Moottoripurjehtijan kuolema?

pohd ja iskelija

Tehdäänkö nykyään enää saman tapaisia moottoripurjehtijoita kuin 1970-1980 -luvuilla? Nykyiset Nauticatit ja Degerötkin ilmeisesti purjehtivat ihan kohtuullisesti, eivät siis raaserimaisesti mutta niillä pystyy etenemään purjein useimmilla keleillä. Onkohan syynä purjevenesuunnittelun kehittyminen ja tehokkaammat koneet? Bavariaa, Sun Odysseytä (toki myös vaikka Äksää tai Linjettiä) voi käyttää nykyään halutessaan helposti moottoripurjehtijana kun matkanopeus vakiokoneella on ihan hyvä.

54

4169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

      Niin se lienee, että cruising-tyyppiset purjeveneet ovat tavallaan syöneet elintilan perinteisiltä moottoripurjehtijoilta. Jotain muutakin asiassa on, sillä myös uppoumamoottoriveneet ovat aika lailla kadonneet markkinoilta. Toisin sanoen aika vähän vaihtoehtoja on sellaiselle, joka haluaisi leppoisaa ja taloudellista projektista:alle 10 solmun vauhtia etenevän veneen, jossa on kuitenkin hyvät sisätilat ja jota voi huonossa säässä ajaa mukavasti sisältä ja lämpimästä.

      • Bossu

        Nykymoottoriveneilyssä ajetaan vain nopeasti satamasta satamaan. Harva enää retkeilee perheen kanssa hiljakseen luonnonsatamissa. Sitä parempi vene mitä nopeammin pääsee seuraavaan satamaan. Vaikka aika usein kyllä näkyy noita nopeita veneitä ajettavan uppoumanopeuksilla, mihin ne eivät kuitenkaan ihanteellisesti sovellu. Ehkä välillä on enemmän aikaa viettää merellä? Moottoripurjehtijatkin on yleensä käytännössä noita hitaita moottoriveneitä. Ihminen, joka haluaa purjehtia, ei osta sellaista. Joten ne ovat hävinneet samalla kuin hitaat puhtaat moottoriveneetkin.


      • 2 x kad44
        Bossu kirjoitti:

        Nykymoottoriveneilyssä ajetaan vain nopeasti satamasta satamaan. Harva enää retkeilee perheen kanssa hiljakseen luonnonsatamissa. Sitä parempi vene mitä nopeammin pääsee seuraavaan satamaan. Vaikka aika usein kyllä näkyy noita nopeita veneitä ajettavan uppoumanopeuksilla, mihin ne eivät kuitenkaan ihanteellisesti sovellu. Ehkä välillä on enemmän aikaa viettää merellä? Moottoripurjehtijatkin on yleensä käytännössä noita hitaita moottoriveneitä. Ihminen, joka haluaa purjehtia, ei osta sellaista. Joten ne ovat hävinneet samalla kuin hitaat puhtaat moottoriveneetkin.

        Itse ajelen runkonopeutta silloin, kun on jotain mielenkiintoista katseltavaa ja sopiva keli aaltojen suhteen lisäksi merkittävä polttoaineen säästö, mutta isommat selät tai aallokon kasvaessa, niin siinä vaiheessa on mukavaa nostaa nopeutta liukuun jotta meno vakautuu ja etenemää alkaa syntyä...


    • back in fashion?

      Lukaisepa tuoreesta YW:stä (Oct.2012) artikkeli "Are motor sailers back in fashion?". Jutussa esitellään moderni moottoripursi Nordhavn 56. Spesifikaation yhteydessä nettisivuksi mainitaan www.nordhavn.com

      • Bossu

        Naantalissa rakennetaan aika erikoista venettä. In time yachts rakentaa suunnilleen 11 -metristä purjevenettä, johon tulee 300-heppainen sisäkone. Veneessä on myös nostoköli ja laskettava masto. Sisäpuolisena painolastina toimii mm. moottori ja akusto. Nopeus moottorilla oli muistaakseni 20 solmua. Vene toimitetaan muistaakseni Australiaan. Siinä voidaan naapuriveneissä yllättyä, kun illalla tuulen tyyntyessä In timen kippari nostaa kölin, laskee maston ja nostaa veneensä plaaniin 300-heppaisen dieselin pauhatessa. Ehkä tämä on vastaus tuolle hitaan moottoriveneilyn hiipumiselle.


      • 6+1=9
        Bossu kirjoitti:

        Naantalissa rakennetaan aika erikoista venettä. In time yachts rakentaa suunnilleen 11 -metristä purjevenettä, johon tulee 300-heppainen sisäkone. Veneessä on myös nostoköli ja laskettava masto. Sisäpuolisena painolastina toimii mm. moottori ja akusto. Nopeus moottorilla oli muistaakseni 20 solmua. Vene toimitetaan muistaakseni Australiaan. Siinä voidaan naapuriveneissä yllättyä, kun illalla tuulen tyyntyessä In timen kippari nostaa kölin, laskee maston ja nostaa veneensä plaaniin 300-heppaisen dieselin pauhatessa. Ehkä tämä on vastaus tuolle hitaan moottoriveneilyn hiipumiselle.

        Se on Sailjet 40

        http://www.youtube.com/watch?v=NEbR0JP7tPA

        Koko testi hamnen.se sivulla
        https://hamnenplay.solidtango.com/video/130905-sailjet-40


    • - 70 luvulla

      Lapsuuteni mökillä oli -70 luvulla aikanaan Lohin valmistama Y-vene. Siinä oli menty moottoripurjehtijasta vielä askel pidemmälle, ts yhdistetty soutu-, perämoottori- ja purjeveneiden huonot puolet. Vene oli erinomaisen surkea ja hidas soutaa, koneella ajaessa vaarallinen mm. vesi tulvi sisään nostokölin aukosta, purjeella kiikkerämpi kuin polkupyörä ja kovemmalla kelillä myös erittäin märkä (masto oli muuten päästään jostain kumman syystä tehty yläpäästään käyräksi) . Mutta sama kai sen väljä millä sitä seilorin uran aloittaa, muutaman kesän jälkeen en junnuna todellakaan pelännyt vettä missään lajissa.

      • Uutta odotetaan !

        Nuo mökkien monitoimiveneet kuten mm. Askeladden eivät olleet moottoripurjehtijoita vaan avoimia pienempiä veneitä joissa yritettiin enemmän tai vähemmän onnistuneeesti yhdistää eri ominaisuuksia. Mutta juuri mökkikäyttöön sopivia

        70-luvulla rakennettiin myös n. 100 kpl mm Medusa-moottoripurjehtijaa, jota luonnehdittiin köyhän miehen moottoripurjehtijaksi, joka myös purjehti kohtalaisesti. Sellaista uutta kyllä kaivattaisiin, koska nykyiset Nauticatit ovat käytettyinäkin luvattoman kalliita...


    • 14+6

      Maailmalla taitaa olla lukuisia muitakin DS-pursia jotka purjehtivat varsin hyvin, mutta näemmä ei paljon ole tuotu tänne.

    • gh34

      Hans Groop-kirjassa tehtiin moottoripurjehtijan määrittelyä ja siinä linjanveto meni suunnilleen näin: Moottorivene apupurjeella: Ei nouse pelkin purjein tuuleen. Moottoripurjehtija: Nousee tuuleen JA koneen teho riittää matkavauhtiin myös kovassa vasta-aallokossa. Purjevene: Nousee tuuleen mutta ei pysty kulkemaan tuulta vasten koneella kunnolla aallokossa.

      Jäin tuota lukiessani käsitykseen, että a) tämä on aikansa elänyt määrittely koska b) tällä määrittelyllä lähes kaikki nyky-perheveneet olisivat moottoripurjehtijoita eivätkä purjeveneitä.

      Olen siis samaa mieltä siitä, että termin moottoripurjehtija voi jo heittää hautaan, kun rajanveto noiden välillä menee kuitenkin enemmän mielipide- kuin faktapuolelle. Kirjassakin todettiin että ihmiset haluavat veneestään käytettävän mielummin purjevene kuin moottoripursi-termiä.

      • 17+19

        Kaikki uudet purjeveneet Groopin määritelmä moottoripurjehtijoita.
        Deck Saloon on suomalaisille Nauticattisalonki.


      • gh34
        17+19 kirjoitti:

        Kaikki uudet purjeveneet Groopin määritelmä moottoripurjehtijoita.
        Deck Saloon on suomalaisille Nauticattisalonki.

        Huom: Määritelmä ei ollut Groopin, vaan hänestä ja hänen elämäntyöstään kertovassa kirjassa muualta siteerattu, tai monen pohdinnan synteesi, jota tässä siteerasin.

        "Kaikki uudet purjeveneet...?"
        Älähän nyt, kyllä uusienkin purjevenemallien kirjo on melkoinen.


    • seppomartti

      Gh34 siteeraaman määritelmän mukaan purjeveneet eivät ole muuttuneet moottoripurjehtijoiksi. Ei tarvita kovin kummallista merenkäyntiä kun koneteho ei riitä vastatuuleen. Puhumattakaan paukkeesta ja epämukavuudesta. Purjeilla Vmg on silloin parempi. Tämä tilanne on muutaman kerran tullut Välimerellä vastaan kun charterveneen miehistö rääkkää vierasta venettä ja moottoria vastatuuleen.

      • gh34

        Pauke ja epämukavuus ei ole vieraita missään veneessä, kun sopiva vasta-aallokko iskee, vai mitä? Vaikkapa "isojen moottoripursien äiti", NC44 velloo ihan reippaasti , nostaa keulaa ja syöksyy alas, kun sopiva vastainen keli sattuu kotoisella itämerellämme.

        Jos moottoripurjehtija-termiä halutaan vielä (väkisin?) pitää hengissä,voisi yrittää esim. määritellä kuinka monta hevosvoimaa per uppoumatonni veneessä on oltava jotta se ei enää olisi Purjevene vaan Moottoripurjehtija. Sekään ei ole yksiselitteinen luku, mutta itse ajattelen, että täytyyhän sitä kymmenkunta hevosta per tonni olla ennen kuin koneteho on moottoripurjehtijaluokassa ja paatin nopeus koneella alkaa olla immuuni (kohtuulliselle) vastatuulelle ja aallokolle. Eli olen samaa mieltä, ettei konetehon lisäys ole tehnyt pursista moottoripursia.

        Uusista venemalleista esim. Xp 33 on varustettu 21 hepoisella yanmarilla ja uppouma on 4,3 t eli X:n performancesarjalaisella on konetehoa 4,9 hv / tonni.
        FinnExpress yanmar 1GM10:llä suhdeluku on noin 3,33 hp/tonni.
        Moottoripurjehtijaksi vaaditaan lisää poweria!


      • MitaanTietamaton
        gh34 kirjoitti:

        Pauke ja epämukavuus ei ole vieraita missään veneessä, kun sopiva vasta-aallokko iskee, vai mitä? Vaikkapa "isojen moottoripursien äiti", NC44 velloo ihan reippaasti , nostaa keulaa ja syöksyy alas, kun sopiva vastainen keli sattuu kotoisella itämerellämme.

        Jos moottoripurjehtija-termiä halutaan vielä (väkisin?) pitää hengissä,voisi yrittää esim. määritellä kuinka monta hevosvoimaa per uppoumatonni veneessä on oltava jotta se ei enää olisi Purjevene vaan Moottoripurjehtija. Sekään ei ole yksiselitteinen luku, mutta itse ajattelen, että täytyyhän sitä kymmenkunta hevosta per tonni olla ennen kuin koneteho on moottoripurjehtijaluokassa ja paatin nopeus koneella alkaa olla immuuni (kohtuulliselle) vastatuulelle ja aallokolle. Eli olen samaa mieltä, ettei konetehon lisäys ole tehnyt pursista moottoripursia.

        Uusista venemalleista esim. Xp 33 on varustettu 21 hepoisella yanmarilla ja uppouma on 4,3 t eli X:n performancesarjalaisella on konetehoa 4,9 hv / tonni.
        FinnExpress yanmar 1GM10:llä suhdeluku on noin 3,33 hp/tonni.
        Moottoripurjehtijaksi vaaditaan lisää poweria!

        Nettilaskuri http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx antaa summittaiset luvut Xp 33:lle

        Laskennallinen runkonopeus 7,2 solmua, johon tarvitaan 19,8 hv teho. Lisätehon tarvetta vastatuuleen tai aallokon vastustukseen ei tässä ole huomioitu. 43 hv teholla tulisi vauhtia solmu lisää.


      • 10-14

        Useimmissa alle 30-vuotiaissa purjeveneissä on nykyään vähintään 20hv koneet, monissa isommat. Kyllä niillä aika hyvään vastatuuleen etenee koneellakin.


    • o ,,P

      Moottoripurjehtijassa on sisäohjaamo. Kriteeri, joka toimii aina.

      • 223++

        Jahha, vende globe yms paatteja voi ohjata sisältä autopilotilla, esim "pod"it ovat suosittuja.


    • o ,,P
      • kumpi

        Luoviiko jos purjehtii hyvin?


    • X-ychts

      kyllä Degeröt ovat moottoriveneitä. Jos haluaa leikkiä purjeilla, toki onnistuu avotuulella.

      Matkapurjehduksesta turha kuvitellakkaan.

      • Degerö 38

        Höpöhöpö,
        Ei jää suuremmin jalkoihin. Pitkissä vedoissa pysyy hyvin kaksi jalkaa lyhyemmän ranskispaatin kyydissä, jossa ikänsä (vuosikymmeniä) purjehtinut kippari ja minulla kokemus 0. Tuntuma vahvistunut edelleen tuon ensivaikutelman jälkeen tänä kesänä, kukaan ei ole heittämällä mennyt ohi, ainakaan niin että tulisi sellainen kyykytetyn tunne. Kovilla tuulilla vaan hymyilyttää, menee johdonmukaisesti ja vakaasti, sateella voi mennä kabiinin jos ei halua kastua, joo tiedän ei ole oikeaa purjehtimista mutta sallittakoon se ikämiehelle. Tuulettomana päivänä näkyy nuo muutkin lilluvan, silloin mennnään moottorivoimin kuten useimmat muutkin ja myös ne ns. oikeat purjeveneet.. No leikkinsä kullakin, vapaaehtoistoimintaahan tämä ja hauska rentouttava harrastus moottorilla tai ilman..


      • niin no
        Degerö 38 kirjoitti:

        Höpöhöpö,
        Ei jää suuremmin jalkoihin. Pitkissä vedoissa pysyy hyvin kaksi jalkaa lyhyemmän ranskispaatin kyydissä, jossa ikänsä (vuosikymmeniä) purjehtinut kippari ja minulla kokemus 0. Tuntuma vahvistunut edelleen tuon ensivaikutelman jälkeen tänä kesänä, kukaan ei ole heittämällä mennyt ohi, ainakaan niin että tulisi sellainen kyykytetyn tunne. Kovilla tuulilla vaan hymyilyttää, menee johdonmukaisesti ja vakaasti, sateella voi mennä kabiinin jos ei halua kastua, joo tiedän ei ole oikeaa purjehtimista mutta sallittakoon se ikämiehelle. Tuulettomana päivänä näkyy nuo muutkin lilluvan, silloin mennnään moottorivoimin kuten useimmat muutkin ja myös ne ns. oikeat purjeveneet.. No leikkinsä kullakin, vapaaehtoistoimintaahan tämä ja hauska rentouttava harrastus moottorilla tai ilman..

        Itsellä on 34-jalkainen. Ja sille Degerö 33 on lähinnä pujottelukeppi. Mutta niin ovat tietenkin myös ne vähän pienemmät ja vähän isommatkin ranskikset. Eli ne purjehdusominaisuudet riippuvat ihan siitä, mihin vertaa.


      • Saaristossa30vuotta

        Itselläni on Finnsailer 36 jonka katson "moottoripurjehtijaksi". Kieltämättä sekin kyllä kulkee avotuulilla ihan hyvin purjeilla. Myönnetään että pujottelukeppejä ollaan oikeille purjeveneille. Itselleni sillä ei ole merkitystä. Arvostan tässä tapauksessa vaihtoehdon mahdollisuutta. Jos haluaa ajaa purjeilla se on kohtuu järkevää mikäli tuulet sattuu sopimaan. Purjehtiessani oikealla purjeveneellä (Avance 33) oli hieman hankalaakin ajatella menevänsä vastatuuliosuudet koneella. Oli pakko kryssiä nyt ei, voi hyvällä omatunnolla rullata purjeet sisälle ja ajaa koneella. Asuttavuus veneessä on mielestäni huippu hyvä, ottaen huomioon veneen veisto vuoden-82. Sisätilat on verrattavissa nykypäivän Ranskalaisiin. Sillä erotuksella että Finnsailerissa ne on käsintehtyjä ja materiaalit laadukkaita. Toki kokemukseni ulottuu vain yhteen Bavaria 30 Cruiser joka oli kovin "muoviämpäri" tyyppinen ratkaisu.


      • 10-14

        Miksi A33:lla oli mielestäsi hankalaa ajatella ajavansa vastatuuleen koneella? Vai oliko siinä alitehoinen pannu?

        Bavaria ei muuten ole ranskalainen :) Eli sinulla ei ilmeisesti ole lainkaan kokemusta ranskalaisista... (Ei sillä, että vaikkapa Benen ja Bavan välillä niin suurta eroa olisi.)


      • Saaristossa30vuotta
        10-14 kirjoitti:

        Miksi A33:lla oli mielestäsi hankalaa ajatella ajavansa vastatuuleen koneella? Vai oliko siinä alitehoinen pannu?

        Bavaria ei muuten ole ranskalainen :) Eli sinulla ei ilmeisesti ole lainkaan kokemusta ranskalaisista... (Ei sillä, että vaikkapa Benen ja Bavan välillä niin suurta eroa olisi.)

        10-14 olet oikeassa. Bavahan ei ole ranskatar, ikävä kömmähdys. Ei vastatuuli osuuksien ajo koneella niinkään liittynyt koneeseen vaan enemmänkin kipparin pään sisällä liikkuvaan massaan. Jotenkin koin A 33 olevan purjehtimiseen tehty vene ja tästä syystä koin koneella ajon hankalaksi.


    • o ,,P

      "Matkapurjehduksesta turha kuvitellakkaan."

      Olemme kymmenkunta vuotta "purjehtineet" Saimaan etelästä pohjoiseen ja takaisin etelään. Purjehduksen keskellä olemme viettäneet aikaa mökillämme keskisellä Saimaalla.

      Matkasta on pitämäni tilaston mukaan taitettu näinä vuosina koneella noin 18 %, loput purjein, joten kyllä purjeillakin kulkemista joukkoon mahtuu. Nousukulma tuuleen ei huikea ole, mutta jos edessä on selkää, niin eipä tuo haittaa. Kapeat kohdat ajamme suosiolla koneella, jos tuuli käy väärästä suunnasta.

      Ei ehkä perinteistä matkapurjehdusta, mutta pääsääntöisesti purjehdusta kuitenkin. Suorituskyky on mikä on. Kun on aikaa, niin se ei ole niin päivän tai edes kahden päälle. Paikallaankin välillä olemme ja mm. melomme mukana kulkevalla kajakilla.

    • Nopeakin

      Onhan Laguuna-katamaraani. On tilaa ja mukavuutta eikä häpeile.

    • 18+9

      SPV:n katsastussäännöissä on tulkinta, että purjeveneeksi lasketaan vene, jolla voi n. 5 m/s tuulessa tehdä vastakäännöksen koneella auttamatta. Muut ovat moottoriveneitä ja mitään moottoripurjehtijaa ei ole edes olemassa. Minusta täysin riittävä tulkinta.

      Purjehtijan vuosikirjassa näkyy muutama Nauticat 33 purjeveneenä (avomeri). Minulle on ainakin väitetty, ettei sillä tuo vastakäännöstesti onnistuisi, mutta eipä ole omaa kokeilua alla.

      • gh34

        Veikkaan, että yksimastoisella NC33:lla testi voi epäonnistua, mutta ei ketsitakiloidulla. On siinä mesaanissa vääntöä jolla hyvinkin vendataan pitkäkölinen tuossa tuulessa.

        Ketjun aloittajalle voisin vielä suositella katsomista Puolan suuntaan. Siellähän nykyisin tehdään paljon erilaisia epämuodikkaita mutta mielenkiintoisia pursia. Voi olla että muissakin maissa monet pienet valmistajat tekevät vaikka mitä, mutta eivät ne tänne asti päädy.


      • Ketsillä
        gh34 kirjoitti:

        Veikkaan, että yksimastoisella NC33:lla testi voi epäonnistua, mutta ei ketsitakiloidulla. On siinä mesaanissa vääntöä jolla hyvinkin vendataan pitkäkölinen tuossa tuulessa.

        Ketjun aloittajalle voisin vielä suositella katsomista Puolan suuntaan. Siellähän nykyisin tehdään paljon erilaisia epämuodikkaita mutta mielenkiintoisia pursia. Voi olla että muissakin maissa monet pienet valmistajat tekevät vaikka mitä, mutta eivät ne tänne asti päädy.

        ainakin onnistuu mutta ei sellaisella juuri kryssiä jaksa jos pitäisi olla jossakin kauempana edes johonkin aikaan.


    • Lieka

      Voiko moottoripurjehtijassa säätää purjeetkin sisältä käsin vai joutuuko aina hyppimään kannelle? Käsittääkseni joutuu? Siinä vähän kärsii koko idea. Eikö ne köydet voisi jotenkin vetää sisälle asti?

      • Pilothouse

        Sähkövinssit toimivat myös sisäohjaamosta. Tarvitset vain 2 suuntaiset vinssit.


      • Lieka
        Pilothouse kirjoitti:

        Sähkövinssit toimivat myös sisäohjaamosta. Tarvitset vain 2 suuntaiset vinssit.

        Vai niin. Kaipa ne voisi myös olla käsivoimin veivattavat, niin että kampi menisi seinän läpi ulos vinssiin. Eri asia että onko näitä olemassa vai joutuuko askartelemaan. Tai sitten järkkäilee ne köydet jotenkin sisään vaan. Ehkä ohjaamon ei tarvitsisi edes olla täysin tiivis vaan tekisi köysille reilut aukot, järjestäisi niistä ehkä sisään roiskuvalle vedelle poistoreitin ja eristäisi ohjaamon kunnolla muusta sisätilasta, lähes kuin katetuksi ulko-ohjaamoksi. Jos köydet tulisi ohjaamon takakautta sisään niin ei siinä paljoa ongelmia synnykään, mutta mutkaisempi reitti se saattaa olla.


    • 2 x kad44
      • Lieka

        Minua viehättää tällä hetkellä melko perinteiset veneet eikä välttämättä noin moderni, mutta onhan tuossa hyvää. Tilaa on pituuteen nähden hyvin ja vesilinja maksimaalinen. Tuo korkealle ylettyvä reuna herättää ainakin mielenkiintoa, en sitten sen hyvyydestä tiedä kun en tiedä veneistä paljoa muutenkaan. Luksusveneissä on aina sellainen toimisto- tai hotellihuonetyyppinen sisustus joka miellyttää omalla tavallaan ja sopii tuollaiseen veneeseen mutta haen itselleni hieman alkeellisempaa sisustusta jossa tuntee olevansa ennemmin elokuvien merirosvolaivassa tai haisevassa troolarissa kuin hotellissa, sillä olen luonteeltani seikkailija enkä pukumies.

        Minulla on nyt juuri muuta mielessä mutta voisin ajatella joskus hankkivani jonkun tällaisen
        http://image.nettix.fi/extra/boatimg/542001_542100/moottorivene-muu-merkki-542048_b_fa31aa1135194df7.jpg
        teräsveneen jossa on maksimaaliset sisätilat ja rungon muoto melko ympäripyöreä ilman ylimääräisiä ulokkeita ja nurkkia. Ei se kaikkein kaunein ratkaisu ole mutta käytännöllinen. Siihen kun vielä asentaa ruuviliitosten sijaan hitsaamalla kiinni kaikki mitä pitää kiinnittää niin tavoitteena olisi mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus josta ei irtoa mitään, ei vuoda mistään, ei kolise mikään, eikä siinä kolhi itseään mihinkään.


      • 441

        Tuolta ulkoa ohjaaminen on lähinnä vitsi... Eihän ton rivitalon muotoisen DeckSaloonin ohi tai yli näe mistään... ehkä poijun pyydystämisen voi sopivan puolen rattia käyttää.

        Jos nyt lähdetään haaveilemaan niin mielummin joku tällainen cruiser, joka oikeasti purjehtii hyvin: http://www.najad.se/sailing-yachts/460/
        Ehkä vähän OT moottoripurjehtia, mutta olisi siinä 110hp.


      • 2 x kad 44
        Lieka kirjoitti:

        Minua viehättää tällä hetkellä melko perinteiset veneet eikä välttämättä noin moderni, mutta onhan tuossa hyvää. Tilaa on pituuteen nähden hyvin ja vesilinja maksimaalinen. Tuo korkealle ylettyvä reuna herättää ainakin mielenkiintoa, en sitten sen hyvyydestä tiedä kun en tiedä veneistä paljoa muutenkaan. Luksusveneissä on aina sellainen toimisto- tai hotellihuonetyyppinen sisustus joka miellyttää omalla tavallaan ja sopii tuollaiseen veneeseen mutta haen itselleni hieman alkeellisempaa sisustusta jossa tuntee olevansa ennemmin elokuvien merirosvolaivassa tai haisevassa troolarissa kuin hotellissa, sillä olen luonteeltani seikkailija enkä pukumies.

        Minulla on nyt juuri muuta mielessä mutta voisin ajatella joskus hankkivani jonkun tällaisen
        http://image.nettix.fi/extra/boatimg/542001_542100/moottorivene-muu-merkki-542048_b_fa31aa1135194df7.jpg
        teräsveneen jossa on maksimaaliset sisätilat ja rungon muoto melko ympäripyöreä ilman ylimääräisiä ulokkeita ja nurkkia. Ei se kaikkein kaunein ratkaisu ole mutta käytännöllinen. Siihen kun vielä asentaa ruuviliitosten sijaan hitsaamalla kiinni kaikki mitä pitää kiinnittää niin tavoitteena olisi mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus josta ei irtoa mitään, ei vuoda mistään, ei kolise mikään, eikä siinä kolhi itseään mihinkään.

        Juu, moody on myös järjettömän hintainen.

        Tässä linkki veneeseen jonka näin viime kesän reissulla Tukholmassa melko mielenkiintoinen Suomalais valmisteinen moottoripursi...

        http://www.blocket.se/stockholm/Finn_Atlantic_65_49306170.htm?ca=11&w=1


      • Bossu
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Juu, moody on myös järjettömän hintainen.

        Tässä linkki veneeseen jonka näin viime kesän reissulla Tukholmassa melko mielenkiintoinen Suomalais valmisteinen moottoripursi...

        http://www.blocket.se/stockholm/Finn_Atlantic_65_49306170.htm?ca=11&w=1

        Turussa on ilmeisesti saman veistämön tekemä erittäin näyttävä vene, Finn 80, jolla on käyty Venezuelassa ja jäämerellä 80 leveysasteen paremmalla puolella. Veneen nimi on s/y Anya, ja se on Suomen Joutsenen vieressä.
        http://www.sy-anya.com/first-page.cfm


      • 2 x kad44
        Bossu kirjoitti:

        Turussa on ilmeisesti saman veistämön tekemä erittäin näyttävä vene, Finn 80, jolla on käyty Venezuelassa ja jäämerellä 80 leveysasteen paremmalla puolella. Veneen nimi on s/y Anya, ja se on Suomen Joutsenen vieressä.
        http://www.sy-anya.com/first-page.cfm

        Kiitos linkistä, ulkoa päin olen ihaillut alusta, mutta sisältä todella upea. Hienoa nähdä Suomalaiset osaavat tehdä näin loisteliasta työtä ja vielä se, että L.... aikoinaan tilasi veneen täältä eikä jotain maineekasta ulkomaalaista.

        Tuossa tukholmalaisessa veneessä ongelmana suuri syväys suomen vesille, tai ainakin vaatii huomattavasti enemmän reitti- ja satama paikkojen suunnittelua...


    • seppomartti

      Vaikkei henkilökohtaisesti moottoripurjehtija kiinnosta niin ihmettelen mahtaako koko idea olla Suomessa hukassa. Eikös moottoripurjehdus ole sitä, että usein on purjeet ja moottori yhtaikaa käytössä. Siten toimimalla kompensoidaan suuri märkäpinta ja paino sekä pienempi purjeala. Etuna olisi hyvä kryssikorkeus, hyvä vauhti isomman koneen ansiosta, kohtuullinen löpon kulutus, vakaa meno verrattuna purjeiden poisottoon. Ehkä muutakin? Päivämerkeistä tuskin kannattaa enää jauhaa tässä yhteydessä.

      • Muistakaa kuitenkin

        KARTIO
        Jos moottori on vedossa ja purje ylhäällä.


      • Muistutus kaksi
        Muistakaa kuitenkin kirjoitti:

        KARTIO
        Jos moottori on vedossa ja purje ylhäällä.

        Siis silloin kun olette Suomessa.


      • Oiva ehdotus
        Muistutus kaksi kirjoitti:

        Siis silloin kun olette Suomessa.

        Kukahan Suomalaisista EU-edustajistamme ryhtyisi ajamaan tämän kartio-käytännön yhtenäistämistä koko EU-alueella.
        Meillähän on tämät veneilyn turvallisuutta kovasti lisäävä hyväksi havaittu käytäntö, jonka toivoisi leviävän koko EU-alueelle.
        Samalla EU voisi yhtenäistää sanktiot tuon säädöksen rikkomisesta, ja myös osallistua määräysten valvonnan kustannuksiin


      • ei sentään hukassa

        Seppomartti ihmetteli onko moottoripurjehtijan idea Suomessa hukassa. Ei kai ihan. Eikö vaikkapa pikku-Degerö ole hyvä esimerkki? Degerö 28:n Välimeren retkestä kerrottiin julkisuudessa. Muutkin 28:t retkeilevät.
        Itse ajattelisin tämän tyyppisen moottoripurjehtijan kohderyhmäksi vaikkapa ikääntyviä/mukavuuden halusia purjehtijoita, jotka haluavat retkeillä ilman kastumista tai moottoriveneilijöitä, jotka siirtyvät purjehdusta kohti.
        En jaksa uskoa, että moottoripurjehtija hankittaisiin pelkästään seppomartin idealla: iso kone kompensoimaan pientä purjealaa tai huonoja kryssiominaisuuksia.

        Voisin kuvitella, että moottoripurjehtijoilla on tulevaisuutta. Eikö viime vuosien trendi muutenkin ole ollut purjeveneiden asumismukavuuksien lisääminen purjehdusominaisuuksien kustannuksella? Näköalakoppi kannelle, isompi kone ja vähemmän purjeita -> moottoripurjehtija.


      • 2 x kad44
        ei sentään hukassa kirjoitti:

        Seppomartti ihmetteli onko moottoripurjehtijan idea Suomessa hukassa. Ei kai ihan. Eikö vaikkapa pikku-Degerö ole hyvä esimerkki? Degerö 28:n Välimeren retkestä kerrottiin julkisuudessa. Muutkin 28:t retkeilevät.
        Itse ajattelisin tämän tyyppisen moottoripurjehtijan kohderyhmäksi vaikkapa ikääntyviä/mukavuuden halusia purjehtijoita, jotka haluavat retkeillä ilman kastumista tai moottoriveneilijöitä, jotka siirtyvät purjehdusta kohti.
        En jaksa uskoa, että moottoripurjehtija hankittaisiin pelkästään seppomartin idealla: iso kone kompensoimaan pientä purjealaa tai huonoja kryssiominaisuuksia.

        Voisin kuvitella, että moottoripurjehtijoilla on tulevaisuutta. Eikö viime vuosien trendi muutenkin ole ollut purjeveneiden asumismukavuuksien lisääminen purjehdusominaisuuksien kustannuksella? Näköalakoppi kannelle, isompi kone ja vähemmän purjeita -> moottoripurjehtija.

        Itse allekirjoitan näkemyksesi moottoripurjehtijoista. Olen entinen purjehtija jota alkoi tökkiä purjehtiminen ikävien sää olosuhteiden vuoksi (subjektiivinen kokemus) ja se, että purjeveneistä ei oikein näe maisemia sisällä kököttäessä. Vaihdoimme moottoriveneilyyn ja nämä ongelmat väistyivät. Nyt taas on alkanut hieman polttelemaan, että moottoripursi voisi olla mukava. Kauniilla säällä purjein ja ikävämmällä kelillä sisältä joko koneella tai purjein. Ja luonnon satamassakin näkisi ulos sisältä, kun kylmällä kelillä ei ulkona viittii olla.

        Toi löpön kulutus seppomartin viestissä oli varmaan vitsi, kun purjealuksesta kysymys oli sitten vaikka moottoripursi joka liikkuu melkein tankin huuruilla etiä päin vs moottorivene.


      • Tietdoksi
        2 x kad44 kirjoitti:

        Itse allekirjoitan näkemyksesi moottoripurjehtijoista. Olen entinen purjehtija jota alkoi tökkiä purjehtiminen ikävien sää olosuhteiden vuoksi (subjektiivinen kokemus) ja se, että purjeveneistä ei oikein näe maisemia sisällä kököttäessä. Vaihdoimme moottoriveneilyyn ja nämä ongelmat väistyivät. Nyt taas on alkanut hieman polttelemaan, että moottoripursi voisi olla mukava. Kauniilla säällä purjein ja ikävämmällä kelillä sisältä joko koneella tai purjein. Ja luonnon satamassakin näkisi ulos sisältä, kun kylmällä kelillä ei ulkona viittii olla.

        Toi löpön kulutus seppomartin viestissä oli varmaan vitsi, kun purjealuksesta kysymys oli sitten vaikka moottoripursi joka liikkuu melkein tankin huuruilla etiä päin vs moottorivene.

        Moottoripurjehtija jolla painoa n. 24 tonnia kuluttaa 9 l tunnissa. Tällöin n. 2000 r/ min ja vauhti 8,5 kn sileällä vedellä. Aallokossa vauhti hyytyy solmun tai kaksi. Kulutus ei nouse ellei kierroksia lisätä.


      • 2 x kad44
        Tietdoksi kirjoitti:

        Moottoripurjehtija jolla painoa n. 24 tonnia kuluttaa 9 l tunnissa. Tällöin n. 2000 r/ min ja vauhti 8,5 kn sileällä vedellä. Aallokossa vauhti hyytyy solmun tai kaksi. Kulutus ei nouse ellei kierroksia lisätä.

        Joo, mutta vaikka heität hanat kaakkon purjeveneellä tai moottoripurrella, niin kulutus lukema vastaavan kokoiseen moottoriveneeseen nähden on mitätön, johtuen rungonmuodosta.


      • seppomartti
        2 x kad44 kirjoitti:

        Itse allekirjoitan näkemyksesi moottoripurjehtijoista. Olen entinen purjehtija jota alkoi tökkiä purjehtiminen ikävien sää olosuhteiden vuoksi (subjektiivinen kokemus) ja se, että purjeveneistä ei oikein näe maisemia sisällä kököttäessä. Vaihdoimme moottoriveneilyyn ja nämä ongelmat väistyivät. Nyt taas on alkanut hieman polttelemaan, että moottoripursi voisi olla mukava. Kauniilla säällä purjein ja ikävämmällä kelillä sisältä joko koneella tai purjein. Ja luonnon satamassakin näkisi ulos sisältä, kun kylmällä kelillä ei ulkona viittii olla.

        Toi löpön kulutus seppomartin viestissä oli varmaan vitsi, kun purjealuksesta kysymys oli sitten vaikka moottoripursi joka liikkuu melkein tankin huuruilla etiä päin vs moottorivene.

        Löpöongelma ei ole ajankohtainen Suomen vesillä mutta purjeveneiden, etenkin pohjoismaisten pursien, tankkitilavuudet ovat usein niin pienet , ettei huuruilu pitkillä legeillä riitä. Sitten näkyy kannella 80-100 litraa jerryvirityksiä molemmin puolin kiinnitettynä reelinkitolppiin. Ei ihan turvallinen kattaus valtamerille. Tämä oli mielessäni moottoripursiasiassa. Niissä kun usein on selvästi paremmat tankkitilavuudet ja isommat koneet.


    • .. ..

      Ikäni veneiltyäni ja nyttemmin lopettaneena rohkenen suositella määritelmäksi: Purjevene on vene, joka liikkuu pääasiassa purjein, poikkeuksellisesti melomalla. Minkäänlaista potkuria siinä ei ole.

      Muut veneet sitten siitä.

    • Jollailija

      Eikö pitäisi pikemminkin puhua purjeveneiden kuolemasta kun nykyään lähes kaikki mastonkuljetusalukset voi luokitella enemmän moottoripurjehtijoiksi kuin purjeveneiksi?

      Purjeveneessä kun pääasiallisin voimanlähde on purjeet, ei moottori.

    • NordicMS81

      No joo...meillä on tuollainen Nordic MS81 vm78....sanovat moottoripurjehtijaksi. Vakiopurjeilla purjehtiminen onnistuu hyvällä tuulella, mutta aika nopeasti kyllä hyytyy heikommalla. En ole mikään kokenut purjehtija, onkohan tuollainen 8-10 km/h jonkunlainen nopeus hyvällä tuulella ? Mutta aika kivaa retrotunnelmaa, hyvät makuutilat, pentteri ajohytissä ( ei kärytä), septi-Wc, käy melkein polttoaineen höyryllä, moottorilla matkavauhti jotan 6-7 solmua / h. Ihan mukava vene.

    • seppomartti

      Isäni hankki Nordic 81:n lopetettuaan purjehduksen. Pari reissua tuli kokeiltua ja ajoin aina isolla moottorilla. Tunnelmaltaan mukava vene eikä siinä ollut epäillystäkään, etteikö olisi moottoripurjehtija eikä purjevene. Tai määrittelisin vielä paremmin: tukipurjeella varustettu moottorivene, mitä suomalaiset eivät myöskään oikein tajua. Kulkee paljon miellyttävämmin kuin rullaava uppoamarunkoinen moottorivene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3193
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3026
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2295
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1992
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1805
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1592
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      102
      1302
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe