoksiin kohdunkaulalla jotka olisivat muuttuneet syöväksi jos ei olisi saanut hoitoa ongelmiinsa


      • Anonyymi
        arkajalka-x kirjoitti:

        Tulin tänne palstalleni gyne-pelkoni vuoksi. Jos gynellä käynti on sama kuin hammaslääkärillä, miksi peloista ei puhuta samalla tavalla kuin hammaslääkäripelosta?

        En usko, että kykenen menemään ilman rauhottavaa lääkitystä gynekologin luo. Olen laistanut kaikki joukkopapatkin. Kammo ei ollut näin paha nuorempana -olen jo 35- jolloin kävin tutkimuksissa, jotka olivat hyvin kivuliaita ja lääkäri kylmä ja tyly. Olen ehkä pari krt siis käynyt -viimeisimmästä käynnistä varmaan 10v-, ja esim sisä-ultraääni oli jotain aivan kamalaa. Sukupuolisuhteissa olen ollut 18-vuotiaasta saakka. Raskaaksi en pysty tulemaan, ja tavallaan se on helpotus, koska pelkäisin synnytystä. Lapsia tosin haluaisin...

        Pelko tiloihin saatavissa hoitoa , mutta en ymmärrrä miten ultra koe olisi voinut olla niin kamalaa , se tehdään sinun parhaaksesi. On opittava muutamaan ajatustensa juoksu ja rentoutumaan jotenkin, ja sen voi sanoa lääkärille miten tuntee gynekammoa niin tietäväisten ja ovat entistäkin varovaisempia tehdessään työtään.
        Minulla oli sama pelko juuri hammaslääkäriä kohtaan koska lapsena hammaslääkäri kokemus oli minulle kamala joka aiheutti pelkoa, mutta kun oli pakko mennä hammaslääkäriin säryn vuoksi niin kerroin heti alkajaisiksi että kärsin kammosta, sen jälkeen ei tarvinnut enää sen tunteen kanssa taistella . Joten usein auttaa kun itse kertoo asiat.
        Sitten en ymmärrä miten esim ihminen jolla on tatuointeja keho täynnä ja rautarengas nenän alla pelkää koska on kestänyt isojen tatuointienkin teon . Yritä muuttaa ajatustapasi asiasta , sekin auttaa


    • Turvallista se on

      Kerro gynekologille pelostasi, pyydä käyttämään pienintä mahdollista spekulaa tutkimuksessa ja liukuvoidetta. Voit ottaa myös vahvan kipulääkkeen ja rauhoittavan pillerin, ennen gynekologille menoa.

      Se on vain fyysinen toimenpide, ei tarvitse jännittää. Lääkärit ovat ammattilaisia, joille kehosi on lääketieteellinen tutkimuskohde, älä ota sitä liian henk.koht.

      Jännittäminen on ihan luonnollista, sitä ei tarvitse hävetä. On hyvä pitää huolta terveydestään. Onnistunutta lääkärireissua ja hyvää vointia.

      • fslöflöds

        No mutta ei sinne ole mikään pakko mennä, jos ei ole harrastanut seksiä eikä ole mitään ongelmia...


      • Anonyymi

        Solukokeen ottamisessa ai voi käyttää liukuvoidetta . Mutta eipä se koe edes tee kipeääkään .


    • 3.n äiskä

      Itsellänikin sellainen vaginismioire oli nuorempana. Ollessani 16 yritin seksiä silloisen poikakaverin kanssa, mutta se ei onnistunut mitenkään kun emätin suorastaan kramppasi kiinni.
      Olin lukenut vaginismista ja sen hoidosta joten tiesin rentouttamisen tärkeyden ja aloitin "tutustumisen" sinne alapäähän. Sormi oli hyvä keino alussa ja usein nukahdin sormi emättimessä. Sellainen kardemum-putkilo oli myös hyvä apu. Sitten isosiskon (opiskeli sairaanhoitajaksi) kanssa ostimme geishakuulat ja niiden avulla voitin sen pelon lopullisesti. Myös opin lihasten toiminnan ja rentoutuksen. Kun 19 ollessani kävin ensi kerran gynellä, kaikki sujui ongelmitta. Myös seksi tuli kuvioon mukaan ja oli jopa nautinnollista alusta asti.

    • ....................

      Minulla on sama pelko. Olen 27 enkä ole koskaan käynyt siellä. En ole koskaan edes ollut suhteessa ja neitsytkin olen vielä ja kun ei ole ollut mitään ongelmia, niin ei ole tullut käytyä. En tiedä, mitä kammoan. En pidä tilannetta mitenkään nöyryyttävänä tms. Pelkään vain yleisesti lääkäriä.

      Tuntuu, ettei tähän pelkoon ole edes mitään hoitokeinoa, kun missään ei puhuta tästä ikinä. Olen joskus lukenut keskustelupalstoja ja muut naiset ovat kauhean aggressiivisia mitä tulee tähän pelkoon. Kukaan ei ala samalla tavalla räyhätä, jos ilmoittaa pelkäävänsä hammaslääkäriä tai verikoetta, mutta jos pelkää gynekologia, niin muut naisihmiset suurin piirtein polttavat roviolla.

      Hammaslääkäriäkin pelkään ja siihen olen saanut lääkeeksi rauhoittavia ja ilokaasua. Mutta tuntuu, että tämä toinen pelko on sellainen, jota ei saa edes myöntää omaavansa, kun kaikki suuttuvat. Hammaslääkäristä jäi minulle yksi rauhoittava lääke, niin en tiedä, pitäisikö sellainen sitten ottaa, jos menee lääkärille.

      Olen hermoillut lääkäriä pienestä pitäen. 8-vuotiaana pyörtyä pökähdin lääkärin vastaanotolle.

      Nyt varsinkin on ruvennut vaivaamaan tämä, kun minulta on leikattu rinnasta viime vuonna hyvälaatuinen kasvain.

      • llfösfd

        "Kukaan ei ala samalla tavalla räyhätä, jos ilmoittaa pelkäävänsä hammaslääkäriä tai verikoetta, mutta jos pelkää gynekologia, niin muut naisihmiset suurin piirtein polttavat roviolla."

        Tuo on muuten jännä homma. Eiköhän JUURI gyne ole kaikista intiimein ja "uhkaavin" ja tavallaan ymmärrettävin pelon kohde. Silti tosiaan monet alkaa heti paasata kauheasti miten gyneä pelkäävä on hirveä luuseri ja nössä joka i välitä terveydestään jne. Keittiöpsykologisoin asiaa niin, että

        a) gynetilanteen intiimiys provosoi jotakin alkeellisempia tunteita ihmisissä ja siksi he reagoivat niin ylimenevästi tuohon asiaan. Tarkoitan siis, että kyllä se gynekäynti HEISSÄKIN herättää jotakin erilaista kuin vaikkapa verikoe, mutta he vähän niin kuin peittävät sen itsessään heräävän tunteen mesoamalla siitä miten turha tyyppi toinen on kun pelkää

        b) osittain edelliseen liittyen: kun he itse kykenevät käymään ongelmitta gynellä, niin he voivat tuntea ylemmyyttä ja kylpeä omassa "aikuisuudessaan" ja "paremmuudessaan" korostamalla miten toinen on niin typerä kun pelkää.

        Mutta itse asiaan. Ne rauhoittavat voisi olla hyvä idea (varmaan voisi ihan pyytää sieltä lääkäriltäkin etukäteen), ja ehdottomasti lääkärille tieto siitä että pelkää. Mielellään jo ajanvarausvaiheessa, jotta voi ohjautuakin jollekin "pelkolääkärille" tai muuten empaattiselle lääkärille.


      • ................
        llfösfd kirjoitti:

        "Kukaan ei ala samalla tavalla räyhätä, jos ilmoittaa pelkäävänsä hammaslääkäriä tai verikoetta, mutta jos pelkää gynekologia, niin muut naisihmiset suurin piirtein polttavat roviolla."

        Tuo on muuten jännä homma. Eiköhän JUURI gyne ole kaikista intiimein ja "uhkaavin" ja tavallaan ymmärrettävin pelon kohde. Silti tosiaan monet alkaa heti paasata kauheasti miten gyneä pelkäävä on hirveä luuseri ja nössä joka i välitä terveydestään jne. Keittiöpsykologisoin asiaa niin, että

        a) gynetilanteen intiimiys provosoi jotakin alkeellisempia tunteita ihmisissä ja siksi he reagoivat niin ylimenevästi tuohon asiaan. Tarkoitan siis, että kyllä se gynekäynti HEISSÄKIN herättää jotakin erilaista kuin vaikkapa verikoe, mutta he vähän niin kuin peittävät sen itsessään heräävän tunteen mesoamalla siitä miten turha tyyppi toinen on kun pelkää

        b) osittain edelliseen liittyen: kun he itse kykenevät käymään ongelmitta gynellä, niin he voivat tuntea ylemmyyttä ja kylpeä omassa "aikuisuudessaan" ja "paremmuudessaan" korostamalla miten toinen on niin typerä kun pelkää.

        Mutta itse asiaan. Ne rauhoittavat voisi olla hyvä idea (varmaan voisi ihan pyytää sieltä lääkäriltäkin etukäteen), ja ehdottomasti lääkärille tieto siitä että pelkää. Mielellään jo ajanvarausvaiheessa, jotta voi ohjautuakin jollekin "pelkolääkärille" tai muuten empaattiselle lääkärille.

        Minäkin olen miettinyt, että sellainen räyhääminen johtuu nimenomaan omasta ylemmyydentunteesta ja omien tunteiden peittelystä. Koska ei kukaan heista nosta samanlaista meteliä, jos lukee jonkun pelkäävän hämähäkkejä tai korkeita paikkoja. Joten kyllä se tilanne heillekin on intiimimpi/erilaisempi kuin kipeän korvan näyttäminen lääkärille. Eivät he muuten räyhäisi sillä tavalla.

        Sitten jos menen joskus lääkärille, niin nyt päätin, että aion kyllä jo aikaa varatessa ilmoittaa ongelmastani ja vaikka pyytää jotain lääkettä. Hammaslääkärikammoonikin auttoi paljon se, kun lääkäri tiesi ongelmasta ja sain kunnon lääkkeitä. Olin sellaisella pelkoihin erikoistuneella lääkärillä. Joten miksi toinen lääkäripelko olisi yhtään sen erilaisempi kuin toinen.


      • Anonyymi
        llfösfd kirjoitti:

        "Kukaan ei ala samalla tavalla räyhätä, jos ilmoittaa pelkäävänsä hammaslääkäriä tai verikoetta, mutta jos pelkää gynekologia, niin muut naisihmiset suurin piirtein polttavat roviolla."

        Tuo on muuten jännä homma. Eiköhän JUURI gyne ole kaikista intiimein ja "uhkaavin" ja tavallaan ymmärrettävin pelon kohde. Silti tosiaan monet alkaa heti paasata kauheasti miten gyneä pelkäävä on hirveä luuseri ja nössä joka i välitä terveydestään jne. Keittiöpsykologisoin asiaa niin, että

        a) gynetilanteen intiimiys provosoi jotakin alkeellisempia tunteita ihmisissä ja siksi he reagoivat niin ylimenevästi tuohon asiaan. Tarkoitan siis, että kyllä se gynekäynti HEISSÄKIN herättää jotakin erilaista kuin vaikkapa verikoe, mutta he vähän niin kuin peittävät sen itsessään heräävän tunteen mesoamalla siitä miten turha tyyppi toinen on kun pelkää

        b) osittain edelliseen liittyen: kun he itse kykenevät käymään ongelmitta gynellä, niin he voivat tuntea ylemmyyttä ja kylpeä omassa "aikuisuudessaan" ja "paremmuudessaan" korostamalla miten toinen on niin typerä kun pelkää.

        Mutta itse asiaan. Ne rauhoittavat voisi olla hyvä idea (varmaan voisi ihan pyytää sieltä lääkäriltäkin etukäteen), ja ehdottomasti lääkärille tieto siitä että pelkää. Mielellään jo ajanvarausvaiheessa, jotta voi ohjautuakin jollekin "pelkolääkärille" tai muuten empaattiselle lääkärille.

        Monet liioittelevat aitä gynellä käyntiääni kauhujuttujensa kanssa, samoin synnytyksistä , niille ihmisille on ainoastaan huomion haku tärkeää että kun niin kamalasti otti muka kipeää. Eivät edes tiedä mitä oikea kipu on edes. Jännitetään niin kovasti gynen tuolissa että sekin jo häiritsee tutkimusta. Ei siinä mitään jännittämistä ole tavallinen tutkimus ei muuta


    • -

      Kyllä sitten viimeistään on mentävä kun on joukkotarkastus.eikä se loppujen lopuksi satu.itse käyn kerran vuodessa papakokeessa ja ei se tunnu miltään.oon käynyt 10 vuotta papakokeessa.

      • mikimi

        ei kukaan kotoa tule hakemaan siihen joukkotarkastukseen, kyllä kaikki ihmiset jotain pelkää, pitäisi vaan ymmärtää se eikä tuomita vaan kannnustaa


      • dssfds

        Joo ei se joukkotarkastus mikään pakollinen ole.

        Enkä julistaisi papan olevan kivuton, olen lukenut että joillakin se nipistää tai jopa sattuu. Itselläni se on kaksi kertaa otettu, eikä ole kyllä tuntunut yhtään miltään. Ei siitä nyt nautikaan mutta kivun häivähdystäkään en ole tuntenut. Kykenen silti ymmärtämään, että joillakin tilanne voi olla eri.


    • erotika

      nuorena sitä ei aina ymmärrä vaatia seksikumppanilta tasoa ja nautintoa vaan tarjoaa sitä toiselle.miejossäkin on vikaa joskus,eivät lämmitä naista ensin tarpeeksi ja puskevat onnensa kukkuloilla omaa nautintoaan,eivätkä ymmärrä naista.sen takia se se sattuu.gynessä ei ole pelättävää,aivät ole kovakouraisiat koska tietävät paikkojen anatomian ja herkkyyden.en koskaan ole pelännyt gynegologia ,enkä alaosaston tutkimuksia.olen synnytyksen jälkeen ollut tarkastuksissa oman terveyteni takia ja on helpottavaa todeta kerta vuoteen että paikat on ok ja voi harrastaa seksiä rauhallisin mielin.helpotusta varmaan löydät kun puhut kumppanillesi vaivasta ja ottaa sut huomioon.liukuvoiteita saa nuoretkin käyttää

    • Ihmettel1jä

      "Kyllä sitten viimeistään on mentävä kun on joukkotarkastus.eikä se loppujen lopuksi satu."

      Olet kyllä harvinaisen tyhmä ihminen. Luuletko ihan oikeasti, että tuo joukkotarkastus on pakollinen?? Se on yhteiskunnan tarjoama vapaaehtoinen bonus. Emme me elä täällä missään Pohjois-Koreassa.

    • Anonyymi

      Vain alle 20-vuotiaana. Mitä vanhemmaksi, sitä aremmaksi tulee.

    • Anonyymi

      Eka käynti on varmaan hyvä käydä äidin tai isän kanssa ni on vähintään se henkinenturva siinä lähellä tuohon jännitykseenkin kun voi olla monta syytä

      • Anonyymi

        Niin tai ottaa ystävätär mukaan sinne, ja hän sitten istuu osotushuoneessa sen aikaa kun toista tutkitaan


    • Anonyymi

      Mulle jää ainakin jotenkin likanen olo lääkärin tekemän sisätutkimuksen jälkeen ja haluan heti pyyhkiä alakerran ja mennä samana päivänä suihkuun. Enkä kyllä seksiä halua muutamaan päivään. Toki tuo likainen olo voi johtua lekurin käyttämästä liukkarista.

      • Anonyymi

        Kyllä suihkussa saa käydä samana päivänä. Et taida käydä joka ilta suihkussa. Totta kai sulle tulee likainen olo siitä liukkarista. Ite kävin vähän aikaa sitten papakokeessa ja ultrassa niin kyllä sitä liukkaria valui pikkuhousunsuojaan. ne tutkimukset tehdään sun parhaaksi vaikka mitään häikkää ei löytyiskään. Papakoe otetaan sen takia että mahdollinen syöpä löydettäisiin ajoissa. Koska esim kohdunkaulansyöpä ei välttämättä aiheuta oireita muuta kuin ylimääräisiä vuotoja kuukautisten välissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä suihkussa saa käydä samana päivänä. Et taida käydä joka ilta suihkussa. Totta kai sulle tulee likainen olo siitä liukkarista. Ite kävin vähän aikaa sitten papakokeessa ja ultrassa niin kyllä sitä liukkaria valui pikkuhousunsuojaan. ne tutkimukset tehdään sun parhaaksi vaikka mitään häikkää ei löytyiskään. Papakoe otetaan sen takia että mahdollinen syöpä löydettäisiin ajoissa. Koska esim kohdunkaulansyöpä ei välttämättä aiheuta oireita muuta kuin ylimääräisiä vuotoja kuukautisten välissä

        Ja mistähän niin päättelet etten käy joka päivä suihkussa ja miten papa tähän liittyy? Puhuin vaan ihan normaalista sisätutkimuksesta ilman papaa. Voi sen tutkimuksen tehdä muutenkin niin kuin on tehtykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistähän niin päättelet etten käy joka päivä suihkussa ja miten papa tähän liittyy? Puhuin vaan ihan normaalista sisätutkimuksesta ilman papaa. Voi sen tutkimuksen tehdä muutenkin niin kuin on tehtykin.

        No mulla oli ultra papakokeeen yhteydessä ja kyllä mullakin käyettiin liukkaria. Se kuuluu siihen tutkimukseen että liukkaria käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistähän niin päättelet etten käy joka päivä suihkussa ja miten papa tähän liittyy? Puhuin vaan ihan normaalista sisätutkimuksesta ilman papaa. Voi sen tutkimuksen tehdä muutenkin niin kuin on tehtykin.

        Spekulan sisäänviennin helpottamiseksi käytetään liukastetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mulla oli ultra papakokeeen yhteydessä ja kyllä mullakin käyettiin liukkaria. Se kuuluu siihen tutkimukseen että liukkaria käytetään.

        En ole niin urpo etten liukkarista tiennyt, itsehän mainitsin sen viestissäni. Ajatus oli vain siinä, että käynnin jälkeen liukkarista johtuen ja muutenkin on vähän likainen olo. Onko muilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole niin urpo etten liukkarista tiennyt, itsehän mainitsin sen viestissäni. Ajatus oli vain siinä, että käynnin jälkeen liukkarista johtuen ja muutenkin on vähän likainen olo. Onko muilla?

        On. Koska se liukkari ei imeydy mihinkään niin totta kai se valuu emättimestä pois.


    • Anonyymi

      Näitä viestejä ne lukee aika moni ja moniko mies ja poika mies rähmii käsillä. Taidatte olla tosi tarkoituksella liikkeellä. Ketäköhän mahtaa onnistaa. Taidatte olla pikkusieluinen nainen. Haluatte vain saada ja tuottaa mielihyvää miehille. Hyvä olette tulleet juuri oikeaan paikkaan ja näinkin avoimesti kerrotte tosi mielessä saada ja ottaa. Haluatte olla miesten joukossa ja tulla miesten vertaiseksi nainen. Te trandaatte kun olette näin julkisuus tiedon antaneet. Teillä on suunnaton halu mennä gyneloopille. Sanoitte että kuvottaa tuttavanne tarkoittaa että heitä kuvottavaa. Olette kypsä nainen ja kypsyttelette hedelmäänne innokkuutenne viestissä näkyy ja kuuluu kauas. Taidatte olla hullu ja tuo kuvottava tunne itsestänne voi johtua siitä että olette saanut. Onneksi olkoon niin olette saanut. Olette suunnistanne ja kuitenkin innokas menemään gyneloopille. Te olette nainen ja tuosta kypsemmäksi ette tule enää. Taitaa olla että siellä on jo moni käynyt panemassa Teitä te ette vain tunnusta sitä. Tai kyllä periaatteessa olettehan kirjoittanut julkisen viestin. Tuon gyneloopin käynnin lopuksi niin menkää hoitoon teidän koko läheiset ja omaiset ne kärsivät ja on niin että he häpeevät teitä kaikin tavoin. Ymmärrettekö te mitä tarkoitan. Teillä tulee eteen siirtyminen omilleen ja läheisenne toivottavat teille onnea. Oikein runsaasti peukkua ja kirjoittele kysy avoimesti. Kyllä täällä on paljon lukioita ja voimme kaikki vastata kysymyksiin. Te olette niin sanotusti häkissä oleva simpsanni joka opettelee elämää olla nainen ja nainen olla miehille. Tästä on hyvä moni terapeutti kiinnostunut gynelooppi pelosta ja siitä että olette avattu nainen.

    • Anonyymi

      Onpa kapea käsitys asioista. Gynekologit näkevät pimpsoja satoja elämänsä aikana eikä se heille ole mitenkään vieras asia . Kuka ihme muka peloittelee sellaisilla asioilla täytyy olla joku sairas ihminen, tottakai tarkastus tehdään siten varmistetaan että ihminen on terve . Ja ainun seksuaalisuutesi ei ole mikään este tutkimukseen mitenkään. Ja jos häpeät alapäätäsi niin olet aika tavalla kehityksestä jäljessä , ei kai kukaan nykyaikana mitenkään häpeä gynellä käyntiä , se on osa elämää. Ja sinun pimpsasi ei kiinnosta henkilökohtaisesti gynekologia mitenkään ainoastaan lääketieteellisessä mielessä . Joten elä tätä päivää , ja nykyajan tavoilla , onko parempi saat vaikka kohdunkaulan syövän ja se leviää siksi ettet muka halua mennä gynekologille . Ihan vaan rennosti voit ottaa, kun lähdet sieltä niin seuraava on jo odottamassa vuoroaan samalle gynetuolille

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe