Vaskuliitti tai granulomatoosi

vm. 1964

Onko joukossa ketään, kenellä olisi todettu jompi kumpi näistä ja vielä niin, että painottuu ylähengitysteihin ? Itsellä seurataan nyt ANCA-arvojen kehitystä ja lääkäri on jo ääneen aprikoinut, voisiko moninaisten oireiden takana olla näistä jompi kumpi? Miten olette sairauden kanssa pärjänneet?Ainakin netistä luettuna kuulostavat pelottavilta...

20

6494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ässs

      Olen lukenut vaskuliitista jonkun verran kun itselläni sekalainen joukko erinäisiä oireita viime vuosina.. Tuosta granulomatoosista en ole lukenut.
      Mitä oireita sulla oli?

    • vm 1964

      Minulla on ollut hengenahdistuskohtauksia, joista on seurannut sairaalakeikkoja.Äänihuulten alla on selittämätön turvotus, yleistila heikko ja voimaton ja koko ajan kuiva haukkuva yskä.Oman lisänsä tuo struuma. Kokeita on tehty jos jonkinlaista, keuhkot ja kurkku kuvattu, kurkku tähystetty lukuisia kertoja ja nyt syön kortisonia ja odotan, että yleistila kohoaisi ja että saisin ääneni takaisin. Tässä on mennyt kohta 2 kk.Seuraavat kokeet ovat kolmen viikon päästä ja silloin katsotaan, mihin suuntaan ANCA-arvot ovat menneet.Viimeksi kun puhuimme lääkärin kanssa arvoista, hän sanoi, että näiden kaikkien oireiden takana voi olla harvinaisempi autoimmuunisairaus ja mainitsi vaskuliitin ja granulomatoosin. Itselleni aivan uusia juttuja, kun en ole koskaan sairastanut. Millaisia oireita Sinulla on?

    • Ässs

      Vuosien saatossa käsien ja jalkojen verisuonten turvotusta, nivelkipuja, päänsärkyä, nokkosihottumaa, hengenahdistusta, selkäsärkyä (yläselän sisällä, keuhkot?),käsien ja jalkojen puutumista, kaulan kipua, mahan pinnan kipua, mahavaivoja ymym. Eli vaikka mitä löytyy. Töissä olen käynyt koko ajan mutta viavasta toiseen menemistähän tämä on.
      Vaskuliitin löysin sillä, kun etsiskelin tuo verisuonten turvottelua ja nokkosihottumaa ja ristin vaskuliittisivuille.
      Mikä tuo mainitsemasi anca-arvo on?

      • urtikarielli vaskuli

        Hei,

        mitä hoitoa olet saanut vaskuliittiisi?
        Onko se ns. urtikariaali (urikarielli) vaskuliitti?
        Minulla on todettu pieniä viitteitä siihen ihonäyteen perusteella.
        Urikariani on nyt kestänyt yhtämittaisesti vuoden ja syön prednosolonia sandimmunia sekä antihistamiineja tulehduskipulääkkeitä.
        Oireet ovat jonkin verran helpottaneet mutta urtikariaa tulee silti vielä päivittäin.
        Itse kutinaan lääkkeet eivät juurikaan auta.
        Kaikki lämpö ja hankaus aihettaa ihottumaa.
        Kurja tilanne, meneekö vielä toinenkin kesä pelätessä sisällä...


      • Ässs
        urtikarielli vaskuli kirjoitti:

        Hei,

        mitä hoitoa olet saanut vaskuliittiisi?
        Onko se ns. urtikariaali (urikarielli) vaskuliitti?
        Minulla on todettu pieniä viitteitä siihen ihonäyteen perusteella.
        Urikariani on nyt kestänyt yhtämittaisesti vuoden ja syön prednosolonia sandimmunia sekä antihistamiineja tulehduskipulääkkeitä.
        Oireet ovat jonkin verran helpottaneet mutta urtikariaa tulee silti vielä päivittäin.
        Itse kutinaan lääkkeet eivät juurikaan auta.
        Kaikki lämpö ja hankaus aihettaa ihottumaa.
        Kurja tilanne, meneekö vielä toinenkin kesä pelätessä sisällä...

        Hei,

        Minulla on yli 5 vuotta kestänyt urtikaria johon syön päivittäin antihistamiinia. Oirekirjo viime vuosina on ollut aikamoinen ja eri lääkäreillä on tullut juostua. Olen joka käynnillä kertonut urtikariastani ja kysellyt voisivatko sekalaiset (mutta toistuvat) oireeni ja urtikaria liittyä toisiinsa...ja aina vastaus on ollut että ei.

        Millaisia oireita sinulla on ollut? Millaista/missä itse urtikaria? Ja kuinka moiseen diagnoosiin on päädytty ts. Mikä lääkäri? Kovasti kiinnostaa koska olen ollut melko yksin vaivani kanssa viime vuodet. Minulle on ihotautilääkäri sekä sisätautilääkäri sanonut että urtikariaa vaan joillakin on ja vaskuliitti taasen ei "poistu" välillä vaan yleensä pahenee/ etenee..?!


      • Urtikarielli vaskuli
        Ässs kirjoitti:

        Hei,

        Minulla on yli 5 vuotta kestänyt urtikaria johon syön päivittäin antihistamiinia. Oirekirjo viime vuosina on ollut aikamoinen ja eri lääkäreillä on tullut juostua. Olen joka käynnillä kertonut urtikariastani ja kysellyt voisivatko sekalaiset (mutta toistuvat) oireeni ja urtikaria liittyä toisiinsa...ja aina vastaus on ollut että ei.

        Millaisia oireita sinulla on ollut? Millaista/missä itse urtikaria? Ja kuinka moiseen diagnoosiin on päädytty ts. Mikä lääkäri? Kovasti kiinnostaa koska olen ollut melko yksin vaivani kanssa viime vuodet. Minulle on ihotautilääkäri sekä sisätautilääkäri sanonut että urtikariaa vaan joillakin on ja vaskuliitti taasen ei "poistu" välillä vaan yleensä pahenee/ etenee..?!

        Hei,

        urtikariaa voi tulla mihin tahansa kehon osaan mikä altistuu lämmölle tai hankaukselle. Ihottuma on kestänyt yhtäjaksoisesti vuoden ajan.

        Ihottuman lisäksi on ollut jonkinasteista ahdistusta hengitysteissä, nuhaa, yskää, kuumetta, nivelkipuja, väsymystä, päänsärkyä, silmäkipuja ja yleistä voimattomuutta. Nämä oireet olivat voimakkaampia altistuessani kv-homeille entisessä työpaikassani. Jouduin myös syömään antibioottikuureja angiinaan ja poskiontelovaivoihin.

        Viitteitä urtikarielliin vaskuliittiin löydettiin otetusta ihonäytteestä.
        Heliko on myös osasyyllisenä tässä oirekuvassani.
        Se on häädetty, mutta arvon tippuminen kestää.
        Allerginen tuledusarvo on myös tippumassa päästyäni homeesta eroon.

        Paranenminen on ilmeisesti pitkällinen prosessi ja käsittääkseni vaskuliitista voi parantua vähitellen.


      • Ässs
        Urtikarielli vaskuli kirjoitti:

        Hei,

        urtikariaa voi tulla mihin tahansa kehon osaan mikä altistuu lämmölle tai hankaukselle. Ihottuma on kestänyt yhtäjaksoisesti vuoden ajan.

        Ihottuman lisäksi on ollut jonkinasteista ahdistusta hengitysteissä, nuhaa, yskää, kuumetta, nivelkipuja, väsymystä, päänsärkyä, silmäkipuja ja yleistä voimattomuutta. Nämä oireet olivat voimakkaampia altistuessani kv-homeille entisessä työpaikassani. Jouduin myös syömään antibioottikuureja angiinaan ja poskiontelovaivoihin.

        Viitteitä urtikarielliin vaskuliittiin löydettiin otetusta ihonäytteestä.
        Heliko on myös osasyyllisenä tässä oirekuvassani.
        Se on häädetty, mutta arvon tippuminen kestää.
        Allerginen tuledusarvo on myös tippumassa päästyäni homeesta eroon.

        Paranenminen on ilmeisesti pitkällinen prosessi ja käsittääkseni vaskuliitista voi parantua vähitellen.

        Urtikaria kaikessa kirjossaan onkin jo tuttu näiden vuosiren jälkeen..minulla sitä tulee milloin mihinkin ja milloin mistäkin -rasittavaa.

        Tuota vaskuliittia vielä mietin..mainitsemasi oireet sopivat moneen sairauteen ja em. Oireita on itsellänikin ja olen itsekin altistunut reilu vuosi sitten homeille, jolloin sain todella outoja oireita.
        Jäin kuitenkin miettimään mikä oireistasi lääkärin mielestä liittyy nimenomaan juuri vaskuliittiin?? Ja minkä alan erikoislääkäri teki diagnoosin?
        Tiedätkö mitä ihonäytteestäsi tutkittiin? Entä mistä koepala otettiin?

        Voinko vielä tiedustella missä päin Suomea sinua on hoidettu? Kuten tuossa jo aiemmin kerroin, ole itse ehdotellut lääkäreille vaskuliittia mutta minulle on kerrottu ettei vaskuliitti oireet välillä helpota vaan yleensä tauti pahenee jolloin ihminen hakeutuu hoitoon..ts.oireet eivät vaskuliitissa kuulemma seilaa, välillä pahentuen ja välillä helpottaen?


      • Urtikarielli vaskuli
        Ässs kirjoitti:

        Urtikaria kaikessa kirjossaan onkin jo tuttu näiden vuosiren jälkeen..minulla sitä tulee milloin mihinkin ja milloin mistäkin -rasittavaa.

        Tuota vaskuliittia vielä mietin..mainitsemasi oireet sopivat moneen sairauteen ja em. Oireita on itsellänikin ja olen itsekin altistunut reilu vuosi sitten homeille, jolloin sain todella outoja oireita.
        Jäin kuitenkin miettimään mikä oireistasi lääkärin mielestä liittyy nimenomaan juuri vaskuliittiin?? Ja minkä alan erikoislääkäri teki diagnoosin?
        Tiedätkö mitä ihonäytteestäsi tutkittiin? Entä mistä koepala otettiin?

        Voinko vielä tiedustella missä päin Suomea sinua on hoidettu? Kuten tuossa jo aiemmin kerroin, ole itse ehdotellut lääkäreille vaskuliittia mutta minulle on kerrottu ettei vaskuliitti oireet välillä helpota vaan yleensä tauti pahenee jolloin ihminen hakeutuu hoitoon..ts.oireet eivät vaskuliitissa kuulemma seilaa, välillä pahentuen ja välillä helpottaen?

        Hei,

        minulta otettiin ihobiopsia eli ihonäyte urtikarialäiskän kohdalta.
        Se tutkittiin ja siitä löytyi pieniä viitteitä urtikarielliin vaskuliittiin.
        Hoitava lääkärini on ihotautilääkäri ja samalla osastonsa ylilääkäri.
        Hän on Suomen johtavia ihotautilääkäreitä. Olen Itä-Suomesta.

        S-IgE-arvoni on ollu koholla ja se alkoi heti laskemaan kun pääsin hometiloista pois. Tämä saattaa viitata siihen että osa oireistani on peräisin homeista/ bakteereista. Kyseisessä työpaikassa on tehty tutkimus ja sieltä on löydetty kv-homeita sekä bakteereja. (Vahva viite mikrobilähteestä rakennuksessa). Nyt kyseinen tila on käyttökiellossa ja kaikki siellä olleet esineet on kehoitettu puhdistamaan mahdollisimman huolellisesti.

        On totta että oireeni sopivat moneenkin sairauteen. Epäilenkin että tässä on kyseessä monen tekijän summa eli homeet/ bakteerit, hampaan juuren tulehdus ja heliko. Ne kaikki yhdessä huonon ruokavalion ja karmean stressin kanssa ovat varmastikin kaiken tämän takana. Hampaat on jo hoidettu kuntoon ja heliko häädetty. Heliko-arvon tippuminen normaalitasolle vaan kestää aikansa. Samoin tuos S-IgE tippuu vähitellen alas.

        Uskoisin että sinulla ei ole kyse urtikariellista vaskuliitista tai muustakaan vaskuliitista koska ainakaan urtikaria ei helpota välillä vaan tietty ihottumaherkkyys säilyy. Syötkö antihistamiineja? Jos syöt ja ne helpottavat ihottumaasi, ei kyse ole varmaankaan vaskuliista. Urtikariellissa vaskuliitissa reaktion aiheuttaa tulehdus ei histamiini, jolloin myöskään antihistamiinit eivät merkittävästi auta asiaa. Minulle ei ole mitään apua antihistamiineista, ainoastaan väsyttävät antihistamiinit auttavat nukahtamisessa jos kutina valvottaa, muuta apua niistä ei ole. Olen kokeillut likimain kaikki Suomessa myytävät antihistamiinit.

        Homeista tosiaan saa vaikka minkälaisia oireita, ne saattavat olla osasyy urtikariaasi.


      • Urtikarielli vaskuli
        Ässs kirjoitti:

        Urtikaria kaikessa kirjossaan onkin jo tuttu näiden vuosiren jälkeen..minulla sitä tulee milloin mihinkin ja milloin mistäkin -rasittavaa.

        Tuota vaskuliittia vielä mietin..mainitsemasi oireet sopivat moneen sairauteen ja em. Oireita on itsellänikin ja olen itsekin altistunut reilu vuosi sitten homeille, jolloin sain todella outoja oireita.
        Jäin kuitenkin miettimään mikä oireistasi lääkärin mielestä liittyy nimenomaan juuri vaskuliittiin?? Ja minkä alan erikoislääkäri teki diagnoosin?
        Tiedätkö mitä ihonäytteestäsi tutkittiin? Entä mistä koepala otettiin?

        Voinko vielä tiedustella missä päin Suomea sinua on hoidettu? Kuten tuossa jo aiemmin kerroin, ole itse ehdotellut lääkäreille vaskuliittia mutta minulle on kerrottu ettei vaskuliitti oireet välillä helpota vaan yleensä tauti pahenee jolloin ihminen hakeutuu hoitoon..ts.oireet eivät vaskuliitissa kuulemma seilaa, välillä pahentuen ja välillä helpottaen?

        Hei,

        vielä semmoinen asia tuli mieleeni että koska sinulla on ollu noita mahaoireita, onko testattu mahdollinen Heliko-bakteeri???


      • Ässs
        Urtikarielli vaskuli kirjoitti:

        Hei,

        minulta otettiin ihobiopsia eli ihonäyte urtikarialäiskän kohdalta.
        Se tutkittiin ja siitä löytyi pieniä viitteitä urtikarielliin vaskuliittiin.
        Hoitava lääkärini on ihotautilääkäri ja samalla osastonsa ylilääkäri.
        Hän on Suomen johtavia ihotautilääkäreitä. Olen Itä-Suomesta.

        S-IgE-arvoni on ollu koholla ja se alkoi heti laskemaan kun pääsin hometiloista pois. Tämä saattaa viitata siihen että osa oireistani on peräisin homeista/ bakteereista. Kyseisessä työpaikassa on tehty tutkimus ja sieltä on löydetty kv-homeita sekä bakteereja. (Vahva viite mikrobilähteestä rakennuksessa). Nyt kyseinen tila on käyttökiellossa ja kaikki siellä olleet esineet on kehoitettu puhdistamaan mahdollisimman huolellisesti.

        On totta että oireeni sopivat moneenkin sairauteen. Epäilenkin että tässä on kyseessä monen tekijän summa eli homeet/ bakteerit, hampaan juuren tulehdus ja heliko. Ne kaikki yhdessä huonon ruokavalion ja karmean stressin kanssa ovat varmastikin kaiken tämän takana. Hampaat on jo hoidettu kuntoon ja heliko häädetty. Heliko-arvon tippuminen normaalitasolle vaan kestää aikansa. Samoin tuos S-IgE tippuu vähitellen alas.

        Uskoisin että sinulla ei ole kyse urtikariellista vaskuliitista tai muustakaan vaskuliitista koska ainakaan urtikaria ei helpota välillä vaan tietty ihottumaherkkyys säilyy. Syötkö antihistamiineja? Jos syöt ja ne helpottavat ihottumaasi, ei kyse ole varmaankaan vaskuliista. Urtikariellissa vaskuliitissa reaktion aiheuttaa tulehdus ei histamiini, jolloin myöskään antihistamiinit eivät merkittävästi auta asiaa. Minulle ei ole mitään apua antihistamiineista, ainoastaan väsyttävät antihistamiinit auttavat nukahtamisessa jos kutina valvottaa, muuta apua niistä ei ole. Olen kokeillut likimain kaikki Suomessa myytävät antihistamiinit.

        Homeista tosiaan saa vaikka minkälaisia oireita, ne saattavat olla osasyy urtikariaasi.

        Kiitos vastauksestasi. Syön ja olen joutunut syömään antihistamiineja kohta 6 vuotta. Iho-oireet helpottavat n.90% antihistamiinilla mutta mikäli jätän lääkkeen ottamatta, oireet pahenevat.

        Toissa vuonna minulla oli outoa verisuonten turvottelua ja arkuutta joka kesti muutamia kuukausia, tuolloi minulle tuli ensi kerran vaskuliitti mieleen.
        Mahaani on tutkittu, ultrattu,tähystetty jne. Myös heliko tutkittu ja vastaus negatiivinen.

        Asun itsekin itä-Suomessa ja kuulun suuren yliopistollisen sairaalan alueelle. Tällä hetkellä odotan uutta ihotautiläÄkärin aikaa..

        Minusta nuo vaskuliitit kuulostavat varsin ikävälle vaivalle ja pelottavillekin. Lisäksi tuntuu että ne ovat aika vieraita juttuja tk-lääkäreille.
        Toivon ettei kyse olisi vaskuliiista mutta sitä ei kai tiedä kuin tutkimalla.

        Oliko sinulla muuten crp koholla? Muistelen lukeneeni että crp kohoaisi useimmiten vaskuliiteissa?


    • verisuonitulehdus

      Mistä keksittiin ottaa nuo ANCA-arvot? Itsekin painin samanlaisen oireiston kanssa ja tutkittu on kaikenlaista. Kerran mainittu verisuonitulehdus, kun suonen kohdalla valtavan kipeä patti, mutta mitään tutkimuksia ei ole juuri sen suhteen tehty. Todetaanko vaskuliitti juuri tuollaisella ANCA-arvolla vai miten tutkitaan juuri pienten verisuonien vaskuliittia?

    • vm 1964

      En osaa ihan tarkkaan sanoa, mitä nuo ANCA-arvot ovat; jonkinlaisia vasta-ainearvoja ovat ja lääkärini sanoi, että ne voivat indikoida erityisesti granulomatoosia. Olen itsekin yrittänyt lukea näistä, mutta monimutkaisia asioita ovat, enkä osaa sanoa, mihin suuntaan tutkimuksissa mennään. Muutaman viikon päästä tietää enemmän, mutta aika ongelmallisista sairauksista ymmärtääkseni on kyse. Pahoittelen, kun en osannut vastata tarkemmin. Aiemmin perusterveelle ihmiselle tämä on aika mystiikkaa.

    • eikös granulomatoosi ole yksi vaskuliiteista. Eli Wegenerin Granulomatoosi. Itellä on Mikroskooppinen Polyangiitti joka on lähes samanlainen kuin WG. ainoastaan harvinaisempi

      • vm.1964

        Hei ! Juu WG on tietääkseni yksi vaskuliiteista. Nyt on kohdallani niin, että ANCAt olivat nousseet ja erityisesti pr3:n nousu kertoo omaa kieltään, samoin lasko ja CRP on ylhäällä. Nyt ootan mahdollisimman pikaista aikaa reumatologille.Olen aivan satavarma, että minulla on WG ja sulatteluahan asia vaatii, mutta toivon, että tauti olisi vasta alussa. Miten nimim. Armiettinen Sinulla todettiin mikroskooppinen polyangiitti ? Ja miten olet henkisesti selvinnyt asiasta?


      • vm.1964 kirjoitti:

        Hei ! Juu WG on tietääkseni yksi vaskuliiteista. Nyt on kohdallani niin, että ANCAt olivat nousseet ja erityisesti pr3:n nousu kertoo omaa kieltään, samoin lasko ja CRP on ylhäällä. Nyt ootan mahdollisimman pikaista aikaa reumatologille.Olen aivan satavarma, että minulla on WG ja sulatteluahan asia vaatii, mutta toivon, että tauti olisi vasta alussa. Miten nimim. Armiettinen Sinulla todettiin mikroskooppinen polyangiitti ? Ja miten olet henkisesti selvinnyt asiasta?

        ihan hyvin oon selvinnyt. Nyt se on remissiossa ja lääkkeitäkään ei tarvii juurikaan ottaa. Kontrolleissa tosin joudun käumään 2-3 kk välein. Hei jos sun Ancat on koholla niin saattaa olla, että sulla on vaskuliitti, mutta ei välttämättä WG. onhan noita muitakin Anca vaskuliitteja.


    • vm 1964

      Mukava kuulla nimim. armiettinen, että olet pärjäillyt:). Minulla diagnoosiksi paljastui juuri tämä wegener ja hoidot on aloitettu kolme viikkoa sitten, ensimmäisen solumyrkkytiputuksenkin olen jo saanut, joten toivon, että tauti saadaan asettumaan.

    • Second Vasculitis

      Moikka kaikille ketjussa, suosittelen lukemaan kansainvälisiltä keskustelupalstoilta vasculiittia sairastavien keskusteluja ja myös liittymään itse mukaan. Nykylääketiede tietää jo paljon enemmän vaskuliiteista, ja kaikille eri vasculiittimuodoille ei välttämättä ole vielä edes nk "nimeä". On siis olemassa niin hravinaisia versioita taudista, että suhdeluku voi olla esim 40tapausta koko maailmassa. Tosin, sehän voi kertoa siitä, että omituiset oireyhtymät eivät saa mitään diagnoosia. Voi olla että luulosairaana pidetään.
      Linkki esim: http://www.inspire.com/groups/autoimmune-diseases/

      Monet ovat kertoneet, että oikean diagnoosin löytymiseen on mennyt vuosia ja kymmeniä lääkäreitä. Joka tapauksessa ainahan pitäisi lähteä siitä, että vkavat tautimahdollisuudet suljetaan pois laajoilla tutkimuksilla.

      Toivotaan että Suomessa herätään myös siihen todellisuuteen, että ihan "pelkkä" krooninen urtikaria voi olla oire jostain systeemisairaudesta. Eli se on usein koko kehon tauti - ei vain ihosairaus.

      Ainakin jenkeissä ja Saksassa on tehty sen tyyppisiä havaintoja. Ei ehkä edes ole niin harvinainen kuin luullaan, vaan kaikkia tapauksia ei ole raportoitu.
      Tietääkseni kaikkiin reumasairauksiin kuuluu tausinkuvana alltomaisuus, että välillä helpottaa ja välillä on voi olla pitkäkin jakso, että tautl nk. lepovaiheessa.

      Jatketaan keskustelua täällä suomeksi. Siitä voi olla iso ilo sellaiselle, joka on autoimmuunisairauden kourissa ensimmäistä vuottaan.

      terv. 15v. mm. Crohnin taudin kanssa

    • Pikku-Possu

      Hei Ässs,
      joko olet lukenut tämän:

      http://www.printo.it/pediatric-rheumatology/information/Finlandia/8.htm

      Vaikka ylläoleva linkki on lasten reumainfo-sivuilta, niin kuvaukset ovat yleispäteviä ikään katsomatta.

      ""Mikä se on?
      Vaskuliitti tarkoittaa verisuonten tulehdusta. Tähän tautiryhmään kuuluu monia erilaisia sairauksia. Primaarinen vaskuliitti tarkoittaa, että taudin pääasiallisena kohteena ovat verisuonet. Vaskuliitin nimi ja luokittelu riippuvat lähinnä siitä, minkä kokoisiin ja tyyppisiin verisuoniin tauti vaikuttaa.

      Kuinka tavallinen se on?
      Jotkut primaariset vaskuliitit ovat melko yleisiä lastentauteja (esimerkiksi Henoch-Schönleinin purpura ja Kawasakin tauti). Tässä luvussa kuvatut taudit ovat sen sijaan harvinaisia, eikä niiden esiintymistiheydestä ole tarkkaa tietoa.

      Voidaanko sitä hoitaa?
      Vaskuliitti on hoidettavissa. Valtaosalla potilaista tauti saadaan oikean hoidon avulla hallintaan ja heidän oireensa lievenevät.

      Miten sitä hoidetaan?
      Vaskuliitin hoito on pitkäkestoista ja monimutkaista. Hoidon päätavoitteena on saada tauti hallintaan mahdollisimman nopeasti (induktiohoito eli ensimmäinen hoitovaihe) ja pitää se kurissa (ylläpitohoito) lääkehoidon mahdollisia haittavaikutuksia välttäen.
      Kortikosteroidit yhdessä immuunivastetta heikentävien lääkkeiden (syklofosfamidi) kanssa käytettyinä ovat osoittautuneet tehokkaimmiksi oireiden lieventäjiksi ensimmäisessä hoitovaiheessa. Ylläpitohoidossa yleisesti käytettyjä lääkkeitä ovat mm. atsatiopriini, metotreksaatti ja syklosporiini A yhdessä pienenä annoksena annettavan prednisonin kanssa. Myös useita muita lääkkeitä käytetään hillitsemään aktivoituneen immuunijärjestelmän toimintaa ja tulehdusta. Lääkkeet valitaan tapauskohtaisesti, yleensä silloin kun yleisesti käytetyt lääkkeet eivät ole tehonneet. Tällaisia ovat mm. biologiset lääkkeet (esim. TNF-estäjät), kolkisiini ja talidomidi.
      Pitkäkestoisesta kortikosteroidien käytöstä aiheutuvaa luukatoa eli osteoporoosia voidaan ehkäistä varmistamalla riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti. Potilaalle voidaan antaa veren hyytymistä ehkäisevää lääkitystä (aspiriinia pieninä annoksina). Jos potilaan verenpaine on kohonnut, hänelle voidaan määrätä verenpainetta alentavia lääkkeitä.
      Fysioterapia voi olla tarpeen lihaksiston toimintakyvyn turvaamiseksi. Potilas ja hänen perheensä voivat myös tarvita psykologista ja sosiaalista tukea.""

    • timde

      Minulla todettiin vaskuliitti (verisuonitulehdus ja lääkäri sanoi, että se tarkoittaa, että verisuonet tihkuvat verta lävitseen!) keväällä 2013, koska lähinnä sääriini ilmestyi ensin tosi pieniä tummanpunaisia pisteitä ( silloin eivät vielä kutisseet, vaan ehkä "kihelmöivät"). Vähitellen ne suurenivat, koska en heti mennyt lääkäriin. Ja siinä vaiheessa ne alkoivat oikein kutista.
      Kun vihdoin menin lääkäriin tilanne oli jo tosi paha, oli pieniä punaisia pisteitä ja sitten niitä suurempia laikkuja. Ja niitä alkoi ilmestyä myös käsivarsiini ja vähitellen reisiini ja vatsaani, muttei koskaan ylävartalolle tai kasvoihin.
      Sain kortisonivoidetta, joka tepsi jotenkin aluksi, muttei sitten enempää.
      Sitten sain kortisonitabletteja...parempi teho, muttei todella hyvä loppujen lopuksi.
      Olin tosi hermona ja pelkäsin punajäkälä. Viimein pääsin kunnon ihotautilääkäriin ja hän epäili jo heti nähdessään ihottumani, että minulla on vaskuliitti ja sitten koepala todistikin sen.
      Minulta otettiin kaikki mahdolliset kokeet. Crp oli hieman koholla, B- tai C-hepatiittia ei löytynyt ja maksa muutenkin ok, munuaisista ei löytynyt ongelmaa, Otettiin SLE, trombosyytit, mononukleoosi ja mitä vielä. Missään ei ollut ongelmaa.
      Lääkäri kysyi, olinko syönyt paljon Aspiriinia tai vastaavaa enne sitä. Sanoin, että olin, koska minulla oli ollut tulehtunut hammas ja pelkäsin mennä hammaslääkäriin, joten olin pureskellut Aspiriinia suoraan särkevään hampaaseen ja minulla oli myös ollut n. 1,5-2 kk kestävä ylähengitystien sairaus ja kuumeilua.
      Siis...kortisonipillerit auttoivat, mutta sitten todetiin, että minulla oli verenpaine tosi koholla, jotain välillä 138-184 ja siinä paikkeilla. Joten sain verenpainelääkkeet. Kun aloin syödä niitä, lopetin varmuudeksi kortisonilääkkeiden syönnin, niin johan ihottuma alkoi häipyä nopeammin.
      Joten verenpainneella ja sillä on yhteys, mutta mikä, jäi epäselväksi.

      Nyt, jos syön esim. sipsejä ja/tai juon alkoholia samaan aikaan, niin ihottuma ilmestyy tosi pahana. Tai jos syön Buranaa, Finrexiniä, Aspiriinia, sama juttu.
      Kaiken tämän kukkuraksi, minulle tulee tosi helposti lihakset kipeiksi pienestäkin rasituksesta, kuumeilua ja myös jalkapohjat kipeytyvät (tiedä sitten, onko se oire vaskuliitista). Ja joskus myös nivelet tuntuvat niin kipeiltä, ettei etenkin hetken paikallaan olleena pysty kunnolla liikkumaan.

      Joten ei sipsejä tms suolaista syömistä, ei esim Aspiriini, Burana tai Finrexin, eikä alkoholia. Ja nyt pelkään, etten voi harrastaa mitään rankempaa liikuntaakaan! :(

      Mutta nyt tiedän, että pahimmat viholliset ovat suola ja asetyylisalisolihappo-pohjaiset lääkkeet. Toisena tulee alkoholi.

      Atarax-antihistamiini auttaa tosi paljon pahaan kutinaan, mutta väsyttää seuraavana päivänä.

    • Anonyymi

      Oikeaa vaskuliittitietoutta saa Suomen Vaskuliittiyhdistyksesä. www.vaskuliittiyhdistys.fi
      Sitä kautta voi myös tilata kirjan Tietoa ja kokemuksia vaskuliiteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe