Lääkityskokemuksia takykardiaan?

kokemuksia

Minulla on todettu liian nopea pulssi (takykardia) ja sen vuoksi lääkitys. Ongelma on se että sain vaivaan betasalpaajaa (emconcor) ja se ei sitten sopinutkaan, mm sen takia että olen myös astmaatikko. Kyseinen lääke myös puhkaisi vaikean hiuspohjan psorin, jonka kanssa kamppailen yhä. Nyt lääkitys vaihdettiin verpamiiliin, joka pitäisi siis astmaatikollekin sopia, mutta se ei olekaan yhtä tehokas pulssin hidastaja.

Otan pillerin (40mg) aamulla ja pari tuntia on ihan ok olo. Sen jälkeen alkaa taas pulssi nousta ja on usein mitattuna 100-120, ihan ilman rasitusta. Olen nyt alkanut ottamaan myös ilt.pvällä toisen annoksen (40mg), mutta sekään ei toimi kun hetken.

Kysymys kuuluukin; jos täällä on samasta vaivasta kärsiviä, mikä on ollut tehokas lääke? Sellainen joka ei ole betasalpaaja? Löytyykö?

Niin ja lopuksi ajattelin sanoa että sydäntä on tutkittu viime vuoden puolella kardiologin toimesta, mutta takykardiaa kummempaa ei ole löytynyt. Ja takykardia on jatkuvaa ilman lääkitystä, ei hetkeäkään rauhaa, ei edes levossa.

14

8923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksia

      anyone?

    • .........kk

      Ilmeiseti sulle ei Propral niminen lääkekään käy ? Kait lääkäri ois sitä vaihtoehtoisesti kaupannut ( samankaltainen vaikutus kun Emconcorilla), toivotaan että saat jostain kuitenkin avun.

    • Vanhanko Ukko

      Minulla oli SVT, pulssi kaksinkertaistui, meni ohi odotellen tai erilaisilla tempuilla, esiintyi lähes joka viikko.

      SVT on kuvattu täällä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00087

      Tuo vaiva oli seuranani yli 20 vuotta, kokeilin muutama vuosi sitten magnesiumjauhetta ja nyt pariin vuoteen ei enää ole ollut ainuttakaan kohtausta.

      Tietenkin kävin aikanaan lääkärissäkin, mutta saamani pillerit eivät parantaneet vaivaani.

      Ohitusleikkauskin tehtiin 15 vuotta sitten, mutta SVT jatkui ennallaan.

      Parantiko magnesium minut vai vanheneminen, tai joku muu tekijä, mistäpä sen tietäisi?

    • kokemuksia

      Päivystyksessä ti. Pulssi 156.
      Propralia ja verpamilia annettiin lisää silloin.
      Ei selitystä.
      Mikähän vaivaa?

    • kokemuksia

      Päivystyksessä taas...
      Pulssi koko ajan 120 tai yli.
      Joku muutos EKGssä, ei vaan selitetty mikä. Sanottiin vaan että on erilainen ku ennen. Lähete kardiologille. Saas nähdä kauanko tässä odotellaan sitä... (ja sillävälin pulssi alimillaan 100..)

    • kivuliaskin_

      Minä menin päivystykseen vasta kun pulssi oli 195... olisin kai sitten voinut mennä aiemminkin. Miksikähän sitä ihminen ei ota omaa huonoa vointiaan aina niin tosissaan kuin pitäisi. Mutta SVT:ni kanssa en kyllä päivystyksestä saanut apua, ainoa jolta olen jotain apua tähän mennessä saanut on kardiologit.
      Minulla Orloc (eli Emconcor) 5mg 5 mg / päivä, kokeiltiin välissä myös Isoptin retardia (taitaa olla verapamiili, kalsiumsalpaaja) 120mg 120mg / päivä, mutta se ei auttanut. Taidan olla vaikea tapaus kun tarvitsen noin isot annokset lääkettä.

      • Hurjaa menoa

        Eihän tuo nyt ollut vielä mitään meikäläisen rinnalla kun ensihoitaja sanoi että ei ole koskaan nähnyt näin nopeaa oli 230 . Vähän pelottaa ja olo on huono . Heti kun saa bisobloria laskee siedettävälle 160 tasolle . Heti nappaan pillerin , sitten terkkariin siellä osaavat tipalla siirtää rytmin . Sairaalassa tekevät sähköllä myös . PS. Verenpaine nousee kohtauksen aikana huippulukemiin .


    • kokemuksia

      Olipas sulla "kivuliaskin_" hurjat pulssit...
      Mä kun luulin että toi mun ylin 154 oli hurja, ainakin siltä tuntui, mutta vähäinen tohon verrattuna.

      Mä en oikein tiedä mitä tekisi. Soitin tänään sitten sinne polille ja odotusaika 1-3kk.. Sillä välin verpamil ei oikein auta. Päivystyksessä nostettiin lääke niin että otan 80mg x 3. Hidastaahan se vähän, muttei normaaliksi kuitenkaan.

      En usko että mulla on SVT, sillä olen ymmärtänyt että siinä pulssin nousu tulee kohtauksittain ja sitten laskee normaaliksi? Olenko ymmärtänyt oikein? Mulla taas takykardia on jatkuvaa..

    • kokemuksia

      Nyt on sitten 48h rekisteröinti menossa. Verpamil on auttanut jonkin verran. Toivottavasti tästä rekisteröinnistä on apua.. Kardiologillekin pääsen. Oliko muistaakseni 19pvä tätä kuuta.

    • piskune

      Hei! keskustele kardiologisi kanssa olisiko sinulla mahdollisuus kokeila ivabradiinia (kauppanimellä Procoralan). Ivabradiini vaikuttaa sinussolmukkeeseen ja hidastaa pulssia. On vain tolkuttoman kallis lääke, koska sille ei ole Kela-korvausta.

      Minulla se toimi erinomaisesti, kunnes QT-aikani piteni (itsellä ajoitta pitkä QT-aika muutenkin). Hyvä lääke, kun ei romahduttanut verenpainetta kuten beetasalpaajat ja kalsiumsalpaajat. Verapamiilista minulla on huonot kokemukset, ei lainkaan auttanut. Aiheutti myös turvotusta ja röyhtäilyä ja posket hehkui punaisena. Sepä olikin mieltä ylentävää.

    • kokemuksia

      Kiitos vinkistä piskune.
      Kaikki kommentit ovat tervetulleita!

      • Tyttö

        Hei,
        löytyikö vaivaan apua?


    • Dilzem

      Hei!
      Mul on samaa vikaa, todettu ektooppinen eteisrytmi. Leposyke liki aina sen 100->
      Mullekkaan ei beettasalpaaja soipnu, jut astman takia. Oon nyt muutaman vuoden syönyt Dilzem 60mg-nimistä lääkettä, vaikuttava aine, diltiatseemi. Sykkeet on laskunut tolla jonkin verran (en ees taho tietää mitä ne ois ilman...) Annostus mul on 2 aamulla, 1 päiväl, 2 illalla ja 1/2 tuntia ennen lenkille lähtöä. Pitää ryhmihäiriöt hyvin kuris =)
      Procoralan on ainut mitä ei olla vielä kokeiltu, kattelin just, et nyt tuo lääke on tullut kela-korvauksen piiriin niin sitä vois harkita. Se kuulemma laskee sykettä vielä tehokkaammin kuin Dilzem =)

    • säklätys

      metohexal? mulla 2 x vuorokaudessa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe