VINKKEJÄ PLAGIOIMISEEN

Laiton lainaaja

Tähän ketjuun kaivattaisiin neuvoja siittä, miten gradujen plagioiminen olisi parasta toteuttaa riippuen toki aihepiiristä. Viisaasti toimien kiinnijäämisen riski lienee minimaalinen.

Lisäksi omakohtaiset kertomuksen ovat toivottavia, jos on lainaillut luvattomasti materiaalia muista lähteistä graduprosessin aikana.

11

3135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko se coolia?

      Minkä hemmetin takia graduista ei voi lainata normaalien viittauskäytäntöjen mukaisesti? Gradun tekijä olisi pelkästään hyvillään, kun joku olisi hänenkin työnsä ilmiselvästi lukenut.

      • Ei lainkaan

        Sen takia, että toisen tekemän gradun teoriaa ei voi hyvän opinnäytekäytännön takia – toisen käden viitteet – käyttää lähdeviitteenä oman työn teoria- tai kirjallisuusosuudessa. Sen sijaan tuon gradun soveltavan osuuden tuloksiin voi viitata kaikessa rauhassa.

        Nämä laiskiaiset varastavat toisen tekemän teoriaosuuden tai kirjallisuuskatsauksen ja teeskentelevät sitten itse tehneensä sen.


      • Ei lainkaan kirjoitti:

        Sen takia, että toisen tekemän gradun teoriaa ei voi hyvän opinnäytekäytännön takia – toisen käden viitteet – käyttää lähdeviitteenä oman työn teoria- tai kirjallisuusosuudessa. Sen sijaan tuon gradun soveltavan osuuden tuloksiin voi viitata kaikessa rauhassa.

        Nämä laiskiaiset varastavat toisen tekemän teoriaosuuden tai kirjallisuuskatsauksen ja teeskentelevät sitten itse tehneensä sen.

        No varmaan niitä toisen käden lähteitä ei kannatakaan siitä gradusta ottaa vaan etsiä alkuperäiset käsiinsä. ;Mutta toisaalta, gradussa voi olla hyviä malleja tutkimuksen tekemiseen tai hyviä loppuoivalluksia/tuloksia


    • plaga toriam

      Minulla on omakohtaisia kokemuksia, tosin ohjaajana. Aikoinaan eräs opiskelija plagioi sivukaupalla tekstiä toisen työstä. Ei ollut kummoinenkaan homma havaita asia. Valveutunut ohjaaja tunnistaa plagioidun tekstin monista seikoista, kuten kirjoitustyylin muuttumisesta kesken kaiken, jne. Sillä kertaa opiskelija pääsi helpolla, vaadin vain luvun kokonaan uudelleen kirjoittamista. Nykyään käytössä on tiukempi ohjeistus ja veisin asian samantien yliopiston johdon tietoon, missä päätettäisiin rangaistuksesta. Hiljattain eräässä Suomen yliopistossa erotettiin opiskelija määrä-ajaksi plagioinnista. En suosittele plagiointia muutenkaan koska jos jostain kumman syystä tulevaisuudessa ajautuisi johonkin merkittävään virkaan, niin aina löytyy joku joka etsii vanhat gradun arkistoista ja kaivaa tikusta asiaa. Esimerkiksi lehdistö etsii mielellään tällaisia jutunaiheita. Plagioinnin paljastuminen olisi yksi noloimmista. Ei vaadi suurtakaan vaivaa merkitä lähteet näkyviin ja varmistaa oma selustansa.

      • Tyyli vaihtui

        "Valveutunut ohjaaja tunnistaa plagioidun tekstin monista seikoista, kuten kirjoitustyylin muuttumisesta kesken kaiken, "

        Minulle sattui sellainen tapaus, että palasin yliopistoon muutaman vuoden tauon jälkeen. Tällä välillä olin työstänyt erästä teoriaa koskevaa esseetä moneen kertaan, koska aihe kiinnosti minua kovasti. Liitin sitten tämän todella pitkälle hiomani tekstin graduni teoreettiseksi viitekehykseksi.

        No, sitten kävi niin, ettei loppuraporttia gradustani alkanut kuulua. Epäilin, että se johtui juuri tästä, että tarkastajat huomasivat, kuinka teoreettisen viitekehyksen kirjoitustyyli oli aivan toista luokkaa, kuin koko muu teksti. Yrittivät kai jollakin tietokoneohjelmalla viikkokausia selvittää, että mistä minä olin tekstin kopioinut.


    • opiskelija x

      Mielenkiintoinen kysymys. Oma graduni oli aikanaan aika täydellisesti plagioitu. Kun sitä tein en edes välittänyt tuleeko vilppi ilmi, olin niin kyllästynyt opintoihini. No läpi meni kuitenkin. Luulen että työni oli sen verran huono ettei tarkastaja osannut epäillä. Kyllä nyt kuitenkin omatunto kolkuttaa, mutta en aio ainakaan mennä tunnustamaan tekosiani.

    • tt

      Jotenkin minusta tuntuu, että plagiointi on saanut nyt vähän liian suuret mittasuhteet. Selvää on se, ettei sellaisesta henkilöstä tule tutkijaa. Plagiointi on jo osoitus siitä, ettei siihen työhön halua.

      Toisaalta yhteiskunnassa puhutaan paljon yritteliäisyydestä ja innovatiivisuudesta, joita mielestäni plagiointi jopa voi kehittää. Ainakin se on osoitus hullun rohkeudesta, jota yritystoiminnassa tarvitaan.

      Tietysti väärin plagiointi on joka tapauksessa. Sekin voisi olla aika noloa, jos yliopistossa joutuisi jälki-istuntoon.

    • manipuloitu

      Minulla olisi vinkki siihen, miten opiskelija ohjataan heikkoon loppitulokseen. (omakoht kokemus). Ilmoitin heti aluksi ohjaajalle, että tähtään gradun jälkeen jatkoopintoihin. Keväällä ohjaaja ilmoitti kovan uurastuksen jälkeen, että me molemmat tiedämme mitä tasoa työ on. Sitä ennen kaikki keskeiset lähteet oli pitänyt poistaa työstä. Lopulta vedin työn pois ja jätin uudistetun täysin uupuneena keskeneräisenä. Sain syytteet plagioinnista kun en ollut ehtinyt tarkistaa tekstejä alkuperäislähteistä. Käytin siis toissijaisia lähteitä alkuperäisten sijaan. Yliopistolehdessä oli ollut juuri vähän ennen gradun jättämistä juttu, jonka mukaan ammattitutkijoista oliko Se 40% käyttää toissijaisia lähteitä alkuperäisten sijaan. Niinpä kun kerran ammattitutkijoillekin sallittiin toissijaisten lähteiden käyttö katsoin tava opiskelijana, ettei ole niin nokon nuukaa noiden lähteiden kanssa. Sain syytteet plagioinnista, mutta tarkastajaakaan ei näytä enää olevan laitoksen listoilla...

    • Herää vaan kysymys, että mitä tarkoitat plagioinnilla? Mallejahan saa hyödyntää ja toisten graduista voi saada hyviä vinkkejä omiksi lähteiksi.
      Toki sitten jos ajattelet "copy+pasteta" / muokata koko työn tuloksia myöten omaksesi, niin en suosittelisi. :)

    • Anonyymi

      Plagiointi ei taida enää onnistua niin kuin vielä kymmenen vuotta sitten. On sellaiset tarkastusmenetelmät käytössä.

    • Anonyymi

      laittaa vaan tunnollisesti lähdeviitteet omiin graduihinsa ja opinäytteisiinsä.
      Sillä tavallahan siitä ongelmasta pääsee. Oman työnsä työsosuutta sen sijaan on todella vaikeata plagioida ellei tee täysin samalla tavalla samasta aiheesta kuin joku toinen on aiemmin tehnyt. Sitäkin tapahtuu kun joku tekee tohtoriväitöksensä ja hyödyntää toisen tekemää gradutyötä itse koskaan toteuttamatta laboratoriotyötä.
      Tiedän tapauksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe