AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Kelluvat esineet meressä

Kelluvat esineet meressä

34 Vastausta 685 Lukukertaa
Onko kellään teistä sattunut kertaakaan kohdalle mitään kelluvaa esinettä meressä.Itse tänä keväänä kun olin veneellä menossa niin näin puutukin kellumassa helsingin korkeasaaren edessä.Onneksi huomasin sen ja osasin väistää.Minkälaisen ongelman nämä kelluvat esineet muodostavat veneilyssä ja ovatko ne harvinaisia?
On kellunut meressa monenmoista. Viimeksi tormasin hyvin hiljaisella vaudilla melko tyynessa pimeassa yossa Etela-Afrikan rannikolla valaaseen. Onneksi se ei suuttunut. Sanoi vain PUFFFF PUFFFF ja poistui.

www.snoopy.fi
Jos vene uppoaa isoilla vesillä on syytä vakuutusintressin vuoksi aina " törmätä valaaseen tai konttiin". Ihan itsestään ei saa upota. Tukkeja näkyi Saimaalla ja Suomen merillä aika usein vuosikymmeniä sitten mutta uitot taitaa olla historiaa. Itse en ole törmännyt mutta vuoden sisällä on kaksi öljytynnörihavaintoa Atlantilla. Toinen oli varoitus satelliittipuhelimella paikkatietoineen ja toinen melkein hipaisu vauhdissa puolivälissä Bermuda- Azorit. Oli täysi öljytynnöri ja näkyvissä vain n.10 cm vedenpinnan yläpuolella. Pelottava kokemus.
Kipaiseppa veneellä Lappeenrannassa... melko varmasti näkyy puuta vedessä matkalla, kun joutuu tuon Kaukaan tehtaan ohi menemään. Ja löytyy niitä enemmän tai vähemmän uppotukkejakin siitä tehtaan edustalta useasti.
Saimaalla purjehdin 1972-89. Varmaan joskus vielä palaankin. Oletin uittojen siirtyneen kumipyörille.
Ei ne kokonaan ole loppuneet, uitotkaan. Saimaan vesistössä uitetaan yhä. Mutta vaikkei uitettaisikaan, niin vuosikymmenten aikana on pohjamutiin jäänyt varmasti tuhansia tukkeja ja jäät niitä aina joskus irrottelevat.
3% Kaukaan puusta uitetaan edelleen. Puuhun, joka voi olla pieni propsi tai iso puun tyvitukki, voi törmätä missä vaan eteläsaimaalla pahoin seurauksin. Puu pitää ottaa todisteeksi jos uittoyhtiöltä aikoo saada korvaukseksi senttiäkään. Varokaa siis!
3% Kaukaan puusta uitetaan edelleen. Puuhun, joka voi olla pieni propsi tai iso puun tyvitukki, voi törmätä missä vaan eteläsaimaalla pahoin seurauksin. Puu pitää ottaa todisteeksi jos uittoyhtiöltä aikoo saada korvaukseksi senttiäkään. Varokaa siis!
3% Kaukaan puusta uitetaan edelleen. Puuhun, joka voi olla pieni propsi tai iso puun tyvitukki, voi törmätä missä vaan eteläsaimaalla pahoin seurauksin. Puu pitää ottaa todisteeksi jos uittoyhtiöltä aikoo saada korvaukseksi senttiäkään. Varokaa siis!
Tänäkin kesänä uitetaan noin 800 tuhatta kuutiota puuta:
http://www.uittoyhdistys.fi/perkaus_ajankohtaista.php?id=150

Eli kannattaa varoa uppotukkeja. Siis muitakin kuin lasikuituisia...
Valas ei ole kelluva esine, kun ei ole esine ollenkaan, onpahan nimittäin eliö, eläin, sekä (meri-)nisäkäs.
yllättävän moni on ajanut uppotukkiin veneellä, jos kysyt vakuutusyhtiöstä. noin muuten veneilijöiden kanssa jutellessa en ole ikinä kuullut kenänkään ajaneen uppotukkiin tai edes nähneen moista.
Äläs nyt. Alkukesästä tuli itselleni vastaan vaihtolava Porkkalanselällä. Kyllä rannikkojen läheisyydessä tavaraa piisaa. Nyt jonkin aikaa Euroopasta lähteviä konttilaivoja katseltuani on helppo uskoa, että myös isoilla merillä pudonneita kontteja kelluu aika lailla. Lavasta ilmoitin merivartiostolle. Kiittivät ja kävivät hakemassa pois.
Mitä termi vaihtolava tarkoittaa tässä yhteydessä ?
Selllainen kuorma-auton päälle tarkoitettu teräs astia vaiko joku pienehkö puusta tehty, joita yleisemmin trukkilavoiksi kutsutaan, mutta niitä standardoituja ja kierrätettäviä kokoja joskus kuitenkin vaihtolavoiksi.
Pari kertaa olen noukkinut etelärannikolla merestä laudanpätkän tai vastaavan. Toiset pari kertaa olen nähnyt jotain vastaavaa rojua lähistöllä. Kyseessä on ollut kilpailu, joten kalikka siirrettiin rata-alueelta järjestäjien veneeseen. Tämä reilun kymmenen vuoden aikana, joten aika harvoin sitä törmää merellä lojuvaan rojuun.
" Onko kellään teistä sattunut kertaakaan kohdalle mitään kelluvaa esinettä meressä "

On. useimmat ovat olleet kalanpyydyksiä, ja seuraavaksi eniten on ollut veneitä.
Muut kelluvat esineet ovat huomattavasti harvinaisempia kuin edellä mainitut, joita näkee jatkuvasti.

" Minkälaisen ongelman nämä kelluvat esineet muodostavat veneilyssä ja ovatko ne harvinaisia? "

Eivät ole muodostaneet ongelmia kun tähystys on ollut kunnossa.
Nuo mainitut eivät todellakaan ole harvinaisuuksia vaan niitä näkee joka reissulla useita joka päivä.
Kerran olin törmätä esineeseen mutta väistin. Esine oli talvella hukkunut sillalta hypännyt hörhö. Pelastuslaitos haki esineen pois. Katselin aikani sivusta. Oli aika vastenmielinen näky mutta nuoren uteliaisuus voitti oksennuksen.
Olen kyllä törmännyt sian kokoiseen lepuuttajaankin joka on nyt kotilaiturin pehmikkeenä. Puutavaraa kelluu Saimaan vesistössä vieläkin sillä uitot toimivat. Nykyisin niput ovat paremmin tehtyjä kuin ennen jollin rannat olivat täynnään ilmaista polttopuuta.
Tukkeja tosiaan ruukasi ennen tulla toisinaan vastaan. Lomaveneistä pudonnutta pikkutavaraa havaitsee tässä lähivesillä aika useinkin. Ja joku varmaan löysi sen terästermoksen, joka putosi minulta :D

Melko mielenkiintoinen vastaantulija oli jääkaappi Reposaaren vesillä 1980-luvun alkupuolella. Sen viereenhän piti sitten venho saattaa, ja kaverini reippaana poikana avasi sen oven. Kaappi upposi siihen, vain munakenno jäi kellumaan.
Ilmalämpöpumppuja saattaa merillä tulla vastaan, koska ilmalämpöpumppu myyjä kertoi ettei muilla kuin heillä ole enää varastoissa Toshibaa, koska kovassa merenkäynnissä oli laivasta jouduttu tiputtaa mereen kontillinen ilmalämpöpumppuja. :D Olis pitänyt ostaa melkein tuon tarinan takia, mutta ostin sitten toisesta liikkeestä.
En ole törmännyt Helsingin vesillä mihinkään irtotavaraan, Purjehdin nyt toista kesää... Tänään meinas tulla moottorivene päälle, mut onneksi väisti viime tipassa.
Porkkalanselällä ajanut uppotukkiin, tai näin epäilin kolahduksesta päätellen - mitään ei näkynyt eikä suuia vaurioita tullut. Tai sit oli sukellusvene..
Lehtitietojen mukaan kymmenen suurimman konttifirman yhdistys World Shipping Council itse ilmoittaa keskimäärin 675 kontin tipahtamisesta laivoistaan vuosittain. Muut toimijat sen lisäksi. Maksimiarviot luokkaa 10000 pudonnutta konttia /vuosi maailmassa. Kontin uppoumanopeudeksi Bremenin yliopiston diplomityö arvioi 3 kk. Eli vaikkei kontteja koskaan isoilla vesillä näy niin niitä siellä kelluu. Painavat n. 70 tonnia eikä voi havaita tutkalla eikä eteenpäin näyttävällä kaiulla ennen lopullista uppoamista.Tänä keväänä Azorien länsipuolella, missä öljytynnörin vierestä purjehdin, törmäsi ja upposi samaan aikaan Hanse 370 "Outer Limits" ja alumiinikatamaran "Blu:kat". Ilmeisesti oli muitakin tynnöreitä tai isoja esineitä samoilla vesillä. Pienempää jätettä kuten muovikasseja, pulloja ja jerrykannuja näkee päivittäin. Kelluva tavara kerääntyy paitsi rannoille niin myös merille. "Great Pacific Garbage Patch on jo 2008 kuulemma laajempi kuin USA.
Onko kukaan vielä jälkiasentanut laittanut veneeseen konttisuojauksia?
Kymmenen suurinta konttirahtivarustamoa hoitaa noin kaksi kolmannesta kaikista konttikuljetuksista ja jos lähteidesi mukaan näiltä firmoilta putoaa 675 konttia, niin vaikea uskoa arvioituun 10000 pudonneeseen konttiin vuosittain.
Tarkennuksena, että 20 ja 40 jalkaisten konttien maksimipaino on noin 30 tonnia. Nämä ovat yleisimmin käytetyt konttikoot.
Asia erikseen, kuinka paljon on väliä, jos törmää 30 tonnia painavaan konttiin tai tyhjään 2 tonnia painavaan konttiin.
Kokemuksieni mukaan pidän todennäköisempänä törmäystä valaaseen (ei hyökkäävään) kuin konttiin.
Muita kelluvia ei ole näkynyt kuin homeisia skandeja ja laiturissä kököttäviä bavarioita.
Puhvelin raato lienee harvinaisin "esine" johon olin lahella tormata Javan merella.
www.snoopy.fi
Atlantilla Kellu iso puunrunko jonka ohi mentiin 10m paasta ja sit se kumisaapas jonka paalla seiso joku lintu. Saimaalla tuli noukittua pelastusliivit.
Ikävin kelluva "esine" mitä on tullut vastaan oli Sisilian ja Tunisian puolivälissä v.2006 tyynellä Välimerellä kelluva emovalaan ja poikasen raadot. Olivat kietoutuneet kelluvaan ajoverkkoon ja kuolleet. Todella surullinen näky. Ajoverkot ovat olleet kiellettyjä ilmeisesti jo vuosikymmenien ajan.
Marraskuussa 2011 törmäsi 60 jalkainen Etelä-Afrikkalainen lujitemuovinen ketsi. Madagaskarin eteläpuolella päivän valossa johonkin kovaan kelluvaan ja upposi. Keli oli rauhallinen. Rahtilaiva pelasti 5 henkisen miehistön pelastuslautalta. Pursi oli lujatekoinen, 10 v ikäinen, ja kierrellyt laajasti Intian valtamerta ja Tyyntämerta. Koko miehistö oli kokeneita purjehtijoita. Durbanin pursiseuran lehdestä voi nähdä dramaattisen kuvasarjan veneen uppoamisesta. Tieto tapahtumasta kiiri Mauritiuksen saarelle, jossa oli useita venekuntia niihin aikoihin lähdössä Etelä-Afrikkaan. Me teräsvenemiehet suhtauduimme asiaan rauhallisin mielin. Eihän teräspurkkareita muistettu sillä lailla uponneen. www.snoopy.fi
Yksi törmäysmahdollisuus, mikä edellä on jäänyt mainitsematta on killer whale. Valaan upottamia isoja veneitä muistuu heti mieleen Robertsonien perhe Calapagos saarten seudulla ( tekivät kirjan jollassa kitumisesta) ja Whitbread pursi Guia 3. Molemmat upposivat minuuteissa kun killer whale sai päähänsä puskea. Toivotaan, ettei hitsisaumat petä teräsveneessä. Massaa on muutama tonni ja vauhdiksi on väitetty 20-30 solmua. Näitä puskemistapauksia oli sen verran runsaasti, että jokin englantilainen venelehti teki päätelmän vaarallisista pohjaväreistä. En muista tulosta mutta vaihdoin aina käyttämäni mustan punaiseen.
Jimmy Cornell kertoo Passion jotakin-kirjassaan valaiden hyökkäyksen kohteeksi joutuneesta ARC-veneestä. Muistaakseni olivat pilot-valaita, onkohan se pallopäävalas suomeksi.
Cornell kirjoittaa, että onneksi oli hyvin tehty vene, johon ei tullut vaurioita (se oli S&S Swan 57).
Samassa kirjassa kerrotaan Bill Butlerin kohtalokkaasta valaskohtaamisesta Tyynellä merellä. Hänhän selvisi uskomattoman pitkään watermakerin ansiosta.
Suosittelen kirjaa, sopii kalataisilleni haaveilijaluonteille.
Kokemäenjoessa ja suistossa on jatkuvasti uppotukkeja. Voimalaitoksen juoksutusvaihtelut saavat niitä rannoilta liikkeeseen.

Ovat pirullisia, kun vettyneinä saattavat olla vähän pinnan alla, joskus vain oksa on pinnalla. Tämän takia joka risua kannattaa väistää!

Kuulemma yksi kaveri mojautti molemmat vetarit paskaksi kun ajoi liu´ussa uppotukin päältä.
Mäntyluodossa puretaan satamassa usein kuitupuuta, laivan ja laiturin väliin tippuu usein. työ vuoron aikana jopa paljonkin kuitupuuta, jotka ajelehtivat merelle. Tuulet niitä kuljettavat, ensiksi niistä tulee uppotukkeja kunnes painuvat pohjaan. Myös joskus laivojen täkki lasteista on päässyt tippumaan, jopa niinkin paljon, että mökkiläiset niitä käynyt hinaamassa saunapuiksi, kuutioittain. Tötsien välistä tippunut sahatavara nippujakin mökkiläisten riemuksi.
Merikarhut hei! Olettelo kuulleet koskaan sellaisesta vaarasta, että meressä voi kellua jäävuori!
Ei kai sellaisia nyt enää. sulaneet on aikoja sitten, elätkö jossain 1900 luvulla, herätys!
 /   /  /  / Kelluvat esineet meressä

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta