Itsetehty mopo?

Itsetehty?

Morjes. Tuli ihan mielenkiinnosta sellainen aate/idea, että olisiko mahdollista rakentaa itse mopo tai sen tapainen laillinen kulkuneuvo, jolla saisi ajaa tiellä? Yritin Googlesta katsoa, mutta en millään löytänyt mopon kriteerejä, jotta sen rekisteröityä lailliseksi kulkupeliksi.

Onko Suomessa ylipäätään sallittua rakentaa omaa mopoa tai muuta laitetta tiekäyttöön?

Olisiko esimerkiksi tuollainen "vekotin" Suomessa laillinen: http://www.youtube.com/watch?v=rnm_RcdMKRM

9

4950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä kyllä ei

      eikös ajoneuvoilla pitäisi ainakin suomessa olla tyyppihyväksyntä tieliikenteeseen? jos näin on niin ei se vaan ikävä kyllä ole mahdollista. mutta saahan sellasen tehdä ja päristellä suljetulla alueella niin paljon kun sielu sietää.

    • Maksaa ehkä, mutta

      Periaatteessa on mahdollista tehdä Suomessa ihan itse ajoneuvoja. Homma vaan ei ole ihan yksinkertaista nykyään. Yksikään tekninen laite ei ole kasvanut siemenestä, eli joku on sen tehnyt, joten jotenkin se valmistaminen onnistuu.

      Tein aikoinaan auton itse ja sain sen jopa rekisteriin monien mutkien jälkeen. Kaverillani on rekisterissä omavalmisteinen moottoripyörä. Lentokoneita tehdään paljonkin ihan itse ja porukalla kerhojen toimesta, tarkkaa ja valvottua touhua, joten ei varmaan mopossakaan ole suurempaa ongelmaa, kuin lentokoneessa tehdä itse.

    • 131313edf

      Jos hommaa pitää kysyä, nin annan vinkin; älä pyörittele moisia asioita päässästi, unohda ne.

      (ketjun aloittajalle)

      • mr.papi

        Jos jokaiseen kysymykseen vastattaisiin noin, niin tulis kyllä maailmasta heti parempi paikka... Eihän kenenkään tarvitsisi ikinä mitään kysyä, jos kaikki tiedettäisiin jo ennestään. Tyhmät kysymykset on sitten asia erikseen, mutta tämä ei kyllä lukeutunut niihin.

        Oikea vastaus lienee, että mahdollista on, mutta kalliiksi tulee.


    • samaheppu

      Osaisiko joku arvioida, kuinka paljon kuluja tulisi, jos olisin rakentanut jo valmiiksi itse mopon ja haluaisin sen "lailliseksi" kulkupeliksi tieliikenteeseen? Ei siis rakennuskustannuksia tähän mukaan.

      • Insinööri

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.


      • Maksaa ehkä, mutta
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Helpoin tosiaan alkaa rakentamaan valmista EU:n alueella hyväksyttyä mopoa tuolla 50% säännöllä, eli vaihtaa osia alle tuon 50%. Tässäkin saa olla tarkkana, että vaihdettujen osien määrä voi herkästi mennä yli tuon 50% ja sitten homma menee taas vaikeaksi.

        Näissä hommissahan ei juuri kustannuksia kannata alkaa laskemaan, tulee vain paha mieli! Rahaa palaa helposti tuhansia, jos tehdään kunnolla. Omia rahoja ei sitten saa myydessään pois, ellei sitten onnistu rakentamaan TODELLA tavoiteltavaa yksilöä. Vakuutusyhtiön(kin) kanssa lunastus- taikka korjaustapauksissa tuppaa jäämään aina häviölle näiden rakennettujen vehkeiden kanssa. Pienenkin naarmun korjaaminen maaluksineen voi maksaa maltaita ja vakuutusyhtiö hinnoittelee maalaukset vain pinta-alan mukaan. Ihan esimerkkinä, kaverini rakennetun mopon joku kaatoi marketin parkkipaikalla autollaan, ei sitten jäännyt siihen ihmettelemään ja kaverin kaskosta korvattiin maalaukset. Riitahan siitä tuli, kun korvaus ei kattanut edes maalauksia saati muita töitä.


      • Insnööri
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.


      • Kabanossi
        Insnööri kirjoitti:

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.

        Juu ja kun muistaa pohdinnoissa ettei tee turhia virityksiä ensinnäkin koska se vasta on laitonta ja ennenkaikkea hyvin vaarallista sekä ajurille että muille. koskee kaikkea mopoilua ylipäänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8690
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2499
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2307
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2262
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      186
      1779
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      96
      1775
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1610
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1177
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      8
      1066
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1056
    Aihe