Tekee itseään tunnetuksi nimellä Jehova?
Osaatko osoittaa Raamatustasi kohtia joissa Jumala Kaikkivaltias
32
92
Vastaukset
- 11
Ainoastaan JWHW. Voimme vaan esittää arvauksia ja todennäköisyyksiä lausumistavasta. kenenkään on turha esittää mitään absoluuttisen oikeaa näkemystä.
(senhän jo tiesitkin)
Helel on esittänyt monesti yhden karaiittijuutalaisen perustelut e,o ,a vokaalien käytöstä. se voi hyvinkin olla jotenkin sinneppäin.
mene ja tiedä... - Et tälleen
Kävin kylässä JT.n luona ja hän väitti minulle että kaikki Raamatun henkilöt alkaen Aadamista olisivat tunteneet JHWH:n nimelllä Jehova, tai Jehovan nimen. Kun kerroin hänelle että aina Moosekseen asti, ihmiset tunsivat Jumalan, kuten Aabraham, Iisak ja Jaakobkin, lähinnä Korkeimpana ja Kaikkivaltiaana, kuten Jumala teki itsensä tiettäväksi Aabrahamille: 1 Moos.17:1; nimellä El Shaddaj ja: vasta Mooseksen kautta hän teki nimeään JHWH tunnettuksi, kuten 2 Moos.6:3; todistaa.
Tämä veli kiihtyi asiasta kovasti ja kiisti sen, alkaen selittämään että en ymmärrä asiaa oikein, ja kyse on siitä että: jos minä vaikka korjauttaisin autoani "autonkorjaajalla", enkä tuntisi häntä ensin nimeltä, kutsuisin häntä vain autonkorjaajaksi, ja vasta kun hän kertoisi minulle nimensä vaikkapa Pekka, tietäsin todella mikä hänen nimensä on.
Minusta tämä vertaus ontuu aika pahasti.
Kysyin häneltä, ja pyysin häntä vastaamaan Raamatusta Jumalan sanasta, kysymykseen: Oliko Jumala Kaikkivaltias tehnyt itseään tunnetuksi nimellä JHWH ennenkuin päätti tehdä sen Mooseksen kautta tunnetuksi? Pyysin häntä vastaamaan 2 Moos.6:3; jakeen perusteella, Jumalan omin sanoin. Hän ei suostunut tekemään sitä, joten minä luin hänelle nämä sanat:
>> Ja Minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille, ja Jaakobille "Jumalana Kaikkivaltiaana = EL Shaddaj", MUTTA NIMELLÄNI "JHWH" EN MINÄ OLE TEHNYT ITSEÄNI TUNNETUKSI.- - § -
"Et tälleen"
Lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että tuo käyty keskustelu on aivan oikeasti tapahtunut.
Aivan ensimmäisenä rivitodistajan asenteesta. Hän on niin kerrassaan vakuuttunut omaavansa ainoan oikean totuuden, että hänelle on hyvin vaikea ellei mahdoton tunnustaa olevansa väärässä jonkin asian suhteen. Vartiotorniseuran tulkinnat ja oppi on yhtä kuin ehdoton Jumalalta saatu totuus jota ei saa edes kseenalaistaa.
"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa" (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)
>> Kysyin häneltä että miten on mahdollista, palvoa Jumalaa oikein Jehovana, jos tämä nimimuotokaan ei ole varmasti tunnettu ja oikea Jumalan nimi?
JHWH on oleellinen, ei sen tarkka ja ehdottoman oikea lausntatapa josta kenelläkään ei ole varmuutta. Myös nimi Jeesus lausutaan eri mantereilla ja kielissä eri tavoin, kuitenkin kaikki kristityt kuitenkin tunnistavat kenestä Jeesuksesta on kyse. Sama asia JHWN:n kanssa, Jahve, Jehova jne.
2 Moos. 6: 2 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. 3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.
Mielestäni JHWH tulisi laittaa sellaisenaan näkyville kaikkiin paikkoihin Raamatussa jossa se todistettavasti on ollut. Sitten sen viereen sulkeisiin voisi laittaa oletetun lausuntatavan.
"Tetragrammin JHWH alkuperäisestä ääntämisestä ja vokalisoinnista ei kuitenkaan olla varmoja. Kymmenessä käskyssä on muun muassa kielto käyttää arvottomalla tavalla Jumalan nimeä. Tämä kielto alettiin jossain vaiheessa ymmärtää niin, ettei nimeä saisi lausua. Tämän vuoksi juutalaisessa perinteessä nimeä lakattiin käyttämästä, eikä ole varmaa tietoa sen lausumistavasta. Tetragrammi JHWH esiintyy kuitenkin pelkästään Raamatun heprealaisissa kirjotuksissa 6 973 kertaa, mikä osoittaa sen, että alun perin sitä käytettiin paljonkin."
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jahve
. - <<<
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
Lähdetään liikkeelle ajatuksesta, että tuo käyty keskustelu on aivan oikeasti tapahtunut.
Aivan ensimmäisenä rivitodistajan asenteesta. Hän on niin kerrassaan vakuuttunut omaavansa ainoan oikean totuuden, että hänelle on hyvin vaikea ellei mahdoton tunnustaa olevansa väärässä jonkin asian suhteen. Vartiotorniseuran tulkinnat ja oppi on yhtä kuin ehdoton Jumalalta saatu totuus jota ei saa edes kseenalaistaa.
"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa" (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)
>> Kysyin häneltä että miten on mahdollista, palvoa Jumalaa oikein Jehovana, jos tämä nimimuotokaan ei ole varmasti tunnettu ja oikea Jumalan nimi?
JHWH on oleellinen, ei sen tarkka ja ehdottoman oikea lausntatapa josta kenelläkään ei ole varmuutta. Myös nimi Jeesus lausutaan eri mantereilla ja kielissä eri tavoin, kuitenkin kaikki kristityt kuitenkin tunnistavat kenestä Jeesuksesta on kyse. Sama asia JHWN:n kanssa, Jahve, Jehova jne.
2 Moos. 6: 2 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. 3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.
Mielestäni JHWH tulisi laittaa sellaisenaan näkyville kaikkiin paikkoihin Raamatussa jossa se todistettavasti on ollut. Sitten sen viereen sulkeisiin voisi laittaa oletetun lausuntatavan.
"Tetragrammin JHWH alkuperäisestä ääntämisestä ja vokalisoinnista ei kuitenkaan olla varmoja. Kymmenessä käskyssä on muun muassa kielto käyttää arvottomalla tavalla Jumalan nimeä. Tämä kielto alettiin jossain vaiheessa ymmärtää niin, ettei nimeä saisi lausua. Tämän vuoksi juutalaisessa perinteessä nimeä lakattiin käyttämästä, eikä ole varmaa tietoa sen lausumistavasta. Tetragrammi JHWH esiintyy kuitenkin pelkästään Raamatun heprealaisissa kirjotuksissa 6 973 kertaa, mikä osoittaa sen, että alun perin sitä käytettiin paljonkin."
.Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
Tätä mieltä ovat mm. karaiittijuutalaiset (Nehemia Gordon).
Hepreankielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin, että se lausutaan Jehvah.
Jos YHVH saisi vokaalit Adonaista, se lausuttaisiin YaHoVaH.
Mooses kysyy jumalan nimeä ja tämä ilmoittaa että sano israelilaisille että
Ehyeh lähetti hänet. Tämä tulee sanasta HYH joka tarkoittaa olla, Minä Olen.
Kuitenkin HETI tämän jälkeen jumala ilmoittaa, että hänen nimensä on YHVH.
Joten miten HYH ja YHVH ovat tekemisissä toistensa kanssa?
Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
jossa jod on vaihtunut vaviin.
Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....
Mitä tulee Jahveen, niin sen kanssa on tiettyjä ongelmia.
Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.
Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.
Karaiittijuutalaisia oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa. Masoreetit kuuluivat tähänä kieltoryhmään ja saivat oikean ääntämismuodon niiltä, jotka kieltoa eivät noudatteet.
Oikea vokaali hee-kirjaimen jälkeen on "o" (cholam).
Joten oikea nimen muoto on Yehovah, paino tavulla VAH.
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf - - § -
<<< kirjoitti:
Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....
Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.
Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.
Karaiittijuutalaisia oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa. Masoreetit kuuluivat tähänä kieltoryhmään ja saivat oikean ääntämismuodon niiltä, jotka kieltoa eivät noudatteet.
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf>> Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
Raamatullisesti ajatellen koen Jumalan nimen tarkasta lausuntatavasta kädenväännön toisarvoisena asiana. Tarpeetomana kinastelujen ja jakaumien aiheuttajana. Sama kuin Jeesuksen lausuntatapa eri kielissä.
Oleellisinta on, että lausunatavan eroista huolimatta se yhdistetään JHWH:n ja että tuo tetragrammi palautettaisiin Raamattuun kaikkiin niihin paikkoihin joissa se todistettavasti on ollut.
Vartiotorniseura on ilmeisestikin liitänyt sen UM:ssään kaikkiin niihin UT:n paikkoihin joissa on kyse VT:n lainauksista ja joissa tetragarammi esiintyy (?). Mikäli näin, niin vaikuttaa loogiselta.
"The New World Translation of the Christian Greek Scriptures properly uses God's name 237 times"
- http://www.watchtower.org/e/na/article_06.htm
. - <<<
- § - kirjoitti:
>> Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
Raamatullisesti ajatellen koen Jumalan nimen tarkasta lausuntatavasta kädenväännön toisarvoisena asiana. Tarpeetomana kinastelujen ja jakaumien aiheuttajana. Sama kuin Jeesuksen lausuntatapa eri kielissä.
Oleellisinta on, että lausunatavan eroista huolimatta se yhdistetään JHWH:n ja että tuo tetragrammi palautettaisiin Raamattuun kaikkiin niihin paikkoihin joissa se todistettavasti on ollut.
Vartiotorniseura on ilmeisestikin liitänyt sen UM:ssään kaikkiin niihin UT:n paikkoihin joissa on kyse VT:n lainauksista ja joissa tetragarammi esiintyy (?). Mikäli näin, niin vaikuttaa loogiselta.
"The New World Translation of the Christian Greek Scriptures properly uses God's name 237 times"
."Raamatullisesti ajatellen koen Jumalan nimen tarkasta lausuntatavasta kädenväännön toisarvoisena asiana"
Juuh, mutta koska Jahvea mainostettaan ainoana oikeana totuutena, on hyvä muistuttaa että kyseessä on nuori muoto, josta tutkijat enimmäkseen kykenevät olemaan samaa mieltä.
"tetragrammi palautettaisiin Raamattuun kaikkiin niihin paikkoihin joissa se todistettavasti on ollut."
Kuka todistaa missä se on alkujaan ollut ja missä ei?
UT:hen liitetyt kohdat jotka viittaavat vt:n kohtiin, ovat tietysti loogisia. Kuitenkaan ei ole selvää edes se, missä tetragrammi on ollut vt:n kirjoituksissa, selvästikin se on lisätty myöhemmin Moosesta edeltäviin tapahtumiin. - Tältä se näyttää
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
.Kiitos asiallisesta vastauksesta, ja totean vielä:
Tällainen keskustelu todella käytiin noin.40-vuotta Jehovan Todistajana olleen henkiön kanssa. Kerroin hänelle myös löytäväni toki Raamatusta kohdan jossa tuo nimi on satavarmasti oikein lausuttu, ja sen oikean lausumistavan kuulleelle tiettäväksi tehty, ja osoitin hänelle tämän varsin poikkeavan tilanteen sanasta, eli tällainen hetki oli varmasti silloin kun JHWH itse huusi nimensä vuorella Moosekselle, annettuaan hänelle armon, ja kaiken ihanuutensa kulkea hänen ohitseen: 2 Moos.34:19.
Sitävastoin baalejakin palvelleet israelilaset olivat jo varsin varhain "unohtaneet" tämän nimen, ja tätä tukee Jer.23:7:ssä ilmaistut Jumalan sanat asiasta.
Väittämä että: alusta asti, läpi koko Raamutun historian, oliisi tehty tunnetuksi nimeä Jehova on siis varsin perätön ja katteeton. - Että näinkin on
- § - kirjoitti:
>> Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
.Lisäykset ovat mielivastaisia, jopa epajohdonmukaisia, ja Uuden Testamentin kirjoituksiin lisättynä 237 kertaa, näiden tekstien käsikirjoitusten omavalaisia, sekä harhaanjohtavia väärennöksiä. Jos nimellä olisi ollut se sisältömerkitys, mitä seura esitää, jo muiltakin osin alkutekstejä säilyttäneet kirjoitusten käsikirjoittajat olisivat esittäneet ne alkuperäisissä muodoissaan, - koko Raamatun kreikankielisissä versiossa, - mukaanlukien Septuaginta.
Koko lahkohenkinen nimen uusiokäyttö, on vain tälle lahkolle ominaista erityiskorostusta, ja jopa väärin vokalisoidun pitemmän nimimuodon esittämistä lahkon erityistunnuksena. - Tämä on faktaa
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
.Tetragrammatonin käyttö ei todista mitään nimimuodon Jehova käytön puolesta, joka vokalisoitiin tähän muotoon ensikertaa vasta juutalaisten masoriittien toimesta, kun JHWH vastineesta Adoinai sanasta ottettiin mielivaltaisesti vokaalit, ja ne liitettiin noihin konsonantteihin, 500-luvulla.
- WT seura Bluffaa
<<< kirjoitti:
Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdfJHWH nimen unohtaminen, on varsin varhaista perua, ja siksi asiasta huomauttaa näin sanoen itse JHWH:
Jer.23:26,27; >> Mitä on mielessä noilla profeetoilla; jotka ennustavat valhetta (kuten WT-seura), ennustavat oman sydämensä petosta. Aikovatko he unillaan, jotka kertovat toisillensa, saattaa minun kansani unohtamaan nimeni, niinkuin hiedän isänsä ovat unohtanee minun nimeni Baalin tähden? - Balttis; hopi hopi
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
.Maksan 10 000 euroa sille, joka osoittaa Raamatun väärentämättömistä käsikirjoitukisista nimen Jehova, - ja jae tiskiin niin rahat tulee 5 min. tilille.
- Heh heh....
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
.Hassuksi asian tekee se että: kyseinen todistaja tivasi minulta joitakin vuosia sitten Jumalani nimeä, sanoen: "Kai sinun Jumalallasi nimi on?" Kun ilmoitin Hänellä oleven moniakin nimiä, mies ilmaisi ainoan ja oikean Jumalan nimen olevan hänen oikeiden palvojiensa tiedossa ja se on nimenomaan erisimi Jehova.
- - § -
<<< kirjoitti:
"Raamatullisesti ajatellen koen Jumalan nimen tarkasta lausuntatavasta kädenväännön toisarvoisena asiana"
Juuh, mutta koska Jahvea mainostettaan ainoana oikeana totuutena, on hyvä muistuttaa että kyseessä on nuori muoto, josta tutkijat enimmäkseen kykenevät olemaan samaa mieltä.
"tetragrammi palautettaisiin Raamattuun kaikkiin niihin paikkoihin joissa se todistettavasti on ollut."
Kuka todistaa missä se on alkujaan ollut ja missä ei?
UT:hen liitetyt kohdat jotka viittaavat vt:n kohtiin, ovat tietysti loogisia. Kuitenkaan ei ole selvää edes se, missä tetragrammi on ollut vt:n kirjoituksissa, selvästikin se on lisätty myöhemmin Moosesta edeltäviin tapahtumiin.>> Kuka todistaa missä se on alkujaan ollut ja missä ei?
Oma kompetenssini ei riitä sen määrittelyyn. Ohesen tiedon alkujuurilla siitä on ilmeisestikin parempi selvyys.
"Tetragrammi JHWH esiintyy kuitenkin pelkästään Raamatun heprealaisissa kirjotuksissa 6 973 kertaa, mikä osoittaa sen, että alun perin sitä käytettiin paljonkin."
. - Valheen orjista tämä
- § - kirjoitti:
"Et tälleen"
.Mielestäni tämä todistajan, jonka tunnen pitkältä ajalta, on mahdotonta ottaa vastaaan totuutta, koska hänen sydämensä on mielistynyt valheeseen, jota torniseura levittää.
- - § -
Heh heh.... kirjoitti:
Hassuksi asian tekee se että: kyseinen todistaja tivasi minulta joitakin vuosia sitten Jumalani nimeä, sanoen: "Kai sinun Jumalallasi nimi on?" Kun ilmoitin Hänellä oleven moniakin nimiä, mies ilmaisi ainoan ja oikean Jumalan nimen olevan hänen oikeiden palvojiensa tiedossa ja se on nimenomaan erisimi Jehova.
"Heh heh...." >> Kun ilmoitin Hänellä oleven moniakin nimiä,
Mielestäni ei kuitenkaan kannattaisi aivan liiaksi alkaa rehvastella episoodillasi.
Nykyisemmin "monissa nimissä" on pohjalla mm. Nikean kirkolliskouksen "hengellisen mafian" mielivatainen päätös kolmnaisuusopista kritillisyyden ehtona ja siitä seurannut järjen vastainen ja epälooginen sekametelisoppa...ja eri tavoin uskovien kuten areiolaisten väkivaltainen ja verinen vainoaminen. Että sellaista tosi kristillistä rakkautta...
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikean_ensimmäinen_kirkolliskokous
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus
Heitäkös kiusaa aivan erityisesti JHWH:n ylläpito Jumalan ainoana nimenä ja siksi seikoittavat Jumalan nimeksi eri variaatiot tuon nimen vokalisoinnista ( Herra, Adonai jne. ) jolla juuri estettiin lausumasta tetragrammia.
Toisaalta hengelisen "kirkollis-mafian" kolminaisuusopin torppaa jo alkumetreilleen se tosiasia, että Raamatun kirjoittivat juutalaiset jotka eivät usko kolminaisuusoppiin.
"Jahve eli Jehova (hepreaksi יְהֹוָה, ilmaistaan joskus kreikankielisellä termillä Tetragrammi, "nelikirjaiminen") on Jumalan nimi heprealaisessa Raamatussa eli Vanhassa testamentissa, ja se muodostaa pohjan juutalaisuuden ja muiden vanhaa seemiläistä kulttuuriperimää olevien yksijumalisten uskontojen, kuten kristittyjen ja islaminuskoisten, jumala-käsitykselle. Nimi suomennetaan tavallisesti ”minä olen”. Tarkemmin sanottuna se on hepreankielen verbin ha·wah´ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; ’hän saattaa tulemaan [joksikin]’.lähde?"
"Nimen alkuperäinen ääntämisasu on todennäköisesti ollut Jahve, mutta sanaan on liitetty vokaalimerkit sanasta Adonai, Herra, jolloin syntyy muoto Jehova. Vokalisoinnin tarkoituksena on estää lukijaa vahingossa lausumasta pyhää nimeä. Kristittyjen käyttämissä Raamatunkäännöksissä käytetään usein Herra-sanaa tai muuta kiertoilmausta Jahve-sanan sijaan."
"Tetragrammi JHWH esiintyy kuitenkin pelkästään Raamatun heprealaisissa kirjotuksissa 6 973 kertaa, mikä osoittaa sen, että alun perin sitä käytettiin paljonkin."
Ps. Herra Wirtanen on kolminaisuusopin logiikalla Herra Herra. Puhelinluettelostakin tulisi varsin kiintoisa... - <<<
- § - kirjoitti:
>> Kuka todistaa missä se on alkujaan ollut ja missä ei?
Oma kompetenssini ei riitä sen määrittelyyn. Ohesen tiedon alkujuurilla siitä on ilmeisestikin parempi selvyys.
.Niin esiintyy, mutta kuten tiedät varmasti, Jehova sanoi Moosekselle että ei ole ennen tätä esiintynyt nimellään Jehova Aabrahmille ym. Hänet tunnettiin El Shaddaina ym. ennen tätä nimeä Jehova. Kuitenkin Kaikissa patriarkoista kertovissa kertomuksissa esiintyy nimi Jehova, joka kertoo siitä että se on sujuvasti sinnen laitettu.
Myös genesiksen apokryfissä (muistakseni), esiintyy kohta, jossa Aabraham vannoo vain kaikkein korkeimman nimeen, tetragrammi puuttuu tästä kohden, sen sijaan masoreettisissa teksteissä Jehova esiintyy kaikkein korkeimman rinnalla.
Nimestä Jehovah lisää
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah
ja vielä hyvä linkki jossa Nehemia Gordonin näkemystä:
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf - Kornia lobbausta
- § - kirjoitti:
.Nimeä ei ole korvattu systemaattisesti ja vaikkapa malliksi osoitettakoon että; UM:n käännös kääntää 1 Moos.4:26; kuten muutkin, käyttäen sanaa Herra eli ei suinkaan tässä esiintyvän JHWH:n mukaisesti sanalla Jehova, näin:
>> Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Jehovan nimeä, - Balttis
<<< kirjoitti:
Niin esiintyy, mutta kuten tiedät varmasti, Jehova sanoi Moosekselle että ei ole ennen tätä esiintynyt nimellään Jehova Aabrahmille ym. Hänet tunnettiin El Shaddaina ym. ennen tätä nimeä Jehova. Kuitenkin Kaikissa patriarkoista kertovissa kertomuksissa esiintyy nimi Jehova, joka kertoo siitä että se on sujuvasti sinnen laitettu.
Myös genesiksen apokryfissä (muistakseni), esiintyy kohta, jossa Aabraham vannoo vain kaikkein korkeimman nimeen, tetragrammi puuttuu tästä kohden, sen sijaan masoreettisissa teksteissä Jehova esiintyy kaikkein korkeimman rinnalla.
Nimestä Jehovah lisää
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah
ja vielä hyvä linkki jossa Nehemia Gordonin näkemystä:
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdfAabraham vannoi "Elyown´in" kautta, ja samassa nimessä Melkisedek toimi sinatessaan Aabrahamin.
- <<<
Balttis kirjoitti:
Aabraham vannoi "Elyown´in" kautta, ja samassa nimessä Melkisedek toimi sinatessaan Aabrahamin.
Luitko kommentissani olevan tekstin?
Suomen teologisen instituutin aikakauskirja 9 sisältää mielenkiintoisia kirjoituksia koskien mm. Qumranista löytyneitä teoksia.
Yksi niistä kertoo Genesiksen apokryfistä, (1QapGen), joka on arameankielinen tulkinta muutamista 1. Mooseksen kirjan kohdista, sisältäen joitakin muita lisäyksiä.
Paikoitellen teksti on käännetty sanatarkasti hepreankielisestä versiosta.
Kohtana 1. Moos. 14:22-23
22 and Abram saith unto the king of Sodom, `I have lifted up my hand unto Jehovah, God Most High, possessing heaven and earth-
22 Mutta Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman, taivaan ja maan luojan, puoleen ja vannon:
Arameankielinen teksti ei kuitenkaan sisällä jumalan nimeä, vaan vain nimityksen El Elyon. Masoreettinen teksti sen sijaan sisältää tetragrammin.
Michael G. Cox arveleekin, että masoreettiseen tekstiin on lisätty jumalan nimi, jota se ei alkujaan sisältänyt.
Hän myös esittää , että käytännössä kaikki nykyiset hepreasta tehdyt raamatunkäännökset perustuvat Codex Leningradiin ja joka on painettuna laitokseen Biblia Hebraica ja - Stuttgartensia.
Oma ajatukseni on, ett kenties Ben-Asherin perhe, joka toimitti masoreettisen tekstin, lisäili jumalan nimen sellaisiinkin paikkoihin, joissa se ei alkujaan esiintynyt? - Pii on 3.0
<<< kirjoitti:
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf"..Heprean kielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin ,että se lausutaan jehvah .." -
Tässä joku vuosi sittten Tv ; ssa oli dokumenttiohjelma , jossa haastateltiin Libanonin rajalla asuvan vanhan Mooseksenuskoisen heimon Rabbia, jolla on hallussaan vanha Tooran kirja.
Hän sanoi periaatteessa , että kun kysyttiin jumalan nimestä, että se on -Jehva. tästä tutkijat sanoivat , että kun -Jehva lausutaan Latinan kieliopin kautta, nimestä tulee -Jehova. jehva- sanan sanottiin periytyvän niin kauas kuin Salomon jälkeisen ajan Israelin hajoamiseen, ja raamatussakin kerrottuun pohjois- Israelin kuninkaan Jerobeamin tekemään Uskonnonuudistukseen . .." Tämä on sinun jumalasi , Israel " -Beeteliin , ja Aihin rakennettuihin temppeleihin , ja pohjois-Israelin kielimurteisiin .
Se ei siis ollut Juudan jumalan nimi. - Päreen valossa
Pii on 3.0 kirjoitti:
"..Heprean kielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin ,että se lausutaan jehvah .." -
Tässä joku vuosi sittten Tv ; ssa oli dokumenttiohjelma , jossa haastateltiin Libanonin rajalla asuvan vanhan Mooseksenuskoisen heimon Rabbia, jolla on hallussaan vanha Tooran kirja.
Hän sanoi periaatteessa , että kun kysyttiin jumalan nimestä, että se on -Jehva. tästä tutkijat sanoivat , että kun -Jehva lausutaan Latinan kieliopin kautta, nimestä tulee -Jehova. jehva- sanan sanottiin periytyvän niin kauas kuin Salomon jälkeisen ajan Israelin hajoamiseen, ja raamatussakin kerrottuun pohjois- Israelin kuninkaan Jerobeamin tekemään Uskonnonuudistukseen . .." Tämä on sinun jumalasi , Israel " -Beeteliin , ja Aihin rakennettuihin temppeleihin , ja pohjois-Israelin kielimurteisiin .
Se ei siis ollut Juudan jumalan nimi.Niin tai sitten se lausutaan Jahvetti, kuten se lausuttiin Egyptinkorvessa Suomen itäranjan tuntumassa, niihin aikoihin kuin Isä lampun osti.
- Luukut kiinni
PS. Mies väitti vain luopioden osallistuvan nettikeskusteluihin. En kerinnyt kysymään häneltä, että mitä mieltä hän on Pohjois-Korean kaltaisten maiden omaksumsta tiedotus-strategiasta.
- I 232
Niin sen takia täällä onkin niin villejä juttuja jolla ei ole mitään perää. Todistajat eivät ole oikaisemassa näitä juttuja, mutta vähänkin järkevä ihminen tajuaa että niissä ei ole mitään perää. Ja lukijoitakin näyttää olevan aika vähän. Samat kommentoi niitä ja hehkuttaa villejä väitteitä.
- Uskova
Osaatteko kertoa mulle missä raamatun kohtaa Uudessa testamentissa pelastutaan muulla nimellä kuin Jeesus. vink, vink
- jaakobista
Suuri joukko todistaa:
Ilm.7:10
ja he huusivat suurella äänellä sanoen;
'Pelastus tulee meidän Jumalaltamme,
joka valtaistuimella istuu,
ja Karitsalta.
Pelastus elämään tulee Karitsan eli Jeesuksen ja Vapahtajamme kautta, elämän antaja ja sen alkulähde on Jumalan ikuinen henki.
- Nimi Jumala, on hyvin yleisluontoinen, se kertoo oikeastaan asemasta ja tehtävästä, mutta ei persoonasta.
- Jumala on johdettu Hebrean sanasta Melek'h, joka on monikko ja tarkoittaa Kuningasta ( vaihtoehtoisesti "Päällikköä" ), se kuvaa siis hyvin Kaikkivaltiaan tai myös toisaalla hänen Poikansa asemaa.
Ilmestys kirjan luvussa 21:6-7 käytetään ilmeisimmin Jeesuksesta nimitystä A ja O, mitkä kuvaavat alkua ja loppua, siis r a j o i t t u n u t t a aikaa, kun mitä ilmeisimmin jakeessa 7:n Jeesusta tarkoittaen kutsutaan häntä tuon aikakauden Jumalaksi.
- JHWH :sta ei kuitenkaan voisi käyttää mitään rajoittavaa määritystä sillä hänellä ei ole alkua eikä loppua, hän on/ "Minä Olen".
( Sanl.8:22-31 kertoo varsin sykähdyttävällä tavalla Sanan eli Jeesuksen alkuperän Kr.34 -mukaan. )
Kaikkivaltias Luoja on ilmoittanut oman persoona-nimensä jo ihmiskunnan alkuhämärissä, niin Raamattu sen kertoo:
1Mos.4:26
...siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
- Adamkin siis tuli tuntemaan Jumalan nimen, sillä Jumalaa alettiin kutsumaan avuksi, hädässä..
- Olihan Jumala jo auttanut ja ohjannut ihmisen alkutaipaleelle...
Emme voi tietää mitä kirjaimet JHWH tosiasiassa merkitsevät, näiden erityisten kirjainten merkitys on siis aivan ajan alkuhämärissä, mutta Jumala itse sen tietää, onhan hän luonut ihmisestä puhuvan olennon.
On siksi perusteltu olettaa että hurskas Noa tiesi Jumalan nimen JHWH, mutta Jumalalle osoitettu palvonta sai Noan jälkeen eriytyneitten kansojen keskuudessa turmeltuneen muodon, silti, nimi JHWH näyttää säilyneen esimerkiksi Kanaanin maassa jo ennen kuin Israel Mooseksen johdolla tuli saamaan hallinta-aikansa tuosta maasta.
( tästä on olemassa jotain historian todisteita, joita esimerkiksi nm.Helel, on joissain yhteyksissä tuonut esille? )
Kuten nyt kävi ilmi, itse sanaa Jumala voidaan käyttää jopa monikossa kuten sen alkusanaakin, mutta sen sijaan itse Kaikkivaltiaan Pyhä nimi on täydellinen yksikkö! - Et tälleenkin ehkä
jaakobista kirjoitti:
Suuri joukko todistaa:
Ilm.7:10
ja he huusivat suurella äänellä sanoen;
'Pelastus tulee meidän Jumalaltamme,
joka valtaistuimella istuu,
ja Karitsalta.
Pelastus elämään tulee Karitsan eli Jeesuksen ja Vapahtajamme kautta, elämän antaja ja sen alkulähde on Jumalan ikuinen henki.
- Nimi Jumala, on hyvin yleisluontoinen, se kertoo oikeastaan asemasta ja tehtävästä, mutta ei persoonasta.
- Jumala on johdettu Hebrean sanasta Melek'h, joka on monikko ja tarkoittaa Kuningasta ( vaihtoehtoisesti "Päällikköä" ), se kuvaa siis hyvin Kaikkivaltiaan tai myös toisaalla hänen Poikansa asemaa.
Ilmestys kirjan luvussa 21:6-7 käytetään ilmeisimmin Jeesuksesta nimitystä A ja O, mitkä kuvaavat alkua ja loppua, siis r a j o i t t u n u t t a aikaa, kun mitä ilmeisimmin jakeessa 7:n Jeesusta tarkoittaen kutsutaan häntä tuon aikakauden Jumalaksi.
- JHWH :sta ei kuitenkaan voisi käyttää mitään rajoittavaa määritystä sillä hänellä ei ole alkua eikä loppua, hän on/ "Minä Olen".
( Sanl.8:22-31 kertoo varsin sykähdyttävällä tavalla Sanan eli Jeesuksen alkuperän Kr.34 -mukaan. )
Kaikkivaltias Luoja on ilmoittanut oman persoona-nimensä jo ihmiskunnan alkuhämärissä, niin Raamattu sen kertoo:
1Mos.4:26
...siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
- Adamkin siis tuli tuntemaan Jumalan nimen, sillä Jumalaa alettiin kutsumaan avuksi, hädässä..
- Olihan Jumala jo auttanut ja ohjannut ihmisen alkutaipaleelle...
Emme voi tietää mitä kirjaimet JHWH tosiasiassa merkitsevät, näiden erityisten kirjainten merkitys on siis aivan ajan alkuhämärissä, mutta Jumala itse sen tietää, onhan hän luonut ihmisestä puhuvan olennon.
On siksi perusteltu olettaa että hurskas Noa tiesi Jumalan nimen JHWH, mutta Jumalalle osoitettu palvonta sai Noan jälkeen eriytyneitten kansojen keskuudessa turmeltuneen muodon, silti, nimi JHWH näyttää säilyneen esimerkiksi Kanaanin maassa jo ennen kuin Israel Mooseksen johdolla tuli saamaan hallinta-aikansa tuosta maasta.
( tästä on olemassa jotain historian todisteita, joita esimerkiksi nm.Helel, on joissain yhteyksissä tuonut esille? )
Kuten nyt kävi ilmi, itse sanaa Jumala voidaan käyttää jopa monikossa kuten sen alkusanaakin, mutta sen sijaan itse Kaikkivaltiaan Pyhä nimi on täydellinen yksikkö!Tämä avuksi huutaminen ei tarkoita sitä että teidettäisiin missä muodossa tuolloin JHWH nimeä avuksi huudettiin, ja vokalisoitaessa avunhuuto/rukous JHWH pelasta/auta syntyy nimimuoto Jeshua, joka merkitsee nimenomaan JHWH Pelasta. On siis mahdollista että silloin huudettiin juuri tätä nimimuotoa vokaaleineen lausuttuna. Kristityllä on vain yksi Herra, ja Hän on Adonai Jeshua Ha Mashiach: Ps.110; eli Jeesus Kristus suomeksi.
- WIKIPEDIA:
Suomenkielinen nimi Jeesus
tulee latinan sanasta Iēsus,
joka perustuu kreikan sanaan Iēsoûs (kreik. Ἰησοῦς).
Tämä puolestaan on transkriptio
alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע),
joka taas on kehittynyt Vanhan testamentin hepreankielisestä
muodosta Jehōšūa‘ (יהושע).
Nimen alkuperäinen merkitys on:_ ”Jahve pelastaa”._
Myös arabiankieliset kristityt käyttävät
arameasta johdettua nimimuotoa Yasū‘ (يسوع). - - § -
WIKIPEDIA: kirjoitti:
Suomenkielinen nimi Jeesus
tulee latinan sanasta Iēsus,
joka perustuu kreikan sanaan Iēsoûs (kreik. Ἰησοῦς).
Tämä puolestaan on transkriptio
alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע),
joka taas on kehittynyt Vanhan testamentin hepreankielisestä
Nimen alkuperäinen merkitys on:_ ”Jahve pelastaa”._
Myös arabiankieliset kristityt käyttävät
arameasta johdettua nimimuotoa Yasū‘ (يسوع)."WIKIPEDIA:" >> Tämä puolestaan on transkriptio alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע), joka taas on kehittynyt Vanhan testamentin hepreankielisestä
>> Nimen alkuperäinen merkitys on:_ ”Jahve pelastaa”._
Raamatullisesti ajatellen hyvin looginen nimi Jumalan ainoasyntyiselle pojalle, joka tuli maan päälle tekemään tunnetuksi Isänsä JHWH:n eli Jahven tahdon hänen lähettämänään.
Kasteella kädessään ääni taivaista sanoi: "Olet rakas poikani johon olen mielistynyt."
Vastasiko Jeesus itse itselleen taivaista käsin? Tai Isä meidän rukous, puhuiko Jeesus omasta tahdostaan? Tai kun hän sanoi tulleensa tekemään Isänsä nimen tunnetuksi? Tai kun hän sanoi olevansa taivaallisen Isänsä lähettämä hänen tahtonsa? Tai kun hän sanoi ettei ole pääsyä Isän luokse kuin hänen välityksellään?
Jumala ei voi kuolla. Kuitenkin Jeesus antoi "täydellisen Adamin" lunnaat verellään.
Tokihan Jeesuta sanotaan Isänsä kaltaiseksi omaten samoja jumalallisia ominaisuksi kuin Isänsä JHWH. Taisi jossakin olla maininta Jeesuksen olevan täydellinen kuva - heijastuma Isästään ja hänen ominaisuksistaan ja siinä mielessä jumalallinen.
Pitäisikin jossakin vaiheessa tehdä kooste näistä kolminaisuusopin kerrassaan mahdottomuuksista.
- Älä unta näe
Vartiotorinseura on kontrollirakenteeltaan hengellinen Pohjois-Korea, ja vetäytyy torninsa sisään, kykenemättä vuorovaikuttavaan aitoon keskusteluun, väärentämättömän Jumalan sanan pohjalta, jota ei seurassa tunneta - varsinkaan sen jälkeen kun UM:n käännös, joka on lahkon väärennös otettiin käyttöön.
He kyräilevät vain keskenään, ilman aitoa sanan tutkimista, hokien seuran keskusjohdon lehtisissään levittämiä valheita ja vääriä odutuksia. - HERRA Hakkarainen
Osaatko osoittaa Raamatustasi kohtia,
joissa Jumala Kaikkivaltias
tekee itseään _tunnetuksi_ nimellä "HERRA".???
Herrahan ei ole persoonanimi ......- Hakkaraiselle tietoa
Juuri tästä on kyse kun El Shaddai eli Kaikkivaltias = kreik. Pantokrator tekee vihdoin nimeään JHWH tunnetuksi Mooseksen kautta, lausuen nimen itse myös ääneen hänen korviensa kuullen sen oikean lausumistavan 2 Moos.6:3 ja 33:19:sta.
- Pii on 3.0
Hakkaraiselle tietoa kirjoitti:
Juuri tästä on kyse kun El Shaddai eli Kaikkivaltias = kreik. Pantokrator tekee vihdoin nimeään JHWH tunnetuksi Mooseksen kautta, lausuen nimen itse myös ääneen hänen korviensa kuullen sen oikean lausumistavan 2 Moos.6:3 ja 33:19:sta.
.." Kaikkivaltias,- "
raamatuntutkimuksen mukaan kyse on väärästä käännöksestä, kyseessä on alkutekstin mukaan sana -" Kaiken elävän äiti, "-
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455150Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1241643Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151519Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501436- 141215
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4111081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol19906Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60827