Saako alaikäinen ostaa alkoholitonta siideriä?

alaikäi

Eli siinähän se tulikin. Tarkoitan juuri näitä esim. Kopparberg,,Rekorderlig yms.

Niin eli saako ostaa? Kun alkoholittomat siideritölkit näyttää lähes samalta kuin alkoholilliset.:(

27

7377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu kauopasta

      Vähintään 1.2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä alle 18-vuotiaalle. Ikäraja on ehdoton ja sen rikkominen aiheuttaa aina seuraamuksia.

      Osa kaupoista ei myy mitään alkoholi vaikka olisi alle 1.2% riittää kunhan se on olut, siideri tai vastaavalla nimikkeellä olevaa juomaa. Kaupan ei tarvitse myydä jos ei halua.

    • TRR1

      Näyttää vaan säälittävältä kun empatiavammaiset naperot vetää jotain non-alcoholic Colden Cappia Siwan nurkilla.

    • Limu on parempaa

      Jos se on 0% niin kyllä kauppa saa myydä, mutta ei ole pakko myydä. Jos kauppias on antanut kassalle ohjeen, että mitään siideriä ei myydä lapsille, niin kassa ei sitten voi myydä. Kauppias päättää kaupassa miten siellä tehdään.

      Aika monesti raja menee mehukuohujuomien kohdalla. Eli siidereitä ei myydä, vaikka 0%, mutta semmosen värikään, lastenkutsuille tarkoitetun alkoholittoman mehukuohujuoman saa ostaa.

    • ujiklo¨å´

      Mitä järkeä on siinä, että jos alkoholiprosentti on tasan 0, niin ei myydä ? Ei kai sillä nimellä nyt pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa ? Aika avutonta meininkiä.....

      Vähän sama jos joku alkaisi myydä vettä lasipullossa ja nimi olisi vaikka "kosanderi", niin ei myydä.....

      • Tuntematonäiti

        Olen samaa mieltä kanssasi! Mielestäni alkoholitonta juomaa SAA myydä lapsille! Lapseni kertoi että olivat olleet kaverinsa kanssa siwalla he kysyivät yhdeltä myyjältä kun hän meni ohi "anteeksi mutta voimmeko ostaa tätä alkoholitonta siideriä?" Myyjä sanoi "joo" no sitten lapseni ja kaverinsa otti pullon käteen ja oli menossa kassalle kassalla toinen myyjä sanoi töykeästi kirosanoja käytellen "Vittuako te sitä ostelette saatana ette te tota tarvii >:|" mielestäni tuo on tosi törkeää käytöstä ja jos sen vielä sanoo 13v pojalle (ihan sama onko tyttö vai poika)


    • pappppaallaaaaa

      Juu, eiköhän myydä. Mulle ainakin on myyty joka kaupasta mutta en tosin tiedä sitten, samaltahan se maistuu kuin limpparit. Mut ihan hyvää. Ei oo tosin tullut taas vuoteen ainakaan maistettua meinaan kun aina joku mummo luulee että se on oikeeta siideriä D:

    • moivaa.

      saa, mutta riippuu sitte myyjästä että myykö vai ei.

      • 16v

        Sain ostettua Kokkolan Anttilassa olevasta siwasta alkoholittoman Buckler-oluen. Kysyin kassalta ja sano et periaatteessa saan ostaa. Myyjä pyöritteli tölkkii aikansa ja sitte sano että osta vaan :D


      • IsmoTuominen
        16v kirjoitti:

        Sain ostettua Kokkolan Anttilassa olevasta siwasta alkoholittoman Buckler-oluen. Kysyin kassalta ja sano et periaatteessa saan ostaa. Myyjä pyöritteli tölkkii aikansa ja sitte sano että osta vaan :D

        JAAHA ! Tästä nostetaan nyt kyllä lastensuojeluilmoitus ja Kokkolan Anttila pistetään kiinni henkilökunnan uudelleenkoulutuksen ajaksi.
        Suomessa ei perkele edes ajatella alkoholia, saati osteta sitä, me täällä totuusministeriössä teemme siitä lopun !

        HAIL VALVIRA !


      • TenuKeppiXY
        IsmoTuominen kirjoitti:

        JAAHA ! Tästä nostetaan nyt kyllä lastensuojeluilmoitus ja Kokkolan Anttila pistetään kiinni henkilökunnan uudelleenkoulutuksen ajaksi.
        Suomessa ei perkele edes ajatella alkoholia, saati osteta sitä, me täällä totuusministeriössä teemme siitä lopun !

        HAIL VALVIRA !

        Älä turhaa keuli - kyseessä on alkoholiton (0.5%) juoma jota saa myydä kaikille joilta löytyy rahaa. Kauppiaan ei tarvitse myydä mitään olut tai siiderituotteita alaikäisille jos ei halua - mutta saa myydä jos alkoholi on alle 1.2%.
        EI OLE VAIKEATA YMMÄRTÄÄ vaikka asuisi Kokkolassa.


      • TenuKeppiXY
        IsmoTuominen kirjoitti:

        JAAHA ! Tästä nostetaan nyt kyllä lastensuojeluilmoitus ja Kokkolan Anttila pistetään kiinni henkilökunnan uudelleenkoulutuksen ajaksi.
        Suomessa ei perkele edes ajatella alkoholia, saati osteta sitä, me täällä totuusministeriössä teemme siitä lopun !

        HAIL VALVIRA !

        Älä turhaa keuli - kyseessä on alkoholiton (0.5%) juoma jota saa myydä kaikille joilta löytyy rahaa. Kauppiaan ei tarvitse myydä mitään olut tai siiderituotteita alaikäisille jos ei halua - mutta saa myydä jos alkoholi on alle 1.2%.
        EI OLE VAIKEATA YMMÄRTÄÄ vaikka asuisi Kokkolassa.


      • IsmoTuominen
        TenuKeppiXY kirjoitti:

        Älä turhaa keuli - kyseessä on alkoholiton (0.5%) juoma jota saa myydä kaikille joilta löytyy rahaa. Kauppiaan ei tarvitse myydä mitään olut tai siiderituotteita alaikäisille jos ei halua - mutta saa myydä jos alkoholi on alle 1.2%.
        EI OLE VAIKEATA YMMÄRTÄÄ vaikka asuisi Kokkolassa.

        Kuules juoppo ! Suomenmaassa ei alkoholittomiakaan juomia lapsille myydä, se on alkoholibrändin mainostusta, se on kiellettyä ! Minä kiellän , olen Der Führer, suuri johtaja, isä aurinkoinen, teidän kaikkien herra, herra isoherra herra sadanpäämies ! muahahahaaaa !

        Kumartakaa minua, kumartakaa Valviraa, kyykätkää syvään ja meidän valtion virkamiehemme tuuppaavat teitä perseeseen saatanan luteet, elämästä ei nautita !


      • Pillun avain
        IsmoTuominen kirjoitti:

        Kuules juoppo ! Suomenmaassa ei alkoholittomiakaan juomia lapsille myydä, se on alkoholibrändin mainostusta, se on kiellettyä ! Minä kiellän , olen Der Führer, suuri johtaja, isä aurinkoinen, teidän kaikkien herra, herra isoherra herra sadanpäämies ! muahahahaaaa !

        Kumartakaa minua, kumartakaa Valviraa, kyykätkää syvään ja meidän valtion virkamiehemme tuuppaavat teitä perseeseen saatanan luteet, elämästä ei nautita !

        Mä oon vähän sitä mieltä että sä oot se juoppo!Eli Olvin limuakaan ei saa myydä koska sen merkki on olvi???? :,D


      • Jgdhkllöliytrwscvkkgc
        IsmoTuominen kirjoitti:

        JAAHA ! Tästä nostetaan nyt kyllä lastensuojeluilmoitus ja Kokkolan Anttila pistetään kiinni henkilökunnan uudelleenkoulutuksen ajaksi.
        Suomessa ei perkele edes ajatella alkoholia, saati osteta sitä, me täällä totuusministeriössä teemme siitä lopun !

        HAIL VALVIRA !

        Se oli alkoholitonta


      • Gzfjokcfgvhio
        IsmoTuominen kirjoitti:

        Kuules juoppo ! Suomenmaassa ei alkoholittomiakaan juomia lapsille myydä, se on alkoholibrändin mainostusta, se on kiellettyä ! Minä kiellän , olen Der Führer, suuri johtaja, isä aurinkoinen, teidän kaikkien herra, herra isoherra herra sadanpäämies ! muahahahaaaa !

        Kumartakaa minua, kumartakaa Valviraa, kyykätkää syvään ja meidän valtion virkamiehemme tuuppaavat teitä perseeseen saatanan luteet, elämästä ei nautita !

        🤦🤦🤦


      • Sten19
        IsmoTuominen kirjoitti:

        Kuules juoppo ! Suomenmaassa ei alkoholittomiakaan juomia lapsille myydä, se on alkoholibrändin mainostusta, se on kiellettyä ! Minä kiellän , olen Der Führer, suuri johtaja, isä aurinkoinen, teidän kaikkien herra, herra isoherra herra sadanpäämies ! muahahahaaaa !

        Kumartakaa minua, kumartakaa Valviraa, kyykätkää syvään ja meidän valtion virkamiehemme tuuppaavat teitä perseeseen saatanan luteet, elämästä ei nautita !

        Miks kinnostaa jos on alkoholitonta hei haloo


      • Anonyymi
        IsmoTuominen kirjoitti:

        Kuules juoppo ! Suomenmaassa ei alkoholittomiakaan juomia lapsille myydä, se on alkoholibrändin mainostusta, se on kiellettyä ! Minä kiellän , olen Der Führer, suuri johtaja, isä aurinkoinen, teidän kaikkien herra, herra isoherra herra sadanpäämies ! muahahahaaaa !

        Kumartakaa minua, kumartakaa Valviraa, kyykätkää syvään ja meidän valtion virkamiehemme tuuppaavat teitä perseeseen saatanan luteet, elämästä ei nautita !

        No haista Hitler vittu. Ime äitis persettä.


    • pinninmppi

      Abcllä saa myyä ite oon ostanu

    • mäostaasin

      alcoholistitonta beeriä jos vain koskaan olisi
      ex-juoppo jolle ei enää maistu

    • Ollieme

      Vittu oon ollu kaverin kaa kauas ostaa alkoholiton sit se vitun äyssi myyjä on sille ei nyt VITUN LASKI ALA OSTA SITA EI saatu ees rahoi takas

    • dsadadsa

      Saa ostaa mutta jotkin kaupat ei välttämättä suostu silti myymään mutta koska asiaan ei ole voimassa olevaa lakia niin täten ollen voidaan vedota laillisin perustein siihen että heidän on pakko myydä se jos asiakas sen haluaa ostaa.

      • kauppias

        Väärin, kauppias voi halutessaa olla myymättä kaikki alkoholituotteita alaikäiselle. Ota selvää ennen kuin alata keulia.
        https://www.pty.fi/ikarajavalvonta/
        Lue koko teksti ja varsinkin viimeinen virke. Meillä ei myydä mitään alkoholituotteita alaikäisille ja aika monessa saman ketjun kaupassa sama juttu.


      • efefefef

        Niin, mutta nyt kyseessä onkin täysin alkoholiton tuote. Alkoholittomia oluita ja siidereitä saa myydä alaikäisille. Sen voi rinnastaa vaikka virvoitusjuomiin. T:lakimies.


      • Kauppias2

        Saa myydä, mutta ei ole pakko myydä. Tästä lienee kyse.
        Jos alaikäinen tuo kassalle esim alkoholittoman siiderin - ei myydä, koska esim muut kaupassa olevat eivät välttämättä tajua, että tuote on alkoholiton. Tähän on muitakin syitä ja kauppias voi päättää myydäänkö vastaavia tuotteita alaikäisille. Osa myy ja osa ei - laki ei velvoita myymään.
        Alkoholittomiksi tuotteiksi luetaan tuottee joissa on vähemmän kuin 1.2% alkoholia.

        Eli et lukenut edellisen linkin viimeistä osaa:

        PTY:n suositus on, ettei sen jäsenyrityksissä myydä alle 18-vuotiaille myöskään sellaisia alkoholia sisältäviä juomia, joissa on alkoholia alle 1,2 % .

        Tämä tästä ja keskikää joku muu aihe.


      • Mielestäni alaikäinen ei saa ostaa siideriä. Vaikka eivät saisi ostaa
        niin aina heillä on tuttuja jotka käyvät heille ostamassa. Nykyään valitettavasti
        huumeitakin myydään pilvin pimein ja tehdään nuorista narkkareita. Yleisten
        paikkojen vessat ovat suosittuja narkkareiden pesäpaikkoja ja käytettyjä neuloja
        ja ruiskuja on suuret määrät. Viimeksi havaitsin kun elokuvissa lasten näytöksessä oli
        vessan lattialla käytettyjä neuloja. Virkavalta ei arvaa heti mennä lasten näytöksiin.
        https://kanariansaaretmatkat.com on sivusto jolla on Kanarian vuokrattavia loma-
        asuntoja sekä edullisia lentoja että paljon hyödyllistä tietoa matkakohteista.
        Sivusto on tarkoitettu kaikille jotka tykkäävät joskus matkustaa.
        Itse keräilen työläästi rahaa että pääsis rannalle.
        Monissa maissa, vaikka Virossa tiukkaa alkoholia myydään vähän joka kioskissa.
        Meillä se ei toimisi, ainakaan yhtäkkiä.

        terveisin, Kirsikka


      • matkaseripaikasta

        Se mitä tapahtuu ja mitä saisi tapahtua ovat kaksi eri asiaa, ja nämä tuntuvat erkanevan jatkuvasti toisistaan.

        Tästä huolimatta meidän ei pidä löysätä valvontaa, varsinkaan sen takia, että joku tuttu kuitenkin ostaa heille juomia, Virossa tai jossain muualla asiat ovat toisin. Ovat toisin ja ongelmat ovat heidän, ei meidän.

        Itse en osta enkä myy alaikäisille mitään alkoholituotteita, en edes alkoholittomia, koska se on kaupan linja. Laki antaa mahdollisuuden myydä alkoholittomia, alle 1.2% juomia ilman ikärajaa. Mutta mikään laki ei velvoita myymään alkoholituotteita alaikäisille ei edes alle 1.2 % tuotteita.

        Matkat valitsen hieman eri perusteella, eikä kanariansaaret muutenkaan ole minun matkakohteeni.


      • TiskinTälläPuolen

        Jää sitten se Lighti Cocis myymättä alaikäiselle. Toivottavasti kuulut työttömyyskassaan!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe