Miten saan tämän loppumaan?

Alkkis

Olen alkoholisti, diagnoosikin löytyy. Olin pitkän jakson raittiina ja nyt se taas alkoi. Juon joka päivä(ilta) aamulla vedän meikit naaman ja elän "normaalisti". Arki hoituu hyvin mutta rahat eivät riitä juomiseen ja normaaliin elämään. Kaikki läheiseni luuulevat minun olevan kuivilla. En siis voi pyytää apua keltään tai rahaa lainaksi että saisin ruokaa jne hygieeniavälineitä. Olen umpikujassa, en haluaisi mennä kauppaan, ostaa olutta ja juoda sitä, Joku vaan pään sisällä pakottaa siihen. Ehkä itsemurha auttaisi, pääsisin pois tästä syyllisyydestä ja pahasta olosta.

242

10168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivä kerrallaan!

      Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

      Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

      Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

      http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k

      • Perusnuija ja se vel

        Voi perkele, TÄÄ AA tunkee joka mestaan, iso kirja käteen ja lukemaan ja Jeesus, Jumala sekä pyhähenki auttaa jo ne omasta päästä läähtee, kukaan ei puolestasi sitä tee. Amen.


      • Nuruspeija
        Perusnuija ja se vel kirjoitti:

        Voi perkele, TÄÄ AA tunkee joka mestaan, iso kirja käteen ja lukemaan ja Jeesus, Jumala sekä pyhähenki auttaa jo ne omasta päästä läähtee, kukaan ei puolestasi sitä tee. Amen.

        Miks esson paarit on lopetettu?


      • äityliini10

        Anteeksi vain.
        Mieheni oli alkoholisti ja sain se lopettamaan sen suhteeni avulla.
        Ja vielä oli poikavauvakin tulossa..
        Ei minä ja mieheni oikeen uskota noihin jumalaan..
        Järki pitäisi päässä soida.
        Lapualla olisi minne sota hoito, joka on sitten viimeinen keino lopettaa juominen, on kuumella tosi tehokas mutta viimeinen vaihtoehto! Hyvää kesää! :)


      • äityliini10 kirjoitti:

        Anteeksi vain.
        Mieheni oli alkoholisti ja sain se lopettamaan sen suhteeni avulla.
        Ja vielä oli poikavauvakin tulossa..
        Ei minä ja mieheni oikeen uskota noihin jumalaan..
        Järki pitäisi päässä soida.
        Lapualla olisi minne sota hoito, joka on sitten viimeinen keino lopettaa juominen, on kuumella tosi tehokas mutta viimeinen vaihtoehto! Hyvää kesää! :)

        Eli siis annoit persettä niin paljon, kun ukko halusi. Kehtaat vielä samasta rei`ästä tuoda viattoman maailmaan. Ai niin hups sähän tapoit sen...liian myöhäinen abortti vissiin, kun pystyi kerran sukupuolenkin näkemään. Ja muuten Jumala kirjoitetaan Suomessa isolla tai sitten varmaan palvotto Krishnaa tai Muhamedia. No samapa tuo mulkkulutka, mikä mulkkulutka...Luuletko, että poikasi kehtaavat sanoa edes nimeäsi. Järki ei soi päässä dille. Opettelepa ensin kirjoittaminen ja sitten vasta ajatusten julkituonti.


      • -?-
        Perusnuija ja se vel kirjoitti:

        Voi perkele, TÄÄ AA tunkee joka mestaan, iso kirja käteen ja lukemaan ja Jeesus, Jumala sekä pyhähenki auttaa jo ne omasta päästä läähtee, kukaan ei puolestasi sitä tee. Amen.

        Oletko ihan kaheli, kun et erota edes provoja?


      • saara gid....d

        Päivä kerrallaan, eiköhän olisi parempi luottaa omaan itseensä, sillä kuka muu ihmistä auttaa kun ihminen itse. Ja jutut korkeimmasta voimasta, eiköhän se ole aina ollut tavallista että jumalaa huudetaan sitten vasta kun ollaan jumissa. Ja miksi, kuka piru vastaa näihin huutoihin. Joten tarpeetonta julistaa kävelykepin käyttämistä jos ei jalka ole poikki.


      • Uskonto ja AA?

        En väitä etteikö tuo kerholla käyminen voisi sopia jollekin, mutta itse raitistuin vasta kun lopetin siellä käymisen.

        Se filosofia ei vain ole mielestäni ollenkaan järkevää. 12 askelta jne.. "Myönsimme sairautemme, ja myönsimme olevamme voimattomia alkoholin edessä..."

        Mielestäni yksi askel toimii kaikkein parhaiten:älä juo.
        Jos kuitenkin alkaa suu napsaamaan, niin sitä krapulaa, mieti mikä on pahin krapula joka sinulla on ikinä ollut. Itelläni toimii parhaiten kun punnitsen, onko se sekava olotila esimerkiksi 2-3vuorokauden kestävän hirveän krapulan arvoista.


      • i783

        Toiset pystyy lopettamaan helpommin, toiset ei. Toisille AA:sta on apua, toisille ei. Usko Jumalaan ei sinänsä välttämättä auta alkoholismiin heti, usein joutuu kuitenkin käydä useampien vaiheiden(juuri esim. AA:n tai pohjalla käyminen) kautta, että pystyy lopettamaan. Itse olen uskossa ja juoppo edelleen, vaikka rukoillut olen. Uskon että askel askeleelta tässä mennään...Voimia kaikille!


      • PERKELE.
        äityliini10 kirjoitti:

        Anteeksi vain.
        Mieheni oli alkoholisti ja sain se lopettamaan sen suhteeni avulla.
        Ja vielä oli poikavauvakin tulossa..
        Ei minä ja mieheni oikeen uskota noihin jumalaan..
        Järki pitäisi päässä soida.
        Lapualla olisi minne sota hoito, joka on sitten viimeinen keino lopettaa juominen, on kuumella tosi tehokas mutta viimeinen vaihtoehto! Hyvää kesää! :)

        JUMALAUT, VAI EI USKOTA JUMALAAN!


      • mollukka

        p.puhetta alkoholismi ei ole parantumaton sairaus vaikka perheperintönä voit saada kipinän siihen ja piirun vertaa mikään uskontohuuhaa ei siitä paranna vaan pahentaa ja syventää ja pikku-ukot kantaa kortensa kekoon kun jotain ei todistettavaa jumalhöpinää alat kuuntelee. omaa ahdistusta voi lieventää kun ottaa avuksi jonkun olemattoman jolle puhua, uskovaiset jumalan mutta alkoholisti voi ottaa avuksi vertaistukiryhmiin kuuluvia jotka ovat päässeet irti viinanhimosta ilman uskontoa.


      • Ex-Juomari

        Ei siihen jumalia tarvita. Vaan päättäväisyyttä ja tervettä järkeä! Itsellä oli paha tapa vetästä joka pe ja la itseni humalaan. Siitä tuli kuin hiipien tapa...ja äkkiä tajusin että en pysty olemaan ilman joka viikonloppuista kännäämistä. Alkoholi hallitsi minua enkä minä sitä. Mutta eräänä aamuna katsoin itseäni peilistä, krapulaiset silmät, kalpea iho...huono olo...kello oli jo 3 iltapäivällä. Päivästä ei tullut mitään ja tyttöystäväni oli enemmän kuin pettynyt minuun ja niin olin minä itsekin.

        sitten päätin .NYT loppui. Aloin kaupossa kiertämään alkoholihyllyt kaukaa. Suorastaan juoksin hyllyjen ohi ja sanoin tyttöystävälleni että älä anna minun ostaa yhtäkään!!! Aikansa siinä meni...kuukausia. Joka perjantai oli kauhea himo hakea kaupasta rentouttavaa alkoholia...aloitin liikunnan samalla. Väkisin potkisin itseni lenkille tai salille. Pääasia ett hikoilin .Nyt olen koukussa liikuntaan, olen elämäni parhaassa kunnossa ja alkoholia osaan ottaa nykyään järkevästi ja juon n. 2kk välein. NYt jussinakin join vain kaksi siideriä ja muutaman paukun ja tajusin lopettaa siihen.

        Tarvit vain lujan mielen!!! Pystyt siihen kyllä jos todella haluat. Motivoi itseäsi jotenkin, ota itsellesi tavoite. Ei sinun tarvitse kerrasta poikki lyödä. Mutta aloita vaikka siitä että juot vain joka toinen päivä. Sitten juot vain joka viikonloppu...sitten kerran kuussa...älä hätäile! Aloita rauhallisesti. Ihmiset tekevät monesti sen virheen että yrittävät vetää kerrasta poikki. Se toimii todella harvoin. Mutta pienin askelin onnistut!!!!


      • AlTuLä

        Alkoholismi ei ole minkään sortin sairaus!
        Se on itse aiheutettu riippuvuus. Muutenhan tupakoitsijat/nikotinistit ja lihavat ahmijatkin olisivat myös sairaita. Itse olin ennen lihava, tupakoitseva alkoholisti,
        kunnes vain päätin itse etten enää halua elää näin. Elämä menee muuten helposti ohi ja olishan se kiva löytää se parempi puoliskokin. Eli ensin loppui ylensyöminen ja roskaruuat, sitten meni korkki kiiinni ja lopuksi sammui se tupakkakin siitä huulelta. Tunnistakaa tunteenne (tupakan/viinan himo), älkää eläkö niiden varassa. Myöntääkää mitä olette ja muuttukaa.
        Vaatii selkärankaa, eikä onnistu moneltakaan näiltä "voi, voi tätä minun alkoholismi"sairautta""-tyypiltä.


      • anigma
        saara gid....d kirjoitti:

        Päivä kerrallaan, eiköhän olisi parempi luottaa omaan itseensä, sillä kuka muu ihmistä auttaa kun ihminen itse. Ja jutut korkeimmasta voimasta, eiköhän se ole aina ollut tavallista että jumalaa huudetaan sitten vasta kun ollaan jumissa. Ja miksi, kuka piru vastaa näihin huutoihin. Joten tarpeetonta julistaa kävelykepin käyttämistä jos ei jalka ole poikki.

        javascript:void(0);olen ihan samaa mieltä


      • anigma
        AlTuLä kirjoitti:

        Alkoholismi ei ole minkään sortin sairaus!
        Se on itse aiheutettu riippuvuus. Muutenhan tupakoitsijat/nikotinistit ja lihavat ahmijatkin olisivat myös sairaita. Itse olin ennen lihava, tupakoitseva alkoholisti,
        kunnes vain päätin itse etten enää halua elää näin. Elämä menee muuten helposti ohi ja olishan se kiva löytää se parempi puoliskokin. Eli ensin loppui ylensyöminen ja roskaruuat, sitten meni korkki kiiinni ja lopuksi sammui se tupakkakin siitä huulelta. Tunnistakaa tunteenne (tupakan/viinan himo), älkää eläkö niiden varassa. Myöntääkää mitä olette ja muuttukaa.
        Vaatii selkärankaa, eikä onnistu moneltakaan näiltä "voi, voi tätä minun alkoholismi"sairautta""-tyypiltä.

        itse otan aina silloin kun harmittaa joku asia yhden taI KAKSI


      • Uskonto ja AA? kirjoitti:

        En väitä etteikö tuo kerholla käyminen voisi sopia jollekin, mutta itse raitistuin vasta kun lopetin siellä käymisen.

        Se filosofia ei vain ole mielestäni ollenkaan järkevää. 12 askelta jne.. "Myönsimme sairautemme, ja myönsimme olevamme voimattomia alkoholin edessä..."

        Mielestäni yksi askel toimii kaikkein parhaiten:älä juo.
        Jos kuitenkin alkaa suu napsaamaan, niin sitä krapulaa, mieti mikä on pahin krapula joka sinulla on ikinä ollut. Itelläni toimii parhaiten kun punnitsen, onko se sekava olotila esimerkiksi 2-3vuorokauden kestävän hirveän krapulan arvoista.

        just näin


    • kipinkapinlaukkaa

      Mene katkolle!!

      • Alkoholistin uhri

        Samaa mieltä.

        Alkoholistin lapsena ja isäni touhuja koko elämäni katselleena voin sanoa että ainoa keino miten hänet voisi parantaa tuosta on pakkovieroitus.

        Aloittajalla on pokkaa myöntää ongelma, olisiko myös pokkaa ihan mennä jollekin vieroitusklinikalle tms?


      • eipäänsilittelyä
        Alkoholistin uhri kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Alkoholistin lapsena ja isäni touhuja koko elämäni katselleena voin sanoa että ainoa keino miten hänet voisi parantaa tuosta on pakkovieroitus.

        Aloittajalla on pokkaa myöntää ongelma, olisiko myös pokkaa ihan mennä jollekin vieroitusklinikalle tms?

        Alkoholistin tyttärenä ja alkoholistin avopuolisona olen samaa mieltä,että pakkovieroitus olisi hyvä keino.


      • anigma
        Alkoholistin uhri kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Alkoholistin lapsena ja isäni touhuja koko elämäni katselleena voin sanoa että ainoa keino miten hänet voisi parantaa tuosta on pakkovieroitus.

        Aloittajalla on pokkaa myöntää ongelma, olisiko myös pokkaa ihan mennä jollekin vieroitusklinikalle tms?

        juuh näin on paremipia päiviä ja huonompia


    • ei maksa paljo

      Ala tehdä kiljua!

      • siiri

        Vittu jos tånne hädissään joku laittaa viesti. Pyytäis apua rehdisti.. Kyl työ lukijat osaatte vastata aikanhyvin pistnkin muijan homma niitä kiljupänttöjä


      • hopeaputki

        Kilju on hyvää.


      • .savodka
        hopeaputki kirjoitti:

        Kilju on hyvää.

        ole huoletta, noi muut ovat vaa katteellissii.


    • alkkis

      En voi mennä katkolle töiden takia, samalla perhe ja muut saisivat tietää ongelmastani.

      • ilmaisapua

        Mene AA-palaveriin.


      • Heh..
        ilmaisapua kirjoitti:

        Mene AA-palaveriin.

        Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

        http://piv.pivpiv.dk/


      • Vaikka kyseessä

        onkin provo niin vastaan.

        Et siis halua, että muut saavat tietää ongelmastasi?
        Ei siitä raitistumisesta sitten taida tulla mitään.
        Ensin on tajuttava tilanteensa ja sen todellinen vakavuus.
        Sitten alkaa toipuminen.


      • JKL..
        ilmaisapua kirjoitti:

        Mene AA-palaveriin.

        ottaa tuon AA ohjelman omaksi ohjelmakseen, mutta ryhmään meno ei aina kannata. riippuu tietysti millä paikkakunnalla asuu. Siinä tarvitsee tuuria paljon, että löytyisi sopiva ryhmä jos livenä haluaa hoidon.


      • maarit k-p

        Kuule, nimim. alkkis: Kyllä se perhe, työkaverit ja tuttvat, naapurit jo tietää muutenkin.

        Katko tapa aloittaa ja sopia siellä varsinainen hoito.
        Alkoholismin ennuste erinomaisen hyvä aktiivisesti hoidettuna.
        Jos piiloudut luuloihisi kotona, et parane.


      • alkoholisti aina...
        Vaikka kyseessä kirjoitti:

        onkin provo niin vastaan.

        Et siis halua, että muut saavat tietää ongelmastasi?
        Ei siitä raitistumisesta sitten taida tulla mitään.
        Ensin on tajuttava tilanteensa ja sen todellinen vakavuus.
        Sitten alkaa toipuminen.

        "vaikka kyseessä"

        Onko tuo mikä provo???? Oletko itse kokenut alkoholismin kirouksen omakohtaisesti? Kuinka olet toipunut siitä?

        Taidat kuitenkin olla kuin lapseton, joka osaa neuvoa, kuinka lapsia pitäisi kasvattaa.


      • Harry Potta
        JKL.. kirjoitti:

        ottaa tuon AA ohjelman omaksi ohjelmakseen, mutta ryhmään meno ei aina kannata. riippuu tietysti millä paikkakunnalla asuu. Siinä tarvitsee tuuria paljon, että löytyisi sopiva ryhmä jos livenä haluaa hoidon.

        A-kilta? hae qoqlella, toisenlaista kuin luterilainen paska, Jumala se viiinankin panee Jeesuksen viineihin (?)


      • ?

        Mut eikös se ois ihan hyvä et perhe tietäis. Niin ehkä he osaisivat tukea sua päätöksessäsi ?


      • viiviannelirr
        alkoholisti aina... kirjoitti:

        "vaikka kyseessä"

        Onko tuo mikä provo???? Oletko itse kokenut alkoholismin kirouksen omakohtaisesti? Kuinka olet toipunut siitä?

        Taidat kuitenkin olla kuin lapseton, joka osaa neuvoa, kuinka lapsia pitäisi kasvattaa.

        alkoholisti aina
        Jos todella haluaa itse niin siitä pääsee eroon, motivaatio on oltava.
        Minun 20 vuotta kestävä suhteeni katkesi viimein , viina voitti, joten katsoin parhaaksi häipyä maisemista.
        Se on vaan se että jo teini iässä saarnataan viinasta ja hyvin pieni osa nuorisosta kuuntelee ja YMMÄRTÄÄ mutta nämä tavikset eivät näytä ymmärtävän vaikka miten puhuisi ja sillä lailla sitä tuleekin alkkiksia, itse hankittu homma. Minulla on enempi puoli suvusta alkoholisteja vaan itse kuuntelin jo lapsena haitat ja luotin kuulemaani, ei tarvinnut kokeilla ja leikkiä pullon kanssa. Joten itse hankittu sairaus mielestäni, ja eroon siitä pääsee kun menee hoitoon. Pistää niin vihakseni tämä ryhmä jotenkin kun iitten elämä on rakennettu valheelle.Ainakkeksimässä valheita käyttäytymiselleen luullen että muut ihmiset eivät näesitä . En halua olla edes tukemassa heitä riitti ne 20 vuotta----turhaan


      • alkoholistilapsetona
        alkoholisti aina... kirjoitti:

        "vaikka kyseessä"

        Onko tuo mikä provo???? Oletko itse kokenut alkoholismin kirouksen omakohtaisesti? Kuinka olet toipunut siitä?

        Taidat kuitenkin olla kuin lapseton, joka osaa neuvoa, kuinka lapsia pitäisi kasvattaa.

        Jaa minkä vuoksi lapseton ei osaa kasvattaa lapsia tai neuvoa asiasta. Åistäppä jotain faktaa pöytään. Eivät a-klinikan työtekijätkään ole alkoholisteja, mutta osaavat hyvin kertoa alkoholismista, mutta itse olen kokenut että toinen alkoholisti parhaiten. Oikein hyvin voidaan kertoa ja neuvoa asioissa, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta. Tarvitaan hieman koulutusta asiaan ja ihan maalaisjärjellä ja empaattisuudella (osaa asettua toisen asemaan) pärjää hyvin pitkälle.


      • tefaanus

        yritä tunnustaa itsellesi et olet sairas ja hakeudu esim:kankaanpään a-kotiin kuukauden jaksolle,todella fiksu paikka ,Sinun itse tehtävå päätös ,min tein v1997 ja olen100 varma et sinäkin onnistut.


    • Näin on

      Et pysty lopettamaan ennen kuin perheesi tietää ongelmastasi.

    • alkkis

      Ei ole provo. Mitenköhän raitistuminen onnistuu kun läheiseni saavat tietää ja hylkäävät minut.

      • Älä nyt viitsi

        Säälibojojako tulit hakemaan?

        Minulla on takana vuosikymmenten dokaaminen.
        Menetettyjä työpaikkoja, tuhoutuneita ihmissuhteita - maanpäällistä helvettiä.
        Lupauksia, pettämistä... kaikenlaista p@skaa.

        Jos läheisesi hylkäävät sinut niin sitten tulet toimeen omillasi.
        Näin minä tein.
        Se koskee ensin, mutta sitten se tuntuukin hyvältä ratkaisulta.

        Koeta nyt jumankaut tajuta, ettei ole olemassa muuta tietä kuin rehellisyys.


      • huulipyöreä pullolla

        Hyvin olet salannut juomisesi ja alkoholismisi, jos "kukaan" ei tiedä. Mistä sait diagnoosin?


      • alkkis
        huulipyöreä pullolla kirjoitti:

        Hyvin olet salannut juomisesi ja alkoholismisi, jos "kukaan" ei tiedä. Mistä sait diagnoosin?

        Ihan kuule päihdelääkäriltä, kuten tuossa lukee olin pitkän aikaa raittiina, sitä ennen kun join niin kaikki siiitä kyllä tiesivät ja olin hoidossakin. Kysymys on nyt siitä etten haluaisin apua paljastamatta retkahdustani läheisilleni...


      • alkkis
        alkkis kirjoitti:

        Ihan kuule päihdelääkäriltä, kuten tuossa lukee olin pitkän aikaa raittiina, sitä ennen kun join niin kaikki siiitä kyllä tiesivät ja olin hoidossakin. Kysymys on nyt siitä etten haluaisin apua paljastamatta retkahdustani läheisilleni...

        etten=että


      • 8 vuotta kuivilla
        alkkis kirjoitti:

        Ihan kuule päihdelääkäriltä, kuten tuossa lukee olin pitkän aikaa raittiina, sitä ennen kun join niin kaikki siiitä kyllä tiesivät ja olin hoidossakin. Kysymys on nyt siitä etten haluaisin apua paljastamatta retkahdustani läheisilleni...

        No, älä aloita vanhaa rallia, itsesi ja läheistesi huijaamista. Se on pahempaa kuin juominen sinänsä. Muuta en voi sanoa paitsi, että hae tukea läheisiltäsi ellet itse kykene ottamaan itseäsi niskasta kiinni.


        Tuolla tiellä on vain yksi suunta ja tiedät sen itsekin mikä.


    • sari yrjö jylö

      Aina valitettavasti se yläkerran herra ei auta loppu peleissa. Olen 42 vuotis nainenen
      ois vaikka kiva tutustua.. Hylätty on matto veetty alta.. mut selviän. Ois vaankiva tutustua. mulla ei oo ketään tällä tukemassa.
      ssssssssliko

    • mistä ryhmä jkl

      Kannattaa kokeilla AA ohjelmaa. Hyvä jos löytäisit itsellesi sopivan ryhmän.

    • temppis2

      36v mies täältä työmatkalta Atlantin takaa moro! Joo, mene ihmeessä AA-kerhon kokoukseen, luulen että olet elämässäsi avannut paljon pahempienkin paikkojen ovia. Käy siellä 3kk ja lopeta sitten. Mieti sen jälkeen menetkö ostamaan pulloja kotiin vai kenties uudet 3kk AA: kerhoon.. Turha kuunnella AA:ta arvostelevien mielipidettä kun oikeasti tietää että on elämästä kyse, AA:ssa ei ainakaan kukaan ole sairastunut enempää, korkeintaan kahvi riippuvuus voi lisääntyä.
      Tsemppiä... nimim: AA- auttavan puhelimen kautta AA-kokouksiin hakeutunut alkoholisti ja nyt 25kk kuivilla :)

      • pashala.pio

        Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

        Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

        Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

        http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k


      • ..
        pashala.pio kirjoitti:

        Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

        Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

        Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

        http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k

        AA on alkoholiton viitekehys, jossa on samalla tavalla asiat arvottavia ihmisiä, joka luo normaalin sosiaalisen paineen olla juomatta ... rangaistuksena on ryhmän ulkopuolelle sulkeminen, sosiaalisten suhteiden katkeaminen siksi aikaa kun alkoholisti retkahtaa juomaan.

        AA:n sosiaalista puolta ei pidä aliarvioida.


    • toinen alkkis

      1. Ota töistä vapaata tai pyydä sairaslomaa muutama päivä. On helpompi lopettaa, kun voi olla rauhassa eikä ole kiire ja paineita. Sitten lopetat juomisen, vaikka aluksi olisi paha olo tai ei tietäisi mitä sitten tekisi. Käy ulkona kävelyllä, syö hyvää ruokaa (kai jostain siihen saat rahaa jos juomiinkin), ota lämpimiä suihkuja. pääasia että juominen katkeaa ja pääsee krapulasta yli

      2. Sitten menet paikalliseen A-A-kokoukseen, kuuntelemaan muiden juoppojen juttuja. Sen jälkeen menet kotiin nukkumaan. Jos paikkakunnalla järjestetään monia kokouksia, siellä voi käydä vaikka jokapäivä. pääasia on aluksi päästä juomisen tavasta. A-A:han ei voi mennä jos on juonut sinä päivänä.

      3. Ala käyttää vapaa-aikaasi johonkin muuhun kuin juomiseen. Esim. urheiluun ja vietä perheesi ja raittiiden ystävien kanssa aikaa.

      Älä syytä itseäsi menneistä, elä tässä hetkessä, päivä kerrallaan. Vaikka tunti kerrallaan aluksi jos on tarpeen. Ja ei kaikki läheiset hylkää, vaikka oisitkin retkahtanut, ei sitä tarvitse pelätä. Ite oon retkahtanu niin monta kertaa...

    • Winkkejä

      Pitää löytää tekemistä illoiksi. Itselläni on ollut samankaltainen jakso reilu vuosi sitten. Alkoholin käyttö jotenkin vain lipsahti siihen, että ostin punaviinitonkan kaappiin "varalle". Ajatuksena että voihan siitä joskus lasin sitten ottaa pimeinä talvi-iltoina. Homma oli äkkiä se, että tajusin juovani viiniä jokaikinen ilta. En juonut enää lasillista, koska ei siitä saanut sitä rentoa tunnetta enää. Laseja meni monia ja aamuisin alkoi olla lievä krapula. Pakkelit naamaan ja suuvettä suuhun... ei kukaan koskaan töissä mitään huomannut.

      Sitten tajusin, että tämähän tappaa minut ennen pitkää. Talvi-illoiksi oli pakko löytää harrastus tai tekemistä, etten etsi helppoa rentoutumiskeinoa ja tissuttele punkkua. Liikuntaharrastus toimii korvikkeena erityisen hyvin. Paitsi että silloin on tekemistä iltaisin, ei myöskään aamulla voi olla pientä krapulaa. Muutenhan sen myös sen päivän treeni menisi piloille. Urheilun jälkeen tulee myös se raukea ja unelias olo, mitä ehkä jollain tavalla myös siitä punaviinistä silloin haki.

    • NoMore

      Kannattaa miettiä mitkä asiat ovat tärkeitä itsellesi.
      Juomisen voi myös valita jos se on tärkeintä mitä sinulla elämässäsi on.
      Mieti elätkö arvojesi mukaista elämää.

      Kannattaa pysähtyä hetkeksi ja ottaa vaikka sairaslomaa jotta voi laittaa asioita tärkeysjärjestykseen.

      Jos haluat lopettaa juomisen niin muista ettei sitä tarvitse olla yksin vaan mene vaikka AA-han, et menetä mitään.

      Minä tein vastaavan ratkaisun yli kaksi vuotta sitten ja aloin ottamaan vastuuta omasta elämästäni.
      Kukaan ei kiellä tai estä minua juomasta mutta kun en enää halua.

    • Zemppiä =)

      Apua on saatavilla. Tilaa aika A-klinikalle, tai mene omalääkärin lähetteellä, kuinka vaan, mutta menet lääkärille ja kerrot avoimesti kaiken tilanteestasi ja apua alkaa tulemaan. A-klinikka on paras. Sitä kautta alkuun.

      Vaikka alkoholismi on sairaus, siihen on saatavilla hoitoa, etkä varmasti olisi ensimmäinen, etkä viimeinen alkoholisti, joka raitistuu ja paranee siten, että voi elää ilman alkoholia, vaikka lääkkeitten avulla, mutta kuitenkin. Elämä voi muuttua ihanaksi. Ensin lääkäriin ja jos yksi lääkäri ei auta, niin toinen auttaa. A-klinikalla pitäisi olla ammattilaisia töissä. Parempaa jatkoa.

    • ..........

      todella rasittavia on alkoholistin läheisille juopot, usein käy nii, ettei halua olla missään yhteydessä enää juojaan...

    • Montako annosta

      Montako annosta alkoholia vedät 11?

    • ^^^^^^^^^^

      "Miten saan tämän loppumaan?"

      Ei ehkä loppumaan, mutta vähentäämään.
      Minä olen toistaiseksi onnistunut vähentämään ihan ilman ulkopuolista apua. Pikku hiljaa edennyt, välillä tullut takapakkia, mutta eteenpäin olen tarponut umpihangessa polviamyöten räntäsateen piiskatessa suoraan silmille.
      Juomatavat ovat aikapitkälle tottumuskysymys.

      Pikkuhiljaa säätämällä pienemmälle se onnistuu. Minä uskon siihen.

      Esim. aloittaa siitä, että ei jatka heti aamusta, sinnittelee puolillepäivin selvänä, keksii tekemistä aamupäivälle, varaa alkoholia vain sen verrran, että on pakko seuraavana päivänä menna kauppaan hakemaan lisää ym. ym. on paljon keinoja ja siinä on vain kaksi kehässä: itse ja viinapiru, ja sehän ei ottelua voita!. :). Hyvää perjantai-iltaa kaikille.

      • drinksu

        Juu. Usein sanotaan, että ainoa keino parantua on tulla uskoon, ja panna korkki kiinni kokonaan. Tosiasia on (luin tästä tutkimuksen taannoin, olikohan Tampereen yliopistolta) että suurin osa alkoholisteista paranee omaehtoisesti, koskaan hoitoon hakeutumatta. Jossain vaiheessa vain mitta tulee täyteen. Löytyy uudet asiat elämää täyttämään ja suurkulutus muuttuu kohtuukulutukseksi.

        Kuten palstalaiset tietävät, parempi on kuitenkin hakeutua hoitoon ajoissa. Säästää itseään ja muita murheilta. Säilyy ehkä hengissäkin. Toivoa on aina. Rehellisyys sekä itselle, että läheisille lienee se tärkein asia.

        Loputon p*kan jauhaminen siitä, kuinka homma on hallussa ja mokailujen selittely parhain päin, on pahinta. Usein ne omaiset ja kaverit (oikeat, eivät ryyppy-) ovat pahimpia, kun eivät sano: "Sä olet muuten juoppo, ja ihan pohjalla, tälle täytyy tehdä jotain." Olen luvannut itselleni etten ikinä kenellekään lähde samalle hyssyttelylinjalle.


    • ?

      "Olen alkoholisti, diagnoosikin löytyy."

      Kuka diagnoosin antoi?

      • ?

        Kirjoitapa se saamasi diagnoosi tänne, sanasta sanaan latinaksi, kuten diagnoosit annetaan. En ennen usko diagnoosiin, ennen kuin sen omin silmin luen...


      • Alkkoholisti
        ? kirjoitti:

        Kirjoitapa se saamasi diagnoosi tänne, sanasta sanaan latinaksi, kuten diagnoosit annetaan. En ennen usko diagnoosiin, ennen kuin sen omin silmin luen...

        Tarviiko sitä aina paperille printata. Minä esimerkiksi tein itsestäni diagnoosin että olen alkoholisti. Raitistuin, mutta olen silti alkoholisti hautaan asti.


      • ,?
        ? kirjoitti:

        Kirjoitapa se saamasi diagnoosi tänne, sanasta sanaan latinaksi, kuten diagnoosit annetaan. En ennen usko diagnoosiin, ennen kuin sen omin silmin luen...

        F10.2 eine niitä nykyään enäö kirjoita vaan laittaa koodeilla ICD-10 luokituksen mukaan.


      • niinjanäin viärippäi
        ? kirjoitti:

        Kirjoitapa se saamasi diagnoosi tänne, sanasta sanaan latinaksi, kuten diagnoosit annetaan. En ennen usko diagnoosiin, ennen kuin sen omin silmin luen...

        ei siihen mitää diagnoosia tarvita että tajuaa olevansa alkoholisti, jos on yhtää järkee päässä. tosin luulis että jos on yhtää sitä järkee ni rajottas ajoissa mut ei se vaan mee niin.


      • DOC AA
        niinjanäin viärippäi kirjoitti:

        ei siihen mitää diagnoosia tarvita että tajuaa olevansa alkoholisti, jos on yhtää järkee päässä. tosin luulis että jos on yhtää sitä järkee ni rajottas ajoissa mut ei se vaan mee niin.

        Suomen valtiaat syövät Reviaa, ehkä Reviaa syövä pelastuis sillan alta, mutta ei olet roskakansaa, kuten minä(ja muut katalai´set)


      • secundo alkkison
        ? kirjoitti:

        Kirjoitapa se saamasi diagnoosi tänne, sanasta sanaan latinaksi, kuten diagnoosit annetaan. En ennen usko diagnoosiin, ennen kuin sen omin silmin luen...

        Miks helvetissä on vaikea uskoa, että jollakin on diagnoosi: alkoholismi? On mullekin se sairauslomatodistukseen aikoinaan kirjoitettu. Muistaakseni just joku latinankielinen nimi siinä oli... Mut en kyllä mainosta sitä missään, koska sen jälkeen kun oot virallisesti alkoholisti, kaikki vaikeutesi johtuvat vain ja ainoastaan siitä että olet varmastikin ratkennut juomaan (kieltäminen kuuluu sairauden luonteeseen!) ja et tahdo saada esim. flunssan takia sairaslomaa, koska töiden hellittäessä alkaisit tietenkin heti juomaan... Mikä ei ole mulla totta, koska riippuvuuteni on alkanut juuri siitä, että hain pullosta helpotusta stressiin ja edelleenkin sitä tekee enemmän mieli silloin kun on kiirettä, väsymystä ja paineita.


      • Hatusta vedetty
        secundo alkkison kirjoitti:

        Miks helvetissä on vaikea uskoa, että jollakin on diagnoosi: alkoholismi? On mullekin se sairauslomatodistukseen aikoinaan kirjoitettu. Muistaakseni just joku latinankielinen nimi siinä oli... Mut en kyllä mainosta sitä missään, koska sen jälkeen kun oot virallisesti alkoholisti, kaikki vaikeutesi johtuvat vain ja ainoastaan siitä että olet varmastikin ratkennut juomaan (kieltäminen kuuluu sairauden luonteeseen!) ja et tahdo saada esim. flunssan takia sairaslomaa, koska töiden hellittäessä alkaisit tietenkin heti juomaan... Mikä ei ole mulla totta, koska riippuvuuteni on alkanut juuri siitä, että hain pullosta helpotusta stressiin ja edelleenkin sitä tekee enemmän mieli silloin kun on kiirettä, väsymystä ja paineita.

        "Muistaakseni just joku latinankielinen nimi siinä oli..."

        Mistä tiedät, että se latinankielinen nimi tarkoitti alkoholismia?


    • Eli onnea vaan!

      Pikkuhiljaa hissutellen.

      Jos olet juonut 13 % vinettoa, niin vaihda 11 % seen tai 8 % een.

      Jos joit 5,2 % olutta, niin vaihda pienempään %:iin.

      Mene johdetulle paastokurssille (esim Virossa). Kun paastoat, niin siihen ei kuulu edes kahvia. lisäksi saat kiloja pois.

      Asenteesi on oikea, haluat päästä eroon juomisesta, kirjoitat siitä ja olet valmis ottamaan neuvoja. Hyvä!

      Kyllä sinä selviät tuolla asenteella!

      • huihaihui

        Hei, mikä tämä paastokurssi-juttu Virossa on? Voitko antaa mitään yhteystietoja?

        Enhän minä itte, mutta kaverille :)


    • oldkrateteach

      Alkoholismi ei ole sairaus, se on kiinni itsekurista. Todellinen kuri löytyy itsensä sisältä.

      • alkoholisti aina...

        oldkrateteach

        Kysäisempä sinultakin, kuinka olet päätynyt tähän diaknoosiin? Oletko itse ollut alkoholin suurkuluttaja? Tiedätkö, mitä oireita se aiheuttaa, jos suurkuluttaja yht`äkkiä ei saakkaan alkoholia?

        Minäpä tiedän, jopa kuoleman tapauksia lähipiiriisäni ja puolisoni deliriumin aiheuttamat harhat.

        Itse en onneksi ole joutunut moista kokemaan henkilökohtaisesti, mutta hakeuduin vapaaehtoisesti joskus Leppävirran parantolaan, jonka Virpi Miettinen teki tunnetuksi. Harmi, että se lopetettiin, sillä se oli todella hyvä.

        Sitä ennen olin jo käynyt näissä AA-kerhoissa, mutta luottamukseni meni niihin, sillä siellä eräs "porho"ajeli upeilla autoilla ja kehui olleensa 11-v raittiina, kunnes toiset valistivat, että elatuksensa hän nyt hankkii pimeän pullon myyjänä.

        No, ei minustakaan silloin raitista tullut kuin puoleksi vuodeksi, mutta kuitenkin aika kohtuukäyttäjä, joka sekin lipeilee nyt.

        Tiedän hyvin, miltä ahdistus tuntuu, kun itse yrittää olla juomatta ja tupakoimatta, mutta telkkari syytää ruokaohjelmia, joissa hienosti siemaillaan viinejä ja taitaa niissä joskus mennä pullo tai pari, puhumattakaan ohjelmista, joisa tupakka sytytetään aika usein.

        Joskus on jopa merkkikin näkyvissä, vaikka nykyisin niitä ei saa edes kaupoissa näkyä. Ei se riitä tuo pieni teksi ylänurkassa, jossa lukee "tuotemainontaa", joka koskee jotain piimä tai maitopurkkia.


    • alkoholistin puoliso

      Minun ystäväni meni Eiran katkaisuhoitoon, mamma maksoi 2000 € siinä sisältää 3 vuorokautta henkilökohtainen hoito, oma lääkäri,lääkkeet upea huone, iso TV skriini, hyvää ruokaa, ihimiskunnioitava henkilökunta plus lääkärin jälkitarkastus. Ystäväni on ollut puolitoista vuotta jo raitis iloinen hyvä kuntoinen. Huom. sinne sai mennä hoitoo pienessä hiprakassa. Nyt olemme kaikki äiti, puoliso onnellesia, tämän idean olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin, silloin olisi säästynyt omaisuuden.

    • absolutist

      No voi pyhä yksinkertaisuus, eikö viinasta pääse eroon kun lopettaa juomisen, ei siinä sen ihmempiä hoitoja tarvita.

      • Näin mennään

        Samaa voi sitten sanoa huume- ja läheisriippuvaisille, vai? Elämässä asiat eivät ole noin mustavalkoisia, mutta senhän sinä jo tiedät.


    • Eewwa

      Jos olet alkoholisti, et voi oppia kohtuukäyttäjäksi. Ainoa vaihtoehto on joko juoda tai olla juomatta kokonaan.
      Jos voit olla tunnin juomatta, voit olla kaksikin, kolmannenkin tunnin. Hetki kerrallaan voit olla raittiina yhden päivän. Sitten vaan valitset seuraavana aamuna saman, päivä kerrallaan raittiina.
      Useimmat alkoholistit tarvitsevat raittiina pysymiseensä myös kaltaistensa tukea ja sitä, että itse auttavat toisia pysymään raittiina päivä kerrallaan.
      Tästä huolimatta voi tulla eteen se hetki, jolloin ei auta kuin Jumala itse, miten sen kukin ymmärtääkin. Raitistumiseen tarvitaan suurta rohkeutta, rehellisyyttä ja nöyryyttä. Kaikista ei ole sellaiseen, valitettavasti.
      Kaikki eivät selviydy. Toivon, että sinä kuuluisit niihin, jotka saavat elämän.

    • kyssst

      "Miten saan tämän loppumaan?"

      Pitää vaan tehdä PÄÄTÖS olla juomatta. Muuta et voi. Älä anna sen sisäisen äänen enää koskaa sanella sinulle mitä tehdä. Se ääni valehtelee. Ajan myötä sekin ääni vaikenee.

    • päänsäryssä tänään

      Jos jätät Etanolin ottamatta mitään tilalle, niin vaikea yhtälö: Tyhjiöt täyttyvät myllerryksessä. Jos huono omatunto painaa, ota tilalle joku todellinen lähimmäisenrakkaus - varmaan sulla on joku iäkäs sukulainen tai entinen naapuri, muutama, joka ilahtuisi jos kävisit katsomassa ja auttelemassa.

      Mun Vapahtaja on nasaretilainen raksamies. Mutta siinäkin pointti oli Hänen "seuraamisestaan" ja "sen tien kulkemisesta", ei pelkästään uskomisesta tai jostain meditaatiosta. Rakkaus on käytännön toimintaa, kyllä maailmaan sanoja mahtuu.

      Pauli Ojala
      http://www.helsinki.fi/~pjojala/Valitsen_siis_olen.htm

    • Ei enää entistä

      Heippa, mulla oli samanlainen kierre muutava vuosi sitten. Piti olla komerossa aina useita oluita myös viikonloppua varten, piti kiertää myös eri kaupoissa että sai ja kehtasi ostaa riittävästi, koko aika piti pälyillä ettei tuttuja tule jonoon. Välillä olin jo vk loppu aamuna aika pöhnässä ja tajusin sen. Inhotti. Join siis yksin ja salaa ja kotona. Mua yksinkertaisesti ahdisti kovastakin ilman olutta suoraan sanoen oli hirveä olo jos en juonut, kuin kivi rinnassa. Kalja helpotti oloa. Välillä vaihdoin kaljatölkit ja pullot whiskiin koska aattelin että pienempi kulaus riittää ottamaan ahdistuksen pois kuin juoda useampi pullo keskikaljaa. No välillä lipsui ja tulin whiskistä liiankin känniin ja lisäksi se oli kallista. Se oli sellaista jatkuvaa hampaiden pesua ja suun purskuttamista sekä pastillien syömistä myös ettei haisisi oluelle. Miettimistä milloin kaupat auki ja onko komerossa nyt riittävästi iltaa tai vk loppua varten.
      Sitten kävin yleislääkärillä ja sain masennuslääkkeitä, niitä kevyempiä, joita söin puoli vuotta ja tiesin ettei silloin sovi alkoholi kuvaan joten pakosta se jäi pois koska olotila helpottui myös näiden lääkkeiden myötä.
      Ahdistus hävisi siis lääkkeiden myötä ja sillä aikaa sain myös uudet uomat elämään, aloin harrastamaan. Lääkkeet jätin myös puolen vuoden kkäytön jälkeen.
      En juo nykyisin mitään, mutta lomamatkoilla saatan lentokoneessa ottaa yhden viinin ruuan kanssa tai yhden kaljan. Elämässä on nyt paljon muuta sisältöä, kuntoilen, luen, kävelen ulkona, käyn työväenopistossa ym. Kiva olla skarppina ympäri vuorokauden ja kiva ettei ajatuksia kahlitse mistä kaljaa saa ja onko rahaa.
      Kyllä sinäkin pystyt, ja ymmärrän niin hyvin tilasi ja tunteesi.

    • Ei kemikaalille!

      ALKOHOLISTILLE, TAPAJUOPOLLE, HEIKOLLE NAHJUKSELLE:

      Tämä ei ole v*ttuilua vaan pelkästään v*ttumaista saarnaamista!

      Mikä auttaa lopettamiseen, tai vähäiseen käyttöön?! Selkäranka, päätös, aivojen käyttö, järjen käyttö. Jos haet aina ja aina vaan uudestaan sen ma, ti, ke, to pe, la tai su -kännin tai mäyriksen, niin ei siinä ole mitään muuta ihmeellistä kuin se, että sä annat sen tapahtua. On turhaa kiukutella että miten onnistun olla menemättä sinne alkoon tai kauppaan. Älä mene! Tee se v*tun päätös, että et vaan mene! Ja kun omilla aivoillasi estät jalkojasi lähtemästä askeltamaan kohti alkoa tai kauppaa, niin se pämpääminen loppuu siihen. Mutta... meillähän on nämä TEKOSYYT, joiden puolesta taistelemme ja joita järkeleimme eeeeerittäin älykkäästi, jotta TEKOSYYT saataisiin muunnettua perustelluiksi syiksi. Tämä on todellisuuden kieltämistä. Alkoholi ei olisi kenellekään riesa, jos käytettäisiin niitä v*tun aivoja. Kaikki syyt jotka kehität, että saat sen pullon/kaljat/kännin, on oikeasti pelkkiä tekosyitä 100%sti. Piste. Heikkoutta. Saamattomuutta. Periksiantamista. Luuseritouhua. Ei mitään muuta. Meistä yksikään ei sitä kemikaalia oikeasti tarvitse. Kaikki se sen kemikaalin ympärillä on itseaiheutettua mukatarvetta, median luomaa fiilistä jne. Jos et pysty tekemään päätöstä, että se loppu nyt, niin olet todistanut olevasi heikko.

      -Olen heikko, myönnän sen, siksi juon- V*ttu! Jokaisessa meissä löytyy kuitenkinpotkua ja OIKEITA SYITÄ olla ottamatta pulloa käteensä. Jos sanot olevasi heikko, ja myönnät sen, olet taas kerran löytänyt tekosyyn itsellesi ottaa se pullo käteesi.

      -Lopettaminen ei ole niin yksinkertainen asia- Tässä on taas yksi tekosyy. Tämän tekosyyn avulla luodaan itselleen tunne, että alkoholin käytön lopettaminen olisi esim. moninmutkainen prosessi, jossa on paljon erilaisia syitä ja vaikuttimia, jotka ESTÄÄ sua lopettamasta. Miksi se pitää tehdä tekemällä näin monimutkaiseksi? No siksi, että saisi perustellun syyn jatkaa juomista, kun on niin heikko, ettei pysty olla ottamatta.

      -Ilman alkoholia en olisi selvinnyt- J*malauta! Ilman alkoholia et olisi nyt siinä pisteessä missä olet! Miltä alkoholi pelastaa? Itsemurhalta? Masennukselta kovien paineiden takia? Kun vaimo jätti? Jne. Tuleeko koskaan mieleen, että se kemikaali ei ole pelastaja? Sinä olet itsesi pelastaja, jos vain haluat niin. Sulla on voima jatkaa eteenpäin. Sulla on voima selättää ongelmat. Ei alkoholilla! Ellet sitten anna ongelmien selättää sua jonka tueksi tarvitset alkoholia ja sen juomiseksi monta TEKOSYYTÄ!

      -Ei tässä enää mitään menetettävää ole- Eikö? Eikö oma elämä ole mitään? Ettei tämäkin olisi taas TEKOSYY jatkaa juomista? Tiedostat. että juominen aiheuttaa jatkuvasti pahaa oloa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Miksi jatkat? Koska annat olla itsesi heikossa tilanteessa, jotta voisit jatkaa juomista, vaikka se tekee sulle pahan olon, mutta koska sulla on TEKOSYYT niin sen pahan olon suljet pois, tai syytät siitä olosta jotain muuta, asiaa...

      • Ei kemikaalille!

        (jatkuu)

        ... tai henkilöä. Kentistä ex-vaimoasi, tai ex-miestäsi, tai suomen työvoimapolitiikkaa, tai entistä työnantajaasi. Paskanvitut! Siinä vaiheessa kun olet kuolinvuoteella, tai metsämajassasi henkitoreissasi, niin katumus on syvääkin syvempi. Haluaisit peruuttaa kaiken. Haluaisit uuden alun. Mutta se saattaa olla jo myöhäistä. Kun kuolema on ovella, meistä jokaisella on p*skat housussa. Myös juopolla joka on viimeisen huikkansa ottanut.

        -Yhteiskunnan paineet on kovat. Siksi juon- Nythän sulla on yhteiskunnan aiheuttamien paineiden lisäksi myös alkoholin aiheuttamat paineet niskassas. Mikä TEKOSYY sai sut unohtamaan tämän? Paskahousu luuseri! Alkoholin takia susta ei ole enää käymään yhteiskunnan luomia paineita vastaan! Tyhmä!

        -Juon koska tahdon juoda- Noh ammuin itseäni päähän koska tahdoin ampua itseäni päähän. Toki voit tahtoa juoda, mutta oletko niin itsetuhoinen masokisti, että nautit alkoholin aiheuttamasta tuskasta? Vai kusetatko vain? Onko kovanaaman esittäminen taas yksi TEKOSYY?

        Jos haluat apua, saat apua. Jos et halua apua, jossain vaiheessa yhteiskunnan varoin tukema apu tulee kuitenkin eteen. Kun kaikki te sadat tuhannet juopot ette pärjää enää omillanne, niin jonkun se apu teille on annettava.

        Tekosyyt on riesoja, jotka tekee teistä juopoista riesoja. Meille kaikille. Mutta, kuvittele mielessäsi millaista oli kun oli hyvä ja kevyt olo. Pinnistä jos ei muuten tule mieleen. Muistele joku hyvä hetki, kun olit tyytyväinen elämääsi, hymyilit, nauroit aidosti, tuttujen kanssa oli kivaa, puolison kanssa oli kivaa. Jos edes hetken mietit ja sait siitä tunteesta kiinni, niin varmaan nyt koet edes jonkunlaista ikävää, katumusta ja tuskaa siitä, että se kaikki hyvä on mennyttä. Nyt olis varmaan puolenpullonmittainen helpotushuikka paikallaan mitä? Varmaan jossainvaiheessa tajuat, että se kemikaali tappaa sun motivaation kaikkeen muuhun paitsi viinarahan hankkimiseen ja sen pullon hakemiseen. Etkö muka enää pysty viettämään hyviä ja onnellisia hetkiä elämässäs? Tiedän, tunnet varmasti, että se voi olla pitkän matkan päässä. Ehkä kuitenkin jäät siihen tilaan missä nyt olet ja jatkat TEKOSYIDEN värittämässä omassa pienenpienessä viinahuuruisessa maailmassa. Edessä tuskainen aika kun lääkäri ilmoittaa sulle, että sulla on maksasyöpä ja sepelvaltimot melkein ummessa, ja suolistossa pahanlaatuinen kasvain, ja mahalaukku lähes entinen... Voit olla varma, että sulla on ne piinaavat ja tuskaiset loppupäivät edessä, tietäen, että tuskainen kuolema on lähellä. Mutta toinenkin vaihtoehto sulla on. Miltä tuntuisi kun olisi taas hyvä ja kevyt olo ja terve kroppa? Sydän lyö pehmeästi, olo on selkeä ja kirkas, tekee mieli lähteä järvelle heittelee uistinta, tai shoppailemaan uusia vaatteita, tai tuttujen kanssa Kanarialle, tai ihan mitä vaan. Miltä tuntuisi taas käydä normaalisti töissä, käydä ostamassa seinälle uus lätty-tv, rakentaa 50-luvun jenkkiä, löytää hyvä harrastus, tai ihan mitä vaan mukavaa? Hyvien asioiden lista on loputon, mutta vain yksi asia pilaa sulta kaiken hyvän. Se v*tun kemikaali!

        Kaikki on susta itsestäs kiinni. Punnitse asioita, kumman valitset. Sen pienen viinahuuruisen ja sairaan elämän, vai hyvän elämän kaikilla mukavuuksilla?

        Taistelutahtoa ja aurinkoa sulle toivoo entinen 45 v. alkkis.


      • samaa mieltä
        Ei kemikaalille! kirjoitti:

        (jatkuu)

        ... tai henkilöä. Kentistä ex-vaimoasi, tai ex-miestäsi, tai suomen työvoimapolitiikkaa, tai entistä työnantajaasi. Paskanvitut! Siinä vaiheessa kun olet kuolinvuoteella, tai metsämajassasi henkitoreissasi, niin katumus on syvääkin syvempi. Haluaisit peruuttaa kaiken. Haluaisit uuden alun. Mutta se saattaa olla jo myöhäistä. Kun kuolema on ovella, meistä jokaisella on p*skat housussa. Myös juopolla joka on viimeisen huikkansa ottanut.

        -Yhteiskunnan paineet on kovat. Siksi juon- Nythän sulla on yhteiskunnan aiheuttamien paineiden lisäksi myös alkoholin aiheuttamat paineet niskassas. Mikä TEKOSYY sai sut unohtamaan tämän? Paskahousu luuseri! Alkoholin takia susta ei ole enää käymään yhteiskunnan luomia paineita vastaan! Tyhmä!

        -Juon koska tahdon juoda- Noh ammuin itseäni päähän koska tahdoin ampua itseäni päähän. Toki voit tahtoa juoda, mutta oletko niin itsetuhoinen masokisti, että nautit alkoholin aiheuttamasta tuskasta? Vai kusetatko vain? Onko kovanaaman esittäminen taas yksi TEKOSYY?

        Jos haluat apua, saat apua. Jos et halua apua, jossain vaiheessa yhteiskunnan varoin tukema apu tulee kuitenkin eteen. Kun kaikki te sadat tuhannet juopot ette pärjää enää omillanne, niin jonkun se apu teille on annettava.

        Tekosyyt on riesoja, jotka tekee teistä juopoista riesoja. Meille kaikille. Mutta, kuvittele mielessäsi millaista oli kun oli hyvä ja kevyt olo. Pinnistä jos ei muuten tule mieleen. Muistele joku hyvä hetki, kun olit tyytyväinen elämääsi, hymyilit, nauroit aidosti, tuttujen kanssa oli kivaa, puolison kanssa oli kivaa. Jos edes hetken mietit ja sait siitä tunteesta kiinni, niin varmaan nyt koet edes jonkunlaista ikävää, katumusta ja tuskaa siitä, että se kaikki hyvä on mennyttä. Nyt olis varmaan puolenpullonmittainen helpotushuikka paikallaan mitä? Varmaan jossainvaiheessa tajuat, että se kemikaali tappaa sun motivaation kaikkeen muuhun paitsi viinarahan hankkimiseen ja sen pullon hakemiseen. Etkö muka enää pysty viettämään hyviä ja onnellisia hetkiä elämässäs? Tiedän, tunnet varmasti, että se voi olla pitkän matkan päässä. Ehkä kuitenkin jäät siihen tilaan missä nyt olet ja jatkat TEKOSYIDEN värittämässä omassa pienenpienessä viinahuuruisessa maailmassa. Edessä tuskainen aika kun lääkäri ilmoittaa sulle, että sulla on maksasyöpä ja sepelvaltimot melkein ummessa, ja suolistossa pahanlaatuinen kasvain, ja mahalaukku lähes entinen... Voit olla varma, että sulla on ne piinaavat ja tuskaiset loppupäivät edessä, tietäen, että tuskainen kuolema on lähellä. Mutta toinenkin vaihtoehto sulla on. Miltä tuntuisi kun olisi taas hyvä ja kevyt olo ja terve kroppa? Sydän lyö pehmeästi, olo on selkeä ja kirkas, tekee mieli lähteä järvelle heittelee uistinta, tai shoppailemaan uusia vaatteita, tai tuttujen kanssa Kanarialle, tai ihan mitä vaan. Miltä tuntuisi taas käydä normaalisti töissä, käydä ostamassa seinälle uus lätty-tv, rakentaa 50-luvun jenkkiä, löytää hyvä harrastus, tai ihan mitä vaan mukavaa? Hyvien asioiden lista on loputon, mutta vain yksi asia pilaa sulta kaiken hyvän. Se v*tun kemikaali!

        Kaikki on susta itsestäs kiinni. Punnitse asioita, kumman valitset. Sen pienen viinahuuruisen ja sairaan elämän, vai hyvän elämän kaikilla mukavuuksilla?

        Taistelutahtoa ja aurinkoa sulle toivoo entinen 45 v. alkkis.

        siinäpä asiaa kerrakseen. niinhän se on,tekosyitä monta mutta vain yksi syy.tää antoi voimia t:33 seka käyttäjä


    • kokenut alkkarin vmo

      Petät itseäsi jos luulet että kukaan ei huomaa.
      Kalja HAISEE!
      Näkyy se muutenkin kuin hajuna. Olen ollut kauan alkoholistin kanssa naimisissa, ovat emävalehtelijoita, valehtelevat itselleenkin.Ihmiset oikeasti säälivät sinua kun eivät viitsi kertoa mitä mieltä ovat tilastasi, lopeta kuvittelu ja puhu totta, ei totuus tulke kenellekään sinut tuntevalle yllätyksenä.

    • Hyvä klinikkakokemus

      Kokeile ensin A-klinikan kautta avokatkoa, jos et halua ihmisten tietävän juomisestasi. Kun saat pahimman olon karkoitettua lääketieteellisin keinoin, voit pohtia jatkoa, kuten AA:ta tms.

      Tänne palstalle kirjoitetut "saarnat" eivät ainakaan minua raitistaisi. Joisin vain enemmän.

      "Syö hyvää ruokaa - - - - ota lämpimiä suihkuja"... huh huh. Helpollapa on päässyt tämän neuvon keksijä! Ensimmäinen saattaa olla vaaraksi ilman tiamiinisuojaa ja jälkimmäinen voi aiheuttaa paniikkireaktion.

      • edellä mainittu

        Ai suihkussa käynti aiheuttaa paniikkireaktion? No ei kyllä mulle, se helpottaa oloa krapulassa kummasti. Ja mitenniin hyvä ruoka on vaaraksi? Siis b-vitamiiniahan pitää ottaa, mut ei kai se ruokaan vaikuta?!?


    • Jokainen tavallaan..

      "Tänne palstalle kirjoitetut "saarnat" eivät ainakaan minua raitistaisi. Joisin vain enemmän.

      Sama voi tapahtua myös AA:ssa, ainakin itse aloin juomaan enemmän. Tai sanotaan näin: Raittiusjaksot hieman pitenivät, mutta niin piteni myös ryyppyputketkin. Raitistuminen onnistui vasta vuosia myöhemmin, ilman vertaistukea tai muuta vastaavaa.

    • Juopot nurin

      Mun mielestä,aa,katko ym. alkkisksille tarkotetut hoidot on peestä!
      Miks ykskään juoppo ei oo parantunut????
      Lisää viinaa silmät liikkuu.
      Jokainen juoppo menee peilin eteen, sieltä se syyllinen löytyy.
      Eipä löydy sympatiaa eikä mitään muutakaan,kerran juoppo aina juoppo.
      Kunpa jois ittesä hengiltä,säästys yhtiskunnan varoja!!!!

    • prian

      kaikki on placebosta kiinni,,,älä usko riippuvaisuus,,,addoct,,,,ne on biznestekeville paskiaiset keksimija,,,,mä en juo esim,,,2,3 kuukautta,,,sitten juon 2,3 päivä kunnon känni terapoia ja taas,,,ja hyvä on,,,kun en juo en,,,ei tuntuu mitään kipea tai kutina,,,kun ei usko hölmöläisten teori,,,ja pahinta päälyönti on sanoilla ,,on tutkittu ja todistettu,,,ja paskat,,,

    • kaikkiVarattuja nimm

      Alkoholinkäyttö on opittu tapa joka syntyy riippuvuudeksi. Hyvä kun tiedostat ongelman, sillä juuri siinä piilee myös ratkaisu. Vain itse pääset siitä eroon toisten avulla eli mene sellaiseen porukkaan jotka kamppailevat saman ongelman kanssa. AA- ryhmä on ilmainen ja auttaa tehokkaasti. Uskalla vain mennä sinne ja siitä se kirkkaus lähtee. Elämä on liian hieno asia hukattavaksi. Kokeile! Samaan sangonpohjaan pääset kyllä helpostikin jos uusi elämä ei olekaan kivaa. Mars mars! Oikeaa maanantaita ei ole olemassakaan. Aloita jo tänään.

    • AllenCarrPelasti

      Tuo on yhtä ongelmista kuin mihin tahansa muuhun päihteeseen koukkuun jääminen. Pääsin irti tupakasta lukemalla Allen Carrenin kirjan "Stumppaa tähän" samalla periaatteella uskon, että voi päästä irti alkoholikierteestä.

      Jos haluaa tietää miten pääsee eroon päihteistä lukematta yhtäkään kirjaa niin tässä se vastaus on:

      * Ole muutama viikko ottamatta päihdettä ollenkaan

      * Ajattele jatkuvasti että olet vihdoin päässyt irti tästä ... sen sijaan että jatkuvasti psyykkaat iseäsi "jippii jo 5 tuntia kuivilla"

      * Ei ole olemassa yhtä savuketta, juomaa ym. Kun vihdoinkin olet päättänyt olla vapaa alkoholista tai tupakasta tai mistä tahansa päihteestä niin älä enään ikinä "kokeile". Tupakan lopettaminen oli itselläni helppoa sen jälkeen kun tajusin, että voin olla ilman tupakkaa tasan niin kauan kun "kokeilen" uudestaan.

      Moni meistä lopettaneista jossain vaiheessa päätyy käyttämään päihdettä uudestaan eri syistä.

      1) joko haluat todistaa itsellesi että olet kuivilla. Sytytät tupakan / Juot pullon olutta ym.

      2) Tai sitten vain pienen stressint tai pahan tilanteen tullen ajattelet "no nyt vaan yhden kerran .. myöhemmin en enään sitä tee"


      Todellisuudessa nämä kaksi syytä johtavat samaan lopputulokseen. Tahtomattasi olet taas koukussa. Oli kyse mistä päihteestä hyvänsä.


      Sen sijaan lopettaminen on niin uskomattoman helppoa jos vain niin päättää. Eli päätät että kun kerran lopetat niin lopetat kokonaan. Mistään syystä et enään koskaan tule sitä aloittamaan. Et kokeilun takia, et todistaaksesi mitään, et hetken mielijohteesta. Yksinkertaisesti ei mistään.


      Jokaisella meistä se pari ensimmäistä viikkoa on vaikeita. Mutta ajattele tätä. Jos selviät yhdestä päivästä. Tulet selviämään elämäsi jokaisen seuraavan "yhden päivän". Huominen ei ole todellisuudessa sen vaikeampi kuin tämä päiväkään. Vieroitusoireet taas ovat omaa mielikuvitustasi. Ne eivät sinua tapa. Itse en enään edes huomannut vieroitus oireita kun lähdin joka kerta ulos lenkille juoksemaan jos alkoi tehdä mieli. Samalla sitä jopa laihtui :)

      Parin viikon jälkeen vieroitusoireet katoavat täysin. Eli olet taas siinä samassa kunnossa kuin et olisi koskaan aloittanutkaan juomista / polttamista. Tämän jälkeen se on oma ongelmasi jos haluat taas aloittaa saman kierteen alusta. Esim haluat todistaa itsellesi, että olet päässyt yli ja vihdoin kuivilla ... tai haluat taas joskus jostain lohtua itsellesi jotta olo helpottuisi. EI AUTA!

      • raamattu esillä...

        Allen Carr

        Olen lukenut sitä, kuin "piru raamattua" ja haluankin sen ostaa itselleni, lukeakseni sitä joka päivä ja viivaten alle hänen kirjoituksensa.

        Kuitenkin siv.25 on teksti.

        "lopulta vaimoni lähetti minut hypnoterapeutin luo" ..."mutta vastaanoton jälkeen lopetin tupakanpolton"

        Vaikka hän todistaakin, että asialla ei ollut vaikutusta ja hän olisi lopettanut kuitenkin, niin empä oikein usko.

        Onhan kirja sinällään jonkinlaista psyykkausta jo itsessään, kuten olisi Raamattu, jos sitä jokapäivä lukee, niin uskoonhan päsähdät.

        Miksi uskokin edellyttää jokapäiväistä Raamatun lukemista, vai onko joku tullut kristinuskoon, kuulematta koskaan Raamatusta?

        Yhdenlaista aivopesua on myös nuo AA-kerhot. Olen toki sielläkin kuullut, kuinka Jeesus tuli ja pelasti, mutta jos et jaksa käydä aina kuulemassa tätä sanaa, niin siinähän olet taas ongelmiesi kanssa.


    • Autaitseäsi

      et voi paratua ellet itse halua sitä. Turha se on mennä mihinkän aa-kerhoihin ja ym palavereihin jos ei ole itse mukana parantumisprosessista ja odotat vaan että ulkopuolelta tulisi apu omiin ongelmiin. Sitten kun oot tarpeeksi pohjalla niin ehkä se taistelutahto herää ja lopetat tai sitten kuolet siihen. Ehkä heräät jo ennen kuin olet pohjalla ja paranet. Ulkopuoliset eivät voi alkoholistia parantaa mutta tukea voivat antaa (ei saarnausta). Ja sinun tulee myöntää ongelmasi läheiselle. Piilottelun aiheuttama stressi vaan lisää syyllisyyttä ja juomista. Kliseiseltä kuulostaa mutta se on totta. Minulta on kuollut lähisukulainen alkoholiin ja toinen on vakaasti samalla tiellä.

      • kippis

        kokeile VHH elämäntapaa. muutaman viikon jälkeen myös alkoholiriippuvuus hellittää. en vieläkään sylje lasiin mutten pelkää että alkoholi loppuu. nytkin näkyy olevan saarenmaa pullo olevan tulostimen päällä puolillaan ollut ainakin kaksi viikkoa. tarjosin siitä naapurille paukut ja otin itsekin kun vilusti.


        hiilihydraattien poisjättäminen on hävittänyt halut myös alkoholiin.

        se on asia jota sietäisi tutkia.


    • Elän kuin elämä. Ja se on elämä. Älä koske minuun. Koska se on syntiä. Marco- vox

    • Tule mukaan. Annan sulle hyvän syyn. Anna anteeks. Kosken sinuun. Mutta sun pitää koskea mua, ja anteks, anna mulle.

    • päihdetyöntekijä

      Ota yhteyttä a-lkinikkaan ja käy siellä juttelemassa tilanteestasi. Hyväksy alkoholismisi ja se että se on hoitamattomana ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus. Et pysty raitistumaan niin että muut ei saisi tietää sairaudestasi ja miksi pitäisikään. Kun lähdet hoitamaan itseäsi niin läheisten tuki ja apu on sinulle kultaakin kalliinpaa. He kaikki varmasti arvostavat päätöstäsi hoitaa itsesi kuntoon.

    • Maroolofi

      Rappiolla on hyvä olla. Antaudu sinäkin suosiolla ja kerro avoimesti kaikille mahdollisille ihmisille, että olet alkkis. Niin minäkin olen tehnyt. Se sailailu vasta perseestä onkin. Ensinnäkin se on teeskentelyä, toisekseen stressaavaa ja kolmanneksi lopulta mahdotonta.

    • Alkkis

      No toisaalta myös elämä on vain kuolemaan johtava sairaus.

    • zeus

      Olen Hyvinvointiohjaaja voin auttaa sinua. Tärkeää on saada keho puhtaaksi mm puhdistamalla maksa ja saada kehoon tärkeitä vitamineja ja mineraaleja milk thissel ja Nutri-Calm ovat erittäin tehokkaita olen jo auttanut monia. Toki on olemassa myös aa-kerhoja joista saa hyvää vertaistukea ja saa sitä motivaatiota miksi kannattaa nauttia elämästä teen myös Energiahoitoja joilla saa sitä hyvää oloa. Missä päin asut niin voisimme vaikka tavata. Jos Haluat voin soittaakkin sinulle ja tehdä sen hyvinvointitestin ja sinulle ihan henkilökohtaisen hyvinvointiohjelman Terveisin Minja Zeus 0417254740 [email protected]
      http://www.facebook.com/Health2unow

    • puoskari1

      Hommaa antabus-resepti. Himo ei poistu, mutta lääkkeen reaktio estää sinua juomasta.

    • .................

      Älä nyt käyttörahoja juo hyvä ihminen täytyy nyt olla järki päässä. Älä itsemurhaa tee mee mielummin sairaalaan osastolle, kyllä ne sua ymmärtää! Onks Okusta kuulunut mitään? =)

    • -<-<-

      Huvittavinta on aloittajan kuvitelmassa että läheset ja muut eivät huomaa. Onhan heillä silmät päässä ja hajuaisti.
      Antavat toivottoman tapauksen vain olla.

    • uyiyuioyui

      Miksi sinulla on syyllinen ja paha olo? Juominenhan on addiktio, ja addiktioon ajautuu kun pakenee jotain. Jos pelkän juomisen lopettaa, niin se ei välttämättä paranna oloa ja tilannetta. Miksi siis juot? Addiktio ahdistaa nurkkaan ennemmin tai myöhemmin. Aina helpompaa jos juomisen lopettaa ja istuu vain alas ikävien tuntemustensa kanssa ja antaa niiden tulla. Tuntemukset ei vahingoita, mutta niiden pakeneminen vahingoittaa. Onnea matkaan!

    • selvinpäin

      Kaiken A ja O on oma motivaatio raittiuteen.Varaa aika A-klinikalle.Yksin on vaikeaa selvitä tarvitset tukea.Sieltä saat tietoa eri tukikeinoista.Ihminen on yksilö joten syytä kokeilla eri juttuja löytääkseen itselleen sen mieluisimman ja parhaimman tavan raittiina olemiseen.Halutessasi saat sieltä yksilö tai ryhmäterapiaa.Työsssäkäynti ei ole esteenä , A-klinikoilla myös iltavastanotto Itse join rankasti vuosikaudet, nyt ollut ..... kuivilla ja tarkoitus olla jatkossakin.Raitistuminen pitkä ja vaikea prosessi mutta mahdollista.Voimia ja jaksamista sinulle :)

    • Fran Drake

      Aloitat sillä että myönnät itsellesi olevasi alkoholisti ja haluat hoitoon. Suosittelen AA ryhmää, pikkuhiljaa askel kerrallaan etenet asian kanssa, jossain vaiheessa sinun täytyy tulla asian kanssa päivänvaloon, vaikka menetät kasvosi muitten edessä , tämä on pahin demonisi, nujerra se, kaikki rakastavat sinua ja haluavat vain parastasi.

      En tiedä onko tämä Suomi24 paras paikka kirjoitella kun tässäkin ketjussa on ns vittuiluviestejä, välillä tuntuu että suomi24 taso on laskenut rajusti.. juttujen osalta mutta asiaan ei auta että rypeät itsesäälissä kirjoittemalla tänne, emme ole AA kerhosi , voi tuntua tylyltä,siitä anteeksi. älä edes harkitse Itsemurhaa, tuo vain kärsimystä ja loputonta tuskaa omaisille ja katkeroita kysymyksiä, miksi, miksi !? ei ole ratkaisu koskaan. jos et jaksa lähteä yksin, lähde jonkun kanssa AA, tukihminen mukaan. näytät demonillesi että taistelu vasta alkaa, demoni tulet häviämään sen. karkoitat pois ruumiista. matka vasta alkaa, sinä luot lopun.

    • valtioalko
      • kuivilla

        ihan hyvät ohjeet nuokin. Itse sain korkin yli 30v. jälkeen kiinni kun löysin sivut:

        www.juwanet.org/alkoholi ja ihminen

        Löytyy linkit vähän joka lähtöön.


      • Sivu hukassa
        kuivilla kirjoitti:

        ihan hyvät ohjeet nuokin. Itse sain korkin yli 30v. jälkeen kiinni kun löysin sivut:

        www.juwanet.org/alkoholi ja ihminen

        Löytyy linkit vähän joka lähtöön.

        Eipä vaan löytynyt. :D


    • alkkis kakkonen

      Hyvä alkuperäinen alkkis .. Otat nyt sairaslomaa. Sitä ennen käyt lääkärillä ja pyydät noita lääkkeitä jota on saatavilla riippuvaisuusoireisiin. Sitten vaan kotiin eväiden kanssa ja lukitset itsesi nyt ensin 3 pv kotiin. Pese siivoa sauno tee koko ajan jotain. Älä lähde kotoasi mihinkään vaan tee työlista että pysyt kotona. väsyneenä huomaat että nukut ja syöt norm.

      et mene töihin menonkaan jälkeen kauppaan vaan joku muu tuo ruokatarvikkeet kotiin. Kun et mene paikkaan jossa lankeat on helpompi tapella fyysisiä oireita vastaan.

    • ilu ja alkoholiti

      Pääasiassa kaikki päihdekuntoutusket tukee AA ja NA toimintaa. Täytyy muistaa ettei katkot ole päihdekuntoutusta. Hakeudu päihde kuntoutukseen. Itse kävin Suvanto - yhteisössä ja nyt vuosi ja kaksi kuukautta raittiina :)
      Kerran kun on ylittänyt rajan sairaudessa alkoholismi, niin ei voi enään koskaan juoda kohtuudella. Se aina ennenmmin tai myöhemmin palaa siihen vanhaan. Alkoholismi on etenevä ja lopulta kuolemaanjohtava sairaus.
      Eikä AA:lla ole mitään tekemistä uskontojen kanssa.

    • Laarami

      Raitistuminen voi tapahtua kun on juonut kaikki juomattomat viinansa.

      Minä join omat viinani loppuun 3v sitten ja sen jälkeen on ollut helppoa olla juomatta.

      Kaikilla on jokin rajapiste olemassa, useat lopettaa toki vasta haudassa.

    • nainen1980

      Minä menin A-klinikalle parhaan ystävän saattelemana. A-klinikan lääkäri kirjoitti saikkua vieroituksen ajaksi, saikkulapussa ei ollut mitään mainintaa alkosta, diagnoosina oli "uupumus". Leimassa oli oman terveusaseman nimi. Olen avokatkolla, joten minun ei tarvitse kertoa kenellekään ellen itse halua. Suosittelen tosin että kerrot läheisimmillesi, koska niin he voivat tukea sinua. Työpaikalle ei tietenkään tarvitse kertoa saikun todellista syytä.

      Sinun tuntemuksesi ovat samoja kuin minulla ennen vieroitukseen pääsyä. Nyt on jo plajon parempi olo. Hae apua!

    • 12+10

      Aivan oikein havaitset että jokin sisimmässäsi ajaa sinua siihen. Se jokin et ole sinä, ja ymmärrätkin sen jo koska käytät tuota sanamuotoa.

      Ongelmana on opitut ajatukset, joita kopioimme ympäristöltä lapsuudesta lähtien. Nämä ulkoiset ajatukset vaikuttavat toimintaamme, ja luovat ristiriidan mieleemme, eli tavalla tai toisella ne ovat syy juomiseesi. TIedät itse mikä, sinun täytyy vain oppia tarkastelemaan sisintäsi. Paljon noista ajatuksista on tiedottomuudessa sillä opimme niitä jo tosi nuorena.

      Olen lukenut erästä kirjaa josta löytyy välineet mielen putsaamiseen. Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatuksen löytää, siitä on tullut tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eli siinä hetkessä huomaa vain sen vaikutuksen. Ajatuksia paljastaessa tietoisuus itsestäsi kasvaa, ja jossakin vaiheessa törmäät myös niihin tiedottomiin ajatuksiin ja vapaudut niistä.

      Tuo kirja on Alkuajatus, ja suosittelen tutustumaan siihen, se todella toimii. Löysin kirjan täältä www.alkuajatus.org mutta se löytynee myös googlaamalla.

      Piti vielä lisätä, että juominen on vain seuraus, eli jos keskityt juomisen lopettamiseen, niin et ratkaise ongelmaa ja siksi juominen saattaa alkaa aina vain uudelleen. Jos keskityt ongelmaan niin seuraus, eli juominen, lakkaa sen myötä.

      Tsemppiä!

    • toivoa

      Se on hyvä asia että itse ymmärtää, että pitää lopettaa,ensimmäinen askel on jo otettu silloin,ei auta muu kuin pyytää apua oman paikkakunnan aa-klinikalta.Siitä se sitten lähtee. Tiedän että alkoholista pääsee eroon,oma läheiseni pääsi liian myöhään,alkoholisairaudet veivät hengen ja suru on vieläkin kova ,tsemppiä sinulle ja jaksa yrittää niin se aurinko paistaa vielä sinullekkin.Aina on toivoa.

    • märkämaistuu

      Vittu o9ondsfihyan kannsiisssaaa!!!111 Mix qugaa haluis lo9pettaaaa?!? Sisu viinaaa!!!

    • häbbäääääääää!!!

      tulkaa kaikik i me ille TÄNÄÄÄ HÄPPÄÄÄ!!!!! RILLATAAAAA JA BÖMNTHÖ ÖÖ ÖÖÖÖÖÖ@@@@@@@@@@@@@@ ASd d

    • Sain apua kun marssin terkkarille ja pyysin antabuspillereitä. Itselleen ongelman myöntäminen on suurin askel, sen jälkeen apu on kyllä saatavissa. Käy AA:ssa tai muissa vertaistukiryhmissä, vältä alkoholipitoisia iltoja ja kävele nenä pystyssä olutkartonkien ohi kaupassa. Siihen vaaditaan vähän luonnetta - mutta sitähän sulla on, eikö?

    • mukana oleva

      Tee niin kuin tuhannet suomalaiset raitistuneet alkoholistit. mene AA-palaveriin ja liity porukkaan.
      Helppoo ja halpaa, vapaaehtoista ja tehokasta. Pois saa lähteä koska vaan, ei oo jäsenmaksuja. Kahvin voit maksaa, jos jaksat.

    • ratkaisu on itsessä

      tee päätös asiasta, itsellesi ja kun olet sen tehnyt, itseesi luottamalla homma on siinä.

    • AnyMEe

      Jatka juomista, selvinpäin on hirveää, täytyy ottaa vastuuta perheestä ja muista.
      Minä en halua sellaista siksi en lopteta juomista.

    • Alkkoholisti

      Hei Alkkis!
      Mitä olet tehnyt itsesi hyväksi? 10 päivää sitten kirjoitit tänne. Vieläkö luet palstaa?

    • Alkkis

      Tossa kyllä mennään metsään, että "kyllä kaikki sen huomaa, haistaa tms" Miten muka kun läheisilläni tarkoitan vanhempiani ja ystäviäni, joita en tapaa humalassa tai puhu puhelimessa silloin. Oikeasti se on eittäin helppoa pudota pohjalle kenenkään huomaamatta. Ja sitten kun pitäisi juomisen lisäksi myöntää valehdeellensa jo pitkän aikaa, niin eipä heistä tukijoita enää saa.

      • loppuviimeks

        Hm, joko lopetit juomisen?


    • 6 kaljaa ja silleen

      huomasin,että tälle palstalle kirjoitellaan tyylin vxtkkksun.... mee hoitoon jumala ja aa auttaa... luuletko,ettei muut huomaa....
      itse luin otsikon,koska lipittelen kaljaa lähes jokailta. huolestuttaa itseäni,mutta työt hoidan kunnialla. voin sanoa,ettei kukaan tiedä "harrastuksestani" tämä auttaa rentoutumaan,mutta huolestuttaa silti.....

    • 6 kaljaa ja silleen

      ei siihen diagnoosia tarvita. tiedän mitä podet,koska itselläni samatilanne. huijaan itseäni,etten tänään osta yhtään,mutta aina tarttuu kaupasta muutama mukaan :(
      no,huomenna en osta yhtään....

    • teeskentelijä

      Jos asut kerta yksin, eihän läheises mitenkään kärsi sun juomisesta. Miks siitä tunnet syyllisyyttä, jokainenhan saa rahansa käyttää miten haluaa. Ite ehottasin et rupeet tekemään kotiviiniä, netistä varmaan löytyy ohjeet, sitten sulla riittää rahaa muuhunkin. Tämä maailma on niin paska paikka ettei itseänikään huvittas olla selvin päin. Mut joudun opiskelujen takia sinnittelemään ilman viinaa viikot. Viikonloppuisin ryyppään, eikä kukaan tiedä mitään...

      • t. voipytty

        Enemmän tai vähemmän salaa join minäkin parikymmentä vuotta. Tänään olen kiitollinen siitä, että mulle kerrottiin AA:sta ja sen antamasta mahdollisuudesta raitistua. Menin näes palaveriin ja sain sieltä voimaa lopettaa dokaamisen. Minusta tuli niin viisas, että en ole ottanut ekaa huikkaa ja sitä kun ei ota niin ei tule humalaan.
        Sama nerokas oivallus koskee muitakin kuin minua.

        Tänään krapulaton päivä, kun eilinen oli raitis.


    • alkkiksentytär

      muistakaa että ette voi lopettaa juontia jonku toisen ihmisen pyynnöstä vaan se tahto täytyy lähteä teistä itsestänne. ja alkoholismi on sairaus eikä siitä oo helppo parantua.

    • ryhsrth

      Tee niinkuin Samuli Edelman, sano jos Jumala olet olemassa niin päästä minut tästä viinan himosta.Älä vaan tee itsemurhaa siellä odottaa taivas tai helvetti. Jumala on olemassa ja Hän parantaa sinut se ei ole mikään vaikea asia Hänelle.

    • harhaista menoa

      Mistäköhän muuten johtuu, että kaikki alkkikset uskoo ja luulee, ettei läheiset ja työkaverit huomaa heidän juomistaan? :D

      Alkoholi on kuin tupakka tai valkosipuli, se huokuu ulos joka solusta - haisee hengityksessä. Hajun tuntee, eikä tarvi edes pieraista.

      • alkkis myös

        minun lähin esimies on myös hyvä ystäväni. hän on sanonut etten haise aamuisin alkoholille. iltajuomingin jälkeen syön ja pesen hampaat ja aamulla tietenkin pesen vielä hampaat. juon olutta joka ilta. edellisessä työpaikassanikin olisi varmasti puututtu asiaan jos olisivat huomanneet, siis haistaneet.


    • mulla ei nyt ole diagnisoitu että olisin alkoholisti mutta kyllä riippuvainen olueasta.
      nyt mn pitäs olla juomatta kk ajan...kerran oon jo ratkennu.voisit hakea sossusta toimeentulotukea?
      tai oikeasti mennä hoitoon jos se tuottaa noin pahan olon

    • sisko.täällä.hoi.

      Miksi et ole kertonut läheisillesi? He voivat auttaa sinua.

    • Eero Ojakämmen Tuiru

      On olemassa masennuslääke/mielialalääke, joka poistaa viinanhimon. Mene lääkäriin ja pyydä neuvoja. Niin kauan kun salailet alkoholismiasi ( muut kyllä huomaavat käyttätkö alkoa vai ei:näkyy iholla, vartalolihavuutena, tietynlaisena hajanaisuutena, muistamattomuutena, mielialan vaihteluina, ulkomuodosta/näöstä, siisteydestäsi ja henki haisee). Tosin kaikki alkoholistit eivät ole lihavia.

      • Eero Ojakämmen Tuiru

        jatkan,....läheisesi huomaavat asian, kun et milloinkaan lähde kotoasi tai et ole ajokunnossa niin et voi tavata sukulaisiasi tai tuttaviasi. Mene siis ja hoidata itsesi ennenkuin on liian myöhäistä.

        Tiedät itsekin, niin yksi ainut haimatulehdus akuutti sellainen vie sinulta hengen muutamassa päivässä.

        Maksasi menee kirroosiin kaiken aikaa.

        Muistamattomuutesi ja kaikesta irtautuminen ja kummalliset huutokohtaukset ym johtuvat akoholin tuhoavista vaikutuksista aivoissasi samoin kuin aivojesi kemiat menevät sekaisin.

        Näkökykysi heikkenee ja sokeudut pikkuhiljaa.

        Veren sokeri heittelehtii ja saat sokeritaudin.

        Hermostosi tuhoutuu, sillä alkoholi tappaa hermosoluja, jolloin saat neurologisia oireita kuten vapinaa ym.

        Hampaistosi kärsii ja saat hankkia ajan mittaan tekarit. Hampaat siis irtoavat pikku hiljaa.

        Mahalaukkusi limakalvo on jatkuvassa ärsytystilassa. Alkoholi polttaa mahalaukun limakalvoa ja saat mahahaavan tai sitten jos suvussasi on mahasyöpää, niin sen mahahaavan lisäksi.

        Kaikenkaikkiaan alkoholin pahin haitta on syöpä jossakin paikassa elimistöä.

        SINUNA LOPETTAISIN ALKON KÄYTÖN JA JOS ET ITSE PYSTY, NIIN MENE HOITOON MENE VAIKKA AA-KERHOON, JOSSA ON SAMAN KOKENEITA JA HYVIÄ LÄÄKÄREITÄ MYÖSKIN. ALKOHOLISTI TARVITSEE TUKEA JA APUA JA MILLOINKAAN EI OLE LIIAN MYÖHÄISTÄ.


    • Rontti 88887

      Alkoholistin aivoissa on serotoniinipitoisuudet päin seiniä, joten mars lääkäriin paikkaamaan asia, niin juominenkin loppuu.

      • Puhtia lisää

        Jos tarkoitat, että masennuslääkityksellä juoppo saa juomisen kuriin, niin et voisi olla enempää väärässä.


    • Olet saanut melko paljon vastauksia kysymykseesi ja jokunen hihhulikin on käynyt vuodattamassa omiaan, kuten näiden keskustelujen tyyliin näkyy kuuluvan. Kysymyksestäsi on jo aikaa, joten jotain lienee elämässäsi jo tapahtunut. Olet joko mennyt parempaan tai huonompaan suuntaan, paikalleen jämähtäminen ei ole mahdollista.
      Mielestäni raitistumisesi on lähtenyt käyntiin jo sitä, että pyysit neuvoa, miten saada tämä loppumaan. Itsemurha ei ole mikään vaihtoehto, joten hylkää se viimeistään nyt. Se on joskus käynyt mielessäsi, mutta unohda se nyt. Juomisen voi lopettaa kuolemattakin, ellet kuolemaasi asti halua juoda.. ja nyt on käynyt selväksi, ettet halua.
      Jos et vielä tähän mennessä ole hakeutunut A-klinikalle, niin tee se nyt. Jos se tuntuu liian radikaalilta, hakeudu omalle lääkärillesi ja pyydä apua. Kaikki lähtee voimattomuuden tunnustamisesta; "En jaksa enkä halua enää juoda, mutta en osaa lopettaa. Tarvitsen EHDOTTOMASTI apua, auta sinä minua". Lääkäri ei voi sivuuttaa rehellistä avunpyyntöä.

      Läheisesi tietävät sinun juovan, vaikka sitä peittelisitkin. Asiasta ei vain puhuta, koska se on yleensä arka asia ja "peikko" kaikkien läheistesikin elämässä. Alkoholistin sanotaan sairastuttavan n. 10 lähipiirin ihmistä, joten heidänkin elämänsä on kieroutunutta sinun ongelmasi takia.

      Hyviä neuvoja on helppo antaa. Päätä, että olet paremman elämän arvoinen ja tee ne ratkaisut, mitä siihen päästäksesi tarvitset. Hakudu hiljaiseen, yksinäiseen, mahdollisimman kauniiseen paikkaan mietiskelemään mitä elämältäsi haluat. Punnitse ongelmaasi sydämelläsi, löydät ratkaisun.

      Olen itse alkoholistin tytär, itse entinen tupakka- läheis- ja peliriippuvainen. Olen joutunut tekemään kipeitäkin ratkaisuja etsiessäni itseäni ja vasta nelikymppisenä aloin löytää. Nyt tiedän oman arvoni ja rakastan itseäni, elän myös ansaitsemaani omannäköistä elämää. Autan työkseni ja kutsumusammatissani toisia, jotka vielä pyristelevät omien kipupisteidensä kanssa toimimalla mielenterveys- ja pähdehoitajana.

      Luovu entisestä niin saat uuden.

    • Tsemppiä !

      Ymmärtämällä miksi juot viinaa. Mitä pakenet? Sen voi oivaltaa itse, ulkopuolisen avusta voi olla hyötyä, keskustelu ryhmissä muitten saman ongelman parissa painivien kanssa voi auttaa.. Keinoja on monia. On siis oikeastaan aika vain aloittaa itsellään toimivan keinon metsästäminen.
      Yksikään tie ei ole helppo eikä kivuton. Lipsahduksia tulee varmasti. Ole vain armollinen itsellesi ja ihmisyydellesi. Tasapainoinen elämä on kuitenkin taistelemisen arvoinen.

    • Tee sitä mikä hyvälle tuntuu,ja sano niille sukulaisille ettet ole enää absolutisti...

    • pienetsille

      Itse AA-kerhossa ja A-klinikoilla juosseena voin sanoa ettei turhempia instituutioita ole.AA-humalassa olevat ihmiset mollaavat vanhaa elämäänsä,ja kehuskelevat kuinka raittiina on elämä nyt jännää.Tuli joskus kokouksessa mieleen vanha sananlasku.Se joka vaivojaan valittelee on vaivojensa vanki.Ei raittiiksi tulla hokemalla itselleen joka päivä että olen alkoholisti,olen alkoholisti.Ei kukaan tule päivässä alkoholistiksi,siksi siitä irtautuminenkin on pitkä prosessi.Tähän joku älypää tietysti sanoo,että pistää vaan korkin kiinni.Koukkuun jäänyt ihminen on vain niin pykologis-fyysis-sosiaalisessa solmussa että vie oman aikansa eheytyä.A-klinikat jauhaa myös samaa liibalaadaa.On hämmästyttävän pieni prosentti ihmisiä,jotka ovat saaneet apua näiltä instansseilta.N.3% raitistuu! Itse pidän läheisten tukea,ja heidän kärsivällisyyttään suurimpana apuna tämän vaikean sairauden voittamisessa.

      • vaivojeni vanki

        Läheisten tuki on tärkeää. Jos he eivät osaa tukea tai jos sellaisia ei ole, kyllä silloin voi ottaa AA:n avuksi. Sinäkin olet pärjännyt ilman niitä palavereja sen jälkeen kun jätit ne.

        Jos on jäänyt koukkuun eikä suostu ottamaan apua, on seurauksena yleensä ennenaikainen kuolema. Alkoholi ja sen lieveilmiöt on jo työikäisten miesten yleisin kuolinsyy.

        A-klinikan toiminta ja palkat rahoitetaan verovaroilla. AA-ryhmät maksaa omat kahvinsa ja vuokransa vapaaehtoisilla jäsenten antamilla rahoilla. Yleisesti 2-4 euroa kokouksesta. Palkattua henkilökuntaa ei kokouksissa ole vaan raitistuneet alkoholistit palvelee vuorollaan. Prosentteja on vaikea laskea, kun ei tiedetä että kuulutko sinä esimerkiksi jompaan kumpaan raitistuneiden ryhmään.


      • Sama stoori
        vaivojeni vanki kirjoitti:

        Läheisten tuki on tärkeää. Jos he eivät osaa tukea tai jos sellaisia ei ole, kyllä silloin voi ottaa AA:n avuksi. Sinäkin olet pärjännyt ilman niitä palavereja sen jälkeen kun jätit ne.

        Jos on jäänyt koukkuun eikä suostu ottamaan apua, on seurauksena yleensä ennenaikainen kuolema. Alkoholi ja sen lieveilmiöt on jo työikäisten miesten yleisin kuolinsyy.

        A-klinikan toiminta ja palkat rahoitetaan verovaroilla. AA-ryhmät maksaa omat kahvinsa ja vuokransa vapaaehtoisilla jäsenten antamilla rahoilla. Yleisesti 2-4 euroa kokouksesta. Palkattua henkilökuntaa ei kokouksissa ole vaan raitistuneet alkoholistit palvelee vuorollaan. Prosentteja on vaikea laskea, kun ei tiedetä että kuulutko sinä esimerkiksi jompaan kumpaan raitistuneiden ryhmään.

        Parempi säästää nekin kolikot parempaan tarkoitukseen, kuin maksaa ja kuunella 30 vuotta raittiina olleiden jatkuvaa todistelua siitä, miten nyt on asiat paljon paremmin, kuin silloin joskus muinoin kun alkohoinkäyttö ei ollut hallinnassa.


    • pienetsille

      Joo,kyllä musta toi AA-.n 12 askelta oli niin suurta fuulaa,että katsoin paremmaksi jättää ne väliin.Jos ainut tie raittiuteen on uskoon tuleminen,niin mielummin olen alkkis.Olen kokeillut antabusta,(pystyy ryyppäämään siitä huolimatta) ja muita alkoholin käytön vähentämiseen tarkoitetteja aineita.Ei toiminut ainakaan mulla.Liialliseen alkoholin käyttöön vei mut pitkällä aikavälillä hankittu riippuvuus.Ei kukaan tahallaan ala alkkikseksi eikä kyse ole heikosta selkärangasta.Nykyään vedän joskus lärvit,kun siltä tuntuu,mutta kyllähän selvinpäin arki sujuu paremmin.Alkoholi on suuri masennuksen aiheuttaja ja masennus taas lisää herkkyytä korkata pullo.Ja kierre on valmis..Voimia kaikille asian kanssa taisteleville,ja dumareille voi sanoa että älkää tuomitko,te ette ole päteviä siihen.

      • mell..

        Vaikka pidät AA-kerhoa huijauksena, niin aktiivijäseniä se kuitenkin auttaa. Se ei vain ollut sinua varten, ainakaan vielä tässä elämäsi vaiheessa, koska et ole omaa määrääsi vielä juonut. Ainut esteesi on oma halusi. Et halua vielä lopettaa. Sinuun ei varmaankaan tehoa tieto alkoholin terveyshaitoista, etkä koe juomistasi niin suurena ongelmana, että haluaisit luopua siitä. Jokaisen pohja tulee kuitenkin vastaan. Joku juo kuolemaansa asti, mikä minusta on sydämeen käypä osoitus siitä, että ihminen ei siinä matkalla herää arvostamaan omaa itseänsä.

        Isäni joi yli 30-vuotisen avioliittonsa ja avioeron osituksessa hänelle jääneen omaisuutensa. Joi suhteet lapsiinsa ja oman terveytensä. Eli kuitenkin pitkän elämän, mutta oli surkeaa katsottavaa 70-vuotispäivillä, kun hän ilahtui suureen ääneen paikalliselta juopporemmiltä saamastaan jättimäisestä kirkasta viinaa sisältävästä pullosta. Sanoi sen olevan paras lahja ikinä!

        Ei näkynyt parhaiksi ystäviksi ja lähimmiksi "omaisiksi" tulleita juopporemmin jäseniä enää siinä vaiheessa, kun isä sairastui niin, että oli sidottu istumaan yksin kotonaan pyörätuolissa. Viimeiset kaksi vuotta hän tuli totaalisesti huomaamaan, mitä on kun kaikki on mennyt.. ja niinkin surkean ja vähäpätöisen asian kuin alkoholin takia!

        Ystäviä ja naurunremakkaa riittää juoppoporukassa niin kauan kun rahaa piisaa ja viina virtaa, mutta hautajaisissa ei näkynyt yhtään omaisuuden juomiseen osallistunutta.

        Ehkä sinä huomaat oman pohjasi tulleen vasta kuolinvuoteella ja ajattelet kuten isäni, että oishan nuo viinat saaneet jäädä juomatta. Pohja tulee vastaan siinä vaiheessa, kun menetykset ovat jo sietämättömän suuria. Toisille se on ensimmäinen putkareissu tai perheriita, toisille avioero tai rattijuopumuksesta kiinni jääminen. Joidenkin tarvitsee aiheuttaa kännipäissään jonkun toisen kuolema. Tässä vaiheessa henkinen tuska voi käydä niin suureksi, että tarvitsee turruttaa ajatuksensa yhä suuremmalla määrällä alkoholia..

        Suosittelen lukemiseksi AA- kerhon käsikrjaa 12 askeleen ohjelma, mikäli et ole sitä lukenut. Mutta vain siinä vaiheessa jos/ kun haluat raitistua. Vaikuttava kirja.


    • t. voipytty

      Alkoholismissa ei tosiaan ole kyse heikosta selkärangasta. Nykyaikainen lääketiede on jo pitkään pitänyt sitä sairautena. Alkoholistin vastuulla on, haluaako hoitaa sitä sairauttaan. Kyllä semmoinen pilleri tai pallero vielä keksitään, että alkoholistikin voi juoda kohtuudella. Siihen voi mennä vielä kauan. Siksi olen itselleni halunnut raittiuden, kun kohtuujuojaksi en pystynyt omin keinoin.

      Usko yksinkertaisimmillaan on sitä, että kun ei ota EKAA huikkaa, ei tule jurriin.

    • Päätä itse mitä teet

      "Kyllä semmoinen pilleri tai pallero vielä keksitään, että alkoholistikin voi juoda kohtuudella."

      Ei tarvitse keksiä, koska alkoholismi ei ole mikään loppuelämän kestävä tila. Ei kohtuukäytön pidä olla mikään tavoite johon ex-juopon tulisi pyrkiä, koska riippuvuuden poistuttua on helppoa olla ilmankin.
      Jos kuitenkin tuntee itsensä ja elämä on tasapainoista vailla huolia, niin kyllä entinen alkoholistikin voi harvakseltaan yhden illan kännin ottaa hyvällä omantunnolla. Kysymys on kuitenkin lopulta siitä, mitä elämältään haluaa ja mitä ei, harvempi haluaa palata siihen entiseen alkoholistiseen elämäntapaan.

      • 256ploa

        Kerran alkoholisti aina alkoholisti,
        ei diabeetikkokaan voi jättää insuliinia pois ja samaten ei alkoholisti voi alkaa ottaa viinaa.
        Sairauden hoito täytyy muistaa. ja alkoholistin ainoa sairauden hoitokeino on olla ottamatta alkoholia.
        Hyvin yksinkertaista ja toimivaa.


      • Ei voi verrata
        256ploa kirjoitti:

        Kerran alkoholisti aina alkoholisti,
        ei diabeetikkokaan voi jättää insuliinia pois ja samaten ei alkoholisti voi alkaa ottaa viinaa.
        Sairauden hoito täytyy muistaa. ja alkoholistin ainoa sairauden hoitokeino on olla ottamatta alkoholia.
        Hyvin yksinkertaista ja toimivaa.

        Niin kuin se yksi vertauskuvallinen tarina alkoholistista, diabeetikosta ja syöpäsairaasta jotka vietiin autiolle saarelle ilman lääkitystä ja hoitoa, niin kuinkas sitten kävikään?
        Diabeetikko ja syöpäsairas kuolivat suht lyhyen ajan kuluessa, kun taas alkoholistilla fyysinen ja psyykkinen kunto koheni paremmaksi kuin koskaan.


    • pienetsille

      Täälä palstalla keskustelevat selvästi kaksi toisiaan ymmärtämätöntä ryhmää.Todelliset hevikäyttäjät,ja sit ihmiset jotka silloin tällöin juovat kännit.Menkääpä joskus tissuttelijat kertomaan noita viisauksia vaikka "rantojen miehille"et korkki kiinni ja se ongelma on sit siinä.Luuletteko tosiaan että joku hukkaa perheensä,työnsä,ihmissuhteensa vain sen takia et sidukka on niin hyvää.Kyllä riippuvuudessa on ongelmat vähän syvemmällä.

      • Kuvioissa pyörinyt

        Kyllä ne "rantojen miehet" tietää ilman valistamistakin tasan tarkkaan mikä on homman nimi.


      • edelleen mell.

        Niin, riippuvaiseksi tullaan vain toistamalla opittua/ opeteltua tapaa, kunnes riippuvuus syrjäyttää normaalielämään kuuluvan asian yksi toisensa jälkeen. Se on rantojen miehilläkin ollut elämiensä aikana valinnan paikka moneen kertaan. Helpompi ja yksinkertaisempi, känni nyt tai kohta, on vetänyt pitemmän korren. Kuuluisa lause onkin siinä vaiheessa kun juomiseen ensimmäisiä kertoja puututaan "minä pystyn lopettamaan milloin tahansa". Paitsi niillä, jotka seuraavat isiensä ja tai äitiensä esimerkkiä, eivätkä tiedä toisenlaisesta elämäntyylistä mitään. Minäkin olin jo nelikymppinen, kun tajusin, että minähän olin alkoholistiperheestä. Hienompina ihmisinä pitämäni ystävien perheet olivatkin niitä tavallisia perheitä, joissa harrastettiin muuta kuin juomista ja perheväkivaltaa,
        .
        "Rantojen mies"- vaiheessa aivotoiminta on jo sillä saralla, ettei osaa enää edes ajatella eikä muista, mitä raitis elämä olisi. Elämä on päivä kerrallaan ja surkeus huipussaan silloin jos viinaa tai korvikettakaan ei ole saatavilla. Alkoholistiksi tullaan vain juomalla viinaa ja joka ei vastoinkäymisistä piittaa, on joko todella itsekäs ihminen tai jäänyt vaille elämisen taitoja ja oman arvon tuntoa. Tässä on suuri vastuu teillä alkoholisteilla kenellä on lapsia.


    • Alkoholismi on perillönninen sairaus ja se täytyy hoitaa niinkuin kaikki muutkin sairaudet,sillä erotuksella että alkoholismista ei parane koskaan,mutta sen kanssa voi tulla toimeen olemalla ottamatta yhtäkään pisaraa.Olet jo aika pahalla mallilla sairautesi kanssa,kun mietit itsemurhaa,tyypillisiä alkoholistin oireita monen muun lisäksi.( Jos haluat tietää niista muista vastaile).Itse olen 10kk sitten käynyt läpi Minesota hoidon Naantalissa,se auttoi minua ja n.99% muuta.Rankka ja kova hoito,mutta en kadu päivääkään,että hakeuduin ja pääsin sinne.

    • Vastuu itsestä

      "Alkoholismi on perillönninen sairaus"

      Ai on vai, siitäkin huolimatta vaikka suvussa ei olisi ainuttakaan juoppoa? Uskokaa nyt huviksenne se tosiasia, että alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia ja josta jotkut, syystä tai toisesta, tulevat riippuvaisiksi. Tietenkin jos kasvuympäristö on juoppoja täynnä, niin alkoholismin riski on olemassa, koska käyttäytymismalli ammenetaan sieltä. Sairaus se ei ole, mutta alkoholi on myrkky jonka liiallinen käyttö aiheuttaa monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia.

      • Gsei

        Tyypillinen vastaus,ei hyväksytä tosiasioita.Näinkö syntyvät myös kaikki peliriippuvaiset,mielisairaat,pilleristit,murhaajat ym.ym.listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.Ympäristön vaikutuksesta?Joilla se on geeneissä,heillä on aina suurempi riski sairastua.


      • Yksinkertaisesti.
        Gsei kirjoitti:

        Tyypillinen vastaus,ei hyväksytä tosiasioita.Näinkö syntyvät myös kaikki peliriippuvaiset,mielisairaat,pilleristit,murhaajat ym.ym.listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.Ympäristön vaikutuksesta?Joilla se on geeneissä,heillä on aina suurempi riski sairastua.

        Suurempi riski ei tarkoita sitä, että se riski toteutuu.

        Sairaus-status, geeniperimät ym ym ovat aihetodisteluita.

        Jokainen alkoholia ottava tekee valinnan ja päättää ottaa alkoholia.


    • molopää

      Kyllä mä laitoin sen korkin kiinni ihan itte, ilman aa ta, tai kenenkään tukea
      yli 7v. sitten ja toistaiseksi ainakin on kiinni pysynytkin. Aluksi pidin vaan
      jonkun kuukauden taukoa, sitten se venähti vuodeksi ja jossain vaiheessa
      tuli mieleen sen tuoneen enempi huonoa kuin hyvää omaan elämään. Että
      kyllä se lopettaminen onnistuu ihan itse niin päättämälläkin. Kenties monella
      se senjälkeinen elämä on mielekkäämpää jos on sitä tukea lopettaessa ja sen
      jälkeen.

    • minäkin raitistuin

      Minkä avulla olit tuon pitkän jakson raittiina?

      Apua löytyy; Lääkäriltä antabusta, AA-ryhmät, katkot ja muut hoitopaikat. Ota rohkeasti yhteyttä AA:n auttavaan puhelimeen, sosiaalityöntekijään, A-klinikalle tai lääkäriin. Hae apua heti!

    • pseudotiede

      Niin kyllä alkoholi tutkijat ovat alkokoholismin sairaukseksi diaknosoineet,mutta suomessa lääkärikunta on työnantajien ja vakuutusyhtiöiden talutusnuorassa jolloin,he hippokraatten valastaan huolimatta joutuvat rahan takia kiistämään tutkitut tosiasiat.Eli suomessa alkoholisti ei pääse eläkkeelle,eikä lääkärit voi hoitaa potilaitaan asiaan kuuluvalla tavalla,koska alkoholismi ei ole sairaus.Mutta toivottavasti yhteiskunta kantaa tästäkin vastuunsa,senhän takia alkoholi veroa kerätään kai?

      • Keittää

        Alkoholisti on ,kuin hänen tyhjentämänsä pullot,että kierrätykseen vaan.Katkolle vähäksi aikaa,lisää mömmöjä kiinteässä muodossa vain.Kuhan nyt sen verran kunto kohenee,että tolpillaan pysyy.Kehoitus mennä A-klinikalle tai "kallonkutistajalle"kauniita sanoja hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä,esitteet kouraan ja potkut persiiseen,tule omillas toimeen.Voisiko joskus jokin antaa todella kongreettista apua,eikä ohjata juoksemaan luukulta luukulle,siinä touhussa kun palaa ns.normaalinkin ihmisen hermot saatika sitten alkoholistin,jolla päälinmäisenä ajatuksena saattaa sillä hetkellä olla "mistahän saisi seuraavan ryypyn".


    • Alfamale

      MINNESOTA-HOITO LAPUA.

      Se on ainoa jonka tiedän auttavan sut kuiville.

      Kannattaa miettiä, minkäarvoinen on elämäsi,
      paljonko oot valmis siitä maksamaan.

      Hoito maksaa noin 5000 E

      Googlaa.

      • Kuiva

        Mä tiedän toisen.Minnesota-hoito Rymättylässä.Kävin sen itse 10kk sitte,ja on auttanut enkä kadu päivääkään,että pääsin sinne.


    • KokOnPalj

      Minnesota-hoito ei auta kaikille,
      siellä pitää julkisesti puhua omista kipeistä yksityisasioistakin toisille,
      lisäksi sinut lannistetaan henkisesti ko. oppiin eli aivopestään.

      • mell...

        Niín, jos on esto päällä, ei voi raitistua. Riippuvuuden myöntäminen vaatii ehdotonta rehellisyyttä ja raittiina oleminen uskallusta elää sitä samaa tavallista elämää, mitä me muutkin elämme, vailla päihteiden vääristävää vaikutusta ( tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt...mikä tavallisessa elämässä VOI olla niin vaikeaa?!). Suosittelen sinullekin lukemiseksi ihan ajatuksen kanssa 12- askeleen ohjelmaa. Lue luku kerrallaan ja mietiskele ja pohdiskele siinä esille tulevia asioita. Norsukin syödään pala kerrallaan.

        Jos olet Minnesota-hoidosta maksanut sen, mitä se maksaa, ni hukkaanko rahasi laitoit? Harkitsematonta mennä niin kalliiseen hoitoon, jos ei haluakaan riippuvuudestaan eroon. Tosin juomisessa menee hukkaan isompi tonnimäärä. elämä läheistenkin elämä terveys


      • 10kkra
        mell... kirjoitti:

        Niín, jos on esto päällä, ei voi raitistua. Riippuvuuden myöntäminen vaatii ehdotonta rehellisyyttä ja raittiina oleminen uskallusta elää sitä samaa tavallista elämää, mitä me muutkin elämme, vailla päihteiden vääristävää vaikutusta ( tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt...mikä tavallisessa elämässä VOI olla niin vaikeaa?!). Suosittelen sinullekin lukemiseksi ihan ajatuksen kanssa 12- askeleen ohjelmaa. Lue luku kerrallaan ja mietiskele ja pohdiskele siinä esille tulevia asioita. Norsukin syödään pala kerrallaan.

        Jos olet Minnesota-hoidosta maksanut sen, mitä se maksaa, ni hukkaanko rahasi laitoit? Harkitsematonta mennä niin kalliiseen hoitoon, jos ei haluakaan riippuvuudestaan eroon. Tosin juomisessa menee hukkaan isompi tonnimäärä. elämä läheistenkin elämä terveys

        Aivan totta,että paljon maksaa jos sen raittuiden saavuttamisen laskee rahassa.Kymmenen kuukautta on mennyt,enköhän ole jo sen rahan säästänyt.Kaikkine sen myötä tulleinne oheistuotteineen.Esim.saanut ihmisten luottamuksen takaisinJos nyt en kokonaan,mutta aika paljon,maku ja haju aistin,itseluottamuksen ym.ym.Vaihdossa annoin itse tuhoiset ajatukset,morkkiksen,tutinan,katkokävelyn,painajaiset,hikoilut,unettomuuden masennuksen ym.ym listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.Olen kyllä lukenut 12-askelta,ja joillekkin se on ihan hyvä.Minä koen sen kuitenkin hiukan ahdistavana,puhutaan jumalan armosta raitistumiste, kyllä minä otan hiukan osuutta siitä itsellenikin.On otettava huomioon se,että nämä AA:ssa luetut kirjat on kirjoitettu 1934.Neuvot ovat ihan hyviä,mutta olisiko aihellista tarkistaa joitakin kohtia.Jokainen saa tietenkin uskoa mihin haluaa,vaikka jääkaapin valoon,pääasiahan on, että on halu raitistua,tuli se sitten vaikka päällään seisten.PS:Olen kyllä kuullut ,että me hoihon käyneet olemme rahalla raitistuneita,onko sillä siis väliä kuinka se tapahtuu.


      • mell...
        10kkra kirjoitti:

        Aivan totta,että paljon maksaa jos sen raittuiden saavuttamisen laskee rahassa.Kymmenen kuukautta on mennyt,enköhän ole jo sen rahan säästänyt.Kaikkine sen myötä tulleinne oheistuotteineen.Esim.saanut ihmisten luottamuksen takaisinJos nyt en kokonaan,mutta aika paljon,maku ja haju aistin,itseluottamuksen ym.ym.Vaihdossa annoin itse tuhoiset ajatukset,morkkiksen,tutinan,katkokävelyn,painajaiset,hikoilut,unettomuuden masennuksen ym.ym listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.Olen kyllä lukenut 12-askelta,ja joillekkin se on ihan hyvä.Minä koen sen kuitenkin hiukan ahdistavana,puhutaan jumalan armosta raitistumiste, kyllä minä otan hiukan osuutta siitä itsellenikin.On otettava huomioon se,että nämä AA:ssa luetut kirjat on kirjoitettu 1934.Neuvot ovat ihan hyviä,mutta olisiko aihellista tarkistaa joitakin kohtia.Jokainen saa tietenkin uskoa mihin haluaa,vaikka jääkaapin valoon,pääasiahan on, että on halu raitistua,tuli se sitten vaikka päällään seisten.PS:Olen kyllä kuullut ,että me hoihon käyneet olemme rahalla raitistuneita,onko sillä siis väliä kuinka se tapahtuu.

        Niin, kirja voi olla kauan sitten kirjoitettu, mutta minulle jäi mieleen juuri tämä totuuden edessä nöyrtyminen, omien alkoholin vaikutuksen alla tai - takia tehtyjen vääryyksien ja pahojen tekojen tunnustaminen ja asianosaisilta anteeksipyytäminen. Ne tarinat ja niiden viesti ei vanhene.

        Toivon sinulle onnea raittiiseen elämääsi ja voimia ja tsemppiä. Tupakka ja alkoholi ovat eniten riippuvuutta aiheuttavia varmaankin niiden helpon saatavuuden takia. Olen entisenä tupakoitsijana joutunut välillä muistuttamaan itselleni, ettei se keino ole enää minun käytössäni hermojen lepuuttamiseen. Joskus joutuu lähtemään jopa parin-kolmen tunnin lenkille jos oikein kovasti joku v....uttaa.


      • herää

        Ei autakkaan,muttei voi sanoa,että mikään hoito olisi 100% jollei itse ole siinä mukana,jos lähtökohtaisesti lähtee mukaan" jarrut päällä",niin silloin on viisainta jatkaa entiseen malliin.Kylla puhua pitää,mutta avautuminen on hoidon tarkoitus,voihan niitä asioita murehtia,ja jauhaa kotonakin,ei siitä tarvii maksaa.Tarkoitushan on,että ryhmän voima auttaa käsittelemään omaa sairauttaan avoimesti,erinlaiset kokemukset auttavat ymmärtämään,etten ole yksin sairauteni kanssa.Muitakin on,jopa vielä pahemmassa jamassa olevia.Voi tulla tunne etteivät omani niin isoja olekkaan.Ei lannisteta,koska Minnesota-hoito on kuitenkin vapaaehtoista,ovet ovat aina auki jokainen voi lähteä sieltä pois koska haluaa.Verrattuna esim.katkasuhoitoon jossa viedään ihmiseltä koko identiteetti(vaatteista lähtien kaikki,liikkuminen rajoitettua,enemmän siellä tuntee itsensä alistetuksi,vaikka sieltäkin saa lähteä koska haluaa sillä erotuksella,että sitä pitää pyytää).Minnesota-hoidon tarkoitus on kaivaa pohjamutia myöten esiin ne asiat jotka ovat tämän sairauden saaneet puhkeamaan.Pyrkiä siihen,että pystyy avoimesti käsittelemään sitä asiaa,näkemään tosiasiat.Vaihtoehtona voi hakeutua"kallonkutistajalle"yksityis keskusteluihin,ja saada kiinteässä muodossa nämä aivoja lamauttavat aineet sekä hyvänolon tunteen.


    • twist&shout

      Joo katotaan nyt vaikka vuoden päästä mitä minnesota hoito on saanut aikaan..On valitettavaa että asioista ei voi puhua niiden oikeilla nimillä.Täälläkin minnesota hoidon mainos vaan loistaa,tyhjyyttään.On kuitenkin valitettava tosiasia,että n.3-5% saa apua hoidoista.Oli kyseessä AA, A-klinikka tai minnesota.On ensimmäinen askel,ottaa peili eteen,ja lopettaa valheellinen propaganda.On totta että alkoholisti tarvii apua,mutta niinkuin jehovantodistajat ym.ovat shakaalit raadolla,viemässä viimeiset rahat epätoivoiselta.Se vie viimeisenkin toivonrippeen epätoivoiselta.

      • 5419

        Oikea nimi!!Oli se sitten mikä tahaansa,niin eikö tarkoitus ole pääsätä riippuvuudesta eroon,eikä spekuloida sillä onko jokin mainos mielenkiintoinen,vai ei.Prosenttiluvut on aivan sivuseikka,yksikin sairaudesta parantunut on hänelle ja hänen läheisilleen voitto.Tyypillistä päihdeongelmaiselle juuri on otta kielteine kanta tosiasioihin ,niiden hyväksyminen on vaikeaa,koska on tunne,että kaikki haluavat vain manibuloida,ohjata ja aivopestä.Jos peiliin katsominen auttaa,niin hyvä.Nosta hattua sellaiselle henkilölle.Taitavat esim.lääkärit,psykiatrit ja kaikki muut jotka pyörittelee näitä asioita pelätä,että leipä loppuu jos sattuu löytymään jokin sellainen hoitomuoto joka on tehokkaanpi kuin heidän.Sieltä ne todelliset shakaalit löytyvät.Sen kylläkin myönnän,ettei ole helppoa saada minkäänlaista avustusta hoitoon,se vaatii monella luukulla käyntiä,ja siihen ei useinkaan voimat ja kärsivällisyys riitä.Ja toivonrippeet säilyvät tasan tarkalleen niin kauan kuin on elämää,halusit sitä tai et.


    • shoutwithdevil

      Niin se voiko joku ns.auttava ryhmä lyödä tiskiin onnistumisprosentit.Älkää eläkö valheessa,rahalla ei raitistu

      • 0643

        Miksi aina pitää olla näyttää joitakin tilasto tietoja.Koko elämäkö pyörii lukujen ympärillä.Ajettelu tapa,että näin minäkin teen koska tilastot näytävät hyviä prosentteja,niin silloin sen täytyy olla hyvä.Sehän se sitä suurinta valhetta on,että lyödään jokin tilasto eteen ja sanotaa,usko nyt vain tämä näkyy tilastoissa.Eikö jokaisen itsensä pitäisi päätää mikä hänelle on paras tapa parantua,eikä jokin tilasto.
        Onkohan nyt unohtunut tämän alkuperäisen kysymyksen esittäneen ihmisen perinmäinen hätä.Onko hän saanut joitain vastauksia helpottamaan tilannettaan,vaan kävikö niin että unohdettiin asia ja keskustellaan tavallaan asian vierestä,vaikkakin se liittyy osaltaan siihen.


      • Kuuluisa terapeutti
        0643 kirjoitti:

        Miksi aina pitää olla näyttää joitakin tilasto tietoja.Koko elämäkö pyörii lukujen ympärillä.Ajettelu tapa,että näin minäkin teen koska tilastot näytävät hyviä prosentteja,niin silloin sen täytyy olla hyvä.Sehän se sitä suurinta valhetta on,että lyödään jokin tilasto eteen ja sanotaa,usko nyt vain tämä näkyy tilastoissa.Eikö jokaisen itsensä pitäisi päätää mikä hänelle on paras tapa parantua,eikä jokin tilasto.
        Onkohan nyt unohtunut tämän alkuperäisen kysymyksen esittäneen ihmisen perinmäinen hätä.Onko hän saanut joitain vastauksia helpottamaan tilannettaan,vaan kävikö niin että unohdettiin asia ja keskustellaan tavallaan asian vierestä,vaikkakin se liittyy osaltaan siihen.

        Suosittelen löylykauhaa aanukseen!


    • Katso peiliin kyll se vastaus sielt löytyy.

    • shoutwithdevil

      No peiliin on katsottu.Monta kertaa.5000 donaa käteen sille hoitokodille joka,tekee mitä lupaa.Cash.

      • 7382

        Ei siihen auta vaikka maksaisi miljoonan,jos aseenteet ovat kielteiset alusta alkaen,silloin on sama vaikka heittäisi vesilintua niilläkin rahoilla,tai vetäisi kurkusta alas.Lähtökohtaisesti voi unohtaa ne ajatusmallit,että en tule itseni,vaan muiden painostuksesta,tää on mun oma asiani,se ei kuulu muille,mä olen ylempänä,kuin nuo muu (koulutustaso) ei mun tarvii puhua mitään,toisten manipulointi käyttäen apuna itsesääliä.Alku sysäys tulee lähteä omasta itsestä,ei mistään muusta syystä.Kaikki uusihan täytyy ensin hyvin pureskella ennenkuin se niellään.Asioista täytyy ottaa selvää.


      • mell..

        Avaa tolla summalla itsellesi paremman elämän tili. Itsestä ja omasta halusta se raitistuminen lähtee. Mieti itsellesi vaihtoehto; mkä olisi se asia, mitä tekisit mieluiten jos et joisi. Kuntoutuslaitokset ja hoitopaikat mahdollistavat raitistumisen ja antavat työkaluja riippuvuuden selättämiseen, mutta eivät pysty ketään väkisin raitistamaan.

        Ai niin, olihan yksi paikka missä väkisin raitistuu, sairaala! Satuin näkemään, kun asuinpaikkakuntani pahinta rappioalkoholistia köijättiin pyörätuolilla. Liikuntakyky oli mennyt ja työntäjän kanssa käyty keskustelu kuulosti siltä, ettei aivotoimintakaan ollut normaalia. Seniilihän hän oli tosin oli ollut jo aiemminkin. Olivat lähteneet ulkoilemaan terveyskeskuksen vuodeosastolta.


      • x
        7382 kirjoitti:

        Ei siihen auta vaikka maksaisi miljoonan,jos aseenteet ovat kielteiset alusta alkaen,silloin on sama vaikka heittäisi vesilintua niilläkin rahoilla,tai vetäisi kurkusta alas.Lähtökohtaisesti voi unohtaa ne ajatusmallit,että en tule itseni,vaan muiden painostuksesta,tää on mun oma asiani,se ei kuulu muille,mä olen ylempänä,kuin nuo muu (koulutustaso) ei mun tarvii puhua mitään,toisten manipulointi käyttäen apuna itsesääliä.Alku sysäys tulee lähteä omasta itsestä,ei mistään muusta syystä.Kaikki uusihan täytyy ensin hyvin pureskella ennenkuin se niellään.Asioista täytyy ottaa selvää.

        ee 0ujr0di9 0 j0s .kiw\}\\ô oe. w ed0s o


    • jerkku 1

      Eli rahat pois,ja jos hoito ei onnistu,vika on potilaassa.Selityksillä väärä asenne,kielteisiä ajatuksia,,muuten vaan paskamainen potilas.Ja tämän jälkeen kadulle 5000 köyhempänä,sinne muitten selkärangattomien sekaan.Saako tällaisia "hoitokoteja" pitää ihan laillisesti??Avun tarjoalla ei ole mitään vastuuta lopputuloksesta,eikä tieteellistä näyttöä hoidon tehosta.Luulisi että asiakkaalla olisi jonkinlainen hoitovirhe suoja,mutta tuskin koska kyseessä on henkiparantaminen,yhtä luotettava kuin pahan veren laskeminen pois,tai pirujen manaaminen.

      • 3645

        Hei!Herää,nyt voisi jo suositella todellakin peiliin katsomista,ja ajatuksen kanssa.Jos hoitoon mennään oma-aloitteesti,ilman mitään pakotteita,eikö silloin ole päivänselvää,että uskoo ennenkaikkea itseensä"Minustakin on vielä johonkin kyky selviytyä,jos haluan".Eihän kukaan väitäkkään,että se olisi jokin ihme parannuskeino.Onkos muilla "hotokodeilla"takuutodistus antaa? Onko myöskään fagtaa tietoa ,siitä etteikö hoito auttaisi?Eikös hoitovirhe ole sellainen,jossa potilas kuolee tai rampautuu hoidon aikana?Tietääkseni sieltä kaikki on lähteneet omin jaloni,ja mitä sen jälkeen tapahtuu ei ole enään hoitolaitoksen vastuulla,jos paukuttaa päätänsä seinään.Eiköhön niitä piruja ole tullut juovana aikana manattua ihan tarpeeksi,ja eipä näyttänyt auttavan.


    • jerkku 1

      Eikö rahastus-automaatti hoitokodin henkilöt kestä avointa kritiikkiä.On olemassa tilastoja hoidon onnistumisesta.Ei hyvältä näytä.Jos terveyskeskus saisi ihmisiä parantaessaan noin huonoja tuloksia,ne pitäisi sulkea hyödyttömiä.Alkoholistien parantolat saavat kyllä valtion tukea,mutta mistä?Tyhjän saa pyytämättäkin!

      • pilkunlukija

        Hei, pistä joitain tilastoja tänne, kun niitä on vaikea löytää muuten.


      • 3645

        En tiedä hoitokotien henkilökunnan kritiikin sietokykyä,koska en lukeudu heihin,mutta kun järki ja oma päättelykykyni vielä toimivat,niin toi tyhjän soopan levittäminen ottaa päähän.Terveyskeskuksethan toimivat sillä periaattella,että potilasta kierrätetään yksiköstä toiseen.Hoidettavan siirtyessä toiseen hoitoon hän on edellisten tilastojen mukaan parantunut,koska ei enään kuulu heidän hoidettaviin.Pilleripurkkeja lisäillään,diaknosoidaan aina uusi sairaus,joten edellinen on parantunut,taas napsahtaa yksi % tilastoihin.Hyödyttöminä ne voisi sulkeakkin jos flunsaan määrätään silmätippoja(omakohtainen kokemus)niin jossain mättää ja pahasti,toisena esimerkkinä kun potilaan ja lääkärin välillä täytyy olla tulkki.Toisaalta eihän alkoholistien täydykkään parantua,kuinkas sitten yhteiskunta saisi hoivaviettinsä tyydytettyä.Se on pieni raha minkä avustuksina tulee jos verrataan siihen mitä hoitamaton alkoholisti tulee maksamaan yhteiskunnalle.Tyhjäähän voi aina pyytää,se on eriasia annetaanko sitä.


    • jerkku 1

      AA-kerho n.2%.A-Klinikka n.2-4% Minnesota 1-2% vuoden päästä hoidon lopettamisesta.Tilastoja on vaikea saada,koska julkisuus näin pienillä onnistumisprosenteilla voi viedä valtion ym,rahapeliyhdistysten tukirahat lopullisesti.

      • 3645

        Eiköhän ne erinlaiset avustukset auta monia muitakin tahoja,ja vielä turhenpiakin?Esim.minkälainen sotku syntyi kamppanja avustuksista.Tieten voidaanhan tehdä niinkin,kuin aikoinaan roomalaiset tekivät lepraa sairastaville viedään autiolle saaralle,tai nurkan taakse ja kuula kalloon.Voisiko nyt kaiken tänän tilasto tietouden ja muun soopan käsittelyn jälkeen kertoa,mikä on se halvin ja parhain keino jolla sairaus nimeltään alkoholismi saadaan paranemaan.


      • t. voipytty

        Ehkä tiedät, ehkä et, mutta AA ei ota vastaan ulkopuolisia tukia.

        AA:ssa lienee 5000 yli vuoden raittiina ollutta jäsentä, joten 2% tarkoittaa, että palavereissa olis käynyt neljännesmiljoonaa alkoholistia vuoden aikana. Ei taida olla mahdollista, kun palavereja on viikossa alle 700. Niitä kylläkin on joka puolella Suomea. Mutta voi olla mahdollistakin.

        Alkoholisteja on kuitenkin niin paljon, että hoitomuotoja tai raitistumistapoja voisi olla enemmänkin. Kaikille riittää dokuja.

        Kirjoitan pitkästä aikaa tänne.

        A-klinikat ja Minne pystyvät seuraamaan entisiä asiakkaitaan, kun niillä on sotu- ja muut tiedot. AA:ssa ollaan nimettömiä lehdistöön, elokuviin jne nähden.


      • Ovet paukkuu
        t. voipytty kirjoitti:

        Ehkä tiedät, ehkä et, mutta AA ei ota vastaan ulkopuolisia tukia.

        AA:ssa lienee 5000 yli vuoden raittiina ollutta jäsentä, joten 2% tarkoittaa, että palavereissa olis käynyt neljännesmiljoonaa alkoholistia vuoden aikana. Ei taida olla mahdollista, kun palavereja on viikossa alle 700. Niitä kylläkin on joka puolella Suomea. Mutta voi olla mahdollistakin.

        Alkoholisteja on kuitenkin niin paljon, että hoitomuotoja tai raitistumistapoja voisi olla enemmänkin. Kaikille riittää dokuja.

        Kirjoitan pitkästä aikaa tänne.

        A-klinikat ja Minne pystyvät seuraamaan entisiä asiakkaitaan, kun niillä on sotu- ja muut tiedot. AA:ssa ollaan nimettömiä lehdistöön, elokuviin jne nähden.

        "AA:ssa lienee 5000 yli vuoden raittiina ollutta jäsentä"

        Niistäkin 5000 raittiista 80% on AA:n pitkäaikaisia jäseniä, jotka ovat olleet raittiina kauemmin kuin kymmenen vuotta. Joten voi sanoa, ettei AA:lla taida olla sitä paljon mainostettua vetovoimaa. Uudet tulokkaatkaan ei pitkään jaksa palaveerata vanhanaikaisen ja uskonnollisen toipumisohjelman merkeissä.


      • jerkku 1
        t. voipytty kirjoitti:

        Ehkä tiedät, ehkä et, mutta AA ei ota vastaan ulkopuolisia tukia.

        AA:ssa lienee 5000 yli vuoden raittiina ollutta jäsentä, joten 2% tarkoittaa, että palavereissa olis käynyt neljännesmiljoonaa alkoholistia vuoden aikana. Ei taida olla mahdollista, kun palavereja on viikossa alle 700. Niitä kylläkin on joka puolella Suomea. Mutta voi olla mahdollistakin.

        Alkoholisteja on kuitenkin niin paljon, että hoitomuotoja tai raitistumistapoja voisi olla enemmänkin. Kaikille riittää dokuja.

        Kirjoitan pitkästä aikaa tänne.

        A-klinikat ja Minne pystyvät seuraamaan entisiä asiakkaitaan, kun niillä on sotu- ja muut tiedot. AA:ssa ollaan nimettömiä lehdistöön, elokuviin jne nähden.

        Hyvä voipytty.Miten tiedät että AA:ssa on 5000 raittiina ollutta jäsentä,kun se ei sääntöjensä mukaan saa pitää mitään rekistereitä.Eikös ne Arskat ja Perat olekaan anonyymiutensa suojissa kun sulla on noin tarkat tilastot?
        Sitäpaitsi kyllä mäkin oon lukenut ne 12-askeleen rautakeuhko jutut.Pitäisikö päivittää vähän kirjaa?


      • t. voipytty
        Ovet paukkuu kirjoitti:

        "AA:ssa lienee 5000 yli vuoden raittiina ollutta jäsentä"

        Niistäkin 5000 raittiista 80% on AA:n pitkäaikaisia jäseniä, jotka ovat olleet raittiina kauemmin kuin kymmenen vuotta. Joten voi sanoa, ettei AA:lla taida olla sitä paljon mainostettua vetovoimaa. Uudet tulokkaatkaan ei pitkään jaksa palaveerata vanhanaikaisen ja uskonnollisen toipumisohjelman merkeissä.

        Totta kirjoitit, että monet ovat saaneet AA:n avulla pitkän raittiuden. Useimmat raitistumisenhaluiset alkoholistit pyrkivätkin sellaiseen. Ikäluokat ovat pienentyneet ja AA:lle on käynyt samaan tapaan kuin Suomen armeijalle.

        Nuoremmissa ikäluokissa on paljon sekäkäyttäjiä. Aineista eroon haluavat toimivat NA-ryhmissä, joissa pyritään pääsemään eroon alkoholin lisäksi lääkkeiden väärinkäytöstä ja huumeista.

        Jotkut palavereissa kävijät jättäytyvät pois eikä heistä kaikista tiedetä, jatkavatko elämäänsä raittiina vai juovina. Tunnen muutamia, jotka ovat pysyneet raittiina, ja myös palavereista jääneitä juovia sekä myös viinaan kuolleita.


      • t. voipytty
        jerkku 1 kirjoitti:

        Hyvä voipytty.Miten tiedät että AA:ssa on 5000 raittiina ollutta jäsentä,kun se ei sääntöjensä mukaan saa pitää mitään rekistereitä.Eikös ne Arskat ja Perat olekaan anonyymiutensa suojissa kun sulla on noin tarkat tilastot?
        Sitäpaitsi kyllä mäkin oon lukenut ne 12-askeleen rautakeuhko jutut.Pitäisikö päivittää vähän kirjaa?

        Hei jerkku1 !
        Jos AA:n jäsen haluaa, hän voi ilmoittaa raittiit vuotensa ja kutsuma- tai etunimensä "Tiedotuksia AA Information" -lehteen.

        Tekniikka ja kieli muuttuvat. Rautakeuhkosta on tehty uusi painos eikä enää voi käyttää nikkelimarkkaakaan, kun soittaa toiselle aa-laiselle jos haluaa tukea ekan ryypyn välttämiseen..


      • jerkku 1
        t. voipytty kirjoitti:

        Hei jerkku1 !
        Jos AA:n jäsen haluaa, hän voi ilmoittaa raittiit vuotensa ja kutsuma- tai etunimensä "Tiedotuksia AA Information" -lehteen.

        Tekniikka ja kieli muuttuvat. Rautakeuhkosta on tehty uusi painos eikä enää voi käyttää nikkelimarkkaakaan, kun soittaa toiselle aa-laiselle jos haluaa tukea ekan ryypyn välttämiseen..

        Et kai ihan tosissasi luule että "arska"raittina 26 vuotta olisi tilastollisesti luotettavaa speksiä?
        Hyvä että 30-luvun painoksesta on jo päästy eroon.
        En minä AA-ta morkkaa,vaan luutuneita asenteita,joita ikävä kyllä AA edustaa.
        Joku raitistuu yhdellä tavalla,toinen jeesuksella.
        Mutta eikö jeesuskin ajanut rahanvaihtajat pois kirkosta..


      • t. voipytty
        jerkku 1 kirjoitti:

        Et kai ihan tosissasi luule että "arska"raittina 26 vuotta olisi tilastollisesti luotettavaa speksiä?
        Hyvä että 30-luvun painoksesta on jo päästy eroon.
        En minä AA-ta morkkaa,vaan luutuneita asenteita,joita ikävä kyllä AA edustaa.
        Joku raitistuu yhdellä tavalla,toinen jeesuksella.
        Mutta eikö jeesuskin ajanut rahanvaihtajat pois kirkosta..

        En ihan taida ymmärtää ensimmäisen lauseesi sisältöä. Kuitenkin, jos arska sanoo olleensa raittiina, kyllä minä uskon. Voihan olla sellaisiakin, jotka valehtelevat itselleen. Muillehan arskan valehtelemisesta ei ole mitään haittaa tai vahinkoa.

        Totta on, että raitistumiseen on monta tapaa, AA yksi muiden joukossa. Siitä AA on mukava, että se on vapaaehtoista. Se auttaa raitistumimaan niitä, jotka ovat valmiit käyttämään sen kokemuksien ehdottamia keinoja. Eikä AA:n tarvitse kärkkyä valtion tai Veikkauksen varoja. Päinvastoin, iso osa raitistuneista maksaa veronsa eikä kuluta sossun tai sairaaloiden voimavaroja.


    • jerkku 1

      3645 katso peilliin

      • 3645

        Millähän perustella,eikö löydy vastauksia?


      • jertty
        3645 kirjoitti:

        Millähän perustella,eikö löydy vastauksia?

        3645 Kun pulut aloittaa ton kurnutuksensa keväisin,Minnesotassa kiillotetaan pähkinäpuu kalustot.


    • luuta kallossa

      Kyllähän se tehokkain keino taitas olla joku lääke tms. jota valvotusti otettais. Siis sellainen, jonka ottamisen jälkeen jos alkoholia yrittäis kiskoa niin tulis joka kerta yrjö. Mitens sitten otat viinaa kun joka kerta ku yrittää ni kaikki tulee ulos.

      • 3645

        Viksu ehdotus sen kun löytäis.Kontrollin ylläpito voisi tieten olla hiukan hankalaa.Onhan antabukseenkin jo keksittu vastalääke.Alkoholisti on niin moniuloittenen sen suhteen,että aina löytyy keino joatakin jolla voidaan estää juomattomuus.


    • Talotyyppi

      Hakeudu pikaisesti lähimmälle A-klinikalle. Sieltä saat tarvitsemaasi apua. Siellä ei syyllistetä, vaan yritetään aidosti auttaa. Jos sitoudut hoitoon, voit päästä myös katkaisuun. Kaikki riippuu itsestäsi.

      • 3645

        Ikävää tuottaa pettymys,mutta ei tarvii mennä A-klinikalle eikä minnekkään muuallekkaan.Raitusteena entisenä alkoholistina oli erittäin mielenkiintoista seurata,kuinka kuumia tunteita aiheesta keskustelu aiheuttaa.Moni tuntee itseään loukatuksi,aihean on tavallaan "tabu" Astutaan liian likelle sitä omaa reviiriä,jota on opittu suojelemaan viimeiseen hengenvetoon.


    • 3646

      Pulujen käyttäytyminen keväisin saa räystäät ropisemaan kuin miljoona vessanpönttöä vedettäisiin,yhtä aikaa.Ei ole tabu,että kyyhkyset elävät viimeiseen hengenvetoon.Magneettikentän muutokset voivat vaikuttaa linnun suuntavaistoon.Lopullisesti.

    • Korkin hukkasin

      Vittuako siinä jos maistuu niin antaa maistua. Mitäs sitä muist jeesustelijoista välittämään.

      • 3645

        Siitä vään antaa mennä,niin kauan kuin vain alamäkeä riittää.Jokainen pitääkön vain omista asioistaan huolen.Onhan kuitenkin yksi yhteinen tapaamispaikka,sossun luukku.


    • Tsemmppejä!

      Kyllä se itsestään on kiinni. Itse sen myös pystyy lopettamaan, vaikka aluksi se hieman tylsää onkin. Tilalle pitää vain keksiä mahdollisimman paljon muuta tekemistä, vaikka väkisin.

      • perseenhaju

        Alkoholin tilalle pallihiki, pidät taatusti moisesta hajusta ja munien rapsuttelu on nerokasta tekemistä alkoholin tissuttelun sijaan. Raapaiset kunnolla ja haistelet hurmiossa, niin kohta huomaat että sinun pitää saada pallihikeä lisää!

        Ilmainen heguma ja ei krapulaa! Näin minäkin tein ja olen nyt onnellisempi kuin koskaan.


    • Itellä aivan sama ongelma. Noh tosin olen mies.. Että erojaki tietenkin löytyy. Mutta itseasiaan.. Ite jopa oon uskaultautunut näyttämään kaikille että tällane päihdeongelmallinen olen ja en sille mitään voi..
      Sekin auttoi minua eteenpäin ja sain tukea ympärilläni olevista ihmisistä koska he tietenkin hyväksyvät minut sellasenaan kuin olen. Jopa itse menin A-kliniikal..
      Mulla on päihdemenneisyyttä, ja psykiatrilausontoja laitokset täyn..
      Tiedän jopa lääkkeen kusiseen alkoholiongelmaamme, mutta tää paska HYVINVOINTIVALTIO ei hyväksy lääkettä joka päästää irti pullosta, tai helpota sua olemaan oma itsesi kaikkien edessä..
      Mut hei mä vaan oon päihdeongelmallinen, joten tuskin mua kuulee kukaan..
      Itel kyl ois ihan vitun hienoo ettei tarttis maksaa 12/e päivässä siitä että saat hetken hengähtää... Mut mul ei oo apua ku oon "päideongalmainen" ja en saa reseptiä uusittua, mutta uskon että itse saat.. Mutta kysehän on riippuvuuden vaihdosta, toiseen joo.. Mut kelaa tätä esim. 12e/päivä tai 0,04e/päivä.. Yhdessä kuukaudessa huomaat säästävä kokonaisen vitun tilin.. Mut joo voi olla että suomen laki kieltää koht tämänkin apteekissa olevan lääkkeen kokonaan. Ite en saa enään lääkkeen lääkettä, kun olen päihdeongelmallinen.. Joten jós meinaat veivis heittää tän yhteisen ongelmamme takia ni ajattelin kertoo, että riippuvuuden voi vaihtaa toiseen ja toiseen.. Ymmärräthän että itsari on se viimeinen vaihtoehto, mutta neiti koita ymmärtää että on sitä vittu mullaki on vielä keinoja..
      Ite ainaki tänäänki jaksan hymyillä, ja olo on sellainen että täss mikään kiire heittää kortteja pois, onhan tässä peliä jäljellä ja kylmä viel täst nousen ;)

      Ja Btw. sori perinteis alkoholistit ku en noudata teiän oppikirjaa.. ;)

      Mut vittu 27 vuotiaana ei paljoo napostele juosta jossai vitun kliniikal! On hiuka täs elämistä elämättä.. Aivan sama vaik taas poliisit ois oven takan ny ku kirjoitan tän, mutt ainaki nyt mun lääkitys on kohdallaan, ja kuseminenkaan ei satu nyt.. Tänään on päivä jolloin jaksan myöntää kaikille mitä olen. Jaen edes vittu häpeä olla omaitseni vaan nautin elämästä, ja koht meen varmaa ostaa bissen sen kunniaksi että taas on helpompi olla omaitsensä muuallakin kuin josai kliniikal. ;)
      Tosin ensin koitan kehittää jostai 4,5 euroo että saan jonku ystävän mukaan jolle vois tarjoo.. Kuitenki olen ystävällinen alkoholisti, masokisti, keskivaikeadepressioinen... "päiheongelmallinen"! Mut hyvä ihminen ainakin muita kohtaan.. On hienoo ku saa frendeilt jeesii, mutt viel hienompaa jos pystyt jeesii niitä, ja laittaa hyvää kiertoon. Joten toivottavasti kuulet ääneni kirjoituksessani ja se auttaisi sua.. :)

      • paremminvointia

        Sinähän saat Nobelin palkinnon ja miljoonapalkkion, kun tiedät lääkkeen tähän kusiseen ongelmaan. Ainakin jos tarkoitat alkoholismia.


    • 3647

      Nyt vappuna ei kannata lopettaa hyvää ryyppyputkea.Tulee vieroitusoireita,voi nähdä vakolakkeja,ja teekkarihörhöjä.Se on kauheeta se.

    • oravanpyörä

      alkkis,olen aivan samanlaisessa tilanteessa..
      antabus ei ole auttanut ja a-klinikkakin ollut pelkkää liirumlaarumia..ei tästä tunnu ulospääsykeinoa löytyvän

      • avut on

        kimbleman13 voisi auttaa

        Tiedän jopa lääkkeen kusiseen alkoholiongelmaamme, mutta tää *****


    • saararauha

      minua auttaa se että juon baarissa alkoholitonta,ostan sitä välillä myös ja kahvia nautin niistä juomista kahvi on aika vahvaa tavaraa jne..
      tästä kanavastani voi ehkä olaa jollekkin apua

    • ana

      jos alkoholi on todella ongelma,niin siihen ei auta kuin täysraittius.kokemusta on 34v yhtäjaksoisesta raittiudesta aa avulla .olen näitä selityksiä kuunnellut aika kauan mikä tapa nyt on se paras tapa viinaogelman poistoon.asiasta tehdään liian monimutkainen,ei huikkaa tänään se on siinä.alku on hankalaa mutta pian se helpottaa kun alkaa elämään tulla muita asioita.ei elämä ala luistaan koskaan jos on muutaman viikon tai kuukauden raittiina sitten kurlaa muutaman viikon tai kuukauden.ei kannata kuunnella sellaisia jotka ei ole saanut apua aa sta syy voi olla yksinkertaisesti ettei puhuja tosissaan ole halunutkaan raitistua ja tulos on selvä sillä asenteella vaikka ei sitä itse tiedostakkaan.ja ne ketkä haluaa oikeasti olla loppuelämänsä raittiina vaikkakin päiväkerrallaan puhuvat pitkistä raittiuksistaan ja jopa haluaisivat olla loppuikänsä raittiina niin ei se sellaisia lämmitä jotka on tullut eukon tai työpaikan takia poikkeamaan että sais ne rauhoitettua.raittius on iloinen asia mutta ei sitä heti kaikki miellä vaatii vähän aikaa.aa ssa on tietysti ykkösasia että saavuttaa yhtäjaksoisen raittiuden,mutta ainakin yhtä hienoa on sieltä saamani elämän asenteen muutos,helpottaa kyllä kun ei tarvi huolehtia asioista mille en voi mitään tai ei todellakaan kuulu minulle.aa sta raittiuden saaneethan käy kokouksissa nimikkoryhmässään ta muissakin ryhmissä jopa ympäri suomea tai maailmaa ja siinähän se juju onkin että yhteys säilyy tasaseen tahtiin muuten unohtuu ja ongelma himmenee ajatuksissa ja palaa entiseen pian.aa ei ole uskonnollinen tai poliittinen yhteisö vaikka ohjelmassa onkin hengellinen henki mutta sen voi ja saa ottaa kukin haluamallaan tavalla.ja te jotka olette raitistuneet uskonnon ja lahkojen avulla niin hyvä niin mutta antakaa meidän hoitaa alkoholiongelmaa meidän tavalla koska se on miljoonia maailmassa auttanut. vielä sanon sinulle joka mietit mitä tehdä,ÄLÄ KUUNTELE NIITÄ JOTKA ON KÄYNYT AA SSA MUTTA EI AUTTANUT HÄNTÄ ne ei yleensä ole kyllä käynyt montaa kertaa kokouksissa. KUUNTELE SELLAISTA ALKOHOLISTIA JOKA ON SELVINNYT SIELLÄ. ETHÄN SINÄ MENISI SI SYDÄN LEIKKAUKSENKAAN SELLAISELLE LÄÄKÄRILLE KUKA EI OLE VIELÄ ONNISTUNUT YHDESSÄKÄÄN LEIKKAUKSESSA. hakeudu aa ryhmään ja käy useammassa ryhmässä niin löydät samanhenkisiä ystäviä esim. aa n ulkopuolella on paljon asioita jotka kiinostavat samanhenkisiä esim. lätkä,musiikki ym. elämä järjestyy mutta ei heti huomena välttämättä.ja olet sitten katutason juoppo tai ministeri niin alkoholismi ei ole siitä kiini sitä vain juo eri merkkistä ainetta .aa ssa ollaan rintarinnan saman sairauden omaavia.
      hyvää kesää kaikille asiasta kiinnostuneille ja muillekkin. terv. ana hämeenlinnasta.

    • waedryh
    • Raitis Alkkis

      AA kyllä toimii. jos on kova itsekuri niin pakottaa vaan itsensä lopettamaan. pitää olla jotain mihin voi vakautua, esim ihmissuhteet, perhe, oma turvallisuuden tunne/tila jne.

      Olen itse raitis alkoholisti. olen kerran retkahtanut ryyppäämään. lopetin kun viina ei päässä tuntunut (0,7 viskiä ennen aamukahvia miltei sukkana alas). Nyt ei kyllä mieli enää koskaan tee koska seuraukset ovat liian suuret. Ihmisen pitää uskoa omaan itseensä, joten työ, josta pitää, on varma tapa pitää itsensä tiellä.

      Mitä onnellisuus on, on yksilöllistä. tähän on hyvä paneutua tarkemmin. Joillekin se on hyvinkin oman persoonan jalostamista, jollekin toiselle se on se että saa rahaa ja että omistaa jotain mikä luo turvalliseuuden tunnetta, jollekin se voi olla että saa kommunikoida ihmisten kanssa tavalla tai toisella, neljäs taas voi paneutua perheeseensä/ juuriinsa, viides taas luovaan toiminttaan/työhön/romansseihin, kuudes taas löytää motivaation terveydestään, seitsemäs voi hyvinkin johtaa toisia ihmisiä/yhteiskunnalliset toimet, kahdeksas ehkä paneutuu erittäin syvällisesti mielen mekanismeihin ja psykologiaan ja toipuu näin omastakin onnettomuudestaan, yhdeksäs lähtee kouluun lukemaan, kymmenes paneutuu omaan uraansa mikä lie se voi ollakaan, yhdestoista löytää itsensä onnellisena hyvien ystävien parista, kahdestoista taas löytää elämää suuremman tarkoituksen ja niin edelleen.

      pitää luottaa omaan itseensä

    • Ootellaan vastausta

      Saitko jo loppumaan?

    • SariKaisa

      Huomaan, että monella on aivan väärä käsitys AA:sta ja sen palavereista. Olen käynyt lukuisissa AVO-palavereissa, joissa on sekä toipuvia alkoholiseja että alkoholistien läheisiä, ja uskoisin, että olen saanut aa:sta oikeanlaisen, aidon kuvan. Korkeampi voima on se, jolle halutaan luovuttaa ne asiat, joihin ei itse voi vaikuttaa. Väite, että AA-kokouksissa sysätään vastuu omista teoista ja syyllisyydestä "jollekin korkeammalle", täysin väärä. Jokainen aikuinen ihminen, myös alkoholisti, juova tai raitistunut, on vastuussa omasta toiminnastaan -ennen kaikkea itselleen. Sitä ei pysty sysäämään kenellekään eikä millekään muulle. Kun olen kertonut alkoholistin läheisen kokemuksia ja näkemyksiä juovan alkoholistin rinnalla, moni on tullut kiittämään rehellisyydestäni ja rohkeudestani. Heillä ei juovana aikana ollut ollut aavistustakaan siitä, kuinka paljon he kaikkein rakkaimpia ihmisiään loukkasivat ja satuttivat! Tällaisen asian tiedostaminen on tärkeä osa toipumista. Eihän voi pyytää eikä saada anteeksi, jos ei edes tiedä, mitä pyytää!
      Mennyttä ei saa takaisin, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa olemalla rehellinen ja toimimalla siten, että myös sillä läheisellä on hyvä olla.
      AA kyllä auttaa, mutta se apu on viime kädessä kiinni omien korvien välissä sijaitsevista asioista. Ei se, että käy kerran kuussa tai "joskus" aa:n palavereissa, taida paljonkaan auttaa. Mikäli haluat tosissasi raitistua, haet itsellesi sopivan ryhmän, jossa voit jakaa omia kokemuksiasi tai sitten vain kuunnella toisten kertomuksia. AA ei ole uskonnollinen ryhmä, vaan kylläkin hengellinen -siinä on eroa! Voit olla vaikka ateisti ja ajatella, että "Korkeampi Voimasi" on vaikka vasemman jalan saapas. Sillä ei ole mitään merkitystä. Vain sillä on, että haluat TÄNÄÄN OLLA JUOMATTA. Eilinen meni jo, huomisesta ei kukaan tiedä -eivät edes Jumala eikä jumalat. Huomenna voit taas uudelleen päättää, että TÄNÄÄN EN JUO..
      Mitään oikotietä onneen ei ole, eikä ihmepillereitä -antabus on korkeintaan kävelysauva, johon voi vaikeassa tilanteessa alkuun nojata.
      Oma joka päivä uudelleen tekemäsi päätös, että TÄNÄÄN ET JUO, on se, mikä sua oikeasti auttaa.

      Toivon sulle "Alkkis" ja läheisillesi kaikkea hyvää. Kun myönnät itsellesi, että olet voimaton alkoholiin nähden, toipumisesi on jo alkanut!

      • sotiikkiitos

        Kiitos selkeästä tekstistä.


    • sdfsdfsdf

      Alkoholismi ja kaikki muutkin addiktiot johtuvat samasta syystä. Lähes jokainen ihminen elää elämäänsä yrittäen täyttää sitä kaikenlaisella, jotta ei joutuisi kohtaamaan sitä tyhjiötä, joka muuten ammottaisi edessämme. Me emme ole sinut hiljaisuuden kanssa ja kaikelle on haettava tarkoitus. Jotkut ihmiset hakevat tarkoitusta urastaan, jotkut harrastuksistaan. Toisille hiljaisuus aiheuttaa niin kovia pelkotiloja, että on tartuttava pulloon sen peittääkseen. Jos kaivat oikein syvälle ja mietit mistä pelkosi/ahdistuksesi johtuu löydät sieltä ihan samaa asiaa kuin työnarkomaani. Eroavaisuutena sinun riippuvaisuuteesi on tietysti seuraukset.

      Ja siis lähes kaikki kokevat tätä pelkoa, jotkut vain osaavat peittää sitä tehokkaammin. Ja sen katsotaan olevan normaalia että pelkoa peitetään uralla/harrastustuksilla/parisuhteella/perheellä/lemmikeillä. Sen sijaan alkoholismi nähdään sairautena tai sitten itse aiheutettuna.

      Teepä koe ja katso mitä tapahtuu kun et otakaan viinaa jonain päivänä. Seuraat vain omia ajatuksiasi etkä ota niihin sen kummemmin kantaa. Annat niiden tulla ja mennä. En usko että mikään addiktio saadaan loppumaan itseä pakottamalla saatika muiden vaatimana. Tai se voidaan saada loppumaan, jos löydät jotain muuta, jolla täyttää tyhjiön kuten uskonnon/työn/lemmikin jne. Sinulla on siis kolme vaihtoehtoa - jatkaa juomista, etsiä joku muu keino peittää ahdistuksesi tai sitten kohdata se ja ymmärtää että sinä et ole ajatuksesi tai tunteesi.

      Meillä on kaikilla kiire etsiä tarkoitusta elämään koska muutenhan se tarkoittaa sitä ettei millään ole mitään tarkoitusta...ja mitä siitä sitten seuraakaan? Joku voisi luulla että masennusta ja apatiaa mutta itseasiassa kun oivaltaa totuuden niin siitä seuraa uskomaton vapauden tunne.

    • SariKaisa

      Alkoholismi on sairaus, jota pystytään hoitamaan, mutta ei parantamaan. Se etenee, vaikka ei enää joisikaan, siksi on tärkeää olla ottamatta sitä "ensimmäistä ryyppyä". Päihteet muuttavat aivojen kemiaa, mielihyväkeskusta ensin siten, että ne tuottaa enemmän mielihyväreseptoreita ja kun addiktio etenee, niin mielihyvän kokemus kääntyykiin pahaksi kokemukseksi. Alkoholisti ei enää koe nousuhumalaa, juominen on pakonomaista ja tuo vain pahaa mieltä ja masennusta. Sitä, miksi juodaan, on oikeestaan turha siinä vaiheessa enää miettiä, kun juominen on jo edennyt alkoholismisairaudeksi. Suurkuluttajan ja alkoholistin välillä on hiuksenhieno ero ja kun alkon käyttö on mennyt tietyn rajan yli, (jokaisella se on aivan omansa) takaisin suurkuluttajaksi/kohtuukäyttäjäksi ei voi enää palata. Koskaan! Kyky hallita juomista on mennyt.
      Siinä kohtaa, kun löytyy oma tahto raitistua, löytyy myös työkaluja alkoholismin "koteloimiseksi".

      • Kiitos SariKaisa

        Kiitos SariKaisa fiksuista jutuista!

        Mielestäni olet tosi ytimessä, näin olen myös itse ymmärtänyt AA:han. En vain osaa itse kertoa noin hyvin kuin sinä teet.

        Olen itse alkoholisti, nyt lähes kuusi vuotta raitis alkoholisti. Juova holisti olin yli kolmekymmentä vuotta.

        Päivä kerrallaan, mutta ilman jumalia, vain se vasemman jalan kumisaapas (joka riittää).


    • Alkoholistille

      alkoholisimi on sairaus, se on lääketieteellinen totuus. Ajattele itseäsi tätä kautta, eli sairautesi pakottaa sinut juomaan, kehosi, aivosi, mielesi on oppinut saamaan alkoholia ja ne vaativat sitä.
      Älä syyllistä itseäsi. Et ole yhtään huonompi ihminen vaikka olet alkoholisti.
      Äläkä luovuta. Tunnen paljon alkoholisteja, jotka ovat löytäneet, tavalla tai toisella, hyvän elämän, jossa alkoholi ei ole pääasia. Älä luovuta, ikinä.

    • Valinnan voi tehdä

      "Ajattele itseäsi tätä kautta, eli sairautesi pakottaa sinut juomaan, kehosi, aivosi, mielesi on oppinut saamaan alkoholia ja ne vaativat sitä."

      Ei alkoholismi pakota ketään juomaan, eikä alkoholiriippuvuus ole sairaus. Ne oikeat alkoholisairaudet tulee riippuvuuden myötä jos on tullakseen. Moni raitistunut juoppo on hoksannut hyvissä ajoin, tai oman pohjan saavutettuaan sen, ettei juominen ole mikään pakko, elää voi toisinkin. Jos se olisi pakko niin kaikki alkoholistit joisi itsensä hautaan alle aikayksikön.

      • veli¤

        Monet ovat saaneet apua kirjasta Elsa Ervamaa: Elävä ravinto


    • LUULO

      Hyvä provo mutta sehän on selvä ilmastoiuntiteippioä suun päälle,ja josei tehoa apinateppiä sitten. Haista ITTE.

    • Kokemusta vuosia.

      Kaikki alkoholistit ovat ainoastaan heikkoja ja hauraita ihmisiä heikoilla ja haurailla mielillä. Alkoholismista irti pääsemiseen ei tarvitse mitään muuta kuin vahvan psyykeen. Alkoholista pääsee irti sormia napsauttamalla, mutta ihmisillä on niin heikko mieli, että he eivät siihen pysty.

      Kaikki selitykset miten muut pakottaa ja on pakko sitä ja se on synnynnäistä ja se on suvussa ja sitä ja tätä, ovat vain perättömiä heikkoja tekosyitä.

      Itse pääsin alkoholista eroon minun vahvalla tahdollani. En tarvinnut mitään kursseja tai kerhoja, ainoastaan vahvan mieleni. Join noin lavan olutta päivässä, niin puhun todellakin omasta kokemuksesta.

      Alkoholisti on heikko ihminen ja mieli. Alkoholista pääsee irti vahvalla mielellä ja yhdellä päätöksellä.

      KAIKKI muu on selityksiä ja tekosyitä.

      • aikajanalla

        Kauanko joit, kauanko nyt raittiina?


      • Kokemusta vuosia.
        aikajanalla kirjoitti:

        Kauanko joit, kauanko nyt raittiina?

        "Kauanko joit, kauanko nyt raittiina? "

        16 vuotta olin aivan sekaisin hallitsemattoman läträämisen kanssa. Nyt en ole juonut lähes kahteen vuoteen tippaakaan, enkä tule tippaakaan enään juomaan. Ja olen siitä todella ylpeä.


    • No jee jeee

      No eihän tuosta viestistäsi ollut mitään apua kenellekään. Lähinnä vain korostit kuinka SINÄ et tarvinnut mitään apua ja että SINULLA on niiiiiiin vahva mieli jne.

      Entä jos ei ole vahvaa ,mieltä? Entä jos on heikko, varsinkin kaikkien alkoholismin tuomien vaikeuksien jäljiltä? Kuuluu vaan kuolla pois, että vahvemmilla mielillä varustetut tuntevat itsensä tärkeiksi?

      • Kokemusta vuosia.

        "No eihän tuosta viestistäsi ollut mitään apua kenellekään."

        Jos asian sisäistää, oivaltaa ja ottaa käytäntöön niin siitä on kaikki apu jokaiselle kuka sitä haluaa.

        "Lähinnä vain korostit kuinka SINÄ et tarvinnut mitään apua ja että SINULLA on niiiiiiin vahva mieli jne."

        Kiitos. Mutta en minä mitään korostanut itsestäni, sanoin vain asiat kuten ne ovat.

        "Entä jos ei ole vahvaa ,mieltä? Entä jos on heikko, varsinkin kaikkien alkoholismin tuomien vaikeuksien jäljiltä? Kuuluu vaan kuolla pois, että vahvemmilla mielillä varustetut tuntevat itsensä tärkeiksi? "

        Kaikista heikoimmatkin mielet voivat lopettaa alkoholismin sormia napsauttamalla. Tekemällä sen päätöksen. Oivaltamalla asian. Kaikissa päihderiippuvuuksissa on kyse samasta asiasta.

        Ole hyvä.


    • Kokemusta vuosia.

      Menikö sormi suuhun? Menee ihmiset hiljaisiksi kun vastaus on nenän edessä. Naurettavia ihmis-olentoja.

    • GUNI..

      Terve ! Olet tehnyt jo yhden askeleen jos myönnät tämän selvinpäin.
      ALKOHOLISTI JUO ELÄÄKSEEN JA PELKÄÄ KUOLLAKSEEN
      SEMPPIÄ SINULLE

    • riuttala76

      Itsekin juon aina kun rahatilanne sen sallii. Kotiviinin teko auttaa, mutta nykyisessä asunnossani en kotiviiniä voi valmistaa. Vaihtaisin pilven poltteluun, mut sekin maksaa kun ei oo mahdollisuutta nyt hamppua kasvattaa, sitäpaitsi sekin menee aina niin överiksi et mielenterveys ei sitä kestä. Alkoholin kyllä. Turha sitä itsemurhaa on tehdä, mä oon huomannut et aina tulee vastaan niitä parempiakin päiviä, kyl sinne hautaan voi lähteä lepäämään myöhemminkin.

    • Viikon putki ja halusin mennä junan alle. Loppuu ainaskin tää tuska.

      • puhelinlangatlaulaa

        Soittaisit AA:n auttavaan puhelimeen


    • tahdoton alkoholisti

      Entäs sitten jos sattuu olemaan heikko ihminen jolla ei ole itsekuria. Meitäkin nimittäin on. Onhans se mukava täällä kehuskella että päätin vaan olla juomatta ja se siitä. Itselläni nuo päätökset on tullut aina jossain vaiheessa peruttua. Ihmiset vaan ovat erilaisia. Toiset ovat tahdonvoimaltaan vahvoja toiset jossain muussa. Kukaan muu kuin minä itse ei tietenkään voi minua raitistaa mutta olen vaan kovin kyllästynyt näihin itseä niskasta kiinni neuvoihin. Masentaahan tämä. Ei työtä, perhe meni, ei rahaa, ei kavereita. Ainoat sosiaaliset kontaktit löytyvät humalassa lähibaarista.

      • Vahvistuu vähitellen

        "Onhans se mukava täällä kehuskella että päätin vaan olla juomatta ja se siitä. Itselläni nuo päätökset on tullut aina jossain vaiheessa peruttua."

        Onhan se mukava kehuskella, mutta tosiasiassa suurinosa juopoista tekee näitä lopettamis päätöksiä kymmeniä, satoja kertoja, myös ne jotka lopulta raitistuvat omin voimin ottamalla itseään "niskasta kiinni". Omasta tahdosta se on loppupeleissä kiinni niilläkin, jotka kokevat tai uskottelevat itselleen sen hetkisen tilansa olevan niin huono, ettei omat voimat riittäisi raitistumiseen ja hakevat siksi vertaistukea.


    • alkoholinjuominen ei ole mikään ongelma mutta se on ongelma jos ei pysty olemaan selvinpäin.
      Itse olen saanut apua vertaistukiryhmistä ja ollut raittiina jo vuosia. eläminen raittiina on paljon enemmän kuin pelkkä juomattomuus!
      kannattaa kokeilla jos ei yksin selviä

      • Helppoakuheinänteko

        "alkoholinjuominen ei ole mikään ongelma mutta se on ongelma jos ei pysty olemaan selvinpäin."

        Useimmille alkoholisteille alkoholin juominen on muodostunut niin pahaksi ongelmaksi, että vaihtoehtona ei ole kuin täysraittius tai hauta. Jos valitsee raittiuden niin alkuvaikeudet voitettuaan selvinpäin oleminen on todella helppoa, paitsi ehkä niille, jotka joutuvat turvautumaan pitkäkestoiseen, jopa loppuelämän kestävään vertaistukeen pysyäkseen kuivilla.


    • niinkuin tuossa aiemmin mainitsin raittius on ihan eriasia kuin vain pidättäytymistä alkoholijuomista tai muista päihdyttävistä aineista!
      mutta toki juomattaoleminenkin on parempi vaihtoehto kuin ns.ongelmajuominen.

      • Kokonaan raitis

        "niinkuin tuossa aiemmin mainitsin raittius on ihan eriasia kuin vain pidättäytymistä alkoholijuomista tai muista päihdyttävistä aineista!"

        Tarkoitatko tuolla mahdollisesti sitä, että esim. aa-kerhossa tapahtuva kuivahuikkaaminen ei ole oikeaa raittiutta?


    • Hepsu234

      Miten olisit jos tekisit kiljua (hienommalta nimeltään kotiviiniä)? Sillä juominen ei tule kalliiksi ja voit ajan kuluessa testailla eri makuja, mikä sinulle parhaiten maistuu. Oluttakin voit tehdä itse.

    • aikuinen nainen
    • Hyvä Neuvo

      Selvinpäin, järjissäsi ollessasi, viinalasi kädessäsi, älä koskaan koukista kättäsi, älä koskaan avaa suutasi, näin viinapeikko ei koskaan pääse sisuksiisi, tuhojaan tekemään!

      Tämä älyttömän yksinkertainen ohje tuottaa satavarmasti toivomasi tuloksen.

      Vain sinä itse sitä viinaa suuhusi kaadat.

    • ViinipullonHenki

      En jäänyt koukkuun amfetamiiniin, ekstasiin, colaan, mielialalääkkeisiin tai tupakkaan, kaikilla treenasin ja paljon mutta taakse jäivät enkä niitä kaipaa. Nyt on kuitenkin punaviini salakavalasti uinut elämääni kolmekymppisenä. Joka 2. tai 3. päivä jalat kävelee Alkoon ja viiniä on saatava. Ainakin on oltava tunne että on 3 litran tölkki kaapissa jos alkaa janottaa.

      Alan jo väsyä tähän addiktioon: nousuhumalassa unohdan arjen huolet, mutta seuraavana päivänä olen ihan maassa. Viinimäärät sen kun kasvaa eikä kivaa nousuhumalan euforiaa saa muutamasta lasillisesta pitää vetasta ainakin pullo alkuun. Ystävienkin kanssa on vaikea nauttia illasta kun on niin kova viininhimo ettai pari pulloa sivistyneesti mitenkään riitä.

      Tosiasia on että jos en nyt hidasta, ajaudun pian tilanteeseen että on pakko lopettaa kokonaan. Toisaalta fiilistelen usein ajatuksella että laitan korkin kiinni pysyvästi ja alan katsoa elämää uusin silmin. Mutta sanotaan että addikti löytää aina uuden päihteen tai addiktion, uskon tähän jonkin verran. Onko kokemusta?

    • riuttala76

      No et oo mun mielestä kovin alkoholisti, jos juot vain iltaisin. Suurin osa mun tutuista aloittaa heti aamu yhdeksältä kun alkosta saa viinaa ja kaupasta mietoja juomia. Raha tosiaan onkin sit yleensä ongelma kun vaikea tehdä töitä jos aina juo.
      Enpä osaa neuvoa, kun en itsekään vielä ole oppinut tekemään helppoa rahaa. Tosin jos olisin miehen sijasta kaunis nainen, niin hyödyntäisin sitä ja joisin miesten kustannuksella.

    • riuttala76

      Kyllä mä monet vuodet yritin korvata alkoholin pilvenpoltolla. Elimistölle se ois ollut paljon parempi vaihtoehto, mut kantapään kautta jouduin toteamaan et ainakaan mun mielenterveys ei kestä olla kuukausien ajan lähes koko ajan pilvessä. Pakko oli vaihtaa takaisin juomiseen vaikka rahaongelmia tulee ja ripuli lentää.

    • Huuhaasota..

      Toi minnesota-höpötys on aivan turhaa. Itse sen hoidon läpikäyneenä voin kertoo, että kiva oli loma ja ruokaa riittämiin. Samojen asioiden vatvominen satoja kertoja rupes jo muistuttaan aivopesulta. Rahaa meni, ja loppujen lopuksi tulin raittiiksi vasta vuoden hoidon jälkeen, kun otin yhden kunnon kännin, ja päätin että nyt loppu. Hoidostako hyötyä? Ei. Paras on A-klinikalle viikoks, krapula siellä pois ja vaimo ja sukulaiset nalkuttamaan joka päivä vuoden ajaks. Säästyy rahat ja ei suoraansanottuna uskalla enää juoda. On mulla semmonen anoppi..

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe