Polkupyörille rekisterikilpi & liikennevakuutus?

ellipylli

Aikaisempi kirjoitukseni polkupyöristä liikenteessä sai näköjään jonkun verran vastauksia osakseen. Aihe on ilmeisesti jossain määrin aatosten pinnassa, ja tulikin mieleen että pitäisikö polkupyörille, jotka ajavat vaihtoehtoisista reiteistä huolimatta keskellä liikennettä, määrätä rekisteröinti ja liikennevakuutus?

En toki tarkoita että polkupyörällä ei saisi ajaa autojen seassa, oikeusvaltiossa ja vapaassa maassa täytyy olla tasa-arvoperiaatteella aina liikkeellä.

Tästä voisi kenties tehdä kansalaisaloitteen?

Lähdetään ensiksi vaikka hakemaan oikeanlaista lakitextiä, että saadaan tasapainoinen ja meitä kaikkia hyödyttävä lopputulos. Ehdotan seuraavaa:

"Mikäli polkupyörällä ajetaan vaihtoehtoisista kevyen liikenteen väylistä huolimatta autotiellä, tulee polkupyöräilijällä olla liikennevakuutus ja rekisterikilpi. Tässä on liikkumavara, koska joka paikkaan ei pääse kevyen liikenteen väyliä pitkin. Rekisteröimättömällä ja vakuuttamattomalla pyörällä saa tilapäisesti käyttää myös autotietä. Mikäli autotiellä ajetaan polkupyörällä pitkiä matkoja (km?) tulee polkupyörän olla vakuutettu ja rekisteröity."

34

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsgdfsdgs

      Aika hyödytön vakuutus. Vahingot korvattaisiin syyllisen vakuutuksesta ja aika usein se olisi autoilijan vakuutus. Eikä tuo estä onnettomuuksia, siitäkin huolimatta autoilijat jättäisivät noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan kun eivät näe, osää, tietä tai välitä.
      Mutta jos tuollainen tulisi, pitäisi autoilijoille myös olla lisävakuutus, jos oikaisevat kevyenliikenteen väylän kautta, pysäköivät jalkakäytävälle tai viheralueelle. Muuten auto olisi vapaata riistaa ja sen saisi vapaasti moukaroida tai polttaa.

      • ellipylli

        Tietääkseni autot on jo nyt aikasta vapaata ristaa terrorismille. Kerrankin käännyin eräälle pihatielle, mutta sieltä olikin juuri poistumassa äiti lapsenvaunujen kanssa. Jouduin odottamaan hetken, ja epäonnekseni keskellä pyöräilyväylää. Sihen tuli sitten joku pyöräilijä, ja kopautti kattoon todella ilkeästi. Nämä nykyajan paperiautot ei meinaa kestää moista, ja lommohan siitä jäi. Koska olen kuitenkin melko rauhallinen ihminen, en lähtenyt perään kysymään syytä hänen toiminnalleen. Olen sitäpaitsi havainnut että toisinaan se voi olla jopa vaarallista, koska ne saattavat hyökätä päälle.

        Ei tässä nyt pyritä asettamaan ketään vastakkain, vaan turvallisuusperiaatteen ja tasa-arvon vuoksi päästetään pyöräilijät halutessaan samalle vivalle moottoriliikenteen kanssa.


      • paska ehdotus
        ellipylli kirjoitti:

        Tietääkseni autot on jo nyt aikasta vapaata ristaa terrorismille. Kerrankin käännyin eräälle pihatielle, mutta sieltä olikin juuri poistumassa äiti lapsenvaunujen kanssa. Jouduin odottamaan hetken, ja epäonnekseni keskellä pyöräilyväylää. Sihen tuli sitten joku pyöräilijä, ja kopautti kattoon todella ilkeästi. Nämä nykyajan paperiautot ei meinaa kestää moista, ja lommohan siitä jäi. Koska olen kuitenkin melko rauhallinen ihminen, en lähtenyt perään kysymään syytä hänen toiminnalleen. Olen sitäpaitsi havainnut että toisinaan se voi olla jopa vaarallista, koska ne saattavat hyökätä päälle.

        Ei tässä nyt pyritä asettamaan ketään vastakkain, vaan turvallisuusperiaatteen ja tasa-arvon vuoksi päästetään pyöräilijät halutessaan samalle vivalle moottoriliikenteen kanssa.

        "turvallisuusperiaatteen"
        Ehdotus ei lisää turvallisuutta.

        "tasa-arvon vuoksi"
        Ehdotus ei lisää tasa-arvoa liikenteessä.


    • Tätä mää kaipasi

      Mää ole ku klapil päähä lyäty. Miks tämmöttis ei o kukka keksiny enne?

    • ellipylli

      Ah, olen pahoillani. Unohdin sen, että täytyyhän siinä pykälässä mainita myös poikkeustilanteista osansa, eli:

      "Mikäli kevyen liikenteen väylä on todistettavasti erityisen huonokuntoinen, eikä sillä voi tästä syystä turvallisesti ajaa polkupyörällä, tällöin rekisteröimättömällä polkineella voi käyttää autotietä sen matkaa kuin turvatonta kevyen liikenteen väylää on."

    • lakialoite heti

      Kyllä tuo aloitteena sanoisinko hetimiten toteutettava juttu, vakuutus tietysti ja kilvet tunnistamista varten, valot myös, eikä mitää ledivilkuttimia vaan ihan oikeat valot ja vilkut.
      Tuolla tosiaan kohta on teryleenipersuksia tiet turvoksissa, munankuori päässä ja katse kohti etupyörän akselia.

      • ellipylli

        Yritetään välttää henkiläkohtaisuuksia, eihän tässä ketään loukata haluta. Meillä Suomessahan tehdään yhteistyötä toverillisessa hengessä. Mitä urheilukalsareihin tulee, onhan se hyvä että harrastaa. Edes jotain. Raha pyörii yhteiskunnassa ja varmaan syövät paljon proteiinipatukoita yms. urheilujuomia. Se on taloutta tukevaa toimintaa se.


    • Mikä autotie

      Sellaista kuin autotietä ei ole olemassakaan.

      • ellipylli

        No kerro sitten tietäväisenä miten se on.

        Yksi asia askarruttaa mieltä kyllä, eli mikä olisi sopiva matka sille vaihtoehtoiselle reitille. Muutenhan voidaan vedota että kyllä se vaihtoehtoinen reitti on olemassa, mutta sinne on 10 kilsan matka. Olisiko 200-300 metrin päässä sellainen sopiva komromissi? Siis että siitä alkaa pyörätie kohteeseen, ja rekisteröimättömällä polkineella tulisi pyrkiä ennemmin sinne?


      • Mikä komromissi
        ellipylli kirjoitti:

        No kerro sitten tietäväisenä miten se on.

        Yksi asia askarruttaa mieltä kyllä, eli mikä olisi sopiva matka sille vaihtoehtoiselle reitille. Muutenhan voidaan vedota että kyllä se vaihtoehtoinen reitti on olemassa, mutta sinne on 10 kilsan matka. Olisiko 200-300 metrin päässä sellainen sopiva komromissi? Siis että siitä alkaa pyörätie kohteeseen, ja rekisteröimättömällä polkineella tulisi pyrkiä ennemmin sinne?

        Sellaista kuin komromissi ei ole olemassakaan. Vai onko sittenkin, missi joka valitaan jossain komrossa?


      • ellipylli
        Mikä komromissi kirjoitti:

        Sellaista kuin komromissi ei ole olemassakaan. Vai onko sittenkin, missi joka valitaan jossain komrossa?

        Paa lisää näitä. Kommenttien kokonaismäärä nousee koko ajan.

        Tai siis komrojen, eli kommenttiroiskeiden.


      • Panisko lisää
        ellipylli kirjoitti:

        Paa lisää näitä. Kommenttien kokonaismäärä nousee koko ajan.

        Tai siis komrojen, eli kommenttiroiskeiden.

        Tai sitten tarkoitit tätä, no tavallaan missi.


      • ellipylli

      • ???
        ellipylli kirjoitti:

        No kerro sitten tietäväisenä miten se on.

        Yksi asia askarruttaa mieltä kyllä, eli mikä olisi sopiva matka sille vaihtoehtoiselle reitille. Muutenhan voidaan vedota että kyllä se vaihtoehtoinen reitti on olemassa, mutta sinne on 10 kilsan matka. Olisiko 200-300 metrin päässä sellainen sopiva komromissi? Siis että siitä alkaa pyörätie kohteeseen, ja rekisteröimättömällä polkineella tulisi pyrkiä ennemmin sinne?

        Minua taas askarruttaa se, mistä pyöräilijä voi tietää että parin sadan metrin päässä olisi vaihtoehtoinen reitti?

        Ok, monet kaupungit julkaisevat pyöräilykarttoja, mutta voidaanko pyöräilijä velvoittaa pitämään aina mukanaan ajantasaista pyöräilykarttaa? Ja mistä sen ajantasaisen pyöräilykartan saa, kun kaupungillakaan ei sellaista aina ole tarjota?

        Entä miten meinasit toteuttaa lain valvonnan? Poliisilla lienee muutakin tekemistä kuin kytätä onko pyöräilijä vain oikaisemassa autotien kautta vai onko hän tulossa/menossa esimerkiksi tien varressa olevaan myymälään.

        Toinen juttu mikä askarruttaa: Mikä on motivaatiosi näin järjettömien aloitusten kirjoitteluun? Miksi haluat entisestään monimutkaistaa ja vaikeuttaa liikennesääntöjen mukaan pyöräilyä? Aivan kuin se ei jo nykyisellään olisi riittävän vaikeaa.

        Pyöräilyä pitäisi päin vastoin pyrkiä helpottamaan ja ihmisiä pitäisi kannustaa polkupyörän käyttöön. Mitä useampi ihminen valitsee kulkuvälineekseen polkupyörän henkilöauton sijasta, sitä helpompaa on kaupungissa autoilukin.


      • ellipylli
        ??? kirjoitti:

        Minua taas askarruttaa se, mistä pyöräilijä voi tietää että parin sadan metrin päässä olisi vaihtoehtoinen reitti?

        Ok, monet kaupungit julkaisevat pyöräilykarttoja, mutta voidaanko pyöräilijä velvoittaa pitämään aina mukanaan ajantasaista pyöräilykarttaa? Ja mistä sen ajantasaisen pyöräilykartan saa, kun kaupungillakaan ei sellaista aina ole tarjota?

        Entä miten meinasit toteuttaa lain valvonnan? Poliisilla lienee muutakin tekemistä kuin kytätä onko pyöräilijä vain oikaisemassa autotien kautta vai onko hän tulossa/menossa esimerkiksi tien varressa olevaan myymälään.

        Toinen juttu mikä askarruttaa: Mikä on motivaatiosi näin järjettömien aloitusten kirjoitteluun? Miksi haluat entisestään monimutkaistaa ja vaikeuttaa liikennesääntöjen mukaan pyöräilyä? Aivan kuin se ei jo nykyisellään olisi riittävän vaikeaa.

        Pyöräilyä pitäisi päin vastoin pyrkiä helpottamaan ja ihmisiä pitäisi kannustaa polkupyörän käyttöön. Mitä useampi ihminen valitsee kulkuvälineekseen polkupyörän henkilöauton sijasta, sitä helpompaa on kaupungissa autoilukin.

        No niin pitääkin kannustaa. Ihmisiä pitää kannustaa järkevään ajatteluun.

        Kyllä minä tiedän että usein pyörätiet on huonossa kunnossa.

        Ajattelen asiaa myös poliisin näkökulmasta: Tämän ehdotukseni kautta poliisilla olisi oikeus ja mahdollisuus kysyä, miksi pyöräilijä sekoilee keskellä ruuhkaa, kun vieressä on pyörätie. Jos se pyörätie on oikeasti todella huonossa kunnossa, sehän pitää korjata.


      • Halloohalloo
        ??? kirjoitti:

        Minua taas askarruttaa se, mistä pyöräilijä voi tietää että parin sadan metrin päässä olisi vaihtoehtoinen reitti?

        Ok, monet kaupungit julkaisevat pyöräilykarttoja, mutta voidaanko pyöräilijä velvoittaa pitämään aina mukanaan ajantasaista pyöräilykarttaa? Ja mistä sen ajantasaisen pyöräilykartan saa, kun kaupungillakaan ei sellaista aina ole tarjota?

        Entä miten meinasit toteuttaa lain valvonnan? Poliisilla lienee muutakin tekemistä kuin kytätä onko pyöräilijä vain oikaisemassa autotien kautta vai onko hän tulossa/menossa esimerkiksi tien varressa olevaan myymälään.

        Toinen juttu mikä askarruttaa: Mikä on motivaatiosi näin järjettömien aloitusten kirjoitteluun? Miksi haluat entisestään monimutkaistaa ja vaikeuttaa liikennesääntöjen mukaan pyöräilyä? Aivan kuin se ei jo nykyisellään olisi riittävän vaikeaa.

        Pyöräilyä pitäisi päin vastoin pyrkiä helpottamaan ja ihmisiä pitäisi kannustaa polkupyörän käyttöön. Mitä useampi ihminen valitsee kulkuvälineekseen polkupyörän henkilöauton sijasta, sitä helpompaa on kaupungissa autoilukin.

        Halloota. Entä jos se vaihtoehtoinen reitti on tukossa vaikka tietyön vuoksi (joita on aika paljon). Mikä on vaihtoehtoisen reitin vaihtoehtoinen reitti, jolla saattaa myös olla kaivantoja, joten alamme pyöriä ympyrää.


      • ellipylli
        Halloohalloo kirjoitti:

        Halloota. Entä jos se vaihtoehtoinen reitti on tukossa vaikka tietyön vuoksi (joita on aika paljon). Mikä on vaihtoehtoisen reitin vaihtoehtoinen reitti, jolla saattaa myös olla kaivantoja, joten alamme pyöriä ympyrää.

        No niinhän siinä kyllä käy tuossa tapauksessa. Ehkäpä se saisi kuitenkin ne tietyön tekijät myös ajattelemaan asioita vähän laajemmin? Kyllähän sen tietyön kohdalle täytyy pyrkiä järjestämään tilaa myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Näin varmaan kyllä jo tehdään useinkin.

        Nythän on niin, että kukaan ei edes voi kyseenalaistaa typerää käytöstä. Mielestäni tähän pitäisi antaa pienet eväät.


      • Mikä tietyön tekijä
        ellipylli kirjoitti:

        No niinhän siinä kyllä käy tuossa tapauksessa. Ehkäpä se saisi kuitenkin ne tietyön tekijät myös ajattelemaan asioita vähän laajemmin? Kyllähän sen tietyön kohdalle täytyy pyrkiä järjestämään tilaa myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Näin varmaan kyllä jo tehdään useinkin.

        Nythän on niin, että kukaan ei edes voi kyseenalaistaa typerää käytöstä. Mielestäni tähän pitäisi antaa pienet eväät.

        Mitäs ne tietyön tekijät ovat. Onkos ne niitä jotka aiheuttavat tietyön tekemisen


      • ???
        ellipylli kirjoitti:

        No niin pitääkin kannustaa. Ihmisiä pitää kannustaa järkevään ajatteluun.

        Kyllä minä tiedän että usein pyörätiet on huonossa kunnossa.

        Ajattelen asiaa myös poliisin näkökulmasta: Tämän ehdotukseni kautta poliisilla olisi oikeus ja mahdollisuus kysyä, miksi pyöräilijä sekoilee keskellä ruuhkaa, kun vieressä on pyörätie. Jos se pyörätie on oikeasti todella huonossa kunnossa, sehän pitää korjata.

        "Kyllä minä tiedän että usein pyörätiet on huonossa kunnossa."

        Pyöräteiden kunto on ongelmista pienimpiä. Paljon suurempia ongelmia on esimerkiksi seuraavat:
        - Pyörätieverkon hajanaisuus. Pyörätie saattaa yht'äkkiä, ilman ennakkovaroitusta päättyä jossakin risteyksessä vain alkaakseen uudelleen pari korttelia myöhemmin ajoradan toisella puolella.
        - Pyörätien päättymistä ei yleensä merkitä mitenkään, joten pyöräilijän on muistettava jokaisessa risteyksessä tarkastaa jatkuuko pyörätie myös risteyksen toisella puolella.
        - Pyörätiemerkkien sijoittelu. Pyöräilyn salliva merkki tuntuu olevan liikennemerkkien arvoasteikossa alimpana. Olen nähnyt esimerkiksi tapauksia, joissa automaattisesta nopeusvalvonnasta tai tietyöstä kertova merkki on sijoitettu niin, että risteyksen toiselta puolelta katsottuna pyörätien merkki jää näiden taakse piiloon.
        - Pyöräteiden kehno merkintä.
        - Pyörätie saattaa olla esimerkiksi toisesta suunnasta tultaessa merkitty jaetuksi kevyenliikenteenväyläksi ja toisesta suunnasta tultaessa yhdistetyksi kevyenliikenteenväyläksi.
        - "Yksisuuntaiset" pyörätiet, eli pyörätiet joiden toiseen päähän ei ole muistettu laittaa pyöräilyn sallivaa merkkiä.
        - "Jalkakäytävään" päättyvät pyörätiet, eli kevyenliikenteenväylan T-risteys, jossa t-kirjaimen pystyviivan suunnasta tultaessa poikkiviivan suuntaiselta kevyenliikenteenväylältä puuttuu pyöräilyn salliva merkki.

        "Tämän ehdotukseni kautta poliisilla olisi oikeus ja mahdollisuus kysyä, miksi pyöräilijä sekoilee keskellä ruuhkaa, kun vieressä on pyörätie."

        Poliisi voi tehdä sen jo nykyäänkin. Liikennesäännöt velvoittavat pyöräilijän käyttämään kevyenliikenteenväylää jos sellainen ajoradan vieressä on. Nykyisen lain tulkinnan mukaan pyörätien tosin pitää oikeasti olla ajoradan vieressä näköetäisyydellä, ei siis missään parin korttelin päässä.


      • ellipylli
        Mikä tietyön tekijä kirjoitti:

        Mitäs ne tietyön tekijät ovat. Onkos ne niitä jotka aiheuttavat tietyön tekemisen

        Ja ennenkaikkea, onko niillä aivoja ensinkään?


        On kuule oltu niissä hommmmmisa poika.


      • Äläs hypi silmille
        ellipylli kirjoitti:

        Ja ennenkaikkea, onko niillä aivoja ensinkään?


        On kuule oltu niissä hommmmmisa poika.

        Sinä se pojankloppi olet, sinun mutsiaskaan ei oltu vielä siitetty silloin kun olin jo armeijan käynyt.


      • ellipylli
        Äläs hypi silmille kirjoitti:

        Sinä se pojankloppi olet, sinun mutsiaskaan ei oltu vielä siitetty silloin kun olin jo armeijan käynyt.

        Ja mä panin sun mutsias jo vuonna 87.


      • Panehan suu suppuun
        ellipylli kirjoitti:

        Ja mä panin sun mutsias jo vuonna 87.

        Et todellakaan pannut, ellet ole haudanhäpäisijä.


      • ellinpylly
        ellipylli kirjoitti:

        Ja mä panin sun mutsias jo vuonna 87.

        Mun setä pani sua jo 85.


      • ellipylli
        ellipylli kirjoitti:

        Ja mä panin sun mutsias jo vuonna 87.

        Mä lähen nyt vetää pään täyteen.

        Heido.


      • kiitos teille herra.
        ??? kirjoitti:

        "Kyllä minä tiedän että usein pyörätiet on huonossa kunnossa."

        Pyöräteiden kunto on ongelmista pienimpiä. Paljon suurempia ongelmia on esimerkiksi seuraavat:
        - Pyörätieverkon hajanaisuus. Pyörätie saattaa yht'äkkiä, ilman ennakkovaroitusta päättyä jossakin risteyksessä vain alkaakseen uudelleen pari korttelia myöhemmin ajoradan toisella puolella.
        - Pyörätien päättymistä ei yleensä merkitä mitenkään, joten pyöräilijän on muistettava jokaisessa risteyksessä tarkastaa jatkuuko pyörätie myös risteyksen toisella puolella.
        - Pyörätiemerkkien sijoittelu. Pyöräilyn salliva merkki tuntuu olevan liikennemerkkien arvoasteikossa alimpana. Olen nähnyt esimerkiksi tapauksia, joissa automaattisesta nopeusvalvonnasta tai tietyöstä kertova merkki on sijoitettu niin, että risteyksen toiselta puolelta katsottuna pyörätien merkki jää näiden taakse piiloon.
        - Pyöräteiden kehno merkintä.
        - Pyörätie saattaa olla esimerkiksi toisesta suunnasta tultaessa merkitty jaetuksi kevyenliikenteenväyläksi ja toisesta suunnasta tultaessa yhdistetyksi kevyenliikenteenväyläksi.
        - "Yksisuuntaiset" pyörätiet, eli pyörätiet joiden toiseen päähän ei ole muistettu laittaa pyöräilyn sallivaa merkkiä.
        - "Jalkakäytävään" päättyvät pyörätiet, eli kevyenliikenteenväylan T-risteys, jossa t-kirjaimen pystyviivan suunnasta tultaessa poikkiviivan suuntaiselta kevyenliikenteenväylältä puuttuu pyöräilyn salliva merkki.

        "Tämän ehdotukseni kautta poliisilla olisi oikeus ja mahdollisuus kysyä, miksi pyöräilijä sekoilee keskellä ruuhkaa, kun vieressä on pyörätie."

        Poliisi voi tehdä sen jo nykyäänkin. Liikennesäännöt velvoittavat pyöräilijän käyttämään kevyenliikenteenväylää jos sellainen ajoradan vieressä on. Nykyisen lain tulkinnan mukaan pyörätien tosin pitää oikeasti olla ajoradan vieressä näköetäisyydellä, ei siis missään parin korttelin päässä.

        Nomutta kiitos.


    • Että tämä oli tässä

      Nyt alkaa saamaan ketju sellaisia piirteitä mitkä ei kuulu liikennepalstalle, varsinkin aloittajan suunnalta.

      • ellipylli

        Kyllä täle palstalle just nimenomaan kuuluu ihan mikä vaan.

        Mutta kuten sanottu, mä korkkaan nyt ja hei hei.

        Palataan astialle.


    • Kaikkia sitä näkee

      Huvittaa tuo "ellipyllin" uhoilu, vetää pää täyteen, mitähän tuollainen pentu tarvii muuta kuin tuttipullon niin sammuu jo siihen.

      • luulempa

        Veikkaampa että ei lähde kännissä sompailemaan polkupyörällä keskelle mäkelänkatua?


    • sumppi-1

      Tässä ei nyt ainakaan alkuun selvinnyt onko ellipylli trolli, ja onko lopputulos osoitus siitä vai seurausta toisista trolleista.

      Haluaisin sanoa, että on vaarallista ehdottaa tai toitottaa vapaaehtoisesti polkupyörän rekisteröintiä ja liikennevakuuttamista. Kuvittelisin että mainittujen haitat ovat hyötyjä suuremmat, ja siis ihan joka iikalle. Rajoituksia, määräyksiä ja lakeja on kai suurin piirtein riittävästi täyden anarkian välttämiseksi sekä oikeusturvan saavuttamiseksi. Kaikki lait ovat hengettömiä ellei niitä noudateta ja valvota sekä sanktioida. Laki itsessään sen sijaan ei sitä itseään rikkomalla parane, ts. tarhakettujen vapauttaminen tai punaisia päin ajaminen tyhjällä tiellä ei muuta sitä kieltävää lakia itseään vaikka laki olisi kuinka väärä. Itse en löydä mitään mekaniikkaa, vaijereita, vipuja tai tankoja ketuista tai ajoneuvoista lakeihin toisin kuin ilmeisesti jotkut. Jos laki on huono tai väärä on sitä sorvattava eikä rikottava. Joidenkin kapasiteetti riittää vain tiettyyn saakka. Selvästi useimpien mielestä älytön laki on sitten kiusantekoa joka iikalle tasa-arvoisesti tässä demokratiaksi kutsumassanne maassa jossa itse aikaansaatte seurauksenne.

      Perustava oikeusturva jo saavutettuna alkaa osa uusista maksuista, taksoista, rajoituksista jne. olla kiusaa tekeviä, elämää haittaavia ja hankaloittavia enenevissä määrin ja lisää sataa. Onko joku kenties huomannut sataako vapauksia ja oikeuksia samassa suhteessa? Yleinen arvioni (ilman ihmisten itse rajoittamisiakin) on se, että EU:n rajoitukset ja kiellot otetaan Suomeen sellaisenaan, oikeuksissa ja vapauksissa sen sijaan käytetään "kansallista päätäntävaltaa". Kansallinen päätäntävalta termiltään edellyttäisi kansakuntaa, päättämistä ja valtaa joten oikeudet ja vapaudet raukeavat jo määritelmiensä asteella.

    • Tilapäisesti

      Katohhan, vessapaperi loppui.

    • autoilija...

      Mun mielestä jalkakäytäville ja kevyenliikenteenväylille pitäisi
      saada myös hidastetöyssyt koska moni pyöräilijä ajaa melko
      huimia nopeuksia muuhun liikenteeseen nähden.
      Mopoista puhumattakaan joille pitäisi säätää korkeintaan 35km/h maksinopeus ja
      kieltää kokonaan autotiellä ajo.

      Pyöräijöitten verotuskaan ei olisi tosiaan pahitteeksi koska heille
      puuhataan kokonaan kalliita pyöräilyteitä verovaroin,
      saisi maksaa jotain takaisinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe