En ikinä saa frettiä -.-

Frettu<3

Joo, oon haaveillut jo fretistä tooodella pitkään, viime talvena unelmoin jo siitä mutta fretin siaan sainkin sitten kolme gerbiiliä, ovathan nekin suloisia mutta kuitenkin eivät korvaa frettiä. Meidän perhe on allerginen hieman ja en tiedä onko fretti sopiva lemmikki, mutta haluasen kuitenkin koska pitäisin sitä omassa huoneessani juoksuttaisin sitä aina kerran päivässä talomme alakerrassa. Olen 11-13.v tyttö ja TIEDÄN että fretti ei ole paras lemmikki lapsille koska se vaatii hyvin paljon hoitoa. Olen ennenkin selvinnyn mulla on ollut, hamsteri ja kolme gerbiiliä samaan aikaan hoidettavana mutta hamsterini nukkui pois alku vuodesta.... ;((( mutta nykyäänkin hoidan gerbiileitäni ja renuskilpikonnaa, kyllä se fretti sinne väliin mahtuu ;) MUTTA MITEN ihmeessä saisin suostuteltua vanhempani siihen että saisin fretin??? Joulu lähestyy ja olen vihjaillut siitä jo mutta jouluna kyllä kinuan sen itselleni, jos he ostaisivat fretin niin itse ostaisin häkit,valjaat,ruoat,tarvikkeet yms. Mutta en ikinä saisi suostuteltua äitiäni ostamaan sitä! Isä vielä menee mutta äiti, ei toivoakaan -.-



Ja tiedän että fretti on vaativa lemmikki ja tarvitsee paljon aikaa, sitä minulla on. Pystyisin huolehtimaan siitä vaikka olenkin nuori. Mutta miten ikinä saan vanhempani suostumaan?? Help ;)


Ja kiitos jos autatte!!!

32

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Vaikka frettisi olisi sinun, vanhempasi ovat kuitenkin siitä vastuussa.
      Jos fretilläsi on esimerkiksi ongelmia hammaskiven kanssa, saatko itse rahaa säästettyä vai suostuuko vanhempasi maksamaan 100e vuodessa hammaskivenpoistosta?
      Fretti tarvitsee myös vuosittaisen rokotteen. Jos asut alueella missä toimii joku yhdistys saatat päästä halvalla joukkorokotuksessa (n30e), mutta jos joudut yksin frettisi kanssa rokotukseen se maksaa n.80e.

      Pentu voi olla kova puremaan, mitä teet jos se ei opi "kiltiksi"?
      Jos se ei voikaan nukkua huoneessasi koska puree varpaitasi/nenääsi kun haluat nukkua?

      Frettitalous myös haisee. Fretti-ihmisiä haju ei haittaa, mutta jos äitisi ei halua frettiä taloon, hän ei myöskään varmaan pidä siitä että kaikki tuoksuu fretille.

      Olen pahoillani, mutta fretti sopii lapselle vain jos koko perhe on hommassa mukana.

      • frettu<3

        ymmärrän, kyllä mulla sitä rahaa löytyy ja kyllä sisareni (18.v) ja äiti kyllä osittain sitä hoitasivat.


        mutta siis eikö frettiä pidetä yleensä yöllä häkissä? siis voin kyllä pitää pesuhuoneessa mutta kuitenkin...?


    • ....................

      Frettiä ei pidetä yön yli häkissä, ei ainakaan mitenkään yleisesti.
      Saatko pesuhuoneen varmasti turvalliseksi, ettei fretti vahingossakaan pääse syömään pesuainetta yms?
      Miksi äitisi huolehtisi fretistä jos hän ei edes halua sitä?

      Miksi haluat juuri fretin? Missä olet fretteihin tutustunut?

    • Frettu<3

      Kyllä saisin pesuhuoneen turvalliseksi.

      Kyllä äitini huolehtisi fretistä eli antaisi esim ruokaa jos itse en kerkeäisi, aluksi kun hankin gerbiilini hän vastusti niitä ihan hirveästi ja ei pitänyt ajatuksesta mutta nykyään hän ruokkii niitä ja antaa pahvia yms.

      Mutta pääseekö fretti noin 1,50 metrin korkeuteen? Koska pesuhuoneessamme on hylly joka on suurin piirtein 1,50m ja sinne ei pääse mitenkään muuten ellei kiipeäisi suoraa seinää ylöspäin? Joten pääseekö fretti sinne.

    • ....................

      Se ei riitä että äitisi suostuisi antamaan fretille ruokaa jos et itse ehdi.
      Fretti ei ole lapsen lemmikki jos vanhemmat eivät halua sitä frettiä.

      Fretti ei välttämättä suostu laatikolla käymään, vaan kakkaa lattialle. monta kertaa päivässä. Mitä äitisi siitä sanoisi?
      Entä jos frettisi puree paljon, kuka teillä huolehtii koulutuksesta jos aikuinen ei edes sitä eläintä halua? Luuletko että äitisi tykkäisi olla fretin puruleluna, kun ei edes koko frettiä haluaisi taloon?

      Olen pahoillani, en tarkoita pahalla, mutta "ennen vanhaan" lapset saivat kyllä totella vanhempiaan ja elää vanhempien sääntöjen mukaan vaikka kuinka haluaisi sitä ja tätä.
      Vanhemmat päättävät suurista asioista, koska loppujen lopuksi vanhemmat ottavat sen vastuun.
      Nykypäivän lapset eivät osaa ajatella muuta kuin itseään ja miten saavat muut tottelemaan ja toteuttamaan toiveitaan.

      • :--)

        Huomautan tähän väliin että fretti sopii myös "lapselle" jos siitä on valmis huolehtimaan. Itse minulla vanhemmat ei juurikaan frettiä hoida, korkeintaan laittavat ruokakupin aitaukseen jos vanha ruoka loppuu. Uudenkin ruoan pitää olla jo valmiiksi pilkottu ja sulatettu että suostuvat sen sinne laittamaan.

        Fretti asuu meillä aitauksessa (rajattu puolet huoneesta), juoksee päivittäin vapaana talossa, joka toinen ilta käyn sen kanssa n. 0,5-1,5km lenkillä (siitä riippuen miten halukkaasti fretti kävelee).

        Itse olen koko eläimen kouluttanut, ei juurikaan pure, ainoastaan kun on vapaana ja sen kanssa leikkii, eli ihan tavallista leikkipurentaa. Kiellettäessä lopettaa senkin. Suhteellisen sisäsiisti, tekee tarpeet ohi ainoastaan kun sitä ei ole huomioitu tarpeeksi tai vessa-astia ei ole riittävän puhdas.

        Vessan pyrin siivoamaan aina tarpeen vaatiessa, eli joka toinen tai kolmas päivä ja fretin tilat siivouspäivän, eli perjantain yhteydessä. Jos on jotain ylimääräistä sotkua, kuten astaista kaivettuja pellettejä, pieniä luunpalasia tai piilotettuja lihoja, jotka eivät enää ruoaksi kelpaa lakaisen pois ihan rikkalapiolla. Viltit ja muut petivarusteet pestään parin viikon välein, ellei nyt satu olemaan jotain ylimääräistä sotkua.

        Ainut homma mihin vanhemmat osallistuvat on kulut, eli vuosittainen rokotus, keväällä laitettu implantti, pellettisäkit ja osa raakaruokakuluista. Itse olen fretille ostanut kaikki tavarat mukaanlukematta kantoboksia ja yhtä pedeistä, jotka sain joululahjaksi. Eli siis itse ostettuja tavaroita on viltit, riipparit, leluputki, pieni tuoli, ruokakuppit (nappulakippo & kaksi lihakippoa), frettishampoo, kynsileikkurit, vesipullo, play pen yms.

        Sano sen jälkeen että lapsi/nuori ei osaa hoitaa frettiä jos vanhemmat ei auta muuta kuin kuluissa.


      • ....................
        :--) kirjoitti:

        Huomautan tähän väliin että fretti sopii myös "lapselle" jos siitä on valmis huolehtimaan. Itse minulla vanhemmat ei juurikaan frettiä hoida, korkeintaan laittavat ruokakupin aitaukseen jos vanha ruoka loppuu. Uudenkin ruoan pitää olla jo valmiiksi pilkottu ja sulatettu että suostuvat sen sinne laittamaan.

        Fretti asuu meillä aitauksessa (rajattu puolet huoneesta), juoksee päivittäin vapaana talossa, joka toinen ilta käyn sen kanssa n. 0,5-1,5km lenkillä (siitä riippuen miten halukkaasti fretti kävelee).

        Itse olen koko eläimen kouluttanut, ei juurikaan pure, ainoastaan kun on vapaana ja sen kanssa leikkii, eli ihan tavallista leikkipurentaa. Kiellettäessä lopettaa senkin. Suhteellisen sisäsiisti, tekee tarpeet ohi ainoastaan kun sitä ei ole huomioitu tarpeeksi tai vessa-astia ei ole riittävän puhdas.

        Vessan pyrin siivoamaan aina tarpeen vaatiessa, eli joka toinen tai kolmas päivä ja fretin tilat siivouspäivän, eli perjantain yhteydessä. Jos on jotain ylimääräistä sotkua, kuten astaista kaivettuja pellettejä, pieniä luunpalasia tai piilotettuja lihoja, jotka eivät enää ruoaksi kelpaa lakaisen pois ihan rikkalapiolla. Viltit ja muut petivarusteet pestään parin viikon välein, ellei nyt satu olemaan jotain ylimääräistä sotkua.

        Ainut homma mihin vanhemmat osallistuvat on kulut, eli vuosittainen rokotus, keväällä laitettu implantti, pellettisäkit ja osa raakaruokakuluista. Itse olen fretille ostanut kaikki tavarat mukaanlukematta kantoboksia ja yhtä pedeistä, jotka sain joululahjaksi. Eli siis itse ostettuja tavaroita on viltit, riipparit, leluputki, pieni tuoli, ruokakuppit (nappulakippo & kaksi lihakippoa), frettishampoo, kynsileikkurit, vesipullo, play pen yms.

        Sano sen jälkeen että lapsi/nuori ei osaa hoitaa frettiä jos vanhemmat ei auta muuta kuin kuluissa.

        Ja minkäikäinen olet?


      • :--)
        .................... kirjoitti:

        Ja minkäikäinen olet?

        13, täytän 14 vuoden alussa.


    • Frettu<3

      Uloste ei ole ongelma, kun aiemmin jo mainitsin että meillä on reunuskilpikonna ja se kakkaa ja pissii minne ikinä vain haluaa.
      Ja itse siivoasin tietenkin ulosteet


      Siis kyllä äitini sitä hoitaisi ja siis tarkoitin että noin kerran viikossa minulla on muuta puuhaa ja silloin siskoni ja äitini hoitaisivat sitä.


      Muuten mistä voisin hankkia fretin raaka ruan? En viittisi tilata netistä.... Lähellämme on kyllä eläin kauppa ( musti ja mirri ) mutta saako sieltä fretin raaka ruokaa?

      • Uneton.

        Mustista ja mirristä saa tietääkseni jotain sopivaa raakaruokaa , en ihan varmaksi tiedä kun en oo ostanut itse. Et maininnut missä paikkakunnalla asut. Itse käydään hakemassa omalle fretille ruoat Tampereen Barfista, tai "hätätilanteessa" läheltämme olevasta eläinkaupasta jonka nimeä en muista :D


    • Frettu<3

      Pliis vastailkaa :)

    • Ooks provo?

      Toivon niin.

    • kggk

      Tyttö hyvä , rauhoitu nyt ja mieti muutama vuosi lisää...

    • Samassa veneessä

      Kysy äidiltäsi (tai silt kuka nyt on sitä frettit vastaan) perimmäinensyysiihen että mikset saa frettiä. Mäkin haluaisin fretin ja mulla olis aikaa siihen ja oon hankkinut tietoa siitä tosi paljon mut ainut este on äiti oon haaveillu fretistä nyt viimeset 2 vuotta). Pystyisin ite hankkii rahat siihen ja tavaroihin ja lk kuluihin jne. mul ois jo kaikkeen tarvittavaan rahat valmiina ja kun meijän koirat syö kans raaka ruokaa niin siit sais kyl frettikin osansa.Meillä on viisi koiraa ja olen ite kouluttanut omani (omistan 2niistä) ja todella hyvin on oppinut ilman äikän apua et kyl mä siitä fretist selvisin mut äiti ei haluu tän katon alle frettiä eli tuun saamaan sen vasta sit ku oon muuttanut omaan asuntoon. Mut kylmä nyt aion nauttia ja viettää kunnolla aikaa koirieni kanssa ja sit myöhemmin vasta hankin fretin (ellei äiti jotenkin suostuisi muuttaa mieltään). No raaka ruokaa saa esim barffinetistä se on kumminkin kauppa. Ne on kyllä tarkoitettu koiralle ja kissoille mut en nää mitään estettä et miks niitä ei vois antaa fretillekkin kunhan niissä ei oo yhtää kasviksii niin kyl sieltä löytys fretillekkin ruokaa. Tuntemani fretti ihmiset ostavat ruokansa fretille jostain tällätteestä kaupasta. Jos saat selville miksi äitisi ei halua frettiä niin ois kiva jos kertoisit sen myös täällä jos siis viitsit ja haluat. :)

      • ....................

        Tähän vain pakko sanoa että fretin barffaus eroaa kyllä aika paljon koiran barffi-ruokavaliosta, eikä vihannekset ole mikään ehdoton nounou jota ei missään tapauksessa saa syöttää.


      • ....................

        http://www.pk-fretit.fi/Fretti/Ruokinta

        tästä tietoa barffauksesta.

        Hassua miten ihmiset on ettiny tietoa aina vähintään parin vuoden ajan, ja sitten ei ole löytänyt edes esim ylläolevaa sivua....


      • Pupu on se ruoka.
        .................... kirjoitti:

        Tähän vain pakko sanoa että fretin barffaus eroaa kyllä aika paljon koiran barffi-ruokavaliosta, eikä vihannekset ole mikään ehdoton nounou jota ei missään tapauksessa saa syöttää.

        Kasviksia silti mahdollisimman vähän, sen verran mitä "saaliin" mahalaukussa saattaisi olla.


    • Samassa veneessä

      Ja "...................." Et vihan aina hankkii sen ikäsen fretin joka osaa jo perus säännöt kun niitäkin on paljon.

      • ....................

        Anteeksi, mutta en saa tästä viestistä mitään selkoa, ei pahalla.


      • ....................

        Aah, tarkoitit varmaan että voihan aina hankkia jne, nyt syttyi valo =D

        Usein kodinvaihtajat ovat kodinvaihtajia syystä.... Vaikka ilmoitus sanoisi että "allergian vuoksi", "kiltti fretti" jne....


    • liipalaapa

      oletko jo saanut fretin? Pakko sanoa tähän että mun vanhemmat aluksi vastustivat frettiä, mutta päätin silti hankkia sellaisen. En alussa oikein tajunnu kuinka viisaita ja vaativia eläimiä ne ovat. Vaikka ne ovatkin oikein suloisia jne, silti melkee joka päivä menee niiden kanssa hermot kun pitää tuhota kämppää! Kannattaa mennä jonku kasvattajan luokse tutustumaan oikein kunnolla, nimittäin itselläni oli vaa perustiedot tiedossa eikä ollenkaa fretin luonnetta. Piti vielä hankkia kaveri tälle toiselle, ovat iältää jo 6kk ja toine 2,5v. Nyt olen ymmärtäny myös sen että kun olen näin nuori (20v), en voi koska tahansa lähteä moikkaamaan kavereita ulos.. Sama asia kuin jättäisit pikkulapsen kotiin. Onneksi on kuitenki pikkuveli, jota pyydän leikkimään niiden kanssa jotta mulla olisi vähä "vapaa-aikaa"! Kannattaa vielä harkita asiaa... Se ei ole niin helppoa kuin kissa/koira.

    • Jeesboxi

      Kannattaa ottaa rauhallisesti sen fretin hankinnan kanssa. Ensinnäkään frettiä ei voi ottaa samaan taloon jyrsijöiden, eli gerbiiliesi kanssa. Sinun on siis odotettava ensin että niistä aika jättää. Fretti jyrsijöiden kanssa samassa talossa on molemmille eläimille äärimmäisen stressaavaa, eikä eläimelle ole todellakaan hyväksi elää jatkuvassa stressissä. Fretti stressaa haistaessaan saaliin, mutta se ei pääse siihen käsiksi eikä tiedä missä se on, vaan yrittäisi koko ajan etsiä sitä. Gerbiilisi taas saattaisivat stressata itsensä hengiltä haistaessaan niinkin kamalan pedon kuin näätäeläimen, koska ne rivät tiedä miten päästä pakoon pedolta jonka haistaa. Sinun on siis vain odotettava ensin että sinulla ei ole enää mitään jyrsijöitä.

      Toiseksi, ota rauhallisesti ja hanki tietoa freteistä. Opettele ja lue niistä kaikenlaista tietoa pikkuhiljaa, jolloin sinusta tulee parempi fretinomistaja ja pärjään fretin kanssa paremmin. Opiskellessasi freteistä ja odotellessasi että gerbiileistäsi aika jättää, saat kulumaan ainakin pari vuotta. Silloin olet jo vähän vanhempi, ja kun vanhempasi tietävät sinun olevan täysin tosissaan sekä opiskelleen freteistä paljon tietoa, he todennäköisesti suostuvat fretin hankintaan paljon helpommin. Aloita tiedonhaku vaikka frettiblogeista, sieltä saat kokemuksien lisäksi faktatietoa. Tässä yksi, lue ainakin nämä tekstit:

      http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2013/11/katsaus-naatakuluihin-osa-2.html
      http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/11/fretti-kenen-lemmikki-se-on.html
      http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/09/fretin-ruokalautanen.html
      http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2013/03/miksi-on-merkitysta-mista-frettisi.html

    • miisa2

      joooo mä oon 10-11v tyttö ja myös tahtoisin fretin haluaisin mielusti pennun ja halvalla koska kustannuksia tulee muutenkin ja äiskä ja iskä kysyy aina että mistä sitä rahaa tulee

    • Mielipidevain

      Monet näistä ihmisistä jotka sanoo että "Hyi sinua et saa missään nimessä ottaa frettiä lapsena tai teininä" ovat itsekkin ottaneet ensimmäisen frettinsä kotiin sen ikäisenä, ja myöhemmin aikuisena heillä on edelleenkin frettejä ja ovat ehkä jopa kasvattajia. Jollain foorumilla kyseltiin fretinomistajilta minkä ikäisenä ovat fretin ottaneet ja lähes jokaisen vastaus oli siinä 11 vuoden kieppeillä... Yritän nyt sanoa että joo ei todennäköisesti ole hyvä asia ottaa frettiä kovin nuorena, mutta yrittäkääpä kuvitella itsenne kun sen ikäisiä olitte. Älkää siis tuomitko heti nuoria jotka fretin haluavat. (vaikka se ei olekkaan hyvä idea)

      Itse innostuin freteistä joskus 8v kun pääsin kadulla silittämään yhtä ylisöpöä ja minun oli ihan pakko saada fretti sen jälkeen. Onneksi vanhemmat kielsivät. Olin sitten niin vihainen ja sanoin jotain: "Sitten kun muutan omilleni niin VARMASTI otan fretin ettekä te voi tehdä sille yhtään mitään!!" :DD Sen jälkeen olen pikkuhiljaa freteistä aina jotain opiskellut, perusasiat.
      Nyt oon asunut yli vuoden omillani ja tänä vuonna aloin tosissaan fretin hankkimista miettiä, tietoa on kerätty paljon, tavarat hankittu ja lokakuussa saan viimeinkin pötkylät kotiin joita on yli 10 vuotta odotettu

    • olkaapa tarkkana

      Vihannekset,hedelmät yms. ovat EHDOTON nounou fretin ruuan sulatusjärjestelmä voi sulattaa ainoastaan lihaa ja lihatyotteita vaikka se sen porkkanan nielaisisi niin se ei fretin kehosta ulos tule. Fretti on vain lihansyöjä ja jokainen kokenut fretti ihminen sen tietää tai ne jotka edes ottavat asioista selvää ennenkuin eläimen hankkivat.
      Jos et mistään löydä sopivaa ruokavaliota (suosittelen raakaruokaa tulee edullisemmaksi) niin etsi jokin todella hyvä kissanruoka merkki ja syötä sitä. Nämä suomen faunattaren tms. lemmikkikaupan ruuateivät oikein ole mitään hyvää luokkaa ja ne yleensäkkin sisältävän esim. maissia,perunaa yms. joka eim ole hyväksi fretin elimistölle eikä proteiiniakaan ole tarpeeksi /rasvoja

      • skarppi9

        Komppaan lähes täysin - kyllä se porkkana sieltä ulos tulee, mutta siitä ei paljoakaan imeydy. ;) Kasviksia kannattaa ajatella siltä kannalta, että mitä siellä saaliseläimen masussa olisi... Se että ruokapussissa on fretin kuva, ei todellakaan tee siitä fretille sopivaa. Proteiinin pitäisi olla nimenomaan eläinperäistä ja rasvaakin tarvitaan riittävästi. Nappulaan on helppo tunkea vaikka mitä "turhaa", jotta se saadaan mm. pysymään paremmin kasassa. Joten jos on pakko syöttää nappulaa, niin kissapuolelta saattaa löytyä laadukkaampaa kuin mitä Suomessa freteille myytävät nappulat ovat. Jos ravintoon ei panosta riittävästi, saattaa fretille kehittyä herkemmin insulinooma ja turkkikin on huonokuntoisempi.

        Ns. whole prey olisi varmasti fretille se paras vaihtoehto, mutta täällä tarjonta on vielä vähän rajoittunutta, joten barf/raakaruokinta on hyvä vaihtoehto.


    • Wate for it

      Minä sanoisin vielä että kannattaa odottaa omaan kämppään vaikka se vähän tylsältä tuntuukin! Olen itse 15 ja halunnut fretin n.4 vuotta ja olen aika lailla kaiken netistä saatavan tiedon etsinyt ja opiskellut ja kaikkeahan ei voi tietää ennenkuin oma fretti on. Mutta pää pointtini on se, että sen sijaan että yrität eläintä kinuta säästä mieluummin rahaa ja kerää vielä kaikenlaista tietoa jotta olisit valmis sitten omaan frettiin. Minä itsekkin joudun odottamaan, vaikka toedän että olisin valmis frettiin mutta olen enemmän alkanut miettimään sitä mikä eläimelle itselleen on parasta, se että ottaisin sen myt ja se joutuisi olemaan suhteellisen paljon yksin ja kunnollisia rutiineja ei olisi vainse että sitten tulevaisuudessa olisi minulla rahaa ja aikaa enemmän tarjota pötkylälle(: Vaikka tiedän ettei sitä omaa pötköä ennen kunnollista elämän tilannetta tule luen silti enemmän ja enemmän tietoa ja pysyn lajin tilanteesta suomessa ajantasalla ja valmistaudun tarjoamaan sille tulevalle lemmikille mahdollisimman hyvät olot.

    • plaaplaad

      Teette ehkä vähän turhan ison shown fretin hankkimisesta.. jos vanhemmat ovat mukana fretin hoidossa ja kaikki ovat ottaneet tietoa selville ja tietävät fretin ruokinnasta,hoidosta ja kaikesta tarpeellisesta niin kyllä se lapsenakin voi ottaa

    • imppi

      Jep. Yli 10 vuoden kokemus freteistä ja ensimmäinen tuli otettua 12-vuotiaana. Toki äiti oli hankinnassa ja kuluissa se taustavoima. On siis täysin mahdollista ottaa nuorenakin fretti ja virheistä tuli opittua. Fretti meni kaiken edelle ja tämä tarkoittaa mm. sitä, että fretti kulki melkein aina kaikkialla mukana enkä harrastanut oikeastaan mitään muuta. Ripariviikon fretti oli täysin äidin hoidettavana ja eihän se nyt ihan täysin kunnialla mennyt, koska äiti pelkäsi fretin purevan - jolloin fretti tietenkin innostuu näykkimään, mutta onnistui kuitenkin. Lukion jälkeisten opintojen jälkeen asunnon piti toki olla lemmikkiystävällinen, joten soluasunnot olisi tässä vaiheessa tainneet olla täysi mahdottomuus. Meillä ei myöskään järjestetty bileitä, koska fretti ei ollut häkissä vaan vapaana asunnossa, jolloin olisi ollut vaara karkaamiseen tai loukkaantumiseen, kun joku istuu/astuu tms. päälle. Ja opiskelijan "isoilla" tuloilla minun piti myös pitää huoli vanhusfretin lisääntyneistä eläinlääkärikäynneistä ja lopulta tuhkauksesta...

      Tässä teille nuorille mietittävää. Ei se mahdotonta ole, mutta älkää ottako liian lyhyellä harkinnalla frettiä tai muutakaan lemmmikkiä.

    • Eläinrakas runotyttö

      Minä olen 13-vuotias tyttö, ja olen haaveillut vuorotellen fretistä, kesyrotista, kanista, kissasta ja milloin mistäkin eläimestä. Tällä hetkellä kotonamme asustelee koira, jonka muuttamisesta meille tulee helmikuussa kuluneeksi viisi vuotta.
      Fretistä haaveilin suunnilleen kaksi vuotta (eli ollessani 9-11 vuoden ikäinen), mutta nyt innostukseni sitä kohtaan on vähän laantunut. Äitini ei ole ollut lainkaan innostunut siitä ajatuksesta, että meille tulisi fretti tai mikään muukaan uusi lemmikki, enkä ole vähään aikaan sellaista kinunnutkaan.
      Minä olen ollut lähes kaikista eläimistä innostunut vain pienen hetken (paitsi koirista, jotka ovat olleet aina lempieläimiäni, ja freteistä, joista hain tietoa aika kauan), ja on ehkä ihan hyvä, ettei äitini ole minulle koiran lisäksi mitään muuta lemmikkiä ostanut. Lemmikkiähän ei koskaan kannata hankkia hetken mielijohteesta, vaan pitkän ja tarkan harkinnan tuloksena, ja koirassa on minulle varmasti tarpeeksi työtä ainakin toistaiseksi. En missään tapauksessa tarkoita, ettei tämän keskustelun aloittaja (tai kukaan muu fretistä tai mistä tahansa muusta eläimestä haaveileva lapsi) ole harkinnut tarpeeksi. Jotkut lapset osaavat harkita ja hankkia tietoa hyvin, mutta ainakaan liikaa tietoa ei voi koskaan tulevasta lemmikistä olla.
      Tällä hetkellä haaveilen dalmatiankoirasta, johon säästän rahaakin. Aion hankkia sellaisen sitten, kun olen aikuinen. En ole edes ehdottanut sellaisen hankkimista meille, sillä äitini vastaus olisi varmasti ehdoton "ei"; hän ei ole innostunut minkään muunkaan eläimen ottamisesta, ja hän on sanonut, että jos joskus ottaisimme meille toisen koiran (mitä luultavasti ei tule koskaan tapahtumaan), se saisi painaa korkeintaan kymmenen kiloa. Tiedän, että tämä on frettipalsta, eivätkä koirajutut kuulu tänne, mutta minun tilanteeni on vähän samantapainen kuin tämän keskustelun aloittajan, joten päätin kirjoittaa tänne.
      Olen tietenkin tyytyväinen myös nykyiseen koiraamme, ja aionkin nauttia yhteiselosta sen ja äitini kanssa, ennen kuin joskus muutan omaan asuntooni ja hankin sen dalmatiankoiran. En tarkoita, että aion silloin hylätä nykyisen koiramme ja vaihtaa sen uuteen, vaan huolehdin tietenkin myös siitä hyvin loppuun asti. Tietenkin mieleni saattaa silloin olla muuttunut (sillä tavalla, etten enää haluakaan dalmatiankoiraa), mutta uskoisin, että tämä innostus kestää, ja jos olen vielä aikuisenakin innostunut, olen ainakin harkinnut tarpeeksi kauan. Tietenkin silloin asiaa pitää miettiä myös nykyisen koiramme, opiskelujeni, asuntoni ja kaiken muunkin kannalta.
      Mikäli tämän keskustelun aloittaja lukee tätä keskustelua vielä, niin hänen kannattaa nyt nauttia gerbiiliensä seurasta (vaikka ne eivät aloitusviestin perusteella olekaan hänelle yhtä tärkeä asia kuin fretti olisi), hankkia paljon tietoa freteistä ja lopulta se frettikin (lapsena, jos hänen vanhempansa antavat luvan, ja jos eivät anna, niin sitten aikuisena). Kuten tähän keskusteluun on aikaisemminkin kirjoitettu, frettiä ja gerbiilejä ei missään tapauksessa kannata ottaa samaan taloon/asuntoon, sillä ne stressaantuvat toistensa hajusta.
      Sanon vielä tähän loppuun, että mielestäni fretin tai jonkun muun eläimen voi hankkia lapselle, mutta silloin koko perheen on oltava siinä mukana. Toivotan onnea ja kärsivällisyyttä kaikille lemmikin hankintaa suunnitteleville lapsille. Kyllä te varmasti vielä joskus (viimeistään aikuisina) ne lemmikkinne saatte, vaikka joutuisittekin vielä odottamaan :)

    • puhunut

      En ymmärrä noita 10-12 vuotiaita lapsia, jotka tulevat sanomaan, että haluaisivat fretin!
      Itse olen 14 ja omistan fretin.
      Fretin omistamiseen tarvitsee:
      -riittävästi kuria ja taitoa komentaa frettiä oikein
      -frettiä ei saa pelätä, muuten se alkaa härnäämään pelkääjää
      -aikaa, aikaa ja aikaa
      -riittävästi rahaa, fretti itsessään maksaa 200-350e lääkärikulut
      -vanhempien apua ja LUVAN
      -häkin, joka saattaa maksaa 100-400e, riippuen koosta
      FRETTIÄ EI SAA LUKITA PÄIVÄKSI HÄKKIIN!!!! Toki, jos fretti on tottunut nukkumaan yön häkissä, ok, mutta aina vapaus on parempaa.
      Itselläni frettivauveli makaa parhaillaan vilttien päällä päivätorkuilla.
      Koulupäivän ajaksi frettiä ei saa jättää yksin vaaralliseen paikkaan. Esim. huoneeseen, jossa on fretin mentäviä aukkoja (Fretti saa ängättyä itsensä jopa 5x5 kokoiseen koloon). Vaikka joku kolo olisi 1-2 metrin korkeudella, fretti etsii tiensä sinne, jos se on niin päättänyt.
      Oma frettihuone on aina plussaa, jos se on mahdollista.
      Oma frettini elelee huoneessani, joka on tarkastettu frettiturvalliseksi.
      Kouluun lähtiessäni jätän frettini oven taakse, jotta ei portistakaan vahingossa tulla läpi.
      Olen ottamassa toista frettiä kaveriksi, jotta ovat toistensa kavereina koulupäivän ajan.
      JOS HARKITSETTE FRETTIÄ, TEILLÄ TÄYTYY OLLA VANHEMPIEN LUPA JAHEIDÄN APUNSA! Eikä niin, että "isi ostaa pikku prinsessalle fretin ja kohta se on myynnissä kun fretille ei pärjätä ja isi lohduttaa, että etsitään uusi ja parempi". Säälittää fretit, jotka joutuvat tuollaisen kohteeksi.
      Fretin omistamiseen tarvitaan paljon kokemusta, ja enne sitä kannattaa ottaa helpompi lemmikki, jotta eläimen omistamisen huonot puolet eivät tule uutena.
      Ja siitä hajusta ja siisteydestä:
      -fretillä on ominaishajunsa, joka saattaa jonkun mielestä haista pahalle
      -fretti on sisäsiisti, mutta ikinä siitä ei voi saada 100% sisäsiistiä eli varaudu siivoamaan lattialta kusia ja paskoja

    • Anonyymi

      Just tää! Mulla on taas iskä hoideltavana että me kyllä reissaillaan paljon mutta MINULLA ON AIKAA JA OSAAN HOITAA SITÄ KYLLÄ en ymmärrä mikä on että ei voi? Kysyin rahasta... Ei en ymmärrä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe