Itsetehty mopo?

Itsetehty?

Morjes. Tuli ihan mielenkiinnosta sellainen aate/idea, että olisiko mahdollista rakentaa itse mopo tai sen tapainen laillinen kulkuneuvo, jolla saisi ajaa tiellä? Yritin Googlesta katsoa, mutta en millään löytänyt mopon kriteerejä, jotta sen rekisteröityä lailliseksi kulkupeliksi.

Onko Suomessa ylipäätään sallittua rakentaa omaa mopoa tai muuta laitetta tiekäyttöön?

Olisiko esimerkiksi tuollainen "vekotin" Suomessa laillinen: http://www.youtube.com/watch?v=rnm_RcdMKRM

9

6204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä kyllä ei

      eikös ajoneuvoilla pitäisi ainakin suomessa olla tyyppihyväksyntä tieliikenteeseen? jos näin on niin ei se vaan ikävä kyllä ole mahdollista. mutta saahan sellasen tehdä ja päristellä suljetulla alueella niin paljon kun sielu sietää.

    • Maksaa ehkä, mutta

      Periaatteessa on mahdollista tehdä Suomessa ihan itse ajoneuvoja. Homma vaan ei ole ihan yksinkertaista nykyään. Yksikään tekninen laite ei ole kasvanut siemenestä, eli joku on sen tehnyt, joten jotenkin se valmistaminen onnistuu.

      Tein aikoinaan auton itse ja sain sen jopa rekisteriin monien mutkien jälkeen. Kaverillani on rekisterissä omavalmisteinen moottoripyörä. Lentokoneita tehdään paljonkin ihan itse ja porukalla kerhojen toimesta, tarkkaa ja valvottua touhua, joten ei varmaan mopossakaan ole suurempaa ongelmaa, kuin lentokoneessa tehdä itse.

    • 131313edf

      Jos hommaa pitää kysyä, nin annan vinkin; älä pyörittele moisia asioita päässästi, unohda ne.

      (ketjun aloittajalle)

      • mr.papi

        Jos jokaiseen kysymykseen vastattaisiin noin, niin tulis kyllä maailmasta heti parempi paikka... Eihän kenenkään tarvitsisi ikinä mitään kysyä, jos kaikki tiedettäisiin jo ennestään. Tyhmät kysymykset on sitten asia erikseen, mutta tämä ei kyllä lukeutunut niihin.

        Oikea vastaus lienee, että mahdollista on, mutta kalliiksi tulee.


    • samaheppu

      Osaisiko joku arvioida, kuinka paljon kuluja tulisi, jos olisin rakentanut jo valmiiksi itse mopon ja haluaisin sen "lailliseksi" kulkupeliksi tieliikenteeseen? Ei siis rakennuskustannuksia tähän mukaan.

      • Insinööri

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.


      • Maksaa ehkä, mutta
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Helpoin tosiaan alkaa rakentamaan valmista EU:n alueella hyväksyttyä mopoa tuolla 50% säännöllä, eli vaihtaa osia alle tuon 50%. Tässäkin saa olla tarkkana, että vaihdettujen osien määrä voi herkästi mennä yli tuon 50% ja sitten homma menee taas vaikeaksi.

        Näissä hommissahan ei juuri kustannuksia kannata alkaa laskemaan, tulee vain paha mieli! Rahaa palaa helposti tuhansia, jos tehdään kunnolla. Omia rahoja ei sitten saa myydessään pois, ellei sitten onnistu rakentamaan TODELLA tavoiteltavaa yksilöä. Vakuutusyhtiön(kin) kanssa lunastus- taikka korjaustapauksissa tuppaa jäämään aina häviölle näiden rakennettujen vehkeiden kanssa. Pienenkin naarmun korjaaminen maaluksineen voi maksaa maltaita ja vakuutusyhtiö hinnoittelee maalaukset vain pinta-alan mukaan. Ihan esimerkkinä, kaverini rakennetun mopon joku kaatoi marketin parkkipaikalla autollaan, ei sitten jäännyt siihen ihmettelemään ja kaverin kaskosta korvattiin maalaukset. Riitahan siitä tuli, kun korvaus ei kattanut edes maalauksia saati muita töitä.


      • Insnööri
        Insinööri kirjoitti:

        Varaa noin 3000-4000 euroa ja aikaa 6-12kk. Itse lupaprosessiin. Varaudu esittämään allekirjoitetut laskelmat rungon ja muiden itsetehtyjen osien kohdalta. Lue kaikki lait mopon rakenteeseen liittyen. Pakokaasupäästöjen tulee toteuttaa tämänhetkiset normit ja ne tulee mittauttaa esim. VTT:n laboratoriossa. Jarrutus- ja melutestit. Kolariturvallisuus ainakin teoriassa. Kaikesta dokumentit ja Trafin hyväksyntä. Joudut myös maksamaan täyden veron. Mitä enemmän käytät valmiita E-hyväksyttyjä osia, sen parempi. Jos vain muutat valmista mopoa, alle 50% vaihdettuja osia, et joudu maksamaan veroa. Sitten päälle yksittäishyväksyntäpäätös, katsastus ja kovaa ajoa. Jälleenmyyntiarvo on varmasti 5-10% satsaamasi rahasumman verran.

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.


      • Kabanossi
        Insnööri kirjoitti:

        Tässä ajoneuvolaki, joka sisältää kaiken olennaisen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        Mopo ei saa kulkea yli 45 km/h eikä bensakäyttöinen moottori saa ylittää 50 cm3, muilla koneilla 4 kW tehoraja.

        Juu ja kun muistaa pohdinnoissa ettei tee turhia virityksiä ensinnäkin koska se vasta on laitonta ja ennenkaikkea hyvin vaarallista sekä ajurille että muille. koskee kaikkea mopoilua ylipäänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe