Onko turvallista lähteä nuorena naisena yksin ulkomaille?

matkailija?

Olen nuori nainen ja minua kiinnostaisi lähteä jonnekin Eurooppaan yksin lomailemaan muutamaksi päiväksi. Mietin sitä, että onko se turvallista? Mitä mieltä olette? Onko kokemuksia? Mitä maita pidätte erityisen turvallisena?

43

3731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi yövoide ?

      Mikäs ylläpidon rouvasta on nuoren tehnyt. ?

    • ...

      Asiallisia vastauksia, kiitos. :)

    • neito ahdingossa

      On turvallista. Kunhan et juo itseäsi aivan ympäri humalaan. Osaat englantia sen verran että ymmärrät mitä tapahtuu. Ja Jos haluat vähemmän isku yrityksiä laita sormus nimettömään. Ole tarkaavainen, ja noudata ihan yleisiä matkailijan turvallisuus ohjeita.

      Jos taas suunnittelet seksi lomaa Asetat itsesi suureen riskialtiiseen tilanteeseen. Eli seksi lomalle vaan ystävän kanssa.

      Varmasti kaupunkilomat ovat yksinmatkustajille turvallisia mutta niissä liikku enmmän varkaita ja huijareita kun taas ranataloma kohteissa. Ranta lomilla taas suurin uhka tekiä olla seksi vaikka varkaita täälläkin on. Vaikka turkki on astunut hyvien lomakohteiden joukoon on väestössä muutamia muslimeja jotka ei niin hyvin sulata yksinäisiä naisia.

      • järjen käyttö sallit

        mistähän paikkakunnalta tämmöinen tollo on pois?? kun et juo itseäsi humalaan ja osaat englantia ja rantaloma kohteissa siis uhka .voi ,jessus mikä muumimamma :)) eiköhän joka helevetin paikassa myös suomessakin tapahtuu vaikka mitä ei kuule tarvitse juoda edes humalaan naidaan keskellä katua poikki ja ryövätään tollo. kyllä se on näin asiat että turisti naisen pukeutuminen perse vako näkyen ja kuivuneet rukkaset roikkuen esillä niin et takuulla saa olla rauhassa .


      • uskontllinen juttu

        Niin se taitaa olla muslimeilla oskonnossa sellainen juttu että yksin liikkuvan naisen saa raiskata ja se jopa kuuluukin raiskata.


    • katiana123

      Kyllä pärjää jos pitää järjen päässä eikä juopottele ympäriinsä.

    • sus-siunakkoon

      Huomioiden matkailun määrän, tuo aloitus on jotenkin lapsellinen. Että oikein miettii. Nykyaikaa ei todellakaan.

      • herraasiallinen

        Se onkin ylläpidon tai miesvihaajan provosoiva aloitus!


    • wienitär

      Kävin Wienissä, Itävallassa yksin lomailemassa. Turvallinen kohde mielestäni. Pidä järki päässä ja älä kulje myöhään sivukaduilla. Englannilla pärjää jos ei saksaa osaa puhua. Helppokulkuinen metrolla ja kivoja kahviloita ja kulttuurinähtävyyksiä. Aivan ihana paikka, suosittelen lämpimästi =)

    • on se höperöööööö

      Se on hyvä. Se on pakko olla. Se näet on ylläpidon tekele. Puolessa päivässä 180 kävijää.

      Normaali vauhti kymmenkunta.

      • tätä se aina

        Latvalaho höperö rouva. 260 lisää 4 tunnissa.


      • Elisa ei matkusta
        tätä se aina kirjoitti:

        Latvalaho höperö rouva. 260 lisää 4 tunnissa.

        Nyt yli 500. Koko syksyn kiertelin näitä matkailusivuja Ihmettelin hiljaista toimintaa.
        Muutama lukija, vastauksia kerta pari viikkoon.
        Sitten joku kana kyselee 6 vuotiaan tasolla tyhmiä ja tänne muka sikiää 500
        lukijaa vilkasemaan .

        Saunalahti on syvältä


      • se se sekolatva
        Elisa ei matkusta kirjoitti:

        Nyt yli 500. Koko syksyn kiertelin näitä matkailusivuja Ihmettelin hiljaista toimintaa.
        Muutama lukija, vastauksia kerta pari viikkoon.
        Sitten joku kana kyselee 6 vuotiaan tasolla tyhmiä ja tänne muka sikiää 500
        lukijaa vilkasemaan .

        Saunalahti on syvältä

        Nyt 640 "lukijaa"
        Sivustolla on käyntimäärälaskuri. Kun viikon pari poistaa muiden aloituksista pinnoja niin voi sitten heittää ne omalle ketjulle, Ja taasen laskuri on kohdallaan.

        Tätä samaa tekee Matkaopaslehden sivustolla.


      • vippaako elisaa
        se se sekolatva kirjoitti:

        Nyt 640 "lukijaa"
        Sivustolla on käyntimäärälaskuri. Kun viikon pari poistaa muiden aloituksista pinnoja niin voi sitten heittää ne omalle ketjulle, Ja taasen laskuri on kohdallaan.

        Tätä samaa tekee Matkaopaslehden sivustolla.

        Yöllä oli lisännyt 200 uutta. Nyt lukema 847 Eli seisemän todellista ja loput huteja.
        Ohimennessään oli miinustellut


    • Ninjanlailla

      Suosittelen lämpimästi yksin reissuun lähtemistä, pari päivää ainakin pärjää varmasti!

      Pohjoismaat ovat tietysti turvallimmasta päästä matkustaa, kulttuuri melko samanlainen kuin suomessa, eli ainakaan sen takia ei joudu hankaliin tilanteisiin.

      Mitä paremmin kohdemaan kieltä osaa, sen mukavampaa todennäköisesti on, suuntaa siis sinne mitä kieltä olet opiskellut. Tosin monissa isoissa kaupungeissa, esim. Berliini tai Amsterdam englanti on niin arkipäiväistä että sillä pärjää varmasti. Jos kielitaito pelottaa kannattaa ehkä lähteä jonnekin suomalaisten suosimaan turistikohteeseen.

      Itse en ole niissä ollut vaan reissannut lähinnä kaupunkikohteissa Bosniasta Länsieurooppaan. Juuri itäisimpiin Euroopan maihin (Bosnia, Kroatian pikkukylät) en ehkä lähtisi yksin, mutta kaikki on suhteellista - ainoa kohtaamani vaaratilanne on tapahtunut Lontoossa.

      Kuitenkin länsimainen isohko kaupunki on ehkä helpoin vaihtoehto ensikertalaiselle. Matkatessa muista pitää järki kädessä - extravarovainen ei tarvitse olla mutta älä tee mitään mitä et tekisi Suomessa. Jos humallut niin humallu seurassa ja mene joko (laillisella) taksilla kotiin tai anna jonkun luotettavan saattaa.

      www.couchsurfing.com on muuten mahtava sivusto, voit ottaa yhteyttä paikallisiin ihmisiin, halutessasi jopa majottua heidän luonaan. Näin tapaat paikallisia joiden mukana näkee ja pääsee varmasti siistimpiin paikkoihin kuin yksin kaupunkia tuntemattomana turistina ikinä eksyisi!

    • miraaaa1

      Ei kannata lähteä yksin!Minut raiskattiin (myös anaali) italiassa...

    • 8+3

      Muutaman yksinäisen interrailin ja liftireissun kokemuksella voin kertoa, ettei missään ole turvallista. Jos pelottaa, ettei osaa huolehtia itsestään, kannattaa pysyä kotona tai osallistua seuramatkoille. Omat Euroopan kiertueeni erittäin pienellä budjetilla, kestoltaan parista viikosta kolmeen kuukauteen eivät sovi hienohelmoille. Hauskaa on kyllä ollut...

    • matkaaja

      Matkailen yksin ja itsekseni,mutta katson missä liikun ja milloin liikun ja toistaiseksi mitään ei vakavaa ei ole sattunut,

      Illat ja pimeän ajan olen hotellin suojissa, päivisin liikkeellä.

      Mennään yhdessä, ......

      • terv hollannista

        Järjen käyttö suotavaa!
        Maailma kotimaan ympärillä on enemmän miehille suunniteltu. Moni ns. sivistysvaltio on suomalaisesta näkökulmasta lähempänä Afrikkaa.


    • Anna mennä vaan

      Kyllä on turvallista. Muista kuitenkin, että älä vastustele sitten yhtään. Suomessa voi kieltäytyä mutta ei ulkomailla.

    • yksin reissussa

      olen ollut useaan kertaan naisena yksin lomalla, niin aurinkolomalla kuin kaupunkilomalla.. ei se sen kummempaa ole kuin lomailu täällä kotona suomessakaan.. rohkeasti vaan reissuun!
      ihan samalla tavalla täälläkin sattuu ja tapahtuu kuin tuolla maailmallakin, jos on tapahtuakseen.. mukavia reissuja on ollut ja ainakin saa itse päättää mitä ja milloin tekee ja minne menee lomallaan. Suosittelen, jos ei matkakaveria mukaan löydy.

    • CATSY12

      En ole nuori, nainen kylläkin ja matkustanut yksin esimerkiksi Etelä-Amerikassa tuntematta alun jälkeen mitään uhkaa. Ihmiset ovat tietysti erilaisia, jos koet romanikerjäläiset Helsingissä itsellesi uhkaksi niin sitten ei ehkä kannata matkustaa yksin.

      • hmm.

        Ootko ajatellut että Etelä-Amerikassa on kidnappauksia, sinne ei kaikkiin paikkoihin kannata mennä. Ja yksin ei missään nimessä. Pitäisi olla myös matkatoimiston ohjeet ja ulkoministeriön tiedotteet lukea.


      • näyttiettä
        hmm. kirjoitti:

        Ootko ajatellut että Etelä-Amerikassa on kidnappauksia, sinne ei kaikkiin paikkoihin kannata mennä. Ja yksin ei missään nimessä. Pitäisi olla myös matkatoimiston ohjeet ja ulkoministeriön tiedotteet lukea.

        "Etelä-Amerikassa on kidnappauksia, sinne ei kaikkiin paikkoihin kannata mennä. "
        Miksi luulet, että CATZY12 "menisi kaikkiin paikkoihin"? Etelä-Amerikassa on taitaa olla maita tusinan verran ja jokaisessa maassa on kymmeniä kaupunkeja ja jokaisessa kaupungissa oli satoja paikkoja - ehkä jopa muutama sellainen, mihin ei kannata mennä.


      • nyt elisa tyytyväine
        näyttiettä kirjoitti:

        "Etelä-Amerikassa on kidnappauksia, sinne ei kaikkiin paikkoihin kannata mennä. "
        Miksi luulet, että CATZY12 "menisi kaikkiin paikkoihin"? Etelä-Amerikassa on taitaa olla maita tusinan verran ja jokaisessa maassa on kymmeniä kaupunkeja ja jokaisessa kaupungissa oli satoja paikkoja - ehkä jopa muutama sellainen, mihin ei kannata mennä.

        Taitaa olla. Mikäs pihlajan on näin aikaisin herättänyt. Matkaoppaassakin 3
        täytettä.


    • hmm.

      Olisi hyvä ottaa aina luotettava ystävä /tuttu /perheenjäsen mukaan. Mutta ehkä riippuu paikan päällä myös alueesta millä liikkuu, kuten suomessakin. Esim tampereella en liikkuisi Hervannassa tai rautatieasemalla kovin kauaa. Kun taas muualla voisin liikkua ja rauhallisemmassa lähiössä.
      Lontoossa voisin liikkua keskustassa tietyissä paikoissa ja tietyissä en. Pimeällä en menisi pakosti ihan joka kolkkaan tai myöhään lainkaan ulos. Seuraan ei kannata ottaa ketä tahansa tai ketään, varsinkaan jos ihmistuntemus ei ole vielä täysin tunnistava... että tunnistaa pahiksia ja "hyväksiä". Pelkkä ulkomuoto ei sitä kerro, vaikka olisi kuinka siisti ulospäin.
      Eteläeuroopassa on paikoin naiskauppaa (kaappauksia), "rantagigoloja" ja raiskauksia, eli sinne ei ehkä kannata mennä yksin turistina. En tiedä sitten miten Aurinkorannikolla. Saksa, Ranska, Englanti, voi olla että ne ovat järkevämpiä osittain. Jopa Ruotsissa voi olla vaarallista liikkua tietyissä paikoissa, että kaikki on suhteellista. Oppaille (muutama nainen) kannattaa kertoa, että on yksin ja voiko heille soittaa hätätilanteessa tai viesti. Ja ettei eksy, on kartalla. Pimeään taksiin ei kannata astua, niitä ei pakosti aina tunnista! Maaseudulle ei kannata mennä hortoilemaan yksin, koska maasto voi olla tuntematonta, niin suomessakin on suota ym. Kannattaa suunnitella etukäteen mitä haluaa tehdä matkalla, mihin kellonaikaan mitäkin. Ja katsoa karttoja, olla liikenteessa ja tien ylityksessä varovainen. Jos sairastuu, ottaa yhteyttä oppaaseen ja hakee apua ongelmaan. Ilmoittaa suomeen. Omaisia kannattaa informoida hyvin ennen lähtöä, ja vaikka netin kautta perillä -joku edullinen ratkaisu ulkomaille pitää selvittää, ettei lasku ole tähtitieteellinen. -Ja miettiä turvallisuusstrategiansa etukäteen, kuuntelee oppaita ja kysyy. Tai jos hätääntyy jostain syystä, tietää minne ottaa yhteyden ja miten. -Ryöstähälyttimiä voi myös hankkia pari ja ovihälytin hotelliin. Puhelimen lataus ja akkusysteemit pitäisi miettiä etukäteen, kamerankin akku ja miten lentoturvallisuus niiden kanssa. Minkälaiset pistokkeet on paikan päällä.
      Mutta suosittelen matkustamista mieluummin yhdessä kuin yksin. Tutun ja luotettavan ihmisen kanssa.

    • elv

      Egyptiin älä mene ikinä yksin. älä edes turistikohteisiin. Olen matkannut paljon yksin ja niin olen pärjännyt, että liikun aina kaduilla, missä on paljon liikennettä, ei syrjäkaduille! Liikkuessani pidän vain sen verran rahaa mukana, mitä luulen, että tarvtsee. Passit lentoliput vakuutukset matkakassat kaikki kortit visusti hotellin safety boksiin tai lukittuun matkalaukkuun ja avain piiloon. Älä ala juttelemaan tuntemattomien kanssa.

    • Huora olet.

      Mitä tarkoitat tällä "lomailulla" ? Ettet vaan olisi menossa huoraamaan ?

    • 24hrs

      Muutaman paivan lomakohteista paras on tukholma. Siella suomalainen saa olla rauhassa.

    • reissutyttö

      Miten voi olla näin typeriä vastauksia... No, tässä omat kokemukseni.

      Olen nyt 24-vuotias nainen ja matkustellut yksin Euroopassa 19-vuotiaasta asti. Olen matkustellut yksin Prahassa, Berliinissä, Münchenissä, Wienissä, Lontoossa, Pariisissa ja eri puolilla Italiaa. Euroopassa pärjää hyvin maalaisjärjellä. Suunnittele matka etukäteen, ota paikan päällä ajoissa selvää metrokartoista ynnä muista yhteyksistä, älä kanna kaikkia rahojasi mukanasi, varo taskuvarkaita, äläkä kulje ulkona yksin pimeän jälkeen. Älä kulje missään epämääräisillä sivukujilla, vaan alueilla joilla on paljon muitakin ihmisiä. Kaupungeissa kannattaa pysyä "hyvillä" alueilla eikä lähteä seikkailemaan slummeihin. Äläkä IKINÄ juo itseäsi humalaan ulkomailla!

      Maalasjärki siis käyttöön, niin hyvä tulee! Euroopan ulkopuolella en uskaltaisi matkustella yksin, mutta Eurooppa on onneksi varsin turvallinen paikka kun pitää järjen mukana.

      • niiiiin helppoa

        Tämä on ylläpidon aloitus. Sekä täyttö pääosin.


      • Minä olen myös matkustellut yksin niin autolla kuin junallakin ympäri eurooppaa ja myös Egyptissä ja Intiassakin. Humala on pahin millä saat itsesi pulaan.
        Pakko toki siirtymisissä on pitää kaikki paperit ja rahat mukana mutta yritä siirtyä paikasta toiseen aina päiväsaikaan ja älä nukahda junissa tms. Jos pakko nukkua esim junassa niin kaikki paperit ja rahat niin syvälle vaatteiden sisään kuin vain saat. Parin päivän matkalle mahd pieni laukku mukaan ettet näytä niin turistilta kilometrien päähän. Maalaisjärkeä matkaan niin pärjäät kyllä :)


    • Älä lähde! Ainoi.

      Mikä maa tahansa! Pillua rupeet jakaa , kun lentokone nousee. Pääset 10 kerhoon . Perillä, olet Turkissa, Ganassa tai Ameriikassa, aina suomalainen blondi kiinnostaa. Joten Turvallista on! Tuliaisena tulee Lapsi ja ukko ja sen sukulaiset. Tulevaisuus on sulla piirrett- veteen.

    • 13+5

      Perse rasvattuna kaikki on turvallista

    • Ernesto se

      Olen käynyt yli 50 maassa...kunnon nainen ei matkusta yksin, ajattelee mies monessa kulttuurissa..sorry, mutta näin se vaan on.
      Eikä pelkästään mies, vaan naiset myös.
      Pohjoismaat...Pohjoisamerikka, osa Eurooppaa asia erikseen..
      Ne femalet , jotka täällä hehkuttaa turvallisuuden puolesta maassa kun maassa, ovat niitä kun on karva- tai mustakäsi ympärillä jo lennon laskeuduttua.
      Heidän kokemuksistaan voi lukea suomi24.fi/keskustelut/seksi
      Hyvää lomaa, minne sitten ikinä menetkin.

    • mumm5

      Tällä palstalla on paljon hyviä ohjeita sinulle, noudata niitä äläkä välitä kaikesta soopasta mitä tänne lähetetään, osa kirjoittajista on ilmeisen sairaita.
      Jos itse olisin nuori ja lähdössä yksin ensimmäiselle matkalleni, lähtisin Saksaan, se on helppo kohde, asiat sujuvat, ihmiset ovat ystävällisiä, osaavat englantia ja siellä on myös paljon kauppoja joissa hinnat ovat kohdallaan.
      Itse olen jo kaikkea muuta kuin nuori ja on ihana muistella monia hauskoja sattumuksia nuoruuteni reissuilta. Tosin ikä, voimien väheneminen ja kuulovamma eivät estä matkustamista, hieman vaan hankaloittavat.
      Hyvää matkaa sinulle, nauti!

    • No huh-huh!

      Luulin että aina vain täällä pyörii tuo sama vanha aloitus, Mutta ei , uusi provo!

    • pena20

      ite oon parikymppinen jätkä ja seikkaillu ympäri eurooppaa (myös itä), vedän aina kännit, eikä koskaan oo sattunu mtn. mitä nyt kerran tappeluun jouduin mut suurempi todennäkösyys on suomessa joutua.

    • Sinne vaan!

      Itse olin reilaamassa alle parikymppisenä kaksi viikkoa Keski-Euroopassa ja suosittelen lämpimästi! Ehkä ei kannata Lähi-itään tai Afrikkaan hetimiten suunnata, mutta Euroopan kaupungeista löytyy vaikka minkälaista ihmeteltävää. Kannattaa majoittua esimerkiksi hostelliin, jossa on helppo tutustua muihin reissaajiin. Voit sitä kautta saada kavereita, joiden kanssa viettää iltaa tai käydä katsomassa nähtävyyksiä. Rohkeasti reissuun, mutta kannattaa tietyllä varovaisuudella aina ulkomailla olla liikkeellä.

    • Matkailija?

      Tietenkin olen ylläpidon palkkaama keskustelujen avaaja. Täytyy olla melko sokea, jos sitä ei huomaa. Monta monta kyssäriä tekee sen, että myös vastauksia tulee, lukukertoja tulee, mainostuloja tulee. Sellaista on bisnes maailma.
      Moni muukin keskustelu on minun tai kolleegan aloittama.
      Fiksut ja terävät tyypit huomaavat kyllä, koska on keksitty aloitus.
      Tässä vain ei ole mitään väärää, koska nämä keksustelut ovat anonyymejä.
      Olen viimeistä päivää tässä tehtävässä, siksi voin tämän paljastaa, vaikka välkymmät ovat sen jo itsekin älynneet.

    • reissaava nainen

      Kyllä Euroopan alueella saa yksin matkaavat naiset lomailla aika rauhassa, Turkin puolelle en itse menisi. Voit valita huoletta rantalomakohteen tai jonkin sykähdyttävän kaupungin. Kuten tuossa joku jo mainitsikin, tärkeintä on ottaa maalaisjärki matkalle mukaan, ja olla juomatta liikaa. Jos olet nuori ja ensi kertaa reissua suunnitteleva, ehkä sinun olisi parasta lähteä jonkin matkatoimiston valmismatkalle, jonka puitteissa löytyy sitä ohjelmaa muiden seurueeseen kuuluvien kanssa ja oppaan palveluita.

      Turvallisia kaupunkeja esitellään yksityiskohtaisesti sivustolla
      http://kaupunkilomalle.com

      • Puoli Turkkia

        Turkin puolella usein käynyt. Muutaman kerran yksin. Turvallisempaa kuin Itä-Helsingissä. ei ole känniset kiinni tarraamassa.


    • Wolverine

      Minä matkustin parikymppisenä 80-luvun lopulla Euroopassa. Muistan kun otin yöjunan silloiseen Jugoslaviaan. Koko vaunuosasto oli täynnä turkkilaisia, hymyileviä miehiä. Konduktööri tuli ja vei minut hieman sivummalle, näytti tyhjän makuuvaunun ja sanoi: menen tänne yöksi, ja laita ovi lukkoon. Ja pidä se lukossa! Muuten sinut raiskataan. Hauskan tilanteesta tekee se että olen mies...

      On todella suuria eroja miten naisiin suhtaudutaan maailmalla . On aivan totta että jotkut pitävät yksin matkustavaa naista vapaana riistana. Syy miksi jotkut naiset voivat matkustaa yksin missä vaan, joutumatta häirityksi, on ulkonäkö. Jos olet kaunis, keräät miesten huomiota, jos olet sikaruma, saat olla omissa oloissasi.

      Sisäinen kauneus on tietysti asia erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe