Australianpaimenkoira 12 vuotiaalle??

Olen 12v tyttö ja mietin pärjäisinkö aussien kanssa??
Koirakokemusta minulla on mäyräkoirasta ja espanianvesikoirasta, ja äidilläni Dobermannista ja mäyräkoirista.
Tulossa olisi siis narttu pentu agilityyn ja tokon mahdollisesti myös hakuun.
Asumme paritalossa ja koira joutuisi olemaan yksin 3-6 tuntia päivässä.
Aamulla pääsisi ulos noin 30min päivällä yli 1h ja illalla saisi juosta vapaana ja leikkiä toisten koirien kanssa yli 2h, lisäksi saisi tulla mukaan tallille minun kanssa 1-2 kertaa viikossa. Keksisin paljon aktiiviteetejä ja muita leikkejä ja temppuja.

Ja sitten KOKENEET IHMISET voi kertoa aussien luonteesta ja terveys...

Ja entäs se turkki??, miten sitä hoidetaan ja lähteekö paljon karvaa???
Ja jos tiedät hyvän kennelin niin sano ihmeessä =

20

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin nuorta

      en suosittele ottamaan mitään koiraa. Hoida koulut ym. ensin ja sitten vasta, kun olet asettunut omillesi elämään niin ota koira. Näin vältytään yhdeltä "ajanpuutteen takia" myytävältä koiralta.

      • ööö´öö

        Miten niin koiralle ei riittäisi aikaa? Hänellähän on äiti (ainakin) samassa perheessä, joten ei hän yksin koirasta vastuussa joudu olemaan. Miksi hänen on omilleen muutettava, ennen kuin he koiran hankkivat?


      • Äitikö sen koiran
        ööö´öö kirjoitti:

        Miten niin koiralle ei riittäisi aikaa? Hänellähän on äiti (ainakin) samassa perheessä, joten ei hän yksin koirasta vastuussa joudu olemaan. Miksi hänen on omilleen muutettava, ennen kuin he koiran hankkivat?

        joutuu hoitamaan, kun lapsi sen haluaa? Eri asia on, jos koko perhe on ottamassa koiraa.


      • ööö´öö
        Äitikö sen koiran kirjoitti:

        joutuu hoitamaan, kun lapsi sen haluaa? Eri asia on, jos koko perhe on ottamassa koiraa.

        Ei kukaan vanhempi jätä koiraa pelkästään 12-vuotiaan vastuulle. Jos lapsi haluaa koiran ja äiti suostuu siihen, niin eiköhän se tarkoita, että he molemmat ottavat vastuun siitä. Miksi olet sitä mieltä, että jos koira tulee perheeseen, niin sillä on vain yksi vastuunkantaja? Koira on koko perheen yhteinen ja jokainen aikuinen (lasten vanhempi) tietää sen.


    • Hauhauuu

      En suosittele 12 vuotiaalle vielä omaa koiraa. Vai oletko ihan 100% varma että jaksat 14 vuotiaana ja vanhempana sitä hoitaa kun sun kaverit lähtee juhliin? Tietty jos se on myös "äitisi koira" niin on eri asia. :-) Onko teillä ennen ollut koiraa,

      • Gronttutyttö_00

        Tuossahan lukee, että äidillä on/on ollut Dobermanni. Itse sain yhteisen koiran äitini kanssa 10v, ja ihan hyvin ollaan pärjätty. Äidillänikin on oma koira (Rottweiler), joten olen käytännössä ihan yksin koirani hoitanut/kouluttanut/treenannut/kilpaillut. Ja rodultaan omakoirani on siis Groenendael.


    • Aussi unelmoija

      Itsekin olen 12 vuotias, ja haaveilen aussista. Itselläni on kaksi mittelspitziä ja hyvin olen niiden kanssa pärjännyt äitini avustuksella. Onhan iso koira aina eri asia, mutta uskon että pärjäät sen kanssa, kunhan se saa tarpeeksi liikuntaa, aussit kun sitä vaativat aika paljon. Vielä en itse viitsi ottaa, sillä tiedän etten sitä jaksa tarpeeksi aktivoimaan, on nuo tietokoneet vieneet minut mukaansa. Mutta jos äitisi auttaa sen liikutuksessa ja koulutuksessa, uskon että pärjäätte hyvin :)

    • 13koiruli

      Tuolla liikuntamäärällä ja yksinolomäärällä ei kyllä tule kovin hyvä aussie. Aussien ottaminen tarkoittaa sitä, että saat sitten melkein koko aika sen kanssa touhuta ja 6 tuntiä päivässä yksinoloa on jo aikas paljon...

      lisäksi pentuaikana sinun täytyy saada joko koulusta lomaa tai äitisi, sillä ei pentua voi jättää yksin. Tietysti jos otatte pennun kesälomalla, on se mahdollista ;)

      Jos tulet itse siihen tulokseen, että pärjäät aussin kanssa, hoida se sitten myös! :)

      • Roolimalli_

        Tää on jo vanha keskustelu, mutta tulenpas silti sanomaan vastaan.
        6 tuntia ei ole liikaa aikaa olla yksin, mitenkäs työssäkäyvillä, joiden työpäivä kestää sen kahdeksan tuntia? Koira pärjää vallan mainiosti yksin muutaman tunnin.

        Ja tämä pentujuttukaan ei ole noin tiukkaa, kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa lomaa töistä tai koulusta niinkin ''turhan'' asian kuin pennun takia, en itsekään antaisi työntekijöilleni lomaa koiran takia. Pennun on hyvä tottua heti perus-vuorokausirytmiin myöhempien vaikeuksien välttämiseksi. Itselläni on kaksi aussieurosta ja yksi sekarotuinen pikkuinen uros ja nämä ovat kolmisteen sen kahdeksan tuntia päivässä. yhden kohdalla työskentelin vielä kotoa käsin, mutta aussieiden tulon aikana olen ollut kokopäivätöissä yrittäjänä, joka vie aikaa ja koirien kanssa ei ikinä ole ollut ongelmia.

        Mutta en todellakaan suosittele aussieta 12-vuotiaalle, itse en anna naapureiden lasten (tai tulevaisuudessa omienkaan) lenkittää aussieita, mutta pientä kyllä saa. Aussie on todella voimakas, eikä se sovellu lasten käsiin. Rodun sisältä löytyy tietty erilaisia yksilöitä ja toiset ovat hyviä lasten kanssa, mutta en siltikään luovuttaisi näin isoa koiraa lapsen käsiin. Jos joku karkea ikäraja pitää vetää, niin se olisi 15-16 vuotta. Silloinkin päävastuu koirasta kuuluu vanhemmille, ei nuorelle. Sen ikäisen uskaltaisin päästää jopa oman ison ja voimakkaan aussieni kanssa lenkille, jos nuorelta löytyy koirakokemusta ennestään.

        Aussie vaatii paljon aivotyötä ja liikuntaa, sekä omasta mielestäni aikaisempaa koirakokemusta. Omat koirani treenaavat kaikkea agilitysta vepeen ja pk-lajeihin. Kunnon peruskoulutuksella näistä saa ihania kyljenlämmittäjiä ja harrastuskavereita! :)


      • Roolimalli_

        Ja lisään vielä sen, että itse asun omakotitalossa mieheni kanssa ja meidän kaupungista löytyy kaikkea koirien uimaloista harrastushalleihin ja erilaisiin koirakerhoihin, joihin liittymistä suosittelen, etenkin jos koira tulee ensisijaisesti nuoren käyttöön.

        Mielestäni kaikille koirille on tärkeää tarjota erilaisia harrastusmahdollisuuksia, mutta kaikki eivät välitä niistä, hyvänä esimerkkinä meidän seropi. Sitä ei kiinnosta muu kuin sohvalla köllöttely ja lenkkeily :) Aussiet painivat taas ihan eri liigassa. Niille on tärkeää keksiä paljon tekemistä aina temppujen opettamisesta piilosta leikkimiseen, josta meidän kummityttö ja nuorempi aussie tuntuvat tykkäävään kovasti! Luovuuden käyttö on sallittua ;)


    • Eeewiii

      Olen vasta 13, mutta elämässäni on nyt 7 vuotta ollut aussieuros, joten veikkaan että mielipiteeni kelpaa.
      Koiramme on ollut koko elinikänsä erittäin terve, ja luonne on aivan mahtava!
      Helppo kouluttaa, ja muistaa kaiken oppimansa myös muutaman kuukauden tauonkin jälkeen. Olemme sen kanssa asuneet niin maalla kuin kerrostalossa, koira ei ole haukkkunut. Vasta kun muutimme oikein isoon taloon, noin vuosi sitten, alkoi puolen vuoden päästä kuulua vahtimista. Mutta sekin on vain että kun koira näkee ihmisen, tulee se heti pyytämään anteeksi kun haukkui.
      Aussie sopii kaikenlaisille ihmisille mielestäni todella hyvin! Ekaksi koiraksi mahtava. Mutta mietithän nämä yleiset asiat: Oletko valmis siihen, onko sinulla aikaa ynm..? :)

    • huoh1

      Tuolla ylempänä puhutaan paljon siitä että aussielle 6 h on aivan liikaa yksin oloa. Jos näin on niin ei hän sitten kellään voisi olla aussieta. Jos on aikuinen niin kai silloin on pakko käydä töissä jos haluaa koiran elättää. Harvan työ päivä kestää esim 4h.

    • _aus_pai_3

      Vanhemmalla se vastuu on, mutta jos lapsi on valmis tarjoamaan tekemistä aussielle, miksei sopisi?
      Ja tuo, ettei kestä yksinoloa, samaa mieltä olen minun edelläni (huoh1) kommentoinutta.
      Meillä on mm. aussieita, ja kyllä ne sen työpäivän ajan kestävät siinä missä muutkin rodut.
      Tekemistä, eli aivotyötä, liikuntaa ja monipuolisesti virikkeitä, ei se sen kummempaa ole. Kyllä sen näkee silti, että aussie on koko ajan jotenkin odottavalla kannalla, että mitäs nyt tehtäisiin.
      Meillä ainakaan eivät ole tyytyväisiä pelkkään saman asian toistoon tai n.s. seurakoiran rooliin.
      Ne oppivat nopeasti mutta osaavat olla aika jääräpäitäkin.
      Kannattaa tutustua ausseihin kentällä eli ulkona, missä vaan näkee niitä, harjoittelemassa, lenkillä jne. ja jutella omistajien kanssa.
      Pitää muistaa, että siinäkin rodussa on yksilöllisiä eroja aivan mielettömästi.

    • Aussie minulle?

      Olen 12v kahden mittelspizin ja niistä toisen aktiivinen kouluttaja. Asumme rivitalossa,emme ihan keskustassa, mutta suht rauhallisella alueella. Olen tietoinen siitä,kuinka paljon aktiviteettia aussie tarvitsee. Harrastusmittelinikin on aika usein vaatimassa tekemistä, vaikka sitä se kyllä saa, ja paljon. Sillä on ollut pennusta asti huonot hermot, mutta olen opettanut sille n. 60 eri käskyä ja se lista vaan pitenee. Käymme 4H kerhossa kerran viikossa treenaamassa, ja muuten treenaamme mummolassa ja kotona agia,tokoa,rally-tokoa,temppuja,DOBOa,koiratanssia... Joskus kunhan saamme tilaisuuden aiomme kokeilla fly ballia,jälkeä ja hakua. Meillä mittelit ovat kerran viikossa 5h yksin kotona ja sitten on niitä 4:n ja 3:n tunnin päiviä,eli ei sen enempää. Ja kyllä koira kuin koira pärjää kotona 6h kunhan se muulloin saa tarpeeksi liikuntaa ja aktiviteettejä. Meillä ulkoillaan vähintään 2h ja jos koira oppii olemaan irti, niin se voi olla irti metsässä tai meidän mökeillä. Tähtään Dalin kanssa agility,rally-toko ja tokokisoihin ja sama tavoite olisi sitten senkin kanssa. Äitini myös lenkittäisi välillä sitä. Mutta minä hoidan sitten koulutuksen ja sellaisen aktivoinnin kokonaan kaikille koirillemme.Olen myös miettinyt näitä rotuja: Bordercollie,belgianpaimenkoira groendael ja tervueren, kroatianpaimenkoira,mudi ja hollanninpaimenkoira pk. Olen noista kerännyt tietoa. Saa kertoa kokemuksia noista, mielipiteitä ja mietittävää. Ja jos olet sitä mieltä, että aussie sopisi meidän perheeseen, niin voit myös kertoa kasvattajan, jolta voisimme tiedustella aussieista. Aussien otto EI OLE ajankohtainen vielä,mutta kesällä mahdollisesti. Ja kaipaan treeni ja lenkkiseuraa ikäisiltäni. PS: Asun järvenpäässä, jampassa.

      • mieti tarkkaan...

        Juu on ne koirat kivoja. Mutta Huom!. Olet 12 v. Kohta 13 ja 14 vuotias jne. Silloin rupeaa kiinnostus sosiaaliseen seuraan nousemaan. poikaystävä kenties ja tarve nähdä ikäistensä teinejä ja myöhemmin varhaisnuoria sekä viettää heidän kanssa aikaa. Tuo on kaikki pois ajasta jonka vietit aikáisemmin koirasi kanssa.


      • fddfgdfgddfg
        mieti tarkkaan... kirjoitti:

        Juu on ne koirat kivoja. Mutta Huom!. Olet 12 v. Kohta 13 ja 14 vuotias jne. Silloin rupeaa kiinnostus sosiaaliseen seuraan nousemaan. poikaystävä kenties ja tarve nähdä ikäistensä teinejä ja myöhemmin varhaisnuoria sekä viettää heidän kanssa aikaa. Tuo on kaikki pois ajasta jonka vietit aikáisemmin koirasi kanssa.

        Ei kaikki seurustele vielä tuonikäisinä. Minulle eka poikaystävä tuli vasta 22-vuotiaana. Ei siis ollut niitä teiniseurustelujakaan yhtään kappaletta ennen sitä.


    • Aussie minulle?

      Vastauksia kiitos =) Ja niiden pitää olla asiallisia, ei mitään tyyliin "no ei sun kannata ees harkita, et oo sopiva". Ei tuommoisia vaan ystävällisesti kerrottuja asioita joita en ole ehkä miettinyt. =)

    • Aussie minulle?

      Kiitos vastauksesta! Olen tuota miettinytkin enkä kauheasti välitä siitä että aina on kaveri kylässä tai, että olen heillä. Olen ystävieni kanssa vapaa-ajalla hyvin vähän. Somessa olen silloin kun on sopiva aika. En todellakaan aina, mutta silloin kun hommat on hoidettu, eikä heti uutta ole jonossa. Mutta kiitos silti. =)

    • Koiraahankkiva

      Jooh oon siis 14v ja saan kesälomalla aussien. Naapurissa asustelee 2 aussieta 1 kaksi vuotias ja yksi 8kk vanha. Minä olen vienyt monesti koiria lenkille, eikä ole ollut ongelmaa. Välillä koira on saattanut "innostua" kun huomaa toisen koiran tulevan vastaan, mutta ollaan kierretty sitten vähän kauempaa niin koira on pysynyt hallinnassa. Tää koirarotu on kyllä parasta<3

      • ihanaaettäsaatpennun

        Kyllä pärjäät, kun asenne on kohdillaan.Ja kannattaa tehdä niin, että jos olet päättänyt kiertää tietyn lenkin,sen myös teet.Et siis pysähtele, tai kääntyile pakoon muita koiria, koska jos teet niin.Koira luulee että pelkäät, ja alkaa sitten haukkua vastaantulevia koiria, ja komennella niitä.Se johtuu yleensä taluttajan käytöksestä, kun arastelee vastaantulijoita, pysähtelee, jännittää, epäröi.Sitten koira ottaa vallan, ja alkaa riuhtoa ja rähistä.
        Mielummin siis, vaan pidät lyhyellä hihnalla koiran ihan vieressäsi, ja viet sen reipasta vauhtia ohi.Ota herkkuja taskuun, ja kun ohitus mennyt hyvin, kaiva palkaksi.Pitää olla itse päättäväinen.Ensin voit kokeilla kauempaa, että menet vaan omaa polkuasi reippaasti, muista koirista välittämättä.Kuljetat koiraa määrätietoisesti, niin kuin ei muita koiria olisikaan.Näytät että sinä tiedät mihin olet menossa, etkä välitä tai epäröi.
        Suosittelen käymään perustottelevaisuus koulutuksissa, siellä koiran saa kuuntelemaan omistajaa, ja neuvoja koiran koulutukseen.Itse olen käynyt kaikkien koirieni kanssa sen, ja koen että siitä on ollut apua.Kannattaa myös totuttaa koira jo nuorena monenlaisiin paikkoihin, ihmisiin sekä koiriin, jotta sen kanssa on vaivatonta sitten liikkua.
        Kun saat koiran, vaikka se onkin söpö pentu.Pitäkää sille heti tietyt säännöt, sopikaa niistä perheessä, että kaikki ihmisetkin ne tietävät.
        Ruokapöydästä ei koskaan anneta, ellei haluta koirasta ruinaajaa joka ei anna syödä rauhassa ja mielellään koiralle omapaikka, johon käsketään kun pyörii liikaa jaloissa eikä tiedä mihin menisi, tai johon käsketään kun tulee vieraita, eikä haluta koiran hätistelevän heitä.Jos päätätte ettei koira tule sohville, ja sängyille, se ei tule sinne koskaan.
        Kaikki asiat kannattaa miettiä valmiksi, ja niissä säännöissä kaikkien perheenjäsenten sitten myös pysyä.Vain niin koirasta tulee hyväkäytöksinen, ja mukava perhekoira :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe