Työttömyysvakuutuksessa ei ole kuluttajansuojaa

-G-

Työttömiä kohdellaan epätasa-arvoisesti sen perusteella mitä reittiä heidän työttömyyskorvauksensa maksetaan työttömyysvakuutusrahastosta. Tämän takia työttömyyskorvaus on tyypillisesti 2-3 kertaa korkeampi silloin kun se tulee työttömyyskassojen kautta kuin silloin kun se tulee Kelan kautta. Tämä ei ole hyväksyttävää, sillä korkeampaa korvausta saavat eivät ole maksaneet tähän rahastoon enempää kuin muutkaan, korkeintaan mitättömän kassamaksun verran.

Suomessa ammattiliitoille maksetuilla maksuilla ei ole paljoakaan tekemistä työttömyyskorvausten kanssa. Kaikki työttömyyskorvaukset maksetaan työttömyysvakuutusrahastosta riippumatta siitä onko liiton tai työttömyyskassan jäsen vai ei. Varat tähän rahastoon saadaan työttömyysvakuutusmaksuista ja valtiolta, ei liitoilta tai kassoilta. Työttömyyskassoilla on oikeus nostaa tästä rahastosta jäsenilleen ansiosidonnaiset korvaukset. Kelalla ei ole tätä oikeutta, sillä on oikeus nostaa tästä rahastosta asiakkailleen vain peruspäiväraha.

Ansiosidonnaisina työttömyysvakuutusmaksuina kerätään työntekijöiltä ja työnantajilta se sama summa mikä menee ansiosidonnaisiin työttömyyskorvauksiin. Vika on siinä että nämä vakuutusmaksut kerätään kaikilta, mutta ansiosidonnaisia korvauksia saavat vain kassajäsenet. Kassoihin kuulumattomat jäävät osattomiksi siitä rahapotista, jota ovat olleet keräämässä maksamillaan vakuutusmaksuillaan omaksi työttömyysturvakseen. He saavat pelkän valtion rahoittaman peruspäivärahan.

Kaikilla ei ole kykyä huolehtia omasta työttömyysturvastaan, joten ansiosidonnaisen epääminen kassaan kuulumattomalta on yhtä oikeutettua kuin polkupyörän vieminen siltä joka ei ole osannut lukita sitä. Onko syyllinen uhri vai varas? Uhrihan on kummassakin tapauksessa maksanut siitä mikä vietiin.

Tässä on vakava oikeusturvaongelma, sillä työttömyysvakuutusmaksut ovat pakollisia mutta ne "lukitseva" pieni kassamaksu ei ole pakollinen.

On myös yleistä, että henkilö luulee olevansa vakuutettu työttömyyden varalta, kun palkkakuitissa on rivi "Työttömyysvakuutusmaksu".

Olen yrittänyt vuosia saada korjausta tähän ongelmaan, mutta työttömyysturvalainsäädännön kehittämisestä vastaava Sosiaali- ja terveysministeriö on haluton korjaamaan sitä. Se vaan ilmoittaa, että työttömiä ei tarvitse kohdella samalla lailla. (STM/1791/2012.) Näin siitä huolimatta, että perustuslain mukaan samanlaisessa asemassa olevia ihmisiä on kohdeltava samalla lailla. Sen mukaan kukaan ei saa joutua muita huonompaan asemaan näennäisesti puolueettoman säännöksen tai käytännön vuoksi ilman että toiminnalle on olemassa hyväksyttävä tavoite.

Liittoihin kuulumaton työtön on hyödytön ja hampaaton, joten hänen oikeuksistaan ei tarvitse välittää.

Lue lisää:
http://tinyurl.com/oikeutta

Liittoihin ei kannata kuulua, kassajäsenyys riittää.

82

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wrtyirtj

      Se kassajäsenyys on jokaisen oma valinta.. Se ei maksa kovinkaan paljon. Ja jos sattuu olemaan niin pienituloinen ettei siihen ole varaa, mitään hyötyä ei ole silloin ansiosidonnaisesta päivärahastakaan, koska siitä tulisi niin pieni.

      • Luetun ymmärtäminen

        "Se kassajäsenyys on jokaisen oma valinta.."

        Se kassajäsenyys on oma valinta vain jos sattuu tietämään että sellainen on olemassa. Se on oma valinta vain silloin jos sattuu tietämään että oma työttömyysturva ei ole kunnossa. Se on oma valinta vain jos osaa suomea ja ymmärtää miten tässä maassa toimitaan. Se on oma valinta vain jos jne.....

        Sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

        Jos mies lukitsee pyörän mutta se ei mennytkään lukkoon vaikka hän luuli niin, niin sinun logiikan mukaan se oli oma valinta että hänen pyöränsä vietiin.

        MINÄ OLISIN HALUNNUT KUULUA KASSAAN MUTTA JÄIN ILMAN TYÖTTÖMYYSTURVAA KUN MINULLA EI OLLUT MAHDOLLISUUTTA LIITTYÄ KASSAAN KUN MINULLA OLI VÄÄRIÄ TIETOJA SYSTEEMISTÄ.

        NYT SINÄ SANOT ETTÄ MIKSI ET HANKKINUT OIKEITA TIETOJA. Vastaan: SIKSI EN HANKKINUT OIKEITA TIETOJA KUN MINÄ LUULIN ETTÄ MINULLA OLI OIKEAT TIEDOT.

        Menikö perille luupäähän?


      • kakskuu
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        "Se kassajäsenyys on jokaisen oma valinta.."

        Se kassajäsenyys on oma valinta vain jos sattuu tietämään että sellainen on olemassa. Se on oma valinta vain silloin jos sattuu tietämään että oma työttömyysturva ei ole kunnossa. Se on oma valinta vain jos osaa suomea ja ymmärtää miten tässä maassa toimitaan. Se on oma valinta vain jos jne.....

        Sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

        Jos mies lukitsee pyörän mutta se ei mennytkään lukkoon vaikka hän luuli niin, niin sinun logiikan mukaan se oli oma valinta että hänen pyöränsä vietiin.

        MINÄ OLISIN HALUNNUT KUULUA KASSAAN MUTTA JÄIN ILMAN TYÖTTÖMYYSTURVAA KUN MINULLA EI OLLUT MAHDOLLISUUTTA LIITTYÄ KASSAAN KUN MINULLA OLI VÄÄRIÄ TIETOJA SYSTEEMISTÄ.

        NYT SINÄ SANOT ETTÄ MIKSI ET HANKKINUT OIKEITA TIETOJA. Vastaan: SIKSI EN HANKKINUT OIKEITA TIETOJA KUN MINÄ LUULIN ETTÄ MINULLA OLI OIKEAT TIEDOT.

        Menikö perille luupäähän?

        Voi melkein sanoa että tänäpäivänä 'luuleminen' on oma vika.En ole ikänäni tavannut työssä olevaa ihmistä joka ei tiedä työttömyysturvansa laitaa... Toki niitä olen tavannut jotka tietentahtoen ovat ko. järjestelmän ulkopuolella.


      • . .
        kakskuu kirjoitti:

        Voi melkein sanoa että tänäpäivänä 'luuleminen' on oma vika.En ole ikänäni tavannut työssä olevaa ihmistä joka ei tiedä työttömyysturvansa laitaa... Toki niitä olen tavannut jotka tietentahtoen ovat ko. järjestelmän ulkopuolella.

        Minä teidän useita. Se että suurin osa tietää, ei merkitse sitä että kaikki tietää.
        Ja ihan riippumatta siitä tietääkö vai ei, niin syyllistät tuolla epäsuorasti uhrin. Se voi olla oma vika, mutta se ei muuta sitä että systeemi on epäoikeudenmuikainen.


      • 24
        . . kirjoitti:

        Minä teidän useita. Se että suurin osa tietää, ei merkitse sitä että kaikki tietää.
        Ja ihan riippumatta siitä tietääkö vai ei, niin syyllistät tuolla epäsuorasti uhrin. Se voi olla oma vika, mutta se ei muuta sitä että systeemi on epäoikeudenmuikainen.

        nykyään kun ei saisi ketään mistään 'syyllistää' mutta aloittajahan se suurin syyllistäjä on, uhkailee jopa tuolla toisessa paikassa.Kyllä se on itsestä kiinni jos ei oma työttömyysturva kiinnosta senvertaa joota jostain tarkistaa oman tilanteensa aikaajoin.


      • -G-
        24 kirjoitti:

        nykyään kun ei saisi ketään mistään 'syyllistää' mutta aloittajahan se suurin syyllistäjä on, uhkailee jopa tuolla toisessa paikassa.Kyllä se on itsestä kiinni jos ei oma työttömyysturva kiinnosta senvertaa joota jostain tarkistaa oman tilanteensa aikaajoin.

        Jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei voi tarkistaa.
        Kukapa sitä sellaista asiaa tarkistaa jonka "tietää" olevan kunnossa. (Mutta ei ollutkaan)
        Ihminen on erehtyväinen, sinä olet ilmeisesti jumala joka et erehdy kun voit olla noin ylimielinen.

        Minä en ole uhkaillut mitään. Luuletko että kaikki tämän asian takana olevat olen minä yksin?


      • 24
        -G- kirjoitti:

        Jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei voi tarkistaa.
        Kukapa sitä sellaista asiaa tarkistaa jonka "tietää" olevan kunnossa. (Mutta ei ollutkaan)
        Ihminen on erehtyväinen, sinä olet ilmeisesti jumala joka et erehdy kun voit olla noin ylimielinen.

        Minä en ole uhkaillut mitään. Luuletko että kaikki tämän asian takana olevat olen minä yksin?

        Asia jonka tietää olevan kunnossa voikin muuttua yht'äkkiä ihan toiseksi jos jakun lait ja säännökset muuttuu aika-ajoin, sentakia on hyvä tutkailla aina uusien pykälien voimaantullessa myöskin se oma tilanne.Ennen pääsi putkeen 53v. nyt 57v. joku voi myös tuossa asiassa kompastua pahemman kerran, jos sattui luulemaan pääsevänsä 53v, mutta pykälät olikin muuttuneet ajan kuluessa.Kaikki muuttuu vuosien varrella, ei pidä uskoa että se mikä oli vuonna 0 olisi myös nyt voimassa.Tästä esm. vaikka ensivuoden alussa voimaan tulevat muutokset.


      • 256
        24 kirjoitti:

        Asia jonka tietää olevan kunnossa voikin muuttua yht'äkkiä ihan toiseksi jos jakun lait ja säännökset muuttuu aika-ajoin, sentakia on hyvä tutkailla aina uusien pykälien voimaantullessa myöskin se oma tilanne.Ennen pääsi putkeen 53v. nyt 57v. joku voi myös tuossa asiassa kompastua pahemman kerran, jos sattui luulemaan pääsevänsä 53v, mutta pykälät olikin muuttuneet ajan kuluessa.Kaikki muuttuu vuosien varrella, ei pidä uskoa että se mikä oli vuonna 0 olisi myös nyt voimassa.Tästä esm. vaikka ensivuoden alussa voimaan tulevat muutokset.

        "Asia jonka tietää olevan kunnossa voikin muuttua yht'äkkiä ihan toiseksi jos jakun lait ja säännökset muuttuu aika-ajoin, sentakia on hyvä tutkailla aina uusien pykälien voimaantullessa myöskin se oma tilanne."


        Tarkistako sinä itse kaiken sellaisen joka liittyy sinuun? Oletko nyt varmasti tarkistanut että sinulla ei ole munaissyövän esiastetta? Tai oleko käynyt katolla tarkistamassa että siellä ei ole heikkoa kohtaa joka saattaa alkaa vuotaa? Tai tarkistitko rengaspaineesi myös tänään? Niihinhän on voinut tulla vuoto eilen illalla. Entä oletko soittanut tänäänkin pojallesi tai isällesi. Hänhän voi olla kotona tajuttomana lattialla.


      • 24
        256 kirjoitti:

        "Asia jonka tietää olevan kunnossa voikin muuttua yht'äkkiä ihan toiseksi jos jakun lait ja säännökset muuttuu aika-ajoin, sentakia on hyvä tutkailla aina uusien pykälien voimaantullessa myöskin se oma tilanne."


        Tarkistako sinä itse kaiken sellaisen joka liittyy sinuun? Oletko nyt varmasti tarkistanut että sinulla ei ole munaissyövän esiastetta? Tai oleko käynyt katolla tarkistamassa että siellä ei ole heikkoa kohtaa joka saattaa alkaa vuotaa? Tai tarkistitko rengaspaineesi myös tänään? Niihinhän on voinut tulla vuoto eilen illalla. Entä oletko soittanut tänäänkin pojallesi tai isällesi. Hänhän voi olla kotona tajuttomana lattialla.

        mitkään pykälät missään laissa ei vaikuta tuon taivaallista syöpiin enempää kuin kattoihinkaan, vielä vähemmän rengaspaineisiin ja muihin luettelemiisi asioihin,mutta työttömyysturva, eläkkeet, sairausvakuutus ym. on kyllä sellaisia mihin muutokset vaikuttaa ja niistä olen aina ollut senverran kiinnostunut jotta miten kukin muutos vaikuttaa juuri minun kohdallani. Ei kaikki ole tietenkään kiinnostunut näin 'kuivista' asioista ennenkuin osuu kohdalle,kaikki on niin 'kaukana' tulevaisuudessa, ja eläkeikä ei voisi vähempää kiinostaa nyky nuota...eikä sitä koskaan mitään itselle satu, muille vaan...näillä kun mennään, niin sitten tulee ylläreitä.Myöskin vakuutuksien taso on syytä aika-ajoin selvittää ettei sieltäkinputkahda jokin muutos tietämättäsi, joka heikentää turvaasi.


      • Mörköfobia
        24 kirjoitti:

        mitkään pykälät missään laissa ei vaikuta tuon taivaallista syöpiin enempää kuin kattoihinkaan, vielä vähemmän rengaspaineisiin ja muihin luettelemiisi asioihin,mutta työttömyysturva, eläkkeet, sairausvakuutus ym. on kyllä sellaisia mihin muutokset vaikuttaa ja niistä olen aina ollut senverran kiinnostunut jotta miten kukin muutos vaikuttaa juuri minun kohdallani. Ei kaikki ole tietenkään kiinnostunut näin 'kuivista' asioista ennenkuin osuu kohdalle,kaikki on niin 'kaukana' tulevaisuudessa, ja eläkeikä ei voisi vähempää kiinostaa nyky nuota...eikä sitä koskaan mitään itselle satu, muille vaan...näillä kun mennään, niin sitten tulee ylläreitä.Myöskin vakuutuksien taso on syytä aika-ajoin selvittää ettei sieltäkinputkahda jokin muutos tietämättäsi, joka heikentää turvaasi.

        Ei niin. Mutta ei tässä pykälät ole pääasiassa, vaan se suureen ääneen toitottamasi asia, että pitää ottaa selvää asioista.

        Eli sinua kiinnostaa enemmän työttömyysturva kuin syöpä.
        Ainakin minulle syöpä on pahempi mörkö kuin työttömyys.
        Sen takia käyn mammografiassa.

        Miksi työttömyys olisi erikoisasemassa muihin mörköihin nähden? Vain siihen liittyvät asiat pitää ennakoida, ei muita katastrofeja?


      • 24
        Mörköfobia kirjoitti:

        Ei niin. Mutta ei tässä pykälät ole pääasiassa, vaan se suureen ääneen toitottamasi asia, että pitää ottaa selvää asioista.

        Eli sinua kiinnostaa enemmän työttömyysturva kuin syöpä.
        Ainakin minulle syöpä on pahempi mörkö kuin työttömyys.
        Sen takia käyn mammografiassa.

        Miksi työttömyys olisi erikoisasemassa muihin mörköihin nähden? Vain siihen liittyvät asiat pitää ennakoida, ei muita katastrofeja?

        provoahan tuo on, enkä siihen lähde mitenkää mukaan, sinä 'pelkäät' rintasyöpää, minulla on vaara saada paksusuolensyöpä, mutta en silti sitä 'pelkää' käyn vain määrätyin väli ajoin tähystyksissä, että se siitä. Mutta ne on asioita joille emme kumpikaan voi mitään, sensijaantyöttömyystuva esim. on hyvin helppo hoitaa kuntoon ja ottaa asioista selvää ennenkuin kohdalle osuu.Työttömyys on erikoisasemassa muihin mainitsemiisi mörköihin nähden siinä mielessä että voit jatkaa elämääsi ilman taloudellisia huolia, kunhan on se TYÖTTÖMYYSTURVA ajantasalla ja kohdalle osuessaan ei aiheudu mitään taloudellista vahinkoa suuremmissa määrin.Kaikki jatkuu niinkuin ennenkin.Eikä tässä ketjussa ole luultavasti tarkoituskaan keskustella muista 'katastrofeista', niille on omat foruminsa.Sensijaan jos olet hoitanut työttömyysturvasi kuntoon niin voit valttää monia elämän katastrofeja, mutta et kuitenkaan sitä syöpää, joka tulee jos on tullakseen.


      • Mörköfobia
        24 kirjoitti:

        provoahan tuo on, enkä siihen lähde mitenkää mukaan, sinä 'pelkäät' rintasyöpää, minulla on vaara saada paksusuolensyöpä, mutta en silti sitä 'pelkää' käyn vain määrätyin väli ajoin tähystyksissä, että se siitä. Mutta ne on asioita joille emme kumpikaan voi mitään, sensijaantyöttömyystuva esim. on hyvin helppo hoitaa kuntoon ja ottaa asioista selvää ennenkuin kohdalle osuu.Työttömyys on erikoisasemassa muihin mainitsemiisi mörköihin nähden siinä mielessä että voit jatkaa elämääsi ilman taloudellisia huolia, kunhan on se TYÖTTÖMYYSTURVA ajantasalla ja kohdalle osuessaan ei aiheudu mitään taloudellista vahinkoa suuremmissa määrin.Kaikki jatkuu niinkuin ennenkin.Eikä tässä ketjussa ole luultavasti tarkoituskaan keskustella muista 'katastrofeista', niille on omat foruminsa.Sensijaan jos olet hoitanut työttömyysturvasi kuntoon niin voit valttää monia elämän katastrofeja, mutta et kuitenkaan sitä syöpää, joka tulee jos on tullakseen.

        Jos haluat nähdä sen provona, niin sitten näet. Ja jos et halua nähdä sitä että syyllistyt itse siihen mistä syytät muita, niin ei sille mitään voi.

        Sinä nostat yhden mörön ylitse muiden ja sinun mielestä vain tämä mörkö on se jonka tuloon pitää varautua, muista möröistä ei pidä välittää.


      • 24
        Mörköfobia kirjoitti:

        Jos haluat nähdä sen provona, niin sitten näet. Ja jos et halua nähdä sitä että syyllistyt itse siihen mistä syytät muita, niin ei sille mitään voi.

        Sinä nostat yhden mörön ylitse muiden ja sinun mielestä vain tämä mörkö on se jonka tuloon pitää varautua, muista möröistä ei pidä välittää.

        jokainen hoitaa henk.koht. mörkönsä siinä järjestyksessä mikä on itselle se oikea.En tod. välitä tuon taivaallista muiden tärkeys järjestyksestä, omani olen hoitanut, muiden en puutu, mutta ei pidä valittaa omien valintojen summaakaan.


    • kukkoboy

      monenlaisia on vakuutuksia tarjolla tälläkin saralla, Elloksen markkinoima mutta L'loyd'sin vakuuttamakin on jo markkinoilla oolut ,luulisin 3v. Sekin on vapaaehtoinen.Ei auta itkeä jälkeenpäin jotta luulin olevani vakuutettu.Se tosin on vain vakituisessa työssä oleville, määräaikaiset ei edes saa.

    • Kelan hoitoon

      Kyllä aloittaja kirjoittaa asiaa. Ansiosidonnainen pitäisi kuulua kaikille samoilla ehdoilla ja ilman työttömyyskassaan kuulumista. Pitäisi olla Kelan hoidossa koko asian. Työttömyyskassat voitaisiin tällöin lopettaa, ovat ne sitten ammattiliittojen hallussa olevia tai erillisiä ammaliitoista riippumattomia.

      • nytinää

        Toki sen homman voisi Kelakin hoitaa mutta jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa... ei se niin voi mennä että ne jotka ei ole mitään maksaneet saa saman suuruisen kuin ne jotka on enemmän maksaneet.Sitten on asia ok.


      • . . . _ _ _ . . .
        nytinää kirjoitti:

        Toki sen homman voisi Kelakin hoitaa mutta jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa... ei se niin voi mennä että ne jotka ei ole mitään maksaneet saa saman suuruisen kuin ne jotka on enemmän maksaneet.Sitten on asia ok.

        "Toki sen homman voisi Kelakin hoitaa mutta jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa... ei se niin voi mennä että ne jotka ei ole mitään maksaneet saa saman suuruisen kuin ne jotka on enemmän maksaneet.Sitten on asia ok. "

        Tämä edellä oleva on saanut paljon plussia. Se todistaa sen että näitä plussia antaneet eivät ole ymmärtäneet asiaa.

        "jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa..."

        TÄLLAINEN MAKSUHAN JO KERÄTÄÄN KAIKILTA!

        Sellaisia ihmisiä ei ole olemassakaan jotka eivät ole maksaneet mitään. JOKAINEN TYÖSSÄ OLEVA MAKSAA 1,4% PALKASTAAN TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSUJA! Näin siksi että on pakko maksaa. (Osa siitä peritään työnantajan kautta, osa peritään suoraan palkastasi.)

        Näillä rahoilla kerätään se rahakasa josta ansiosidonnaiset korvaukset maksetaan. Vika on siinä että toiset saa tästä kasasta rahaa ja toiset ei saa tästä kasasta rahaa. He eivät saa sitä vaikka ovat olleet tuomassa tähän kasaan rahaa ihan yhtä paljon kuin muutkin. Se on väärin. Siis tuot rahaa työttömyysvakuutusrahastoon mutta et saa sitä sitten kun jäät työttömäksi.

        Vähän samaa kuin tekisitte kimpassa kesämökkiä omalle porukalle. Sitten joku sanoisi sinulle että et saa käyttää tätä mökkiä vaikka olet ollut tekemässä sitä.

        Tämä asia on liian vaikea ja monimutkainen nimikerkin 'nytinää' ymmärrettäväksi. Hän on toistanut tätä samaa näkemystä monella eri nimimerkillä, mutta mikään vastaus ei mene jakeluun. Jos ymmärrys on vajaa, niin ei sille mitään voi.


      • nytinää
        . . . _ _ _ . . . kirjoitti:

        "Toki sen homman voisi Kelakin hoitaa mutta jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa... ei se niin voi mennä että ne jotka ei ole mitään maksaneet saa saman suuruisen kuin ne jotka on enemmän maksaneet.Sitten on asia ok. "

        Tämä edellä oleva on saanut paljon plussia. Se todistaa sen että näitä plussia antaneet eivät ole ymmärtäneet asiaa.

        "jonkinlainen maksu siitä pitää myös periä 'kaikilta', myös niiltä jotka ei ole osanneet asiaa itse hoitaa..."

        TÄLLAINEN MAKSUHAN JO KERÄTÄÄN KAIKILTA!

        Sellaisia ihmisiä ei ole olemassakaan jotka eivät ole maksaneet mitään. JOKAINEN TYÖSSÄ OLEVA MAKSAA 1,4% PALKASTAAN TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSUJA! Näin siksi että on pakko maksaa. (Osa siitä peritään työnantajan kautta, osa peritään suoraan palkastasi.)

        Näillä rahoilla kerätään se rahakasa josta ansiosidonnaiset korvaukset maksetaan. Vika on siinä että toiset saa tästä kasasta rahaa ja toiset ei saa tästä kasasta rahaa. He eivät saa sitä vaikka ovat olleet tuomassa tähän kasaan rahaa ihan yhtä paljon kuin muutkin. Se on väärin. Siis tuot rahaa työttömyysvakuutusrahastoon mutta et saa sitä sitten kun jäät työttömäksi.

        Vähän samaa kuin tekisitte kimpassa kesämökkiä omalle porukalle. Sitten joku sanoisi sinulle että et saa käyttää tätä mökkiä vaikka olet ollut tekemässä sitä.

        Tämä asia on liian vaikea ja monimutkainen nimikerkin 'nytinää' ymmärrettäväksi. Hän on toistanut tätä samaa näkemystä monella eri nimimerkillä, mutta mikään vastaus ei mene jakeluun. Jos ymmärrys on vajaa, niin ei sille mitään voi.

        peruspäiväraha on osa ansiosidonnaita ja toki sitä sillä rahoitetaan niinkuin myös pelkkää peruspäivärahaakin.Ja jokainen työssäkävijä työttömäksi jouduttuaan saa sitä peruspäivärahaa, toiset saa lisäksi sen ansiosidonnaisen osuuden.


      • 6+28
        nytinää kirjoitti:

        peruspäiväraha on osa ansiosidonnaita ja toki sitä sillä rahoitetaan niinkuin myös pelkkää peruspäivärahaakin.Ja jokainen työssäkävijä työttömäksi jouduttuaan saa sitä peruspäivärahaa, toiset saa lisäksi sen ansiosidonnaisen osuuden.

        "toiset saa lisäksi sen ansiosidonnaisen osuuden. "

        Siinä se vika onkin. Vain toiset saa, toiset ei, vaikka kumpikin osapuoli on maksanut saman verran työttömyysvakuutusmaksuja prosenteissa.

        Kumma kun tätä asian ydintä ei haluta ymmärtää.


      • nytinää
        6+28 kirjoitti:

        "toiset saa lisäksi sen ansiosidonnaisen osuuden. "

        Siinä se vika onkin. Vain toiset saa, toiset ei, vaikka kumpikin osapuoli on maksanut saman verran työttömyysvakuutusmaksuja prosenteissa.

        Kumma kun tätä asian ydintä ei haluta ymmärtää.

        ''kumpikin osapuoli on maksanut saman verran jne ''Niin juuri, kumpikin on maksanut saman verran ja kumpikin saa samanverran PERUSPÄIVÄRAHAA.... joka on OSA ansiosidonnaista.


      • 6+28
        nytinää kirjoitti:

        ''kumpikin osapuoli on maksanut saman verran jne ''Niin juuri, kumpikin on maksanut saman verran ja kumpikin saa samanverran PERUSPÄIVÄRAHAA.... joka on OSA ansiosidonnaista.

        Olet tollo joka et ymmärrä. Ei sille voi mitään. Et ymmärrä että KUMPIKIN OSAPUOLI ON MAKSANUT ANSIOSIDONNAISESTA SAMAN VERRAN ei 1,4 % tuloistaan, mutta vain toinen saa ansisidonnaita ja toinen ei saa ansiosidonnaista.

        Peruspäivärahan kustantaa valtio. Sitä ei rahoiteta niillä maksuilla joita "kumpikin osapuoli on maksanut".

        Siis: Toinen joka on maksanut 1,4% tuloistaan, saa tuloihin sidotun ansiosidonnaisen korvauksen.

        Se toinen toinen osapuoli joka on myös maksanut 1,4% tuloistaan, EI saa tuloihin sidotta korvausta.


      • nytinää
        6+28 kirjoitti:

        Olet tollo joka et ymmärrä. Ei sille voi mitään. Et ymmärrä että KUMPIKIN OSAPUOLI ON MAKSANUT ANSIOSIDONNAISESTA SAMAN VERRAN ei 1,4 % tuloistaan, mutta vain toinen saa ansisidonnaita ja toinen ei saa ansiosidonnaista.

        Peruspäivärahan kustantaa valtio. Sitä ei rahoiteta niillä maksuilla joita "kumpikin osapuoli on maksanut".

        Siis: Toinen joka on maksanut 1,4% tuloistaan, saa tuloihin sidotun ansiosidonnaisen korvauksen.

        Se toinen toinen osapuoli joka on myös maksanut 1,4% tuloistaan, EI saa tuloihin sidotta korvausta.

        se työttömyysvakuutusrahasto on valtion ja peruspäivärahaakin maksetaan ihan kaikille samastapaikasta, niin ansiosidonnaista saavalle kuin peruspäivärahaakin saavalle.


      • 6+28
        nytinää kirjoitti:

        se työttömyysvakuutusrahasto on valtion ja peruspäivärahaakin maksetaan ihan kaikille samastapaikasta, niin ansiosidonnaista saavalle kuin peruspäivärahaakin saavalle.

        Tollo mikä tollo! Ei sille mitään voi. Toisille ei kannata selittää, toisille ei tarvitse selittää.


      • tolloja ollaan
        6+28 kirjoitti:

        Tollo mikä tollo! Ei sille mitään voi. Toisille ei kannata selittää, toisille ei tarvitse selittää.

        Jos tuo toinen on tollo, niin onpa sellainen tollo joka on asiansa ajoissa paremmalle tolalle saattanut kuin tämä tolloksi haukkuja joka taitaa olla se suurempi tollo, ei millään pahalla.


      • ....,,,,
        6+28 kirjoitti:

        Olet tollo joka et ymmärrä. Ei sille voi mitään. Et ymmärrä että KUMPIKIN OSAPUOLI ON MAKSANUT ANSIOSIDONNAISESTA SAMAN VERRAN ei 1,4 % tuloistaan, mutta vain toinen saa ansisidonnaita ja toinen ei saa ansiosidonnaista.

        Peruspäivärahan kustantaa valtio. Sitä ei rahoiteta niillä maksuilla joita "kumpikin osapuoli on maksanut".

        Siis: Toinen joka on maksanut 1,4% tuloistaan, saa tuloihin sidotun ansiosidonnaisen korvauksen.

        Se toinen toinen osapuoli joka on myös maksanut 1,4% tuloistaan, EI saa tuloihin sidotta korvausta.

        Se toinen, joka on halunnut säästää olemalla maksamatta työttömyyskassan jäsenmaksua, haluaisi nyt saman edun kuin ne, jotka vuosikymmeniä ovat ehkä maksaneet tuota maksua.


      • ...,,,..,..
        ....,,,, kirjoitti:

        Se toinen, joka on halunnut säästää olemalla maksamatta työttömyyskassan jäsenmaksua, haluaisi nyt saman edun kuin ne, jotka vuosikymmeniä ovat ehkä maksaneet tuota maksua.

        Ja sinä haluat ryöstää sen toisen maksamat vakuutusmaksut omaksi hyväksesi.
        Tajuatko että niillä mitättömillä kassamaksuilla ei rahoiteta työttömyysturvaa. Et tajua! Hölmö mikä hölmö.

        Se toinen ei ehkä ole halunnut säästää, se ei ehkä ole vaan tiennyt.

        Tämä on sitä ihmeellistä logiikkaa jota täällä tuputetaan joka päivä!

        Vääryyttä yritetään kummasti puolustella myös omatekoisilla tarkoitusta varten laadituilla termeillä kuten "veroluontoinen vakuutusmaksu" tai "ansiosidonnaisen vakuutuksen vakuuttaminen." Tai että hän on halunnut säästää.

        Muta ihan sama vakka asia olisi laiminlyöty pelkän leväperäisyyden takia, niin KENENKÄÄN MAKSAMIA VAKUUTUSMAKSUJA EI SAA MITÄTÖIDÄ MILLÄÄN VERUKKEELLA.

        Nämä ihmiset jotka ovat tämän vääryyden uhreja, niin he eivät ole velvollisia selittelemään yhtään mitään.

        SEN SIJAAN SELITTÄKÄÄ TE MIKSI NIIDEN RAHAT SAA VIEDÄ JOTKA EIVÄT OLE KASSAJÄSENIÄ! ANTAA KUULUA! MIKÄ ON SE OIKEUTUS JONKA TAKIA HEIDÄN RAHAT VOIDAAN VIEDÄ?


      • viides_nainen
        tolloja ollaan kirjoitti:

        Jos tuo toinen on tollo, niin onpa sellainen tollo joka on asiansa ajoissa paremmalle tolalle saattanut kuin tämä tolloksi haukkuja joka taitaa olla se suurempi tollo, ei millään pahalla.

        Mitä tekemistä tällä asialla on sen kanssa että laki on perustusalin vastainen ja epäoikeudenmukainen? Sehän on asian ydin.


      • olen saanut
        ...,,,..,.. kirjoitti:

        Ja sinä haluat ryöstää sen toisen maksamat vakuutusmaksut omaksi hyväksesi.
        Tajuatko että niillä mitättömillä kassamaksuilla ei rahoiteta työttömyysturvaa. Et tajua! Hölmö mikä hölmö.

        Se toinen ei ehkä ole halunnut säästää, se ei ehkä ole vaan tiennyt.

        Tämä on sitä ihmeellistä logiikkaa jota täällä tuputetaan joka päivä!

        Vääryyttä yritetään kummasti puolustella myös omatekoisilla tarkoitusta varten laadituilla termeillä kuten "veroluontoinen vakuutusmaksu" tai "ansiosidonnaisen vakuutuksen vakuuttaminen." Tai että hän on halunnut säästää.

        Muta ihan sama vakka asia olisi laiminlyöty pelkän leväperäisyyden takia, niin KENENKÄÄN MAKSAMIA VAKUUTUSMAKSUJA EI SAA MITÄTÖIDÄ MILLÄÄN VERUKKEELLA.

        Nämä ihmiset jotka ovat tämän vääryyden uhreja, niin he eivät ole velvollisia selittelemään yhtään mitään.

        SEN SIJAAN SELITTÄKÄÄ TE MIKSI NIIDEN RAHAT SAA VIEDÄ JOTKA EIVÄT OLE KASSAJÄSENIÄ! ANTAA KUULUA! MIKÄ ON SE OIKEUTUS JONKA TAKIA HEIDÄN RAHAT VOIDAAN VIEDÄ?

        JOS EI OLE SENVERRAN TOLKKUA , ETTÄ SELVITTÄÄ ASIAN OIKEAN LAIDAN TUOSSAKIN TAPAUKSESSA NIIN MITÄ SITTEN.Minulla ei ole mitään intressiä puolustella sitä, mutta olenpa erityisen tyytyväinen siitä että olen jo ekasta työpaikasta alkaen ollut liiton ja kassan jäsen ja aina tarpeenvaatiessa saanut myös korvauksen työttömyyden ajalta.Onko se oikein vai väärin, siihen en ota kantaa, mutta tyytyväinen olen.


      • tolkkua
        olen saanut kirjoitti:

        JOS EI OLE SENVERRAN TOLKKUA , ETTÄ SELVITTÄÄ ASIAN OIKEAN LAIDAN TUOSSAKIN TAPAUKSESSA NIIN MITÄ SITTEN.Minulla ei ole mitään intressiä puolustella sitä, mutta olenpa erityisen tyytyväinen siitä että olen jo ekasta työpaikasta alkaen ollut liiton ja kassan jäsen ja aina tarpeenvaatiessa saanut myös korvauksen työttömyyden ajalta.Onko se oikein vai väärin, siihen en ota kantaa, mutta tyytyväinen olen.

        "JOS EI OLE SENVERRAN TOLKKUA , ETTÄ SELVITTÄÄ ASIAN OIKEAN LAIDAN TUOSSAKIN TAPAUKSESSA NIIN MITÄ SITTEN."

        Tuo ei vastaa kysymykseen.

        Myös sinä kuulut siihen ryhmään joka ei ymmärrä tätä:

        Jos ei tiedä, niin voi ottaa selvää asioista. Mutta jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei voi ottaa selvää asiasta.
        Tai jos luulee tietävänsä, niin silloin on tyytyväinen eikä tee lisäselvityksiä.


      • Utelenpa...
        tolkkua kirjoitti:

        "JOS EI OLE SENVERRAN TOLKKUA , ETTÄ SELVITTÄÄ ASIAN OIKEAN LAIDAN TUOSSAKIN TAPAUKSESSA NIIN MITÄ SITTEN."

        Tuo ei vastaa kysymykseen.

        Myös sinä kuulut siihen ryhmään joka ei ymmärrä tätä:

        Jos ei tiedä, niin voi ottaa selvää asioista. Mutta jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei voi ottaa selvää asiasta.
        Tai jos luulee tietävänsä, niin silloin on tyytyväinen eikä tee lisäselvityksiä.

        Se ei tosiaan ole yhdenkään ansiosidonnaista saavan työttömän tai liittoon/kassaan kuuluvav vika. Vai voitko syyttää ketään yksilöä näistä ryhmistä sinun ahdingostasi.Miksi siis syyllistät koko ajan niitä ihmisiä jotka on tehneet toisenlaisen ratkaisun joko tietäen mitä tekee tai tietämättä että noinkin olisi voinut käydä kuin sinun on käynyt.Mikä on näiden ihmisten syyllisyys sinun juttuusi.


      • vastaus...
        Utelenpa... kirjoitti:

        Se ei tosiaan ole yhdenkään ansiosidonnaista saavan työttömän tai liittoon/kassaan kuuluvav vika. Vai voitko syyttää ketään yksilöä näistä ryhmistä sinun ahdingostasi.Miksi siis syyllistät koko ajan niitä ihmisiä jotka on tehneet toisenlaisen ratkaisun joko tietäen mitä tekee tai tietämättä että noinkin olisi voinut käydä kuin sinun on käynyt.Mikä on näiden ihmisten syyllisyys sinun juttuusi.

        Eihän tässä teitä syyllistetä yhtään mistään muusta kuin typeryydestä. Eli siitä että puolustelette systeemiä joka on epäoikeudenmukainen.
        MIKSI? Täällä tuskin on päättäjiä jotka ovat syyllisiä siihen että jokut jäävät ilman sitä joka heille kuuluu, mutta liitoista ne syylliset löytyy! Ihan yksikäsitteisesti. He ovat syyllisiä siihen että kaikki ne jokta ovat maksaneet ansiosidonnaisesta eivät kuitekaan saa ansiosidonnaista. Syteemin vika olisi korjattu jo kauan sitten jolleivat liitot olisi estäneet sitä.


      • 27+4
        vastaus... kirjoitti:

        Eihän tässä teitä syyllistetä yhtään mistään muusta kuin typeryydestä. Eli siitä että puolustelette systeemiä joka on epäoikeudenmukainen.
        MIKSI? Täällä tuskin on päättäjiä jotka ovat syyllisiä siihen että jokut jäävät ilman sitä joka heille kuuluu, mutta liitoista ne syylliset löytyy! Ihan yksikäsitteisesti. He ovat syyllisiä siihen että kaikki ne jokta ovat maksaneet ansiosidonnaisesta eivät kuitekaan saa ansiosidonnaista. Syteemin vika olisi korjattu jo kauan sitten jolleivat liitot olisi estäneet sitä.

        Tottakai jokainen lähestulkoon puolustaa systeemiä joka on suonut heille sen paremman korvauksen ja esim. pääsyn putkeen, sehän on päivänselvää, se taas että onko se systeemi kaikille oikeudenmukainen ei loppujen lopuksi kiinosta ketään siinävaiheessa kun on itse jotain saamassa jostakin, oli se sitten mikä tahansa. Kyllä se on oma napa lähinnä ihan jokaisella yksilöllä, kun on omasta toimeentulosta kysymys.Enpä ollut itsekään kiinostunut kenenkään muitten päivien riittämisestä siinä vaiheessa kun oli oma putkeen jäämiseni muutamasta viikosta kiinni, laskin vain omia päiviä että riittääkö vai jääkö vähän puuttumaan. Onneksi riitti reilusti, jos olisi jäänyt vajaaksi sen olisi voinut hoitaa sairausloman avulla kuntoon ja tämän myös neuvoin 3.lle kaverille joilla jäi parista viikosta kiinni se putkeen pääsy.Nyt ollaan kaikki onnellisesti putkessa , me vapaaehtoiset ja myös ne väkisin laitetut.


      • vastaus....
        27+4 kirjoitti:

        Tottakai jokainen lähestulkoon puolustaa systeemiä joka on suonut heille sen paremman korvauksen ja esim. pääsyn putkeen, sehän on päivänselvää, se taas että onko se systeemi kaikille oikeudenmukainen ei loppujen lopuksi kiinosta ketään siinävaiheessa kun on itse jotain saamassa jostakin, oli se sitten mikä tahansa. Kyllä se on oma napa lähinnä ihan jokaisella yksilöllä, kun on omasta toimeentulosta kysymys.Enpä ollut itsekään kiinostunut kenenkään muitten päivien riittämisestä siinä vaiheessa kun oli oma putkeen jäämiseni muutamasta viikosta kiinni, laskin vain omia päiviä että riittääkö vai jääkö vähän puuttumaan. Onneksi riitti reilusti, jos olisi jäänyt vajaaksi sen olisi voinut hoitaa sairausloman avulla kuntoon ja tämän myös neuvoin 3.lle kaverille joilla jäi parista viikosta kiinni se putkeen pääsy.Nyt ollaan kaikki onnellisesti putkessa , me vapaaehtoiset ja myös ne väkisin laitetut.

        Se puolustaminen on välillä vaan niin aivotonta. Se että ei puolustasi sitä täällä, niin se ei vähentäisi pätkääkään heidän omia korvauksiaan.

        Se oma napa näyttää tekevän sokeaksi. Eli asian todellista luonnetta ei edes haluta ymmärtää. Siinä mielessä kyse ei ole omien etujen puolustamisesta, vaan oman itsensä tahallisesta sokeuttamisesta.


      • pappaputki
        27+4 kirjoitti:

        Tottakai jokainen lähestulkoon puolustaa systeemiä joka on suonut heille sen paremman korvauksen ja esim. pääsyn putkeen, sehän on päivänselvää, se taas että onko se systeemi kaikille oikeudenmukainen ei loppujen lopuksi kiinosta ketään siinävaiheessa kun on itse jotain saamassa jostakin, oli se sitten mikä tahansa. Kyllä se on oma napa lähinnä ihan jokaisella yksilöllä, kun on omasta toimeentulosta kysymys.Enpä ollut itsekään kiinostunut kenenkään muitten päivien riittämisestä siinä vaiheessa kun oli oma putkeen jäämiseni muutamasta viikosta kiinni, laskin vain omia päiviä että riittääkö vai jääkö vähän puuttumaan. Onneksi riitti reilusti, jos olisi jäänyt vajaaksi sen olisi voinut hoitaa sairausloman avulla kuntoon ja tämän myös neuvoin 3.lle kaverille joilla jäi parista viikosta kiinni se putkeen pääsy.Nyt ollaan kaikki onnellisesti putkessa , me vapaaehtoiset ja myös ne väkisin laitetut.

        Kassojen jäsenten työttömyyskorvaus katsotaan vanhuuseläkettä nostavaksi palkaksi, mutta jos et ole kassajäsen, niin työttömyyskorvaustasi ei katsota palkaksi. Suuri vääryys tämäkin.

        Toinen seurausvaikutus on ns. eläkeputki. Kassajäsenet ja kassoihin kuulumattomat joutuvat täysin eriarvoiseen asemaan eläkeputkessa. Käytännössä monelle tämä erehdys merkitsee kuusinumeroisen summan menetystä ennen eläkeikää. Ja sen jälkeen pienempää vanhuuseläkettä kuolemaan asti. Onko se kohtuullinen rangaistus kassaan kuulumattomuudesta? Hyvin harva edes tietää kassajäsenyyden ja eläkeputken välistä kytköstä ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

        Muutenkin eläkeputki nykyisellään on aivan syvältä. Esim. jollain on ollut palkka aivan surkea viimeisimmässä työpaikassa, sen sijaan sitä edellisessä paikassa palkka on voinut olla tuplasti sen mitä myöhemmin. Tilanne olisi voinut olla myös päin vastoin. Näin eläkeputkeen tulee kohtuuttoman suuri satunnaistekijä mukaan. Jatkettu työttömyysturva yli 500 päivän on näin ollen huolimaton hutaisu. Eläkeputken korvaukset pitäisi laskea aivan tosin.

        Kun muutenkin tätä yhteiskunnan menoa seuraa, niin herää kysymys että onko esim. oikeuskanslerin tehtävänä edistää oikeudenmukaisuutta vai puolustaa nykysysteemiä. Ihan missä tahansa asiassa. Näyttää että virasto on nimenomaan puolustuskannalla, kuten muutkin virastot. Kaikissa asioissa.


      • 27+4
        pappaputki kirjoitti:

        Kassojen jäsenten työttömyyskorvaus katsotaan vanhuuseläkettä nostavaksi palkaksi, mutta jos et ole kassajäsen, niin työttömyyskorvaustasi ei katsota palkaksi. Suuri vääryys tämäkin.

        Toinen seurausvaikutus on ns. eläkeputki. Kassajäsenet ja kassoihin kuulumattomat joutuvat täysin eriarvoiseen asemaan eläkeputkessa. Käytännössä monelle tämä erehdys merkitsee kuusinumeroisen summan menetystä ennen eläkeikää. Ja sen jälkeen pienempää vanhuuseläkettä kuolemaan asti. Onko se kohtuullinen rangaistus kassaan kuulumattomuudesta? Hyvin harva edes tietää kassajäsenyyden ja eläkeputken välistä kytköstä ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

        Muutenkin eläkeputki nykyisellään on aivan syvältä. Esim. jollain on ollut palkka aivan surkea viimeisimmässä työpaikassa, sen sijaan sitä edellisessä paikassa palkka on voinut olla tuplasti sen mitä myöhemmin. Tilanne olisi voinut olla myös päin vastoin. Näin eläkeputkeen tulee kohtuuttoman suuri satunnaistekijä mukaan. Jatkettu työttömyysturva yli 500 päivän on näin ollen huolimaton hutaisu. Eläkeputken korvaukset pitäisi laskea aivan tosin.

        Kun muutenkin tätä yhteiskunnan menoa seuraa, niin herää kysymys että onko esim. oikeuskanslerin tehtävänä edistää oikeudenmukaisuutta vai puolustaa nykysysteemiä. Ihan missä tahansa asiassa. Näyttää että virasto on nimenomaan puolustuskannalla, kuten muutkin virastot. Kaikissa asioissa.

        Ehkä se eläkeputki, jota ei enää edes ole, ja työttömyysputki on aikoinaan perustettu juuri kassojen jäsenten etuoikeudeksi. Aiemmin 'kaikki' kuului liittojen kautta kassoihin, ei ollut muita vaihtoehtoja, tai oli tietysti, voihan jättäytyä tieten tahtoen ulkopuolelle mutta näitä ei ollut... kovinkin porvari kuului liittoon ja juuri sen työttömyysturvan takia, saattoihan se lopputili kolahtaa porvarillekin.Se työttömyysputki eli lisäpäivät kun lasketaan samalla lailla kuin ihan tavallinenkin työttömyysaika niin se viimeksi saatu palkkasumma sen suuruuden määrää. Jos pidempi aika laskettaisi niin sehän olisi kuin eläke ja se ei varmaankaan ole ollut tarkoituskaan.Eiköhän olla siihen suuntaan menossa että koko putkijärjestelmä tukitaan aikaamyöten.Johan siitä on ollut vaatimuksia EK. n taholta .


      • 27+4
        pappaputki kirjoitti:

        Kassojen jäsenten työttömyyskorvaus katsotaan vanhuuseläkettä nostavaksi palkaksi, mutta jos et ole kassajäsen, niin työttömyyskorvaustasi ei katsota palkaksi. Suuri vääryys tämäkin.

        Toinen seurausvaikutus on ns. eläkeputki. Kassajäsenet ja kassoihin kuulumattomat joutuvat täysin eriarvoiseen asemaan eläkeputkessa. Käytännössä monelle tämä erehdys merkitsee kuusinumeroisen summan menetystä ennen eläkeikää. Ja sen jälkeen pienempää vanhuuseläkettä kuolemaan asti. Onko se kohtuullinen rangaistus kassaan kuulumattomuudesta? Hyvin harva edes tietää kassajäsenyyden ja eläkeputken välistä kytköstä ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

        Muutenkin eläkeputki nykyisellään on aivan syvältä. Esim. jollain on ollut palkka aivan surkea viimeisimmässä työpaikassa, sen sijaan sitä edellisessä paikassa palkka on voinut olla tuplasti sen mitä myöhemmin. Tilanne olisi voinut olla myös päin vastoin. Näin eläkeputkeen tulee kohtuuttoman suuri satunnaistekijä mukaan. Jatkettu työttömyysturva yli 500 päivän on näin ollen huolimaton hutaisu. Eläkeputken korvaukset pitäisi laskea aivan tosin.

        Kun muutenkin tätä yhteiskunnan menoa seuraa, niin herää kysymys että onko esim. oikeuskanslerin tehtävänä edistää oikeudenmukaisuutta vai puolustaa nykysysteemiä. Ihan missä tahansa asiassa. Näyttää että virasto on nimenomaan puolustuskannalla, kuten muutkin virastot. Kaikissa asioissa.

        no juuri sen työttömyysputken takia niihin kassoihin kuulutaankin. Ei nykyään voi kukaan olla varma työpaikastaan, loppu voi tulla yllättäenkin, ei siihen mitään konkurssia tarvita, firma voi vaan lopettaa kun on omistajat sopivan ikäisiä tai lähteä toiselle paikkakunnalle jonkin saamansa edun perässä, syitä on monia ja ikääntyneemmät ei taatusti lähde perässä.Nykyisin siihen putken jatkuvuuteen ei kannata luottaa voi päättyä yht'äkkiä.Mutta aiemmin se oli juuri se asia joka piti jäsenet liitoissa/kassoissa.Joka on vanhempien työntekijöiden puhekielessä ihan sama asia.


      • pappaputki
        27+4 kirjoitti:

        no juuri sen työttömyysputken takia niihin kassoihin kuulutaankin. Ei nykyään voi kukaan olla varma työpaikastaan, loppu voi tulla yllättäenkin, ei siihen mitään konkurssia tarvita, firma voi vaan lopettaa kun on omistajat sopivan ikäisiä tai lähteä toiselle paikkakunnalle jonkin saamansa edun perässä, syitä on monia ja ikääntyneemmät ei taatusti lähde perässä.Nykyisin siihen putken jatkuvuuteen ei kannata luottaa voi päättyä yht'äkkiä.Mutta aiemmin se oli juuri se asia joka piti jäsenet liitoissa/kassoissa.Joka on vanhempien työntekijöiden puhekielessä ihan sama asia.

        "Ehkä se eläkeputki, jota ei enää edes ole, ja työttömyysputki on aikoinaan perustettu juuri kassojen jäsenten etuoikeudeksi."

        Eläkeputki on sama asia kuin työttömyysputki.

        Miksi kassojen jäsenillä pitäisi olla jotain ylimääräisiä etuoikeuksia? Senkö takia että he maksavat 99 euroa vuodessa kassamaksuja? Vai senkö takia että he maksavat 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan. Jos vastaat että kyllä, niin vastaa myös miksi tätä eläkeputkea eivät saa kassoihin kuulumattomat, vaikka hekin ovat maksaneet sen saman 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan.

        Huomaa että eläkeputken rahoituksella ei ole mitään tekemistä ammattiliitolle maksettujen maksujen kanssa. En eivät mene eläkeputken rahoittamiseen, vaan ay-pomojen ökyilyyn yms turhaan.

        Minä en tiennyt eläkeputkesta kun en ollut kuullutkaan siitä ennen kuin asia osui omakohtaisesti kohdalle. Ennen kuin syyllistät minua tietämättömyydestä, niin lue ja ymmärrä seuraava:

        "Yleisin uhrin syyllistäminen perustuu siihen, että miksi et ottanut selvää siitä miten systeemi toimii. Tietoa on tarjolla. Kukaan ei kuitenkaan etsi sellaista tietoa, josta ei tiedä, että kyseinen tieto puuttuu. Jos joku tietää että ei tiedä, niin hekee tiedon. Jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei hae tietoa."

        (Lainaus sivulta http://www.saunalahti.fi/kvarkki/oikeutta/index.htm )


      • 27+4
        pappaputki kirjoitti:

        "Ehkä se eläkeputki, jota ei enää edes ole, ja työttömyysputki on aikoinaan perustettu juuri kassojen jäsenten etuoikeudeksi."

        Eläkeputki on sama asia kuin työttömyysputki.

        Miksi kassojen jäsenillä pitäisi olla jotain ylimääräisiä etuoikeuksia? Senkö takia että he maksavat 99 euroa vuodessa kassamaksuja? Vai senkö takia että he maksavat 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan. Jos vastaat että kyllä, niin vastaa myös miksi tätä eläkeputkea eivät saa kassoihin kuulumattomat, vaikka hekin ovat maksaneet sen saman 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan.

        Huomaa että eläkeputken rahoituksella ei ole mitään tekemistä ammattiliitolle maksettujen maksujen kanssa. En eivät mene eläkeputken rahoittamiseen, vaan ay-pomojen ökyilyyn yms turhaan.

        Minä en tiennyt eläkeputkesta kun en ollut kuullutkaan siitä ennen kuin asia osui omakohtaisesti kohdalle. Ennen kuin syyllistät minua tietämättömyydestä, niin lue ja ymmärrä seuraava:

        "Yleisin uhrin syyllistäminen perustuu siihen, että miksi et ottanut selvää siitä miten systeemi toimii. Tietoa on tarjolla. Kukaan ei kuitenkaan etsi sellaista tietoa, josta ei tiedä, että kyseinen tieto puuttuu. Jos joku tietää että ei tiedä, niin hekee tiedon. Jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei hae tietoa."

        (Lainaus sivulta http://www.saunalahti.fi/kvarkki/oikeutta/index.htm )

        katsopa TVR sivuilta miten kustännetaan lisäpäivät eli työttömyysputki.Työnantajat joutuvat maksamaan sakkoa jokaisesta yli 57v. irtisanomastaan työntekijästä, sakon määrä riippuu yrityksen vuosittaisesta palkkasummasta ja on n.1000-1200e/kk irtisanottus kohti, tuo mainitsemani summa on noin... sehän tietysti vaihtelee mutta noilla main se pyörii.Eli työnantajat maksaa sen työttömyyskorvauksen eli lisäpäivien verran, sieltä se työttömyysputki rahoitetaan. Työttömyyseläke on poistettu, vain 40-luvulla synt. sinne enää viime aikoina pääsi ja se tarkoitti että pääsi työttömyyseläkkeelle, enää ei pääse. On vain ne lisäpäivät jotka jatkuu eläkeikään saakka jonka voi itse valita 62-63 vuotiaana senmukaan kumpi on edullisempi saajalleen.Katso TVRsivut.


      • pappaputki
        27+4 kirjoitti:

        katsopa TVR sivuilta miten kustännetaan lisäpäivät eli työttömyysputki.Työnantajat joutuvat maksamaan sakkoa jokaisesta yli 57v. irtisanomastaan työntekijästä, sakon määrä riippuu yrityksen vuosittaisesta palkkasummasta ja on n.1000-1200e/kk irtisanottus kohti, tuo mainitsemani summa on noin... sehän tietysti vaihtelee mutta noilla main se pyörii.Eli työnantajat maksaa sen työttömyyskorvauksen eli lisäpäivien verran, sieltä se työttömyysputki rahoitetaan. Työttömyyseläke on poistettu, vain 40-luvulla synt. sinne enää viime aikoina pääsi ja se tarkoitti että pääsi työttömyyseläkkeelle, enää ei pääse. On vain ne lisäpäivät jotka jatkuu eläkeikään saakka jonka voi itse valita 62-63 vuotiaana senmukaan kumpi on edullisempi saajalleen.Katso TVRsivut.

        Tuota en tiennyt. Mutta millä se työnantajani maksaa sen sakon kun sillä ei ole rahaa? Omistajat elävät tällä hetkellä vaimojensa palkoilla kun firman toiminta on hyytynyt kokonaan. Olen yli 57 v ja 50-luvulla syntynyt.

        Eräs varhaisempi työnantajani maksoi vapaaehtoista eläkemaksua tai jotain sen tapaista parikymmentä vuotta, että pääsisin jo 60 v iässä eläkkeelle jos haluan. Onkohan nykyään vielä mahdollista päästä eläkkeelle tuossa iässä, vain onko koko vakuutus mitätöity? Siis sekin.

        Itse olen erittäin työnhaluinen ja työkykyinen ja on jatkuvasti työnhakuja päällä. (Ollut yli 20 hakua.) Ei ole kuitenkaan kelpuutettu, vaikka osaamisvaatimukset ja oma osaaminen menevät aivan nappiin. Ei edes vaikka osaaminen on osittain erikoisalaa johon on vaikea löytää osaajaa.

        Tuo sakko yli 57 vuotiaista voisi selittää sen miksi en työllisty. Eihän kukaan USKALLA palkata minua jos joutuu joskus irtisanomaan.


      • Teppotuomas
        pappaputki kirjoitti:

        "Ehkä se eläkeputki, jota ei enää edes ole, ja työttömyysputki on aikoinaan perustettu juuri kassojen jäsenten etuoikeudeksi."

        Eläkeputki on sama asia kuin työttömyysputki.

        Miksi kassojen jäsenillä pitäisi olla jotain ylimääräisiä etuoikeuksia? Senkö takia että he maksavat 99 euroa vuodessa kassamaksuja? Vai senkö takia että he maksavat 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan. Jos vastaat että kyllä, niin vastaa myös miksi tätä eläkeputkea eivät saa kassoihin kuulumattomat, vaikka hekin ovat maksaneet sen saman 1,4% palkastaan työttömyysvakuutusmaksuja, joilla eläkeputki kustannetaan.

        Huomaa että eläkeputken rahoituksella ei ole mitään tekemistä ammattiliitolle maksettujen maksujen kanssa. En eivät mene eläkeputken rahoittamiseen, vaan ay-pomojen ökyilyyn yms turhaan.

        Minä en tiennyt eläkeputkesta kun en ollut kuullutkaan siitä ennen kuin asia osui omakohtaisesti kohdalle. Ennen kuin syyllistät minua tietämättömyydestä, niin lue ja ymmärrä seuraava:

        "Yleisin uhrin syyllistäminen perustuu siihen, että miksi et ottanut selvää siitä miten systeemi toimii. Tietoa on tarjolla. Kukaan ei kuitenkaan etsi sellaista tietoa, josta ei tiedä, että kyseinen tieto puuttuu. Jos joku tietää että ei tiedä, niin hekee tiedon. Jos ei tiedä että ei tiedä, niin ei hae tietoa."

        (Lainaus sivulta http://www.saunalahti.fi/kvarkki/oikeutta/index.htm )

        Lisäpäivät rahoittaa työnantajat.Työnantajilla on omavastuu irtisanomistaan ikääntyneistä 57v.Sen suuruuden määrää ja kerää TVR työttömyyskassojen ja kelan ilmoituksen perusteella. Googleta 'lisäpäivien rahoitus' sieltä sekin selviää ilman turhaa kinaamista, taas.


      • 27+4
        pappaputki kirjoitti:

        Tuota en tiennyt. Mutta millä se työnantajani maksaa sen sakon kun sillä ei ole rahaa? Omistajat elävät tällä hetkellä vaimojensa palkoilla kun firman toiminta on hyytynyt kokonaan. Olen yli 57 v ja 50-luvulla syntynyt.

        Eräs varhaisempi työnantajani maksoi vapaaehtoista eläkemaksua tai jotain sen tapaista parikymmentä vuotta, että pääsisin jo 60 v iässä eläkkeelle jos haluan. Onkohan nykyään vielä mahdollista päästä eläkkeelle tuossa iässä, vain onko koko vakuutus mitätöity? Siis sekin.

        Itse olen erittäin työnhaluinen ja työkykyinen ja on jatkuvasti työnhakuja päällä. (Ollut yli 20 hakua.) Ei ole kuitenkaan kelpuutettu, vaikka osaamisvaatimukset ja oma osaaminen menevät aivan nappiin. Ei edes vaikka osaaminen on osittain erikoisalaa johon on vaikea löytää osaajaa.

        Tuo sakko yli 57 vuotiaista voisi selittää sen miksi en työllisty. Eihän kukaan USKALLA palkata minua jos joutuu joskus irtisanomaan.

        Tuo sakko koskee vain suuria yrityksiä, en muista mikä oli se henkilö luku josta se alkaa mutta sellainen mielikuva on että olisi jotain60-70henk.Pienet yritykset on sen ulkopuolella.Ja tästä sakosta myös tulee sellainen lisäetu ettei meitä pompotella mihin sattuu kursseille ja 'p-ska'-hommiin vaan saamme olla rauhassa sillä työnantaja kustantaa sen, ei valtio eikä kunnat.Tosin se raha kiertää valtion kautta sieltä tvr.n kautta, mutta lopputulemma on sama.Esim. kunnat joutuu maksamaan sakkoa pitkäaikaistyöttömistä joille ei ole töitä löytynyt mutta ei koske tätä pitkäaikaistyötön ryhmää sillä se rahoittaja on toinen kuin heillä.


      • 27+4
        Teppotuomas kirjoitti:

        Lisäpäivät rahoittaa työnantajat.Työnantajilla on omavastuu irtisanomistaan ikääntyneistä 57v.Sen suuruuden määrää ja kerää TVR työttömyyskassojen ja kelan ilmoituksen perusteella. Googleta 'lisäpäivien rahoitus' sieltä sekin selviää ilman turhaa kinaamista, taas.

        Pappaputki----- kysäisepä tuolta 'kysy työeläkkeistä'-palstalta siitä ent. työnantajasi maksamasta lisä eläkkeestä niin saat oikeaa tietoa. Ainakin jotkut lisäeläkkeet voi nostaa vasta 68v. ikäisenä, mutta on myös sellaisia jotka on kutistuneet hiljalleen pois kokonaan ja varsinkin jos niitä ei ole maksettu jatkuvasti niitä eläkemaksuja. tämä on mutu tuntua ,ei ole tietoa asiasta minkäänlaista kun ei itseä koske.


      • pappaputki
        Teppotuomas kirjoitti:

        Lisäpäivät rahoittaa työnantajat.Työnantajilla on omavastuu irtisanomistaan ikääntyneistä 57v.Sen suuruuden määrää ja kerää TVR työttömyyskassojen ja kelan ilmoituksen perusteella. Googleta 'lisäpäivien rahoitus' sieltä sekin selviää ilman turhaa kinaamista, taas.

        En kinastele, kyselen. Eli kun minä en ole ollut kassajäsen ja olen pikkufirmassa, niin olen nyt ihan tyhjän päällä.

        Googletus:

        Kela:

        "Ikääntyvä työtön, joka on täyttänyt työssäoloehdon, voi saada päivärahakauteensa lisäpäiviä ja päästä ns. eläkeputkeen."

        Työssäoloehtoon liittyy oleellisesti kassajäsenyys. En voi liittyä kassaan, kun en ole töissä enkä saa putkea kun sitä työaikaa ei noteerata, joka on tehty kassajäsenyyden ulkopuolella.

        TVR: Siellä on niin paljon tektsimassaa, että siihen pitää varata muutama päivä aikaa että löytää sen tiedon jonka haluaa tietää.


      • 27+4
        pappaputki kirjoitti:

        En kinastele, kyselen. Eli kun minä en ole ollut kassajäsen ja olen pikkufirmassa, niin olen nyt ihan tyhjän päällä.

        Googletus:

        Kela:

        "Ikääntyvä työtön, joka on täyttänyt työssäoloehdon, voi saada päivärahakauteensa lisäpäiviä ja päästä ns. eläkeputkeen."

        Työssäoloehtoon liittyy oleellisesti kassajäsenyys. En voi liittyä kassaan, kun en ole töissä enkä saa putkea kun sitä työaikaa ei noteerata, joka on tehty kassajäsenyyden ulkopuolella.

        TVR: Siellä on niin paljon tektsimassaa, että siihen pitää varata muutama päivä aikaa että löytää sen tiedon jonka haluaa tietää.

        Kelan sivuilla on peruspäivärahaa saavan lisäpäivistä, eli jos saat pelkkää peruspäivärahaa niin käsittääkseni sinun pitäisi saada myös lisäpäivät sen 500 pv. jälkeen. Ei ole varmaa tietoa taaskaan kun itse olen saamassa sitä 'parempaa' niin nämä peruspäiväraha asiat ei ole hanskassa alkuunkaan.


      • pappaputki
        27+4 kirjoitti:

        Kelan sivuilla on peruspäivärahaa saavan lisäpäivistä, eli jos saat pelkkää peruspäivärahaa niin käsittääkseni sinun pitäisi saada myös lisäpäivät sen 500 pv. jälkeen. Ei ole varmaa tietoa taaskaan kun itse olen saamassa sitä 'parempaa' niin nämä peruspäiväraha asiat ei ole hanskassa alkuunkaan.

        Katkeruutta herättää että vaikka jos sitä saakin, niin se on mitättömän pieni. Eihän eläkeputken rahoilla ja kassamaksuilla tai maksuilla liitoille ole mitään yhteyttä.
        Se on VÄÄRIN. Eikä kukaan piittaa. Paitsi ne jotka ovat vääryyden uhreja ja eivät voi mitään asialle.


      • Valistaja
        nytinää kirjoitti:

        ''kumpikin osapuoli on maksanut saman verran jne ''Niin juuri, kumpikin on maksanut saman verran ja kumpikin saa samanverran PERUSPÄIVÄRAHAA.... joka on OSA ansiosidonnaista.

        Tässä linkki joka saa tyhmemmätkin (siis sinut) ymmärtämään tätä asiaa paremmin:
        http://www.saunalahti.fi/kvarkki/oikeutta/luulo.htm


      • hulluhan se on
        ....,,,, kirjoitti:

        Se toinen, joka on halunnut säästää olemalla maksamatta työttömyyskassan jäsenmaksua, haluaisi nyt saman edun kuin ne, jotka vuosikymmeniä ovat ehkä maksaneet tuota maksua.

        Se on se sama heppu joka erosi kirkosta jo vuosia sitten, mutta laulaa aina kauneimmat joululaulut etupenkistä pahalla kuuluvalla äänellään. Ja sen lapset ja lapsenlapset on kaikissa seurakunnan kerhoissa. Naimisissakin se taitaa olla jo kuudetta kertaa että saa koko rahalla vastinetta, vaikka siis onkin eronnut kirkosta.


      • vain soitto riittää
        viides_nainen kirjoitti:

        Mitä tekemistä tällä asialla on sen kanssa että laki on perustusalin vastainen ja epäoikeudenmukainen? Sehän on asian ydin.

        miksi sitten et sijoittanut suomeen ja itseesi!. Vain soitto työttömyyskassaan tiedusteluna Oletko "viides mies" kassan jäsen!. Sillä vain kassanjäsenyys on portti Ansiosinonnaiseen elämään!.


      • kasvaa kovaksi

    • kaikkea on tarjolla

      No, kelahan kustantaa 'kaikille' sen samansuuruisen peruspäivärahan.... siihen voi itsekukin sitten vaikka sen Elloksen vakuutuksen hankkia jos haluaa ja ei halua liittojen tai kassojen jäsenmaksuja maksaa joko henkilökohtaisista vakaumuksellisista syistä tms.

    • TIPSTYY

      samanlainen 'luuleminen' voi sattua myöskin sairausvakuutusmaksun kohdallakin.... on työpaikkoja joissa toimii sairauskassa, siitä menee erillinen maksu, jonka voi maksaa vapaaehtoisesti tekemällä sopimuksen työnantajan kanssa jotta perii jäsenmaksun.Siinäkin voi joku luulla olevansa kassanjäsen kun on maksanut ' sairausvakuutusmaksua' joka menee kaikilta riippumatta siitä onko sairauskassan jäsen vai ei.Sitä vaan ei saa samoja etuja jollei ole sen työpaikan sairauskassanjäsen.Työpaikan sairauskassa maksaa silmälasit joka toinen vuosi, hammashoidon täysimääräisenä 400e asti vuosittain ja ylimenevältä osalta on vain 38e omavastuu, saat kaikki lääkärinpalkkiot takaisin ja röngtenkuvatkaan ei maksa paljon yli20e loppupeleissä, ym. Tämänkin saat vain liittymällä työpaikan omaan sairauskassaan, et sillä kaikkien maksamalla sairausvakuutusmaksulla.

    • mikämikä

      Aloittaja voisi nyt ensihätiin kysäista tuolta 'KYSY TYÖELÄKKEIST'-palstalta omaa asiaansa , mitä mieltä siellä asiasta ollaan.

    • 11+18

      Juu, nyt ei taida olla asiat ihan selvillä aloittajalla vieläkään.

      • työeläkkeet

        Aloittaja? Minäkö? Olen huomannut tuon työeläkejutun, mutta onhan tässä muitakin kiireitä. Kysyn kun ehdin jos en ole saanut asioita muuten selville.


    • pummeja olette

      Se on yksinkertaista.Liiton rahat ei tule veronmaksajilta mutta Kelan maksamat tulee.Siksi liiton rahoilla työttömänä oleva saakin enemmän sillä valtio ei tule ikinä lisään vaan päin vastoin pienentämään työttömyysturvaa.Kaikki liittoon kuulumattomat on siis sosiaalipummeja ei muita,jotka haluaa kaikki mumille heti ja muut maksaa.

      • EI KUN SINÄ OLET

        "Se on yksinkertaista.Liiton rahat ei tule veronmaksajilta mutta Kelan maksamat tulee."

        'TYÖTTÖMYYSTURVAA EI MAKSETA LIITON RAHOILLA. SE MAKSETAAN TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSRAHASTOSTA, EIKÄ LIITON RAHOILLA OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ TYÖTTÖMYYSTURVAN KANSSA.

        "Siksi liiton rahoilla työttömänä oleva saakin enemmän ..."

        TYÖTÖN LIITON JÄSEN EI SAA LIITON RAHOJA, VAAN VALTION RAHOJA!

        "Kaikki liittoon kuulumattomat on siis sosiaalipummeja ei muita,jotka haluaa kaikki mumille heti ja muut maksaa. "

        ASIAHAN ON PÄIN VASTOIN. SINÄ LUULET ETTÄ YLEMPI KUVA ON TOTTA VAIKKA OIKEASTI ALEMPI KUVA ON TOTTA:
        http://www.saunalahti.fi/kvarkki/oikeutta/luulo.htm


    • enpäsliity....no et

      kassat on perustettu sentakia että niihin liittyneet saavat sellaisia etuja joita ei liittymättömät saa, se on ollut tarkoituskin.Miksi nyt yht'äkkiä pitäisi näillekin ruveta jakamaan.Olisivat liittyneet.Tietämättömyys ei voi olla syy, joku muu syy siinä on oltava.Veikkaisin poliittista kannanottoa... minähän en kommariliittoon liity....mutta niin se kolahtaa ns. ent. 'porvarinkin' omaan koipeen.

    • . ,

      Idiootti.

      Rosvokoplat on perustettu sen takia että niiden jäsenet saa rosovussaalista. Jos et kuulu rosvokoplaan, niin oma vika kun et saa saalista.

      "kassat on perustettu sentakia että niihin liittyneet saavat sellaisia etuja joita ei liittymättömät saa, "

      Miksi kassajäsenten pitäisi saada semmoisia etuja joita muut ei saa? Kerro!

      Ne on perustettu sen takia että ne saa KAIKKIEN rahoja, ei vain omiaan. Siksi ne on rosvoja.

      Et ymmärrä sitä. Politiikalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

      • kvääk kväääk kvääk

        Työttömyysvakuutuksessa ei ole kuluttajansuojaa jos ei työntekijä liity vapaaehtoisesti valitsemaansa työttömyyskassaan!, koska suomen lainsäädäntö on historiansa aikana muotoutunut kaksijakoiseksi järjestelmäksi!. (kullakin näytelijällä on oma Tähtirooli näytelmässä)

        Työntekijä valisee vapaaehtoisesti työttömyyskassansa ja maksaa jäsenmaksut siihen!. se on vapaaehtoista myös olla valitsematta, ja luottaa työnantajansa!.

        Työnantajan työttömyysvakuutus on PAKOLLINEN kun on palkannut mieleisemmän työntekijän tekemään työtä työnantajan ehdoin-!.

        Työnantaja voi myös liittyä Yrittäjien työttömyyskassaan, ja siihen liittyminen on VAPAAEHTOISTA, koska yrittäjä voi myös valita olla liittymättä ja luottaa siihen että liiketoiminta on jatkuvaa kaikissa oloissa!.


    • 16+15

      se politiikka onkin siellä jokaisen pääkopassa.... jos ei ole halunnut kommariliittoon liittyä niin nyt kannattaa nauttia sen 'porvariuden' hedelmät ,joka esti liittymästä.

    • Ymmärrä!
      • jopa-pyörän lukko

        katso kuinka harhaluuloisuus jatkuu kun ei hyväksy vapaaehtoista kassan jäsenyyttä!. työttömyysturva-arpajaisissa!.


    • nöpönella

      ansiosidonnainen ja työttömyysputki on perustettu aikoinaan ihan vain ja ainoastaan liittojen jäsenille/kassojen myös, nykyään.... aiemmin ei ollut kuin pelkkiä liittojen jäseniä, kaikki liittyi liittoon ja jos ei liittynyt niin se oli heidän asiansa, MUTTA kaikki kyllä siihen aikaan tiesi mitä jää paitsi., se oli oma valinta jostain henk.koht. syystä.... jonkun mielestä oli kommari jos oli liitossa ja joku ei välittänyt käydä töissä niin pitkään että olisi sen silloisen 6kk työssäoloehdon saanut täynnä....omia valintoja on ollut aina.Ja tulee olemaan. Mikä siinä on nyt niin vaikeaa ymmärtää, se on liittojen/kassojen jäsenten oikeus.... miksi ei voi liittyä.... tiedon puutetta ei voi yksikään sanoa syyksi.

    • kovaa faktaa

      Sinulla on vaikeuksia ymmärtää luettua.

      1. Jos joku ei ymmärrä systeemiä ja on sen takia sen ulkopuollella, niin sitten mielestäsi hänen työnatajansa maksamat maksut hänestä saa laittaa hyödyttämään vain kassajäsenten työttömyysturvaa. Silloin ne menevät vain ja ainoastaan kassajäsenten hyväksi. Se on yhdenlaista rosvoamista.

      2. Kassaan kuulumatonkin joutuu maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja, joille hän ei saa mitään vastinetta. (Perusturvaa ei kustanneta näillä maksuilla. Ja perusturvan saa myös kassajäsenet ihan yhtä suurena kuin kassaan kuulumattomat.) Kassaan kuulumaton maksaa ihan yhtä suuria vakuutusmaksuja kuin kassajäsenet, mutta ei saa silti niillä kustannettua työttömyysturvaa. Työttömyysturvaa ei kustanneta mitättömän pienillä kassamaksuilla, eikä työttömysyturvaa maksa liitto, vaikka moni luulee niin.


      Tiedolla tai tiedon puutteella ei ole mitään tekemistä tämän vääryyden kanssa, vaikka liiton rikolliset yrittävät vierittää syyn uhrin omaksi viaksi. Vähän samaan tapaan kuin jotkut syyttävät raiskattuja, että ihan oma vika kun et ymmärtänyt pysyä poissa hämrältä kujalta. Miksi olit niin tyhmä etkä tajunnut olevasi vaarassa siellä. Raiskaaja on ihan viation, sinä olet se syyllinen, koska olit niin tyhmä että et osannut hankkia tietoa hämärän kujan vaaroista.

      • jalasjärven papukaij

        katso kuinka harhaluuloisuus jatkuu kun ei hyväksy vapaaehtoista kassan jäsenyyttä!. työttömyysturva-arpajaisissa!. joita kutsut sivujesi sisällössäsi


      • J.P.
        jalasjärven papukaij kirjoitti:

        katso kuinka harhaluuloisuus jatkuu kun ei hyväksy vapaaehtoista kassan jäsenyyttä!. työttömyysturva-arpajaisissa!. joita kutsut sivujesi sisällössäsi

        Täällä häiriköivällä ihmisellä on tietyn tyyppinen autismin kirjoon kuuluva kommunikointihäiriö. Sitä sairastaa muutama prosentti ihmisistä. Mikään tieto, selitys tai päättely ei hyödytä. Siihen ei ole myöskään hoitoa, sillä se on sisäänrakennettu ihmisen persoonaan. Kasvokkain tämä tilanne voisi olla vaarallinen. Ei ainoastaan siksi, että vastaväittäjä saattaisi muuttua hyvin aggressiiviseksi, kun hänen viestinsä ei mene perille, vaan myös siksi, että "papukaija" menisi todennäköisesti psykoosiin, jos joutusi väittelemään kasvokkain, eikä pärjäsi siinä. Hänet ajettaisiin nurkkaan, ja pahimmillaan hän voisi ahdistua niin paljon, että hän saattaisi saada hyvin vakavan sairauskohtauksen.

        Tällainen kommunikointihäiriöinen henkilö ei kuule sitä mitä vastapuoli sanoo, vaan hän sivuuttaa asian, jos se ei miellytä häntä. Tämän asian tilalle hän istuttaa toisen asian, joka sivuaa alkuperäistä asiaa, mutta ei ole kuitenkaan sama asia. Sitten hän väittää, että vastapuoli on eri mieltä tästä toisesta asiasta, vaikka ei olekaan. Hän kieltäytyy väittelemästä ensimmäisestä asiasta, vaan puhuu koko ajan siitä toisesta asiasta, vaikka siitä ei ole mitään erimielisyyttä. Kommunikointihäiriöinen ihminen vaan kuvittelee, että tästä toisesta asiasta on erimielisyyttä, ja jatkaa sen takia tämän toisen asian jankkaamista ja toisen henkilön pilkkaamista.

        Pahin tapaus on tämän palstan "papukaija" joka jatkaa keskustelua, vaikka vastapuoli on jo lopettanut. Hän monistaa vastapuolen väitteitä tänne useita kymmeniä tai satoja kertoja, ja kirjoittaa uusia vastauksia niihin.


      • kaikki kotona
        J.P. kirjoitti:

        Täällä häiriköivällä ihmisellä on tietyn tyyppinen autismin kirjoon kuuluva kommunikointihäiriö. Sitä sairastaa muutama prosentti ihmisistä. Mikään tieto, selitys tai päättely ei hyödytä. Siihen ei ole myöskään hoitoa, sillä se on sisäänrakennettu ihmisen persoonaan. Kasvokkain tämä tilanne voisi olla vaarallinen. Ei ainoastaan siksi, että vastaväittäjä saattaisi muuttua hyvin aggressiiviseksi, kun hänen viestinsä ei mene perille, vaan myös siksi, että "papukaija" menisi todennäköisesti psykoosiin, jos joutusi väittelemään kasvokkain, eikä pärjäsi siinä. Hänet ajettaisiin nurkkaan, ja pahimmillaan hän voisi ahdistua niin paljon, että hän saattaisi saada hyvin vakavan sairauskohtauksen.

        Tällainen kommunikointihäiriöinen henkilö ei kuule sitä mitä vastapuoli sanoo, vaan hän sivuuttaa asian, jos se ei miellytä häntä. Tämän asian tilalle hän istuttaa toisen asian, joka sivuaa alkuperäistä asiaa, mutta ei ole kuitenkaan sama asia. Sitten hän väittää, että vastapuoli on eri mieltä tästä toisesta asiasta, vaikka ei olekaan. Hän kieltäytyy väittelemästä ensimmäisestä asiasta, vaan puhuu koko ajan siitä toisesta asiasta, vaikka siitä ei ole mitään erimielisyyttä. Kommunikointihäiriöinen ihminen vaan kuvittelee, että tästä toisesta asiasta on erimielisyyttä, ja jatkaa sen takia tämän toisen asian jankkaamista ja toisen henkilön pilkkaamista.

        Pahin tapaus on tämän palstan "papukaija" joka jatkaa keskustelua, vaikka vastapuoli on jo lopettanut. Hän monistaa vastapuolen väitteitä tänne useita kymmeniä tai satoja kertoja, ja kirjoittaa uusia vastauksia niihin.

        onko sulla kuule


    • ontuu taas...

      ei ole sullakaan kaikki kotona... eihän noita asiota voi verrata keskenään.... se olisi ihan sama jos alkaisin vertailla sitä että miksinaapuri sai vakuutuksestaan kolarin ajettuaan uuden auton ja minä en saanut kuin 3000e korvausta... minä en ottanut kuin pakollise liikennevakuutuksen mutta naapurillapa olikin kasko siihen uuteen autoonsa....heh... hullu olenkin jos vaatisin samaa korvaustasoa alimmalla vakuutusmaksulla ikivanhaan romuuni.

      • itselläsi ontuu

        Et ymmärtänyt. Autovertaus menee näin: Molemmat ovat maksaneet ihan yhtä suuret vakuutusmaksut, mutta toinen sai täyden korvauksen ja toinen ei juuri mitään, kun siltä toiselta puuttui ikkunasta 99 euroa maksava YTK-tarra.


    • kassanjäsen

      Liittoihin kuulumaton työtön on hyödytön ja hampaaton, joten hänen oikeuksistaan ei tarvitse välittää.



      Liittoihin ei kannata kuulua, kassajäsenyys riittää.

      • käsitys

        kummalinen


      • tietoa on
        käsitys kirjoitti:

        kummalinen

        Ihan hyvä käsitys jos ei tarvitse muuta suojaa kuin ansiosidonnaisen työttömyysturvan. Sen saa halvalla (99e/v) ja liittoihin kuulumatta ja maksamatta kalliita jäsenmaksuja liitoille.


    • 19 4 23

      Saat kuluttajasuojaa kun kuulut kassan jäsenenä, ymmärrätkö pahantahtoinen hullu

    • 2 12 14

      Saat kuluttajasuojaa kuulumalla kassan jäsenenä järjestelmän osana

      • Ei kuluttajansuoja-asia!

        Ei työttömyyskassa-asiat ole alkuunkaan kuluttaja-asioita!!! Ja tämän voi tarkastaa kuluttajaneuvonnasta halutessaan. :)


    • 1 14 15

      Kassan jäsen neuvoo

      "Hoida oma osuutesi, niin toimeentulosi on taattu"

      en tiedä olenko jäsen!. Vain soitto työttömyyskassaan sieltä se selviää

      • 5 1 6

        Arvioni mukaan 80-90 prosenttia täällä olevista viesteistä on papukaijan kirjoittamia. Niissä hän ei sano mitään uutta, hän vaan nostaa G:n vanhat viestit uudelleen ylös muiden luettaviksi. Kiitos siitä, että nämä aiheet pysyvät pinnalla sinun ansiosta.
        Viestiketjuista ei kannata lukea kuin aloitusviesti. Loppu on Jalasjärven papukaijan typerää paskanjauhantaa, jossa hän hokee yhtä ja samaa satoja kertoja uudelleen ja uudelleen.


    • asiaton juttu

      kaikessa muussa ,lähestulkoon, on asiaa paitsi siinä aloituksessa.

      • et pysty kumoamaan

        tuo on ay-jäsenen tunneperäinen reaktio. aloituksessa ei ole asiavirheitä. jos mielestäsi on, niin osoita ne. muuten kommnettisi on arvoton.


    • oikean jack-potin

      jokainen arpa voittaa, työttömyysturva-arpajaisissa, työttömyyskassa-arvalla

    • hoidon tarpeessa

      niin 1006 vierailijaa olisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe