Elämä kondylooman kanssa?

Kondyloomainen

Olisin kiinnostunut kuulemaan teiltä, joilla on kondylooma, (joita ei varmaan kovin kauheasti ole, koska vain 20-30%:lla virus oireilee näkyvänä) miten olette pystyneet elämään asian kanssa, miten se on vaikuttanut elämänne? Miten saitte tartunnan, miten kauan syylät olivat näkyviä, missä niitä oli (uloimmissa häpyhuulissa, emättimessä..)? Miten pääsitte näppylöistä eroon, kävittekö hoidattamassa niitä missä/miten?

Oletteko olleet laser-hoidoissa, auttoiko? Missä vaiheessa hakeuduitte siihen?

Itselleni näppylöitä ilmestyi uloimpien häpyhuulien sisäpuolelle lokakuussa ja muutaman viikon kuluttua hakeuduin gynekologille, jossa todettiin kondylooma silmämääräisellä tarkastuksella. Pari kuukautta aiemmin minulta oltiin otettu papa-näyte, joka oli puhdas. Olen viimeiset 2 vuotta ollut yksin ja harrastanut seksiä viimeksi noin vuosi sitten, sitä ennen yksi pidempi ja muutama lyhyempi parisuhde. Todennäköisesti sain viruksen tältä vuoden takaiselta tyypiltä?

Näpyt lähtivät penslauksella ensimmäisten 3 päivän aikana. Meni pari-kolme viikkoa ja näppylöitä ilmestyi jälleen. Lisäksi huomasin, että niitä oli myös emättimen suulla. Niille ei ilmeisesti voi tehdä yhtään mitään, koska penslaus on tarkoitettu vain ulkoisesti?

Tällä hetkellä tuntuu, etten tiedä miten pääsen tästä asiasta yli. Olen täysin neuvoton. Asia on mielessä koko ajan, en saa öisin nukuttua kun asia pyörii mielessä. Itkettää koko aika ja olo on aivan hirveä, tuntuu että koko kroppa on jatkuvassa stressitilassa.

Pelkään, että olen nyt loppuelämäni yksin ja lapseton. On täysin poissuljettu ajatus, että voisin ryhtyä parisuhteeseen, harrastaa seksiä, kun tiedän, että minulla on kondylooma. En pystyisi olemaan sen tiedon kanssa, että tartuttaisin tämän jollekin. En ole enää kauhean nuori ja pelkään, että elämä menee ohi..

Kuulisin mielelläni teidän (asiallisia) kokemuksia tästä viruksesta -kaikkine kamaluuksineen :/ Itse en pysty puhumaan tästä kenenkään läheiseni kanssa. Häpeän niin paljon koko asiaa.

25

23813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kondyko?

      Minkälaisia ne näpyt olivat? Epäilen että minulla on kondylooma.. Olen neitsyt mutta alapäähäni alkoi ilmestyä n.(1-2kk) sitten omituisia näppyjä vieriviereen varsinkin pienten häpyhuulten viereen. Niitä on tullut todella paljon lisää. Yksittäisistä tulee jtn mönjää.. Mihin hakeudun kun olen alaikäinen??.. Minulla on myöskin kauhea stressi ja itkettää ja pelottaa.. Apua

      • Kondyloomainen

        Ole huoleti, tuskin sinulla kondyloomaa on, jos olet vielä neitsyt :)


      • Just gyneltä tullut
        Kondyloomainen kirjoitti:

        Ole huoleti, tuskin sinulla kondyloomaa on, jos olet vielä neitsyt :)

        Voi olla, just tänään lääkäri mulle kertoi et lähes kaikilla on joku hpv- virus, riippumatta siitä onko ne ollu koskaan sukupuoliyhteydessä tai ei. Enemmän kuin joka kymmenellä vastasyntyneellä on jne. Tarttuu muutoinkin kun suojaamattomassa seksissä siis.



      • Anonyymi

        Kondylooman hoidosta - https://tonzes.com/kondylooma.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Kuten ensimmäinen kommentoija jo totesi, Aldaraa siis kuuluu levittää vain syylien päälle, ei koko ihoalueelle. Jos sitä levittää koko alueelle, voi se tosiaan aiheuttaa melkoista polttelua.


    • ei syytä epätoivoon

      Käy seurannoissa sen mukaan, mitä gynekologi sanoi, vähintään vuoden välein. Tärkeintä on se, että kohdun suulle ei tule merkittäviä solumuutoksia. Papassa ei ainakaan vielä näkynyt mitään siihen viittaavaa.

      Yleensä virus häipyy 1-2 vuoden kuluttua tai ainakin lopettaa oireilun.

      Kondylooma ei ole mikään este lasten saamiselle. Se ei tiettävästi vaikuta hedelmällisyyteen. Ihan niin kuin minkä tahansa uuden suhteen alussa, käytät kondomia partnerisi kanssa. Kun tuntuu, että haluatte viettää loppuelämänne yhdessä ja olette valmiit jakamaan mahdolliset pitkäaikaiset/pysyvät sukupuoliteitse leviävät taudit (herpes, kondyloma), jätätte kumin pois yhteisestä sopimuksesta tietoisina tartuntariskistä.

      Itselleni lääkäri suorastaan suositti pikaista lastentekoa, kun minulla oli tavallista sinnikkäämpi hp-tartunta. Tauti lähti aikanaan. Tärkeintä on, että huolehdit elimistösi yleisestä vastustuskyvystä.

      Kondyloomasta on vaikea tietää, keneltä sen on saanut. Itämisaika on epämääräinen ja virus voi olla oireeton.

    • nainen_36

      mulla todettiin v.2001 kondylooma papa-kokeen yhteydessä.ja hoidettiin v.2002 laserilla.sen jälkeen oon käynyt joka vuosi papakokeessa ja vastaukset olleet puhtaita.kondylooma oli kohdunkaulassa.

      • Nainen.

        Minkälaisia teidän näpyt ovat olleet?


    • ewanderi

      mulla oli aluksi yksi pieni näppy välilihassa, jota ei oikeen silmin nähnyt mutta kädellä tunsi, sitten viikon jälkeen tuli toinen samanlainen. lisäksi aivan emättimen huulilla oli yksi pieni valkoinen "rykelmä" ei kovin iso, googlettamalla ajattelin että nyt on kyseessä kondyooma. Kaikki alkoi hirveällä kutinalla ja paikat meni kuiviksi ja punoitti, bebanthen auttoi tähän. Näpyt jäi, ja häiritsi niin että hakeuduin yksityiselle gynelle, (tavan terveyskeskuskessa todettiin tauti mutta ei annettu minkäänlaista hoitoa!) joka otti papan ja antoi reseptin condyline-liuokslle. Käytin liuosta kolme päivää aamuin illoin ja neljä taukoa, ja näpyt hävisi heti! paikat oli vähä kipeenä ja käytin bebanthenia joka jälleen auttoi. lisäksi käytin gynen ohjeiden mukaan liuosta vielä pari päivää aina parin viikon ajan vaikka näppyjä ei enää ollutkaan. papassa ei ollut mitään muutoksia ja elämä hymyilee. tiedän monta jolla on kyseinen virus haittana, osalla näpyt lähteneet itsekseen ja osalla pitänyt käyttää penslausta. tsemppiä kohtalotoverit! :)

    • xxx4

      Omasta kondyloomasta taitaa olla aikaa noin 9 vuotta. Muistaakseni ensin tuli pieni näppy sisempään häpyhuuleen. Tämän jälkeen emättimen aukolle ja lähinnä välilihaan ilmaantui suurempia syyliä. Lääkärissä totesi kondyloomaan ja määrättiin jotain voidetta. Nimeä en enää muista. Sitä miten nopeasti syylät lähti en enää muista, mutta aikaa siinä saattoi mennä puolisen vuottakin. Olin silloin nuori tytön hempukka, joten päätäni en paljon asialla vaivannut. Nykyään, vaikka taudista noin pitkä aika onkin, olen ehkä neuroottisen tarkka alapäästäni. Papat ovat olleet puhtaita vuosi kaudet ja taisipa olla myös kondylooman aikoihin. Tauti oli ilmeisestikin ulkoinen? Joka tapauksessa, tauti jättää jälkensä varmasti mieleen, mutta sinäkin varmasti aikanaan paranet taudista ja kohta se ei olekaan se asia mitä mietit päivisin.

    • Minäv.

      Mullakin todettiin kondylooma. Yksi hieman isompi kondylooma poistettiin penslaamalla, lähti viikossa pois. Nyt on tullut noin 3kpl: tta pienempiä. Penslasin condyline aineella 2 hoitojaksoa, mutta eivät lähteneet.

      Kävin näyttämässä lääkärille ja sanoin, että viimeksi sillä sun omalla aineella lähti se pois. Mutta condyline ei tehoa. Laitettiin uudestaan sitä lääkärin omaa ainetta ja sanoi, että jos eivät lähde mihinkään niin eivät olekkaan mitään. Voivat olla jotain rasvapatteja.

      Voikohan tuollaiset näpyt tai, jopa kondyloomanäpyt lähteä itsestäänkin pois, ihan ajan kanssa ? Vai voiko mukamas yht äkkiä lääkärin oma aine lakata toimimasta. Kondyloomia voi olla vaikea tunnistaa. !!!

    • Life is life

      Koska nämä näpyt tulivat teille,kuinka kauan kesti? Itse kumppanilla on kondylooma ja hän siitä kyllä minulle kertoi. Harrastimme seksiä kumin kanssa,joka ei sekään ole 100% suoja. Nyt kun olemme olleet pidemmnän aikaa jätimme kumin pois. Kumppanilla ei ole ollut näkyvää kondyloomaa nyt,eikä minulla. Mutta minkälaisia oireet ovat kun ne alkavat? Kaikillahan ei oireita tule,olenko oikeassa?

      • Feine

        Näpyt voivat ilmaantua riskitilanteesta: muutamasta kuukaudesta, jopa kymmeneen vuoteen. Tulee pieniä näppyjä ja voivat, olla röpelöisiä kukkakaalimaisia. Kyllä useimmille tulee oireita, jos olet saanut tartunnan kumppanilta. Hänelläkin tosin täytyy olla näkyviä kondyloomia muodostava muoto. Jotkin virustyypit eivät aiheuta näkyviä kondyloomia.

        Suurimmalla osalla noin 80- 90% tartunnoista paranee kyllä 1-2 vuodessa ja elimistö pystyy hävittämääm viruksen elimistöstä pois. Viimeistään virus poistuu 4- 5 vuoden kuluttua. Poistumista voi nopeuttaa poistamalla näkyviä kondyloomia. Hyvät ja terv. elintavat vaikuttavat myös. Ei kannata tupakoida. Nuku hyvin ja syö terveellisesti. Harrasta liikuntaakin.

        Kyllä se siitä ! Elämä jatkuu :)


      • SusuSusuSusu_
        Feine kirjoitti:

        Näpyt voivat ilmaantua riskitilanteesta: muutamasta kuukaudesta, jopa kymmeneen vuoteen. Tulee pieniä näppyjä ja voivat, olla röpelöisiä kukkakaalimaisia. Kyllä useimmille tulee oireita, jos olet saanut tartunnan kumppanilta. Hänelläkin tosin täytyy olla näkyviä kondyloomia muodostava muoto. Jotkin virustyypit eivät aiheuta näkyviä kondyloomia.

        Suurimmalla osalla noin 80- 90% tartunnoista paranee kyllä 1-2 vuodessa ja elimistö pystyy hävittämääm viruksen elimistöstä pois. Viimeistään virus poistuu 4- 5 vuoden kuluttua. Poistumista voi nopeuttaa poistamalla näkyviä kondyloomia. Hyvät ja terv. elintavat vaikuttavat myös. Ei kannata tupakoida. Nuku hyvin ja syö terveellisesti. Harrasta liikuntaakin.

        Kyllä se siitä ! Elämä jatkuu :)

        Sanoit, että jos on (näkyvän) tartunnan saanut, niin silloin myös kumppanilla keneltä se on tullut, on täytynyt olla näkyvät oireet? Onko tämä totta?! Kiinnostaa hirveästi, koska pelkään saaneeni tartunnan (kutiaa, valkovuotoa, ei kuitenkaan mitään glooglesta tulleen rypäleen näköisiä näppyjä...(joten voisiko vasn olla hiiva?)), mutta miehellä ei puuhaillessamme kyllä ollut mitään näkyviä oireita...?


    • säikytelty akka.

      Itselläni tuli pieniä valkoisia näppylöitä välilihan kohdalle joskus 90-luvun lopulla, lääkäri totesi kondylooman ja penslaamalla lähtivätkin pois. 2000-luvun alkupuolella kuitenkin uusiutui ja sillä kertaa piti näppylät jäädyttää kun penslaus ei auttanut. Samoihin aikoihin papassa luokka 4, ja kiiruusti gynen polille, jossa laserilla poistettiin solumuutokset kohdunkaulan suulta. Tutkimuksessa selvisi, että poistettu palanen oli pahanlaatuisen kasvaimen esiaste, mutta oli nyt siis jo poistettu. Jälkitarkastukset (kolposkopiat) oli alkuun 6 kk:n välein gynen polilla ja kun ei uusia muutoksia ilmennyt, niin 2-3 vuoden ajan vuoden välein. Nyt riittää kun käy ihan normaalisti papakokeessa 1-2 vuoden välein, eikä mitään muutoksia ole tämän jälkeen ilmennyt.
      Kieltämättä elämä heitti kärrynpyörää silloin kun lääkäri kertoi papan olevan luokkaa 4 ja että luokka 5 on varma syöpä, mutta siitä selvisin kuitenkin, vaikka alkuun pelotti ja mielessä pyöri josko siihen aikaan pieni lapseni olisi jäänyt äidittömäksi, ym. kauhuajatuksia. Edelleenkin asia käy joka päivä mielessä.

    • huolehdi-itsestäsi

      Laitanpa omaa kokemusta kehiin. Kondylooma saattaa tulla yllätyksenä ilman näkyviä näppylöitäkin. Reilut 10v sitten puhtaasta papasta meni 3v ja löytyikin in situ-muutos eli paikallinen syöpä. Tällöin kerrottiin myös, että kondylooma-muutosta emättimen sisällä eli en huomannut mitään oireita ennen tätä löydöstä. Tehtiin kirurginen poisto epäilyttämistä alueista ja luulin, että tämä asia selvä. Kuitenkin 3v myöhemmin oli varmempaa kohdunpoisto. Tällä hetkellä on sitten ilmaantunut kipuja ja vuotoa, jota ei missään nimessä saisi olla kohdunpoiston jälkeen. Ei kuitenkaan tuolloin kukaan sanonut kohdun poiston jälkeen, että papassa/kolkoskopiassa olisi pitänyt käydä kontrollissa.
      Kerron tämän siksi, että hyvät naiset.. kaikki ylimääräiset tuntemukset, vuodot ja kivut kannattaa tutkituttaa. Gynekologilla käynti tuskin on kenenkään mielestä mukavaa, mutta pitäkää huolta itsestänne ja älkää laiminlyökö papaa missään vaiheessa.

    • paraneeko

      Hei. Mulla todettiin eilen gynellä kondylooma. Kuukauden oli kutissut ja tuntunut näppyjä peräaukon ja välilihan tienoilla, sitten myös häpyhuulien seudulla. Nyt oon penslannut kolme kertaa (aamu, ilta aamu) ja illaksi kun pesin äsken niin ne oli pahentuneet ne näpyt, aiemmin olivat paljon vaikeammin havaittavavissa, nyt selkeästi vaalenneet ja suurenneet. Mulla ne on tosi kiinni toisissaan, semmosena isona ryppäänä. Onko tää normaalia, tarkoittaako että ovat paranemassa vaiko onko tosiaan mahdollista että penslaus vain pahentaa asiaa? Ärtymistä tai muita sivuvaikutuksia en ole kokenut. Kyseessä Wartec liuos.

      • 581957262

        Mulla todettiin kondylooma 2011, klitoriksen lähettyville ilmestyi vierekkäin kolme pientä näppylää jota silloin kutitti todella paljon. Menin hyvin äkkiä lääkäriin, totesi vilkaisulla että on kondylooma, otettiin papa kokeet ja määräsi penslausliuosta (nimeä en muista). Kipu tuon liuoksen kanssa oli erittäin paha, koska se kuivatti aluetta todella paljon. Aluksi liuos näytti auttavan, näpyt vaaleni ja pieneni, muuttui tavallaan kukkakaalin näköisiksi pinnalta. Mutta kolme vuotta myöhemmin, minulla on edelleen nämä kolme näppylää paikallaan, enkä enään edes vaivaudu menemään asian takia lääkäriin, koska jos haluan että ne poistettaisiin, joutuisin maksamaan siitä koska lääkärin mielestä ne eivät elämää haittaa. Ja toisaalta nykyään en niihin edes kiinnitä huomiota koska eivät ole näkyvillä, eikä niitä kutita tms. Pirullinen tauti, ei voi muuta sanoa.. En myöskään tiedä keneltä tämän olen saanut, koska miehillähän yleensä oireeton ja voi mennä useita vuosia ennenkuin alkaa oireilemaan..


    • nainen vm 1966

      Voi näitä kirjoituksia,Itselläni ja miehelläni on kondylooma todettu 10vuotta sitten. Ilm sama tartunta,jompi kumpi antoi sen. Minulle sitä hoidon jälkeen ei ole tullut,miehelleni parin vuoden välein. Ne hoidetaan sitten pois ja taas mennään. Kyseessä kuitenki on aika harmiton tauti,tauti joka on 80% suomen kansasta. Ei siihen kuole arvon naiset. Ei muuta.

    • reläks

      Älä ihmeessä häpeä. Se on todella yleinen! Tulin just lääkäristä ja se kerto että kaikilla on HPV virus, useimmat niistä ei vaan aiheuta kondyloomaa tai kohdunkaulan limakalvomuutokisa.
      Tuntemattomista syistä joillakin saattaa olla heinentynyt paikallinen vastustuskyky alapään limakalvoilla (fyysinen ja henkinen stressi, jotkin sairaudet), jonka vuoksi kondylooma joka useimmilla jää oireilematta aiheuttaa kondylooma syyliä. Mulla ne syylät ei edes näy eikä tunnu ilman etikka, mut kutisee ja kirvelee! Siksi luulinkin pitkään että mulla on joku krooninen hiiva, se olikin krooninen kondylooma...

    • huolestunutnain

      Aiheuttaakohan myös miehillä kutinaa ja kirvelyä, vaikkei ole ulkoisia muutoksia näkyvissä? Tuoreella kumppanillani on ollut tällaisia oireita.

      Itse taas huomasin kesällä sisemmässä häpyhuulessani ihoalaisen patin, jota luulin rasvapatiksi. Nyt huomasin myös ulomman häpyhuulen sisäpuolella vastaavanlaisen patin. Voikohan kyseessä olla kondylooma.

      Kuinka kauan tauti itää? Kumin kanssa olimme ensimmäiset 1,5 kk ja kun olimme ilman kumia, niin miehellä alkoi heti seuraavalla viikolla kutina ja virtsaoireilut. Voiko oireet siis alkaa välittömästi?

    • oouuuuu

      Näkyviä muutoksia voi hoitaa Tee puu / Tea tree eteeriselläöljyllä, joka hoitaa virusten aiheuttamia ongelmia tai palmarosa eteerisellä öljyllä (saa luontaistuote kaupoista/verkkokaupoista, hinta 7-13€), joka myös hoitaa viruksia. käytä aamulla ja illalla (niin kauan kuin on tarpeen). kasta pumpulipuikko märäksi, jotta öljyä on tarpeeksi vanupuikossa. Huomasin erittäin tehokkaaksi. Hoitaa näkyvät näppylät tehokkaammin pois kun itse lääke (Näppylät eivät palanneet käytön jälkeen). älä pese ihoa heti käytön jälkeen, vaan anna vaikuttaa työpäivä. (Eteerisessä öljyssä sanotaan , että pieniä määriä ainetta voi käyttää iholle ilman laimennusta, joten ei kannata laimentaa). Eteerinenöljy ei riko ihoa. Kannattaa kokeilla, helpotti elämää paljon! Öljyä saa myös joistain apteekeista, mutta verkkokaupoissa öljy on halvempaa.

    • huolestunuttodella

      mulla on sisähäpyhuulissa ja ulkohäpyhuulien välissä todella paljon pienenpieniä näppylötä jotka ovat valkeita ja joitakin ei edes tunne mutta näkee, olen harrastanut seksiä vain kerran melkein vuosi sitten...olen 16v, voinko saada apua TK:sta?

    • Anonyymi

      Muutama kymmenen vuotta sitten minulta hoidettiin kondylooma pois sähköllä ja laserilla polttamalla päiväpolikliinisesti.
      Eikö ne enää tee sellaista?

    • Anonyymi

      Itsellä löydettiin aikoinaan papa- kokeessa. se oli seurannassa, mutta katosi. Olin ilmeisesti saanut nuoruuden partnerilta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe