Epilepsia, huimausta ja ahdistusta kaupassa.

ketjusaha

Onko muillakin epileptikoilla samanlaisia oireita kuten otsikossani?

Kun olen kaupassa, yleensä ruokakauppassa pyrin hoitamaan asiat mahdollisimman nopeasti, koska lähes samantien alkaa huimaamaan ja ahdistamaan.

Kaupoissa on liikaa asioita mihin pitää keskittyä. Valoisaa, liikaa ihmisiä mikä tarkoittaa liikettä, melua ja tavaroiden etsimistä hyllystä. Ei auta vaikka on ostoslista mukana -> tulee olo että tuijottaa ostoskoria ja listaa ja silti miettii mitä olen hakemassa. Kaupoissa tuntuu usein olo ihan kummalliselta, poissaolevalta.

Ei johdu paniikkihäiriöstä, olen siitä joskus kärsinyt ja pelännyt julkisia paikkoja. Tämä ei ole samanlaista, koska pystyn kumminkin kulkemaan kaupungilla ihmisvilinässä normaalisti pelkäämättä mitään ja koulun ruokalassa syödä jne. Kauppojen valot, hulina ja valintojen tekeminen aiheuttaa huimausta ja joskus pahaakin hermostuneisuutta....

Onko muilla samoja oireita?

20

4265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisamariaana

      Olen yli 70-vuotias nainen. Ei mitään enakko-oireita. Lounaan jälkeen menen lepäämään ja kun nousen ylös istumaan, niin lyhistun enkä tajua mitään. Kaipaan kuulemma äitiä ja olen rauhaton, ehkä agressiivinenkin. Kohtaus ei mene ohi, vaan on mentävä sairalaan tiputuksiin. Kohtaus on tullut pari kertaa ja aina jälkeen särkylääkkeen oton. Ensimmäisellä kellalla olin ottanut päänsärkyyn migreenilääkettä (Naramig) ja lisäksi Panadolia. Ennen toista kohtausta olin ottanut jalkasärkyyn ibuprofenia 400 mg ja seuraavana päivänä päivälevon jälkeen sain taas epilepsiakohtauksen.
      Lääkkeeksi on määrätty nyt Levetiracetam Teva 750 mg, joka väsyttää ja iho kutiaa. Tausaalla on liikennetapaturma ja aivoissa on jonkinlainen vaurio. Epäilen sen aiheuttavan epileptitisa kohtauksia lääkkeiden ohella.

    • 1235874

      Ihan samoja oireita... Pelottaa että tulee kohtaus.
      Lääkitys on..
      Koita muistaa syödä säännöllisesti, itsellä auttaa ainakin. Ja musiikki korvakuulokkeista.. :)

    • Mamam

      Samalla linjalla täälläkin.. Jotenkin eniten ahdistaa se, että jos tuleekin kohtaus kun on maksamassa ostoksia kortilla.. siis jos ei muistakkaan tunnuslukua. Niinkin on käynyt :/

    • paljonkin!!

      muita "avaruudellinen hahmotus ong. jota ei takuulla terve ihminen voi kuvitellakkaan mitä sekin pitää sisällää sain muuten v.-95 aivoveren vuodon 3kk. tajuttomana sairaalassa vas. puol. halv. vaivoja on piisannu senjälkeenkaikenmaailman epilepsiat,busserit ym,.ym........

    • ketjusaha

      Kiitos vastauksistanne. Oli mukava lukea muidenkin kuulumisia.

      Tämä helvetin huimaus ja jumittaminen vaan pahenee. On alkanut tulemaan hirveitä ajatuskatkoksia ja raajojen sekä pään hallitsemattomia liikkeitä jo pelkästään kun yrittää keskittyä asioihin tai alkaa miettimään paljon.

      Nyttenkin kirjottaessa alkaa nykimään ja ajatuspätkimään...huh huh. Ihme oireita. Onneksi pistäävät vissiin sairaalaan tarkkailuun oireiden vuoksi...meinaa nukahtaa ja pää painuu väkisin alas ja huojuttaa kun miettii mitä kirjoittaa. Jotka kokee samaa ymmärrätte varmaan miltä maailma näyttää...

    • ketjusaha

      Huh...

      hetki lepoa, kuulokkeet korville ja kävelyä ympäriinsä asunnossa niin ihme kyllä helpottaa. Nimimerkki "1235874" olet kyllä oikeassa musiikin kuuntelu auttaa vapinaan ja huimaukseen ihme kyllä oikeasti auttaa.

      Mutta koneelle palaaminen ja kirjoittaminen, aivojen käyttö pyrkii aloittamaan samat oireet kuin äsken...huomaa kyllä pään nykimisestä ja käsistä, joten parempi lopettaa kirjoittelu tältä erää ja siirtyä pois koneelta...aivot ei kestä ajattelua enää...hienoa.

      • yksityiselle

        Kuuluvatko oireesi lääkkeesi (tai lääkkeidesi) sivuvaikutuksiin? Esim. hyponatremia, alhainen verenpaine ja verenpainetauti aiheuttavat pyörrytystä. Suosittelen yksityistä neurologia tai sisätautien erikoislääkäriä joko Helsingistä, Kuopiosta, Turusta tai Oulusta sijainnista riippuen.


    • ketjusaha

      Kuuluu osittain lääkkeiden sivuvaikutuksiin, mutta olen syönyt samoja lääkkeitä jo hyvin kauan etten usko että on siitä kiinni. Neurologini on kyllä asiansa osaava henkilö ja luotan häneen. Hän huomasi video-egg -kuvauksissa että epilepsian lisäksi minulla on myös ahdistuneisuushäiriö, mikä pitää kyllä varmasti paikkaansa.

      Tuntuu vaan oudolta että saan nykyisin kotona ahdistuskohtauksia kun joudun miettimään tai keskittymään johonkin, tuntuu että epilepsia estää ajattelemasta. En tiedä kumpaan itse nämä oireet lasken epilepsiaan vai ahdistukseen, varmaan vähän molempiin, koska ahdistuneisuus on laukaissut poissaolokohtauksia. Tuntuu että on joku molempien oireiden sekoitus...kaikki liitty toisiinsa.

      Kestää pitkään jopa lukea tämä oma kirjoittamani teksti onko se kirjoitettu niin että sen ymmärtää. Samalla alkaa taas vähän pää nykimään ja sydänhakkaamaan kun keskittyy...omituista.

    • Kuviosaha3

      Samoja oireita löytyy kun Ketjusahalta ja Mamamilta. Kauppa ei-ruuhka-aikaan on paras kauppa... Lääkityksenä Tegretol Retard Keppra. Keppran myötä nuo oireet pikkuhiljaa alkaneet, ja olen aikaisemminkin lukenut tästä samasta aiheesta keskustelua, ja tuolloinkin nimenomaan Keppra tullut vastaan todennäköisenä(?) oireiden aiheuttajana. Kohtalotovereita näyttää löytyvän.

    • tiiu897

      Mulla samaa autolla ajaessa ja kaupassa. Itse kohtaksia ei ole ollut leikkauksen ansiosta pariin vuoteen mutta ahdistukset ja huimaus kaupassa ja autonratissa jatkuvat. Tiedän sen osittain liittyvän myös siihen että ennen sain poissolo sekä grand-mal kohtauksia kaupassa ja autoakin ajaessa. Nyt pelkään että sama toistuu. Auttaisikohan esim. psykoterapia tms? Käytän myös Keppraa...

    • Hugo.

      Onneksi Helsingissä saa tilattua netistä tarvittaessa, mutta välillä on aivan mukavakin käydä kaupoissa... yleensä kyllä ei. Lähikaupassa on lisäksi kivan näköisiä likkoja, joista tullut kavereita, joten ahdistus muuttuu suureksi hymyksi. Ehkä eniten ärsyttää kaupoissa rahan kuluminen ja kun kerran viikossa käy, niin viiden kassin kantaminen kotiin, joista yleensä yksi kassi leviää aina kadulle.

      Mutta joo... etenkin jouluruuhkassa nuo oireet tulee ja en suostu liikkumaan askeltakaan. Jos joku alkaa tönimään... alan tönimään takaisin tai saatan olla aggressiivinen, mutta selkeä paniikki on silloin päällä ja ajatus on pimeä ja pakko olisi päästä pois ruuhkasta, mutta reittejä ei näy.l Onneksi nykyään kahviloita ja pubeja paljon, joihin voi mennä rauhoiittumaan. Itselläni auttaa pieni määrä alkoholia ja saa ostokset jouhevasti tehtyä.

    • wanha 69

      tuttuja on oireet joo...vaikka ei ole epilepsiaa minulla koskaan diagnosoitu, koitan pärjätä hulluuteni kanssa ilman lääkkeitä.

    • AEi

      Hyvä että löysin tän kohdan. Kepra lisättiin n 2kk sitten lääkitykseksi ja sen jälkeen kaupassa käynti ja liiallinen melu saa minut voimaan huonosti. Samat oireet kun sinulla.

    • jeps 3

      Kuulostaa lievältä paniikkihäiriöltä, mutta aikaisemmin itselläni oli välillä vaikeuksia mennä kauppaan ostoksille. Aloin tehdä silleen, että kun tulin kärryjeni kanssa kauppaan, sanoin itselleni, että tässä ei ole mitään hätää, nyt tehdään ruokaostokset kaikessa rauhassa ja jos tuli taas uudelleen jotenkin huono olo (mulla meni aikaisemmin maha kuralle ja sain juosta veskiin). Jätin kärryni lähelle kassaa ja sanoin kassalle, että tulen kohta takaisin, tuo on minun kärryni. Tulin takaisin ja toistiin taas itselleni, että nyt mennään taas ihan rauhassa. Pyrin kiinnittämään kaikkeen muuhun huomiota kuin kiireeseen ja kaikkeen muuhun. Jäin kyllä epilepsiasta eläkkeelle jo 51 -vuotiaana, joten voin mennä kauppaan päivällä ja kävellä siellä kaikessa rauhassa. Meillä kaikilla on jotain tällaisia "juttuja", mutta niistä ei vaan puhuta. Puhu ihmisille tai yritä ottaa joku sellainen persoona mukaan, joka rauhoittelee sua. Mulla menee kauppareissut ihan hyvin.

    • tytteli2

      Kaikki kirkkaat ja vilkkuvat valot sekä jatkuva melu ja hektinen ilmapiiri, saavat minut lähtemään ulos koko paikasta missä sitten olenkin. Ne ahdistavat ! Sairastan epilepsiaa. En väitä, että sinulla olisi, äläkä ala seurailemaan käyttäytymistäsi muissa tilanteissa. Myös vanhanajan "piirtoheittimet" tekivät pahaa. Nykyäänhän sellaisia ei enää ole.

      • jo mummeli

        Ei epilepsiaa. Olen aikaisemmin ollut sellaisessa duunissa, kaupan kassalla ja tuntui välillä että en jaksa enää. Kirkkat valot, ihmiset tuuppivat toisiaan ja se meteli ja kaikilla oli kiire, ainakin illalla.


    • Ceda

      Tällaisen tilanteen kanssa ei missään nimessä kannata jäädä yksin - ahdistus lisääntyy sitä itse pohtiessa ja piilotellessa. Epilepsia vaikuttaa aivojen tasapainoon ja varsin usein saa aikaan myös psyykkisiä huolia (ahdistusta, masennusta). Jos näin tapahtuu, kohtaa pelottavat tilanteet esim. ruokakaupassa ja kerro lääkärille, joka voi esim. muuttaa lääkitystä. Huonon olon takana saattavat nimittäin olla myös sinulle huonosti sopiva lääkitys tai siinä olevat puutteet. Uskallus on meidän kaikkien oikeus.

    • keskiketterä

      Minulla sama. jokakerta kauppaan mentäessä, silmiä rupee kirvelemään, kova huimaus, tuijotukset. epäillyt että johtuuko kauppojen valoista, kun niitä on törkeesti jokapaikassa! kappas pääset kaupasta tai ostoskeskuksesta ulos autoon istumaan, niin kaikki nämä häviävät. olen sairastanut nyt 4v epilepsiaa, kohtauksia tullut about 6-7 kertaa.. lääkärille olen selittänyt nyt 3v tuijotuskohtauksista, mut mitään hän ei osaa sanoa, kyselee aina 3kk välein onko kohtauksia, jos on nii ei osaa mitään neuvoa antaa.. abydan lääkkeenä 1 aamulla 2 illalla.. Minulla on alkoholi hyvä lääke kuin hugolla. 1-2 ottaa niin älytön päänsärky. enemmän ottaa niin kaikki vaivat häviää ja baarien strobotkaa ei haittaa mitään. tosi outo sairaus..

      • Na tuuli

        Jos mahdollista, niin vaihda lekuria. Apydan ja Trileptal ovat rinnakkaisvalmisteita, ja minulla tulee samoja valo-oireita Trileptalista. Huimaus saattaa johtua myös alhaisesta natrium- ja/tai kaliumtasosta tuoteselosteen mukaan. Minäkään en ole saanut apua "valo-ongelmaan" näiden yli 10 vuoden aikana. Samoin tuuli on aiheuttanut silmien vuotamista etenkin talvella.


    • keskiketterä

      Na tuuli, täytyy kysästä lääkäriltä noista mitä kerroit. Lääkärini on vaihtunut 4 kertaa.. minäkin kävin noin 3v epilepsia kaikenmailman testeissä, eeg, pään tt kuvissa ja pitkä aikaisissa eeg ja missä pidettiin koppaa päässä 24h mutta koskaan ei mitään löytynyt. en nyt kaikkea muista missä kävinkään. Melkein jokaisessa testissä mikä vaan oli mahdollista. muutin eteläsuomeen ja lääkärit halusivat ottaa uni eeg, mikä ei ole jokapaikassa mahdollista. Valvottiin 24h ja sit tohon vilkkuvalo testiin ja kappas ainut koe mistä paljastu epilepsia. suosittelen menemään tuohon testiin, jos muilla on kouristuksia ja jos mitään ei mistään löydy tai saada diagnoosia. nyt olen vuoden ollu kohtauksitta, mutta noi hiton tuijotuskohtaukset ei lopu vaikka mitä tekee. aaarggg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe