Mistä pronssiset läpiviennit

läpivientejä tarvits

Tietäiskö arvon palstalaiset että mistä Suomesta (pääkaupunkiseudulta) saisi pronssisia runkoläpivientejä ja pallohanoja? Nettikatalogeista ei ainakaan löydy kuin messinkisiä. Ja mielellään vielä saisi löytyä hyllystä, että pääsis kokoa vertaamaan edellisiin, tulis varmasti oikean kokoiset.

Ja jos menee tilaushommiksi, niin mistä läpiviennin koko mitataan? Kierteiden kohdalta (ulkopuolelta) vai sisäpuolelta (reiän halkaisija)? Ensimmäinen tietenkin tuntuisi loogiselta...

46

2488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veneakselisto

      Läpiviennin koko on sen ulkohalkaisija.

      Pronssisia saa Veneakselistosta. En usko, että Suomessa muualta.

      Netistä kannattaa tilata myös, eikä silloin kannata ottaa tavallisia pallohanoja, vaan esim. Grocot tai Blaket.

      Itämeren vähäsuolaisessa vedessä pronssi saattaa kyllä olla vähän liioittelua.

      • kun oliskin

        Ärsyttävästi läpivientien ja hanojen koko on kuitenkin ilmoitettu tuumaisten R-kierteiden kokoina. Ne koot taas perustuvat jonkun viktoriaanisen aikakauden putkien sisämittoihin ja ovat siksi oikeastaan vailla merkitystä. Tavallisimmin käytetyt letkukootkin ovat lähimmiksi milleiksi muutettuja tuumia, esim 38 mm on 1 1/2", 22 mm 3/4" ja 13 mm 1/2". Onneksi noita mittoja ei kuitenkaan ole pilvin pimein käytössä, vaan noilla kolmella peruskoolla päästään jo pitkälle. Kunhan siis ensin selvittää mikä R-kierre yleensä korreloi minkin letkukoon kanssa...

        Anturien läpiviennit ovat sitten oma juttunsa. Ne ovat valmistajan kansallisuudesta riippuen joko millisiä tai tuumaisia.


      • Ollut hyvä

        Ruostumaton teräs.
        Ollut käytössä useampi vuosi.
        Ei vaikeuksia.


      • Tosion2
        kun oliskin kirjoitti:

        Ärsyttävästi läpivientien ja hanojen koko on kuitenkin ilmoitettu tuumaisten R-kierteiden kokoina. Ne koot taas perustuvat jonkun viktoriaanisen aikakauden putkien sisämittoihin ja ovat siksi oikeastaan vailla merkitystä. Tavallisimmin käytetyt letkukootkin ovat lähimmiksi milleiksi muutettuja tuumia, esim 38 mm on 1 1/2", 22 mm 3/4" ja 13 mm 1/2". Onneksi noita mittoja ei kuitenkaan ole pilvin pimein käytössä, vaan noilla kolmella peruskoolla päästään jo pitkälle. Kunhan siis ensin selvittää mikä R-kierre yleensä korreloi minkin letkukoon kanssa...

        Anturien läpiviennit ovat sitten oma juttunsa. Ne ovat valmistajan kansallisuudesta riippuen joko millisiä tai tuumaisia.

        Tuo 3/4" tuumaa on noin 19mm


      • rakokorroosio
        Ollut hyvä kirjoitti:

        Ruostumaton teräs.
        Ollut käytössä useampi vuosi.
        Ei vaikeuksia.

        Sisävesillä ruostumaton saattaa kestää, mutta suolavedessä sitä ei sovi laittaa vesirajan alapuolelle. Rakokorroosio syö metallin katseelta piilossa ja lopulta se pettää varoittamatta.


      • Oikea seos
        rakokorroosio kirjoitti:

        Sisävesillä ruostumaton saattaa kestää, mutta suolavedessä sitä ei sovi laittaa vesirajan alapuolelle. Rakokorroosio syö metallin katseelta piilossa ja lopulta se pettää varoittamatta.

        Silloin jos menee pohjanmerelle tai siitä eteenpäin.
        Maritimin myymät on itämeren alueella ok.


    • seppomartti

      Harkitse muovisia niin ainakin vältyt korrosioriskistä

    • läpivientejä tarvis

      Meinasin ensin kyllä muovisia, mutta alkoi mietityttämään palonkestävyys, veneessä on kaksi isoa läpivientiä heti moottorin vieressä. Toisaalta jos on niin iso palo että läpiviennit sulaa rikki, niin vene on varmaan jätettävä joka tapauksessa... Esim Trudesignin läpivientejä saa näköjään Maritimistä ja pitäisi ilmeisesti olla hyviä.

      Mutta mitenkäs nämä läpivientien aluslevyt? Kun googlaa "through hull backing plate", niin näköjään kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että läpivienneille pitää laittaa aluslevyt. Ja tämä jamppa vielä sitä mieltä, että pitäis kaiken lisäksi pitäis olla vanhanmalliset kiinni pultattavat läpiviennit/hanat: http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_thruhulls . Nuo kiinniruuvaukset kyllä menee jo mullakin vähän yli, mutta aluslevyt? Tai ylimääräisen laminoinnin tekeminen läpivientien kohdalle..?

      Suomessa kun kuitenkin tunnutaan olevan sitä mieltä että ei tarvitse ( http://www.h-vene.net/hwiki/Läpivientien_huolto ). Eikä munkaan homeskandissa mitään aluslevyjä ole, enkä ajatellut laittaakaan. Mitä hyötyä niistä on, kun pohja on kuitenkin läpivientien kohdalta melko suora ja ihan pirun paksua lasikuitua?

      • Ei tarvita

        Erillisiä aluslevyjä ei tarvita, jos pohja on läpiviennin kohdalta suora ja vähintään 15 mm umpilasikuitua.


      • g asg as ga s

        Muovissa ole korroosio-ongelmia, mutta toisaalta se on heikompi mekaanista rasitusta vastaan. Jos läpivienti on sellaisessa paikassa, että siihen voi esim. vahingossa astua päälle tms. niin en ehkä laittaisi muovia.


      • tinakupari

        Käsittääkseni aluslevyn idea on ottaa vastaan hanaan kohdistuvat sivusuuntaiset ja kiertävät voimat, joita syntyy käytön aikana. Eli hanan kääntelyt, letkun irroitukset ja kiinnitykset, yms. Muuten ne välittyvät läpiviennin kierteisiin, jolloin kiinnitys voi löystyä ja tiivistemassaan, joka voi leikkautua irti. Mutta hyvin tehdyn läpiviennin kohdalla irtoamisen riski on lähinnä teoreettinen, vaikka aluslevyä ei olisikaan.


      • Marelon kestää...
        g asg as ga s kirjoitti:

        Muovissa ole korroosio-ongelmia, mutta toisaalta se on heikompi mekaanista rasitusta vastaan. Jos läpivienti on sellaisessa paikassa, että siihen voi esim. vahingossa astua päälle tms. niin en ehkä laittaisi muovia.

        Omassa veneessäni on ollut muoviset Marelon-läpivientihanat vuodesta 1995. En ole huomannut niissä mitään vaurioita, vaikka hanan päälle on astuttu varmaankin monia kertoja ja kerran kevätkunnostuksessa painava turkkilevy sattui putoamaan juuri hanan kohdalle. Onko sinulla kokemusta särkyneistä Marelon hanoista tai jostain muista vastaavista?

        Tällainen hana:
        http://www.forespar.com/products/boat-marine-plumbing-ball-valve-thru-hull.shtml


    • seppomartti

      Ei kyllä heti tule mieleen läpivientiä purjeveneessä, jonka päälle voisi astua. Täytyy olla jokin aivan paljas raaserirunko?. Murtolujuutta en tiedä mutta toisen käden tietojen mukaan metalliset sinkkikadon jälkeen hajoavat venttiilikampea vääntämälläkin.

      • skandiraato

        Mieli tekisi vaihtaa vanhan raadon läpiviennit muovisiin. Onko seppomartilla tai muulla tietäjälle kokemusta olisiko Foresparin Marelon vai Trudesign parempi? Vai onko mitään eroa?


      • seppomartti
        skandiraato kirjoitti:

        Mieli tekisi vaihtaa vanhan raadon läpiviennit muovisiin. Onko seppomartilla tai muulla tietäjälle kokemusta olisiko Foresparin Marelon vai Trudesign parempi? Vai onko mitään eroa?

        En pysty sanomaan erosta mitään. Trudesigneja on laatikossa odottamassa milloin tulee aiheelliseksi vaihtaa Dufourin tai Beneteaun läpivientejä. Toistaiseksi en ole vaihtanut vaikka bene oli Välimerellä 20 vuotta koko ajan vedessä. Enkä vanhan hyvän ajan pronssia?


      • skandiraato
        seppomartti kirjoitti:

        En pysty sanomaan erosta mitään. Trudesigneja on laatikossa odottamassa milloin tulee aiheelliseksi vaihtaa Dufourin tai Beneteaun läpivientejä. Toistaiseksi en ole vaihtanut vaikka bene oli Välimerellä 20 vuotta koko ajan vedessä. Enkä vanhan hyvän ajan pronssia?

        Onko tuossa benessä kyse kasarifirstistä? Isommat on kuulemma mainiosti tehtyjä joten pronssi vois sopia kuvaan.


    • tinakupari

      Pronssi alkaa olla kiven alla nykyään. Grocotin taitaa olla messinkiä suurimmaksi osaksi. Katalogissa vain muutama läpivienti on pronssia ja hanojen kohdalla ei puhuta materiaalista mitään. Samoin Blakesit on kaikki messinkiä, merikäyttöön hyväksyttyä tosin. Amerikkalainen Spartan Marine tekee pronssisia läpivientejä, mutta taitaa olla sen verran eksoottinen merkki, ettei näiltä leveysasteilta löydy myyjää.

      Jos päädyt tilaamaan netistä, niin saksalainen Toplicht on oikea osoite. Siellä näkyy olevan myynnissä kaikkien edellä mainittuje lisäksi myös merkittömiä pronssisia hanoja.

      http://www.toplicht.de/en/

      • Swan xxxx

        Blakes-läpiviennit ovat Lloyds luokituslaitoksen merivesikäyttöön hyväksymiä. Halpistuotteita ne eivät tietenkään ole. Läpivienni hintaa en tiedä, mutta veneeni uusi Blakes toiletti vanhan tilalle kustansi yli 4000,- euroa normaaleine alennuksineen. Asennukset päälle. Veneeni on ulkomailla, mutta Blakeisn hinnat poikkeavat vain alvin verran eri maissa. Hinta oli mielestäni lähes kohtuuton, mutta klassikkoa alkuperäisosilla ylläpidettäessä se oli hyväksyttävissä.


      • Blake on hyvä
        Swan xxxx kirjoitti:

        Blakes-läpiviennit ovat Lloyds luokituslaitoksen merivesikäyttöön hyväksymiä. Halpistuotteita ne eivät tietenkään ole. Läpivienni hintaa en tiedä, mutta veneeni uusi Blakes toiletti vanhan tilalle kustansi yli 4000,- euroa normaaleine alennuksineen. Asennukset päälle. Veneeni on ulkomailla, mutta Blakeisn hinnat poikkeavat vain alvin verran eri maissa. Hinta oli mielestäni lähes kohtuuton, mutta klassikkoa alkuperäisosilla ylläpidettäessä se oli hyväksyttävissä.

        Blaken vessa ei ole hintansa arvoinen, mutta läpivientihanat ovat. Koosta riippuen hanat maksavat Englantilaisesta web-kaupasta tilattuna 200--300euroa kappale toimituskuluineen. Blaken hana on ihan toista luokkaa kuin kiristysmutterilla tehty läpivienti ja palloventtiili. Blake tulee runkoon neljällä läpipultilla, joten esim. Swanin voinee vaikka nostaa ylös yhdestä Blake-hanasta. Jos kuitenkin läpivienti/hana pitää laittaa kerrosrakenteeseen, homma muuttuu aika haastavaksi. Väliaine pitää nimittäin tällöin kaivaa pois läpiviennin kohdalta, korvata se esim. epoksilla, asentaa sopivankokokoinen aluslevy "backing plate" ja vasta sitten hana. Swaneissahan tätä ongelmaa ei ole, mutta olen kuullut useastakin uudesta veneestä, jossa läpiviennit on kylmän rauhallisesti tehty pelkkään sandwichiin ja sitten vain vähän Sikaflexiä väliin.


      • Mistä ostaisin
        Swan xxxx kirjoitti:

        Blakes-läpiviennit ovat Lloyds luokituslaitoksen merivesikäyttöön hyväksymiä. Halpistuotteita ne eivät tietenkään ole. Läpivienni hintaa en tiedä, mutta veneeni uusi Blakes toiletti vanhan tilalle kustansi yli 4000,- euroa normaaleine alennuksineen. Asennukset päälle. Veneeni on ulkomailla, mutta Blakeisn hinnat poikkeavat vain alvin verran eri maissa. Hinta oli mielestäni lähes kohtuuton, mutta klassikkoa alkuperäisosilla ylläpidettäessä se oli hyväksyttävissä.

        "Blakeisn hinnat poikkeavat vain alvin verran eri maissa". Höpöjuttua.

        Suomessa esimerkiksi 1½" Blakes seacock on 59,2 % Englannin hintaa kovempi:

        276,00 € Meredin, Suomi
        163,29 € Force4, Englanti

        Molemmissa verot mukana.


      • Blakesin Bavaan vaih
        Blake on hyvä kirjoitti:

        Blaken vessa ei ole hintansa arvoinen, mutta läpivientihanat ovat. Koosta riippuen hanat maksavat Englantilaisesta web-kaupasta tilattuna 200--300euroa kappale toimituskuluineen. Blaken hana on ihan toista luokkaa kuin kiristysmutterilla tehty läpivienti ja palloventtiili. Blake tulee runkoon neljällä läpipultilla, joten esim. Swanin voinee vaikka nostaa ylös yhdestä Blake-hanasta. Jos kuitenkin läpivienti/hana pitää laittaa kerrosrakenteeseen, homma muuttuu aika haastavaksi. Väliaine pitää nimittäin tällöin kaivaa pois läpiviennin kohdalta, korvata se esim. epoksilla, asentaa sopivankokokoinen aluslevy "backing plate" ja vasta sitten hana. Swaneissahan tätä ongelmaa ei ole, mutta olen kuullut useastakin uudesta veneestä, jossa läpiviennit on kylmän rauhallisesti tehty pelkkään sandwichiin ja sitten vain vähän Sikaflexiä väliin.

        Ei noissa uusissa veneissä yleensä sandwich-rakennetta ole vesirajan alapuolella, ei ainakaan ranskalaisissa tai saksalaisissa valtamerkeissä.


      • vertailu kannattaa
        Mistä ostaisin kirjoitti:

        "Blakeisn hinnat poikkeavat vain alvin verran eri maissa". Höpöjuttua.

        Suomessa esimerkiksi 1½" Blakes seacock on 59,2 % Englannin hintaa kovempi:

        276,00 € Meredin, Suomi
        163,29 € Force4, Englanti

        Molemmissa verot mukana.

        Britti-hinnasta puuttuu 30 € rahtikulut Suomeen, mutta jää se silti reilusti Merediniä halvemmaksi. Isomman erän jos tilaa, niin kulut jää vielä pienemmäksi per tuote.


      • Swan xxxx
        vertailu kannattaa kirjoitti:

        Britti-hinnasta puuttuu 30 € rahtikulut Suomeen, mutta jää se silti reilusti Merediniä halvemmaksi. Isomman erän jos tilaa, niin kulut jää vielä pienemmäksi per tuote.

        Olette aivan oikeassa, en tullut vain ajatelleeksikaan kotimaisia firmoja. Eihän niiden ehkä kannata myydä laatutavaraa kun jengi ostaa läpiviennit Motonetistä tai Pilipalista. Itämeressä nekin kyllä jonkun vuoden toimii. Turkulaisputiikki M taitaa aina hinnoitella tuotteensa kunnon katteilla, brittifirmat on melko samanhintasia.


      • ja kestää

        Groco't on AITOA MARINE PRONSSIA seos 85-5-5-5.
        85%kuparia, 5%lyijy, 5%tina ja 5%sinkki.


    • 14+15

      Ei tarvi olla pronssia. DZR (dezinfication resistant) messinki riittää ja niitä löytyy. Etsi CR (corrosion resistant) merkintää läpiviennistä, jos merkintä löytyy niin käy.

    • Siiri

      Yksi ehdotus: älä laita rungon ulkopinnan tasalle tulevia upotettuja läpivientejä, ellei ole ihan pakko. Meillä (Sirena Pedrick 40) oli alunperin sellaiset ja ne oli asennettu tavalla, joka lienee valitettavan yleinen. Upotus oli kahdella tavallisella reikäporalla sen sijaan, että olisi käytetty kartionmuotoista upotusterää (ikäänkuin suuri senkkausterä). Seurauksena oli se, että läpivientiholkin laipan ja lukitusmutterin väliin jäi varsin vaatimaton lasikuitusuikale, jonka varassa koko läpivienti sitten oli. Lisäksi suurin osa laipan kuormasta tuli lähinnä sikaflex-täytteeseen.

      Korjasin tilanteen laminoimalla läpivientien sisäpuolelle isolle alueelle 5--10 mm lisää paksuutta runkoon ja rakentamalla reikiin kartiot lasikuitutäytteestä käyttäen uusia läpivientiholkkeja muotteina. Jos kuitenkaan läpivientireikiä ei olisi alunperin pilattu, olisin ilman muuta laittanut "sienimalliset" holkit. Kai ne teoriassa vähän lisäävät vedenvastusta, mutta en usko että sillä on käytännön merkitystä.

      Muista myös holkkeja asentaessasi, että kiristät ne ensin vain käsin ja seuraavana päivänä avaimella. Näin Sikaflex ei kaikki tursua ulos holkin ja rungon välistä.

    • seppomartti

      Kun nyt laajemmin tuli läpivienneistä puhe niin tavanomainen veneiden rakennustapa on ihan älytön. Läpivientejä saattaa olla lähes 10 kpl ja niin kaukana laidalla, ettei luuvartissa saa vettä pumpatuksi sisäänpäin ja lavuaarit tulvii leessä.. Riittäisi keskiveneeseen yksi sisään 1-2 kpl ulos. Pikkuisen lisää letkua sisätiloihin mutta reikien määrää voisi vähentää.

      • Siiri

        Totta puhut. Meillä on tuo asia kyllä kunnossa. Kölin vieressä on yksi merivesi sisään ja viemäri ulos. Lisäksi on septin tyhjennysreikä peräsimen edessä keskellä.

        Leen puolella ollessaan vessan käsienpesuallas kyllä tulvii, jos sen viemärihana on jätetty auki. Keittiön allas ei tulvi koskaan.


      • aava4
        Siiri kirjoitti:

        Totta puhut. Meillä on tuo asia kyllä kunnossa. Kölin vieressä on yksi merivesi sisään ja viemäri ulos. Lisäksi on septin tyhjennysreikä peräsimen edessä keskellä.

        Leen puolella ollessaan vessan käsienpesuallas kyllä tulvii, jos sen viemärihana on jätetty auki. Keittiön allas ei tulvi koskaan.

        Siiri, mielelläni kuulisin lisää ratkaisustanne. Meidän venessä (80 luvun valtamerikäyttöön tehty Jonmeri) on selvästi minimoitu läpivientien määrä, ehkä liikaakin, vaikka sinänsä uskon periaatteeseen. On yksi merivesiviemäri keittiössä. Moottorin raakaveden sisäänotto on ainoa meriveden sisäänotto. Lavuaareihin tulee vain makea vesi. Vessan lavuaari ja vessan suihkun pilssi tyhjennetään vessassa olevien käsipumppujen avulla sitloodan tyhjennysviemäriin. Jopa vessa huuhdellaan makealla vedellä, mikä tuntuu arvokkaan aineen väärinkäytöltä... Yksikään lavuaari ei tulvi missään olosuhteissa. Mietin kuitenkin, että ainakin vessan huuhtelu tulisi olla merivedellä ja lavuaarin tyhjentäminen pumpulla tuntuu vähän oudolta. Onko teillä moottorin raakavesi kuitenkin omassa läpiviennissään, vai hyödynnättekö samaa läpivientiä kraanoihin, vessan huuhteluun jne?


      • Joakim_

        Läpivientejä saattaa olla PALJON enemmän! Helsingin messuilla laskin yhdestä veneestä peräti 25 läpivientiä vesinlinjan alta eikä mukana ollut vielä lokianturia, keulapotkuria ja vetolaitetta. Vessojen kohdilla oli 4-6 läpivientiä/vessa, kannelta valumavedet oli ohjattu vedenalle muutamalla läpiviennillä, takana (pohjan alla) oli varmaankin istuinkaukalon tyhjennysputket tms. (6 isohkoa reikää) jne.

        Omassa veneessäni on tasan kaksi läpivientiä vesilinjan alla: Vessan huuhteluvesi ja septitankin tyhjennys. Lavuaarien viemärit (2 kpl) tulevat ~10 cm vesilinjan yläpuolelle. Mielestäni varsin järkevä ratkaisu, tosin huuhteluveden läpivienti saisi olla lähempänä keskilinjaa, jotta pumppaus onnistuisi reilummassakin kallistuksessa. Toisaalta silloin hanaan ei pääsisi yhtä hyvin käsiksi.


      • Siiri
        aava4 kirjoitti:

        Siiri, mielelläni kuulisin lisää ratkaisustanne. Meidän venessä (80 luvun valtamerikäyttöön tehty Jonmeri) on selvästi minimoitu läpivientien määrä, ehkä liikaakin, vaikka sinänsä uskon periaatteeseen. On yksi merivesiviemäri keittiössä. Moottorin raakaveden sisäänotto on ainoa meriveden sisäänotto. Lavuaareihin tulee vain makea vesi. Vessan lavuaari ja vessan suihkun pilssi tyhjennetään vessassa olevien käsipumppujen avulla sitloodan tyhjennysviemäriin. Jopa vessa huuhdellaan makealla vedellä, mikä tuntuu arvokkaan aineen väärinkäytöltä... Yksikään lavuaari ei tulvi missään olosuhteissa. Mietin kuitenkin, että ainakin vessan huuhtelu tulisi olla merivedellä ja lavuaarin tyhjentäminen pumpulla tuntuu vähän oudolta. Onko teillä moottorin raakavesi kuitenkin omassa läpiviennissään, vai hyödynnättekö samaa läpivientiä kraanoihin, vessan huuhteluun jne?

        Moottorin raakavesi tulee vetolaitteesta ja menee pakoputkesta. Wc:n huuhteluveden unohdin. Sillä on oma läpivientinsä. Wc:n tyhjennys tapahtuu vain septiin. Ja tietystikin on sitten kaksi reikää sitloodan tyhjennykselle, kuten kaikissa ammetyyppisen sitloodan veneissä.

        Ei kai wc:tä makealla vedellä huuhdella? En ole koskaan kuullut moista.


      • unohit jotain
        Joakim_ kirjoitti:

        Läpivientejä saattaa olla PALJON enemmän! Helsingin messuilla laskin yhdestä veneestä peräti 25 läpivientiä vesinlinjan alta eikä mukana ollut vielä lokianturia, keulapotkuria ja vetolaitetta. Vessojen kohdilla oli 4-6 läpivientiä/vessa, kannelta valumavedet oli ohjattu vedenalle muutamalla läpiviennillä, takana (pohjan alla) oli varmaankin istuinkaukalon tyhjennysputket tms. (6 isohkoa reikää) jne.

        Omassa veneessäni on tasan kaksi läpivientiä vesilinjan alla: Vessan huuhteluvesi ja septitankin tyhjennys. Lavuaarien viemärit (2 kpl) tulevat ~10 cm vesilinjan yläpuolelle. Mielestäni varsin järkevä ratkaisu, tosin huuhteluveden läpivienti saisi olla lähempänä keskilinjaa, jotta pumppaus onnistuisi reilummassakin kallistuksessa. Toisaalta silloin hanaan ei pääsisi yhtä hyvin käsiksi.

        "Omassa veneessäni on tasan kaksi läpivientiä vesilinjan alla: Vessan huuhteluvesi ja septitankin tyhjennys"

        http://www.uisge-beatha.eu/uploads/File/md2020.pdf
        "sea water pump
        "


      • Joakim_
        unohit jotain kirjoitti:

        "Omassa veneessäni on tasan kaksi läpivientiä vesilinjan alla: Vessan huuhteluvesi ja septitankin tyhjennys"

        http://www.uisge-beatha.eu/uploads/File/md2020.pdf
        "sea water pump
        "

        Jäähdytysvesi tulee vetolaitteen kautta. Sille ei ole erillistä läpivientiä.


      • Vitsikö?
        aava4 kirjoitti:

        Siiri, mielelläni kuulisin lisää ratkaisustanne. Meidän venessä (80 luvun valtamerikäyttöön tehty Jonmeri) on selvästi minimoitu läpivientien määrä, ehkä liikaakin, vaikka sinänsä uskon periaatteeseen. On yksi merivesiviemäri keittiössä. Moottorin raakaveden sisäänotto on ainoa meriveden sisäänotto. Lavuaareihin tulee vain makea vesi. Vessan lavuaari ja vessan suihkun pilssi tyhjennetään vessassa olevien käsipumppujen avulla sitloodan tyhjennysviemäriin. Jopa vessa huuhdellaan makealla vedellä, mikä tuntuu arvokkaan aineen väärinkäytöltä... Yksikään lavuaari ei tulvi missään olosuhteissa. Mietin kuitenkin, että ainakin vessan huuhtelu tulisi olla merivedellä ja lavuaarin tyhjentäminen pumpulla tuntuu vähän oudolta. Onko teillä moottorin raakavesi kuitenkin omassa läpiviennissään, vai hyödynnättekö samaa läpivientiä kraanoihin, vessan huuhteluun jne?

        Veneesi wc:tä ei huuhdella makealla vedellä vaan merivedellä. Näin on poikkeuksetta kaikissa venevessoissa, tietenkin.

        Kaikissa valtamerikäyttöön suunnitelluissa veneissä on myös merivesihana keittiössä.

        Lavuaari on pakko tyhjentää pumpulla, jos lavuaari on alempana kuin tyhjennysreikä. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

        Onko tämä joku vitsi?


    • 1+11

      noi 2000 luvun alussa paremmissa luxusveneissä oli muotia yksi tai kaksi läpivientiä johon muut letkut johdettiin. Muoti oli lyhytaikainen nimenomaan hajuhaitan johdosta. Pitkissä vaakatasoisissa letkuissa alkaa muodostumaan kasvustoa joka alkaa haisemaan. 2010 luvulla on palattu usean läpiviennin malliin koska tämä on vähemmän altis haisemaan eikä hyväkuntoisista läpivienneistä oikeasti ole sen suurempaa haittaa.

    • seppomartti

      Ei pitemmällä matkalla voi tiskata, pestä käsiä, käydä suihkussa tai huuhdella vessaa muuta kuin merivedellä. Muuten tarvitsee ison vesitehtaan ja se vie rutosti virtaa ja tilaa. Sisääntuleva vesi pitäisi ottaa yhdestä keskiveneen läpiviennistä. Rupean muutaman viikon kuluttua rakentamaan wc- veden sisääntuloletkua moottorin jäähdytysveden kanssa yhteiseksi niin wc toimii molemmilla halsseilla yhtä hyvin. Jos kovin pitkiä viemäripurkistoja rakentelee niin hajuongelma voi olla todellinen. Mutta kun veneessäni on vieri vieressä 3-4 reikää useammassa paikassa niin ainakin osan voisi yhdistää veneen sisäpuolella ilman haittoja.

    • aava4

      @seppomartti: samoilla linjoilla kanssasi. Matkan tosin pitää olla tosi pitkä, valtameren ylitys tms. Meidän kesän 4-5 viikon Tanskaan ym. suuntautuneilla purjehduksilla set-up ei ole ollut ongelma. Vesi riittää mainiosti, makeavesitankeissa kapasiteettia tosin ainakin 450 litraa. Vettä säästyy, kun veneessä on keittiön lavuaarissa makeavedelle jalkapumppu. On painepumppukin, jota kautta lämmin/kylmävesi saadaan tiskaukseen, mutta pyrimme enimmäkseen käyttämään esim. käsien pesuun, astioiden huuhteluun, juomiseen, hammasharjaukseen sitä jalkapumppua. Ei mene juuri vettä hukkaan, ja veden saa pois tankeista, vaikka sähköjärjestelmä pettäisi. Mutta jo ihan periaatteesta vessan huuhtelu makealla vedellä tuntuu väärältä... Aion se muuttaa.

      kuinka pitkä väli sinulle on tulossa moottorin jäähdytysveden ja vessan huuhtelun välille? Meillä etäisyys olisi 1,5 m luokkaa. Mietin tuleeko pumppausongelmia? Ellei sitten pidennä moottorin jäähdytysletkua kiertämään vessan kautta.

      • aava4

        @Siiri: Tosi on, makeavesihuuhtelun saa jalo luonnontuote. En minäkään ollut vastaavaan törmännyt ja asia piti pariin kertaan varmistaakin ennenkuin uskoin.


      • Siiri
        aava4 kirjoitti:

        @Siiri: Tosi on, makeavesihuuhtelun saa jalo luonnontuote. En minäkään ollut vastaavaan törmännyt ja asia piti pariin kertaan varmistaakin ennenkuin uskoin.

        Makean veden kulutus ei ole se ongelma, vaan ulosteperäisten bakteerien kulkeutuminen makeavesijärjestelmään.

        Tekisi mieleni väittää edelleen, että veneesi wc:tä ei huuhdella makealla vedellä. Tarkista nyt vielä kerran niin, että vene on maissa. Jos silloinkin tulee huuhteluvettä, asenna merivesihuuhtelu saman tien ja vaihda kaikki makeavesiletkut, mielellään koko veneestä.


      • seppomartti

        Saildriven kautta jäähdytysveden sisääntulo on halkaisijaltaan pienempi kuin WC- letku. Pullonkaula on siinä jos ylipäänsä on.. T- kappaleella meinaan kokeilla kuinka pelittää. Etäisyyttä on 1.5-2 metriä.


    • aava4

      @Siiri: kohtuu varma case. Hyvän, ilmeisen pointin nostat esiin. Ilmeisesti menevät kuitenkin riittävän eri järjestelmässä, kun mitään ongelmia meillä ei ole ollut. Hyvä syy korjata kumminkin, pelkkä ajatuskin karmaisee.
      @seppomartti: kiitos, varmaan yritän samaa sitten itsekin ennen kuin teen ylimääräisen reiän pohjaan.

    • marelon

      Mä taas ajattelin tilata Trudesignin tai Marelonin muoviset. Työntömitalla mittasin läpimittojen halkaisijaksi kierteiden kohdalta 36mm.

      Mutta mitkä on sitten vastaavat Trudesignin tai Marelonin läpiviennit? Tässä on noiden manuaalit:
      http://www.svb.de//media/117679/pdf/manual_en_2010-08-05.pdf
      http://www.forespar.com/pdf/M20-marelon-plumbing-product-chart.pdf

      Trudesign ja Marelon tarjoavat molemmat 33m kierteillä, (läpiviennin eli letkun "koko" 1 tuuma),? minkähän vuoksi tuo 3mm heitto, eikö nuo pitäisi olla standardikokoisia, Marelon ainakin ilmoittaa omiensa olevan yhteensopiva muidenkin kuin valmistajien hanojen kanssa. Mittausvirhettä ei pitäisi olla, mittasin tarkasti useammasta kohti.

      • kierresoppa

        Katalogien mukaan Marelonissa on jenkkiläinen suora NPT-kierre (national pipe thread parallel tai NPS, national pipe straight) ja Trudesign:ssä taas englantilainen suora BSP-kierre (british standard pipe parallel), joten jos läpiviennin kierteisiin tulee jatkoksi hana, niin siinä pitää olla täsmälleen sama kierre. Esim. nuo NPT- ja BSP -kierteet eivät sovi toisiinsa, kuten ei myöskään tapered ja parallel -tyyppiset kierteet.

        Veneiden läpivienneissä käytetään kuitenkin yleensä suoraa kierrettä (parallel), koska rungon paksuus ja sitä myöten kierteen pituus ei ole tiedossa osan valmistushetkellä, joten ohennusta (taper) ei voida tehdä.


      • marelon
        kierresoppa kirjoitti:

        Katalogien mukaan Marelonissa on jenkkiläinen suora NPT-kierre (national pipe thread parallel tai NPS, national pipe straight) ja Trudesign:ssä taas englantilainen suora BSP-kierre (british standard pipe parallel), joten jos läpiviennin kierteisiin tulee jatkoksi hana, niin siinä pitää olla täsmälleen sama kierre. Esim. nuo NPT- ja BSP -kierteet eivät sovi toisiinsa, kuten ei myöskään tapered ja parallel -tyyppiset kierteet.

        Veneiden läpivienneissä käytetään kuitenkin yleensä suoraa kierrettä (parallel), koska rungon paksuus ja sitä myöten kierteen pituus ei ole tiedossa osan valmistushetkellä, joten ohennusta (taper) ei voida tehdä.

        Kiitos, tämä selvä. Ei kuitenkaan ongelma, koska tilaan hanan samalta valmistajalta.

        Mutta jos mun läpiviennin halkaisija kierteiden kohdalta on 36mm ja uuden läpiviennin on 33mm, alkaa jo mietityttämään että onko vanhan läpiviennin reikä liian iso uudelle. Eroa 3 mm, vieläköhän tuon voi pistää huoletta vain Sikalla umpeen.

        Yksi vaihtoehto olisi lopettaa jossittelu ja tilata suurempi läpivienti (42mm) ja suurentaa reikää. Tuntuu vain tyhmältä. Silloin pitäisi laittaa hanan jälkeen adapteri että vanhat letkut menisivät paikoilleen.


    • sy Snoopy

      En nyt jaksanut lukea kaikkea, mutta läpivieti on kyllä tärkeä asia. Olin vuosia sitten maissa englantilaisen veneen vieressä ja naapurini mursi yhden läpivientihanan sitä vähän vasaralla koputtelemalla. Sen jälkeen olen minäkin pahoinpidellyt niitä vasaralla varmuuden vuosi aina kun vene on maalla. Uudistuneet kotisivut www.snoopy.fi

      • Hghghghghiknf

        Aikamoisia virityksiä löytyy monesta veneestä vaikka kunnollinen pronssiläpivienti ja tukilaipallinen pronssiventtiili ei maksa edes kovin paljon. Onnisen räkämessinki kestää kyllä järvessä mutta säästö on olematon ja läpivienti on väärä paikka säästää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe