Hengellä sinetöinti

yksikaste!

" ... uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti ... " (Ef. 1:13, 1938-käännös)

" ... uskottuanne sinetöitiin Hengellä lupauksen Pyhällä ... " (Ef. 1:13, Novum-kirjasarja, osa 4)

Jotkut saavat ihan uskoontulohetkessä Pyhän Hengen, siis heidät sinetöidään ihan siinä uskoontulohetkessä - mikä on hyvä asia! - mutta monet saavat Pyhän Hengen vasta oltuaan jo jonkin aikaa uskossa, siis tulevat sinetöidyiksi vasta oltuaan jo jonkin aikaa uskossa!

* Apostolit eivät julistaneet, että kaikille tapahtuu Hengellä sinetöinti uskoontulohetkessä! *

26

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiastakyse

      Muroma opettaa asiasta aika hyvin. En ole tavannut Muroman opetuksia ennen näillä palstoilla käymistäni, mutta kun tapasin hänen opetuksensa ilahduin, sillä huomasin hänen opettavan vähän hapuilemalla, mutta silti aika hyvin tästä tärkeästä kasteasiasta. Itse olin kokenut Pyhän Hengen kasteen noin 20 vuotta aikaisemmin kuin Jeesus lähetti kirjoittamaan ja kertomaan Hänestä näiden palstojen lukijoilla. Ennen Muroman käsitystä en ollut löytänyt näiltä palstoilta yhtäkään opetusta, jossa Raamatun evankeliumit ja apostolien kirjeet pysyvät totena. Monenlaista kastekäsitystä luin ja kaikki ne perustuivat jonkun lahkon opetuksiin, mutta Muroma kertoo omakohtaisen kokemuksensa ja perustaa oppinsa Raamattuun. Hänenkin opetuksensa on vajavaista, mutta kiitos Jeesukselle, oppi ei kuitenkaan ole lopullinen pelastaja, vaan usko Jumalan Ainoaan Poikaan ja Hänelle kuuliaisena oleminen tuo pelastuksen.

      Jokainen uudestisyntynyt johdattaa ihmisiä Jeesuksen, eli evankeliumien luokse. Jeesus on VAPAHTAJA ja PELASTAJA.

      "Muroma piti kiinni siitä Raamatun opetuksesta, että kasteessa saadaan Pyhä Henki. Mutta hän sanoi sen tapahtuvan tuolloin "objektiivisessa mielessä", kuin sinettinä, panttina tai vakuutena. Se ei hänen mukaansa vielä voinut merkitä sitä "elävää kokemusta Pyhästä Hengestä", josta uudestisyntymisessä hänen mukaansa oli kyse. Kaste valmistaa tilaa ja mahdollisuuksia suurelle lahjalle eli pelastuksen omistamiselle uskossa, mutta ei vielä merkitse pelastuksen omistamista. Näin Muroma päätyi tekemään eron vesikasteen ja henkikasteen välille. Vesikasteessa lahjoitetaan Kristus ja pelastus, mutta vasta kun tuo kaikki otetaan uskossa vastaan, tapahtuu henkikaste ja uudestisyntyminen. Usko merkitsi siis Muromalle sellaista pelastuksen omistamista, mikä ei ollut mahdollista lapselle."

    • asiastakyse

      Täällä pitäisi olla Huutavan ääniä erämaassa huutamassa, että kääntykää ja uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti. Jumala lähetti Oman Sanansa Jumalaksi kansan keskelle ja Pyhän Hengen lahja on valmiudessa kirkastamaan jokaiselle kastetulle tuon parantavan ja vapauttavan Sanan. Ottakaa kääntymisenne jälkeen hiljaisuudessa vastaan Jumalan Sanaa.
      Vanhurskaan pitää elämään uskosta:

      "Vanhurskas pitää elämän uskosta"
      Vuonna 1880 Amerikan Suomalainen Kirjallisuuden Seura lahjoitti Raattamaalle luterilaiset Tunnustuskirjat.

      Niiden esipuheesta Raattamaa löysi kuvauksen Martti Lutherin uudestisyntymisestä.
      Tämän pohjalta hän rohkaisi lestadiolaiskristittyjä: "Usko ja ole vapa ostettu lauma Ala Torniosa. Riemuitse hengesä pästettynnä pahasta omasta tunnosta priskotus veren kautta. En puhu Jesuksen ristin viholisile, joita on siellä ja täällä, vaan uutesta syntyneille christityille, jotka ovat ahtan portin kautta, se on uskon kautta ristinnaulitun päälle, ovatpa suuresta murhesta tullet iloiseksi niin kuin Herran opetus lapset Pääsiäis iltana. Vieläpä opetus isä Lutherus munkkina ollesans oli vuosittain murhesa ja epäilyksisä, mutta yhtä äkkiä Poloknan (Bologna) kaupunkisa tuli terveksi ja iloiseksi kuin syntyi uutesta uuten elämän. Sitteppä vasta oikein hänen sielusans kirkastui tämä Raamatun sana että vanhurskas pitää elämän uskosta. Syntyipä hän vielä papiksi ja uuten kirkon rakentajaksi jossa met nyt olema. Tähän ej hän kyenyt lukemisela, vaan tarvitsi Jumalasta syntyät papiksi. Kehoitan teitä rakkat veljet ja sisaret lujana pysymän teitän kallimasa uskosanne, jotka asutte maalla ja kaupunkeisa. Jo näkyy ijankaikkisuten ihana ranta jossa pian yhten tulema. Sillä voitto on tullut Karitsan veren kautta, amen" (Raattamaa 1976, nro 138, Zidbeck 1985, 101)

      • näin Raamatussa

        Nyt "asiastakyse" puhuu asiaa:

        "Täällä pitäisi olla Huutavan ääniä erämaassa huutamassa, että kääntykää ja uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti. "

        Totta. Tuollaisia Huutavan ääniä tarvittaisiin, mutta kun täällä esiintyy etupäässä
        noita veden taikavoimaan luottavia sakramentalisteja, jotka kuvittelevat, että jokin
        ulkoinen seremonia riittää pelastukseen.
        Eräät, kuten esim nimimerkk "lut", jopa opettavat, että "kääntyminen", eli parannuksen tako on ihmistekoa, eikä kastetun tarvitse tehdä parannusta, sillä kaste riittää.

        Heillä on kerran hirveä vastuu Jumalan edessä sen johdosta, että pettävät ihmisiä
        väärään rauhaan tuolla harha-opilla, että kaste riittää, ja estävät heiltä parannuksen teon.

        Hes 3:18
        "Jos sinä et varoita jumalatonta...niin jumalaton kuolee synneissään ja hänen
        verensä minä vaadin sinun kädestäsi."


    • Samarialainen Apt. 8

      Uudestisyntyminen tarkoittaa aina yhtä kuin Pyhän Hengen saaminen. Jokaisella uskoon tulleella on Elämä sisimmässään. "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa." Room. 8:9.
      Pyhän Hengen kasteen saaminen on toinen asia. Joillakin kestää jopa vuosia ennen kuin saavat henkikasteen.
      Pyhän Hengen kaste on sitä, että Jumalan Henki tulee uskoon tulleen päälle voiman kasteena.

      • yksikaste!

        Jos opetetaan kohdan muka kohtaan (Room. 8:9) vedoten, että jokainen uskoontullut on saanut Pyhän Hengen automaattisesti uskoontulohetkessään, silloin Urho Muroman todistus "uskovien kaste" -opin kumoamiselle on oikein.

        Samariassahan tapahtui näin:

        " ... he nyt uskoivat Filippusta ... he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. ... Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen." (Ap.t 8:12-17)

        Nyt Urho Muroma opettaa aivan oikein, että nuo apostolien kohtaamat samarialaiset olivat Herran nimeen kastettuja, mutta he eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä. Tästä Muroma ymmärtää, että kohdan (Room. 8:9) nojalla nuo jo Herran nimeen kastetut eivät voineet olla vielä Kristuksen omiksi tulleita. He olivat toki jo silloin Herran nimeen kastettuina lähellä todellista uskoontulemista sillä he olivat jo uskoneet Filippuksen julistuksen, mutta ei pelkkä julistajan julistuksen uskominen riittänyt ja riitä! Sillä jos he olisivat jo todella tulleet uskoon, he olisivat jo saaneet Pyhän Hengen, heillä olisi jo Kristuksen Henki!

        Urho Muroman mukaan siis tuolloin Samariassa kastettiin Herran nimeen paljon ihmisiä, jotka aivan varmasti olivat vielä silloin Herran nimeen kastettaessa todella uskoon tulemattomia. Heillä ei ollut Kristuksen Henkeä vielä siinä kun heidät kastettiin! He eivät olleet siis vielä todella uskoon tulleita kun heidät kastettiin.

        Vasta jonkin aikaa Herran nimeen kastamisen jälkeen apostolien rukoillessa ja pannessa kätensä noiden samarialaisten päälle, he tulivat todella uskoviksi! Sillä vasta siitä lähtien heillä oli Kristuksen Henki! : "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa"!, tätä Muroma korostaa!

        Näin Urho Muroma kumosi "uskovien kaste" -opin.


      • näin Raamatussa
        yksikaste! kirjoitti:

        Jos opetetaan kohdan muka kohtaan (Room. 8:9) vedoten, että jokainen uskoontullut on saanut Pyhän Hengen automaattisesti uskoontulohetkessään, silloin Urho Muroman todistus "uskovien kaste" -opin kumoamiselle on oikein.

        Samariassahan tapahtui näin:

        " ... he nyt uskoivat Filippusta ... he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. ... Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen." (Ap.t 8:12-17)

        Nyt Urho Muroma opettaa aivan oikein, että nuo apostolien kohtaamat samarialaiset olivat Herran nimeen kastettuja, mutta he eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä. Tästä Muroma ymmärtää, että kohdan (Room. 8:9) nojalla nuo jo Herran nimeen kastetut eivät voineet olla vielä Kristuksen omiksi tulleita. He olivat toki jo silloin Herran nimeen kastettuina lähellä todellista uskoontulemista sillä he olivat jo uskoneet Filippuksen julistuksen, mutta ei pelkkä julistajan julistuksen uskominen riittänyt ja riitä! Sillä jos he olisivat jo todella tulleet uskoon, he olisivat jo saaneet Pyhän Hengen, heillä olisi jo Kristuksen Henki!

        Urho Muroman mukaan siis tuolloin Samariassa kastettiin Herran nimeen paljon ihmisiä, jotka aivan varmasti olivat vielä silloin Herran nimeen kastettaessa todella uskoon tulemattomia. Heillä ei ollut Kristuksen Henkeä vielä siinä kun heidät kastettiin! He eivät olleet siis vielä todella uskoon tulleita kun heidät kastettiin.

        Vasta jonkin aikaa Herran nimeen kastamisen jälkeen apostolien rukoillessa ja pannessa kätensä noiden samarialaisten päälle, he tulivat todella uskoviksi! Sillä vasta siitä lähtien heillä oli Kristuksen Henki! : "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa"!, tätä Muroma korostaa!

        Näin Urho Muroma kumosi "uskovien kaste" -opin.

        Onneksi Raamattu ei kumoa uskovien kaste-oppia, .

        Muromakaan ei näköjään ennekkoluuloiltaan ymmärrä lukemaaansa, sillä samarialaisethan USKOIVAT ennen kastettaan Ap 8:12
        "Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta
        ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Muromakin sekoittaa keskenään Pyhän Hengen saamisen, joka saadaan USKOONTULLESSA ja Pyhän Hengen armolahjat ja Pyhän Hengen kasteen, jotka saadaan usein kätten
        päällepanemisen kautta."

        Apostolitkin olivat uskoneet ja kastettu aikaisemmin, mutta Pyhän Hengen kasteen he saivat
        vasta helluntaina!

        Ef 1:13
        "Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte KUULLEET totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        Se, että noita Siimon lankesi ahneuteen kasteensa jälkeen, ei mitätöi tätä järjestystä. Monethan
        Monethan lankeavat siitä huolimatta, että ovat tulleet kirkkaasti uskoon.

        Muuten, vauvojahan ei Samariassakaan kastettu!


      • asiastakyse
        yksikaste! kirjoitti:

        Jos opetetaan kohdan muka kohtaan (Room. 8:9) vedoten, että jokainen uskoontullut on saanut Pyhän Hengen automaattisesti uskoontulohetkessään, silloin Urho Muroman todistus "uskovien kaste" -opin kumoamiselle on oikein.

        Samariassahan tapahtui näin:

        " ... he nyt uskoivat Filippusta ... he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. ... Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen." (Ap.t 8:12-17)

        Nyt Urho Muroma opettaa aivan oikein, että nuo apostolien kohtaamat samarialaiset olivat Herran nimeen kastettuja, mutta he eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä. Tästä Muroma ymmärtää, että kohdan (Room. 8:9) nojalla nuo jo Herran nimeen kastetut eivät voineet olla vielä Kristuksen omiksi tulleita. He olivat toki jo silloin Herran nimeen kastettuina lähellä todellista uskoontulemista sillä he olivat jo uskoneet Filippuksen julistuksen, mutta ei pelkkä julistajan julistuksen uskominen riittänyt ja riitä! Sillä jos he olisivat jo todella tulleet uskoon, he olisivat jo saaneet Pyhän Hengen, heillä olisi jo Kristuksen Henki!

        Urho Muroman mukaan siis tuolloin Samariassa kastettiin Herran nimeen paljon ihmisiä, jotka aivan varmasti olivat vielä silloin Herran nimeen kastettaessa todella uskoon tulemattomia. Heillä ei ollut Kristuksen Henkeä vielä siinä kun heidät kastettiin! He eivät olleet siis vielä todella uskoon tulleita kun heidät kastettiin.

        Vasta jonkin aikaa Herran nimeen kastamisen jälkeen apostolien rukoillessa ja pannessa kätensä noiden samarialaisten päälle, he tulivat todella uskoviksi! Sillä vasta siitä lähtien heillä oli Kristuksen Henki! : "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa"!, tätä Muroma korostaa!

        Näin Urho Muroma kumosi "uskovien kaste" -opin.

        Muroma opettaa, että täällä saatavassa kasteessa ihminen saa mahdollisuuden, eli saa Jumalan lupauksen mukaan syntyä uudeksi, jos USKOO Jeesukseen ja Jeesuksen opetukset.
        Muroma ei osaa kertoa Pyhän Hengen lahjasta, siis LAHJASTA, jonka Jumala on LUVANNUT kastetuille, mutta muuten Muroman opetus on hyvää. Muroma todellakin kumoaa uskovien kasteen, sillä ei Jeesus käskenyt kenenkään uskoa ennen kastetta ja opetusta. Nuo, jotka uskovat ennen kastetta, eivät kertakaikkiaan voi uskoa Jumalan Sanaan, sillä he eivät usko siihen Jumalan voimalla ja Pyhän Hengen lahjan kirkastuksella.
        Pyhän Hengen lahja annetaan teille ja lapsillenne kasteen yhteydessä ja jos tuo lahja ei ole teille kastetut tuttu, niin pyytäkää ja anokaa Jumalaa avaamaan se luvattu Lahja.


      • näin Raamatussa
        asiastakyse kirjoitti:

        Muroma opettaa, että täällä saatavassa kasteessa ihminen saa mahdollisuuden, eli saa Jumalan lupauksen mukaan syntyä uudeksi, jos USKOO Jeesukseen ja Jeesuksen opetukset.
        Muroma ei osaa kertoa Pyhän Hengen lahjasta, siis LAHJASTA, jonka Jumala on LUVANNUT kastetuille, mutta muuten Muroman opetus on hyvää. Muroma todellakin kumoaa uskovien kasteen, sillä ei Jeesus käskenyt kenenkään uskoa ennen kastetta ja opetusta. Nuo, jotka uskovat ennen kastetta, eivät kertakaikkiaan voi uskoa Jumalan Sanaan, sillä he eivät usko siihen Jumalan voimalla ja Pyhän Hengen lahjan kirkastuksella.
        Pyhän Hengen lahja annetaan teille ja lapsillenne kasteen yhteydessä ja jos tuo lahja ei ole teille kastetut tuttu, niin pyytäkää ja anokaa Jumalaa avaamaan se luvattu Lahja.

        Onkohan sinullakin, "asiastakyse", jonkunlainen sokea piste Raamattua tulkitessasi:
        "sillä ei Jeesus käskenyt kenenkään uskoa ennen kastetta ja opetusta.!????

        Miksihän Jeesus sanoi: Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu"!!

        Miksei Hän sanonut: Joka kastetaan ja uskoo joskus myöhemmin, pelastuu???

        Sinä sorrut tuohon samaan harhaan, kuin mitä kirkko, että Jumala toimisi jonkun
        automation tavoin.
        Pyhän Hengen lupaus EI OLE mikään automaattinen lahja,, vaan se lupaus
        täyttyy VAIN NIIDEN KOPHDALLA, jotka
        1. Tekevät parannuksen
        2. Antavat kastaa ITSENSÄ (ei vauvaansa)
        3. Jotka Jumala, meidän Herramme kutsuu!!!

        Miksihän sinä olet tässä asiassa noin sokea?

        Edellä ainä kirjoitit raamatullisesti:
        "Täällä pitäisi olla Huutavan ääniä erämaassa huutamassa, että kääntykää ja uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti. Jumala lähetti Oman Sanansa Jumalaksi kansan keskelle "

        Miksi muutit oppiasi?


      • asiastakyse
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Onkohan sinullakin, "asiastakyse", jonkunlainen sokea piste Raamattua tulkitessasi:
        "sillä ei Jeesus käskenyt kenenkään uskoa ennen kastetta ja opetusta.!????

        Miksihän Jeesus sanoi: Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu"!!

        Miksei Hän sanonut: Joka kastetaan ja uskoo joskus myöhemmin, pelastuu???

        Sinä sorrut tuohon samaan harhaan, kuin mitä kirkko, että Jumala toimisi jonkun
        automation tavoin.
        Pyhän Hengen lupaus EI OLE mikään automaattinen lahja,, vaan se lupaus
        täyttyy VAIN NIIDEN KOPHDALLA, jotka
        1. Tekevät parannuksen
        2. Antavat kastaa ITSENSÄ (ei vauvaansa)
        3. Jotka Jumala, meidän Herramme kutsuu!!!

        Miksihän sinä olet tässä asiassa noin sokea?

        Edellä ainä kirjoitit raamatullisesti:
        "Täällä pitäisi olla Huutavan ääniä erämaassa huutamassa, että kääntykää ja uskokaa Häneen, jonka Jumala lähetti. Jumala lähetti Oman Sanansa Jumalaksi kansan keskelle "

        Miksi muutit oppiasi?

        Miten on sinun kohdallasi, onko sinulla sokeutta, josta nyt yrität pyrkiä valoon. Olen kaiken aikaa kirjoittanut, että kasteessa ihmisille LUVATAAN PYHÄN HENGEN LAHJA ja joka ottaa USKOSSA vastaan tuon Lahan kirkastaman Jumalan Sanan, saa kasvaa päivään, jolloin Jumala aivan Itse kastaa hänet Pyhällä Hengellä ja jopa tulella.
        Sinä et pääse tuosta sekasotkusta opin puolella eroon, jollet mene jonkun Sanan kasvattaman luokse ja kuuntele mitä hän kertoo. Jumalalla on ympäri Suomea uskovaisia, jotka johdattavat toisia parannuksen tielle ja siitä Jeesuksen ristille. Enempää ei kukaan voi toisensa puolesta tehdä, niin henkilökohtainen on uudestisyntyneen ja Jumalan suhde. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanottavaa ja uudestisyntynyt pääsee Jumalan opetukseen, eli ei ole uudestisyntymisensä jälkeen enää kenenkään muun kuin Jumalan opetuksen tarpeessa.
        Miksi teiltä monilta puuttuu parannuksentien osuus? Vain parannuksentien kulkeneet pääsevät VAPAUTETTUJENTIELLE.


      • yksikaste!

        -- Uudestisyntyminen tarkoittaa aina yhtä kuin Pyhän Hengen saaminen.

        Ei ihan noin, vaan uudestisyntymiseen kuuluu Pyhän Hengen saaminen, vastaanottaminen. Ja kaikki todella uskoon Jeesukseen Kristukseen tulleet eivät ole saaneet, vastaanottaneet Pyhää Henkeä. Mitään uskoontulohetkessä tapahtuvaa automaatio Pyhän Hengen saamista Raamattu ei opeta.


      • automaatio on
        yksikaste! kirjoitti:

        -- Uudestisyntyminen tarkoittaa aina yhtä kuin Pyhän Hengen saaminen.

        Ei ihan noin, vaan uudestisyntymiseen kuuluu Pyhän Hengen saaminen, vastaanottaminen. Ja kaikki todella uskoon Jeesukseen Kristukseen tulleet eivät ole saaneet, vastaanottaneet Pyhää Henkeä. Mitään uskoontulohetkessä tapahtuvaa automaatio Pyhän Hengen saamista Raamattu ei opeta.

        Eikö nämä kommentit liity uskoontuloon?

        Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?


      • ei ole automaatiota
        automaatio on kirjoitti:

        Eikö nämä kommentit liity uskoontuloon?

        Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

        "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        Ei apostolit kysele joutavia. Jos silloin kun tulee uskoon, saisi automaattisesti Pyhän Hengen, silloin tuo kysymys olisi joutava. Eli tuon kysymyksen mukaan silloin kun tulee uskoon, ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        " ... uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti," (ks. (Ef. 1:13))

        Kohta (Gal. 3:2) puhuu samaa kuin (Ef. 1:13), Hengen saaminen on uskosta eli usko tarvitaan, jotta Henki voidaan saada, joillekin tuo Hengen saaminen tapahtuu ajallisesti ihan uskoontulohetkessä, joillekin - kuten ilmeisesti Efeson miehille (Apt .19:1-7) - Hengen saaminen tapahtuu ajallisesti jonkin aikaa uskoontulohetken jälkeen, joka tapauksessa uskosta.


      • automaatio on
        ei ole automaatiota kirjoitti:

        "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        Ei apostolit kysele joutavia. Jos silloin kun tulee uskoon, saisi automaattisesti Pyhän Hengen, silloin tuo kysymys olisi joutava. Eli tuon kysymyksen mukaan silloin kun tulee uskoon, ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        " ... uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti," (ks. (Ef. 1:13))

        Kohta (Gal. 3:2) puhuu samaa kuin (Ef. 1:13), Hengen saaminen on uskosta eli usko tarvitaan, jotta Henki voidaan saada, joillekin tuo Hengen saaminen tapahtuu ajallisesti ihan uskoontulohetkessä, joillekin - kuten ilmeisesti Efeson miehille (Apt .19:1-7) - Hengen saaminen tapahtuu ajallisesti jonkin aikaa uskoontulohetken jälkeen, joka tapauksessa uskosta.

        "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        Paavali asetti tuon kysymyksen selvittääkseen millä kasteella heidät oli kastettu, eikä siksi että saako Pyhän Hengen automaattisesti vai ei.
        Paavali sai vastauksen ja ymmärsi ettei heitä oltu kastettu "oikein".

        Eikös Pyhän Hengen sinetti tarkoita että olemme saaneet Pyhän Hengen. Olemme saaneet Pyhän Hengen sinetiksi (merkiksi) uskosta Jeesukseen.


      • ei ole automaatiota
        automaatio on kirjoitti:

        "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        Paavali asetti tuon kysymyksen selvittääkseen millä kasteella heidät oli kastettu, eikä siksi että saako Pyhän Hengen automaattisesti vai ei.
        Paavali sai vastauksen ja ymmärsi ettei heitä oltu kastettu "oikein".

        Eikös Pyhän Hengen sinetti tarkoita että olemme saaneet Pyhän Hengen. Olemme saaneet Pyhän Hengen sinetiksi (merkiksi) uskosta Jeesukseen.

        Kohdassa (Apt. 19:1-7) on tärkeitä opetuksia:

        1. Kysymyksen "saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" mukaan ei uskoon tuleva ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        2. Lahjan Pyhän Hengen saaminen liittyy kastamiseen. Missä tämä opetetaan apostolien opetuksessa (jota opetusta tietysti myös apostoli Paavali noudatti ja opetti)? Tässä kohdassa:

        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Apt. 2:38,39)

        Tässäkin on huomattava, että Pyhän Hengen saamista ei luvata tapahtuvan automaationa täsmälleen uskoon tulemisen hetkessä (ja kaikille). Esimerkiksi samarialaisille (Apt. 8:12-17) tapahtui täsmälleen lupauksen, ohjeen (Apt. 2:38,39) mukaisesti. Samarialaiset (paitsi noita Simon) saivat Pyhän Hengen vasta oltuaan jo jonkin aikaa Herran nimeen kastettuina todella uskossa Jeesukseen Kristukseen. Heillä oli siis selvästi havaittava aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä. Näin on monille ihmisille nykyäänkin! On jyrkästi torjuttava sellainen melko yleinen harhaoppi, että samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo ennen kastamistaan.


      • ei ole automaatiota
        ei ole automaatiota kirjoitti:

        Kohdassa (Apt. 19:1-7) on tärkeitä opetuksia:

        1. Kysymyksen "saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" mukaan ei uskoon tuleva ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        2. Lahjan Pyhän Hengen saaminen liittyy kastamiseen. Missä tämä opetetaan apostolien opetuksessa (jota opetusta tietysti myös apostoli Paavali noudatti ja opetti)? Tässä kohdassa:

        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Apt. 2:38,39)

        Tässäkin on huomattava, että Pyhän Hengen saamista ei luvata tapahtuvan automaationa täsmälleen uskoon tulemisen hetkessä (ja kaikille). Esimerkiksi samarialaisille (Apt. 8:12-17) tapahtui täsmälleen lupauksen, ohjeen (Apt. 2:38,39) mukaisesti. Samarialaiset (paitsi noita Simon) saivat Pyhän Hengen vasta oltuaan jo jonkin aikaa Herran nimeen kastettuina todella uskossa Jeesukseen Kristukseen. Heillä oli siis selvästi havaittava aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä. Näin on monille ihmisille nykyäänkin! On jyrkästi torjuttava sellainen melko yleinen harhaoppi, että samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo ennen kastamistaan.

        Ensimmäinen kohta edellä piti olla näin:

        1. Kysymyksen "saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" mukaan uskoon tuleva ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        Kuten edellä totesin, tuo opetus 1 on yhtä pitävää kohdan (Apt. 2:38,39) kanssa. Kohdassa (Apt. 2:38,39) ei tosiaankaan sanota automaatio-opin mukaisesti esimerkiksi näin:

        " ... ja ihan siinä hetkessä te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Kohdan (Apt. 2:38,39) mukaan jotkut voivat saada ilman aikaviivettä Pyhän Hengen, jotkut jonkin mittaisen aikaviiveen jälkeen Pyhän Hengen.


      • automaatio on
        ei ole automaatiota kirjoitti:

        Ensimmäinen kohta edellä piti olla näin:

        1. Kysymyksen "saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" mukaan uskoon tuleva ei automaattisesti saa Pyhän Hengen.

        Kuten edellä totesin, tuo opetus 1 on yhtä pitävää kohdan (Apt. 2:38,39) kanssa. Kohdassa (Apt. 2:38,39) ei tosiaankaan sanota automaatio-opin mukaisesti esimerkiksi näin:

        " ... ja ihan siinä hetkessä te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Kohdan (Apt. 2:38,39) mukaan jotkut voivat saada ilman aikaviivettä Pyhän Hengen, jotkut jonkin mittaisen aikaviiveen jälkeen Pyhän Hengen.

        Saivarteletko?

        Onko viiveessä kyseessä sekunneista vai vuosista, kun saa Pyhän Hengen uskoon tullessa?

        Et siis pidä Pyhän Hengen sinettiä samana kuin saada Pyhä Henki? Seuraavakin kohta antaa niin ymmärtää:

        Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.


      • ei ole automaatiota
        automaatio on kirjoitti:

        Saivarteletko?

        Onko viiveessä kyseessä sekunneista vai vuosista, kun saa Pyhän Hengen uskoon tullessa?

        Et siis pidä Pyhän Hengen sinettiä samana kuin saada Pyhä Henki? Seuraavakin kohta antaa niin ymmärtää:

        Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

        -- Et siis pidä Pyhän Hengen sinettiä samana kuin saada Pyhä Henki?

        Et ole ilmeisesti ajatuksella lukenut kirjoittamaani? Kuten olen jo monta kertaa todennut, Raamatun mukaan joku voi olla todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, mutta ei ole saanut vielä Pyhän Hengen. Päättele tuosta itse (käyttäen kohtaa (Ef. 4:30)), onko tuo todella uskossa Herraan Jeesukseen oleva, joka ei ole vielä saanut Pyhän Hengen, jo sinetöity Hengellä?

        Todellakin joillakin on jopa vuosien aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä. Samarialaisilla tuo aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä oli ilmeisesti joitain päiviä.


      • automaatio on
        ei ole automaatiota kirjoitti:

        -- Et siis pidä Pyhän Hengen sinettiä samana kuin saada Pyhä Henki?

        Et ole ilmeisesti ajatuksella lukenut kirjoittamaani? Kuten olen jo monta kertaa todennut, Raamatun mukaan joku voi olla todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, mutta ei ole saanut vielä Pyhän Hengen. Päättele tuosta itse (käyttäen kohtaa (Ef. 4:30)), onko tuo todella uskossa Herraan Jeesukseen oleva, joka ei ole vielä saanut Pyhän Hengen, jo sinetöity Hengellä?

        Todellakin joillakin on jopa vuosien aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä. Samarialaisilla tuo aikaviive uskoon tulemisen hetken ja Pyhän Hengen saamisen hetken välillä oli ilmeisesti joitain päiviä.

        Olen ymmärtänyt ja siksi ihmettelen kun sanot että uskossa olevassa ei ole aina Pyhää Henkeä.

        Luen ajatuksella Raamattua ja päättelen. Nousee vain yksi periaate: ihminen ei voi olla uskossa ilman Pyhää Henkeä, sekuntiakaan, uudessa liitossa. Vanhassa liitossa näin oli, mutta harvassa oli silloin sen ajan uskovat.

        Ehkä sekoitat Pyhällä Hengellä täyttymisen tai armolahjat tai jotakin.

        No, kun ihminen tulee uskoon, niin pelastuuko hän "automaattisesti" vai onko olemassa jonkunlainen siirtymä jakso.


      • ei ole automaatiota
        automaatio on kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt ja siksi ihmettelen kun sanot että uskossa olevassa ei ole aina Pyhää Henkeä.

        Luen ajatuksella Raamattua ja päättelen. Nousee vain yksi periaate: ihminen ei voi olla uskossa ilman Pyhää Henkeä, sekuntiakaan, uudessa liitossa. Vanhassa liitossa näin oli, mutta harvassa oli silloin sen ajan uskovat.

        Ehkä sekoitat Pyhällä Hengellä täyttymisen tai armolahjat tai jotakin.

        No, kun ihminen tulee uskoon, niin pelastuuko hän "automaattisesti" vai onko olemassa jonkunlainen siirtymä jakso.

        -- ihminen ei voi olla uskossa ilman Pyhää Henkeä, sekuntiakaan, uudessa liitossa. Vanhassa liitossa näin oli, mutta harvassa oli silloin sen ajan uskovat.

        Ei uudessa eikä vanhassa liitossakaan kukaan voinut olla uskossa sekuntiakaan ilman Pyhää Henkeä - jos tällä tarkoitetaan Pyhän Hengen vaikutusta. Pyhä Henki vaikuttaa jo silloin ihmiseen kun ihminen on tulossa uskoon.

        Mutta uuden liiton ajalta on monta esimerkkiä siitä kuinka voidaan olla todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, vaikka ei ole vastaanotettu, saatu (kreik. "lambanoo") Pyhä Henki. Samarialaisia (pois lukien noita Simon) oli monta, jotka olivat Herran nimeen kastettuina todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, mutta saivat Pyhän Hengen vasta apostolien toiminnan kautta. Mutta ajatteletko sinä, että nuo samarialaiset tulivat todella uskoon Jeesukseen Kristukseen vasta apostolien laittaessa kätensä heidän päälleen (tämähän on näissä keskusteluissa esille tullut Urho Muroman opetus Samarian tapauksesta)? Tuo apostolien tekemä kätten päällepano tapahtui vasta monen tunnin päästä heidän Herran nimeen kastamisensa hetkestä. Minä näen Raamatun opetuksesta, että nuo samarialaiset (tarkastelusta voidaan noita Simon jättää pois) olivat varmasti todella uskossa Jeesukseen Kristukseen jo ennen kuin apostolit tulivat paikalle.


      • automaatio on
        ei ole automaatiota kirjoitti:

        -- ihminen ei voi olla uskossa ilman Pyhää Henkeä, sekuntiakaan, uudessa liitossa. Vanhassa liitossa näin oli, mutta harvassa oli silloin sen ajan uskovat.

        Ei uudessa eikä vanhassa liitossakaan kukaan voinut olla uskossa sekuntiakaan ilman Pyhää Henkeä - jos tällä tarkoitetaan Pyhän Hengen vaikutusta. Pyhä Henki vaikuttaa jo silloin ihmiseen kun ihminen on tulossa uskoon.

        Mutta uuden liiton ajalta on monta esimerkkiä siitä kuinka voidaan olla todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, vaikka ei ole vastaanotettu, saatu (kreik. "lambanoo") Pyhä Henki. Samarialaisia (pois lukien noita Simon) oli monta, jotka olivat Herran nimeen kastettuina todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, mutta saivat Pyhän Hengen vasta apostolien toiminnan kautta. Mutta ajatteletko sinä, että nuo samarialaiset tulivat todella uskoon Jeesukseen Kristukseen vasta apostolien laittaessa kätensä heidän päälleen (tämähän on näissä keskusteluissa esille tullut Urho Muroman opetus Samarian tapauksesta)? Tuo apostolien tekemä kätten päällepano tapahtui vasta monen tunnin päästä heidän Herran nimeen kastamisensa hetkestä. Minä näen Raamatun opetuksesta, että nuo samarialaiset (tarkastelusta voidaan noita Simon jättää pois) olivat varmasti todella uskossa Jeesukseen Kristukseen jo ennen kuin apostolit tulivat paikalle.

        Varmasti osa on ollut ja osa ei kuten Simon. Ihminen voi olla niin sanotusti "etsijä" ja suhtautua asioihin myönteisesti, mutta se ei ole vielä uskoa. Kyllä usko, uudestisyntyminen on tila jonka tunnistaa jokainen. Kätten päälle paneminen liittyy usein Pyhällä Hengellä täyttymiseen, mikä on hengen lahjojen avaaminen. Mutta se voi tietysti olla uudestisyntymisen ja täyttymisen yhtäaikainen tapahtuma. Mikä tapahtui monelle Samariassa.


      • automaatio?
        automaatio on kirjoitti:

        Varmasti osa on ollut ja osa ei kuten Simon. Ihminen voi olla niin sanotusti "etsijä" ja suhtautua asioihin myönteisesti, mutta se ei ole vielä uskoa. Kyllä usko, uudestisyntyminen on tila jonka tunnistaa jokainen. Kätten päälle paneminen liittyy usein Pyhällä Hengellä täyttymiseen, mikä on hengen lahjojen avaaminen. Mutta se voi tietysti olla uudestisyntymisen ja täyttymisen yhtäaikainen tapahtuma. Mikä tapahtui monelle Samariassa.

        -- Ihminen voi olla niin sanotusti "etsijä" ja suhtautua asioihin myönteisesti, mutta se ei ole vielä uskoa.

        Aivan noin. Esimerkiksi herätyssaarnaaja Frank Mangs kertoo tavanneensa miehen, joka oli jo vuosikymmeniä uskonut sanoman ja ollut niin sanotusti "siivosyntinen" mutta ei ollut vielä koskaan tullut todella uskoon Herraan Jeesukseen. Sitten tuo mies tuli todella uskoon Jeesukseen Kristukseen.

        -- Varmasti osa on ollut ja osa ei kuten Simon.

        Jos tuolla tavalla uskot samarialaisista, silloinhan tunnustat, että ainakin osa oli todella uskossa Jeesukseen Kristukseen vaikka ei ollut vielä saanut Pyhän Hengen. Eli ei ainakaan heidän kohdallaan ollut mitään automaatiota "uskoon tulemisen hetkessä jokainen varmasti tulee Hengen vastaanottaneeksi, saaneeksi".


      • ja-nn-e
        automaatio on kirjoitti:

        Eikö nämä kommentit liity uskoontuloon?

        Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

        Oletko unohtanut Markus 16:15


    • IsoP.

      Muroma:

      Vesikasteessa ei lahjoiteta mitään. Ei Kristusta. Ei pelastusta. Ei Pyhää Henkeä. Ei mitään. Vesikaste on teatteria uskoontulosta. Tehdään se sitten ennen tai jälkeen uudestisyntymisen.

      Jos jotain joskus jotain on "lahjoitettu", se on silloin "lahjoitettu" ristillä. Ei tarvitse saada vesikasteen "lupaa" tulla uskoon, niinkuin täällä suurinpiirtein opetetaan. Uskoon voi tulla, jopa ilman vesikastetta.

      Meidän panttimme ja vakuutemme on noussut kuolleista 2000 vuotta sitten. Eikä kukaan tai mikään voi omia sitä vesikasteellaan.

      • asiastakyse

        Opettaako Muroma noin. Missä tuollainen opetus on ja voitko tuoda sen tänne luettavaksi.
        Vesikasteessa on LUPAUS lahjoista ja niin Muroman olisi pitänyt opettaa. Vesikasteessa ei kukaan synny uudeksi, mutta saa liittyä opetuslasten joukkoon ja LUPAUKSEN Pyhän Hengen lahjasta ja syntien anteeksi saamisesta.

        Ei Martti Lutherkaan opeta vesikasteessa uudestisyntymistä, vaan kertoo, että joka ottaa uskossa vastaan Jumalan Sanan, saa syntyä uudeksi.

        Täällä on muutamia, jotka todella opettavat uudestisyntymistä ENNEN vesikastetta ja muutamia, jotka eivät käsitä sitä, että uskoon voi toki tulla ennen kastetta, mutta se on vasta kääntymistä, ei vielä Jumalan Sanan vastaanottamista, tai sitten se on uskoa johonkin muuhun kuin Jeesukseen. Joka päivä tuhannet ihmiset alkavat uskomaan johonkin.

        Joka päivä on myös niitä opetuslasten luovuttamisia, joista Jeesus kertoo kertoessaan Sanan kylvön tuhoutumisesta ja noista opetuslapsista ei koskaan syntynyt uusia luomuksia. Monen ihmisen sydän kääntyy Jeesuksesta pois elatuksenmurheidenkin takia, tai jostakin muusta syystä. Maailma houkuttelee ja uudestisyntymätön on vielä herkkä maailman houkutuksille, sillä hän on vielä sielullinen, eli Henkeä vailla. Pyhän Hengen lahja tuli hänen päälleen, mutta koska astia ei suostunut uskon kautta Jeesukseen puhdistumaan, tapahtui Sanan kylvön tuhoutuminen, eikä uudestisyntyminen, joka seuraa jokaiselle Jumalan Sanassa pysyvälle.


    • Hei, jaan kanssanne muutamia ajatuksia ja Sanan paikkoja, jos sopii ?

      Joku kirjoitti, että Apostolit saivat Pyhän Hengen helluntaina !

      Oliko ja onko todella noin ?

      Johannes 20
      18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut.
      19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
      20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
      21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
      !!!!!!!!!
      22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
      !!!!!!!!!!!

      • Sitten "ei automaatio" .

        Viittasit seuraavaan ja perustelit sillä tätä ei automaatio näkemystäsi:

        Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        Tässä kohdassa on hyvä miettiä sitä, missä ajassa ja keille asia siis sanottiin ?

        Siis eivät apostolitkaan saaneet Pyhää Henkeä vaikka uskoivat jo Jeesukseen,
        mutta syy siis oli vain se, että Henkeä ei oltu vielä vuodatettu, kun Herra ei ollut
        vielä noussut ylös !

        Siis moni sen ajan uskova ei ollut saanut Pyhää Henkeä sen saman asian vuoksi, sillä ooltiin välimeno ajassa, kuten tuossa sanotaan, eli nuo uskovat olivat tunnustautuneet Jeesukseen uskoviksi Johanneksen kasteen kautta viitaten tähän Sanaan.

        Ap. t. 19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä,
        se on, Jeesukseen".

        Mutta nyt kun elämme uuden liiton aikaa, on siis toisin !

        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu viittaa siis tähän:

        Ap. t. 1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

        Ap. t. 11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi:
        'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.

        Siis joka uskoo ja kastetaan tarkoittaa siis Jeesuksen Hengellä kastamista, sillä vesikaste ei pelasta ketään Sanan mukaan!

        Ja uudessa liitossa uskova ei ole uskova ilman Pyhää Henkeä, jonka itse kukin saa uudestisyntymässä, sillä Jeesus itse opetti:

        Johannes 3
        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Siis vedestä ja lihasta syntynyt on syntynyt luonnollisen syntymän, ja Hengestä
        syntynyt on se, joka on saanut Pyhän Hengen sisimpäänsä, eli kuten Jeesus sanoo, on syntynyt uudesti ylhäältä sen Hengen saamisen kautta !


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe