Jos lh:llakin i.v -luvat, niin mikä ero sh:lla ja lh:lla?

BaBaBa

Niin, ehkä vähän epäselvä otsikko, mutta lueskelin juuri keskusteluja tältä ja toiselta palstalta lähihoitajista, jotka ovat saaneet työyksikköönsä i.v-luvat ja täten osallistuvat yhtälailla tasavertaisesti lääkehoidon toteutukseen sh:n kanssa. Tuli vaan mieleen, että mitä vastuita sh:lla voisi sitten olla enemmän tai ylipäänsä miten työtehtävät eroavat toisistaan, jos kerta i.v -lääkehoitokin siirretään pikkuhiljaa perus-ja lähihoitajien vastuulle? Mitä järkeä siis on opiskella sh:ksi, jos samoja töitä pääsee tekemään lyhyemmällä koulutuksella tai mitä motivaatiota lähihoitajalla olisi lisäkouluttautua enää sh:ksi? Näin kyselee eräs sh..

48

6714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut hoitaja

      Luulen, että suurin kysymys on alhaisempi palkkaus. Lähihoitajilla teetetään useassakin työpaikassa sh;n työt mutta palkka on usean satasen heikompi.
      Näin muka työnantaja säästää. ja toinen yksinkertainen syy on se, että sairaanhoitajista on krooninen pula. Ja toisaalta on surkuhupaissaa, että lähihoitajat suostuvat tekemään kaiken!? Mitä mieltä liittonne on lääkehoidon toteutuksesta ja luvista?

      Yleinen käytäntö alkaa olla se, että varsinkin vahustenpuolelle palkataan sosiaalipuolen henkilöitä ja lähihoitajia. Palkkataso varsinkin sosiaalipuolen työtehtävissä varsin heikko. On paljon näitä yleensä nuoria hoitajia, jotka luulevat osaavansa kaiken ja siksi suostuu tekemään ihan mitä vaan.
      Näitä hoitajia näkee yllättävän paljon nyt työelämässä. Missähän vika?

      Toinen asia on sitten vastuu kysymykset, tieto/taito, osaaminen, lääkkeiden tuntemus, potilasturvallisuus ja muut erilaiset monisairaisiin potilaisiin liittyvät vaaratekijät.

      En halua aliarvoida lähihoitajia. Mutta valitettavasti heidän lääkehoidon osaamisensa ei ole riittävää iv-lääkehoidon toteutukseen. Mutta viimekädessä vastaat itse ja työnantaja tai ylilääkäri tms. kantaa vastuun. Mutta todellisuushan on näin, että jos teet virheen olet itse siitä vastuussa.

      Moni lähihoitaja luulee osaavansa asian mutta todellisuudessa näin ei ole. Moni haluaa "päteä" ja olla kaikessa mukana. Osa on ns. pyrkyreitä ja jossain työpaikoissa olen sivusta seurannut kuinka he kävelevät sairaanhoitajien yli nuoruuden innolla ja ovat kaikki tietäviä.

      Ehkä se kertoo tästä minä minä tiedän syndroomasta ja siinä mennään kuitenkin väärään suuntaan. Monella lähihoitajalla on hinku suorittaa lääkehoitoa mutta esimerkiksi lääketietämys on hyvinkin ontuvaa ja ei edes tiedetä lääkkeiden yhteisvaikutuksista, allergisista reaktioista ja muutenkin lääkehoitovaatii laajaa osaamista, kokemusta ja ennen kaikkea vastuullista toimintaa, tarkkailua ja tietämystä.

      Nyt en tarkalleen tiedä tämän päivän lääkehoidon ja kliinisen käytännön osaamisen tasoa eli mitä näiltä lähihoitajilta vaaditaan osaamisen suhteen?
      Lääkehoito ei ole läpihuuto juttu vaan on oltava laaja osaaminen ja tietämys lääkkeiden erilaisista vaikutuksista ja kuinka nopeasti vaikutus alkaa nimenomaan annettuille lääkkeille iv;sti.

      Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että lääkehoidon toteutuksen osalta lähihoitajilla tulee olla rajatut oikeudet lääkkeen antoon varsinkin iv-lääkkeiden osalta. Sairaanhoitaja on edelleen lääkehoidon asiantuntija.

      • ivkoeok

        Olen itse lähihoitaja muiden ammattieni lisäksi. Pisti silmääni eräs asia, eli se, kuinka valmiita oppimaan ovat lähihoitajat tai sairaanhoitajtat: lainaus ed. tekstistä...."edes tiedetä lääkkeiden yhteisvaikutuksista, allergisista reaktioista ja muutenkin lääkehoitovaatii laajaa osaamista, kokemusta ja ennen kaikkea vastuullista toimintaa, tarkkailua ja tietämystä."
        Olen itse tosiaan lähihoitaja 5:ttä vuotta mutta opastanut sinä aikana jo jokusen lähihoitajan ja sairaanhoitajan... Sairaanhoitajia itse asiassa muutaman vielä enemmän. Kuinka olet ajatellut, että kyseisen ammattitaidon oppii jollei työtä tekemällä? Lääkkeet muuttuu jatkuvasti, eli ei auta opetella ulkoa yhteisvaikutuksia..
        Hoitaja antaa aina lääkkeen lääkärin määräyksellä! Ei hoitaja itse sitä määrää oli sh tai lh... Lääkemääräys on siis selkeä, jota ei hoitajan tarvitse alkaa pohtia!
        Iv-luvat omaavilla hoitajilla tulee todellakin olla lääkelupa voimassa vuosittain toteutattivilla kokeilla.


      • LH-EH

        Ainakin monella lähihoitajalla on huomattavasti parempi äidinkieli sekä oikeinkirjoitus ;)


    • ..wannabe saikku...?

      Lopeta jo hyvä ihminen!
      Palstat ovat täynnä sinun kirjoituksiasi siitä, kuinka lähihoitajat ovat sitä ja tätä. ..Mistä oikeasti se kenkä puristaa? Lähäri sanonut pahasti...?
      Jos olet ammattilainen, niin anna arvo toisillekin.

      • Lähishoitaja

        Palstan tarkoitus on kirjoittaa asiaa alan epäkohdista ja minusta kokeneen hoitajan teksti on hyvä ja asiapitoinen. Hän kirjoittaa asioista ei epäoleellisista ja tekstiä on helppo lukea. Vielä selvää suomeakin.

        Siinä selviää paljon tämän päivän terveydenhuollon kipukohtia varsinkin toimenkuvien ja lääkehoidon osalta. Se ei loukkaa lähihoitajia vaan ottaa kantaa eli mihin suuntaan terveydenhuolto on menossa. Ammatillinen kirjoitelma epäkohdista ja ammattien työnjaosta.

        Wannabe saikku? Voi lukea kirjoituksen uudelleen ja taas uudeleen jos ei jostain syystä sitä ole ymmärtänyt!


      • ..wannabe saikku...?
        Lähishoitaja kirjoitti:

        Palstan tarkoitus on kirjoittaa asiaa alan epäkohdista ja minusta kokeneen hoitajan teksti on hyvä ja asiapitoinen. Hän kirjoittaa asioista ei epäoleellisista ja tekstiä on helppo lukea. Vielä selvää suomeakin.

        Siinä selviää paljon tämän päivän terveydenhuollon kipukohtia varsinkin toimenkuvien ja lääkehoidon osalta. Se ei loukkaa lähihoitajia vaan ottaa kantaa eli mihin suuntaan terveydenhuolto on menossa. Ammatillinen kirjoitelma epäkohdista ja ammattien työnjaosta.

        Wannabe saikku? Voi lukea kirjoituksen uudelleen ja taas uudeleen jos ei jostain syystä sitä ole ymmärtänyt!

        "...Monella lähihoitajalla on hinku suorittaa lääkehoitoa mutta esimerkiksi lääketietämys on hyvinkin ontuvaa ja ei edes tiedetä lääkkeiden yhteisvaikutuksista, allergisista reaktioista ja muutenkin lääkehoitovaatii laajaa osaamista, kokemusta ja ennen kaikkea vastuullista toimintaa, tarkkailua ja tietämystä..."

        En kylläkään erityisen mairittelevana koe ylläolevan tyylistä kirjoittelua. Kommentoija ei edes taida tietää, mitä lähihoitajan koulutukseen kuuluu. Lääkeoppi, lääkelaskut yms suoritetetaan NÄYTÖIN, joten mikä on ontuvaa ? Myös onko lähärin toiminta vastuutonta; ylläolevasta ainakin voi näin lukea.
        Ei sitä omaa arvoa ja kunnioitusta saa toisia ammattiryhmiä mollaamalla. Et silleen.


      • 2, 3, 5 päivää!
        ..wannabe saikku...? kirjoitti:

        "...Monella lähihoitajalla on hinku suorittaa lääkehoitoa mutta esimerkiksi lääketietämys on hyvinkin ontuvaa ja ei edes tiedetä lääkkeiden yhteisvaikutuksista, allergisista reaktioista ja muutenkin lääkehoitovaatii laajaa osaamista, kokemusta ja ennen kaikkea vastuullista toimintaa, tarkkailua ja tietämystä..."

        En kylläkään erityisen mairittelevana koe ylläolevan tyylistä kirjoittelua. Kommentoija ei edes taida tietää, mitä lähihoitajan koulutukseen kuuluu. Lääkeoppi, lääkelaskut yms suoritetetaan NÄYTÖIN, joten mikä on ontuvaa ? Myös onko lähärin toiminta vastuutonta; ylläolevasta ainakin voi näin lukea.
        Ei sitä omaa arvoa ja kunnioitusta saa toisia ammattiryhmiä mollaamalla. Et silleen.

        Näytöin voi suorittaa ja se on nykypäivää. Mutta verrattain ontuva on näyttöjen kliininen osio. Eli 2, 3 tai 5 päivään on ympätty jokin ihan naurettava suorite.
        Verenpaineen mittaus, petaus, vuodepesu ja lääkehoidosita ei hajuakaan.

        Kyllä itse henkilökohtaisesti kritisoin näytön osuutta. Aivan olematon ja teoria sekä käytännön opetukseen nähden. Ei näytöllä ihan oikeasti pötkitä vaan kyllä siihen vaaditaan huomattvasti pitempi ja monipuolsempi harjoittelu käytännön työstä. Hyvin suppea osaaminen kun ihmistä pitää hoitaa kokonaisuutena.

        Ainakin kliinisen käytännän jaksoilla lähihoitajilla on mielestäni liian niukka harjoittelu esimerkksi lääkehoidosta. Pääsääntöisesti lääkkeiden jakoa, annostelua ja harvemmin edes injektion antoa. Puhumattakaan iv-lääkehoidoista tai muista lääkkeistä ja niiden antotavoista.

        Kyllä olen kokeneen hoitajan kanssa aivan samaa mieltä. Minustakaan ei yksinkertaisesti heillä ole riittävää kokemusta, osaamista tai muutenkaan tietämystä lääkehoitoasioista jos näytöissäkään ei ole laisinkaan lääkehoidon osuutta. Muutamassa päivässä tai näytössä sitä vaan ei voi yksinkertaisesti oppia. Totuushan on tämä.

        Tuskin kukaan mollaa ketään. Mutta sehänhän on ihan itsestään selvää, että vie vuosia oppia lääkehoidon asioita; siihen tarvitaan koulutusta, kokemusta, osaamista, erikoistumista ja vielä kasapaäin vastuuta!


      • ...wannabe saikku...
        2, 3, 5 päivää! kirjoitti:

        Näytöin voi suorittaa ja se on nykypäivää. Mutta verrattain ontuva on näyttöjen kliininen osio. Eli 2, 3 tai 5 päivään on ympätty jokin ihan naurettava suorite.
        Verenpaineen mittaus, petaus, vuodepesu ja lääkehoidosita ei hajuakaan.

        Kyllä itse henkilökohtaisesti kritisoin näytön osuutta. Aivan olematon ja teoria sekä käytännön opetukseen nähden. Ei näytöllä ihan oikeasti pötkitä vaan kyllä siihen vaaditaan huomattvasti pitempi ja monipuolsempi harjoittelu käytännön työstä. Hyvin suppea osaaminen kun ihmistä pitää hoitaa kokonaisuutena.

        Ainakin kliinisen käytännän jaksoilla lähihoitajilla on mielestäni liian niukka harjoittelu esimerkksi lääkehoidosta. Pääsääntöisesti lääkkeiden jakoa, annostelua ja harvemmin edes injektion antoa. Puhumattakaan iv-lääkehoidoista tai muista lääkkeistä ja niiden antotavoista.

        Kyllä olen kokeneen hoitajan kanssa aivan samaa mieltä. Minustakaan ei yksinkertaisesti heillä ole riittävää kokemusta, osaamista tai muutenkaan tietämystä lääkehoitoasioista jos näytöissäkään ei ole laisinkaan lääkehoidon osuutta. Muutamassa päivässä tai näytössä sitä vaan ei voi yksinkertaisesti oppia. Totuushan on tämä.

        Tuskin kukaan mollaa ketään. Mutta sehänhän on ihan itsestään selvää, että vie vuosia oppia lääkehoidon asioita; siihen tarvitaan koulutusta, kokemusta, osaamista, erikoistumista ja vielä kasapaäin vastuuta!

        Hohhoijakkaa, vai niin :/. No hyvä, että sinulla on homma hanskassa..? Ihmettelen vaan, MIKSI täytyy koko ajan todistella pätevyytään; mahdollisesti huono itsetunto?
        Itse en viitsi enää vastailla moiseen tilitykseen, vaan jatkan työtäni ihmisten parissa, jotka antavat arvon kaikille ammattiryhmille.


      • sairaanhoitaja.
        ...wannabe saikku... kirjoitti:

        Hohhoijakkaa, vai niin :/. No hyvä, että sinulla on homma hanskassa..? Ihmettelen vaan, MIKSI täytyy koko ajan todistella pätevyytään; mahdollisesti huono itsetunto?
        Itse en viitsi enää vastailla moiseen tilitykseen, vaan jatkan työtäni ihmisten parissa, jotka antavat arvon kaikille ammattiryhmille.

        Vai että näytöin sitä suoritetaan lääkehoito. Just joo. Se on lopun alkua kun lähihoitajalla on IV-luvat. Eivät ymmärrä lääkehoidosta enempää kuin sika tuulimyllystä.


    • Sivusta katsoja

      Minä vaan mietin sitä, että MIKSI lähihoitajat sitten suostuvat tekemään sairaanhoitajien työtä!? Lähäreille vaan lisää duunia ja vastuuta ja varmasti alkaa jossain vaiheessa ärsyttämään, kun se palkka ei vastaa työn vaativuutta! Kamalaa, että ns. hyväksikäytetään lähihoitajia tekemään sairaanhoitajien töitä, koska esim. sairaanhoitajia ei ole saatavilla. Sitten mielestäni palkankin pitäisi nousta!

    • 10+9

      Lähihoitan ja sairaanhoitajan palkassa on vain parin sadan euron ero, vaikka sairaanhoitaja opiskelee peruskoulun jälkeen 3,5 vuotta pitempään kuin lähihoitaja. Lähihoitajalla on siis lyhyempi koulutus, lähes sama palkka ja vähemmän vastuuta.

      • No niin no...

        Niinpä niin, mutta oikeasti moni lähihoitaja tekee nykyisin sairaanhoitajan hommia sairaanhoitajan vastuulla ja se on oikeasti ihan hölmöä. Kuten jo aloituksesta käy ilmi niin miksi opiskella sairaanhoitajaksi, kun lähihoitajana nykyisin voi tehdä ihan samoja hommia ja ainoa syy tähän on palkka eli sairaanhoitajalla suurempi ja on kyllä aivan varmasti suurempi kuin parisataa euroa...

        Lähihoitajalla lyhyempi koulutus, huonompi palkka ja joissain paikoissa saman verran vastuuta kuin sairaanhoitajalla.


      • Anonyymi

        Siitä lähtien kun nimitys lähihoitaja tuli ja koulutus meni alaspäin alkoi valta taistelu sairaanhoitajia kohtaan. Kun olin itse perushoitaja oli itsestään selvää tehtävien jako. Nyt kun olen sairaanhoitaja niin aina se jakutus mitä kukin tekee. Arvostetaan asiakkaita. Minä en tarvitse kenenkään arvostusta vaan rahaa työstä. Minulle ihan sama kuka tekee ja mitä. Pitäköön jokainen omista hommistaan huolen. Selvittäköön jokainen omat työnjälkensä. Ei tämä jahkaaminen johda mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä lähtien kun nimitys lähihoitaja tuli ja koulutus meni alaspäin alkoi valta taistelu sairaanhoitajia kohtaan. Kun olin itse perushoitaja oli itsestään selvää tehtävien jako. Nyt kun olen sairaanhoitaja niin aina se jakutus mitä kukin tekee. Arvostetaan asiakkaita. Minä en tarvitse kenenkään arvostusta vaan rahaa työstä. Minulle ihan sama kuka tekee ja mitä. Pitäköön jokainen omista hommistaan huolen. Selvittäköön jokainen omat työnjälkensä. Ei tämä jahkaaminen johda mihinkään.

        Molempia tarvitaan! Olen huolestunut kuitenkin persujen politiikasta, jossa pitäisi olla Suomen mediaanipalkka, jos tänne mielii EU:n ulkopuolelta. Ei kummassakaan ammatissa pääse lähellekään, ihan sama mitä puhuvat julkisesti palkoista. Useat eivät mitään lisäansioita saa, eivätkä varsinkaan työuransa alussa, siihen ei voi tukeutua. Rajaa tulisi laskea lähemmäksi 2000 e. Mutta en tiedä, ovatko poliitikot niin vieraantuneita normaalipalkoista matalapalkka-aloilla, jonne työvoimaa tarvitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molempia tarvitaan! Olen huolestunut kuitenkin persujen politiikasta, jossa pitäisi olla Suomen mediaanipalkka, jos tänne mielii EU:n ulkopuolelta. Ei kummassakaan ammatissa pääse lähellekään, ihan sama mitä puhuvat julkisesti palkoista. Useat eivät mitään lisäansioita saa, eivätkä varsinkaan työuransa alussa, siihen ei voi tukeutua. Rajaa tulisi laskea lähemmäksi 2000 e. Mutta en tiedä, ovatko poliitikot niin vieraantuneita normaalipalkoista matalapalkka-aloilla, jonne työvoimaa tarvitaan?

        Lääkärit, joita pidetään ns. rikkaina tai ainakin yleempään keskiluokkaan kuuluvana, saavat yliopistosairaalassa luokkaa mediaanipalkan. Että siitä vaan tarkemmin perkaamaan julkisen puolen palkkoja. Eli odotammeko tänne vain lääkäreitä EU:n ulkopuolelta? Onko miten realistista tämä? On aikamoinen palkkakuoppa-ala tosiaan, ei tehdä rahan takia.


    • NurseBettie

      Mutta onhan niitä sitten paikkoja, joissa lähihoitajat eivät juurikaan voi osallistu amuuhun kuin avustavaan hoitotyöhön. Esim. meillä Lastenklinikalla ainakin tehot ja muutamat muut osastot ovat sellaisia. Ja lääkehoitoon ei voi lh:t osallistua liekö millään osastolla (paitsi siis jakamalla tarjottimelta lääkkeet). Eli on niitä erojakin missä sh tai lh voi työskennellä..

    • ajaökljldaöjdlöa

      hoh hoijaaa....
      lukekaa vaikka työnkuvaselosteita sh/lh tehtävistä,ammatiillisen koulutuksen sisältöjä jn josko tuo ero selkeis.
      hoitotyö on muutakin kuin pelkkiä hoito"temppuja". ja iv lupiin kuuluu varmaan hirveeen paljon tiedontarvetta lääkehoidon toteuttamisesta kaikenkaikkiaan.
      mitä,missä ,milloin, miten, miksi, riskit, potilaan seuranta, ohjaus, etc etc

    • TippaIita 77

      I.v -lupahan ei tarkoita vain sitä, että käytännössä saat kanyloida tai laittaa vaikkapa antibiootin suoneen tippumaan. Täytyy siis laaja-alaisesti tietää suonensisäisen lääkityksen/nesteytyksen riskeistä, komplikaatioista, indikaatioista ja vaikka mistä ja myös soveltaa niitä tietoja käytännössä. Joskus tuntuu, että sh:n koulutuskaan ei ole lääkehoidon osalta tarpeeksi kattava, niin miten ihmeessä sitten lähihoitajien.....?? Aikamoista riskinottoa ja ihmishengillä leikkimistä antaa lähihoitajille i.v -lupia, koska se taitaa vaan olla fakta, ettei heidän lääkehoitokurssinsa riitä kattamaan riittävää teoriatietosa i.v -lääkehoidosta. Jos näin olisi, miksei joka paikassa sitten hyväksyttäisin lähihoitajien i.v -lupia? Meillä (työskentelen teholla) vain sairaanhoitajat saavat i.v -luvat, mikä minusta ihan oikein, lähihoitajia väheksymättä.

      • Miksi miksi miksi???

        Samaa mieltä kanssasi. Mielestäni se on ihan typerää, että delegoidaan lähihoitajille sairaanhoitajien töitä ja sama toisinpäin. Meidänkin osastolla on vain 1 perushoitaja ja hän ei mitenkään ehdi tekemään kaikkea mikä hänelle kuuluisi, joten me sairaanhoitajat teemme suurimman osan perushoidon(KIN) töistä... Sitten, kun nämä vanhat perushoitajat jäävät pois työelämästä niin sairaanhoitajille jää kaikki heidän työt, koska lähihoitajia ei ainakaan oteta meille töihin... Kai sekin jotain säästöä sitten on!?

        Kertokaa joku viisas miksi lähihoitajia ei oteta sairaalan vuodeosastoille töihin? Kuitenkin lähihoitajan koulutus on hyvin kattava ja heidän työpanoksensa olisi erittäin tärkeää!


      • lähihoitsutar
        Miksi miksi miksi??? kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi. Mielestäni se on ihan typerää, että delegoidaan lähihoitajille sairaanhoitajien töitä ja sama toisinpäin. Meidänkin osastolla on vain 1 perushoitaja ja hän ei mitenkään ehdi tekemään kaikkea mikä hänelle kuuluisi, joten me sairaanhoitajat teemme suurimman osan perushoidon(KIN) töistä... Sitten, kun nämä vanhat perushoitajat jäävät pois työelämästä niin sairaanhoitajille jää kaikki heidän työt, koska lähihoitajia ei ainakaan oteta meille töihin... Kai sekin jotain säästöä sitten on!?

        Kertokaa joku viisas miksi lähihoitajia ei oteta sairaalan vuodeosastoille töihin? Kuitenkin lähihoitajan koulutus on hyvin kattava ja heidän työpanoksensa olisi erittäin tärkeää!

        Saako teholla lähihoitaja laittaa lääkkeitä cvk:hon? Minä haluaisin tehdä uraa teholla.


    • kaalis

      Sairaanhoitajalle kuuluvat perushoidon työt yhtä paljon kuin lähihoitajallekkin. AInakin sairaaloissa. Tietysti sairaanhoitajilla on tietyt omat vastuualueet, jotka ovat vaan sh:ille, ja lähihoitaja antaa oman panoksensa tekemällä esim. perushoidon töitä silloin kun sh jakaa lääkkeitä tms.
      Lähihoitaja käy nykyään lääkehoitoa, lääkehoidon toteuttamista ja lääkelaskuja niin koulussa kuin työharjoitteluissa. Se on sitten eri, saako sitä koskaan toteuttaa. Erot esim. vanhainkodin ja kotihoidon paikoissa ja sairaaloissa ovat ihan eri. Lähihoitajille on nykyään lääkehoidon lisäkoulutusta, jotta saa esim. jakaa lääkkeitä, tai pistää im. injektioita.
      Lähihoitajana luulin tietäväni lääkehoidosta melko paljon, opiskelin sitä kuitenkin useita kursseja. Kuitenkin nyt kun jatko-opiskelen sairaanhoitajaksi, olen huomannut että lääkehoidon osaaminen ja opiskelu on ollut aika pintapuolista ammattikoulussa, vrt. amk:hon.
      Lh:n ja sh:n lääkehoitoon liittyvät työtehtävät vaihtelevat siis hyvin paljon riippuen missä työskentelee, ja varmasti lähihoitajinakin on vahvoja lääkehoidon osaajia. Kuitenkin iv lääkehoito ja esim. kanylointi on sallittua vain laillistetuille sairaanhoitajaille, ainakin lain mukaan.
      Ja lähihoitajat, sh:t sun muut, en tekisi työtehtäviä mitkä ei omaan koulutukseen kuulu. Tämä tarkoittaa lääkehoitoa, niinkuin myös kaikkea muuta, esim osaston ikkunan pesemistä ;)

    • SAIRAANHOITAJA2

      lähihoitajalla ei ole eikä varmasti tulee koskaan olemakaan i.v. lupaa

      • SAIRAANHOITAJA2

        Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija . lähihoitaja on suorittaja , siinä se ero


    • puh

      Itse olen lh ja työskentelin ennen ambulanssissa. Kyllä minulla oli i.v- luvat tentittynä ja toteutin lääkehoitoa ihan "täysin oikeuksin" konsultaation perusteella. Vaikka keikalla olisi ollut lääkäri, niin kyllä se hoitaja usein ne lääkkeet laittaa, laimentaa jne. Ja aivan samat luvat kuin sh: lla shp: llä. Toisen shp: n alueella oli tietty lääkearsenaali mitä voitiin antaa jopa ilman lääkärin konsultaatiota. Nythän niitä lääkkeitäkään ei ole kuin hoitotason autoissa...

    • zinacefiv

      Voe hyvän tähen. MIKSI myös suoraan oletetaan, että KAIKKI i.v-luvat omaavat lähihoitajat automaattisesti suorittavat myös itse lääkehoidot? Tai ylipäätään siihen suostuisivat? Tuleeko kellekkään edes mieleen se vaihtoehto, että se i.v-lupa lähihoitajalla voi myös tarkoittaa sitä, että se koskee itse mm. kanylointia ja/tai tipan asettamista paikalleen, mutta sh:n vastuulla on itse lääkeaineiden lisääminen? Toisin sanoen juurikin se käytännön osa jolloin sh:lle jää vastuu itse lääkehoidosta, ja lähihoitajana minä teen käytännöntyön jolloin isken kanyylin suoneen.

      Olen lähihoitaja, suuntautunut sairaanhoidolliseen työhön, minulla on i.v-lupa, mutta en suostu ottamaan vastuuta itse lääkehoidosta. Miksi? No juuri mitä yllä todetaan: minä en saa siitä rahaa, eli en ota sitä vastuuta. Tietenkin minä otan sen vastuun siinä asiassa, että lääkehoito menee oikein koska minähän sen kanyylin sinne suoneen laitan ja tipan asetan= tuplatarkistus.

      Jos sairaanhoitaja ryssii lääkehoidon, niin minäkin olen tuolloin syyllinen jos menee vaikka väärä i.v-lääke potilaalle. Ihmisiä kun ne sairaanhoitajatkin on asiantuntemuksineen, ja virheitä sattuu. Jopa silloin, kun potilaskansiossa lukee kissankokoisin punaisin kirjaimin potilaan saavan vahvan vastareaktion amoksisilliinille, mutta sh-ei tätä vaivaannu tarkistamaan ja luottaa sokeasti lääkärimääräykseen. Minä sitten lähihoitajana joudun asiaan puuttumaan, koska minä en ko. lääkettä potilaalle suostu antamaan koska potilas saa siitä vahvan oksennus- sekä ripulireaktion.

      Helpottaako tykyttävää otsasuonta se, että kerron olevani puolessavälissä sh amk opintoja? Tästä asiasta en kuitenkaan työpaikallani mitään meteliä pidä koska olen lähihoitaja ja ylpeä siitä, vaikkakin kouluttaudun työn ohella amk:ssa. Kaikille kun tuo ammattikorkeakoulu ei ole keino asettua toisten yläpuolelle, vaan ihan puhtaasti ainoa tapa edetä jatkokoulutuksen myötä sellaiselle työuralle josta haaveilee. Ja siihen ei todellakaan kuulu sairaanhoidolliset työt.

      • olet mätä

        Siis just tuollainen näsäviisas lähihoitaja-tippaliisa on kaikkein pahin työkaveri.


    • gfdrte

      Puuttumatta nyt yhtään lähihoitajien työn arvokkuuteen, jota arvostan, mutta lähihoitajilla ei voi olla nykyisen lain mukaan iv.lupaa. Intramuskulaarisesti eli lihakseen pisto on mahdollista, mutta iv.lupia eivät suorita kuin sairaanhoitajat. Se, mikä tässä nyt ilmeisesti sotkee, on se, että lähihoitajalla on oikeus vaihtaa lääkkeetön infuusiopussi. Eli kanyyli on laitettu muiden toimesta, mutta lähihoitaja voi vaihtaa siis lääkkettömän infuusiopussin jo laitettuun kanyyliin, sekä poistaa kanyylin. Mutta ei laittaa sitä. Tässä tämä pähkinänkuoressa. Kumpiakin ammattiryhmiä tarvitaan, ja tämä ei ole mitenkään kohdistettu lähihoitajien pätevyyteen. Mutta noin se vain lain mukaan menee.

    • puh

      Ilmeisesti kohdallani on ryssinyt kaksi isoa shp: ä ja niinkuin monen työkaverini kohdalla, joita on suht paljon. Lisäksi myös yksi terveyskeskus on ryssinyt, koska minulla oli sielläkin i.v- luvat...Kerrassaan outoa!

    • älhoo

      Vaikka kuinka olis Sh koulutus, niin lääkäri on aina se henkilö joka hoidosta päättää. Lääkkeen antaja on kuitenkin aina viime kädessä vastuussa antamasta lääkkeestä. Sairaanhoitajaksi voi nykyään lukea melkein kirjekurssilla monimuoto-opiskeluna. Ei se muodollinen pätevyys autuaaksi tee jos ei ole kunnon osaamista.

      • Hels1

        Näin voi puhua vain henkilö, joka ei itse ole kyseistä tutkintoa suorittanut. Tietämättömyys ja kateus paistavat. Sairaanhoitajaksi ei todellakaan voi opiskella kirjekurssina monimuoto-opetuksena. Se on ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto, jossa on aina lääkehoidon tentit ennen käytännön harjoittelujaksolle pääsemistä. Kyllä muodollinen pätevyys tarvitaan, ennennkuin voidaan edes alkaa työelämässä syventämään tietojaan työtehtävissä. Autokouluunkin tarvitaan ajokortti, joka antaa tiedot autolla ajamisesta ja liikennelaeista, sen jälkeen kun kortti on saatu, päästään varsinaisesti vasta opettelemaan ajamista liikenteeseen.


    • Johtäh

      Ero on siinä, että työ ei ole pelkkää temppujen tekemistä. Apinakin osaa matkia ja ottaa mallista oppia.Kuka tahansa kadullakulkija osaa opetella iv-pistämisen ja suoriutuu myös tarvittavista lääkehoidon laskuista. Mutta toinen asia on, että sairaanhoitajalla on kouluksensa vuoksi laajemmat näyttöön perustuvat opinnot ja laajempi tietotaito-osaaminen tekemistensä taustalla. Ei sairaanhoitajan työ ole vain surittamista vaan myös osaamista.

      • öäldfläds

        ....kyllä saikun työ vaan on surittamista, surrur....


      • Hels1
        öäldfläds kirjoitti:

        ....kyllä saikun työ vaan on surittamista, surrur....

        Kannattaako epäolennaisuuksiin tarttua?


      • öäldfläds
        Hels1 kirjoitti:

        Kannattaako epäolennaisuuksiin tarttua?

        No kaipa kannattaa, kun täällä taas pätee joku heikkoitsetuntoinen saikku (kaipa se sama henkilö). Meinaan joka palsta on täynnä tätä KORKEAKOULUTASOISTA OSAAMISTA; mikään muu työ ei ole mitään...surrur...


    • LH 4

      Nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö tarvitsee moniin lääkehoitoihin luvan
      Lääkehoidon koulutusta saanut nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö,
      esimerkiksi lähihoitaja, saa koulutuksensa perusteella jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa luonnollista tietä lääkkeitä,esimerkiksi tabletteja, kapseleita, silmä- ja korvatippoja, voiteita,laastareita ja peräpuikkoja.
      Hän saa toteuttaa vaativampaakin lääkehoitoa, jos hänen osaamisensa on
      varmistettu ja hänellä on toimintayksikön lääkärin kirjallinen lupa siihen.
      Nimikesuojatulle terveydenhuollon ammattihenkilölle voidaan antaa lupa
      esimerkiksi:
      • pistää lääke lihakseen tai ihon alle,
      • antaa luonnollista tietä otettavia PKV-lääkkeitä
      (pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet),
      • vaihtaa lääkkeetön, perusliuosta sisältävä nestepullo tai -pussi.
      Tämä on kopio suoraan valviran sivulta, joten jos sooloilee, niin vastuu on silloin oma. Käytäntöjä on vielä monia, mutta vain yllä luetellut tehtävät ovat sallittuja, muu on lainvastaista, vaikka työnantaja olisi muka luvan antanut. Työnantaja ei voi antaa lupia, jos ei sillä ole siihen edes laillista oikeutta, joten miettikää kanssasisaret mitä töissä teette, koska jos tulee virheitä työnantaja tod.näk kieltää antaneensa mitään lupia

    • F.Nightingale

      "miksi opiskella sairaanhoitajaksi, kun lähihoitajana nykyisin voi tehdä ihan samoja hommia"

      Yliopistosairaaloista ja keskussairaaloista - vaikkapa teho-osastoilta tai lastenosastoilta - ei lähihoitajan koulutuksella saa edes sijaisuutta, saati toimea. Perus- ja lähihoitajan toimia ja virkoja ei yliopistosairaaloissa juurikaan enää ole, vaan ne on muutettu sairaanhoitajan toimiksi. Samoin lastenhoitajia ei enää palkata, vaan lastenosastoille ja synnyttäneiden vuodeosastoille palkataan joko lastensairaanhoitajia tai kätilöitä.

      Lähihoitajan koulutuksella pääsee töihin vanhustenhoitoon (vanhainkoti, palvelutalo, hoivakoti, päiväkeskus tms.), terveyskeskuksen vuodeosastoille ja kehitysvammaisten hoitopaikkoihin kuten hoitokoteihin ja toimintakeskuksiin. Myös aluesairaaloissa voi olla lähihoitajille töitä.

      Yliopistosairaalan lastenosastoilla on töissä erittäin kokeneita lastenhoitajia; nykyinen ammattinimike taitaa heillä olla lähihoitaja. Hekään eivät saa toteuttaa lapsipotilaiden i.v.-hoitoa, koska heillä ei ole i.v.-lupia.

      "Sairaanhoitajaksi voi nykyään lukea melkein kirjekurssilla monimuoto-opiskeluna."

      Missä päin Suomea on tällainen oppilaitos??? Sairaanhoitajaksi voi opiskella ammattikorkeakoulussa joko päivätoteutuksena tai monimuotototeutuksena. Molemmissa opinnoissa suoritetaan 210 opintopistettä. Opiskelu koostuu laajoista teoriaopinnoista, itsenäisistä kotitehtävistä ja esseistä, verkko-opinnoista, koululla suoritettavista käytännön harjoituksista, näytöistä, simulaatioharjoituksista sekä tenteistä. Opintoihin kuuluu noin 7-8 palkatonta, pakollista harjoittelua hoitoalan eri työpaikoissa.

      Jokaiseen AMK:n hoitotyön kurssiin kuuluu lääkehoidon ja lääkelaskujen osio ja tentit, jotka on suoritettava hyväksytysti. Valmis sairaanhoitaja suorittaa ennen sairaanhoitajan työn aloittamista työnantajan määräämän lääkehoidon tentin; esim. LOVE-tentin.

      • Anonyymi

        Nyt taitaa lähihoitajaksi kelvata, kun on tämä hoitaja pula. Näytteenotossa juoksee lähihoitaja ottamassa verikokeita. On tosin saanut koulutuksen, lähihoitajia on lisäkoulutettu myös muihin tehtäviin.


    • Anonyymi

      Turhaa jorinaa,valitettavasti jotkut pitää ammattinimikettä taitavana osaaja.Se on suuri harha.Nimike antaa oletus arvon,käytäntö saattaa monesti toista..On huippu hyviä,sekä tosi surkeita KÄYTÄNNÖN töissä molemmissa ammatti kunnissa.
      Olipa kyse sh,lh joka toista vähättelee/sormittelee pitää kovaa hierarkiaa,niin kertoo omaa kurjaa kieltään.Aina on kysymys yksilöstä.Hoitakaa kiltisti yhdessä meitä kaikkia.
      T.Milla

    • Anonyymi

      Mahtaakohan suomessa olla tällä hetkellä muuta ammattiryhmää, jota näin paljon halveksitaan, kuin sairaanhoitajat. Jokaisen ammattiryhmän luvat määrittää laki. Sairaanhoitajan tutkinto on yhteneväinen kaikissa EU maissa, siksi sairaanhoitajien on helppo muuttaa maasta. Palkatkaa te sinne sairaanhoitajia, joilla on huonompi tutkinto tai pikakouluttakaa lähihoitajia sairaanhoitajien tehtäviin. Onnea teille sinne Suomeen.Täältä tosiaankin kannattaa muuttaa pois. Sairaanhoitajilla ei ole tulevaisuutta suomessa. Välkommen hit till Sverige. Finländare kan nöja sig med grundläggande vårdgivare

    • Anonyymi

      Kerro kuule, mikä ero on lähihoitajalla ja hoiva-avustajalla.

      Se on palkkaus. Käytännössähän hoiva-avustaja tekee samat työt kuin lähihoitajakin, mutta vaan pienemmällä palkalla. Vain joku insuliinipistos voi uupua hoiva-avustajan tehtävistä.

      Hoiva-avustajien palkkaus onkin lisääntynyt, koska työnantajat pääsevät paljon halvemmalla palkkaamalla heitä lähihoitajien sijasta.

    • Anonyymi

      >> mitä vastuita sh:lla voisi sitten olla enemmän tai ylipäänsä miten työtehtävät eroavat toisistaan <<

      Sairaanhoitajathan tekee esim. vanhusten yksiköissä pääasiassa paperi- ja puhelintyötä eli istuvat omassa huoneessaan suljetun oven takana. Ja vain joskus osallistuvat esim. lääkehoitoon tai toimenpiteisiin, esim. katetroivat.

      Työpaikoilla onkin jonkin verran käyty kahvihuonekeskustelua siitä, MITÄ sairaanhoitajat oikeastaan siellä työpaikalla tekevät...

    • Anonyymi

      Lähihoitajia ei oikeastaan tarvita sairaalassa, vaan tarvitaan hoiva-avustajia, jotka huolehtivat potilaiden perushoidosta, eivätkä valita kokoajan työn raskaudesta. Meidän osastolla ei lähihoitajat osallistu mitenkään lääkehoitoon, koska lääkehoito on niin vaativaa, ettei lähihoitajien koulutus ole riittävä. Käytössä on älylääkekärryt, josta sairaanhoitaja antaa potilaan lääkkeet. Skannaamalla potilasrannekkeen avautuu oikea lokero, josta annetaan lääkkeet heti potilaalle eikä jätetä pöydille lojumaan Älylääkekaapit ovat myös käytössä. Osastollamme on lähihoitajia ja yksi hoiva-avustaja. Kyllä tekee toisinaan pahaa, kun katsoo miten lähihoitajat juoksuttavat ja alentavat hoiva-avustajaa, vaikkakin heidän tulisi tehdä aivan samaa työtä. Nakittavat hoiva-avustajalle kaikki ikävimmät ja raskaimmat työt, vain että pääsisivät itse helpommalla. Tästä syystä olemme tehneet kiertävän huonelista, jossa huoneet vaihtuvat päivittäin.

      • Anonyymi

        Tää on kyllä jännää keskustelua. Jos jossain toimitaan jollain tavalla, niin sekö tarkoittaa, ettei missään muualla voida tai saa toimia toisin? Ymmärrettävää, että toisissa paikoissa (lähinnä sairaaloissa) lääkehoito on vaativaa, eikä lh:lla riitä aina osaaminen, mutta toisissa taas lääkehoito on ihan peruskauraa, jota myös lähihoitajien on pakko tehdä, kun ei ole niitä salkkuja tarpeeks juoksemaan joka paikkaan. Mieti vaikka kotihoito. Ei ole resursseja, eikä järkeä siinä, että ensin lh käy tekemässä muut toimet ja sh tulee samalla oven avauksella antamaan lääkkeet, kun lh on lähdössä... Onko kellään keskustelijalla mitään käsitystä siitä, missä kaikkialla sitä lääkehoitoa toteutetaan? Miksi kaikki katsotaan aina sairaalan / hoitolaitoksen näkökulmasta? Ja by the way, ei siellä hoivayksiköissäkään (tarkoitan esim "vanhainkoteja") sh ole iltaisin ja viikonlopusin töissä, eli jos siellä pitää jollekin antaa vaikka morkkua i.m., niin kyllä se vaan lh:n tehtävä on ja sitä varten on (hommattu koulutus ) annettu näytöt saikulle ja saatu luvat vastaavalta lääkäriltä. Siihen ei muilla ole nokan koputtamista, vaikka kuinka olisi eri mieltä lh:n pätevyydestä ko hommaan. Sama pätee vaikka niihin i.v. lupiin tai näytteenottoon.

        Kumma kun täälläkin unohtuu lähes aina se, että se on TYÖPAIKKAKOHTAISTA mitä lupia kellekin annetaan. Ei sitä määrittele keskustelupalstan mielipiteet, vaan ne katsotaan sen työpaikan tarpeen ja töiden järkevöittämisen kannalta.


    • Anonyymi

      Se on hyvä, että täällä on varaa päteä, mutta oikeasta sairaanhoitajat on lääkärien pikku piikoja sairaalassa ja juoksee just niin paljon, kun lääkärit jaksaa pompottaa.

    • Anonyymi

      SH vs LHiv: LH tekee yövuorot ilmaiseksi?

    • Anonyymi

      Lähihoitaja on perushoitotyön osaaja ja hyvä niin.Ei kaikkea tarvitse osata.Sairaanhoitajalla on monipuolisempi osaaminen juurikin lääkehoidosta jne.
      Molemmat tekevät omaa osaamisaluettaan potilasn hyväksi yhdessä.
      Jos haluaa sh:n työtehtäviä,kannattaa sitten valita kouluttautua siihen.
      Näitä molempia hoitotyön osaajia tarvitaan,eikä heidän työnkuvia pidä alkaa sekoittamaan,
      Olen noita lähärien lääkelaskuja nähnyt ja eivät kyllä paljoa vaadi(tosin ei sh,mutta heillä enemmän niitä)

    • Anonyymi

      Ero on siinä, että lähihoitajat ovat idiootteja, jotka eivät hallitse alkeellisimpiakaan kielioppisääntöjä.

      • Anonyymi

        Suurin osa kuitenkin hallistee käytöstavat...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe