Kastamattomat kasteelle

WeijoLindroos

Jumalan tahto ei ole muuttunut kasteasian suhteen siitä huolimatta, että asiaa tällä palstalla yritetäänkin väännellä kieroon.
"Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen Nimeen!" Apt. 10:48. 2:38,41.

Asiaa tutkineet kyllä tietävät, ettei sylilasten "kaste" ole raamatullinen ja Jumalan tahdon mukainen. Lapsikasteeseen pitäytyvä on kastamaton.

Sinulle sana tässä:
APT. 22:16.
__________________________

http://www.Jeesus-on-Herra.com
__________________________

62

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos

      Kiitos vaan, mutta olen jo kastettu helluntaihin.

    • Vai kirkkoon

      Vai on kastettu helluntaihin. Mutta onko joku kastettu Kristukseen? Gal. 3:27.

      • on kyllä

        On kyllä. Ev.lut.kirkossa.


    • Pyhässä uskossa

      Uskon myös, että sinun pitää ottaa uppokaste, jos aikomuksesi on elää todeksi pyhää uskoa.

    • Meingott

      Kristus nousi kuolleista!

      Minut on kerran kastettu kuten Kristus on käskenyt Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Se riittää eikä minua tarvitse kastaa uudetaan.

      Jumalan armosta olen saanut olla Jeesuksen opetuslapsi jo pienestä pitäen ja elää siinä uskossa, jonka Jeesuksen seurakunta on hänen kirkkonaan saanut tunnustaa kahden vuosituhannen ajan.

      Jumalan pelastusta eivät helvetin vallat tai lindroosilainen opetus voi minulta pois riistää.

      • etp

        Ensinnäkin "vauvakaste" ei ole mikään kaste,se on luterilainen ym...katoliset jne rituaali.
        Luehan Apostolien teot ajtuksella ilman luterilaisia linssejä tulet huomaamaan keitä kastettiin ja kenen nimeen ain Jeesuksen nimeen.
        Ei Jeesuksella ole kirkkoa tai rakennusta,vaan uskossa olevat muodostavat Jeesuksen ruumiin seurakunnan siis Jumalan seurakunta kuten aloittaja kirjoitti.
        Ei Wijo Lindroos opeta omiaan,vaan Raamatun mukaista oppia.


    • Valtakunnan evankeli
    • katselijanäkijä

      Kuunneltu. Esitys katseltu.

    • Sanaa syömään
    • heko heko heko

      " Jumalan tahto ei ole muuttunut kasteasian suhteen ..."

      HAH! Uudestiukastajat saavat koko ajan uusia ilmestyksiä siitä, millaisessa tarkassa järjestyksessä oikea uskoontuloproseduuri on käytävä läpi ja millaiset sanat kastajan on lausuttava ja millä kielellä...

    • Kuunnellut
    • hae apua.

      Sinähän olet sekaisin.

    • Oikeinkin

      selväjärkiseltä puhe vaikutti.

    • Kastaako Turun Weijo kaikki seurakuntaansa liitettävät henkilöt? Ja miksi Weijo on perustanut oman helluntailais-karismaattisen seurakunnan? Onko tullut riitaa jossakin isommassa seurakunnassa opin tai henkilöiden kanssa? Eikö siellä Turussa ole aika monta tällaista pientä omaa helluntailais-karismaattisuuteen luettavaa seurakuntaa. Kuka tietää vastauksia? Weijo ainakin.

    • errkkkki

      Ei uskovaisen tarvii hullu olla mutta se varmaan helpottaa!

    • Jatketaan wanhaa

      Vääriä tietoja sinulla mazdels. Ei Weijo ole perustanut uutta seurakuntaa. Eikä hän ole koskaan kuulunut muuhun kuin Jumalan seurakuntaan. Paitsi ennen uskoon tuloa ev.lut kirkkoon. Mutta se ei ollut hänen syynsä. Ja onneksi pääsi siitä irti.
      Jumalan seurakunta, johon Weijo meni mukaan 1975 ei ole kytköksissä mihinkään alkuseurakunnan jälkeen perustettuun uskonsuuntaan. Se on suora ristillä perustetun seurakunnan jatkumo.

      Tässä tarkempi selostus muutamalla lauseella:
      http://www.Jeesus-on-Herra.com/jerusaleminheratys.htm

      • Ei tuo linkki oikein vakuuttanut. Tuo "seurakunnan historia" voisi sopia kaikkiin kristillisiin seurakuntiin. Niin ainakin heidän omasta mielestään. Mitä eroa on Weijon Jumalan seurakunnalla verrattuna muihin helluntailais-karismaattisiin seurakuntiin? Ja mitä eroa Imatralla toimivaan kilpailevaan Jumalan seurakuntaan, jonka johtaja sanoutuu irti Turussa toimivasta samannimisestä seurakunnasta. Haluan tietää KÄYTÄNNÖN EROT, esimerkiksi seurakuntakuri, kasteen erot, luopioiden karttaminen, naisten asema yms... En tarkoita raamatunlauseita käytännön erojen selvittämiseen, koska ne ovat tulkintakysymyksiä.


      • selväähän tämä
        mazdels kirjoitti:

        Ei tuo linkki oikein vakuuttanut. Tuo "seurakunnan historia" voisi sopia kaikkiin kristillisiin seurakuntiin. Niin ainakin heidän omasta mielestään. Mitä eroa on Weijon Jumalan seurakunnalla verrattuna muihin helluntailais-karismaattisiin seurakuntiin? Ja mitä eroa Imatralla toimivaan kilpailevaan Jumalan seurakuntaan, jonka johtaja sanoutuu irti Turussa toimivasta samannimisestä seurakunnasta. Haluan tietää KÄYTÄNNÖN EROT, esimerkiksi seurakuntakuri, kasteen erot, luopioiden karttaminen, naisten asema yms... En tarkoita raamatunlauseita käytännön erojen selvittämiseen, koska ne ovat tulkintakysymyksiä.

        Niin Imatralla kuin Turussa on yksi egoistinen vallanhimoinen kaikkitietävä pask... ei kun erityisen voitelun saanut... :-)


    • turhapoistaatotuus!

      Raamatun opetuksen mukaan Raamatullinen pelastusrengas on usko Herraan Jeesukseen, jonka seurauksena ihminen saa Pyhän Hengen voimaksi, jonka kautta hän kykenee kasvamaan ja pysymään uskossa sekä pelastuksessa. Raamattu ei opeta vesikasteen olevan pelastusrengas syntiä vastaan, vaan Pyhä Henki, joka on annettu Herran Jeesuksen opetuslapsille sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

      Ef 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

      Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki tekee uskovan eläväksi Jumalalle, sillä Pyhän Hengen kautta uskova kuolee synnille ja elää kasvaen Jumalan tahdossa.

      Room 6:
      11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
      12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
      14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.

      2 Kor 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

      aamatun selkeä opetus on että Herra Jeesus pesee verellään pois ihmisen synnit:

      Ilm 1:5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

      Ilm 1:5 jakeen loppu menee alkutekstin mukaan näin: Hänelle joka meitä rakastaa ja pessyt meidät synneistämme Hänen verensä kautta.

      Alkukielelle erittäin uskolliset käännökset kuten kuningas Jaakon sekä Green's Literal Translation kääntävät jakeen tarkasti alkukielen mukaan:

      KJV Re 1:5 And from Jesus Christ, who is the faithful witness, and the first begotten of the dead, and the prince of the kings of the earth. Unto him that loved us, and washed us from our sins in his own blood,

      LIT Re 1:5 even from jesus Christ the faithful witness, the first-born out of the dead, and the ruler of the kings of the earth. to him loving us and washing us from our sins by his blood,

      Raamattu opettaa todella selkeästi, että Herran Jeesuksen veri pesee ja puhdistaa synnistä ne ihmiset, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Häneen. Peso joka puhdistaa synnit ei ole vesikaste, vaan Herran Jeesuksen veri.

      Särelä väärin väittää Jeesuksen pelastavan vesikasteen kautta. Hän siteraa väärän väitteensä tueksi Raamatun kohtaa 1 Kor 6:11. Kun tutkimme kyseisen Raamatun kohdan, niin saamme täyden uskon varmuuden, ettei Herra Jeesus pelasta vesikasteessa ihmistä, vaan uskon kautta Häneen.

      1 Kor 6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (apolouo), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut (dikaioo) meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

      Peso sana on kreikaksi apolouo, joka tarkoittaa pesemistä. Apostoli Paavalin opetuksen mukaan tämän pesun kautta Herra Jumala on pyhittänyt ja vanhurskauttanut uskovan ihmisen Messias Herran Jeesuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (Pyhässä Hengessä). Raamatun opetuksen mukaan Herran Jeesuksen veri on puhdistusaine, jonka kautta Hän puhdistaa kansansa synnit ja jonka kautta julistetaan syntien anteeksiantamus niille jotka uskovat Herraan Jeesukseen. 1 Kor 6:11 oleva peso sana ei tarkoita vesikastetta, vaan Herran Jeesuksen veripesua, jonka kautta saadaan synnit anteeksi sekä pelastus, kun uskotaan Herraan Jeesukseen.

      Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

      Hebr 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.

      1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

      1 Kor 6:11 on kreikankielen sana dikaioo, joka tarkoittaa julistaa vanhurskaaksi, eli vapauttaa syyllisyydestä. 1 Kor 6:11 opetuksen mukaan Jumala vapauttaa synnin syyllisyydestä ja pyhittää sekä pelastaa Herran Jeesuksen nimen ja Pyhän Hengen kautta. Jeesukseen nimeen pelastuminen Raamatun opetuksessa tarkoittaa uskomista Herraan Jeesukseen. Jumala antaa Herran Jeesuksen opetuslapsille Pyhän Hengen sinetiksi pelastuksesta, siksi uskova on vanhurskautettu Pyhässä Hengessä.

    • Ei muuta

      "Ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuken kristuksen nimeen.!"
      Apt. 2:38.

    • Missä viipyy Weijon vastaus käytännön eroista helluntailaisten ja Jumalan seurakunnan välillä? Esim. hyväksyttekö toisessa seurakunnassa annetun kasteen käytännössä? Mikä toinen helluntailais-karismaattinen seurakunta on lähinnä uskonkäsityksiänne? Haluan KÄYTÄNNÖLLISIÄ vastauksia. Ei raamatunlauseita, koska ne voidaan tulkita niin monella tavalla.

    • WeijoLindroos

      Shalom-rauhaa Mazdels ym.

      Olit laittanut kyselyn eilen, ja jo aikaisemminkin.
      En käy täällä joka päivä. Siksi en aivan heti pysty vastaamaan.

      Raamatullisesta kasteesta oli siis kysymys, ja siitä, että onko eroavaisuutta helluntailaisten- ja raamatullisen kasteen välillä. Sanoisin, että ei ole mitään oleellista eroa.
      Helluntaiseurakunnissa kastetaan Jeeukseen Kristukseen, vaikka siihen lisätäänkin tittelit, "isäpoikajapyhähenki", joita alkuseurakunta ei käyttänyt. Ei niiden lausuminen silti tee kastetta tyhjäksi. Mutta jos jonkun kasteessa ei ollenkaan lausuttaisi Jeesuksen Nimeä, niin se ei olisi kristillinen kaste. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi kaste tulee suorittaa Hänen Nimeensä. Näin opettaa mm. Apt. 2:38; 8:16; 10:48; 19:5 ja Kolos. 3:17.
      Raamatussa ei ole opetusta tai esimerkkiä, että jonkun kasteessa olisi käytetty titteleitä "isäpoikapyhähenki".

      Matt. 28:19. on olemassa toinenkin ns. "alkuteksti". Siinä sanojen isäpoikapyhähenki -tilalla on sanat minun Nimessäni! Tämä harvinaisempi versio näyttäisi paremmin sopivan yhteen muiden Uuden Testamentin kirjoitusten kanssa, mm. Apt. 2:38; 8:16; 10:48; 19:5 ja Kolos. 3:17.

      Suomen eksegeettisen seuran julkaisu - ja suomalaisen UT:n selitys - jonka on julkaissut Rafael Gyllenberg, Aimo T. Nikolainen, Eino Sormunen ja avutuskunta Gulin-Haapa-Lauha, sanoo Matt. 28:19:sta näin:
      " ...Opetuslasten on vaellettava Ilmestyvuorelta tekemään kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi. He eivät lähde omassa nimessään - niin tekevät ulkokullatut - vaan "minun nimessäni", niin kuin Eusebiuksen ennen Nikean kokousta (325 jKr.) viljelemä tekstivariantti selvästi ilmoittaa ... Ei ole senvuoksi ihme, että kasteen toimittaminen Jeesuksen nimeen (Apt. 2:38) saattoi vaihtua kasteeksi pyhän kolminaisuuden nimeen. Niin sanotaan tapahtuneen ensiksi Syyriassa, mihin myös Matteuksen ja Didakheen (= Kahdentoista apostolin oppi 2. vuosisadan alkupuolelta) yhtäpitävyys asiassa viittaa."

      Itsellä on tapana, että kastealtaassa rukoilen kastettavan puolesta. Julistan siinä hänelle vielä syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen Nimessä ja veressä. Sitten sanon: "Kastan sinut .... Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen", ja painan hänet veden alle.

      Tervetuloa Turkuun kasteelle!

      Siunausterveisin
      [email protected]

      • ???+????

        25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä.
        26 Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?


      • asiastakyse

        Weijo Linroos, etkö todella tiedä sitä, että Jeesus nimi pitää sisällään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ja että Jeesus KÄSKI kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kaikki kansat ja käski opettaa kaikki kansat tuntemaan Jumala.

        Mitä sinun antamassasi kasteessa pitäisi ihmiselle tapahtua, eli miksi kastat jopa kastettuja?


    • Vastaus hyvä 10

      Vastaus hyvä 10.

    • En ole ollenkaan samaa mieltä. Kaikista vähiten voisin joltakin helluntailais-karismaattiselta, kuten Weijolta odottaa tuollaista kirjoitusta. Uskonnon opetus on ehdottomasti säilytettävä. Sieltä saa hyvät lähtökohdat elämään niin eettisesti kuin moraalisesti. On myös paljon koteja, joissa ei puhuta lapsille mitään uskosta, joten kuulevat ainakin koulussa. Uskonnon opetuksen lopettaminen olisi tuhoisaa. Nyt Weijo käsi sydämelle.
      Luterilainen kirkko (sekä ortodoksinen kirkko) on säilytettävä valtionkirkkona. Ja kirkolla verotusoikeus. Kirkon katto on korkealla ja se ei hyljeksi ihmisiä, vaan ovet ovat avoinna kaikille. Valitettavasti Weijo sinun Jumalan seurakuntasi on liian pieni ja ahdasmielinen. Oletko kateellinen, kun kirkolla on verotusoikeus ja Jumalan seurakunnalla ei. Jos joudut joskus elämässäsi uskonnolliseen kriisiin, luulen että apua saat paljon ennemmin luterilaisesta kirkosta kuin helluntailais-karismaattisista yhteisöistä. Ja eikö Jumalan seurakuntalaisetkin haudata ev.lut kirkon omistamille hautausmaille?

      • asiastakyse

        Käsittämätöntä tuollainen lihantahto lopettaa uskonnonopetus kouluissa. Kastetuille pitää opettaa Jumalan tunteminen, sillä kastettu on saanut kastelahjana Pyhän Hengen lahjan, joka on valmiudessa kirkastamaan Jumalan Sanaa. Kastetuille on annettu valtava lahja Jumalan armosta ja kaikki kastetut saavat saman mahdollisuuden kasvaa Jumalan tuntemiseen.
        Weijo Lindroosin kaltaiset ihmiset estävät kansaa kasteelta ja OPETUKSELTA, eli ovat esteenä ahtaalla portilla kenenkään päästä siitä sisään.

        Me, lapsena kastetut uskomme, että Suomi on kirtillinen maa ja uskomme, että Jumala kutsuu kaikki kastetut istumaan hiljaa Poikansa jalkojen juureen ja ottamaan Hänen Sanansa/opetuksensa vastaan.
        Me tiedämme, että Jumalan Sana KASVATTAA pelastukseen, eli uudestisyntymiseen.
        Nyt Suomen kiristillisyyttä yritetään murtaa monin keinoin. Vieraista maista tulee viraiden jumalien palvelijoita, jotka eivät siedä kouluissamme sukupolvesta toiseen jatkunutta kristillisä opetusta ja monet suomalaiset ovat jo yhtyneet heihin.


    • Hyvä oli kirjoitus

      Olen samaa mieltä, ettei jumalattomat voi opettaa kristinuskoa. Hedelmä on ollut huonoa. Vain harvoja on tullut uskoon luterilaisen kirkkouskonnon piirissä. Jos sitä opetusta ei olisi, tulisi ihmisiä enemmän uskoon.

      "Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?
      Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäsi taakse! " Psalmi 50:16,17.

      Kansankirkot ovat eksytyslaitoksia, kuten eräs on sanonut. Oikeaa kristinuskoa voivat opettaa vain oikeasti uskoon tulleet.

      • teille tekopyhille

        jumalattomille ei kelpaa Jeesuksen opit ...mutta Jeesuksen Nimi kelpaa pilkatattavaksi.


    • Pettynyt Sirpa oon

      Höh. Oon hämmästyny kummastunu. Oon pitänä matzdelsiä oikeesti uskossa olevana. Ootko siis kirkkolaine?

      Pettynyt oon.

      • lut.

        Käsittämätöntä, jos luuten ettei kirkon piirissä ole oikeita uskovia. Siinä erehdyt pahemman kerran


      • Olen helluntailaisesta kodista lähtöisin, parikymppisenä kastettu ja konfirmoitu luterilaisen kirkon jäsen.


    • Irtiotto

      Surku asia. Ei sen silti tarvii olla lopullista. Pääsethän kirkosta irti.

    • Miten niin on surku asia, jos on helluntailaisesta kodista lähtöisin ja kuuluu nyt luterilaiseen kirkkoon? Helluntailaiset olisivat jo aikoja heittäneet minut pihalle "harhaoppisuuden" takia. Toki en hyväksy kaikkea toimintaa luterilaisessa kirkossa. En hyväksy esim. kirkkoon pesiytyneestä yltiökarismaattisuudesta. Helluntailais-karismaattisuus on jotenkin päässyt salaa saastuttamaan perinteisiä kirkkorakenteita.

    • Kirkko on Baabel

      "Me olemme koettaneet parantaa Baabelia, mutta ei hän ole parantunut. Jättäkää hänet ja menkäämme pois.." Jer. 51:9. /
      "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa. Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa." Ilm. 18:4,5.

    • ????????????????????

      Mikä on miehiään tämä Weijo Lindroos? Hän kieltää Jeesuksen lähetyskäskyn ja väittää Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisen olevan titteleihin kastamista. Hänen pitää muuttaa Raamattua oppinsa pystyssä pitämiseksi.
      Onko kukaan kuullut miten hän selittää Matteuksessa olevan lähetyskäskyn ilmaantuneen Raamattuun?

      Weijo Lindroos:
      "ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMI ?
      Jeesus käski tehdä ihmisistä opetuslapsia ja sitten kastaa heitä ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19). Miten nuo sanat sopivat yhteen Raamatun muun ilmoituksen kanssa? Tämä on eräs ratkaiseva tietämyksen alue!!! Apostolithan eivät missään tilanteessa käyttäneet sanoja "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Eikä niitä ole Matteuksen evankeliumin lisäksi muaalla Raamatussa.
      ASIA SELVIÄÄ!
      Ensiksikin on kysyttävä, mikä on tuo Nimi? – Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi, johon kehotetaan kastamaan? Matteushan mainitsee Nimen yksikössä: "nimeen", ei nimiin. HUOM!
      Terveellä ajattelulla voimme todeta, ettei Isä ole nimi, ei myöskään Poika tai Pyhä Henki. Ne ovat titteleitä.
      Jeesuksen opetus selviää asettaessamme sen Raamatun kokonaisopetuksen yhteyteen. Silloin huomaamme sen tukevan apostolista käytäntöä kastaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen Nimeen (mm. Apt.2:38; Kolos 3:17). Raamattuhan ei voi opettaa ristiriitaisesti."

    • VÄÄRIÄ OPETUKSIA

      Sama Weijo Lindroos väittää Raamatun kuvaavan uskoon tuloa ahtaaksi portiksi. Ei todellakaa kuvaa, vaan kuvaa sitä, että uskovainen tekee parannuksen ja jättää synnit ristille. Sen jälkeen avautuu ahdas portti. Mikä mies on tuo Lindroos, kun ei ole päässyt käsittämään raamatunoppia ja silti muita opettaa ja opettaa väärin.
      Uskovainen syntyy uudeksi ahtaasta portista sisään päästyään ja sitä ei Lindoors näytä tietävän, eikä vaatimuksia miten ahtaasta portista pääsee sisään. Jeesus opetti uskovaisia ja käski uskovaisten mennä ahtaasta portista sisään.

      "AHDAS PORTTI

      Raamattu kuvaa uskoontuloa ahtaaksi portiksi."

      • VÄÄRIÄ OPETUKSIA

        "AHDAS PORTTI

        Raamattu kuvaa uskoontuloa ahtaaksi portiksi." Tuo on siis Lindroosin kirjoittama, johon en todellakaan yhdy sen vääryyden takia.


      • ahdas portti
        VÄÄRIÄ OPETUKSIA kirjoitti:

        "AHDAS PORTTI

        Raamattu kuvaa uskoontuloa ahtaaksi portiksi." Tuo on siis Lindroosin kirjoittama, johon en todellakaan yhdy sen vääryyden takia.

        Uskoontulo ei ole ahdas portti, vaan itsensä hylkääminen on sitä. Itse hyljätään niin, että jos huomaa itse vastustavansa sitä, mitä Jeesus opettaa, niin silloin pitää hyljätä itse ja ottaa Jeesuksen opetus vastaan. Siinä se ahdas portti on. Monille se on liian ahdas portti.


      • asiastakyse
        ahdas portti kirjoitti:

        Uskoontulo ei ole ahdas portti, vaan itsensä hylkääminen on sitä. Itse hyljätään niin, että jos huomaa itse vastustavansa sitä, mitä Jeesus opettaa, niin silloin pitää hyljätä itse ja ottaa Jeesuksen opetus vastaan. Siinä se ahdas portti on. Monille se on liian ahdas portti.

        Jeesus opetti uskovaisia ihmisiä ja ahtaan portin opetuskin on annettu heille. Usein lapsikastetta halveksivat muuttavat Raamattua, tai eivät sitä kertakaikkiaan voi käsittää ja niin on käynyt tuossa WL opetuksessakin. Ahtaan portin opetus ei todellakaan tarkoita uskoon tulemista, vaan tarkoittaa sitä, että uskovaisten pitää kieltää itsensä, nostaa laki pidetyksi, jos he aikovat päästä ahtaasta portista sisään Jumalan valtakunaan. Parannuksentie kielletään monissa lahkoontuneissa yhteisöissä ja siksi väitetään uudestisyntymisen tapahtuvan ensin ja sen jälkeen patistellaan kasteelle ja siitä syntyy sellainen sekamelska oppi, että sitä he eivät itsekään voi piilottaa itseltään. Mielummin moni laittaa Raamatun pois, että ei tarvitsisi kohdata oppinsa sekaisuutta ja sitä, että Raamattu ei pysy koossa opetuksella uudestisyntymisestä ennen kastetta.

        Jeesus opettaa uskovaisia ja neuvoo heille tietä Jumalan luokse:
        Matteus 6

        26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
        27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
        28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
        29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
        30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
        31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
        32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
        33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
        34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."

        Matteus 7


        12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;


    • Mazdels (ei kirj.)

      Weijo Lindroos pitää omaa helluntailais-karismaattista seurakuntaa Turussa. Hän ei tietääkseni tee mitään yhteistyötä muiden kristillisten seurakuntien kanssa. Esitin toisella keskustelualueella hänelle useita kysymyksiä jo ajat sitten, mutta hän ei ole vaivautunut vastaamaan kysymyksiin.

      Weijo pitää muita kristillisiä yhteisöjä harhaoppisina. Hän määrittelee muut helluntailais-karismaattiset seurakunnat, myös helluntaiherätyksen, harhaoppiseksi. Näistä piireistä hän lähinnä kalastelee uusia jäseniä seurakuntiinsa. Luterilainen, katolinen ja ortodoksinen kirkko saavat kuulla Weijolta kunniansa vielä enemmän.

      Weijon omalla keskustelufoorumilla julkaistavat viestit menevät Weijon tiukan seulan läpi. Hän on itse kirjoittanut, että keskustelupalstoilta poistetaan kaikki "harhaoppinen" kirjoittajaan katsomatta. Niimpä tuo keskustelupalsta on Weijon kirjoitusten ja saarnojen ylistämistä.

      Weijon kritiikinsietokyky on olematon. Jotkut ovat kertoneet, että hänellä on "sukset ristissä" monenkin uskovan kanssa.

      Weijo pyrkii tulkitsemaan Raamattua mahdollisimman kirjaimellisesti ja oikein. Kuitenkin Raamatussa on mainittu vaatimukset seurakunnan kaitsijan tehtävään ja näitä Weijo ei täytä monessakaan suhteessa. Weijo ei luonteensa puolesta sovi opettajaksi. Weijo ajautuu myös helposti riitoihin muiden kanssa. Hänellä on takanaan Imatran Jumalan seurakunnan johtajan Marko Lindin mukaan useita avioeroja, jotka eivät ole päättyneet puolison kuolemaan.

      Turun Jumalan seurakunta täyttää lahkolle astetut määritelmät monessa asiassa. Weijon Jumalan seurakunta on hyvä esimerkki helluntailais-karismaattisen liikkeen hajanaisuudesta tänä päivänä.

      • asiastakyse

        Kohtasin tuon Weijon vuosia sitten hengelliselläpalstalla. Hän tuli ylistämään kirjoituksiani, mutta saatuaan tietää, että olen lapsikasteessa, yhdessä ihmisen suorittamassa kasteessa pysynyt ja saanut kasvatuksen jälkeen Pyhän Hengen kasteen suoraan Jumalalta, alkoikin tuo Weijo haukkua minua koiraksi ja sudeksi.

        Silloin tiesin, että kyseessä on lahkolainen, joka ei seuraa Jeesusta. Jeesus ei antanut esimerkkiä tehdä Weijon kaltaisia tekoja, vaikkakin hän yhden kerran sanoi Pietarissa vaikuttavalle hengelle voimakkaasti. Pietari ei ollut tuossa vaiheessa uudestisyntynyt ja siksi yritti estää Jeesusta täyttämästä tehtäväänsä.

        On erittäin vaarallista liittyä lahkoon.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Kohtasin tuon Weijon vuosia sitten hengelliselläpalstalla. Hän tuli ylistämään kirjoituksiani, mutta saatuaan tietää, että olen lapsikasteessa, yhdessä ihmisen suorittamassa kasteessa pysynyt ja saanut kasvatuksen jälkeen Pyhän Hengen kasteen suoraan Jumalalta, alkoikin tuo Weijo haukkua minua koiraksi ja sudeksi.

        Silloin tiesin, että kyseessä on lahkolainen, joka ei seuraa Jeesusta. Jeesus ei antanut esimerkkiä tehdä Weijon kaltaisia tekoja, vaikkakin hän yhden kerran sanoi Pietarissa vaikuttavalle hengelle voimakkaasti. Pietari ei ollut tuossa vaiheessa uudestisyntynyt ja siksi yritti estää Jeesusta täyttämästä tehtäväänsä.

        On erittäin vaarallista liittyä lahkoon.

        Jos joku on löytänyt Raamatusta Jeesuksen haukkumassa ihmistä koiraksi ja sudeksi, niin tuokoon tänne.
        Pietarissa vaikuttavan hengen Jeesus ajoi pois, mutta missä Hän haukkuu ihmistä koiraksi ja sudeksi?

        Jeesus varoitti omiaan niistä ihmisistä, jotka eivät kasvata Hedelmää Sanan siemenestä. Hän kertoi tuollaisten ihmisten olevan susia lammasten vaatteissa, mutta ei koskaan haukkunut ketään ihmistä sudeksi ja koiraksi, vaan julisti Ilosanomaa ja osoitti tietä Jumalan luokse.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Jos joku on löytänyt Raamatusta Jeesuksen haukkumassa ihmistä koiraksi ja sudeksi, niin tuokoon tänne.
        Pietarissa vaikuttavan hengen Jeesus ajoi pois, mutta missä Hän haukkuu ihmistä koiraksi ja sudeksi?

        Jeesus varoitti omiaan niistä ihmisistä, jotka eivät kasvata Hedelmää Sanan siemenestä. Hän kertoi tuollaisten ihmisten olevan susia lammasten vaatteissa, mutta ei koskaan haukkunut ketään ihmistä sudeksi ja koiraksi, vaan julisti Ilosanomaa ja osoitti tietä Jumalan luokse.

        Jos te ette opi tuntemaan Jumalan Sanaa, niin te eksytte. Jumala sietää tietämättömyyttä vain määräajan, ei loputtomiin.

        Jeesus jätti Opetuksensa kalliolle, jonka Hän kertoo Pietarin olevan ja silti Jeesus nuhteli väkevästi Pietaria siitä, että tämän mieli ei ollut Jumalan pelossa ja uskollisuudessa vieltä tuossa vaiheessa, jolloin Jeesus ajoi pois hänessä vaikuttaneen hengen. Varmasti se oli Pietarille kova paikka, vaikka hän tiesinkin Jeesuksen valinneen hänet kallioksi, jolle opetuksensa jätti, eli tiesi olevansa kasvamassa Jumalan tuntemisen kautta Jeesuksen ystäväksi.
        Matteus 16
        13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
        14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista".
        15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
        17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
        19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
        20 Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus.
        21 Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös.
        22 Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: "Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko".
        23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".
        24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
        25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
        27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
        28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."

        Tuossa seisovien joukossa oli muutama, jotka kerkisivät nähdä Jumalan Pojan tulemisen kuninkuudessa. Jumalan valtakunta tuli sisälle ihmiseen ja näin Kuningas saapui ja siitä asti on saarnattu ja opetettu tietä Jumalan valtakuntaan. Tuohon valtakuntaan ei kukaan pääse omin voimin, eikä tuota valtakuntaa tunne muut kuin Jumalan Sanan kasvatuksessa olleet uudestistyntyeet Jumalan lapset.


      • Huomioitavaa
        asiastakyse kirjoitti:

        Jos joku on löytänyt Raamatusta Jeesuksen haukkumassa ihmistä koiraksi ja sudeksi, niin tuokoon tänne.
        Pietarissa vaikuttavan hengen Jeesus ajoi pois, mutta missä Hän haukkuu ihmistä koiraksi ja sudeksi?

        Jeesus varoitti omiaan niistä ihmisistä, jotka eivät kasvata Hedelmää Sanan siemenestä. Hän kertoi tuollaisten ihmisten olevan susia lammasten vaatteissa, mutta ei koskaan haukkunut ketään ihmistä sudeksi ja koiraksi, vaan julisti Ilosanomaa ja osoitti tietä Jumalan luokse.

        HUOM! KATOILTA SE JULISTETAAN MITÄ TE TEETTE. Luuleko WL, että Herra ei tarkaa tekojasi?
        Vuosia olen minäkin silloin tällöin kirjoittanut ja saanut monenlaisia nimityksiä itsestäni.
        Herra tarkaa tekojamme ja siksi tulee olla Herran pelko sisimmässä, jotta pysymme oikealla tiellä.


    • Jeesus on Rakkaus

      Tulee mieleen raamatun teksti: tuli valo, mutta pimeys ei sitä käsittänyt.

      Samankaltainen näyttäisi olevan ymmärtämättömyys useilla. Kun raamatun valo alkaa loistaa, niin se kertakaikkiaan pyritään kaikin keinoin sumentamaan, eivätkä nämä ihmiset mitenkään kykene käsittämään valoa eli Jeesuksen tahtoa eli Sanaa.

      Kertakaikkiaan aivan väkisin väännetään raamatun/ Jeesuksen opetukset itselle mieluisaksi kokemukseksi, vaikka malka on omassa silmässä. "Opiskellaan" niin pitkälle, ettei uskoon mahdu kuin omat ajatukset ja viis veisataan lähimmäisen rakkaudesta ja kynnyskysymykseksi näyttäisi nousevan uudelleen kaste heidän piireissään ja siten päästään heti unohtamaan tärkein eli itse Herramme Jeesus Kristus ja Hänen valtava sovitustyö meidän puolestamme. Ei heille kelpaa edes se rakkaus, jonka Jeesus lahjana haluaisi antaa, vaan väkisin puserretaan ihmispolot johonkin muottiin, että he kelpaisivat heille, eikä käsitetä, että Jeesukselle kelpaavat kaikki, eivät vain heidän hyväksymänsä uudelleen kastetut.

      Voi poloisia, kuinka pieni sydämisiksi ovatkaan jääneet ja muitakin estäisivät Jeesuksen luo menemästä, eivätkä käsitä nuo poloiset makaavansa ahtaan portin tukkona.

      Jeesus kutsuu KAIKKIA ja sitä eivät Weijot, eivätkä Keijot, eivätkä muutkaan voi estää. Portit ovat auki ja Jeesus kutsuu kaikkia sisään. TERVETULOA!

    • Weijon todellinen opillinen ongelma on se, että hän kieltää ehtoollisen
      uudestisyntyneeltä uskovalta.

      Siis Weijon käsitys on se, että ennen kuin uskova on käynyt vesi kasteella,
      hänen ei ole lupa osallistua uskovien yhteiseen ehtoollisen viettoon.

      Siis Weijo on siirtänyt pelastumisen ja uudestisyntymisen vesikasteeseen,
      eikä uudestisyntymiseen ja siinä tapahtuvaan Hengellä kastamiseen jonka
      siis Sanan mukaan suorittaa Herramme:

      Matt. 3:11
      Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

      Luuk. 3:16
      niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

      Siis Weijo näin toimintatavallaan väittää uudestisyntynyttä uskovaa, jolla on JO
      Pyhä Henki, omilla itse keksimillään vaatimuksilla siis uudestisyntymättömäksi, täysin vastoin Totuutta.

      Sillä Uskova, joka on uudestisyntynyt ja jolla on siten Pyhä Henki sydämessään,
      kuuluu Seurakuntaan JO, ja siten hän on osallinen siitä samasta Verestä ja
      Ruumiista, ja siten on täysin kelvollinen ehtoolliselle.

      Mutta Weijon tulkinta ja siten käytäntö on vastoin Totuutta, mutta Weijo on ainakin tähän asti ollut sokea omalle valheeseen perustuvalle toiminnalleen.

      Siis Weijo käytännössä väittää uudestisyntynyttä uskovaa siis uskosta osattomaksi oppinsa ja toimintatapojensa kautta, ikävä kyllä !

      Weijo on siis langennut täysin siihen mistä Paavali varoitti ja varoittaa yhä
      seuraavassa:
      1. Korinttolaiskirje 1
      14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
      15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
      16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
      17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

      Siis nyt Risti eli evankeliumi menee mitättömäksi, kun kerran kaste pelastaa
      Weijon opin mukaan ! :(

      • asiastakyse

        Jos joku luulee, että häntä ei tarvitse kastaa vedellä parannukseen, niin silloin hän ei osaa, eikä voi erottaa ehtoollista muusta. Täytyy käydä parannuksentietä ja tutustua sillä tiellä Jumalan tahtoon Poikansa Jeesuksen Kristuksen opetuksen alla, jotta osaa ottaa ehtoollisen Herran kuoleman ja ylösnousemisen muistoksi.
        1. Korinttolaiskirje 11
        19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
        20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
        21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
        33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Jos joku luulee, että häntä ei tarvitse kastaa vedellä parannukseen, niin silloin hän ei osaa, eikä voi erottaa ehtoollista muusta. Täytyy käydä parannuksentietä ja tutustua sillä tiellä Jumalan tahtoon Poikansa Jeesuksen Kristuksen opetuksen alla, jotta osaa ottaa ehtoollisen Herran kuoleman ja ylösnousemisen muistoksi.
        1. Korinttolaiskirje 11
        19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
        20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
        21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
        33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

        Ak, vanhassa liitossa kaikki suoritettiin ulkoisina menoina, myös parannuksen
        teko, vesi kasteen kautta siis !

        Mutta uudessa liitossa parannusta tehdään seuraavan ohjeen mukaan ja se
        on siis kuten kaikki sisäistä toimintaa:

        1. Joh. 1:9

        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.


      • IsoP.
        lateraalinen kirjoitti:

        Ak, vanhassa liitossa kaikki suoritettiin ulkoisina menoina, myös parannuksen
        teko, vesi kasteen kautta siis !

        Mutta uudessa liitossa parannusta tehdään seuraavan ohjeen mukaan ja se
        on siis kuten kaikki sisäistä toimintaa:

        1. Joh. 1:9

        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        lateraalinen:

        Tuo periaate on täysin oikein. Vanhaliitto, ulkoinen toimitus. Uusiliitto, sydämmessä tapahtuva "toimitus".

        Lihan ympärileikkaus - sydämmen ympärileikkaus
        Vesikaste - Pyhän Hengen kaste
        Ulkoinen pesu - sydämmen puhdistus
        Lain kivitaulut - sydämmeen kirjoitettu laki

        JNE.


      • Lateraaliselle
        lateraalinen kirjoitti:

        Ak, vanhassa liitossa kaikki suoritettiin ulkoisina menoina, myös parannuksen
        teko, vesi kasteen kautta siis !

        Mutta uudessa liitossa parannusta tehdään seuraavan ohjeen mukaan ja se
        on siis kuten kaikki sisäistä toimintaa:

        1. Joh. 1:9

        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Miten puhdistaa. Joku opettaa, että pitää tuntea Jumalan Sana, jotta puhdistuu. Monet näyttävät opettavan jotakin puhdistusta, joka ei liity Jumalan Sanaan, joten kysynkin miten lateraalisen mielestä puhdistus tapahtuu ja missä vaiheessa.


      • asiastakyse
        Lateraaliselle kirjoitti:

        Miten puhdistaa. Joku opettaa, että pitää tuntea Jumalan Sana, jotta puhdistuu. Monet näyttävät opettavan jotakin puhdistusta, joka ei liity Jumalan Sanaan, joten kysynkin miten lateraalisen mielestä puhdistus tapahtuu ja missä vaiheessa.

        Kysymys on hyvä ja tarvitsee lisäkysymyksen, että syntyykö ihminen uudeksi ennen Jumalan Sanan puhdistusta.
        Miten Sana voi puhdistaa, jos ihmiset eivät lähde ottamaan kasteen jälkeen Sanaa vastaan, vaan väittävät ennen kastetta syntyneensä uudeksi? Kuka opettaa uudestisyntymisen tapahtuvan ilman Pyhän Hengen lahjan kirkastusta? Kuka kieltää Elävän Veden Lähteen, Herran? Kaikki he, jotka ovat nielleet sellaisen uskomuksen, että ihminen syntyy tuosta vain uudeksi ilman parannuksen tien kulkemsita.


      • IsoP.
        asiastakyse kirjoitti:

        Kysymys on hyvä ja tarvitsee lisäkysymyksen, että syntyykö ihminen uudeksi ennen Jumalan Sanan puhdistusta.
        Miten Sana voi puhdistaa, jos ihmiset eivät lähde ottamaan kasteen jälkeen Sanaa vastaan, vaan väittävät ennen kastetta syntyneensä uudeksi? Kuka opettaa uudestisyntymisen tapahtuvan ilman Pyhän Hengen lahjan kirkastusta? Kuka kieltää Elävän Veden Lähteen, Herran? Kaikki he, jotka ovat nielleet sellaisen uskomuksen, että ihminen syntyy tuosta vain uudeksi ilman parannuksen tien kulkemsita.

        Jos "Sana" tarkoittaa Jeesusta, niin silloin puhdistaa. Tarkemmin sanottuna: Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.


        Veri puhdistaa. Eikä siihen tarvita kastetta, eikä muita poppakonsteja. Että veri pääsee vaikuttamaan meidän on tunnustettava syntimme.

        1 Joh 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.



        Ei "sana" puhdista ketään, vaan uudestisynnyttää.

        1 piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.



        Jotkut opettaa että ensin pitää ottaa kaste, jonka jälkeen yritetään tulla synnittömiksi. Kun ollaan tultu pyhiksi Jumala palkitsee meidät uudestisyntymisellä. Nyt olemme ehkä pelastuneita. Tätä tietä Israel kulki 40 vuotta, eikä koskaan päässyt "perille".

        Nyt on tullut Messias - Jeesus jonka kautta pelastumme. Kun otamme vastaan sanan Hänestä. Syntyneestä synnintunnossa tunnustamme syntisyytemme. Silloin synnymme "tuosta vaan". Jonka jälkeen alkaa pyhitys tien kulkeminen kohti taivasta. Se voi kestää sekunnin tai vaikka 40 vuotta. Jos pääsemme "perille", olemme saavuttaneet uskon päämäärän.


      • Lateraaliselle kirjoitti:

        Miten puhdistaa. Joku opettaa, että pitää tuntea Jumalan Sana, jotta puhdistuu. Monet näyttävät opettavan jotakin puhdistusta, joka ei liity Jumalan Sanaan, joten kysynkin miten lateraalisen mielestä puhdistus tapahtuu ja missä vaiheessa.

        Vastaan tähän koska late on vanha nikkini, jolla katsoin vanhoja viestejä.

        Henki avaa Sanaa, ja kun Sana tulee eläväksi eli henk koht kohti, eli Herra näyttää Sanansa kautta uskvan synnin todeksi, niin kun uskova sitten katuu ja pyytää syntejään anteeksi ja siten tekee parannuksen, niin sen kautta Herra sitten suorittaa oman osanasa tuosta kohdasta.

        1) Jos me tunnustamme syntimme,

        2)on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Siis JOS uskova ensin ymmärtää Sanan kautta tekevänsä syntiä, ja sitten
        aidosti TUNNUSTAA, johon siis liittyy osana katuminen ja parannuksenteko,
        eli ilmoitetaan Herralle halu olla niin enää tekemättä niin sitten tulee vasta tuo osa 2.

        Mutta jos uskova ei tunnusta, ei tapahdu myöskään puhdistumista !

        Selventääkö tämä asiaa?


      • asiastakyse kirjoitti:

        Kysymys on hyvä ja tarvitsee lisäkysymyksen, että syntyykö ihminen uudeksi ennen Jumalan Sanan puhdistusta.
        Miten Sana voi puhdistaa, jos ihmiset eivät lähde ottamaan kasteen jälkeen Sanaa vastaan, vaan väittävät ennen kastetta syntyneensä uudeksi? Kuka opettaa uudestisyntymisen tapahtuvan ilman Pyhän Hengen lahjan kirkastusta? Kuka kieltää Elävän Veden Lähteen, Herran? Kaikki he, jotka ovat nielleet sellaisen uskomuksen, että ihminen syntyy tuosta vain uudeksi ilman parannuksen tien kulkemsita.

        AK, ihminen syntyy uudesti evankeliumin ymmärtämisen kautta, eli sen kautta Jumala tarjoaa Lahjaa, ja kun uskova sen ottaa vastaan, mutta siis vain Pyhän Hengen avaaman Sanan eli evankeliumin kautta, niin silloin uskova syntyy uudesti ylhäältä.

        Siinä samassa hetkeessä Henki näyttää ihmiselle synnin vanhurskauden ja tuomion, eli ihminen kokee itsensä syntiseksi, ja katuu ja haluaa luopua syntielämästään, eli tekee parannuksen.

        Siinä samassa uudestisyntymän hetkessä tapahtuu syyttömäksi julistus, sen parannuksenteon kautta !

        Siinä samassa uudestisyntymän hetkessä tapahtuu pyhäksi julistus.

        Uudesti ei voi syntyä ilman Pyhää Henkeä, siis siinä samassa uudessti syntymisen hetkessä uskova saa Pyhän Hengen sisimpäänsä.

        Siksi vain me olemme uskovina Pyhiä, kun meillä ON Henki !

        Siis meillä on lahjavanhurskaus, eli olemme Pyhiä vain siksi, että
        Henki on meissä ja Kristus siis asuu meissä.

        Siis ihan kuin ilmestysmajasta ts. telttamajasta tuli Pyhä vasta kun Henki
        tuli siihen ja täytti sen, samoin on meidän kanssamme, olemme Pyhiä
        siksi kun Henki on meissä, jos me menetämme Hengen, emme enää ole
        pyhiä, puhun nyt luopioista.

        Tuo telttamaja on muuten hyvä kuva ja "varjo", eli se kertoo asian selvemmin ehkä ?

        Sen päällä oli seireenin nahka, kuten meillä on nahka, ja se ei ulkoisesti
        eronnut muista telttamajoista, kuten ei uskovakaan, mutta ero oli se siis,
        että Henki asui siinä nahalla peitetyssä majassa ja siksi Sana puhuu näinkin:

        1. Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

        Mutta AK, kaikki tarvittava tapahtuu siinä samassa hetkessä.

        Kaiken kaikkiaan, LAHJA on siis TÄYDELLINEN, kuten Lahjan Antaja !

        Ja ensi rakkaudesta uskova sitten jatkaa sitä parannuksen tekoa elämässään sen mukaan, kun Henki avaa Sanasta lisää uskovan yhä toimivan monessa kohtaa väärin.

        Siis uudestisyntymästä alkaen jatkuu parannuksessa eli pyhityksessä eläminen, se on, tai sen tulisi olla jatkuvaa ja keskeytymätöntä toimintaa, jossa auringon ei olisi hyvä antaa laskea synnin ylle, sillä sellainen toiminta ja asenne tarkoitaa jo jonkin tasoista paatumusta ja siinä elämistä .

        Hepr. 3:15
        Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",

        Hepr. 4:7
        niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".


      • Huomioitavaa
        vr62 kirjoitti:

        Vastaan tähän koska late on vanha nikkini, jolla katsoin vanhoja viestejä.

        Henki avaa Sanaa, ja kun Sana tulee eläväksi eli henk koht kohti, eli Herra näyttää Sanansa kautta uskvan synnin todeksi, niin kun uskova sitten katuu ja pyytää syntejään anteeksi ja siten tekee parannuksen, niin sen kautta Herra sitten suorittaa oman osanasa tuosta kohdasta.

        1) Jos me tunnustamme syntimme,

        2)on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Siis JOS uskova ensin ymmärtää Sanan kautta tekevänsä syntiä, ja sitten
        aidosti TUNNUSTAA, johon siis liittyy osana katuminen ja parannuksenteko,
        eli ilmoitetaan Herralle halu olla niin enää tekemättä niin sitten tulee vasta tuo osa 2.

        Mutta jos uskova ei tunnusta, ei tapahdu myöskään puhdistumista !

        Selventääkö tämä asiaa?

        Voi kuinka sellaiset voivakaan opettaa, jotka sanovat syntyneensä uudesti heti aikuiskskasteen saatuaan.
        Heidän ajatusmailmansa on saastunut, eikä synnin tuntoa ole siksi kaikki lähtee alkuunsa jo väärin.
        Moni tahtoo heti pyrkiä eteenpäin odottamatta puhdistusta ja Jumalan Sanan avautumista.
        Kaiken tämän seurauksena on synninssä olemisen kautta lihallinen toiminta ja lopulta kaaoksen omainen ilman Ramatun kautta opettaminen eli syntimailman opettaminen ja sitä kautta vääryyden opettaminen eteenpäin.
        Mitä Raamattu sanoo: Opettaja, joka vastaa jokaisesta opettamastaan ja on vastuussa omista teoistaan Jumalalle.

        Sellainen opettaja, joka opettaa raitista opetusta Raamatusta hän saa opettajan palkan suoraan Jumalata.
        On siis tärkeää tietää mistä lähteestä sanoma tulee, jos se sanoma ei kestä Raamarun kautta tarkastelua on sanoma väärä.
        Jokainen opettaja tarkatkoon itseään ja nähköön Hengelisin silmin onko johdattajana Pyhä Henki kaikki näkyy hyvinä tekoina.
        Rakkaus ennenkaikea käskyt, rauha Herran Pyhittämä opetus kantaa hyvää hedelmää ja hedelmät näkyvät tekoina.


      • Huomioitavaa kirjoitti:

        Voi kuinka sellaiset voivakaan opettaa, jotka sanovat syntyneensä uudesti heti aikuiskskasteen saatuaan.
        Heidän ajatusmailmansa on saastunut, eikä synnin tuntoa ole siksi kaikki lähtee alkuunsa jo väärin.
        Moni tahtoo heti pyrkiä eteenpäin odottamatta puhdistusta ja Jumalan Sanan avautumista.
        Kaiken tämän seurauksena on synninssä olemisen kautta lihallinen toiminta ja lopulta kaaoksen omainen ilman Ramatun kautta opettaminen eli syntimailman opettaminen ja sitä kautta vääryyden opettaminen eteenpäin.
        Mitä Raamattu sanoo: Opettaja, joka vastaa jokaisesta opettamastaan ja on vastuussa omista teoistaan Jumalalle.

        Sellainen opettaja, joka opettaa raitista opetusta Raamatusta hän saa opettajan palkan suoraan Jumalata.
        On siis tärkeää tietää mistä lähteestä sanoma tulee, jos se sanoma ei kestä Raamarun kautta tarkastelua on sanoma väärä.
        Jokainen opettaja tarkatkoon itseään ja nähköön Hengelisin silmin onko johdattajana Pyhä Henki kaikki näkyy hyvinä tekoina.
        Rakkaus ennenkaikea käskyt, rauha Herran Pyhittämä opetus kantaa hyvää hedelmää ja hedelmät näkyvät tekoina.

        Mikähän julistus tämä oikein oli ???

        Ja mitä ja ketä se todella koski ?

        Siis lähtökohta on JO se, että aikuiskaste(vesi) ei pelasta ketään !

        Ensin uudesti synnytään, ja sitten joku tai osa menee ehkä vesi kasteelle,
        minä en sitä kiellä haluavalta, mutta en näe siitä olevan uudessa liitossa
        sellaista hyötyä, mitä moni väittää siinä saavuttavansa !.


      • tiukkaatekee
        Huomioitavaa kirjoitti:

        Voi kuinka sellaiset voivakaan opettaa, jotka sanovat syntyneensä uudesti heti aikuiskskasteen saatuaan.
        Heidän ajatusmailmansa on saastunut, eikä synnin tuntoa ole siksi kaikki lähtee alkuunsa jo väärin.
        Moni tahtoo heti pyrkiä eteenpäin odottamatta puhdistusta ja Jumalan Sanan avautumista.
        Kaiken tämän seurauksena on synninssä olemisen kautta lihallinen toiminta ja lopulta kaaoksen omainen ilman Ramatun kautta opettaminen eli syntimailman opettaminen ja sitä kautta vääryyden opettaminen eteenpäin.
        Mitä Raamattu sanoo: Opettaja, joka vastaa jokaisesta opettamastaan ja on vastuussa omista teoistaan Jumalalle.

        Sellainen opettaja, joka opettaa raitista opetusta Raamatusta hän saa opettajan palkan suoraan Jumalata.
        On siis tärkeää tietää mistä lähteestä sanoma tulee, jos se sanoma ei kestä Raamarun kautta tarkastelua on sanoma väärä.
        Jokainen opettaja tarkatkoon itseään ja nähköön Hengelisin silmin onko johdattajana Pyhä Henki kaikki näkyy hyvinä tekoina.
        Rakkaus ennenkaikea käskyt, rauha Herran Pyhittämä opetus kantaa hyvää hedelmää ja hedelmät näkyvät tekoina.

        "asiastakyseltä" lähti mopo käsistä?


      • asiastakyse
        tiukkaatekee kirjoitti:

        "asiastakyseltä" lähti mopo käsistä?

        Nyt voit kertoa missä mopo lähtee käsistäni. Palaan työni ohesta välillä palstalle ja vastaillen ja keskustelen sitten. Kuuntelen mielelläni asiallista kritiikkiä.
        Ymmärrän tämän kasteasian olevan hyvinkin sekainen täällä Suomessa. On vähän heitä, jotka Jumalan Sana on Pyhän Hengen lahjan vaikutuksella kuljettanut Elävän Veden Lähteen pesun kautta Jumalan valtakuntaan, jossa ei enää uhria tarvita, sillä siihen valtakuntaan ei oteta syntisiä. Synnistä on ennen uudestisyntymistä tehtävä parannus, eli on kiellettävät itsensä ja kaikki sellainen, joka vastustaa Jumalan Pojan ensimmäiselle sijalle tulemista. Ahdas portti on ahdas ja harvat sen löytävät.
        Mutta niin suuri on Jumalan armo, että Hän kutsuu kaikki uuteen liittoon, Poikansa yhteyteen ja antaa kaikille voiman tulla Jumalan lapsiksi. Kaikki eivät halua tulla.
        Kasteella kyllä käytetään lapset Jeesuksen käskyn mukaan, mutta heitä ei OPETETA Jumalan tuntemiseen. Jeesus ei koskaan antanut käsky kastaa, vaan antoi käskyn kastaa ja opettaa.


      • asiastakyse
        Huomioitavaa kirjoitti:

        Voi kuinka sellaiset voivakaan opettaa, jotka sanovat syntyneensä uudesti heti aikuiskskasteen saatuaan.
        Heidän ajatusmailmansa on saastunut, eikä synnin tuntoa ole siksi kaikki lähtee alkuunsa jo väärin.
        Moni tahtoo heti pyrkiä eteenpäin odottamatta puhdistusta ja Jumalan Sanan avautumista.
        Kaiken tämän seurauksena on synninssä olemisen kautta lihallinen toiminta ja lopulta kaaoksen omainen ilman Ramatun kautta opettaminen eli syntimailman opettaminen ja sitä kautta vääryyden opettaminen eteenpäin.
        Mitä Raamattu sanoo: Opettaja, joka vastaa jokaisesta opettamastaan ja on vastuussa omista teoistaan Jumalalle.

        Sellainen opettaja, joka opettaa raitista opetusta Raamatusta hän saa opettajan palkan suoraan Jumalata.
        On siis tärkeää tietää mistä lähteestä sanoma tulee, jos se sanoma ei kestä Raamarun kautta tarkastelua on sanoma väärä.
        Jokainen opettaja tarkatkoon itseään ja nähköön Hengelisin silmin onko johdattajana Pyhä Henki kaikki näkyy hyvinä tekoina.
        Rakkaus ennenkaikea käskyt, rauha Herran Pyhittämä opetus kantaa hyvää hedelmää ja hedelmät näkyvät tekoina.

        Huomioitavaa, tarkoitatko niitä ihmisiä, jotka syyttävät ja opettavat. He ovat ajautuneet lahkoon, eivätkä ole ottaneet Jeesusta esikuvakseen. Tuollaisia ihmisiä on erittäin paljon näillä palstoilla, mutta heidän kanssaan ei pidä jäädä väittelemään. Uskovaisen ihmisen tehtävä on julistaa ILOSANOMAA.


      • Huomioitavaa
        asiastakyse kirjoitti:

        Huomioitavaa, tarkoitatko niitä ihmisiä, jotka syyttävät ja opettavat. He ovat ajautuneet lahkoon, eivätkä ole ottaneet Jeesusta esikuvakseen. Tuollaisia ihmisiä on erittäin paljon näillä palstoilla, mutta heidän kanssaan ei pidä jäädä väittelemään. Uskovaisen ihmisen tehtävä on julistaa ILOSANOMAA.

        Juuri tätä tarkoitin asiastakyse.
        Monet ovat jääneet ja jumittuneet kaste tai johonkin muuhun kysymykseen.
        Tästä on tullut este kasvulle.
        Kaikien tulisi lukea ja ajatuksen kanssa Evankejumeita siinä on perustus koko Kristin uskolle.
        Ei voi kasvaa, ellei juurru ensin Sanan kautta Kristukseen.
        Sana opettaa pysymään oikealla tiellä ja opettaa tunnistamaan omat synnit ja tekemään parannausta.
        Rakkaus rakentaa eripura erottaa, katse Kristukseen, joka on tie ja totuus.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe