Rohkaisua taaperoimettäjille

ex-imettäjä

Eksyin tänne, vaikka omasta imetyksestä aikaa. Ainokaiseni, jota imetin 4-vuotiaaksi, on jo liki täysi-ikäinen. Mikään taaperoimettäjien parjaajien pelotteluista ei ole toteutunut.

Nuorukaisella ei ole yhtään reikää hampaissaan. Hän ei ole kiinni helmoissani vaan on kovasti itsenäistynyt. Tyttöystäviäkin on jo ollut ja kavereita iso lössi. Pojasta on tulossa mies, ja ihan ajallaan. Ei siis tullut harvahampaista mammanpoikaa, ei pervoa friikkiä, ei outoa peräkammarin asukkia.

Poikaa ei ole yhtään harmittanut tisutteluhistoriansa, jos se joskus on puheeksi tullut. Kerran taisi sanoa, että sai hyvät eväät:)

Jos siis sinusta tuntuu siltä, että pitkä imetys on tärkeää lapsellesi, eikä sinua itseäsikään haittaa, tee rohkeasti oma valintasi. Älä välitä ennakkoluuloisten ja kateellisten panettelusta. Et varmasti tule katumaan sitä, että teet niin kuin koet parhaaksi. Lapsi on pieni vain ohikiitävän hetken, joten nauti siitä ajasta, äläkä huolehdi taaperon itsenäistämisestä.

Jos taas nelivuotiaan imetys tuntuu sinusta oudolta, etkä voisi sitä omalle kohdalle kuvitella, se on aivan ok. Minustakin ovat outoja monet asiat, joita jotkut muut tekevät. En kuitenkaan katso asiakseni mennä heitä neuvomaan. Älä sinäkään tee niin. Kukaan lapsi ei kuitenkaan ole rikki mennyt imettämisestä, ei omani ainakaan.

37

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias??????????

      Kerroit avauksessasi taaperoimetyksestä vain lapsen kannalta.
      Entä miten on sinun oman terveytesi laita? Oliko pitkästä imetyksestä haittaa sinulle tai parisuhteellesi?

      Toisessa ketjussa puhuttiin limaklvojen kuivumisesta, vaihdevuosia muistuttavasta hormonitoiminnasta. Äidin omien vitamiini- ja hivenainevarastojen vähenemisestä, elinikää lyhentävästä vaikutuksesta jne. Onko mielestäsi tällaisessa mitään perää? Rypistyitkö ja harmaanuitko silmissä?

      Myös ravinnon merkitystä tuotiin esiin. Vältitkö 5 vuoden ajan lisäaineita, lääkkeitä, alkoholia ja muita nautintoaineita? Söitkö luomusti vai elintarviketeolisuuden tuottamaa ruokaa?

      • Utelias??????????

        Koska miinusta on perään paukahtanut, mutta vastausta ei kuulu, mikä johtopäätös tästä on vedettävä? Eikö pitkä imetys olekaan niin terveellistä äidille ja parisuhteelle vai onko niin, että siitä ei saa kirjoittaa?


      • olen eri
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Koska miinusta on perään paukahtanut, mutta vastausta ei kuulu, mikä johtopäätös tästä on vedettävä? Eikö pitkä imetys olekaan niin terveellistä äidille ja parisuhteelle vai onko niin, että siitä ei saa kirjoittaa?

        vastaaja mutta tässä vastausta.Olen imettänyt jokaista lastani noin parivuotiaaksi ja ihan terve olen nämä vuodet ollut.Miksi muuten luulet että pitkä imetys haittaisi parisuhdetta? Yleensä limakalvojen kuivuus haittaa täysimetyksen aikana eikä enää satunnaisesti imetettäessä. Täällä ainakin parisuhde voi erittäin hyvin:)


      • ex-imettäjä

        Pitkästä imetyksestä en havainnut mitään haittaa. Yli vuosikkaan imetys ei ole samanlaista kuin alun toisinaan haastavakin täysimetys. Kolmevuotiasta imetin pari kertaa päivässä, neljävuotiasta enää kerran päivässä. Ei siitä ollut mitään haittaa. Se ei edes ollut sitovaa, koska lapsi toki pärjäsi ilmankin. Jos en ollut paikalla nukkumaan mennessä, niin sitten ei tullut rintaa.

        Koin, että mieheni arvosti ratkaisujani äitinä, eikä häntä imetys vaivannut millään tavalla. Sillä ei myöskään ollut seksielämäämme mitään vaikutusta. Limakalvoni olivat ihan ok, en harmaantunut tai rypistynyt. Minua on aina pikemminkin luultu ikäistäni nuoremmaksi.

        En tietenkään tupakoi ja syön itse tekemääni monipuolista kotiruokaa. En onnekseni joutunut lääkekuurille. Alkoholin jatkuva käyttö ei muutenkaan ole sopivaa pienten lasten vanhemmille, imetti sitten tai ei. Siinä vaiheessa, kun lapsi jo pärjäsi muulla ruualla eli oli jo taapero, saatoin pari kertaa vuodessa käydä juhlimassa. Silloin jätin seuraavan aamun imetyksen väliin.

        Todellakaan en imettänyt lastani uhrautuvalla mielellä ajatellen, että kärsivä äiti on paras äiti. Tämä on outo ajatus. Imetys on vaivalloisinta ja äidille psyykkisesti ja fyysisesti raskainta vauva-aikana. Jos jatkaa taaperoimetykseen, saa nauttia vain imetyksen hyvistä puolista. Sen sijaan, että olisin tunkenut tutin suuhun ja nallen kainaloon, vietimme rauhallisen, oman hetken, joka tuotti minulle paljon iloa siksi, että näin sen tuottavan paljon iloa ja lohtua lapselleni. En etukäteen ollut suunnitellut pitkää imetystä vaan imetysaika piteni siksi, että näin sen olevan tärkeää lapselle. Minä olisin ollut siihenkin tyytyväinen, että hän olisi menettänyt mielenkiintonsa vähitellen ensimmäisen vuoden jälkeen. Monellehan näin käy,koska lapset ovat erilaisia.

        Mihin kummaan muuten perustuu tuo väitteesi, että imetys lyhentää elinikää? Enpä ole moisesta ennen kuullut, vaikka aiheesta olenkin paljon lukenut. Pikemminkin on runsaasti osviittaa siitä, että imetyksellä on positiivisia vaikutuksia äidinkin terveyteen, esim. rintasyöpäriski pienenee.


      • ex-imettäjä
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Koska miinusta on perään paukahtanut, mutta vastausta ei kuulu, mikä johtopäätös tästä on vedettävä? Eikö pitkä imetys olekaan niin terveellistä äidille ja parisuhteelle vai onko niin, että siitä ei saa kirjoittaa?

        Vastasin jo tuohon ekaan viestiisi. Vastaanpa nyt vielä tähänkin. Pahoitteluni siitä, että en viikonloppuna ehtinyt koneelle, kun oli muuta puuhaa. En arvannut, että ihan noin malttamattomana odotellaan:)


      • Utelias??????????
        olen eri kirjoitti:

        vastaaja mutta tässä vastausta.Olen imettänyt jokaista lastani noin parivuotiaaksi ja ihan terve olen nämä vuodet ollut.Miksi muuten luulet että pitkä imetys haittaisi parisuhdetta? Yleensä limakalvojen kuivuus haittaa täysimetyksen aikana eikä enää satunnaisesti imetettäessä. Täällä ainakin parisuhde voi erittäin hyvin:)

        Älä lue rivien väleistä olemattomia. Minä esitin kysymykset siltä pohjalta, mitä edellisessä saman aiheen keskustelussa esitettiin. Pitkä imetys siis saattaa myös vaikuttaa luetun ymmärtämiseen. ;)


      • Utelias??????????
        ex-imettäjä kirjoitti:

        Pitkästä imetyksestä en havainnut mitään haittaa. Yli vuosikkaan imetys ei ole samanlaista kuin alun toisinaan haastavakin täysimetys. Kolmevuotiasta imetin pari kertaa päivässä, neljävuotiasta enää kerran päivässä. Ei siitä ollut mitään haittaa. Se ei edes ollut sitovaa, koska lapsi toki pärjäsi ilmankin. Jos en ollut paikalla nukkumaan mennessä, niin sitten ei tullut rintaa.

        Koin, että mieheni arvosti ratkaisujani äitinä, eikä häntä imetys vaivannut millään tavalla. Sillä ei myöskään ollut seksielämäämme mitään vaikutusta. Limakalvoni olivat ihan ok, en harmaantunut tai rypistynyt. Minua on aina pikemminkin luultu ikäistäni nuoremmaksi.

        En tietenkään tupakoi ja syön itse tekemääni monipuolista kotiruokaa. En onnekseni joutunut lääkekuurille. Alkoholin jatkuva käyttö ei muutenkaan ole sopivaa pienten lasten vanhemmille, imetti sitten tai ei. Siinä vaiheessa, kun lapsi jo pärjäsi muulla ruualla eli oli jo taapero, saatoin pari kertaa vuodessa käydä juhlimassa. Silloin jätin seuraavan aamun imetyksen väliin.

        Todellakaan en imettänyt lastani uhrautuvalla mielellä ajatellen, että kärsivä äiti on paras äiti. Tämä on outo ajatus. Imetys on vaivalloisinta ja äidille psyykkisesti ja fyysisesti raskainta vauva-aikana. Jos jatkaa taaperoimetykseen, saa nauttia vain imetyksen hyvistä puolista. Sen sijaan, että olisin tunkenut tutin suuhun ja nallen kainaloon, vietimme rauhallisen, oman hetken, joka tuotti minulle paljon iloa siksi, että näin sen tuottavan paljon iloa ja lohtua lapselleni. En etukäteen ollut suunnitellut pitkää imetystä vaan imetysaika piteni siksi, että näin sen olevan tärkeää lapselle. Minä olisin ollut siihenkin tyytyväinen, että hän olisi menettänyt mielenkiintonsa vähitellen ensimmäisen vuoden jälkeen. Monellehan näin käy,koska lapset ovat erilaisia.

        Mihin kummaan muuten perustuu tuo väitteesi, että imetys lyhentää elinikää? Enpä ole moisesta ennen kuullut, vaikka aiheesta olenkin paljon lukenut. Pikemminkin on runsaasti osviittaa siitä, että imetyksellä on positiivisia vaikutuksia äidinkin terveyteen, esim. rintasyöpäriski pienenee.

        Kiitos asiallisesta ja mielenkiintoisesta vastauksesta. Elinikää lyhentävä väite ei ole omani, en ole lääketieteen tohtori, joten minulta ei myöskään heru mitään perusteluja.

        Mielenkiinnolla lukisin myös faktoja tai tutkimuksia taaperoimetyksen positiivisista vaikutuksista äidin terveyteen, kuten myös tuohon rintasyöpäriskin pienenemiseen.

        Mistä lähdeteoksista tätä "runsasta osvittaa" löytyisi painettuna?


      • sivusta seurannut
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Älä lue rivien väleistä olemattomia. Minä esitin kysymykset siltä pohjalta, mitä edellisessä saman aiheen keskustelussa esitettiin. Pitkä imetys siis saattaa myös vaikuttaa luetun ymmärtämiseen. ;)

        Luehan itse uudelleen oma tekstisi. Muihin ketjuihin viittasit vasta toisessa kappaleessa, joten tuon parisuhdekysymyksen voisi olettaa kumpuavan ihan omasta pienestä päästäsi. Tuollainen "nokkeluus" ei valitettavasto anna kirjoittajasta kovin fiksua ja sivistynyttä kuvaa.


      • Utelias??????????
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Luehan itse uudelleen oma tekstisi. Muihin ketjuihin viittasit vasta toisessa kappaleessa, joten tuon parisuhdekysymyksen voisi olettaa kumpuavan ihan omasta pienestä päästäsi. Tuollainen "nokkeluus" ei valitettavasto anna kirjoittajasta kovin fiksua ja sivistynyttä kuvaa.

        Jos taaperoimettäjistä tai kannattajistaan tulee noinkin agressiivisia, se pitänee listata negatiivisten asioiden joukkoon. Et itsekään nyt antanut itsestäsi kovin fiksua kuvaa, vaikken "nokkelaksi" voikkaan sinua kehua/haukkua.


      • sivusta seurannut
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Jos taaperoimettäjistä tai kannattajistaan tulee noinkin agressiivisia, se pitänee listata negatiivisten asioiden joukkoon. Et itsekään nyt antanut itsestäsi kovin fiksua kuvaa, vaikken "nokkelaksi" voikkaan sinua kehua/haukkua.

        Minulle on sama, miten kukakin imettää, mutta on omituista kirjoittaa itse epäselvästi ja sen jälkeen syyttää toista huolimattomasta lukemisesta. :) No, jokainen tavallaan. Ja miksi jonkun yksittäisen ihmisen kirjoitus saa sinut niputtamaan kokonaisen ryhmän tietynlaisiksi ihmisiksi? Lienee selvää, että taaperoimetys ei ole se määrittävä tekijä, kun puhutaan ihmisten luonteista tai kirjoitustyyleistä. Tuntuu, että teet siitä vähän turhan ison asian ja kuvittelet taaperon imettämisen olevan samanlaista kuin vauvan. Ei se ole, se on yksi pieni juttu päivän muiden puuhien joukossa ja lapsi pärjää myös ilman imetystä, jos tarpeen on.


      • Utelias??????????
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Minulle on sama, miten kukakin imettää, mutta on omituista kirjoittaa itse epäselvästi ja sen jälkeen syyttää toista huolimattomasta lukemisesta. :) No, jokainen tavallaan. Ja miksi jonkun yksittäisen ihmisen kirjoitus saa sinut niputtamaan kokonaisen ryhmän tietynlaisiksi ihmisiksi? Lienee selvää, että taaperoimetys ei ole se määrittävä tekijä, kun puhutaan ihmisten luonteista tai kirjoitustyyleistä. Tuntuu, että teet siitä vähän turhan ison asian ja kuvittelet taaperon imettämisen olevan samanlaista kuin vauvan. Ei se ole, se on yksi pieni juttu päivän muiden puuhien joukossa ja lapsi pärjää myös ilman imetystä, jos tarpeen on.

        Sain tuolla alempaa asiallisisa vastauksia, joten jos sinulle pitää kirjoittaa selkokieltä jäät nyt yksin lukemaan rivien välejä. :)
        Huumorintajua sinulle ei sitten myöskään ole annettu ripaustakaan, joten ymmärrän kyllä, että kommenttia on vielä odotettavissa. Se on nyt kuitenkin heippahei.


      • sivusta seurannut
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Sain tuolla alempaa asiallisisa vastauksia, joten jos sinulle pitää kirjoittaa selkokieltä jäät nyt yksin lukemaan rivien välejä. :)
        Huumorintajua sinulle ei sitten myöskään ole annettu ripaustakaan, joten ymmärrän kyllä, että kommenttia on vielä odotettavissa. Se on nyt kuitenkin heippahei.

        Voivoi... :) Selkokielestä ei ole kyse, vaan siitä, että kuittailit toiselle, vaikka itse et ollut kirjoittanut väittämääsi viittausta tekstiisi. Ikävää, että sinulle tuli nyt pha mieli. :(


      • päh
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja mielenkiintoisesta vastauksesta. Elinikää lyhentävä väite ei ole omani, en ole lääketieteen tohtori, joten minulta ei myöskään heru mitään perusteluja.

        Mielenkiinnolla lukisin myös faktoja tai tutkimuksia taaperoimetyksen positiivisista vaikutuksista äidin terveyteen, kuten myös tuohon rintasyöpäriskin pienenemiseen.

        Mistä lähdeteoksista tätä "runsasta osvittaa" löytyisi painettuna?

        KVG tai mene kirjastoon!

        Googlaa rintasyöpä ja imetys, löytyy paljonkin tietoa. Esimerkiksi lääkärilehden sivuilla ja lääkefirmojen sivuilla - eli siis verraten luotettavissa lähteissä - kerrotaan, että imetys vähentää syöpäriskiä. Tämä on myös sangen loogista; jos käyttää elimiään siihen, mihin ne on tarkoitettu, ne pysyvät terveinä ja toimintakykyisinä. Uskomatonta kyllä, jos et ole ikinä kuullut syöpäriskin pienenemisestä, kun se mainitaan lähes jokaisessa imetystä naisen kannalta käsittelevässä artikkelissa.


    • Minun mielipide

      Jos saan mielipiteeni nyt kuitekin ilmaista niin minun mielestä noin pitkässä imetys ajassa ei ole mitään järkeä. Melkein voisin jopa sanoa että sairasta. Etkö vaan pystynyt irrottautumaan lapsestasi sen vertaa? Kerran uimahallissa sattui saunaan tulemaan yhtä aikaa äiti lapsensa oisko ollut jotain 4 vanha sekin lapsi ja imetti siellä lastaan kaikkien nähden. Minulle tuli kuvottava olo sitä touhua seuratessani.

      Minun mielestä maksimissaan vuoden ikään asti riittää imetys. Tuskinpa siitä enään sen jälkeen on enään mitään ravinnollista hyötyä.

      • 6kk pojan äiti

        On taaperoimetyksestä terveydellistä hyötyä tutkimusten mukaan.

        WHO:n suosittelee imetystä 2 vuoden ikään.

        Tsemppiä taaperoimettäjille!!!


    • taaperoa imettävä

      ^ "6kk pojan äiti" Itse asiassa WHO suosittelee täysimetystä 6kk ikään ja imetystä muun ruoan ohella 2 vuoden ikään tai pidempään jos äiti ja lapsi niin haluaa. Suositus koskee yhtä lailla teollisuus- kuin kehitysmaita.

      Hieno kirjoitus aloittajalta! Tsemppiä yli vuoden ikäisiä imettäville vajaa 3-vuotiaan äidiltä! Näkiköhän "Minun mielipide" nimimerkki minun imettävän lastani uimahallin saunassa?

      Nimimerkki "Uteliasta" askarrutti muutama kysymys. Ne eivät olleet suunnattu minulle, mutta vähän isompaa taaperoa imettävänä vastaan silti.

      "Toisessa ketjussa puhuttiin limakalvojen kuivumisesta, vaihdevuosia muistuttavasta hormonitoiminnasta. Äidin omien vitamiini- ja hivenainevarastojen vähenemisestä, elinikää lyhentävästä vaikutuksesta jne. Onko mielestäsi tällaisessa mitään perää? Rypistyitkö ja harmaanuitko silmissä?"

      Itselläni kuukautiskieto käynnistyi muutama kk synnytyksen jälkeen täysimetyksestä huolimatta. Vitamiini- ja hivenainetasoista en osaa sanoa muuta kuin, että synnytyksessä hb laski rajusti. Sain kuitenkin nostettua hb:n normaalille tasolle alussa rautakuurilla ja muutenkin monipuolisella ruoalla. Olen koko imetysajan kokoenut voivani niin fyysisesti kuin psyykkisestikin ihan hyvin. En ole kuullut pitkän imetyksen lyhentävän elinikää, antaisitko tutkimusviitteitä epäilyksesi tueksi?

      "Myös ravinnon merkitystä tuotiin esiin. Vältitkö 5 vuoden ajan lisäaineita, lääkkeitä, alkoholia ja muita nautintoaineita? Söitkö luomusti vai elintarviketeolisuuden tuottamaa ruokaa?"

      Koitan vältellä lisäaineita, mutta en mitenkään erityisen hysteerisesti. Uskon, että lapsen rintamaidon kautta saamat pienehköjen lisäainemäärien haitat ovat joka tapauksessa pienemmät kuin imetyksen tuomat hyödyt. Alkoholia olen nauttinut satunnaisesti imetysaikana, mutta en tietenkään ole hoitanut lastani humalassa. En ole tupakoinut ennen raskaaksi tuloakaan. Osa ruoastamme on luomua, osa tavallisesti tuotettua, pyrimme tekemään mahdollisimman paljon ruokaa itse. Näin olisi myös siinä tapauksessa, että en imettäisi. Lääkkeitä olen jonkun verran joutunut käyttämään, lääkärin lisäksi olen tarvittaessa vielä itse varmistanut teratologisesta tietopalvelusta, että käyttämäni lääkkeet eivät estä imetyksen jatkamista.

      "Uteliaan" kysymyksistä voisi tulkita, että hänellä ei ehkä ole käsitystä, mitä eroa on vauvan ja vähän isomman lapsen imetyksellä.

      • Utelias??????????

        Kiitos sinullekin asiallisesta vastauksesta. Elinikää lyhentävä epäily ei ole omani, en ole lääketieteen tohtori, joten minä en voi antaa tutkimusviitteitä.

        Muistan jostain lukeneeni, että naisen elinikään vaikuttaa synnytysten määrä eli 2-3 raskautta/synnytystä/metystä lisää naisen elinikää, mutta 4:stä lapsesta eteenpäin olisi kasvavalla lasten lukumäärällä naisen elinikään lyhentävä vaikutus. Tässä tutkimuksessa ei viitattu mitenkään imetyksen pituuteen.

        Olet aivan oikeassa minulla ei ole henkilökohtaisesti kokemuksia taaperoimetyksestä. Itse ole imettänyt lapsia "normaalin" ajan ja lapset ovat itse vierottaneet itsensä rinnasta, kun alkoivat syömään kiinteää ruokaa.

        Palaan lukemaan viestejä myöhemmin ja ihan mielenkiinnolla lukisin myös niitä kommentteja, joissa äiti kykenee kertomaan jotain taaperoimetyksen haitoista. Kai nyt jollakin muullakin on kokemuksia myös siltä kantilta katsottuna, vaikka minun kokemukseni eivät ole henkilökohtaisia.

        "NN" imetti lastaan 4-vuotiaaksi ja koska olemme läheisiä, on minulla kuitenkin jonkinlainen kuva taaperoimetyksestä. Hänelle imetyksen lopettaminen oli vaikeaa, koska lapsi ei luopunut saavutetusta edusta ja hän tuntui itse katuvan sitä, ettei lopettanut imetystä aiemmin. Sen enempää en halua toisen ihmisen asioista kertoa, vaikka joitain muitakin negatiivisia seikkoja hänen taaperoimetykseensä liittyi.


    • Minun mielipide

      Sitä minä vielä mietin että miten ihmeessä teillä sitten riittää sitä maitoa niin pitkäksi aikaa? Itse olen kaksi lasta imettänyt ja kohta kolmatta kunhan se ensin syntyy.

      Minulta ainakin yksinkertaisesti maito loppui kuin seinään 6kk ja 8kk imetyksen jälkeen. Ja tod näk nytkään riitä maitoa yli vuoden jälkeen jos entiseen malliin mennään.

      Tuntuu jotenkin uskomattomalta että sitä maitoa vuos tulla vielä useita vuosia...

      • ei tavallista

        Normaalitapauksessahan sitä maitoa tulee niin pitkään, kuin imettää. Ei todellakaan ole tavallista, että "maidon tulo loppuu kuin seinään", vaan maidontuotannon hiipuminen on pitkä prosessi. En tiedä, mitä sinulla on taustalla, mutta poikkeuksellista tuollainen loppuminen tosiaankin on. Joskus voi tietysti olla jotain hormonaalisia syitä, miksi maidontuotanto hiipuu. Missä vaiheessa sinulla alkoi kuukautiset synnytyksen jälkeen?


      • Miten..

        se maito loppui kuin seinään? Mistä tiesit että maito loppui? Itse epäilen näitä tarinoita aina, koska kuulostaa ihan hullulta, että miksi se maito noinkin pitkän imetyksen jälkeen yhtäkkiä vain loppuisi vaikka kysyntää on.


      • ex-imettäjä

        Jos olisi kovin yleistä, että maito vain äkisti loppuu vauvan ollessa vielä pieni, ihmislaji olisi jo kuollut sukupuuttoon.

        Ihmiset eivät ole käyttäneet muiden lajien maitoa kuin ohikiitävän hetken evoluutionsa aikana. Tämä merkitsee sitä, että vauvalle ainoa keino jäädä henkiin on ollut saada äidin tai imettäjän rintamaitoa. Vastikkeita ei ole ollut kuin jokunen vuosikymmenen. Lehmänmaitoa on ollut saatavilla joitakin vuosituhansia.

        On varmasti täysin mahdollista, että imettäminen on mahdotonta. Siksi en kenenkään henkilökohtaisia ratkaisuja arvostele, kun en ole hänen hameessaan kulkenut. Kuitenkin tuntuu oudolta, että nykyään niin monen maito vain loppuu. Esimerkiksi ruotsalaisten naisten maito ei yhtä usein lopu, vaikka geenimme lienevät aika samanlaiset. Ruotsissa täysimetystä ja imetystä muutenkin pystytään (halutaan pystyä?) paljon pidempään kuin meillä.

        Pääsääntö on, että rinnat erittävät synnytyksen jälkeen maitoa niin kauan kuin sillä on kysyntää. Tätä kysynnän ja tarjonnan lakia tosin nykyään häiritsevät tutit ja pullot. Jos vauva esim. syö tuttia, hän saa imemisentarpeensa tyydytettyä sillä, eikä enää viitsi imeä rintaa niin ahkerasti kuin pitäisi maidon tulon varmistamiseksi.


      • normimeininki
        ex-imettäjä kirjoitti:

        Jos olisi kovin yleistä, että maito vain äkisti loppuu vauvan ollessa vielä pieni, ihmislaji olisi jo kuollut sukupuuttoon.

        Ihmiset eivät ole käyttäneet muiden lajien maitoa kuin ohikiitävän hetken evoluutionsa aikana. Tämä merkitsee sitä, että vauvalle ainoa keino jäädä henkiin on ollut saada äidin tai imettäjän rintamaitoa. Vastikkeita ei ole ollut kuin jokunen vuosikymmenen. Lehmänmaitoa on ollut saatavilla joitakin vuosituhansia.

        On varmasti täysin mahdollista, että imettäminen on mahdotonta. Siksi en kenenkään henkilökohtaisia ratkaisuja arvostele, kun en ole hänen hameessaan kulkenut. Kuitenkin tuntuu oudolta, että nykyään niin monen maito vain loppuu. Esimerkiksi ruotsalaisten naisten maito ei yhtä usein lopu, vaikka geenimme lienevät aika samanlaiset. Ruotsissa täysimetystä ja imetystä muutenkin pystytään (halutaan pystyä?) paljon pidempään kuin meillä.

        Pääsääntö on, että rinnat erittävät synnytyksen jälkeen maitoa niin kauan kuin sillä on kysyntää. Tätä kysynnän ja tarjonnan lakia tosin nykyään häiritsevät tutit ja pullot. Jos vauva esim. syö tuttia, hän saa imemisentarpeensa tyydytettyä sillä, eikä enää viitsi imeä rintaa niin ahkerasti kuin pitäisi maidon tulon varmistamiseksi.

        Suomessahan on tämä mystinen uskomus maidon loppumisesta, aivan kuin maitoa olisi jokaisella joku ennaltamäärätty määrä. Todennäköisesti tuo uskomus tulee niitä ajoista, kun oli muotia syöttää lasta kellon, eikä lapsen tarpeiden mukaan. Vauva kun ei saanut olla riittävästi rinnalla, niin kyllä se maidontuotanto silloin hiipui hiljalleen. Lisäksi ei ole osattu tulkita esim. tiheiden imujen kausia oikein. Melkein voisi sanoa, että nämä ovat yleisimmät vastaukset, kun kysytään, että mistä tiesit maidon loppuneen:

        -vauva halusi yhtäkkiä olla rinnalla koko ajan, vaikka oli siihen asti pysynyt kylläisenä ainakin kolme tuntia, maito siis loppui
        -rinnat tuntuivat tyhjiltä pusseilta, vaikka ne aluksi olivat aivan pinkeät maidosta
        -aluksi maitoa tulvi niin, että paita oli koko ajan märkänä, nyt tätä ei enää tapahdu ollenkaan, maidontuotanto on siis huonontunut selvästi
        -en enää tuntenut herumista ollenkaan, maitoa siis ei enää tullut
        -vauva raivosi rinnalla, eikä huolinut sitä, maito oli siis loppu
        -en saanut enää pumpattua juuri mitään, vaikka aluksi sain kymmeniä millejä hetkessä
        -vauva vietti rinnalla enää muutamia minuutteja kerrallaan, ei hän siinä ajassa voinut saada tarpeeksi maitoa, kun ennen syöttö kesti puolikin tuntia

        Mikään noista edellä mainituistahan ei yleensä liity maidontuotannon hiipumiseen. Harva äiti lukee imetyksestä etukäteen ja valmistautuu siihen ja imetysohjausta saa Suomessa todella huonosti. Sairaaloissa ei ehditä, kuin hädin tuskin auttaa alkuun ja kotona ei apua saa mistään, kun neuvoloissakin hyvin harvoin terveydenhoitajat ovat mitään imetysasiantuntijoita. Tähän siis pitäisi saada jotain muutosta, jotta äidit luottaisivat itseensä imetyksen suhteen.


      • Utelias??????????

        Minulla on maito loppunut siihen, kun kysyntää sille ei enää ole ollut. Lapseni ovat alkaneet hylkiä vähitellen rintaa opittuaan syömään muuta ruokaa. Itselläni ei ole ollut sydäntä pakottaa lasta tissimaidolle vähentämällä kiinteän ruuan määrää, joka kuitenkin on ollut määrältään lapsen ikään nähden suositusten mukainen. Olen kuitenkin onnistunut imettämään noin 6-9kk.

        Ehkä lapsillani ei ole ollut kovin voimakasta imemistarvetta? He eivät ainakaan ole olleet niitä lapsia, joilla sitten isompana on aina joku lelu, kirja, dvd, kynä tai muu rompe suussa imeskeltävänä ja pureskeltavana. :)

        Koska kautta aikain on ollut äitejä, joilla on ollut heikko maidon tuotanto (tottahan tiedätte historiaa lukeneina imettäjistä) en epäile etteikö maidon erittyminen voisi olla niukkaa myös kysynnästä huolimatta.


      • imettäjistä
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Minulla on maito loppunut siihen, kun kysyntää sille ei enää ole ollut. Lapseni ovat alkaneet hylkiä vähitellen rintaa opittuaan syömään muuta ruokaa. Itselläni ei ole ollut sydäntä pakottaa lasta tissimaidolle vähentämällä kiinteän ruuan määrää, joka kuitenkin on ollut määrältään lapsen ikään nähden suositusten mukainen. Olen kuitenkin onnistunut imettämään noin 6-9kk.

        Ehkä lapsillani ei ole ollut kovin voimakasta imemistarvetta? He eivät ainakaan ole olleet niitä lapsia, joilla sitten isompana on aina joku lelu, kirja, dvd, kynä tai muu rompe suussa imeskeltävänä ja pureskeltavana. :)

        Koska kautta aikain on ollut äitejä, joilla on ollut heikko maidon tuotanto (tottahan tiedätte historiaa lukeneina imettäjistä) en epäile etteikö maidon erittyminen voisi olla niukkaa myös kysynnästä huolimatta.

        Imettäjiä ei ole käytetty niinkään usein sen takia, että äidin maidontuotanto olisi ollut heikko, vaan siksi, että paremman väen ei ollut sopivaa imettää itse. Lisäksi nykyään, kun ravitsemus yms. on aivan eri tasolla kuin ammoisina aikoina, on valtaosalla äideistä hyvät hyvät mahdollisuudet imettämiseen. Noin kolmella prosentilla äideistä imetys ei onnistu mm.
        rakenteellisten seikkojen vuoksi. Suurin osa imetyksen epäonnistumisista johtuu puutteellisista tiedoista ja olemattomasta imetysohjauksesta.


      • Utelias??????????
        imettäjistä kirjoitti:

        Imettäjiä ei ole käytetty niinkään usein sen takia, että äidin maidontuotanto olisi ollut heikko, vaan siksi, että paremman väen ei ollut sopivaa imettää itse. Lisäksi nykyään, kun ravitsemus yms. on aivan eri tasolla kuin ammoisina aikoina, on valtaosalla äideistä hyvät hyvät mahdollisuudet imettämiseen. Noin kolmella prosentilla äideistä imetys ei onnistu mm.
        rakenteellisten seikkojen vuoksi. Suurin osa imetyksen epäonnistumisista johtuu puutteellisista tiedoista ja olemattomasta imetysohjauksesta.

        Luulen, että olet ehkä lukenut liikaa kartanoromantiikkaa.

        Kyllä rikkaallekin oli sopivaa imettää ja toiseksi köyhätkin saivat imetysapua, vaikkei heillä ollut siitä varaa maksaa. Jonkinlaista yhteisöllisyyttä tunnettiin, jos äiti esim sairasteli saattoi joko sukulainen tai naapuri tulla apuun ylimääräisine rintamaitoineen. :)


      • imettäjistä
        Utelias?????????? kirjoitti:

        Luulen, että olet ehkä lukenut liikaa kartanoromantiikkaa.

        Kyllä rikkaallekin oli sopivaa imettää ja toiseksi köyhätkin saivat imetysapua, vaikkei heillä ollut siitä varaa maksaa. Jonkinlaista yhteisöllisyyttä tunnettiin, jos äiti esim sairasteli saattoi joko sukulainen tai naapuri tulla apuun ylimääräisine rintamaitoineen. :)

        Kuten sanoin, nykyään ravitsemus ja terveydenhuolto on sillä tasolla, että lähes kaikilla äideillä on mahdollisuudet imettää lastaan. Se oli se pääpointti.


    • mummeli74

      Ohhoh, onpa teillä murheet. Kissa voi imettää koiraa ja koira kissaa. Itse olen saanut juuri lypsettyä, lämmintä lehmänmaitoa 2 viikkoisesta alkaen ja olen aina ollut terve kuin pukki.

    • Minun mielipide

      http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/suositukset

      Tuolla ihan selkeesti suositellaan täysimetystä 6kk ja sen jälkeen muun ruuan ohella vähintään vuoden ikään asti. Ei sentään kuitenkaan neuvota että pitäisi 4vuotiaaksi asti olla imettämässä.

      Minun edellisistä imetyksistä on jo toistakymmentä vuotta niin en oikein tarkkaan muista miksi se maito loppui "seinään" (ei nyt tarvii tuota sanaa niin kirjaimellisesti ottaa). Ainakin ekan mukulan kohdalla meillä oli muutto ja muistan sen kun sitten siinä samalla kaiken kiireen keskellä huomasin kun imetin että onpas tyhjät rinnat eikä ne täyty lainkaan enään ja vauva koitti imeä mutta mitään ei tullut eikä ne rinnat siitä enään lähtenyt tuottamaan maitoa enempää.
      Toisen mukulan kohdalla en enään muista mitä siinä tapahtui kun maito loppui. Se vaan taisi olla niin että vauva ei enään niin kaivannut tissille ja maidon tuotanto alkoi tyrehtymään. En nyt väkisinkään viitsinyt alkaa rintaa tunkemaan suuhun kun ei kelvannut.

      • suosituksista

        Ja oma veikkaus tuohon ensimmäisen lapsen kohdalla tapahtuneeseen maidon loppumiseen: tiheän imun kausi. Kuuden kuukauden kohdalla on sellainen ja vauva haluaa rinnalle usein, mutta rinnat tuntuvat tyystin tyhjiltä, eikä sieltä tunnu maitoa tulevan. Kunhan vauva taas tuon kauden jälkeen pidentää syöttövälejä, alkavat rinnat taas tuntua täydemmiltä. Ei ole nyt tarkoitus vähätellä tuota maidon "loppumista", mutta kuulostaa vaan niin tutulta, itsekin ihmettelin puolen vuoden kohdalla, että eikä sieltä tulekaan enää mitään, mutta satuin tietämään tuosta tiheän imun kaudesta, joten pidin vaan vauvaa rinnalla niin paljon kuin mahdollista.


      • Eikä rintojen..
        suosituksista kirjoitti:

        Ja oma veikkaus tuohon ensimmäisen lapsen kohdalla tapahtuneeseen maidon loppumiseen: tiheän imun kausi. Kuuden kuukauden kohdalla on sellainen ja vauva haluaa rinnalle usein, mutta rinnat tuntuvat tyystin tyhjiltä, eikä sieltä tunnu maitoa tulevan. Kunhan vauva taas tuon kauden jälkeen pidentää syöttövälejä, alkavat rinnat taas tuntua täydemmiltä. Ei ole nyt tarkoitus vähätellä tuota maidon "loppumista", mutta kuulostaa vaan niin tutulta, itsekin ihmettelin puolen vuoden kohdalla, että eikä sieltä tulekaan enää mitään, mutta satuin tietämään tuosta tiheän imun kaudesta, joten pidin vaan vauvaa rinnalla niin paljon kuin mahdollista.

        kuulu alkaa myöhemminkään tuntumaan täydemmiltä, vaikka maitoa olisi kuinka paljon. Siitä miltä rinnat näyttää tai tuntuu ei voi päätellä mitään maidon määrästä tai riittävyydestä.


      • edell.
        Eikä rintojen.. kirjoitti:

        kuulu alkaa myöhemminkään tuntumaan täydemmiltä, vaikka maitoa olisi kuinka paljon. Siitä miltä rinnat näyttää tai tuntuu ei voi päätellä mitään maidon määrästä tai riittävyydestä.

        Ei kuulukaan, kerroin vain, miten itse tuon tiheän imun kauden koin. Lisätään nyt siis, että MINULLA rinnat tuntuivat täydemmiltä, kun vauva alkoi taas pidentää syöttövälejä.


    • suosituksista

      ^ Niin. Nuo ovat suomalaiset suositukset. Maailmanlaajuinen WHO:n suositus on se imetys vähintään kaksivuotiaaksi. Suositukset on erilaiset eri maissa, eikä se Suomen suositus ole automaattisesti mitenkään se Ainoa ja Oikea. Kukin päättääköön itse omalle perheelle sopivan imetyksen pituuden.

    • ex-imettäjä

      No niin, minä taidan tästä jatkaa elämääni mukavine imetysmuistoineni ja tasapainoisine terveine lapsineni ja nuorekkaine kehoineni ja edelleen toimivine parisuhteineni. Viestini lukijoissa on varmasti ollut joku, jolle omasta kokemuksestani oli tukea, ja se riittää.

      Etukäteen arvasin myös, että nämä masentajat, leimaajat ja latistajat ja ankeuttajat ryömivät koloistaan; niin käy aina, mutta onneksi siitä ei tarvitse välittää vaan voimme jatkaa hyvillä mielin valitsemallamme tiellä. Vaikka tietyntyyppiset kommentit eivät yllättäneetkään, silti jaksaa ihmetyttää, miksi joillakuilla on tarve haukkua ja puuttua toisten ratkaisuihin. Eipä tulisi itselle mieleen mennä haukkumaan vastasyntyneen vieroittanutta sairaaksi tai tutin käyttäjää pervoksi.

      Hyvää jatkoa kaikille:)

      • taaperoaan imettävä

        Kiitos kirjoituksesta, minä ainakin sain siitä tukea ja hyvän mielen! Imetän puolitoistavuotiasta poikaani ja olen ajatellut jatkaa vielä. Ehkä tuossa kahden ikävuoden tienoilla voisi katsoa, miltä tuntuisi lopettaa, mutta jos halua on sekä lapsella että minulla niin kukapa tietää, jatkanko pidempäänkin. Oli mukavaa lukea tällainen tasapainoinen, hyvä kokemus asiasta. Tiedän, että niitä on, eipä niistä vain kovin moni viitsi huudella juurikin sen takia, että sen tietää minkälaisen vastaanoton varsinkin netissä saa, kun nimettömänä voi sitten huudella mitä tahansa. :) Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi!


    • taaperoa imettävä

      Kiitos vielä minultakin aloituksestasi, ex-imettäjä! Minäkin sain siitä tukea meidän valitsemalle imetyksen pituudelle ja muutenkin kiva lukea näitä ei-niin-valtavirtaa lastenhoitoratkaisuja.

      Itse olen sitä mieltä, että imetyksen pituus -oli se sitten kolme viikkoa tai kolme vuotta- on äidin oma asia, jota terveydenhuollon ja kanssaäitien tulisi kunnioittaa. Valitettavaa on, että moni imetystaival päättyy ennen kuin imettävä äiti itse niin haluaisi tiedon ja tuen puutteen tai sosiaalisen paheksunnan takia.

    • Jorma Hirvonen

      ja pskanmarjat mitään itsenäisty. äitinsä tissille itkeskeli eilenkin illalla soluhuoneensa nurkassa. pyllykin ois pitäny pyyhkiä.

    • TAAPEROIMETYS-ON

      INSESTIÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      64
      2655
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      342
      2500
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2160
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      67
      1844
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1523
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1503
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe