Sylkikivi ja sen sen poista kotikonstein

Kotitohtori

Kolmeen päivään en voinut kunnolla syödä mitään sillä kaikki vähäkin hapan sai sylkirauhasen turpoamaan ja tuntui, että korva räjähtää. Lääkäri sanoi sylkikiven tulevan itsestään ulos muutaman päivän sisällä. MItään ei tapahtunut. Luin hieman asiasta internetistä ja löysinkin mielenkiintoisen sivun jossa kerrottiin, että sitruuna saattaa auttaa sen poistuloa. Puristin yhden sitruunan mehun lasiin ja join sitä nielemättä. Purskuttelein mehua suussa ja painelin samalla kipukohdasta ylös poskea päin kunnes yhtä akkiä tunsin jokin pistävän sisäpuolella poskeani ja tunsin sen kielen kärjellä. Työnsin sormen poskensisäpuolella ja samalla edelleen painelin toiselta puolelta. POKS! Kivi lensi wc:n pelikaappiin ja hieman mätääkin valui poskea pitkin. Ja kipu oli poissa. Porskuttelin vielä puhtaalla sitruunalla saadakseen ylimääräiset pois ja samalla "desifioiden haavan". Tältä sivustolta hieman infoa sylkikivestä. Onnea matkaan!

5

14082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotitohtori
    • Eikivaa

      Olen kärsinyt kielen alla olevasta sylkikivestä 11-vuotiaasta. Se oli halkaisijaltaan 7-8mm. Eli todella iso. Nyt 19-vuotiaana se leikattiin pois poliklinikalla paikallispuudutuksessa. Leikkaus kesi 2h ja oli todella kivuliasta puudutuksesta huolimatta.
      Nyt 2kk jälkeen leikkauksesta olen kärsinyt sylkikiven oireista viikoittain. Leikkauksesta tullut arpikudos on tukkinut todella pahasti sylkitiehyen. Olen käynyt poliklinikalla avaamassa tiehyettä. Ei voida tehdä sitä enää. Lääkärit sanovat, että jos joudutaan arpea avaamaan kokoajan, arpikudosta tulee vain lisää ja tilanne pahenee.
      Tänään olin sylkirauhasen tähystyksessä. Luulin, että he osaavat siellä hoitaa arpiongelman. Mutta ei. 2,5h turhaan he yrittivät päästä arven ohi tutkimaan. Kukaan lääkäreistä ei ollut nähnyt mitään vastaavaa. Kellään ei ole arpikudos tukkinut noin pahasti tiehyettä. :(
      He eivät uskaltaneet lähteä arpikudosta poistamaan, koska eivät ollut tehneet sitä aikaisemmin. Nyt tässä odotellaan soittoa klinikalta uutta aikaa varten, ja toivotaan, että löytävät osaavan lääkärin!

      Neuvon jokaista, jolla on pieniäkin sylkikiven oireita, hankkiutuvat lääkäriin mahdollisimman nopeasti, eikä vitkuttele asian kanssa niinkuin minä. :( Sylkikivi kasvaa n.1mm vuodessa. Ei ole mitään hauskaa. Olen joutunut itse tökkimään neulalla reikiä tohon leikkausarven kohdalle, koska paine on ollut niin kova, eikä sylki ole päässyt mitään muuta reittiä ulos. :(

      Pelkään, että vitkuttelun takia kohta koko sylkirauhanen joudutaan poistamaan. Jos siis arpikudosta ei saada poistettua millään.

      • Vinopossu

        Kiitos tiedoista näin jälkikäteen, minulla on samassa paikkaa todennäköisesti kivi/kiviä. Poski oli ihan turvoksissa korvanalussylkirauhasen kohdalla. Kasvohermo tulehtui ja kipu todella kova ajoittain. Lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä. Luin lisää ja omatoimista poistoista ja syistä. Sitruuna ja vahva sitruunamehu ovat vielä jääkaapissa, täytyy tehdä sama temppu. Kipu väheni jo pelkillä posken puristuksilla ja naama muuttui enemmän omaksi.


      • Anonyymi

        Mulla just tällä hetkellä samat oireet, mutta kivi tuntuu isolta ja on repinyt sylkitiehyettä auki itestään ja verta tulee syljen mukana. Kipu on sietämätön ja pahimmillaan leukaperän alle tulee melkein golfpallon kokoinen patti ja hengitys on vaikeaa. Kävin eilen ensiavussa, mutta sanottiin että oli vaan afta ja imusolmuketulehdus ja en saanut sit kuitenkaan antibioottejakaan. Lääkäriaikoja saa vasta reilu viikon päähän😢 en tiedä kuinka uskaltaisin kokeilla sitruunaa jos nyt jo repii sylkitiehyeitä


    • Anonyymi

      Mulla oli jo aika kuvaukseen ja kirurgille mutta paria päivää ennen join fantaa ja tuntui kirpaisu ja terävä, neulan paksuinen noin1, 5cm pitkä pätkä tuli poskesta ulos. Pari kk naama turvonnut aivan kamalaksi ja syönyt antibiootteja mutta nyt helpotti heti se paine. Eli suosittelen kanssa painelua ja hapanta kirpeää nauttimaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe