Naru ja maapallo

insP

Maapallon ympäri on kerretty naru.
Tätä narua jatketaan 1 metrillä.
Jatkettua lenkkiä nostetaan yhdestä kohdasta.

Kuinka korkealle päästään?

23

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Aijaa, vielä pari viikko sitten sitä narua oltiin vasta laittamassa, ja nyt se on jo laitettu? nopeaa toimintaa, pakko myöntää.

      Voisitko kertoa minkä maidan kautta tuo naru kulkee.

      Entä onko sulla antaa jotain linkkiä tohon uutiseen?!?

      Ja maapallohan ei ole pakko, vaan on vuoria, meriä, taloja ja ties mitä, että aikas vaikea sanoa kuinka korkealle se nousee

      Mutta voitaisi ajatella että pallo jonka ympärille se naru laitetaa on 0mm ja täten olkoonkinkin niin että narun pituus on myös 0mm

      Kun 0mm pitkää narua pidennetään metrillä tulee siitä ympyrän halkaisijaksi 31cm

      Ja kun tuo 31cm jaetaan kahdella tulee siitä 15,5cm

      Eli se nousee 15,5cm oli sitten narun alkuperäinen pituus 0mm tai 544988915684541km tai mitä tahansa muuta.

      Mutta kysymykseesi ei voi vastata, koska maapallo ei ole pallon muotoinen, eikä sitä narua ole myöskänä laitetut pallon ympäri, eikä sitä olla myöskään pidentämässä

    • mkonjibhu

      Tuo taitaa olla eri tehtävä. Siinä jatkettua narua nostetaan yhdestä kohdasta, jolloin kyseiseen kohtaan tulee kulma, siitä naru jatkuu molempiin suuntiin suorana kunnes sivuaa palloa. Tuossa tehtävässä kulmakohdan etäisyys pallon pinnasta riippuu sen säteestä. Itse sain 2,6 km, lieköhän oikein.

      • Korkeus on alle puoli metriä.

        Ajatellaan asiaa näin:
        Seisotaan jalat harallaan jatketun narun
        päällä. Kumarrutaan ja tartutaan jalkojen
        välimaastossa kyseiseen naruun. Oikaistaan
        selkää samalla narua ylöspäin vetäen. Narua
        puristava nyrkki nousee korkeintaan 49 cm
        maanpinnan yläpuolelle. Mitä leveämpi on
        haara-asento, sitä matalammalla on nyrkki.
        Jalkaterien ulkopuolinen naru on puristunut
        samalla tiukasti maanpintaa vasten, tämän
        näemme silmämääräisesti havannoiden.

        Tarkempaa lukua kaipaavat kaivakoon esille
        hypotenuusansa.


      • hmm...
        heikkioskari kirjoitti:

        Korkeus on alle puoli metriä.

        Ajatellaan asiaa näin:
        Seisotaan jalat harallaan jatketun narun
        päällä. Kumarrutaan ja tartutaan jalkojen
        välimaastossa kyseiseen naruun. Oikaistaan
        selkää samalla narua ylöspäin vetäen. Narua
        puristava nyrkki nousee korkeintaan 49 cm
        maanpinnan yläpuolelle. Mitä leveämpi on
        haara-asento, sitä matalammalla on nyrkki.
        Jalkaterien ulkopuolinen naru on puristunut
        samalla tiukasti maanpintaa vasten, tämän
        näemme silmämääräisesti havannoiden.

        Tarkempaa lukua kaipaavat kaivakoon esille
        hypotenuusansa.

        vaikeus on siinä että maan pinta on kaareva joten emme voi käyttää suorakulmaisen kolmion kaavoja.


      • Amazing
        heikkioskari kirjoitti:

        Korkeus on alle puoli metriä.

        Ajatellaan asiaa näin:
        Seisotaan jalat harallaan jatketun narun
        päällä. Kumarrutaan ja tartutaan jalkojen
        välimaastossa kyseiseen naruun. Oikaistaan
        selkää samalla narua ylöspäin vetäen. Narua
        puristava nyrkki nousee korkeintaan 49 cm
        maanpinnan yläpuolelle. Mitä leveämpi on
        haara-asento, sitä matalammalla on nyrkki.
        Jalkaterien ulkopuolinen naru on puristunut
        samalla tiukasti maanpintaa vasten, tämän
        näemme silmämääräisesti havannoiden.

        Tarkempaa lukua kaipaavat kaivakoon esille
        hypotenuusansa.

        Taisi heikkioskarin intuitio olla väärässä. Oletetaan, että jalat ovat matkan a etäisyydellä keskikohdasta, tästä tulee kolmion toinen kateetti. Naru toisesta jalasta nyrkkiin on hypotenuusa ja sen pituus on a 0,5 (koska siihen sisältyy puolikas pidennyksestä). Nyrkin korkeus maasta h on toinen kateetti. Saadaan yhtälö:
        h^2 = (a 0,5)^2 - a^2
        Mistä sievennettynä tulee: h = sqrt (a 0,25).
        Eli h>0,5 kun a >0. Jos jalat ovat äärettömän leväällään, tulee myös korkeudeksi ääretön.
        Jos et usko, voit kokeilla käytännössä.
        Kun oletetaan pallo, joudutaan laskelmissa trigonometrian puolelle.


    • Luulisin että...

      h = R(1/cos(ß) - 1)

      ß = tan(ß) -0,5m/R

      Tuosta kai se tulee.

      • mkonjibhu

        Joo, ß arvoksi sain noin 0,0285.


      • Ei kai?

      • Ei kai?
        Ei kai? kirjoitti:

        http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve ß = tan(ß) -0.0005/6367.5

        ß ≈ 0,006175970692657503

        Suurin piirtein saman tuloksen saa, kun korvaa funktion tan(ß) kahden termin sarjakehitelmällään, jolloin ratkaistavaksi jää vain kuutiojuuren ottaminen.


      • ---
        Ei kai? kirjoitti:

        Suurin piirtein saman tuloksen saa, kun korvaa funktion tan(ß) kahden termin sarjakehitelmällään, jolloin ratkaistavaksi jää vain kuutiojuuren ottaminen.

        laskettu varmaan radiaaneilla tuo 0,0285 ...


      • ---

        kävin läpi ja vahvistan, noin se tulee.
        ß tosin pitäisi laskea hyvin suurella tarkkuudella koska tuo korjaustermi
        -0.5m/R on erittäin pieni, mutta tässä tehtävässä ratkaiseva.


      • insP
        --- kirjoitti:

        kävin läpi ja vahvistan, noin se tulee.
        ß tosin pitäisi laskea hyvin suurella tarkkuudella koska tuo korjaustermi
        -0.5m/R on erittäin pieni, mutta tässä tehtävässä ratkaiseva.

        Laske vielä, kuinka pitkä naru on tuolla arvolla.


      • Ei kai?
        --- kirjoitti:

        laskettu varmaan radiaaneilla tuo 0,0285 ...

        http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve -7.85238x10^-8 ß^3/3

        Eikä tuo mkonjibhun arvo voi olla asteitakaan...

        Lausekkeelle R⋅(1/cos(ß)-1) saa sarjakehitelmästä puolestaan likiarvon R⋅ß²/2, joka sitten antaa arvoksi 121,4 m.


      • mkonjibhu
        Ei kai? kirjoitti:

        Suurin piirtein saman tuloksen saa, kun korvaa funktion tan(ß) kahden termin sarjakehitelmällään, jolloin ratkaistavaksi jää vain kuutiojuuren ottaminen.

        Laskin itse sekä tan että cos taylorin sarjan kahdella termillä, mutta ilmeisesti tein virheen, koska tulos ei ollut oikein.


      • ---
        insP kirjoitti:

        Laske vielä, kuinka pitkä naru on tuolla arvolla.

        metrin pitempi kuin Maan ympärysmitta.


    • Nouseepa köysi korkealle.


      Pitipä joutavanpäiväisessä asiassa hakata
      kirvestä kiveen edellisessä viestissäni.

      Asia oli melkein oikein niin kauan kuin
      köydennostajan jalat olivat supussa.
      Sitten minulta puuttui ajatuksistani joku
      parametri ellei peräti argumentti.

      Jos joku on olettanut, että kirjoitukseni
      oli vitsiksi tarkoitettu niin siinä hän
      kyllä erehtyy.
      Olin täysin vakavissani, tosissani.

      Erehdyksestäni tuohtuneena etsin viivottimen,
      harpin, isoja paperiarkkeja, hypotenuusan,
      Pythagoras-kaavan, viiden metrin mittanauhan
      sekä kymmeniä metrejä narua.

      Kahta viimeksi mainittua optiota ei tarvittu.
      Pelkkä piirustelu ja toisen kateetin mittaus
      alkoi avata ymmärrystäni.

      Näytti siltä, että mitä enemmän köydennostaja
      jalkojaan levitti, sitä korkeammalle kiipesi
      köydenkulman huippu. Näin siis tasamaalla,
      pallon muoto rajoittaa tietysti ettei jalkoja
      voi äärettömiin levittää.

    • Anonyymi

      Kohta on naru vedetty maapallon ympärille, lähdin matkaan 5.5.2012. Pietarin kohdilla tulossa Helsinkiin, narun alkupää on kiinni kolmen sepän patsaassa. Kohta päästään testaamaan käytännössä..

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe