x-sec?

tiedonhaluinen

Kokemuksia firmasta nimeltä x-sec??

97

6827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steewe

      tää hakee mol.fi jotain heppuja

    • pettynyt:(

      taitaa olla joku huijari firma kun ei vastata ees sähköpostiin...jonne piti työhakemus lähettää..ellei ole on tosi tökeröä meininkiä.

      • rex4

        Moro!elokuussa hakivat pohjoiseen ainakin 10 vartijaa.Laitoin hakemuksen ja meni kuukausi kun tuli vastaus että on vähän sopimusneuvottelut kesken palataan asiaan!muutapa ei ole kuulunu eikä tarvikkaan.


    • XSEC

      Terve! Pahoittelut teille, jotka olette työhakemuksen lähettäneet ettekä ole saaneet asianmukaista vastausta. Meillä on ollut useita hakuja päällä ja nopea kasvu on tuonut pienelle yritykselle resurssipulaa hakemusten käsittelyssä. Tarkoitus ei ole ollut johtaa työnhakijoita harhaan tai aiheuttaa ylimääräistä vaivaa/mielipahaa. Olemme toimineet vastuullisena turvallisuusalantyönantajana vuodesta 2008 lähtien ja tällä hetkellä toimintaa on yli kymmenellä paikkakunnalla, joten epäilykset "huijari firmasta" ovat katteettomia. Nöyrimmät pahoittelut vielä yrityksemme puolesta -X-SEC-

      • Army

        Joo, en suosittele


    • fdsfsdfsd

      X-Sec oy ja X-Sec group oy löytyy rekistereistä. Liikevaihto 2012 yhteensä alle 500 tonnia ja henkilöstö määrät kummassakin firmassa alle 10, joten kymmenen paikkakunnan toiminta kuulostaa aika oudolta.

      • Magnumjkl

        No ei toimi kymmenellä paikalla, tai tapahtumia voi olla useallakin paikkakunnalla. Eikös nämä koulutuksiakin pidä? Pari tuttua ollut hommissa, mutta ovat vaihtaneet toisten palvelukseen. Jotain häikkää ollut lupausten noudattamisessa.


      • fecsx
        Magnumjkl kirjoitti:

        No ei toimi kymmenellä paikalla, tai tapahtumia voi olla useallakin paikkakunnalla. Eikös nämä koulutuksiakin pidä? Pari tuttua ollut hommissa, mutta ovat vaihtaneet toisten palvelukseen. Jotain häikkää ollut lupausten noudattamisessa.

        Njoo, itse olen kyseisen firman koulutuksissa ollut ja jälkeenpäin tehnyt hieman järkkärihommia heille, ei nyt itelläni ainakaan mitään suurempaa valittamista ole, hommat tosin keikkaluonteisia, käsittääkseni heillä ei ole montaakaan vakinaista työntekijää.


      • Festarispede
        fecsx kirjoitti:

        Njoo, itse olen kyseisen firman koulutuksissa ollut ja jälkeenpäin tehnyt hieman järkkärihommia heille, ei nyt itelläni ainakaan mitään suurempaa valittamista ole, hommat tosin keikkaluonteisia, käsittääkseni heillä ei ole montaakaan vakinaista työntekijää.

        Palkat ei ole koskaan tullut ajallaan !


      • fecsx
        Festarispede kirjoitti:

        Palkat ei ole koskaan tullut ajallaan !

        Ok, no, itselleni tuli, en tiedä oliko sitten kumpi poikkeus tapaus...


      • Saatmultahorsman
        fecsx kirjoitti:

        Ok, no, itselleni tuli, en tiedä oliko sitten kumpi poikkeus tapaus...

        Oltiin useampi kundi hommissa tapahtumissa ja hankalaksi tehtiin palkan saaminen, tahallaan venytettiin maksua. Tai siltä se tuntui... Lopulta palkat tuli mutta myöhässä ! Tänä vuonna olisi kanssa ehkä jotain töitä, mutta epävarmuus pistää miettimään. Missä olit hommissa?


      • gervev
        Saatmultahorsman kirjoitti:

        Oltiin useampi kundi hommissa tapahtumissa ja hankalaksi tehtiin palkan saaminen, tahallaan venytettiin maksua. Tai siltä se tuntui... Lopulta palkat tuli mutta myöhässä ! Tänä vuonna olisi kanssa ehkä jotain töitä, mutta epävarmuus pistää miettimään. Missä olit hommissa?

        Pariin otteeseen viimevuoden puolella, meripäivät plus muuta, omalla kohdalla ei ollut ongelmia, muista en tiedä.


      • Heonricj
        gervev kirjoitti:

        Pariin otteeseen viimevuoden puolella, meripäivät plus muuta, omalla kohdalla ei ollut ongelmia, muista en tiedä.

        Samoja tapahtumia tehty. Meripäivien palkat oli kyllä kaikilla myöhässä , ainakin niillä joiden kanssa olin tekemisissä.


      • twfwef
        Heonricj kirjoitti:

        Samoja tapahtumia tehty. Meripäivien palkat oli kyllä kaikilla myöhässä , ainakin niillä joiden kanssa olin tekemisissä.

        Jep, no, harmillista, mutta kuten sanottua, itselläni ajoissa, en tiedä olinko sitten jotenkin poikkeus.


      • Harweywestwood
        twfwef kirjoitti:

        Jep, no, harmillista, mutta kuten sanottua, itselläni ajoissa, en tiedä olinko sitten jotenkin poikkeus.

        Varmasti olit tai sitten olet omistajaporrasta ? Käsitys oli että maksut firmallekin olivat myöhässä? Näin ainakin vastattiin.
        Kiva kuulla että jotkut sentään sai ajoissa, selvisi tämän kesän hommatkin sitten tällä, menen toisen firman keikoille.


      • ddfgty
        Harweywestwood kirjoitti:

        Varmasti olit tai sitten olet omistajaporrasta ? Käsitys oli että maksut firmallekin olivat myöhässä? Näin ainakin vastattiin.
        Kiva kuulla että jotkut sentään sai ajoissa, selvisi tämän kesän hommatkin sitten tällä, menen toisen firman keikoille.

        Aivan kauheasti eivät sinun kesäsuunnitelmasi tietysti minua liikuta, ja jos minä olen omistajaporrasta, niin ehkäpä sinä olet kyseisen firman kilpailija? Kun ajatus siitä, että joku on saanut palkan ajoissa on noin mahdoton. JOS olisin oikeasti joku omistajista, niin fiksumpi voisi olettaa minun tietäneen muiden myöhästyineistä palkoista ja firman myöhästyneistä saatavista. Tuo kun kuulostaa valitettavalta, mutta ihan ymmärrettävältä syyltä pienessä firmassa.


      • Timppa__
        Harweywestwood kirjoitti:

        Varmasti olit tai sitten olet omistajaporrasta ? Käsitys oli että maksut firmallekin olivat myöhässä? Näin ainakin vastattiin.
        Kiva kuulla että jotkut sentään sai ajoissa, selvisi tämän kesän hommatkin sitten tällä, menen toisen firman keikoille.

        Hei.

        Itse en ole kyseisessä yrityksessä töissä, enkä tiedä kyseisestä tapauksesta mitään muuta, kuin täällä kirjoitetun. Tunnen kuitenkin omistajat, ja näillä tiedoilla tapahtumien kulku ulkopuoliselle näyttäisi aika selvältä. Meripäivät on suuri tapahtuma yritykselle, jonka liikevaihto on viidensadantuhannen paikkeilla, ja jos yrityksen omat saatavat tapahtumasta ovat myöhässä, eivät käteisvarat tämän kokoisessa firmassa todennäköisesti ole riittäneet palkanmaksuun kuin osalle, toisten joutuessa odottamaan tapahtumanjärjestäjän suorituksia. Sinua ilmeisesti loukkaa se, että joku toinen on palkkansa saanut, sinun joutuessa odottamaan. Mutta olisiko ollut parempi, jos firma olisi istunut rahojensa päällä, kunnes koko summa oli kasassa ja jättänyt kaikki odottamaan? Hyvää kesän jatkoa kaikille, missä ikinä sen päätättekin viettää.


      • Huhkii
        Timppa__ kirjoitti:

        Hei.

        Itse en ole kyseisessä yrityksessä töissä, enkä tiedä kyseisestä tapauksesta mitään muuta, kuin täällä kirjoitetun. Tunnen kuitenkin omistajat, ja näillä tiedoilla tapahtumien kulku ulkopuoliselle näyttäisi aika selvältä. Meripäivät on suuri tapahtuma yritykselle, jonka liikevaihto on viidensadantuhannen paikkeilla, ja jos yrityksen omat saatavat tapahtumasta ovat myöhässä, eivät käteisvarat tämän kokoisessa firmassa todennäköisesti ole riittäneet palkanmaksuun kuin osalle, toisten joutuessa odottamaan tapahtumanjärjestäjän suorituksia. Sinua ilmeisesti loukkaa se, että joku toinen on palkkansa saanut, sinun joutuessa odottamaan. Mutta olisiko ollut parempi, jos firma olisi istunut rahojensa päällä, kunnes koko summa oli kasassa ja jättänyt kaikki odottamaan? Hyvää kesän jatkoa kaikille, missä ikinä sen päätättekin viettää.

        Tunteellisia tekstejä porukalta, ilmeisesti jossain totuus rivien välissä? Kurssin jälkeen meitä uusia oli tapahtumissa ja ainakin meillä palkat oli myöhässä eli en ole yksittäinen


      • Toisenfirmanjamppa
        Huhkii kirjoitti:

        Tunteellisia tekstejä porukalta, ilmeisesti jossain totuus rivien välissä? Kurssin jälkeen meitä uusia oli tapahtumissa ja ainakin meillä palkat oli myöhässä eli en ole yksittäinen

        Minkälaista palkkaa tämä firma makselee festareista ? Onko perus 10€/tunti ei lisiä ?


      • Hertwill
        Timppa__ kirjoitti:

        Hei.

        Itse en ole kyseisessä yrityksessä töissä, enkä tiedä kyseisestä tapauksesta mitään muuta, kuin täällä kirjoitetun. Tunnen kuitenkin omistajat, ja näillä tiedoilla tapahtumien kulku ulkopuoliselle näyttäisi aika selvältä. Meripäivät on suuri tapahtuma yritykselle, jonka liikevaihto on viidensadantuhannen paikkeilla, ja jos yrityksen omat saatavat tapahtumasta ovat myöhässä, eivät käteisvarat tämän kokoisessa firmassa todennäköisesti ole riittäneet palkanmaksuun kuin osalle, toisten joutuessa odottamaan tapahtumanjärjestäjän suorituksia. Sinua ilmeisesti loukkaa se, että joku toinen on palkkansa saanut, sinun joutuessa odottamaan. Mutta olisiko ollut parempi, jos firma olisi istunut rahojensa päällä, kunnes koko summa oli kasassa ja jättänyt kaikki odottamaan? Hyvää kesän jatkoa kaikille, missä ikinä sen päätättekin viettää.

        Ugh !!


      • Bronssonheart
        Hertwill kirjoitti:

        Ugh !!

        Yön työt takana, huh! Pakko sanoa että periaatteessa yes, mut palkat venyi. Huonoa se että ei ole vakivuoroi baareissa. Sais edes. Börsin, apollon, edin tai apinan, varmaan siks ei oikein ole vakkareita.


      • Saatmultahorsman
        Bronssonheart kirjoitti:

        Yön työt takana, huh! Pakko sanoa että periaatteessa yes, mut palkat venyi. Huonoa se että ei ole vakivuoroi baareissa. Sais edes. Börsin, apollon, edin tai apinan, varmaan siks ei oikein ole vakkareita.

        Bronsson ? Tuon nikin takana olevasta ei voi erehtyy ! Uittamolle nyt?


      • Bronsnameles
        Saatmultahorsman kirjoitti:

        Bronsson ? Tuon nikin takana olevasta ei voi erehtyy ! Uittamolle nyt?

        Tsäh , (@)


      • Kakese
        Bronsnameles kirjoitti:

        Tsäh , (@)

        Nyt vartijan työstä saa ok palkan, olen isolla firmalla nykyisin. Festareista ei kyllä kannata kovin suurta palkkaa odotella, palkat mitä olen kuullut ehdotettavan ovat olleet 8-14 euroa tai talkoopuuhaa. Lisiä en ole kuullut kenenkään maksavan.


      • Vartsukkatsubunen
        Kakese kirjoitti:

        Nyt vartijan työstä saa ok palkan, olen isolla firmalla nykyisin. Festareista ei kyllä kannata kovin suurta palkkaa odotella, palkat mitä olen kuullut ehdotettavan ovat olleet 8-14 euroa tai talkoopuuhaa. Lisiä en ole kuullut kenenkään maksavan.

        Ihmeellistä on kun ei mitään lisäjuttuja makseta, varmasti firmat laskuttaa kuitenkin tunteja eri summalla tapahtumissa? Palkkanauhat varmasti helpottaisi seurantaa, saako joltain firmalta palkkalaskelmia?


      • Aulisgerlanden
        Vartsukkatsubunen kirjoitti:

        Ihmeellistä on kun ei mitään lisäjuttuja makseta, varmasti firmat laskuttaa kuitenkin tunteja eri summalla tapahtumissa? Palkkanauhat varmasti helpottaisi seurantaa, saako joltain firmalta palkkalaskelmia?

        Missä vaikuttaa tämä x-security ? Hommasin vartijan paperit ja voisi kysellä töitä, mutta olisi kiva tietää missä he toimivat?


      • Fjält
        Aulisgerlanden kirjoitti:

        Missä vaikuttaa tämä x-security ? Hommasin vartijan paperit ja voisi kysellä töitä, mutta olisi kiva tietää missä he toimivat?

        Käsitykseni mukaan vaikuttavat enemmän Jv-puolella eli perus hese-festari etc.


      • aulisg.
        Fjält kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan vaikuttavat enemmän Jv-puolella eli perus hese-festari etc.

        Eli ei ns. Vartijapestejä ollenkaan ?


      • Maskunmaftta
        aulisg. kirjoitti:

        Eli ei ns. Vartijapestejä ollenkaan ?

        On varmasti vartijallekkin töitä ainakin joskus, taitavat jotain vartiointia tehdä. Muistelisin kaverin tehneen jotain vartiointityötä tuolle firmalle, varma en ole.


      • Gunnarsson
        Maskunmaftta kirjoitti:

        On varmasti vartijallekkin töitä ainakin joskus, taitavat jotain vartiointia tehdä. Muistelisin kaverin tehneen jotain vartiointityötä tuolle firmalle, varma en ole.

        Tai sitten ei .... Hommaa jotain järkevämpää ja älyllistä tekemistä


      • Ozquel
        Gunnarsson kirjoitti:

        Tai sitten ei .... Hommaa jotain järkevämpää ja älyllistä tekemistä

        Varmasti pientä on toiminta kun ei tietoa missä toimivat?


      • Lämmityskuluton
        Ozquel kirjoitti:

        Varmasti pientä on toiminta kun ei tietoa missä toimivat?

        Viime kesänä olivat asuntomessuilla pyörimässä....


      • Bodyinmyass
        Lämmityskuluton kirjoitti:

        Viime kesänä olivat asuntomessuilla pyörimässä....

        Kotkassa


      • Aatoshaavemaa
        Bodyinmyass kirjoitti:

        Kotkassa

        Turussa


      • Sfp
        Aatoshaavemaa kirjoitti:

        Turussa

        Mis turus?


      • Wayway
        Sfp kirjoitti:

        Mis turus?

        Ei ne mis oo...


      • Hopelessgod
        Wayway kirjoitti:

        Ei ne mis oo...

        Joo vai


      • secsegrf
        Hopelessgod kirjoitti:

        Joo vai

        Ja parin päivän välein täytyy käydä nostamassa tätä ylös ketjussa? Ja mikäköhän motiivina tähän?


      • Tara-Olivia
        Timppa__ kirjoitti:

        Hei.

        Itse en ole kyseisessä yrityksessä töissä, enkä tiedä kyseisestä tapauksesta mitään muuta, kuin täällä kirjoitetun. Tunnen kuitenkin omistajat, ja näillä tiedoilla tapahtumien kulku ulkopuoliselle näyttäisi aika selvältä. Meripäivät on suuri tapahtuma yritykselle, jonka liikevaihto on viidensadantuhannen paikkeilla, ja jos yrityksen omat saatavat tapahtumasta ovat myöhässä, eivät käteisvarat tämän kokoisessa firmassa todennäköisesti ole riittäneet palkanmaksuun kuin osalle, toisten joutuessa odottamaan tapahtumanjärjestäjän suorituksia. Sinua ilmeisesti loukkaa se, että joku toinen on palkkansa saanut, sinun joutuessa odottamaan. Mutta olisiko ollut parempi, jos firma olisi istunut rahojensa päällä, kunnes koko summa oli kasassa ja jättänyt kaikki odottamaan? Hyvää kesän jatkoa kaikille, missä ikinä sen päätättekin viettää.

        Siis työnantajan ensisijainen velvote on maksaa PALKAT!!!! viitsitkö vilkaista käytyjä oikeudenpöytäkirjoja niin sieltähän se sitten selviää mitä mieltä oikeuden tuomarit ovat tästä asiasta.
        TÄLLÄ firmalla ei tunnu olevan rahaa,kaikissa muissa firmoissa maksetaan ajallaan????


    • triple x

      Nyt x-sec hakee Laitilaan vartijoita? Onkohan pidempikin homma?

      • Yrgenberg

        Ilmoittavat valituille palkan ja työn , siitä vain hakemus sisään .......


      • ArmeliasAnna
        Yrgenberg kirjoitti:

        Ilmoittavat valituille palkan ja työn , siitä vain hakemus sisään .......

        En ole valittu, vaan en hyljätty. Armollisia hetkiä kaikille


    • Huijattuyksilö

      Hejsan.

      Omat kokemukseni x-sec: firmasta. Palkka on myöhässä tai sitä ei tule ollenkaan ja suullisella sopimuksella kun olet, niin et tule palkkaasi saamaankaan. Ei enää ikinä keikkahommia näille kusipäille...

    • TapaOlivia

      Töissä ollaan oltu kyseisellä firmalla palkka myöhässä noin kuukauden,otin yhteyttä väittivät että verokortti ja tilinumero puuttuu.... joopa joo normi selitys. Jos otat keikkaa eivät lähetä työvuorolistoja ,paikanpäällä saat tietää sijoituksen,päivä kerrallaan sovitaan työajat,outoa meininkiä, tais olla viimonen keikka jonka teen.
      Alihankintana teettävät toisella firmalla ison tapahtuman tänä kesänä,olisitte nähneet sen touhun , mitä JV tekee aurinkolaseilla turvatarkastuksessa yöllä 23.30, touhu oli sitä että yksi tarkastettiin kaksi meni sillävälin läpi ilman tarkastusta kun oli kiire JV:llä viihdyttää nuoria naisia narikassa.
      HEH HEEEE ei kovin luotettavaa kuvaa anna, Tauotus perseestä EI KIERTÄVIÄ TAUOTTAJIA.
      Voit joutua odottamaan tauotusta pahimmillaan noin 7 tuntia. lämmintä vettä tarjolla ei vaivauduta edes selvittämään missä oli vesihana että saisi kylmää vettä.
      Nää on ihan amatöörejä, toivottavasti MERIPÄIVÄT HERÄÄ JA ENSIVUONNA TOINEN TOIMIJA

    • miläoikeudella

      älä mene duuniin tähän firmaan palkat myöhässä,jos saat ollenkaan , senhän pitäisi olla työnantajan ensijainen velvoite palkanmaksu ajallaan.
      jos palkka jää tulematta oikeuden kautta joudut hakemaan.

    • Pitäkööntunkkinsa

      Olen kysynyt heiltä pariin otteeseen töitä, mut ketään ei vastaa mihinkään kyselyihin..

    • kiinnostunut4567

      Onko kellään tuoretta tietoa X-Secistä? Paljonko palkkaa maksetaan, toimiiko tauotus kunnolla, onko majoitukset ja muut asiallisia ja mitä muuta mieleen tulee? Kuulin että niillä on paljon keikkaa, mutta pelkään että se on yhtä huono riistofirma kuin Local, jonka hommista sain viime kesänä ihan tarpeekseni.

      • Jv-1986

        Palkka on säälittävä kymppi tunnilta, taukoja on yleensä nihkeästi ja muutenkin homma kusee... Keikkoja on tosiaan aika paljon mutta niin on monella muullakin firmalla. Töitä voi tehdä useammallakin firmalle, jos yhden tarjonta ei riitä.


    • Monessamukana

      Ihme nillitystä ja mustamaalausta. Mä oon tällä firmalla ollut hommissa monta vuotta ja aion tehdä keikkaa niille edelleen. Palkat on sitä kymppiä ( ei lisiä) niinkuin suurimmalla osalla samanlaisia toimijoita. Mulle ainakin palkka on tullut aina ajoissa, se Meripäivien palkkaviivästys ei johtunut näistä, niinkuin joku jo huomasikin. Taukoja keikoilla on välillä vähemmän, välillä enemmän, mutta aina pääsee tauolle kun oikeasti tarvitsee. Majoitus hoituu firman puolesta, yleensä kouluilla tai saleilla tai vastaavissa. Suihkuun pääsee päivittäin. En todellakaan sanoisi miksikään riistofirmaksi, enkä edes vertaisi Localiin! Porukka täällä on asiallista ja mahtavaa. Palkka ei täälläkään päätä huimaa mutta työkaverit ja iso määrä keikkoja ympäri vuoden korvaavat sen kyllä. Peukku näille 👍

      • Anonyymi

        Sallikaa mun nauraa,olisitte nähneet sen porukan mikä näille tekee duunia, niinkuin se ulkomaanvahvistus aurinkolasit päässä yöllä 23.30
        Tauotus laitonta pitää ihmisiä auringonpaisteessa 7-8 tuntia ilman taukoja, esimiehiä kyllä riitti.
        Ei vuorolistoja ( paitsi tänäkesänä ovat kuulemma valaistuneet lähettävät tekstarina)
        Palkkoja et kyllä tule saamaan ajallaan.
        Localilla samat hinnat mutta tautotus pelaa ja palkat tulevat ajallaan. ( MIKÄ ON TYÖNANTAJAN TÄRKEIN VELVOLLISUUS)


    • Anonyymi

      Menossa ekaa kertaa hommiin tälle firmalle. "Hauska" huomata, että palkka on edelleen sama 10 e/tunti kuin vuonna 2014. Eikä lisiä. Vuosilomakorvaus (pieni, toki) ym. lie sen päälle kuitenkin maksettava. Vuorotiedot ja muut ohjeet tulleet ajallaan, ja ovat kyllä tarkat ja perusteelliset. Etukäteen vielä soittivat palkasta, verokortista ym., eli homma tuntuisi olevan hanskassa.
      Ruokaa eivät tarjoa, pitää ostaa henkilökuntahinnalla. Siitä pieni miinus.
      Saapa nähdä miten homma itse festareilla toimii, se selviää ensi viikonloppuna.
      Vähän "huonossa huudossa" tuntuu kyllä jv-piireissä tämä firma olevan.

      • Anonyymi

        Olen myös menossa ekaa kertaa töihin X-Secille myöhemmin tänä kesänä. Ne on samalla ekat festarini jv:nä, eikä mulla muutenkaan ole vielä takana kuin pari hassua keikkaa. Tahtoisin oppia tekemään työni alusta asti oikein, mutta aloittelijana en välttämättä tunnista ongelmakohtia. Olisin siis kiinnostunut kokemuksistasi tältä viikonlopulta ja siitä, millä tavalla huonossa huudossa X-Sec on? Liittyykö huono maine lähinnä palkanmaksuun ja tauotuksiin yms. vai onko niin, että siellä hoidetaan myös jv:n työt huonosti? Voiko firman esimiesten osaamiseen luottaa?


    • Anonyymi

      Jatkoa tuohon 12.6. viestiin... Keikka heitetty ja hyvin meni. Tauotukset toimivat myös. Tosiaan ne etukäteen sinulle tulevat ohjeet ovat hyvät ja tarkat, saat myös tapahtuman turvallisuussuunnitelman. Sain nopean opastuksen laitteiden käyttöön, juuri muuta en, mutta samaa homma hoitavilta ohjeet ja apuja sai. Aika paljon ilmeisesti sama porukka kiertää ympäri Suomea. Ammattitaito? Hyvin ja tarkasti tekivät ainakin turvatarkastukset (olin toisena päivänä festareilla asiakkaana), samoin "poistot" toimivat hyvin, tehokkaasti ja asiallisesti Liekö tuo huono maine tuosta palkasta, kun ei tule lisiä? Se 10/tunti kuulemma nousee, kun tekee heille useammin hommia. Hyvin homma siis toimi, ei mitään valittamista, palkan pitäisi kilahtaa tilille 15.7. PS. Jos/kun firmalta tulevassa s-postissa on maininta "vuoron päätteeksi autamme tuotantoa purkamaan alueen", niin varaudu siihen, että vuoro voi venyä jonnekin aamuneljään - viiteen, eli kunnes keikkapaikka aitauksineen on purettu. Riippuu toki paikasta. Näin itsellekin tuli 13 tunnin työvuoro...

      • Anonyymi

        Mitä se alueen purussa auttaminen tarkoittaa? Jääkö osa porukasta purun ajaksi yleisvalvontaan, huoltoporteille yms. perustyöhön vai onko ohjelmassa kunnon roudausta ja muuta varsinaista purkutyötä? Jos jälkimmäistä, onko siihen pakko osallistua vaikka luulisi tulleensa pelkäksi jv:ksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se alueen purussa auttaminen tarkoittaa? Jääkö osa porukasta purun ajaksi yleisvalvontaan, huoltoporteille yms. perustyöhön vai onko ohjelmassa kunnon roudausta ja muuta varsinaista purkutyötä? Jos jälkimmäistä, onko siihen pakko osallistua vaikka luulisi tulleensa pelkäksi jv:ksi?

        Huomasin vasta nyt tämän viestin: Ihan raakaa "roudausta", kaikki (pöydät, penkit, teltat, betoniporsaat ym. ym., aidatkin lopuksi alueen ympäriltä puretaan). Varmaankin, mutta toki palkanmaksukin loppuu siihen hetkeen. Tähän asti ainoalla keikallani tässä firmassa kaikki taisivat kuitenkin purkuhommissa jatkaa...


    • Anonyymi

      Ja Anonyymi 12.6. lopettaa: Tilinauha (jossa kaikki tiedot ok) tuli pari päivää ennen sovittua palkanmaksupäivää ja palkka tuli tilille tuona sovittuna päivänä. Summa summarum: Palkka on mikä on - eikä siihen tule lisiä - mutta jos se on sinulle ok, niin kaikki muu toimii oman kokemukseni mukaan tässä firmassa ihan kuten pitääkin.

    • Anonyymi

      Nuo lisäthän voi periä jälkikäteen kun eivät maksa. Prosessi ei ole ihan yksinkertainen, mutta omalla kohdallani se olisi tuottanut usean sadan euron lisätulot jos olisin siihen lähtenyt. Lisien periminen jälkikäteen perustuu tosiaan siihen, että työsopimuksessa ei voida sopia heikommista työehdoista kuin työaikalakiin/työehtosopimukseen on kirjattu.

    • Anonyymi

      Miten kyseisellä yrityksellä on koulutuksia ja miten he ilmoittavat kurssille pääsystä ja sen hyväksytysti suorittamisesta?

    • Anonyymi

      X-Sec on huijarifirma, varokaa! Siellä ollaan töissä suullisella sopimuksella, sovitusta ei pidetä kiinni ja lakiakin rikotaan ihan liikaa.

      Olin itse X-Secin kautta muutamilla festareilla kesällä 2018. Mulle oli luvattu palkkaa 10 €/h, mutta toteutunut palkka oli oikeasti alle 8 €/h. Sain kyllä tilille kympin tunnissa miinus verot, mutta siihen kymppiin sisältyi pyhälisät ja lomakorvaukset, jotka kuuluu maksaa tuntipalkan päälle. Kyselin tietysti puuttuvien rahojen perään, mutta X-Seciltä sanottiin vaan että heillä on tällainen käytäntö ja mun olisi pitänyt kysyä tarkemmin mistä palkka koostuu, jos se on mulle niin tärkeää. Kukaan ei viitsinyt edes pahoitella mitään vaan asenne oli sellainen, että miten kehtaan valittaa kun en ottanut asioista selvää. Ja en muuten todellakaan ole ensimmäinen enkä viimeinen, joka on ollut palkka-asioista X-Seciin yhteydessä ja koittanut selittää niille faktoja. X-Secin ylimieliset urpot ei vaan millään suostu ymmärtämään, että laissa on määritelty selvästi mitä palkka tarkoittaa, tai kuvittelee olevansa lain yläpuolella. Silloinkin kun sovitaan keskituntipalkasta (mistä ei mulle mainittu kertaakaan), lomakorvaus kuuluu maksaa palkan päälle.

      Palkan lisäksi festarialueen purkuun osallistuminen on yleinen tyytymättömyyden aihe. Olisi reilua kertoa jo työnhakuvaiheessa, että JV-töiden jälkeen edessä voi olla muutaman tunnin pakollinen lisäurakka purkuhommissa, jottei tuntisi tulleensa huijatuksi. Purkuun osallistuminen on tosiaan fyysistä ja sen verran raskasta, että moni ei hakisi lainkaan töitä X-Seciltä jos tietäisi mihin siinä joutuu. Kaiken lisäksi purku tapahtuu yleensä sunnuntain puolella. Sunnuntaisin se X-Secin lupaama "10 €/h" vastaa 4,59 €/h tuntipalkkaa, kun lakisääteiset pyhälisät ja lomakorvaus otetaan huomioon. Kuinka moni pitää reiluna että normaalin, usein yli 10 tuntia kestäneen työpäivän jälkeen teetetään vielä muutama tunti fyysistä työtä 4,59 €/h palkalla? Ja vielä yöaikaan...

      Muita asioita joihin kiinnitin huomiota oli radiopuhelinten vähäisyys, puutteelliset ohjeistukset, huono tauotus, esimiesten vaihteleva taso ja silmiinpistävän huono yhteishenki. X-Secillä tuntuu olevan oma sisäpiirinsä, jolla on keskenään tosi kivaa ja jotka pitää toisistaan (tauoista yms.) huolta, mutta muut jätetään helposti oman onnensa nojaan.

      Yksilläkin festareilla sisäpiiri kahvitteli melkein jatkuvasti, mutta muille annettiin vain yksi 20 minuutin ruokatauko päivässä. Olin silloin portilla ja sieltä sai käydä vessassa aina kun oli rauhallista, mutta sieltäkään ei päästetty koskaan kahville, vaikka siihen olisi ollut paljon hyviä tilaisuuksia. Muualla olleet kertoi, että vessataukoja sai pyytää useammankin kerran ennen kuin joku suvaitsi vihdoin tulla paikalle, vaikka sisäpiirin tauot pyöri silloinkin. Jotkut oli yksin ilman radiota eikä kukaan käynyt kysymässä niiltä koko päivän aikana, tahtoisiko ne päästä vessaan tai tarvitseeko ne vaikka lämmintä vaatetta ylle. Osa sai pyydettyä ohi kulkevilta työkavereilta tauotusta, mutta yksi oli niin syrjässä että sen oli pakko lähteä ilman lupaa vessaan kun yksikään JV ei ollut kulkenut moneen tuntiin ohi eikä se jaksanut enää pidätellä.

      Esimiehet on tosiaan kirjavaa porukkaa. Osa on pätevän ja mukavan tuntuisia, osa ei ole kumpaakaan. Esim. aiemmin mainitsemillani festareilla porttiesimies ei vaikuttanut olevan lainkaan tilanteen tasalla, antoi ristiriitaisia ohjeita ja haukkui yhden JV:n pystyyn kun se oli tehnyt juuri niin kuin esimies itse oli aiemmin ohjeistanut. Sen selitykset tilanteessa oli surkuhupaisaa kuunneltavaa, vähän tähän tapaan: "No en todellakaan sanonut mitään sellaista. Ai kuuliko muutkin kun sanoin niin? No, olin sitten ehkä niin ajatuksissani että menin sanoissa sekaisin, mutta olihan se nyt selvää että olin silloin keskittynyt toiseen asiaan. Miksi kysyit multa silloin? Mikset kysynyt myöhemmin uudestaan? Luitko edes ohjeita ennen keikkaa kun kysyit niistä vessoistakin, vaikka ne oli selvästi merkitty karttaan?" Kyseinen esimies puhui myös toistuvasti puhelimessa muita kuin työasioita, mutta oli tarkkana sen kanssa ettei kukaan muu saanut katsoa edes kelloa kännykästä. Ja sanotaan nyt vaikka näin, että sen linja siitä millaiset tavarat meni turvatarkastuksesta läpi ja mitkä piti jättää narikkaan oli lievästi sanottuna outo.

      Myös useampi työkaverini on tehnyt X-Secille keikkaa ja muutama muu on ollut X-Secin liiveissä alihankintana toisen firman palkkalistoilta. Yhtä lukuunottamatta kaikki on sitä mieltä, että ei enää koskaan ellei rahatilanne pakota. Alalla on vielä huonompiakin firmoja, mutta X-Sec on selvästi huonoimmasta päästä.

      Se yksi poikkeus työkavereideni joukossa viihtyy X-Secin keikoilla. Senkin mielestä palkka on perseestä ja firmassa on paljon vikaa, mutta se viihtyy porukassa ja siitä on kivaa kun X-Secin keikoilla tapaa paljon uusia ihmisiä. Ja niin kuin se sanoo, X-Secin keikkojen jälkeen osaa taas arvostaa muita firmoja entistä enemmän.

    • Anonyymi

      X-Secillä on huono maine ja hyvästä syystä. Ne on amatöörejä, joilla on kovat luulot omasta osaamisestaan.

    • Anonyymi

      Olen kans kuullu paljon tosta 10e/h palkasta. Se kai on festareilla vielä se laskuttaminen ok mutta ovihommissa ne lisät kyllä tarttis nykyään maksaa.
      Se on hauska heppu se n.55v oranssin värinen kouluttaja joka ainakin ensiapua ja palopuolta vetäny joskus.

    • Anonyymi

      Kaksien festareiden kokemuksella ja muilta kuullun perusteella voin vannoa, että ei enää koskaan.

      Ensimmäiset festarini oli toisessa kaupungissa. Sinne mentiin kimppakyydillä ja kuski peri bensarahat kyydittäviltä. Työt alkoi illalla ja loppui myöhään yöllä, ja nukkumiseen jäi vain muutama tunti aikaa. Majoitus oli mallia sillipurkki ja joka aamu täytyi pakata kaikki kamat autoon, koska me ei vielä siinä vaiheessa tiedetty missä nukuttaisiin seuraava yö. Olin pelkkä iltavahvistus, joten työvuoroni oli lyhyitä. Hilluin päivät kaupungilla ilman mitään paikkaa minne mennä. Palkka kolmen päivän töistä jäi säälittävän pieneksi. Ja sokerina pohjalla se alueen purku, ja siihen liittyvä turhautuminen kun puolet porukasta seisoi tumput suorina samalla kun muut teki kaikki työt.

      Toisilla festareillani päivät oli n. 20-tuntisia, ja kumpanakin päivänä sain jopa yhden 15 minuutin tauon. Livahdin välillä luvatta vessaan kun en ollut tajunnut ottaa vaippoja mukaan. Vesipiste oli niin kaukana, etten uskaltanut mennä sinne asti täyttämään juomapulloani, vaikka oli helle ja mulla oli jano. Kuulin vierestä, kuinka esimies haukkui laiskaksi työnvieroksujaksi toista jv:tä, joka meni heikotuksen ja muiden oireiden takia ensiapupisteelle. Kyseinen "työnvieroksuja" oli jo sen verran huonossa kunnossa, että se lähetettiin ensiavusta kotiin toipumaan. Esimies oli vahvasti sitä mieltä, että jv oli aiheuttanut ongelmansa ihan itse valmistautumalla huonosti.

      Olen kuullut myös muilta paljon huonoja kokemuksia X-Secistä. Ihan kuin siellä kuviteltaisiin, että me ollaan jotain superihmisiä jotka pystyy venymään mihin tahansa. Ja että X-Sec on niin huippu firma, että superihmiset tyytyy ilomielin paskaan kohteluun kympin tuntipalkalla ilman mitään lisiä. En voi suositella X-Seciä muille kuin niille, jotka on ehdottomasti sitä mieltä että työttömien kuuluu ottaa vastaan mitä töitä tahansa. Sellaisille ihmisille X-Secin festarit voi olla silmiä avaava kokemus.

    • Anonyymi

      Homma kusee ja palkkakin on huonoimmasta päästä.

    • Anonyymi

      Joo, ei mikään hyvä firma se x-sec. Oon kuullu pienemmistä keikoista ihan hyvääkin, jotkut tykkää toiset ei, mut niitten festarit ja muut massakeikat kantsii jättää väliin.

    • Anonyymi

      Toistan sen mitä moni muu on jo sanonut: Ei kannata mennä X-Secille töihin. Olen kuullut siitä niin paljon huonoa etten mennyt niille edes viime kesänä, vaikka töistä oli pulaa ja niillä oli useampia festareita tarjolla. Vietin ennemmin vapaata viikkonloppua, vaikka rahapula painoikin mieltä. Niin epätoivoinen en sentään ollut, että olisin suostunut minkä tahansa paskafirman hommiin.

    • Anonyymi

      Tää on yks niistä firmoista jotka ei arvosta työntekijöitä yhtään.

    • Anonyymi

      Olen yksi tähän ketjuun aiemmin vastanneista ja olen saanut uutta tietoa X-Secistä edellisen viestini jälkeen. X-Secissä ollaan vihdoinkin herätty tajuamaan, että niiden toiminta on ollut kaukana lain vaatimuksista. Ratkaisuna ei kuitenkaan ollut ryhtyä noudattamaan lakeja ja kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia, vaan pyrkiä välttymään kalliilta oikeusjutuilta heikentämällä työntekijöiden asemaa entisestään. X-Sec ei enää palkkaa keikoilleen työntekijöitä vaan pelkkiä kevytyrittäjiä, joilta puuttuu paljon työntekijöille kuuluvia oikeuksia. Häpeällistä meininkiä! Tästä firmasta kannattaa todellakin pysyä mahdollisimman kaukana.

    • Anonyymi

      😂 useammalle firmalle tehnyt tapahtumia ja kaikista saanut ihan sellasen korvauksen ku pyytäny.
      Ja kun kattoo millasia teletappeja alalle ilmestyy niin en ymmärrä mistä heille pitäisi maksaa. Suurinosa sitä tasoa et aidankin vahtiminen on liian vaativaa. Sit itketään täällä.
      Se o turha itkeä paskat housuissa kun itse ei vaivaudu ottamaan selvää tai vaatimaan asioita.

      • Anonyymi

        Aika paljon samaa mieltä: Just 18 v. täyttänyt, jota kiinnostaa eniten vain tulla keikalle/festarille kuuntelemaan & jopa kuvaamaan keikkoja, kun oikeasti pitäisi tehdä töitä - ei ole todellakaan oikea mies/nainen tähän hommaan.
        Ja sama on ainakin itselleni, onko maksaja X-Sec vai joku "välittäjä", pääasia, että maksaa mitä pitääkin. Itse voin ainakin todeta, että vaikka eivät maksaneet lisiä, maksoivat enemmän tunteja, kuin tein. Ihan "bueno".


    • Anonyymi

      Lisäksi, eikai kukaan oikeasti kuvittele et tapahtumissa mtn tiliä tekisi? Kannattaa suosilla keksiä jtn oikeita töitä tai mennä vaan baarikeikoille. Niissä sopivat tunnit, sopivampi korvaus ja tipit. Tapahtuma-ala on muutenkin sellasta polkemista palkkojen suhteen et parempi vaan jos jengi älyää olla menemättä sinne.

      • Anonyymi

        Tapahtumapalvelut kannattaa kiertää kaukaa.

        Opiskelija tms. tekee fiksumman päätöksen kun jaksaa sen 100 tuntia kurssilla ja saa sen viiden vuoden vartijakortin. Rahat tuohon voi ottaa vaikka opintolainasta.

        Sillä saa duunia koko kesäksi ja palkkaus perustuu työehtosopimukseen. Muina vuodenaikoina voi sitten tehdä duunia viikonloppuisin ja pyhinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapahtumapalvelut kannattaa kiertää kaukaa.

        Opiskelija tms. tekee fiksumman päätöksen kun jaksaa sen 100 tuntia kurssilla ja saa sen viiden vuoden vartijakortin. Rahat tuohon voi ottaa vaikka opintolainasta.

        Sillä saa duunia koko kesäksi ja palkkaus perustuu työehtosopimukseen. Muina vuodenaikoina voi sitten tehdä duunia viikonloppuisin ja pyhinä.

        Ymmärrän hyvin, ettei tapahtumajärkkärin työt sovi kaikille. Alalla on paljon huonoja firmoja, jotka saa polkuhinnoittelun ansiosta itselleen paljon keikkaa. Silti alalla on myös hyviä ja "riittävän hyviä" firmoja, joita voin suositella niille joille tapahtumatyö kiinnostaa.

        Kulutin itse muutaman koronaa edeltävän kesän festareita ja muita tapahtumia kierrellessä, ja nimenomaan JV:nä, vaikka vartijakorttikin löytyy. Pidän tapahtumajärkkärin työstä ja olen päässyt sellaisten firmojen listoille, ettei ikäviä yllätyksiä juurikaan tule vastaan. Ja vaikka vartijana pääsisi vähän paremmille tuntipalkoille, JV:nä saa usein tehdä pidempiä päiviä, joten tilille tulee lopulta enemmän rahaa. Lisäksi JV:llä on paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa siihen, missä ja milloin töitä tekee. Opiskelijana arvostin sitä kovasti, että kesällä sai pitää myös lomaa ja kaiken lisäksi juuri silloin kun halusi.


    • Anonyymi

      Tein X-Secille vuosina 2017-2018 aina välillä jotain lyhyttä keikkaa (n. 3-5 h). Taukoja ei tainnut olla lainkaan, mutten tiedä olisiko niitä saanut pyytämällä koska mulla ei ollut tarvetta tauoille niin lyhyinä päivinä. Palkka maksettiin aina ajallaan, mutta lomakorvauksia oli turha toivoa. Iso osa työkavereista vaikutti jotenkin vajailta ja monella oli kova pätemisen tarve. Yleinen työilmapiiri oli huono ja pahan puhuminen selän takana yleistä. Moni oikein irvaili pilkalliseen sävyyn työkavereiden tekemille mokille ja muille ominaisuuksille, kuten hassulta kuulostavalle murteelle, kävelytyylille ja vastaaville. Oksettavaa touhua. En ole jäänyt kaipaamaan.

    • Anonyymi

      Täällä on hirveesti kommentteja millaista on olla töissä kyseisellä firmalla, mutta kiinnostaisi tietää onko kenelläkään kokemusta näiden pitämistä järjestyksenvalvojan peruskoulutuskursseista? Onko kursseilla meininki asiallista vai näkyykö toi täällä monien kuvailema työmeininki myös kurssien laadussa?

      • Anonyymi

        En tiedä peruskurssista, mutta kävin X-Secillä voimankäytön lisäkoulutuksen muutama vuosi sitten. Mulle jäi sellainen vaikutelma, että vetäjällä oli kova tarve päteä ja esiintyä kaikkitietävänä. Monen vuoden kamppailulajitaustalla väittäisin myös, että harjoittelun turvallisuuteen olisi voinut kiinnittää enemmän huomiota. Sain kuitenkin lisää varmuutta omaan tekemiseeni, joten aika ja raha ei mennyt missään nimessä hukkaan.


      • Anonyymi

        Kävin X-Secin JV kurssin 2018. Mielestäni kurssi oli innostava ja aika kului yllättävän mukavasti. Kuvittelin kurssin jälkeen liikoja omasta osaamisestani, mutta en tiedä johtuiko se enemmän kouluttajasta vai omasta itsestäni.

        Olen kuullut X-Secin kursseista enemmän hyvää kuin huonoa. En kuitenkaan aio käydä enää yhtään X-Secin kurssia, koska olen niin tympiintynyt siihen kuinka huonosti siinä firmassa kohdellaan työntekijöitä. Kannan rahani ennemmin muualle.


    • Anonyymi

      X-Sec on menettänyt tänä kesänä paljon festareita Totalille. Onkohan tapahtumien järjestäjät saanut huonosta laadusta tarpeekseen?

      • Anonyymi

        Joko niin tai sitten X-Secillä on ollut niin suuria vaikeuksia saada työntekijöitä, että se hinnoitteli itsensä tahallaan pois pelistä. Totalin palkat on mitä on, mutta X-Sec saa omat pakkokevytyrittäjänsä ja talkoojärkkärinsä paljon halvemmalla.


    • Anonyymi

      Tein muutaman keikan X-secille kun aloitin jv hommia 2017. Yksilläkin festareilla tein portilla pitkiä päiviä, helle teki työstä raskasta ja joka päivä saatiin vain 1 tauko. Koko touhu oli muutenkin ihan perseestä. Ja osaatteko kuvitella sitä vitutusta kun mulle selvisi, että yksi työkaveri sai tasan samasta työstä palkkaa yli tuplasti enemmän! Ero johtui siitä että mä olin secin omilla palkkalistoilla mutta se kaveri oli palkattu alihankintana toisen firman kautta, kun secci ei saanut omilta listoiltaan tarpeeksi porukkaa töihin. Tää kaveri sai muutenkin parempaa tuntipalkkaa ja siihen vielä ilta, yö, pyhälisät päälle.... Eikä siinä ollut kyse mistään pikku hiluista vaan sadoista euroista! Sen kun kuulin niin teki mieli lyödä hanskat tiskiin, haistattaa secille pitkät ja mennä kotiin lepäämään. Jatkoin silti loppuun asti koittaen peittää kiukkuni ja päätin ettei koskaan enää. Alalla on paljon firmoja eikä tollasta secin touhua täydy sietää kenenkään.

    • Anonyymi

      Sen mitä tiedän niin X-Secille on mennyt monia sellaisia järkkäreitä, joille joku muu firma on antanut kenkää. Tapasin just viime viikolla yhden tällaisen, entisen työkaverini, joka kehuskeli kuinka hieno firma X-Sec on ja kuinka sitä kysellään sieltä jatkuvasti töihin kun siinä firmassa arvostetaan sen kykyjä. Jätkä kehua retosteli saavansa nyt tapahtumista 13 €/h palkkaa, kun sen peruspalkka aiemmissa firmoissa oli ollut vain 10-11 €/h. Kysyi vielä, kuinka paljon mulle maksetaan nykyään, ja melkein nauroi partaansa kuin kerroin saavani 11,60 €/h. Se ei kuulemma jaksaisi enää nostaa persettään penkiltä niin huonolla korvauksella. Säälin sen verran reppanaa, etten raaskinut mainita mitään lomakorvauksista, pyhälisistä, päivärahoista sun muista. Puhumattakaan siitä, ettei kevytyrittäjän "palkkaa" ja työntekijän palkkaa voi muutenkaan verrata keskenään. Mä en tekisi yhtään keikkaa kevytyrittäjänä, jos siitä maksettaisiin vaivaiset 13 €/h. Mutta makunsa kullakin, ja jos joku on aidosti tyytyväinen X-Seciin tyytyväinen, hyvä niin.

    • Anonyymi

      Pikaruokaravintolavuorojen osalta kyseisen firman toiminta on ainakin omalla kohdallani ollut tähän mennessä asiallista. Palkat on maksettu ajallaan ja oikein – myös lomakorvaus. Aivan poikanen ja aloittelija tosin en enää ole, tiedä sitten onko tällä vaikutusta asiaan. Yksi harvoista asioista joka toiminnassa hieman ihmetyttää, on kovin usein toistuvat ilmeiset vaikeudet löytää tarvittavaa määrää työvoimaa tekemään vuoroja. Syitä tähän en lähde tässä arvailemaan.

      Suullisesti ja hyvin lyhyellä varoitusajalla yrittivät/yrittävät aluksi saada tekemään vuoroja. Tällaiseen ei välttämättä kannata suostua – ei vaikka kuinka tuntuisi coolilta päästä tekemään JV:n töitä nyt ja heti. Kirjallinen työsopimus, johon on selkeästi merkitty mm. perustuntipalkka ja noudatettava työehtosopimus, on varmempi. Mikäli vuoro ja työpaikka tämän vuoksi (kirjallisen työsopimuksen vaatiminen ennen töiden aloittamista) jäävät saamatta, joutavat ne mennäkin. Olkaa etenkin nuoremmat tarkkoina tällaisissa asioissa (työpaikasta riippumatta) ja kysykää tarvittaessa neuvoa viisaammilta, niin vältytte jälkeenpäin monelta murheelta ja turhalta jossittelulta.

      • Anonyymi

        X-Sec palkkaa ravintoloihin ihan oikeita työntekijöitä, joiden palkkaus menee TES:n mukaan. Kaikki lisät ja lomakorvaukset maksetaan joten siltä osin kaikki ok.

        Aiemmin X-Sec palkkasi tapahtumiin työntekijöitä, joille sovittiin tietty tuntipalkka, yleisimmin 10 €/h. X-Sec rikkoi törkeästi lakia vuosien ajan, kun ei maksanut tämän palkan päälle mitään lisiä eikä lomakorvauksia.

        Nykyään X-Sec ei palkkaa tapahtumiin työntekijöitä (joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) vaan laskutuspalvelun kautta työskenteleviä kevytyrittäjiä, joille maksetaan yleensä 13 €/h. Summa kuulostaa äkkiseltään paljon paremmalta kuin 10 €/h, mutta lähempi tarkastelu paljastaa että kyse on pikemminkin heikennyksestä kuin parannuksesta aiempaan. Näiltä kevytyrittäjiltä puuttuu kaikki työntekijän oikeudet eikä palkasta kerry lainkaan eläkettä. Myös esim. vakuutusturva on huomattavasti heikompi kuin työntekijöillä, mitä kannattaa miettiä etenkin jos tekee muutakin kuin vahtii jotain syrjäistä aidanpätkää jolla ei koskaan tapahdu mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        X-Sec palkkaa ravintoloihin ihan oikeita työntekijöitä, joiden palkkaus menee TES:n mukaan. Kaikki lisät ja lomakorvaukset maksetaan joten siltä osin kaikki ok.

        Aiemmin X-Sec palkkasi tapahtumiin työntekijöitä, joille sovittiin tietty tuntipalkka, yleisimmin 10 €/h. X-Sec rikkoi törkeästi lakia vuosien ajan, kun ei maksanut tämän palkan päälle mitään lisiä eikä lomakorvauksia.

        Nykyään X-Sec ei palkkaa tapahtumiin työntekijöitä (joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) vaan laskutuspalvelun kautta työskenteleviä kevytyrittäjiä, joille maksetaan yleensä 13 €/h. Summa kuulostaa äkkiseltään paljon paremmalta kuin 10 €/h, mutta lähempi tarkastelu paljastaa että kyse on pikemminkin heikennyksestä kuin parannuksesta aiempaan. Näiltä kevytyrittäjiltä puuttuu kaikki työntekijän oikeudet eikä palkasta kerry lainkaan eläkettä. Myös esim. vakuutusturva on huomattavasti heikompi kuin työntekijöillä, mitä kannattaa miettiä etenkin jos tekee muutakin kuin vahtii jotain syrjäistä aidanpätkää jolla ei koskaan tapahdu mitään.

        Suhteellisen paljon näyttäisivät "ostavan" työntekijöitä muilta JV-firmoilta tekemään omien kohteidensa vuoroja - myös ravintolapuolella. Onkohan tässä kyse juurikin tuosta, että maksavat toiselle yritykselle sitten tuon 13 euroa tunti alv per tekijä? Mikäli näin on, niin ei tuosta ihan hirveästi voi työntekijän "myyvälle" firmalle jäädä katetta, mikäli maksavat työntekijälle TES:n mukaisen palkan ja hoitavat lakisääteiset maksut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteellisen paljon näyttäisivät "ostavan" työntekijöitä muilta JV-firmoilta tekemään omien kohteidensa vuoroja - myös ravintolapuolella. Onkohan tässä kyse juurikin tuosta, että maksavat toiselle yritykselle sitten tuon 13 euroa tunti alv per tekijä? Mikäli näin on, niin ei tuosta ihan hirveästi voi työntekijän "myyvälle" firmalle jäädä katetta, mikäli maksavat työntekijälle TES:n mukaisen palkan ja hoitavat lakisääteiset maksut.

        ...ja liekö ostajallekaan eli X-Secille on kovinkaan kannattava järjestely, koska kilpailu etenkin suuremmissa kaupungeissa on JV-puolella todella kovaa ja tuntihinta painettu todella alas. Tiedän, että eräs firma tekee osan kohteista jopa tappiolla.


    • Anonyymi

      13€ Alv halpatyövoimasta pn huutava pula. Kaikki firmat yrittää pudottaa palkkaa. Yksi iso firma tarjoaa hyvää liksaa.

    • Anonyymi

      Menin tänä kesänä X-Secille töihin ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Luottamus meni eikä sitä saa enää takaisin. Koen tulleeni huijatuksi. Mulle puhuttiin selvästi työstä, palkasta ja verokortilla työskentelystä, jonka vaihtoehtoina oli Y-tunnuksen tai laskutusosuuskunnan kautta laskuttaminen. Kuvittelin meneväni normaaliin työsuhteiseen palkkatyöhön, mutta palkka tulikin tililleni jonkun epämääräisen oloisen laskutuspalvelun kautta, jonka sivuilta ei edes löydy kunnollista tietoa siitä, millainen vakuutusturva palveluun sisältyy.

      Muutakin valittamista löytyy: Töissä piti olla jo 30 min ennen kuin palkanmaksu alkoi, alkubriiffit oli pahasti puutteellisia, tauotus ei toiminut ja töissä oli huono ilmapiiri. Olen vielä niin uusi alalla, etten uskalla arvioida esimiesten osaamista suuntaan tai toiseen. Plussaa kuitenkin siitä, että ystävällisen asiakaspalvelun ja hymyilyn merkitystä korostettiin ja myös tyhmiltä tuntuvien kysymysten kysymiseen rohkaistiin. Kokonaisuus menee silti reilusti miinuksen puolelle.

      Olen ollut jv:nä myös 3 muun firman keikoilla. Vaikka kaikissa on omat puutteensa, niistä on jäänyt paljon parempi ja luotettavampi vaikutelma kuin X-Secistä.

      • Anonyymi

        Eipä tuolla ole sinänsä juurikaan väliä, mitä kautta palkka tilillesi on maksettu, kunhan on maksettu kaikkinensa oikein (myös työnantajan lakisääteiset maksut) ja ajallaan. Olet voinut hyvinkin työskennellä ja saada palkan aivan kuten on ennalta puhuttu. Kannattaa kuitenkin tehdä aina kirjallinen sopimus, vaikka olisi kuinka pieni työ kyseessä – puheet kun ovat puheita. Olipa palkka maksettu mitä kautta tahansa (pois lukien pimeänä käteen), tulee palkan ja mm. työeläkevakuutustietojen näkyä osoitteessa www.tulorekisteri.fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuolla ole sinänsä juurikaan väliä, mitä kautta palkka tilillesi on maksettu, kunhan on maksettu kaikkinensa oikein (myös työnantajan lakisääteiset maksut) ja ajallaan. Olet voinut hyvinkin työskennellä ja saada palkan aivan kuten on ennalta puhuttu. Kannattaa kuitenkin tehdä aina kirjallinen sopimus, vaikka olisi kuinka pieni työ kyseessä – puheet kun ovat puheita. Olipa palkka maksettu mitä kautta tahansa (pois lukien pimeänä käteen), tulee palkan ja mm. työeläkevakuutustietojen näkyä osoitteessa www.tulorekisteri.fi

        Et taida tietää, mitä laskutuspalvelu ja/tai kevytyrittäjä tarkoittaa, kun sanot näin: "Eipä tuolla ole sinänsä juurikaan väliä, mitä kautta palkka tilillesi on maksettu, kunhan on maksettu kaikkinensa oikein (myös työnantajan lakisääteiset maksut) ja ajallaan."

        Tässä on kyse paljon isommasta asiasta kuin siitä, minkä nimiseltä taholta palkka tulee tilille. Kyse ei myöskään ole pelkästä eläke- ja työttömyysturvasta vaan paljon laajemmasta asiasta eli siitä, tekeekö työtä työntekijänä vai yrittäjänä.

        Viiden pisteen vihje: Yrittäjän asema on monella tavalla paljon heikompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tietää, mitä laskutuspalvelu ja/tai kevytyrittäjä tarkoittaa, kun sanot näin: "Eipä tuolla ole sinänsä juurikaan väliä, mitä kautta palkka tilillesi on maksettu, kunhan on maksettu kaikkinensa oikein (myös työnantajan lakisääteiset maksut) ja ajallaan."

        Tässä on kyse paljon isommasta asiasta kuin siitä, minkä nimiseltä taholta palkka tulee tilille. Kyse ei myöskään ole pelkästä eläke- ja työttömyysturvasta vaan paljon laajemmasta asiasta eli siitä, tekeekö työtä työntekijänä vai yrittäjänä.

        Viiden pisteen vihje: Yrittäjän asema on monella tavalla paljon heikompi.

        Aloittaja oli kuitenkin mitä ilmeisemmin työskennellyt normaalissa työsuhteessa ja verokortilla, palkka vain oli tullut joltain muulta maksajalta kuin suoraan X-Seciltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja oli kuitenkin mitä ilmeisemmin työskennellyt normaalissa työsuhteessa ja verokortilla, palkka vain oli tullut joltain muulta maksajalta kuin suoraan X-Seciltä.

        Eipäs, vaan X-Sec maksaa palkkiot Trusterin kautta, joka on kevytyrittäjille tarkoitettu laskutuspalvelu. Mitään työsuhdetta ei ole ja puheet verokortilla työskentelystä on pelkkää tahallista harhaanjohtamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs, vaan X-Sec maksaa palkkiot Trusterin kautta, joka on kevytyrittäjille tarkoitettu laskutuspalvelu. Mitään työsuhdetta ei ole ja puheet verokortilla työskentelystä on pelkkää tahallista harhaanjohtamista.

        Miksi et tehnyt kirjallista työsopimusta ennen töiden aloittamista? Minulle X-Sec ei ole maksanut palkkaa Trusterin kautta, vaan aivan normaaliin tapaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et tehnyt kirjallista työsopimusta ennen töiden aloittamista? Minulle X-Sec ei ole maksanut palkkaa Trusterin kautta, vaan aivan normaaliin tapaan.

        Teetkö töitä ravintoloissa, kuulutko sisäpiiriin vai oletko muuten vaan jonkun suosiossa? Vai onko edellisestä keikastasi jo aikaa? X-Sec ei enää nykyään anna useimmille tapahtumajärkkäreille muuta mahdollisuutta kuin toimia kevytyrittäjinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teetkö töitä ravintoloissa, kuulutko sisäpiiriin vai oletko muuten vaan jonkun suosiossa? Vai onko edellisestä keikastasi jo aikaa? X-Sec ei enää nykyään anna useimmille tapahtumajärkkäreille muuta mahdollisuutta kuin toimia kevytyrittäjinä.

        Ravintoloissa työskentelen satunnaisesti. Muut mainitsemasi vaihtoehdot eivät kohdallani päde. Ihmettelen vain tuota jos ei ole ollut ennen töiden aloittamista sovittuna ja tiedossa, toimiiko normaalissa työsuhteessa vai kevytyrittäjänä ja mitä kautta palkka maksetaan.


    • Anonyymi

      Oon heittäny noille jonkun verran keikkaa viime vuosina.

      Ravintolapuolella X-sec on ihan ok. Palkkaus tessin mukaan ja palkka tulee suoraan X-seciltä. Palkasta jää välillä puuttumaan osa, se maksetaan seuraavan palkan yhteydessä kun siitä huomauttaa. Jos et huomaa virheitä niin tuskinpa rahojasi saat, joten paras olla tarkkana.

      Tapahtumapuolella on paljon parantamisen varaa mm. palkka on ihan surkea ja maksetaan nykyään Trusterin kautta eli olet joko kevytyrittäjä tai toiminimellä. Jos et tunne oikeita ihmisiä tai ole nuori superlupaus niin X-secin silmissä olet pelkkä arvoton lypsylehmä jota voi kohdella huonosti ja jonka voi koska tahansa korvata uudella.

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen mukaan kyseisen firman vuorot Hesburgerissa ovat nykyään ihan jees. Palkka maksetaan oikein ja ajallaan (myös lomakorvaus). Joskus harvoin saattaa puuttua jotakin yksittäisiä iltalisiä tms. mutta nämäkin on aina korjattu ja maksettu. Työsopimus kannattaa tehdä aina kirjallisesti, näin pelaa varman päälle ja voi välttää monet ikävyydet. Ohjeistus työhön on vähän heikohkoa, käytännössä vain ilmeisen hätäisesti/taitamattomasti tekaistu sepustus täynnä työhön varsinaisesti liittymättömiä epäolennaisuuksia. Perehdytystä työpaikalla ei ole käytännössä ollenkaan, vaan itse täytyy kysellä, oivaltaa ja tekemällä oppia homma. Sinänsä ihan ymmärrettävää koska mahdotontahan se on Turusta käsin lähteä jokaista uutta tekijää perehdyttämään milloin mihinkin päin Suomea. Tässä voisi mielestäni hyödyntää enemmän pidempään tehneitä ja laittaa uuden tekijän esim. vuoron tai kahden ajaksi oppiin kokeneemman kaveriksi.

      Työksi opintojen tms. ohella tai miksei myös vaikka kesätyöksi ainakin Hesburgerin vuorot ovat ihan hyvä vaihtoehto.

      • Anonyymi

        ...tarkennuksena varalta vielä että kyseessä siis järjestyksenvalvojan työtehtävät.


    • Anonyymi

      Hyvää vappua kaikille tasapuolisesti!

      Käyn säännöllisesti lukemassa, että mitä meistä internetin ihmeellisessä maailmassa kirjoitetaan ja nyt en voinut enää olla itsekin ottamatta osaa keskusteluun.

      Tiedostan tämän olevan vähintäänkin riski, kirjoitin sitten mitä vain, mutta trolli en ole, joten ainakaan siitä ei minua voi syyttää :D

      Alkuun totean olevani aidosti pahoillani mikäli olemme yrityksenä tai minä henkilönä kohdellut väärin teistä jotakuta. Täydellisiä emme ole missään tapauksessa ja virheitä tapahtuu, mutta voin kuitenkin vakuuttaa tahtotilamme olevan kohdallaan. Jokaisesta palautteesta pyrimme oppimaan ja toimintaamme kehittämään.

      Koen kuitenkin, että mikäli palautteenantajan tavoitteena on aidosti halu antaa kehitysehdotuksia tai reklamaatiota toiminnastamme, olisi hyödyllisempi väylä antaa se suoraan meille, jotta asiaan voidaan reagoida tarpeen vaatimalla tavalla heti. Jos motiivina sen sijaan on kilpailijan tai työkaverin mustamaalaus tai oman yleisen pahoinvoinnin purkaminen, on tämä siihen väylänä yksi validi vaihtoehto.

      Koska olen vuodesta 2008 saakka tätä yritystä täydellä sydämellä rakentanut, myönnettävä on, että tämänkaltaisten negatiivisten palautteiden lukeminen tuntuu todella pahalta. Tiedän, etten voi meistä mielipiteensä tätä keskustelua lukemalla muodostaneiden ajatuksiin kirjoituksellani vaikuttaa, mutta haluan silti samaista sananvapautta käyttäen antaa vastineen yrityksemme ja itseni puolesta. Erityisen tärkeänä näen tiettyjen lausuntojen korjaamisen, jotta kaikilla on mahdollisuus tehdä meistä itse oma arvionsa ja tulla vaikka käytännössäkin meitä kokeilemaan. Joten täältä pesee:

      1. KORONA.
      Viimeinen reilu kaksi vuotta olivat katastrofeja koko alalle, joten tietenkin myös meille. Iso osa palautteista tältä ajalta pitää luultavasti paikkansa, siitä ei pääse mihinkään. Asiat muuttuivat viikoittain, päivittäin ja välillä tunneittain. Tästä isoimman kuorman kantoivat työntekijät, jotka joutuivat venymään joka suuntaan muuttujien keskellä. Koronakaranteenit, muuttuva informaatio ja rajoitukset vaativat kaikilta jatkuvaa epävarmuudessa elämistä. Hattu päästä koko tiimille, sillä uskomattoman vaikeista olosuhteista huolimatta, pystyimme auttamaan tapahtumanjärjestäjiä toteuttamaan tapahtumansa turvallisesti. Moni joutui silti tilanteesta kohtuuttomasti kärsimään ja tästä olemme pahoillamme.

      2. TAPAHTUMAT
      Toteutamme vuosittain yli 300 yleisötapahtuman turvallisuuskokonaisuuden, ympäri Suomea. Tavallisena kesäsesonkina meillä työskentelee kesän aikana lähes 500 järjestyksenvalvojaa (vuonna 2019 määrä oli 472hlö).

      Tämä väistämättä tarkoittaa sitä, että jokaisessa kaupungissa eivät työskentele aina samat henkilöt, eikä jokaisen järjestyksenvalvojan toiveita työroolista tai tapahtumasta voida toteuttaa. Myöskään työvuoroja tai aikoja ei voida aina optimoida työntekijä edellä, vaan ne tehdään tapahtuman ehdoilla parhaan toteutuksen varmistamiseksi. Tämän osalta tiedän, että oikeasti meillä työskentelevät henkilöt tietävät todellisuuden.

      3. PALKKAUS
      Ravintoloissa, yökerhoissa, hotelleissa ja vastaavissa kohteissa työskentelevät järjestyksenvalvojamme ovat kaikki työsuhteessa meillä ja saavat tessin mukaista verokorttipalkkaa työstään, kaikki lisät maksetaan aina. Samoin kaikki meillä työskentelevät vartijat.

      Festivaaleilla ja muissa tapahtumissa on työn sesonki- ja keikkaluonteisuuden takia kolme mahdollisuutta. Työntekijä voi laskuttaa työnsä itse esimerkiksi toiminimellä, hän voi saada palkkansa laskutuspalvelun kautta (Odeal, Truster, Laskuttamo, Ukko jne) tai edelleen perinteisesti verokortilla. Laskutuspalvelua suositaan, koska se on kaikille osapuolille kevyin vaihtoehto erityisesti sesonkiaikaan, mutta jos palkan toivoo maksettavaksi suoraan verokortilla meiltä, niin se onnistuu kuten ennenkin.

      Palkka maksetaan meillä aina palkkapäiväksi. Mikäli tähän mennessä työntekijä ei ole toimittanut verokorttiaan/tilinumeroaan, ei palkan maksu luonnollisesti onnistu.

      4. ASIAKKUUDET
      Ilokseni voin todeta asiakkaidemme olevan todella tyytyväisiä vuodesta toiseen. Kiitos tästä huikeille työntekijöillemme! "Festivaaliasiakkaiden menettämiseen" voin niin ikään todeta, että vuosien harkinnan jälkeen päätimme itse luopua kokonaan sellaisista tapahtumista, joista saimme työntekijöidemme suunnalta jatkuvaa palautetta huonoista työoloista, joista täälläkin huomautettiin.

      Nyt tulee kommentin max merkkimäärä vastaan. Loppuun haluan todeta, että meihin saa yhteyden enemmän kuin helposti, joten palautteet, lisäkysymykset ja muut tiedustelut voit laittaa suoraan:

      [email protected] - [email protected] tai käydä tutustumassa www.xsec.fi

      Koska loppujen lopuksi vastuu toiminnasta on aina laivan kapteenilla, voit halutessasi olla yhteydessä myös suoraan minuun kaikissa epäselvissä asioissa.

      Kiitos kun jaksoit lukea ja toivotan sinulle loistavaa kesää 2022!
      Tästä vuodesta tulee huikea!

      Juuso Toivonen
      Toimitusjohtaja / Yrittäjä
      X-SEC TURVAPALVELUT
      0445230887 [email protected]

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe