miten istua laukassa & harjoitusravissa

eiosaa

Mulla on tosiaan hankaluuksia istua harjoitusravissa niin, etten pomppisi kokoajan ylösalas. Yritän jotenkin siirtää painoani "taaksepäin" ja painaa vatsalihaksillani itseni alas, mutten onnistu. En ole laukannut pitkään aikaan, kun just olen aloittanut uudestaan ratsastuksen parin vuoden tauon jälkeen. Mutta tosiaan, kaikki vinkit harjoitusraviin liittyen ja miten laukassa myötäillään ja istutaan niin, ettei jälleen pompita hullunkurisesti satulassa!

Kiitos jo etukäteen kaikista asiallisista kommenteista. :)

11

7398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ipsukka-

      Harjoitusravissa istuminen on välillä hankalaa, varsinkin sellaisilla hevosilla joilla on isot liikkeet ja pompottava ravi. Koita istua mahdollisimman rennosti satulassa, nojaa hieman taaksepäin, pidä lantio ja ristiselkä rentona ja muista pitää kädet ja olkapäät alhaalla ja rentoina. Älä jännitä lihaksiasi, äläkä koita väkisin liimautua kiinni satulaan.

      Laukassa nojaa jälleen taaksepäin, myötää lantiolla hevosen liikkeitä ja rentoudu.

      (:

      • lillamyy

        Harjoittelemalla oppii.:) yritä istua rennosti. Älä yritä väkisin istua satulassa kiinni, sillä se ei auta asiaa.
        Kannattaa kokeilla mennä ilman satulaa tai ilman jalustimia, se kehittää tasapainoasi.:)


    • Minna Oulusta

      Kuten ipsukka sanoi, istu rennosti, suorastaan vetelästi satulaan, nojaa aluksi vähän liikaa taakse, ristiselkä mahdollisimman rentona. Voit aluksi pitää kiinni satulasta.
      Laukassa sama juttu, nojaa hieman liikaa taakse, silloin myötäät väkisin hevosen liikeitä. Edelleen rennosti, suorastaan vetelästi kunnes opit.

    • alasylöshejj

      Mulle opetettiin harjoitusraviin kaksi eri "tekniikkaa" miten saan istuttua hyvin.
      1. Kuvittele, että housuissasi on takatasku jossa on pullea lompakko, sitten yritätä tavallaan istua lompakon päällä. ;)
      2. Yritä olla "titaaninen" eli nojaa taaksepäin, kyynärpäät kylkeen ja rentoudut, mutta pidät hyvän ryhdin.
      SItten laukka.
      Nojaa taaksepäin, myötää ohjilla hevosen kaulan/pään liikettä. Muista istua rennosti ja katso eteenpäin, älä alas.

    • enkeksinimimerkkiö

      jos istut hirveen piukassa siellä selässä tai et jännität pakaroita ni sitä enemmän pompit. Muaki ärsytti se pomppiminen koska jalustimet meni ihan kekselle jalkapohjaa, ni sitten vaan päätin että nyhän mä istun tässä ku perunasäkki ja olin iihan rento ja pidin kantapäät alhaalla. Aluksi taisin olla liian rento kun tunsin itseni hötkyvän siellä ihan hyytelönä mutta nykyään olen rento mutta saan pidettyä jalat ja kädet oikeilla paikoilla

    • 1234567891

      Itse en vielä kunnolla osaa ja olen omasta mielestäni tuntini surkein koska muut istuvat satulassa kuin koulu ratsastaja ja itse pompin kuin vietäri pepussa

      • Anonyymi

        Sama juttu xd


    • Anonyymi

      Harjoitusravissa on hyvänkin ratsastajan välillä vaikea istua. Joillain hevosilla on yksinkertaisesti vain pomputtava ravi. Älä jännitä reisillä ja yritä tuntea sun istuinluut koko ajan. Laukassa kuvittele että työnnät satulaan eteenpäin ja nauti liikkeestä. Älä ainakaan nojaa eteenpäin. Välillä voi kyllä tippua ja se on ok :))

    • Anonyymi

      Kannattaa irrottaa polvet irti satulasta Ja nojata taakse päin ite ainakin harjoittelin niin

    • Anonyymi

      Harjoitusravi:
      Joittenkin hevosten liikkeet ovat kyllä aika isoja ja pomputtavia, mutta yritä olla rento, mutta jäntevä samaan aikaan ja anna sen pomputtaa itseäsi VÄHÄN :) Ja sit jalkkarit voit ottaa melkein aina pois. Se auttoi ainakin minua paljon. Itselleni on opetettu että voi katsoa kattoon/taivaaseen niin sen ei pitäisi pomppia niin paljon. Kyllä se silti saattaa olla vaikeaa :D harjoitusravissa oppii istumaan parhaiten vain toistamalla.
      -------------------------------------------------------
      Laukka:
      No siis... Laukan pitäisi tuntua mukavalta, kun siinä istuu oikein. Kuvittele että ns työnnät satulaa eteenpäin. Nojaa mieluummin vähän taaksepäin kuin eteenpäin. Vie käsiä laukan liikkeiden mukaan ja pidä jalat rentoina. Ihan alkuun laukka tuntuu varmasti todella omituiselta, mutta kyllä se siitä:)) ja jos tuntuu että joku iso hevonen menee lujaa, niin muista että se on iso ja se on sen luontainen vauhti. Kunhan ei mene liian kovaa. No mutta harjoittelu tekee mestarin:D

    • Anonyymi

      Itselle tuli ongelmaksi iso hevonen jolla tosiaan oli todella iso ja pomputtava ravi jossa lähes OLI mahdotonta istua. Kunnes kouluvalmentajani sanoi että kädet ja hartiat rennoiksi ja rentouta lonkat! Hui mikä ero. Siitä lähtien olen istunut selkä suorana ja lonkat rentona isoliikkeisen hevosen selässä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe